شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

مرغ عشق یکی دیگر از اعضای خانواده طوطی ها میباشند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. نگهداری اسان این پرنده به صورت جفت و قیمت مناسب ان در کشور عزیزمان انها را به یک پرنده ایدال یا حیوان خانگی مناسب بدل کرده است. نگهداری غیر اصولی انها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و نگهداری لذت بخش انها به یک تجربه تلخ بدل خواهد شد. در این قسمت مقاله ای جهت اصول صحیح نگهداری و پرورش این پرندگان زیبا قرار داده شده که در ادامه متن میتوانید مشاهده کنید

به ادامه متن توجه کنید

مطالب ارائه شده در ادامه متن حاصل تلاش اقای سعید رنگین کمان میباشد که برای ان بسیار زحمت کشیده اند و از همینجا از ایشان تشکر میکنم. مطالب بسیار کامل و اصولی توضیح داده شده در هر صورت برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبلاگ ایشان هم مراجعه فرمایید

تاریخچه: مرغ‌ عشق‌ (Budgerigar) یکی‌ از اعضا کوچک‌ خانواده‌ طوطی‌ها محسوب‌ می‌شود. مهد این‌ پرنده‌ زیبا استرالیا می‌باشد.در طول‌ قرن‌ ۱۹ و ۲۰ هزاران‌ جفت‌ از این‌ پرنده‌ به‌ سایر قاره‌ها آورده‌ شد و خیلی‌ زود توانست‌ جای‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌حیوان‌ خانگی‌ محبوب‌ باز کند. رنگهای‌ زیبا، صدای‌ دلنشین‌، توانایی‌ تقلید صدا، طبیعت‌ اجتماعی‌، نگهداری‌ آسان‌ وقیمت‌ ارزان‌، مرغ‌ عشق‌ را به‌ یکی‌ از محبوب‌ترین‌ پرندگان‌ تبدیل‌ کرده‌ است‌.

مرغ‌ عشق‌ در رنگهای‌ متنوعی‌ وجود دارد که‌ از جمله‌ آنها سبز، زرد، آبی‌ و شیری‌ می‌باشد. در طبیعت‌ به‌ کمک‌ منقارقوی‌ و شکل‌ انگشتان‌ پاهایش‌، دو انگشت‌ رو به‌ جلو و دو تا رو به‌ عقب‌ به‌ راحتی‌ از شاخه‌ها بالا می‌رود

بلوغ وتشخیص جنسیت: مرغ‌ عشقها‌ حدودا در ۳ ماهگی‌ بالغ‌ می‌شود. برجستگی‌ روی‌ قاعده‌ منقار در غالب‌ پرندگان‌ نر بالغ‌ آبی‌ روشن‌ یا بنفش‌و در ماده‌ بالغ‌ قهوه‌ای‌ است‌. البته‌ این‌ رنگ‌ در نابالغین‌ کاملا مشخص‌ نیست‌ ضمن‌ اینکه‌ هنگام‌ بیماری‌ یا پیری‌ رنگ‌بتدریج‌ کم‌ می‌شود.مرغ‌ عشق‌ ماده‌ در هر نوبت‌ به‌ طور متوسط ۴-۶ تخم‌ می‌گذارد. جوجه‌ها ۱۶-۱۸ روز بعد از تخم‌ بیرون‌ آمده‌ و۲۴-۲۸ روز در لانه‌ می‌مانند. در طول‌ این‌ مدت‌ جوجه‌ها به‌ شدت‌ وابسته‌ به‌ مادر هستند

خریداری: باید توجه‌ داشت‌ که‌ مرغ‌ عشق‌ (مانند سایر حیوانات‌ خانگی‌) حتما باید از جای‌ مطمئن‌ خریداری‌ شود. سن‌ مناسب‌برای‌ خرید ۶-۷ هفتگی‌ است‌. هنگام‌ خرید به‌ وضعیت‌ پرها دقت‌ کنید چرا که‌ نشانه‌ خوبی‌ از وضعیت‌ کلی‌ پرنده‌ است‌.در پرنده‌ سالم‌ پرها صاف‌، شفاف‌ و درخشان‌ می‌باشند در حالیکه‌ پرنده‌ بیمار کسل‌ بوده‌ و پرهای‌ ژولیده‌ای‌ دارد. چشم‌هاباید شفاف‌، درخشان‌ و فاقد تورم‌ باشند. پاها به‌ راحتی‌ میله‌ قفس‌ را بگیرند و پرنده‌ در حالت‌ ایستاده‌ زاویه‌ ۳۰ نسبت‌ به‌خط قائم‌ داشته‌ باشد. اطراف‌ مخرج‌ طبیعی‌ و پرنده‌ شاداب‌ باشد

نکته: مرغ‌ عشق‌ خیلی‌ زود اهلی‌ شده‌ و به‌ خانه‌ خو می‌گیرد. می‌توان‌ به‌ آن‌ یاد داد که‌ روی‌ انگشت‌ بنشیند حضورسگ‌ و گربه‌ موجب‌ ناراحتی‌ پرنده‌ می‌شود حتی‌ اگر به‌ آن‌ دسترسی‌ نداشته‌ باشند.

نگهداری

قفس:

ابعاد: اندازه‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ یک‌ جفت‌مرغ‌ عشق‌ ۷۵‚۶۰‚۱۰۰سانتیمتر می‌باشد. داشتن‌ میله‌های‌ افقی‌ (نسبت‌ به‌ عمودی‌) ارجح‌ است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند برای‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ کند.

مکان‌ قفس‌: قفس‌ را باید در اتاقی‌ روشن ‌، با هوای‌ مناسب‌ و درجریان‌ (با دمای‌ ۱- ۲۶ سانتیگراد بدون‌ تغییرات‌ ناگهانی‌) ، بدون‌ دود سیگار و در گوشه‌ای‌ از اتاق‌ قرار داد تا پرنده‌ احساس‌ امنیت‌ کند . پرنده‌ نباید در معرض‌تابش‌ مستقیم‌ آفتاب باشد . ارتفاع‌ قفس‌ بهتر است ‌طوری‌ باشد که‌ پرنده‌ حدودا هم‌ سطح‌ چشمان‌ شما باشد تا کنترل آن‌ ساده ‌تر شود . با توجه‌ به‌ اینکه‌ مرغ‌ عشق‌ در شب‌ ساعاتی‌ را می‌خوابد در صورتیکه‌ چراغها روشن‌ است‌ بهتراست‌ روی‌ قفس‌ با پارچه ‌پوشانده‌ شود.

وسایل‌ داخل ‌قفس‌: وسایل‌ لازم‌ برای‌ قفس‌ شامل‌ ظروف‌ آب‌، غذا و سنگریزه‌ و کف‌ دریا می‌باشد. اسباب‌ بازی‌ نیز بویژه‌ برای‌ یک‌ پرنده‌ تنها لازم‌است ‌. کف‌ قفس‌ را می‌توان‌ ترجیحا با کاغذهای غیر چاپی مثل کاغذهای خاص الگوی خیاطی که کاهی و بدون مواد چاپی هستند فرش کنید . آبخوری‌ لوله‌ای‌ ، برای‌ مرغ‌ عشق‌ مناسب‌ است ‌. جلوی‌ ظروف‌ آب‌ و غذا باید میله‌ باشد تا پرنده‌ بتواند بر روی‌ آن‌ بنشیند ضمن‌ اینکه ‌ظروف‌ آب‌ و غذا نباید زیر میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ باشند چر که‌ با مدفوع‌ پرنده‌ آلوده‌ می‌شوند. آب‌ همیشه‌ تازه‌ و تمیز باید در اختیار پرنده‌ باشد. کف‌ قفس‌ باید هر روز و کل‌ قفس‌ ۳ – ۴ روز یک‌ بار تمیز شوند.

میله‌ داخل ‌قفس‌: میله‌های‌ چوبی‌ نسبت‌ به‌ پلاستیکی‌ ارجح‌ هستند ضمن‌ اینکه‌ بهتراست‌ قطر میله ‌ها متفاوت‌ باشد. به‌ طور کلی‌ قراردادن‌ شاخه‌ درخت‌ بویژه‌ به‌ جای‌ میله ‌های‌ بالایی‌ قفس‌ مناسبتر است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند از آن‌ بالا رفته ‌ضمنا ناخن‌هایش‌ نیز ساییده‌ می‌شود.

اسباب‌ بازی‌: مرغ‌ عشق‌ آینه‌ را دوست‌ دارد. می‌توان‌ یک ‌آینه‌ کوچک‌ را داخل‌ قفس‌ قرار داد تا پرنده‌ خود را ببیند. اسباب‌ بازیهای‌ دیگر مورد علاقه‌ مرغ‌ عشق‌ شامل ‌نردبان ‌، تاب ‌، توپ‌ پینگ ‌پنگ‌ آویزان‌ و زنگ ‌می‌باشند.

نگهداری در پاسیو: محیط پاسیو اگر هوای تازه و با تهویه مناسب داشته باشد محل بسیار خوبی است به شرط آن که:

_در معرض تابش مستقیم خورشید نباشد.

_گیاهان داخل آن سمی نباشند (می توانید از گیاهان و درختچه های مصنوعی استفاده کنید).

_تهویه مناسب برای هوا داشته و زیاد مرطوب ، گرم و سرد نباشد.

چند نکته مهم

برای داشتن مرغ عشق های سالم رعایت بعضی از نکات الزامیست که در ذیل مختصرا ذکر میگردد :

۱- مرغ عشق هایی که تازه خریداری شده اند را تا اطمینان از سالم بودنشان در قرنطینه نگهداری کنید.

۲- به محض مشاهده علائم بیماری در هر کدام از مرغ عشق ها ، آن را از بقیه جدا کنید و سپس به مداوایش بپردازید.

۳- سعی کنید از میله ها و ظروف غذاخوری پلاستیکی و بدون درز و شکاف و شکستگی استفاده کنید.

۴- از قفس مناسب جهت نگهداری مرغ عشق (۷۵ ‚ ۶۰ ‚ ۱۰۰ سانتیمتر) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی و در نتیجه چاقی مرغ عشق و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها می شود.

۵- میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشه و امکان تحرک پرنده زیادتر گردد.

۶- میله ها را در جای خود کاملاً محکم کنید و حداقل دو هفته یکبار میله ها و ظروف غذاخوری را از قفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.

۷- حداقل روزی یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید.

۸- روزانه یکبار دانخوری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه کنید تا مرغ عشقها گرسنه نمانند.

۹- هر ماه یکبار مرغ عشقها را (البته در صورتی که جوجه و یا تخم نداشته باشند) در یک قفس دیگر گذاشته و قفس را ابتدا با اسپری های حشره کش یا مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید و پس از یک ساعت کاملاً با آب و مواد شوینده آنها را بشویید و بگذارید با نور خورشید خشک شوند.

۱۰- هفته ای دو بار ظرف حمام برای مرغ عشقهای خود بگذارید(البته در جای گرم و غیر از زمان جفتگیری).

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟ برای این کار دو روش وجود دارد و بسته به فرد بکار گیرنده و میزان زمانی که می خواهد برای این کار اختصاص دهد متفاوت می باشد (البته اصول ایجاد رفتار در هر دو مورد یکسان است و تفاوت آنها در مرحله ابتدای آنها می باشد) ؛ من در ذیل هر دو روش را همراه اصول حاکم بر آن توضیح میدهم :

روش اول : این روش دیر بازده بوده و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد اما کاملا بر قوانین اخلاقی منطبق است ، این روش در ابتدا به ساکن بر پایه عادی شدن و حذف محرک بی اثر استوار است و پس از آن بسته به راهکاری که شما پیش می گیرید میتواند بر طبق اصول یادگیری شرطی شدن کلاسیک و یا فعال ادامه یابد ؛ حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : در این متد ، شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می کنید (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان ، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد) پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان ، در این دوره ای که هر روز با او صحبت می کرده اید و به او غذا داده اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحا به یک محرک بی اثر تبدیل شده اید) خوب ، هم اینک نوبت مرحله دوم کار است ، این مرحله و روشی که پیش می گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلا اگر می خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم ؛ البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس العمل نشان داده و به سمت شما جذب میشود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می شود (به این  الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می گویند). اما برای ایجاد رفتار پیچیده تر این  الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است . در این مورد ، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می گردد . حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعا احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس اگر منتهی به تنبیه شود احتمال تکرار کاهش خواهد یافت لازم به ذکر است که این الگوی یادگیری بیشتر در مورد حیوانات بزرگ و باهوش (از جمله اسب ، سگ و … ) بسان آنهایی که در سیرک هستند متداول است و در مورد مرغ عشق کارایی چندانی ندارد ؛ به دلیل اینکه این نوشته مستقیما در مورد مرغ عشق می باشد از توضیح وبسط این الگوی یادگیری خودداری می کنم.

حال به روش  دوم می پردازیم : قبل از توضیح در مورد این روش باید متذکر شوم تمام اصول بنیادی این متد مثل روش قبل است و تنها تفاوت آنها این است که در روش اول باید مدتی را صرف غذا دادن و صحبت کردن با حیوان می کردید تا به شما عادت کند (شناسایی به عنوان یک محرک بی اثر) که در این راهکار نیازی به آن نیست ، در این روش شما باید بالهای مرغ عشق را کوتاه کرده و از اصل گرسنگی برای جذب حیوان استفاده کنید فی الواقع چیدن بالها منجر به عدم توانایی گریز پرنده می شود و گرسنگی دادن ، حیوان را مجبور به اعتماد میکند که مجموعا علاوه بر کاهش چشمگیر مدت زمان عادی شدن همراه با شرطی شدن کلاسیک می باشد. حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : ابتدا شاه پرهای مرغ عشق خود را کوتاه کنید (اگر آنها را بکشید بعد از ۶ هفته رشد کامل کرده و پرنده شما مجددا قادر به پرواز خواهد بود ولی اگر آنها را کوتاه کنید تا اولین پرریزی عملا صاحب شاه پر نخواهند شد و توانایی پرواز را بدست نخواهند آورد . اصولا چیدن پر نسبت به کشیدن آن دارای دو مزیت است : اول اینکه به پرنده خود آزار نرسانیده اید و دوم اینکه مدت زمان بیشتری برای آموزش و جلوگیری از گریز در اختیار دارید پس قطعا چیدن پر بر کشیدن آن ارجح است) سپس ظرف غذا و همه مواد خوراکی را از قفس بیرون بیاورید (ظرف آب را هرگز برندارید چرا که ممکن است آب دادن به پرنده را فراموش کنید و منجر به تلف شدن آن شوید) و حدودا نیمی از روز تا یک روز پرنده را به حال خود رها کنید پس از آنکه متوجه شدید حیوان شما به شدت گرسنه شده در کف درست خود ارزن ریخته (البته اگر از قبل با علایق حیوان خود آشنا باشید می توانید غذای مورد علاقه اش را در دستتان ریخته و به او بدهید که مطمئنا این کار به جذب پرنده بسمت غذا تاثیری بسزا خواهد داشت) و درون قفس ببرید تا به سمت آن جذب شود سپس این کار را برای مدتی ادامه بدهید تا پرنده به شما عادت کند (می توانید از همان ابتدا هنگام غذا دادن یک صدای خاص را برای پرنده ایجاد کنید تا به آن صدا شرطی شود).

نکته : حال که به تفصیل دو روش را توضیح دادم لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که من بشخصه راهکار اول را ترجیح میدهم چرا که علاوه بر عدم آزار رساندن به حیوان برای خود شخص هم لذتبخش است.

آب تنی: آب تنی خصوصا در فصول گرم سال و هنگام پرریزی بسیار ضروریست. چرا که موجب تحریک رشد سریع پرهای جدید می شود. در برخی از موارد به علت طولانی شدن فواصل بین آب تنی ها ممکن است برخی از پرنده ها میل به آب تنی را از دست بدهند و یا جوجه هایی که برای اولین بار با ظرف آب تنی آشنا می شوند ممکن است رغبتی به این کار نداشته باشند. بعد از استحمام پرنده به آراستن خود می پردازد. پرهای خودش را لرزانده و با نوک خود آنها را مرتب می کند. سپس به کمک نوکش ، مواد چربی ترشح شده از غده ای که در بالای محل اتصال دم به بدنش قرار دارد را روی کلیه پرهای خود می مالد. این روغن باعث براقی پرها شده و به عنوان یک ماده محافظ طبیعی عمل می کند. برای آب تنی ظرفی حاوی آب با درجه حرارتی حدود دمای اتاق و با عمقی کم به طوری که پرنده بتواند به راحتی داخل آن آب تنی کند را کف قفس قرار بدهید تا پرنده درون آن استحمام کند. پس از استحمام به علت ریختن آب بر روی کف قفس خشک کردن و یا تعویض پوشش کف آن ضروریست.

پرواز ازاد : مرغ‌ عشق‌ نیاز به‌ پرواز آزاد دارد. در صورتیکه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ کرده‌، می‌تواند هر روز بیرون‌ بیاید و در اتاق‌پرواز کند. برای‌ این‌ کار ابتدا باید شرایط اتاق‌ کاملا مناسب‌ باشد. در و پنجره‌ها بسته‌، بخاری‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد. آنگاه‌ می‌توان‌ در قفس‌ را باز کرده‌ تا پرنده‌ ۲۰-۳۰ دقیقه‌ بازی‌ کند. پرنده‌ای‌ که‌ به‌ قفس‌ خود عادت‌ کرده‌ پس‌ ازاین‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ بویژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ برای‌ بازی‌ بیرون‌ آورده‌ شود

صحبت کردن: مرغ‌ عشق‌ تا حدی‌ قادر است‌ صحبت‌ کردن‌ را بیاموزد.ولی نمیتوان مطمئن بود که حتما یاد میگیرد. بهترین‌ زمان‌ برای‌ یاد دادن‌ از حدود ۵-۶ هفتگی‌ است‌. پرنده‌نر از نظر یادگیری‌ بهتر از ماده‌ می‌باشد. برای‌ یاد دادن‌ باید توجه‌ کرد که‌ کلمه‌ بدقت‌ و بارها تکرار شود. با توجه‌ به‌ اینکه ‌پرنده‌ معنی‌ کلمه‌ را نمی‌فهمد باید کلمه‌ به‌ یک‌ شکل‌ تکرار گردد.

تغذیه‌: غذای‌ اصلی‌ مرغ‌ عشق‌ در اسارت‌ و آزادی‌ دانه ‌است‌. دانه‌ها شامل‌ ۲ گروه‌ مهم‌ هستند :

۱– دانه‌ غلات ‌: کربوهیدرات‌ زیاد وچربی‌ کم‌ دارند ، مانند ارزن‌ (طبیعتش سرد و خشک می باشد و دانه ایی قلیایی و سرشار از پروتئین و منبعی غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنی گوناگون است) و ذرت‌.

۲- دانه‌های‌ روغنی‌ : چربی‌ زیاد وکربوهیدرات‌ کم‌ دارند ، مانند تخم‌ کتان (طبیعتش گرم بوده و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربوهیدرات و املاح معدنی میباشد) یا تخم‌ آفتابگردان‌.‌

غذای‌ مناسب ‌مرغ‌ عشق‌ ارزن‌ می‌باشد ولی‌ این‌‌ غذای‌ کاملی‌ نیست‌ بویژه‌ هنگام‌ تولید مثل ‌و برای‌ بالانس‌ کردن‌ آن‌ اضافه‌ کردن‌ یک‌ دانه‌ روغنی‌ (مانند تخم‌ کتان‌) لازم‌ است ‌. علاوه‌ بر اینها سبزیجات‌ (مانند هویج ‌، کلم‌) ، میوه‌های‌ تازه‌ (مانند سیب‌) و نیز مکمل‌ توصیه‌ می‌شوند. باید توجه‌ داشت‌ که‌ هر نوع‌ تغییر جیره‌ به‌ تدریج ‌انجام‌ شود.

نکته : حتما به ازای هر یک کیلو ارزن ۲۰۰ گرم تخم کتان با آن مخلوط کنید نه بیشتر و نه کمتر چون تخم کتان یه دانه روغنیست و برای تامین بسیاری از مواد بدن آنها ، مخصوصا برای گرفتن نطفه موثر میباشد.

شما می توانید هفته ای ۲_۳ بار به اندازه یک قاشق غذاخوری برنج ( به صورت کته ) به مرغ عشق بدهید.

نان: نان سبوس دار و کم نمک را با آب گرم خیس کنید تا نرم شود و بعد در قفس بگذارید.

سبزیجات و میوه: سبزیجاتی مثل شوید ، جعفری ، کاهو (برگ کاهو طبیعتی سرد دارد و تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست میباشد) ، هویج (طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین A و املاح معدنیست) و میوه هایی چون سیب (طبیعتی معتدل داشته و سرشار از ویتامینهای گوناگون است) را همواره در برنامه غذای آنها بگنجانید.

تخم مرغ: تخم مرغ را به صورت آبپز شده در اختیار آنها بگذارید(هفته ای ۱ یا ۲ مرتبه).

جوانه ها : کامل ترین و حیاتی ترین بخش جیره غذایی مرغ عشق است (که متاسفانه بسیار مورد غفلت قرار میگیرد). دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ویتامینها و پروتئین ها ، املاح معدنی ، کربوهیدراتها و قندهای طبیعی میشوند و برای مصرف مرغ عشقها بخصوص جوجه ها بسیار مفید است ، حداقل هفته ای یک بار به آنها جوانه گندم بدهید.

مکمل‌: دو مکمل‌ مهم‌ برای‌ مرغ‌ عشق‌ سنگریزه‌ (یا شن‌) و کف‌ دریا می‌باشند.

پرندگان‌ دانه ‌خوار از جمله ‌مرغ‌ عشق‌ اغلب‌ قبل‌ از خوردن‌ دانه‌ اقدام‌ به‌ خوردن‌ سنگریزه‌ می‌کنند. سنگریزه ‌در سنگدان‌ پرنده‌ کمک‌ به‌ شکستن‌ دانه‌ کرده‌ ونقش‌ مهمی‌ در هضم‌ آن‌ دارد. باید توجه‌ داشت‌ که‌ سنگریزه‌ آلوده‌ نباشد.سنگریزه را هم میتوان با ارزن مخلوط کرد(البته با نسبت خیلی اندک) و هم میتوان جداگانه در یک ظرف دهان گشاد ریخته و در کف قفس گذاشت.

کف دریا پوسته نوعی نرم تن دریاییست که حاوی کلسیم بوده و باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می شود . ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به آن می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود.

آب‌ (برای‌ نوشیدن‌ واستحمام) : آب‌ تازه و‌ در ظرف‌ تمیز باید همیشه‌ در دسترس‌ باشد . بهتر است‌ آب‌ هر روزعوض‌ شود . پرنده‌ برای‌ آراستن‌ پرهای‌ خود نیز نیاز به‌ آب‌ دارد.

ویتامین: بدن تمام موجودات زنده برای انجام اعمال حیاتی نیازمند پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ها ، موادمعدنی و ویتامین هاست و این نیازها با مصرف مواد غذایی مختلف و متنوع تامین می شود . ویتامین ها دسته ای از مواد مغذی هستند که دارای معدودی از خصوصیات شیمیایی می باشند . این مواد ترکیبات آلی هستند که بوسیله نسوج بدن سنتز نمی شوند و بمقدار خیلی کم وجود آنها در جیره های غذایی لازم است . ترکیبات مذکور اجزا ساختمانی بزرگی از بدن را تشکیل نمی دهند و بیشتر بعنوان تنظیم کننده متابولیسم عمل می کنند . ویتامین ها بصورت محلول در چربی و آب وجود دارند . با توجه به مراتب فوق و از آنجا که مرغ عشقها و سایر پرندگان محصور در قفس ، در طبیعت نیازهای خود را بامصرف دانه های کال و رسیده ، علوفه سبز و بسیاری مواد غذایی دیگر تامین می کنند به نظر می رسد استفاده از ویتامین ها برای آنها در زمان زندگی در اسارت ضرورت دارد و ضمنا ارزش غذایی دانه ها بمرور زمان و بر اثر ماندن و انبار شدن کاهش پیدا میکند و باعث کاهش میزان ویتامینها موجود در آنها می شود لذا استفاده از مولتی ویتامین ها می تواند این کاهش را جبران نماید . وقتی پرنده شما سالم و سرحال هم می باشد باید علاوه بر میوه و سبزیجات ، هفته ای دو بار در ظرف آب آنها ، نصف قرص جوشان مولتی ویتامین (یا ۱۲ قطره) و یک چهارم قرص جوشان کلسیم بریزید (یا ۱۰ قطره). اکیدا توصیه می شود بعد از ۲۴ ساعت ظرف آب را بشویید (به دلیل رشد سریع پارازیتها در این محیط غنی شده هرگز نگذارید ظرف آب حاوی مولتی ویتامین بیش از ۲۴ ساعت بماند بلکه آن را به دقت بشویید).

نکته : موقع شستن ظرف آب ، بهتر می باشد از آب داغ و مقدار بسیار کم مایع ظرفشویی استفاده نموده ، ظرف را با شیشه شور یا با یک مسواک کهنه بشویید.

انواع ویتامین ها و خواص آنها

ویتامین B برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و ساز بدن ضروریست.

آثار کمبود ویتامین : کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود .

منابع ویتامین : زرده تخم مرغ .

ویتامین B1 در تنظیم اعمال تنفسی وعصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : کبود این ویتامین باعث آماس روده – گرفتگی عضلات – بی اشتهائی می شود .

منابع ویتامین : تخم مرغ.

ویتامین B2 مهمترین عامل در رشد بدن می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث لاغری – توقف رشد -اختلالات تنفسی – بیماریهای پوستی -اختلالات گوارشی می شود .

منابع ویتامین : این ویتامین در اسفناج – شیر – سفیده تخم مرغ.

ویتامین B6 در سوخت و ساز مواد گلواسیدی و غذا موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث کاهش شدید وزن و اختلالات حرکتی می شود .

منابع این ویتامین : این ویتامین در جوانه گندم – ذرت – سبزی ها – برنج – زرده تخم مرغ.

ویتامین B12 در رفع عوارض عصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث رشد نامناسب و ایجاد پرهای ناقص می شود.

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ.

ویتامین C در تنظیم عمل بافتها و ایجاد مقاومت در بدن بسیار موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی جلدی – ضعف شدید می شود.

منابع این ویتامین : جعفری – کاهو.

ویتامین D در رشد و سفت شدن استخوانها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث نرم شدن و کج شدن استخوانها می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – زرده تخم مرغ – و نور آفتاب.

ویتامین E این ویتامین باعث تقویت اعضای تناسلی می شود .

آثار کمبود ویتامین : باعث عقیم شدن پرنده می شود .

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ – جوانه گندم – کاهو – کلم.

ویتامین F در رویش پرها و لطافت آنها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد زخمهای جلدی و اختلالات در هضم غذا می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – جوانه گندم.

ویتامین K مهمترین ویتامین برای انعقاد خون می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی – ورم روده -طولانی شدن زمان انعقاد خون می شود .

منابع این ویتامین: گوجه فرنگی،اسفناج،زرده تخم مرغ،کلم گل

مطالب ارائه شده حاصل زحمات اقای سعید رنگین کمان میباشد

وبلاگ اقای رنگین کمان:http://budgerigars.mihanblog.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

3,178 دیدگاه در “شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

  1. محمد مهدی

    سلام
    مکان مرغ عشق با ید چطوری باشه گرم یا سرد ایا جایی که باد بهش می خوره اشکالی داره لطفا در مورد مکان مرغ عشق توضیح دهید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دمای طبیعی یه اتاق. دمایی که شما نه گرمتونه و نه سرد برای مرغ عشق هم مناسبه. ضمنا نباید جایی باشن که باد بهشون بخوره.

      پاسخ
  2. Nastaran

    سلام
    از وقتی آون پودری که دکتر داده رو میریزم تو ظرف آبش و میخوره البته خیلی کم
    مدفوعوش جوری که ارزن قاطیشه
    طوری که انگار اصلا هضم نکرده
    و هیچ تغییری هم نکرده
    هنوز پف کرده و تو خودشه
    دیشب نوک زیریش که بلند شده بود و باعث میشه نتونه دهنشو ببنده
    خودش افتاد
    ونوک بالاشم بلند شده
    ولی خب باز چیزی نمیتونه بخوره زیاد
    من باید یکشنبه ببرم تا ویتامین بهش بده
    اما خب هنوز خوب نشده
    بنظرتون تا یکشنبه صبر کنم یا فردا ببرمش

    پاسخ
  3. ناشناس

    سلام آقا مجتبی عزیز اون دارو رو که گفته بودین رو بهش دادم مدفوعش همون طور سبزه و الان هیچی نمیخوره دو روزه خیلی کم دون خورده خیلی کم میخوره بعدش بنظرتون قرص رو به خوردش بدم بهتر نیست؟ این دارو چقد طول میکشه تا اثرشو بذاره یک نفر میگفت مرغ عشقهایی که سنشون بالا بره بیشتر مقاومت میکنن تا مرغ عشقای جون، الان این سه سالشه بعدش یکنفر بهم گفت این داروها رو بده بهش ولی فکر نکنم علمی باشه کوتریموکسازول+فورازولیدن+مترونیدازول+دگزا متازون با هم پودر کنم و تو آبش بریزم بنظرتون این نسخه چطوره؟
    ببخشید شرمنده روتون گلاب من لینک عکس های فضله و خودشو میذارم، خیلی امروز ضعیف شده بود و از این زجر کشیدنش اعصابم بهم میریزه مردن خیلی بهتره تا اینطوری درد بکشه، بعدش مادهه خیلی لاغر و نحیف شده نی قلیون شده و دائم میاد به نره زول میزنه انگار متوجه هست که مریضه، این پرنده واسم خیلی مهمه، تو رو خدا کمکم کنید و یک راهی رو بهم بگید البته میدونم الان خیلی زوده جواب بگیرم و دارو به مرور تاثیرشو نشون میده، بعدش جوجشم امروز اسهال شده مدفوعش کاملا آبکیه ولی رنگش بی رنگه و سبز نیست امکان داره از مصرف دارو باشه؟
    بعدش من جز ارزن و تخم مرغ چیز دیگه ای بهش نمیدم آیا سبزی و میوه میشه بهش داد؟ و تو این موقعیت چه خوراکی جز ارزن و تخم مرغ میشه بهش داد؟ الانم چون مریض شده کتان بهش نمیدم، فقط بهش ارزن و هر دو روز سفیده تخم مرغ میدم، همیشه سفیده تخم مرغو با ولع میخورد ولی امروز خیلی کم خورد اونم بدون اشتها و رغبت، و الان دو روزه جوجهه هم دقیقا کارهای اونو میکنه نه غذا میخوره دائمم چرت میزنه و چشاشو میبنده بعد دائم میره بالای لونه میشینه و شبا تا سه روز پیش میرفت تو لونه پیش مادرش میخوابید ولی الان چند روزه نرفته مادهه هم اصلن نمیزنتش، بنظر شما این سست بودنش و این کارهاش بخاطر تقلید از رفتار پدرش نیست؟ یا اینکه حوصلش سر بره بنظرتون بهتره جداش کنم؟
    اینم لینک عکساش
    لینک زیر عکس دوتا از مرغ عشقامه، این عکس سه بخشه که دو بخش بالایی نره که الان مریض شده و اون یکی قسمت پائین جوجهه هست که دو روزه مشکوک به بیماریه
    http://www.axgig.com/images/10331412620653690064.jpg
    با عرض پوزش اینم عکس فضله مرغ عشق نرم هست مربوط به چهار روز پیش و فضله زمان سالم بودنش
    http://www.axgig.com/images/07796304536625648286.jpg
    اینم عکس فضله مرغ عشق نرم هست که مال امروز صبح و امشب هستش
    http://www.axgig.com/images/68649025169321712139.jpg
    عکس آخرم مربوط به فضله جوجه هستش که الان تقریبا دو ماهشه این فضله مال صبح و شب هستش
    http://www.axgig.com/images/74435646697473241390.jpg
    ممنون میشم از روی این عکسها بهم بگین که وضعشون چطوره، البته آقا مجتبی عزیز از روی توضیحات مختصری که براش دادم دارویی رو تجویز کردن (اکسی وت) که ازشون خیلی خیلی ممنونم، ولی گفتم شاید عکس بذارم بهتر باشه و با توضیحات نمیشه دقیق شرح حالشو شرح داد، بعضی بیماریها علائم خیلی شبیه بهم دارن منم زیاد اطلاعات و تجربه ندارم ممنون میشم کمکم کنید چون این پرنده برام خیلی خیلی مهمه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب بین ۴ الی ۱۰ روز زمان میبره تا حالش بهتر بشه.
      در مورد سن و مقاومت به بیماری نمیشه همچین حرفی زد و بستگی به شدت بیماری و مقاومت بدن خود پرنده داره و همینطوری از روی سن نمیشه رو هوا یه چیزی گفت.
      این نسخه عجیب غریب رو هم استفاده نکنید حداقل از چیزیکه مطمئن نیستین هیچ زمان استفاده نکنید بنده خودم اطلاعی ازش ندارم.
      اما در بین این داروها مصرف مترونیدازول میتونه کمک کنه به صورت یک چهارم قرص خوراکی و یا یک قرص در ظرف آبخوری به مدت فقط ۲۴ ساعت البته قاطی با داروهای دیگه نباید بشه.
      جوجه و یا پرنده سالم هم اکسی وت بخوره موردی نداره.
      بنظر میاد جوجه هم داره بیمار میشه.
      ضمنا هرچی میخورن بهشون بدین و حتی کتان – میوه و سبزی و ذرت تازه و یا آب پز و جوانه گندم تازه مورد اسهال پرنده شما فرق داره با اون اسهال هایی که میگیم میوه و سبزی نخوره.
      از روی این عکسها مصرف تنها سه یا چهار روز اکسی وت میتونه مفید باشه اما نوع فضله پرنده شما حتی از خوردن زیاد از حد تخم مرغ هم میتونه باشه برخی موقاع غذای سنگین باعث این مشکلات میشه و اون سبزی تیره ای که بنده حدس میزدم رو نداره اگر اسفناج و یا کاهو بخورن میتونه براشون مفید باشه مخصوصا اسفناج ضمنا از جوانه تازه گندم هم استفاده کنید.

      پاسخ
  4. ناشناس

    با سلام خیلی ممنون از توضیحات کاملی که دادین، واقعا با حوصله و خیلی خوب توضیح میدین، باورت نمیشه حالش خوب خوب شد و الانم فضله هاش برگشت به حالت طبیعی، دیروز حالش خوب نبود گفتم دیگه دوام نمیاره، ۱/۴ قرص رو تو چند قطره کوچیک آب حل کردم و بعدش ریختم تو سرنگ ۲/۵ میلی بعدش به اندازه ۰/۳ میلی لیتر ریختم تو دهنش (البته بدون سوزنش) سر پلاستیکی سرنگ رو بردم تو دهنش خودش گازش گرفت وقتی تزریق کردم کمی سریع شد و یکدفعه یه صدایی از خودش در آورد و از دماغش آب در میومد بیرون و دائم سرفه میکرد ولش کردم دیدم خیلی حالش بد شد گفتم دیگه دوام نمیاره اعصابم بهم ریخته بود که شب اومدم دیدم حالش خیلی بهتر شده احساس کردم شاید چون آب نمیخورده یا کم میخورده دارو کم میرفته تو بدنش و اثرشو نمیذاشته واسه همین امروز بعد از ظهر که کمی سست بود ولی نسبت به دیروز خیلی بهتر شده بود دوباره با سرنگ اینکارو تکرار کردم ولی این دفعه خیلی دقت کردم که آروم تزریق کنم ولی چون زبون مرغ عشق پهن و ضخیمه هر چقدم آروم تزریق میکنی سرشو تکون میده و از دماغش میاد بیرون، فک کنم نای مرغ عشق خیلی باریکه این دفعه نزدیک به ۰/۵ میلی لیتر ولی به آهستگی تزریق کردم ولی دوباره حالش کمی بد شد و از بینیش آب میزد بیرون و سرفه میکرد گفتم بازم احتمالن کم باشه این سری برداشتم یک هشتم قرص رو با دستم بردم سمت نوکش خیلی باحال قرص رو از دستم گرفت و قورتش داد! این همه عذاب کشیدم آخرش با این روش براحتی قرصو خورد، فقط باید حجم قرص کوچیک باشه، بعد از یک ساعت دیدم دیگه اصلا پف نمیکنه و بعد دیدم فضلش به حالت طبیعی برگشته واقعا خستگی از تنم در اومد خیلی خوشحال شدم ظهربهش ذرت دادم، واقعا نمیدونم چطوری ازت تشکر کنم، الان حالش خوب خوب شده
    اما این حالش خوب شد متاسفانه جوجهه حالش بد شده و دائم داره ارزنها رو بالا میاره اولش متوجه نمیشدم بعد دیدم هی صدای ریخته شدن ارزن رو زمین میاد رفتم دیدم داره سر و گردنشو میلرزونه و هر چی ارزن هست میپاشه بیرون بعدش دوباره همینطور بالا میاورد الانم اسهاله فضلش بیرنگه مثل آب فقط وسطش یه سفیدی پخش شده که اونم خیلی کوچیکه، عجیب اینکه هر روز یک حالی پیدا میکنه ۳ روز پیش که اولین بار فضلش تغییر پیدا کرد به رنگ قهوه ای روشن بود و پر حجم ولی چسناک نبود ولی از فرداش اسهال شد و عکساشو که گذاشتم، تا امروز که دیدم زیر شکمش همش فضله چسبیده وقتی هم میگیرمش خیلی میترسه و ولش میکنم بالا میاره چند ساعت پیشم فضلش به رنگ سبز بود (به همون شکلی که قبلا نره اینطوری بود) ولی نره اصلن نه بالا میاورد و نه اسهال آبکی بیرنگ داشت و نه حالتهای اینو داشت فقط چرت زدنشون مثل هم بود حالا خیلی نگران جوجه هستم اومدم این رو درمان کنم حالا این به پای اون سوخت نمیدونم باید چیکار کنم و چقد بهش دارو بدم، در ضمن من این دارو رو تا ده روز دیگه ادامه بدم؟ از وقتی دارو رو ریختم تو آب که نره بخوره جوجهه مدفوعش برگشت البته قبلا هم سست بود ولی مدفوعش طبیعی بود بنظر شما بخاطر دارو نمیتونه باشه چون دو ماهشه
    امروز وقتی دیدم نره خوب شده خیلی دعات کردم داداش، واقعا ازت ممنونم بابت این راهنمایی های خوب و دقیق، الانم جوجهه رفته تو لونه پیش مادرش خوابیده واسم عجیبه رفتارشون اصلا طبیعی نیست نره هم هر چند لحظه میره تو لونه قبلن هم میرفت ولی زود در میود الان میره بعضی وقتا تا ۱۰ دقیقه اون تو میمونه البته الان حالش از هر نظر خوبه یک چهارم ذرت رو خوردش و اصلن دیگه پرهاشو پف نمیکنه
    در ضمن جوجه از بینیش آب زده بود بیرون این علائمش با بیماری نره متفاوته؟
    اسفناج رو خام بهشون بدم؟
    ممنون میشم در مورد جوجهه هم بگین چیکار کنم، راستی اون مترونیدازول رو دیگه استفاده نکنم؟ یا بدم بهش بهتره؟
    اینم عکساش
    این عکس نره و اینم جوجه
    http://www.axgig.com/images/57090860101466745064.jpg
    اینم عکس فضله های نره
    http://www.axgig.com/images/10971602082230490802.jpg

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما.
      خب فعلا حال نر که خدا رو شکر خوب شده فقط خیلی ریسک کردین دارو رو با سرنگ بهش دادین شانس آوردین تو ریه پرنده نرفته و خفه نشده؟؟!!!
      خب الان علائم جوجه فرق میکنه و نزدیک به سرماخوردگی هست از همین اکسی وت یک چهارم قرص بنداز داخل حلقش ( بده بخوره ) بهتر میشه ضمنا مترونیدازول فعلا نیازی نیست ببینید اگر کل فضله یکدست سفید و یا کرم رنگ بشه اون وقت مترونیدازول لازمه استفاده کنید الان نه نیازی نداره.
      اگر جوجه خودش غذا میخوره از بقیه جداش کنید و با غذاهای متنوع تغذیش کنید تخم مرغ آب پز – سبزی – میوه – جوانه تازه گندم – ذرت و ….
      اسفناج و سبزی رو بله باید خام مصرف کنید البته قبلش با آب خالی حسابی بشورید. خوب که شدن کف دریا هم جلوشون بذار.
      ضمنا دوره درمان رو کامل کنید و همون ده روز و یا حداقل ۸ روز بهش دارو بدین اما نه دیگه با سرنگ ؟؟!!

      پاسخ
  5. Nastaran

    سلام خب آون مرغ عشق قبلی شما که مریض شده بود و الان خوب شده
    مرغ عشق منم همینجوریه
    پف میکنم همش خوابه
    و اینکه الان مدفوعش همش ارزن هضم نشده است
    امروز بردم دامپزشک میگه بخاطر نوکشه که نمیتونه این ارزن هارو خورد کنه
    آخر این ارزن ها نگه نباید توی معدش هضم بشن
    چه ربطی به نوکش داره
    حالش خیلی بده
    اصلا نمیتونه پرواز کنه
    خواهش میکنم به راهنمایی بکنید
    چند تا داروی مایع داد
    دوتا یکی زرد رنگ یکی شیری رنگ
    گفت هر ۸ ساعت دو قطره بریز توی دهنش
    و اینم واسه ترمیم نوکشه
    یه ماده ای سفید رنگ مثل آب داد گفت بریز دو قطره پشت گردنش واسه آون شپشا
    و یه ماده زرد رنگ هم گفت ویتامین
    بعد اینکه آون دارو ها توم شد اینو بریز تو آبش تا بخوره
    بنظرت پیکار کنم
    آخر واشه اینکه حالش خوب بشه
    دارویی نداد
    اونم واسه ترمیم و تقویت و شپشه
    بنظرتون بیماری مرغ عشق من هم مثل مرغ عشق ایشان که الان خداروشڪر بهتره هست یا نه ؟؟؟؟؟
    لطفا کمک کنید اصلا حالش خوب نیست میترسم تلف شه
    واسم خیلی مهمه

    پاسخ
  6. Nastaran

    http://www.upsara.com/images/ezad_20160502_013813.jpg
    این عکس خودش پف کرده و نوکشم تو عکس معلومه تازه اینجوری شده و یخورده ترمیم شده ولی باز چیزی نمیخوره و پف کرده
    http://www.upsara.com/images/hj7e_20160502_013920.jpg
    اینم عکس فضله اش که الان ۲،۳ روزه اینجوری و شدیدا ضعیف شده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب دوست عزیزمون ناشناس که اسمشون رو هم نمیدونیم کامل توضیح دادن خدمتتون اما بنده خودم مثلا حوصله ارزن پوست گرفتن ندارم و یه خورده وقت میبره ولی خب اگر حوصله کردین و ارزن ها رو پوست گرفتین که خیلی خوبه اما اگر حسش نبود از جوانه گندم تازه – سبزی – میوه – تخم مرغ آب پز – هویج رنده شده – سیب زمینی پخته – سیب درختی رنده شده و …. برای تغذیش استفاده کنید تا بخوره و جون بگیره حتی در مواردی بنده دانه های مختلف رو آسیاب میکردم و در ظرفی جلوی پرنده میذاشتم مثلا میتونید مغز آفتاب گردان – پسته – بادام – گردو – نخود برشته – ارزن و …. رو بعلاوه مقداری نبات آسیاب کنید و جلوش بذارید تا راحت بخوره.
      بنده فکر میکنم اگر خوب تغذیه کنه همه چی درست میشه ضمنا اون قطره که دامپزشک برای شپش و استفاده در پشت گردن پرنده داده سمه و در مصرفش دقت کنید و جایی نزنید که توسط پرنده خورده بشه و یا دست سمی رو به سر پرنده و یا دانه و آبخوری اون نزنید.

      پاسخ
  7. ناشناس

    با سلام ببین هم میتونه از ژیاردیا باشه که یک نوع اگر اشتباه نکنم انگل هست و جلوی هضم شدن ارزنها رو میگیره ولی با دیدن نوکش که ترک خورده نه اینکه شکسته حالا گمان میکنم دامپزشک درست میگه نوک مرغ عشق مثل سندان و چکش میمونه و ارزن ها رو وقتی با نوکش به قسمت پائین قرار میده با منقار بلندش بر روی ارزن روی قسمت پائین فشار وارد میکنه و پوسته ارزن رو میشکنه و ارزن های بدون پوست ابتدا به چینه دان و بعد به پیش معده و بعد از رفتن به معده اصلی که سنگ دان هست هضم و به روده فرستاده میشه گمان کنم این چون نوکش اینطوری ترک خورده نمیتونه ارزن ها رو بشکنه و ارزنها رو با پوستش قورت میده و چون مرغ عشق بر خلاف دیگر پرندها قدرت هضم ارزن با پوستش رو نداره و اسید معدش ضعیف هست بر خلاف گنجشک سانها، نمیتونه هضم کنه و ارزنها انطور هضم نشده میان بیرون
    باید به دقت به پرندت نگاه کنی که وقتی داره ارزن میخوره ببینی بعد از خوردن ارزن اونو میشکنه و یک پوسته از تو نوکش پرت میشه بیرون یا نه واسه آزمایش این کار، یک ظرف تمیز که توش ارزن ریختی رو جدا بذار جلوش بعد از چند ساعت ببین پوسته های ارزن توش ریخته شده و همچنین میتونی ارزن ها رو تو مدفوعش چک کنی دقیقا ببینی ارزن بدون پوست هست یا با پوست، (البته اینم بگم ممکن هست تو سنگندانش پوستش شکسته باشه، ولی در کل چون تا بخواد خمیر و هضم بشه از مخرجش میاد بیرون چون طول دستگاه گوارش پرنده ها خیلی کوتاهه و باید ارزنها قبل از ورود پوست کنده بشه تا در این دستگاه گوارش با طول کوتاه سریع جذب بشه، حتی اگر دیدی ارزنها تو مدفوعش بصورت پوست کنده هست نمیتونه معنی این باشه که اون پوستشو کنده، البته این فقط نظر شخصی منه و باید با آزمایش اثباتش کنی) اگر مطمئن شدی میتونه ارزنها رو بشکنه و پوستشو میندازه بیرون، احتمالا بیماری ژیاردیا گرفته و من براحتی با سفیده تخم مرغ که رنده کردم و با آرد تفت داده شده مخلوطش کردم و فکر کنم انگل ها رو از تو رودهاش شست و بیرون آورد، نه تنها روی یک مرغ عشق بلکه این کار روی سه تا از مرغ عشقام جواب داد یکیش یکسالش بود یکیش جوجه بود و اتفاقا خیلی وضعش بد بود و تا دم مرگ پیش رفت و دو هفته پف کرده بود
    علت مرگ مرغ عشق در این حالت هم این هست که نمیتونه ارزنها رو خوب هضم کنه و بعد از مدتی ضعیف میشه و میمیره سعی کن با غذاهای نرم بهش کمک کنی تا انرژیش تامین بشه (از آقا مجتبی و دیگر افراد متخصص بپرس) وگرنه خدای نکرده زبونم لال باید منتظر مرگش بشی سریع بهش برس و نذار از دستش بدی من جای تو بودم ارزن رو برای مدت چند ساعت تو آب داغ میخیسوندم و بعد با سوزن ته گرد پوسته ارزن رو بر میداشتم البته قبل از اینکار خوب دستاتو با آب صابون بشور چون مرغ عشقت ضعیف شده توانایی مقابله با باکتری و میکروبها رو نداره، میتونی بهش ذرت بدی بدون اینکه بپزی
    ببین البته من در مورد شکستگی نوک مرغ عشق اطلاعی ندارم شاید آقا مجتبی اطلاعاتی داشته باشه چون الان با دارویی که گفت مرغ عشقم خوب شد ولی جوجش مریض شده، با عرض معذرت من جواب میدم من اطلاعات زیادی ندارم فقط چون تو این یک مورد تجربه کسب کردم خواستم کمکی کرده باشم چون میدونم تو این شرایط صاحب پرنده چقد مصطرب هست و واقعا خواب و خوراکو از آدم میگیره
    من دقیقا نمیدونم بنظرم تو سایتهای مختلفی از دیگرانم بپرس من فکر میکردم نوکش شکسته حالا میبینم ترک خورده و گمان میکنم باید نوک ترک خوردش جدا بشه تا نوک تازه رشد کنه و تا اون موقع باید خودت زحمت پوست کندن ارزنها رو بکشی خیلی هم سخت نیست براحتی با سوزن ته گرد بلند ارزنی که چند ساعت با آب داغ مرطوب شده رو میتونی از روش جداش کنی ولی مواظب باش زیاد نذاری ارزن تو آب بمونه و بگنده چون هوا گرمه اگه بگنده و بو بگیره ممکنه مصمومش کنه ولی اگه ۵ ساعت بمونه هیچی نمیشه حتی تا یک روز سعی کن بیشتر نشه بعد از اینکه پوسته ارزن رو ازش جدا کردی بنداز تو یک ظرف تمیز و وقتی تعدادش زیاد شد تو یک ظرف بذار جلوش یا دونه دونه روی انگششت ببر جلوش تا بخوره بشرط اینکه نترسه و اهلی باشه، مشکل دیگه ای فکر نکنم داشته باشه
    با دقت نگاه کن ببین آیا میتونه ارزن رو بشکنه یا نه

    پاسخ
  8. ناشناس

    الان جوجهه همینطور داره بالا میاره و یک چشمشو که میبنده روی چشمش قرمز و ملتحب شده فقط یک طرف چشمش، دائم میره تو لونه میخوابه آیا این باعث نمیشه که ماده هم از اون بگیره؟ چون تو لونه هم هی سرشو تکون میده و بالا میاره ممنون میشم سریع بهم بگید چیکار کنم
    امروز صبح دیدم فضله مادهه هم مثل فضله سه روز پیش جوجهه شده که برای اولین بار تغییر رنگ داده بود
    بعدش چند دقیقه پیش دیدم اسهال داره بازم
    اینم عکس چشم قرمز شده جوجه، البته تو عکس خوب مشخص نیست
    http://www.axgig.com/images/13628188664722058371.jpg
    این عکس اسهال شدنش
    http://www.axgig.com/images/23009458021316290007.jpg
    اینم فضله مادهه
    http://www.axgig.com/images/31025665249041647224.jpg

    اینم لینک فیلم بالا آوردنش
    http://www.aparat.com/v/IhkKu

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا از آپلود سنتر سایت استفاده کنید.
      https://www.onlypet.ir/upload/user
      خب حتما باید جوجه رو جدا کنید.
      همین اکسی وت رو داخل ظرف آبخوری حل کنید و ماده هم بخوره خوب میشه مشکل خاصی نداره خوب میشه نگران نباشید.
      در مورد جوجه فقط نمیتونم راه بهتری پیشنهاد بدم منتظر نظر سایر دوستان باشید.

      پاسخ
      1. بهرام

        چشم خیلی هم بهتر من اطلاع نداشتم میشه فایل آپلود کرد من قبلا تو هیچ انجمنی کار نکردم واسه همین بلد نیستم و تازه کارم ولی بعد از این فایل ها رو تو همین سایت آپلود میکنم که سرعت لود شدنشم بره بالا، خدا از دهنت بشنوه خیلی خوشحال شدم نره حالش خوب شد ولی ای کاش جوجه هم خوب میشد چون دائم داره بالا میاره و خیلی نگرانشم

        پاسخ
  9. ناشناس

    آقا مجتبی اسمم بهرام کوچیک شما هستم، شرمنده جواب دادم گفتم کمکی کرده باشم
    ممنون از توضیحاتی که میدین آره واقعا دیگه با سرنگ نمیدم وقتی قرص رو جلوش میبرم از دستم میگیره و میخوره
    آره علائمش اصلن انطوری که نره بود نیست یعنی اگه سرماخوردگی باشه خوب نمیشه؟ چون تو سایت خوندم که اگر سرما بخوره کمتر خوب میشه، احتمال سرایت به مرغ عشق نر و ماده هست؟ چون من قفس دیگه ای ندارم اگه ضروری هست تهیه کنم؟ ای کاش زودتر جداش میکردم آخه قبلا هر مرغ عشقم که مریض میشد جداش نمیکردم اون یکی ها هم هیچیشون نمیشد برای اولین باره اینطور شده آخه چند سال پیش هر موقع مریض میشدن جدا میکردم سریع میمردن و خودشون رو به آب و تاب میزدن برن پیش اون یکی ها گفتم شاید تنهایی باعث بشه سریعتر بمیرن ولی این دفعه اولین باره از هم گرفتن ولی با این توضیحاتی که شما دادین انگار بیماریش فرق میکنه هیچ یک از علائم اون نره رو این جوجهه نداره، آیا اگر سرما خوردگی باشه سبریجات ضرر نداره؟ آبشم میجوشنم و بعد سرد شد میریزم تو جا آبیشون، خیلی میترسم از دستش بدم، وقتی میگیرم دستم همین که ولش میکنم شروع میکنم به بالا آوردن ممکنه قرصو بندازم تو دهنش بیاره بالا واقعا نمیدونم چیکار کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خوشحالم از آشناییوت اتفاقا اگر عضو سایت بشید و در بخشهای مختلف کمک ما باشید و به سوالات دوستان پاسخ بدین ممنون میشم ازتون فقط به نام خودتون پاسخ بدین نه ناشناس.
      خب بهتره حتما جداش کنید سبزی و میوه هیچ ضرری برای سرماخوردگی نداره اتفاقا چونپرنده بی حال و ضعیف میشه غذاهای نرم رو بهتر میخوره.
      حتما قرص رو بهش بدین.

      پاسخ
  10. Nastaran

    ارزن ها تو مدفوع بدون پوست هست
    و نوکشم قبلا اونیز قسمت نوک تیز نداشت
    و شکسته بود و سیاه شده بود آون قسمت
    که من تا مدتی فکر میگردم نوکش کثیف شده
    ولی یهو روز گرفتم از نزدیک نگاشته کردم دیدم
    اصلا از نظر قسمت پایین که نوکش تیزه و بلنده رو نداره
    والان مدتیه آون قسمت ترمیم شده
    و اونی که شما میگید ترک خورده
    آون قسمت رویی است
    چون نوک جدید از زیرش در آمده
    و وقتی بعضی وقت نگاه میکنممیبینم مثل
    پوسته کم کم میخواهد از روش جدا بشه ریز ریز
    ولی جوریم که انگار اصلا نوکش قدرت خوردن مثلا خیار سبز یا کاهو رو نداره
    جلوش میگیرم
    نوکش بهش میزنه میخواهد بخوره
    وای میبینه چیزی از کاهو یا خیارسبز جدا نمیشه و تو دهنش نمیره ول میکنه میره

    پاسخ
  11. Nastaran

    نای بلند شدن نداره
    مدفوعش تیره است سیاهه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب خیار سبز که بهتره به پرنده ندین.
      حتما میوه و سبزی رو رنده و یا خرد کنید جلوش بذارید ارزن هم کمی دیر هضم هست اگر بشه از جوانه گندم تازه و حتی جوانه تازه ارزن استفاده کنید مناسب تره.

      پاسخ
  12. بهرام

    ای وای خیلی ناراحت شدم ولی عکساشو بذار تا اگر مرغ عشق دیگه ای این شرایط رو پیدا کرد درمان بشه، ولی از یک طرفی مرغ عشقای من تا وقتی درد میکشن خیلی ناراحت میشم ولی وقتی میمیرن درد از بدنشون خارج میشه و راحت میشن احتمالن میگی مدفوعش سیاه شده بود اگر سیاهیش خیلی زیاد باشه مثل قیر شده باشه علامت خونریزی داخلیه، به هر حال بهت تسلیت میشگم

    پاسخ
  13. بهرام

    سلام دوست عزیز حتما با کمال میل باعث افتخارمه شما بهم کمک بزرگی کردید من هر کاری بکنم بازم کمه
    ممنون از شما حتما اینکارو میکنم خوشحال میشم تو این زمینه کمکی کرده باشم و تجربیات اندک و ناچیزمو در اختیار دیگران بذارم چون خودم وقتی درمانده هستم و در به در دنبال راهنمایی میگردم میدونم واقعا چقد آدم تو فشار و استرس هست با افتخار اینکارو میکنم چشم فقط این چند روز بگذره باور کن تمام وقت من تو این هفته صرف مواظبت از این پرنده شده الان نره دیگه خوب شده ولی جوجه مریضه و اعصابم بهم ریخته، بعدش فقط وقتی قرصو توی آب حل میکنم زیاد آب نمیخورن و وقتی هم میام بهشون بخورونم نمیذارن و قرصو خرد میکنن و پس میزنن، خیلی کم میتونم بهشونن بخورونم، به نره راحتر میدم ولی اون جوجه وقتی میگیرمش خیلی میترسه و بعد از رها کردنش دون ها رو بالا میاره
    الانم رفته تو لونه مادرش اونجا خوابیده، هر چند مدتم سر و صدایی راه میندازه و سر و گردنشو میلرزونه و محتویات چینه دانشو بیرون میپاشه (البته فکر نکنم این حالت رو استفراغ بگن؟) یکی بهم گفت احتمال سرماخوردگی هم هست دقیقا حرفی که شما بهم زدید، بعدش یک چشمش ملتهب و قرمز شده (چند روز پیش چشمشو محکم میکشید به میله های فلزی قفس، این رفتارو نره هم انجام میداد ولی چشاش تا این حد قرمز و ملتهب نشد فقط کمی روی پلکاش انگار به رنگ صورتی تیره در اومده بود) عکسشو میذارم تا ببینید، دیگه اصلن نمبینم چشم راستشو باز کنه، انگار یه ماده چسبناک باعث شده چشماش بهم بچسبن و باز نشن، بعدش چون این جوجه هست امکان نداره قرص حالشو بهم میزنه؟ نمیشه یه داروی دیگه جایگزینش کرد؟ من امروز رو بهش موقتا دارو ندادم گفتم اگر حالت بالا آوردنش بهتر شد بدونم از دارو بوده، اگر خوب نشد دوباره شروع کنم به دادن دارو، آخه قبلا هم یه جوجه داشتم که وقتی مریض شد بردم دامپزشک همین قرص اکسی وت تتراسایکلین رو تجویز کرد با یکسری داروهایی که یادم نیست ولی فک کنم از نوع انسانیش بود، بعد از اینکه از دامپزشک آوردم خونه دو روز بعد حالش بدتر شد و موقع استفراغ خفه شد، دست آموز بود و پرهاشو قیچی کرده بودن که خریدمش، بعدش وقتی می افتاد رو زمین یه صدایی از تو بدنش بیرون میزد دامپزشکه هم گفت احتمالا ریه هاش عفونت داره،(بعد از اینکه حالش بد شد زنگ زدم دامپزشک گفت داروشو قطع کن بهش نساخته) حالا این جوجه هم چند هفته پیش موقع پرواز کردن نمیتونست اوج بگیره و بالا بره و موقع پرواز کردن به خودش فشار میاورد و یه صدایی از تو بدنش بیرون میزد، بنظر شما روش درست دارو دادن، ریختن تو آبشه؟ نره رو خیلی راحتر میتونم بگیرم دستم تقریبا دستیه ولی این جوجه وقتی میگیرم خودشو باخت میده، اگر داروی دیگه ای هم مفید هست بهم بگید
    راستش امروز یه مقاله ای رو میخوندم که برخوردم به بیماری “پسیتاکوز” که دقیقا شرایط پرنده منو داره که تو مقاله نوشته “اغلب تورم ملتحمه چشم بصورت یک یا دو طرفی ، بیانگر احتمال بیماری کلامیدیوز می باشد” دقیقا جوجه یک طرف چشمش ملتحب شده، بعدش تو یه مقاله هم خوندم که علائم یکسری بیماری توی پرنده بالغ و سن بالا کمتر نشون میده ولی پرنده جوان علائم رو شدیدتر از خودش بروز میده، مثلا همین نره مریض شده بود گردنشو میبرد بالا و میاورد جلو، فکر کنم حالا این داره بصورت شدیدتر علائم رو از خودش بروز میده و یک زمانی باید بگذره تا خوب بشه، یا وقتی فضله میکرد حالت چسبناکی داشت و بعضی وقتا بصورت خیلی سست به پرهای مخرجش متصل میشد ولی در این جوجه شدت چسبندگی مدفوع بالاست و هم اینکه اسهال هم میشه، این فقط احتمالات خودمه که میگم اگر بیماریش اینی باشه که تو مقاله نوشته داروشم نوشته که با تتراسایکلین خوب میشه و دقیقا اینم نوشته که اگر پرنده تمایلی به خوردن آب پیدا نکرد از روش تزریقی استفاده کنید، ( یعنی اگر ببرم دامپزشک بهش آمپول اکسی وت رو میزنه)
    یک سوال دیگه ام این بود که ممکن نیست چون قرصو تو آب خوریش حل میکنیم و میذاریم تا یک روز بمونه احتمال نداره دارو بعد از مدتی اثرشو از دست میده یا خراب میشه یا مسائل دیگه، آیا این داروها به ماندن توی آب برای یک روز سازگاری دارند یا باید مستقیماً مصرف بشن؟ بعدش میشه روش علمی و دقیق خوراندن قرص به مرغ عشق رو واسم توضیح بدید، یا کتابی در این زمینه نیست؟ متاسفانه اصلا فیلم و کلیپ در این موارد نیست من هر چقدر گشتم حتی یک نمونه رو پیدا نکردم، الان هر کسی یک دوربین داره پس بنظرم وقتی مرغ عشقشون بیمار شد فیلم بگیرن و بذارن تو سایت تا یک بانک اطلاعاتی ساخته بشه
    آخه تو چندین مقاله خوندم که پرنده وقتی سرما میخوره باید سبزی و میوه جات و جوانه رو قطع کنیم، از طرفی ظاهرا باید خوب باشه چون میوه هم ویتامین داره هم راحتر هضم میشه مگر اینکه مسله ی علمی توش باشه که من فقط میگم تو مقاله خوندم تجربه ای تو این زمینه ندارم، پس اگر شما میگین ضرر نداره بهش میوه و سبزی هم میدم
    ببخشید سرتونو در آوردم، معذرت میخوام، انشالله بتونم جبران کنم
    اینم عکس جوجه امروز عصر که چشم سمت راستش ملتحب و قرمز شده و دائم میخاره، قبلا یک هفته پیش وقتی به چشماش نگاه میکردم انگار تو چشاش یه نمه اشک ملایمی بود
    http://www.axgig.com/images/12530090242752842313.jpg
    اینم عکس دیگه ای از جوجه
    http://www.axgig.com/images/42631576538150658772.jpg

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      راه درمان چنین عفونت هایی استفاده از انتی بیوتیک های وسیع الطیف مثل تتراسیکلنه. حالا به بصورت خوراکی باید به پرنده داده بشه اون هم مرتب و با برنامه و با دوز مجاز یا یه دامپزشک متخصص به پرنده با دوز مجاز تزریق کنه(پرنده باید چند روز پیش دامپزشک بمونه) ضمنا متاسفانه خیلی از دامپزشکا تخصص کافی رو ندارن و بدون توجه به وزن و سن پرنده مقداری رو تزریق میکنن و پرنده رو میفرستن اون دنیا. در منزل و توسط خودتون هم چاره ای بجز استفاده به صورت خوراکی و محلول در اب یا غذا ندارید. هیچ دوز دقیق و مناسبی هم نمیتونید تعین کنید. فقط تجربی اینکار صورت میگیره و پنجاه پنجاست که جواب بده یا نده.

      پاسخ
      1. بهرام

        سلام، حق با شماست، دامپزشک هم میبری تخصص کافی رو ندارن چون تو کشورمون زیاد به حیوانات بها داده نمیشه (خصوصا توطیف پرنده های ارزان قیمتی چون مرغ عشق) دامپزشکا در زمینه پرنده های زینتی چون مرغ عشق زیاد تبحر ندارن فقط در زمینه دام و طیور اونم بخاطر اینکه دامداری و نیازهای کشور ایجاب کرده که در این طیف تخصصی تر عمل کنن، من هر بار پرندم رو بردم دامپزشک جان سالم بدر نبردن! گفت ما در مورد پرنده زیاد اطلاعی نداریم و گفتش توی اینترنت راه حل هاش هست، بنظر من بهترین کار این هست که هر کسی یک گزارش از پرنده بیمارش بگیره و دقیق همه چیزو تو یک دفتر ثبت کنه و اون تجربیات رو توی سایت بذاره و پس از مدتی یک مجموعه ای بزرگ از تجربیات در کنار هم قرار میگیره و میشه یک دایره المعارف تو این زمینه ولی متاسفانه ما از تجربیات و یافته هامون یاداشت بر نمیداریم و هر چه را که آموختیم رو به گور میبریم!! باور کن همین الان خیلی از مردم ایران اطلاعات ارزشمندی دارن که بصورت حالا یا شانسی یا تجربی بدستش آوردن در زمینه کشاورزی صنتعتی دامپزشکی ترفند هایی در زمینه فنی ولی این اطلاعات در بین مردم پخشه و یه عادت خیلی بدی که ما ایرانیها داریم اینکه وقتی چیزی یادم میگریم به کسی نمیگیم و حوصلشو نداریم توضیح بدیم، دوست دارم تو این زمینه شخصا هر راهی رو پیدا میکنم تو سایت بذارم چون به این پرنده های کوچیک واقعا ظلم میشه و از اونا به عنوان اسباب بازی و سرگرمی استفاده میکنن، و بخاطر ارزون بودنش وقتی بیمار میشه بهش نمیرسن، با این توضیحات پس باید دز بصورت تجربی تعیین بشه؟
        بعد میخواستم بدونم که آیا امکانش هست جوجه مرغ عشق به داروی اکسی وت حساسیت داشته باشه؟ چون قبلا هم یک مرغ عشق جوجه فکر کنم دو ماهش بود اونم به دارو عکس العمل منفی نشون داد و وقتی به دامپزشک زنگ زدم گفت دارو رو قطعش کن، ممنونم از توضیحاتتون

        پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خواهشا پست های خلاصه تری بزنید.
      خب معمولا خوراندن قرص و دارو به پرندگان منقار کج خیلی سخته و راحت ترین کار مصرف دارو در ظرف آبخوری و محلول در آب هست.
      الان وضعیت چشم پرنده شما خیلی وخیمه درمان این جوجه دو تا داروی هست یکی اکسی وت و یکی هم تتراسیکلین درسته اکسی وت خودش از مشتقات تتراسیکلین هست اما کاربرد متفاوتی داره و نمیشه همزمان با تتراسیکلین استفاده کرد حالا یه کار دیگه انجام بدین اون اکسی وت رو ادامه بدین و یک قطره استریل چشمی انسانی مثلا نفازولین و یا جنتامایسین که البته باز جنتامایسین خودش انتی بیوتیک هست و خیلی تداخل میشه با آنتی بیوتیک های خوراکی و دیگه پس بهتره در این شرایط از نفازولین استفاده کنید اما در شرایط عادی جنتامایسین بهتر بود.
      روزی سه مرتبه و هر مرتبه یک قطره از این نفازولین داخل چشمپرنده بریزید و بعد از ۵ – ۶ دقیقه مجدداپرنده رو بگیرید و از پماد چشمی تتراسیکلین داخل چشمش بزنید البته پماد رو دو مرتبه صبح و شب مصرف کنید و قطره رو سه مرتبه صبح ظهر شب.
      اکثر دارو ها تلخ مزه هست و یا مزه اون مورد پسند پرنده نیست و یک مزه ناشناخته هست و برای همین بالا میاره اما باعث حساسیت نمیشه در مواردی که دارو خیلی تلخ مزه هست مثل داروهای ضد انگل واقعا به هر پرنده ای لورامیزول و یا نیکلوسام بدین بالا میاره اگر این داروها رو به صورت محلول در آب استفاده میکنید باید با استفاده از مقداری شکر و یا نبات و حتی عسل آب رو شیرین کنید و اگر هم خوراکی و مستقیم داخل حلق پرنده میریزید باید حتما چند تا دانهخوش مزه هم به پرنده بدین و بعد رهاش کنید تا آب بخوره و دهانش پاک بشه و بالا نیاره.

      پاسخ
  14. Srz

    سلام. رنگ مرغ عشق تاثیری توی جفت شدن و توان تولید مثلشون داره؟ اگه داره چه رنگی بهتره؟

    پاسخ
  15. ناشناس

    رنگ مهم نیست و فرقی نمیکنه. راحت جفت میشن و تولید مثل میکنن. حتی میتونید رنگ های مختلف رو با هم جفت کنید.

    پاسخ
  16. بهرام

    سلام آقا مجتبی، چشم حتما، سعی میکنم خلاصه تر بذارم، چندتا عکسم هست که دیگه وقت نکردم تو سایت بذارم ولی بعد از این دیگه تو سایت آپلود میکنم
    توضیحاتتون خیلی دقیقه، دوست عزیز باید بگم دیروز که بهش دارو ندادم صبح دیدم بازم حال و روزش فرقی نکرده فقط میخواستم ببینم از دارو حالش بد نشده یا نه، بعدش دوباره بهش دارو دادم ریختم تو آب خوریش ولی چون اولش نمیخوره مجبور شدم چند قطره با قطره چکان بچکونم تو دهنش، بعدش با پنبه خیس رو چششو تمیز کردم و دیدم وضع چشمش داره بهتر میشه، بعدش میخواستم تو بینیش قطره نفازولین بندازم چون خیلی فس فس میکرد که اومدم تو سایت نظر شما رو دیدم البته در مورد چشم نوشته بودین، و چند دقیقه پیشم قطره نفازولین بینی رو خیلی کم رو سوراخ بینیش ریختم به اندازه سر خلال دندون، خدا رو شکر الان راحتر نفس میکشه، بعدش کمی هم دونه شکر ریختم دهنش ولی باز داره بالا میاره ولی کمی کمتر شده و در عوض ضعیف شده و اشتهاش خیلی خیلی کم شده، و چون اسهالم هست نمیدونم باید چی بدم بهش، آیا میوه و سبزی اسهالو شدیدتر نمیکنه؟ متاسفانه امروز عصر دیدم که اسهال سیاه رنگ داره که وقتی روش نور میندازی به رنگ سبز تیره و یشمی هست و زیر میکروسکوپ به رنگ سبز روشن البته با نوری که روش تابیده میشه در میاد، آخه شنیدم سیاه شدن فضله نشونه خونریزی داخلیه، فضلش مثل یه تیکه آب سیاهه، واقعا نگرانشم که تلف بشه، خیلی ازت تشکر میکنم بابت راهنمایی های درست و دقیق، انشالله که تو زندگیت موفق و سالم باشی
    پماد استریل چشمی تو خونه داشتم الان مالیدم چشش خیلی بهتر الان چشمشو هر چند مدتی باز میکنه، (البته این پمادی که تو خونه داشتم موقتی زدم چون اونی نیست که شما گفتی این اسمش هست “زیروویت” بعد روش نوشته پماد استریل چشمی ولی فردا اونیکه گفتی رو تهییه میکنم، گفتین نمیشه دوتا آنتی بیوتیک رو باهم استفاده کرد؟ یعنی قطره جتاماسین بهتره ولی چون با اکسی وت تداخل پیدا میکنه بهتره نفازولین بهش بدم؟ اگر نفازولین مشکلو حل نکرد میتونم اکسی وت رو با یه داروی دیگه عوض کنم و جنتامایسین رو به چشمش بزنم؟ چون دوست ندارم چشمشو از دست بده، این پماد رو باید بزنم تو داخل چشمش؟ الان من با پنبه وقتی زدم رو پلکش کمی از اون تو چشمشم رفت، پماد رو به اندازه سر چوب کبریت بزنم کافیه؟
    خدا رو شکر بزنم به تخته نره هم حالش دیگه خوب خوب شده و بعضی وقتا میخونه ولی مادهه و نره بد جور جوهه رو میزنن فک کنم میخوان دوباره جفتگیری کنن، وقتی نره مریض بود اصلا جوجه رو نمیزد و سرشو میبرد طرفش جوجه هم بدبخت پرهای نره رو تمیز میکرد
    اینم عکسایی از فضله هاش
    http://www.axgig.com/images/83299643588094798117.jpg
    http://www.axgig.com/images/62831128681316882260.jpg
    http://www.axgig.com/images/21631292069338895974.jpg

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله جنتاماسین بهتر هست اما چون داره انتی بیوتیک مصرف میکنه بهتره از نفازولین استفاده کنید.
      بله پماد استریل رو باید بزنید داخل چشم با همون سر پماد خیلی آروم پماد رو داخل چشمش خیلی کم خالی کنید و کمی پلک بزنه کافیه.
      حتما جوجه رو جدا کنید قبلا هم گفتم خدمتتون جوجه رو جدا کنید.
      خب هر فضله سیاهی نشانه خون ریزی نیست و اگر شک داشتین روی فضله تازه کی آب بریزید و ببینید رنگ آب رو قرمز میکنه یا نه .
      فضله سیاه از عفونت – خون ریزی و حتی دفع انگل میتونه ایجاد بشه از نوع تغذیه هم میتونه باشه.
      در اسهال شدید نباید از میوه و سبزی استفاده کنید ولی این نمونه فضله هایی که در تصویر هست مصرف میوه و سبزی هیچ منعی نداره.

      پاسخ
  17. فرید الدین

    با ارض سلام وخسته نباشید خدمتتون یه سوال داشتم من یه فنچ دارم همیشه خودشو پف میکنه میخواستم ببینم مشکلی داره یا نه با تشکر از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید عرض کنم که با این توضیحات کم هیچی مشخص نیست باید ببینید رفتار پرنده چطوریه آیا تغذیه میکنه – اسهال داره – شرایط نگهداری چطوریه – آیا تنها هست و یا جفته – محل قفس کجا هست آیا جلوی در و پنجره و در معرض وزش باد هست ؟؟!!!
      در تالار گفتگو در مورد فنچ مطلب داریم در اونجا سوال بپرسید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *