شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

مرغ عشق یکی دیگر از اعضای خانواده طوطی ها میباشند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. نگهداری اسان این پرنده به صورت جفت و قیمت مناسب ان در کشور عزیزمان انها را به یک پرنده ایدال یا حیوان خانگی مناسب بدل کرده است. نگهداری غیر اصولی انها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و نگهداری لذت بخش انها به یک تجربه تلخ بدل خواهد شد. در این قسمت مقاله ای جهت اصول صحیح نگهداری و پرورش این پرندگان زیبا قرار داده شده که در ادامه متن میتوانید مشاهده کنید

به ادامه متن توجه کنید

مطالب ارائه شده در ادامه متن حاصل تلاش اقای سعید رنگین کمان میباشد که برای ان بسیار زحمت کشیده اند و از همینجا از ایشان تشکر میکنم. مطالب بسیار کامل و اصولی توضیح داده شده در هر صورت برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبلاگ ایشان هم مراجعه فرمایید

تاریخچه: مرغ‌ عشق‌ (Budgerigar) یکی‌ از اعضا کوچک‌ خانواده‌ طوطی‌ها محسوب‌ می‌شود. مهد این‌ پرنده‌ زیبا استرالیا می‌باشد.در طول‌ قرن‌ ۱۹ و ۲۰ هزاران‌ جفت‌ از این‌ پرنده‌ به‌ سایر قاره‌ها آورده‌ شد و خیلی‌ زود توانست‌ جای‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌حیوان‌ خانگی‌ محبوب‌ باز کند. رنگهای‌ زیبا، صدای‌ دلنشین‌، توانایی‌ تقلید صدا، طبیعت‌ اجتماعی‌، نگهداری‌ آسان‌ وقیمت‌ ارزان‌، مرغ‌ عشق‌ را به‌ یکی‌ از محبوب‌ترین‌ پرندگان‌ تبدیل‌ کرده‌ است‌.

مرغ‌ عشق‌ در رنگهای‌ متنوعی‌ وجود دارد که‌ از جمله‌ آنها سبز، زرد، آبی‌ و شیری‌ می‌باشد. در طبیعت‌ به‌ کمک‌ منقارقوی‌ و شکل‌ انگشتان‌ پاهایش‌، دو انگشت‌ رو به‌ جلو و دو تا رو به‌ عقب‌ به‌ راحتی‌ از شاخه‌ها بالا می‌رود

بلوغ وتشخیص جنسیت: مرغ‌ عشقها‌ حدودا در ۳ ماهگی‌ بالغ‌ می‌شود. برجستگی‌ روی‌ قاعده‌ منقار در غالب‌ پرندگان‌ نر بالغ‌ آبی‌ روشن‌ یا بنفش‌و در ماده‌ بالغ‌ قهوه‌ای‌ است‌. البته‌ این‌ رنگ‌ در نابالغین‌ کاملا مشخص‌ نیست‌ ضمن‌ اینکه‌ هنگام‌ بیماری‌ یا پیری‌ رنگ‌بتدریج‌ کم‌ می‌شود.مرغ‌ عشق‌ ماده‌ در هر نوبت‌ به‌ طور متوسط ۴-۶ تخم‌ می‌گذارد. جوجه‌ها ۱۶-۱۸ روز بعد از تخم‌ بیرون‌ آمده‌ و۲۴-۲۸ روز در لانه‌ می‌مانند. در طول‌ این‌ مدت‌ جوجه‌ها به‌ شدت‌ وابسته‌ به‌ مادر هستند

خریداری: باید توجه‌ داشت‌ که‌ مرغ‌ عشق‌ (مانند سایر حیوانات‌ خانگی‌) حتما باید از جای‌ مطمئن‌ خریداری‌ شود. سن‌ مناسب‌برای‌ خرید ۶-۷ هفتگی‌ است‌. هنگام‌ خرید به‌ وضعیت‌ پرها دقت‌ کنید چرا که‌ نشانه‌ خوبی‌ از وضعیت‌ کلی‌ پرنده‌ است‌.در پرنده‌ سالم‌ پرها صاف‌، شفاف‌ و درخشان‌ می‌باشند در حالیکه‌ پرنده‌ بیمار کسل‌ بوده‌ و پرهای‌ ژولیده‌ای‌ دارد. چشم‌هاباید شفاف‌، درخشان‌ و فاقد تورم‌ باشند. پاها به‌ راحتی‌ میله‌ قفس‌ را بگیرند و پرنده‌ در حالت‌ ایستاده‌ زاویه‌ ۳۰ نسبت‌ به‌خط قائم‌ داشته‌ باشد. اطراف‌ مخرج‌ طبیعی‌ و پرنده‌ شاداب‌ باشد

نکته: مرغ‌ عشق‌ خیلی‌ زود اهلی‌ شده‌ و به‌ خانه‌ خو می‌گیرد. می‌توان‌ به‌ آن‌ یاد داد که‌ روی‌ انگشت‌ بنشیند حضورسگ‌ و گربه‌ موجب‌ ناراحتی‌ پرنده‌ می‌شود حتی‌ اگر به‌ آن‌ دسترسی‌ نداشته‌ باشند.

نگهداری

قفس:

ابعاد: اندازه‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ یک‌ جفت‌مرغ‌ عشق‌ ۷۵‚۶۰‚۱۰۰سانتیمتر می‌باشد. داشتن‌ میله‌های‌ افقی‌ (نسبت‌ به‌ عمودی‌) ارجح‌ است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند برای‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ کند.

مکان‌ قفس‌: قفس‌ را باید در اتاقی‌ روشن ‌، با هوای‌ مناسب‌ و درجریان‌ (با دمای‌ ۱- ۲۶ سانتیگراد بدون‌ تغییرات‌ ناگهانی‌) ، بدون‌ دود سیگار و در گوشه‌ای‌ از اتاق‌ قرار داد تا پرنده‌ احساس‌ امنیت‌ کند . پرنده‌ نباید در معرض‌تابش‌ مستقیم‌ آفتاب باشد . ارتفاع‌ قفس‌ بهتر است ‌طوری‌ باشد که‌ پرنده‌ حدودا هم‌ سطح‌ چشمان‌ شما باشد تا کنترل آن‌ ساده ‌تر شود . با توجه‌ به‌ اینکه‌ مرغ‌ عشق‌ در شب‌ ساعاتی‌ را می‌خوابد در صورتیکه‌ چراغها روشن‌ است‌ بهتراست‌ روی‌ قفس‌ با پارچه ‌پوشانده‌ شود.

وسایل‌ داخل ‌قفس‌: وسایل‌ لازم‌ برای‌ قفس‌ شامل‌ ظروف‌ آب‌، غذا و سنگریزه‌ و کف‌ دریا می‌باشد. اسباب‌ بازی‌ نیز بویژه‌ برای‌ یک‌ پرنده‌ تنها لازم‌است ‌. کف‌ قفس‌ را می‌توان‌ ترجیحا با کاغذهای غیر چاپی مثل کاغذهای خاص الگوی خیاطی که کاهی و بدون مواد چاپی هستند فرش کنید . آبخوری‌ لوله‌ای‌ ، برای‌ مرغ‌ عشق‌ مناسب‌ است ‌. جلوی‌ ظروف‌ آب‌ و غذا باید میله‌ باشد تا پرنده‌ بتواند بر روی‌ آن‌ بنشیند ضمن‌ اینکه ‌ظروف‌ آب‌ و غذا نباید زیر میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ باشند چر که‌ با مدفوع‌ پرنده‌ آلوده‌ می‌شوند. آب‌ همیشه‌ تازه‌ و تمیز باید در اختیار پرنده‌ باشد. کف‌ قفس‌ باید هر روز و کل‌ قفس‌ ۳ – ۴ روز یک‌ بار تمیز شوند.

میله‌ داخل ‌قفس‌: میله‌های‌ چوبی‌ نسبت‌ به‌ پلاستیکی‌ ارجح‌ هستند ضمن‌ اینکه‌ بهتراست‌ قطر میله ‌ها متفاوت‌ باشد. به‌ طور کلی‌ قراردادن‌ شاخه‌ درخت‌ بویژه‌ به‌ جای‌ میله ‌های‌ بالایی‌ قفس‌ مناسبتر است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند از آن‌ بالا رفته ‌ضمنا ناخن‌هایش‌ نیز ساییده‌ می‌شود.

اسباب‌ بازی‌: مرغ‌ عشق‌ آینه‌ را دوست‌ دارد. می‌توان‌ یک ‌آینه‌ کوچک‌ را داخل‌ قفس‌ قرار داد تا پرنده‌ خود را ببیند. اسباب‌ بازیهای‌ دیگر مورد علاقه‌ مرغ‌ عشق‌ شامل ‌نردبان ‌، تاب ‌، توپ‌ پینگ ‌پنگ‌ آویزان‌ و زنگ ‌می‌باشند.

نگهداری در پاسیو: محیط پاسیو اگر هوای تازه و با تهویه مناسب داشته باشد محل بسیار خوبی است به شرط آن که:

_در معرض تابش مستقیم خورشید نباشد.

_گیاهان داخل آن سمی نباشند (می توانید از گیاهان و درختچه های مصنوعی استفاده کنید).

_تهویه مناسب برای هوا داشته و زیاد مرطوب ، گرم و سرد نباشد.

چند نکته مهم

برای داشتن مرغ عشق های سالم رعایت بعضی از نکات الزامیست که در ذیل مختصرا ذکر میگردد :

۱- مرغ عشق هایی که تازه خریداری شده اند را تا اطمینان از سالم بودنشان در قرنطینه نگهداری کنید.

۲- به محض مشاهده علائم بیماری در هر کدام از مرغ عشق ها ، آن را از بقیه جدا کنید و سپس به مداوایش بپردازید.

۳- سعی کنید از میله ها و ظروف غذاخوری پلاستیکی و بدون درز و شکاف و شکستگی استفاده کنید.

۴- از قفس مناسب جهت نگهداری مرغ عشق (۷۵ ‚ ۶۰ ‚ ۱۰۰ سانتیمتر) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی و در نتیجه چاقی مرغ عشق و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها می شود.

۵- میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشه و امکان تحرک پرنده زیادتر گردد.

۶- میله ها را در جای خود کاملاً محکم کنید و حداقل دو هفته یکبار میله ها و ظروف غذاخوری را از قفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.

۷- حداقل روزی یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید.

۸- روزانه یکبار دانخوری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه کنید تا مرغ عشقها گرسنه نمانند.

۹- هر ماه یکبار مرغ عشقها را (البته در صورتی که جوجه و یا تخم نداشته باشند) در یک قفس دیگر گذاشته و قفس را ابتدا با اسپری های حشره کش یا مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید و پس از یک ساعت کاملاً با آب و مواد شوینده آنها را بشویید و بگذارید با نور خورشید خشک شوند.

۱۰- هفته ای دو بار ظرف حمام برای مرغ عشقهای خود بگذارید(البته در جای گرم و غیر از زمان جفتگیری).

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟ برای این کار دو روش وجود دارد و بسته به فرد بکار گیرنده و میزان زمانی که می خواهد برای این کار اختصاص دهد متفاوت می باشد (البته اصول ایجاد رفتار در هر دو مورد یکسان است و تفاوت آنها در مرحله ابتدای آنها می باشد) ؛ من در ذیل هر دو روش را همراه اصول حاکم بر آن توضیح میدهم :

روش اول : این روش دیر بازده بوده و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد اما کاملا بر قوانین اخلاقی منطبق است ، این روش در ابتدا به ساکن بر پایه عادی شدن و حذف محرک بی اثر استوار است و پس از آن بسته به راهکاری که شما پیش می گیرید میتواند بر طبق اصول یادگیری شرطی شدن کلاسیک و یا فعال ادامه یابد ؛ حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : در این متد ، شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می کنید (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان ، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد) پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان ، در این دوره ای که هر روز با او صحبت می کرده اید و به او غذا داده اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحا به یک محرک بی اثر تبدیل شده اید) خوب ، هم اینک نوبت مرحله دوم کار است ، این مرحله و روشی که پیش می گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلا اگر می خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم ؛ البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس العمل نشان داده و به سمت شما جذب میشود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می شود (به این  الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می گویند). اما برای ایجاد رفتار پیچیده تر این  الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است . در این مورد ، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می گردد . حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعا احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس اگر منتهی به تنبیه شود احتمال تکرار کاهش خواهد یافت لازم به ذکر است که این الگوی یادگیری بیشتر در مورد حیوانات بزرگ و باهوش (از جمله اسب ، سگ و … ) بسان آنهایی که در سیرک هستند متداول است و در مورد مرغ عشق کارایی چندانی ندارد ؛ به دلیل اینکه این نوشته مستقیما در مورد مرغ عشق می باشد از توضیح وبسط این الگوی یادگیری خودداری می کنم.

حال به روش  دوم می پردازیم : قبل از توضیح در مورد این روش باید متذکر شوم تمام اصول بنیادی این متد مثل روش قبل است و تنها تفاوت آنها این است که در روش اول باید مدتی را صرف غذا دادن و صحبت کردن با حیوان می کردید تا به شما عادت کند (شناسایی به عنوان یک محرک بی اثر) که در این راهکار نیازی به آن نیست ، در این روش شما باید بالهای مرغ عشق را کوتاه کرده و از اصل گرسنگی برای جذب حیوان استفاده کنید فی الواقع چیدن بالها منجر به عدم توانایی گریز پرنده می شود و گرسنگی دادن ، حیوان را مجبور به اعتماد میکند که مجموعا علاوه بر کاهش چشمگیر مدت زمان عادی شدن همراه با شرطی شدن کلاسیک می باشد. حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : ابتدا شاه پرهای مرغ عشق خود را کوتاه کنید (اگر آنها را بکشید بعد از ۶ هفته رشد کامل کرده و پرنده شما مجددا قادر به پرواز خواهد بود ولی اگر آنها را کوتاه کنید تا اولین پرریزی عملا صاحب شاه پر نخواهند شد و توانایی پرواز را بدست نخواهند آورد . اصولا چیدن پر نسبت به کشیدن آن دارای دو مزیت است : اول اینکه به پرنده خود آزار نرسانیده اید و دوم اینکه مدت زمان بیشتری برای آموزش و جلوگیری از گریز در اختیار دارید پس قطعا چیدن پر بر کشیدن آن ارجح است) سپس ظرف غذا و همه مواد خوراکی را از قفس بیرون بیاورید (ظرف آب را هرگز برندارید چرا که ممکن است آب دادن به پرنده را فراموش کنید و منجر به تلف شدن آن شوید) و حدودا نیمی از روز تا یک روز پرنده را به حال خود رها کنید پس از آنکه متوجه شدید حیوان شما به شدت گرسنه شده در کف درست خود ارزن ریخته (البته اگر از قبل با علایق حیوان خود آشنا باشید می توانید غذای مورد علاقه اش را در دستتان ریخته و به او بدهید که مطمئنا این کار به جذب پرنده بسمت غذا تاثیری بسزا خواهد داشت) و درون قفس ببرید تا به سمت آن جذب شود سپس این کار را برای مدتی ادامه بدهید تا پرنده به شما عادت کند (می توانید از همان ابتدا هنگام غذا دادن یک صدای خاص را برای پرنده ایجاد کنید تا به آن صدا شرطی شود).

نکته : حال که به تفصیل دو روش را توضیح دادم لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که من بشخصه راهکار اول را ترجیح میدهم چرا که علاوه بر عدم آزار رساندن به حیوان برای خود شخص هم لذتبخش است.

آب تنی: آب تنی خصوصا در فصول گرم سال و هنگام پرریزی بسیار ضروریست. چرا که موجب تحریک رشد سریع پرهای جدید می شود. در برخی از موارد به علت طولانی شدن فواصل بین آب تنی ها ممکن است برخی از پرنده ها میل به آب تنی را از دست بدهند و یا جوجه هایی که برای اولین بار با ظرف آب تنی آشنا می شوند ممکن است رغبتی به این کار نداشته باشند. بعد از استحمام پرنده به آراستن خود می پردازد. پرهای خودش را لرزانده و با نوک خود آنها را مرتب می کند. سپس به کمک نوکش ، مواد چربی ترشح شده از غده ای که در بالای محل اتصال دم به بدنش قرار دارد را روی کلیه پرهای خود می مالد. این روغن باعث براقی پرها شده و به عنوان یک ماده محافظ طبیعی عمل می کند. برای آب تنی ظرفی حاوی آب با درجه حرارتی حدود دمای اتاق و با عمقی کم به طوری که پرنده بتواند به راحتی داخل آن آب تنی کند را کف قفس قرار بدهید تا پرنده درون آن استحمام کند. پس از استحمام به علت ریختن آب بر روی کف قفس خشک کردن و یا تعویض پوشش کف آن ضروریست.

پرواز ازاد : مرغ‌ عشق‌ نیاز به‌ پرواز آزاد دارد. در صورتیکه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ کرده‌، می‌تواند هر روز بیرون‌ بیاید و در اتاق‌پرواز کند. برای‌ این‌ کار ابتدا باید شرایط اتاق‌ کاملا مناسب‌ باشد. در و پنجره‌ها بسته‌، بخاری‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد. آنگاه‌ می‌توان‌ در قفس‌ را باز کرده‌ تا پرنده‌ ۲۰-۳۰ دقیقه‌ بازی‌ کند. پرنده‌ای‌ که‌ به‌ قفس‌ خود عادت‌ کرده‌ پس‌ ازاین‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ بویژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ برای‌ بازی‌ بیرون‌ آورده‌ شود

صحبت کردن: مرغ‌ عشق‌ تا حدی‌ قادر است‌ صحبت‌ کردن‌ را بیاموزد.ولی نمیتوان مطمئن بود که حتما یاد میگیرد. بهترین‌ زمان‌ برای‌ یاد دادن‌ از حدود ۵-۶ هفتگی‌ است‌. پرنده‌نر از نظر یادگیری‌ بهتر از ماده‌ می‌باشد. برای‌ یاد دادن‌ باید توجه‌ کرد که‌ کلمه‌ بدقت‌ و بارها تکرار شود. با توجه‌ به‌ اینکه ‌پرنده‌ معنی‌ کلمه‌ را نمی‌فهمد باید کلمه‌ به‌ یک‌ شکل‌ تکرار گردد.

تغذیه‌: غذای‌ اصلی‌ مرغ‌ عشق‌ در اسارت‌ و آزادی‌ دانه ‌است‌. دانه‌ها شامل‌ ۲ گروه‌ مهم‌ هستند :

۱– دانه‌ غلات ‌: کربوهیدرات‌ زیاد وچربی‌ کم‌ دارند ، مانند ارزن‌ (طبیعتش سرد و خشک می باشد و دانه ایی قلیایی و سرشار از پروتئین و منبعی غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنی گوناگون است) و ذرت‌.

۲- دانه‌های‌ روغنی‌ : چربی‌ زیاد وکربوهیدرات‌ کم‌ دارند ، مانند تخم‌ کتان (طبیعتش گرم بوده و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربوهیدرات و املاح معدنی میباشد) یا تخم‌ آفتابگردان‌.‌

غذای‌ مناسب ‌مرغ‌ عشق‌ ارزن‌ می‌باشد ولی‌ این‌‌ غذای‌ کاملی‌ نیست‌ بویژه‌ هنگام‌ تولید مثل ‌و برای‌ بالانس‌ کردن‌ آن‌ اضافه‌ کردن‌ یک‌ دانه‌ روغنی‌ (مانند تخم‌ کتان‌) لازم‌ است ‌. علاوه‌ بر اینها سبزیجات‌ (مانند هویج ‌، کلم‌) ، میوه‌های‌ تازه‌ (مانند سیب‌) و نیز مکمل‌ توصیه‌ می‌شوند. باید توجه‌ داشت‌ که‌ هر نوع‌ تغییر جیره‌ به‌ تدریج ‌انجام‌ شود.

نکته : حتما به ازای هر یک کیلو ارزن ۲۰۰ گرم تخم کتان با آن مخلوط کنید نه بیشتر و نه کمتر چون تخم کتان یه دانه روغنیست و برای تامین بسیاری از مواد بدن آنها ، مخصوصا برای گرفتن نطفه موثر میباشد.

شما می توانید هفته ای ۲_۳ بار به اندازه یک قاشق غذاخوری برنج ( به صورت کته ) به مرغ عشق بدهید.

نان: نان سبوس دار و کم نمک را با آب گرم خیس کنید تا نرم شود و بعد در قفس بگذارید.

سبزیجات و میوه: سبزیجاتی مثل شوید ، جعفری ، کاهو (برگ کاهو طبیعتی سرد دارد و تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست میباشد) ، هویج (طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین A و املاح معدنیست) و میوه هایی چون سیب (طبیعتی معتدل داشته و سرشار از ویتامینهای گوناگون است) را همواره در برنامه غذای آنها بگنجانید.

تخم مرغ: تخم مرغ را به صورت آبپز شده در اختیار آنها بگذارید(هفته ای ۱ یا ۲ مرتبه).

جوانه ها : کامل ترین و حیاتی ترین بخش جیره غذایی مرغ عشق است (که متاسفانه بسیار مورد غفلت قرار میگیرد). دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ویتامینها و پروتئین ها ، املاح معدنی ، کربوهیدراتها و قندهای طبیعی میشوند و برای مصرف مرغ عشقها بخصوص جوجه ها بسیار مفید است ، حداقل هفته ای یک بار به آنها جوانه گندم بدهید.

مکمل‌: دو مکمل‌ مهم‌ برای‌ مرغ‌ عشق‌ سنگریزه‌ (یا شن‌) و کف‌ دریا می‌باشند.

پرندگان‌ دانه ‌خوار از جمله ‌مرغ‌ عشق‌ اغلب‌ قبل‌ از خوردن‌ دانه‌ اقدام‌ به‌ خوردن‌ سنگریزه‌ می‌کنند. سنگریزه ‌در سنگدان‌ پرنده‌ کمک‌ به‌ شکستن‌ دانه‌ کرده‌ ونقش‌ مهمی‌ در هضم‌ آن‌ دارد. باید توجه‌ داشت‌ که‌ سنگریزه‌ آلوده‌ نباشد.سنگریزه را هم میتوان با ارزن مخلوط کرد(البته با نسبت خیلی اندک) و هم میتوان جداگانه در یک ظرف دهان گشاد ریخته و در کف قفس گذاشت.

کف دریا پوسته نوعی نرم تن دریاییست که حاوی کلسیم بوده و باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می شود . ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به آن می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود.

آب‌ (برای‌ نوشیدن‌ واستحمام) : آب‌ تازه و‌ در ظرف‌ تمیز باید همیشه‌ در دسترس‌ باشد . بهتر است‌ آب‌ هر روزعوض‌ شود . پرنده‌ برای‌ آراستن‌ پرهای‌ خود نیز نیاز به‌ آب‌ دارد.

ویتامین: بدن تمام موجودات زنده برای انجام اعمال حیاتی نیازمند پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ها ، موادمعدنی و ویتامین هاست و این نیازها با مصرف مواد غذایی مختلف و متنوع تامین می شود . ویتامین ها دسته ای از مواد مغذی هستند که دارای معدودی از خصوصیات شیمیایی می باشند . این مواد ترکیبات آلی هستند که بوسیله نسوج بدن سنتز نمی شوند و بمقدار خیلی کم وجود آنها در جیره های غذایی لازم است . ترکیبات مذکور اجزا ساختمانی بزرگی از بدن را تشکیل نمی دهند و بیشتر بعنوان تنظیم کننده متابولیسم عمل می کنند . ویتامین ها بصورت محلول در چربی و آب وجود دارند . با توجه به مراتب فوق و از آنجا که مرغ عشقها و سایر پرندگان محصور در قفس ، در طبیعت نیازهای خود را بامصرف دانه های کال و رسیده ، علوفه سبز و بسیاری مواد غذایی دیگر تامین می کنند به نظر می رسد استفاده از ویتامین ها برای آنها در زمان زندگی در اسارت ضرورت دارد و ضمنا ارزش غذایی دانه ها بمرور زمان و بر اثر ماندن و انبار شدن کاهش پیدا میکند و باعث کاهش میزان ویتامینها موجود در آنها می شود لذا استفاده از مولتی ویتامین ها می تواند این کاهش را جبران نماید . وقتی پرنده شما سالم و سرحال هم می باشد باید علاوه بر میوه و سبزیجات ، هفته ای دو بار در ظرف آب آنها ، نصف قرص جوشان مولتی ویتامین (یا ۱۲ قطره) و یک چهارم قرص جوشان کلسیم بریزید (یا ۱۰ قطره). اکیدا توصیه می شود بعد از ۲۴ ساعت ظرف آب را بشویید (به دلیل رشد سریع پارازیتها در این محیط غنی شده هرگز نگذارید ظرف آب حاوی مولتی ویتامین بیش از ۲۴ ساعت بماند بلکه آن را به دقت بشویید).

نکته : موقع شستن ظرف آب ، بهتر می باشد از آب داغ و مقدار بسیار کم مایع ظرفشویی استفاده نموده ، ظرف را با شیشه شور یا با یک مسواک کهنه بشویید.

انواع ویتامین ها و خواص آنها

ویتامین B برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و ساز بدن ضروریست.

آثار کمبود ویتامین : کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود .

منابع ویتامین : زرده تخم مرغ .

ویتامین B1 در تنظیم اعمال تنفسی وعصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : کبود این ویتامین باعث آماس روده – گرفتگی عضلات – بی اشتهائی می شود .

منابع ویتامین : تخم مرغ.

ویتامین B2 مهمترین عامل در رشد بدن می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث لاغری – توقف رشد -اختلالات تنفسی – بیماریهای پوستی -اختلالات گوارشی می شود .

منابع ویتامین : این ویتامین در اسفناج – شیر – سفیده تخم مرغ.

ویتامین B6 در سوخت و ساز مواد گلواسیدی و غذا موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث کاهش شدید وزن و اختلالات حرکتی می شود .

منابع این ویتامین : این ویتامین در جوانه گندم – ذرت – سبزی ها – برنج – زرده تخم مرغ.

ویتامین B12 در رفع عوارض عصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث رشد نامناسب و ایجاد پرهای ناقص می شود.

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ.

ویتامین C در تنظیم عمل بافتها و ایجاد مقاومت در بدن بسیار موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی جلدی – ضعف شدید می شود.

منابع این ویتامین : جعفری – کاهو.

ویتامین D در رشد و سفت شدن استخوانها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث نرم شدن و کج شدن استخوانها می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – زرده تخم مرغ – و نور آفتاب.

ویتامین E این ویتامین باعث تقویت اعضای تناسلی می شود .

آثار کمبود ویتامین : باعث عقیم شدن پرنده می شود .

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ – جوانه گندم – کاهو – کلم.

ویتامین F در رویش پرها و لطافت آنها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد زخمهای جلدی و اختلالات در هضم غذا می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – جوانه گندم.

ویتامین K مهمترین ویتامین برای انعقاد خون می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی – ورم روده -طولانی شدن زمان انعقاد خون می شود .

منابع این ویتامین: گوجه فرنگی،اسفناج،زرده تخم مرغ،کلم گل

مطالب ارائه شده حاصل زحمات اقای سعید رنگین کمان میباشد

وبلاگ اقای رنگین کمان:http://budgerigars.mihanblog.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

3,178 دیدگاه در “شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

  1. امیر

    همین الان مرغ عشقم مرد!یه جورایی با درد مرد انگار پاهاش فلج شده بودن یواش یواش این فلجی همه بدشو گرفت همش هم تو پنج دیقه انجام شد.بنظرتون دلیل مرگش چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به این سرعت فقط در اثر غذای آلوده و مسموم و یا خوردن فضله موش طی چند دقیقه تلف میشه و الان بدنش مثل چوب خشک شده.

      پاسخ
  2. امیر

    من اخرین غذایی که بهش دادم یه ذره گوشت بود که اونم یه ذره نوک زد بهش.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      گوشت اون هم به مرغ عشق خب پس تلف شدنش خیلی چیز عجیبی نبوده اما در اثر گوشت خوردن به این سرعت تلف نمیشده شک نکنید غذای آلوده خورده ممکنه همون ارزن و دانه هاش آلوده بوده و فضله موش داشته و یا مورد دیگه ای از مسمومیت بوده در اثر گوشت خوردن پرنده خیلی اذیت میشه و طی ۵ دقیقه جون نمیده بلکه در اثر بیماری های ثانویه این اتفاق میوفته. شاید پرنده گرما زده شده تو آفتاب نبوده ؟؟؟!!!

      پاسخ
  3. Nastaran

    سلام من یه مرغ عشق نر دارم
    البته جفت هم داره
    مرغ عشق نر تا حدودی دستیه
    ولی نوکش شکسته نمیتونه زیاد چیزی بخوره
    بعدش بیحال میشه
    همش پف میکنم و سرشو میزاره لای پرش
    بردمش دامپزشک گفت ویروس گرفته دارو داد گفت بریز تو ابشون تا همشون بخورن
    یه مدت بگی نگی خوب بود
    اما الان باز میبینم بیحال میشه
    کمکم کنید نمیخوام چیزیش بشه لطفا ?.
    چیزی هست که تو خونه باشه بهش بدم تا بهتر بشه ؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طبق دستور دامپزشک عمل کنید بنظر میاد کم غذا میخوره و ضعیف هم شده بهتره با میوه – سبزی – غذاهای نرم – تخم مرغ آب پز – جوانه گندم تازه تغذیش کنید.

      پاسخ
  4. ناشناس

    با سلام و خسته نباشید خدمت دوست گرامی و عزیزم آقا مجتبی با تبریک سال نو، امیدوارم سال خوب و خوشی بهمراه خانواده گرامی داشته باشی، شرمنده نتونستم خدمت برسم من همونی هستم که در مورد مرغ عشقم که تخمش گیر کرده بود و مردش کامنت گذاشتم واقعا از پاسخی که دادین ممنونم واقعا خیلی باعث دلگرمیم شد خیلی عذاب وجدان داشتم خیلی میخواستم بیام در مورد مرغ عشقام که مدفوعشون بصورت هضم نشده دفع میشدن یک خبر خوشی بهتون بدم که بالاخره راه درمانشو تونستم پیدا کنم بنظرم هر کسی راهی رو برای درمان مرغ عشق یا هر حیوان دیگه ای پیدا میکنه باید به دیگران اطلاع بده و مجموع اطلاعات در کنار هم قرار داده بشه و یک دایره المعارف شکل بگیره، متاسفانه بعضی ها وقتی راهی رو برای درمان پیدا میکنن اونو به کسی نمیگن و این بزرگترین اشتباه ما ایرانی هاست من میخواستم زودتر از اینها اینو بگم ولی مطمئن نبودم تا با این آزمایش رو سه تا پرنده هام دیگه فهمیدم که این راه درمان کاملا علمی و درسته، پرنده بیماری که ارزانهای هضم نشده تو مدفوعش بود الان خوب خوب شده و جوجه هم داره و دوتا پرنده دیگه هم با این روش درمان شدن، دفع ارزن بصورت هضم نشده به علت بیماری انگلی هست بنام “ژیاردیا” من زیر میکروسکوپ مدفوع پرندمو دیدم و انگل ها رو هم دیدم بعد شکل انگل ها بصورت گلابی شکل هست، این انگل ها در طول روده ها تجمع میکنن و باعث میشن آنزیمهای هضم ارزن تجزیه بشه و دونه ها هضم نشه قبلا دو سه تا از پرنده هام به همین شکل تلف شدن تا اینکه بصورت تصادفی و شانسی آرد رو توی تابه سوخاری کردم ((البته آرد سوخاری شده بصورت بسته بندی بنظرم خوب نیست چون توش ادویه هست، هم تازه نیست، آرد سرخ شده بنظرم بهتره)) و بعد آرد سوخاری شده که رنگش قهوه ای روشن شده رو با سفیده تخم مرغ رنده شده مخلوط کردم و سه روز بهش دادم خورد و هر روز که مدفوعشو کنترل میکردم دیدم که مدفوعش بهتر و بهتر شد و پرنده که قبلا پف میکرد وضعش بهتر شد و از حالت ضعیف بودن و لرزش در اومد، خیلی خوشحال شدم این اولین بار بود که تونستم با راه طبیعی بدون داروی شیمیایی پرنده مریضم رو درمان کنم، بعدش دوتا پرنده دیگه هم که به همین بیماری مبتلا شدن رو با این روش درمان کردم
    جالب اینکه علت درمانو فهمیدم که آرد سوخاری شده تو روده های پرنده دور انگل ها رو میگیره و اونا رو احاطه میکنه و بعد این انگل ها از راه مدفوع دفع میشن، بعد از چند روز زیر میکروسکوپ دیدم تعداد این انگل ها توی مدفوع ده برابر شده اولش خیلی ناراحت شدم بعدش که حالش خوب شد فهمیدم علت زیاد شدن انگل ها این بوده که آدر سوخاری اون انگل ها رو گیر انداخته و باعث دفعش شده چون تغذیه پرنده اغلب ارزن و کتان هست که اینها نمیتونن روده ها رو شستشو بدن و آب هم سریع از روده دفع میشه و نمیتونه انگل ها رو گیر بندازه، ولی آرد سوخاری برای انگل ها مثل یه چسب میمونه که اونا توش زندونی میشن و اونا رو احاطه میکنه و بعد هم از راه مدفوع دفع میشن ( آرد سوخاری نشده جواب نمیده و باعث خمیر شدن میشه و انگلو نمیتونه به خودش بگیره) بازهم باید روی پرنده های زیادی این نمونه آزمایش انجام بگیره تا مشخص بشه این روش برای همه نوع پرنده جواب میده یا نه، ولی من روی سه پرندم آزمایش کردم و جواب گرفتم و خوشحال میشم پرنده های مریض دیگه هم با این روش درمان بشن چون برای من فرقی نداره یا پرنده خودم یا پرنده دیگری وقتی مریض میشه واقعا برام درناکه
    متاسفانه باید بگم حالا بعد از مدت ۵ الی ۶ ماه که هیچ پرنده ام مریض نشده بود حالا جفت همون ماده که به این بیماری مبتلا شده بود متاسفانه مریض شده و اینبار مریضیش یک چیزیه که قبلن ۵ تا از پرنده هام اینطوری تلف شدن الان جوجه هم داره و با این حال مریضش مجبوره ماده و جوجه رو هم تغذیه کنه و واقعا اعصابمو بهم میریزه مدفوعش بو داره و به رنگ سبز آبکی در اومده و چسبناکه، قبلا هر پرندم اینطوری شده تلف شده ولی خیلی طول میکشه حتی یکی از پرندهام ۳ ماه اینطوری بود و بعدش مرد هر دارویی دادم افاقه نداد، پرنده پف میکنه و روی میله نمیتونه بشینه رفته روی کف لونه بعدش هی گردنشو میکشه بالا و دهنشو باز میکنه انگار میخواد استفراغ کنه ولی استفراغ نمیکنه فقط حالتش به اون شکلیه، مدفوعش قسمت نرمش سبز رنگه و سفید توش نیست و قسمت آبکیش به رنگ سبزه، وقتی یه کاغذ میذارم کف قفس مدفوعش روی کاغذ می افته بعد چند ساعت آب سبزی دور مدفوعش رو میگیره و بعد یه بویی هم داره که این بو رو پرنده های قبلی هم که مردن هم دقیقن همین بو رو داشتن حالا من بهش آرد سوخاری و سفیده تخم مرغ دادم ولی نمیدونم این روش برای این بیماری جواب بده یا نه خیلی دوست دارم بتونم حالشو خوب کنم چون این پرندم رو خیلی دوست دارم حدودا الان سه سالشه خواهش میکنم اگر دارویی و چیزی برای درمانش هست بگین ممنون میشم در ضمن من نگرانم که یک وقت نیوکاسل نباشه چون شنیدم بیماری نیوکاسل درمانی نداره، در ضمن آیا نیوکاسل برای پرنده هایی که با پرنده های بیرون ارتباط ندارن امکانش هست این بیماری رو بگیرن؟ ازت ممنون میشم زودتر جواب بدی و کمکم کنی، قبلا یکنفر بهم گفت “جنتامایسین” اگر اشتباه نکنم از دارو خونه دامپزشکی بگیرم که چون من به داروهای شیمیایی اعتقاد ندارم اینکارو نکردم چون قبلا پرنده مریضم رو بردم دامپزشکی بهش دارو داد و فرداش تلف شد و تا حالا نشده با داروی شیمیایی جواب بگیرم البته بنظر من داروی شیمیایی هم خوبه بشرطی که خوب تشخیص داده بشه که مثلا بیماریش چی هست اغلب تشخیص ها اشتباه هست و باعث میشه داروی اشتباهی تجوزیز بشه و تشخصی بیماری پرنده هم کمی دشواره
    اینم اضافه کنم جدیدن ارزن ها خیلی آلوده شدن همیشه تو هر ماه یکی دوتا از پرنده هام تلف میشدن ولی گوش شیطون کر تو این پنج شش ماه من با تمیز کردن ارزن ها این زمانو به شش ماه رسوندم بنظرم تو ارزن ها کلی مواد زائد و آلوده و سمی هست مثل فضله موش و یا فضله پرنده بیمار یا حیونای دیگه یا سنگ و کلوخ و گل های خشک شده آلوده به فاضلاب های انسانی و حیوانی ( تو این وضعیت کم آبی کشور اکثرن تو این روزها با آبهای فاضلاب تضفیه نشده یا تصفیه شده با درصد کم ارزن و کتان رو آبیاری میکنن حتی سبزیجات و میوه های که مورد استفاده انسان هست رو با آبهای فاضلاب آبیاری میکنن اونکه دیگه ارزن واسه پرندهاست) بعدش توی ارزن هر چی سنگ و کلوخ رو جدا میکنم و بنظرم علت تلف شدن و بیماری پرنده ها ۹۰ درصد از آلودگی تغذیه هست و اگر ما بتونیم ارزان های پرنده رو توی سینی بریزیم و همنطور که برنج مورد استفاده خودمون رو تمیز میکنیم ارزن رو هم تمیز کنیم بنظرم بیماری پرنده ها خیلی خیلی احتمالش کم میشه تمام بیماریهای پرنده ای که تو قفس هست یا از آلودگی ارزن و تغذیه هست یا از آلودگی قفس حداقل باید هر هفته قفس پرنده رو تمیز کنیم و بعدش مخصوصا جای آب پرنده رو بعد از سه روز با آب داغ و گوش پاک کن تمیز کنیم من دیدم بعضی ها جای آب پرنده رو یکماه به یکماه تمیز نمیکنن و جای آب پرنده از خزه پر میشه بعدش میگن پرنده تو بیرون پس چیکار میکنه پرنده توی بیرون از آب روان استفاده میکنه از اشعه آفتاب که باعث ضدعفونی میشه پرنده آزاد تو منطقه وسیع زندگی میکنه و هیچ وقت مدفوعش رو نمیتونه بخوره چون وسعت زندگیش وسیعه ولی پرنده رو وقتی توی یک قفس سه در چهار می اندازیم انوقت باید شرایط رو با تناسب به زندگی اسارتش تغییر بدیم و بهداشتشو رو بیشتر رعایت کنیم پرنده ای که توی بیرون آزاده ممکنه با خوردن یک غذای آلوده بمیره این طبیعی هست ولی قرار نیست وقتی ما پرنده رو کردیم تو قفس کوچیک نظافت نکنیم و بگمیم پس بیرون چیکار میکنه! چون تو فضای آزاد احتمال اینکه یه غذای آلوده یا مدفوع بخوره خیلی کمه تا اینکه تو قفس کوچیک که پر از مدفوع و آلودگی هست، پس بنظرم باید یکسری اطلاعات که بصورت مستقل بدست میاریم رو اطلاع رسانی کنیم متاسفانه من خیلی اینترنت رو گشتم همه اطلاعاتی که در مورد مرغ عشق هست ترجمه مقاله ها و کتب خارجی هاست که به چندین سال پیش تعلق داره متاسفانه ما اطلاعات و یافته های خودمون رو به اشتراک نمیذاریم، مثلا یک سایت و یک وب سایت و یا وبلاگی بسازیم که توش تجارب کاربران رو ثبت کنیم و کسانی که با روش های طبیعی تونستن پرنده هاشون رو درمان کنن مثلا همین روشی که بصورت شانسی من تونستم بدست بیارم رو میذارم تو سایت، یکنفر دیگه یک روش دیگه و این باعث میشه بسرعت روشهای تخصصی و تجارت ارزشمندی بصورت دایره المعارف بدست بیاد و جلوی آزمایشات اضافی و تلف شدن وقت رو بگیره، تو دنیا کلی آدم هستند که بصورت شانسی ممکنه با یک روش نتایجی خیلی ارزشمند بدست آورده باشن این آدما اطلاعات ارزشمندی دارن که همه اطلاعات پخش تو بین میلیاردها نفر داره از دست میره و گم میشه حالا اگر یکنفر بخواد دائم آزمایش کنه تا نتایجی رو بدست بیاره کلی سال وقت میبره ولی با اینکار در عرض چند سال حجمی زیاد از تجارب و اطلاعات بدست میاد بنظر من ما باید اینکارو بکنیم و مطمئن هستم نتیجه خواهیم گرفت بنظر من خیلی از اطلاعاتی که در مورد مرغ عشق و دیگر چیزها بصورت ترجمه مقاله تو اینترنت منتشر میشه اطلاعات غلطی هست که عمدن به این صورت داده میشه چون پشت اون افراد سود جویی هستن که با تلف شدن پرنده ها میتونن بازار خودشون رو حفظ بکنن با فروش دارو و محصولاتی که به دروغ به عنوان مکمل و ویتامین عرضه میشه حال با یک روش ساده و سرخ کردن آرد میشه براحتی بیماری رو درمان کرد ولی افراد سود جو هستن که خودشون مقالاتی رو به غلط به مردم میخورونن و مردم هم به اشتباه دائم مقالات و اطلاعات غلط رو کپی میکنن و این باعث میشه یک باند سود جو بوجود بیاد این حرف من فقط مختص به پرنده نمیشه حتی انسانها هم شامل این مورد میشن
    یعنی خیلی از بیماریهای ناعلاج مثل سرطان ایدز و ام اس راه درمانش پیدا شده و سالهای سال پیش هم پیدا شده و خیلی از بیماریها بصورت آزمایشگاهی مهندسی و ساخته میشه، مثلا فلان کشور اقتصادش ضعیف شده براحتی با ساختن یک ویروس آزمایشگاهی و پخش اون ویروس تو کشورهای فقیر و بیچاره باعث میشه مردم زیادی بیمار بشن و چون آدمیزاد برای جونش خیلی ارزش زیادی قائل هست تمام دارایها و ثروتشو میده برای خریدن یک دارو، خودت میدونی قیمت داروهای بیماریهای ناعلاج مثل سرطان و ایدز چقدر سرسام آور هست، بعدش خودت تصورشو بکن که کشورهایی که این کارو میکنن چقدر سود به جیب میزنن واقعا سود بالایی داره، حال اینکه مثلا بیان بگن بیماری سرطان درمانش شناخته شده و الان براحتی درمان میشه انوقت دیگه نمیتونن با فروش داروهای شیمیایی که سالهای سال بیماری سرطان رو کنترل میکنه سود کلانی به جیب بزنن، حالا حیوانات فقط بخش کوچکی از این باند مافیایی هستن، من توی ارزن پرنده یک شئ مشکوکی پیدا کردم اکثر تاجرای پرنده ها برای فروش بالا با آلوده کردن ارزن و …. مشتری رو برای خرید بیشتر تحریک میکنن همین تجارت پرنده های زینتی که مرغ عشق جزء کوچکی از اونه گردش مالی ملیارد دلاری داره حال اینکه نه سرمایه زیادی میخواد نه چیزی فقط اکثر پولدارها و شیوخ عرب که برای خریدن طولی های زیبا حاضرن میلیونها تومان خرج کنن امتیاز تجارت پرنده های زیتنی تو دست بریتانیاست نه تنها این تجارت بلکه تجارت های دیگه که انگلیس سالها کشورهای فقیر آفریقایی و هند رو به استعمار گرفت تا منابع و حتی حیوانات اونا رو تو دنیا با قیمت های بالا بفروش برسونه، اولین بار همین انگلیسی ها بودن که از استرالیا مرغ عشق رو با کشتی آوردن و اون موقع خریداران مرغ عشق پادشاهان و افراد عیان و ثروتمند بودن که برای خرید اون کلی پول صرف میکردن (یک مرغ عشق به پول امروز ۶ میلیون تومان بود) و این روند تا امروز ادامه داره امروز جز تجارت کالا و محصولات قدیمی که دست بریتانیاست حالا تجارت نفت و معادن رونق پیدا کرده و بازم کشورهای فقیر مستعمره انگلیس هستن
    ببخشید خیلی طولانی شد همه حرفم به این بود که خواستم بگم اطلاعاتی که توی اینترنت بدست ما میرسه ۹۹ درصد این اطلاعات ترجمه مقاله های همین تاجران و ثروتمندان بریتانیایی هست که دانشمندان و روزنامه نگاران و همه نخبگان دنیا رو خریداری کردن و انحصار اطلاعات رو بدست گرفتن، حالا اگر کل اینترنت رو بگردی جز اطلاعات تکراری چیزی نخواهی یافت مگر در یک وبلاگ بصورت انفرادی که اون اطلاعاتم بعد از مدتی از بین میره و فقط اطلاعاتی که بصورت انبوه داره منتشر میشه و سازماندهی شده هست حفظ میشه،این مقاله ها اطلاعاتی هست که ترجمه شده از مقالات خارجی هست و بنظر من در همه موارد غلط هستن البته نه همه اون غلط باشه خیلی قسمت هاش بصورت موذیانه و سودجویانه نوشته شده اگر دقت کنی همشه تو مقاله ها نوشته شده مولتی ویتامین در حالیکه بنظرم مولتی ویتامین اصلن برای پرنده ضروری نیست بشرطی که از مواد طبیعی ویتامین مورد نیاز پرنده رو با تخم مرغ و سبزی برآورده کنی، مولتی ویتامین به چه دردی میخوره جز اینکه پشت اون تجارت عظیمی برای یکسری سودجویان باشه
    با عرض پوزش از اینکه طولانی شد، اینا رو مجبور شدم بگم تا استدلالی باشه واسه حرفام، چون بدون این استدلال کسی حرف آدمو باور نمیکنه، خوشحال میشم در مورد بیماری پرنده ام اطلاعاتی بدین که بتونم از این بیماری نجاتش بدم
    منتظرتون هستم دوست عزیزم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از شما چقدر زیاد نوشتین اتفاقا بنده پست های طولانی رو نمیخونم اما این مطالب شما رو خوندم.
      خب اون بحث آرد جالب بود خواهشا در تالار گفتگو در یک تاپیک و به نام خودتون ثبتش کنید تا یادگاری بمونه و قابل سرچ هم باشه اینجوری بعد از مدتی لابلای مطالب گم میشه و قابل جستجو و سرچ هم نیست.
      اما مشکل بیماری فضله سبز بله واقعا ممکنه نیوکاسل باشه البته نیوکاسل هم انواع مختلفی داره و این هم میونه نوعی از اون باشه اما این مدلش رو شانس بیارید میتونید درمان کنید و با استفاده از اکسی وت ( اکسی تتراسیکلین ) که از دامپزشکی تهیه میکنید حالا یا به صورت خوراکی یک چهارم قرص ر وروزی به خورد پرنده بدین و یا یک قرص ر ودالخ ظرف آبخوریش حل کنید و ۲۴ ساعت جلوش بذارید یک هفته ده روز این روش رو ادامه بدین احتمال اینکه درمان بشه هست.
      اون جنتامایسین هم کاری برای این بیماری نمیکنه.

      پاسخ
  5. Nastaran

    سلام من هم به مرغ عشقم این آرد و تخم مرغ رو بدم یعنی خوب میشه
    آخه مرغ عشقم همش پف میکنه
    راستی میخواستم بدونم که
    دیگه نوک مرغ عشقم هیچوقت خوب نمیشه؟ ؟؟
    اینجوری خیلی بده دلم واسش میسوز شیوید نمیتونه بخوره
    کاهو نمیتونه بخوره
    حتی همون ارزن رو هم بزور میخوره
    همین امروز دیدم کلی وقت درگیر بود واسه خوردن ارزن
    خیلی ناراحت شدم
    خیلی دوستش دارم
    این مرغ عشقم حرفم میزنه البته فقط اسم خودشو که واسش انتخاب کردم
    واسه همین خیلی دوستش دادم
    الان از ماده اش جداش کردم
    چند وقت پیش چند از بچه هاش تلف شدن
    حتی نفهمیدم دلیل مرگشون چیه
    وقتی کنار ماده اش میزارمش اصلا زیاد تمایل به ماده اش نداره
    برعکس قبلا
    و اینکه من آگه بخوام آردو تخم مرغ بدم بهش
    باید همو آرد معمولی نانوایی رو بگیرم سرخ کنم و با تخم مرغ رنده شده قاطی کنم بدم بهش
    چطور بهش بدن یعنی بگیرم جلو تا بخوره ؟؟؟
    لطفا کمکم کنید تا بتونم مرغ عشق عزیزمو نجات بدم
    ممنون میشم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بستگی داره نوکش چجوری شکسته باشه. نوک پرنده قابل ترمیم هست و درسته شاید مدت زمان زیادی طول بکشه ولی کم کم ترمیم میشه.
      در مورد پف کردنش هم ممکنه ربطی به تغذیه نداشته باشه. ممکنه سرماخورده یا ضعیف شده یا پیره یا بیماری انگلی یا ویروسی گرفته. به راحتی نمیتونیم بگیم مشکلش چیه.
      سعی کنید مولتی ویتامین مخصوص پرندگان (مثلا ویتالین) تهیه کنید و در ابخوری پرنده استفاده کنید تا جون بگیره.
      در مورد ارد نانوایی و سرخ کردن و …. هم به نظرم کار درستی نیست. شما همون تخم مرغ رو به تنهایی و مثلا با هویج رنده کنید و در اختیارش بذارید.

      پاسخ
  6. Nastaran

    نوکش آون قسمت تیزش شکسته
    امشب که دیگه پف کرده اصلا خیلی بی حال
    تخم مرغ دادم نمیخوره خیلی نگرانشم
    قبلا برده بودم دامپزشک گفت ویروسیه
    بعد اینکه دارو هارد خورد خوب بود
    باز گذاشتمش تو قفس بزرگ کنار جفتش
    آون قفس بیرون تو بالکن
    باز بیحال شده
    نمیدونم
    یعنی ممکنه آون قفس
    آلوده به ویروس باشه
    که باز اینجوری شده
    بعضی وقتا عطسه هم میزنه
    ولی بیشتر پف کرده و و سرشو گذاشته بین پراش

    پاسخ
    1. Reza

      سلام
      در مورد نوکش اصلا نگرانی نداره چون قسمت جلوش هست خوب میشه
      شاید عادت به تخم مرغ نداره پس یه ویتامین محلول تو آبش بریزید خارجی اگه باشه بهتره ولی ایرانی هم بد نیست
      این علائم سرماخوردگیه که اگه اوایلش باشه پرنده خوب میشه ولی اگه خیلی ازش گذشته باشه نمیشه کاری کرد
      سعی کنید محل نگهداریش گرم باشه..همون دون سابق رو براش بزارید همراه آب ویتامین امیدوارم که خوب بشه

      پاسخ
  7. Reza

    در مورد قفس هم فکر نمیکنم مشکل از قفس باشه..نمیدونم آب و هوای شهر شما چجوریه ولی اصلا نباید تو این شرایط که پرنده سرماشدید خورده حتی باد ملایم بهش بخوره

    پاسخ
  8. Nastaran

    خیلی وقت پیش باد شدید آومد قفسش هم تو بالکن بود یعنی باد به حدی شدی بود که گردو غبار پر بود بعدش مریض شد که بردم دامپزشک بهش دارو داد خورد به مدت خوب بود
    از دیروز پریروز باز اینجوری شده که بردم بیرون
    وای خداروشکر کاش زودتر نوکش خوب شه
    آب لیمو و عسل بدن بهش تو آبش حل کنم خوب واسش
    ما بندر عباسیم آب و هواش خب شرجیه معمولا بعضی شبا باد میاد ملایم
    واینکه با نزدیک شدن تابستون هوا داره گرم میشه
    پرنده من خیلی گرماییم هست

    پاسخ
  9. ناشناس

    خیلی ازت سپاسگذارم که پیاممو که خیلی هم طولانی شده بود خوندین بهتون حق میدم خیلی طولانی شد عذر میخوام، (( البته یک وقتی اشتباه نشه منظورم از سرخ کردن آرد نه اینکه با روغن سرخ کرده باشم فقط اونو خالی خالی برشته میکنم )) این کارو برای سه تا از مرغ عشقام انجام دادم و هر سه شون خوب شدن البته نه برای هر بیماری فقط برای بیماری “ژیاردیا” که مدفوع اونا بصورت ارزن های هضم نشده میشه، متاسفانه این یکی بیماریش فرق میکنه و این راه به این جواب نداد و همچنان همینطوری بیحاله، دوست عزیز اصلا برام مهم نیست که به نام من یا هر کس دیگری ثبت بشه حتما این کارو که گفتی میکنم و توی تالار گفتمان تایپیک میذارم ولی مهم نیست شما هم میتونی به نام خودت اینو بذاری، یا اگر مطمئن نیستی این راه جواب میده نقل قول کن و بگو یکنفر با اینکار جواب گرفته، دوست دارم با اینکار به پرنده های مریض دیگه کمک کرده باشم و این راهی که میگم برای این بیماری که مدفوعش بصورت ارزن های هضم نشده هست صد در صد جواب میده
    بعدش در مورد بیماری پرنده ی من، آخه پرنده های من هیچ تماسی با بیرون ندارن که نیوکاسل گرفته باشن (اونا رو خودم پرورش میدم و از بیرون نمیخرم) در ضمن توی نیوکاسل گردن پرنده پیچش پیدا میکنه، شایدم به قول شما این یک نوع دیگه ای از نیوکاسل باشه، دوست عزیز این دارویی که گفتین حتمن جواب میده و مطمئن هستین یا احتمال میدین؟
    بذار دقیق توضیح بدم پرنده پف کرده و یکجا کز کرده و بعد چشاشو دائم میبنده، وقتی میام سمتش دستمو میبرم پرهاش به حالت طبیعی در میاد و همینکه دوباره از سمتش میرم پف میکنه امروز چشاش کمی ریز شده، قبلا وقتی میومد رو انگشتم پاهاش داغ داغ بود الان سرده، همنطور که میدونی مدفوع مرغ عشقای طبیعی هر ۱۵ دقیقه و حجمش کوچیک و به شکل خمیر دندونه و رنگش سبز خیلی کمرنگه و هیچ روطوبتی هم نداره، ولی الان حجم مدفوع بزرگ شده و هر ۴۵ دقیقه تا یک ساعت و بعضی وقتا تا دو ساعت مدفوع میکنه و قسمت جامد مدفوع خیلی شل هست و دورش آب سبز رنگی داره که هر وقت پرندهام اینطوری شدن تلف شدن و دووم نیاوردن ولی خیلی طول میکشه تا بمیرن یکبار تا سه ماه طول کشید، مدفوعش یک بویی میده که قبلن هم اونایی که اینطوری بیمار شدن این بو رو میداد، بعدش موقعی که میخواد مدفوع کنه یه فشاری به خودش میاره و خیلی وقتا مدفوعش آبکیه (آیا این اسهال هست) دوست عزیزم واقعا شرمنده که طولانی شد آخه خیلی اعصابم خرد شده و دلم برای پرنده میسوزه که اینطور درد میکشه امروز این دارو رو تهیه میکنم بازم میخواستم توضیحاتی داده باشم که یک وقت اشتباه نشه، در ضمن تترسایکلین برای این بیماری جواب میده؟ خیلی خیلی ازت سپاسگذارم که وقت گذاشتی و پیاممو خوندی امیدوارم موفق و سربلند باشی، خدانگهدار

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه از روش شما مطمئن هستم فقط گفتم خودتون زحمتش رو بکشید.
      بله درمانش با همون اکسی وت ( اکسی تتراسیکلین ) هست و یا تتراسیکلین که اکسی وت بهتر جواب میده خیالتون راحت اینجا احتمالی حرف نمیزنم و اگر در شک باشم میگم بهتون بنده از اکسی وت جواب گرفتم و راه درمانش همین هست و حتی با دامپزشک هم مشورت کنید همین دارو رو تجویز میکنه ضمنا قرار نیست تضمین بدم حتماپرنده شما با این دارو خوب بشه چون بیماری رو نمیشه تضمینی درمان کرد و بستگی به شرایط و خود اون بیمار هم داره.
      ضمنا در مورد نیوکاسل اشتباه نکنید قرار نیست حتما پرنده غریبه با پرنده شما در تماس باشه تا مبتلا بشه بلکه ویروس نیوکاسل تا حداقل یک ساعت داخل هوا زنده میمونه و حتی ممکنه شما خودتون به پرنده فروشی تشریف ببرید و لباس و دستتون آلوده بشه بعد که با قفس و پرنده خودتون تماس میگیرید اون رو مبتلا میکنید به همین راحتی و حتی یک شونه تخم مرغ آلوده که وارد منزل بشه پرنده شما رو مریض میکنه.
      چند نمونه مختلف نیوکاسل داریم که اینها رو کبوتر بازها بهتر میدونن از جمله کبوترهای بنده متاسفانه انواع این بیماری رو تجربه کردن و تلفات دادن. اگر قرار باشه درمان بشه درمانش همین اکسی وت هست و اگر نه که تلفات میدین البته درمانش هم زمان بره و حتی شاید مجبور بشید پرنده رو با دست تغذیه کنید و برای تغذیه هم نخود برشته شده مفیده.

      پاسخ
  10. Nastaran

    بیچاره امروز خیلی بی حاله
    تو خودشه پاهاش سرد شده
    سبک شده
    هیچی نمیگه
    همش پف میکنه یه گوشه میشینه سرشو میزاره بین پرش مدفوعش هم ابکی شده نسبت به دیروز
    اب لیمو بدم بهش واسش خوبه ؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      قرار نیست همیشه آبلیمو جواب بده بهتره دانه نرم و جوانه گندم تازه بهش بدین.

      پاسخ
  11. ناشناس

    نگران نباش نوک پرنده مثل ناخن میمونه و در میاد اشتباه میکنی میذاری بالکن بخاطر اینکه این ریز گرده ها کلی میکروب و مواد سمی توشون هست بعدش بالکن اصلن جای خوبی واسه پرنده نیست بعدش به دقت مدفوعشو نگاه کن و ببین هر چند مدت مدفوع میکنه حجم مدفوعش بزرگ شده یا کوچیکه و قسمت آبکی مدفوعش اگه سبز باشه مریضه اگه آبش سفید باشه فک نکنم مشکل خاصی باشه اگر اسهاله سبزی و میوه بهش نده سفیده تخم مرغ بده مدفوعشو بدقت نگاه کن احتمالن میگی سرد شده ضعیف شده و همینجوری بمونه تلف میشه میتونی ارزن رو تو آب بخیسونی و پوستشو بکنی و بعش بدی تا سریع هضم کنه

    پاسخ
    1. Nastaran

      اما نوک زیریش بلند داره میشه
      و اون نوک بالاش هم یه مقدار در اومده

      پاسخ
  12. Nastaran

    بردمش دامپزشک
    دامپزشک گفت نوکشو قسمتای مردشو بچینیم
    حالا یا خوب میشه یا نه
    من قبول نکردم
    گفت اول بیماری ویروسیه
    یه دارو داد پودر زرد رنگ گفت تو اب حل گفت بهش بده تا سه روز بعد سه روز دیگه بیارش تا ویتامین بدم بهش
    الان هم یختم تو اب گذاشتم دو قلوب کوچیک خورد
    فعلا که بی حاله پف کرده تو خودشه
    مدفوعشم که همین چند دقیقه پیش سبز بود نه سبز تیره یه خورده از حالت عادی روشن تر و همون سفیدی رو هم داشت مثل همیشه یه خورده اب سفید رنگ هم اطرافش
    فقط وقتی رو کاغذی که انداختم دور مدفوعش سبز شده بود البته این واسه عصر بود

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب پودر تتراسیکلین بهتون داده که برای اسهال پرنده مفیده حتما طبق دستور دامپزشک عمل کنید و فعلا دست به نوک پرنده هم نزنید.

      پاسخ
  13. ناشناس

    اگه مدفوعش آبکی نیست پس مشکلی نداره، خوب کاری کردی قبول نکردی چون اگه قسمت نوکش مرده باشه خودش می افته بعدش این مرغ عشقت چند سالشه؟ من یه احتمالم میدم قبلا یه مرغ عشق ماده داشتم مبتلا به یه بیماری قارچی شده بود اسم این بیماری (“شقاق” Beak fungus به انگلیسی “قارچ منقار”) هستش، این بیماری طوریه که قسمت بالای نوک (قسمتی که جنسیت رو از اونجا تشخیص میدن “بینی مرغ عشق” ) این قارچ بصورت برفک سفید رنگ احاطش میکنه و همچنین دور نوک و روی پاهاش و پاهاش زمخت میشه این قارچها کم کم اون قسمت ها رو نابود میکنن و میخورنش و “مثل اسید” ، اگه خدایی نکرده این بیماری باشه نوکش از بین میره و دیگه کارش تموم میشه اگه این بیماری هست باید سریع یک پماه بگیری و به نوکش بزنی این پماد در مدت ۴ روز خوبش میکنه اگر نوکش شکسته که مطمئن باش ترمیم میشه… بعدش الان چند روزه که نوکش شکسته؟ میشه یک عکس ازش بذاری ببینم؟ سعی کن تقویتش کنی امیدوارم هر چه زودتر خوب بشه، این کلمه رو تو تصاویر گوگل سرچ کن Beak fungus عکسای اون مرغ عشقایی که این قارچ رو گرفته باشن رو نشون میده ببین به این حالته یا نه…

    پاسخ
    1. Nastaran

      نمیدونم چند سالشه
      حدوده سه چهار سال پیش بابام پیداش کرد
      یه مدت تنها بود خیلی هم دستی شد
      اسم خودشو هم بلده
      اما الان که مریض شده که هیچی نمیگه

      پاسخ
  14. ناشناس

    سلام دوست گرایم چشم حتما اینکارو میکنم و یک تاپیک مجزا میذارم، بابت کمکی که بهم کردین سپاسگذارم، نه عزیزم من به حرفتون اطمینان دارم این قرصو گرفتم و تو آبخوریش حل کردم دامپزشکی گفت یک قرصو تو آب خوریش حل کن و بذارش تو قفسش البته اول گفت بنداز تو حلقش پرسید چیه گفتم مرغ عشق گفت پس تو آبش بریز بعدش الان که تو آبش حل کردم یک قرصو انداختم ولی موقعه ای که تو حلقش بندازم باید چقد بندازم ۱/۴؟ چون خیلی کم آب میخوره و با اینحال وقتی یک قرصو تو آب بندازم و حل کنم شاید حتی ده درصد قرص هم به خوردش نره، بعدش تو قفس یه جوجه دو ماهه و مادهه هم هست آیا ضرری نداره اونا هم از آبخوری که دارو توش هست بخورن، این چیزی در که در مورد ویروس نیوکاسل هم که گفتین تو فیلم آموزشی تو آپارت هم همین رو گفت که ویروس نیوکاسل تو هوا زنده میمونه من دقیقا قبل از اینکه مریض بشه بهش تخم مرغ داده بودم پوست تخم مرغم واسش گذاشتم ولی تو آب جوشیده شده بود آیا ممکنه از همین طریق ویروسی شده باشه؟ سوء تفاهم پیش نیاد، اونم که گفتم این دارو مطمئن هست منظورم این نبود که تضمینی باشه به قول گفتنی حتی خدا آدمو تضمین نمیکنه چه برسه به ما قبول دارم تشخیص بیماری حیونا خیلی سخته اونم بخوای از روی توضیحاتی که بهت داده میشه ازت خیلی م منونم بابت این کمکی که کردی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب همون داخل آبخوری حل کنید بهتره ضمنا هر روز داروی تازه برای درست کنید.
      اگر خیلی وضعش خراب بود بله یک چهارم قرص رو به صورت خوراکی استفاده کنید هرچند این قرص تلخه و مصرف مستقیم قرص رو ممکنه بالا بیاره و همون در آب حل کنید بهتره نگران کم آب خوردنش نباشید چون در طول ۲۴ ساعت بالاخره آب میخوره و کم کم هم دارو به بدنش اضافه میشه شاید مفید تر باشه.
      در مورد نیوکاسل و اون پوسته تخم مرغ نه از اون مبتلا نشده چون تخم مرغ کامل پخته و جوشیده مگر اینکه تخم مرغ شل باشه و کامل نپخته باشه و به قولی عسلی باشه نه تخم مرغ شل شاید باشه اما از پوسته تخم مرغ جوشیده خیر .

      پاسخ
  15. Nastaran

    نه رو بینیش و پاهاش چیزی نیست فقط همون پایین نوکش که الانم یه مقدار در اومده
    ولی نوک زیرش به نظرم.یکم بلند شده
    من اون پودر رو ریختم تو ابش الانم بزور گرفتمش تا بخوره
    همش تو خودشه
    نمیدونم

    پاسخ
  16. Nastaran

    مدفوعش با ارزن قاطیه
    مثل اینکه هضم نمیکنه
    قبلا هم اینجوری شده بود خودش خوب شد
    وآای چیکارکنم دارم میمیرم از نگرانی

    پاسخ
  17. Nastaran

    یه سوالی داشتم بعضی وقتا که نگاش میکنم میبینم یه حشره های خیلی کوچیک اطراف چشمشن
    نمیدونم چین
    میترسم اخه بده
    بعد میرن تو پرش
    راهی هست که حشره ها از بین برن
    خطری داره واسه پرنده

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      احتمالا شپشک یا یکی از پارازیت های رایج پرندگان هست.
      باید از اسپری های مخصوص ضد شپشک یا پارازیت های خارجی پرندگان استفاده کنید.

      پاسخ
      1. Nastaran

        خب این ضرری نداره واسه مرغ عشق
        از کجا تهیه کنم
        و چطور استفاده کنم
        به دامپزشک بگم خودش میدونه چی بهم بده
        بنظرتون

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          خیر ضرر نداره.
          بله از دامپزشکی میتونید تهیه کنید. اگه ضرر داشت که یا قرار بود یه مشکل دیگه واسه مرغ عشق پیش بیاره که اصلا محصول رو تولید نمیکردن.
          شما طبق دستور محصول مورد نظر استفاده کنید مشکلی پیش نمیاد.

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *