سرماخوردگی طوطی ها (پیشگیری و درمان)

اکثرا سرماخوردگی در طوطی ها بر اثر جریان هوا یا محیط سرد و رعایت نکردن اصول نگهداری صورت میگیرد که در صورت پیشرفت و گسترش بیماری و عدم توجه و درمان به موقع موجب عوارض شدید و حتی منجر به مرگ پرنده خواهد شد. شاخص ترین علائم سرماخوردگی را میتوان عطسه و تنفس شدید ذکر کرد. که در همان ابتدای بیماری و در سریع ترین زمان ممکن باید درمان شود. این نکته هم باید یاداور شد که عطسه به تنهایی عامل سرماخوردگی نیست و سرماخوردگی همیشه با علائم دیگری همراه با عطسه ظاهر میشود.

به ادامه متن توجه کنید

اصولا هر گونه بیماری برای طوطی ها خطرناک است و حتی ممکن است به مرگ انها منجر شود ولی به هر حال درمان بعضی بیماری ها بسیار مسمر ثمر و قابل بهبود است.

بیماری سرماخوردگی یک نوع بیماری رایج و فابل درمان است که طوطی ها  در شرایط بد ،مثلا جریان هوا ،واگیر از طوطی های دیگر ،اتاق های سرد و …. به ان مبتلا میشوند ولی تا حدود زیادی بدون دخالت دامپزشک ما میتوانیم پرنده را درمان کنیم

علائم بیماری سرماخوردگی:

۱-عطسه (عطسه تنها بدون علائم دیگر دلیلی بر سرماخوردگی نیست)

۲-گرفتگی بینی

۳-پلک های قرمز شده

۴-تنفس شدید و صدادار

۵-چشم های ابکی یا اب اورده

در همان مراحل ابتدایی یعنی زمانی که شما احساس کردید طوطی شما سرما خورده است یا علائم سرماخوردگی در ان ظاهر شده باید درمان مناسب انجام گیرد

درمان

۱- دمای اتاق را بالاببرید و در صورت وجود لامپهای مادون قرمز میتوانید برای طوطی از این لامپ ها که خاصیت درمانی خوبی نیز دارند استفاده کنید

نکته: در استفاده از لامپهای مادون قرمز، سعی کنید طوری طوطی خود را کنار لامپ قرار دهید که طوطی در صورت عدم تمایل یا گرمای بیش از حد بتواند از ان دور شود

۲- بهتر است مایعات ولرم (گرم) به طوطی سرماخورده بدهید. بابونه جوشانده یکی از بهترین مایعات برای طوطی در زمان سرماخوردگی مورد استفاده است

۳- رطوبت اتاق را بالا ببرید.استفاده از دستگاه بخور بسیار مسمر ثمر خواهد بود

۴- از مولتی ویتامین مخصوص طوطی ها برای این زمان که انرژی زیادی از طوطی در اثر سرماخوردگی تحلل رفته بدهید

۵- طوطی خود را ارام گذاشته و مدام پی بازی کردن با او ، یا استحمام و یا هر گونه فعالیتی که او را خسته کند و باعث تشدید سرماخوردگی شود نباشید

توجه: اکثر مواقع مخصوصا اگر زود متوجه سرماخوردگی طوطی شویم درمان ان با موارد بالا که ذکر شد به سرعت میسر است و طولی نمیکشد که طوطی شما درمان میشود ولی در صورتی که بهبودی در همان مراحل اولیه صورت نگرفت و بیماری در حال تشدید بود باید سریعا به دامپزشک مراجعه کرد تا برای طوطی شما انتی بیوتیک تجویز کند.

علت اینکه انتی بیوتیک را در درمان سرماخوردگی در بالا ذکر نکردم این بود که برای تجویز و مصرف صحیح انتی بیوتیک حتما باید به دامپزشک مراجعه شود و از دادن انتی بیوتیک به صورت سر خود و بدون دستور پزشک به طوطی جدا خوداری کنید

راه های پیشگیری: سعی کنید طوطی خود را هیچگاه و به هیچ عنوان در جریان هوا قرار ندهید. در فصول سرد سال استحمام طوطی را با احتیاط و در محیط گرم انجام دهید، از ویتامینها برای طوطی خود استفاده کنید تا طوطی شما ضعیف نباشد و در مقابل بیماری ها مقاومت داشته باشد، از دادن نوشیدنی های سرد به طوطی خود داری کنید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,281 دیدگاه در “سرماخوردگی طوطی ها (پیشگیری و درمان)

  1. مهرشاد

    سلام .آقا مجتبی ببخشید میخواستم بدونم ک سبزیجات هویج و میوه جات مث پرتغال و مخصوصا سیب و حبوبات چند بار در هفته برای طوطی توصیه میکنید ؟؟و این تخمه چقدر بخوره در روز خوبه ؟میدونم این سوال مال این بخش نیس ولی لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم .در ضمن از زمانی ک شما گفتین هوارو متعادل کن دیگ از طوطیم خداروشکر علائم سرماخوردگی ندیدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هر روز یک روز میوه و یک روز سبزی تا تنوع هم داشته باشه و براش تکراری نشه و یا روزی یک نوع میوه بهش بدین.
      تخمه آفتاب گردان هرچی دلش خواست بخوره مشکلی نداره و باید دائم و ۲۴ ساعته جلوش باشه .
      ارزن درشت هم بهش بدین میخوره – ذرت تازه – جوانه گندم تازه هم دوست دارن.
      خدا رو شکر حالش بهتره.

      پاسخ
  2. مهرشاد

    دستتون درد نکنه ،فقط من موندم ک بعضیا میگن تخمه باید خیلی خیلی کم بدین و نمیدونم چربی دور قلب میگرن و از این حرفا .نظر شما چیه ؟؟همون همیشه تخمه جلوش باشه؟آخه طوطی تخمه خیلی دوس داره چطور میگن کم کنین و ی روزی ۲۰تا دونه ۱۰صب و ۱۰تا غروب یا شب !!!!!!!؟؟؟؟

    پاسخ
  3. مجتبی

    سلام
    خیر تخمه غذای اصلی طوطی هست به جز طوطی های کوچک که نمیتونن دانه های بزرگ رو بخورن تازه همون ها هم میشه با تخمه سایز کوچک تغذیه بشن.
    اولا تخمه آفتاب گردان درسته چرب هست ولی چربی مفید داره دوما این چربی رسوب نمیکنه چربی گیاهی مفید و غیر اشباع هست .
    خب متاسفانه از این دانشمندا ما زیاد داریم و همینطوری از پیش خودشون هرچی شد میگن که از عقل ناقص ما هم خارجه جالبترش اینه که دلیل علمی هم براتون میارن و خیلی باحال از قلب و رسوب و همه چی هم حرف میزنن ؟؟!!

    پاسخ
    1. مهرشاد

      خخخخ والا ب خدا .دانشمند براشون زیاده .دستتون درد نکنه بابت راهنمایی های خوبتون و درستتون .بعد علت غرغر کردن طوطی برای چیه حتی آب و غذا هم داره !!!؟؟

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        غرغر کردنش طبیعیه هم از استرس و ترس میتونه باشه و هم از دفاع از لونه و قلمرو خودش و هم برای جلب توجه شما و بازی و …..

        پاسخ
  4. محمد جواد

    سلام ببخشید آقا مجتبی از این بیماری آنفولانزا جدیده خبر دارید تا حالا چند تا پرنده رو کشته ممکنه پرنده هایی که توی سالن اتوبان آزادگان هستند این بیماری رو داشته باشند. آیا طوطی ها و مرغ های مینا زودتر به آن دچار می شوند میگن خیلی مرگبار لطفا خواهش راه تشخیص بیماری برام بفرستید ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا پست تکراری ارسال نکنید.
      خب هر سال از این بیماری ها زیاد هست اما برای پرنده خونگی که با پرنده های وحشی و غریبه و آزاد در ارتباط نیست خیلی مشکلی پیش نمیاد و جای نگرانی نداره. امسال متاسفانه هوا جالب نبود و بیماری زیاد هست ولی در این حد که تبلیغات الکی هم میکنن نیست همیشه یک گروهی شایعه پراکنی الکی میکنن .
      ضمنا واکسن انفولانزا مخصوص پرندگان در دامپزشکی هست اما اگر پرنده آلوده باشه و واکسن بزنه زودتر تلف میشه.
      در هر جایی پرنده سالم و بیمار هست و اصلا نمیشه نظر داد خواهشا نام نبرید فقط هنگام خرید دقت کنید پرنده سالم بخرید.
      علائمش بسیار شبیه به سرماخوردگی هست و پرنده بی حال و پف کرده هست و حتی فضله آبکی داره.

      پاسخ
  5. مریم

    سلام وخسته نباشید
    من یه کاسکو۶ساله دارم.حدود یکسال ونیم پیش سرماخوردوسینوسش عفونت کرد.چشمش هم شدیدا متورم شد.خلاصه باهربدبختی بودخوب شد.حدودچهارروزپیش چشمش دوباره متورم شداما هیچ نشونه ای ازسرماخوردگی نداشت فقط غذا نمیخورد به توصیه داروخانه از قطره کلوبیوتیک برای چشمش استفاده کردم تورم چشمش گاهی خوبه وگاهی هم نه.ولی همش چشمشو میبنده. از دو روزپیش هم آبریزش بینی پیداکردالبته خیلی کم .برای اونم از قرص سرماخوردگی بزرگسالان استفاده کردم.خیلی نگران چشمش هستم.لطفا کمکم کنید

    پاسخ
  6. علی

    سلام من دوتا طوطی برزیلی دارم دوروزه یکیش کسل شده غذانمیخوره اصلا هم نمیخونه موهای سرشم پف کرده توروخداکمکم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از نوع فضله پرنده توضیح بدین احتمالا اسهال شده.
      حتما سعی کنید محل پرنده رو گرمتر کنید و از غذای نرم و متنوع براش استفاده کنید چون ممکنه دانه های سفت رو نتونه بخوره.
      از میوه – سبزی – تخم مرغ آب پز – جوانه گندم تازه – ذرت تازه و … استفاده کنید.
      اگر یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و ۲۴ ساعت جلو بذارید و هر ۱۲ ساعت داروی تازه درست کنید خیلی مفیده. پرنده سالم هم دارو بخوره مشکلی نداره.
      باز از رفتار و فضله و خوراک پرنده بیشتر توضیح بدین در خدمتتون هستیم.

      پاسخ
  7. مهرشاد

    سلام .آقا مجتبی من ی چند روزی میشه یک جفت طوطی عروس اوردم و ماده خیلی کف دریا میخوره اصن گاز میزنه و تخمه در عرض نیم ساعت ی ظرف تخمه تموم میکنن.الان ی دو سه روزی عطسه میکنه و پف میکنه و فک میکنم سرما خورده و همونطوری ک شما گفتین درجه حرارت و گرمارو بالا بردم و رطوبت هم همینطور کمی بهتر شد البت با این حالت بی حالی غذا هم میخوره و بعد رفتم دامپزشکی ی پودر زرد رنگ داد و با ی محلول سفید رنگ گفت بریز تو آبشون بخوره هم برای درمانه و هم برای پیشگیری و بقیه پرنده ها هم خوردن مشکلی نداره و ویتامین آدسه ای هم داد با ی محلول صورتی رنگ تقریبا گفت اینم بده بهشون .من دیشب پودر دادم .صب بهتر شده بود ولی خوب خوب نشد .عطسه دیگ نمیکن یا خیلی کم شده .لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوال تکراری با چند نام مختلف نپرسید و برای دریافت پاسخ صبر کنید.
      خیلی خوبه بذار هرچی دوست دارن غذا و تخمه بخورن مخصوصا عروس پرنده ای هست که اگر جابجاش کنید یه مدت تغذیه نمیکنه اما از شما شکر خدا تغذیه خوبی دران و جای نگرانی نداره.
      اون پودر زرد داروش هست و تتراسیکلینه یک و حداکثر سه روز از اون پودر استفاده کنید درمان میشه .
      اون پودر سفید نمیدونم چیه و احتمالا ویتامین هست.
      ویتامین آ د سه ای هم عالیه فقط بعد از دوره درمان استفاده کنید و بهتره با آنتی بیوتیک هم زمان مصرف نشه.
      محلول صورتی رنگ هم ویتامین هست احتمالا.
      ببخشید قرار نیست بعد از مصرف دارو معجزه بشه باید صبر کنید تا دوره درمان طی بشه و دارو اثر کنه دقت کنید از آنتی بیوتیک زیاد از حد استفاده نکنید حداکثر سه روز ضمنا هر ۱۲ ساعت باید داروی تازه براشون درست کنید.

      پاسخ
  8. مهرشادد

    سلام .ببخشید مزاحمتون میشم .طوطی من گرینچیک ۱ سال خوردهیشه امروز بیدار شدم دیدم بی حاله چشاش همش میرفت روهم بیدار میشه بهش اب دادم اورد بالا ابرو.بهش تخمه هم میدم نمیخوره خیلی بی حاله .ممنون میشم هرچی زودتر منو راهنمایی کنید لطفا.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید هرچه زودتر از آنتی بیوتیک استفاده کنید تا تلف نشده امیدوارم دیر جواب نداده باشم.
      یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و ۲۴ ساعت جلوش باشه و هر ۱۲ ساعت داروی تازه درست کنید.
      اگر اصلا نمیتونه آب بخوره باید مقداری از همون محلول رو با سرنگ بهش بدین بخوره مثلا یک سی سی بخوره کافیه بیشتر بهش ندین چون ممکنه بریزید بره تو ریه پرنده و خفش کنید مراقب باشید.
      باید غذا نرم از جمله میوه – سبزی – سیب زمینی آب پز – تخم مرغ آب پز – جوانه گندم تازه و ذرت تازه بهش بدین خلاصه دانه و غذای نرم بهش بدین چون ممکنه ضعیف شده باشه و نتونه دانه های سفت رو بخوره و یا حداقل تخمه رو پوست بگیرید و مغز اون رو بهش بدین.

      پاسخ
  9. مهرشاد

    سلام .آقا مجتبی وقتی ۳ روز دوره درمانش برای سرماخوردگی تموم شد .تا چند روز از ویتامین، استفاده کنم ؟؟الان خداروشکر حالش بهتر شده و غذا ایناهم میخوره و صدای جیغشم دراومده و پراش هم تمیز میکنه آیا سرماخوردگی از تنش خارج شد؟؟حیوون دیگ ای تو اتاق پیش اینا بیارم اشکالی داره ؟و دیگه دارو سرماخوردگی ندم بهشون همون ۳ روز ک گفتین کافی بود ؟
    ممنون از راهنمایی های خوبتون .شما کانال هم دارین تو تلگرام ؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آره خب گفتم حداکثر ۳ روز دارو بدین .
      بعد از آنتی بیوتیک یک روز و یا دو روز هم ویتامین بخوره کافیه.
      حیوان دیگه هم بیارید مشکلی ندراه.
      فقط کانال سایت هست و خدا رو شکر تنها راه ارتباطی همین سایت هست.

      پاسخ
  10. مصطفی

    سلام یه جوجه عروس هلندی خریدم یه هفته میشه که فقط غذا میخورد ومیخوابید العان چندروزغذاش خیلی کم شده ونوکشو نمیبنده اشتهاش کم شده فزلشم سبزشده
    خیلی بی حالشده فکرکنم سرماخورد لطفا راهنمای بکنید چیکارکنم مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فضله اگر سبز تیره و چسبناک هست و به پر و مقعد پرنده چسبیده باشه میتونه نشانه نیوکاسل باشه که درمان خاصی هم نداره اما اگر فقط سبز و درشت هست خیلی موردی نداره.
      اگر منقارش رو نمیبنده و کلا با دهان باز تنفس میکنه عفونت داره و باید یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و ۲۴ ساعت جلوش بذارید و هر ۱۲ ساعت داروی تازه براش درست کنید ضمنا اگر هنوز با سرنگ تغذیش میکنید با این آب غذا درست کنید و بهش بدین بخوره.
      سعی کنید آب و دانه هم جلوش بذارید تا خودش کم کم نوک بزنه و بخوره هر چند سن جوجه رو هم به ما نگفتین ولیکن اگر بالای ۳۵ تا ۳۸ روز سن داره باید آب و دانه دائم جلاوش بذارید تا کم کم غذا خور بشه ولی غذای سرلاکی رو نباید یک مرتبه قطع کنید ضمنا اگر سرلاک میدین نباید حاوی شیر و لاکتوز باشه.
      همه اینها رو توضیح دادم چون نفرموده بودین سن جوجه چقدر هست و آیا سرلاکیه و یا دونه خور شده به هر حال داروش همون تتراسیکلین هست. حداقل ۲۴ ساعت و حداکثر ۳ روز از این دارو استفاده کنید و نه بیشتر.
      ضمنا بینی و داخل حلق پرنده رو معاینه کنید تا چیزی باعث گرفتی اون ناحیه نشده باشه مثلا پر – پوست تخمه و …. اگر بود اون رو خارج کنید.

      پاسخ
  11. علیرضا

    سلام. خسته نباشید. من ۳.،۴ روزه یه عروس هلندی ۳ ماهه گرفتم. تو طول روز با پاهاش بینیشو میخارونه بعد انگار ۲بار عطسه میکنه. این از چی میتونه باشه؟ بیماریه ؟

    پاسخ
    1. فاطمه خوبانی

      سلام
      خیر بیماری نیست و هیچ مشکلی هم نداره تقریباً تمام طوطی ها اینطوری هستند حتی طوطی خودم بعضی موقع ده بیست تا عطسه میکنه ولی چیزیش نیست

      پاسخ
  12. ناشناس

    سلام،من ۱۰روزه یه کاسکو ۷ماهه خریدم،دمای هوای خونه از ۲۷درجه بالاتره ولی کاسکو هر دو دقیقه یک عطسه میکنه،بهش مولتی ویتامین و بابونه دادم فایده نداره،چکارکنم؟؟؟قرص سرماخوردگی کودکان خوبه بهش بدم؟؟؟

    پاسخ
  13. ناشناس

    درضمن ازنظر فضله مشکلی نداره،ترشحات هم نداره،بیحال هم نیست،اشتهاشم کم نشده،شاید اوایل سرماخوردگیشه،خواهشا کمک کنید خیلی ناراحتم

    پاسخ
  14. رضا جدي

    سلام
    گاهی اوقات عطسه دلیلش سرماخوردگی نیست ممکنه گرفتگی یا حساسیت باشه البته بهتره به یک دامپزشک نشونش بدید و بی دلیل قرص ندید

    پاسخ
    1. ناشناس

      بینیشو باپاهاش میخارونه،آخه دقیقا از وقتی بردمش کلینیک دامپزشکی اینجوری شد،بااینکه قفسش کاور داشت ولی شاید سردش شده یا از پرنده های دیگه گرفت،میترسم ببرمش تو این سرما بیرون

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        درمان سرماخوردگی پرنده با قرص سرماخوردگی نیست قربان و نباید از این داروها بهش بدین باید یک کپوسل تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و ۲۴ ساعت و حداکثر سه روز جلوش باشه البته هر ۱۲ ساعت باید داروی تازه و جدید براش درست کنید.
        شما یک روز به پرنده خودتون دارو بدین خوب میشه و نیازی نیست بیشتر از دارو استفاده کنید. محل پرنده رو گرمتر کنید و جلوی در و پنجره و محل وزش باد نباشه.

        پاسخ
        1. ناشناس

          منظورتون تتراسیکلین مخصوص انسانهاست یا اینکه مخصوص حیوانات؟؟؟

          پاسخ
          1. مجتبی

            سلام
            تتراسیکلین ۲۵۰ انسانی هم کاربرد انسانی داره و هم در پرنده و ماهی مصرف میشه اما برای دام خب فرق میکنه و تتراسیکلین قوی تر باید استفاده کنید. برای طوطی و پرنده های کوچک و در اوایل بیماری حتی اگر تتراسیکلین ۱۵۰ هم استفاده کردین مشکلی نداره و جواب میده و فقط اگر بیماری پیشرفته باشه دیگه ۱۵۰ جواب نمیده و یا اگر ۱۵۰ دارید باید یک کسپول و نیم و حتی دو تا استفاده کنید.

            پاسخ
  15. سارا

    سلام من طوطی عروسم نزدیک دوسالشه تابه حال مریض نشده ولی دوروز پیش بردمش حمام شبش متوجه شدم داره بالا میاره فقط یک بار حالش بهم خورد از اون به بعد اسهاله ومدفوعش سفید ابکی بی حاله اشتهاشم کم ازدیروز داخل ظرف ابش یکم عسل ریختم میخوره ولی همون جوری بی حاله خیلی صحبت میکرد ولی الان همش خوابه به نظرتون سرماخورده؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده سرمانخورده و یا هنوز اوایل بیماری هست به هر حال فعلا محل پرنده رو گرمتر کنید و غذای مقوی بهش بدین.
      عسل خیلی خوبه ولیکن مصرف بیش از حدش برای پرنده جالب نیست پس دقت کنید در مصرف اون.
      اما در مورد فضله سفید آبکی اگر فضله سفید و یا کرم رنگ و آبکی و یک دست باشه نشانه عفونت هست و باید آنتی بیوتیک مصرف کنه اما اگر فضله آبکی و بی رنگ باشه نشانه استرس و یا سردی هوا هست.
      دقیق توضیح بدین چه حالتی هست در خدمتیم اگر هم نیاز به مصرف آنتی بیوتیک باشه باید یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید وظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و ۲۴ ساعت جلوش بذارید وهر ۱۲ ساعت داروی تازه و جدید براش درست کنید.

      پاسخ
      1. سارا

        دیروز که از خواب بیدارشدم بعداز چندساعت کلا متوجه شدم هیچی نمیخوره حتی آبم نمیخوره نگران شدم بردمش دکتر بهش یک امپول تقویتی بودفکرکنم زدن ویک قطره دادن هر۱۲ساعت بهش بدم گفتن انتی بیوتیکه دیروز دوباره حالش بهم خورد زنگ زدم به دکترگفتم گفتن چون توماشین بوده برین خونه بهترمیشه،از دیشب دارم بزور اب میوه میدم بهش باسرنگ خودش هیچی نمیخوره ولی امروز از کف قفس میاد بالای چوب میخوابه.
        به نظرتون خوب میشه؟خیلییی نگرانشم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          باید طبق دستور دامپزشک عمل کنید بعد چرا به زور آب میوه بهش میدن ؟؟!!! ممکنه بره داخل ریه پرنده و خفش کنید.
          بهتره غذای نرم بهش بدین و حتی میوه و سبزی جلوش بذارید تا بخوره .
          دو سه ساعت غذا نخوردن اصلا موردی نداره بعد وقتی هم چینه دانش رو پر از آب کردین طبیعیه که دیگه جا نداره غذا بخوره و حتی بالا میاره. جوانه گندم تازه – ذرت تازه -تخم مرغ آب پز و غذای متنوع بهش بدین به جای آب میوه .تخمه رو پوست کنید و مغز اون رو بهش بدین.

          پاسخ
          1. سارا

            اخه دامپزشک گفت اگر چیزی نخورد به زور بریز تو دهنش باسرنگ که از پادرنیاد،الان من چکارکنم امتحان کردم از صبح تا عصر هیچی نخورد منم اب میوه ندادم بهش دوباره با سرنگ بدم بهش؟
            خیلی نگرانشم?

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              قبول حرف دامپزشک درسته ولی نه فقط آب میوه بهش بدین.
              خب سرلاک مخصوص و یا غذای تخم مرغی و دانه نرم و کوبیده شده و …. بهش بدین با آب میوه که سیر نمیشه بنده هم نگفتم اصلا بهش غذا ندین گفتم غذای متنوع بهش بدین فقط با دو سه ساعت غذا نخوردن طوریش نمیشه خواهشا جواب ها رو کامل مطالعه کنید نوشتم براتون چی بهش بدین تعجب کردم این همه به پرنده گرسنگی دادین کجا بنده گفتم هیچی بهش ندین ؟؟؟!!!.

              پاسخ
              1. سارا

                گفتین به زور ندین منم ندادم بهش الان خودش شروع کرده میخوره ولی خیلی کم خیلی لاغرشده.
                سرلاک واسش بگیرم چجوری باید بدم بهش در روز چندبار؟

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  اگر اگر خودش غذا میخوره دیگه نیازی ینست از سرلاک و غیره استفاده کنید فعلا ضعیف شده و کم غذا خوردنش هم موردی نداره کم کم که حالش جا بیاد خوب میشه نهایتا یک ویتامین مخصوص پرندگان از دامپزشکی تهیه کنید و هفته ای یک روز در ظرف آبخوریش بریزید.
                  سرلاک هم باید بدون شیر و بدون لاکتز باشه و اگر خواستین باید با سرنگ بهش بدین که فعلا نیازی نیست فقط غذای متنوع میوه سبزی ذرت و … بهش بدین و ویتامین هم فراموش نشه.

  16. ناشناس

    سلام مجتبی خان،کاسکوی من دو روزه نصف وقتشو روی چوب نمیشینه،میره کف قفس،شب موقع خواب هم پایینه،تا چراغو روشن میکنیم میشینه روی چوب،علتش چی میتونه باشه؟طبیعیه؟

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام داش
      من در مورد کاسکو زیاد اطلاعات ندارم اما یه نظرکی میدم
      ممکنه سایز چوب کوچیک باشه و پای پرنده ازیت بشه یا اگه مثلا یه پاشو میگیره بالا چک کن ببین پاش چیزیش نشده باشه و ممکنه از چیزی در بالای قفس در نبود شما بترسه و بره کف قفس بشینه
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دقیقا با نظر دوستمون موافقم ابتدا ببینید از چیزی نمیترسه و یا پای پرنده و یا چوب نشیمنگاه مشکلی نداره بعد اگر اینها نبود طبیعیه.
      این مدتی که کاسکو دارم همه رفتاری ازش دیدم خوابیدن کف قفس و حتی خوابیدن به حالت آویزون شده از قفس که حتی نصف شب باعث افتادن کاسکو به ته قفس هم شده خلاصه این رفتارش میتونه طبیعی و یا از وضعیت محیط اطرافش باشه.

      پاسخ
  17. ناشناس

    قبلا اینکارو نمی کرد،پاشو چک کردم مشکلی نداشت.دو سه بارم هست چوبشو میندازه،وقتی هم میخوایم درستش کنیم میره رو چوب وامیسه و قار میزنه،نمیذاره.
    نمیدونم دلیلش چیه ?

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      به نظرم براش کوچیک شده و وقتی روش میشینه خسته میشه یه چوب دیگ
      قطور تر از اکن خکدت پیدا گن و خوب بشورش و سمی هم نباشه ایشالا ک درست میشه
      اینا نظربنده بود ک جتما بقیه دوستان نظرات کار امد دیگه ای دارن
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
      1. ناشناس

        آخه دو هفته ست خریدمش،۷ماهشه،قفسشم ازنظر دامپزشک واسش مناسبه،چوب هم روی خود قفس بود،همه قفسها چوبهاش همین قطر بود،نمیدونم ایرادکار کجاست

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب اگر فقط دو هفته هست اون رو خریدین که کاملا طبیعی هست و هیچ مشکلی نداره و هنوز عادت نکرده و این رفتار عجیب و غریب برای طوطی که هنوز غریبه هست زیاد پیش میاد.
          بهتره در زمان خواب یک پارچه نازک روی قفس بکشید تا پرنده در آرامش بخوابه و صبح پارچه رو بردارید ضمنا این احتمال هم هست که تا نصف شب بداره و واقعا پرنده خسته میشه و دیگه نمیدونه باید چکار کنه به صورت طبیعی اینها باید با غروب آفتاب به خواب برن و با طلوع خورشید بیدار بشن حالا یک ساعت جلو عقب نه اینکه تا ۱۲ شب بیدار بمونه سعی کنید کاسکو ساعت ۹ شب دیگه بخوابه و روی قفس رو بپوشید حتی اگر چراغ روشن هست شما روی قفس رو بپوشید تا پرنده اذیت نشه و استراحت کنه.

          پاسخ
        2. MAHDI rezaei

          سلام
          داش شما هم زیاد سخت نگیر خوب شاید اونجوری راحته و عروس خود بنده بیشتر اوقات میرفت کف قفس به جستجو مشغول میشد و تخمه هایی رو ک افتاده بود رو پیدا میکرد میخورد اگه پاهاش و نشیمن گاه ایرادی نداره و از چیزی هم نمیترسه دیگ نگران نباش خوب میشه
          قربان شماMAHDI

          پاسخ
  18. سارا

    ممنونم از راهنماییتون حالش بهترشده امروز خودش ذرت و…میخوره فقط وقتی از قفس میارمش بیرون میره زیر تخت یا زیر بخاری قایم میشه میشینه دلیل این کارش هم بخاطر مریضیشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ ربطی به بیماری نداره فقط ترسیده و استرس داره بهتره فعلا دست کاریش نکنید.

      پاسخ
      1. سارا

        امشب مثل وقتی میخواد بالا بیاره میشه ولی چیزی از دهنش بیرون نمیاد چکارکنم؟؟؟؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نمیشه ندید نظر درستی بدم شاید از نوع تغذیه باشه و یا چیزی داخل حلق و یا بینی پرنده رفته اول معاینش کنید ببینید پوسته تخمه و یا پر داخل حلقش نباشه.

          پاسخ
          1. سارا

            سلام
            امروز ظهر متاسفانه عروسم مرد?خیلی تلاش کردم واسش اما نشد.
            ببخشید یک سوال دیگه دارم:نیوکاسل که طوطی ها میگیرن درمان نداره؟؟؟چون دامپزشکی که طوطیمو بردم گفت اگر نیوکاسل گرفته باشه تلف میشه که متاسفانه شد.ممنون از پاسخگوییتون

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              متاسفم.
              بله درست گفته نیوکاسل درمان نداره نه در طوطی بلکه در هیچ پرنده ای درمان نداره و فقط با واکسن میشه پیشگیری کرد و نه درمان.

              پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *