تمیز نگه داشتن اب اکواریوم

روشهای ساده ای برای تمیز نگه داشتن اب اکواریم وجود دارد که رعایت کردن انها بهتر از نادیده گرفتنشان است.به این دلیل عرض میکنم که تمیز نگه داشتن اکواریم  با رعایت کردن چند نکته کارامد به طور مستمر بهتر از کثیف شدن کلی اب در طول یک زمان و مشکلات شستشوی کامل اکواریم و طی چرخه و…. است.با رعایت کردن چند نکته ساده که در ادامه مطلب به ان پرداخته شده میتوان از کثیف شدن اب و مشکلات تمیز سازی کلی اب جلوگیری کرد و همیشه اکواریمی تمیز بدون تعویض اب داشت

ادامه مطلب را بخوانید

ماهیان آکواریومی

چند نکته طلایی در تمیز نگه داشتن اب آکواریم

برای تمیز نگه داشتن اب اکواریم و عدم تعویض کلی اب در فواصل زمانی مشخص راهای زیادی وجود دارد که  میخواهم مهمترین انها را برای شما شرح دهم در صورت رعایت کردن نکات زیر به هیچ عنوان نیاز به تعویض کلی اب ،سیکل اکواریم و….. نخواهید داشت

۱-یکی از مهمترین عوامل برای تمیز نگه داشتن اب ، سیفون کردن مرتب آکواریم است این کار کمک شایانی در تمیز سازی اب و خارج سازی کثافات از کف اکواریم میکند و همچنین باعث زیر و رو شدن شنها و جمع اوری مدفوع و کثافات ماهی در لابلای شن ها میشود.در صورت نیاز به اطلاعات در مورد سیفون و عملکرد ان بهقسمت موضوعات سایت و سیفون کردن اکواریوم مراجعه فرمایید

۲-فیلتراسیون هم به نوبه خود در تمیز سازی و تمیز نگه داشتن اب کمک زیادی میکند ولی اکثر فیلتر ها (فیلتر های داخلی) به خوبی این کار را انجام نمیدهند ولی در صورت استفاده بهتر است ابر داخل ان را با پشم شیشه یا پدهای مخصوص تعویض کنیم و از مواد کربنی مانند ذغال اکتیو در بین ابرها استفاده کنیم. بهترین کار برای داشتن فیلتر کارامد استفاده از فیلترهای خارجی (سطلی) است. در کل استفاده از فیلترهای سطلی برای تمیز نگه داشتن اب بر سایر فیلتر ها ارجعیت دارند. شاید اخرین قدم در مورد فیلتراسیون که حائز اهمیت است استفاده کردن از فیلتر های زیرشنی که با جذب مواد معلق موجود در اب  باعث شفاف سازی اب میشوند باشد.

۳-استفاده از ماهیان رفتگر هم در تمیز سازی اکواریم نقش مهمی ایفا میکنند بنا به تجربه عرض میکنم استفاده از این نوع ماهیان در اکواریم یک غنیمت است که هر آکواریم داری به این ماهیان نیاز پیدا خواهد کرد.ب هترین نوع این رفتگرها کت فیش لجن خوار است که علاوه برا تمیز سازی و جمع اوری پس مانده های غذایی ،شیشه ها را هم تمیز میکند و دیگر به هیچ عنوان شاهد کدری شیشه ها نخواهیم بود استفده از این کت فیش در اکواریم بهتر از شیشه پاک کن های دستی اکواریم است

۴-استفاده از گیاهان طبیعی در اکواریم هم یکی دیگر از راه هاست. گیاهان ابزی با جذب مواد آلی حاصل از فضولات توسط ریشه هایشان در کاستن نیترات و فضولات ماهیان نقش بسزایی دارند

۵-در طول هفته یک روز را معین کنید و به ماهیانتان غذا ندهید همچنین نور اکواریم را قطع یا کم کنید، این کار باعث خورده شدن پس مانده های غذایی و جلبک ها توسط ماهیانتان میشود

نکات زیادی برای تمیز نگه داشتن اب اکواریم وجود دارد مثلا مواد از بین برنده جلبک یا موادی برای شفاف سازی اب و …. ولی مهمترین و ساده ترین روش های تمیز نگه داشتن اب اکواریم در بالا ذکر شد و دیگر نیازی به این مواد یا روشهای دیگر که بنده زیاد اعتقادی به انها ندارم نخواهید داشت در صورت رعایت نکات بالا دیگر احتیاج به تعویض کلی اب ندارید و همیشه اکواریمی تمیز خواهید داشت

در صورتی که روشی کارامد ولی ساده به نحوی که همه بتوانند از ان استفاده کنند در تمیز نگه داشتن اب مد نظر علاقه مندان است یا اطلاعاتی کاملتری در این مورد دارند که در بالا ذکر نشده و از قلم افتاده،لطفا در بخش نظرات مطرح کنند تا در اختیار عموم بازدیدکنندگان قرار گیرد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,318 دیدگاه در “تمیز نگه داشتن اب اکواریوم

  1. عليزاده

    آقا شهریار؟
    ۱- بجای ذغال اکتیو میشه از ذغال معمولی استفاده کرد؟
    ۲- بجای سرامیک میشه از مهره های داخل اتو و یا داخل سماور استفاده کرد؟
    http://www.stephelp.ir/wp-content/uploads/2015/08/otto-devices-4.jpg
    روش تشخیص اینکه این مهره ها جنسشون سرامیک هست یا چینی به چه شکلیه؟
    ۳- بجای ابر داخل فیلتر میشه از پشم شیشه معمولی که برای عایق کاری استفاده میشه استفاده کرد؟

    ممنون از شما

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – خیر.
      ۲ – خیر . همین المنت ها از جنس سرامیک هست اما سرامیکی که ما میگیم فرق داره با اینها سرامیک مورد استفاده در فیلرت متخلخل هست تا جا برای تجمع باکتری ها داشته باشه نمیشه که از هر سرامیکی استفاده کرد اون المنت فقط عایق هست نه چیز دیگه ولی این سرامیک فرق داره.
      ۳ – خیر پشم شیشه که برای عایق کاری ساختمان هست و پشم شیشه صنعتی سرطان زا هست اول برای خودتون مضره و بعد برای ماهی ها کشنده هست باید از پشم شیشه خرازی و نساجی که در لباس و بالشت کار میکنن استفاده کنید نه از پشم شیشه عایق کاری.
      تازه هزینه این مواد هم بالاتر هست و جدای از مضر بودنش به صرفه نیست بهتره از مدیای مرغوب و معتبر استفاده کنید
      مثلا در ساختمان هم میشه سرامیک پیدا کنید خب نمیشه از اون در فیلتر استفاده کنید و تفاوت داره با سرامیکی که اینجا لازم دارید.

      پاسخ
      1. www.behcharge.com

        آقا شهریار ممنون که پاسخ دادید. شما توی این صفحه گفته بودین پشم شیشه منم فکر کردم منظور همون پشم شیشه های صنعتی هست. پشم شیشه ای که شما میگین داخل بالش ازش استفاده میشه بنظرم بهش الیاف میگن نه پشم شیشه.

        متشکرم

        پاسخ
  2. عليزاده

    ببخشید من یه فیلتر ساختم لطفا آقا شهریار -آقا مجتبی و سایر کاربران ببینید این فیلتر می تونه کارایی داشته باشه؟ می تونه آب رو تمیز و شفاف کنه؟
    داخل فیلتر یه ابر ورقه ای رو لوله کردم گذاشتم و وسط ابر لوله شده سرامیک چینی گذاشتم. شلنگ پمپ هوا رو به زیر فیلتر وصل کردم تا آبی که از دیواره ها و از سوراخهای مربعی شکل وارد فیلتر میشه از بالای فیلتر بده بیرون. فقط صداش زیاده. چیکار کنم صداش کم بشه؟ البته بنظرم صداش برای این زیاده که قسمت بالایی که حبابها ازش میاد بیرون خیلی نزدیک به سطح آبه. در واقع ارتفاع فیلتر زیاده شاید برای همین.
    http://up.facenama.com/file/153242/1459695912315640_mp4.mp4.html
    http://up.facenama.com/file/153243/1459695969252791_jpg.jpg

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      جالب بود و بد نیست. نمیدونم دقیقا هوا از کجا وارد میشه و فشار اب باعث مکش میشه یا نه. به هر حال اگه درست وصل کرده باشید و درست کار کنه خوبه و مشکلی نداره.. اصولا فیلترهایی که با پمپ هوا کار میکنه بد نیست و در چندرسانه ای هم اموزش یه نمونه فیلتر ساده رو قرار داده بودیم که با پمپ هوا کار میکنه. در کل خوبه. واسه صداشم راهکاری ندارم. شاید ارتفاع اب بیشتر باشه یا فیلتر کوچیکتر باشه صداشم کمتر بشه.

      پاسخ
      1. عليزاده

        ممنون که نظر دادید. پس پسندیدین؟ :)
        همونطور که گفتم و توی فیلم هم دیده میشه شلنگ هوا رو به زیر فیلتر وصل کردم. یه جایی خوندم مدیای داخل فیلتر باعث ایجاد صدا میشه. یعنی هوا که برخورد میکنه به سرامیکها و از اونها عبور میکنه باعث ایجاد صدا میشه. صدای غل غل آب یه کم زیاده باید یه فکری براش بکنم.

        پاسخ
        1. عليزاده

          ممنون که نظر دادید. پس پسندیدین؟ :)
          همونطور که گفتم و توی فیلم هم دیده میشه شلنگ هوا رو به زیر فیلتر وصل کردم.
          به نظر شما این فیلتر می تونه ذرات ریز داخل آب رو جذب کنه؟
          برای اطمینان از کارکرد فیلتر کل آب آکواریوم رو عوض کردم که آب شفاف بشه ماهی ها رو انداختم توش بعد از یک روز فیلتر رو گذاشتم اما ذرات ریز داخل آب شناوره. یعنی الان دو یا سه روزه فیلتر رو نصب کردم. بنظرتون نمی تونه ذرات ریز رو جذب کنه؟ چون ابرها همچنان سفید هستند.
          یه جایی خوندم مدیای داخل فیلتر باعث ایجاد صدا میشه. یعنی هوا که برخورد میکنه به سرامیکها و از اونها عبور میکنه باعث ایجاد صدا میشه. صدای غل غل آب یه کم زیاده باید یه فکری براش بکنم.

          پاسخ
          1. عليزاده

            ممنون میشم اگر دوستان عزیز به دیدگاه من هم پاسخی بدن.

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              سلام
              بله فیلتر که خوبه و مشکلی نداره و گفتم فقط محل اتصال هوا و خروج هوا باید به نحوی باشه که جریان ایجاد شده باعث مکش بشه. اگه به پسندیدن من باشه بله پسندیدم. گرفتن ذرات ریز و معلق هم بستگی به الیافی داره که داخلش استفاده کردید. من فقط ظاهر فیلتر رو دیدم و از عملکرد صحیحش اطلاع ندارم. ضمنا میتونید از پشم شیشه(قابل تهیه از خرازی) به جای ابرها استفاده کنید. به گرفتن ذرات ریز کمک میکنه.
              در مورد صداش هم بنده ایده ای ندارم باید منتظر نظر سایر دوستان باشید یا در تالار گفتگو مطرح کنید تا کاربران سایت نظر بدن.
              در اخر هم به نظرم کار اشتباهی کردید کل اب رو عوض کردید. دلیلی برای اینکار وجود نداشته. حتما در مورد سیکل اب تحقیق کنید و اکواریومتون حتما با باکتری ساز سیکل بشه.

              پاسخ
  3. حسین

    سلام
    من تازه آکواریوم راه انداختم ولی آبش شفاف نیست شن و ماسشم زیاد شستم وبعدشم جوشوندن ولی تاثیر گذاشته رو شفافیت آب میخواستم بدونم با زغال اکتیو مشکلم حل میشه؟واینکه ماهی براش بگیرم مشکلی نداره یا منتظر بمونم تا آب شفاف بشه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اکوایومتون سیکل شده؟ یعنی از باکتری ساز برای گذروندن سیکل اولیه اکواریومتون استفاده کردید؟ اگه جوابتون منفی هست لطفا مطلب سیکل اکواریوم رو جستجو و مطالعه کنید.
      مشکل تانکتون عدم سیکل بودنه. تا سیکل اب هم طی نشده ماهی اضافه نکنید.
      ضمنا خواهشا سوالتون رو یک مرتبه ارسال کنید. در لینک زیر هم سوال رو مطرح کرده بودید که پاسخ داده شد.
      https://www.onlypet.ir/post-243/%D8%AA%D9%85%DB%8C%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%DA%A9%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%88%D9%85/#comment-121387
      با سپاس..

      پاسخ
  4. حسین

    ممنون آقا شهریار،نه هنوز ماهی براش نگرفتم تا سیکل طی بشه در واقع دیروز راش انداختم و به خاطر ماسشه که شفاف نیست در مورد سیکلم من یه آک دیگه دارم میتونم کمی از آب اون رو تو اون یکی بریزم تا چرخه طی بشه؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز خیر این کار رو نکنید !!! از یه اک دیگه برای طی شدن سیکل آب بر ندارید البته بی تاثیر نیست اما کارایی لازم رو هم نداره شما حتما” از باکتری ساز در تانک جدیدتون استفاده کنید
      موفق باشید

      پاسخ
  5. ناشناس

    سلام ببخشید من یه آکواریومی رو تازه خریدم که فیلترش خیلی قویه و ماهی کوچیک رو طرف خودش میکشه،ابعادشم۵۰×۸۰×۴۰،من الان باید چکار کنم؟و البته در مورد چرخه،آیا میتونم چرخه رو با ماهی قرمز طی کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      یا فیلتر رو باید عوض کنید یا دهنه مکش اب فیلتر رو تنگ کنید. دقیقا جایی هست که به استکانی ها وصل میشه. این دهنه رو به هر روشی تونستید تنگ کنید، مثلا با یه تیکه پلاستیک.
      چرخه رو با استفاده از باکتری ساز طی کنید. خود ماهی قرمز گناهی نکرده که بخواد چرخه باهاش طی بشه!

      پاسخ
  6. saeid.m

    سلام…
    من اب اکم رکبطکر کامل عوض کردم
    چون دسرسی نداشتم به باکتری ساز مجبور شدم ماهی ها رو بندازم داخل اک
    البته یکساعتی دوش لجن خوار بود فک کردم شاید به روند چرخه کمک کنه..
    بعداز ۲۴ ساعت رفتم از اکواریومیه باکتری ساز بخرم که به بطری کوچیک زرد رنگی داد که روش با انگلیسی نوشته اند اکواسیف
    منم ۴ سری با درپوش بطری ریختم
    این کار درسته یا نه ؟
    ابعاد اک؛ ۱۰۰.۳۰.۵۰

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اولا یکی دو ساعت حضور ماهی هیچ کمکی به طی شدن چرخه نمیکنه دوما آکوا سیف کاندیشنر هست و باکتری ساز نیست و فقط کمک کننده هست و شرایط آب رو بهبود میبخشه و سنگینی آب رو میگیره.

      پاسخ
  7. salman.22

    سلام
    از اونجا که صدای تصفیه ی آکواریوم یه خرده زیاده میخواستم ببینم میشه شلنگشو به یکی از سوراخای پمپ وصل کرد تا هم صداش قطع بشه و هم از قدرت پمپ هم استفاده کنه؟ مشکلی برای تصفیه یا پمپ پیش نمیاد؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله میشه و هیچ مشکلی برای پمپ و فیلتر پیش نمیاد. فقط یه سوپاپ بذارید سر راهش یا پمپ رو بالاتر از فیلتر بذارید که یه موقع برق رفت اب برنگرده داخل پمپ و پمپو خراب کنه.
      ضمنا بدون استفاده از پمپ هم میتونید طول شلنگ فیلتر رو افزایش بدید. در حد دو سه متر و شلنگ رو حلقه کنید بازم صداش خیلی کم یا کلا خفه میشه. میتونید ته شلنگ هم پنبه بچپونید یا یه سنگ هوا بهش وصل کنید که صداش دیگه کامل خفه بشه.

      پاسخ
  8. امیر

    سلام. ببخشید من هر بار که اک رو سیفون میکنم تقریبا ۳۰ درصد سیفون میزنم اما چون حجم اب خیلی بالاست نمی تونم اب بدون کلر نگه داری کنم چون باید چندین و چندتا سطل و دبه بزارم که نمیشه… حالا میخام بدونم ۳۰ درصد اب کلر دار میتونه به سیکل اسیب جدی بزنه؟ ضمنا اب شهرمون کلر زیادی نداره… ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر حجم آب آکواریوم زیاد باشه و ماهی خیلی حساس هم نداشته باشید هیچ مشکلی نداره فقط باید بین سیفون کردن و تمیز کردن فیلتر حداقل دو سه روز فاصله باشه تا سیکل آب بهم نخوره.

      پاسخ
  9. امیر

    سلام. اب اکم بوی رودخونه میده. به نظرتون دلیلش چیه؟ اما رنگ اب زرده. چرا اب شفاف نمیشه؟ چیکار کنم اب شفاف بشه؟ فیلتر قوی و خوبی هم دارم..
    یه سوال دیگه. ایا شن در تمیزی اب اک موثره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      احتمالا سیکل اب طی نشده یا اگه اکواریوم مدت زیادی از راه اندازیش میگذره و قبلا سیکل بوده احتمالا از غذای زیاد و بی کیفیتی هست که به ماهیا میدید یا حتی مدت زیادی هست سیفون نزدید و سطح سطح نیترات اب بالا رفته که باعث زردی و سبزی اب میشه.
      بخش زیر رو مطالعه کنید ببینید مشکل از کجاست:
      سیکل اکواریوم:
      https://www.onlypet.ir/post-15/

      پاسخ
  10. امیر

    سلام. یعنی چون اب اک بوی اب رودخونه میده میگید سیکل طی نشده؟ من از دنیترول استفاده کردم.
    غذا هم لوفاک کیلویی میگیرم. اخه مگه میشه چندتا اسکار و پیرانا و ردتیل بزرگ با غذای شرکتی مرغوب سیر کنم؟!!!!!!! در مورد سوال دومم جواب ندادید. شن بستر در تمیزی اب موثره؟ ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله چرخه طی نشده و ممکنه سیکل به هر دلیلی بهم خورده باشه و یا باکتری ساز تاریخ مصرف گذشته بوده.
      شن به صورت مستقیم خیر تاثیری در تمیزی آب نداره و اگر به راحتی سیفون بشه هیچ تاثیری نداره.

      پاسخ
  11. جسیکا

    سلام. یک ماهی رفتگر بگید که به گیاه طبیعی ( کریپتون ) آسیب نزنه.

    پاسخ
    1. رضا جدي

      سلام
      جلبک خور چینی مخصوص اک گیاهی

      پاسخ
  12. SARVAR

    سلام . فیلتر من اینترنال سی استاره آبو تمیز می کنه ولی حباب اکسیژن نمیده چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فشارم داره

    پاسخ
  13. پدرام

    سلام
    این فیلتر های برقی اینترنال اگر به صورت ۲۴ساعته روشن باشه و فقط هفته ای یه بارخاموش بشه اونم واسه تمیز کردنش مشکلی واسش پیش نمیاد؟

    پاسخ
    1. سپهر

      سلام
      خیر فیلترها وپمپ هوا باید ۲۴ ساعته وهمه ی سالو روشن باشن خیالتون راحت مشکلی براشون پیش نمیاد اصولا برای همین کار طراحی شدن حتی اگر همون هفته ای یک بارم خاموش نکنید بازم مشکلی نداره ولی حالا اگه برای تمیزکردن فیلتر باشه که امری جداست
      درپناه حق

      پاسخ
  14. Amir

    باسلام یه سوال داشتم.فیلتر من ازنوع داخلی سه تیکه است که فقط داخلش اسفنج هست.میخواستم ببینم میشه چندتا از اسفنج ها رو بردارم وبجاش زغال اکتیو بریزم که اب رو شفاف تر کنه؟ آخه احساس میکنم با اسفنج تنها خیلی ابو تمیز نمیکنه.ممنون

    پاسخ
  15. سپهر

    سلام
    اگه میدونید که امکان پذیره و رو جریان اب اثر نمیزاره و فیلتر کار خودشو مثل زمانی که فقط اسفنج داره انجام میده میتونین اینکارو بکنید اتفاقا خودم یه بار این کارو کردم خوب از اب درمیاد ولی به نظر بنده اگه میخواین کیفیت اب بره بالا پایین ترین قسمتو اسفنج بزارین وسطو سرامیک و بالارو ذغال البته از ذغال کم استفاده کنید خیلی مناسب نیست اگه حالا به مقدار خیلی کم استفاده کنید شاید ضرر انچنانی نداشته باشه ولی به نظرم هردورو ذغال نریزین
    در پناه حق

    پاسخ
  16. Matrix8

    ببخشید یه سوالی امروز به ذهنم اومد!
    فایده فیلتر چیه؟!
    اخه تو جمع کردن فضله ماهی که تاثیری نداره چون مدفوع بلافاصله از ماهی به شن میره!
    پمپ اب فیلتر من و خیلی از فیلترا هم که وسط ابه و به تهش نمیرسه
    پس چجوری میخواد اشغال هارو جمع کنه!؟

    پاسخ
    1. سپهر

      سلام
      فیلتر اشغالارو جمع نمیکنه فقط ذرات معلق ابو جذب میکنه و باعث شفاف شدن ابو لانه ای برای باکتری های مفید هستش برای جمع کردن فضله ها باید از سیفون استفاده بشه فیلتر نقشی نداره فقط کیفیت ابو میبره بالا
      درپناه حق

      پاسخ
  17. نيوشا

    اول از همه تشکر از سایت خوب و مفیدتون، مى خواستم بدونم اگر از ماهى هاى کلیکا که در بسته هاى یخ زده موجود هست مى تونم براى تغذیه ماهى هام استفاده کنم ؟ ایا باید اونها رو کمى ابپز کنم یا فقط یخ شون باز شد بندازم توى اکواریوم؟ همین سوال در مورد میگو هاى یخ زده هم دارم؟ مى تونم بصورت مستقیم استفاده کنم؟ و میکس با چیز دیگه اى نکنم؟

    پاسخ
  18. Payaj2

    سلام ببخشید جای دوستان من جواب میدم
    شما کیلیکا رو همون طوری بندازی مشکلی نیست
    فقط یکم کیفیت ابتون پایین میاد
    ولی میگو نباید از بسته بندی و از پروتینی بخرید بلکه از فروشنده ی مغازه ی آکواریم ی باید بخواید و این هم کوچکتروهم بهتره و تو هزینه هم فکر کنم بهتر. باشه و متعارف تر باشه

    پاسخ
    1. رضا جدي

      باسلام
      در تکمیل نظر دوست عزیزم بهتره ماهیهارو سر و دم رو قطع کنی و محتوای شکمشونو خالی کنی و به ماهیا بدی در مورد میگو همین میگوی خوراکی هم میتونی بدی ولی باید پاک بشه

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *