سرماخوردگی طوطی ها (پیشگیری و درمان)

اکثرا سرماخوردگی در طوطی ها بر اثر جریان هوا یا محیط سرد و رعایت نکردن اصول نگهداری صورت میگیرد که در صورت پیشرفت و گسترش بیماری و عدم توجه و درمان به موقع موجب عوارض شدید و حتی منجر به مرگ پرنده خواهد شد. شاخص ترین علائم سرماخوردگی را میتوان عطسه و تنفس شدید ذکر کرد. که در همان ابتدای بیماری و در سریع ترین زمان ممکن باید درمان شود. این نکته هم باید یاداور شد که عطسه به تنهایی عامل سرماخوردگی نیست و سرماخوردگی همیشه با علائم دیگری همراه با عطسه ظاهر میشود.

به ادامه متن توجه کنید

اصولا هر گونه بیماری برای طوطی ها خطرناک است و حتی ممکن است به مرگ انها منجر شود ولی به هر حال درمان بعضی بیماری ها بسیار مسمر ثمر و قابل بهبود است.

بیماری سرماخوردگی یک نوع بیماری رایج و فابل درمان است که طوطی ها  در شرایط بد ،مثلا جریان هوا ،واگیر از طوطی های دیگر ،اتاق های سرد و …. به ان مبتلا میشوند ولی تا حدود زیادی بدون دخالت دامپزشک ما میتوانیم پرنده را درمان کنیم

علائم بیماری سرماخوردگی:

۱-عطسه (عطسه تنها بدون علائم دیگر دلیلی بر سرماخوردگی نیست)

۲-گرفتگی بینی

۳-پلک های قرمز شده

۴-تنفس شدید و صدادار

۵-چشم های ابکی یا اب اورده

در همان مراحل ابتدایی یعنی زمانی که شما احساس کردید طوطی شما سرما خورده است یا علائم سرماخوردگی در ان ظاهر شده باید درمان مناسب انجام گیرد

درمان

۱- دمای اتاق را بالاببرید و در صورت وجود لامپهای مادون قرمز میتوانید برای طوطی از این لامپ ها که خاصیت درمانی خوبی نیز دارند استفاده کنید

نکته: در استفاده از لامپهای مادون قرمز، سعی کنید طوری طوطی خود را کنار لامپ قرار دهید که طوطی در صورت عدم تمایل یا گرمای بیش از حد بتواند از ان دور شود

۲- بهتر است مایعات ولرم (گرم) به طوطی سرماخورده بدهید. بابونه جوشانده یکی از بهترین مایعات برای طوطی در زمان سرماخوردگی مورد استفاده است

۳- رطوبت اتاق را بالا ببرید.استفاده از دستگاه بخور بسیار مسمر ثمر خواهد بود

۴- از مولتی ویتامین مخصوص طوطی ها برای این زمان که انرژی زیادی از طوطی در اثر سرماخوردگی تحلل رفته بدهید

۵- طوطی خود را ارام گذاشته و مدام پی بازی کردن با او ، یا استحمام و یا هر گونه فعالیتی که او را خسته کند و باعث تشدید سرماخوردگی شود نباشید

توجه: اکثر مواقع مخصوصا اگر زود متوجه سرماخوردگی طوطی شویم درمان ان با موارد بالا که ذکر شد به سرعت میسر است و طولی نمیکشد که طوطی شما درمان میشود ولی در صورتی که بهبودی در همان مراحل اولیه صورت نگرفت و بیماری در حال تشدید بود باید سریعا به دامپزشک مراجعه کرد تا برای طوطی شما انتی بیوتیک تجویز کند.

علت اینکه انتی بیوتیک را در درمان سرماخوردگی در بالا ذکر نکردم این بود که برای تجویز و مصرف صحیح انتی بیوتیک حتما باید به دامپزشک مراجعه شود و از دادن انتی بیوتیک به صورت سر خود و بدون دستور پزشک به طوطی جدا خوداری کنید

راه های پیشگیری: سعی کنید طوطی خود را هیچگاه و به هیچ عنوان در جریان هوا قرار ندهید. در فصول سرد سال استحمام طوطی را با احتیاط و در محیط گرم انجام دهید، از ویتامینها برای طوطی خود استفاده کنید تا طوطی شما ضعیف نباشد و در مقابل بیماری ها مقاومت داشته باشد، از دادن نوشیدنی های سرد به طوطی خود داری کنید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,281 دیدگاه در “سرماخوردگی طوطی ها (پیشگیری و درمان)

  1. سارا

    سلام دو روز فضله شاه طوطیم آبکی شده.بهش سیب و پسته تخم افتابگردان میدم .مدفوعش زیاده غذا ب اندازه میخوره ولی مدفوعش آبکی شده.ایا مشکلی هس اگه اره راهنماییم کنین برطرف کنم ?

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ۲۴ ساعت اصلا بهش میوه ندید و ابخوریشو با چای کمرنگ پر کنید. اگه مشکل برطرف نشد پرندتون اسهاله و شاید دلیل کلیوی یا دلیل دیگه ای داره که باید برسی و درمان بشه.

      پاسخ
      1. سارا

        منظور از ابکی بودن فضله قسمت مایع یا ادرارش زیاده.البته تخم افتابگردان زیاد میخوره ولی پرنوشی اب هم داره.چای کم رنگ گذاشتم حدودا از اون هم زیاد خورد.یعنی مشکلش جدیه؟!!!!

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          با آقا شهریار موافقم ۲۴ ساعت هیچ میوه و سبزی بهش ندین باید بهتر بشه.
          اما پر نوشی و یا همون زیاد خوردن آب میتونه علائم یه بیماری قارچی در حلق و دستگاه هاضمه پرنده باشه ببین اگر خیلی بیش از حد آب میخوره و چینه دانش پر از آب میشه و حتی برخی مواقع آب بالا میاره حتما بفرمایید تا روش درمانش رو بگم خدمتتون.
          اصلا بذار بگم اگر دیدین آب اینقدر خورده که داره بالا میاره و چینه دانش پر از آب هست و پرنده رو میگیری تو دست آب میاره بالا در این حد باید آب خورده باشه نه اینکه یک روز بیشتر آب بخوره دقت کنید خلاصه اگر بیمار بود درمانش رب انار هست داخل چینه دان پرنده دونه و تاول میزنه و میسوزه و برای همین همش آب میخوره و اگر داخل ظرف آبخوری یک قاشق غذاخوری رب انار حل کنید با خوردن این محلول سوزش تاول ها و قارچ ها کم میشه و حتی درمان میشن یک تا دو روز رب انار بخوره خوب میشه فقط به علائمی که در بالا گفتم دقت کنید و الکی رب انار و دارو و … به خورد پرنده نکنید.
          یکی از دلایل این بیماری مصرف زیاد دانه های با طبع گرم هست مثلا گردو – پسته – شاهدانه – فلفل – زنجبیل و …. و یا مصرف دانه آلوده و کثیف.

          پاسخ
          1. سارا

            نه انقد نیس که اب بالا بیاره.ولی چون مدفوع ابکی داشت فک کردم ب اب خوردنش میتونه ربط داشته باشه…یعنی امکان بهبودیش هس؟?راستی میخواستم ببینم چطور میشه حمومش داد!اصلا تو این فصل حموم دادنش درسته؟ممنون از راهنماییها تون.

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              سلام
              اول از همه ۲۴ ساعت بهش میوه و سبزی ندید و اگه بهتر نشد اون موقع به فکر درمان باشید. به جای اب هم یک روز بهش چای ولرم بدید. همین
              برای استحمام هم میتونید با یه اسپری ابپاش بهش حمام بدید. اگه استقبال کرد که ادامه بدید و اگه بدش اومد تکرار نکنید و یه ظرف اب کم عمق واسش بذارید خودش بخواد حمام میکنه. تو این فصل هم به نظرم نیازی به استحمام نیست مگر شرایط رو فراهم کنید و هوا گرم باشه و در یه روز افتابی که پرنده بتونه افتاب هم بگیره اینکارو انجام بدید.
              برای اطلاعات بیشتر یه مطلب در مورد استحمام طوطی در سایت هست مطالعه کنید

              پاسخ
          2. رها

            سلام یه کاسکو دارم سرما خورده چیکار کنم آقا مجتبی لطفا کمکم کنید

            پاسخ
  2. سارا

    سلام دوباره.ببخشید رنگ ادرارش همون که زیاده زرد رنگ هس.خوبم نشده هنوز.یعنی

    پاسخ
  3. سارا

    سلام ممنون از راهنماییتون. ب نظرم بهتر شده نسبت ب قبل. روزی یه بار بهش چایی ولرم و کمرنگ میدم.

    پاسخ
      1. سارا

        سلام.اقا شهریار این طوطی من چایی هم زیاد میخوره ولی اسهال داره غذا هم زیاد میخوره. دیگه مطمعنم مریض شده.????مدفوعشم سبز شده.بی حاله همش.چشاشو میبنده و پف هم کرده.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بنظر بنده زیر قفس روزنامه بذارید تا روی روزنامه فضله بریزه و بعد روزنامه رو ببرید به دامپزشک نشون بدین و از روی فضله ها تشخیص بده اصلا اسهال و بیماری داره یا نه .

          پاسخ
          1. سارا

            سلام. ب دامپزشک بردیم سردرنیاورد مولتی ویتامین داد.الان سه روزه اول مدفوعش ابکی و زرد بود روز دوم سبز شد امروز سیاه شده.چشاشو میبنده و بی حاله.بالهاشم اوفتاده غذاشم کم شده ابم نمیخوره.یعنی دیگه خوب نمیشه؟???

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              سلام
              پرندتون احتمالا دچار یه عفونت داخلیه. سه تا پنج روز بهش انتی بیوتیک بدید و مولتی ویتامین هم به پرنده بدید ایشالا درمان میشه. چاره ای نیست و کار خاص دیگه ای نمیشه کرد. یه کپسول داکسی سایکلین رو تو یه لیتر اب حل کنید و ابخوری پرنده رو با این اب پر کنید و هر ۸ تا نهایتا ۱۲ ساعت یکبار محلول جدید درست کنید و اب ابخوری رو عوض کنید. ایشالا که درمان میشه.

              پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  ببخشید نشد کاری براش بکنیم
                  ولی فضله سیاه نشانه عفونت و انگل داخلی بوده و همون تتراسیکلین که آقا شهریار فرمودن درمان بوده تعجب کردم دامپزشک متوجه نشد خلاصه ببخشید ما هم نشد کمکی بکنیم و دیر فهمیدیم مشکل چیه.

  4. سارا

    خیلی تجربه ی بد بود که رفت. یه ماه بود اومده بود بودتازه رام شده بود هیچ مشکلیم نداشت یهو شروع کرد اسهال و حالش بدتر شد.دامپزشک گفت نیوکاسل هس و امپول لیفا زد و مولتی ویتامین داد ولی اوردم خونه بدتر شد و مرد گفت ویروسی هس.خیلی تجربه ی بدی بود برا این مدت که راهنمایی کردین ممنون ???

    پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          پیشگیری اساسی که واکسینه کردن پرنده است ولی خب اگه پرندتون در تماس با پرنده های دیگه یا وحشی و در محیط ازاد نباشه بیماری رو پرنده نمیگیره.
          لطفا مطلب زیر رو مطالعه کنید.
          https://www.onlypet.ir/post-1512

          پاسخ
  5. امیر

    سلام.دوتا عروس هلندی اهلی دارم.منتها یکیشون بعد ازخوردن غذا مثلا دو ساعت بعدش غذارو برمیگردونه.خیلی هم پرخور هستش.اون یکیم حس میکنم مریض شده.بدنشو پف کرده.زیاد بازی نمیکنه ولی فضله هاشون طبیعیه..میخاد بیاد بیرون اجازه نمیدم زیاد میان اخه بیرون..جیغ میزنه..چند بارم دیدم بعد جیغ زدن سرشو تکون میده و استفراغ میکنه..علتش چیه؟
    شبا موقع خوابیدن هم استفراغ میکنه…میبنی ساعت ۳ ۴ شب هست..با صدای برخورد دونه ها به میله های قفس از خواب پاشدم..ولی ظاهرش خیلی معمولیه..تحرک و بازیگوشی همیشه رو داره.فقط نمیدونم چرا اینکارو میکنه.ولی مطمئنم از روی علاقه و ابراز احساسات نیست.چه چیزی بهش بدم خوب میشه؟
    هردوشون استفراغ میکنن.دونه هارو بدون هضم استفراغ میکنن.یعنی دونه ها سالمن.بهشون کتان.ارزن.سبزیجات.تخم مرغ و گندم میدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سعی کنید همه سوالتون رو در یک پست مطرح کنید بنده سه تا پست شما رو ادغام کردم.
      خب با این توضیحاتی که شما فرمودین ممکنه دونه ها مورد داره حتما غذای سنگین مثل تخم مرغ رو از جیره غذاییشون حذف کنید.
      گندم رو اگر خیس میکنید و جوانه زده میدین باید حتما تازه باشه و بوی ترش نده.
      ارزن و کتان و تخمه آفتاب گردان رو بشورید و خشک کرده و به پرنده بدین.
      روزی دو مرتبه ظرف آبخوری رو بشورید و آب تازه بهشون بدین.
      فعلا از سبزی و میوه هم استفاده نکنید.
      ممکنه قبلا از داروی ضد انگل استفاده کرده باشید و چون این داروها تلخه بهتره فعلا از هیچ دارویی استفاده نکنید.
      یه مورد دیگه هم هست در صورت مصرف بی رویه و خیلی زیاد آنتی بیوتیک ممکنه پرنده دچار مشکل بشه و همه باکتری های مفید داخل چینه دانش رو از دست بده و نتونه غذا رو هضم کنه برای این موضوع باید یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه در ظرف آبخوری حل کنید و اگر به همراه آب لیمو ترش یک قاشق مربا خوری عسل هم در آب حل کنید عالی میشه.

      پاسخ
  6. امیر

    ممنون.داروی آنتی بیوتیک یکبار استفاده کردم فقط برا یکی از پرنده ها.از امروز اکسی تتراس۲۰رو سه روز میخام بهشون بدم.یکیشون بعد از استفاده از این دارو فکر کنم بهتر شده.چون الان ۸ساعته استفراغ نکرده.ولی یکیشون احتمالا سرما خورده.کم اب میخوره.یه کم دادم خورد.یه کوچلو سر حالتر شده.ولی فقط بدنشو پف کرده.به نظافتش میرسه.کمتر کف قفس میخابه.ولی سسته و زیاد چرت میزنه.سنش کمه ۵ ۶ ماهه هست.ولی دامپزشک نمیبرمش.چون آمپول میزنه بدنش ضعیف میشه.یه ماه ط ل میکشه به وضعیت قبل بیماریش برگرده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب همین اکسی وت و یا اکسی تتراسیکلین خودش تلخ مزه هست و باعث استفراغ میشه پس در مصرف دارو دقت کنید ضمنا تا مطمئن نشدین هرگز از آنتی بیوتیک استفاده نکنید.

      پاسخ
  7. امیر

    ممنون.حتما.ولی متاسفانه مریض شده.باید درمانش کنم.تا تلف نشه.مدفوعش تقریبا طبیعی هست.اما پف کرده.چرت زیاد میزنه.چشماش هم حالت اولیه و پرنده سالم رو نداره.باید کمکش کنم بهبودی خودشو دوباره بدست بیاره.کمکم هم کنین منت دارتون میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنده فکر میکنم به دلیل بالا آوردن زیاد غذا ضعیف شدن یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه + یک قاشق مربا خوری عسل در ظرف آبخوری حل کنید و هفته ای تنها ۲۴ ساعت جلوش بذارید.

      پاسخ
  8. محمد

    سلام من یه عروس هلندی دارم از دیشب دیگه نمیخونه حرفم نمیزنه رو میلش نشسته خودشو پف میکنه و گاهی چشماشو میبنده من علائم سرماخوردگی رو دیدم هیچ کدومشو نداشت نه اب ریزش بینی نه فس فس فقط و فقط خودشو پف میکنه و خیلی کسله من میترسم بمیره به نظرتون چیکار کنم؟؟؟تو رو خدا بگید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر علائم سرماخوردگی رو هنوز کامل نداره یا اوایل بیماری هست و یا عفونت داره .
      نمیشه نظر درستی داد ببینید فضله پرنده چطوره و تغذیه میکنه یا نه بهتره محلش رو گرمتر کنید و اگر اسهال هم شده یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری رو با این آب پر کنید و ۲۴ ساعت جلوی پرنده بذارید ضمنا بهتره هر ۱۲ ساعت داروی تازه درست کنید و در اختیار پرنده بذارید.
      ضمنا غذای متنوع و نرم بهش بدین جوانه گندم تازه براش مفیده.

      پاسخ
  9. هما

    سلام
    یه عروس هلندی دارم .که سه ماهشه بی حاله وچرت می زنه دانه ای که میخوره کاملا استفراغ میکنه و مدفوعش خیلی آبکی ، ولی عطسه نمیکنه .
    بیماریش چیه و بایدچه کار کنم ؟
    لطفا کمکم کنید . اورژانسیه.
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      غذا بهش چی دادین؟ یا از مسمومیته یا از یه عفونت داخلی. اگه مسمومیت هست که حسابش جداست و ببینید چه غذایی بهش دادین یا چی خورده که اینجوری شده؟ اما اگه احتملا عفونته کاری که میشه واسش کرد استفاده از انتی بیوتیک وسیع الطیف هست. یه کپسول رو در ابخوری پرنده استفاده کنید و هر ۱۲ ساعت هم محلول جدید درست کنید. سه چهار روز بخوره احتمالا درمان میشه. بعدم با مولتی ویتامین تقویتش کنید که قوای از دست رفته رو بازیابی کنه.

      پاسخ
  10. رها

    سلام من طوطی دارم سرما خورده چیکار کنم پلکش قرمز

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      محیط رو کمی گرم کنید و دستگاه بخور روشن کنید. در ابخوریش هم از انتی بیوتیکی مثل تتراسیکلین استفاده کنید(به مدت دو تا سه روز) یه کپسول تو یه لیتر اب حل کنید و ابخوری رو با این اب پر کنید و هر ۸ یا ۱۲ ساعت یه بار هم اب رو عوض کنید و با محلول جدیدی که درست کردید پر کنید. بعد از اون هم پرنده باید با مولتی ویتامین تقویت بشه. میتونید از ویتالین استفاده کنید.

      پاسخ
  11. مانا

    سلام
    وقتتون بخیر….سه چهار روزه جوجه طوطی برزیلی گرفتم از همون روز اول بینیش میگرفت و آبریزش بینی داشت.شیطنت میکنه ولی ی جا ک ثابت وایمیسته بیشتر مواقع چشماشو میبنده وقتی میخوابه احساس میکنم خس خس میکنه خیلی نگرانم علایم سرماخوردگیه؟ برا درمانش چی کارکنم ؟ممنون میشم زود جواب بدین….

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر با سرنگ تغذیش میکنید ممکنه به دلیل نحوه تغذیه باشه اما اگر خودش دونه خور هست یا سرماخورده و یا عفونت دستگاه تنفس داره مخصوصا اینکه سینش خس خس میکنه باید سریع درمانش کنید.
      یک کپسول تتراسیکلین رو که از داروخانه انسانی هم میتونید تهیه کنید داخل یک لیتر اب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و به مدت ۲۴ساعت جلوی پرنده باشه و هر ۱۲ ساعت داروی تازه درست کنید و بهش بدین.
      اما اگر زیادجوجههست و با دست تغذیه میشه از این آب برای درست کردن غذااستفاده کنید و بهش بدین تا بخوره.
      ضمنا داخل حلق پرنده رو معاینه کنید و اگر قارچ های سفید رنگ و یا زرد زده حتما بفرمایید تا بگم چکار کنید و اگر قارچی نداره درمانش همین تتراسیکلین هست البته دمای محیط رو هم کمی افزایش بدین و پرنده جلوی در و پنجره نباشه و باد به جونش نخوره و خیسهم نشه حتی زیر قفس رو هم تمیز نگهدارید و مرطوب نمونه.

      پاسخ
  12. مانا

    .. داخل دهنش قارچ ندیدم.خوشبختانه.ممنون از راهنماییتون…ی سوال دیگ یه جوجه شاه طوطی ام دارم یه ماهشه هنوز سرلاک میخوره کنار طوطی برزیلیم بود احساس میکنم اونم از این سرماخوردگی گرفته ب اونم تتراسایکیلین بدم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله دارو مصرف کنه بهتره و مورد خاصی نداره. فقط یک هفته بعد از آنتی بیوتیک حتما یکی دو روز بهشون ویتامین بدین تا تقویت بشن.

      پاسخ
  13. yas

    سلام
    یه سوال دارم درباره ی جوندگان?
    میشه به پاهای خوکچه هندی لاک زد؟؟؟
    یا امکان داره مریض بشه؟؟؟!!!!!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بنده تجربه خاصی از نگهداری خوکچه هندی ندارم ولی چیزی که مشخصه لاک زدن به ناخن حیوان کار صحیحی نیست. اون قرار نیست بفهمه لاک زدید واسه خوشکلی

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      شذن که میشه ولی اگر حیوون اونها رو بخوره براش مضره و بهتره این کار رو نکنید و اصلا شاید از رنگ اون بترسه.
      حیوانات از رنگ قرمز – زرد – نارنجی و اینطور رنگ هایی احساس ترس و استرس میکنن.

      پاسخ
  14. afshin

    سلام طوطی من فقط عطسه میکنه و اب از بینیش بیرون میزنه چکارش کنم تورو خدا جواب بدین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اگه گاها عطسه میکنه موردی نیست و طبیعیه ولی اگه دائم عطسه میکنه و دور بینیشم کثیفه سرماخورده. در مرحله اول هوا رو با دستگاه بخور مرطوب کنید و به جای اب چای ولرم یا بابونه ولرم به پرنده بدید و پرنده در معرض وزش باد هم قرار نداشته باشه و به همین سادگی مشکل حل میشه. اما اگه پلک پرنده قرمز شده باید از انتی بیوتیک هم استفاده کنید.

      پاسخ
  15. مازيار

    با سلام و عرض خسته نباشید بنده یک ماهی هستش ک کاسکو خریدم چند تا سوال داشتم :
    ١-کلمات رو با سوت میگه ایا قدرت حرف زدن داره یا فقط بلد سوت بزنه ؟
    ٢-با خودم بیرون میبرمش اگه بیشتر ٨ساعت بخواد تنها باشه عیبی نداره ؟!
    ٣ -از مسافرت ک برگشتیم عطسه میکنه زیر قفسش دوشب دستگاه بخور روشن کردم دیگه نمیدونم باید چی کار کنم لطفا راهنمایی کنید ؟!
    ۴-قبلا دست میداد الان چند روزه دیگه دست نمیده امکان داره یادش رفته باشه ؟!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – داره تمرین سخنگویی میکنه و کم کم درست تلفظ میکنه .
      ۲ – هرگز نباید پرنده رو با خودتون بیرون ببرید هم زیاد به همدیگه وابسته میشید و هم پرنده رو مریض میکنید و هزار جور بیماری میگیره و حتی ممکنه فرار کنه
      ۳ – زیر قفس و یا چسبیده به قفس هم نباید دستگاه بخور روشن کنید فقط محل نگهداریش رو کمی گرمتر میکردین این همون علائم سفر بردن پرنده هست که حتی ممکنه طی یک بیماری سخت اون رو از دست بدین.
      ۴ – نه یادش نرفته فقط کسله و خستگی مسافرت و بیماری و حتی استرس و … داره خیلی مشاهده شده بعد از سفر طوطی افسرده هم میشه چون خسته و عصبی میشه و استرس زیاید بهش وارد میشه ممکنه پر کنی هم بکنه پس بهتره فعلا یه جای آروم و کم رفت و آمد باشه تا استراحت کنه.

      پاسخ
      1. مازيار

        مرسی از راهنماییتون اقا مجتبی الان احتیاج هست ببرمش دامپزشک یا نه از علایم سرماخوردگی فقط عطسه میکنه و وقتی عصبی میشه صدای خس خس درمیاره احتیاج هست یا نه ؟!

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          پرنده رو نیازی نیست با خودتون به دامپزشکی ببرید فقط از علائمش برای دامپزشک توضیح بدین ضمنا از نوع و رنگ فضله هم باید توضیح بدین و یا روزنامه کف قفس بذارید و نمونه فضله رو ببرید دامپزشکی بهتره پرنده رو از خونه خارج نکنید. خس خس سینش رو حتما توضیح بدین تا دارو و احتمالا تتراسیکلین تجویز کنه.

          پاسخ
          1. مازيار

            سلام اقا مجتبی رفتم دامپزشکی گفتند خس خس عیبی نداره چون مدام نیست و فقط وقتی عصبی میشه این حالت داره عیبی نداره واسه عطسه یک امپول داد گفت بریزم توو یک لیتر اب ۴روز بهش بدم و گفت کمی اسهال داره ی پودر هم واسه اون داد و دوتا داروی تقویتی واسه براقی پر ها و جون گرفتن داد .

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              عجب چطور خس خس عیبی نداره ؟؟؟!!!
              باید همیشه نام داروها رو بپرسید این رو همیشه یادتون باشه و هیچ زمان از داروی بدون نام و نشان استفاده نکنید.
              در مورد خس خس سینش دقت کنید اگر با منقار باز تنفس میکنه و زمانیکه آروم هست سینش خس خس میکنه عفونت دستگاه تنفس داره و درمانش با تتراسیکلین هست حالا فعلا همین داروهای دامپزشکی رو مصرف کنید و بعد از اتمام دارو ها ببینید اگر خس خس سینش خوب نشد بفرمایید در خدمتتون هستیم و فعلا چند رقم دار واستفاده نکنید هرچند به احتمال زیاد اون آمپول و پودرها خودشون آنتی بیوتیک هستن و برای همین مورد هم مفیده و جواب میده جای نگرانی نداره ولیکن اینکه گفته خس خس سینه از عصبانیت هست خیلی جالب بود ؟؟؟!!! صدای عصبانیت فرق داره با خس خس سینه و نفس نفس زدن ؟؟؟!!!

              پاسخ
              1. مازيار

                اقا مجتبی خس خس سینه همیشگی نیست شاید تو هفته یبار اونم وقتی عصبی پر هاشو سیخ میکنه و حالت خرناس میکشه ؟! عذر خواهی میکنم شما تلگرام یا برنامه دیگری ندارید در ارتباط باشیم یعنی راه ارتباطی با شما همین سایت هست ؟!

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  خدا رو شکر تنها راه ارتباطی همین سایت هست هرچی دیگه هم که ایجاد بشه زودتر از این نمیشه جواب بدیم اما کانال تلگرام داریم آدرسش بالای همه صفحات هست.
                  خب اگر همیشگی نیست پس همون عصبانیت هست و با این چیزیکه بنده گفتم متفاوته.

  16. مازيار

    سلام اقا مجتبی احساس میکنم دمای بدن کاسکوم بالا وقتی اروم گازم میگره حرارت زیادی از دهنش خارج میشه این موضوع طبیعی ؟! ی سوال دیگه هم داشتم به نظرتون واکسن زدن خوبه یا نه دامپزشک میگفت اگه بزنی خیلی بهتره ولی باید در سال ٢ بار واکسن بهش بزنم به نظر شما این کارو بکنم یا نه اخه من شنیدم کاسکو امپول دوس ندارن و میمیرن یا تو لک میرن ؟!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اره دوست من طبیعیه.
      واکسن هم نیازی نیست به پرنده بزنید. هیچ دلیلی برای واکسن زدن برای یه پرنده خونگی وجود نداره(این نظر شخصی بنده بود). دامپزشک ها خیلی علاقه دارن واکسن و دارو و مولتی ویتامین و رادیولوژی و هزار و یه جور پیشنهاد به شما بدن چون از این راه درامد کسب میکنن. در نهایت تصمیم نهایی با خود شماست و بنده نظر شخصیمو گفتم.

      پاسخ
      1. مازيار

        مرسی اقا شهریار زدن پر و گرفتن ناخن چی لازمه ؟!

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          در صورتیکه لازم بشه مثلا اگر از قفس میاد بیرون بله باید پرهاش رو کوتاه کنید تا زیاد نپره و فقط یه مقدار کمی بتونه پرواز کنه و زمین نخوره ناخن هم هر زمان زیادی بلند شد باید با دقت کوتاهش کنید.

          پاسخ
  17. بهنام

    سلام دوستاااااااااااااان خوبید؟

    من تازه عضو این سایت شدم

    یه طوطی ملنگو سرلاکی یک ماهه خریدم ۳ روز پیش متاسفانه در اثر سهل انگاری من مریض شد و آبریزش زیادی از بینی داره و دهنش رو مثل خمیازه بعضی وقتا باز میکنه بردمش دکتر آنتی بیوتیک داد توی غذاش هر ۱۲ ساعت ریختم

    تا دیشب خوب غذا میخورد ولی الان میلی به غذا نداره

    اول که خریدمش با سرنگ بهش غذا میدادیم ولی بخاطر اینکه توی ریه نره با قاشق و با میل خودش بهش غذا دادم همه چیز خوب بود تا دیشب الان نمیدونم چیکار کنم لطفا کمکم کنید

    سرلاک از داروخونه گرفتم

    مدفوعش آبکی سبز اکثر مواقع

    چناردونه یا همون چینه دونش مشکلی نداره خالی میشه ولی میل به غذا نداره و با کراهت ۲قاشقچای خوری میخوره و چینه دونش پر نمیشه

    دماش ۳۰ درجه فضاش دستگاه بخور گذاشتم.

    گوشه نشین نیست اکثرا با خودش ور میره و خودشو تمیز میکنه

    این بود همه اطلاعات لطفا کمکم کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      چه سرلاکی بهش میدید؟ اگه حاوی قند و شیره نباید از این سرلاک استفاده کنید و پرنده دچار مشکلات گوارشی میشه. به عبارتی این سرلاک واسش سمه! ضمنا به طوطی یک ماهه میتونید غذاهایی مثل تخم مرغ و سیب و نان تست و اینجور چیزا رو میکس کنید و بهش بدید. در بخش تهیه غذا برای جوجه طوطی مطلب رو مطالعه کنید.

      پاسخ
      1. بهنام

        راستش الان فهمیدم واسش سمه و سریعا رفتم و exact خریدم
        فکر میکنم اسحالش هم بخاطر همین سرلاک مخصوص نوزاد هستش که بهش میدادم.
        هنوز آبریزشش خوب نشده چیکار کنم
        جوانه گندم خضک چطوره بهش بدم؟

        پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *