بیماری قارچ زدگی ماهیان اب شیرین

قارچ زدگی یکی از بیماری های رایج ماهیان اکواریومیست که دلیل عمده ان عدم رعایت بهداشت در اکواریوم است.ماهی مبتلا رفته رفته لایه پنبه ای شکلی روی بدنش ظاهر شده و بی اشتها تر از معمول به نظر میرسد.در صورتی که در همان ابتدا درمان اغاز شود شانس زیادی برای بهبودی ماهی وجود دارد و در غیر اینصورت قارچ، بیشترین قسمت بدن ماهی را فرا گرفته و ماهی تلف خواهد شد.بهتر است ماهی قارچ زده را سریعا از مخزن خارج کنید و در تانک قرنطینه به درمان ماهی بپردازید و برای پیشگیری از سرایت قارچ ها به سایر ماهیان، منشا تهاجم قارچی را پیدا کنید و حتی المقدور اب تانک را تا نصفه سیفون کرده و از داروی متیلن بلو برای جلوگیری از تهاجم قارچها به سایر ماهیان استفاده کنید

توضیحات کامل در ادامه متن

بیماری قارچ زدگی


قارچ زدگی

قارچهای آکواریوم معمولا بر روی باقیمانده مواد آلی مرده همچون مواد غذایی،تخمهای گندیده و لاشه ماهیها و دیگر موجودات مخزن زندگی میکنند.

عمومی ترین قارچ،ساپرولگنیاست که میتواند بر هر نوع ماهی اثر کند،اما عمدتا در گونه های سردآبی دیده میشود.تهاجم قارچی همیشه فاکتوری ثانوی برای دیگر مشکلات بهداشتی،مانند عفونت انگلی محسوب میشود.

علت آنکه به ماهی هایی که دچار قارچ زدگی شده اند دیگر هیچ کمکی نمیتوان کرد،آن است که قارچ به اندامهای داخلی نفوذ کرده و به آنها شدیدا آسیب رسانده است.به علاوه،فضولات ناشی از تغذیه و رشد قارچها شدیدا سمی بوده و تمامی اندامهای داخلی را مسموم می نماید.

علایم:

۱-رفته رفته کثیف و چرکی برجسته و پنبه ای شکل بر روی پوست،بیشتر بدن ماهی را میپوشاند.

۲-بی اشتهایی

۳-ماهی در آب کندتر از معمول شنا میکند.

۴-ماهی کمرنگ تر از حالت عادی میباشد.

درمان:

الف)تکه ای پنبه در آب خیس کنید،سپس آن را چلانه و در آیودین یا مرکورکروم فرو کنید.ماهی را از مخزن خارج کرده و در یک پارچه خیش قرار دهید.آنگاه پنبه آماده شده را برای پاک کردن و محو قارچ بکار ببرید.سپس ماهی را به مخزن درمان انتقال ساخته،با داروی ویژه موثر بر علیه میکرو ارگانیسم های متعدد درمان نمایید.

توجه:سرمنشا تهاجم قارچی را یافته و آن را برطرف سازید.

برای پیشگیری از گسترش بیماری های قارچی و یا در مراحل اولیه میتوانید ار نمک طعام یا متیلن بلو استفاده نمایید.همچنین جهت جلوگیری از هجوم قارچها به تخم ماهیها میتوانید از متیلن بلو بهره ببرید


ب)معالجه با متیلن بلو

ابتدا جهت ساخت محلول مادر،یک گرم از بلورهای متیلن را در یک لیتر آب حل کنید.

۱-یک میلی لیتر محلول مادر را در یک لیتر آب آکواریوم بریزید.پس از۵ روز،باقیمانده دارو را توسط فیل/تر ذغالی از آب جداسازید.

۲سه یلی لیتر محلول مادر را در یک لیتر آب در ظرفی جداگانه ریخته و ماهی را برای۳ روز در آن قرار دهید

۳.۲۰۰ میلی لیتر محلول مادر را در ظرفی مجزا در ۱۰ لیتر آب ریخته و ماهی را برای ۳۰ دقیقه در آن حمام دهید.

۴جهت جلوگیری از امراض احتمالی از حمل و نقل،۵۰ میلی لیتر محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب در مخزن قرنطینه بریزید.

۵-برای پیشگیری از امراض قارچی،۳۰ میلی لیتر محلول مادر به ازای ۱۰۰ لیتر آب به مخزن تکثیر بیافزایید.

منبع:بهداشت و بیماریهای ماهیان آکواریومی-تالیف مهندس مهدی ارچینی

قارچ دهان

قارچ دهان ماهیان اب شیرین

نام بیماری :قارچ دهان ( Mouth Fungus )

اگرچه این بیماری قارچی نیست و توسط باکتری Chondrococcus columnaris که باکتری عامل بیماری کلومناریس است ، ایجاد می شود اما به این دلیل به این نام خوانده می شود که همانند قارچ در بدن ماهی ظاهر می شود .

بیماری کرک پشمی یک واژه ی عمومی است که بیش تر برای بیماری های قارچی که در پوست بدن ، باله ها و دهان اثر می کنند به کار می رود که رایج ترین نوع قارچ در این عفونت Saprolegnia و Achyla می باشد .

علائم بیماری :کرک پشمی سفید یا خاکستری رنگ که شباهت زیادی به تکه های رشته ای پنبه دارد در اطراف دهان ماهی رشد می کند که این تومور های سفید بیش تر در جاهایی که قبلاً انگل رشد کرده و یا آسیب دیدگی وجود داشته ظاهر می شوند.

قارچ دهان ماهیان اب شیرین

پیشگیری :

۱-چک کردن منظم میزان آمونیاک ، نیتریت ، و نیترات آب تا در صورت نیاز از افزایش آمونیاک و نیتریت در آب تانک جلوگیری شود . ( با فیلتراسیون درست آمونیاک ، نیترنیت و نیترات محلول آب نمی توانند از حد معمول افزایش یابند)

۲-هرگز بیش از اندازه به ماهی ها غذا ندهید .

۳-هرگز از غذاهای فاسد شده برای تغذیه ی ماهی ها استفاده نکنید .

۴-از غذاهای دریایی مثل دافنی ، توبیفکس (Tubifex  ) و … برای تغذیه ی ماهی ها استفاده نکنید .

۵-همیشه ماهی های مشکوک به بیماری را در محلول میکسازین ( Myxazin ) قرنطینه کنید .

۶-از کاهش ویتامین در بدن ماهی با استفاده از Vitazin جلوگیری کنید .

توجه :عامل بیش تر بیماری ها استرس بوده که در صورتی که از استرس در ماهی ها جلوگیری شود دیگر شاهد ماهی های بیمار نخواهید بود .

استرس می تواند عامل شیمیایی(pH و نیتروژن ) ، فیزیکی ( دما و کمبود اکسیژن ) ، بیولوژیکی یا زیستی ( غذاهای کم ارزش و کمبود  ویتامین ) و روانی (پرخاشگری سایر ماهی ها و لمس ماهی ها با دست ) داشته باشد که می توان به راحتی از آن جلوگیری کرد .

جلوگیری از استرس = جلوگیری از بیماری ماهی ها

درمان :

۱کیفیت آب را افزایش دهید و میزان باکتری ها را به وسیله HumAquat کاهش دهید یا برای درمان از میکسازین ( Myxazin ) استفاده کرده و وسایل آکواریوم را خوب بشویید . در طی درمان هم هوادهی و فیلتراسیون تانک را افزایش دهید .

۲-ماراسین ( Maracyn ) ، متیلن آبی ( Methyl Blue ) ، داروی قارچ ( ( Fungus Cure و ضدقارچ جنگلی ( Jungles Fungus Elminator ) در درمان عفونت های داخلی و خارجی موثرند و آنتی بیوتیک هایی مثل ماراسین ۱ و ۲ ( Maracyn I & II ) هم برای درمان قارچ دهان به کار می روند .

۳-استفاده از نمک که در صورتی که همه ی ماهی ها به بیماری مبتلا باشند درمان در تانک اصلی و در صورتی که تعدادی از ماهی ها بیمار باشند درمان در تانک قرنطینه انجام می شود .

توجه :در صورتی که تنها ماهی های مولی شما مبتلا به غشاء ( تار ) سفید خاکستری روی دهان شده اند قبل از درمان ۱۰ تا ۲۰ درصد آب تانک را کاهش داده و ۱۰ درصد آب شور به تانک اضافه کنید .

منبع مطالب قارچ دهان: aqua-quast 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

658 دیدگاه در “بیماری قارچ زدگی ماهیان اب شیرین

  1. علی خلیفه

    من تا هفته پیش ۶۰ تا ماهی داشتم ( گوپی- مولی -دم شمشیری- لجن خوار و کوری- بلک ویدو) که همگی مردن و از گوپی شروع شد که قارچ زده بودن و متلاشی میشدن و باعث شد کم کم همه مردن چون وقت نکردم به آنها برسم و الان لجن خوارم مونده که اونم خیلی رنگش زرده و امیدوار زنده بمونه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست من
      نباید این همه تلفات میدادید. همگی با هم مردن یا یکی یکی. اگه یکی یکی میمردن که باید زود به دادشون میرسیدید. به هر حال الان هم به داد لجن خوارتون برسید. پریدگی رنگ میتونه نشونه بیماری انگلی باشی. حتی میتونه طبیعی باشه. بنابراین دقت کنید، ببینید لجن خوارتون غذا میخوره و شرایط اب رو حتما تست کنید

      پاسخ
      1. علی خلیفه

        روزی دو تا ۵ تا میمیردن آب روهم عوض کردم افقه نکرد و الان لجن خوارم هم غذا نمی خوره و میره همش زیر بخاری و انگارمرده رنگش هم زرد شده چیکارکنم؟

        پاسخ
  2. حسین

    سلام یکی از پرتها قارچ گرفت و مرد اب اکواریوم را تعویض کرد و داروی ضد قارچ ریختم ایا ماهیهای دیگر که ۲ اسکار و۱ پرت و۱ گربه ماهی است امکان دارد که از ان بیماری بگیرند

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه احتمالا نمیگیرن. با این حال یه نکته رو در نظر بگیرد. الان که اب رو کلا تعویض کردید سیکل اکواریوم رو به هم زدید بنابراین از یه باکتری ساز استفاده کنید تا سطح امونیاک و نیتریت کنترل بشه و به کامل شدن سریع سیکل کمک کنه. ماهیاتون رو به درستی تغذیه کنید و از غذاهای تجاری مناسب که حاوی ویتامین ها و املاح مورد نیازه استفاده کنید چون ماهیی قارچ میگیره و مریض میشه که ضعیف شده باشه
      موفق باشید

      پاسخ
  3. ناشناس

    salam sale no mobarak
    man 2 ta ramizi daram 4 roz mosaferat bodam alan ke omadam roye balehashon sefidak zade mahiaye dg moshkeli nadaran faghat in 2 ta injori shodan

    پاسخ
    1. AC120

      اگه ایک زدن انتی پارازیت بزنید و اگه دم خوره هست که داروی مخصوصش روخریداری کنید
      البته با یه مقدار نمک و شرایط خوب آب هم وضعیتشون بهبود میابه

      پاسخ
    2. hanif

      با درود
      سال نو مبارک
      دوست من سفیدک رو به چه صورتی میبینید دونه های شکری روی باله ها و دم و با دقت بیشتر روی بدن ماهی هم دیده میشن ؟؟؟ که خیلی ریز هستند یا توده مخملی شکل سفید ؟؟؟
      در ضمن اگر سوالاتتون رو به پارسی مطرح بفرمایید بهتر میتونیم به شما کمک بکنیم !!!
      از دوستان هم خواهش میکنم تا درمورد بیماری تا مطمئن نشدن درمان و دارو تجویز نکنن
      با احترام حنیف

      پاسخ
      1. AC120

        بله بله اگه دانه سفید زدن با بالا بردن دمای آب به ۳۰ درجه درمان میشن

        پاسخ
  4. احمد

    با عرض سلام مدت یه هفته ای هست که رنگه یکی از ماهی عیدام سفید شده عکسش رو میزارم دوستان ببینن مشکل این از مریضیه یا چیزه دیگه.در ضمن آبو هفته ای یه بار عوض میکنم ( سیفون میکنم یک سوم آبو )غذا هم سه مدل میدم دمای آبم حدود ۲۹
    http://s1.picofile.com/file/7873227197/mahi_eyd.jpg

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر میاد ماهی شما هیچ مشکلی نداره و این تغییر رنگ کاملا طبیعیه.

      پاسخ
      1. میثمva

        سلام
        با اقا مجتبی موافقم اصلا موردی نداره و طبیعیه
        موق باشید

        پاسخ
  5. احمد

    مشکل دیگه ای که دارم یکی از پنگوسیام مدتیه یه لکه ای روی سرش به وجود اومده . سایر ماهیامم لجن خوار گوپی ماهی عیدن عکس اینم میزارم ممنون میشم نظراتو بدونم این مشکلش چیه آخه خوب سایز گرفته حیفه بلائی سرش بیاد
    http://s1.picofile.com/file/7873226020/pangosi.jpg

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب این روی سرش نیست و بالای آبشش هست.
      چند تا دلیل داره اول ممکنه به دکور – صخره و جایی خورده باشه.
      دوم اینکه دونه زده و باید با یه مقدار متیلن بلو که ضد قارچ هست و نمک بدون ید در تانک اصلی درمانش کنید. ضمنا این هم موردی نداره و فقط گفتم متیلن بلو بزنید تا قارچ نزنه به هر حال خودش باید خوب بشه.

      پاسخ
    2. میثمva

      سلام
      انگار این ماهی رو یکی گاز گرفته مشکلی نیست خودش خوب میشه و به نظر من دارو نیاز نیست
      موفق باشید

      پاسخ
  6. amir

    یک تکه از دکور اکواریومم افتاده روی ماهی رامیزیم سرش مثل تصاویر بالا شده چیکار کنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      هیچی کار خاصی نمیشه واسش کرد. اگه ماهی حالت عادی داره و تغذیه میکنه کم کم سرش خوب میشه وگر نه هم کار خاصی نمیشه واسش کرد. فقط سعی کنید محیط ماهی اروم باشه و ماهیای دیگه اذیتش نکنن و اگه اکوا سیف یا بیوتوپل جی بی ال دم دست دارید استفاده کنید در غیر اینصورت حداقل از متیلن بلو استفاده کنید تا اگه زخمی چیزی ایجاد شده قارچ نزنه
      همین
      موفق باشید

      پاسخ
  7. مهدی

    سلام.من پلیم زیر شکمش یه جور زخم مانند شده (پولکا از هم باز شدن و زیر پولکا قرمز شده) دقیقا نمی دونم قارچه یا نه البته من جند روزی میشه ابگرمکنم سوخته و دمای اب به ۲۵-۲۴ رسیده ممکنه از اون باشه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه از سرما نیست فکر میکنم شکمش آب آورده باشه و بیماری استسقاء باشه به تالار گفتگو و قسمت بیماری ها مراجعه کنید یه تاپیک به همین اسم استسقاء داریم.

      پاسخ
  8. ناشناس

    من برای خرید متیلن بلو به آکواریومی رفتم . وقتی پرسیدم گفت متیلن بلو برای استخر های بزرگه و اگه به آکواریوم بزنی همه ماهیات می میرن. آیا واقعا این طوریه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه کاملا اشتباه فرمودن و هیچ وقت به استخر متیلن بلو نمیزنن ؟؟؟!!!!
      فقط به یاد داشته باشید از هر داروی باید طبق دستور خودش مصرف کنید و اگر اور دز بشه بله همه ماهی ها رو میکشه و مثلا اگر ویتامین هم زیادی مصرف کنید همین اثر رو روی ماهی ها داره و همه رو میکشه.

      پاسخ
  9. m.hadi

    سلام دوستان.
    به دادم برسید.
    چند تا از ماهیام انگار دیونه شدن. مثل اینکه چیزی به پوستشون چسبیده باشه و اذیتشون کنه و بخوان از بدنشون بکنن یه دفعه جهش می کنن و به بدنشون پیچ و خم میدن. بدنشونو می مالن به شنای کف آکواریوم و دیواره بشکه و سخره هام. مثل اینکه می خوان خودشونو بخارونن. یعنی مریض شدن؟
    اگه مریض شدن راه درمانشون چیه؟
    دیشب بخاری رو روی درجه ۳۰تنظیم کردم گفتن شاید بهتر بشن. لطفا راهنماییم کنید.

    پاسخ
    1. ناشناس

      سلام قارچ گرفتن
      از ضد قارچ با آرم تجاری مرغوب استفاده کنید در موضوعات بگردید مطلب راجع به قارچ پوستی هست
      این لینک داروهاست از داخلش بگرد
      https://www.onlypet.ir/forum/aquarium-forum-eight/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D9%87%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81/
      بعدم در همین متن هم نوشته چطور درمانشون کنی نگران نباش خوب میشن
      به نظرم اول نصف آبشونو عوض کن آب بدون کلر بریز و اگر بتونی شن ها و وسایل رو در بیاری و بشوری با نمک خیلی عالیه که قارچ ریشه کن بشه
      سنگ ها و شن رو بجوشون خیلی خوبه
      طبق تجربه شخصی

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      ضمن احترام به نظر دوستمون باید خدمتتون عرض کنم که این بیماری اصلا قارچ نیست و این راه درمان هم اگر قارچ هم باشه غلطه.
      دوست گرامی ماهی شما انگل پوستی گرفته و این حرکات انفجاری و مالیدن خودشون به صخره ها و … از فعالیت انگلها هست پس باید یک سوم از آب رو سیفون کنید کمی نمک بدون ید به آب اضافه کنید و از ضد انگل مرغوب که در همون تاپیکی که دوستمون معرفی کردن هست استفاده کنید.
      ضمنا برای قارچ فقط از متیلن بلو و یا ضد قارچ شرکتی معتبر استفاده کنید کافیه.
      خدمتتون عرض کنم که دما در این بیماری نقش زیادی نداره و خیلی مهم نیست فقط کیفیت آب رو بالا نگهدارید و نمک بدون ید هم به ازای هر لیتر نیم گرم نمک اضافه کنید و از ضد انگل هم غافل نشید دیگه هیچ مشکل خاصی ندارید.

      پاسخ
    3. ghomeyshi

      اقای مجتبی درست گفتن و مشکل انگله نه قارچ . منم چون این مشکل رو داشتم کامنت دادم . من ۲-۳ مدل دارو هم گرفتم . یه داروی تترا هم گرفتم اما خوب نشدن . یه دارو داره شرکت سرا که تو یه قوطی ۱۰ تا قرص جوشان هست و مخصوص انگل کشی . قرص رو که تو سامپ انداختم یهویی ماهیا دیوونه شدن و خودشونو میکوبیدن بشدت به اطراف و معلوم بود داره یه بلایی سر انگل ها میاد . وگرنه تا جاییکه میدونم هر دارویی استفاده کنین بعد از مدتی بازم همونطوری میشن . ضمنا کیفیت اب هم خیلی مهمه و کارایی که اقای مجتبی فرمودن رو حتما انجام بدین

      پاسخ
  10. m.hadi

    مجتبی جان سلام
    آقا من به کیفیت آب رسیدگی کردم. اون قرص جوشان شرک azooرو هم سه روز استفده کردم و هر روز هم آب رو سیفون کردم . اما ماهی ها خوب نشدن حالا چیکار کنم. نگرانم برای زبون بسته ها

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      یه راهی رو میخوام پیشنهاد بدم ولی پشیمون شدم. حقیقتا سر بسته بگم میشه از حمام فرمالین استفاده کرد ولی مرز بین گشتن انگل و گشتن خود ماهی و سرطان گرفتن شخصه استفاده کننده هست و باید تجربه داشته باشید و چند تا ماهی کشته باشید تا بتونید از این روش استفاده کنید! واسه همین بیخیال این روش. لطف کنید بگید از کدوم قرص azoo استفاده کردید؟ محصول anti ectoparasit ؟ یا ؟؟؟ ضمنا ماهیاتون هم اسم ببرید؟ شاید بتونم راهنمایی کنم و یه راهی پیشنهاد بدم

      پاسخ
      1. m.hadi

        یک قرص بود توی جعبه و قاب قرمز رنگ. که ده تا قرص توش بود که قرص ها زرد رنگ و جوشان بود.
        ماهی ها دیماسونی ۲ که ظاهرا توی اینا بیشتره
        پروت ۲
        سیلور اسکات ۲
        مونو آنجل ۱
        سورم۱
        گرین ترور۲
        لجن خوار ۱
        آک ۱۰۰*۳۰*۵۰

        پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خب نباید هر روز آب رو سیفون کنید دوست عزیز مگر در شرایط خیلی خاص و همون هفته ای و یا دو هفته یک سوم از آب رو سیفون کنید کافیه.
      البته متوجه نشدم از چه دارویی استفاده کردین ؟؟!!! و اون قرص ا ضد انگل بودن – باکتری ساز بودن و یا چیز دیگه ؟؟!!!

      پاسخ
      1. ghomeyshi

        این قرصی که ایشون گفتن منم استفاده کردم . بالا اشتباه نوشتم سرا . مال شرکت آزو هست . شما حجم تانکتون ۱۵۰ لیتره و طبق دستور دارو باید یک و نیم قرص هر روز استفاده کنین .
        البته اینم بگم که منم بعد از استفادش گهگاهی میدیدم ماهیا خارش دارن . میدونی بنظر من این دارو موقعی اثر میکنه که بعد از اون ۳ روز دیگه واقعا کیفیت اب رو بالا نگهدارین . البته این داروهای مزخرف ایرانی هم تو این مورد جوابگو هستن . عنصر اصلیش هم آکریفلاوین هست . بخاطر همینه اب رو زرد میکنه .
        مجتبی جان دارویی که ایشون فرمودن تو دستورش نوشته که هر روز سیفون کنین . من تقریبا مطمئنم بخاطر آکریفلاوین موجود در دارو اینو گفتن . چون رنگ آب هم بشدت زرد میکنه

        پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچی فکر کنم آقای قمیشی کامل توضیح دادن و فقط باید بگم که قرار نیست بعد از مصرف دارو ماهی سریع خوب بشه باید کمی صبر کنید تا درمان بشه.

      پاسخ
    2. ghomeyshi

      دقیقا رئیس به درستی اشاره کرد . باید تآمل کنین . اینطور مرض ها با کیفیت بالای آب و صبر و شکیبایی حل میشن . تانک من پلاناریا گرفت همه هم گفتن خودتو اذیت نکن دیگه از بین نمیرن اما ۲-۳ ماه کیفیت اب عالی بود از بین رفتن . این خارش ماهی ها هم اگه خیلی زیادی نباشه زیاد مهم نیست و میتونه از هر نوع پارازیتی باشه . شما همون روزی ۱.۵ قرص استفاده بکن و طبق دستور ۳ روز اینکارو بکن بعدش هم کیفیت اب رو حفظ کن . اگه گیاه نداری نمک هم به اب اضافه کن . بقیش هم باید صبر کنی
      یه درصد اگه مشکلت حل نشد راههای دیگه هم داره اما خطرناکن و همین استفاده از داروهای شرکتی از همه مناسب تره . تو این مورد بیماری توصیه میکنم طرف داروهای تترا نری . آزو و سرا خوبن . بازم میگم باید پریود بیماری طی بشه . الان با دارو شما کرم هارو از بین میبری پس فردا خب تخم هاشون لارو میشه . باید قبل از اینکه بالغ بشن نابود بشن . بخاطر همینه که گفته ۳ روز . نظر من روی ۵ روزه و خودمم استفاده کردم اما بنظرم بخاطر آکریفلاوین زیاد تو این دارو بیشتر از ۳ روز رو مجاز ندونسته . البته ماهیای شما همشون هیولا هستن و با یه کمی دارو چیزیشون نمیشه . برای هر لیتر اب یه گرم نمک اضاف کنین . مثلا برای تانک ۱۰۰ لیتری ۱۰۰ گرم نمک بدون ید . ترجیحا کم کم اضافه کنین . مثلا نمک رو بریزین تو سامپ تا کم کم حل بشه . بعدا با سیفون درصد نمک رو پایین میاریم . تازه اسکات و مونو هات تو این اب حالشو هم میبرن .
      یه سوال فنی . اسکات و مونو رو تازگیا اضافه کردین یا از قبل داشتین ؟
      شما زیاد نگرانشون نباش . اگه بعد از مدتی خوب نشدن روشهای سفاکانه به کار میبریم که ریشه ی بیماری از تانکتون حذف بشه . البته امیدوارم ریشه ی ماهیا رو از تانک حذف نکنیم :D
      راستی دما هم ببرین بالا

      پاسخ
  11. Ashkan_Ete

    با سلام
    لاکپشتی که حدود یک هفته هست خریدم امروز دور گردنش چیزهایی شبیه پوسته یا کرک داشت که ۶ دقیقه بهش حمام نمک دادم (۲ لیتر آب +۲ قاشق غذاخوری نمک) . ممکنه قارچ باشن و آیا حمام نمک موثره؟

    پاسخ
    1. Anna

      سلام
      چرا به لاکپشت حموم نمک دادین؟؟؟
      به لاکپشت زجر دادین میگیم برا لاکپشت اب دیکلره بریزین حموم نمک دادین؟؟؟؟
      بگزریم
      این مشکل از کثیفی اب به وجود میاد هر سه روز اب تازه باید جایگزین کنین
      با یه مسواک تمیز لاک لاکپشتو با چند قطره بتادین کامل تمیز کنین فقط مواظب باشین تو چشم یا دهن حیوان نشه بعد با اب تمیز کنین و مجددا لاکشو بتادینی کنین و بزارین زیر افتاب نیم ساعت یا بیشتر بزارین بمونه….
      قسمتی هم که کرک مانند شده هم با یه گوش پاک کن کمی بتادین بمالین و بزارین روش بمونه و با اب تمیزش کنین
      تراریومشم کامل با نمک یا جوش شیرین تمیز کنین و بزارین زیر افتاب بعد یه ساعت مجدد اب گیری کنین البته بدون کلر…

      پاسخ
    2. میلاد

      سلام
      دوست من ممکنه خزنده ی شما داره پوست اندازی می کنهبهتره یه عکس ازش بذاریدعنمک برای لاک پشت ها به شدت مضره ژس هر سه روز یکبار آب لاک پشت رو تعویض کنید
      درضمن آنا خانوم هم خیلی خوب راهنمایی کردن فقط مونده یه عکس
      موفق باشید

      پاسخ
      1. Ashkan_Ete

        خب پس اشتباه کردم :((
        ولی لاک پشت توی آکواریوم پیش بقیه ماهی هاست. عوض کردن هر سه روز ۱۷۰ لیتر آب خیلی دردسره…

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          آنا خانم درست توضیح دادن اما خیلی از لاکپشت های آبی رو نمیشه نیم ساعت و بیشتر در معرض آفتاب قرار داد و خیلی زود تلف میشن مگر اینکه بدنشون خیس بمونه.
          این مشکل فقط از کثیفی آب هست و شما نباید لاکپشت و ماهی رو با هم در آکواریوم نگهداری کنید.
          ضمنا لاکپشت پوست اندازی هم نمیکنه.

          پاسخ
  12. measam

    سلام به شما دوستان عزیز
    یه چند وقتی روی باله ی بالایی ی یکی از گپی های نر خالهایی قرمز ایجاد شدن که وقتی از بالا به ماهی نگاه میکنم کاملا واضح “برآمده” و مثل خالهای گوشی هستند :( فکر کنم ۴ یا ۵ تا بشن؛ به نظر شما اینها چی هستن ؟؟ همون کرم قلابداره ؟؟؟؟؟؟
    اگر چیز دیگه ایی هستن چطوری درمان کنم؟؟؟
    “لطفا در صورت امکان وقتی جواب سوالم رو دادید از طریق ایمیل خبرم کنید”
    بی نهایت تشکر

    پاسخ
    1. نغمه

      سلام
      دوست عزیزم من فکر میکنم قارچ هست چون میفرمائید گوشتی مانند هستند و درمانش هم در متن بالا هست

      پاسخ
  13. yas

    سلام
    چند روز پیش مولی بالن رو داخل توری که خودم درست کرده بودم (برای زایمان) گذاشتم تا ماهیهای دیگه بچه هاش رو نخورن.
    ولی فرداش زیر شکمش یه چیزی مثل کپک درست شده بود. با کمک راهنماییهای شما برطرف شد ولی متاسفانه پوست اون ناحیه از بدنش کنده شده.
    می خواستم بازم کمکم کنید. خوب میشه؟ یعنی پوستش به حالت اول برمیگرده؟ کی به تانک اصلی برگردونمش؟
    خیلی ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خدا رو شکر حالش بهتره بنظر بنده اصلا ماهی ماده رو برای زایمان جدا نکنید مگر اینکه تانک اختصاصی برای زایمان داشته باشید این زایشگاه های کوچک خوب نیست و نباید ماهی مولد رو فدای تخم ها و بچه ها کنید.
      اون پوستش هم که کنده شده بهتر که کنده شد ولی نگران نباشید خوب میشه. فقط اگر متیلن بلو دارید به آب بزنید تا قارچ نزنه.
      ضمنا همین فردا برش گردونید در تانک اصلی و حسابی تقویتش کنید فقط اگر کتک خورد جداش کنید اون هم با شیشه از بقیه جداش کنید نه توی توری و زایشگاه.

      پاسخ
  14. yas

    سلام
    خیلی ممنون. کلی ذوق کردم، ماهی سالمه. اتفاقا یکی از بالن ها فدای همین زایشگاه های بی مصرف شد به نظرم به خاطر استرس بود. بعد از جراحی از شکمش کلی ماهی دور ریختیم. خیلی افسوس خوردم.
    متیلن بلو ۹۰۰۰۰ تومن قیمت گرفتم. یه ضدعفونی دیگه گرفتم Disinfect. آبی رنگه. به نظرتون خوبه؟ میترسم قلابی باشه، هنوز استفاده نکردم
    بازم بی نهایت ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پس متیلن بلوی خوبی خریدین مبارک باشه .
      معمولا اکثر ضدعفونی کننده ها متیلن بلو هم داخلشون هست ولی دقت کنید متیلن بلو اصلا ضدعفونی کننده نیست بلکه ضد قارچه اون داروی ضد عفونی که فرمودین نمیدونم چیه تو اینترنت یه سرچی بزنید ببینید چیه.

      پاسخ
  15. yas

    سلام و ممنون
    وقتی ماهی رو به تانک اصلی برگردوندم دیدم متاسفانه یکی از باله های پائینیش از بین رفته. این مشکلی براش درست نمیکنه؟

    پاسخ
    1. نغمه

      سلام حسابی تقویتش کن دوست عزیز
      نه خوب میشه یعنی انشاالله خوب میشه و مشکلی نخواهد داشت

      پاسخ
  16. yas

    سلام
    خواستم از دوستان که کمک کردن تشکر کنم

    پاسخ
  17. مهسا

    سلام-
    ماهی فایترم سر دمش یه کوچولو قارچ گرفته تو رو خدا چیکارش کنم نمیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    غذا نمیخوره-کند شده

    پاسخ
    1. میثمva

      سلام
      اگه مطمئنید که قارچ زده به اب متیل بلو بزنید درست میشه
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      فقط کیفیت آب رو بالا ببرید و یه مقداری هم نمک بدون ید به آب اضافه کنید مثلا هر دو روز یکبار کل آب رو تعویض کنید و اگر متیلن بلوی مرغوب هم دم دست بود مقداری به آب اضافه کنید مشکل ماهی برطرف میشه. بنظرم کیفیت آب خیلی پایین بوده و دیر به دیر آب رو تعویض کردین ؟؟؟!!!

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *