سیچلاید الکتریک یلو (ماکرو)

در این قسمت یکی دیگر از اعضای خانواده بزرگ سیچلاید های افریقایی معرفی میشود که بومی دریاچه مالاوی است. این سیچلاید زیبا و خوش ترکیب که قرار است ان را معرفی کنیم “الکتریک یلو” نام دارد البته به این ماهی سیچلاید ماکرو، سیچلاید قناری و ….. هم لقب میدهند. به هر حال انچه بیشتر متداول است همان نام ماکرو میباشد و در کشور هم با همین نام به وفور یافت میشوند. گرچه در کشور عزیزمان به اکثر سیچلایدهای مالاوی که شکل و شمایلی مانند الکتریک یلو دارند ماکرو میگویند و تنها انها را از روی رنگ تمایز میدهند. مثلا ماکرو ابی، ماکرو زرد، ماکرو سفید و ….

به ادامه متن توجه کنید

نام علمی: Labidochromis caeruleus

نام های رایج: ماکرو، سیچلاید قناری، سیچلاید الکتریکی زرد. الکتریک یلو.  این ماهی شامل رنگ های زرد، ابی و شیری رنگ یا سفید میباشد

خانواده: سیچلاید (سیکلیده)

زیستگاه: دریاچه مالاوی

دمای مناسب نگهداری: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پ-هاش: ۷.۵ الی ۸.۵

سایز ماهی: نرها بزرگتر از ماده ها هستند و نرها تا ۱۵ سانتیمتر و ماده ها تا ۹ سانتیمتر رشد میکنند

شناخت: همانطور که پیداست یکی دیگر از اعضای خانواده ی بزرگ سیچلاید ها معرفی شده که بومی افریقا و دریاچه مالاوی میباشد. ماکروها اجتماعی میباشند و تحرک زیادی دارند. نکته جالب توجه در انها این است که به صورت دهان پرور تکثیر میشوند یعنی بعد از تخم ریزی ماده و بارور ساختن تخم ها توسط نر ،ماده تخم ها را تا هچ شدنشان در دهان نگه میدارد ، همچنین نوزادان به مدت طولانی در دهان مادر پناه میگیرند. انواع انها در رنگ های سفید، زرد و ابی در بازار موجود است و مناسب تانک های اجتماعی سیچلاید ها ی افریقایی میباشد. متاسفانه در کشور ما گاهی اوقات این سیچلاید را به جای اوراتوس یا …. میفروشند و ان را اوراتوس زرد و …. مینامند که با وجود اینکه هم خانواده هستند و زیستگاه یکسانی دارند ولی دقیقا از لحاظ علمی دو گونه متفاوت هستند و دارای نام علمی و ریشه مجزا میباشند به هر حال خیلی از سیچلایدها به جای هم و به اسم هم به فروش میرسند مثل همین ماهی که معلوم نیست اسم ماکرو بر چه اساسی به ان نسبت داده شده است و متاسفانه به نظر من خریدارانند که مقصر اصلی هستند و قبل از خرید اطلاعات کسب نمیکنند تا به فروشنده ها تذکر دهند و انها را نیز راهنمایی کنند.

نگهداری:همانطور که در بالا هم کمی اشاره شد ماکرو ها را میتوان به صورت دسته جمعی با سایر سیکلیدهای افریقایی در یک مخزن متوسط تا بزرگ به نسبت سیچلایدها نگهداری کرد. دکر بندی اکواریوم به صورت سخره ای با مخفیگاه های متعدد میتواند یک مکان دوست داشتی برای این ماهیان زیبا و کلا سیچلاید ها به وجود اورد. انها مرتبا سنگ های کف را جابجا میکنند و لابلای انها تفریح میکنند بنابراین استفاده از شن سنگ ریزه ای با سایز کوچک در کف بسیار مناسب انها برای بازی و جولان بین انها میباشد. میتوانید از گیاهان طبیعی هم استفاده کنید ولی بهتر است از گیاهان طبیعی محکم و مقاوم مانند کریپتون استفاده کنید یا کلا از گیاهان پلاستیکی استفاده کنید چون تضمینی وجود ندارد که گیاهان شما سالم بمانند. از نظر دمایی انها با اکثر دماهای رایج مانند ۲۴ الی ۲۸ درجه و حتی بالاتر و کمی پایینتر هم مشکلی ندارند ولی بهترین دما برای انها همان دمای ۲۵ الی ۲۶ درجه میباشد و پ-هاش دوست داشتنی انها که به منطقه زیستیشان هم میخورد همان پ-هاش ۷.۵ الی ۸ میباشد البته پ-هاش خنثی را هم به راحتی تحمل میکنند و میتوان در انصورت هم انها را نگهداری کرد. کلا ماکرو ها ماهیان سازگار و دوست داشتنی هستند.

تغذیه: انها رژیم غذایی متنوعی را دریافت میکنند و بهتر است در رژیم غذایی انها از رژیم گیاهی حتما استفاده شود. نخود فرنگی، ذرت تازه، برگ کاهو و غذاهای اماده در بازار و حتی رژیم غذایی زنده مانند نوزادان ماهیان و میگوی اب شور و ….. میتواند رژیم غذایی انها را تشکیل دهد. میتوان به طور کلی انها را همه چیز خوار نیز بنامیم چون حتی جلبک های روی سنگ ها و ته مانده غذایی بین شن ها را نیز میخورند و از نظر تغذیه ای غذاهای متنوعی را میپذیرند. در برخی منابع یاد شده که از دادن غذاهایی با پروتئین بالا به این ماهیان پرهیز کنیم که دچار نفخ شکمی میشوند ولی بنده شخصا عقیده ای به ان ندارم و علل نفخ میتواند رژیم یکنواخت و کیفیت بد اب باشد. در صورتی که تنوع غذایی را رعایت کنید و در رژیم غذایی انها از فیبر و غذاهای گیاهی نیز استفاده کنید با دادن غذاهای گوشتی و پروتئینی هم مشکلی نخواهید داشت و نه تنها شکم انها باد نمیکند و بیمار نمیشوند بلکه به سرعت رشد کرده و زیبا جلوه میکنند

تکثیر: این ماهیان دهان پرور هستند و تخم ها و بچه ها را در دهان خود پرورش میدهند. ابتدا نر و ماده مکانی را بین صخره ها و حفره های محل زندگی انتخاب کرده و در ان مکان تخمریزی میکنند و ماهی نر تخم ها را بارور کرده و از اینجا به بعد ماهی ماده تخم ها را در دهان خود حمل میکند تا بچه ها متولد شوند و بعد از ان هم مدتی از بچه ها در دهان خود خود نگهداری کرده و هنگام خطر انها را حمل میکند ولی بالاخره انها را در کوشه ای از سنگ ها یا مخفیگاهی رها میکند و کار تولید مثل خود را به اتمام میرساند

تشخیص جنسیت: نرها بزرگتر از ماده ها میباشند و لکه های قهوه ای تا مشکی روی بدن نرها تیره تر از ماده ها میباشد. همچنین دهان و چشم ماهی نر متمایل به قهوه ای میباشد

برای تولید مثل در اکواریوم میتوانید جفت را در تانک تکثیر که به صورت سخره ای دکر بندی شده و پ-هاش ان روی ۸ تنظیم شده است قرار دهید و انها را تغذیه کنید، میگوی اب شور و لارو پشه بهترین غذا در این زمان میباشد و حتی انها را به تکثیر ترغیب میکند. همچنین اگر چند ماده را کنار یک نر قرار دهید جفتگیری انها زودتر صورت میگیرد و به امر تکثیر ترغیب میشوند. توجه داشته باشید ماکروهای ۳ الی ۴ سانتیمتری به بالا بالغ هستند و میتوان انها را تکثیر نمود. به هر حال پس از جفتگیری و انتخاب محل برای تکثیر که اکثرا تخته سنگی میباشد ماده شروع به تخمریزی و سپس نر به بارور سازی تخم ها میپردازد و سپس ماده تخم ها را در دهان تا هچ شدن لاروها نگاه میدارد و به همین دلیل به انها دهان پرور میگویند. بعد از هچ شدن تخم ها نوزادان تا چند روز از کیسه زیر شکمشان و در دهان ماده تغذیه میکنند و سپس میتوان ماده را از تانک خارج نمود و نوزادان را از دهان ماده خارج کرد و سپس با میگوی ارتمیا یا همان میگوی اب شور تغذیه شوند

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,726 دیدگاه در “سیچلاید الکتریک یلو (ماکرو)

  1. احسان

    با عرض سلام
    این ماهیا کنار هم سازگار هستند؟
    دو تا اوراتوس دو تا ماکرو یک تگزاس و یک سیکلید زمین خوار
    دمای مناسب این ماهیا چنده؟؟
    چون تابستون است دما روی ۲۷ است خوبه؟؟ مخفیگگاه حسابی دارم و به طور سنگی با سیمان و سنگ و اینا ساختمش.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه دوست من اوراتوس که خیلی وحشه و با تگزاس و زمین خوار نمیشه نگه داشت و حتما درگیر میشه. به نظرم اوراتوس رو حذف کنید. به جای ماکرو هم مثلا از سورم نگهداری کنید، پروت هم به جای اوراتوس حذف شده نگه دارین. همه ماهیا هم با هم به تانک معرفی بشن. خوشبختانه مخفی گاه هم که دارین.
      دمای ۲۷ هم مشکلی نیست و خوبه.

      پاسخ
      1. احسان

        پس چه چیزی میشه نگهداری کرد؟؟
        من حتما باید دو تا اوراتوس و دو تا میکرو بخرم.
        حالا کنارشون چی نگهداری کنم؟
        تگزاس میشه ؟
        زمین خوار؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          خیر. تگزاس و زمین خوار نمیشه. میخواین سایر سیکلیدهای مالاوی مثل رد زبرا و کبالت زبرا کنارشون نگهداری کنید. اکواریوم هم باید بزرگ باشه با دکوربندی حسابی.

          پاسخ
          1. ehsan hadi

            آقا شهریار زمین خوار بزرگتر فکر کنم مشکلی نداشته باشد .
            اگه بزرگتر باشه نمیشه???
            حالا ببینیم آقا شهریار نظرشون چیه.
            اگه مثلا دو برابر اوراتوس و یکم بزرگتر از ماکرو ها باشه.

            پاسخ
            1. ehsan hadi

              آقا احسان نظرتون با پروت کوتوله چیه?????
              آقا شهریار با پروت کوتوله نمیسازه????

              پاسخ
            2. شهریار (onlypet.ir)

              سلام دوست من
              بنده نظرم رو دادم و تصمیم نهایی با شماست. مطمئنا سازگاری ماهیا هم یه چیز ثابت و مشخصی نیست که بنده بگم نمیشه و اصلا امکان پذیر نباشه. ممطئنا ممکنه بسازه و ممکنه نسازه و به شرایط مختلفی بستگی داره. با توجه به مستندات و تجربیاتی که داریم نظرمون رو میدیم و حالا تصمیم نهایی و عواقبش با شماست.
              ضمنا اوراتوس با پروت کوتوله هم نمیسازه و بهتره کلا اوراتوس حذف بشه

              پاسخ
              1. ehsan hadi

                آقا شهریار با اون زمین خوار در اون اندازه‌ی بالا مطمئن هستید نمیسازه??????
                آخه نگهداری کردم مشکلی نداشته.

                پاسخ
                1. شهریار (onlypet.ir)

                  سلام دوست من
                  خدمتتون عرض کردم سازگاری ماهیا با هم چیزی نیست که بنده بگم بسازه و یا نگم نسازه، سعی میکنم بهترین حالت و ایده ال ترین رو پیشنهاد بدم. باز مثلا مورد داشتیم طرف اروانا رو کنار اسکار نگهداری کرده و با هم ساختن و تا الانم شاید داشته باشه ازشون نگهداری کنه. در صورتی که اروانا با اسکار سازگاری نداره و اصلا ترکیب ایده الی نیست. مورد استثنا زیاد هست.

                2. ehsan hadi

                  ممنون از مدیر سایت آقا شهریار

  2. hadi

    سلام خدمت همه دوستان
    عیدتون پیشاپیش مبارک

    سایز تانکم
    ۱۲۰*۲۰*۴۸
    هست
    بغیر از لجن خوارم ستا ماهی دارم ک یکیشو چند روز پیش گرفتم فک کنم ماکرو باشه و حدود ده دوازده سانته
    ولی جنسیتشو نمیدونم
    اگ راهنماییم کنین بسیار ممنون میشم
    http://8pic.ir/images/yqkrnhgz5d9lteivgvzh.jpg

    http://8pic.ir/images/db6uk9jmpq3o5ultnalq.jpg

    یدونه پروت هم دارم ک سایزش ۱۵-۱۶سانته

    http://8pic.ir/images/hze3oca6q3z5x0v0jthg.jpg

    و آخریش هم یدونه بچه فلاوره ک چهار پنج سانتی هست

    http://8pic.ir/images/wjd5b7fy1wv5vwu5hnzd.jpg

    خلاصه سوالام از شما اساتید محترم اینه که
    ۱،باینکه میدونم پروت ذاتا عشقش اینه ک سر ب سر ماهیا بذاره ولی این ماکرو جدیدمو خیلی اذیت میکنه طوری ک مجبور میشه بره زیر مرجان یا پشت فیلتر پنهون شه
    از فن شیشه هم استفاده کردم و شبا شیشه رو برداشتم بازم جواب نمیده
    بنظرتون چیکار کنم؟مدت رو بیشتر کنم یا کلا جداشون کنم
    راستی کلا ماکرو قابل تکثیره؟منظورم اینه کلا سخت گیر هستن یا نه؟
    آبی با زرد میشه یا فقط هم رنگا باهم تکثیر پذیرن؟

    ۲،اگ لطف کنین و جنسیت ستا ماهی رو بهم بگین خیلی ممنون میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      احتمالا پروت و فلاور شما هر دو نر هستن.
      خب قرار نیست صبح شیشه رو بذارید شب بردارید همه چی درست بشه بلکه باید حداقل ده روز شیشه رو بذارید تا به هم عادت کنن و اگر نشد باید کلا یکی رو رد کنید بره.
      بله ماکرو به راحتی تکثیر میشه و انواع رنگ هایماکرو با هم جفت میخورن.
      جنسیت ماکرو شما رو متوجه نشدم.
      ضمنا فلاور رو باید تکی نگهداری کنید نه در تانک عمومی.

      پاسخ
  3. حسنHTB

    سلام
    به جز راه هایی که برای تشخیص جنسیت ماکرو گفتین .راه های دیگری هم هست که بشه ماکرو را تشخیص داد؟
    اخه از یکی از اکواریوم فروشی های پلاسکو خریدمش یارو گفت همهی سیچلاید های ما نر هستند چون ماهی های نر روشن تر و خوشگل تر از ماهی های ماده هستند؟
    مگه ماهی نر تیره تر از ماهی ماده نیست؟پس چرا فروشنده گفت که ماهی نر روشن تره؟
    خیلی ممنون خداحافظ

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببینید از روی رنگ فقط در شرایط ایده آل میشه درست جنسیت سیچلایدها رو تشخیص داد چون با تغییر شرایط آب و شرایط نگهداری ممکنه تغییر رنگ بدن و تشخیص درستی نشه انجام داد.

      پاسخ
      1. حسنHTB

        پس اگر اینطوری باشه که شما میگین چطور میتونم با احتمال زیاد بفهمم که ماهی نر هست یا ماده؟اخه میخواهم تازگیا براش یک ماده هم بگیرم و من زیاد به فروشنده ها اعتماد ندارم برای همین میپرسم
        خیلی ممنون خداحافظ

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          از سایر علامت ها در کنار رنگ ماهی باید استفاده کنید نه فقط رنگ و یک نشانه ضمنا از رفتار ماهی ها در گروه بهتر میشه تشخیص داد.

          پاسخ
  4. احسان

    سلام خوب هستین
    من تازه آکواریوم راه انداختم و ۱ سوال داشتم
    تانکم ۱۸۰ لیتره و توش ۲ تا کت فیش ۲ تا سیچلاید پرستویی ۱ سیچلاید پینک ۱ آنجل مونو ۱ آنجل مونو تایگر و ۲ تا ماکرو دارم
    میخوام ماکرو ها رو رد کنم چون بقیه رو اذیت میکنن
    چی بخرم به جاش که با هم بسازن؟
    ماهیام حدود ۷ سانت هستن
    کلا چند تا ماهی تو این اندازه میتونم تو تانک داشته باشم؟
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      سیکلیدهای افریقایی با هم درگیر میشن و حتی اگه ماکروها رو هم رد کنید و مثلا بلو الکتریک یا انواع پیکاک هم نگهداری کنید باز زد و خورد به وجود میاد. باید حتما تانکتون پر از دکور و مخفی گاه باشه و فضای کافی برای همه وجود داشته باشه تا درگیری ها خیلی کم و سطحی بشه. توصیه میکنم اکواریوم رو با صخره دکوربندی کنید بعد سایر سیکلیدهای افریقایی هم میتونید اضافه کنید.

      پاسخ
      1. احسان

        ممنون جواب دادین
        تانکم پر از صخره ست ولی بازم این ماکرو ها دردسر درست میکنن
        اگه میشه نوع خاصی از ماهی اسم ببرید
        اگه لازمه بگید ماهی های دیگه هم عوض کنم

        پاسخ
  5. احسان

    میتونم اسکار اضافه کنم به تانکم؟
    اگه بشه سایزشون چقدر باشه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر دوست من. هیچ وقت سیکلیدهای امریکایی رو با سیکلیدهای افریقایی نگهداری نکنید و در اکثر موارد با هم درگیری شدیدی پیدا میکنن. شما فقط از سیکلیدهای افریقایی مالاوی به نظرم نگهداری کنید.

      پاسخ
  6. علیرضا

    باسلام و تشکر از سایت فوق العاده شما.
    بنده تقریبا مدت ۵ ماه میشه که یه آکواریوم ۵۵ لیتری گیاهی دارم و جا داره از راهنمایی های دوستان در این سایت تشکر کنم که اطلاعات مفیدی در نگهداری ماهیان گیاهخوار به بنده دادید.
    اما الان سفارش یک تانک بزرگتر به ابعاد :طول=۱ متر عرض=۳۰سانت ارتفاع=۳۵ سانت دادم و میخوام یه آکواریوم ماهی های گوشتخوار راه بندازم .از اون جایی که تازه کارم چنتا سوال واسم پیش اومده:
    اول اینکه آیا ارتفاع تانک من مناسب برای نگهداری سیچیلاید ماکرو یا گونه های دیگر سیچیلاید هست؟(آخه یکی از دوستام گفته احتمال میده ارتفاع رو کوچیک گرفتم ممکنه بپرن بیرون!! واس همین نگرانم)
    و اینکه آیا میتونم کت فیش با این ماهی ها نگهدارم؟اگه میشه نگه داشت چه تعدادی؟(با توجه به حجم آکواریوم)
    و آخرین سوال اینکه چه تعداد ماهی سیچیلاید با توجه به حجم تانکم بخرم؟(فعالیت و جنب و جوش ماهیا خیلی واسم مهمه)
    بازم ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب ارتفاع تانک شما کم هست ولی بیرون پریدن ماهی ها ربط چندانی به ارتفاع نداره بلکه شما باید حتما شیشه در پوش داشته باشید.
      – کت فیش هرچی دلتون خواست نگهداری کنید ولی برای تانک شما دو الی سه عدد کفایت میکنه و بیشتر باشن غذا بهشون نمیرسه و فضای آکواریوم هم اشغال میشه.
      – تعداد ماهی سیچلاید بستگی به دکور بندی تانک و سایز و نوع ماهی ها داره اما به صورت کلی هرچی تانک گوشتخوار خلوت تر باشه بهتره یه وقت ریسک نکنید همه مدل گوشتخواری رو با هم خریداری کنید چون دردسر میشه اگر تجربه اولتون هست از تالار گفتگو تاپیک های سازگاری رو مطالعه بفرمایید و ترکیب ماهی هاتون رو در اونجا قبل از خرید سوال کنید.

      پاسخ
  7. Shayansan0095

    سلام من جدیدا یه ماهی ماکرو زرد کوچیک خریدم تا همین الان هم خوب ولی یهو نمیدونم چی شد که شناش خیلی کند و همراه با شنا شروع کرد به تلو تلو خوردن
    خواهش میکنم سریع تر حواب بدید

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم احتمالش هست ماهی رو به خوبی آب به آب نکرده باشید و یا ماهی کتک خورده و به این حالت در اومده . شما چندروزی ماهی رو با شیشه داخل آک اصلی از بقیه جداش کنید تا هم خوب جا بیوفته و هم با فضا و بقیه ماهی ها آشنا بشه و هم چند روزی خوب تغذیه بشه بعد شیشه رو بردارید . اگه در این مدت ماهی شما نتونست تعادل خودشو در شنا کردن به دست بیاره ماهیتون دچار بیماری کیسه هوایی شده (( که امیدوارم نشده باشه )) چون درمانی نداره متاسفانه . درضمن ترکیب ماهی هاتونم زیاد جالب نیست اگه اشتباه نکنم شما پرت هم دارید که با ماکرو جور در نمیاد !!!
      موفق باشید

      پاسخ
  8. علیرضا

    با سلام خدمت دوستان عزیز و تشکر از سایت فوق العاده شما
    عرض کنم که حدود یک ماهی هست که یک تانک ۱۲۰ لیتری تهیه کردم و توش دو تا ماهی ماکرو زرد سه تا سیچیلاید کالیکو و دوتا دیماسونی و یه کتفیش دارم. تو این مدت برای تغذیه این ماهی ها صبح ها حدود ساعت ۹ کرم خونی بهشون میدم و عصر ها حدود ساعت ۵ از این غذاهای گلوله ای که دورنگ سبز و قهوه ای توش هست که اسمشو نمیدونم میدم. تو این یک ماه این برنامه رو تکرار کردم. آیا درسته این روش تغذیه؟ اگه راهنماییم کنین خیلی ممنون میشم.

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      خیر دوست عزیز بدترین نوع تغذیه رو براشون انتخاب کردید و شانس آوردید که ماهی هاتون تا حالا دچار بیماری روده ایی نشدن !!! دادن کرم خونی به ماهی ها فقط هفته ایی نهایتا” دو وعده توصیه میشه مخصوصا” برای ماهی هایی مثل ماکرو که اصلا” نباید با غذاهای پروتین دار زیاد تغذیه بشن چون خیلی زود دچار بیماری نفخ معده میشن و تلف میشن !!! سعی کنید از غذاهای شرکتی مرغوب مخصوص سیچلایدهای افریقایی استفاده کنید که دربازار نیز زیاد هست برندهایی مثل تترا ، سرا ، جی بی ال ، ویتاکرافت ، تروپیکال و … حداقل از ۳ تا غذای جداگانه استفاده کنید که ماهی هاتون تنوع غذایی داشته باشن
      موفق باشید

      پاسخ
      1. علیرضا

        یعنی میفرمایید هفته ای دوبار کرم خونی بهشون بدم حداکثر؟اگه هفته ای دوبار کرم خونی بدم تغذیه روزانه نیاز نیست؟اگه نیازه برای تغذیه روزانه چه غذایی بدم؟چون تازه کارم خیلی اطلاعات ندارم.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          دوست عزیز تغذیه روزانه لازمه ولی از کرم خونی نبای داستفاده کنید و حداکثر دو وعده در هفته باید مصرف کنید نه اینکه تنها همین دو وعده غذایی رو مصرف کنید شما باید در طول هفته از غذاهای متنوع به ماهی هاتون بدین و کرم خونی هم یا اصلا مصرف نکنید و اگر هم خریداری کردین هفته ای دو وعده کرم خونی بدین و بقیه وعده ها رو غذاهای دیگه ای استفاده کنید.

          پاسخ
        2. یاشار

          درود
          دوست عزیز ، آقا مجتبی کاملال” توضیح دادن خدمتتون فقط در تکمیل حرفای ایشون عرض کنم خدمتتون که ماهی های شما باید بیشتر از اسپرولینا استفاده کنن و برند هایی رو که براتون نام بردم غذاهای خوبی با منشا اسپرولینای بالا دارن که به راحتی میتونید ماهی هاتون رو روزانه باهاش تغذیه کنید .
          موفق باشید

          پاسخ
  9. محمد حسین

    سلام میشه ماکرو و دبوسی و سیلور شارکو با اروانا نگهداری کرد ؟؟؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم بهترین شرایط برای نگهداری از ماهی با ارزشی چون آروانا اینه که به صورت تکی در تانک باشه نه با هم تانکی !!!
      ماکرو و سیلور شارک رو بیخیال بشید فقط با فرانتوزا یا دبوسی نگهداری کنید خیلی بهتره
      موفق باشید

      پاسخ
  10. mohama123456

    ماکرو رو میخوره ولی با سیلور شارک بزرگ ۲۰سانت و میشه نگهداریس کرد ماکرو تو دهن اروانا جا میشهولی دبوسی هم سازگاره به شرطیکه کوچک نباشه

    پاسخ
  11. علی

    سلام دوستان.
    من ۶ تا ماکرو دارم روی دم همشون خال طلایی هست یه اکواریوم فروش گفت فقط نر ها خال دارن !
    حالا چی کار کنم اونجایی که قبلا خریدم گفت ۳ نر ۳ ماده هستن :|
    ولی مثلا ۲تا ابی که دارم خیلی دوره هم می چرخن همینطور ۲ ماکرو ی زردم ولی گفت دلیل نمیشه دارن بازی میکنن :(((
    چطوری بتونم تشخیص بدم ؟؟؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز اون خال معمولا” در باله های ماهی نر به وجود میاد اما همیشه صد درصدی نیست بنده شخصا” ماکرو داشتم دمش هم خال داشته اما ماده بوده . عکس های شما رو دیدم زیاد واضح نبود اما بنده نظرم بر اینه که ماهی های شما نر و ماده هستن . اگه دو تایی که فرمودید دور هم میچرخن همش با هم هستن و یک گوشه آک رو واسه خودشون انتخاب کردن و در حال تمیز کاری و مرتب کردن اون گوشه هستن یعنی جفت خوردن و دارن اماده برای تخم گذاری میشن . برای تشخیص جنسیت بهتر (( قسمت تشخیص جنسیت همین مطلب رو که اقا شهریار زحمتش رو کشیدن تا آخر مطالعه کنید شاید بتونه کمکی بهتون بکنه
      موفق باشید

      پاسخ
  12. محمد حسین

    سلام خسته نباشید ببخشید ترکیب سورم و پروت و ماکرو و جویل فیش تو تکواریوم ۱۸۰ لیتری چطوره ؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر فضای کافی و مخفیگاه به تعداد داشته باشید شدنی هست البته دقت کنید سایز سوروم بزرگتر باشه چون ممکنه از جوئل و ماکرو کتک بخوره .
      بهتره جوئل و ماکرو جفت باشن ضمنا سوروم نر با پروت ماده جفت میخوره.

      پاسخ
  13. saleh

    سلام
    علایم جفت خوردن الکتریک یلو ها چیه؟
    دو روزه الکتریک یلو هام دور هم تند تند میچرخند
    ولی گوشه ای از اکواریوم رو تمیز نمیکنن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      دور هم میچرخن، لب به لب میشن، نر خودشو میلرزونه و احتمالا یه جایی رو تمیز کرده و مدام دور ماده میچرخه تا اونو برای تخم ریزی به اونجا هدایت کنه.
      در غیر اینصورت هم اگه دعوا باشه چند دقیقه طول میکشه تا یکی از الکتریک بلوها شروع کنه به کتک زدن دیگری در حد مرگ.
      موفق باشید

      پاسخ
  14. saleh

    سلام
    با تشکر از شهریار جان
    یکی از ماکرو هام بال سمت راستش رو بسته الان که دقت میکنم زخم شده و بالش سیاه شده و لب و دهنش به سمت چشمش واون سمتی که بالش رو بسته نگه میداره سیاه شده دردش چیه؟ ترسیده؟ زدنش؟ ندیدم بزننش

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم اگه بالش زخمی شده یا کتک خورده یا به دکور برخورد کرده (( هنگام فرار )) با شیشه از بقیه جداش کنید تا کمی استرسش از بین بره و خوب تغذیش کنید تا جون بگیره . کیفیت آب رو بالا ببرید و از متیلن بلوی مرغوب برای جلو گیری از قارچ زدن زخم ها استفاده کنید .
      موفق باشید

      پاسخ
  15. saleh

    سلام
    باتشکر از دوست خوبم شهریار و یاشار عزیز
    من خیلی دوست دارم حداقل یک نوع از ماهی های دهان پرور رو تکثیر کنم . ماهی های من هیچ کدوم جفت نمیشن اون روزم گفتم علایمش هست نشد چه جوری ترغیب کنم که جفت بشن؟
    یه راه حتمی بگید چون شدیدا علاقه دارم
    ممنون

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز ابتدا عذرخواهی میکنم بابت تاخیر در پاسختون ، سوال شما در بین کامنت های بی شمار گم شده بود و بنده امروز اتفاقا” به سوال شما بر خوردم امیدوارم دیر نشده باشه و شما به بزرگی خودتون مارو عف بفرمایید .
      شما برای چند روز نر ها و ماده ها رو با شیشه داخل تانک اصلی از هم جدا کنید بطوری که به هم دید داشته باشن سپس بعد از ۷ الی ۱۰ روز شیشه رو بردارید با این کار ماهی های شما به جفت خوردن ترغیب میشن . البته احتمالا” تا الان جفت شدن
      موفق باشید

      پاسخ
  16. hosain68

    سلام
    ماکرو با سورم و پروت و یا گوره خری میسازه اگه نمیسازه کدوم باید حذف بشه یا پیشنهاد میکنید چی اضافه بشه میخوام درگیری نداشته باشم
    شکراّ

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز با توجه به اینکه شما میخوای از گوشتخوارها نگهداری کنید امکان اینکه در تانکتون درگیری صفر باشه نیست و در بهترین شرایط سازگاری نیز گه گاهیدرگیری و تعقیب و گریز خواهید داشت و اصلا” لذت گوشتخوارها به همین درگیری ها برمیگرده . اما دوست عزیز خیر ماکرو با سورم و پرت سازگاری خوبی نداره و بهتره افریقایی ها با امریکایی ها حتی المقدور نگهداری نشن مگر در شرایط خاص
      شما کنار ماکرو میتونید از گوره خری ، کالیکو ، موری و حتی دیماسونی نگهداری کنید
      موفق باشید

      پاسخ
      1. hosain68

        درود بر یاشار ماکرو + گوره خری+ دیماسونی خیلی دوست دارم
        پس میشه ماکرو با گوره خری نگه داشت و دیماسونی(گوره خری امریکاییه مشکلی پیش نمیاد؟). اگه سایز سه چهار سانتی از همشون بگیرم بعد چه مدت بچه میدن؟ از بچگی با هم باشن تا اخر با هم میسازن؟
        ممنون میشم بازم راهنمایی کنید دنبال ترکیب خوبم که سازگار باشند و متنوع ولی نمیتونم پیدا کنم
        شکرا

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نمیشه گفت چه زمانی تولید مثل میکنن چون بستگی به شرایط نگهداری و خود ماهی ها داره.
          اما در مورد سازگاری بنظر بنده از بین گوره خری و دماسونی یک گونه رو انتخاب کنید چون هر دو مهاجم هستن و سازگاری جالبی با هم ندارن ولی باز ماکرو با دماسونی و یا گوره خری با ماکرو به نسبت سازگار تر هستن تا دیماسونی و گوره خری ؟؟!!

          پاسخ
  17. محمد

    سلام من ی تانک کوچیک دارم و میخوام که ماکرو های کوچک بریزم توش ،آیا میشه ماکرو هارو با اسکار و پرتو کت برنز و کت لجنخوار پلنگی نگهداری کنم توی تانک هم یکی دوتا کشتی با دوتا گیاه مصنویی دارم که کف تانکم یه سه چهار سانت شن ریختم ، میخواستم بدونم که پمپ اکسیژنم باید همیشه روشن باشه!؟
    و دستگاه تصفیه رو اگه ازش استفاده نکنم مشکلی پیش میاد چون آخه وقتی تصفیه رو روشن میکنم با این که دستگاه کوچیک گرفتم ولی باز جریانی راه میندازه که ماهیا میچرخن تو آب،
    و این که هر دو هفته ای یه بار ۱/۴ ابو تعویض میکنم و تمیز نگه نگه میدارم تانکو ، اگه در این موارد راهنماییم کنید خیلی ممنونتون میشم
    و این که با این حال چند وقت یک بار پیشنهاد میکنید که کل آب تانک رو عوض کنم
    مرسیی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کت برنز توسط گوشتخوارها کشته و خورده میشه.
      کت پلنگی در سایز مناسب موردی نداره.
      اسکار با ماکرو ترکیب خوبی نیست
      بله پمپ هوا باید ۲۴ ساعته و ۳۶۵ روز سال روشن باشه.
      فیلتر داخلی اگر دارید میشه خاموشش کرد ولی فیلتر خارجی ( تاپ فیلتر – فیلتر سطلی و … ) رو نباید خاموش کنید.
      هر دو هفته یک سوم سیفون کنید.
      هرگز نباید کل آب رو تعویض کنید مگر مورد خاص و استثنائی پیش بیاد.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *