بیماری قارچ زدگی ماهیان اب شیرین

قارچ زدگی یکی از بیماری های رایج ماهیان اکواریومیست که دلیل عمده ان عدم رعایت بهداشت در اکواریوم است.ماهی مبتلا رفته رفته لایه پنبه ای شکلی روی بدنش ظاهر شده و بی اشتها تر از معمول به نظر میرسد.در صورتی که در همان ابتدا درمان اغاز شود شانس زیادی برای بهبودی ماهی وجود دارد و در غیر اینصورت قارچ، بیشترین قسمت بدن ماهی را فرا گرفته و ماهی تلف خواهد شد.بهتر است ماهی قارچ زده را سریعا از مخزن خارج کنید و در تانک قرنطینه به درمان ماهی بپردازید و برای پیشگیری از سرایت قارچ ها به سایر ماهیان، منشا تهاجم قارچی را پیدا کنید و حتی المقدور اب تانک را تا نصفه سیفون کرده و از داروی متیلن بلو برای جلوگیری از تهاجم قارچها به سایر ماهیان استفاده کنید

توضیحات کامل در ادامه متن

بیماری قارچ زدگی


قارچ زدگی

قارچهای آکواریوم معمولا بر روی باقیمانده مواد آلی مرده همچون مواد غذایی،تخمهای گندیده و لاشه ماهیها و دیگر موجودات مخزن زندگی میکنند.

عمومی ترین قارچ،ساپرولگنیاست که میتواند بر هر نوع ماهی اثر کند،اما عمدتا در گونه های سردآبی دیده میشود.تهاجم قارچی همیشه فاکتوری ثانوی برای دیگر مشکلات بهداشتی،مانند عفونت انگلی محسوب میشود.

علت آنکه به ماهی هایی که دچار قارچ زدگی شده اند دیگر هیچ کمکی نمیتوان کرد،آن است که قارچ به اندامهای داخلی نفوذ کرده و به آنها شدیدا آسیب رسانده است.به علاوه،فضولات ناشی از تغذیه و رشد قارچها شدیدا سمی بوده و تمامی اندامهای داخلی را مسموم می نماید.

علایم:

۱-رفته رفته کثیف و چرکی برجسته و پنبه ای شکل بر روی پوست،بیشتر بدن ماهی را میپوشاند.

۲-بی اشتهایی

۳-ماهی در آب کندتر از معمول شنا میکند.

۴-ماهی کمرنگ تر از حالت عادی میباشد.

درمان:

الف)تکه ای پنبه در آب خیس کنید،سپس آن را چلانه و در آیودین یا مرکورکروم فرو کنید.ماهی را از مخزن خارج کرده و در یک پارچه خیش قرار دهید.آنگاه پنبه آماده شده را برای پاک کردن و محو قارچ بکار ببرید.سپس ماهی را به مخزن درمان انتقال ساخته،با داروی ویژه موثر بر علیه میکرو ارگانیسم های متعدد درمان نمایید.

توجه:سرمنشا تهاجم قارچی را یافته و آن را برطرف سازید.

برای پیشگیری از گسترش بیماری های قارچی و یا در مراحل اولیه میتوانید ار نمک طعام یا متیلن بلو استفاده نمایید.همچنین جهت جلوگیری از هجوم قارچها به تخم ماهیها میتوانید از متیلن بلو بهره ببرید


ب)معالجه با متیلن بلو

ابتدا جهت ساخت محلول مادر،یک گرم از بلورهای متیلن را در یک لیتر آب حل کنید.

۱-یک میلی لیتر محلول مادر را در یک لیتر آب آکواریوم بریزید.پس از۵ روز،باقیمانده دارو را توسط فیل/تر ذغالی از آب جداسازید.

۲سه یلی لیتر محلول مادر را در یک لیتر آب در ظرفی جداگانه ریخته و ماهی را برای۳ روز در آن قرار دهید

۳.۲۰۰ میلی لیتر محلول مادر را در ظرفی مجزا در ۱۰ لیتر آب ریخته و ماهی را برای ۳۰ دقیقه در آن حمام دهید.

۴جهت جلوگیری از امراض احتمالی از حمل و نقل،۵۰ میلی لیتر محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب در مخزن قرنطینه بریزید.

۵-برای پیشگیری از امراض قارچی،۳۰ میلی لیتر محلول مادر به ازای ۱۰۰ لیتر آب به مخزن تکثیر بیافزایید.

منبع:بهداشت و بیماریهای ماهیان آکواریومی-تالیف مهندس مهدی ارچینی

قارچ دهان

قارچ دهان ماهیان اب شیرین

نام بیماری :قارچ دهان ( Mouth Fungus )

اگرچه این بیماری قارچی نیست و توسط باکتری Chondrococcus columnaris که باکتری عامل بیماری کلومناریس است ، ایجاد می شود اما به این دلیل به این نام خوانده می شود که همانند قارچ در بدن ماهی ظاهر می شود .

بیماری کرک پشمی یک واژه ی عمومی است که بیش تر برای بیماری های قارچی که در پوست بدن ، باله ها و دهان اثر می کنند به کار می رود که رایج ترین نوع قارچ در این عفونت Saprolegnia و Achyla می باشد .

علائم بیماری :کرک پشمی سفید یا خاکستری رنگ که شباهت زیادی به تکه های رشته ای پنبه دارد در اطراف دهان ماهی رشد می کند که این تومور های سفید بیش تر در جاهایی که قبلاً انگل رشد کرده و یا آسیب دیدگی وجود داشته ظاهر می شوند.

قارچ دهان ماهیان اب شیرین

پیشگیری :

۱-چک کردن منظم میزان آمونیاک ، نیتریت ، و نیترات آب تا در صورت نیاز از افزایش آمونیاک و نیتریت در آب تانک جلوگیری شود . ( با فیلتراسیون درست آمونیاک ، نیترنیت و نیترات محلول آب نمی توانند از حد معمول افزایش یابند)

۲-هرگز بیش از اندازه به ماهی ها غذا ندهید .

۳-هرگز از غذاهای فاسد شده برای تغذیه ی ماهی ها استفاده نکنید .

۴-از غذاهای دریایی مثل دافنی ، توبیفکس (Tubifex  ) و … برای تغذیه ی ماهی ها استفاده نکنید .

۵-همیشه ماهی های مشکوک به بیماری را در محلول میکسازین ( Myxazin ) قرنطینه کنید .

۶-از کاهش ویتامین در بدن ماهی با استفاده از Vitazin جلوگیری کنید .

توجه :عامل بیش تر بیماری ها استرس بوده که در صورتی که از استرس در ماهی ها جلوگیری شود دیگر شاهد ماهی های بیمار نخواهید بود .

استرس می تواند عامل شیمیایی(pH و نیتروژن ) ، فیزیکی ( دما و کمبود اکسیژن ) ، بیولوژیکی یا زیستی ( غذاهای کم ارزش و کمبود  ویتامین ) و روانی (پرخاشگری سایر ماهی ها و لمس ماهی ها با دست ) داشته باشد که می توان به راحتی از آن جلوگیری کرد .

جلوگیری از استرس = جلوگیری از بیماری ماهی ها

درمان :

۱کیفیت آب را افزایش دهید و میزان باکتری ها را به وسیله HumAquat کاهش دهید یا برای درمان از میکسازین ( Myxazin ) استفاده کرده و وسایل آکواریوم را خوب بشویید . در طی درمان هم هوادهی و فیلتراسیون تانک را افزایش دهید .

۲-ماراسین ( Maracyn ) ، متیلن آبی ( Methyl Blue ) ، داروی قارچ ( ( Fungus Cure و ضدقارچ جنگلی ( Jungles Fungus Elminator ) در درمان عفونت های داخلی و خارجی موثرند و آنتی بیوتیک هایی مثل ماراسین ۱ و ۲ ( Maracyn I & II ) هم برای درمان قارچ دهان به کار می روند .

۳-استفاده از نمک که در صورتی که همه ی ماهی ها به بیماری مبتلا باشند درمان در تانک اصلی و در صورتی که تعدادی از ماهی ها بیمار باشند درمان در تانک قرنطینه انجام می شود .

توجه :در صورتی که تنها ماهی های مولی شما مبتلا به غشاء ( تار ) سفید خاکستری روی دهان شده اند قبل از درمان ۱۰ تا ۲۰ درصد آب تانک را کاهش داده و ۱۰ درصد آب شور به تانک اضافه کنید .

منبع مطالب قارچ دهان: aqua-quast 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

658 دیدگاه در “بیماری قارچ زدگی ماهیان اب شیرین

  1. Mohammadnori

    سلام
    بله متیلن بلو بزنید و همچنین ماهی رو خارج کنید بایه پنبه اغشته به الکل اون غده هارو بکنید
    (غده ها سفیدن؟)

    پاسخ
  2. شایان13

    بله غده ها سفیدن ولی اخه چجوری بکنم، تترا نئونه کوچویکن نمیشه نگه داش، بعد خونریزی نمیکنن بکنم:/ با همون متیل بلو ردیف نمیشه؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دست کاریشون نکنید به سوال قبل شما پاسخ دادم مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
      1. شایان13

        سلام اقا مجتبی گل:)
        اقا مجتبی من متیلن بلو مایع داشتم، یه مقداری تو ظرف جداگونه ریختم، طبق متن بالا باید سه روز باشن ، ولی تو این دو روز غده ها تغییری نکرده، نظر شما چیه؟؟ غلظتو بیشتر کنم؟؟
        اینم عکس
        http://s9.picofile.com/file/8321803742/WP_20180315_23_31_53_Moment.jpg

        البته آبیش پررنگتره تو عکس اینجوری افتاده

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب یکی دو روز صبر کنید ببینید چی میشه قرار نیست دارو معجزه کنه باید صبر کنید تا اثر کنه.
          اگر متیلن بلو مرغوب باشه مقداری که استفاده کردین خوبه. اما بهتر بود متیلن بلو رو در تانک اصلی استفاده می کردین حداقل دما و اکسیزن رو کنترل کنید تا شوک بیشتری به ماهی ها وارد نشه.

          پاسخ
  3. Roxana

    سلام
    من یه ماهی پیرانا دارم که لب پاینیش اومده بیرون چند روزیه که خیلی آرومه دلیلش چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      احتمالا یا ضربه خورده و یا سکته کرده و کار خاصی نمیشه کرد فقط صبر کنید و شرایط نگهداری خوب باشه شاید بهتربشه.

      پاسخ
  4. Mohammadali602

    سلام
    روی سر گلدفیش من(رد کب هستش) تکه های سفید رنگی ایجاد شده و روی دمش یک چیز سیاه رنگی شکل گرفته که الان متوجه شدم به یه گلد فیش دیگه هم سرایت کرده، انگله، قارچه، به نظرتون بیماریش چیه؟
    چیکار کنم؟
    دما رو خیلی بردم بالا خوبه یا نه؟

    پاسخ
  5. ناشناس

    حمام نمک و مصرف انتی بیوتیک چند دقیقه تو ظرف اب نمک معمولی بذار بعد تویه ظرف مقداری از پودر کپسول چرک خشکن بریز و هر ۳ روز یکبار اب رو عوض کن

    پاسخ
  6. Redcap97

    سلام دوستان گلم

    من چند تا ماهی عید برام هدیه آوردن متاسفانه با دقت فراوون روی پهلوی یکیشون یه نقطه اندازه عدس پنبه ای مانند بود توی آب به دلیل در دسترس نبودن دارو های خاص سریع از آنتی بیوتیک به همراه نمک بدون ید استفاده کردم که بقیه هم اگه دارن و مراحل اولیشه خوب بشن بعد ۳ روز جای پنبه ای شکل کم شده ولی خوب نشده ماهی رو برداشتم آروم با پنبه جاشو مالش دادم ولی پاک نشد دیگه اذیتش نکردم قارچ امکان داره توی شکم ماهی هم نفوذ کرده باشه که پاک نشده ؟ تا چند روز دیگه آنتی بیوتیک رو ادامه بدم بنظرتون دوستان ؟ آیا میتونم ماهی قارچ گرفته رو توی ظرف جدا با گوش پاک کن آغشته به بتادین پهلوشو آروم ماساژ بدم تا قارچ ها برن ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شما کیفیت آب رو بالا نگهدارید و دیگه هم دارو استفاده نکنید همینکه محل قارچ زدگی کمتر شده و کوچک شده یعنی اینکه داره درمان میشه دیگه لزومی نداره کار دیگه ای انجام بدین قرار نیست دارو معجزه کنه و یک مرتبه درمان بشه باید صبر کنید و کیفیت اب بالا باشه تا به مرور زمان درمان و بهبودی ماهی حاصل بشه فقط اگر دیدین قارچ ها مجددا دارن رشد میکنن باید درمان رو شروع کنید الان نیازی نیست.

      پاسخ
  7. pedram76

    سلام .از چه انتی بیوتیکی استفاده کردین؟ برای درمان این بیماری انتی بیوتیک تاثیر انچنانی نداره چون منشا این بیماری قارچ هست و انتی بیوتیک ضد باکتریه .پیشنهاد میکنم سریعا ماهی رو از بقیه جدا کنین و به اب تازه و بدون کلر حاوی متلین بلو منتقلش کنین و اگر ماهی هاتونو تو تنگ نگه میدارین کل ابشو خالی کنین و سنگها و تنگو ضد عفونی کنید اگر هم توی اکواریومن ۳۰ درصد اب رو با اب تازه جایگزین کنید. بله امکان داره قارچ پیشرفت کرده باشه و اعضای داخلی ماهی رو هم درگیر کرده باشه که اینطوری درمانش خیلی سخت میشه. از بتادین هم استفاده نکنین چون داروی انسانی هست و ممکنه برا ماهی خطرناک باشه قارچ ها رو با پنبه اغشته به متیلن بلو پاک کنین.موفق باشین

    پاسخ
  8. Redcap97

    خیلی ممنونم از راهنماییتون من مبتدی هستم و شرایط بیماری پست رو خوندم و طی چند سالی که برای سلامتی ماهی ها تلاش کردم متوجه شدم توی ایران اکثر آکواریوم فروشی ها دارو های تقلبی چینی و کپی شده بدون تاریخ ایرونی و برچسب الکی دارن این دارو های مارک دار کمیاب هستن متیلن بلو ها رنگ هستن من مجبورم درمان خانگی بکار ببرم و به همین علت احتیاج به کمک و تجربتون دارم .?
    این ماهی کوچولو ها ۴ روزه با هم هستن شما درست میگین ولی جداش کنم ممکنه از تنهایی ضعیف تر بشه و بمیره ماهی ها خیلی گناه دارن من واقعا قلبم میشکنه براشون توی فضای زیاد هستن و اون سه تا دنبالش میکنن و بازی میکنن باهاش بخاطر بیماری و مصرف دارو همشون توی تشت اب هستن و دارو برای همشون استفاده میکنم چون توی یه آکواریوم فروشنده بودن و بخاطر استفاده انتی بیوتیک و تعویض اب روزانه + کمی نمک بدون ید بیماریشو کنترل کردم که بدتر نشه ولی اون ماهی که پهلوش کمی پنبه ای قارچ داره کمی بهتر شده و خوب نمیشه. ۴ روزه توی ابشون اموکسی سیلین و تتراسایکلین خیلی جزئی میریزم امروز اون ماهی بیماره رو گرفتم و پهلوشو با پنبه و ضد قارچ ایرانی که مطمئنم اثری نداره مالشش دادم . توی ابشون از امروز یکمی ضد قارچ ایرانی ریختم ولی مطمئنم اگه ضد قارچ ایرانی بمونه ماهی هارو میکشه و سمیه فردا این ابشونو که تعویض میکنم . واقعا نمیدونم چکار کنم به فکر بتادین افتادم میدونم سمی هست ولی از فرمالین که بدتر نیست درسته ؟ من این روش رو بکار ببرم شما تایید میکنین ابتدا ماهی رو بگیرم توی دستمال خیس قسمت پنبه ای پهلوشو با پنبه بتادینی کمی فشار بدم بعد توی ظرف اب تمیز بزارم بتادین ها پاک شن بعد بزارمش پیش دوستاش و روند بیماری رو ببینم چجوریه آیا میتونم اینکارو کنم ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      داخل تشت که جای مناسبی برای نگهداری ماهی ها نیست. ضمنا چرا الکی از انتی بیوتیک استفاده میکنید اون هم دو نوع هم زمان خب اتفاقا اینطوری ماهی ها رو زودتر میکشید.
      گتم خدمتتان فقط کیفیت آب رو بالا نگهدارید کافیه چون ماهی شما داره درمان میشه و قرار نیست دار ومعجزه کنه باید صبر کنید تا بیماری به مرور درمان بشه.

      پاسخ
  9. عرفان

    با بقیه مراحل درمانت کاری ندارم ولی من یه بار چند سال پیشا یه قطره بتادین انداختم تو ظرف دوتا چشم چراغی که رو سرشون زخم شده بود حتی فرصت نشد با تور درارمشون ۵ ثانیه نکشیده مردن هردو یبارم با پنبه زدم به بدن یه مولی و انداختمش تو آب جنازش موند رو آب همون تو دستم مرد.خلاصه بهت پیشنهاد میکنم دور بتادین خط بکش من این دوتا تجربه رو داشتم از بتادین

    پاسخ
  10. Ali

    سلام دوستان،من چند شب پیش یه ماهی پینک خریدم،خوب بود،غذا هم میخورد،ولی امروز صبح که پاشدم دیدم تقریبا روی شکمش قرمز شده دقت کردم دیدم روی بدن ماهیِ و داخلی نیست،الان هم قرمزی ها به همراه پولک ماهی رفته و ماهی هم کلا تو اب برعکسه،چه اتفاقی افتاده براش؟درمانی داره؟(میدونم سوالم مربوط به اینجا نیستش ولی خب جای دیگه ای نبود)مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به احتمال زیاد از بقیه کتک خورده و درصد تلف شدنش در این حالت بالا هست و نمیشه کار خاصی براش کرد نهایتا از بقیه جداش کنید.

      پاسخ
  11. Redcap97

    سلام دوستان یه مشکل حادی پیش اومد من ماهی عیدی رو جدا از بقیه داشتم که قارچ روی پهلوش بود بعد مدت ها تعویض آب و کنترل کیفیت دیشب دیدم محل قارچ رفته و جای اون به اندازه یه عدس روی پهلوی ماهی زخم دلخراشی مونده که کاملا خونش انگار با آب تماس داره میتونم براش چرک خشک کن استفاده کنم ؟

    ۲) دیشب که دیدم انگار باله هاش کمرنگ تر شده بودن و یا نازک تر اینم بیماریه ؟

    پاسخ
    1. Redcap97

      دوستان ببخشید فراموش کردم توی سوالم که از چند صفحه قبل نظرات میخوندم چرک خشک کن گفته بودن برای زخم ولی نمیدونم دقیقا چه قرصی هست اگه میشه اینم بهم بگین ممنونم .

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      ۱ – خیر نیازی نداره فقط کیفیت آب بالا باشه کافیه.
      ۲ – میتونه اوایل بیماری دم خوره باشه و نشانه ای از کیفیت پایین آب هست بخش دم خوره رو مطالعه کنید.
      ماهی شما نیازی به چرک خشک کن نداره اما او نقرص منظور انتی بیوتیک بوده که تتراسیکلین هست.

      پاسخ
  12. maliheeee

    دوستان سلام. اکواریوممونو دقیقا یک ماهه راه اندازی کردیم. ی دونه از ماهیای بورلیمون مبتلا ب قارچ شده نزدیک دمش دقیقا قرینست هر دو طرفه. من دیروز ک رفتم واسش دارو بخرم داروی ضد قارچ anti fungus رو ب من دادن. این اثر متلین بلو رو داره؟ امروز میخام توی تانک جدا بذارم این ماهی بورلیمونو. باید از این دارو تو تانک اصلی استفاده کنم ک بقیشونم مبتلا نشن یا نمک کافیه واسه پیشگیری؟ ممنون میشم جوابمو بدید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به نظر بنده نیازی نیست ماهی رو جدا کنید چون قارچ رو باید در تانک اصلی درمان کنید. یک سوم از آب رو سیفون کنید و از دارو استفاده کنید مقدار کمی نمک بدون ید هم به آب اضافه کنید برای هر ۵۰ لیتر یک قاشق غذاخوری نمک بدون ید کافیه البته اگر قبلا نمک زده باشید مراقب باشید اور دوز نکنه و بیشتر از این مقدار نشه.
      مین دارو رو طبق دستورش استفاده کنید فقط در جریان باشیدسیکل آب رو نابود میکنه و بعد از ۳ – ۴ روز یک سوم از آب رو سیفون کنید و مابقی دارو رو با استفاده از ذغال اکتیو داخل فیلتر ازآب خارج کنید و سپس سیکل آب رو مجددا طی کنید.

      پاسخ
  13. Redcap97

    سلام دوستان ?⚘

    حدود یک ماه پیش من ازتون راهنمایی گرفتم درمورد قارچ بدن ماهی عید که قارچش خوب شده ولی صدمات روی بدن ماهی که از قارچ بوده هنوز بعد یک ماه بطور زخم باز مونده روی پهلوی ماهی به اندازه یه دونه عدس تو رفتگی داشته که همون محلم قارچ بوده من هر دوز آبشونو تعویض میکنم که عفونت نکنه ولی نمیدونم چکار کنم که این طفلکی خوب شه چقدر نیروی دفاعی ماهی ها ضعیفه آیا میتونم به سراغ آموکسی سیلین برم ؟ و اگه توی آبشون که پیش دوستاشه قطره مولتی ویتامین بچه استفاده کنم احتمال بهبودی داره ؟ ممنون میشم کمکم کنین واقعا هر روز که غذا میدم دلم درد میاد از زخم قرمز و باز این ماهی ?

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر نیازی به آنتی بیوتیک نیست ویتامین انسانی هم کیفیت آب رو پایین میاره نهایتا ۳ – ۴ ساعت قبل از تعویض آب استفاده کنید.
      ماهی شما ظاهرا مشکلی نداره و باید صبر کنید تا محل زخم ها به مرور ترمیم بشه اگر تغذیه کنه و کیفیت آب بالا باشه مشکلی پیش نمیاد نهایتا برای محکم کاری کمی نمک بدون ید به آب اضافه کنید به ازای هر ۵۰ لیتر یک قاشق غذاخوری نمک بدون ید حالا ببینید حجم آب چقدر هست تناسب ببندین. تقریبا میشه برای هر لیتر آب نیم گرم نمک بدون ید.

      پاسخ
  14. amirian.ali

    سلام.من یه آکواریوم دارم که فقط سیچلاید و پرت داخلشه.از وقتی ماهی هارو ریختم داخل آکواریوم همش پشت صخره ها پنهان میشن.اول فکر کردم استرسه.ولی یک هفته گذشته هنوز پشت صخره ن.کم تحرکن.بعضی از سیچلایدها کف آکواریومن و خیلی کم تحرکن.حتی نسبت به ضربه به شیشه واکنش نشون نمیدن.علتش چیه دوستان؟(تانکم بزرگه ۴۰۰ لیتر.صخره و گیاهم داره.ماهی ها غذا میخورن)اگه مریضا چ دارویی استفاده کنم؟(داروی بی رنگ)

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      یه توضیح در مورد شرایط فیزیکی و شیمیایی اب اکواریوم بدید؟ سیکل اکواریم رو طی کردید؟ دمای اب چقدره؟ چه غذایی بهشون میدید؟
      به هر حال ممکنه سموم اب بالا باشه و ماهیا به این شکل بیحال و کم تحرک هستن؟ اگه بیماری باشه علائمی رو باید از خودشون بروز بدن مثل عدم تغذیه، کمرنگ شدن ماهیا، واکنش های سریع و ناگهانی، قرمز شدن باله ها یا …..

      پاسخ
      1. amirian.ali

        سلام.مرسی که جواب دادین.اکواریومم قبلا ماهی گیاه خوار توش بوده سالم بودن و بی تلفات.عوض کردم به گوش خوار.ماهی هارو هم دما کردم.ریختم داخل آکواریوم.یه مقدار نمکم براشون ریختم.دمای آب نزدیک به بیست و نه.غذای انرژی ماهیران بهشون میدم.خوب میخورن.شاید یه مقدار کمرنگ شدن.البته خیلی به چشم نمیاد.ولی دیروز احساس کردم یه مقدار کمرنگ شدن

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          تغیر رنگ میتونه طبیعی باشه با این حال در مورد سیکل اب هم مطالعه کنید و مطمئن بشید که سیکل اولیه طی شده باشه و کیفیت اب بالا باشه. در مورد تغذیه هم به نظر از چند نمونه غذای باکیفیت استفاده کنید و فقط همین یک نوع غذا رو بهشون ندید.

          پاسخ
          1. amirian.ali

            ممنون بابت اطلاعاتتون.سیکل آکواریوم طی شده.چون حدود یکساله ماهی داخل آکواریوم بوده و باکتریا به رشد کافی و تجزیه کردن رسیدن.به غذا هم تنوع میدم.بازم ممنون بابت راهنماییهاتون

            پاسخ
  15. nimakh82

    سلام ..من به تازگی آکواریوم راه اندازی کردم ..گویا یکی از ماهیهایی که برای آکواریوم تهیه کردم این بیماری را داشته ..یک حالت پنبه ای در ناحیه چشم داسته …حالا جداش کردم ولی نگرانم به بقیه سرایت کرده باشه ..لطفا راهنماییم کنید …سیکل اب هم کامل طی نشده در میانه راه هستم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      موردی نیست. قرار نیست به باقی ماهیا سرایت کنه. اگه قارچ بوده کیفیت اب رو بالا نگه دارید و مقداری متیلن بلو به اب بزنید واسه سایرین مشکلی پیش نمیاد. اگه قارچ نبوده هم توضیح بیشتری بدید.
      ضمنا ماهی بیمار رو هم باید درمان کنید. در مطلب بالا کامل توضیح دادیم

      پاسخ
  16. amirian.ali

    سلام.بالاخره تلفات دادم.چندتا از سیچلایدها و پرتام فوت کردن.موقع مرگ دهانشان باز مانده بود.چیزی شبیه اینکه یه لوله تو حلقش فرو رفته باشه.زیر شکمشان هم سفید و یکم متورم شده بود.بنظر خودم قارچ داشتن.اگه کسی میتونه راهنماییم کنه ممنون میشم.راستی داروی هست که بدون اینکه آب رنگی کنه قارچ خوب کنه؟اگه قرص باشه بهتره.هم بصرفه س.هم اینکه من همیشه از قرصهای انسانی بیشتر نتیجه گرفتم تا داروهای خود ماهیها

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. اکثر داروها رنگ اب رو تغییر میدن. شما از یه داروی باکیفیت تجاری استفاده کنید مطمئنا از داروهای انسانی بهتر هم نتیجه میگیرید. مثل داروهای شرکت سرا که المانی هست رو تهیه کنید و مطمئن باشید از داروی انسانی بهتر نتیجه میده.

      پاسخ
      1. amirian.ali

        ممنون بابت اطلاعاتتون.حالا اینا نشانه قارچه؟داروی قارچ بگیرم؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          قارچ حالت پنبه ای داره. یعنی برامدگی های پنبه ای شکل روی بدن ماهی که کم کم بزرگ و بزرگتر میشه. نمیدونم ماهی شما دقیقا چه مشکلی داشتن ولی هر چی بوده به خاطر قارچ تلف نشدن. احتمالا اکسیژن کم اوردن یا سموم اب به شدت بالا بوده یا حتی بیماری های دیگه. قارچ به اینصورت نیست که بدون علائم ماهی تلف بشه و حتما باید روی بدن، باله ها، دهان و …. بافت های قارجی رو مشاهده کنید.

          پاسخ
          1. amirian.ali

            یه جا خواندم که قارچ دهانی باعث میشه دهان ماهی باز بمانه وقت مردن(چیزی شبیه به اینکه یه لوله داخل گلو گیر کرده باشه)بخاطر همین گفتم قارچ.ولی بقول شما علائم قارچ و انگل نداشت.فقط یکم رنگ پریدگی داشتن.بازم ممنون بابت پاسخهاتون.

            پاسخ
  17. هادی

    سلام تانک گیاهم رو چهل روزیه راه انداختم
    ستا علایم مببینم
    روی لب چنتا از مولی ها سفیده
    اکثر ماعیا از بچه تا بزرگ بعضی وقتا خودشونو میکشن به برگ گیاها یا تاپ فیلتر
    پنج شبش تا از ماعیا هم بعضی وقتا مدفوع دراز تیره بشون اویزونه ولی بعد دو دقیقه کنده میشه،بعضی وقتام مدفوعش تکه تکه شکل هسن
    بنظرتون چکار کنم
    تانک گیاعی رو چطوری ذرمان کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اون مدفوع طبیعیه و از نوع تغذیه بوده. ولی اون لکه های سفید یا قارچ بوده و یا سفیدک . کامل توضیح بدین و عکس قارچ زدگی رو ببینید در خدمتتون هستیم.

      پاسخ
  18. لیلا

    با سلام
    ماهی زبرا را من در تنگ نگهداری می کنم. مدت زیادی در کنار یک ماهی زبرای پرخاشگر بوده . و بیشتر وقتها زیر سنگ قایم می شد. اخیرا کم اشتها شده است . و لکه های قرمز روی بدنش مشاهده می شود. و شنایش خیلی کند شده . به همین دلیل من ماهی را جدا کردم تا شاید استرسش بهتر شود و محلول ضد عفونی کننده آبی رنگ در تنگ ریختم و یک شاخه گیاه سبز رنگ در داخل تنگ انداختم . حالا بعضی اوقات شنا می کند . ولی باز هم زیر سنگ قایم می شود و اشتهایش کم شده . ممنون می شم اگر درمانش را بگویید. ایا پرخاشگری اون یکی ماهی زبرا هم دلیلی مثل استرس داره یا نه خودش پرخاشگر است ؟!

    پاسخ
    1. ایلیا

      ممکنه از کم غذا خوردنش باشه
      اگر شما ماهی زبرا را گروهی خریداری می کردید شاید این اتفاق نمی افتاد
      ماهی زبرا ماهی گروهی و اجتماعی هست لکه های قرمز هم ممکنهست زخم باشه بهتره چند روز در قرنطینه باشه
      انشاءالله خوب میشه چند روز خوب ازش مراقب کنی

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      میتونه از کیفیت بد نگهداری و کیفیت پایین آب باشه .

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *