سرماخوردگی طوطی ها (پیشگیری و درمان)

اکثرا سرماخوردگی در طوطی ها بر اثر جریان هوا یا محیط سرد و رعایت نکردن اصول نگهداری صورت میگیرد که در صورت پیشرفت و گسترش بیماری و عدم توجه و درمان به موقع موجب عوارض شدید و حتی منجر به مرگ پرنده خواهد شد. شاخص ترین علائم سرماخوردگی را میتوان عطسه و تنفس شدید ذکر کرد. که در همان ابتدای بیماری و در سریع ترین زمان ممکن باید درمان شود. این نکته هم باید یاداور شد که عطسه به تنهایی عامل سرماخوردگی نیست و سرماخوردگی همیشه با علائم دیگری همراه با عطسه ظاهر میشود.

به ادامه متن توجه کنید

اصولا هر گونه بیماری برای طوطی ها خطرناک است و حتی ممکن است به مرگ انها منجر شود ولی به هر حال درمان بعضی بیماری ها بسیار مسمر ثمر و قابل بهبود است.

بیماری سرماخوردگی یک نوع بیماری رایج و فابل درمان است که طوطی ها  در شرایط بد ،مثلا جریان هوا ،واگیر از طوطی های دیگر ،اتاق های سرد و …. به ان مبتلا میشوند ولی تا حدود زیادی بدون دخالت دامپزشک ما میتوانیم پرنده را درمان کنیم

علائم بیماری سرماخوردگی:

۱-عطسه (عطسه تنها بدون علائم دیگر دلیلی بر سرماخوردگی نیست)

۲-گرفتگی بینی

۳-پلک های قرمز شده

۴-تنفس شدید و صدادار

۵-چشم های ابکی یا اب اورده

در همان مراحل ابتدایی یعنی زمانی که شما احساس کردید طوطی شما سرما خورده است یا علائم سرماخوردگی در ان ظاهر شده باید درمان مناسب انجام گیرد

درمان

۱- دمای اتاق را بالاببرید و در صورت وجود لامپهای مادون قرمز میتوانید برای طوطی از این لامپ ها که خاصیت درمانی خوبی نیز دارند استفاده کنید

نکته: در استفاده از لامپهای مادون قرمز، سعی کنید طوری طوطی خود را کنار لامپ قرار دهید که طوطی در صورت عدم تمایل یا گرمای بیش از حد بتواند از ان دور شود

۲- بهتر است مایعات ولرم (گرم) به طوطی سرماخورده بدهید. بابونه جوشانده یکی از بهترین مایعات برای طوطی در زمان سرماخوردگی مورد استفاده است

۳- رطوبت اتاق را بالا ببرید.استفاده از دستگاه بخور بسیار مسمر ثمر خواهد بود

۴- از مولتی ویتامین مخصوص طوطی ها برای این زمان که انرژی زیادی از طوطی در اثر سرماخوردگی تحلل رفته بدهید

۵- طوطی خود را ارام گذاشته و مدام پی بازی کردن با او ، یا استحمام و یا هر گونه فعالیتی که او را خسته کند و باعث تشدید سرماخوردگی شود نباشید

توجه: اکثر مواقع مخصوصا اگر زود متوجه سرماخوردگی طوطی شویم درمان ان با موارد بالا که ذکر شد به سرعت میسر است و طولی نمیکشد که طوطی شما درمان میشود ولی در صورتی که بهبودی در همان مراحل اولیه صورت نگرفت و بیماری در حال تشدید بود باید سریعا به دامپزشک مراجعه کرد تا برای طوطی شما انتی بیوتیک تجویز کند.

علت اینکه انتی بیوتیک را در درمان سرماخوردگی در بالا ذکر نکردم این بود که برای تجویز و مصرف صحیح انتی بیوتیک حتما باید به دامپزشک مراجعه شود و از دادن انتی بیوتیک به صورت سر خود و بدون دستور پزشک به طوطی جدا خوداری کنید

راه های پیشگیری: سعی کنید طوطی خود را هیچگاه و به هیچ عنوان در جریان هوا قرار ندهید. در فصول سرد سال استحمام طوطی را با احتیاط و در محیط گرم انجام دهید، از ویتامینها برای طوطی خود استفاده کنید تا طوطی شما ضعیف نباشد و در مقابل بیماری ها مقاومت داشته باشد، از دادن نوشیدنی های سرد به طوطی خود داری کنید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,281 دیدگاه در “سرماخوردگی طوطی ها (پیشگیری و درمان)

  1. Alireza.jj

    بعضی وقتا بالاشو میده بالا با عجله میره سمت ابخوریش و کلشو میکنه تو نمیدونم علتش چیه من ماهی ۱ بار با اب پاش اب میریزم روش ۱بار در ماه کمه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بستگی به دمای هوا داره. خب هوا گرم باشه هر روزم شاید پرنده بخواد استحمام کنه. اما هوا خوب باشه نیازی هم به استحمام نداره و چند وقت یبار فقط برای تمیزی استحمام کنه کافیه.

      پاسخ
  2. فرشاد

    سلام, لطفا جواب بدید, من یک ملنگو دارم, نمیدونم نر یا ماده, چون یه هاله خیلی کمرنگ داره, دامپزشکم گفته زیر ۴سال داره, حدود ۳ ماه پیش بخاطر بزرگی یکی از حفره های بینش بردمش دکتر, و دوبار دو سوسپانسیون اموکسی کلاو خورده , امروز دیدم برای اولین بار عطسه ابدار کرد, این عطسه دلیلش چیه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه چهار سال سن داشته باشه که دیگه تابلو مشخص میشه نره یا ماده. اگه طوق دور گردن داره نره و نداره ماده است.
      یه دونه عطسه هم کاملا طبیعیه. باز پرنده رو زیر نظر داشته باشید. ببینید دور بینی کثیف نباشه. پلک ها قرمز نشده باشه و علائم دیگه ای نداشته باشه.
      موفق باشید

      پاسخ
  3. فرشاد

    نکنه, بمیره, دامپزشک خوب تو تهران, که اشنا با پرنده هایی مثل ملنگو باشه اگر میشناسید معرفی کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      نه دوست من همینجوری که پرنده با یه عطسه نمیمیره. ببینید علائم دیگه ای داره یا نه. به نظرم جای نگرانی نیست مگر پرنده تغذیه نکنه، پف کرده باشه، مدفوع غیر طبیعی داشته باشه و ….

      پاسخ
  4. فاطمه

    من یک طوطی یک ماهه دارم. سرما خورده یکی از بینیهاش گرفته و یکی هم آبریزش داره . جاش گرمه نمیدونم چرا سرما خورده. از صبح تا حالا هیچی نخورده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      درسته جاش گرمه اما ممکنه جلوی در و پنجره بوده و باد سرد بهش خورده و یا جلوی کولر بوده و یا شب ها جاش سرد بوده به هر حال سرماخورده و باید درمانش کنید البته این احتمال هم هست چیزی داخل حلق و بینی پرنده گیر کرده باشه مثلا پر و یا نخ و مو و حتی دانه حتما بینی و داخل حلق پرنده رو معاینه کنید تا تمیز باشه .

      پاسخ
  5. متین

    سلام ببخشید من نمیدونم کجا باید سوالم رو بپرسم.
    من یه جوجه ملنگو دارم که فکر کنم یه ماهش باشه و اینکه سرما خورده. بهش شربت سرماخوردگی اطفال میدم و تتراساکلین و چون آب بینیش غلیظه گفتن بهم خلط آور بهش بدم. آیا اینا خوبه؟نظر شما چیه.
    عطسه میزنه و آب بینی چسبنده داره. و اینکه انگار آب بینیش تو دهنش میره چون احساس میکنم یه جیزی میخوره. ممنون میشم راهنماییم کنید . از جمعه سرما خورده.
    ببخشید یه چیز دیگه.من بهش سرلاک گندم و شیر میدم. اما لاکتوز نداره. بنظرتون بده؟ بهش سیب و هویج و موز و تخم مرغ هم میدم البته

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا برای دریافت پاسخ صبر کنید.
      هرگز نباید خلط آور و شربت سرماخوردگی به پرنده بدین همون تتراسیکلین کافیه.
      بنظرم نوع سرلاک رو هم تغییر بدین بهتره شاید از نوع تغذیه باشه و یا همون سرلاک میره داخل بینی پرنده و بد بهش غذا میدین ؟؟!!

      پاسخ
      1. متین

        ببخشید اما سرما خورده.چون شبش هوا سرد شد. و انگار الان داره چشمش هم یجوری میشه.و من با قاشق بهش غذا میدم و خوب میخوره

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          شما فقط از تتراسیکلین استفاده کنید و بس. شربت و قرص و سرم و …. نیاز نیست. چهار پنج روز تتراسیکلین رو ادامه بدید پرنده درمان میشه. ضمنا پرنده هم افتاب بگیریه یا در صورتی که نور مادون قرمز در اختیار دارید روزی چند دقیقه در تابش این نور قرار بگیره.
          شیر هم نباید به طوطی بدید. بهتره فقط همون تخم مرغ و سیب و هویج بدید. موز و اون سرلاک هم نیاز نیست.

          پاسخ
  6. متین

    سلام. طوطیمو بردم دامپزشکی و یه انتی بیوتیک داد فرداییش حالش بدتر شد چون بالا میاورد و ازمایش گرفت ازش. طوطیم چینه دونش قارچ گرفته.
    کپسوله فلوکونازول ۱۵۰ داده؟یعنی خوب میشه؟خیلی ناراحتم!!!?

    پاسخ
  7. مجتبی

    سلام
    اگر دامپزشک پرنده رو معاینه کرده و حتی آزمایش هم گرفته و بعد دارو تجویز کرده باید طبق دستور دامپزشک عمل کنید و نمیشه ما نظر بدیم.
    اینکه درمان بشه یا نه دیگه ۵۰ – ۵۰ هست.

    پاسخ
  8. متین

    ببخشید مصرف داروی ضد قارچ هر نیم ساعت .برای طوطیم. شب تا صبح رو جیکار کنم؟!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      هر نیم ساعت؟!!! بعید میدونم بشه هر نیم ساعت یکبار به پرنده دارو داد. احتمالا زمانبندی رو اشتباه متوجه شدید. بهتره مجددا از دامپزشک سوال بپرسید.

      پاسخ
      1. متین

        نه هر نیم ساعته. چون تو یه لیتر اب حلش کردم

        پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      متاسفم نشد براش کاری بکنیم ولی هر نیم ساعت هم مصرف دارو خیلی زیاد بوده ؟؟؟!!!!

      پاسخ
  9. mahda

    سلام طوطی من چند روز پیش تخم گذاشت دیروز خیلی بی جونو بی حال بودو پراش مدام می لرزید سریع بردیم دامپزشک که چنتا قطره تقویتی داد گف بریزید مستقیم تو دهنش که اینکارو کردیم و دیشب بهتر شد اما بعد از ۱۲ ساعت که دوباره خواستیم قطره بدییم بهش بعد از خوردنش یه دفعه بی حال شد و بینیش قرمز شد مدام عطسه می کنه و از بینیش اب میاد نمیدونم چیکارش کنم ینی به خاطر قطره هاس یا سرما خوردگیشه؟

    پاسخ
    1. رضا جدي

      سلام
      بهتره پرنده حمام آفتاب بگیره سعی کنید میوه بدید بهش سیب و……….یه چند روزی طول میکشه تا کاملا خوب بشه نگرا نباشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بعد از تخم گذاری این چیزها طبیعیه و اشتباه کردین بردین دامپزشکی فقط باید تقویتش کنید اون قطره ویتامین رو هم داخل ظرف آبخوری بریزید چون ممکنه به صورت مستقیم داخل حلق پرنده بریزید اینطوری بره تو بینی پرنده و اذیت بشه و اون عطسه ها به همین دلیل که از قطره درست استفاده نکردین و بد ریختین داخل حلق پرنده.

      پاسخ
  10. AliEbrahimzadeh

    سلام میدونم نباید این سوال رو این جا بپرسم چون جای دیگه ای نداره
    یدونه فنچ دارم که مادر زادی یه بال نداره انگشت هاش هم ناقصه هفته پیش هم رفته بود تو لونه مرغ عشقام که به طرز خیلی بدی چشمشو گاز گرفتهبودن و چشمش کور شد این فنچ رو که ماده هست از اوایل سال ۹۰ دارمش نمی دونم چیکارش کنم انقدر اذیت نشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اگه داغونه و داره زجر میکشه که فکر کنم این پرنده راحت بشه بهتر باشه. باز نمیدونم هر جور صلاح میدونید عمل کنید.

      پاسخ
  11. mahda

    خیلی بی جون و کسله م مرتب عطسه می کنه بینیش خیسه :((( بهش داروویی قرصی چیزی ندم؟ غذا هم نمیخوره :(

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به نظر من که دیگه اون مولتی ویتامین رو مستقیم در حلق پرنده نریزید؟ اصلا بفرمایید چه مولتی ویتامینی هست؟ اینجوری که نباید به پرنده مولتی ویتامین داد!!
      ضمنا حتما در ابخوری پرنده از انتی بیوتیک استفاده کنید. یه کپسول تتراسایکلین رو در یه لیتر اب حل کنید و ابخوری پرنده رو با این محلول پر کنید. هر هشت ساعت هم اب رو با محلول جدیدی که تازه درست میکنید عوض کنید. سه تا پنج روز بهش انتی بیوتیک بدید. پرنده حتما افتاب بگیره. ایشالا مشکلش برطرف میشه.

      پاسخ
  12. حانیه

    سلام من یک شاه طوطی حدودا یک ماهه دارم چندوقته ابریزش بینی داره و وقتی عطسه میکنه اب بینیش میاد و غذا هم گاهی اوقات نمیخوره چیکارش کنم؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      هوا رو مرطوب کنید(با دستگاه بخور)، پرنده افتاب بگیره یا اگه لامپ مادون قرمز دارید روزانه چند دقیقه و چند بار در معرض این نور قرار بگیره. یک روز هم به پرنده به جای اب چای ولرم بدید. اگه مشکل برطرف نشد چاره ای نیست که از انتی بیوتیک استفاده کنید که اگه لازم بود بگین تا توضیح بدم چجوری استفاده کنید.

      پاسخ
  13. مهناز

    سلام عروس هلندی من دو روزه که هیچی نمی خوره و هر چی هم که میخوره بالا میاره. مدام هم میخوابه
    لطفا بگین چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دانه ها رو بشورید ممکنه از کثیفی دانه ها باشه و حتما با دامپزشک مشورت کنید و از نوع فضله پرنده با دامپزشک صحبت کنید.

      پاسخ
  14. sarina

    سلام طوطی من سرماخورده آبریزش بینی داره، تنفسش هم یکمی صدا داره، عطسه هم زیاد میزنه خیلی هم‌بی حاله، امروز بردمش دکتر گفت سرماخوردگی اطفال بدم بهش منم دادم از وقتی خورده یه جوریه انگار قهره میره یه گوشه، طرف من نمیاد غذا هم نمیخوره، هنوز پنجاه روزشه با سرنگ غذا میخوره، چیکارش کنم خیلی نگرانشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دامپزشک گفته سرماخوردگی اطفال بدین ؟؟؟!!! مطمئنی بردین پیش دامپزشک ؟؟؟!!! هرگز از این دارو استفاده نکنید درمانش تتراسیکلین و یا اکسی وت ( اکسی تتراسیکلین ) هست نه سرماخوردگی کودکان همین بخش و سوال و جواب های دوستان رو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  15. مازيار

    سلام دور چشم کاسکوم احساس میکنم کبود شده دلیلش چی میتونه باشه ؟! خطر ناک ؟!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      حتما عکس بذارید در خدمتتون هستیم شای دطبیعی باشه ببینید هر دو چشم در یک وضعیت هستن یا خیر ؟؟
      https://www.onlypet.ir/upload/user
      راهنمای سایت
      https://www.onlypet.ir/%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%b1/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%aa/

      پاسخ
  16. مازيار

    ی سمت بیشتره اقا مجتبی اگه امکانش هست تلگرام کنم براتون ؟!

    پاسخ
  17. مازيار

    اقا مجتبی اپلود کردم عکسارو از دیروز اینطوری شد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آقا فقط عکس رو آپلود کنید که ما نمیبینیم باید آدرسش رو برامون کپی کنید راهنمای سایت رو قرار دادم مطالعه بفرمایید.
      خوشبختانه تنها راه ارتباطی همین سایت هست و هیچ امکان دیگه ای وجود نداره.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *