بیماری ایک یا سفیدک

بیماری سفیدک یا ایک از رایجترین بیماری های ماهیان اب شیرین محسوب میشود. در مراحل اولیه بیماری ایک یا سفیدک میتوان با استفاده از افزایش دما درمان را به سرعت میسر کرد اما با پیشرفت بیماری باید از درمان دارویی خاص استفاده شود که در ادامه مطلب توضیخ داده میشود. علل این بیماری ممکن است یکی از دلایلی مانند لمس شدن ماهی با دست،جدال بین ماهیان یا سرد شدن ناگهانی اب باشد.

به ادامه متن توجه کنید

ایک یا سفیدک

 

هر از چند گاهی ممکن است ماهیان اب شیرین به این بیماری دچار شوند، در مرحله پیشرفته نقطه های سفید بسیاری همانند دانه های نمک  سراسر بدن ماهی را می پوشانند. در این حالت، ماهی خود را به اشیاء داخل اکواریوم می مالد و سعی دارد تا انگل را از پوستش جدا کند. مدتی بعد شدیداً تنبل شده و رفته رفته انگل ها با چشم غیرمسلح به صورت لکه های سفید تا یک میلی متر قطر بر روی پوست ماهی قابل رویتند.Ichthyphthirius ها زندگی دوره ای دارند. آنها برای تولید مثل ماهی ها را ترک می کنند و پس از تولید مثل، سوراخ بزرگی در پوست ایجاد میکند که برای عفونت ثانویه باکتریایی یا قارچی باز است. انگل به کف مخزن رفته و یک پوشش ژله ای مانند به نام کیست در اطراف خودش ترشح می کند و درون این کیست به نوزادان بسیاری تقسیم می شود. سپس کیست می ترکد و نوزادان بیرون می ریزند که در حال شنای آزاد میزبان جدیدی را جستجو می کنند. همانند Cryptocaryon، مرحله بین پوست و مرحله کیست هر دو نسبت به درمان مقاومند.

زمان لازم جهت رشد یاخته در زیر پوست به دو عامل اصلی درجه حرارت و قدرت دفاعی بدن ماهی بستگی دارد. هر چه ماهی قوی و سالمتر باشد رشد یاخته به مراتب کندتر خواهد بود. در هر صورت، یک یاخته در درون جداره ای که به دور خود می‌سازد می تواند طی ۸ تا ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰۰ یاخته به وجود آورد.

چرخه حیاط انگل ایک

معمولاً بدن ماهی های مبتلا به این بیماری پس از بهبود تا حدود زیادی در مقابل آن مقاوم می شود. در این حالت، گلبولهای سفید خون دور یاخته ها کیست‌هایی ساخته و آنها را محسوب می کنند. تنها زمانی که قدرت دفاعی بدن ماهی ها بنا به عللی از جمله شرایط غیربهداشتی محیط زیست، تغذیه نادرست، کمبود اکسیژن و ضعف ناشی از سایر بیماری ها تحلیل رود، یاخته های محبوس در کیست ها مجدداً فعال شده و خود ماهی یا حتی ماهی های تازه به آکواریوم وارده شده را مبتلا می سازند.

درمان :می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از روش افزایش درجه حرارت آب تا بیش از ۳۰درجه سانتیگراد به مقابله با این بیماری پرداخت ولی در مراحل پیشرفته، وقتی که انگل در پوست ماهی و یا در مرحله کیست است قابل درمان نمی باشد. جهت از بین بردن Ichthyophthirius، پیش از شکل گیری کیست و یا پس از ترکیدن آن باید داروی اختصاصی به مخزن اضافه شود. به هنگام کاربرد دارو، گیاهان و ذغال اکتیو فیلتر را از مخزن خارج کنید.

معالجه از طریق گرما :دما را به تدریج افزایش دهید، به طوری که این افزایش از یک درجه سانتیگراد در ساعت فراتر نرود. هدف ایجاد شرایطی است که ناقل بیماری یا قادر به حیات نباشد و یا حداقل قدرت تولید مثل خویش را از دست بدهد.

برای ماهیان حساس به افزایش دما، از شیوه های درمان دارویی استفاده کنید. جهت سایر ماهی ها، افزایش ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد طی ۲ تا ۳ روز بسیار مفید خواهد بود. این عمل جدا از نابودی بسیاری از ناقلین بیماری ها، سبب افزایش پادزهر لازم در خون شده و قدرت دفاعی بدن ماهی را افزایش می دهد.

یکی از پیش شرط های لازم جهت درمان از طریق افزایش دما، تمیزی آب و اکسیژن کافی محلول در آب می باشد.

معالجه از طریق دارو :برای درمان با دارو باید از اکریفلاوین، مالاشیت گرین و یا سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین استفاده کرد.

الف) درمان با اکریفلاوین (تریپافلاوین Acriflavin = Trypaflavin) :این دارو در درمان تیرگی پوست و باله ها، گندیدگی پوزه و باله ها، ضدعفونی در جراحات کوچک و به ویژه به هنگام ابتلاء به ایک کاربرد دارد. جهت درمان، ابتداء باید از دارو محلول مادر تهیه کرد. برای این کار یک گرم اکریفلاوین را در یک لیتر آب حل کنید. پس از تهیه محلول، در ظرفی جداگانه به ازاء هر لیتر آب ۵۰ میلی لیتر از محلول مادر ریخته و ماهی را به مدت ۲ تا ۴ روز در آن حمام دهید.

توجه : این دارو آب را شدیداً رنگی می کند.

ب) درمان با مالاشیت گرین (Malachit green) :مالاشیت گرین در معالجه بیماری های قارچی پوست، کدر شدن و یا جوش زدن پوست کابرد دارد. جهت مداوا ابتلا یک گرم از دارو را که به صورت بلورهای ریزی می‌باشد در یک لیتر آب حل کنید. سپس ۶ میلی لیتر از این محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را به مدت ۱۲ روز در آن حمام دهید. در روزهای سوم، ششم و نهم نصف مقدار داروی تجویز شده را به آب بیافزایید. پس از ۱۲ روز، نصف آب موجود باید تعویض شده و آب تازه وارد مخزن آبی گردد.

در صورت انجام درمان در ظرفی جداگانه، به دلیل تجزیه دیرتر دارو در آب تازه، مقدار ۴ میلی لیتر از محلول مادر در ۱۰۰لیتر آب کفایت می کند.

روش دیگر درمان با مالاشیت گرین، حل کردن ۱۳ تا ۱۵ میلی گرم مالاشیت در ۱۰۰ لیتر آب است که ماهی ها به مدت ۳ تا ۴ روز در آن حمام داده می شوند.

توجه : مالاشیت گرین بسیار سمی است که به هنگام تماس با پوست یا وارد دهان شدن باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

توجه : از نگهداری مالاشیت یا محلول مادر آن در یخچال حاوی موادغذایی اجتناب ورزید، زیرا علاوه بر سمی بودن سرطان زا می باشد. کاربرد مالاشیت در درمان و یا ضدعفونی در مورد ماهیان پرورشی خوراکی در برخی کشورها به طور کلی ممنوع اعلام شده است و در سایر کشورها پس از کاربرد در معالجه باید ماهی دوره ای در حدود ۲ تا ۶ ماه را پیش از عرضه به بازار مصرف بگذراند.

ج) درمان با سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین (Quinine Sulfat or QuinineHydrochloride):یک گرم کینین را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را ۳ روز در آن قرار دهید. سعی کنید معالجه در ظرفی مجزا انجام شود. اگر آب به هنگام معالجه کدر شد باید محلول تازه ای تهیه کرده و ماهی ها را به داخل آن انتقال دهید.

توجه : این درمان را برای ماهی های بسیار کوچک و یا بسیار حساس نباید به کار برد.

در بالا مطالبی را از کتاب بهداشت و بیماریهای ماهیان اکواریومی نوشته مهندس مهدی ارچینی برای شما قرار دادم. در زیر سعی میکنم درمان رایج دیگری که که اکثرا در ایران از ان استفاده میکنند و تا حد زیادی هم مسمر ثمر است را برای اطلاعات بیشتر و درمان این بیماری قرار دهم

علائم و شکل بیماری

-نقاط سفید رنگی سر تاسر بدن ماهی را فرا میگیرد

-ماهی کم اشتها و نا ارام است و خود را به اشیاء داخل اکواریوم میکشد

درمان های  رایج

۱)درمان بیماری ایک ان هم در مراحل اولیه با بالا بردن دمای اب تا ۳۲ درجه سانتیگراد و استفاده از داروی ضد انگل میسر است روش کار بدین صورت است که ماهی را به تانک قرنطینه انتقال دهید، دمای اب را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(دما باید تدریجی افزایش یابد)،از داروی ضد انگل به میزان مندرج بر روی بسته استفاده کنید و هر روز قبل از استفاده مجدد دارو ،۲۰ درصد اب را تعویض کنید و بعد از دارو استفاده کنید. این کار را به مدت ۵ الی ۷ روز انجام دهید تا کاملا انگل از بین رود

۲)از نمک هم در درمان سفیدک میتوان استفاده کرد. روش کار به این صورت است که هم میتوان ماهی را در محلول نمک به صورت کوتاه مدت حمام داد و هم به صورت دراز مدت ولی حمام کوتاه مدت اکثرا موفقیت امیز بوده است

۱)حمام کوتاه مدت با نمک:۱۵ تا ۲۰ گرم نمک بدون ید(یک قاشق غذاخوری)را در یک لیتر اب حل کرده و ماهی را به مدت چند دقیقه در ان حمام دهید و سپس به تانک قرنطینه انتقال دهید و دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(در صورتی که ماهی در ضمن حمام دادن با نمک با باله های باز به روی اب امد سریعا ان را از محلول خارج کنید)

۲)حمام دراز مدت:یک گرم نمک در هر لیتر اب با افزودن دما تا ۳۲ درجه سانتیگراد میتواند برای ماهی مفید باشد ولی زمانی این درمان خوب عمل میکند و میتوان به عنوان یک درمان قطعی از ان استفاده کرد که از داروی ضد انگل یا پارازیت های پوستی نیز تواما استفاده شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,494 دیدگاه در “بیماری ایک یا سفیدک

  1. mohammad amin

    آره مدفوعش سفید و نازکه انگل روده داره چی کار کنم خوب بشه ؟؟؟؟
    امکان داره بمیره ؟؟

    پاسخ
  2. a.m

    سلام
    ماهی کوی من چند روزه کم اشتها شده وتحرک وشادابی هم ازدست داده
    وگوشه گیر شده…
    راه درمان چیه؟؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز با این توضیحات مختصر نمیشه شما رو دقیق راهنمایی کرد باید بیشتر به ماهی دقت کنید و توضیحات بیشتری بدید اما دمای آب رو بررسی کنید شاید دمای آب تانک بالا رفته ، شاید سیکل تانک به هم خورده و یا شاید انگل گرفته باشه . به ماهی بیشتر توجه کنید ، به شکل مدفوعش توجه کنید و مشاهدادتون رو کامل تر بیان کنید تا دوستان بهتر راهنماییتون کنن . مواردی رو که گفتم حتما” بررسی کنید .
      موفق باشید

      پاسخ
  3. a.m

    سلام
    دمای اب ۲۹
    اب را عوض کردم کمی بهتر شد
    انگل هم قبلا داشت حمام نمک دادم دیگه کم تر خودشو میماله به اکواریوم

    ولی ابشا که عوض کردم بهتر شد

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز دمای ۲۹ درجه برای کوی خیلی خیلی بالاست . کوی ماهی سرد آبی هست یعنی باید دمای تانکتون ترجیحا” زیر ۲۰ درجه باشه !!!
      همیشه به کیفیت آب تانکتون رسیدیگی کنید اکثر بیماری ها و تلفات ماهی ها مربوط به همین کیفیت پایین آب تانک هست !!! سیفون هفتگی ۳۰ درصدی آب به سلامت ماهی هاتون کمک شایانی میکنه !!!
      موفق باشید

      پاسخ
  4. رضا

    سلام..
    یعنی علت کیفیت پایین اب بوده؟؟

    پاسخ
  5. شهاب

    با سلام من چندتا ماهی اسکار دارم خودشونو به کف آکواریوم میمالن بدنشونم زخم میشه و زخمهاشون سفیده بعد خوب میشه همین اتفاق تکرار میشه .چند وقت پیش آبو عوض کردم متوجه شدم کف آکواریوم یه سری چیزای ریز حرکت مکنن الان ۲ ماه این مشکلو ماهیام دارن ودمای آبم ۳۰تا۳۱ دارو ضد انگلم ریختم جواب نداده ضمنا اشتهاشونم خیلی خوبه .خواهشا کمکم کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      احتمالا انگل پوستی دارن و زمانی که بدنشون رو به صخره و دکور میکشن خراش هایی برمیدارن. شما از یه داروی تجاری مرغوب استفاده کنید مشکل حل میشه.
      ۳۰ درصد اب اکواریوم رو سیفون کنید.
      ۱ گرم در لیتر نمک بدون ید به اب اکواریوم اضافه کنید(مطمئن باشید کت فیش یا کف زی تو تانک نباشه)
      از یه داروی تجاری مرغوب ضد انگل و پارازیت های پوستی و ابششی طبق دستورش استفاده کنید (برند سرا، تترا، جی بی ال و سایر برندهای معتبر)
      یک هفته بعد سیفون کنید و درصد نمک رو کاهش بدید. مشکل به طور کامل تا اون زمان حل شده و باید نمک اضافی رو کاهش بدید.
      موفق باشید

      پاسخ
  6. یلدا

    سلام من ماهی هام انگل گرفتن هرروز از داروی ضد انگل استفاده کنم تا خوب بشوند یا همون یکبار کافیه توروخدا سریع جواب بدهید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر نباید هرگز هر روز دارو به آب بزنید ضمنا از چه دارویی استفاده میکنید حتما داروی مارک دار معتبر که نام و نشانی تولید کننده داره استفاده کنید نه از این داروهای الکی.
      بعد دقیقا بفرمایید مشکل ماهیتون چی هست تا دوستان شما رو راهنمایی کنن.

      پاسخ
  7. یلدا

    با اینکه غذا بهشون می دادم لاغر میشدن و میمیردن رفتم آکواریومی یه دارو داد که زرد رنگه بهم گفت انگل گرفتن بعد پنج روز هم سیفون کن و مولتی ویتامین بریز

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      انگل که داشتن ولی این دارو زرده معلوم نیست چیه مارکی اسم و رسمی چیزی نداره چون نباید از داروی الکی استفاده کنید. فعلا کیفیت آب رو بالا ببرید و غذای متنوع به ماهی ها بدین تا نوع بیماری رو تشخیص بدین بعد داروی مناسب استفاده کنید.

      پاسخ
  8. صادق

    سلام
    میخواستم بدونم برای ماهی پرت باید چکارکن انگل گرفته؟؟

    پاسخ
  9. ناشناس

    سلام.
    برای درمان بیماری ایک، بعد از اینکه غلظت نمک به ۱ گرم بر لیتر رسوندم و بعد از درمان بیماری؛ اگه بخوام غلظت نمک رو به همون نیم گرم بر لیتر برسونم، بیام در دفعات بعدی سیفون کردن،آب تازه بدون نمک اضافه کنم تا اون موقع که به غلظت قبلی برسم؛ کار درستیه دیگه؟
    لجن خوار خارج کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده نیازی به نمک نیست مگر یه مورد حاد باشه ایک با افزایش دما تا ۳۱ – ۳۲ درجه به راحتی درمان میشه.
      بله اگه خواستین اینقدر نمک بزنید باید لجن خوار رو جدا کنید البته تا نیم گرم در لیتر رو تحمل میکنه ولی بیشتر رو نه.
      همین روش کاهش درصد نمک که فرمودین عالیه. هرچند بدون نمک هم میتونید ایک رو درمان کنید.

      پاسخ
  10. saba

    با سلام وخسته نباشید من سه روز پیش ۱۰تا ماهی گوشتخوار آب شیرین خریدم اما الان فقط سه تاشون زنده موندن نمیدونم علت چیه قبل ااز اینکه وارد آکواریوم کنم آکواریوم را به خوبی شستم حتی سنگ تصفیه هم که به رنگهای سفید ومشکی هست را تعویض کردم دمای آکواریومم ۲۹است .الان هم لکه های سفیدی روی ماهی های باقی مانده به وجود آمده لطفا راهنمایی بفرمایید.با تشکر

    پاسخ
    1. ❎ Cloner

      سلام دوست عزیز !
      یعنی همشون لک های سفید رنگ داشتن ؟یا فقط همین سه تا لکه سفید دارن !
      این یه نوع بیماری به نام «ایک یا سفیدک »که به شکل خال های سفید درپوست ماهی ها ظاهر میشه دردرجه حاد خودشو ظاهر میکنه
      شما میتونین با افزایش دما به ۳۱درجه این بیماری را رفع کنین !برای اینکه هم خیالتون جمع باشه داروی رفع این بیماری هم بیرون موجود اما با افزایش دما احتمالا همه چی خوب میشه.

      پاسخ
  11. saba

    نه اون هایی که مردن لکه های سفید نداشتن من فکر میکنم به خاطر سنگ تصفیه که تعویض شده هست چون با وجودی خیلی شستمشون بازم آب سیاه رنگ از سنگای سیاه میومد بیرون ممکنه به خاطر مواد سنگ باشه وماهی ها مسموم شده باشن؟چون به یکباره همشونو از دست دادم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه یکباره همشون رو از دست دادید به احتمال قوی مشکل از کیفیت بسیار پایین اب بوده (سموم اب به شدت بالا رفته)، احتمالا چرخه ابتدایی طی نشده یا اینکه حجم اب با تعداد ماهیا متناسب نبوده یا موارد اینچنینی. اگه هم یکی یکی علائمی از خود بروز دادن(مشابه یا غیر مشابه) هم بفرمایید شاید بیماری خاصی تانکتون رو درگیر کرده.

      پاسخ
      1. saba

        قبل از وارد کردن ماهی ها به آکواریوم ماده ضدعفونی آبی رنگی به درون آب ریختم بعد از ۱ساعت ماهی هارو وارد آب کردم واینکه اکثرا که میمردن با دهان باز میمردن !ممکنه از اکسیژنشون باشه؟آخه دستگاه تولید اکسیژنم اندازش خوبه وفشار قوی داره

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          خب اون ماده ابی رنگ نیاز نبوده و اون متیلن بلو هست و ضدقارچه و نیازی نیست به اب بزنید. با این حال اگه با دوز مجاز استفاده کرده باشید بعیده به این دلیل مرده باشن و احتمالا دلیل مرگ و میر چیز دیگه بوده. مگر اور دوز دارو رو استفاده کرده باشید
          اکسیژن هم با توجه به اینکه فرمودید اکسیژن قوی دارن خب پس دلیلش اکسیژن نبوده، سیکل اب طی شده بود؟ کیفیت اب خوب بود، ماهیا رو درست اب به اب کردید؟ این موارد باید برسی بشه. البته اگه الان نیاز هست.

          پاسخ
  12. saba

    احتمالا از همون کیفیت آبه.و اینکه بله جوری آب به آبشون کردم بهشون شوک وارد نشه واقعا ممنونم از راهنمایی های خوبتون اگه راهی هست برا حمایت کردنتون بفرمایید چون خیلی دلسوزانه جوابمو دادید بازم ممنونم موفق باشید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما لطف میکنید اگر به سایت سر بزنید و به دوستانتون هم معرفی کنید و در پاسخ دادن به سوالات دوستان مشارکت داشته باشید.

      پاسخ
  13. Mohsen Joooooooooon

    سلام.آیا دون دونایی که رو بدن پنگوسی گوشتخوار هست همون ایکه؟؟؟ داداشم بهش حموم با آموکسیی سیلین داد امروز.دارو ضد انگل و اون داروهایی که برا ایک هست استفاده کنم خوبه؟؟؟آیا کیفیت بد آب هم جزو عوامل است؟پنگوسی گوشتخوار رو با کوی و پلی و سرسوسماری(گار)نگه میدارم.کویام با پنگوسی هام جفتن اون یکیا تکن.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه دونه های ریز در حد بلور شکر سرتاسر بدنشون زده بله ایکه. حمام نمک خوبه ولی دیگه اموکسی سیلین نیازی نبوده. برای درمان ایک کافیه دمای اب رو تا ۳۲ درجه بالا و ثابت نگه دارید. یک گرم در لیتر نمک بدون ید به اب اکواریوم اضافه کنید. بعد از یک هفته تا ده روز ماهی درمان میشه. دما هم تا یک هفته بعد از درمان همچنان بالا باشه و سپس کم کم هم درصد نمک رو بیارید پایین و هم دما رو کاهش بدید تا ۲۸ الی ۲۹ درجه.
      ماهیایی که کنار هم نگهداری میکنید با هم سازگار نیستن. کوی و پلی و پنگوسی گوشخوار و سرسوسماری هیچ ربطی به هم ندارن و هر کدوم میتونن دیگری رو بزنن یا حتی بخورن.

      پاسخ
      1. Mohsen Joooooooooon

        ممنون ولی ترکیب موقت هستش فوق فوقش تا بعد عید.

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          بسیار عالی. فقط حواستون باشه این ماهیای مهاجم موقت و غیر موقت نداره. یه روز صبح بلند شدید دیگه یکیشون نیست! مخصوصا کوی فیش.

          پاسخ
  14. سعيد

    دوستان سلام،ده روزه که این بیماری واقعا منو خسته کرده هر کاری که تو سایت پیشنهاد شده رو انجام دادم ،ماهیام سیچلایدن ۹ عدد وهمه این مریضی رو دارن واما هیچ نقطه و دونه سفیدی رو بدنشون نیست اما بازم فقط ابشش رو به وسایل آکواریوم میمالند و حرکتهای ناگهانی دارند ،مثل برق گرفتگی دمای اب رو از ۳۰ به ۳۲ رسوندم نمک بدون ید هرلیتر یک گرم اضافه کردم ، ،ماهیهارو تک تک حمام نمک دادم یک لیتر آب اکواریوم به اضافه ۱۵ گرم نمک بدون ید ۵ دقیقه،ناچارا حمام اموکسی سیلین هم انجام دادم، ،سیفون مرتب و دوره ایی انجام میدم ،و داروی شرکت تترا مدیکال کنترالک طبق دستور انجام دادم سنک هوا و فیلتر بدون زغال اکتیو و سرامیک روشنه فقط زمان استفاده از دارو تترا فیلتر و چند ساعت خاموش میکنم که داررو رو از آب نکشه، اشتهای ماهیها عالیه و خوب غذا میخورن ،هفته ایی یه بار هم اصلا غذا نمیدم،از غذاهای معتبر شرکت تترا و سرا مخصوص سیچلاید استفاده میکنم و هفته ایی ،یکبار غذای دست ساز( نخود فرنگی ،اسفناج ،سیر ،کلم بروکلی و کمی سویا استفاده میکنم که خیلی دوست دارن
    اما هنوز مشگل خارش و دارن خواهش میکنم کمک کنید جایی که من زندگی میکنم داروی شرکت سرا بنام سرا مایی کاپور ، و سرا مد ترمازول پیدا نمیشه که تعریفشو خیلی شنیدم واقعا خسته شدم دیگه فکرم. به جایی نمیرسه لطفا کمکم کنید

    پاسخ
    1. AeF

      سلام
      دوست عزیز چرا انقدر به ماهیاتون استرس دادین با حمام دادن؟
      اموکسی سیلین برای چی ؟ این بیماری ماهی های شما انگل روی پوست هست که با سیفون مرتب و اضافه کردن نمک بدون ید رفع میشه
      و وقتی دارو اضافه میکنید به تانک فیلتر رو خاموش نکنید چون زغال اکتیو در فیلتر ندارین که دارو رو جذب کنه.
      تانک خودم دچار این بیماری بود و با اضافه کردن نمک و سیفون رفع شد
      انقدر حساس نباشین
      بدرود

      پاسخ
  15. سعيد

    AeF عزیز مرسی به خاطر جوابت راستش همونطور که گفتی حساسیتم خیلی زیاده،در ضمن ده روزه دیگه به خاطر مسافرتم متاسفانه ماهیها یک ماه تنها میمونن و تو این مدت نمیتونم سیفون انجام بدم کسی هم ندارم که این کارو انجام بده، غذا ریز اتوماتیک میزارم اما میترسم تو این یه ماه که نیستم این مریضی کار دستم بده یک ماه هم زمان کمی نیست،خواستم قبل از رفتنم خوب شده باشن،اما سیفون زیاد هم سیکل ازت آب و بهم میزنه من ماهی دوبار هر دفعه ٣٠ درصد سیفون میکنم اما سیفون بعد از استفاده از دارو ده لیتر بیشتر نیست که امیدوارم سیکل بهم نخوره،راستش میخوااستم اکواریومو تخیله کنم و تمام وسایل و ضد عفونی و دوباره تانک و پر کنم و با کپسول باکتزیوم سیکل و طی کنم و ماهی ها رو اضافه کنم تا از دست این مریضی راحت شم ،اما نمیدونم کار درستیه یا نه؟

    پاسخ
  16. AeF

    سلام ببینید شما چون مسافرت طولانی میخواید برید به نظر من ۸۰ در صد سیفون بزنید و یک کپسول بیودایجست داخل تانک خالی کنید و نمک اضافه کنید به مقدار کافی
    باز هم منتظر نظر دوستان باشید
    بدرود

    پاسخ
  17. نگارین

    سلام توروخدازودجوابموبدید.ماهی گورامی دارف ویکی ازتتراهای چشم فرمزم هرکدوم دوسه تا نقطه سفیدروباله اشون پیدا کردن،دیشب نبود،صب دیدم هس.:-(ماهی گورامی همش روسطح ابه و هیچ غذایی نمیخوره،اما تترا حالش خوبه وعادیه،دما رو بالابردم،یکم نمکم زدم البته نمک اشپزخونه اما خیلی کم زدم،میترسم بمیرن…چیکارکنم؟

    پاسخ
    1. oil

      سلام بیماری ایک به احتمال قوی کار خاصی نمیخاد بکنی فقط دمای اب رو کم کم به ۳۲برسونید و کیفیت اب,رو بالا ببرید با سیفون کردن خودش خوب میشه اگه بیشتر شد باید ا ز داروی ضد سفیدک استفاده کنید ولی,الان فقط دما رو بالا ببرید تا نود درصد خوب میشن
      نگران نباشید

      پاسخ
  18. نگارین

    ممنون.ببخشیدتاوقتی که این بیماری ازبین نرفته،نبایدماهی جدیداضافه کنم یا اگرماهی جدیدبخرم مشکلی نداره؟

    پاسخ
    1. H∀ⓂΞD20

      سلام
      در حال حاضر تمام آکواریوم شما آلوده به این انگل هست ، و ممکنه انگل ها و تخم هاشون هرجایی باشند ، حتی معلق در آب …
      پس اگر ماهی جدیدی وارد بشه ، مبتلا میشه ،، پس تا ۷-۱۰ روز پس از بهبودی کامل هیچ ماهی جدیدی اضافه نکنید

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *