شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

مرغ عشق یکی دیگر از اعضای خانواده طوطی ها میباشند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. نگهداری اسان این پرنده به صورت جفت و قیمت مناسب ان در کشور عزیزمان انها را به یک پرنده ایدال یا حیوان خانگی مناسب بدل کرده است. نگهداری غیر اصولی انها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و نگهداری لذت بخش انها به یک تجربه تلخ بدل خواهد شد. در این قسمت مقاله ای جهت اصول صحیح نگهداری و پرورش این پرندگان زیبا قرار داده شده که در ادامه متن میتوانید مشاهده کنید

به ادامه متن توجه کنید

مطالب ارائه شده در ادامه متن حاصل تلاش اقای سعید رنگین کمان میباشد که برای ان بسیار زحمت کشیده اند و از همینجا از ایشان تشکر میکنم. مطالب بسیار کامل و اصولی توضیح داده شده در هر صورت برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبلاگ ایشان هم مراجعه فرمایید

تاریخچه: مرغ‌ عشق‌ (Budgerigar) یکی‌ از اعضا کوچک‌ خانواده‌ طوطی‌ها محسوب‌ می‌شود. مهد این‌ پرنده‌ زیبا استرالیا می‌باشد.در طول‌ قرن‌ ۱۹ و ۲۰ هزاران‌ جفت‌ از این‌ پرنده‌ به‌ سایر قاره‌ها آورده‌ شد و خیلی‌ زود توانست‌ جای‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌حیوان‌ خانگی‌ محبوب‌ باز کند. رنگهای‌ زیبا، صدای‌ دلنشین‌، توانایی‌ تقلید صدا، طبیعت‌ اجتماعی‌، نگهداری‌ آسان‌ وقیمت‌ ارزان‌، مرغ‌ عشق‌ را به‌ یکی‌ از محبوب‌ترین‌ پرندگان‌ تبدیل‌ کرده‌ است‌.

مرغ‌ عشق‌ در رنگهای‌ متنوعی‌ وجود دارد که‌ از جمله‌ آنها سبز، زرد، آبی‌ و شیری‌ می‌باشد. در طبیعت‌ به‌ کمک‌ منقارقوی‌ و شکل‌ انگشتان‌ پاهایش‌، دو انگشت‌ رو به‌ جلو و دو تا رو به‌ عقب‌ به‌ راحتی‌ از شاخه‌ها بالا می‌رود

بلوغ وتشخیص جنسیت: مرغ‌ عشقها‌ حدودا در ۳ ماهگی‌ بالغ‌ می‌شود. برجستگی‌ روی‌ قاعده‌ منقار در غالب‌ پرندگان‌ نر بالغ‌ آبی‌ روشن‌ یا بنفش‌و در ماده‌ بالغ‌ قهوه‌ای‌ است‌. البته‌ این‌ رنگ‌ در نابالغین‌ کاملا مشخص‌ نیست‌ ضمن‌ اینکه‌ هنگام‌ بیماری‌ یا پیری‌ رنگ‌بتدریج‌ کم‌ می‌شود.مرغ‌ عشق‌ ماده‌ در هر نوبت‌ به‌ طور متوسط ۴-۶ تخم‌ می‌گذارد. جوجه‌ها ۱۶-۱۸ روز بعد از تخم‌ بیرون‌ آمده‌ و۲۴-۲۸ روز در لانه‌ می‌مانند. در طول‌ این‌ مدت‌ جوجه‌ها به‌ شدت‌ وابسته‌ به‌ مادر هستند

خریداری: باید توجه‌ داشت‌ که‌ مرغ‌ عشق‌ (مانند سایر حیوانات‌ خانگی‌) حتما باید از جای‌ مطمئن‌ خریداری‌ شود. سن‌ مناسب‌برای‌ خرید ۶-۷ هفتگی‌ است‌. هنگام‌ خرید به‌ وضعیت‌ پرها دقت‌ کنید چرا که‌ نشانه‌ خوبی‌ از وضعیت‌ کلی‌ پرنده‌ است‌.در پرنده‌ سالم‌ پرها صاف‌، شفاف‌ و درخشان‌ می‌باشند در حالیکه‌ پرنده‌ بیمار کسل‌ بوده‌ و پرهای‌ ژولیده‌ای‌ دارد. چشم‌هاباید شفاف‌، درخشان‌ و فاقد تورم‌ باشند. پاها به‌ راحتی‌ میله‌ قفس‌ را بگیرند و پرنده‌ در حالت‌ ایستاده‌ زاویه‌ ۳۰ نسبت‌ به‌خط قائم‌ داشته‌ باشد. اطراف‌ مخرج‌ طبیعی‌ و پرنده‌ شاداب‌ باشد

نکته: مرغ‌ عشق‌ خیلی‌ زود اهلی‌ شده‌ و به‌ خانه‌ خو می‌گیرد. می‌توان‌ به‌ آن‌ یاد داد که‌ روی‌ انگشت‌ بنشیند حضورسگ‌ و گربه‌ موجب‌ ناراحتی‌ پرنده‌ می‌شود حتی‌ اگر به‌ آن‌ دسترسی‌ نداشته‌ باشند.

نگهداری

قفس:

ابعاد: اندازه‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ یک‌ جفت‌مرغ‌ عشق‌ ۷۵‚۶۰‚۱۰۰سانتیمتر می‌باشد. داشتن‌ میله‌های‌ افقی‌ (نسبت‌ به‌ عمودی‌) ارجح‌ است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند برای‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ کند.

مکان‌ قفس‌: قفس‌ را باید در اتاقی‌ روشن ‌، با هوای‌ مناسب‌ و درجریان‌ (با دمای‌ ۱- ۲۶ سانتیگراد بدون‌ تغییرات‌ ناگهانی‌) ، بدون‌ دود سیگار و در گوشه‌ای‌ از اتاق‌ قرار داد تا پرنده‌ احساس‌ امنیت‌ کند . پرنده‌ نباید در معرض‌تابش‌ مستقیم‌ آفتاب باشد . ارتفاع‌ قفس‌ بهتر است ‌طوری‌ باشد که‌ پرنده‌ حدودا هم‌ سطح‌ چشمان‌ شما باشد تا کنترل آن‌ ساده ‌تر شود . با توجه‌ به‌ اینکه‌ مرغ‌ عشق‌ در شب‌ ساعاتی‌ را می‌خوابد در صورتیکه‌ چراغها روشن‌ است‌ بهتراست‌ روی‌ قفس‌ با پارچه ‌پوشانده‌ شود.

وسایل‌ داخل ‌قفس‌: وسایل‌ لازم‌ برای‌ قفس‌ شامل‌ ظروف‌ آب‌، غذا و سنگریزه‌ و کف‌ دریا می‌باشد. اسباب‌ بازی‌ نیز بویژه‌ برای‌ یک‌ پرنده‌ تنها لازم‌است ‌. کف‌ قفس‌ را می‌توان‌ ترجیحا با کاغذهای غیر چاپی مثل کاغذهای خاص الگوی خیاطی که کاهی و بدون مواد چاپی هستند فرش کنید . آبخوری‌ لوله‌ای‌ ، برای‌ مرغ‌ عشق‌ مناسب‌ است ‌. جلوی‌ ظروف‌ آب‌ و غذا باید میله‌ باشد تا پرنده‌ بتواند بر روی‌ آن‌ بنشیند ضمن‌ اینکه ‌ظروف‌ آب‌ و غذا نباید زیر میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ باشند چر که‌ با مدفوع‌ پرنده‌ آلوده‌ می‌شوند. آب‌ همیشه‌ تازه‌ و تمیز باید در اختیار پرنده‌ باشد. کف‌ قفس‌ باید هر روز و کل‌ قفس‌ ۳ – ۴ روز یک‌ بار تمیز شوند.

میله‌ داخل ‌قفس‌: میله‌های‌ چوبی‌ نسبت‌ به‌ پلاستیکی‌ ارجح‌ هستند ضمن‌ اینکه‌ بهتراست‌ قطر میله ‌ها متفاوت‌ باشد. به‌ طور کلی‌ قراردادن‌ شاخه‌ درخت‌ بویژه‌ به‌ جای‌ میله ‌های‌ بالایی‌ قفس‌ مناسبتر است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند از آن‌ بالا رفته ‌ضمنا ناخن‌هایش‌ نیز ساییده‌ می‌شود.

اسباب‌ بازی‌: مرغ‌ عشق‌ آینه‌ را دوست‌ دارد. می‌توان‌ یک ‌آینه‌ کوچک‌ را داخل‌ قفس‌ قرار داد تا پرنده‌ خود را ببیند. اسباب‌ بازیهای‌ دیگر مورد علاقه‌ مرغ‌ عشق‌ شامل ‌نردبان ‌، تاب ‌، توپ‌ پینگ ‌پنگ‌ آویزان‌ و زنگ ‌می‌باشند.

نگهداری در پاسیو: محیط پاسیو اگر هوای تازه و با تهویه مناسب داشته باشد محل بسیار خوبی است به شرط آن که:

_در معرض تابش مستقیم خورشید نباشد.

_گیاهان داخل آن سمی نباشند (می توانید از گیاهان و درختچه های مصنوعی استفاده کنید).

_تهویه مناسب برای هوا داشته و زیاد مرطوب ، گرم و سرد نباشد.

چند نکته مهم

برای داشتن مرغ عشق های سالم رعایت بعضی از نکات الزامیست که در ذیل مختصرا ذکر میگردد :

۱- مرغ عشق هایی که تازه خریداری شده اند را تا اطمینان از سالم بودنشان در قرنطینه نگهداری کنید.

۲- به محض مشاهده علائم بیماری در هر کدام از مرغ عشق ها ، آن را از بقیه جدا کنید و سپس به مداوایش بپردازید.

۳- سعی کنید از میله ها و ظروف غذاخوری پلاستیکی و بدون درز و شکاف و شکستگی استفاده کنید.

۴- از قفس مناسب جهت نگهداری مرغ عشق (۷۵ ‚ ۶۰ ‚ ۱۰۰ سانتیمتر) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی و در نتیجه چاقی مرغ عشق و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها می شود.

۵- میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشه و امکان تحرک پرنده زیادتر گردد.

۶- میله ها را در جای خود کاملاً محکم کنید و حداقل دو هفته یکبار میله ها و ظروف غذاخوری را از قفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.

۷- حداقل روزی یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید.

۸- روزانه یکبار دانخوری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه کنید تا مرغ عشقها گرسنه نمانند.

۹- هر ماه یکبار مرغ عشقها را (البته در صورتی که جوجه و یا تخم نداشته باشند) در یک قفس دیگر گذاشته و قفس را ابتدا با اسپری های حشره کش یا مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید و پس از یک ساعت کاملاً با آب و مواد شوینده آنها را بشویید و بگذارید با نور خورشید خشک شوند.

۱۰- هفته ای دو بار ظرف حمام برای مرغ عشقهای خود بگذارید(البته در جای گرم و غیر از زمان جفتگیری).

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟ برای این کار دو روش وجود دارد و بسته به فرد بکار گیرنده و میزان زمانی که می خواهد برای این کار اختصاص دهد متفاوت می باشد (البته اصول ایجاد رفتار در هر دو مورد یکسان است و تفاوت آنها در مرحله ابتدای آنها می باشد) ؛ من در ذیل هر دو روش را همراه اصول حاکم بر آن توضیح میدهم :

روش اول : این روش دیر بازده بوده و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد اما کاملا بر قوانین اخلاقی منطبق است ، این روش در ابتدا به ساکن بر پایه عادی شدن و حذف محرک بی اثر استوار است و پس از آن بسته به راهکاری که شما پیش می گیرید میتواند بر طبق اصول یادگیری شرطی شدن کلاسیک و یا فعال ادامه یابد ؛ حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : در این متد ، شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می کنید (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان ، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد) پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان ، در این دوره ای که هر روز با او صحبت می کرده اید و به او غذا داده اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحا به یک محرک بی اثر تبدیل شده اید) خوب ، هم اینک نوبت مرحله دوم کار است ، این مرحله و روشی که پیش می گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلا اگر می خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم ؛ البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس العمل نشان داده و به سمت شما جذب میشود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می شود (به این  الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می گویند). اما برای ایجاد رفتار پیچیده تر این  الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است . در این مورد ، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می گردد . حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعا احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس اگر منتهی به تنبیه شود احتمال تکرار کاهش خواهد یافت لازم به ذکر است که این الگوی یادگیری بیشتر در مورد حیوانات بزرگ و باهوش (از جمله اسب ، سگ و … ) بسان آنهایی که در سیرک هستند متداول است و در مورد مرغ عشق کارایی چندانی ندارد ؛ به دلیل اینکه این نوشته مستقیما در مورد مرغ عشق می باشد از توضیح وبسط این الگوی یادگیری خودداری می کنم.

حال به روش  دوم می پردازیم : قبل از توضیح در مورد این روش باید متذکر شوم تمام اصول بنیادی این متد مثل روش قبل است و تنها تفاوت آنها این است که در روش اول باید مدتی را صرف غذا دادن و صحبت کردن با حیوان می کردید تا به شما عادت کند (شناسایی به عنوان یک محرک بی اثر) که در این راهکار نیازی به آن نیست ، در این روش شما باید بالهای مرغ عشق را کوتاه کرده و از اصل گرسنگی برای جذب حیوان استفاده کنید فی الواقع چیدن بالها منجر به عدم توانایی گریز پرنده می شود و گرسنگی دادن ، حیوان را مجبور به اعتماد میکند که مجموعا علاوه بر کاهش چشمگیر مدت زمان عادی شدن همراه با شرطی شدن کلاسیک می باشد. حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : ابتدا شاه پرهای مرغ عشق خود را کوتاه کنید (اگر آنها را بکشید بعد از ۶ هفته رشد کامل کرده و پرنده شما مجددا قادر به پرواز خواهد بود ولی اگر آنها را کوتاه کنید تا اولین پرریزی عملا صاحب شاه پر نخواهند شد و توانایی پرواز را بدست نخواهند آورد . اصولا چیدن پر نسبت به کشیدن آن دارای دو مزیت است : اول اینکه به پرنده خود آزار نرسانیده اید و دوم اینکه مدت زمان بیشتری برای آموزش و جلوگیری از گریز در اختیار دارید پس قطعا چیدن پر بر کشیدن آن ارجح است) سپس ظرف غذا و همه مواد خوراکی را از قفس بیرون بیاورید (ظرف آب را هرگز برندارید چرا که ممکن است آب دادن به پرنده را فراموش کنید و منجر به تلف شدن آن شوید) و حدودا نیمی از روز تا یک روز پرنده را به حال خود رها کنید پس از آنکه متوجه شدید حیوان شما به شدت گرسنه شده در کف درست خود ارزن ریخته (البته اگر از قبل با علایق حیوان خود آشنا باشید می توانید غذای مورد علاقه اش را در دستتان ریخته و به او بدهید که مطمئنا این کار به جذب پرنده بسمت غذا تاثیری بسزا خواهد داشت) و درون قفس ببرید تا به سمت آن جذب شود سپس این کار را برای مدتی ادامه بدهید تا پرنده به شما عادت کند (می توانید از همان ابتدا هنگام غذا دادن یک صدای خاص را برای پرنده ایجاد کنید تا به آن صدا شرطی شود).

نکته : حال که به تفصیل دو روش را توضیح دادم لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که من بشخصه راهکار اول را ترجیح میدهم چرا که علاوه بر عدم آزار رساندن به حیوان برای خود شخص هم لذتبخش است.

آب تنی: آب تنی خصوصا در فصول گرم سال و هنگام پرریزی بسیار ضروریست. چرا که موجب تحریک رشد سریع پرهای جدید می شود. در برخی از موارد به علت طولانی شدن فواصل بین آب تنی ها ممکن است برخی از پرنده ها میل به آب تنی را از دست بدهند و یا جوجه هایی که برای اولین بار با ظرف آب تنی آشنا می شوند ممکن است رغبتی به این کار نداشته باشند. بعد از استحمام پرنده به آراستن خود می پردازد. پرهای خودش را لرزانده و با نوک خود آنها را مرتب می کند. سپس به کمک نوکش ، مواد چربی ترشح شده از غده ای که در بالای محل اتصال دم به بدنش قرار دارد را روی کلیه پرهای خود می مالد. این روغن باعث براقی پرها شده و به عنوان یک ماده محافظ طبیعی عمل می کند. برای آب تنی ظرفی حاوی آب با درجه حرارتی حدود دمای اتاق و با عمقی کم به طوری که پرنده بتواند به راحتی داخل آن آب تنی کند را کف قفس قرار بدهید تا پرنده درون آن استحمام کند. پس از استحمام به علت ریختن آب بر روی کف قفس خشک کردن و یا تعویض پوشش کف آن ضروریست.

پرواز ازاد : مرغ‌ عشق‌ نیاز به‌ پرواز آزاد دارد. در صورتیکه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ کرده‌، می‌تواند هر روز بیرون‌ بیاید و در اتاق‌پرواز کند. برای‌ این‌ کار ابتدا باید شرایط اتاق‌ کاملا مناسب‌ باشد. در و پنجره‌ها بسته‌، بخاری‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد. آنگاه‌ می‌توان‌ در قفس‌ را باز کرده‌ تا پرنده‌ ۲۰-۳۰ دقیقه‌ بازی‌ کند. پرنده‌ای‌ که‌ به‌ قفس‌ خود عادت‌ کرده‌ پس‌ ازاین‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ بویژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ برای‌ بازی‌ بیرون‌ آورده‌ شود

صحبت کردن: مرغ‌ عشق‌ تا حدی‌ قادر است‌ صحبت‌ کردن‌ را بیاموزد.ولی نمیتوان مطمئن بود که حتما یاد میگیرد. بهترین‌ زمان‌ برای‌ یاد دادن‌ از حدود ۵-۶ هفتگی‌ است‌. پرنده‌نر از نظر یادگیری‌ بهتر از ماده‌ می‌باشد. برای‌ یاد دادن‌ باید توجه‌ کرد که‌ کلمه‌ بدقت‌ و بارها تکرار شود. با توجه‌ به‌ اینکه ‌پرنده‌ معنی‌ کلمه‌ را نمی‌فهمد باید کلمه‌ به‌ یک‌ شکل‌ تکرار گردد.

تغذیه‌: غذای‌ اصلی‌ مرغ‌ عشق‌ در اسارت‌ و آزادی‌ دانه ‌است‌. دانه‌ها شامل‌ ۲ گروه‌ مهم‌ هستند :

۱– دانه‌ غلات ‌: کربوهیدرات‌ زیاد وچربی‌ کم‌ دارند ، مانند ارزن‌ (طبیعتش سرد و خشک می باشد و دانه ایی قلیایی و سرشار از پروتئین و منبعی غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنی گوناگون است) و ذرت‌.

۲- دانه‌های‌ روغنی‌ : چربی‌ زیاد وکربوهیدرات‌ کم‌ دارند ، مانند تخم‌ کتان (طبیعتش گرم بوده و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربوهیدرات و املاح معدنی میباشد) یا تخم‌ آفتابگردان‌.‌

غذای‌ مناسب ‌مرغ‌ عشق‌ ارزن‌ می‌باشد ولی‌ این‌‌ غذای‌ کاملی‌ نیست‌ بویژه‌ هنگام‌ تولید مثل ‌و برای‌ بالانس‌ کردن‌ آن‌ اضافه‌ کردن‌ یک‌ دانه‌ روغنی‌ (مانند تخم‌ کتان‌) لازم‌ است ‌. علاوه‌ بر اینها سبزیجات‌ (مانند هویج ‌، کلم‌) ، میوه‌های‌ تازه‌ (مانند سیب‌) و نیز مکمل‌ توصیه‌ می‌شوند. باید توجه‌ داشت‌ که‌ هر نوع‌ تغییر جیره‌ به‌ تدریج ‌انجام‌ شود.

نکته : حتما به ازای هر یک کیلو ارزن ۲۰۰ گرم تخم کتان با آن مخلوط کنید نه بیشتر و نه کمتر چون تخم کتان یه دانه روغنیست و برای تامین بسیاری از مواد بدن آنها ، مخصوصا برای گرفتن نطفه موثر میباشد.

شما می توانید هفته ای ۲_۳ بار به اندازه یک قاشق غذاخوری برنج ( به صورت کته ) به مرغ عشق بدهید.

نان: نان سبوس دار و کم نمک را با آب گرم خیس کنید تا نرم شود و بعد در قفس بگذارید.

سبزیجات و میوه: سبزیجاتی مثل شوید ، جعفری ، کاهو (برگ کاهو طبیعتی سرد دارد و تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست میباشد) ، هویج (طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین A و املاح معدنیست) و میوه هایی چون سیب (طبیعتی معتدل داشته و سرشار از ویتامینهای گوناگون است) را همواره در برنامه غذای آنها بگنجانید.

تخم مرغ: تخم مرغ را به صورت آبپز شده در اختیار آنها بگذارید(هفته ای ۱ یا ۲ مرتبه).

جوانه ها : کامل ترین و حیاتی ترین بخش جیره غذایی مرغ عشق است (که متاسفانه بسیار مورد غفلت قرار میگیرد). دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ویتامینها و پروتئین ها ، املاح معدنی ، کربوهیدراتها و قندهای طبیعی میشوند و برای مصرف مرغ عشقها بخصوص جوجه ها بسیار مفید است ، حداقل هفته ای یک بار به آنها جوانه گندم بدهید.

مکمل‌: دو مکمل‌ مهم‌ برای‌ مرغ‌ عشق‌ سنگریزه‌ (یا شن‌) و کف‌ دریا می‌باشند.

پرندگان‌ دانه ‌خوار از جمله ‌مرغ‌ عشق‌ اغلب‌ قبل‌ از خوردن‌ دانه‌ اقدام‌ به‌ خوردن‌ سنگریزه‌ می‌کنند. سنگریزه ‌در سنگدان‌ پرنده‌ کمک‌ به‌ شکستن‌ دانه‌ کرده‌ ونقش‌ مهمی‌ در هضم‌ آن‌ دارد. باید توجه‌ داشت‌ که‌ سنگریزه‌ آلوده‌ نباشد.سنگریزه را هم میتوان با ارزن مخلوط کرد(البته با نسبت خیلی اندک) و هم میتوان جداگانه در یک ظرف دهان گشاد ریخته و در کف قفس گذاشت.

کف دریا پوسته نوعی نرم تن دریاییست که حاوی کلسیم بوده و باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می شود . ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به آن می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود.

آب‌ (برای‌ نوشیدن‌ واستحمام) : آب‌ تازه و‌ در ظرف‌ تمیز باید همیشه‌ در دسترس‌ باشد . بهتر است‌ آب‌ هر روزعوض‌ شود . پرنده‌ برای‌ آراستن‌ پرهای‌ خود نیز نیاز به‌ آب‌ دارد.

ویتامین: بدن تمام موجودات زنده برای انجام اعمال حیاتی نیازمند پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ها ، موادمعدنی و ویتامین هاست و این نیازها با مصرف مواد غذایی مختلف و متنوع تامین می شود . ویتامین ها دسته ای از مواد مغذی هستند که دارای معدودی از خصوصیات شیمیایی می باشند . این مواد ترکیبات آلی هستند که بوسیله نسوج بدن سنتز نمی شوند و بمقدار خیلی کم وجود آنها در جیره های غذایی لازم است . ترکیبات مذکور اجزا ساختمانی بزرگی از بدن را تشکیل نمی دهند و بیشتر بعنوان تنظیم کننده متابولیسم عمل می کنند . ویتامین ها بصورت محلول در چربی و آب وجود دارند . با توجه به مراتب فوق و از آنجا که مرغ عشقها و سایر پرندگان محصور در قفس ، در طبیعت نیازهای خود را بامصرف دانه های کال و رسیده ، علوفه سبز و بسیاری مواد غذایی دیگر تامین می کنند به نظر می رسد استفاده از ویتامین ها برای آنها در زمان زندگی در اسارت ضرورت دارد و ضمنا ارزش غذایی دانه ها بمرور زمان و بر اثر ماندن و انبار شدن کاهش پیدا میکند و باعث کاهش میزان ویتامینها موجود در آنها می شود لذا استفاده از مولتی ویتامین ها می تواند این کاهش را جبران نماید . وقتی پرنده شما سالم و سرحال هم می باشد باید علاوه بر میوه و سبزیجات ، هفته ای دو بار در ظرف آب آنها ، نصف قرص جوشان مولتی ویتامین (یا ۱۲ قطره) و یک چهارم قرص جوشان کلسیم بریزید (یا ۱۰ قطره). اکیدا توصیه می شود بعد از ۲۴ ساعت ظرف آب را بشویید (به دلیل رشد سریع پارازیتها در این محیط غنی شده هرگز نگذارید ظرف آب حاوی مولتی ویتامین بیش از ۲۴ ساعت بماند بلکه آن را به دقت بشویید).

نکته : موقع شستن ظرف آب ، بهتر می باشد از آب داغ و مقدار بسیار کم مایع ظرفشویی استفاده نموده ، ظرف را با شیشه شور یا با یک مسواک کهنه بشویید.

انواع ویتامین ها و خواص آنها

ویتامین B برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و ساز بدن ضروریست.

آثار کمبود ویتامین : کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود .

منابع ویتامین : زرده تخم مرغ .

ویتامین B1 در تنظیم اعمال تنفسی وعصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : کبود این ویتامین باعث آماس روده – گرفتگی عضلات – بی اشتهائی می شود .

منابع ویتامین : تخم مرغ.

ویتامین B2 مهمترین عامل در رشد بدن می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث لاغری – توقف رشد -اختلالات تنفسی – بیماریهای پوستی -اختلالات گوارشی می شود .

منابع ویتامین : این ویتامین در اسفناج – شیر – سفیده تخم مرغ.

ویتامین B6 در سوخت و ساز مواد گلواسیدی و غذا موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث کاهش شدید وزن و اختلالات حرکتی می شود .

منابع این ویتامین : این ویتامین در جوانه گندم – ذرت – سبزی ها – برنج – زرده تخم مرغ.

ویتامین B12 در رفع عوارض عصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث رشد نامناسب و ایجاد پرهای ناقص می شود.

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ.

ویتامین C در تنظیم عمل بافتها و ایجاد مقاومت در بدن بسیار موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی جلدی – ضعف شدید می شود.

منابع این ویتامین : جعفری – کاهو.

ویتامین D در رشد و سفت شدن استخوانها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث نرم شدن و کج شدن استخوانها می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – زرده تخم مرغ – و نور آفتاب.

ویتامین E این ویتامین باعث تقویت اعضای تناسلی می شود .

آثار کمبود ویتامین : باعث عقیم شدن پرنده می شود .

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ – جوانه گندم – کاهو – کلم.

ویتامین F در رویش پرها و لطافت آنها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد زخمهای جلدی و اختلالات در هضم غذا می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – جوانه گندم.

ویتامین K مهمترین ویتامین برای انعقاد خون می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی – ورم روده -طولانی شدن زمان انعقاد خون می شود .

منابع این ویتامین: گوجه فرنگی،اسفناج،زرده تخم مرغ،کلم گل

مطالب ارائه شده حاصل زحمات اقای سعید رنگین کمان میباشد

وبلاگ اقای رنگین کمان:http://budgerigars.mihanblog.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

3,178 دیدگاه در “شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

  1. ناشناس

    خب اگه بالغ بشن رنگ بینی شون چه رنگی میه؟؟من یه طوطی دارم وقتی اینارو میبینه شروع میکنه به جیغ زدن و واکنش نشون میده میخواستم بونم از خوشحالیه یا حسودی در ظمن طوطیم تنهاس و جفت نداره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از حسودیه.
      نرها آبی و ماده ها قهوه ای میشه.
      خواهشا مطالب سایت رو مطالعه بفرمایید در مقاله همین روش تشخیص جنسیت توضیح داده شده قربان.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چه نوع انگلی داره ؟؟!!
      لطفا علائم بیماری پرنده رو بفرمایید تا راهنماییتون کنیم اصلا شاید انگل نداشته باشه. اگه بیشتر توضیح بدین سعی میکنم در خدمتتون باشم الان نمیتونم حرفی بزنم.
      انگل به صورت کرم حلقه ای دراز توسط داروی لوامیزول و انگل پهن و کلفت و قد کوتاه توسط نیکلوزامید ( نیکلوسام ) درمان میشه و باید این داروها رو از دام پزشکی تهیه کنید و طبق دستور خودش مصرف کنید دقت کنید نمونه های انسانی این داروها جوابگو نخواهد بود.

      پاسخ
  2. فنچ

    سلام ببخشید این سوال که مربوطی نمیشه اینجا میپرسم سایتی بهتر از شما پیدا نکردم اگ میشه در مورد فنچ هم یه تایپک بزنید
    ممنون میشم سوالمو پاسخ بدید من ۲روز یه جفت فنچ گرفتم که نمیدونم قبلا جفت انداختن یا نه حالا الان توی قفس طوطی بدون استرس انداختم دوتاشون میرن تو لونه بعد دقیقه ها میان بیرون. دلیلش چیه اینا جفتن ؟؟؟؟تخم میریزن واقعا؟؟؟؟
    ممنون میشم یه راهنکایی کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در مورد فنج اصلا انجمن و فروم داریم دوست عزیز به تالار گفتگو مراجعه بفرمایید.
      خب این مورد کاملا طبیعیه و هنوز به محیط جدید عادت نکردن و غریبه هستن و یکی دو روز که هیچی نیست حداقل دو هفته صبر کنید تا جا بیوفتن و عادت کنن.
      درباره جفت بودن یا نبودن هم که نمیشه اینطوری نظر داد فقط میتونم بگم هنوز میترسن و غریبه هستن.

      پاسخ
  3. mehdi

    سلام به همه دوستان عزیز عرض کنم که تقریبا یک ماه پیش اینجا سوالی مطرح کردم که چرا مرغ عشقهای من بعد از ۶ ماه جوجه نمیکنن؟ که آقا مجتبی عزیز همراه با آقای ریاحی عزیز گفتند که مرغ عشق باید حتما همدیگه رو بخوان تا جفتگیری کنن واگر توی این مدت جوجه نکردن دیگه نمیکنن!
    اما من از جاهای معتبر دیگر که پرسیدم گفتن صحت ندارد جای قفس رو ثابت نگه دار در آرامش و خوب تغذیه کن بحرحال گرچه دیر اما جفتگیری میکنن و جو جه میکنن!
    الان باید اعتراف کنم که صحبت آقا مجتبی و آقای ریاحی و این سایت کاملا درست هست چون با توجه به فراهم کردن شرایط خوب مرغ عشقها حتی تخم هم نگذاشتند…
    خواستم از سایت خوب و اطلاعات کاملا درست و صحیحی که بدون توقع در اختیار کاربران قرار میدهید تشکر کنم.
    موفق باشید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما دوست عزیز انجام وظیفه بود.
      هرچند این موارد رو قطعی نمیشه گفت و همیشه استثناء پیش میاد اما خب معمولا همین هست که گفتیم خدمتتون.

      پاسخ
  4. ترنم

    سلام با تشکر از سایتتون ،من تقریبا دوهفته پیش یه جفت مرغ عشق خریدم ماده اش دستم که تو قفس میکنم همش این طرف اون طرف میپره از ترس اما نر تا دستم نبرم سمتش تکان نمیخوره مدفوعشم به پشتش میمونه وهمیشه خودشو باد کرده و یه گوشه نشسته ودوبار بیشترم تا الان نخونده اونم در جواب ماده بوده بجا پروازم اکثرا از میله ها قفس واسه جابه جایی استفاده میکنه و اومدم پشتش روغن بزنم اومد فرار کنه دمش کنده شد،دوبارم به بشتش روغن زدم اما هنوزمدفوعش به پشتش میمونه ،نوک به نوک هم میشند ،میخواستم بخرمشون طرف گفت دوماه باهم جفتشون کردم ویک ماه دیگه اگه جفت بخورند تخم میزارند،واسه نرم چکار کنم؟تخم مرغ و کاهو کته …تقریبا هرچی گفتید بهشون.میدم با تشکر از شما

    پاسخ
  5. ترنم

    واینکه همیشه چشماش خواب الوده و یه ناخن هم نداره ماده خیلی اطراف نره میتابه اما نره فقط نوک به نوک میشه باهاش یا با نوکش رو سر ماده میکشه ؛ جداشون کنم؟ ماده ام را مریض نکنه؟جداشون کنم دق نکنند؟

    پاسخ
    1. ترنم

      خواهربرادر هم هستند اشکال نداره وایه جفت گیری؟ و اینکه از کجا میشه سنشون را بفهمم؟

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        سلام
        خب جفت دادن پرنده های هم خون کار صحیحی نیست و ممکنه جوجه ها ناقص به دنیا بیان یا اصلا جوجه ندن.

        پاسخ
    2. ترنم

      فضله اشون سبز هست و ابکی نه مشکی وسفید و خشک
      در ضمن خواهربرادر هم هستند اشکال نداره واسه جفت گیری؟هیچکدام تا الان تخم نگذاشتند

      از کجا میشه سنشون را بفهمم؟

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        سلام
        دوست من یه بار کامنت بذارین کسی بتونه و بدونه جواب میده و همه کامنت ها رو میبینیم. بنده یه کامنتتون رو حذف کردمو چند تا کامنتتون هم موند تا بقیه اگه اطلاعی داشتن جواب بدن. خواهشا اینقدر کامنت مشابه ارسال نکنید، هر کامنتی که ارسال میکنید برای عموم قابل مشاهده است و اگه کسی اطلاع داشته باشه جواب میده.

        پاسخ
    3. مجتبی

      سلام
      بنده متوجه نشدم شما اونها رو خریدین و یا میخواهید بخرید .
      به هر حال اینکه دست کنید داخل قفس و پرنده بترسه که طبیعیه و موردی نداره.
      پرنده نر با این توضیحی که فرمودین بیماره و نباید این جفت رو خریداری کنید.
      ضمنا یبوست با چرب کردن مقعد درمان نمیشه بلکه باید غذاهای مسهل و ملین مصرف کنه و ربطی به چرب کردن مقعد پرنده خیلی نداره البته کمک میکنه ولی درمان اصلی نیست و بهتره میوه و سبزی بیشتری بهش بدین.

      پاسخ
      1. ترنم

        مرسی ببخشید من خواستم تکراری ها را پاک کنم اما نشد بازم معذرت میخواهم و بابت جوابتون ممنونم ؛دو هفته پیش خریدمشون ؛ببخشید نمیدونید بیماریش چیه همون یبوسته؟وبرای ماده ضرر نداره ؛یعنی ماده را مریض نمیکنه؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بنظر بنده بیماری واگیر داری نداره باز منتظر نظر سایر دوستان باشید.

          پاسخ
  6. سحر

    با سلام وخسته نباشید
    من یه جفت مرغ عشق دارم که. نر آن سرحال هست وندیدم بی حال باشه یا خودش را پف کنه اما دمش را همیشه لرزش داره و دیدم تو سایتتون نوشته اید تکان دادن دم علائم بیماریس واینکه گاهی روی چوب قفس که نشسته تند تند بال میزنه من گفتم حتما بخاطر گرماست
    میخواستم ببینم مرغ عشقم بیمار است؟
    با تشکر از شما

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بال زدنش که طبیعیه اون حالت دم هم ممکنه از یبوست باشه میوه و سبزی بیشتر بهش بدین.

      پاسخ
      1. سحر

        اهان نه یبوست فکر نکنم داشته باشه اگه داشت پشتش کثیف بود مگه نه؟؟مرسی خیالم را راحت کردید

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نمیشه بگی حتما باید پشتش کثیف باشه ولی با این حال شما حتما میوه و سبزی رو در رژیم غذاییش در نظر بگیرید.

          پاسخ
          1. سحر

            خیلی ممنونم از شما من میزارم واسشون اما نمیخورند
            من این دوتا راتازه خریدم جفت نیستند شنیدم امکان داره دوتامرغ عشق باهم جفت نخورند؛
            چندروز باید صبرکنم تا بفهمم این دوتا بلاخره به تفاهم میرسند یا اصلا باهم تفاهم ندارند؟
            بازم خیلی خیلی خیلی ممنونم ازتون که جواب سوالهای منو بهم میدید
            تــــــــــــــــــــــــشــــــــــــــــــــــکــــــــــــــــــــــر

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              خب باید اینقدر بذارید تا بخورن و باید صبر و حوصله داشته باشید.
              ضمنا برای جفت خوردن حرف از چند روز نیست بلکه باید چند ماه صبر کنید حداقل دو ماه مگر اینکه طی زمان زودتری اتفاقی بیوفته یا جفت بخورن و یا درگیری شدید پیدا کنن و …

              پاسخ
              1. سحر

                بازم تشکر وممنون
                فقط من کف دریا خریدم واسشون اما نمیدونم قسمت محکمش راباید بزارم واسه نوک زدن پرنده هام یا اوم قسمت که کچی شکل هست

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  نه اون قسمت نرم تر و به قول شما گچی شکل رو بذارید البته شما کف دریا رو برش بدین و توسط گیره هایی که مخصوص نگهداری کف دریا در پرنده فروشی ها هست اون رو به قفس متصل کنید دیگه پرنده خودش نوک میزنه و میخوره.

                2. سحر

                  خیلی ممنون
                  این دوتا باهم درگیری داشتندامانه اینکه همدیگر رازخمی کنند یه درگیری کوچیک امامیدیدم قفسشون پرکنده شده توش هست الان جداشون کردم دیگه از پر خبری نیست میخواستم ببینم تاکی باید جدابزارم تا به صدای هم عادت کنند وبعدچه مدت قفسشون یکی کنم؟
                  مرسی وممنون و سپاسگزارم

                3. مجتبی

                  سلام
                  خب با این توضیحات باید بگم اشتباه کردین این جفت رو از هم جدا کردین. کلا نباید به همین راحتی جفت مرغ عشق رو از هم جدا کنید یا دپرس میشن و یا دیگه با هم جفت نمیخورن ؟؟!!
                  وجود پر در کف قفس هم طبیعیه شاید پر ریزی طبیعی داشتن شما که فرمودین درگیری نداشتن پس نباید جداشون میکردین.
                  الان هم نمیتونم بگم کی میتونید جفتشون بدین امتحان کنید ببینید با هم کنار میان و یا درگیر میشن

  7. pedram

    سلام دوست عزیز. من یه جفت مرغ عشق دارم که برای اولین بار ماده تخم گزاشت، اما فقط دوتا ، بعد دو سه روز دیدم یواشکی که تخما توی قسمت گود شده لونه نیست و یه گوشه نزدیک ورودی لونه هستش ، و ماده اصلا روش نمیخوابه و فقط شبا میره توی لونه، هر ازگاهی با نر نوک به نوک میشه ، اما نر که میخوار روش سوار بشه ماده جا خالی میده میره کنار و نر با کله میخوره کف لونه(همیشه هردوتاشون روی لونه هستن) ،و ماده یه بالش اونقدری پایین اومده که به کف میرسه ولی اونیکی بالش معمولیه،انگار که کج شده!!!۱ میشه حواب سوالاتمو بدین؟ تکلیفف دوتا تخم و ماده چیه؟؟؟؟الان بیشتر از یه هفته از دوتا تخم ها گذشته
    و یه سوال دیگه ، مرغ عشقام بجز ارزن و تخم کتان به هیچ چی نوک نمیزنن!!! چطوری بهشون سبزی میوه و مخصوصا تخم مرغ بدم اخه؟؟؟ یه بار تخم مرغ با پوست (ابپز ) گزاشتم ،نخورد ،یه بارم پوست کردم ، بازم نخوردن،سبزی و میوه هم که اصلا
    باید براشون ویتامین بگیرم توی آب بریزم؟؟
    چه ویتامینی بگیرم؟؟؟؟؟؟/
    ببخشید زیاد شد!!! هیچ جا نتونستم جوابمو بگیر
    مممممممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اون دو تا تخم که دیگه خراب شدن.
      اما بال پرنده اگر افتادگی داشته باشه نشانه خوبی نیست یا ضربه خورده و یا بیماری نیوکاسل و یا عفونت شدید داره. ( نیوکاسل نشانه های مختلفی داره که یکیش فلجی بال و پا هست).
      برای جفت گیری هم که روی سقف لونه ماده جفت نمیخوره شاید قفس کوچکه و میله نشیمنگاه مناسب ندارید و فضای کافی برای جفت گیری در اختیار پرنده هاتون نیست باید میله نشیمنگاه جایی باشه که نر و ماده روی هم جاشون بشه و سر نر به سقف قفس نخوره و دمشون هم به دیواره ها نگیره.
      – بهتره اینقدر میوه و سبزی جلوشون بذارید تا کم کم عادت کنن و بخورن.
      از ویتامین مخصوص پندگان استفاده کنید که باید از دامپزشکی تهیه بفرمایید.

      پاسخ
      1. pedram

        سلام مرسی ممنون از جوابت دادا.
        یعنی فلجه؟ من پرنده رو چک کردم .نه زخمی نه عفونتی نه چیزی ، غذاشو میخوره ،سره حاله، حتی پرواز هم میکنه !!!
        در مورد قفس باید بگم اره یمقدار کوچیکه!!!! و میله ی اضافی برای نشستن ندارن،فقط یه میله برای رفتن ماده به لونه که جلوی ورودی لونه هستش!!!!
        ینی برای جفت گیری حتما به میله و قفس بزرگ نیاز دارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        تخم هام برداشتم،خراب بودن
        ایا توی تابستون و این گرما و رطوبت (رشت) جوجه گرفتن از مرغ عشق کار درستیست؟؟؟؟
        :)
        چون یکی بهم گفت نزار تخم کنن توی تابستون

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          احتمالش هست فلج بشه اما با توضیحاتی که الان دادین احتمالش کمه.
          بله حتما نیاز به میله نشیمنگاه مناسب جهت جفت گیری دارن.
          در هر فصلی در گیلان و رشت میتونید مرغ عشق رو تکثیر کنید .
          یعین چطوری مانع از تخم گذاری ماده بشید اصلا همچین چیزی نداریم قربان و نباید جفت مرغ عشق رو از هم جدا کنید لونه رو هم که بردارید باز تخم گذاری میکنن و ربطی به بود و نبود لونه نداره فقط جای مناسب برای جفت گیری داشته باشن.

          پاسخ
          1. pedram

            بله درسته، مرسی ممنون ، میشه یه مشخصه ازین که تخم خربه بگین،میگن ؟؟؟ من اون دوتا رو زیر نور گرفتم ولی لکه سیاهیی ازش معلوم نبود!!!!! راه دیگه برای شناختش هست ایا؟؟؟؟؟؟///
            مرسی ممنون

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              اگر ۸ روز از زمان تخمگذاری ماده و خوابیدن روی تخم ها گذشته باشه زیر نور به راحتی مشخص میشه که رگه های خونی در حال تشکیل هست یا نه و اگر نبود خب به احتمال زیاد تخم خراب شده البته عجله نکنید شاید در زمان بندی اشتباه کنید و تخم سالم رو بردارید ضمنا حتی اگر تخم خراب هم بود اون رو برندارید تا پرنده ها سیکل خوابیدن روی تخم رو طی کنن و ساعتشون به هم نخوره و مجددا تند تند پشت سر هم تخم گذاری نکنن و ضعیف نشن.

              پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب این اوضاعش از خراب هم گذشته خیلی زود با دامپزشک مشورت کنید تا پیش دامپزشک میبریش یک کپشول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری رو با این آب پر کنید و به مدت ۲۴ ساعت جلوی پرنده بذارید و هر ۱۲ ساعت داروی جدید بهش بدین.

      پاسخ
      1. pedram

        سلام مرسی از جوابت !
        این کپسول رو از کجا میتونم پیدا کنم؟اگه کپسول رو توی اب ریزم ،نر هم ازش نوش جان میکنه برای اون مشکلی نداره؟ و اینکه بخوره خوب میشه؟؟؟؟؟ اخه من دامپزشک از کجا بیارم ! ۱۰-۲۰ تومنم اونجا خرج کنم!!!خود شما استادی
        در کل اینجوریام که میگی وضعش خرابه نیست !!!سرحاله پرواز اینا همه چی نرماله (با نره نوک به نوک میشه اصن یه وضعی)!!!!!احتمال نمیدی که سکته ای چیزی زده باشه که اینطوری چپ کرده؟؟یا مادر زاد اینطوری بوده باشه؟؟؟؟
        چون وقتی گرفتم ماده توی لونه مشغول گداشتن اون دوتا تخم بود (در دیدرس کامل نبود)،بعد چندروز که اومد بیرون متوجه کج بودنش شدم،
        خیلی این دوتا رو دوس دارم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          کپسول تتراسیکلین رو همه داروخانه های انسانی و دامپزشکی دارن.
          پرنده سالم هم بخوره هیچ مشکلی پیش نمیاد اتفاقا وقتی در کنار پرنده بیمار بوده باید دارو مصرف کنه.
          – احتمالش هست خوب بشه این یه بیماریه که نمیشه درمورد درمانش حرف قطعی زد شانسیه.
          – مادر زاد نمیتونه باشه شاید اصلا از قبل بالش شکستگی داشته و بیماری نباشه ؟؟؟!!! چون این توضیحات رو قبلا نداده بودین و بنده فکر کردم یک مرتبه اینطوری شده و حدس بیماری زدم.

          پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      عکسها رو از آپلود سنتر سایت آپلود کنید تا بعدا حذف نشن.
      https://www.onlypet.ir/upload/user
      این قرص تتراسیکلین آنتی بیوتیکه و یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف هست و روی برخی باکتری های مثبت و منفی تاثیر گذاره پس اگر مشکل پرنده شما بیماری باشه بله با این قرص بهتر میشه ولی در جواب سوال قبلیتون هم گفتم نمیشه در مورد این موضوع حرف قطعی زد اما شما سعی خودتون رو بکنید.

      پاسخ
  8. mehdi

    سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم مرغ عشقی که تخم گذاشته بیشتر چه غذایی باید براش گذاشت!؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همون غذای عادی و همیشگی یعنی دانه – میوه – سبزی .
      خالا برای تقویت جوانه گندم تازه – تخم مرغ آب پز – ذرت تازه و یک ۲۴ ساعت مولتی ویتامین در ظرف آبخوری مفیده.
      فقط در مصرف ویتامین زیاده روی نکنید یعنی هر روز بهش ویتامین ندین در شرایط عادی ماهی یک روز و در شرایط خاص هفته ای یک روز کافیه چون ممکنه از روی تخم بلند بشه و دوباره بخواد جفت گیری کنه.

      پاسخ
  9. pedram

    سلام ، ببخشید من دوباره مزاحم شدم!
    خواستم بگم بعد اون دوتا تخم (باطل بودن )،ماده دیگه تخم نزاشت ،یعنی اصلا به لونه نمیره ،نر بیشتر اوغات به ماده غذا میده ، جفت گیریش رو به چشم ندیدم ،کی دوباره تخم میزارن ،ینی فاصله مشخصی بین تخم گذاری هست؟ ،سیب و جوانه گندم نمیخورن سبزی هم همینطور،ارزن رو بردارم یه مدت گشنه بشن بعد میوه بدم؟؟؟؟
    مرسی :)

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر نباید به پرنده گرسنگی بدین.
      زمان بعدی تخم گذاری رو دقیق نمیشه گفت ولی بین دو هفته تا یک ماه آینده مجددا تخم گذاری میکنن.

      پاسخ
  10. pedram

    ببخشید یه سوال دیگه همین الان پیش اومد برام
    اگه من مرغ عشقارو بخاطر گرما بیارم داخل خونه (جابجا بشن فقط ظهرا، چون داخل بالکن میزارم،ظهرا ناجور گرم میشه،فضای بالکن زیاده،)دوباره غروب ببرم بالکن، برای تخم گذاری یا هر چیز دیگشون مشکل بوجود نمیاد؟!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه حتما ظهرها پرنده رو از اون گرما نجات بدین اصلا شاید به همین دلیل روی تخم ها نخوابیده ؟؟؟!!! حالا درسته زیاد جابجا کردن پرنده مولد هم کار درستی نیست ولی اینطوری توی گرما هم نباید باشه

      پاسخ
  11. .........

    سلام
    من میخام تازه مرغ عشق بگیرم میخاستم بدون رنگ وسایل داخل قفس روی اعصاب مرغ عشق تاثیری داره یانه در ضمن اگه تاثیر داره چه رنگایی باید بخرم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهتره بفرمایید چه رنگ هایی رو نباید مصرف کنید کلا رنگ قرمز و زرد و نارنجی رنگ خطر هست و خیلی از حیوانات ازش میترسن بهتره اینها رو استفاده نکنید.

      پاسخ
      1. ..........

        اقا مجتبی ببخشید دیر جواب دادید من دونخوریمو زرد گرفتم حتما باید عوضش کنم ویه سوال دیگه من قفس بزگتر از طول ۵۰ وعرضو ارتفاع ۴۰ پیدا نکردم این قفس خیلی براشون کوچیکه؟؟؟؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نه اون دونه خوری ها رو دیدم اونطور رنگ زرد زننده ای نداره که باعث وحشت پرنده بشه باز اگر دیدین رنگش جالب نیست بله باید تعویضش کنید.
          خب فعلا موقتا موردی نداره تا بعدا هر زمان شد قفس بزرگتر تهیه بفرمایید.

          پاسخ
  12. pedram

    خیلی خیلی سپاسگذارم، ممنون از جواباتون، دوباره اگه سوالی پیش اومد مزاحم میشم، فقط اینکه من قرص تتراسکلین رو تهیه کردم با یه لیتر اب قاطی کردم، براشون گذاشتم حالا نمیدونم هوردن یا نه، ولی این همون لحظه قاطیه اب میشه، اب زرد میشه اما بعد شیش ساعت اب داخل ابخوری قرمز میشه، نخورن یهو بمیرن؟! چند ساعت به چندساعت عوض کنم ابش رو؟با همون یه لیتر قبلی پر کنم یا دوبار یه قرص جدید بزارم!؟
    قل میدم این دیگه اخرین سوال بوده باشه ????

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اون تتراسیکلینی که داخل آب قرمز شده یا آفتاب خورده و یا آب ظرف گرم شده و مورد دیگه ای نداره اما جهت اطمینان داروی جدید جلوشون بذارید و اجازه ندین آفتاب بخوره.
      ضمنا هر ۱۲ ساعت باید داروی تازه بهشون بدین.
      دوست عزیز در خدمتتون هستیم هرچی دوست دارید سوال بپرسید خدا کنه بتونیم کمکتون کنیم.

      پاسخ
  13. .........

    ببخشید یه سوال دیگه کدو رنگ مرغ عشق طرفدارو خریدار بیشتری داره من خودم یه ماده ابی با یه نر سفید میخام بخرم بنظرتون خوبه؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هر رنگی که شما خودتون دوست دارید از همه بهتره و بهترین همونه.

      پاسخ
  14. .........

    در ضمن این برنامه غذایی برای مرغ عشقا خوبه یا نه .
    شنبه: هویج یا خیار
    یکشنبه: جعفری یا گیشنیز
    دوشنبه: سیب
    سه شنبه:اسفناج
    چهار شنبه: گوجه فرنگی
    پنج شنبه:کاهو یا کلم
    جمعه:برنج کته یا تخم مرغ و ابتنی
    ممنونم از سایت عالیتون.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیار سبز و گوجه و برنج رو حذف کنید بقیه به صورت تنوعی خوبه اما دقت کنید دانه و آب همیشه و دائم جلوی پرنده باشه.
      سعی کنید از ذرت تازه و یا دانه ذرت آب پز نیز استفاده کنید.

      پاسخ
      1. .........

        میشه از کنسرو ذرت استفاده کرد یا ذرت خشک خرد شده رو با غذاشون قاطی کنم.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بله از کنسرو ذرت هم میشه استفاده کرد فقط خیلی شور نباشه و ادویه و … نداشته باشه نهایتا یه آب روش بگیرید.
          از هر رقم دانه ذرت که استفاده میکنید باید نرم و قابل خوردن توسط پرنده باشه چون دانه خشک ذرت بسیار سفته و هر پرنده ای نمیتونه بخوره.

          پاسخ
  15. pedram

    ممنون اقا مجتبی، خیالم راحت شد،
    امروز دیدم ماده هی میره توی لونه هی میاد بیرون!! دلیلش چی میتونه باشه؟!ایا میخواد تخم بزاره؟!(درضمن من اون دوتا تخم رو ک برداشته بودم،برای دکور استفاده میکردم،خراب بودن،امروز اونو گزاشتم توی لونش شاید جو بگیرتش، غریزه ی تخمگذاریش فعال بشه،ایا تاثیر گذاره؟!)
    گندم نمیخورن ولی تازه یاد گرفتن یکی دو نوک به سیب بزنن،خیارم یکوچولو خوردن،توی اب نمیرن، از این پیس پیسا اب بهشون میپاشونم یکم، مورد نداره؟!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      رفتن پرنده داخل لونه طبیعیه و نمیشه گفت حتما میخواد تخم بذاره.
      دوست عزیز اشتباه کردین تخم های خراب رو داخل لونه قرار دادین چون پرنده فکر میکنه تخم یکی دیگه هست و ممکنه دیگه داخل اون لونه تخم گذاری نکنه نمیتونه تشخیص بده که قبلا خودش این تخم ها رو گذاشته پس اشتباه بزرگی کردین مخصوصا اگر تخم گذاری هم بکنه با اینها قاطی میشن هرچه زودتر این تخم ها رو از داخل لونه خارج کنید مخصوصا اینکه شما به اونها دست زدین و تخم ها بوی دست شما رو گرفتن ممکنه حتی به تخم های سالم هم اگر دست بزنید و تخم ها بو بگیره دیگه روشون نخوابه.
      حالا اگر پرنده آبتنی نکنه مگه چی میشه ؟؟؟!!! بنظر بنده دست کاریشون نکنید اصلا آب بذار جلوشون آبتنی کردن چه خوب نکردن هم اجباری در کار نیست و مهم نیست بذار به حال خودشون باشن اینطوری یه وقت سرما میخورن و یا میترسن و … جوانه گندم تازه هم براشو نبذار حتما میخورن ولی گندم خشک رو هرگز نمیخورن.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *