بیماری ایک یا سفیدک

بیماری سفیدک یا ایک از رایجترین بیماری های ماهیان اب شیرین محسوب میشود. در مراحل اولیه بیماری ایک یا سفیدک میتوان با استفاده از افزایش دما درمان را به سرعت میسر کرد اما با پیشرفت بیماری باید از درمان دارویی خاص استفاده شود که در ادامه مطلب توضیخ داده میشود. علل این بیماری ممکن است یکی از دلایلی مانند لمس شدن ماهی با دست،جدال بین ماهیان یا سرد شدن ناگهانی اب باشد.

به ادامه متن توجه کنید

ایک یا سفیدک

 

هر از چند گاهی ممکن است ماهیان اب شیرین به این بیماری دچار شوند، در مرحله پیشرفته نقطه های سفید بسیاری همانند دانه های نمک  سراسر بدن ماهی را می پوشانند. در این حالت، ماهی خود را به اشیاء داخل اکواریوم می مالد و سعی دارد تا انگل را از پوستش جدا کند. مدتی بعد شدیداً تنبل شده و رفته رفته انگل ها با چشم غیرمسلح به صورت لکه های سفید تا یک میلی متر قطر بر روی پوست ماهی قابل رویتند.Ichthyphthirius ها زندگی دوره ای دارند. آنها برای تولید مثل ماهی ها را ترک می کنند و پس از تولید مثل، سوراخ بزرگی در پوست ایجاد میکند که برای عفونت ثانویه باکتریایی یا قارچی باز است. انگل به کف مخزن رفته و یک پوشش ژله ای مانند به نام کیست در اطراف خودش ترشح می کند و درون این کیست به نوزادان بسیاری تقسیم می شود. سپس کیست می ترکد و نوزادان بیرون می ریزند که در حال شنای آزاد میزبان جدیدی را جستجو می کنند. همانند Cryptocaryon، مرحله بین پوست و مرحله کیست هر دو نسبت به درمان مقاومند.

زمان لازم جهت رشد یاخته در زیر پوست به دو عامل اصلی درجه حرارت و قدرت دفاعی بدن ماهی بستگی دارد. هر چه ماهی قوی و سالمتر باشد رشد یاخته به مراتب کندتر خواهد بود. در هر صورت، یک یاخته در درون جداره ای که به دور خود می‌سازد می تواند طی ۸ تا ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰۰ یاخته به وجود آورد.

چرخه حیاط انگل ایک

معمولاً بدن ماهی های مبتلا به این بیماری پس از بهبود تا حدود زیادی در مقابل آن مقاوم می شود. در این حالت، گلبولهای سفید خون دور یاخته ها کیست‌هایی ساخته و آنها را محسوب می کنند. تنها زمانی که قدرت دفاعی بدن ماهی ها بنا به عللی از جمله شرایط غیربهداشتی محیط زیست، تغذیه نادرست، کمبود اکسیژن و ضعف ناشی از سایر بیماری ها تحلیل رود، یاخته های محبوس در کیست ها مجدداً فعال شده و خود ماهی یا حتی ماهی های تازه به آکواریوم وارده شده را مبتلا می سازند.

درمان :می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از روش افزایش درجه حرارت آب تا بیش از ۳۰درجه سانتیگراد به مقابله با این بیماری پرداخت ولی در مراحل پیشرفته، وقتی که انگل در پوست ماهی و یا در مرحله کیست است قابل درمان نمی باشد. جهت از بین بردن Ichthyophthirius، پیش از شکل گیری کیست و یا پس از ترکیدن آن باید داروی اختصاصی به مخزن اضافه شود. به هنگام کاربرد دارو، گیاهان و ذغال اکتیو فیلتر را از مخزن خارج کنید.

معالجه از طریق گرما :دما را به تدریج افزایش دهید، به طوری که این افزایش از یک درجه سانتیگراد در ساعت فراتر نرود. هدف ایجاد شرایطی است که ناقل بیماری یا قادر به حیات نباشد و یا حداقل قدرت تولید مثل خویش را از دست بدهد.

برای ماهیان حساس به افزایش دما، از شیوه های درمان دارویی استفاده کنید. جهت سایر ماهی ها، افزایش ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد طی ۲ تا ۳ روز بسیار مفید خواهد بود. این عمل جدا از نابودی بسیاری از ناقلین بیماری ها، سبب افزایش پادزهر لازم در خون شده و قدرت دفاعی بدن ماهی را افزایش می دهد.

یکی از پیش شرط های لازم جهت درمان از طریق افزایش دما، تمیزی آب و اکسیژن کافی محلول در آب می باشد.

معالجه از طریق دارو :برای درمان با دارو باید از اکریفلاوین، مالاشیت گرین و یا سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین استفاده کرد.

الف) درمان با اکریفلاوین (تریپافلاوین Acriflavin = Trypaflavin) :این دارو در درمان تیرگی پوست و باله ها، گندیدگی پوزه و باله ها، ضدعفونی در جراحات کوچک و به ویژه به هنگام ابتلاء به ایک کاربرد دارد. جهت درمان، ابتداء باید از دارو محلول مادر تهیه کرد. برای این کار یک گرم اکریفلاوین را در یک لیتر آب حل کنید. پس از تهیه محلول، در ظرفی جداگانه به ازاء هر لیتر آب ۵۰ میلی لیتر از محلول مادر ریخته و ماهی را به مدت ۲ تا ۴ روز در آن حمام دهید.

توجه : این دارو آب را شدیداً رنگی می کند.

ب) درمان با مالاشیت گرین (Malachit green) :مالاشیت گرین در معالجه بیماری های قارچی پوست، کدر شدن و یا جوش زدن پوست کابرد دارد. جهت مداوا ابتلا یک گرم از دارو را که به صورت بلورهای ریزی می‌باشد در یک لیتر آب حل کنید. سپس ۶ میلی لیتر از این محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را به مدت ۱۲ روز در آن حمام دهید. در روزهای سوم، ششم و نهم نصف مقدار داروی تجویز شده را به آب بیافزایید. پس از ۱۲ روز، نصف آب موجود باید تعویض شده و آب تازه وارد مخزن آبی گردد.

در صورت انجام درمان در ظرفی جداگانه، به دلیل تجزیه دیرتر دارو در آب تازه، مقدار ۴ میلی لیتر از محلول مادر در ۱۰۰لیتر آب کفایت می کند.

روش دیگر درمان با مالاشیت گرین، حل کردن ۱۳ تا ۱۵ میلی گرم مالاشیت در ۱۰۰ لیتر آب است که ماهی ها به مدت ۳ تا ۴ روز در آن حمام داده می شوند.

توجه : مالاشیت گرین بسیار سمی است که به هنگام تماس با پوست یا وارد دهان شدن باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

توجه : از نگهداری مالاشیت یا محلول مادر آن در یخچال حاوی موادغذایی اجتناب ورزید، زیرا علاوه بر سمی بودن سرطان زا می باشد. کاربرد مالاشیت در درمان و یا ضدعفونی در مورد ماهیان پرورشی خوراکی در برخی کشورها به طور کلی ممنوع اعلام شده است و در سایر کشورها پس از کاربرد در معالجه باید ماهی دوره ای در حدود ۲ تا ۶ ماه را پیش از عرضه به بازار مصرف بگذراند.

ج) درمان با سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین (Quinine Sulfat or QuinineHydrochloride):یک گرم کینین را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را ۳ روز در آن قرار دهید. سعی کنید معالجه در ظرفی مجزا انجام شود. اگر آب به هنگام معالجه کدر شد باید محلول تازه ای تهیه کرده و ماهی ها را به داخل آن انتقال دهید.

توجه : این درمان را برای ماهی های بسیار کوچک و یا بسیار حساس نباید به کار برد.

در بالا مطالبی را از کتاب بهداشت و بیماریهای ماهیان اکواریومی نوشته مهندس مهدی ارچینی برای شما قرار دادم. در زیر سعی میکنم درمان رایج دیگری که که اکثرا در ایران از ان استفاده میکنند و تا حد زیادی هم مسمر ثمر است را برای اطلاعات بیشتر و درمان این بیماری قرار دهم

علائم و شکل بیماری

-نقاط سفید رنگی سر تاسر بدن ماهی را فرا میگیرد

-ماهی کم اشتها و نا ارام است و خود را به اشیاء داخل اکواریوم میکشد

درمان های  رایج

۱)درمان بیماری ایک ان هم در مراحل اولیه با بالا بردن دمای اب تا ۳۲ درجه سانتیگراد و استفاده از داروی ضد انگل میسر است روش کار بدین صورت است که ماهی را به تانک قرنطینه انتقال دهید، دمای اب را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(دما باید تدریجی افزایش یابد)،از داروی ضد انگل به میزان مندرج بر روی بسته استفاده کنید و هر روز قبل از استفاده مجدد دارو ،۲۰ درصد اب را تعویض کنید و بعد از دارو استفاده کنید. این کار را به مدت ۵ الی ۷ روز انجام دهید تا کاملا انگل از بین رود

۲)از نمک هم در درمان سفیدک میتوان استفاده کرد. روش کار به این صورت است که هم میتوان ماهی را در محلول نمک به صورت کوتاه مدت حمام داد و هم به صورت دراز مدت ولی حمام کوتاه مدت اکثرا موفقیت امیز بوده است

۱)حمام کوتاه مدت با نمک:۱۵ تا ۲۰ گرم نمک بدون ید(یک قاشق غذاخوری)را در یک لیتر اب حل کرده و ماهی را به مدت چند دقیقه در ان حمام دهید و سپس به تانک قرنطینه انتقال دهید و دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(در صورتی که ماهی در ضمن حمام دادن با نمک با باله های باز به روی اب امد سریعا ان را از محلول خارج کنید)

۲)حمام دراز مدت:یک گرم نمک در هر لیتر اب با افزودن دما تا ۳۲ درجه سانتیگراد میتواند برای ماهی مفید باشد ولی زمانی این درمان خوب عمل میکند و میتوان به عنوان یک درمان قطعی از ان استفاده کرد که از داروی ضد انگل یا پارازیت های پوستی نیز تواما استفاده شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,489 دیدگاه در “بیماری ایک یا سفیدک

  1. بهنام

    سلام
    ممنونم از شما و سایت فوق العاده و راهنمایی های شما
    من بیشتر سوالات دوستان رو خوندم و خیلی از سوالات من جواب داده شد فقط این که ۲ ماهی اسکات و ۲ ماهی تگزاس من هم به این بیماری آلوده شدن و دمای تانک رو به ۳۲ افزایش دادم و ۲ روز هست که از داروی ضد ایک استفاده کردم که خوشبختانه به صورت چشمگیری این لکه ها از بدن ماهی ها پاک شده که فکر میکنم روز سوم تمامی لکه ها از بین بره.
    سوالی که واسه من پیش اومده این که آب آکواریوم بر اثر استفاده از دارو آبی شده خواستم بدونم چه مقدار از این آب رو باید سیفون کنم که به حالت معمول برگرده و آیا تمام باکتری های سفیدک از بین رفته؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      احتملا از متیلن بلو استفاده کردین که اب ابی شده و این دارو نقش زیادی در درمان این بیماری نداره و دمای بالا اثر گذار بوده و دارو هم نمیزدین و حتی مثلا مقداری نمک به اب اضافه میکردین هم خوب میشدن. اگه دارو رو به جای ضدسفیدک یا ضد ایک فروختن خب داروی مناسبی نیست مگر برند تجاری داشته باشه و علاوه بر متیلن مثلا اکریفلاوین یا فرمالین یا …. هم داشته و داروی ترکیبی بوده. به هر حال به این موضوع کار نداریم….
      دارو رو میتونید با ذغال اکتیو به راحتی هرچه تمام تر از اب خارج کنید و بعد یک سوم از اب رو هم تعویض کنید و بعد برای جبران باکتری های مفید از دست رفته از مقداری باکتری ساز استفاده کنید حالا بسته به نوع باکتری ساز در مخزن فیلتر و ابرها یا مستقیما در اب..

      پاسخ
  2. بهنام

    در مورد دارو این که روی بسته بندی و روی خود قطره چکان دارو ضد ایک و ضد سفیدک چاپ شده و نحوه استفاده هم توضیح داده ولی شاید به گفته شما دارو ترکیبی بوده.
    من دیشب دو سوم آب آکواریوم رو سیفون کردم خوب به هر حال تو این زمینه بی تجربه هستم و فکر میکردم چون خیلی رنگ آب آبی شده و راهی به جز سیفون کردن آب ندارم و فعلا یک سوم آب بهش اضافه کردم و امروز هم میخوام یک سوم آب دیگه هم اضافه کنم.امیدوارم که اتفاقی واسه ماهی ها نیوفته
    ممنون از راهنمای شما دوست عزیز.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      صبر کنید و اینقدر پشت سر هم سیفون نکنید.
      بنظر بنده نباید از این داروهای الکی استفاده می کردین و باید فقط داروی مارک دار معتبر خریداری کنید.
      ضمنا صبر کنید و حداقل فاصله بین سیفون کاری ۲ – ۳ روز باشه و بیشتر از یک سوم از آب رو هم نبای دسیفون کنید و دقت کنید آب هم دما اضافه کنید.

      پاسخ
  3. بهنام

    سلام
    الان که باز نمی خوام سیفون کنم.تانک من ۱۴۰ لیتری که من دیشب ۸۰ لیتر اب رو سیفون کردم و چون فقط ۴۰ لیتر اب بدون کلر و اماده داشتم همون اب رو اضافه کردم و باز اب گداشتم واسه امشب که ۴۰ لیتر دیگه رو اضافه کنم.
    هنوز که اضافه نکردم اگه نظر شما اینه که ۳روز دیگه اضافه کنم ۳روزه دیگه این کارو انجام میدم.ممنونم از راهنمایی های شما دوستان دفعه های بعد سعی میکنم اول مشورت کنم بعد دست به هر کاری بزنم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز جواب ها رو کامل مطالعه کنید کی بنده گفتم سه روز دیگه آب اضافه کنید گفتم بین سیفون کردن ۲ – ۳ روز فاصله باشه نه برای اضافه کردن آب ؟؟؟!!!
      یعنی اینکه بین هر سیفون کامل ۲ – ۳ روز فاصله باشه نه اینکه نصف آب رو اضافه کنید نصف دیگش رو ۲ – ۳ روز دیگه ؟؟؟!!! جواب ها رو درست مطالعه کنید ؟؟؟؟!!!!!!

      پاسخ
  4. شايان

    دوسان سریعا کمک کنید
    من یه ماهی دارم شبیه ماکرو ولی خیلی سفید رو دمش دونه های سفیدک هست رو بقیه بدنش دونه های سیاه سفیدک دمش یکم پوسیده
    میگم نکنه همه چی گرفته باشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاید اصلا ماهی شما کتک خورده ؟؟!!
      خب بنظر سفیدک و دم خوره گرفته اینها رو دیگه باید خودتون تشخیص بدین قربان.

      پاسخ
  5. pailot

    با سلام چند وقته مولی من شکمش به هم چسبیده یعنی لاغر شده طوری که انگار فقط یه کله ازش مونده در ضمن آبشش ماهی هم از حالت طبیعی خارج شده و از سره ماهی بیشتر فاصله میگیره یعنی بازتر شده
    می خواستم بدونم اسم این بیماری چیه و راه پیشگیری و درمان آن را برایم توضیع بدهید.
    با تشکر از اساتید محترم سایت.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب ماهی شما دچار کمبود اکسیژن و انگل شده و کیفیت آب هم خیلی پایینه و غذای یکنواخت و بی کیفیت هم میخوره.

      پاسخ
  6. حسن

    سلام
    در مرحله اول این بیماری حدودا چند ساعت باید اب ۳۰ درجه باشد تا درمان بشود خیلی ممنون خداحافظ

    پاسخ
    1. Hamed20

      سلام
      ساعتی نیست که تا دمارو ببرید بالا بعد چند ساعت درمان بشه …. بستگی به میزان پیشرفت بیماری در ماهی داره
      دمارو از اول بیماری تا چند روز بعد از درمان بیماری بین ۳۰-۳۲ درجه نگه دارید و از حمام نمک و اضافه کردن نمک به تانک استفاده کنید
      و بعد از اون به تدریج روزانه بین ۰.۵ تا ۱ درجه دمارو کاهش بدید تا به دمای دلخواه برسید

      پاسخ
  7. hadi

    سلام لطفا راهنمایی کنید دو هفته ای هست آکواریم خریدم یکی از اسکارام که ۶یا ۷ سانتی هست دونه های سفید رنگی زده ولی بیحال نیست گذاشتمش توی ستل شلنگ اکسیژنم واسش گداشتم ولی تو ستل خیلی بیحاله غذا هم نمیخوره ولی تا بزارمش تو آکواریوم سر حال میشه میترسم بزارمش تو آکواریوم بقیه رو مریض کنه الانم نمیدنم چاره چیه راهنمایی کنید لطفا

    پاسخ
    1. .sina

      سلام
      اسکار شما سفیدک گرفته و دما رو ببرید بالا خوب میشه سطل هم نیاز نیست برای بقیه هم خوبه ممکنه داشته باشن دما ببرید بالا درمان میشه.

      پاسخ
    2. Hamed20

      اگه اون دونه هاس سفید مثل دونه های شکر باشه ، بیماری سفیدک گرفته ماهیتون
      دمای آب حتما پایین بوده … اشتباه بزرگی کردین تو سطل نگه داشتینش و بعد ۲ هفته هنور اقدامی برای درمان نکردید
      اون تانک شمام هم هر کاری کنید آلوده است و تخم انگل حتما در تانکتون هست
      پس اسکار رو به تانک منتقل کنید … به نظر من قبل انتقال ۱قاشق غذاخوری نمک بدون ید رو در ۱لیتر آب حل کنید و به مدت ۱۰ دقیقه حمام بدینش و اگر در طول حمام کج شد و روی آب اومد سریع به تانک منتقلش کنید.
      دمای تانک رو به تدریج به ۳۲ درجه برسونید و به ازای هر لیتر ۲۰ لیتر ۱ قاشق غذا خوری نمک بدون ید به تانک اضافه کنید.
      کیفیت آب رو بالا نگهدارید و در این مدت اکسیژن رسانی قوی داشته باشید.
      این وضعیت رو ثابت نگه دارید تا ماهیاتون بهبودی پیدا کنند وتا ۱ هفته بعد بهبودی به تدریج دمارو کاهش بدید تا به ۲۸ درجه برسه.
      اگر به داروی های معتبر مخصوص بیماری سفیدک یا به داروی تترا جنرال تونیک دسترسی دارید میتونید استفاده کنید
      دقت کنید حتما دارو ها معتبر باشن ینی محصول یکی از شرکت های تترا ، سرا ، جی بی ال ، آزو و … باشند نع از این قطره ها و دارو های ایرانی…
      امید است بهبودی حاصل شود … :)

      پاسخ
    3. yashar esfahani

      با سلام
      دوست خوبم آقا هادی عزیز ، من با نظر دوست خوبم آقا سینا کاملا” موافقم شما دما رو تا ۳۰ بالاببرید مشکلتوم ۹۹ درصد برطرف میشه . اون ماهی بیچاره رو هم سریعا” از داخل سطل خارج کنید و دیگه هیچ وقت از سطل به عنوان مخزنی برای قرنطینه استفاده نکید !!! مخصوصا” سطل هایی با رنگ تیره را !!!
      موفق باشید

      پاسخ
  8. hadi

    ممنون میشم بهترین دارو رو بهم پیشنهاد کنید الان که خواستم بزارمش تو آکواریوم دیدم دونه های سفید خیلی بیشتر شده بودن

    پاسخ
    1. yashar esfahani

      با سلام
      دوست خوبم اگه دقت کرده باشین دوست خوبم آقا حامد عزیز دارو ها رو براتون معرفی کردن . شما اگه دسترسی داری از تترا جنرال تونیک استفاده کنید . اگر هم به این دارو دسترسی ندارید توی همین مقاله داروهای دیگه معرفی شده مثل مالاشیت گرین اما توجه داشته باشید که فوق العاده داروی سمی و سرطان زایی هستش !!!!
      موفق باشی

      پاسخ
    2. Hamed20

      Sera protozol

      Anti-White Spot از شرکت AZOO

      و تترا جنرال تونیک که برای بیماری های دیگه ای هم کاربرد داره و میشه باهاش بیماری های دیگه هم درمان کرد و اگه در تهران هستید که هیچ اما در شهرستان ها دارو به سختی گیر میاد و داروی جنرال تونیک نسبت به بقیه بهتر پیدا میشه

      اون اسکار خب به دلیل شرایطی که داشته خیلی استرس کشیده و بیماری بهش غالب شده و طبیعتا بدنش هم ضعیف شده
      دمای ۳۲ درجه فراموش نشهو ماهیاتون رو با غذای معتبر و خوب تغذیه کنید
      اگر زود تر به مطالعه درباره ی درمان اقدام میکردید ، فقط با بالابردن دما ماهیاتون درمان میشدن

      پاسخ
    3. مجتبی

      سلام
      دوستان کامل پاسخ دادن فقط توضیح بدم دیگه هرگز ماهی رو اینطوری جدا نکنید چون هم بیماریش شدت بیشتری پیدا میکنه و هم غذا نمیخوره و حتما هم تلف میشه ؟؟؟!!! همیشه ماهی رو با شیشه در تانک اصلی از بقیه جدا کنید و یا تانک قرنطینه جداگانه داشته باشید که با همون آب تانک اصلی پرش کردین و بخاری و پمپ هوا هم حتما باید داشته باشه در غیر اینصورت به این روش شما ماهی بیمار رو میکشید.

      پاسخ
  9. Saeed.m.kh

    سلام
    ۶ تا دیسکاس ١.۵ اینچی دارم یکیشون باله های کناریش و یکیشون یه مقدار بدنش سفیدک زده
    به نظر آقا مجتبی دمای آب رو بالا بردم قبلا ٢٩-٣٠ بود الان حدود ٢ درجه بالا اوردم
    منتها رنگ ماهیا خیلی کمرنگ شده الان ولی شادابی قبلشونو دارن
    میخواستم بدونم این کمرنگ شدن طبیعیه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اول از همه باید مطمئن بشید که سفیدکه؟ چون خیلی سخته تو دمای ۳۰ درجه ماهی سفیدک بزنه. با این حال اگه سفیدک باشه(دیگه بیماری خیلی رایج و مشخصی هست و راحت قابل تشخیصه و حتما درست تشخیص دادید) بالا بردن دما تا ۳۲ درجه و استفاده از یه داروی تجاری ضد سفیدک حتما بیماری سفیدک رو درمان میکنه و تضمین شده و خیالتون راحت. حتی دارو هم استفاده نکنید و فقط دما رو بالا ببرید و مقداری نمک بدون ید به اب اضافه کنید حتما بیماری درمان میشه. با این حال خواستین داروهای تجاری مخصوص سفیدک هم تو بازار هست(داروی مرغوب و المانی تهیه کنید)
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آقا شهریار توضیح دادن خدمتتون فقط یه چیزی درباره فرق بین سفیدک و قارچ بگم خدمتتون چون ممکنه ماهی شما قارچ زده باشه نه سفیدک.
      سفیدک خیلی ریزه و تقریبا از بلور های نمک خوراکی هم ریزتر و رشد هم نمیکنه ولی تعدادشون زیادتر میشه اما قارچ مثل پنبه میمونه و رشد میکنه و بزرگتر میشه.

      پاسخ
      1. Saeed.m.kh

        ممنونم آقا مجتبی عزیز
        حالا برا اینکه مطمئن شید از ماهی عکس گرفتم ملاحظه بفرمایید

        https://onlypet.ir/upload/user/uploadcabin/1416680138761.jpg

        در ضمن ممنون میشم بفرمایید نیازی هست داروی ضد سفیدک رو توی تانک بریزم؟
        اکواریوم ٨٠*٣٠*۶٠ چه مقدار کفایت میکنه؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          یه تصویر با کیفیت بالا بذارید. سفیدک مثل بلورهای شکر میمونه و خیلی ساده مشخصه و مطمئنا راحت خودتون میتونید تشخیص بدید. بازم خواستین یه تصویر با کیفیت بالا بذارید. روی بدنش هم هست؟ من بالشو دیدم که شباهتی به سفیدک نداشت. به هر حال…..
          برای سفیدک هم گفتم با افزودن مقدار کمی نمک به تانک و بردن دمای بالا باید درمان بشه. دو سه روز اول هم راحت تاثیرش رو میزاره و میبینید که سفیدک ها بیشتر نمیشن و حتی رفته رفته کم میشن. برای دارو هم اگه داروی مرغوب و تجاری تهیه بفرمایید روی قوطی دارو روش مصرف رو نوشته. شما بفرمایید چه دارویی خریدید ما راهنمایی کنیم. فقط یه داروی سفیدک نداریم. شرکت های مختلف مثل تترا و سرا و جی بی ال و ازو و …. داروی سفیدک دارن و بفرمایید کدومو تهیه کردید. البته روی خود دارو هم نوشته
          موفق باشید

          پاسخ
      2. taher

        سلام

        آقا مجتبی ماهی های من از همون قارچ که بزرگم میشه زدن به شکل لکه سفیده که کم کم زرد مانند میشه راه حل درمانشون چیه؟ اگه درمان نشن کشندس؟؟ بالا بردن درجه آب تاثیر داره ؟

        http://upload7.ir/uploads//0e37e2d1c52898f6319f09b20bc47e559a94834d.jpg

        http://upload7.ir/uploads//19a38f05b898669132046fa1bbe0df62c76e935d.jpg

        پاسخ
  10. Saeed.m.kh

    ممنونم آقا شهریار عزیز
    سفیدک رو قبلا روی اسکاری که داشتم دیدم
    مطمئنا سفیدکه
    خداروشکر امروز باله های کناری رو دیدم بیشتر که نشده بهتر هم شده
    اون یکی که روی بدنش بود کلا محو شده
    بابت کیفیت عکس هم عذر میخوام

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنده عکسها رو زوم کردم و بنظرم اینها سفیدک نیست حالا باز خوبه ماهی شما بهتره شده فقط برای دیسکس حتما از داروی مرغوب استفاده کنید نه از این داروهایی که معلوم نیست کجا درست شدن و آدرس و تلفن و هیچی ندارن هرگز استفاده نکنید اینها رو یه وقت اشتباهی توی چاه هم بریزی ممکنه چاه هم یه بلایی سرش بیاد حالا دیگه دیسکس جای خود دارد.

      پاسخ
  11. OMID

    سلام من تا دیدم ماهی ها سفیدک دارن سریع اغدام به اضافه کردن نمک ودارو ضدسفیدک کردم ماهی ها مونو و دالر و اسکات و پانک هستند حدودا چه قدر طول می کشه خوب بشن؟درمانم موثره؟دما روی ۲۸ هست بالا تر هم نمیره

    پاسخ
    1. H∀M∃D20

      دمای بالای ۳۰ درجه جز اصول درمان هست . مگر میشه دما بالاتر نره ؟ بخاری خود را تعویض کنید و دمارو به ۳۲ درجه برسیونید.
      اگر از داروی معتبر از شرکت های معتبر خارجی مثل تترا – سرا – جی بی ال و … استفاده کردید که موثر است ، در غیر اینصورت موثر نخواهد بود و شاید مشکل آفرین نیز باشد .
      مقدار نمک کنترل شده باشد و دما نیز روی ۳۲ درجه و تا یک هفته بعد از بهبودی کامل نیز دما باید روی ۳۲ بماند سپس به تدریج کاهش بدید
      درمان ممکن است بیشاز یک هفته طول بکشد.

      پاسخ
  12. robinhood66_11

    سلام این دیسکسی مه سفیدک زده من یه بار حمام نمک دادم دماشم ۳۲ هس حالشم از اول خوب بود و خدا رو شکر مشکلی نداش حالا هم مثل سابقه یه بار حموم کفایت هس یا بازم نیازه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به دیسکس به این راحتی ها حمام نمک و دارو ندین .
      برای درمان سفیدک بالا بردن دما کفایت میکنه و نیازی به حمام نمک نیست نهایتا اگر خوب نشد از داروهای ضد سفیدک معتبر و مارک دار استفاده کنید نه هر دارویی شد.

      پاسخ
  13. jr

    سلام
    بلک گوست و کت فیشم این بیماری رو دارن و بخاطر دماسونی هام میترسم دما رو ببرم بالا اخه دفعه قبل دو تاشون مردن.اگهفقط حمام نمک بدم کافیه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. حتما دما رو ببرید بالا تا ۳۱ ۳۲ درجه و ثابت نگهدارید. دماسونی هم تو این دما نمیمیره و مشکلی نداره. تا ۳۲ ذرجه مجاز هستید دما رو بالا ببرید ولی بیشتر نشه. ضمنا تنها حمام نمک کافی نیست و اصل درمان سفیدک افزایش دماست.

      پاسخ
  14. jr

    سلام
    کاری روکه فرمودین انجام دادم ولی نقاط در حال افزایش هستن.نمیشه انگل هارو از روی بدن ماهی بکنم؟

    پاسخ
  15. jr

    در ضمن با بالا بردن دما از تکثیر و انتقال این انگل به بقیه ماهی ها جلو گیری خواهد شد؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ۱- خیر. انگل ها رو که نمیشه کند. شما اگه دما رو تا سی و یکی دو درجه بالا ببرید و نهایتا مقداری نمک بدون ید به ابشون اضافه کنید بعد از یک هفته تا ده روز بیماری درمان میشه. ضمنا خواسته باشید خیلی دقیق و با وسواس بیماری رو درمان کنید میتونید در کنار دمای بالا از یه داروی ضد ایک تجاری هم استفاده کنید که به نظر من در اکثر موارد نیازی به داروی اضافی نیست و دمای بالا و مقداری نمک کارو تموم میکنه
      ۲- بله کلا این بیماری ریشه کن میشه
      موفق باشید

      پاسخ
  16. taher

    http://upload7.ir/uploads//0e37e2d1c52898f6319f09b20bc47e559a94834d.jpg

    http://upload7.ir/uploads//19a38f05b898669132046fa1bbe0df62c76e935d.jpg

    سلام دوستان این لینک عکس کت خرگوشی منه امروز متوجه شدم یک طرف بدنش لکه سفیدی داره که خیلی هم با چشم قابل مشاهده نیست مثلا نور فلش و یا نور چرغ قوه میتونه خوب نشونش بده سوآلم اینه که این همون سفیدکه؟ یا قارچه؟؟ این چیه که یکی از گورامی هامم گرفته انداختمش قرنطینه مال اون بیشتره البته این توضیح رو بدم که چند وقت پیش دو تا ماهی آلوده آنجل خریدم که تا اون روز تا حالا ماهی مریض ندیده بودم یکی از آنجل ها چند ساعت بعد مرد و اون یکی تا شب زنده بود این آنجل ها بدنشون یه نوع کرک داشت مثل پشم بود ازشون کرک میریخت روی بدنشون یه لایه سفید بود که اینارو بیحال کرده بود و علائم بیماری کرک پشمی و بی حالی و سفیدک رو داشت البته دون دون نمکی نزده بود در کل وقتی فهمیدم اینا بیمار بودن همون شب از مغازه محلول متیلن بلو یا یه چیزی شبیه اون و بهتر رو خریدم و ریختم و بعدا هم یه محلولی رو بهم داد که خیلی بو کردنش خطرناک بود و میگفت این همه بیماری هارو از بین میبره همون موقه ها بعد از چند روز یکی از گورامی دارفهام مدفوعش شل شده بود و گیر کرده بود (مدفوع دنباله دار) چند روز بعدم مرد ( البته من مجبور بودم برم یه شهر دیگه برا کارای دانشگاهم پس هنو آبو سیفون هم نکرده بودم) در کل وقتی برگشتم کل آبو عوض کردم اما سنگهارو نشستم اما چند ساعت بعد آب ریختم که سنگها خشک بشن تا حدی بعد از عوض نمودن آب جدید اول اون یکی گورامی دارفو کلا قرنطینه کردم که اونم رو بدنش از همین لکه سفیدها زده و اون قسمت از لکه سفید پولکهاش رفته و به جاش همون لکه سفید اومده که اول فقط با چراغ قوه قابل مشاهده بود ولی بیشتر شده و هنوز تو قرنطینس ولی حال ماهی هنوز خوبه خوبه ولی نمی دونم این لکه خوب میشه یا نه به نظرم قیمت ماهی ارزش دارو خریدنم نداره حالا الان سوآلم اینه که این عکسی که گرفتم این کته من بیماریش چیه؟ این لکه سفید چیه آیا کشنده هست این بیماری؟ چه کنم که بیماری اینا برطرف بشه . یه چیز دیگه من این ماهی رو بعدا که آبو عوض کردم خریدم

    پاسخ
  17. Hanif

    درود
    هر ماهیی ارزش داره جون هر موجودی هم ازش داره دوست من
    این بیماری بیماریه قارچیه برای درمان اون دو راه وجود داره یکی ارزان و یکی گران که گران رو توضیح نمیدم چون به نظر نمیرسه زیاد علاقه مند باشید
    راه ارزان استفاده از متیلن بلو است میزان غلظت در تانک درمان به حدی باشد که آب لاجوردی شود
    توجه متیلن بلو میتواند رنگ دکوراسیون را خراب کند پس قبل از درمان از تانک خارج شوند
    موفق باشید

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *