بیماری ایک یا سفیدک

بیماری سفیدک یا ایک از رایجترین بیماری های ماهیان اب شیرین محسوب میشود. در مراحل اولیه بیماری ایک یا سفیدک میتوان با استفاده از افزایش دما درمان را به سرعت میسر کرد اما با پیشرفت بیماری باید از درمان دارویی خاص استفاده شود که در ادامه مطلب توضیخ داده میشود. علل این بیماری ممکن است یکی از دلایلی مانند لمس شدن ماهی با دست،جدال بین ماهیان یا سرد شدن ناگهانی اب باشد.

به ادامه متن توجه کنید

ایک یا سفیدک

 

هر از چند گاهی ممکن است ماهیان اب شیرین به این بیماری دچار شوند، در مرحله پیشرفته نقطه های سفید بسیاری همانند دانه های نمک  سراسر بدن ماهی را می پوشانند. در این حالت، ماهی خود را به اشیاء داخل اکواریوم می مالد و سعی دارد تا انگل را از پوستش جدا کند. مدتی بعد شدیداً تنبل شده و رفته رفته انگل ها با چشم غیرمسلح به صورت لکه های سفید تا یک میلی متر قطر بر روی پوست ماهی قابل رویتند.Ichthyphthirius ها زندگی دوره ای دارند. آنها برای تولید مثل ماهی ها را ترک می کنند و پس از تولید مثل، سوراخ بزرگی در پوست ایجاد میکند که برای عفونت ثانویه باکتریایی یا قارچی باز است. انگل به کف مخزن رفته و یک پوشش ژله ای مانند به نام کیست در اطراف خودش ترشح می کند و درون این کیست به نوزادان بسیاری تقسیم می شود. سپس کیست می ترکد و نوزادان بیرون می ریزند که در حال شنای آزاد میزبان جدیدی را جستجو می کنند. همانند Cryptocaryon، مرحله بین پوست و مرحله کیست هر دو نسبت به درمان مقاومند.

زمان لازم جهت رشد یاخته در زیر پوست به دو عامل اصلی درجه حرارت و قدرت دفاعی بدن ماهی بستگی دارد. هر چه ماهی قوی و سالمتر باشد رشد یاخته به مراتب کندتر خواهد بود. در هر صورت، یک یاخته در درون جداره ای که به دور خود می‌سازد می تواند طی ۸ تا ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰۰ یاخته به وجود آورد.

چرخه حیاط انگل ایک

معمولاً بدن ماهی های مبتلا به این بیماری پس از بهبود تا حدود زیادی در مقابل آن مقاوم می شود. در این حالت، گلبولهای سفید خون دور یاخته ها کیست‌هایی ساخته و آنها را محسوب می کنند. تنها زمانی که قدرت دفاعی بدن ماهی ها بنا به عللی از جمله شرایط غیربهداشتی محیط زیست، تغذیه نادرست، کمبود اکسیژن و ضعف ناشی از سایر بیماری ها تحلیل رود، یاخته های محبوس در کیست ها مجدداً فعال شده و خود ماهی یا حتی ماهی های تازه به آکواریوم وارده شده را مبتلا می سازند.

درمان :می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از روش افزایش درجه حرارت آب تا بیش از ۳۰درجه سانتیگراد به مقابله با این بیماری پرداخت ولی در مراحل پیشرفته، وقتی که انگل در پوست ماهی و یا در مرحله کیست است قابل درمان نمی باشد. جهت از بین بردن Ichthyophthirius، پیش از شکل گیری کیست و یا پس از ترکیدن آن باید داروی اختصاصی به مخزن اضافه شود. به هنگام کاربرد دارو، گیاهان و ذغال اکتیو فیلتر را از مخزن خارج کنید.

معالجه از طریق گرما :دما را به تدریج افزایش دهید، به طوری که این افزایش از یک درجه سانتیگراد در ساعت فراتر نرود. هدف ایجاد شرایطی است که ناقل بیماری یا قادر به حیات نباشد و یا حداقل قدرت تولید مثل خویش را از دست بدهد.

برای ماهیان حساس به افزایش دما، از شیوه های درمان دارویی استفاده کنید. جهت سایر ماهی ها، افزایش ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد طی ۲ تا ۳ روز بسیار مفید خواهد بود. این عمل جدا از نابودی بسیاری از ناقلین بیماری ها، سبب افزایش پادزهر لازم در خون شده و قدرت دفاعی بدن ماهی را افزایش می دهد.

یکی از پیش شرط های لازم جهت درمان از طریق افزایش دما، تمیزی آب و اکسیژن کافی محلول در آب می باشد.

معالجه از طریق دارو :برای درمان با دارو باید از اکریفلاوین، مالاشیت گرین و یا سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین استفاده کرد.

الف) درمان با اکریفلاوین (تریپافلاوین Acriflavin = Trypaflavin) :این دارو در درمان تیرگی پوست و باله ها، گندیدگی پوزه و باله ها، ضدعفونی در جراحات کوچک و به ویژه به هنگام ابتلاء به ایک کاربرد دارد. جهت درمان، ابتداء باید از دارو محلول مادر تهیه کرد. برای این کار یک گرم اکریفلاوین را در یک لیتر آب حل کنید. پس از تهیه محلول، در ظرفی جداگانه به ازاء هر لیتر آب ۵۰ میلی لیتر از محلول مادر ریخته و ماهی را به مدت ۲ تا ۴ روز در آن حمام دهید.

توجه : این دارو آب را شدیداً رنگی می کند.

ب) درمان با مالاشیت گرین (Malachit green) :مالاشیت گرین در معالجه بیماری های قارچی پوست، کدر شدن و یا جوش زدن پوست کابرد دارد. جهت مداوا ابتلا یک گرم از دارو را که به صورت بلورهای ریزی می‌باشد در یک لیتر آب حل کنید. سپس ۶ میلی لیتر از این محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را به مدت ۱۲ روز در آن حمام دهید. در روزهای سوم، ششم و نهم نصف مقدار داروی تجویز شده را به آب بیافزایید. پس از ۱۲ روز، نصف آب موجود باید تعویض شده و آب تازه وارد مخزن آبی گردد.

در صورت انجام درمان در ظرفی جداگانه، به دلیل تجزیه دیرتر دارو در آب تازه، مقدار ۴ میلی لیتر از محلول مادر در ۱۰۰لیتر آب کفایت می کند.

روش دیگر درمان با مالاشیت گرین، حل کردن ۱۳ تا ۱۵ میلی گرم مالاشیت در ۱۰۰ لیتر آب است که ماهی ها به مدت ۳ تا ۴ روز در آن حمام داده می شوند.

توجه : مالاشیت گرین بسیار سمی است که به هنگام تماس با پوست یا وارد دهان شدن باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

توجه : از نگهداری مالاشیت یا محلول مادر آن در یخچال حاوی موادغذایی اجتناب ورزید، زیرا علاوه بر سمی بودن سرطان زا می باشد. کاربرد مالاشیت در درمان و یا ضدعفونی در مورد ماهیان پرورشی خوراکی در برخی کشورها به طور کلی ممنوع اعلام شده است و در سایر کشورها پس از کاربرد در معالجه باید ماهی دوره ای در حدود ۲ تا ۶ ماه را پیش از عرضه به بازار مصرف بگذراند.

ج) درمان با سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین (Quinine Sulfat or QuinineHydrochloride):یک گرم کینین را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را ۳ روز در آن قرار دهید. سعی کنید معالجه در ظرفی مجزا انجام شود. اگر آب به هنگام معالجه کدر شد باید محلول تازه ای تهیه کرده و ماهی ها را به داخل آن انتقال دهید.

توجه : این درمان را برای ماهی های بسیار کوچک و یا بسیار حساس نباید به کار برد.

در بالا مطالبی را از کتاب بهداشت و بیماریهای ماهیان اکواریومی نوشته مهندس مهدی ارچینی برای شما قرار دادم. در زیر سعی میکنم درمان رایج دیگری که که اکثرا در ایران از ان استفاده میکنند و تا حد زیادی هم مسمر ثمر است را برای اطلاعات بیشتر و درمان این بیماری قرار دهم

علائم و شکل بیماری

-نقاط سفید رنگی سر تاسر بدن ماهی را فرا میگیرد

-ماهی کم اشتها و نا ارام است و خود را به اشیاء داخل اکواریوم میکشد

درمان های  رایج

۱)درمان بیماری ایک ان هم در مراحل اولیه با بالا بردن دمای اب تا ۳۲ درجه سانتیگراد و استفاده از داروی ضد انگل میسر است روش کار بدین صورت است که ماهی را به تانک قرنطینه انتقال دهید، دمای اب را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(دما باید تدریجی افزایش یابد)،از داروی ضد انگل به میزان مندرج بر روی بسته استفاده کنید و هر روز قبل از استفاده مجدد دارو ،۲۰ درصد اب را تعویض کنید و بعد از دارو استفاده کنید. این کار را به مدت ۵ الی ۷ روز انجام دهید تا کاملا انگل از بین رود

۲)از نمک هم در درمان سفیدک میتوان استفاده کرد. روش کار به این صورت است که هم میتوان ماهی را در محلول نمک به صورت کوتاه مدت حمام داد و هم به صورت دراز مدت ولی حمام کوتاه مدت اکثرا موفقیت امیز بوده است

۱)حمام کوتاه مدت با نمک:۱۵ تا ۲۰ گرم نمک بدون ید(یک قاشق غذاخوری)را در یک لیتر اب حل کرده و ماهی را به مدت چند دقیقه در ان حمام دهید و سپس به تانک قرنطینه انتقال دهید و دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(در صورتی که ماهی در ضمن حمام دادن با نمک با باله های باز به روی اب امد سریعا ان را از محلول خارج کنید)

۲)حمام دراز مدت:یک گرم نمک در هر لیتر اب با افزودن دما تا ۳۲ درجه سانتیگراد میتواند برای ماهی مفید باشد ولی زمانی این درمان خوب عمل میکند و میتوان به عنوان یک درمان قطعی از ان استفاده کرد که از داروی ضد انگل یا پارازیت های پوستی نیز تواما استفاده شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,486 دیدگاه در “بیماری ایک یا سفیدک

  1. Reza

    باسلام وخسته نباشید من اکواریوم پلنت دارم ماهی هام هم سفیدک زدن مقداری اب نمک به اب اکواریوم اضافه کردم ولی بخاطر گیاهان دمارو ۲۷بیشتر نبردم رفتم دارو بگیرم طرف گفت نباید نمک میزدی برا پلنت ودارو هم نمیشه لطفا منو راهنمایی کنید ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب نمک که زودتر از دمای بالا گیاه رو از بین میبره همین الان یک سوم از آب رو سیفون کنید.
      باید از داروهای مخصوص استفاده کنید که برای گیاه مشکلی ایجاد نکنه.

      پاسخ
  2. امید

    سلام
    اگر ماهیها بعضی وقتها خودشونو به صخره ها بمالن ولی روی بدنشون نقاط سفید رنگ نباشه ممکنه سفیدک داشته باشند یا عادیه؟
    باتشکر

    پاسخ
  3. Alireza1216

    سلام دوست عزیز
    تو بخش تالار گفتگو در قسمت بیماریها بیماری انگل پوستی خارش بدن ماهی رو مطالعه کنین

    پاسخ
  4. en.amir.ay

    من به ماهی هام دارو دادم دمای آبم ۳۲ کردم ولی سفیدک ماهی هام بیشتر شد .روی آب آکواریومم سفیدی های ریزی جمع شده ماهی هام هم بی حال نیستن.دیگه باید چیکار کنم ماهی هام خوب بشن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر روی سطح آب سفیدی جمع شده دیگه سفیدک نیست شاید قارچ زدن ؟؟!!
      سفیدک باید ریز و نقطه نقطه باشه مثل وقتیکه به ماهی نمک پاشیده باشید و حتی از بلورهای نمک هم ریزتر اما اگر لکه های سفید و پنبه ای شکل هستن قارچ هست.

      پاسخ
  5. Alireza1216

    سلام آقا امیر
    اولا که دما ۳۲ یه خورده زیاده بیارینش روی ۳۱
    بعدش هم قرار نیست که در طول یه یا ۲ روز معجزه بشه و ماهی درمان بشه
    باید صبر کنین و یکی دو هفته ای طول میکشه ولی تو این مدت باید پارامترها رو چک کنین.
    سیفون کنین از کف و آب همدما و دکلره اضافه کنین و نمو هم اضافه کنین

    پاسخ
  6. امین

    سلام من یک داروی متیل بلو تهیه کردم
    میتونم اون رو توی تانک اصلی استفاده کنم
    اگر میشه شرایط بعد از استفاده از این دارو رو به من بگید
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای چی از متیلن بلو استفاده کنید ؟؟!!! همینطوری الکی که نباید استفاده کنید فقط اگر ماهی هاتون قارچ زدن و یا تخم ریزی کردن و برای جلوگیری از قارچ زدن تخم ها بله میتونید استفاده کنید.
      به حدی در آب متیلن بلو بریزید که مشخص باشه از دارو استفاده کردین و رنگ آب رو آبی رنگ کنه چون متیلن بلو در غلظت های مختلفی ارائه میشه اصلا نمیشه گفت چقدر بریزید یا طبق دستور خود دارو استفاده کنید و یا به صورت تجربی بریزید تا رنگ آب رو کمی تغییر بده و مشخص باشه دارو به آب زدین.
      بعد از حصول نتیجه یک سوم از آب رو سیفون کنید و مابقی دارو رو با استفاده از ذغال اکتیو در فیلتر خارج کنید.

      پاسخ
      1. امین

        ممنون اقا مجتبی از لطفتون
        والا من چنتا ماهی جدید اضافه کردم دیشب ولی صبح که خواستم ب ماهیان غذا بدم وضع تانک جالب نبود نصف ماهیان چه اون جدیدا و چه ماهیان قبلی کاملا بی حرکت ته اب رفته بودن رنگشون هم غیر طبیعی بود تنها راهی که ب ذهنم اومد حمام نمک و تعویض چنتا از ماهیا بود
        برای اطمینان فقط از داروی متیل بلو استفاده کردم چون متاسفانه توی شهر ما آکواریوم فروش ها هم اطلاعات ندارن و هم امکانات و دارو تازه همین داروی متیل بلو رو هم باید ترجمه کنی تا بفهمند چیه!!!!!!!
        اینجا هیچ دارویی برای آبزیان وجود نداره یا باید بذاری ماهی زبون بسته بمیره یا به ناچار با حدس و گمان دارو مصرف کرد
        ببخشید پرحرفی شد

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          همانطور که دوست خوبم آقا رضا فرمودین نیازی به استفاده از دارو نبوده.
          مخصوصا اشتباه بزرگی کردین دراین حالت ماهی رو حمام نمک دادین خب اینطوری به تلف شدن ماهی کمک کردین.
          ممکنه بد ماهی رو آب به آب کردین و یا شوک حرارتی بهش وارد شده و حتی شاید با اضافه کردن ماهی جدید سیکل آب به هم خورده و جالب تر اینکه ممکنه هیچ مشکلی نداشتن و فقط استرس داشتن خلاصه در این حالت با دادن حمام نمک شوک دو چندانی به ماهی ها وارد کردین.
          اما متیلن بلو هم لازم نبود چون ضد قارچه و قراری نیست برای این مورد ماهی های شما کاری انجام بده.
          بهتر بود فقط یک سوم از آب رو سیفون میکردین همین و بس.

          پاسخ
  7. رضا جدي

    سلام
    دوست عزیز ماهی که تازه وارد تانک میشه استرس داره اونم اول صبح که شما میری سروقتشون بهتره بی دلیل دارو اضافه نکنید شما با آب باکیفیت و دمای مناسب و یکمی زمان بهتر میتونی به ماهی برسی

    پاسخ
  8. محسن

    سلام. خسته نباشید. دو تا از نئون هام سفیدک گرفتن، البته خیلی اوضاعشون وخیم نیست، اتفاقا خیلی هم سرحال هستن هنوز. خواستم بدونم دوره درمانی از طریق افزایش دما و ریختن داروی مخصوص سفیدک چند روز باشه خوبه؟ و اینکه این دارو برای بقیه ماهی ها ضرر نداره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر شدت بیماری زیاد نیست بهتره از دارو استفاده نکنید هرچند داروی معتبر و مارک دار باشه مشکلی در مصرف اون نیست. حداقل دو هفته باید دما رو بالا نگهدارید تا به کل انگل ایک ریشه کن بشه. و بعد از اون به مرور و هر دو سه روز یک درجه دما رو کاهش بدین و نه بیشتر.

      پاسخ
      1. محسن

        خیلی ممنونم. نه شدتش زیاد نیست. فعلا از بین ۳۰ تا ماهی داخل اکواریوم همین دوتا اینطوری شدن که هنوز هم سرحال هستن. پس فعلا دما رو بالا میبرم ببینم چی میشه… درضمن متاسفانه اویل همین هفته از یه فروشنده ناوارد پرسیدم بود بهم گفت قارچ زدن و داروی ضد قارچ بهم داد. داروی آبی رنگ! من هم نمیدونستم و استفاده کردم. بعد از دو روز یک سوم آب رو سیفون کردم و فیلتر رو روشن کردم تا داروی ضد قارچ خارج بشه. تا اینکه دیروز فهمیدم سفیدک بوده و بخاطر کم شدن دمای آب هست! الکی الکی فقط یه دارو به آب اضافه شد:(((
        ممنون از پاسخگوییتون?

        پاسخ
  9. امین

    با سلام
    من امروز متوجه شدم که صد درصد ماهیان سفیدک گرفتن
    ماهیان زبراو گپی و مولی هستن
    داروی ضد سفیدک گرفتم و طبق دستور خودش تو اب ریختم
    میخواستم ببینم باتوجه به ماهیان تا چ درجه ای باید دمای اب رو زیاد کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نیازی به داروی سفیدک نیست. شما دما رو تا ۳۲ درجه بالا ببرید و یک هفته دما بالا بمونه ماهیا درمان میشن. البته تا یک هفته بعد از درمان هم دما بالا بمونه و پس از اون کم کم و طی هر روز مثلا یک درجه دما رو کاهش بدید
      موفق باشید

      پاسخ
  10. mahdi

    سلام علیکم.یه پرتم دیدم تو آکواریومی که روی بدش نقطه های سفید نیست ولی سرش سوراخ شدهیعنی انکار یه تیکه خیلی کوچکش کنده شده ولی صاحب مغازه گفته بخاطر اینکه آب سرد شده تازه بخاری بهش وصل کردم خوب میشه.حالا به نظر شما این ماهی رو بگیرم ماهیهای دیگمو مریض نمیکنه؟
    درضمن ولی ماهی سرحاله و گوشه گیر نیست
    با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این ماهی بیماری سوراخ در سر داره و نباید اون رو بخرید.

      پاسخ
  11. صادق

    سلام خسته نباشید? دو تا از تترا نئون هام سفیدک گرفته بودن الان دو هفته میشه که دما رو ۳۰ درجه گذاشتم اما درمان نشدن هنوز. خواستم بببنم دارو رو تا چند روز و چند مرتبه استفاده کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از هر دارویی باید طبق دستور خودش استفاده کنید.
      ضمنا برای درمان سفیدک باید دما روی ۳۱ درجه باشه و حداکثر روی ۳۲ درجه اما در ۳۰ درجه که شما قرار دادین فقط بیماری پیشرفت نمیکنه اما درمان نمیشه.

      پاسخ
      1. صادق

        آها ممنونم پس میزارم روی ۳۲ ببینم چی میشه… روی جعبه دارو فقط تعداد قطره رو نوشته ولی ننوشته تا چند روز باید باشه؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          اگر داروی مارک دار و معتبری نیست اصلا استفاده نکنید و بریزید دور.

          پاسخ
  12. m.sh

    با سلام.روی بدن پنگوسی من دونه های سفید ریزی دیده شد دمای تانک رو بردم بالا حالا باله هاش از هم جدا شدنو خراب شدن فعالیتش تغییر نکرده غذا هم که مثل همیشه نمیخوره لطفا راهنمایی کنید که بیماریش خوب بشه و شروع کنه به غذا خوردن.(از غذای گوشتی با همون فرمولی که میگید به ماهی هام می دم)

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      احتمالا بیماری ثانویه باکتریایی هم داشته که باله ها دچار پوسیدگی شدن و با بالا بردن دما و افزایش فعالیت باکتریایی به این روز افتاده. از جنرال تونیک شرکت تترا برای درمانش استفاده کنید یا انتی باکتریال های تجاری دیگه یا قرص نیتروفرانتوئین که میتونید از داروخانه تهیه کنید و اونم انتی باکتریاله و روش استفادش هم در مطلب دم خوره ماهی هست.

      پاسخ
      1. m.sh

        درود
        همون کارهایی رو که گفتید انجام دادم دم خورگیش خوب شد اما سفیدکش پیشرفت کرد و تعداد دونه ها بیشتر شد دما روی سی و یک درجه هست.در ضمن کمی هم غذا خورد و توی حرکتش تغییری ایجاد نشده.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب سفیدک یک مرتبه درمان نمیشه باید چند روزی و حتی دو هفته صبر کنید و دما رو ثابت نگهدارید. در ابتدا باید پیشرفت بیماری متوقف بشه و اگر با افزایش دما هنوز دم خوره داره پیشرفت میکنه باید از داروی مارک دار و مخصوص سفیدک استفاده کنید.
          دما رو با دو تا دماسنج کنترل کنید تا مطمئن باشید دما درست باشه.

          پاسخ
          1. m.sh

            با سلام و درود
            واقعا ممنونم تمام بیماری هاش درمان شد والان سر حاله خیلی خیلی خیلی ممنون
            یه مشکل کوچیک دیگه دارم و اون اینه که فقط از دل تغذیه میکنه و ما میخوایم بریم سفر به مشهد و ۱۳ روز نیستیم از غذای روی آبی که تغذیه نمی کنه غذای زیر آبی که مخصوص پنگوس هاست هم بهش دادم نخورد اما پنگوس های تو مغازه از همین غذا با ولع خوردن هیشکی قبول نمی کنه مسئولیتشون رو بپذیره مجبورم با غذا ده برقی بهشون غذا بدم لطفا اگه میشه غذایی که توی غذا ده جا بشه و پنگوسم بخوره معرفی کنید خیلی ممنون دعاتون می کنم فقط یجوری باشه که راحت پیدا شه چون توی شهر ما بازار ماهی زیاد خوب نیست.

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              خواهش میکنم انجام وظیفه بود مشهد تشریف بردین التماس دعا اونجا پیش امام رضا (ع) ما رو هم یاد کنید.
              خب اما غذا ریز اتوماتیک مشخصه که غذای گوشتی و تازه نمیشه در اون گذاشت چون غذا خراب میشه پس فقط باید از غذای خشک در غذا ریز استفاده کنید وچون پنگوسی دارید غذای زیر آبی دیگه ماهی شما چی میخوره رو ما نمیتونیم حدس بزنیم. اما گرسنه بشه میخوره نگران نباشید فقط غذاریز رو درست تنظیم کنید و غذا بیش از حد داخل آب نریزه همین غذای اضافه باعث پایین اومدن کیفیت آب و تلف شدن ماهی ها میشه.

              پاسخ
  13. صادق

    ببخشید دمای ۳۲ برای ماهی ها خیلییی زیاد نیست؟ ماهی ها اذیت نمیشن؟!

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام
      در طول درمان خیر ولی بعد درمان دما باسد رو۲۸ یا ۲۷ باشه
      قربانش شماMAHDI

      پاسخ
  14. صادق

    سلام خسته نباشید. دو تا از نئون هام سفیدک گرفته بودن (بخاطر دمای پایین ۲۶ درجه). من هم دما رو تا ۳۰ درجه افزایش دادم ولی درمان که نشدن هیچ امروز دیدم که دمشون هم کنده شده و رنگ بدنشون کمرنگ تر از بقیه نئون هاست! چکار باید بکنم حالا؟!
    نکته جالب اینه که تحرک این دو تا ماهی خوبه و خوب هم غذا میخورن! درضمن بقیه ماهی هام کاملا سالم و سرحال هستن…!

    پاسخ
    1. صادق

      ببخشید الان که چند ساعت از کامنت قبلی گذشته نگاه کردم یکی دیگه از نئون هام که همون چند ساعت پیش کاملا سرحال بود و بدون سفیدک الان یه ذره از دمش کنده شده و رنگش هم کم شده!!!! ولی فعالیت و تحرکش خوبه… حال بقیه ماهی ها هم خوبه!
      نمیدونم چه اتفاقی افتاده! نکنه یکی افتاده به جون نئونها :) :|

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        برای درمان سفیدک باید دما روی ۳۱ و حداکثر ۳۲ درجه باشه و نه ۳۰ درجه.
        ضمنا دم ماهی رو دقت کنید یا کتک خورده و یا دم خوره داره به نظر میاد کیفیت اب پایینه بخش بیماری دم خوره رو مطالعه بفرمایید.

        پاسخ
        1. صادق

          خیلی ممنونم. والا کیفیت آب که به نظر بد نمیرسه. هر دو هفته یکبار سیفون میکنم. آب تازه جایگزین آب تبخیر شده ووو… آب هم کدر نیست و بوی بدی نمیده اصلا. تعجبم از اینه که یکیشون که کاملا سالم بود یهویی دمش کنده شد! چون معمولا دم خوره بر یه مدت طول میکشه… و تعجب دیگرم از اینه که نئون ها ماهی های زرنگی هستن و معمولا کتک نمیخورن…!

          پاسخ
          1. شهریار (onlypet.ir)

            پس احتمالا کتک خورده. چون بیماری به این شکل نیست که یکدفعه قسمتی از دم کنده بشه. این اسیب فیزیکی هست و احتمالا همون کتک خورده باشه.

            پاسخ
  15. مهدی

    سلام
    من ۴ تا کوی و۱ گلدفیش دارم . یکی از کوی ها که از بقیه کوچکتره ، نقاطی مثل نمک روی بعضی از بدن رو فراگرفته. ولی برخلاف علائم سفیدک خودش رو به تانک نمیکشونه و غذاهم خوب می خوره . آیا ایک گرفته ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه دونه ها مثل بلورهای نمک سرتاسر بدن رو گرفته بیماری سفیدک داره و طبق راهنمای بالا بیماری رو درمان کنید. درمان سفیدک ساده است و به راحتی درمان میشه.

      پاسخ
  16. مهدی

    سلام
    ۱اون ماهی بیچاره که مرد. بقیه هم بسیار کم نقطه سفید دارند. برای پیشگیری از حاد شدنش ، نمک بدون ید ریختم و دما رو هم با بخاری چند درجه بالا بردم. آیا به تدریج خوب میشن؟
    ۲من دو تا ماهی عید هم دارم . یکیشون یک زائده هایی مثل جوش روی سرش است . بعد موقعی که ازبین میره حالت حفره مانند به جا میزاره.
    ماهی چه مشکلی داره؟ غذا خوب میخوره و تحرک هم داره.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا برای دریافت پاسخ صبر کنید.
      ۱ – بله احتمالا درمان میشن.
      ۲ – انگل پوستی داره کیفیت آب رو بالا نگهدارید و یک حمام کوتاه مدت تتراسیکلین به مدت سه دقیقه بهش بدین. فقط یک مرتبه.

      پاسخ
  17. مهدی

    سلام
    ببخشید این انگل پوستی واگیره؟ و میتونه باعث مرگ بشه؟
    به غیر از تتراسیکلین از چه چیز دیگه ای میشه استفاده کرد؟

    پاسخ
  18. یه بی تجربه

    سلام. بله این بیماری واگیره کلا بیماری های که عامل اونا باکتری، قارچ،انگل و هر جاندار ضره بینی دیگری باشه واگیر دارند.بله بعد مدتی ماهی ضعیف میشه غذا نمیخوره و مریضی های دیگری هم به سراغش میاند و ماهی دار فانی را وداع میگه. اصلا درمان این بیماری ربطی به تتراسیکلین نداره.شما میتونید از راه های دیگری مثل حمام نمک بالا بردن درجه حرارت و…اقدام کنید.

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *