شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

مرغ عشق یکی دیگر از اعضای خانواده طوطی ها میباشند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. نگهداری اسان این پرنده به صورت جفت و قیمت مناسب ان در کشور عزیزمان انها را به یک پرنده ایدال یا حیوان خانگی مناسب بدل کرده است. نگهداری غیر اصولی انها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و نگهداری لذت بخش انها به یک تجربه تلخ بدل خواهد شد. در این قسمت مقاله ای جهت اصول صحیح نگهداری و پرورش این پرندگان زیبا قرار داده شده که در ادامه متن میتوانید مشاهده کنید

به ادامه متن توجه کنید

مطالب ارائه شده در ادامه متن حاصل تلاش اقای سعید رنگین کمان میباشد که برای ان بسیار زحمت کشیده اند و از همینجا از ایشان تشکر میکنم. مطالب بسیار کامل و اصولی توضیح داده شده در هر صورت برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبلاگ ایشان هم مراجعه فرمایید

تاریخچه: مرغ‌ عشق‌ (Budgerigar) یکی‌ از اعضا کوچک‌ خانواده‌ طوطی‌ها محسوب‌ می‌شود. مهد این‌ پرنده‌ زیبا استرالیا می‌باشد.در طول‌ قرن‌ ۱۹ و ۲۰ هزاران‌ جفت‌ از این‌ پرنده‌ به‌ سایر قاره‌ها آورده‌ شد و خیلی‌ زود توانست‌ جای‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌حیوان‌ خانگی‌ محبوب‌ باز کند. رنگهای‌ زیبا، صدای‌ دلنشین‌، توانایی‌ تقلید صدا، طبیعت‌ اجتماعی‌، نگهداری‌ آسان‌ وقیمت‌ ارزان‌، مرغ‌ عشق‌ را به‌ یکی‌ از محبوب‌ترین‌ پرندگان‌ تبدیل‌ کرده‌ است‌.

مرغ‌ عشق‌ در رنگهای‌ متنوعی‌ وجود دارد که‌ از جمله‌ آنها سبز، زرد، آبی‌ و شیری‌ می‌باشد. در طبیعت‌ به‌ کمک‌ منقارقوی‌ و شکل‌ انگشتان‌ پاهایش‌، دو انگشت‌ رو به‌ جلو و دو تا رو به‌ عقب‌ به‌ راحتی‌ از شاخه‌ها بالا می‌رود

بلوغ وتشخیص جنسیت: مرغ‌ عشقها‌ حدودا در ۳ ماهگی‌ بالغ‌ می‌شود. برجستگی‌ روی‌ قاعده‌ منقار در غالب‌ پرندگان‌ نر بالغ‌ آبی‌ روشن‌ یا بنفش‌و در ماده‌ بالغ‌ قهوه‌ای‌ است‌. البته‌ این‌ رنگ‌ در نابالغین‌ کاملا مشخص‌ نیست‌ ضمن‌ اینکه‌ هنگام‌ بیماری‌ یا پیری‌ رنگ‌بتدریج‌ کم‌ می‌شود.مرغ‌ عشق‌ ماده‌ در هر نوبت‌ به‌ طور متوسط ۴-۶ تخم‌ می‌گذارد. جوجه‌ها ۱۶-۱۸ روز بعد از تخم‌ بیرون‌ آمده‌ و۲۴-۲۸ روز در لانه‌ می‌مانند. در طول‌ این‌ مدت‌ جوجه‌ها به‌ شدت‌ وابسته‌ به‌ مادر هستند

خریداری: باید توجه‌ داشت‌ که‌ مرغ‌ عشق‌ (مانند سایر حیوانات‌ خانگی‌) حتما باید از جای‌ مطمئن‌ خریداری‌ شود. سن‌ مناسب‌برای‌ خرید ۶-۷ هفتگی‌ است‌. هنگام‌ خرید به‌ وضعیت‌ پرها دقت‌ کنید چرا که‌ نشانه‌ خوبی‌ از وضعیت‌ کلی‌ پرنده‌ است‌.در پرنده‌ سالم‌ پرها صاف‌، شفاف‌ و درخشان‌ می‌باشند در حالیکه‌ پرنده‌ بیمار کسل‌ بوده‌ و پرهای‌ ژولیده‌ای‌ دارد. چشم‌هاباید شفاف‌، درخشان‌ و فاقد تورم‌ باشند. پاها به‌ راحتی‌ میله‌ قفس‌ را بگیرند و پرنده‌ در حالت‌ ایستاده‌ زاویه‌ ۳۰ نسبت‌ به‌خط قائم‌ داشته‌ باشد. اطراف‌ مخرج‌ طبیعی‌ و پرنده‌ شاداب‌ باشد

نکته: مرغ‌ عشق‌ خیلی‌ زود اهلی‌ شده‌ و به‌ خانه‌ خو می‌گیرد. می‌توان‌ به‌ آن‌ یاد داد که‌ روی‌ انگشت‌ بنشیند حضورسگ‌ و گربه‌ موجب‌ ناراحتی‌ پرنده‌ می‌شود حتی‌ اگر به‌ آن‌ دسترسی‌ نداشته‌ باشند.

نگهداری

قفس:

ابعاد: اندازه‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ یک‌ جفت‌مرغ‌ عشق‌ ۷۵‚۶۰‚۱۰۰سانتیمتر می‌باشد. داشتن‌ میله‌های‌ افقی‌ (نسبت‌ به‌ عمودی‌) ارجح‌ است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند برای‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ کند.

مکان‌ قفس‌: قفس‌ را باید در اتاقی‌ روشن ‌، با هوای‌ مناسب‌ و درجریان‌ (با دمای‌ ۱- ۲۶ سانتیگراد بدون‌ تغییرات‌ ناگهانی‌) ، بدون‌ دود سیگار و در گوشه‌ای‌ از اتاق‌ قرار داد تا پرنده‌ احساس‌ امنیت‌ کند . پرنده‌ نباید در معرض‌تابش‌ مستقیم‌ آفتاب باشد . ارتفاع‌ قفس‌ بهتر است ‌طوری‌ باشد که‌ پرنده‌ حدودا هم‌ سطح‌ چشمان‌ شما باشد تا کنترل آن‌ ساده ‌تر شود . با توجه‌ به‌ اینکه‌ مرغ‌ عشق‌ در شب‌ ساعاتی‌ را می‌خوابد در صورتیکه‌ چراغها روشن‌ است‌ بهتراست‌ روی‌ قفس‌ با پارچه ‌پوشانده‌ شود.

وسایل‌ داخل ‌قفس‌: وسایل‌ لازم‌ برای‌ قفس‌ شامل‌ ظروف‌ آب‌، غذا و سنگریزه‌ و کف‌ دریا می‌باشد. اسباب‌ بازی‌ نیز بویژه‌ برای‌ یک‌ پرنده‌ تنها لازم‌است ‌. کف‌ قفس‌ را می‌توان‌ ترجیحا با کاغذهای غیر چاپی مثل کاغذهای خاص الگوی خیاطی که کاهی و بدون مواد چاپی هستند فرش کنید . آبخوری‌ لوله‌ای‌ ، برای‌ مرغ‌ عشق‌ مناسب‌ است ‌. جلوی‌ ظروف‌ آب‌ و غذا باید میله‌ باشد تا پرنده‌ بتواند بر روی‌ آن‌ بنشیند ضمن‌ اینکه ‌ظروف‌ آب‌ و غذا نباید زیر میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ باشند چر که‌ با مدفوع‌ پرنده‌ آلوده‌ می‌شوند. آب‌ همیشه‌ تازه‌ و تمیز باید در اختیار پرنده‌ باشد. کف‌ قفس‌ باید هر روز و کل‌ قفس‌ ۳ – ۴ روز یک‌ بار تمیز شوند.

میله‌ داخل ‌قفس‌: میله‌های‌ چوبی‌ نسبت‌ به‌ پلاستیکی‌ ارجح‌ هستند ضمن‌ اینکه‌ بهتراست‌ قطر میله ‌ها متفاوت‌ باشد. به‌ طور کلی‌ قراردادن‌ شاخه‌ درخت‌ بویژه‌ به‌ جای‌ میله ‌های‌ بالایی‌ قفس‌ مناسبتر است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند از آن‌ بالا رفته ‌ضمنا ناخن‌هایش‌ نیز ساییده‌ می‌شود.

اسباب‌ بازی‌: مرغ‌ عشق‌ آینه‌ را دوست‌ دارد. می‌توان‌ یک ‌آینه‌ کوچک‌ را داخل‌ قفس‌ قرار داد تا پرنده‌ خود را ببیند. اسباب‌ بازیهای‌ دیگر مورد علاقه‌ مرغ‌ عشق‌ شامل ‌نردبان ‌، تاب ‌، توپ‌ پینگ ‌پنگ‌ آویزان‌ و زنگ ‌می‌باشند.

نگهداری در پاسیو: محیط پاسیو اگر هوای تازه و با تهویه مناسب داشته باشد محل بسیار خوبی است به شرط آن که:

_در معرض تابش مستقیم خورشید نباشد.

_گیاهان داخل آن سمی نباشند (می توانید از گیاهان و درختچه های مصنوعی استفاده کنید).

_تهویه مناسب برای هوا داشته و زیاد مرطوب ، گرم و سرد نباشد.

چند نکته مهم

برای داشتن مرغ عشق های سالم رعایت بعضی از نکات الزامیست که در ذیل مختصرا ذکر میگردد :

۱- مرغ عشق هایی که تازه خریداری شده اند را تا اطمینان از سالم بودنشان در قرنطینه نگهداری کنید.

۲- به محض مشاهده علائم بیماری در هر کدام از مرغ عشق ها ، آن را از بقیه جدا کنید و سپس به مداوایش بپردازید.

۳- سعی کنید از میله ها و ظروف غذاخوری پلاستیکی و بدون درز و شکاف و شکستگی استفاده کنید.

۴- از قفس مناسب جهت نگهداری مرغ عشق (۷۵ ‚ ۶۰ ‚ ۱۰۰ سانتیمتر) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی و در نتیجه چاقی مرغ عشق و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها می شود.

۵- میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشه و امکان تحرک پرنده زیادتر گردد.

۶- میله ها را در جای خود کاملاً محکم کنید و حداقل دو هفته یکبار میله ها و ظروف غذاخوری را از قفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.

۷- حداقل روزی یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید.

۸- روزانه یکبار دانخوری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه کنید تا مرغ عشقها گرسنه نمانند.

۹- هر ماه یکبار مرغ عشقها را (البته در صورتی که جوجه و یا تخم نداشته باشند) در یک قفس دیگر گذاشته و قفس را ابتدا با اسپری های حشره کش یا مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید و پس از یک ساعت کاملاً با آب و مواد شوینده آنها را بشویید و بگذارید با نور خورشید خشک شوند.

۱۰- هفته ای دو بار ظرف حمام برای مرغ عشقهای خود بگذارید(البته در جای گرم و غیر از زمان جفتگیری).

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟ برای این کار دو روش وجود دارد و بسته به فرد بکار گیرنده و میزان زمانی که می خواهد برای این کار اختصاص دهد متفاوت می باشد (البته اصول ایجاد رفتار در هر دو مورد یکسان است و تفاوت آنها در مرحله ابتدای آنها می باشد) ؛ من در ذیل هر دو روش را همراه اصول حاکم بر آن توضیح میدهم :

روش اول : این روش دیر بازده بوده و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد اما کاملا بر قوانین اخلاقی منطبق است ، این روش در ابتدا به ساکن بر پایه عادی شدن و حذف محرک بی اثر استوار است و پس از آن بسته به راهکاری که شما پیش می گیرید میتواند بر طبق اصول یادگیری شرطی شدن کلاسیک و یا فعال ادامه یابد ؛ حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : در این متد ، شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می کنید (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان ، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد) پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان ، در این دوره ای که هر روز با او صحبت می کرده اید و به او غذا داده اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحا به یک محرک بی اثر تبدیل شده اید) خوب ، هم اینک نوبت مرحله دوم کار است ، این مرحله و روشی که پیش می گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلا اگر می خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم ؛ البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس العمل نشان داده و به سمت شما جذب میشود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می شود (به این  الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می گویند). اما برای ایجاد رفتار پیچیده تر این  الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است . در این مورد ، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می گردد . حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعا احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس اگر منتهی به تنبیه شود احتمال تکرار کاهش خواهد یافت لازم به ذکر است که این الگوی یادگیری بیشتر در مورد حیوانات بزرگ و باهوش (از جمله اسب ، سگ و … ) بسان آنهایی که در سیرک هستند متداول است و در مورد مرغ عشق کارایی چندانی ندارد ؛ به دلیل اینکه این نوشته مستقیما در مورد مرغ عشق می باشد از توضیح وبسط این الگوی یادگیری خودداری می کنم.

حال به روش  دوم می پردازیم : قبل از توضیح در مورد این روش باید متذکر شوم تمام اصول بنیادی این متد مثل روش قبل است و تنها تفاوت آنها این است که در روش اول باید مدتی را صرف غذا دادن و صحبت کردن با حیوان می کردید تا به شما عادت کند (شناسایی به عنوان یک محرک بی اثر) که در این راهکار نیازی به آن نیست ، در این روش شما باید بالهای مرغ عشق را کوتاه کرده و از اصل گرسنگی برای جذب حیوان استفاده کنید فی الواقع چیدن بالها منجر به عدم توانایی گریز پرنده می شود و گرسنگی دادن ، حیوان را مجبور به اعتماد میکند که مجموعا علاوه بر کاهش چشمگیر مدت زمان عادی شدن همراه با شرطی شدن کلاسیک می باشد. حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : ابتدا شاه پرهای مرغ عشق خود را کوتاه کنید (اگر آنها را بکشید بعد از ۶ هفته رشد کامل کرده و پرنده شما مجددا قادر به پرواز خواهد بود ولی اگر آنها را کوتاه کنید تا اولین پرریزی عملا صاحب شاه پر نخواهند شد و توانایی پرواز را بدست نخواهند آورد . اصولا چیدن پر نسبت به کشیدن آن دارای دو مزیت است : اول اینکه به پرنده خود آزار نرسانیده اید و دوم اینکه مدت زمان بیشتری برای آموزش و جلوگیری از گریز در اختیار دارید پس قطعا چیدن پر بر کشیدن آن ارجح است) سپس ظرف غذا و همه مواد خوراکی را از قفس بیرون بیاورید (ظرف آب را هرگز برندارید چرا که ممکن است آب دادن به پرنده را فراموش کنید و منجر به تلف شدن آن شوید) و حدودا نیمی از روز تا یک روز پرنده را به حال خود رها کنید پس از آنکه متوجه شدید حیوان شما به شدت گرسنه شده در کف درست خود ارزن ریخته (البته اگر از قبل با علایق حیوان خود آشنا باشید می توانید غذای مورد علاقه اش را در دستتان ریخته و به او بدهید که مطمئنا این کار به جذب پرنده بسمت غذا تاثیری بسزا خواهد داشت) و درون قفس ببرید تا به سمت آن جذب شود سپس این کار را برای مدتی ادامه بدهید تا پرنده به شما عادت کند (می توانید از همان ابتدا هنگام غذا دادن یک صدای خاص را برای پرنده ایجاد کنید تا به آن صدا شرطی شود).

نکته : حال که به تفصیل دو روش را توضیح دادم لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که من بشخصه راهکار اول را ترجیح میدهم چرا که علاوه بر عدم آزار رساندن به حیوان برای خود شخص هم لذتبخش است.

آب تنی: آب تنی خصوصا در فصول گرم سال و هنگام پرریزی بسیار ضروریست. چرا که موجب تحریک رشد سریع پرهای جدید می شود. در برخی از موارد به علت طولانی شدن فواصل بین آب تنی ها ممکن است برخی از پرنده ها میل به آب تنی را از دست بدهند و یا جوجه هایی که برای اولین بار با ظرف آب تنی آشنا می شوند ممکن است رغبتی به این کار نداشته باشند. بعد از استحمام پرنده به آراستن خود می پردازد. پرهای خودش را لرزانده و با نوک خود آنها را مرتب می کند. سپس به کمک نوکش ، مواد چربی ترشح شده از غده ای که در بالای محل اتصال دم به بدنش قرار دارد را روی کلیه پرهای خود می مالد. این روغن باعث براقی پرها شده و به عنوان یک ماده محافظ طبیعی عمل می کند. برای آب تنی ظرفی حاوی آب با درجه حرارتی حدود دمای اتاق و با عمقی کم به طوری که پرنده بتواند به راحتی داخل آن آب تنی کند را کف قفس قرار بدهید تا پرنده درون آن استحمام کند. پس از استحمام به علت ریختن آب بر روی کف قفس خشک کردن و یا تعویض پوشش کف آن ضروریست.

پرواز ازاد : مرغ‌ عشق‌ نیاز به‌ پرواز آزاد دارد. در صورتیکه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ کرده‌، می‌تواند هر روز بیرون‌ بیاید و در اتاق‌پرواز کند. برای‌ این‌ کار ابتدا باید شرایط اتاق‌ کاملا مناسب‌ باشد. در و پنجره‌ها بسته‌، بخاری‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد. آنگاه‌ می‌توان‌ در قفس‌ را باز کرده‌ تا پرنده‌ ۲۰-۳۰ دقیقه‌ بازی‌ کند. پرنده‌ای‌ که‌ به‌ قفس‌ خود عادت‌ کرده‌ پس‌ ازاین‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ بویژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ برای‌ بازی‌ بیرون‌ آورده‌ شود

صحبت کردن: مرغ‌ عشق‌ تا حدی‌ قادر است‌ صحبت‌ کردن‌ را بیاموزد.ولی نمیتوان مطمئن بود که حتما یاد میگیرد. بهترین‌ زمان‌ برای‌ یاد دادن‌ از حدود ۵-۶ هفتگی‌ است‌. پرنده‌نر از نظر یادگیری‌ بهتر از ماده‌ می‌باشد. برای‌ یاد دادن‌ باید توجه‌ کرد که‌ کلمه‌ بدقت‌ و بارها تکرار شود. با توجه‌ به‌ اینکه ‌پرنده‌ معنی‌ کلمه‌ را نمی‌فهمد باید کلمه‌ به‌ یک‌ شکل‌ تکرار گردد.

تغذیه‌: غذای‌ اصلی‌ مرغ‌ عشق‌ در اسارت‌ و آزادی‌ دانه ‌است‌. دانه‌ها شامل‌ ۲ گروه‌ مهم‌ هستند :

۱– دانه‌ غلات ‌: کربوهیدرات‌ زیاد وچربی‌ کم‌ دارند ، مانند ارزن‌ (طبیعتش سرد و خشک می باشد و دانه ایی قلیایی و سرشار از پروتئین و منبعی غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنی گوناگون است) و ذرت‌.

۲- دانه‌های‌ روغنی‌ : چربی‌ زیاد وکربوهیدرات‌ کم‌ دارند ، مانند تخم‌ کتان (طبیعتش گرم بوده و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربوهیدرات و املاح معدنی میباشد) یا تخم‌ آفتابگردان‌.‌

غذای‌ مناسب ‌مرغ‌ عشق‌ ارزن‌ می‌باشد ولی‌ این‌‌ غذای‌ کاملی‌ نیست‌ بویژه‌ هنگام‌ تولید مثل ‌و برای‌ بالانس‌ کردن‌ آن‌ اضافه‌ کردن‌ یک‌ دانه‌ روغنی‌ (مانند تخم‌ کتان‌) لازم‌ است ‌. علاوه‌ بر اینها سبزیجات‌ (مانند هویج ‌، کلم‌) ، میوه‌های‌ تازه‌ (مانند سیب‌) و نیز مکمل‌ توصیه‌ می‌شوند. باید توجه‌ داشت‌ که‌ هر نوع‌ تغییر جیره‌ به‌ تدریج ‌انجام‌ شود.

نکته : حتما به ازای هر یک کیلو ارزن ۲۰۰ گرم تخم کتان با آن مخلوط کنید نه بیشتر و نه کمتر چون تخم کتان یه دانه روغنیست و برای تامین بسیاری از مواد بدن آنها ، مخصوصا برای گرفتن نطفه موثر میباشد.

شما می توانید هفته ای ۲_۳ بار به اندازه یک قاشق غذاخوری برنج ( به صورت کته ) به مرغ عشق بدهید.

نان: نان سبوس دار و کم نمک را با آب گرم خیس کنید تا نرم شود و بعد در قفس بگذارید.

سبزیجات و میوه: سبزیجاتی مثل شوید ، جعفری ، کاهو (برگ کاهو طبیعتی سرد دارد و تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست میباشد) ، هویج (طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین A و املاح معدنیست) و میوه هایی چون سیب (طبیعتی معتدل داشته و سرشار از ویتامینهای گوناگون است) را همواره در برنامه غذای آنها بگنجانید.

تخم مرغ: تخم مرغ را به صورت آبپز شده در اختیار آنها بگذارید(هفته ای ۱ یا ۲ مرتبه).

جوانه ها : کامل ترین و حیاتی ترین بخش جیره غذایی مرغ عشق است (که متاسفانه بسیار مورد غفلت قرار میگیرد). دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ویتامینها و پروتئین ها ، املاح معدنی ، کربوهیدراتها و قندهای طبیعی میشوند و برای مصرف مرغ عشقها بخصوص جوجه ها بسیار مفید است ، حداقل هفته ای یک بار به آنها جوانه گندم بدهید.

مکمل‌: دو مکمل‌ مهم‌ برای‌ مرغ‌ عشق‌ سنگریزه‌ (یا شن‌) و کف‌ دریا می‌باشند.

پرندگان‌ دانه ‌خوار از جمله ‌مرغ‌ عشق‌ اغلب‌ قبل‌ از خوردن‌ دانه‌ اقدام‌ به‌ خوردن‌ سنگریزه‌ می‌کنند. سنگریزه ‌در سنگدان‌ پرنده‌ کمک‌ به‌ شکستن‌ دانه‌ کرده‌ ونقش‌ مهمی‌ در هضم‌ آن‌ دارد. باید توجه‌ داشت‌ که‌ سنگریزه‌ آلوده‌ نباشد.سنگریزه را هم میتوان با ارزن مخلوط کرد(البته با نسبت خیلی اندک) و هم میتوان جداگانه در یک ظرف دهان گشاد ریخته و در کف قفس گذاشت.

کف دریا پوسته نوعی نرم تن دریاییست که حاوی کلسیم بوده و باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می شود . ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به آن می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود.

آب‌ (برای‌ نوشیدن‌ واستحمام) : آب‌ تازه و‌ در ظرف‌ تمیز باید همیشه‌ در دسترس‌ باشد . بهتر است‌ آب‌ هر روزعوض‌ شود . پرنده‌ برای‌ آراستن‌ پرهای‌ خود نیز نیاز به‌ آب‌ دارد.

ویتامین: بدن تمام موجودات زنده برای انجام اعمال حیاتی نیازمند پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ها ، موادمعدنی و ویتامین هاست و این نیازها با مصرف مواد غذایی مختلف و متنوع تامین می شود . ویتامین ها دسته ای از مواد مغذی هستند که دارای معدودی از خصوصیات شیمیایی می باشند . این مواد ترکیبات آلی هستند که بوسیله نسوج بدن سنتز نمی شوند و بمقدار خیلی کم وجود آنها در جیره های غذایی لازم است . ترکیبات مذکور اجزا ساختمانی بزرگی از بدن را تشکیل نمی دهند و بیشتر بعنوان تنظیم کننده متابولیسم عمل می کنند . ویتامین ها بصورت محلول در چربی و آب وجود دارند . با توجه به مراتب فوق و از آنجا که مرغ عشقها و سایر پرندگان محصور در قفس ، در طبیعت نیازهای خود را بامصرف دانه های کال و رسیده ، علوفه سبز و بسیاری مواد غذایی دیگر تامین می کنند به نظر می رسد استفاده از ویتامین ها برای آنها در زمان زندگی در اسارت ضرورت دارد و ضمنا ارزش غذایی دانه ها بمرور زمان و بر اثر ماندن و انبار شدن کاهش پیدا میکند و باعث کاهش میزان ویتامینها موجود در آنها می شود لذا استفاده از مولتی ویتامین ها می تواند این کاهش را جبران نماید . وقتی پرنده شما سالم و سرحال هم می باشد باید علاوه بر میوه و سبزیجات ، هفته ای دو بار در ظرف آب آنها ، نصف قرص جوشان مولتی ویتامین (یا ۱۲ قطره) و یک چهارم قرص جوشان کلسیم بریزید (یا ۱۰ قطره). اکیدا توصیه می شود بعد از ۲۴ ساعت ظرف آب را بشویید (به دلیل رشد سریع پارازیتها در این محیط غنی شده هرگز نگذارید ظرف آب حاوی مولتی ویتامین بیش از ۲۴ ساعت بماند بلکه آن را به دقت بشویید).

نکته : موقع شستن ظرف آب ، بهتر می باشد از آب داغ و مقدار بسیار کم مایع ظرفشویی استفاده نموده ، ظرف را با شیشه شور یا با یک مسواک کهنه بشویید.

انواع ویتامین ها و خواص آنها

ویتامین B برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و ساز بدن ضروریست.

آثار کمبود ویتامین : کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود .

منابع ویتامین : زرده تخم مرغ .

ویتامین B1 در تنظیم اعمال تنفسی وعصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : کبود این ویتامین باعث آماس روده – گرفتگی عضلات – بی اشتهائی می شود .

منابع ویتامین : تخم مرغ.

ویتامین B2 مهمترین عامل در رشد بدن می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث لاغری – توقف رشد -اختلالات تنفسی – بیماریهای پوستی -اختلالات گوارشی می شود .

منابع ویتامین : این ویتامین در اسفناج – شیر – سفیده تخم مرغ.

ویتامین B6 در سوخت و ساز مواد گلواسیدی و غذا موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث کاهش شدید وزن و اختلالات حرکتی می شود .

منابع این ویتامین : این ویتامین در جوانه گندم – ذرت – سبزی ها – برنج – زرده تخم مرغ.

ویتامین B12 در رفع عوارض عصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث رشد نامناسب و ایجاد پرهای ناقص می شود.

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ.

ویتامین C در تنظیم عمل بافتها و ایجاد مقاومت در بدن بسیار موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی جلدی – ضعف شدید می شود.

منابع این ویتامین : جعفری – کاهو.

ویتامین D در رشد و سفت شدن استخوانها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث نرم شدن و کج شدن استخوانها می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – زرده تخم مرغ – و نور آفتاب.

ویتامین E این ویتامین باعث تقویت اعضای تناسلی می شود .

آثار کمبود ویتامین : باعث عقیم شدن پرنده می شود .

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ – جوانه گندم – کاهو – کلم.

ویتامین F در رویش پرها و لطافت آنها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد زخمهای جلدی و اختلالات در هضم غذا می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – جوانه گندم.

ویتامین K مهمترین ویتامین برای انعقاد خون می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی – ورم روده -طولانی شدن زمان انعقاد خون می شود .

منابع این ویتامین: گوجه فرنگی،اسفناج،زرده تخم مرغ،کلم گل

مطالب ارائه شده حاصل زحمات اقای سعید رنگین کمان میباشد

وبلاگ اقای رنگین کمان:http://budgerigars.mihanblog.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

3,178 دیدگاه در “شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

  1. Alireza

    سلام اقا مجتبی اتفاقی افتاد که اصلا انتظارشو نداشتم تا دیروز هیچی نمیخوردن اما امروز کلی ارزن خوردن و عجیب تر از اون نصف سفیده تخم مرغ رو با یک چهارم زرده رنده کرده بودم و توی یه ظرف براشون گذاشته بودم که دیدم اصلا اثری ازش نمونده همشو خوردن اصلا یه ذره هم نمونده انگار اصلا براشون نذاشتم حتی کف قفسم نیست اینهمه تخم مرغ خوردن توی یه روز براشون یه وقت ضرر نداشته باشه؟ فکر کنم عوض سه روزو یه جا در اوردن اب هم زیاد خوردن فکر کنم امروز هم وزن خودشون غذا و اب خوردن اگر ارزن نمیخوردن میگفتم ارزن مشکلی داره حتما اما هم اندازه تخم مرغ ارزن هم خوردن حتی توی لونه رو هم نگاه کردم ببینم نبرده باشن قایم کنن حالا مشکلی و مریضی چیزی نشن اینهمه خوردن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه مشکلی پیش نمیاد. چند روز غذا نخورده بودن و غریبی میکردن و الان غذا خوردن و مشکلی هم نیست

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خیلی هم خوب بود و خدا رو شکر که غذا خوردن اینها تازه ترسشون ریخته و دارن عادت میکنن.

      پاسخ
  2. نیلوفر

    سلام ببخشید شکستن بال مرغ عشق باعث مرگش میشه؟ دیروز مرغ عشقم بیرون که بود پرواز کرد و خورد به میز و بالش شکست خیلی ترسیده بود وقتی گرفتمش دستم قلبش به شدت داشت میکوبید بعدش متوجه شدم قلبش سرعتش کم شد و وایساد و مرغ عشقم مرد خیلی ناراحت شدم اخه چرا بالش شکست مرد اخه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شکستن بال به تنهایی باعث تلفات و جون دادن پرنده نمیشه بلکه استرس و ترسیدن باعث سکته و تلفات میشه و حتی ممکنه به استخوان جناغ سینه پرنده و یا به سرش ضربه وارد شده و اون پرنده شما رو کشته و نه شکستن بال ؟؟؟!!!

      پاسخ
    2. بهروز

      خیلی ناراحت شدم مجتبی خان راست میگن شکستن بال باعث مرگ نمیشه اگر مرغ عشقت اهلی بوده باشه گرفتنش نمیتونه باعث مرگش بشه شاید اگر عادت به گرفتن نداشته باشه ممکن از ترس بمیره احتمال زیاد به سرشم ضربه خورده

      پاسخ
      1. نیلوفر

        ببخشید ها من دوباره مزاحم شدم این مرغ عشقم که مرد یه جفت داشت الان این هنوز مونده میخواستم بدونم جفت دادن مرغ عشقی که جفتش مرده راحت هست یا نه کار حرفه ای هاست؟
        دوم هم اینکه اگر تصمیم بر این شد که بفروشمش اگر خواستم یه جفت دیگه بگیرم اگر با جوجه بگیرم مشکلی ایجاد نمیکنه؟ پدر مادر باز به بچشون میرسن یا نه اگه بیارمش تو خونه دیگه غذا نمیدن؟ نمیخوام جوجشون تلف بشه اگه غذا نمیدن از اول بدونم که خودم با سرلاک بزرگش کنم به لطف سایت شما و ویدئو ها اموزشی یوتوب میدونم چطور با سرلاک میشه بزرگ کرد و کی باید غذا داد.
        خیلی ممنون

        پاسخ
        1. azadi

          سلام برای پیدا کردن جفت مرغ عشق باید تو دسته چندتای باشه جفت خودشو انتخاب کنه یعنی جفت بخوره ربطی به حرفه ای بودن نداره.دوم اینکه یه جفت مرغ عشق با جوجه هاش با همون قفسی که هستن با تمام وسایلش انتقال بدید مشکلی برای غذا دادن به جوجه پیش نمیاد خودشون به جوجه غذا میدن

          پاسخ
  3. بهروز

    با سلام و خسته نباشید متاسفانه مرغ عشق ماده من اسهال شده خیلی نگرانشم این مرغ عشقم چند ماه بود کمی سست بود و بعضی وقتا پرهاشو پف میکرد ولی خب فضلش حالت طبیعی داشت تا اینکه امروز دیدم اسهال شده کف قفس یه کاغذ سفید گذاشتم فضلش بصورت آبکیه و رنگ سبزی هم داره البته سبزیش خیلی پررنگ نیست در واقع فضله طبیعی که قسمت های مختلف از هم جدا هستن این فضله اینطور نیست و درهم و آبکیه ولی رنگش سفید نیست و وقتی هم روی کاغذ می افته دورش یه هاله خط سبز یشمی به خودش گرفته و یه بویی هم داره
    قبلا لونه داشت ولی نمیخواستم جوجه بیاره لونشو برداشتم تقریبا ۸ ماه پیش، و بعد از اون رفته رفته ست و ست تر شد تا امروز که دیگه پرهاشو پف کرده بود و دائم پاشو میکشه زیر شکم و مخرجش البته چند ماه بود اینکارو میکرد و فضه هاش به پرهاش میچسبید ولی اون موقع فضلش طبیعی بود، امکان داره این روند به مرور شده باشه، یعنی یک بیماری داره که به مرور به این شدت رسیده، مثلا سرماخوردگی و بیماریهای دیگه یکهویی میشن ولی بنظر من بیماری این مرغ عشقم الان تو این سه ماه بوده و سست بود تا اینکه دیگه امروز خودشو نشون داده فقط میخوام بدونم سرماخوردگی نیست که امروز عصر کمی ارزنها رو بالا آورد نه اینکه استفراغ کنه یعنی دونه های ارزن رو از نوکش پاشید بیرون. از شما خواهش میکنم یک راه حل بگید تا من درمانش کنم آیا جفتشو ازش جدا کنم و توی دونش کتان بریزم؟؟ خواهش میکنم سریع جواب بدید ضروریست بعدش نام بیماریشم بگید چی هست، بعضعی وقتا حالش خوبه و بعضی وقتا دوباره پرهاشو پف میکنه. انشاالله که با کمک شما خوب بشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تخم و جوجه دادن پرنده چه ربطی به بود و نبود لونه داره دوست من ؟؟؟!!! وقتی تخم داخل شکم ماده تشکیل بشه اصلا مهم نیست لونه باشه و یا نباشه حتما بدون لونه تخم گذاری میکنه ولی خب اگر لونه نداشته باشه تخم ها خراب میشه.
      اینطوری که پرنده تند تند تخم کنه ضعیف میشه ولی اگر تخم بذاره و روی تخم بخوابه اصلا ضعیف نمیشه با خوردن و خوابیدن که ضعیف نمیشه ولیکن اگر لونه ای در کار نباشه تخم میذاره و نمیتونه روشون بخوابه و مجددا زودتر تخم گذاری میکنه و همینطوری ضعیف میشه شاید پرنده شما الان همین بلا سرش اومده و یا نه اصلا تخم گذاری نمیکنه و با برداشته شدن لونه افسرده شده باشه.
      این علائم هیچ ربطی به سرماخوردگی نداره و پرنده شما به نظر میاد یبوست داره و باید میوه و سبزی بیشتر بهش بدین سعی کنید کاهو – اسفناج و میوه بهش بدین تا دلش راحت تر کار کنه.
      مخرج پرنده رو نیز نگاه کنید و اگر متورم هست تخم داره و میخواد تخم گذاری کنه.
      اگر بخواهید مرغ عشق رو واقعا به کشتن بدین خب میتونید جفتش رو ازش جدا کنید ؟؟؟!!! همینکه لونه رو برداشتین اشتباه بزرگی کردین و از اون اشتباه بزرگتر اینه که جفتا مرغ عشق رو از هم جدا کنید تا مجبور نشدین هرگز این کار رو نکنید خیلی موردی خاصی بود از هم جداشون کنید باز هم باید در دو قفس چسبیده به هم باشن.

      پاسخ
  4. بهروز

    داداش ببین بذار خوب توضیح بدم انگار خوب نتونستم منظورمو برسونم ببین از اول میگم یه جفت داشتم متاسفانه ماده بعد از چند سال تخم گذاری آخرش تخم گیر کرد شکمش و مردش اون ماده انقد جوجه آورد که اتاقمون پر شد از جوجه و بهش وابسته میشدم و نه میتونستم بفروشم نه توان نگهداریشونو داشتم خلاصه بعد از مرگ ماده یکسریشون مردن یکسریشونم دادم به دوست و آشنا و هیچ کدومو نفروختم، بعدش اون نره بعد از مردن جفتش با جوجه خودش جفت شد و یک جوجه آورد اون جوجه هم عیدی مریض شده بود که داداشم اومد سایت شما و از شما داروی اکس ولت رو گرفت خلاصه سرتو درد نیارم خوب شدش حالا بعد از چند ماه بعد از اون ماده سست شد و حالا چند وقته فظلش شل شده داداشم ماموریت هست اگر بود واردتر از من بود بهش زنگ زدم گفت تو اینترنت از سایت شما اسم دارویی رو پرسیده بود که بعدش یادش اومد خلاصه خریدم و الان تقریبا یک هفته بیشتر بهش دادم الان وضعش بهتر شده ولی خوب خوب نشده، اول از این ممنوم که خیلی خوب و با حوصله جواب دادی بعدش ببینید من حدس میزنم که چون لونشو برداشتم بیمار شده چون این عید که آخرین جوجه رو آورد و همون که داداشم ازت پرسید و الکل داد بخوره و خوب شد اون آخرین بار حاملگیش بود دیگه بعد از اون نذاشتم جوجه بیاره برای اینکه هم میترسم تخم توشکمش گیر کنه هم اینکه خونه پر جوجه میشه و نگهداریش دشوار حالا من میخوام بدونم این افسرده هست یا مثل اون قبلیه که نره مریض بود و شما گفتی اکس ولت بخوره و خوب شد از همون بیماریه الان تو یه هفته از این دارو دادم داداشم گفت به زور به خوردش بدم چندتا تکه دادم حالش بهم خورد ولی خب وضعش بهتر شده ولی یوبوست نداره فضلش شله و الان کمی بهتر شده فقط میچسبه به پشتش اگر بخوای عکساشو میذارم تا ببینی اصلا یبوست نداره بنظرم چون یوبوست سفت میشه این شله خیلی وقتا اصلا اسهال میشه الان از وقتی قرصو دادم سست بودنش خیلی کم شده و پرهاشو دیگه مثل اون موقع پف نمیکنه ولی در هر حال سسته، بعدش چاره چیه؟ یعنی لونه بذارم؟ یک راه حل میشه بهم بگی یه دنیا ممنونت میشم داداش یه راه حل بده بهم واقعا فکرمو داغون کرده، بعدش الان که لونه رو برداشتم اصلا نمیذاره نره بیاد سمتش ولی قبلا جفت گیری میکردن یعنی لونه نباشه جفت گیری میکنه؟ اتفاقا منم ترسیدم نره رو جدا کنم مریضیش بدتر بشه نره هم مریض بود ماده هم رو جدا نکرد داداشم، الان اون جوجه که مریض بود خوب شده و با یک ماده انداختم تو قفس ولی ماده با این نره جفت نمیگیره و بدجور میزنتش چشم نره مثل لپه هست یعنی سیاهی چشش نصفه گرد نیست بعدش موقع پرواز کردن فیسفیس میکنه یه صدایی ازش میاد بیرون بعدش میخواستم بدونم پسته ضرر نداره بهش میدم؟ شرمنده بابات طولانی شدن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب نر رو نباید به جفت جوجه خودش میدادین در کل هم خون رو جفت بدین جوجه خوبی نمیدن و یا جوجه ها زود مریض میشن و تلف میشن.
      الکل هم هرگز نه نبده و نه هیچکدوم از دوستان توصیه نکردیم به خورد پرنده بدین و اگر اینکار رو بکنید تضمینی تلف میشه.
      اما اکسی وت رو نیازی نیست زورکی تو حلق پرنده بندازید خب در آب حل کنید و حتی پودر اکسی وت رو میتونید از دامپزشکی تهیه کنید و در ظرف آبخوریش حل کنید و ۲۴ ساعت جلوش بذارید تا بخوره. اگر هم اکسی وت نبود میتونید از تتراسیکلین استفاده کنید و یک کپسول رو در یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و ۲۴ ساعت بذارید جلوش و هر ۱۲ ساعت داروی تازه براش درست کنید.
      با این کارها اسهالش خوب میشه.
      یبوست هم عکس اسهال هست وقتی پرنده شما فضله شل داره یعنی اینکه اسهال شده و نه یبوست ؟؟!!! اگر فضله کوچک و سفت داره و به سختی و با فشار زیاد فضله میگذاره یبوست داره که در اون صورت باید بهش اسفناج – کاهو – کلم و در کل میوه و سبزی بیشتری بدین.
      درمان اسهال هم همون اکسی وت و یا تتراسیکلین هست البته هر دو تا رو هم زمان نباید استفاده کنید.
      لونه باشه و یا نباشه جفت گیری میکنن اما مرغ عشق به تغییرات داخل قفس حساس هست و مثلا لونه رو که بر میدارید پرنده عصبی میشه و برای همین ممکنه با هم درگیر شده باشن.
      مصرف تنوعی پسته موردی نداره مثلا هفته ای یک یا دو روز خوبه ولی بیشتر استفاده نکنید چون گرم و چربه.
      خس خس و یا فیس فیس هم نشانه عفونت دستگاه تنفس هست و درمانش با همون اکسی وت و یا تتراسیکلین به راحتی انجام میشه دقیقا همون روش یک قرص در یک لیتر آب به مدت ۲۴ ساعت در ظرف آبخوری اگر درمان نشد حداکثر تا سه روز دقت کنید بیشتر از این نباید آنتی بیوتیک به پرنده بدین.

      پاسخ
  5. بهروز

    یادم رفت بگم داداش اصلا تا حالا نشده لونه نباشه و تخم بذاره قبلا هم وقتی لونه رو برمیداشتم دیگه تخم نمیذاشتن، الانم ۸ ماهه لونه رو برداشتم دیگه تخم نذاشته

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خوبه به نظر میاد این یک مورد خاصه چون معمولا تخم گذاشتن ربطی به بود و نبود لونه نداره و پرنده کف قفس و یا داخل دونه خوری تخم گذاری میکنه.

      پاسخ
  6. مسیح

    سلام ببخشید مرغ عشق ماده من بدون اینکه پر هاش رو پس کنم مخرجش پیداس ایا این نشاندهنده این است که سابقه تخم گذاری دارد یانه؟ضمنا چیکار کنم به محیط جدید عادت کنند ؟یه هفتس خریدمشون ولی هنوز عادت نکردند. ممنون میشم پاسخ بدید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اصلا دست کاریش نکنید و سعی کنید اون رو با دست نگیرید چون ممکنه آماده تخم گذاری باشه .

      پاسخ
  7. مسیح

    سلام من یه جفت مرغ عشق خریدم پرنده فروشه گفت تا حالا سه چهار بار جفتگیری کردند ولی هنوز تخم نذاشتن بیشتر از یه هفتس اوردمشون خونه دیگه جفتگیری نکردن وقتی خریدمشون بالای نوک ماده قهوه ای بود ولی الان حس می کنم الان داره یکم سفید میشه چیکارشون کنم لطفا جواب بدید ممنون.

    پاسخ
    1. shayan.sh

      سلام
      بهتره فعلا فکر نینی نباشین خخخخ
      خب شما تازه بنده خدا هارو خریدین مشخصه استرس دارن بهتره صبر کنین یه مدت بگذره خب

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      کاملا طبیعیه و قرار هم نیست در یک هفته اول تولید مثل کنن باید چند هفته صبر کنید تا پرنده جا بیوفته و ترسش بریزه بعد جفت گیری و تولید مثل کنه که خب این مدت بستگی به شرایط جدید و رفتار شما هم داره و اگر محل آرومی باشن و دست کاریشون نکنید زودتر جواب میده اما اگر استرس داشته باشن شاید چند ماه زمان ببره.

      پاسخ
  8. بهروز

    سلام داداش واقعا توضیحاتت خیلی علمی و دقیق بود، من جفت ننداختم خودش جفت شد بعدش من اصلا نمیخوام جوجه بگیرم چون توان نگهداریشو ندارم بعدش همون جوجه که میگم فیس فیس میکنه جوجه همون جفت هست ، اشتباه گفتم الکل رو نداد بخوره الکل چکوند به مخرجش و خوب شد داداشم قبلا تو این سایت با شما صحبت کرده بود نره مریض بود اکسی وت گفتین بده و جوجه هم تو قفس بود و آنتی بیوتیک اونو مریض کرد و شکمش لخته خون بود که با ریختن الکل تو مخرجش خوب شد، هم نره خوب شد هم جوجه اون موقع داداشم خیلی ازت تعریف کرد و گفت شما نبودی تلف میشد بعدش الان خدایش هم نره خدا روشکرگوش شیطون کر خوبه هم جوجه فقط ماده عجیب و غریب شده که دیگه اکسی وت رو قطع کردیم، اصلا نمیخوام جفت گیری بکنن چاره چیه؟؟ بعد از اینکه نره مریض شد و بعد از خوب شدنش تا چندین ماه سست بود و اصلا کاری نمیکرد ولی چند ماهه چشاش کوچیک میشه و میخواد بره سمت ماده و مادهه هم میزنتش و میره زیر قفس یه جا شب تا صبح همون زیر یه جایی هست همون جا قایم میشه رفتارش عوض شده الان خیلی حالش بهتر شد قبلا پف کرده بود اسهال بود اصلا خوب نبود الان خداروشکر خوب شده فضلشم تقریبا عادی شده ولی بعضی وقتا نمیدونم چرا میچسبه به مخرجش، از وقتی نره مریض شد دیگه بعد از اون لونه رو هم برداشتم دیگه جفتگیری نکردن بنظرت لونه بذارم و تخمها رو با سوزون سوراخ کنم که هم یکماه کامل رو تخما بخوابه هم اینکه ضیعف نشه خوبه؟ داداش این جوجه از همون اول فیس فیس میکردها یعنی وقتی پرواز میکنه و مسیرش طولانی میشه انگاری نفس کم میاره اگر عفونت بود که تا الان خدای نکرده مرده بود هیچ مشکلی نداره امکان داره چون پدرش با جوجه خودش جفت شده این جوجه ناقص بدنیا اومده باشه؟ آخه یکجورایی ضعیف بود از همون اول مریض شد امیدی نداشتیم خوب بشه خدایی شد که خوب شد، بعدش چشماش همیشه خماره ولی خب باهوشه باورت نمیشه یه زنگوله پلاستیکی هست میذارم رو قفس با منقارش میگیره میاره میندازه تو دستم تا بهش پسته بدم و حتی دستمو میبرم جای دیگه میاره میندازه تو دستم بعدش پسته هر چند هفته ای میدم خیلی دوست دارن اونم خیلی کم میدم، بعدش میخوای فیلم فس فس کردن جوجه رو بگیرم تا بهتر متوجه بشی؟
    داداش واسه اون جفته یه راه حل خوب بهم بده دستت طلا شب خوش خیلی گلی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما.
      اما جوجه از آنتی بیوتیک مریض نشده و عفونت داشته و آنتی بیوتیک کمک به درمانش هم کرده.
      خب اگر نخواهید جفت بخورن نمیشه کار خواسی کرد و دست من و شما نیست و خودشون جفت میخورن پس بهتره اذیتشون نکنید و بذارید به حال خودشون باشن درسته هم خون هستن ولیکن وقتی نر و ماده در کنار هم باشن حتما جفت میخورن .
      جدا کردن جفت مرغ عشق هم کار خوبی نیست.
      اگر جوجه از قبل هم اینطوری بوده دیگه مادر زادی هست و کاریش نمیشه کرد.
      بنظر بنده به پرنده ها میوه و سبزی بدین و تقویتشون کنید اون فضله هم که گاهی اوقات میچسبه به مقعد پرنده میتونه از یبوست باشه که میوه و سبزی بخوره براش خوبه بهتره جوانه گندم تازه هم بهشون بدین.
      اگر بشه یک نر و ماده دیگه بخرید و با اینها جفتشو نبدین البته با احتیاط خیلی بهتره و میتونید جوجه کشی هم بکنید مثلا نر جدید رو بدین به جفت ماده خودتون و برعکس. ولی خب سخته جفت مرغ عشق رو از هم جدا کنید باید اول که جدامیشن در دو قفس چسبیده به هم باشن وبعدا با جفت جدید آشنا بشن.
      برای اون جوجه همینکه زنده هست خیلیه و دیگه راهی نداره و حتی نیاز نیست فیلم بگیرید ازش چون والدین اون هم خون بودن اینطوری زیاد میشه و حتی ممکنه عقیم هم باشه.

      پاسخ
  9. نیلوفر

    سلام من یه جفت مرغ عشق با جوجه خریدم فقط ماده دمش افتاده ظاهرا میخواستم بپرسم این دمش چند روز طول میکشه در بیاد؟امکان داره که اصلا در نیاد؟

    پاسخ
    1. بهروز

      با اجازه مجتبی خان جواب میدم آره اگر ژنتیکی نباشه در میاد مطمئن باش تقریبا تو دو هفته یا کمتر بستگی به ویتامین و خوراکشم داره ولی حداکثر تو دو هفته در میاد من یه مرغ عشق داشتم اصلا دم نداشت. مرغ عشقها دمشونو میندازن و دوباره در میاد اصلا مشکلی نیست نگران نباش

      پاسخ
      1. نیلوفر

        سلام اقا مجتبی لطفا سریعا جواب بدید
        من امروز متوجه جفتگیری بین جفت مرغ عشقام شدم در حالی که جوجه دو هفته ای دارن فقط یک بار براشون ویتامین گذاشتم و دیگه نگذاشتم ایا ممکنه اینها جوجه هاشونو ول کنن؟ جوجه هاشون الان به شدت گرسنه هستن اگه تا چند ساعت دیگه بهشون غذا ندن باید وردارم جوجه هاشونو یا منتظر باشم؟ خیلی میترسم مشکلی پیش بیاد از پرنده فروش هم پرسیده بودم گفته بود که بعد از بدنیا اومدن جوجه مشکلی برای استفاده از ویتامین نیست ویتامین باعث میشه جفت راحت تر جوجه هاشونو بزرگ کنن گفت فقط وقتی رو تخمن بهشون ویتامین ندین ایا ویتامین دادن باعث همچین چیزی شده؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          چشم در اولین فرصت که آن لاین بشیم پاسخ میدیم خدمتتون.
          چه از ویتامین استفاده کرده باشید و چه نکرده باشید وقتیکه جوجه ها دو هفته سن دارن به صورت طبیعی والدین باید جفت گیری کنن و آماده تخم گذاری بعدی بشن این در پرنده جوان و آماده طبیعی هست و باید همینطور باشه.
          فقط اگر ماده تخم بذاره جوجه ها رو میزنه و از لونه میندازه بیرون که این هم طبیعیه فقط اگر دیدین جوجه ها خیلی کتک میخورن باید جداشون کنید هرچند از اولین جفت گیری و تشکیل نطفه یک هفته تا ده روز زمان لازمه تا تخم داخل شکم ماده تشکیل بشه پستا اون زمان جوجه ها از لونه میان بیرون و شروع میکنن و بهغذا خوردن و مشکلی نیست.
          بهتره یک هفته اول به جوجه ها هیچ مکمل و ویتامینی ندین.
          فعلا دست به جوجه ها نزنید خود والدین به اونها غذا میدن و اصلا نگران نباشید فقط غذای متنوع جلوی والدین بذارید دانه مخلوط – سبزی -میوه – تخم مرغ آب پز – ذرت تازه – جوانه گندم تازه و …. البته همه رو هم زمان استفاده نکنید به مرور بهشون بدین اما دانه دائم جلوشون باشه.

          پاسخ
          1. نیلوفر

            سلام خیلی ممنون اینها بچشونو غذا میدن و گرسنه نمیمونه غذای متنوع هم بهشون میدم فقط اون روز وسط جفت گیریشون که وارد اتاق شدم ترسیدن و تموم کردن ماده هم از من میترسه هر وقت وارد اتاق میشم میره تو لونه سریع اینا برای جفت گیریشون مشکلی ایجاد نمیکنه که؟
            اصلا انتظار نداشتم روز دومی که میارم خونه جفتگیری کنن فکر میکردم بخاطر تغیر جا دو سه ماهی طول میکشه

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              سلام
              خیر. مطمئنا شما ۲۴ ساعت کنارشون نیستید و اونها هم قرار نیست فقط یکبار جفتگیری کنن و مسلما در زمانی که شما نیستید و توجهی بهشون ندارید کار خودشون رو میکنن.

              پاسخ
  10. سعید

    سلام و خسته نباشید،
    من اخیرا مرغ عشق ماده ام سقف خونشون رو میکنه میندازه کف قفس ، چند بار گذاشتم سر جاش ولی هی میکنه میندازه پایین ، فقط هم ماده این کارو میکنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ مشکلی نداره بذار به حال خودش باشه و راحت باشه فقط وقتی لونه سقف نداره نباید چراغ محل رو یک مرتبه خاموش روشن کنید و نباید داخل اون نگاه کنید خلاصه پرنده زودتر میترسه و شما باید خیلی بیشتر مراقب باشید مخصوصا در روشن خاموش کردن چراغ اتاق در شب باید خیلی مراقب باشید باعث استرس پرنده نشین.

      پاسخ
  11. محمد

    سلام.
    من یه مرغ عشق جوجه دارم که انگار عقب افتاده هستش چون یک ماه دارمش نه پرهاش کامل. شده نه میپره وقتی هم که یه جا میزاریش میلرزه میخواستم بگین میشه براش کاری کنم. ایا.درضمن تنها هم هست .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا پست تکراری ارسال نکنید و برای دریافت پاسخ صبر کنید.
      این احتمال هست که والدین هم خون بودن و همچین جوجه ای بدست اومده .
      دقت کنید والدین نباید خواهر و برادر و یا والد و فرزند باشن و اگر اینطور باشه جوجه ها ناقص میشن و یا تولید مثل نمیکنن.
      یک احتمال دیگه هم هست اینکه جوجه شما دون سوز شده یا رشد سوز شده یعنی اینکه خوب تغذیه نشده و رشد نکرده و باید با ویتامین و غذای مقوی تقویتش کنید شاید خوب بشه.

      پاسخ
  12. R-Sh

    اینو برای بهروز جان گذاشتم امیدوارم به دردش بخوره .. این موضوع رو من چند وقت پیش تو سایت عنوان کردم .. مشکل این دوستمون مشکل خیلی دیگه از کاریرام بود که بر میگرده به کبد چرب پرنده .. زیاده روی در دونه های چرب مثل کتان یا دادن پسته بادوم و چیزهایی از این قبیل . این مطلب رو مطالعه کنید حتما کمکتون میکنه علایم بیماری کبد چرب:
    پرنده که دچار بیماری کبد چرب شود بطور ناگهانی اشتهایش را از دست میدهد افسرده به نظر می رسد دارای اضافه وزن می باشد به علت تجمع زیاد چربی به سختی نفس می کشد و تنفسش مشکل دار است. دارای فضله غیر طبیعی می باشد دچار اسهال می شوند. پرها کیفیت خوبی ندارند. دچار اشکال در سیستم اعصاب مرکزی شده و تشنج کرده تعادل خود را از دست می دهند و عضلات دچار لرزش می شوند.
    منقار بیش از حد رشد می کند پرنده ممکن است قبل از مرگ در اثر پیشرفت بیماری چندین علامت را نشان دهد.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا در تالار گفتگو یک تاپیک به عنوان کبد چرب پرنده به نام خودتون بزنید و تجربیاتتون رو اونجا دراختیار دوستان قرار بدین تا به یادگار و به نام خودتون ثبت بشه.

      پاسخ
  13. نیلوفر

    سلام ببخشید بازم مزاحمتون شدم اما یه سوال داشتم این مرغ عشق ماده من امروز تخم گذاشته درحالی که جوجه داره تو لونه و به جوجه هم غذا میدن ها این یعنی چی اخه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای پرنده جوان این اتفاق زیاد میوفته و نگران نباشید و همانطور که اقا شهریار فرمودن فقط مراقب جوجه ها باشید تا کتک نخورن و اگر زیاد کتک خوردن باید جوجه ها رو جدا کنید.

      پاسخ
      1. نیلوفر

        سلام امروز متوجه شدم که ماده تخم سوم رو هم گذاشته اما چون جوجه ها همچنان داخل لونه هستن باعث شدن همه تخم ها کثیف بشه بنظر شما من باید تخم هارو بردارم یا بگذارم بمونن تا ماده باز تخم نکنه بعد از دوره تخم گذاریش؟
        یه سوال هم اینکه داخل لونه به شدت کثیف هست به نظر شما بعد اینکه جوجه هاشون دون خور شدن داخل لونه رو پاک کنم یا بزارم بمونه همونطوری کثیف؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          نه خب چه کاریه بذارید تخم ها بمونه. لونه رو هم تمیز کنید و مشکلی پیش نمیاد. البته سعی کنید سریع اینکار انجام بشه و زمانی که مولدها خارج از لونه هستن اینکارو انجام بدید.

          پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          بنده هم با نظر آقا شهریار موافقم بهتره بذارید تخم ها داخل لونه بمونه چون اگر تخم ها رو بردارید ماده مجددا تخم گذاری میکنه و ضعیف میشه.
          نیازی نیست زیاد تخم ها رو تمیز کنید فقط لونه رو با دستمال تمیز کنید و دقت کنید لونه رو نشورید تا بوی لونه تغییر نکنه بعد جوجه ها رو هم از داخل لونه خارج کنید و بذارید کف قفس و تخمها رو نیز بذارید سرجاش و هر زمان جوجه هادونه خور شدن سریع جداشون کنید اما اگر باز جوجه ها رفتن داخل لونه دیگه نمیشه کاری کرد و باید بذارید به حال خودشون باشن نهایتا تخم هاخراب بشه بهتر از اینه که جوجه ها رو از دست بدین و یا مولد ها رو اذیت کنید.

          پاسخ
  14. بهروز

    سلام
    ممنون از راهنمایی هات
    ماده حالش الان خوب خوب شده و فضله هاشم طبیعی شده میوه و سبزی هم دادم بهتر شد ولی با یک مشکل بدتر از اون مواجه شدم حالا نره با اون یکی ماده میخواد جفت بخوره تازه گیاه اینو متوجه شدم چند مدت بود وقتی صبحا میرفتم آب و دونشونو چک کنم میدیدم که ماده و اون جوجه بیرون هستن چند باری فک کردم در قفسو خودم باز گذاشتم ولی هر روز میدیدم بیرون هستن یه روز صبح زود پاشدم دیدم مادهه در قفسو باز میکنه و میاد بیرون و جوجه هم دنبالش میاد بیرون اون جوجه بهش دون میده ولی نمیدونم چرا نمیتونه باهاش جفت گیری کنه و موقع دون دادن دونا رو میپاشونه اینور انور فک کنم حق با شماست احتمالا عقیم هست یا تواناییشو نداره نمیدونم، بعدش چند روز پیش بود که دیدم اون یکی نره پریده روش و باهاش جفت گیری میکنه آخه من هر روز ظهر چند ساعتی اینا رو آزاد میکردم حالا مادهه هر کاری میکنم در قفسو باز میکنه بعضی وقتا میره زیر کاورش ساعتها اونجا گیر می افته وقتی میام جلو قفس میپره رو شونم میره لای پیراهنم فک کنم دنبال لونه است از وقتی هم لونه گذاشتم باز نمیره توی لونه اون ماده با نره هم که تو قفس دیگه هستن نره خودشو میکشه بیاد بیرون و مادهه هم دائم میره روی قفس اینا و اون ماده که مریض بود میاد و پای اینو گاز میگیره حالا الان موندم چیکار کنم نمیدونم اصلا الان نره با اون ماده که مریض بود جفت هستن یا نه نره بهش دون میده ولی ماده زیپ نمیده ولی اون ماده بهش زیپ میده میترسم جدا کنم اون ماده افسرده تر بشه تازه کمی حالش خوب شده، بعدش اون یکی مادهه چند روزه فضله هاش رنگ کرم شده و حجمش بزرگ شده و فکر میکنه کاور ته قفس لونشه میره اونجا و ساعتها میخوابه وقتی هم در قفسو با سیم میبندم دائم تو قفس میپره و چپ و راست میشه و مجبور شدم با کارتون جلو دیدشو ببندم بازم آرام و قرار نداره میخواستم بدونم اگر چند بار باهم جفت گیری کرده باشن ممکنه تخم بذاره؟ آیا ماده در صورت نبودن نره که باهاش جفت گیری کرده امکان تخم گذاری داره؟ و آیا اگر من این نره رو بندازم پیش اون ماده از جفت قبلیش جدا بکنم اون جفت قبلیش افسرده میشه یا براش مهم نیست؟ فکر میکنم ماده دیگه تمایلی به جفت خوردن باهاش نداره چون میره زیر طاقی قفس خودشو پنهان میکنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب باید یک نر و ماده رو فقط به جفت هم بدین و نباید قاطی هم باشن اینطوری نیمشه فهمید کدوم با کدوم جفت خورده و باید خودتون با توجه به رفتار پرنده ها تشخیص بدین.
      باید ببینید نر با کدوم ماده جفت گیری کرده و در کنار همون ماده باشه و اگر هم جفت گیری کرده باشن ماده تخم گذاری میکنه نر وماده ای رو که جفت خوردن در کنار هم و در یک قفس قرار بدین حالا اون ماده افسرده بشه یا نشه نر با یکی دیگه جفت خورده بعدا برای اون یک نر تهیه کنید.
      باز منتظر نظر سایر دوستان باشید.

      پاسخ
  15. بهروز

    متاسفانه این نره با اون یکی ماده جفت خورده و توی قفس خودشو به اینور و انور میکوبه و دائم میپره بره تو اون یکی قفس وقتی هم در قفسو باز میکنم یک راست میره سمت ماده و باهم جفت گیری میکنن، آخه نره قبلا با همین ماده افسرده جفتگیری کرده و جوجه هم داده که جوجش الان با همون ماده هست که نره باهاش جفت خورده، ولی بعد از اینکه نره مریض شد و ماه ها تو لک بود بعدشم نره سرحال و مست شد مادهه سست شد و انگار دیگه از جفت بودن دراومدن، الانم ماده میره زیر طاقی قفس، بنظرت اگر ازش جدا کنم افسرده میشه؟ آخه وقتی نره رو جدا میکنم یه حالت بغض رو تو چهرش میبینم، ممنون میشم اگر کسی در این رابطه تجربه ای داره بهم اطلاع بده، خیلی ضروریه چون میترسم جدا بکنم و ماده رو هم از دست بدم تازه خوب شده اون یکی ماده هم بلد شده در قفسو باز میکنه و میاد بیرون و تو قفس آرام و قرار نداره و نمیدونم چرا توی لونه نمیره، در ضمن اون یکی نره هم جوجه همون ماده که الان افسرده هست و نمیتونم بندازم کنارش و وقتی هم میاندازم میزنتش دیگه واقعا موندم چیکار کنم ( آیا امکان داره مرغ عشقی با دو ماده هم زمان جفت بشه) بعدش وقتی نره با ماده جفت گیری بکنه و بعد ازش جدا باشه هم ماده تخم میذاره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      وقتی نر و ماده ای با هم جفت خوردن باید در کنار هم باشن حالا اگر اون ماده افسرده بشه بهتر از اینه که دو تا نر و ماده آماده افسرده بشن و یا هر سه افسرده بشن.
      بله بعد از جفت گیری ماده تخم میگذاره و دیگه بود و نبود نر مهم نیست ولی برای غذا دادن به ماده و پرورش جوجه ها لازمه.
      هم خون رو به جفت هم ندین و یک نر دیگه برای اون ماده بگیرید.

      پاسخ
  16. امیرحسین

    سلام من یک جفت مرغ عشق دارم ماده بالای نوکش قهوه ای چه مدت طول میکشه تا سفید شه باید ماده رو از نربخاطر قهوه ای بودنش جداکنم یا نه نره هم بعضی موقع ها اطسه میکنه توی دماغش هم خیلی کثیفه دورچشم ماده چوری که انگاری جوجه یک چیزایی مثل رگ ولی سفیده فکر کنم برای اینکه داره پر در میاره خودم کامل نمیدونم اگه میشه جواب منو بدین
    اگه بالای نوک مرغ عشق سفید باشه اماده جفت گیری یاقهوه ای الان نوگ مرغ عشق من داره کم کم سفید میشه میخاستم بدونم نشانه ی اماده شدن مرغ عشق چیه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      وقتی قهوه ای شده یعنی داره بالغ میشه و دیگه قرار نیست سفید بشه.
      ضمناجفت مرغ عشق رو هم نباید از هم جدا کنید.

      پاسخ
      1. امیرحسین

        یعنی نمیشه جفت زد یا میشه من که کنار هم انداختمشون کی جفت میفتن بعد میشه بگین چه چیزایی بدم بهشون تا اماده شن بعد دور شچمای نرهم حلقه ی سفید چقدرطول میکشه تا ماده نوکش سفید شه
        حواسم نبود که گفتین سفید نمیشه یعنی الان بزرگه یا نه
        جفت میشن یانه اگه میشه جواب همه ی سوالتمو بدین میخاستم بدونم که ماده پیره یانه

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          دوست من موردی نداره کنار هم باشن و بالاخره جفت میشن و هیچ دلیلی نداره از هم جداشون کنید. زمان دقیقی هم نمیشه گفت و ممکنه چند وقت دیگه جفتگیری کنن و تخم بذارن و ممکنه کلا هیچ وقت تخم نذارن. نمیشه دقیق چیزی رو پیش بینی کرد.
          نر و ماده هم با توجه به توضیحاتی که دادید که یکی عطسه میکنه و بینیش کثیفه و یکیشون چشمش یه حالتی داره و ….. احتمالا سرماخوردن و به طور طبیعی نباید این شرایط رو داشته باشن.

          پاسخ
          1. امیرحسین

            ببخشید که انقدر پیام میفرستم ولی میشه بگین که لونرو قبل از جفت گیری باید بزارم یابعد جفت گیریشون ضمنا میشه بگین سرما خوردگیو چیکار کنم برای اماده کردنشون به قیر از ارزن چیا بدم بازم ببخشید که انقدر پیام فرستادم

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              برای دریافت پاسخ صبور باشید در کمتر از ۲۴ ساعت پاسخ میدیم.
              خب در مورد سرماخوردگی بخش سرماخوردگی طوطی رو مطالعه بفرمایید.
              زمان گذاشتن لونه هم خیلی مهم نیست و بهتره از همین الان بذارید.
              به غیر از ارزن میتونید از دانه مخلوط – سبزی – میوه – ذرت تازه استفاده کنید.

              پاسخ
  17. امیرحسین

    راستی یک جفت قناری هم هست مرغ عشقام نمیبیننشون ولی صدای قناری نرو میشنون برای جفت گیری مرغ عشقام بده یا نه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ اهمیتی برای مرغ عشق نداره.
      خواهشا پست اسپم ارسال نکنید داریم جواب میدیم صبر داشته باشید به همه سوالات دوستان به ترتیبی که پرسیده شدن در اولین فرصت پاسخ میدیم.

      پاسخ
  18. یاس

    سلام وقت بخیر.میخواستم بدونم مرغ عشق قفس چوبی رو خراب نمیکنه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      عاشق قفس چوبیه تا خرابش کنه کلی کیف میکنه و براتون دعا میکنه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *