بیماری ایک یا سفیدک

بیماری سفیدک یا ایک از رایجترین بیماری های ماهیان اب شیرین محسوب میشود. در مراحل اولیه بیماری ایک یا سفیدک میتوان با استفاده از افزایش دما درمان را به سرعت میسر کرد اما با پیشرفت بیماری باید از درمان دارویی خاص استفاده شود که در ادامه مطلب توضیخ داده میشود. علل این بیماری ممکن است یکی از دلایلی مانند لمس شدن ماهی با دست،جدال بین ماهیان یا سرد شدن ناگهانی اب باشد.

به ادامه متن توجه کنید

ایک یا سفیدک

 

هر از چند گاهی ممکن است ماهیان اب شیرین به این بیماری دچار شوند، در مرحله پیشرفته نقطه های سفید بسیاری همانند دانه های نمک  سراسر بدن ماهی را می پوشانند. در این حالت، ماهی خود را به اشیاء داخل اکواریوم می مالد و سعی دارد تا انگل را از پوستش جدا کند. مدتی بعد شدیداً تنبل شده و رفته رفته انگل ها با چشم غیرمسلح به صورت لکه های سفید تا یک میلی متر قطر بر روی پوست ماهی قابل رویتند.Ichthyphthirius ها زندگی دوره ای دارند. آنها برای تولید مثل ماهی ها را ترک می کنند و پس از تولید مثل، سوراخ بزرگی در پوست ایجاد میکند که برای عفونت ثانویه باکتریایی یا قارچی باز است. انگل به کف مخزن رفته و یک پوشش ژله ای مانند به نام کیست در اطراف خودش ترشح می کند و درون این کیست به نوزادان بسیاری تقسیم می شود. سپس کیست می ترکد و نوزادان بیرون می ریزند که در حال شنای آزاد میزبان جدیدی را جستجو می کنند. همانند Cryptocaryon، مرحله بین پوست و مرحله کیست هر دو نسبت به درمان مقاومند.

زمان لازم جهت رشد یاخته در زیر پوست به دو عامل اصلی درجه حرارت و قدرت دفاعی بدن ماهی بستگی دارد. هر چه ماهی قوی و سالمتر باشد رشد یاخته به مراتب کندتر خواهد بود. در هر صورت، یک یاخته در درون جداره ای که به دور خود می‌سازد می تواند طی ۸ تا ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰۰ یاخته به وجود آورد.

چرخه حیاط انگل ایک

معمولاً بدن ماهی های مبتلا به این بیماری پس از بهبود تا حدود زیادی در مقابل آن مقاوم می شود. در این حالت، گلبولهای سفید خون دور یاخته ها کیست‌هایی ساخته و آنها را محسوب می کنند. تنها زمانی که قدرت دفاعی بدن ماهی ها بنا به عللی از جمله شرایط غیربهداشتی محیط زیست، تغذیه نادرست، کمبود اکسیژن و ضعف ناشی از سایر بیماری ها تحلیل رود، یاخته های محبوس در کیست ها مجدداً فعال شده و خود ماهی یا حتی ماهی های تازه به آکواریوم وارده شده را مبتلا می سازند.

درمان :می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از روش افزایش درجه حرارت آب تا بیش از ۳۰درجه سانتیگراد به مقابله با این بیماری پرداخت ولی در مراحل پیشرفته، وقتی که انگل در پوست ماهی و یا در مرحله کیست است قابل درمان نمی باشد. جهت از بین بردن Ichthyophthirius، پیش از شکل گیری کیست و یا پس از ترکیدن آن باید داروی اختصاصی به مخزن اضافه شود. به هنگام کاربرد دارو، گیاهان و ذغال اکتیو فیلتر را از مخزن خارج کنید.

معالجه از طریق گرما :دما را به تدریج افزایش دهید، به طوری که این افزایش از یک درجه سانتیگراد در ساعت فراتر نرود. هدف ایجاد شرایطی است که ناقل بیماری یا قادر به حیات نباشد و یا حداقل قدرت تولید مثل خویش را از دست بدهد.

برای ماهیان حساس به افزایش دما، از شیوه های درمان دارویی استفاده کنید. جهت سایر ماهی ها، افزایش ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد طی ۲ تا ۳ روز بسیار مفید خواهد بود. این عمل جدا از نابودی بسیاری از ناقلین بیماری ها، سبب افزایش پادزهر لازم در خون شده و قدرت دفاعی بدن ماهی را افزایش می دهد.

یکی از پیش شرط های لازم جهت درمان از طریق افزایش دما، تمیزی آب و اکسیژن کافی محلول در آب می باشد.

معالجه از طریق دارو :برای درمان با دارو باید از اکریفلاوین، مالاشیت گرین و یا سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین استفاده کرد.

الف) درمان با اکریفلاوین (تریپافلاوین Acriflavin = Trypaflavin) :این دارو در درمان تیرگی پوست و باله ها، گندیدگی پوزه و باله ها، ضدعفونی در جراحات کوچک و به ویژه به هنگام ابتلاء به ایک کاربرد دارد. جهت درمان، ابتداء باید از دارو محلول مادر تهیه کرد. برای این کار یک گرم اکریفلاوین را در یک لیتر آب حل کنید. پس از تهیه محلول، در ظرفی جداگانه به ازاء هر لیتر آب ۵۰ میلی لیتر از محلول مادر ریخته و ماهی را به مدت ۲ تا ۴ روز در آن حمام دهید.

توجه : این دارو آب را شدیداً رنگی می کند.

ب) درمان با مالاشیت گرین (Malachit green) :مالاشیت گرین در معالجه بیماری های قارچی پوست، کدر شدن و یا جوش زدن پوست کابرد دارد. جهت مداوا ابتلا یک گرم از دارو را که به صورت بلورهای ریزی می‌باشد در یک لیتر آب حل کنید. سپس ۶ میلی لیتر از این محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را به مدت ۱۲ روز در آن حمام دهید. در روزهای سوم، ششم و نهم نصف مقدار داروی تجویز شده را به آب بیافزایید. پس از ۱۲ روز، نصف آب موجود باید تعویض شده و آب تازه وارد مخزن آبی گردد.

در صورت انجام درمان در ظرفی جداگانه، به دلیل تجزیه دیرتر دارو در آب تازه، مقدار ۴ میلی لیتر از محلول مادر در ۱۰۰لیتر آب کفایت می کند.

روش دیگر درمان با مالاشیت گرین، حل کردن ۱۳ تا ۱۵ میلی گرم مالاشیت در ۱۰۰ لیتر آب است که ماهی ها به مدت ۳ تا ۴ روز در آن حمام داده می شوند.

توجه : مالاشیت گرین بسیار سمی است که به هنگام تماس با پوست یا وارد دهان شدن باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

توجه : از نگهداری مالاشیت یا محلول مادر آن در یخچال حاوی موادغذایی اجتناب ورزید، زیرا علاوه بر سمی بودن سرطان زا می باشد. کاربرد مالاشیت در درمان و یا ضدعفونی در مورد ماهیان پرورشی خوراکی در برخی کشورها به طور کلی ممنوع اعلام شده است و در سایر کشورها پس از کاربرد در معالجه باید ماهی دوره ای در حدود ۲ تا ۶ ماه را پیش از عرضه به بازار مصرف بگذراند.

ج) درمان با سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین (Quinine Sulfat or QuinineHydrochloride):یک گرم کینین را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را ۳ روز در آن قرار دهید. سعی کنید معالجه در ظرفی مجزا انجام شود. اگر آب به هنگام معالجه کدر شد باید محلول تازه ای تهیه کرده و ماهی ها را به داخل آن انتقال دهید.

توجه : این درمان را برای ماهی های بسیار کوچک و یا بسیار حساس نباید به کار برد.

در بالا مطالبی را از کتاب بهداشت و بیماریهای ماهیان اکواریومی نوشته مهندس مهدی ارچینی برای شما قرار دادم. در زیر سعی میکنم درمان رایج دیگری که که اکثرا در ایران از ان استفاده میکنند و تا حد زیادی هم مسمر ثمر است را برای اطلاعات بیشتر و درمان این بیماری قرار دهم

علائم و شکل بیماری

-نقاط سفید رنگی سر تاسر بدن ماهی را فرا میگیرد

-ماهی کم اشتها و نا ارام است و خود را به اشیاء داخل اکواریوم میکشد

درمان های  رایج

۱)درمان بیماری ایک ان هم در مراحل اولیه با بالا بردن دمای اب تا ۳۲ درجه سانتیگراد و استفاده از داروی ضد انگل میسر است روش کار بدین صورت است که ماهی را به تانک قرنطینه انتقال دهید، دمای اب را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(دما باید تدریجی افزایش یابد)،از داروی ضد انگل به میزان مندرج بر روی بسته استفاده کنید و هر روز قبل از استفاده مجدد دارو ،۲۰ درصد اب را تعویض کنید و بعد از دارو استفاده کنید. این کار را به مدت ۵ الی ۷ روز انجام دهید تا کاملا انگل از بین رود

۲)از نمک هم در درمان سفیدک میتوان استفاده کرد. روش کار به این صورت است که هم میتوان ماهی را در محلول نمک به صورت کوتاه مدت حمام داد و هم به صورت دراز مدت ولی حمام کوتاه مدت اکثرا موفقیت امیز بوده است

۱)حمام کوتاه مدت با نمک:۱۵ تا ۲۰ گرم نمک بدون ید(یک قاشق غذاخوری)را در یک لیتر اب حل کرده و ماهی را به مدت چند دقیقه در ان حمام دهید و سپس به تانک قرنطینه انتقال دهید و دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(در صورتی که ماهی در ضمن حمام دادن با نمک با باله های باز به روی اب امد سریعا ان را از محلول خارج کنید)

۲)حمام دراز مدت:یک گرم نمک در هر لیتر اب با افزودن دما تا ۳۲ درجه سانتیگراد میتواند برای ماهی مفید باشد ولی زمانی این درمان خوب عمل میکند و میتوان به عنوان یک درمان قطعی از ان استفاده کرد که از داروی ضد انگل یا پارازیت های پوستی نیز تواما استفاده شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,482 دیدگاه در “بیماری ایک یا سفیدک

  1. علی

    سلام این خیلی فوریه خواهشا جواب بدین
    من چندتا دلقک لوچ دارم بعد از یک مدنی از خریدشون دیدم همشون سفیدک دارن از این دارو های سبز )tetra…)تو اب ریختم دمای اب دیما ۳۰بوده حتی از قبل از بیماری لکه های سفید خیلی زیاد شده و یکی از ماهی ها کاملا لاغر انگار نمیتونسته غذا بخوره و داره میمیره چه کار کنم؟
    خواهشا سریع جواب بدین

    پاسخ
  2. یاشار

    درود
    دوست خوبم شما دمای آب تانک رو به آرومی به ۳۲ درجه برسونید و کمی صبور باشید حتما” سفیدک ماهی هاتون برطرف میشه و جای نگرانی نداره البته زمان میبره ۴ الی ۷ روز تا درمان بشن … لطفا” از این به بعد هم نسبت به استفاده از دارو در تانک کمی محتاط تر باشید و هر دارویی رو به آب بی دلیل اضافه نکنید !!!
    موفق باشید

    پاسخ
    1. علی

      سلام ممنون از راهنماییتون اقدام کردم ایا باید مقدارغذا رو زیاد کنم ؟؟؟!اخه ماهیا اینگار ضعیف شدن.
      بازم ممنون

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        خیر. مقدار غذا رو زیاد نکنید.(البته ما نمیدونیم چه مقدار و چند وعده به ماهیاتون غذا میدین). با این حال به ماهیا غذای کافی و مهمتر از همه غذای متنوع و با کیفیت بدین و اصلا نیازی نیست در این زمان مثلا مقدار غذا رو زیاد کنید و بیشتر به ماهیا غذا بدید که بدتر نتیجه عکس میده.

        پاسخ
  3. علی

    سلام من همون علی هستم که دلقکای لوچم سفیدک گرفتن و شما کمک کردین….خواستم بگم متاسفانه از ۹تا دلقک فقط ۲تا مونده و از ۶تا گوپی فقط ۳تا باقی ماهیام که داخل اب هنوز زندن خیلی بی حالن و گربه ماهی خرگوشیم هم نمدونم چرا رنگش یکدست خاکسری شده و شدیدا بی حاله خلاصه یک قتل عام کامل رخ داده و علی موندو حوضش ….حالا که کار از کار گزشته و اینا هر روز دارن پیشتر میمرن و بی حال میشن و غذا هم نمیخورن ….خلاصلا سرتونو بدرد نیارمو سوالمو بپرسم ممنون از سایت خوبتون مشکل من اینه که میخوام کت فیش وارونم نمیره و زنده بمونه اخه هم خیلی بزرگه و بمیره کسی دلش نمیاد از تو اب برش داره;-)هم خیلی دوسش دارم البته اثار بیماری رو تو این ناهی مشاهده نمیکنم فقط خیلی بی حاله و غذا نمیخوره و رنگش پریده چه کارش کنم خوب شه؟؟؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم بابت اتفاق رخ داده و تلفات سنگینتون واقعا” متاسفم . اما یه چنین تلفات سنگینی اونم در اثر سفیدک کمی دور از ذهنه (( حداقل حضمش برای من کمی سنگینه )) من احتمال میدم علت این مرگ و میر چیز دیگه ایی باید باشه ، بیماری ایک اونم در ابتدای کار نمیتونه تلفات سنگین رو دستتون بزاره !!! شما حتما” حتما” کیفیت آب و سیکل تانک رو بررسی کنید و حتی میزان اکسیژن دهی رو نیز بررسی کنید !!!
      موفق باشید

      پاسخ
      1. علی

        سلام اقا یاشار ممنون شما همیشه به من لطف دارید ….ببخشید من هی مزاحمتون میشم..اخه تازه کارم …نمیدونم یکی از نشونه های ماهیا بعد از مردن اینه که بعد از مردن اثری از لکه های سفید دیگه روشون نیست و شدید لاغر شده اند و روی بدنشون یک لایه ای ژله مانند نازک ایجاد شده و چشمانشون خیلی کدر میشه من تابحال ندیده بودم چشم ماهی بعد از مرگ اینقدر کدر بشه….راستش من یک اشتباه بزرگی کردم و مغداری (ارزن)داخل اب ریختم که نشسته بود و به ایا به نظرتون به از این کار این مرگ و میر رخ داد (امکان داره مربوط به این باشه؟؟)…من همیشه برای روشنایی اکواریوم از نور مهتابی زیر کابینتی استفاده میکنم قبلا نورش یکمقداری زرد بود(اگه اشتباهدنکنم بهش میگن یخی)اما مهتابی رو عوض کردم و مهتابی ال ای دی زیر گابینتی با نور سفید گرفتم البته این قبل از جریان مریض شدن بود امکان داره مربوط به نور باشه/؟؟؟راستش از نظر هوارسانی بله درست فرمودید و اکسیژن کمتری به ماهیا میرسه چون هم تصویه ام افتاده کف اب و هوا وارد نمیکنه و لی این ماجرای قتل عام یکی دو روز قبل از خرابی تصویه است ولی الانم دارم تلفات میدم (حدودا روزی یک یا دو ماهی رو دارم از دست میدم )البته الان پمپ هوا دارم و دایما روشنه خیلی ممنونم از راهنماییتون …اگه سایت شما نبود خیلی مشکلات عظیم تری برای من رخ داده بود

        پاسخ
        1. یاشار

          درود
          دوست خوبم اختیار دارید من و دیگر دوستان اینجا انجام وظیفه میکنیم و خوشحال میشیم گره ایی از کار کاربران و مهمانان عزیز باز کنیم ، شما مراحم هستید و هرچقدر سوال دوست دارید بپرسید ، دوستان به تناسب تجربشون پاسخگوی شما خواهند بود .
          ای کاش از ارزن استفاده نکرده بودید و بعد از این هم استفاده نکنید حتی شسته شدش رو !!!
          امکان داره ماهی های شما بر اثر بیماری روده ایی کم غذا و لاغر شده باشن و به دلیل عدم درمان به موقع و شوک نور و بیماری ایک به یکباره دچار تلفات سنگین شدید . اگه از کامل بودن چرخه تانکتون مطمئن هستید ، یک سیفون ۳۰ درصدی بزنید و آب تازه بدون کلر به تانک تزریق کنید و نمک به میزان لازم به تانک بزنید و دما رو همچنان به روی ۳۲ درجه نگه دارید . اگه علائم خاصی باز مشاهده کردید مثل ورم شکم ، مدفوع باریک و سفید یا هرچیز غیر طبیعی دیگه باز بیان کنید تا دوستان راحت تر راهنماییتون کنن .
          موفق باشید

          پاسخ
  4. علی

    سلام….من همون علی ام که طلفات سنگین دادم حالتون خوبه ؟؟خیلی ممنونم از راهنماییتون امروز و دیروز خداروشکر طلفات نداشتم …تصویه اب رو از اینترنال به اکسترنال عوض کردم …یک سوم اب سیفون شد..دما ۳۱°حدودا بود که الان شد ه ۳۰ است…خداروشکر ماهیا دیگه بیخال نیستن و لاغریشون برطرف شد…حتی دلقکای لوچ ولی اثار مریضی روی اون چند تا دلقک باقی مونده هنوز هستش با اون که سرحالن…اما گربه خرگوشی من قبلا دایما باله هاش باز بود خوشرنگ تر بود و سرحال تر بود نمیدونم شاید خنده دار باشه و یکمی بچهگونه باشه این حرفم ولی الان احساس میکنم ناراحته..چه کار کنم مثل اول بشه؟؟؟ایا دمای اب اینطوریش کرده؟بعد یک سوال دیگه اید این تاپ فیلتره که خریدم باید دایما روشن باشه؟؟اگه تاپ فیلتر روشن بود نیازی هست پمپ هوا روشن باشه؟؟؟اخیلی ممنونم بازم از راهنماییتون خدا خیرتون بده…راستی من چند تا بلک ویدیو و تایگر باب داشتم این تایگرا خیلی بیحال بودن اما الان دایما با هم بازی میکنن پیج مربوط رو خوندم ولی راهی برای تکثیر پیدا نکردم ایا توانایی زاد و ولد از اینا گرفتت شده؟؟؟بازم مننون

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      ممنون دوست عزیز . خب خدارو شکر که بهتر شدن اون لوچ ها هم به مرور زمان بهتر میشن . کت خرگوشی هم به مرور زمان از این حالت خارج میشه خیالتون راحت باشه .
      بله تاپ فیلتر باید دائما” روشن باشه . اگه خروجی تاپ فیلترتون به صورت آبشاری آب رو به تانک منتقل کنه دیگه نیازی به پمپ هوا ندارید .
      موفق باشید

      پاسخ
  5. علی

    سلام مجدد من همین علی ام که تلفات سنگین دادم همین الان متوجه شدم یکی از تایگرا تعادل درشنا نداره باله ها سالمن انگار از سمت شکم دایما به بالا کشیده میشه مشکلشون چیه؟خیلی ممنونم که وقت میزارید و جواب میدید

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم یعنی تعادل در شنا کردن نداره ؟؟؟ اگه اینطوری باشه احتمالا” ماهی شما دچار بیماری کیسه هوایی شده و متاسفانه راه درمانی هم نداره . از حالات ماهی بیشتر توضیح بدید تا دوستان راحت تر راهنماییتون کنن
      موفق باشید

      پاسخ
  6. علی

    این تایگر باب وقتی غذا میخوره بعد از نیم. ساعت حدودا تعادلش بهم میخوره انگار داخل شکمش هوا جمع میشه و هی میاد بالا با اون که غذا زیر ابیه …نمیدونم چطوری توضیح بدم غذاش چیه رنگش قهوه ایه خیلی ریزه و بوی ماهی میده زیر ابی هست مشکل این باب چیه؟؟؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم احتمالا” ماهی شما دچار بیماری کیسه هوا داره میشه . ۲۴ به ماهی غذا ندید و زیر نظر بگیریدش . اگه مشکل کیسه هوا باشه متاسفانه نمیشه کاری کرد
      موفق باشید

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به نظرم غذاشو عوض کنید یه مدت و ببینید تغیری میکنه. چون ظاهرا فرمودین نیم ساعت بعد از اینکه بهش غذا میدین این مشکل پیش میاد. غذاشو عوض کنید و حتی یه مدت با غذای زنده مثل ارتمیا(منجمد یا زنده) تغذیش کنید.

      پاسخ
  7. علی

    ممنون حتما عوض میکنم.از راهنمتیتون جدا ممنونم

    پاسخ
  8. علی

    ببخشید دایم مزاحمم
    امکان داره یکی از عوامل مرگ ماهیا نور بد باشه اخه شب وقتدخواب مهتابیی رو میکشم و هر وقت بیرو از خونه هم میرم مهتابی رو میکشم؟؟؟
    یکی دیگه از لوچ ها داره علایمی از خودش نشون میده که لوچ های قبلی قبل از مرگ نشو دادن(تنفس سریع.رنگ های بدنشون کمرنگ شده.ببی حالی شدید به طوری که دیگه شنا نمیکنن)نمیدونم شاید عجیب باشه ولی هوا مناسبه و دما هم همینطور که گفتید ۳۲اب هم دیروز سیفون شده …من هی مزاحمتون میشم و جریان این اکواریوم با این مسخره بازیاش و براتون تعریف میکنم شما هم با حوصله جواب میدی ممنونم.

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      خیر دوست خوبم نور بد نهایتا” باعث ایجاد شوک و استرس در ماهی میشه و نمیتونه تاثیر مستقیم در مرگ و میر ماهی ها داشته باشه . سیکل تانکتون رو بررسی کردید ؟ میزان نمک آب بالا نیست ؟ لطفا” موارد رو بررسی کنید .
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      نور خیلی شدید در دراز مدت ممکنه باعث کوری ماهی بشه ولی به این سرعت باعث تلفات نمیشه.
      ضمنا دمای آب آکواریوم شما خیلی بالا هست و با روشن شدن نور بالاتر هم میره شاید دلیلش همین مورد باشه.
      دقت کنید روشنایی رو طبق روال طبیعت داشته باشید یعنی با غروب آفتاب دیگه ماهی ها استراحت کنن نهایتا یکی دو ساعت جلو عقب بشه ن هاینکه تا ۱۲ شب مهتابی الکی روشن باشه.

      پاسخ
      1. علی

        سلام اقا مجتبی دمای اب طبق نوشته بالا۳۲هست و دما سنج هم وسط اکواریوم دمای ۳۱/۵رو نشون میده

        پاسخ
  9. علی

    نمک اب رو طبق راهنمای بالا ریختم سیکل هم مرتبه البته تاجایی که من میدونم …بله متاسفانه یک لوچ دیگه هم امروز مرد ..اصلا تا حالا سابقه نداشته یک همیچین مرگو میری واسه من …به نظر شما بخیال این سری شم و کلا واستم تا همه بمیرن و یک سری جدید ماهی بریزم؟؟اینطوری بهتر نیست ؟مثلا یک ماهی مثر اسکار که مقاومه بهتر نیست برای من چون مرگو میر این سری کامل مجهول موند برام ولی اسکار تلفاتش کمه.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به نظر بنده از دارویی مثل تترا جنرال تونیک یا سرا امنیپور استفاده کنید. احتمالا بیماری تو تانکتون ریشه کن بشه.
      ضمنا تا ماهیا زنده هستن و جون دارن شما تلاشتون رو انجام بدین. اگه احتمالا تلف شدن اکواریوم رو خالی کنید و خوب همه چی رو ضدعفونی کنید و از نو راه اندازی کنید. البته امیدوارم این اتفاق نیفته و ماهیاتون درمان بشن

      پاسخ
  10. ناشناس

    سلام ببخشید حمام نمک کوتاه مدت بعد از چند زوز اثر می گذارد یا تاثیر ان چه مدت طول می کشد من دوتا دلقک و چهار تا تترا کاردینال و دارف سفیدک گرفتن مرسی اگه راهنماییم کنید سایتتون بسیار مفید بود ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای سفیدک تنها حمام نمک جوابگو نیست و باید حتما دما رو افزایش بدین و روی ۳۱ – ۳۲ درجه نگهدارید در این حالت و بدون حمام نمک هم ماهی طی سه روز تا یک هفته درمان میشه ولی شرایط خیلی حاد بود حمام نمک هم بدین.
      سعی کنید تا مجبور نشدین ماهی رو حمام ندین چون شوک شدیدی بهش وارد میشه.

      پاسخ
      1. ناشناس

        ممنون از پاسختون ولی اکواریوم من پلنت هست ونمی تونم دما رو به ۳۲ درجه برسونم نهایتا ۲۹ درجه می تونم برسونم و بیشتر دارو ها هم به گیاه اسیب می رسانند برای همین من ماهیا را حمام دادم . بازم ممنون :)

        پاسخ
        1. یاشار

          درود
          دوست خوبم همونطور که آقا مجتبی خدمتتون عرض کردن حمام به تنهایی جوابگو نخواهد بود . سعی کنید ماهی ها رو به یک آک دیگه انتقال بدید اونجا دما رو ببرید بالا تا ۳۲ درجه و پس از درمان به آک اصلی انتقالشون بدید .
          موفق باشید

          پاسخ
          1. ناشناس

            سلام ببخشید باز مزاحمتون شدم
            یه سوال داشتم ایا دارویی هست که مخصوص اک های پلنت باشه ؟ اگه هست می شه اسمشو بگین
            مرسی ببخشید سوال نا مربوط پرسیدم بازم ممنون:)

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              سلام
              برای درمان ایک؟ اگه جواب مثبته داروی کنترا اسپات تترا هست. در تانک گیاهی هم میشه استفاده کرد و موردی نداره.

              پاسخ
  11. آتوسا

    سلام من ماهیام(گلدفیش) مریض شدن و دونه دونه دارن میمیرن علائم بیماریشون مثل سفیدک ولی مطمئن نیستم. داروی ضد انگلم زدم دما رو هم بالا بردم ولی فایده نداره.اینم عکس ماهیم:
    http://s6.picofile.com/file/8211217076/IMG_20150829_123821.jpg

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دوست من اینها قارچه و سفیدک نیست. داروی انگل و بالا بردن دما هم هیچ تاثیری نداره. شما باید ماهی رو بگیرین و قارچ ها رو با گوش پاکن و یه محلول ضدعفونی تمیز کنید و بعد هم ماهی رو به تانکی منتقل کنید که با اب تمیز پر شده باشه و سیکل اون هم طی شده باشه و به اب تانک هم داروی متیلن بلو زده شده باشه. (متیلن بلو ضد قارچه)

      پاسخ
  12. محمدامین

    سلام
    خیلی ممنون بابت وبلاگ خوبی ک درست کردین
    من ماهی گرین تیلورهام روی باله ها و دمشون نقطه های سفیدی بوجود اومده و رنگشون خیلی تیره شده سر باله هاشون هم زدگی داره
    تاحالا خیلی از ماهی هام ازدست دادم
    مریضیشون چیه؟
    لطفا راهنمایی کنید .

    پاسخ
    1. hamed aqua

      سلام.
      اون نقاط سفید اگه بصورت بلور های نمک هست و داره تمام بدن رو فرامیگیره ایک هست.
      و اگر حالت پنبه ای داره قارچ هست.
      این هم که میفرمایید سر باله ها زدگی داره اوا مطمئن باشید که در اثر در گیری نباشه.
      اگر دم خوره باشه باید سر باله ها نازک و ژولیده به نظر برسه و در دم خوره روند از بین رفتن باله ها سریع هستند.

      کیفیت آب و تغذیه رو بالا نگهدارید
      و پس از اطمینان از نوع علائم اعلام بفرمایید تا روش در مانش رو خدمتتون عرض کنیم

      پاسخ
      1. محمدامین

        حامد
        آره مثل بلور های نمکه ولی بیشتر روی باله ها و دمشون دیده میشه

        پاسخ
        1. hamed aqua

          پس همون ایک هست.
          بهترین راه درمان بالا بردن دما هست.
          دمای آب رو کم کم بالا ببریدروز یک درجه و روی ۳۱ درجه نگهدارید تا بیماری در مان یشه.
          اگه کن فیش ندارید به میزان ۱ گرم بر لیتر به آ نمک بدون ید اضافه کنید ولی اگه کت فیش یا ماهی حساس به نمک دارید میزانشو ۰.۵ گرم بر لیتر بریزید.
          و هر ۵ روز یک سیفون ۳۰ % از کف بزنید(موثره)
          و تا یک هفته هم پس از بهبود ماهی ها دما رو همون ۳۱ درجه نگهدارید تا عامل بیماری ریشه کن بشه.

          اگه علامتی از بهبود ندید باید از دارو استفاده کنید
          داروی جنرال تونیک یا سراآمنیپور ک باز اگه دارو زدید باید دوز و درجه دما رو طبق بروشور دارو تنظیم کنید.

          پاسخ
  13. شهرزاد

    سلام من دوتا گلدفیش دارم آکواریومم نو و تمیزه تازه خریدم ولی ماهیام سفیدک زدن مغازه دار بهم قطره کنترا ایک داد و گفت به خاطر تغییر فصل و سرماست یک دفعه از این قطره و نمک داخل تانک استفاده کردم دما هم ۳۲ است الان سه روز میگذره ولی بیماری تشدید شده حالا میخواستم ببینم آیا هرروز باید از این قطره استفاده کنم ؟ حمام نمک انجام دادم آب آکواریوم باید عوض کنم یا همین که دما ۳۲درجه است کافیه؟

    پاسخ
    1. moein poti

      سلام
      اگه قطره ایی که بهتون داده رنگش آبیه بهتره ماهی ها را به تانک قرنتینه انتقال بدید چون بیشتر وسایل تزعینی آکواریومتون رنگش آبی میشه اگه سفیده که هیچ ولی در کل بهتره از تانک قرنتینه استفاده کنید هر روز لازم نیس از قطره استفاده کنید به شرطی که هر نوع فیلتری دارید خاموش کنید دماتونم خیلی بالاس چون گلد فیس سرد آبیه بیشتر از ۳۰ نباید باشه ولی درمان باید طولانی تر بشه
      یه نکتم عرض کنم که خیی کم پیش میاد گلد فیش سفیدک گرفته باشه احتمالا یه نوع بیماری پوستی گرفتن اونم نقطه های سفید سراسر بدن ماهی رو می گیره و منجر به مرگ میشه باید درست تشخیص بی ماری رو بدبید
      از دارو هم به همون مقدار درج شده و طریقه ی مصرف گفته شده استفاده کنید نه بیشتر و نه کم تر
      امید وارم راهنمایی مفید بوده باشد

      پاسخ
  14. shayan.s

    مشاهده بهبودی ماهی هم زمان می بره و قاعدتا بعد یک روز یا دو روز شما تغییر خاصی نمیبینید.برای گلدفیش حدود ۱۰ روز یا حتی بیشتر ممکنه طول بکشه.شما ۲۰ تا ۳۰ درصد آب آکواریوم را سیفون کنید.و بعد دارو رو مصرف کنید.دارو را هم می توانید به صورت حمام (همراه نمک)استفاده کنید.و هم می توانید طبق دستور خودش داخل تانک اصلی استفاده کنید.اما در صورت استفاده در تانک اصلی بهتره بعد از ۳ روز مجددا آب را سیفون کرده و دارو را تکرار کنید و مجددا سه روز بعد سیفون انجام بشه.
    در هنگام خرید ماهی بسیار توجه کنید.تانک شما تازه بوده و مشکلی نداشته.ماهی ها در مغازه بیماری داشتن.اگر بیماری ایک باشد خیلی ساده درمان شده و جای هیچ ناراحتی ای نیست.

    پاسخ
  15. شهرزاد

    امروز بایه مشگل جدید مواجه شدم آب روی آکواریوم کف میکنه درصورتی که از آب تسویه استفاده میکنم.علتش چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر تازه آکواریوم رو آب گیری کردین شاید مشکل از شنها باشه در غیر اینصورت آب داخل آکواریوم مشکلی داره مثلا زیاد غذا دادین و سطح آب چرب شده و یا وسایل ور با مواد شوینده شستین و حتی ممکنه خیلی دیر به دیر سیفون کردین و آب زیاده مونده و ….. باید همه چی رو بررسی بفرمایید.

      پاسخ
  16. mohammad amin

    سلام من ی فلاور هورن نر خریدم الان چند روزه سفیدک زده خیلی هم شدید تمام بدنش سفید شده داروی زد انگل و زد سفیدک هم ریختم نمک هم زدم ب آب فایده نداشت دما هم ۳۱ هستش تروخدا کمکم کنین نمیخوام بمیره

    پاسخ
    1. Mahyar

      شرایط بدیه به نظرم هیچ چیز مثل دمای اب روی بهبودی تاثیر گذارنیست . دمای اب رو رو ٣٢ برسون و البته با دماسنج چک کن ک به این دما برسه. کیفیت ابم مطلوب نگه داراز حمام نمک هم میتونی استفاده کنی ک البه میتونی نحوه ی صحیح حمام نمک رو از همین سایت چک کنی

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به نظر بنده هم یه سیفون انجام بدید و دما رو تا ۳۲ برسونید و به ازای هر لیتر اب هم یک گرم نمک بدون ید به اب اکواریوم اضافه کنید به راحتی ماهی درمان میشه.

      پاسخ
  17. mohammad amin

    ممنون از راهنماییتون
    راستی فلاورم غذا نمیخوره ولی شکمش ورم کرده و مدفوع سفید ازش خارج میشه اگه میشه راهنماییم کنین

    پاسخ
    1. hossein.ak

      ایا مدفوع سفید و نازک هست؟؟؟ (مثل مو)
      اگه هست باید بگم بیماری انگل روده ای گرفته .
      تَورم شکم هم ممکنه اب اورده باشه شکمش.☺☺

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      اقا حسین توضیحات کامل و خوبی دادن. میتونید مطلب اب اوردگی شکم ماهی و انگل روده ای رو در سایت سرچ کنید و علائمش رو با علائم بیماری ماهیتون مطابقت بدید و سپس اقدام به درمان کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *