شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

مرغ عشق یکی دیگر از اعضای خانواده طوطی ها میباشند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. نگهداری اسان این پرنده به صورت جفت و قیمت مناسب ان در کشور عزیزمان انها را به یک پرنده ایدال یا حیوان خانگی مناسب بدل کرده است. نگهداری غیر اصولی انها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و نگهداری لذت بخش انها به یک تجربه تلخ بدل خواهد شد. در این قسمت مقاله ای جهت اصول صحیح نگهداری و پرورش این پرندگان زیبا قرار داده شده که در ادامه متن میتوانید مشاهده کنید

به ادامه متن توجه کنید

مطالب ارائه شده در ادامه متن حاصل تلاش اقای سعید رنگین کمان میباشد که برای ان بسیار زحمت کشیده اند و از همینجا از ایشان تشکر میکنم. مطالب بسیار کامل و اصولی توضیح داده شده در هر صورت برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبلاگ ایشان هم مراجعه فرمایید

تاریخچه: مرغ‌ عشق‌ (Budgerigar) یکی‌ از اعضا کوچک‌ خانواده‌ طوطی‌ها محسوب‌ می‌شود. مهد این‌ پرنده‌ زیبا استرالیا می‌باشد.در طول‌ قرن‌ ۱۹ و ۲۰ هزاران‌ جفت‌ از این‌ پرنده‌ به‌ سایر قاره‌ها آورده‌ شد و خیلی‌ زود توانست‌ جای‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌حیوان‌ خانگی‌ محبوب‌ باز کند. رنگهای‌ زیبا، صدای‌ دلنشین‌، توانایی‌ تقلید صدا، طبیعت‌ اجتماعی‌، نگهداری‌ آسان‌ وقیمت‌ ارزان‌، مرغ‌ عشق‌ را به‌ یکی‌ از محبوب‌ترین‌ پرندگان‌ تبدیل‌ کرده‌ است‌.

مرغ‌ عشق‌ در رنگهای‌ متنوعی‌ وجود دارد که‌ از جمله‌ آنها سبز، زرد، آبی‌ و شیری‌ می‌باشد. در طبیعت‌ به‌ کمک‌ منقارقوی‌ و شکل‌ انگشتان‌ پاهایش‌، دو انگشت‌ رو به‌ جلو و دو تا رو به‌ عقب‌ به‌ راحتی‌ از شاخه‌ها بالا می‌رود

بلوغ وتشخیص جنسیت: مرغ‌ عشقها‌ حدودا در ۳ ماهگی‌ بالغ‌ می‌شود. برجستگی‌ روی‌ قاعده‌ منقار در غالب‌ پرندگان‌ نر بالغ‌ آبی‌ روشن‌ یا بنفش‌و در ماده‌ بالغ‌ قهوه‌ای‌ است‌. البته‌ این‌ رنگ‌ در نابالغین‌ کاملا مشخص‌ نیست‌ ضمن‌ اینکه‌ هنگام‌ بیماری‌ یا پیری‌ رنگ‌بتدریج‌ کم‌ می‌شود.مرغ‌ عشق‌ ماده‌ در هر نوبت‌ به‌ طور متوسط ۴-۶ تخم‌ می‌گذارد. جوجه‌ها ۱۶-۱۸ روز بعد از تخم‌ بیرون‌ آمده‌ و۲۴-۲۸ روز در لانه‌ می‌مانند. در طول‌ این‌ مدت‌ جوجه‌ها به‌ شدت‌ وابسته‌ به‌ مادر هستند

خریداری: باید توجه‌ داشت‌ که‌ مرغ‌ عشق‌ (مانند سایر حیوانات‌ خانگی‌) حتما باید از جای‌ مطمئن‌ خریداری‌ شود. سن‌ مناسب‌برای‌ خرید ۶-۷ هفتگی‌ است‌. هنگام‌ خرید به‌ وضعیت‌ پرها دقت‌ کنید چرا که‌ نشانه‌ خوبی‌ از وضعیت‌ کلی‌ پرنده‌ است‌.در پرنده‌ سالم‌ پرها صاف‌، شفاف‌ و درخشان‌ می‌باشند در حالیکه‌ پرنده‌ بیمار کسل‌ بوده‌ و پرهای‌ ژولیده‌ای‌ دارد. چشم‌هاباید شفاف‌، درخشان‌ و فاقد تورم‌ باشند. پاها به‌ راحتی‌ میله‌ قفس‌ را بگیرند و پرنده‌ در حالت‌ ایستاده‌ زاویه‌ ۳۰ نسبت‌ به‌خط قائم‌ داشته‌ باشد. اطراف‌ مخرج‌ طبیعی‌ و پرنده‌ شاداب‌ باشد

نکته: مرغ‌ عشق‌ خیلی‌ زود اهلی‌ شده‌ و به‌ خانه‌ خو می‌گیرد. می‌توان‌ به‌ آن‌ یاد داد که‌ روی‌ انگشت‌ بنشیند حضورسگ‌ و گربه‌ موجب‌ ناراحتی‌ پرنده‌ می‌شود حتی‌ اگر به‌ آن‌ دسترسی‌ نداشته‌ باشند.

نگهداری

قفس:

ابعاد: اندازه‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ یک‌ جفت‌مرغ‌ عشق‌ ۷۵‚۶۰‚۱۰۰سانتیمتر می‌باشد. داشتن‌ میله‌های‌ افقی‌ (نسبت‌ به‌ عمودی‌) ارجح‌ است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند برای‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ کند.

مکان‌ قفس‌: قفس‌ را باید در اتاقی‌ روشن ‌، با هوای‌ مناسب‌ و درجریان‌ (با دمای‌ ۱- ۲۶ سانتیگراد بدون‌ تغییرات‌ ناگهانی‌) ، بدون‌ دود سیگار و در گوشه‌ای‌ از اتاق‌ قرار داد تا پرنده‌ احساس‌ امنیت‌ کند . پرنده‌ نباید در معرض‌تابش‌ مستقیم‌ آفتاب باشد . ارتفاع‌ قفس‌ بهتر است ‌طوری‌ باشد که‌ پرنده‌ حدودا هم‌ سطح‌ چشمان‌ شما باشد تا کنترل آن‌ ساده ‌تر شود . با توجه‌ به‌ اینکه‌ مرغ‌ عشق‌ در شب‌ ساعاتی‌ را می‌خوابد در صورتیکه‌ چراغها روشن‌ است‌ بهتراست‌ روی‌ قفس‌ با پارچه ‌پوشانده‌ شود.

وسایل‌ داخل ‌قفس‌: وسایل‌ لازم‌ برای‌ قفس‌ شامل‌ ظروف‌ آب‌، غذا و سنگریزه‌ و کف‌ دریا می‌باشد. اسباب‌ بازی‌ نیز بویژه‌ برای‌ یک‌ پرنده‌ تنها لازم‌است ‌. کف‌ قفس‌ را می‌توان‌ ترجیحا با کاغذهای غیر چاپی مثل کاغذهای خاص الگوی خیاطی که کاهی و بدون مواد چاپی هستند فرش کنید . آبخوری‌ لوله‌ای‌ ، برای‌ مرغ‌ عشق‌ مناسب‌ است ‌. جلوی‌ ظروف‌ آب‌ و غذا باید میله‌ باشد تا پرنده‌ بتواند بر روی‌ آن‌ بنشیند ضمن‌ اینکه ‌ظروف‌ آب‌ و غذا نباید زیر میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ باشند چر که‌ با مدفوع‌ پرنده‌ آلوده‌ می‌شوند. آب‌ همیشه‌ تازه‌ و تمیز باید در اختیار پرنده‌ باشد. کف‌ قفس‌ باید هر روز و کل‌ قفس‌ ۳ – ۴ روز یک‌ بار تمیز شوند.

میله‌ داخل ‌قفس‌: میله‌های‌ چوبی‌ نسبت‌ به‌ پلاستیکی‌ ارجح‌ هستند ضمن‌ اینکه‌ بهتراست‌ قطر میله ‌ها متفاوت‌ باشد. به‌ طور کلی‌ قراردادن‌ شاخه‌ درخت‌ بویژه‌ به‌ جای‌ میله ‌های‌ بالایی‌ قفس‌ مناسبتر است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند از آن‌ بالا رفته ‌ضمنا ناخن‌هایش‌ نیز ساییده‌ می‌شود.

اسباب‌ بازی‌: مرغ‌ عشق‌ آینه‌ را دوست‌ دارد. می‌توان‌ یک ‌آینه‌ کوچک‌ را داخل‌ قفس‌ قرار داد تا پرنده‌ خود را ببیند. اسباب‌ بازیهای‌ دیگر مورد علاقه‌ مرغ‌ عشق‌ شامل ‌نردبان ‌، تاب ‌، توپ‌ پینگ ‌پنگ‌ آویزان‌ و زنگ ‌می‌باشند.

نگهداری در پاسیو: محیط پاسیو اگر هوای تازه و با تهویه مناسب داشته باشد محل بسیار خوبی است به شرط آن که:

_در معرض تابش مستقیم خورشید نباشد.

_گیاهان داخل آن سمی نباشند (می توانید از گیاهان و درختچه های مصنوعی استفاده کنید).

_تهویه مناسب برای هوا داشته و زیاد مرطوب ، گرم و سرد نباشد.

چند نکته مهم

برای داشتن مرغ عشق های سالم رعایت بعضی از نکات الزامیست که در ذیل مختصرا ذکر میگردد :

۱- مرغ عشق هایی که تازه خریداری شده اند را تا اطمینان از سالم بودنشان در قرنطینه نگهداری کنید.

۲- به محض مشاهده علائم بیماری در هر کدام از مرغ عشق ها ، آن را از بقیه جدا کنید و سپس به مداوایش بپردازید.

۳- سعی کنید از میله ها و ظروف غذاخوری پلاستیکی و بدون درز و شکاف و شکستگی استفاده کنید.

۴- از قفس مناسب جهت نگهداری مرغ عشق (۷۵ ‚ ۶۰ ‚ ۱۰۰ سانتیمتر) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی و در نتیجه چاقی مرغ عشق و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها می شود.

۵- میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشه و امکان تحرک پرنده زیادتر گردد.

۶- میله ها را در جای خود کاملاً محکم کنید و حداقل دو هفته یکبار میله ها و ظروف غذاخوری را از قفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.

۷- حداقل روزی یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید.

۸- روزانه یکبار دانخوری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه کنید تا مرغ عشقها گرسنه نمانند.

۹- هر ماه یکبار مرغ عشقها را (البته در صورتی که جوجه و یا تخم نداشته باشند) در یک قفس دیگر گذاشته و قفس را ابتدا با اسپری های حشره کش یا مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید و پس از یک ساعت کاملاً با آب و مواد شوینده آنها را بشویید و بگذارید با نور خورشید خشک شوند.

۱۰- هفته ای دو بار ظرف حمام برای مرغ عشقهای خود بگذارید(البته در جای گرم و غیر از زمان جفتگیری).

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟ برای این کار دو روش وجود دارد و بسته به فرد بکار گیرنده و میزان زمانی که می خواهد برای این کار اختصاص دهد متفاوت می باشد (البته اصول ایجاد رفتار در هر دو مورد یکسان است و تفاوت آنها در مرحله ابتدای آنها می باشد) ؛ من در ذیل هر دو روش را همراه اصول حاکم بر آن توضیح میدهم :

روش اول : این روش دیر بازده بوده و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد اما کاملا بر قوانین اخلاقی منطبق است ، این روش در ابتدا به ساکن بر پایه عادی شدن و حذف محرک بی اثر استوار است و پس از آن بسته به راهکاری که شما پیش می گیرید میتواند بر طبق اصول یادگیری شرطی شدن کلاسیک و یا فعال ادامه یابد ؛ حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : در این متد ، شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می کنید (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان ، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد) پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان ، در این دوره ای که هر روز با او صحبت می کرده اید و به او غذا داده اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحا به یک محرک بی اثر تبدیل شده اید) خوب ، هم اینک نوبت مرحله دوم کار است ، این مرحله و روشی که پیش می گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلا اگر می خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم ؛ البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس العمل نشان داده و به سمت شما جذب میشود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می شود (به این  الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می گویند). اما برای ایجاد رفتار پیچیده تر این  الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است . در این مورد ، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می گردد . حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعا احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس اگر منتهی به تنبیه شود احتمال تکرار کاهش خواهد یافت لازم به ذکر است که این الگوی یادگیری بیشتر در مورد حیوانات بزرگ و باهوش (از جمله اسب ، سگ و … ) بسان آنهایی که در سیرک هستند متداول است و در مورد مرغ عشق کارایی چندانی ندارد ؛ به دلیل اینکه این نوشته مستقیما در مورد مرغ عشق می باشد از توضیح وبسط این الگوی یادگیری خودداری می کنم.

حال به روش  دوم می پردازیم : قبل از توضیح در مورد این روش باید متذکر شوم تمام اصول بنیادی این متد مثل روش قبل است و تنها تفاوت آنها این است که در روش اول باید مدتی را صرف غذا دادن و صحبت کردن با حیوان می کردید تا به شما عادت کند (شناسایی به عنوان یک محرک بی اثر) که در این راهکار نیازی به آن نیست ، در این روش شما باید بالهای مرغ عشق را کوتاه کرده و از اصل گرسنگی برای جذب حیوان استفاده کنید فی الواقع چیدن بالها منجر به عدم توانایی گریز پرنده می شود و گرسنگی دادن ، حیوان را مجبور به اعتماد میکند که مجموعا علاوه بر کاهش چشمگیر مدت زمان عادی شدن همراه با شرطی شدن کلاسیک می باشد. حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : ابتدا شاه پرهای مرغ عشق خود را کوتاه کنید (اگر آنها را بکشید بعد از ۶ هفته رشد کامل کرده و پرنده شما مجددا قادر به پرواز خواهد بود ولی اگر آنها را کوتاه کنید تا اولین پرریزی عملا صاحب شاه پر نخواهند شد و توانایی پرواز را بدست نخواهند آورد . اصولا چیدن پر نسبت به کشیدن آن دارای دو مزیت است : اول اینکه به پرنده خود آزار نرسانیده اید و دوم اینکه مدت زمان بیشتری برای آموزش و جلوگیری از گریز در اختیار دارید پس قطعا چیدن پر بر کشیدن آن ارجح است) سپس ظرف غذا و همه مواد خوراکی را از قفس بیرون بیاورید (ظرف آب را هرگز برندارید چرا که ممکن است آب دادن به پرنده را فراموش کنید و منجر به تلف شدن آن شوید) و حدودا نیمی از روز تا یک روز پرنده را به حال خود رها کنید پس از آنکه متوجه شدید حیوان شما به شدت گرسنه شده در کف درست خود ارزن ریخته (البته اگر از قبل با علایق حیوان خود آشنا باشید می توانید غذای مورد علاقه اش را در دستتان ریخته و به او بدهید که مطمئنا این کار به جذب پرنده بسمت غذا تاثیری بسزا خواهد داشت) و درون قفس ببرید تا به سمت آن جذب شود سپس این کار را برای مدتی ادامه بدهید تا پرنده به شما عادت کند (می توانید از همان ابتدا هنگام غذا دادن یک صدای خاص را برای پرنده ایجاد کنید تا به آن صدا شرطی شود).

نکته : حال که به تفصیل دو روش را توضیح دادم لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که من بشخصه راهکار اول را ترجیح میدهم چرا که علاوه بر عدم آزار رساندن به حیوان برای خود شخص هم لذتبخش است.

آب تنی: آب تنی خصوصا در فصول گرم سال و هنگام پرریزی بسیار ضروریست. چرا که موجب تحریک رشد سریع پرهای جدید می شود. در برخی از موارد به علت طولانی شدن فواصل بین آب تنی ها ممکن است برخی از پرنده ها میل به آب تنی را از دست بدهند و یا جوجه هایی که برای اولین بار با ظرف آب تنی آشنا می شوند ممکن است رغبتی به این کار نداشته باشند. بعد از استحمام پرنده به آراستن خود می پردازد. پرهای خودش را لرزانده و با نوک خود آنها را مرتب می کند. سپس به کمک نوکش ، مواد چربی ترشح شده از غده ای که در بالای محل اتصال دم به بدنش قرار دارد را روی کلیه پرهای خود می مالد. این روغن باعث براقی پرها شده و به عنوان یک ماده محافظ طبیعی عمل می کند. برای آب تنی ظرفی حاوی آب با درجه حرارتی حدود دمای اتاق و با عمقی کم به طوری که پرنده بتواند به راحتی داخل آن آب تنی کند را کف قفس قرار بدهید تا پرنده درون آن استحمام کند. پس از استحمام به علت ریختن آب بر روی کف قفس خشک کردن و یا تعویض پوشش کف آن ضروریست.

پرواز ازاد : مرغ‌ عشق‌ نیاز به‌ پرواز آزاد دارد. در صورتیکه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ کرده‌، می‌تواند هر روز بیرون‌ بیاید و در اتاق‌پرواز کند. برای‌ این‌ کار ابتدا باید شرایط اتاق‌ کاملا مناسب‌ باشد. در و پنجره‌ها بسته‌، بخاری‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد. آنگاه‌ می‌توان‌ در قفس‌ را باز کرده‌ تا پرنده‌ ۲۰-۳۰ دقیقه‌ بازی‌ کند. پرنده‌ای‌ که‌ به‌ قفس‌ خود عادت‌ کرده‌ پس‌ ازاین‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ بویژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ برای‌ بازی‌ بیرون‌ آورده‌ شود

صحبت کردن: مرغ‌ عشق‌ تا حدی‌ قادر است‌ صحبت‌ کردن‌ را بیاموزد.ولی نمیتوان مطمئن بود که حتما یاد میگیرد. بهترین‌ زمان‌ برای‌ یاد دادن‌ از حدود ۵-۶ هفتگی‌ است‌. پرنده‌نر از نظر یادگیری‌ بهتر از ماده‌ می‌باشد. برای‌ یاد دادن‌ باید توجه‌ کرد که‌ کلمه‌ بدقت‌ و بارها تکرار شود. با توجه‌ به‌ اینکه ‌پرنده‌ معنی‌ کلمه‌ را نمی‌فهمد باید کلمه‌ به‌ یک‌ شکل‌ تکرار گردد.

تغذیه‌: غذای‌ اصلی‌ مرغ‌ عشق‌ در اسارت‌ و آزادی‌ دانه ‌است‌. دانه‌ها شامل‌ ۲ گروه‌ مهم‌ هستند :

۱– دانه‌ غلات ‌: کربوهیدرات‌ زیاد وچربی‌ کم‌ دارند ، مانند ارزن‌ (طبیعتش سرد و خشک می باشد و دانه ایی قلیایی و سرشار از پروتئین و منبعی غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنی گوناگون است) و ذرت‌.

۲- دانه‌های‌ روغنی‌ : چربی‌ زیاد وکربوهیدرات‌ کم‌ دارند ، مانند تخم‌ کتان (طبیعتش گرم بوده و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربوهیدرات و املاح معدنی میباشد) یا تخم‌ آفتابگردان‌.‌

غذای‌ مناسب ‌مرغ‌ عشق‌ ارزن‌ می‌باشد ولی‌ این‌‌ غذای‌ کاملی‌ نیست‌ بویژه‌ هنگام‌ تولید مثل ‌و برای‌ بالانس‌ کردن‌ آن‌ اضافه‌ کردن‌ یک‌ دانه‌ روغنی‌ (مانند تخم‌ کتان‌) لازم‌ است ‌. علاوه‌ بر اینها سبزیجات‌ (مانند هویج ‌، کلم‌) ، میوه‌های‌ تازه‌ (مانند سیب‌) و نیز مکمل‌ توصیه‌ می‌شوند. باید توجه‌ داشت‌ که‌ هر نوع‌ تغییر جیره‌ به‌ تدریج ‌انجام‌ شود.

نکته : حتما به ازای هر یک کیلو ارزن ۲۰۰ گرم تخم کتان با آن مخلوط کنید نه بیشتر و نه کمتر چون تخم کتان یه دانه روغنیست و برای تامین بسیاری از مواد بدن آنها ، مخصوصا برای گرفتن نطفه موثر میباشد.

شما می توانید هفته ای ۲_۳ بار به اندازه یک قاشق غذاخوری برنج ( به صورت کته ) به مرغ عشق بدهید.

نان: نان سبوس دار و کم نمک را با آب گرم خیس کنید تا نرم شود و بعد در قفس بگذارید.

سبزیجات و میوه: سبزیجاتی مثل شوید ، جعفری ، کاهو (برگ کاهو طبیعتی سرد دارد و تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست میباشد) ، هویج (طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین A و املاح معدنیست) و میوه هایی چون سیب (طبیعتی معتدل داشته و سرشار از ویتامینهای گوناگون است) را همواره در برنامه غذای آنها بگنجانید.

تخم مرغ: تخم مرغ را به صورت آبپز شده در اختیار آنها بگذارید(هفته ای ۱ یا ۲ مرتبه).

جوانه ها : کامل ترین و حیاتی ترین بخش جیره غذایی مرغ عشق است (که متاسفانه بسیار مورد غفلت قرار میگیرد). دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ویتامینها و پروتئین ها ، املاح معدنی ، کربوهیدراتها و قندهای طبیعی میشوند و برای مصرف مرغ عشقها بخصوص جوجه ها بسیار مفید است ، حداقل هفته ای یک بار به آنها جوانه گندم بدهید.

مکمل‌: دو مکمل‌ مهم‌ برای‌ مرغ‌ عشق‌ سنگریزه‌ (یا شن‌) و کف‌ دریا می‌باشند.

پرندگان‌ دانه ‌خوار از جمله ‌مرغ‌ عشق‌ اغلب‌ قبل‌ از خوردن‌ دانه‌ اقدام‌ به‌ خوردن‌ سنگریزه‌ می‌کنند. سنگریزه ‌در سنگدان‌ پرنده‌ کمک‌ به‌ شکستن‌ دانه‌ کرده‌ ونقش‌ مهمی‌ در هضم‌ آن‌ دارد. باید توجه‌ داشت‌ که‌ سنگریزه‌ آلوده‌ نباشد.سنگریزه را هم میتوان با ارزن مخلوط کرد(البته با نسبت خیلی اندک) و هم میتوان جداگانه در یک ظرف دهان گشاد ریخته و در کف قفس گذاشت.

کف دریا پوسته نوعی نرم تن دریاییست که حاوی کلسیم بوده و باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می شود . ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به آن می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود.

آب‌ (برای‌ نوشیدن‌ واستحمام) : آب‌ تازه و‌ در ظرف‌ تمیز باید همیشه‌ در دسترس‌ باشد . بهتر است‌ آب‌ هر روزعوض‌ شود . پرنده‌ برای‌ آراستن‌ پرهای‌ خود نیز نیاز به‌ آب‌ دارد.

ویتامین: بدن تمام موجودات زنده برای انجام اعمال حیاتی نیازمند پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ها ، موادمعدنی و ویتامین هاست و این نیازها با مصرف مواد غذایی مختلف و متنوع تامین می شود . ویتامین ها دسته ای از مواد مغذی هستند که دارای معدودی از خصوصیات شیمیایی می باشند . این مواد ترکیبات آلی هستند که بوسیله نسوج بدن سنتز نمی شوند و بمقدار خیلی کم وجود آنها در جیره های غذایی لازم است . ترکیبات مذکور اجزا ساختمانی بزرگی از بدن را تشکیل نمی دهند و بیشتر بعنوان تنظیم کننده متابولیسم عمل می کنند . ویتامین ها بصورت محلول در چربی و آب وجود دارند . با توجه به مراتب فوق و از آنجا که مرغ عشقها و سایر پرندگان محصور در قفس ، در طبیعت نیازهای خود را بامصرف دانه های کال و رسیده ، علوفه سبز و بسیاری مواد غذایی دیگر تامین می کنند به نظر می رسد استفاده از ویتامین ها برای آنها در زمان زندگی در اسارت ضرورت دارد و ضمنا ارزش غذایی دانه ها بمرور زمان و بر اثر ماندن و انبار شدن کاهش پیدا میکند و باعث کاهش میزان ویتامینها موجود در آنها می شود لذا استفاده از مولتی ویتامین ها می تواند این کاهش را جبران نماید . وقتی پرنده شما سالم و سرحال هم می باشد باید علاوه بر میوه و سبزیجات ، هفته ای دو بار در ظرف آب آنها ، نصف قرص جوشان مولتی ویتامین (یا ۱۲ قطره) و یک چهارم قرص جوشان کلسیم بریزید (یا ۱۰ قطره). اکیدا توصیه می شود بعد از ۲۴ ساعت ظرف آب را بشویید (به دلیل رشد سریع پارازیتها در این محیط غنی شده هرگز نگذارید ظرف آب حاوی مولتی ویتامین بیش از ۲۴ ساعت بماند بلکه آن را به دقت بشویید).

نکته : موقع شستن ظرف آب ، بهتر می باشد از آب داغ و مقدار بسیار کم مایع ظرفشویی استفاده نموده ، ظرف را با شیشه شور یا با یک مسواک کهنه بشویید.

انواع ویتامین ها و خواص آنها

ویتامین B برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و ساز بدن ضروریست.

آثار کمبود ویتامین : کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود .

منابع ویتامین : زرده تخم مرغ .

ویتامین B1 در تنظیم اعمال تنفسی وعصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : کبود این ویتامین باعث آماس روده – گرفتگی عضلات – بی اشتهائی می شود .

منابع ویتامین : تخم مرغ.

ویتامین B2 مهمترین عامل در رشد بدن می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث لاغری – توقف رشد -اختلالات تنفسی – بیماریهای پوستی -اختلالات گوارشی می شود .

منابع ویتامین : این ویتامین در اسفناج – شیر – سفیده تخم مرغ.

ویتامین B6 در سوخت و ساز مواد گلواسیدی و غذا موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث کاهش شدید وزن و اختلالات حرکتی می شود .

منابع این ویتامین : این ویتامین در جوانه گندم – ذرت – سبزی ها – برنج – زرده تخم مرغ.

ویتامین B12 در رفع عوارض عصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث رشد نامناسب و ایجاد پرهای ناقص می شود.

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ.

ویتامین C در تنظیم عمل بافتها و ایجاد مقاومت در بدن بسیار موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی جلدی – ضعف شدید می شود.

منابع این ویتامین : جعفری – کاهو.

ویتامین D در رشد و سفت شدن استخوانها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث نرم شدن و کج شدن استخوانها می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – زرده تخم مرغ – و نور آفتاب.

ویتامین E این ویتامین باعث تقویت اعضای تناسلی می شود .

آثار کمبود ویتامین : باعث عقیم شدن پرنده می شود .

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ – جوانه گندم – کاهو – کلم.

ویتامین F در رویش پرها و لطافت آنها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد زخمهای جلدی و اختلالات در هضم غذا می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – جوانه گندم.

ویتامین K مهمترین ویتامین برای انعقاد خون می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی – ورم روده -طولانی شدن زمان انعقاد خون می شود .

منابع این ویتامین: گوجه فرنگی،اسفناج،زرده تخم مرغ،کلم گل

مطالب ارائه شده حاصل زحمات اقای سعید رنگین کمان میباشد

وبلاگ اقای رنگین کمان:http://budgerigars.mihanblog.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

3,178 دیدگاه در “شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

  1. sara

    همین که خریدم بردمش دکتر حس کردم ببخشید اضهال استفراق داره و جای شما بودم مگفتم چی کار کنی خوب میشه و تعویض نمی کنم۱

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خسته نباشید چطوری جای ما بودین و ندید میگفتین طرف چکار کنه ؟؟!! شما علائم بیماری پرنده رو نمیگید بعدا روش درمانش رو میخواهید و فقط گفتین سالمونلا شاید اون دکتره چرند گفته باشه مثل همین آب پرتغال چه ربطی به اسهال و استفراغ داره.؟؟!!
      خب ممکنه اسهال پرنده و حتی استفراغ اون همون لحظه خرید از ترس و استرس بوده و دکتر هم الکی یه چیزی گفته.
      شما ببین الان این علائم رو داره یا نه ؟؟!!
      برای یکی دو روز اول این حالت میتونه طبیعی باشه مگر اینکه از اول پرنده مریض خریده باشید پس فعلا هیچ دارویی لازم نداره فقط دست کاریش نکنید و از رفتارش دقیق توضیح بدین.
      اینکه احساس کردین بالا میاره یا واقعا بالا آورد اصلا ممکنه طوطی دست آموز بوده و بالا آوردنش نشانه علاقه به صاحبش باشه مثل زمانیکه به جوجه هاشون غذا میدن پس الکی پرنده رو دامپزشکی نبرید. ؟؟!!!
      برای همین گفتم خدمتتون نمیشه هیچی درباره طوطی شما گفت و الان هم با این توضیحات کمی که شما میدین هیچ دارویی نمیشه تجویز کرد و هیچ راهی نداره جز اینکه کامل توضیح بدین.

      پاسخ
  2. ناشناس

    سلام یک سوال داشتم سه هفته پیش یک جفت
    مرغ عشق مولد گرفتم بعد از دو سه روز متوجه شدم ماده تخم داره اما تخم گذاری نمی کنه شکمش رو معاینه کردم ویک لایه زرد شکمش رو فرا گرفته بود علت چیست؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب این اصلا تخم نداره و اینقدر چاق شده که نمیتونه تخم بذاره و یا اینکه تخم داخل شکمش گیر کرده و تبدیل به غده چربی شده. به هر حال این دیگه نمیتونه به این راحتی ها تخم گذاری کنه و باید قفسش رو بزرگتر کنید و میوه و سبزی بیشتر بهش بدین تا کمی لاغر بشه.

      پاسخ
  3. k2

    سلام خسته نباشید آقا مجتبی اگه دم مرغ عشقمو با قیچی بچینم مشکلی واسش پیش نمیاد؟ دردش نمیاد یا نمیمیره ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پرهایی که کامل در اومده باشن بعد از یک هفته دیگه هیچ خونی در اونها جریان نداره و میتونید اونها رو کوتاه کنید و نه درد داره و نه پرنده رو میکشه ؟؟!!
      اصلا چرا میخواهید این کار رو بکنید ؟؟!!

      پاسخ
  4. لاله

    سلام. من یک جفت مرغ عشق دارم ماده بعد از ۲هفته جوجه هاشو یکی یکی از خونه میندازه بیرون بعد بیرون قفس می کشه دلیلش چیه؟
    ولی وقتی نر و ماده رو از هم جدا می کنم ماده بقیه جوجه هاشو بزرگ می کنه دیگه از این وضعیت خسته شدم لطفا راهنمایی کنید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آقا شهریار کامل توضیح دادن اما یک روشی رو بنده به اتفاق یکی از کاربرای سایت انجام دادیم که جواب داد که به شما هم توصیه میکنم از همون روش استفاده کنید ؟؟!!!
      خب روش رو هم بگم شما میتونید دو تا لونه در قفس قرار بدین البته باید قفس هم بزرگ باشه در این حالت وقتیکه ماده آماده تخم گذاری مجدد باشه میره داخل اون یکی لونه و تخم گذاری میکنه و کاری هم به جوجه ها نداره و پرنده نر جوجه ها رو بزرگ میکنه البته خب بعد از اینکه هر کدوم از جوجه ها غذاخور شدن باید جداشون کنید تا دیگه مزاحم والدین و جوجه های دیگه نباشن و والدین هم زیاد ضعیف نشن.

      پاسخ
    2. لاله

      سلام. متشکر از راهنمایی تون. یک سوال دیگه ما امسال توی آپارتمان زندگی می کنیم به نظرتون از پرنده هام توی زمستون چطوری نگه داری کنم چون آب وهوای شهرمون خیلی سرده، یک سوال دیگه اینکه یک مرغ عشق دارم که دستی کردم خیلی پرنده باهوش و شیطونیه ولی خیلی لاغره به تغذیه اهمیت می دم ولی نتیجه ای نداره لطفاً بگین چیکار کنم؟

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        بستگی به نوع پرنده های شما داره اگر فقط مرغ عشق دارید و در تراس از اونها نگهداری میکنید میتونید اطراف تراس ور نایلون بکشید و هم هدرزها رو بگیرید تا سوز سرما داخل نیاد البته بستگی به محل زندگی شما و تغییرات دمایی هم داره اما بهترینش همینه که پلاستیک بکشید و با یک بخاری برقی محل رو گرم نگهدارید هرچند هزینه بخاری برقی زیاد میشه و به صرفه نیست حتی اگر حسابی تراس رو عایق کنید میتونید درب ورودی به اتاق رو باز کنید تا با هوای اتاق گرم بشه این چیزها دیگه دست خودتون هست و به محل و سایز اون فضای شما بستگی داره الان بنده هرچی بگم شاید برای شما خنده دار بیاد و کاربردی نباشه ؟؟؟!!

        پاسخ
  5. شهریار (onlypet.ir)

    سلام
    خب دلیل عمدش یکی عصبی شده پرنده هست که کمتر اتفاق میفته و اگه زیاد پرنده رو دستکاری کنید یا قفس پرنده رو مدام جابجا کنید یا لونه جوجه ها رو دستکاری کنید اتفاق میفته و یکی دیگه امادگی بالا و بیش از حد پرنده هست که مجددا میخوان جفتگیری و تخم گذاری کنن که جوجه ها مزاحم به حساب میان و قاعدتا باید از سر راه برداشته بشن. دلایل ریز و درشت دیگه هم داره مثل عدم تغذیه صحیح پرنده و …. ضمنا گاهی اوقات نگهدارنده تمام تلاشش رو انجام میده و این اتفاق میفته که بهترین کار تعویض ماده یا نر یا هر دو هست چون وقتی به اینکار عادت کنن هردفعه انجام میدن و قابل پیشگیری نیست

    پاسخ
  6. liliyan

    سلام من من یه جفت مرغ عشق دارم که حدودا ۴ ماه پیش به اسم بالغ اونارو خریدم، الان چندروزه که مرغ عشق نر خیلی مستی و بی قراری میکنه، آواز میخونه، دور مادهه میچرخه، سر هم رو میخارونن و نوک به نوک میشن و خیلی باهم خوبن، اما زمانی که نر میخواد جفت گیری کنه، مادهه نوکش میزنه و از خودش دورش میکنه، باید چیکار کنم که مادهه زودتر آماده بشه و تخم بذاره، ممنون میشم کمک کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اول از همه ممکنه هنوز به شما عادت نکرده باشن پس هنگام جفت گیری نگاهشون نکنید تا از شما نترسن.
      دوم باید قفس فضای کافی برای جفت گیری داشته باشه و میله نشیمنگاه طوری باشه که نر ماده روی هم جاشون بشه و دم نر به میله های اطراف و یا سرش به سقف نگیره و ….
      بعد اونها رو با دانه های مقوی و متنوع – میوه – سبزی و … تقویت کنید و صبر کنید.

      پاسخ
  7. احمد

    سلام یه سوال داشتم
    می خواستم بدونم چرا به همه پرندگان نر و ماده پرنده میگن ولی برای مرغ و خروس که نرو ماده هستند اسم گذاشتند ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب در اکثر فرهنگ ها و زبان ها مرغ و خروس رو با دو تا اسم مختلف نامگذاری کردن دلیلش هم احتمالا ریشه تاریخی داشته باشه.

      پاسخ
  8. k2

    سلام خسته نباشید چندتا سوال ازتون داشتم
    ۱- اشکالی نداره اگه دم مرغ عشقامو با قیچی بچینم؟ چیزیشون نمیشه؟ دردشون نمیاد؟ یا ممکنه دیگه رشد نکنه؟
    ۲- یکی از مرغ عشقام علاقه زیادی داره که ببرمش جلو آیینه منتها این خودشو که تو آیینه میبینه فکر میکنه یه مرغ عشق دیگه هم روبه روشه هی نوکشو میزنه به آیینه پاشو بالا میبره انگار که میخواد بره تو آیینه میخواستم بدونم این ممکنه باعث بشه مرغ عشقم روانی بشه؟
    ۳- یه مرغ عشق ماده دارم که احساس میکنم از ناحیه سرش دچاره عفونت شده چون نسبت به مرغ عشقای دیگه زیاد سرشو میحارونه به خصوص قسمت گوشاشو عطسه زیاد میکنه مدام در حال عطسه کردنه هم عطسه های آروم هم شدید به خصوص موقع غذا خوردن مطمئنم سرما نخورده چون علائم سرما خورده گیشونو میدونم چطوریه ولی این اصلا پف نمیکنه غذا هم خوب میخوره ولی مدام در حال خاروندن خودشه مخصوصأ سرو کلش با کپسول تتراسیکلین ممکنه برطرف بشه؟
    مرسی.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – حالا چه کاریه دم اینها رو بچینید ؟؟!!! نه اگر رشد دم کامل شده باشه دیگه خونی در اون نیست و دردی هم نداره اما تا زمان پر ریزی آینده باید صبر کنید چون دیگه رشد نمیکنن و حتما باید بیوفتن تا مجددا پر جدید رشد کنه بنظرم این کار رو نکنید و اصلا هیچ دلیلی برای این کار وجود نداره ؟؟؟!!!
      ۲ – اگر تنوعی باشه خیر اما اگر دائمی باشه بله مشکل پیدا میکنه.
      ۳ – راه درمانش ابتدا آبتنی هست و بعدا روزی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه حمام آفتاب ملایم و استفاده از یک کپسول تتراسیکلین در یک لیتر آب و پر کردن ظرف آبخوری با این محلول دارو به مدت ۲۴ ساعت می باشد.

      پاسخ
  9. امیرحسین

    باسلام و عرض تشکر بابت مطالب مفیدتون…
    میخوام یه مرغ عشق بگیرم اما نمیدوم نر بگیرم یا ماده،میخواستم بدونم کدوم یکیشون کمتر سر صدا میکنه؟
    قبلا یه جفت داشتم بخاطر همین سر و صدای زیاد مجبور شدم بفروشمشون
    درکل چکار کنم که کمتر سروصدا کنه؟
    (فقط یه دون میخوام بگیرم)ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب دوست من مرغ عشق رو نباید تکی بگیرین. حتما جفت بگیرید. اگه تکی بگیرید حالا چه ماده یا نر دپرس میشه و از دست میره. تاکید میکنم حتما جفت بگیرین. بعدم وقتی پرنده یا حیوونی رو میخرید باید با سر و صداشون یا شرایط نگهداریشون هم کنار بیاین. مرغ عشقم سر و صدا داره مخصوصا اول صبح و نزدیک غروب

      پاسخ
  10. ناشناس

    سلام من ۲ جفت مر غ عشق دارم ۱ هفته پیش رفتم مسافرت ۱ هفته نبودم اینا با ماهیام رو سپردم به دوستم حالا برگشتم دیدم نه به مرغ ها ونه به ماهی ها غزا داده حالا یکی از مرغ عشق ها حالش بده ولی بغیه نه ایا مریضه یا گرسنه حا یکم غزا خورد ولی هنوز……چیکار کنم ببخشید یه سوال اکواریومم ۳ماه پیش انگل ارنه ا یا قلاب دار زد تمام ماهیانش را فوختم واکواریوم رابا متیل و نمک و پرمنگنات شستم ولی امروز دوباره …… چیکار کنم داروی مخصوص هم جواب نداد دستمو کردم تو اب مشکلی برام پیش نمیاد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب مشخصه مرغ عشق شما از گرسنگی بی حال و غشی شده بهتره از بقیه جداش کنید و در ظرف آبخوریش مقدار یک قاشق چای خوری عسل و ۵ تا ۷ قطره آب لیموی تازه بریزید دقت کنید عسل زیادی مصرف نکنید.
      ضمنا مصرف ویتامین هم در ظرف آبخوریش به مدت ۲۴ ساعت میتونه مفید باشه ممکنه این پرنده به حدی ضعیف شده باشه که نتونه درست دانه بخوره پس بهتره سبزی – میوه و جوانه گندم تازه بهش بدین تا نرم باشه و راحت تر بتونه بخوره تخم مرغ آب پز هم براش مفیده.
      لرنه آ هم تا اونجا که بنده میدونم مشکلی برای دست شما ایجاد نمیکنه و یک بخش هم مخصوص لرنه آ در سایت داریم مطالعه بفرمایید.
      بنظر میاد شما ماهی آلوده به آکواریوم اضافه کردین چون با این کارهایی که شما فرمودین باید لرنه آ ریشه کن میشد ضمنا هر سوالی رو لطفا در جای خودش مطرح بفرمایید.

      پاسخ
  11. hamed

    سلام به همه
    من نزدیک به یک ماهه یک جفت مرغه عشق خریدم
    هیچ مشکلی هم ندارن
    فقط زیادی میخوابن اینا!!!!!
    فک میکنین دلیلش چیه؟؟؟
    اتاق دما و گردش هواش خوبه ولی نور نسبتا کمی داره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر همه چی خوب باشه ممکنه به دلیل نور کم و یا بی سر و صدا بودن محل باشه.

      پاسخ
  12. ناشناس

    باسلام وباکمال تشکرازشمادوستان من یه جفت مرغ عشق دارم که خیلی آروم وساکت میشینند روی چوب وهمیشه کسل اند چکار کنم که جنب و جوش آنها زیاد بشود . ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما دوست گرامی چون سوال شما و دوستمون سعید یکی بود هر دو رو با هم جواب دادم.

      پاسخ
  13. SAEED

    سلام منیه جفت مرغ عشق دارم که تا حالا دو بار تخم گذاشتند اما حالا خیلی کسل هستندهمش یه جامیشینن وماده هی دمشو تکون میده بعضی وقتا همدیگه رو تیمار میکنن البته به خاطر سرما جاشونو عوض کردم.ممنون میشم راهنمائیم کنید.باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب خونه شما خلوت و بی سر و صدا هست دوست عزیز و چون مرغ عشق پرنده اجتماعی هست اگر نصف روز در منزل هیچکس نباشه خب کسل و بی حال میشه بهتره براشون رادیو روشن بذارید و یا یک جفت دیگه هم تهیه کنید تا با دیدن همدیگه تحریک بشن.

      پاسخ
  14. مهدی احمدی

    سلام من مهدی از کرمانشاه هستم من یک جفت مرغ عشق دارم که تا امروز ۴ تا تخم گذاشته امروز متوجه شدم که نره خیلی بی قراری میکنه و دایم میره تو لونه پیشه ماده و صدای جابه جا شدن تخم ها میاد دوستان به نظر شما اون میخواد تخم هارو بشکنه اگه اینتور باشه نره رو جدا کنم یا نه ممنون میشم اگه کمکم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز لطفا سوال تکراری نپرسید و برای دریافت پاسخ صبر کنید اون سوال شما رو بنده حذف کردم.
      خب نمیشه که نر رو جدا کنید و ماده به تنهایی نمیتونه روی تخم ها بخوابه و به جوجه ها غذا بده.
      خیلی اتفاق مهمی نیست و معمولا این کارها رو میکنن اما یه مشکلی که هست ممکنه شما زیادی نر رو تقویت کردین و مست شده باشه و دوست داره جفت گیری کنه اگر اینجور باشه بله تخم ها رو میشکنه و ماده رو هم میزنه اما جداش هم بکنید ماده به تنهایی شانس بیارید فقط یک جوجه رو بثمر میرسونه تازه همون هم شاید موفق نشه و یا تخم ها خراب بشن و یا جوجه ها تلف بشن.

      پاسخ
  15. مهدی احمدی

    ممنون . مشکل اینجاست که امروز وقتی تو لونه رو نگاه کردم تخما کمی کثیف شده بودن میترسم تخما خراب شده باشن بنظر شما این کثیفی مال نره است و تخما جوجه نمیشن دیگه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیلی موضوع مهمی نیست و تخم ها اگر کثیف هم شده باشن جوجه میشن مشکلی ندارن فقط اگر بیش از حد کثیف بشن ممکنه جوجه داخل تخم گیر کنه اما معمولا مرغ عشق به جوجه هاش کمک میکنه از تخم بیرون بیان.

      پاسخ
  16. مهدی احمدی

    سلامی دوباره یک جفت مرغ عشق من که حدود ۱۲ روز از اولین تخمش میگزره و۶ تا تخم داره وقتی تخم هاشو زیر نور گذاشتم متوجه شدم که هیچ کدام از تخم هاش هیچ تعقیری نکردن و حتی یکی از تخماشو شکستم دیدم که اصلا نطفه نداره ممنون میشم اگه کمکم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب متاسفانه تخم ها بدون نطفه هستن بنظر بنده دست به تخم ها نزنید و بذارید تا روز آخر پرنده روی تخم ها بخوابه چون اگر تخم ها رو بردارید پرنده زود تخم میذاره و ضعیف میشه و ضمنا ممکنه ساعتش به هم بخوره و یادش بره چقدر باید روی تخم ها بخوابه و مرتبه های آینده هم زودتر از روی تخم ها بلند بشه.
      نطفه نداشتن تخم ها نیز دلایل مختلفی داره از جمله خواهر برادر و هم خون بودن جفت ها -کوچک بودن قفس و جفت نخوردن ماده – ضعف ماده و یا نر چون برای نطفه اسپرم نر و تخمک ماده لازمه و هر کدوم که نباشه نطفه ای تشکیل نمیشه.
      شما باید دانه های مخلوط و متنوع – میوه – سبزی – ذرت تازه – تخم مرغ آب پز – جوانه گندم تازه به پرنده ها بدین تا نطفه اونها تقویت بشه.
      ماهی یک روز هم در ظرف آبخوری مولتی ویتامین بریزید.

      پاسخ
  17. ناشناس

    سلام من ۸ ماهه که یه جفت مرغ عشق دارم، حدود ۲ ماه پیش نر خیلی مستی میکرد، اما ماده آماده نبود و اجازه جفت گیری بهش نمیداد، بعدش دوره پرریزی شروع شد،بعد از اون خیلی آروم شدن و نر دیگه مستی نمیکنه و از مستی افتاده، بهم توصیه کردن که یکی از اونا رو عوض کنم، میخواستم ببینم این کار درستیه؟ اگر آره، کدومشون رو باید عوض کنم، نظر خودم اینه که ماده رو عوض کنم، ممنون میشم که راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده هر دو رو تعویض کنید و یک جفت مولد بخرید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *