بیماری نیوکاسل (طوطی ، سایر پرندگان)

نیوکاسل یکی از خظرناکترین و کشنده ترین بیماری طوطی ها و سایر پرندگان به شمار میرود و متاسفانه درمان قطعی برای ان وجود ندارد بیماری نیوکاسل ویروسی بوده و به دلیل واگیردار بودن میتواند از پرنده ای به طوطی یا قناری شما یا سایر پرندگان انتقال پیدا کند. با وجود اینکه درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما میتوان با رعایت برخی مسائل خطر بروز بیماری را به حداقل رساند.

به ادامه متن توجه کنید

 

بیماری نیوکاسل بیماری واگیردار و کشنده انواع پرندگان اهلی و وحشی و از جمله طوطی ها و کاسکو می باشد . شدت واگیری بر حسب شدت ویروس بسیار متفاوت است .گاهی بیماری در پرنده بالغ به صورت خفیف بروز می کند و گاهی نیز به فرم حاد یا فوق حاد تظاهر می یابد که در چنین حالتی معمولا علایمی نظیر : بی اشتهایی ، بی حالی ، نارسایی های تنفسی ، اسهال سبز ، علایم عصبی و فلجی بال و گردن دیده می شود. عامل بیماری نیوکاسل در کاسکو پارامیکسو ویروس تیپ یک (PMV1) است . ویروس نیوکاسل به سه گروه خفیف و متوسط و شدید دسته بندی می گردد . بیماری بوسیله آب ، غذا و ظروف آلوده و تماس مستقیم پرنده بیمار با سالم منتقل می شود .

نشانه های بیماری: بیماری در هر سنی طوطی ها را مبتلا می کند . ولی اصولا جوجه ها به این بیماری حساس تر هستند . فرم حاد و فوق حاد بیماری بسیار خطرناک بوده و می تواند در مدت کوتاهی طوطی را از پای در آورد . در فرم های حاد و فوق حاد بیماری علائم تنفسی بصورت سرفه و خس خس های متناوب ، ترشحات مخاطی ، علائم گوارشی نظیر اسهال سبز و علائم عصبی نظیر فلجی بال ها و گردن می تواند در طوطی اتفاق افتد . گاهی اوقات نیز تورم دور چشم ها و گردن دیده می شود .

پیشگیری و کنترل: پیشگیری از این بیماری بر دو اصل رعایت اصول بهداشتی و واکسیناسیون استوار است.

الف ) رعایت اصول بهداشتی: وسایل و ظروف داخل قفس طوطی را باید همیشه تمیز و بهداشتی نگاه داشت و در هنگام تغذیه سعی کرد غذای طوطی را از مراکز و فروشگاه های مطمئن خریداری کرده و در اختیار پرنده قرار داد . از قرار دادن قفس سایر پرندگان نظیر مرغ عشق ، قناری ، کبوتر و ماکیان در کنار قفس طوطی خودداری نمود . در صورت تمایل به خرید یک طوطی دیگر باید طوطی جدید را حداقل به مدت ٢ هفته در محل جداگانه ای قرنطینه کرد و پس از اطمینان کامل از سلامتی وی ، آنرا در قفس جداگانه ای در کنار طوطی قدیمی قرار داد .

ب ) واکسیناسیون: به ۴ صورت قطره ای ، اسپری ، خوراکی و تزریقی در دسترس می باشد و بهتر است از نوع کشته و روغنی آن که بصورت دوگانه ، سه گانه و یا چهارگانه تهیه شده باشد ، پس از مشورت با دامپزشک معالج استفاده نمود .

درمان: این بیماری درمان ندارد و در کشورهایی که طوطی ها را به طور قانونی وارد می کنند ، پس از اعمال مقررات قرنطینه ای چنانچه آلودگی یکی از آنان به این بیماری محرز شود ، تمام گله را کشتار نموده و از ورود آنها به داخل کشور ممانعت به عمل می آید .

مطلب بالا (بیماری نیوکاسل) از سایت tuti-shiraz.persianblog.ir نقل شده است

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

208 دیدگاه در “بیماری نیوکاسل (طوطی ، سایر پرندگان)

  1. وحید شهرویی

    شهریار جان
    من از تو واقعا ممنونم که من رو دوست خود میدونی و برایم وقت میگذاری
    احساس میکنم که یکی هست که کمکم میکند و هر وقت که سوالی برایم پیش می اید میگم برم از شهریار بپرسم
    مطمعنن کسان دیگه ای هم مثل من روی شما خیلی حساب میکنن و ازاینکه در کنار شما هستند خوشحالند
    خوشبحالتون که اینقدر دوست و طرفدار دارید
    مثل همیشه وحیدتم … یعنی ممنونتم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دوست من نظر لطفتونه. حسابی مارو شرمنده کردید. به هر حال انجام وظیفست و لطف شما دوستانه که به ما دلگرمی میده

      پاسخ
  2. n.1365

    سلام کبوتر طوقی ای از نزدیک محل کارم پیدا کردم وقتی پیداش کردم کنار جسد کبوتر طوقی ای بود و نمیتونست پرواز کنه و سرش خیلی کج بود بردمش دامپزشک گفت نیوکاسل داره و بش دو تا تزریق عضلانی ویتامین و واکسن زد .بعد از مدتی چشم راستش ورم کرد و کلا پلک راستش بسته شد بردمش تزریق عضلانی دگزا و یه تزریق دیگه براش انجام دادن و گفتن تا ۵ روز قطره چشمی سیپلکس ۵ قطره توی هر دو چشمش بریزم و هر قطره ای که توی هر چشمش میریزم ۳۰ ثانیه صبر کنم بعد قطره بعدی رو توی چشمش بریزم و کپسول ایندومتاسین ۲۵ میل رو یک دونه شو توی ظرفی بریزم و با سرنگ ۱۰ میل آب بکشم و با آب پودر ایندومتاسین رو کامل مخلوط کنم و با سرنگ انسولین ۱۰ واحد بکشم و توی حلقش بریزم. بخاطر اسهالش یه قاشق چایخوری پودرors با آب زیاد حل کنم با سرنگ بش بدم الان حالش خوبه فقط سزش کاملا صاف نیست /خدا رو شکر توی حموم که میذارمش با نوکش خودشو تمیز میکنه و خودشو باد میکنه و پر پری میکنه خودشو ارزن هم خودش میخوره آب رو چجوری بش بدم بخوره با سرنگ سخته بش آب بدم چون شاغلم و خواهرم هم دانشجوئه کلاسهاش ساعتهایی هست که مجبوره تنهاش بذاره کبوتر رو؟ چقدر طول میکشه تا سرش کاملا صاف بشه؟ از کجا بفهمم حالش خوب خوب شده و میتونه پرواز کنه؟ یعنی تا قبل از عید نوروز کاملا حالش خوب میشه که بتونه پرواز کنه آخه عید نوروز میخوایم بریم مسافرت شمال و نمیتونم همراه خودم ببرمش؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      زمانی که دون میخوره اب هم باید بخوره. تو یه ظرف با ارتفاع مناسب اب واسش بذارید و خودش قاعدتا باید بخوره. چون فرمودید خودش دون میخوره. ضمنا مشخص نیست پرنده درمان بشه یا نه و کی درمان میشه. نیوکاسل بیماری کشنده ای هست و بیشتر قبل از بیماری باید پیشگیری کرد و پرنده هایی که دچار این بیماری میشن شانس کمی برای زنده موندن یا درمان شدن دارن. با این حال زمان خوب شدنش رو نمیدونم، اصلا معلوم نیست خوب بشه یا نه! چون اکثرا یکدفعه ای و طی چند ساعت میبینید خشک شدن و افتادن رو زمین. اصلا بیماری عجیبیه. باز بهتره منتظر نظر سایر دوستان و کاربران سایت باشید شاید نظری داشته باشن

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز آقا شهریار پاسخ دادن خدمتتون ضمنا سوالتون رو در یک جا مطرح بفرمایید باز در اون تاپیک هم بنده جواب دادم خدمتتون.

      پاسخ
  3. هرميون

    سلام میشه لطفا کمک کنید.مرغ من به احتمال زیاد سالمونلا داره به خاطر رگ زیر شکم و مدفوع گچی .چیکار کنم و اینکه چرا چند روزه گردنشو هی تکون میده به طرف پشتش :((((((((((( تو رو خدا کمک کنید راهنماییم کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      باید با دامپزشک مشورت کنید که احتمالا با تجویز انتی بیوتیک و دوز مناسب بتونن بیماری مرغتون رو درمان کنن. یعنی ابتدا برسی کنن و بیماری رو تشخیص بدن و بعد به مقدار مورد نیاز دارو تجویز کنن.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      با آقا شهریار موافقم حتما با دامپزشک مشورت کنید ضمنا این بیماری خطرناکه و همه پرندگان شما رو مبتلا میکنه و حتی بهتره از گوشت و تخم این پرنده استفاده نکنید.

      پاسخ
  4. وحید شهرویی

    سلام اقای شهریار
    یک طوطی مدنگل نر اهلی و دستی دارم که دو سال سن دارد
    هرچه قدر بگم اهلی است کم گفته ام
    اجازه میده بهش دست بزنم و نوازشش کنم
    ولی یک سوال
    زیاد میلی به سر خاروندن نداره
    اگه بخواهی با دست سرش را نوازش کنی زیاد خوشش نمیاد
    من خیلی برام مهمه که بتونم از سر خاروندن با پرنده ام ارتباط برقرار کنم و منم از این دوستی لذت ببرم
    من فکر میکنم هر طوطیه اهلی به صاحبش اجازه سر خاروندن میدهد و این از نظر طوطی ها جنبه پر ارایی و عشق بازی را دارد
    پس چرا این طوطی که وحشتناک اهلی و دستی است زیاد میلی به سر خاروندن ندارد

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      چجوری اینکار رو انجام میدین؟ با یک یا نهایتا دو انگشت اینکار رو انجام بدید. اکثر طوطی های دستی به صاحبشون این اجازه رو میدن. تاکید میکنم به صاحب و همدمشون نه هر کسی! و فقط دستی بودن کافی نیست و باید طوطی شما رو به عنوان همدمش پذیرفته باشه
      مطلب زیر رو مطالعه کنید و سوالی بود همونجا بپرسید. این قسمت مربوط به بیماری نیوکاسله
      https://www.onlypet.ir/post-891/%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B2%D8%B4-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C-%D9%87%D8%A7/

      پاسخ
  5. ناشناس

    سلام و خسته نباشد
    دیروز یه طوطی ماده خریدم چشم سمت راستش کامل مشکی هست و اون هاله خاکستری رنگ و نداره و چشمش رو همش میبنده. میخواستم بدونم آیا مشکلی داره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اگه یک چشمشه و همون چشم رو هم مدام میبنده حتما مشکل داره. چه طوطی هست؟ اگه میتونید و تازه گرفتید که حتما و سریعتر پسش بدید. اگه قادر به اینکار هم نیستید یا باید به دامپزشک مراجعه کنید یا خودتون دست به کار بشین و مثلا از یه قطره ضدعفونی کننده و انتی باکتریال چشمی استفاده کنید. مثل جنتامایسین. ایشالا که درمان بشه. ضمنا قبل از مصرف دارو یا هر اقدامی بگین چه طوطی هست و توضیحات بیشتری در مورد چشمش و رفتارش بدید تا بهتر راهنمایی بشین.

      پاسخ
  6. ناشناس

    طوطی ملنگو هستش. بله فقط همون چشمش رو میبنده، فروشنده ای که طوطی و ازش گرفتیم میگه به خاطر ضربه ای که طوطیای دیگه بش زدن اینجوری شده و مشکلی نداره.
    و یه تیکه از سرش هم موهاش ریخته. و کمی هم بیحاله

    پاسخ
  7. ناشناس

    این طوطی ملنگو ماده رو برای جفت گیری با طوطی نرم گرفتم آیا امکان داره بیماری داشته باشه و به طوطی نرم منتقل بشه؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز اگر از ضربه باشه که دیگه درمان نمیشه و یا سخت درمان میشه بنده جای شما باشم این طوطی رو پس میدم.
      ضمنا لطف کنید سوالتون رو در بخش خودش مطرح کنید اینجا مربوط به بیماری نیوکاسل هست قربان.

      پاسخ
  8. الهام

    با سلام و خسته نباشید و ممنون از سایت عالیتون
    من یه شاه طرقه دارم که صدای فوق العاده ای داره اما الان دو روزه سر گیجه گرفته و میفته رو زمین و دور خودش تاب میخوره
    میشه راهنماییم کنید چکارش کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دو تا حالت داره یا به سرش ضربه خورده و یا نیوکاسل داره در هر دو صورت به راحتی درمان نمیشه.
      اگر غذا نمیخوره باید خودتون بهش غذا بدین.
      اگر آب میخوره یک کپسول تتراسیکلین رو در ظرف آبخوریش حل کنید و بذارید جلوش و بعد از ۲۴ ساعت آب تازه بهش بدین.

      پاسخ
  9. homsar

    سلام خسته نباشید
    من الان دو ماه که تقریبا کاسکو گرفتم که فکر می کنم زیر ۲ سالش باشه. نگرانم هم از این که خیلی ساکته در طول روز شاید فقط ۱ دقیقه در روز سوت بزنه . بعد این که نزدیکش میشم جلو ی سینش میلرزه .
    طبیعی ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب اره طبیعیه. باید باهاش حسابی کار کنید و به حرفش بیارین. غذاهای گرمی هم زیاد بهش ندین که نره تو چرت و مدام یه گوشه استراحت کنه.

      پاسخ
  10. homsar

    ممنون از راهنماییتون .
    الان یکی ذو هفتس فک می کنم که هی چند وقت یکبار با دهن باز گردنش و تکون میده و یه صدای خخخخخ می ده ان هم طبیعیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله طبیعیه و بنظر بنده ابتدای تمرین برای حرف زدنه.

      پاسخ
  11. سبحان ک

    سلام دوستان
    من جایی توی سایت ندیدم درباره ی طرقه نوشته شده باشه برای همین اینجا مطرح میکنم
    من امروز توی جوی اب ی طرقه ی کوچک و شایدم ماده رو دیدم که توی اب افتاده و داره جون میده منم اوردم خونه و دیدم نیوکاسل هم داره و من خشکش کردم و دیدم ناخن پاش هم شکسته و الان ۳۰ میل مولتی ویتامیل از همین صورتی ها دادم و یککم سیر و اب هم با مولتی ویتامین رو با سرنگ بهش دادم و کمی هم دونه پارس خیس خرده شاید یک چهارم یک پلت رو بزور کردم توی حلقش الان اگه میشه دوستان راهنمایی کنن
    راستی گذاشتمش توی ی چعبه و زیرش پارچه انداختم جوری که گردنش صاف بمونه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب فکر نکنم این پرنده تا صبح دوام بیاره، اگه هم بیاره زیاد امیدی به درمانش نیست. چون ببینید اگه نیوکاسل داشته باشه تقریبا درمانش خیلی سخت و بعیده و این بیماری رو بیشتر باید پیشگیری کرد تا اینکه درمان بشه. این که گردنشم پیچیده و بعید میدونم شانسی برای زندگی داشته باشه. متاسفم.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      با آقا شهریار موافقم امید زیادی بهش نیست اما باز سعی خودتون رو بکنید.
      فقط شما تغذیش کنید و اگر تا فردا زنده موند و کمی جون گرفت دانه های فلف سیاه رو تهیه کنید و سالم روزی ۵ تا دونه بریز تو حلقش و بعدا بهش غذا بده می تونه براش مفید باشه و اگر دیدی داره جواب میده و بهتر شده خبری بده تا مابقی کار رو راهنماییتون کنم.

      پاسخ
  12. سبحان ک

    با چی تغذیه اش کنم
    دونه پارس رو خیس کردم ریختم تو سرنگ میکنم تو حلقش میخوره
    سیر هم بهش دادم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دونه پارس خیس خورده رو با دست بهش بدین راحت تره تا با سرنگ.
      ببین اگه بتونه نوک بزنه و دانه بخوره ارزن درشت و جوانه تازه گندم بذار جلوش تا بخوره – میوه – سبزی – دانه مخلوط – شاهدانه و …. هم براش خوبه.

      پاسخ
  13. علی

    اقا سلام ببخشید من یه ماکائو دارم ارا ابی طلایی داخل گلخانه نگهش می دارم گیاه سمی نداره ولی خیلی نگرانشم البته مریض نیست می ترسم مریض شه چون اگه مریض شه میمیرم چیکار کنم نیو کاسل نگیره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      تو محیط باز و ازاد و در تماس با سایر پرنده ها(مخصوصا پرنده های وحشی) نباشه نیوکاسل نمیگیره.
      ضمنا تو گلخانه همه درخت و گیاه و گل و هرچی اونجا داشته باشین و بهش دسترسی داشته باشه رو تیکه پاره میکنه.

      پاسخ
  14. حسین رامیار

    سلام آقای دکتر، خواهش میکنم کمکم کنید، اردک خانواده ما که خیلی عزیز هست علایم بیماری نیوکاسل داره، تب شدید، بی اشتها،لرزش بدن. شل شدن پا ها، منقار باز. اسهال سبز،آبریزش بینی، ولی سرفه و عطسه و صدای خرخر نداره،
    ازتون خواهش میکنم راه درمانو کمکمان کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز اینجا دکتر نداریم و دوستان همگی تجربیات شخصی خودشون رو در اختیار سایرین قرار میدین.
      خب ابتدا خدمتتون عرض کنم اگر واقعا نیوکاسل باشه ک ههیچ درمانی نداره و شاید تا این پست رو مطالعه میکنید پرنده شما تلف شده باشه اما اگر مدتی با این حال زنده مونده پس نیوکاسل نداره و یا به انواع ضعیف این بیماری مبتلا شده.
      تنها راهش اینه که از انتی بیوتیک استفاده کنید دو تا حالت هست هر دو رو توضیح میدم خدمتتون.
      اگر کله پرنده پیچیده و تاب برداشته باید ابتدا دو کپسول تتراسیکلین ۲۵۰ رو کمی خیس کنید ( فقط بزن تو آب و بیار بیرون ) تا تو حلق پرنده نچسبه بعد بکنید تو حلقش و از روز بعد به مدت یک هفته هر روز یک کپسول رو به همین روش بهش بدین تا بخوره.
      حالا حالت دوم :
      اگر شل شدگی پاها و بال پرنده زیاده و یه حالت فلجی داره داروش داکسی سیلین هست اون هم روز اول دو تا کپسول و روزهای بعد یک کپسول و دقیقه مثل روش قبل فقط نوع دارو فرق میکنه.
      دیگه شانس خودتون امیدوارم خوب بشه ضمنا بعد مصرف یک هفته ای این داروها پرنده خیلی ضعیف میشه و بهتره اگر درست تغذیه نمیکنه با دست بهش غذا بدین و بعد از این یک هفته حتما بهش مولتی ویتامین بدین.

      پاسخ
  15. دریا

    سلام شمارو بخدا بیدار باشید و جواب بدین
    جوجه ملنگو ۳ ماهم یهویی دهنش کف کرد از رو قفس افتاد .ولی بعد از چند ثانیه تند تند ( گلاب به روتون ) بالا آورد و رو پاهاش ولیستاد .شما زا به خدا بگید چیکار کنم .دامپزشگی هم که الان باز نیست.
    البته یه هفته ایی میشه بیحاله و غذا نمیخوره .و خودشو باد میکنه.و منم غذارو میریزم تو حلقش.
    کمک
    این بمیره من دق میکنم ۳ ماهه دارم ش از کوچولویش.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کار خاصی نمیشه کرد. نهایتا شما یه کپسول تتراسیکلین رو تو یه لیتر اب حل کنید و ابخوریشو با این اب پر کنید. هر هشت ساعت هم محلول جدید درست کنید و ابخوریشو پر کنید(برای سه روز). اگه بیماری عفونی، ویروسی، باکتریایی یا …. داشته باشه درمان میشه انشاالله. ضمنا شما یک هفته پرنده مریض بوده الان که در حال موته به فکر افتادین. خب از همون اول به دامپزشک مراجعه میکردین. به هر حال کار خاص دیگه ای نمیشه کرد و بهتره همین انتی بیوتیک رو مصرف کنید و صبر کنید ببینید چی میشه یا درمان میشه یا ….

      پاسخ
  16. دریا

    مرسی که. جواب دادین . مرسی
    خدا کنه نمیره .من فکر نمیکردم مریضی داشته باشه.

    پاسخ
  17. sara

    با سلام . و ممنون از مطالب مفیدسایت
    من یک پرسش داشتم و اینکه یه قمری به خونه ما امده و دیدم دور خودش میچرخه منم دلم سوخت و بردمش دکتر گفت نیوکاسله و ۳ تا امپول بش زد و ی قطره ویتامین…
    دکتر فرمودن که احتمال ۵۰% وجود داره که بیماری بهبود پیدا کنه در قمری و کبوتر ولی الان با تحقیقات بیشتر دارم میفهمم که اصلن خوب نمیشه ، آیا واقعا خوب نمیشه اصلن ؟
    اگه نمیشه من خلاصش کنم :(

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      احتمال تلف شدن پرنده خیلی زیاد تر از درمان شدنشه. این بیماری رو باید پیشگیری کرد نه درمان. شاید و فقط شاید در مراحل ابتدایی بشه یه کاری واسه پرنده کرد. در اکثر موارد پرنده ای که نیوکاسل گرفته محکوم به مرگه

      پاسخ
  18. ناشناس

    سلام طوطی من عروس هلندی هست
    تازگیا خودشو پف میکنه وبعضی وقتا سرشو زیر بالش میزاره
    عطسه هم میکنه
    قبلا بال هاش هم میلرزید اما حدود دو سه هفتس تو اببش قرص اکسی وت ۱۰۰میریزم یه مدت بهش نددم لرزش برگشت
    کمکم کنید خیلی براش نگرانم
    مدفوعشم متغیره کم و زیاد میشه
    بازیگوشی هم زیاد میکنه
    خیلی ممنون ببخشید موضوعشو اینجا میگم اخه نمیدونستم کجا پست بزارم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طوطی شما علائم سرماخوردگی رو داره و بهتره بخش مخصوص سرماخوردگی طوطی رو مطالعه بفرمایید.
      ضمنا اکی وت آنتی بیوتیک خوبی هست ولی مصرف زیادش مضره و باعث اسهال میشه و تغییر نوع فضله پرنده هم از این دارو میتونه باشه و هم از نوع و میزان تغذیه.
      دقت کنید بیش از سه روز آنتی بیوتیک مصرف نکنید مگر مورد خاصی پیش بیاد تازه بعد از مصرف آنتی بیوتیک باید از ویتامین استفاده کنید تا پرنده ضعیف نشه.
      بنظر بنده فقط محلش رو گرمتر کنید و جلوی در و پنجره و در معرض وزش باد نباشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *