بیماری نیوکاسل (طوطی ، سایر پرندگان)

نیوکاسل یکی از خظرناکترین و کشنده ترین بیماری طوطی ها و سایر پرندگان به شمار میرود و متاسفانه درمان قطعی برای ان وجود ندارد بیماری نیوکاسل ویروسی بوده و به دلیل واگیردار بودن میتواند از پرنده ای به طوطی یا قناری شما یا سایر پرندگان انتقال پیدا کند. با وجود اینکه درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما میتوان با رعایت برخی مسائل خطر بروز بیماری را به حداقل رساند.

به ادامه متن توجه کنید

 

بیماری نیوکاسل بیماری واگیردار و کشنده انواع پرندگان اهلی و وحشی و از جمله طوطی ها و کاسکو می باشد . شدت واگیری بر حسب شدت ویروس بسیار متفاوت است .گاهی بیماری در پرنده بالغ به صورت خفیف بروز می کند و گاهی نیز به فرم حاد یا فوق حاد تظاهر می یابد که در چنین حالتی معمولا علایمی نظیر : بی اشتهایی ، بی حالی ، نارسایی های تنفسی ، اسهال سبز ، علایم عصبی و فلجی بال و گردن دیده می شود. عامل بیماری نیوکاسل در کاسکو پارامیکسو ویروس تیپ یک (PMV1) است . ویروس نیوکاسل به سه گروه خفیف و متوسط و شدید دسته بندی می گردد . بیماری بوسیله آب ، غذا و ظروف آلوده و تماس مستقیم پرنده بیمار با سالم منتقل می شود .

نشانه های بیماری: بیماری در هر سنی طوطی ها را مبتلا می کند . ولی اصولا جوجه ها به این بیماری حساس تر هستند . فرم حاد و فوق حاد بیماری بسیار خطرناک بوده و می تواند در مدت کوتاهی طوطی را از پای در آورد . در فرم های حاد و فوق حاد بیماری علائم تنفسی بصورت سرفه و خس خس های متناوب ، ترشحات مخاطی ، علائم گوارشی نظیر اسهال سبز و علائم عصبی نظیر فلجی بال ها و گردن می تواند در طوطی اتفاق افتد . گاهی اوقات نیز تورم دور چشم ها و گردن دیده می شود .

پیشگیری و کنترل: پیشگیری از این بیماری بر دو اصل رعایت اصول بهداشتی و واکسیناسیون استوار است.

الف ) رعایت اصول بهداشتی: وسایل و ظروف داخل قفس طوطی را باید همیشه تمیز و بهداشتی نگاه داشت و در هنگام تغذیه سعی کرد غذای طوطی را از مراکز و فروشگاه های مطمئن خریداری کرده و در اختیار پرنده قرار داد . از قرار دادن قفس سایر پرندگان نظیر مرغ عشق ، قناری ، کبوتر و ماکیان در کنار قفس طوطی خودداری نمود . در صورت تمایل به خرید یک طوطی دیگر باید طوطی جدید را حداقل به مدت ٢ هفته در محل جداگانه ای قرنطینه کرد و پس از اطمینان کامل از سلامتی وی ، آنرا در قفس جداگانه ای در کنار طوطی قدیمی قرار داد .

ب ) واکسیناسیون: به ۴ صورت قطره ای ، اسپری ، خوراکی و تزریقی در دسترس می باشد و بهتر است از نوع کشته و روغنی آن که بصورت دوگانه ، سه گانه و یا چهارگانه تهیه شده باشد ، پس از مشورت با دامپزشک معالج استفاده نمود .

درمان: این بیماری درمان ندارد و در کشورهایی که طوطی ها را به طور قانونی وارد می کنند ، پس از اعمال مقررات قرنطینه ای چنانچه آلودگی یکی از آنان به این بیماری محرز شود ، تمام گله را کشتار نموده و از ورود آنها به داخل کشور ممانعت به عمل می آید .

مطلب بالا (بیماری نیوکاسل) از سایت tuti-shiraz.persianblog.ir نقل شده است

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

208 دیدگاه در “بیماری نیوکاسل (طوطی ، سایر پرندگان)

  1. atena002

    سلام وقت بخیر.اقای دکتر کاسکوی من ۳ روزه نیوکاسل گرفته الان ۷ سالشه.خیلی سخته واسه خانوادمون اگه اتفاقی براش بیفته. هیچ درمانی وجود نداره هیچی؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      رفیق اینجا دکتر نداریم. اگه نیوکاسل باشه که بعیده سه روز دوام بیاره. راه خاص درمانی نداره و باید پیشگیری انجام بشه. با این حال از انتی بیوتیک استفاده کنید. یه کپسول تتراسیکلین رو در یه لیتر اب حل کنید و ابخوری پرنده رو با این اب پر کنید. هر ۸ ساعت هم اب و تتراسیکلین رو عوض کنید. شاید کمکی بکنه.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      علائم بیماری رو بفرمایید احتمالا نیوکاسل نیست
      چون برای طوطی نیوکاسل = تلفات در روزهای اول هست.
      حالا که سه روز زنده مونده ممکنه نیوکاسل نباشه فقط تا قبل از اینکه بیشتر توضیح بدین سریع بهش آنتی بیوتیک ( تتراسیکلین و یا داکسی سیلین یک نمونه دارو ) بدین به همین روشی که آقا شهریار فرمودن. محل پرنده رو حتما گرمتر کنید و اگر غذا نمیخوره دانه نرم جلوش بذارید و یا با سرنگ تغذیش کنید.
      از حال عمومی پرنده – تغذیه – فضله – حرکات سر و …. توضیح بدین در خدمتتون هستیم.

      پاسخ
  2. ali

    سلام خسته نباشین
    عروس های من هرازگاهی استفراغ میکنن و دون بالا میارن سرشو که تکون میده دون هضم نشده که معمولا ارزن هست پرت میشه به اینور و اونور (گفتم شاید دوناش فاس باشه عوض کردم غذای فاسدم،نمیدم کنترل میکنم) ۸ماهس یکیش ۶ ماهه اونی که ۸ماهس کمتره هرازگاهی میکنه و سرحال هست شاید روزی یبار ولی اونیکی کسل هست زیاد میخوابه و بی حاله استفراغم روزی چن بار میکنه از پرنده فروشی که گرفته بودم رفتم محلول اکسی تتراس ۲۰ داد ۳روز تو آبشون بریزم روز اول دادم ولی دیگه اصلا نمیخورن فقط اب معمولی میخورن بنظرتون مریضن هستن درمانش چیه
    درضمن عروس بزرگترو تقربا دو ماهه خریدم اوایل اونم بدجور مریض شد و خوب شد (جاش سر بود انگار سرما زده بود) ۶ماهه رو یه هفتس خریدم هر دوشونم اهلین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      چجوری یه روز خوردن و دیگه نخوردن. شما ابخوری پرنده رو که با محلول اب و تتراسیکلین پر کنید پرنده چاره ای نداره و ازش میخوره.
      ضمنا ممکنه پرنده هاتون مسموم شده باشن. حتی دادن انتی بیوتیک به پرنده میتونه باعث تهوع و استفراغ پرنده بشه. نکته بعد هرازگاهی استفراغ موردی نداره ولی این پرنده که میفرمایید کسله و دائم استفراغ میکنه یا دچار مسمومیت شده یا اینکه عفونت گوارشی داره به هر حال کامل بفرمایید از چه غذایی بهشون میدید؟ فقط دونه میدید یا میوه و سبزی هم میدید؟ کلا چه غذایی به پرنده هاتون میدید؟ با جزئیات لطفا؟ تتراسیکلین هم دو تا سه روز استفاده کنید ببینید پرنده رو به بهبودی میره یا خیر؟

      پاسخ
      1. ali

        غذا که فعلا فقط دون میدم ارزن و کتان اون دارو که گفتم پرنده فروش داده بود با دامپزشک مشورت کردم گفت اونو،نده به جاش یه دارو دیگه داد که قطره هست متوکرپرایید و مولتی ویتامین ۴روز ۴ قطره تو ابشون بریز میریزم اما نمیخورم بزور میدم هرازگاهیی پرنده نر تقریبا خوب شده دو روزه استفراغ ندیدم اما اون یکی ضعیف شده وزنش کم شده استفراغ هم میکنه طول روز دو سه مرتبه یبارم شب ساعت دو اینا موندم دیگه مشکلش چیه است فقط دون بدم بهشون یا فقط به مریضه دون بدم دارو هم همینطور
        اگر مشکل گوارشی داشته کامل خوب میشه یا ارثی هست و گذرا خوب میشه فقط به نر سرایت نکنه ….؟؟؟یکی هم چه غذاهایی بدم و چه غذاهایی ندم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بنظر بنده بهتره طبق دستور دامپزشک به هر دو دار وبدین.
          ضمنا اب و دون که پرسیدن نداره و باید دائم جلوی هر دو باشه.
          اینکه چی ندین فکر نکنم مورد خاصی داشته باشه ولی خب سعی کنید دانه ها رو قبل از مصرف بشورید و خشک کنید و جلوی پرنده بذارید تا آلودگی نداشته باشه و فعلا میوه و سبزی هم استفاده نکنید.

          پاسخ
  3. mona

    ببخشبد که این قسمت سوال نپرسیدم وافعا ناراحتم… اگه بیمادی حاد نشده باشه میشه درمانش کرد؟ چون فقط تعادل گردنشو نداره… نه اسهال داره و نه فضلش چسبناکه… فقط موقع خوردن غذا از دست خیلی سرشو میلرزونه…. تنها مشکلش همینه….و یک سوال دیگه اینکه اگر طوطیامو باهم در یک قفس بذارم اگه جنس نر از اون آبی که داخلش دارو هست بخوره مشکلی پیش نمیاد؟ آخه اون مرتب آب میخوره و بدنش رو شستشو میده توسط همون آب… شما میگید با هم بذارم طوطیامو با این اوضاع؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      الان واقعا نمیدونیم چه جوابی به سوالتون بدیم. مرگ و میر دست ما نیست. شما تلاشتون رو برای درمان انجام بدید یا پرنده درمان میشه یا متاسفانه از دست میره. مهم اینه که شما تمام تلاشتون رو برای درمان پرنده انجام بدید.
      نه مشکلی نداره ولی به نظر من طوطی ها رو کنار هم قرار ندید. حتی نزدیک هم چون ممکنه پرنده دیگه هم وا بگیره.

      پاسخ
  4. mona

    آخه آقا مجتبی گفت که اگه باهم بذارید مشکلی نداره و بهتر هست واسه طوطی ماده و تا الان اگه بیماری نیوکاسل باشه اون یکی طوطی هم گرفته…. فقط میخواستم ببینم اگه باهم بذارمشون و طوطی نر از آبی که توش دارو هست بخوره … مشکلی که واسش پیش نمیاد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طوطی نر هم از اون داروها بخوره مشکلی پیش نمیاد اتفاقا خوب هم هست حداقل این یکی بیمار نمیشه جدا کردن و یا جدا نکردن پرنده هم بستگی به شرایط و نظر خودتون داره اما بنظر شخصی بنده جداشون نکنید ببینید طوطی همینطوری از جفتش جدا بشه اذیت میشه اینکه مریض هم هست اما برخی مواقع شاید لازم باشه این کار رو بکنید دیگه تصمیم با خودتون.

      پاسخ
  5. amir

    سلام حدود یه هفتس که کوتوله نرم سرشو و هی کج نگه میداره همشم میخوابه البته همیشه سرشو کج نمیکنه ..رفته تو
    لک من خیلی نگرانشم بنظر شما چه بیماری میتونه باشه..دماقشم مایع مخاطی چیزی ازش بیرون نیومده

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      پریزی هم داره؟ بعید میدونم طوطی به اینصورت بره تو لک. احتمالا مریض شده. فضلش طبیعیه؟ تغذیه میکنه؟ تنفسش طبیعیه یا صدا داره؟ توضیح بیشتری بدید

      پاسخ
      1. amir

        الان دیگه پرربزیش تمومم شده و غذا هم نسبتا میخوره فقط کردنش یکم کج شده و یکمم زیاد میخوابه و چرت میزنه اسهال هم نداره بینی هم ترشحی چیزی نداره

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          بهتره پرنده رو به دامپزشکی ببرید تا معاینه کنه. احتمال بیماری ویروسی مثل نیوکاسل هست که خب درمانی هم نداره. با این حال بهتره دامپزشک تشخیص بده.

          پاسخ
  6. فلانی

    سلام خدمت شما.
    من یه خروس دارم که تقریبا ۱ سال و چند ماه پیش شروع کرد گردنش کج شدن.
    بعد از چندماه(حدود یکسال پیش) یک روز خیلی بیحال شد و اسهال و استفراغ و….
    تقریبا تا پای مرگ رفت. حدود دو روز گذشت و حالش کم کم بهتر شد ولی همچنان گردنش کج بود.
    تا اینکه الان یک هفته ای هست گردن کج تر شده و هر چند دقیقه یکبار گردنش برعکس میشه. در واقع قسمت تاجش میاد روی زمین!
    لطفا اگه راهی هست برای درمانش بگید. خیلی برام مهمه!
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      والا باید با دامپزشک مشورت کنید. علائمی که فرمودید مشکوک به بیماری نیوکاسل هست و بعید میدونم درمانی داشته باشه. باید پیشگیری کرد. جای تعجب هم هست که اینقدر دوام اورده! باز با دامپزشک مشورت کنید.

      پاسخ
  7. mona

    بعداز سه هفته طوطیم الان علائم مرگ رو داره… بیحاله چشماشو هی میبنده ..نیوکاسل نداشت وگرنه شما گفتید همون روزای اول میمیره… نمیدونم یهو چی شد تا عصر خوب بود اما یهو کم کم بیحال شد…یعنی چی شده؟ نگید که میمیره خیلی حالم بده خیلی…کمک کنید چکار کنم?

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر تعادل نداشته باشه و بیوفته متاسفانه دیگه کاری نمیشه براش کرد.

      پاسخ
  8. Mmmm

    من یک مرغ عشق دارم که دوشب پیش تپش قلب زیادی داشت و دیشب متوجه شدم که یه طرف کتفش افتاده و خوب پرواز نمیکنــه و اینکه درهنگام پرواز به پایین میاد و همچنین دیشب به سمت پشتش که دست زدم که پروار کنه برخلاف جهتم پرواز کرد من نمیدونم این نشون نیوکاسل یا نه .؟??

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از ضربه و حتی بیماری عفونی میتونه باشه و از نوعی نیوکاسل هم میتونه باشه .
      برای درمان اینجور مواردی داکسی سیلین مفیده فقط برای همین مورد توصیه میکنم یک کپسول داکسی سیلین رو در ظرف آبخوری پرنده حل کنید و ۲۴ساعت جلوی پرنده بذارید البته اگر دیدین آب نمیخوره میتونید با سرنگ از اون محلول به خوردش بدین یک سی سی بخوره کافیه و بعد میتونید آب تازه در اختیارش بذارید. اگر دوبار با سرنگ از محلول دارو بهش بدین خوب میشه یا اینکه بذار دارو در ظرف آبخوری باشه بالاخره طی ۲۴ ساعت یکی دوبار آب میخوره و همون کافیه.

      پاسخ
  9. ناشناس

    سلام خسته نباشید راهی برای درمان کله گیجه ی مرغ بگویید.ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کله گیجه یا نیوکاسل درمان خاصی نداره و معمولا اون پرنده ارزش غذایی دیگه نداره و تلف میشه باز با دامپزشک مشورت کنید.

      پاسخ
  10. شاهزاده

    سلام مرغ مینای من دوروزه نیوکاسل گرفته ،یعنی هیچ کاری از دستم برنمیاد واسش انجام بدم که خوب بشه؟اگه میشه زودتر جوابمو بدید مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر واقعا نیوکاسل باشه خیر .
      حتما خیلی سریع با دامپزشک مشورت کنید شاید بتونه کمکی بکنه.

      پاسخ
  11. اکرم

    بازهم سلام من همونی هستم که توی بخش قناری ها ازتون سوال کردم می خواستم بگم شما درست گفتید جوجه کفترم نیوکاسل گرفته بود برایش یک دارو خریدم ریختم توی ابش تا بخوره الان چند روزی هست که حالش بهتر شده و من خیلی خوش حالم ۲ روز پیش هم پدرش این بیماری را گرفته بود و دیگه مرد و دیروز من همه جا را تمیز شستم تا هیچ کس این بیماری را نگیرد ولی تازه متوجه شدم که دوتا دیگر هم این بیماری را گرفتن یکی که خودم بزرگش کردم و خیلی دوسش دارم و یکیم که تازه پر دراورده . بهشون ماست و سیر دادم و از دارویی که برای اون جوجه اولی استفاده می کنم هم دادم دیگه نمی دونم چیکار کنم فکر کنم اخر همشون بمیرن لطفا یک راهی نشونم بدید . راستی این بیماری برای انسان واگیر دار هست ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نیوکاسل اگر شیوع پیدا کنه همه پرندگان شما رو میکشه.
      به انسان قابل سرایت نیست البته به شراط اینکه از گوشت و تخم پرنده بیمار استفاده نکنید.

      پاسخ
  12. اکرم

    ولی من شنیده بودم که از طریق تنفس و مدفوع این بیماری به انسان هم منتقل میشه و اگر هم که واگیر ندارد میشود که جوجه کفترم را کنار خودم نگهداری کنم چون او بیشتر کنار ما بوده و الان هم دوست دارد که کنار ادم ها باشد راستی حال کفترهای مریضم خوب شده و فقط یکی از اون ها مرد خیلی کوچیک بود
    بازهم ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در این مورد با دامپزشک مشورت کنید.

      پاسخ
  13. اکرم

    ببخشید که اینقدر سوال می پرسم می خواستم بگم که کفترم که تازه گیها خوب شده بود دوباره بیماری نیوکاسل را گرفت نمی دونم چیکار کنم فکر کنم این دفعه حتما باید به دامپزشکی مراجعه کنم و اینکه از هفته دیگه مدرسه ها باز می شوند و دیگه وقتی برای این کارها ندارم . اگر من او را به دامپزشکی ببرم حدود چند تومان پول می گیرند ؟
    کفترم زیادی اب می خوره و تازه گیها میخواد بپره ولی حالا دیگه یک گوشه کز می کنه راستی من دوتا قناری هم دارم ایا اونا از این کفتر نیوکاسل میگیرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر نیوکاسل باشه حتما همه پرنده هیا شما رو آلوده میکنه اما احتمالا نیوکاسل نبوده و کله گیجه بوده که شبیه به نیوکاسل هست.
      حتما به دامپزشک مراجعه کنید برای ویزیت پول نمیگیره اما اگر دارو تجویز کنه بستگی به نوع دارو داره. حداقل یک ده پانزده تومنی باید بدی همینطوری نمیشه بدون پول دادن برگردین.

      پاسخ
  14. اکرم

    سلام و خسته نباشید میگم به همه ی دوستان خوبم الان چند وقتی هست که به سایت خوبتون سر نزدم راستی کفتر خوشکلم خوب شد و قناری هام همه خوبن شما خوبید ؟
    راستی شما درباره ی گربه ها هم اطلاع داری مثلا گرفتن ناخن- شستن انها-اهلی کردن انها و…..

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مرسی از لطف شما در تالار گفتگو و بخش فروم آزاد در مورد گربه هم مطلب داریم مطالعه بفرمایید البته برای استفاده بهتر از تالار باید عضو سایت باشید.

      پاسخ
  15. میلاد

    سلام من یه جفت مرغ عشق دارم که پرنده ی نر دوسه روزی هست که حالت طبیعی نداره و نمی تونه بپره افتاه کف قفس و نمی تونه غذا و آب بخوره چشم هاشو می بنده و تنها وقتی بهش دست میزنم باز میکنه و سروصدا می کنه صداش تغییر کرده کنترلی روی حرکاتش نداره پراش رو پف میکنه بد تنفس می کنه کمک کنید تا نمرده منتظر جوابم لطفا زود تر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بعید میدونم بشه واسه این پرنده کاری کرد و احتمالا تلف بشه باز خواستید میتونید از تتراسیکلین استفاده کنید، کپسول رو در یه لیتر اب حل کنید و به پرنده بدید تا بخوره یا حتی بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا شاید بتونه پرنده رو با یه تشیخص صحیح و اقدام موثر درمان کنه.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خب همانطور که دوست خوبم آقا شهریار فرمودن نمیشه کار خاصی برای این پرنده کرد و حتی بنظر بنده تا این جواب ها رو مطالعه کنید پرنده تلف شده این پرنده از قبل مریض بوده و باید زودتر به دادش میرسیدین و الان دیگه دیر شده.

      پاسخ
    3. میلاد

      الان هنوز زنده است وضعیتش همونجوریه آب و غذا براش میزارم کف قفس وقتی میرم و میام می بینم خالیه دیگه نمی دونم خودش می خوره یا جفتش

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        اگر زنده هست حتما در ظرف آبخوریش تتراسیکلین بریزید به این صورت یک کپسول تتراسیکلین رو در یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و ۲۴ ساعت جلوش باشه و هر ۱۲ ساعت داروی تازه براش درست کنید.

        پاسخ
    4. میلاد

      سلام پرنده ی من هنوز زنده است اصلا غذا و آب نمی خوره خیلی لاغر شده بطوری که استخوان جناغش با دست زدن پیداست و مدفوعش هم اسید اوریک با یه ماده ی بی رنگ مثل آب بردمش پیش دام پزشک گفت کمبود داره یه قرص بهم داد به اسم کوتریموکسازول ۴۰۰/۸۰ که گفت با یه لیوان آب قاطیش کن و دو تا داروی مایع که نمی دونم چیه اسمشون اصلا آب هم نمی خوره امروز خاستم با سرنگ بزور بهش بدم تکون خورد سرنگ یهو خالی شد تو حلقش یه حالتی بهش دست داد فکر کردم الانه که بمیره ولی خوشبختانه نمرد.الان میخوام ببینم می تونم همه ی اینا رو قاطی کنم بهش بدم یا نه ؟ یادم رفت از دام پزشک بپرسم و اینکه بزور بهش بدم یا نه؟

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        چاره ای نیست هرکاری که میشه براش بکنید و همه این داروها رو با هم بهش بدین هرچند نمیتونم چی هستن اما امیدوارم جواب بده چون حداقل دامپزشک تجویز کرده و پرنده رو از نزدیک دیده پس به همون عمل کنید.
        برای دادن داروی آبکی با سرنگ حتی از سر سوزن سرنگ هم میتونید استفاده کنید و دهان پرنده رو باز میکنید و با اون از فاصله آب به انتهای حلق پرنده میریزید فقط سوزن رو تو دهان پرنده نکنید با فاصله اینکار مخصوصا برای منقار کجان و یا جوجه ها خوب جواب میده چون آب رو به آرومی میریزه تو حلق پرنده یه خورده تمرین کنید دستتون میاد چی گفتم شاید بد توضیح دادم ولی تجربه کنید دستتون میاد.

        پاسخ
  16. سعید

    سلام خسته نباشید
    چند روزی هست که من ی عروس هلندی نر خریدم
    متاسفانه اون پرنده فروش بی وجدان انگار این پرنده رو کنار یه پرنده ای که مریض بود گذاشته بود
    بعد از دوروز که اوردمش خونه دیدم چشم راستش قرمز شده و همش چرا میزنه
    پیش دامپزشک بردمش گفت نیوکاسله میخواستم بدونم ک درسته ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر فقط چشمش قرمزه نمیشه گفت نیوکاسل داره اما اگر گردنش میپیچه و فضله سبز چسبناک هم داره بله نیوکاسل داره.
      اما اگر فقط چشمش مشکل داره یک قطره استریل چشمی نفازولین و یک پماد چشمی تتراسیکلین از داروخانه انسانی تهیه کنید .
      روزی سه وعده در هر دو چشم یک قطره استریل بریزید و بعد از ۱۰ – ۱۵ دقیقه از پماد چشمی به مقدار خیلی کم داخل چشم پرنده به آرومی بکشید تا سه روز این کار رو بکنید ناراحتی چشمی برطرف میشه البته اگر فقط همین مورد باشه.

      پاسخ
  17. Sahar

    سلام خسته نباشین ببخشید کاسکوی من ازمشخصاتی ک شماگفتین فقط فلجی پاداره و مشکل اسهال سبزوسفید!ینی نیوکاسل گرفته؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله نیوکاسل خفیف گرفته و احتمال اینکه خوب بشه هست فقط باید به دامپزشک نشون بدین و طبق نظر اون عمل کنید و شدت بیماری و اینکه درمان میشه یا خیر رو دامپزشک تشخیص بده دیگه توکل کنید بر خدا.

      پاسخ
  18. سارا

    سلام
    عروس من دیروز بخاطر بیماری نیوکاسل مرد خیلی برام سخته درکش میخوام طوطی دیگه بخرم ولی میترسم اونم بمیره .
    یک سوال که خیلی ذهنمو درگیرکرده اینه عروس هلندیم از کجا نیوکاسل گرفته باهیچ پرنده ای درارتباط نبود وبیرون هم نمیبردمش
    طوطی ها خود به خود امکان داره نیوکاسل بگیرن؟؟؟

    پاسخ
    1. Reza

      سلام
      متاسفم برای این اتفاق..به هیچ وجه یک پرنده بدون دلیل نیوکاسل یا هر بیماری دیگری نمیگیره..به احتمال زیاد بدلیل هوا بوده یا دلایل دیگه ای..طوطی ها اتفاقا بسیار بسیار مقاوم هستن و از سرسخت ترین پرندگان بشمار میرن..اگر اصولی نگهداری کنید اتفاقی برای پرنده شما نخواهد افتاد..در ضمن اگر به فکر خرید طوطی هستید از ابتدا از نظر جسمی خوب بررسی کنید که خدای نکرده پرنده مریض نخرید

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *