شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

مرغ عشق یکی دیگر از اعضای خانواده طوطی ها میباشند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. نگهداری اسان این پرنده به صورت جفت و قیمت مناسب ان در کشور عزیزمان انها را به یک پرنده ایدال یا حیوان خانگی مناسب بدل کرده است. نگهداری غیر اصولی انها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و نگهداری لذت بخش انها به یک تجربه تلخ بدل خواهد شد. در این قسمت مقاله ای جهت اصول صحیح نگهداری و پرورش این پرندگان زیبا قرار داده شده که در ادامه متن میتوانید مشاهده کنید

به ادامه متن توجه کنید

مطالب ارائه شده در ادامه متن حاصل تلاش اقای سعید رنگین کمان میباشد که برای ان بسیار زحمت کشیده اند و از همینجا از ایشان تشکر میکنم. مطالب بسیار کامل و اصولی توضیح داده شده در هر صورت برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبلاگ ایشان هم مراجعه فرمایید

تاریخچه: مرغ‌ عشق‌ (Budgerigar) یکی‌ از اعضا کوچک‌ خانواده‌ طوطی‌ها محسوب‌ می‌شود. مهد این‌ پرنده‌ زیبا استرالیا می‌باشد.در طول‌ قرن‌ ۱۹ و ۲۰ هزاران‌ جفت‌ از این‌ پرنده‌ به‌ سایر قاره‌ها آورده‌ شد و خیلی‌ زود توانست‌ جای‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌حیوان‌ خانگی‌ محبوب‌ باز کند. رنگهای‌ زیبا، صدای‌ دلنشین‌، توانایی‌ تقلید صدا، طبیعت‌ اجتماعی‌، نگهداری‌ آسان‌ وقیمت‌ ارزان‌، مرغ‌ عشق‌ را به‌ یکی‌ از محبوب‌ترین‌ پرندگان‌ تبدیل‌ کرده‌ است‌.

مرغ‌ عشق‌ در رنگهای‌ متنوعی‌ وجود دارد که‌ از جمله‌ آنها سبز، زرد، آبی‌ و شیری‌ می‌باشد. در طبیعت‌ به‌ کمک‌ منقارقوی‌ و شکل‌ انگشتان‌ پاهایش‌، دو انگشت‌ رو به‌ جلو و دو تا رو به‌ عقب‌ به‌ راحتی‌ از شاخه‌ها بالا می‌رود

بلوغ وتشخیص جنسیت: مرغ‌ عشقها‌ حدودا در ۳ ماهگی‌ بالغ‌ می‌شود. برجستگی‌ روی‌ قاعده‌ منقار در غالب‌ پرندگان‌ نر بالغ‌ آبی‌ روشن‌ یا بنفش‌و در ماده‌ بالغ‌ قهوه‌ای‌ است‌. البته‌ این‌ رنگ‌ در نابالغین‌ کاملا مشخص‌ نیست‌ ضمن‌ اینکه‌ هنگام‌ بیماری‌ یا پیری‌ رنگ‌بتدریج‌ کم‌ می‌شود.مرغ‌ عشق‌ ماده‌ در هر نوبت‌ به‌ طور متوسط ۴-۶ تخم‌ می‌گذارد. جوجه‌ها ۱۶-۱۸ روز بعد از تخم‌ بیرون‌ آمده‌ و۲۴-۲۸ روز در لانه‌ می‌مانند. در طول‌ این‌ مدت‌ جوجه‌ها به‌ شدت‌ وابسته‌ به‌ مادر هستند

خریداری: باید توجه‌ داشت‌ که‌ مرغ‌ عشق‌ (مانند سایر حیوانات‌ خانگی‌) حتما باید از جای‌ مطمئن‌ خریداری‌ شود. سن‌ مناسب‌برای‌ خرید ۶-۷ هفتگی‌ است‌. هنگام‌ خرید به‌ وضعیت‌ پرها دقت‌ کنید چرا که‌ نشانه‌ خوبی‌ از وضعیت‌ کلی‌ پرنده‌ است‌.در پرنده‌ سالم‌ پرها صاف‌، شفاف‌ و درخشان‌ می‌باشند در حالیکه‌ پرنده‌ بیمار کسل‌ بوده‌ و پرهای‌ ژولیده‌ای‌ دارد. چشم‌هاباید شفاف‌، درخشان‌ و فاقد تورم‌ باشند. پاها به‌ راحتی‌ میله‌ قفس‌ را بگیرند و پرنده‌ در حالت‌ ایستاده‌ زاویه‌ ۳۰ نسبت‌ به‌خط قائم‌ داشته‌ باشد. اطراف‌ مخرج‌ طبیعی‌ و پرنده‌ شاداب‌ باشد

نکته: مرغ‌ عشق‌ خیلی‌ زود اهلی‌ شده‌ و به‌ خانه‌ خو می‌گیرد. می‌توان‌ به‌ آن‌ یاد داد که‌ روی‌ انگشت‌ بنشیند حضورسگ‌ و گربه‌ موجب‌ ناراحتی‌ پرنده‌ می‌شود حتی‌ اگر به‌ آن‌ دسترسی‌ نداشته‌ باشند.

نگهداری

قفس:

ابعاد: اندازه‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ یک‌ جفت‌مرغ‌ عشق‌ ۷۵‚۶۰‚۱۰۰سانتیمتر می‌باشد. داشتن‌ میله‌های‌ افقی‌ (نسبت‌ به‌ عمودی‌) ارجح‌ است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند برای‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ کند.

مکان‌ قفس‌: قفس‌ را باید در اتاقی‌ روشن ‌، با هوای‌ مناسب‌ و درجریان‌ (با دمای‌ ۱- ۲۶ سانتیگراد بدون‌ تغییرات‌ ناگهانی‌) ، بدون‌ دود سیگار و در گوشه‌ای‌ از اتاق‌ قرار داد تا پرنده‌ احساس‌ امنیت‌ کند . پرنده‌ نباید در معرض‌تابش‌ مستقیم‌ آفتاب باشد . ارتفاع‌ قفس‌ بهتر است ‌طوری‌ باشد که‌ پرنده‌ حدودا هم‌ سطح‌ چشمان‌ شما باشد تا کنترل آن‌ ساده ‌تر شود . با توجه‌ به‌ اینکه‌ مرغ‌ عشق‌ در شب‌ ساعاتی‌ را می‌خوابد در صورتیکه‌ چراغها روشن‌ است‌ بهتراست‌ روی‌ قفس‌ با پارچه ‌پوشانده‌ شود.

وسایل‌ داخل ‌قفس‌: وسایل‌ لازم‌ برای‌ قفس‌ شامل‌ ظروف‌ آب‌، غذا و سنگریزه‌ و کف‌ دریا می‌باشد. اسباب‌ بازی‌ نیز بویژه‌ برای‌ یک‌ پرنده‌ تنها لازم‌است ‌. کف‌ قفس‌ را می‌توان‌ ترجیحا با کاغذهای غیر چاپی مثل کاغذهای خاص الگوی خیاطی که کاهی و بدون مواد چاپی هستند فرش کنید . آبخوری‌ لوله‌ای‌ ، برای‌ مرغ‌ عشق‌ مناسب‌ است ‌. جلوی‌ ظروف‌ آب‌ و غذا باید میله‌ باشد تا پرنده‌ بتواند بر روی‌ آن‌ بنشیند ضمن‌ اینکه ‌ظروف‌ آب‌ و غذا نباید زیر میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ باشند چر که‌ با مدفوع‌ پرنده‌ آلوده‌ می‌شوند. آب‌ همیشه‌ تازه‌ و تمیز باید در اختیار پرنده‌ باشد. کف‌ قفس‌ باید هر روز و کل‌ قفس‌ ۳ – ۴ روز یک‌ بار تمیز شوند.

میله‌ داخل ‌قفس‌: میله‌های‌ چوبی‌ نسبت‌ به‌ پلاستیکی‌ ارجح‌ هستند ضمن‌ اینکه‌ بهتراست‌ قطر میله ‌ها متفاوت‌ باشد. به‌ طور کلی‌ قراردادن‌ شاخه‌ درخت‌ بویژه‌ به‌ جای‌ میله ‌های‌ بالایی‌ قفس‌ مناسبتر است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند از آن‌ بالا رفته ‌ضمنا ناخن‌هایش‌ نیز ساییده‌ می‌شود.

اسباب‌ بازی‌: مرغ‌ عشق‌ آینه‌ را دوست‌ دارد. می‌توان‌ یک ‌آینه‌ کوچک‌ را داخل‌ قفس‌ قرار داد تا پرنده‌ خود را ببیند. اسباب‌ بازیهای‌ دیگر مورد علاقه‌ مرغ‌ عشق‌ شامل ‌نردبان ‌، تاب ‌، توپ‌ پینگ ‌پنگ‌ آویزان‌ و زنگ ‌می‌باشند.

نگهداری در پاسیو: محیط پاسیو اگر هوای تازه و با تهویه مناسب داشته باشد محل بسیار خوبی است به شرط آن که:

_در معرض تابش مستقیم خورشید نباشد.

_گیاهان داخل آن سمی نباشند (می توانید از گیاهان و درختچه های مصنوعی استفاده کنید).

_تهویه مناسب برای هوا داشته و زیاد مرطوب ، گرم و سرد نباشد.

چند نکته مهم

برای داشتن مرغ عشق های سالم رعایت بعضی از نکات الزامیست که در ذیل مختصرا ذکر میگردد :

۱- مرغ عشق هایی که تازه خریداری شده اند را تا اطمینان از سالم بودنشان در قرنطینه نگهداری کنید.

۲- به محض مشاهده علائم بیماری در هر کدام از مرغ عشق ها ، آن را از بقیه جدا کنید و سپس به مداوایش بپردازید.

۳- سعی کنید از میله ها و ظروف غذاخوری پلاستیکی و بدون درز و شکاف و شکستگی استفاده کنید.

۴- از قفس مناسب جهت نگهداری مرغ عشق (۷۵ ‚ ۶۰ ‚ ۱۰۰ سانتیمتر) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی و در نتیجه چاقی مرغ عشق و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها می شود.

۵- میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشه و امکان تحرک پرنده زیادتر گردد.

۶- میله ها را در جای خود کاملاً محکم کنید و حداقل دو هفته یکبار میله ها و ظروف غذاخوری را از قفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.

۷- حداقل روزی یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید.

۸- روزانه یکبار دانخوری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه کنید تا مرغ عشقها گرسنه نمانند.

۹- هر ماه یکبار مرغ عشقها را (البته در صورتی که جوجه و یا تخم نداشته باشند) در یک قفس دیگر گذاشته و قفس را ابتدا با اسپری های حشره کش یا مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید و پس از یک ساعت کاملاً با آب و مواد شوینده آنها را بشویید و بگذارید با نور خورشید خشک شوند.

۱۰- هفته ای دو بار ظرف حمام برای مرغ عشقهای خود بگذارید(البته در جای گرم و غیر از زمان جفتگیری).

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟ برای این کار دو روش وجود دارد و بسته به فرد بکار گیرنده و میزان زمانی که می خواهد برای این کار اختصاص دهد متفاوت می باشد (البته اصول ایجاد رفتار در هر دو مورد یکسان است و تفاوت آنها در مرحله ابتدای آنها می باشد) ؛ من در ذیل هر دو روش را همراه اصول حاکم بر آن توضیح میدهم :

روش اول : این روش دیر بازده بوده و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد اما کاملا بر قوانین اخلاقی منطبق است ، این روش در ابتدا به ساکن بر پایه عادی شدن و حذف محرک بی اثر استوار است و پس از آن بسته به راهکاری که شما پیش می گیرید میتواند بر طبق اصول یادگیری شرطی شدن کلاسیک و یا فعال ادامه یابد ؛ حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : در این متد ، شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می کنید (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان ، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد) پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان ، در این دوره ای که هر روز با او صحبت می کرده اید و به او غذا داده اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحا به یک محرک بی اثر تبدیل شده اید) خوب ، هم اینک نوبت مرحله دوم کار است ، این مرحله و روشی که پیش می گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلا اگر می خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم ؛ البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس العمل نشان داده و به سمت شما جذب میشود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می شود (به این  الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می گویند). اما برای ایجاد رفتار پیچیده تر این  الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است . در این مورد ، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می گردد . حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعا احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس اگر منتهی به تنبیه شود احتمال تکرار کاهش خواهد یافت لازم به ذکر است که این الگوی یادگیری بیشتر در مورد حیوانات بزرگ و باهوش (از جمله اسب ، سگ و … ) بسان آنهایی که در سیرک هستند متداول است و در مورد مرغ عشق کارایی چندانی ندارد ؛ به دلیل اینکه این نوشته مستقیما در مورد مرغ عشق می باشد از توضیح وبسط این الگوی یادگیری خودداری می کنم.

حال به روش  دوم می پردازیم : قبل از توضیح در مورد این روش باید متذکر شوم تمام اصول بنیادی این متد مثل روش قبل است و تنها تفاوت آنها این است که در روش اول باید مدتی را صرف غذا دادن و صحبت کردن با حیوان می کردید تا به شما عادت کند (شناسایی به عنوان یک محرک بی اثر) که در این راهکار نیازی به آن نیست ، در این روش شما باید بالهای مرغ عشق را کوتاه کرده و از اصل گرسنگی برای جذب حیوان استفاده کنید فی الواقع چیدن بالها منجر به عدم توانایی گریز پرنده می شود و گرسنگی دادن ، حیوان را مجبور به اعتماد میکند که مجموعا علاوه بر کاهش چشمگیر مدت زمان عادی شدن همراه با شرطی شدن کلاسیک می باشد. حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : ابتدا شاه پرهای مرغ عشق خود را کوتاه کنید (اگر آنها را بکشید بعد از ۶ هفته رشد کامل کرده و پرنده شما مجددا قادر به پرواز خواهد بود ولی اگر آنها را کوتاه کنید تا اولین پرریزی عملا صاحب شاه پر نخواهند شد و توانایی پرواز را بدست نخواهند آورد . اصولا چیدن پر نسبت به کشیدن آن دارای دو مزیت است : اول اینکه به پرنده خود آزار نرسانیده اید و دوم اینکه مدت زمان بیشتری برای آموزش و جلوگیری از گریز در اختیار دارید پس قطعا چیدن پر بر کشیدن آن ارجح است) سپس ظرف غذا و همه مواد خوراکی را از قفس بیرون بیاورید (ظرف آب را هرگز برندارید چرا که ممکن است آب دادن به پرنده را فراموش کنید و منجر به تلف شدن آن شوید) و حدودا نیمی از روز تا یک روز پرنده را به حال خود رها کنید پس از آنکه متوجه شدید حیوان شما به شدت گرسنه شده در کف درست خود ارزن ریخته (البته اگر از قبل با علایق حیوان خود آشنا باشید می توانید غذای مورد علاقه اش را در دستتان ریخته و به او بدهید که مطمئنا این کار به جذب پرنده بسمت غذا تاثیری بسزا خواهد داشت) و درون قفس ببرید تا به سمت آن جذب شود سپس این کار را برای مدتی ادامه بدهید تا پرنده به شما عادت کند (می توانید از همان ابتدا هنگام غذا دادن یک صدای خاص را برای پرنده ایجاد کنید تا به آن صدا شرطی شود).

نکته : حال که به تفصیل دو روش را توضیح دادم لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که من بشخصه راهکار اول را ترجیح میدهم چرا که علاوه بر عدم آزار رساندن به حیوان برای خود شخص هم لذتبخش است.

آب تنی: آب تنی خصوصا در فصول گرم سال و هنگام پرریزی بسیار ضروریست. چرا که موجب تحریک رشد سریع پرهای جدید می شود. در برخی از موارد به علت طولانی شدن فواصل بین آب تنی ها ممکن است برخی از پرنده ها میل به آب تنی را از دست بدهند و یا جوجه هایی که برای اولین بار با ظرف آب تنی آشنا می شوند ممکن است رغبتی به این کار نداشته باشند. بعد از استحمام پرنده به آراستن خود می پردازد. پرهای خودش را لرزانده و با نوک خود آنها را مرتب می کند. سپس به کمک نوکش ، مواد چربی ترشح شده از غده ای که در بالای محل اتصال دم به بدنش قرار دارد را روی کلیه پرهای خود می مالد. این روغن باعث براقی پرها شده و به عنوان یک ماده محافظ طبیعی عمل می کند. برای آب تنی ظرفی حاوی آب با درجه حرارتی حدود دمای اتاق و با عمقی کم به طوری که پرنده بتواند به راحتی داخل آن آب تنی کند را کف قفس قرار بدهید تا پرنده درون آن استحمام کند. پس از استحمام به علت ریختن آب بر روی کف قفس خشک کردن و یا تعویض پوشش کف آن ضروریست.

پرواز ازاد : مرغ‌ عشق‌ نیاز به‌ پرواز آزاد دارد. در صورتیکه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ کرده‌، می‌تواند هر روز بیرون‌ بیاید و در اتاق‌پرواز کند. برای‌ این‌ کار ابتدا باید شرایط اتاق‌ کاملا مناسب‌ باشد. در و پنجره‌ها بسته‌، بخاری‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد. آنگاه‌ می‌توان‌ در قفس‌ را باز کرده‌ تا پرنده‌ ۲۰-۳۰ دقیقه‌ بازی‌ کند. پرنده‌ای‌ که‌ به‌ قفس‌ خود عادت‌ کرده‌ پس‌ ازاین‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ بویژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ برای‌ بازی‌ بیرون‌ آورده‌ شود

صحبت کردن: مرغ‌ عشق‌ تا حدی‌ قادر است‌ صحبت‌ کردن‌ را بیاموزد.ولی نمیتوان مطمئن بود که حتما یاد میگیرد. بهترین‌ زمان‌ برای‌ یاد دادن‌ از حدود ۵-۶ هفتگی‌ است‌. پرنده‌نر از نظر یادگیری‌ بهتر از ماده‌ می‌باشد. برای‌ یاد دادن‌ باید توجه‌ کرد که‌ کلمه‌ بدقت‌ و بارها تکرار شود. با توجه‌ به‌ اینکه ‌پرنده‌ معنی‌ کلمه‌ را نمی‌فهمد باید کلمه‌ به‌ یک‌ شکل‌ تکرار گردد.

تغذیه‌: غذای‌ اصلی‌ مرغ‌ عشق‌ در اسارت‌ و آزادی‌ دانه ‌است‌. دانه‌ها شامل‌ ۲ گروه‌ مهم‌ هستند :

۱– دانه‌ غلات ‌: کربوهیدرات‌ زیاد وچربی‌ کم‌ دارند ، مانند ارزن‌ (طبیعتش سرد و خشک می باشد و دانه ایی قلیایی و سرشار از پروتئین و منبعی غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنی گوناگون است) و ذرت‌.

۲- دانه‌های‌ روغنی‌ : چربی‌ زیاد وکربوهیدرات‌ کم‌ دارند ، مانند تخم‌ کتان (طبیعتش گرم بوده و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربوهیدرات و املاح معدنی میباشد) یا تخم‌ آفتابگردان‌.‌

غذای‌ مناسب ‌مرغ‌ عشق‌ ارزن‌ می‌باشد ولی‌ این‌‌ غذای‌ کاملی‌ نیست‌ بویژه‌ هنگام‌ تولید مثل ‌و برای‌ بالانس‌ کردن‌ آن‌ اضافه‌ کردن‌ یک‌ دانه‌ روغنی‌ (مانند تخم‌ کتان‌) لازم‌ است ‌. علاوه‌ بر اینها سبزیجات‌ (مانند هویج ‌، کلم‌) ، میوه‌های‌ تازه‌ (مانند سیب‌) و نیز مکمل‌ توصیه‌ می‌شوند. باید توجه‌ داشت‌ که‌ هر نوع‌ تغییر جیره‌ به‌ تدریج ‌انجام‌ شود.

نکته : حتما به ازای هر یک کیلو ارزن ۲۰۰ گرم تخم کتان با آن مخلوط کنید نه بیشتر و نه کمتر چون تخم کتان یه دانه روغنیست و برای تامین بسیاری از مواد بدن آنها ، مخصوصا برای گرفتن نطفه موثر میباشد.

شما می توانید هفته ای ۲_۳ بار به اندازه یک قاشق غذاخوری برنج ( به صورت کته ) به مرغ عشق بدهید.

نان: نان سبوس دار و کم نمک را با آب گرم خیس کنید تا نرم شود و بعد در قفس بگذارید.

سبزیجات و میوه: سبزیجاتی مثل شوید ، جعفری ، کاهو (برگ کاهو طبیعتی سرد دارد و تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست میباشد) ، هویج (طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین A و املاح معدنیست) و میوه هایی چون سیب (طبیعتی معتدل داشته و سرشار از ویتامینهای گوناگون است) را همواره در برنامه غذای آنها بگنجانید.

تخم مرغ: تخم مرغ را به صورت آبپز شده در اختیار آنها بگذارید(هفته ای ۱ یا ۲ مرتبه).

جوانه ها : کامل ترین و حیاتی ترین بخش جیره غذایی مرغ عشق است (که متاسفانه بسیار مورد غفلت قرار میگیرد). دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ویتامینها و پروتئین ها ، املاح معدنی ، کربوهیدراتها و قندهای طبیعی میشوند و برای مصرف مرغ عشقها بخصوص جوجه ها بسیار مفید است ، حداقل هفته ای یک بار به آنها جوانه گندم بدهید.

مکمل‌: دو مکمل‌ مهم‌ برای‌ مرغ‌ عشق‌ سنگریزه‌ (یا شن‌) و کف‌ دریا می‌باشند.

پرندگان‌ دانه ‌خوار از جمله ‌مرغ‌ عشق‌ اغلب‌ قبل‌ از خوردن‌ دانه‌ اقدام‌ به‌ خوردن‌ سنگریزه‌ می‌کنند. سنگریزه ‌در سنگدان‌ پرنده‌ کمک‌ به‌ شکستن‌ دانه‌ کرده‌ ونقش‌ مهمی‌ در هضم‌ آن‌ دارد. باید توجه‌ داشت‌ که‌ سنگریزه‌ آلوده‌ نباشد.سنگریزه را هم میتوان با ارزن مخلوط کرد(البته با نسبت خیلی اندک) و هم میتوان جداگانه در یک ظرف دهان گشاد ریخته و در کف قفس گذاشت.

کف دریا پوسته نوعی نرم تن دریاییست که حاوی کلسیم بوده و باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می شود . ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به آن می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود.

آب‌ (برای‌ نوشیدن‌ واستحمام) : آب‌ تازه و‌ در ظرف‌ تمیز باید همیشه‌ در دسترس‌ باشد . بهتر است‌ آب‌ هر روزعوض‌ شود . پرنده‌ برای‌ آراستن‌ پرهای‌ خود نیز نیاز به‌ آب‌ دارد.

ویتامین: بدن تمام موجودات زنده برای انجام اعمال حیاتی نیازمند پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ها ، موادمعدنی و ویتامین هاست و این نیازها با مصرف مواد غذایی مختلف و متنوع تامین می شود . ویتامین ها دسته ای از مواد مغذی هستند که دارای معدودی از خصوصیات شیمیایی می باشند . این مواد ترکیبات آلی هستند که بوسیله نسوج بدن سنتز نمی شوند و بمقدار خیلی کم وجود آنها در جیره های غذایی لازم است . ترکیبات مذکور اجزا ساختمانی بزرگی از بدن را تشکیل نمی دهند و بیشتر بعنوان تنظیم کننده متابولیسم عمل می کنند . ویتامین ها بصورت محلول در چربی و آب وجود دارند . با توجه به مراتب فوق و از آنجا که مرغ عشقها و سایر پرندگان محصور در قفس ، در طبیعت نیازهای خود را بامصرف دانه های کال و رسیده ، علوفه سبز و بسیاری مواد غذایی دیگر تامین می کنند به نظر می رسد استفاده از ویتامین ها برای آنها در زمان زندگی در اسارت ضرورت دارد و ضمنا ارزش غذایی دانه ها بمرور زمان و بر اثر ماندن و انبار شدن کاهش پیدا میکند و باعث کاهش میزان ویتامینها موجود در آنها می شود لذا استفاده از مولتی ویتامین ها می تواند این کاهش را جبران نماید . وقتی پرنده شما سالم و سرحال هم می باشد باید علاوه بر میوه و سبزیجات ، هفته ای دو بار در ظرف آب آنها ، نصف قرص جوشان مولتی ویتامین (یا ۱۲ قطره) و یک چهارم قرص جوشان کلسیم بریزید (یا ۱۰ قطره). اکیدا توصیه می شود بعد از ۲۴ ساعت ظرف آب را بشویید (به دلیل رشد سریع پارازیتها در این محیط غنی شده هرگز نگذارید ظرف آب حاوی مولتی ویتامین بیش از ۲۴ ساعت بماند بلکه آن را به دقت بشویید).

نکته : موقع شستن ظرف آب ، بهتر می باشد از آب داغ و مقدار بسیار کم مایع ظرفشویی استفاده نموده ، ظرف را با شیشه شور یا با یک مسواک کهنه بشویید.

انواع ویتامین ها و خواص آنها

ویتامین B برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و ساز بدن ضروریست.

آثار کمبود ویتامین : کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود .

منابع ویتامین : زرده تخم مرغ .

ویتامین B1 در تنظیم اعمال تنفسی وعصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : کبود این ویتامین باعث آماس روده – گرفتگی عضلات – بی اشتهائی می شود .

منابع ویتامین : تخم مرغ.

ویتامین B2 مهمترین عامل در رشد بدن می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث لاغری – توقف رشد -اختلالات تنفسی – بیماریهای پوستی -اختلالات گوارشی می شود .

منابع ویتامین : این ویتامین در اسفناج – شیر – سفیده تخم مرغ.

ویتامین B6 در سوخت و ساز مواد گلواسیدی و غذا موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث کاهش شدید وزن و اختلالات حرکتی می شود .

منابع این ویتامین : این ویتامین در جوانه گندم – ذرت – سبزی ها – برنج – زرده تخم مرغ.

ویتامین B12 در رفع عوارض عصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث رشد نامناسب و ایجاد پرهای ناقص می شود.

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ.

ویتامین C در تنظیم عمل بافتها و ایجاد مقاومت در بدن بسیار موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی جلدی – ضعف شدید می شود.

منابع این ویتامین : جعفری – کاهو.

ویتامین D در رشد و سفت شدن استخوانها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث نرم شدن و کج شدن استخوانها می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – زرده تخم مرغ – و نور آفتاب.

ویتامین E این ویتامین باعث تقویت اعضای تناسلی می شود .

آثار کمبود ویتامین : باعث عقیم شدن پرنده می شود .

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ – جوانه گندم – کاهو – کلم.

ویتامین F در رویش پرها و لطافت آنها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد زخمهای جلدی و اختلالات در هضم غذا می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – جوانه گندم.

ویتامین K مهمترین ویتامین برای انعقاد خون می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی – ورم روده -طولانی شدن زمان انعقاد خون می شود .

منابع این ویتامین: گوجه فرنگی،اسفناج،زرده تخم مرغ،کلم گل

مطالب ارائه شده حاصل زحمات اقای سعید رنگین کمان میباشد

وبلاگ اقای رنگین کمان:http://budgerigars.mihanblog.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

3,178 دیدگاه در “شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

  1. k2

    سلام خسته نباشید امروز متوجه شدم یکی از مرغ عشقام یه چشمشو همش میبنده بعد همون چشمی رو که همش میبنده رو میمالونه به قفس عین اینکه میخارونتش ممکنه مشکل پیدا کرده باشه چشمش؟
    چه دارویی باید براش مصرف کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله که مشکل پیدا کرده .
      ابتدا با چای سرد چشمش رو شستشو بدین شاید یه چیزی رفته تو چشمش و خارج بشه و درمان بشه اما اگر خوب نشد باید از پماد چشمی تتراسیکلین و قطره استریل چشمی استفاده کنید.
      ابتدا قطره نفازولین رو یک یا دو قطره داخل چشم پرنده بریزید و بعد از ۱۵ دقیقه کرم چشمی تتراسیکلین رو داخل چشمش به آرومی بکشید. روزی دو مرتبه و حداکثر سه مرتبه این کار رو تکرار کنید تا سه روز باید درمان بشه اگر عفونت شدید باشه باید یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوریش رو با این آب پر کنید و به مدت ۲۴ ساعت جلوی پرنده قرار بدین.

      پاسخ
      1. k2

        سلام
        آقا مجتبی الان دیگه چیزیش نیست فقط همون یه روز یه چشمشو میبست الان دیگه چشمشو نمیبنده منم کاری انجام ندادم براش خودش خوب شد کلا به جز بستن چشمشون از کجا دیگه میشه فهمید که مرغ عشق چشش مشکل پیدا کرده؟
        ویه چیزه دیگه در مورد اون مرغ عشقام که در مورد مشکل تنفسیشون چند وقت پیش باهاتون صحبت کرده بودم من توی این مدت هرچی کامنت میذاشتم متأسفانه ارسال نمیشدن نمیدونم چرا ولی ظاهرأ الان درست شده مرغ عشقاییی که به گفته شما دچار مشکل تنفسی شدن همچنان نفس زدنشون همونطوره با وجود اینکه من از همون دارویی که قبلا خدمتتون عرض کردم بهشون دادم ولی همچنان همون طور نفس میزنن البته ناگفته نمونه تند نفس زدنشون در حد له له زدن نیستا حالشون خیلی خوبه یعنی عادی عادین مثه مرغ عشقای دیگم فقط در مقایسه با اونا نفس زدنشون تند تره وگرنه شیطنتشون خیلیه غذا خوردنشونم عالیه و ناگفته نمونه الان ۴-۵ ماهه که اینجورین و هیچیشونم نشده یعنی بدتر نشدن عین قبلن ممکنه اصلا مشکل تنفسی نداشته باشن چون با این دارویی که طی این مدت بهشون دادم اگه مشکلی بود تا الان خوب میشدن یا اگه مشکلی داشتن طی این چهار ماه باید بدتر میشدن ولی هیچیشون نیست خیلی هم شیطونن اونایی که مادن که گفتم باردارن فقط اونیکه نره یکم نگرانم کرده بود ولی اونم حالش خوبه مثه اونای دیگه ورجو ورجه میکنه غذاشم عالیه

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب وقتیکه روی میله نشسته از یک سمت دستتون رو ببرید و مشخص میشه میبینه یا نه و از روی عکس العمل پرنده معلومه باید این حالت رو برای هر دو جهت پرنده امتحان کنید و از بغل دستتون رو ببرید جلو نه از روبرو بعد مشخص میشه مثلا چشم چپ و یا راستش یکی مشکل داره و یا نه هر دو سالم هستن.
          – در این مورد فقط باید بگم طبق اون توضیحاتی که خودتون فرمودین باید سالم باشن و شاید مدلشون اینطوریه.

          پاسخ
  2. k2

    سلام خسته نباشید آقا مجتبی دیشب متوجه شدم یکی از مرغ عشقای مادم که باردار بود بی حاله احساس کردم تخم توی شکمش داره اذیتش میکنه شکمش هنوز اونقدر بزرگ نشده بود که بشه گفت نزدیک تخم گذاشتنشه ولی امروز یه تخم گذاشت که ظاهرأ پوستش نازک بوده من توی قفس که تخمو دیدم شکسته بود نمیدونم خودشون شکوندنش یا تو شکمش شکست تخم اگه توی شکم مرغ عشق بشکنه چه اتفاقی واسش میفته؟ چیکار کنم که دیگه این مشکل پیش نیاد پوسته تخماشون نازک نباشه؟

    پاسخ
  3. k2

    ویه چیزه دیگه متوجه شدم همین مرغ عشقم وقتی میخواد دستشویی کنه انگار یه مقدار اذیت میشه چون حین دفع مدفوع یه صدایی از خودش شبیه ناله در میاره ولی دستشویش سفت نیست فقط مقدارش خیلی زیاده سری قبل هم که باردار بود باز همین مورد رو یه بار ازش دیدم حالا نمی دونم مال اینه که تخم داره یا مشکلی داره که البته اون سری قبل که اینطور شد چیزیش نشد الانم خوبه تخماشو که میذاره حل میشه حس میکنم بهش فشار میاد ممکنه به خاطر بارداریش باشه؟ خطری نداره براش؟
    کلا تو دوران بارداری چه تغذیه ای واسه مرغ عشق ماده مناشبه که هم تخمش نازک نشه هم راحت بتونه تخمو بیرون بده هم واسه دفع مدفوع مشکلی نداشته باشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اگر تخم توی دل ماده بشکنه که البته تخم سفت نیست که بشکنه و پوسته تخم داخل شکم ماده نازکه و احتمالش خیلی کمه پوسته پاره بشه اما اگر بشه ماده جون میده.
      بیشتر اتفاق میوفته که تخم میچرخه و گیر میکنه و نمیشکنه اگر گیر هم بکنه ماده تلف میشه.
      خب پس ماده شما تخم گذاشته و تخم بیرون شکسته نه داخل شکم ماده.
      ضمنا نازک بودن پوسته تخم به دلیل ضعیفی ماده و کمبود املاح بدن اون میباشد و برای همی نمورد هم هنگام دفع فضله اذیت میشه و حتی زمان تخم گذاشتن اذیت میشه .
      بذار همه تخم هاش رو بگذاره وقتیکه تخم هاش تمام شد از نر جداش کنید ولی توی دو تا قفس نزدیک به هم باشن تا دپرس نشن.
      بعد ماده رو تقویت کنید و از مولتی ویتامین هفته ای ۲۴ ساعت در ظرف آبخوریش استفاده کنید و کف دریا و تخم مرغ آب پز هم بهش بدین و حداقل یک تا دو ماه از نر جدا باشه هرچند ممکنه بدون نر هم تخم بذاره که امیدوارم تخم نذاره و تقویت بشه و بعدا جفتش بدین.

      پاسخ
      1. k2

        ممنونم
        آقا مجتبی
        یه موردی پیش اومده که دست پاچه شدم نمیدونم چیکار کنم همون مرغ عشقم که دیروز خدمتتون عرض کردم تخمش شکسته بود و حین دفع مدفوع انگار یکم اذیت میشه ، همون الان حالش خوب نیست دیروز که تخمشو گذاشت و واسه گذاشتن تخم بعدیش فکر نمیکنم الان وقتش باشه زوده نمیدونم چرا اینطوریه یکم بی حاله همش از لونه میاد بیرون و ته قفس میشینه چرت میزنه و مدام صورتشو یعنی نوک و بینیشو به لونه یا ظرف غذا خوریشون میمالونه مثله این میمونه که میخارونتش ولی پرهاش پف کرده نیست آویزونم نیست چون پریشب قبل از گذاشتن تخمش پرهاش آویزون شده بود ولی خداروشکر فرداش تخمشو گذاشت همش هم سعی میکرد بالا بیاره که البته این حالت بالا آوردنو مالوندن نوکشون به این ور و اون ور فکر میکنم به دلیل درد یا فشاری باشه که بهشون میاد چون یکی از مرغ عشقای دیگم هم که تخمای بزرگ میذاشت وقتی نزدیکای تخم گذاشتنش میشد خیلی بی حال میشد و اونم صورتشو میمالوند به قفس و سعی میکرد بالا بیاره ولی خدارو شکر اونم تخماشو به هر شکلی که بود گذاشت ولی این یکی میترسم ضعیف باشه چون بعد از سری قبلی که تخم گذاشت و بچه دار شد خیلی زود دومرتبه شروع به جفت گیری کردن و دوباره باردار شد بچشون الان فکر میکنم یک ماه و خورده ای سن داشته باشه هنوز گهگاهی باباش بهش غذا میده الان مادهه سه تا از تخماشو گذاشته دوتای دیگه هنوز مونده تا بذاره میترسم ضعیف شده باشه و براش خطرناک باشه یه مقدار هم متوجه شدم سرش میلرزه البته نه مدام چیکارش باید بکنم که یه موقع مشکلی واسش پیش نیاد امروز متوجه شدم باز موقع دسشویی کردن همون حالت بهش دست داد و متوجه شدم پشتش موقع بیرون اومدن مدفوع خیلی میزنه بیرون مثله این میمونه که انگار تخم میخواد ازش بیرون بیاد تو این شرایط چی بهش بدم تا قوی بشه ؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نه خیلی هم زود تخم نذاشته و کاملا طبیعیه تازه دیر هم داره تخم میذاره ؟؟!!
          ضمنا شما غذاهایی رو که در طول هفته به پرنده میدین کامل توضیح بدین بنده فکر میکنم مشکل از تغذیه باشه و حتی ممکنه بیش از اندازه تقویتشون کرده باشید حالا شما غذا رو بفرمایید ضمنا دست پاچه هم نشید چون کاری از دستتون بر نمیاد که انجام بدین فقط تغذیه و مکمل های احتمالی که مصرف کردین رو بفرمایید یه جای کار لنگ میزنه و شاید هم خیلی زیاد اونها رو دست کاری میکنید ؟؟!!

          پاسخ
          1. k2

            من هویج بهشون میدم برنج کته هم میدم و سبزی هم ریحون و خورفه البته سبزی رو زیاد نمیدم هر موقع که داشته باشیم هر موقع هم داشته باشیم هفته ای ۲ بار ؛ ارزن هم که غذای اصلیه خودشونه ولی مدت زیادیه تخم مرغ بهشون ندادم خودشونم خیلی طالبن واسه خوردن برنج و هویج و اینجور غذاها چون هر موقع بهشون نمیدم به محض اینکه وارد اتاقشون میشم شروع میکنن به سرو صدا کردن و همش نگاه به دستم میکنن که ببینن چی واسشون آوردم با اینکه مطمئنم گشنه نیستن چون همیشه ظرف ارزن هاشون رو پر میکنم وقتی هم که غذارو بهشون میدمو میخورن دیگه آروم میشن به خاطر همین هر روز هم برنج بهشون میدم هم هویج چون وقتی اینقدر بی قراری میکنن واسه غذا دلم نمیاد بهشون ندم ناگفته نمونه من پنج تا از مرغ عشقامو تو یه قفس خیلی بزرگ نگه میدارم یه ماده دیگه هم توی همین قفسه هست که خیلی واسه این یکی مادم که بارداره ایجاد مزاحمت میکنه همش میخواد بره توی لونه اون یکی رو سرک بکشه اونم حمله میکنه طرفشو باهم جوری دعواشون میشه که من به زور جداشون میکنم خیلی میترسم تو این درگیریها تخمش بپیچه امروز هم بدجور همو زدن جوری که این مادهه که بارداره پلک چپش آسیب دید یه مقدار خون اومده زخمم شده ولی خدارو شکر فکر کنم به چشمش آسیبی وارد نشد همش بیرون لونست مثل این میمونه که داره نگه بانی میده مرغهای دیگه نیان سراغ لونش میزنتشون میدونم این مورد باعث ایجاد استرس میشه واسه مرغ عشق بارور میخواستم خودشو شوهرشو تخماشو ببرم بذارم تو اون یکی قفسه ترسیدم جابه جاش کنم چون هنوز بارداره منتظرم تخماشو بذاره بعد جابه جاشون کنم میترسم تا بخواد دوتا تخم دیگشو بذاره همدیگرو بکشن مجبورم همش چراغ اتاق رو روشون خاموش کنم چون وقتی اتاق تاریکه کاری بهم ندارن فعلا اینطوری دارم پیش میرم تا تخماشو تموم کنه.

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              اول اینکه نباید برنج بهشون بدین.
              باز خوبه داخل قفس بزرگی هستن و اگر داخل قفس کوچک بودن تا بحال تلفات میدادین چون برنج نشاسته زیاد داره و پرنده رو چاق میکنه و باعث سختی در تخم گذاشتن میشه.
              سبزی و میوه خوبه هرچی بخورن مشکلی نیست فوقش اسهال میشن که با نخوردن میوه خوب میشن.
              پرنده ای رو که تخم گذاشته اگر لونش رو جابجا کنید به احتمال بالای ۹۰ درصد دیگه روی تخم ها نمیخوابه و داخل لونه نمیره پس به این موضوع هم دقت کنید مگر اینکه قبلا عادت داشته باشه لونش رو جابجا کنید.

              پاسخ
  4. امین ایلدر

    سلام.
    ۱-زرده و سفیده تخم مرغ رو اگه بهشون بدم تخم خودشون رو نمیخورند؟
    ۲-قبلا یه جفت مرغ عشق داشتم که ماده مرد و نر هم بعد ۳ روز مردمگه میشه یه دونه رو تنها نگهداری کرد؟
    ۳-ماده میره داخل لونه و نره دم لونه می ایسته و نمیره داخل بظر شما کارشون طبیعیه یا نه؟
    ۴-ماده یکم پر های زیر نوکش نا منظمه احیانند مریض نیس؟
    اینم لینک عکسشه
    http://8pic.ir/images/fbstwxt7kf0381hz2npv.jpg
    خواهشا سریع جواب بدید.ماده سنش کم نیس؟بالغه یا نه؟اصلا ماده هستش یا نه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – تخم مرغ رو آب پز کنید و با کارد از وسط نصف کنید و همینطوری با زرده و سفیده و پوسته بذارید جلوشون تا بخورن.
      ۲ – شدن میشه اما پرنده دپرس میشه البته اون پرنده های شما در اثر بیماری تلف شدن.
      ۳ – طبیعیه.
      ۴ – نه ؟؟!!
      از توی عکس که سلامتی پرنده مشخص نمیشه اما ماده جوان و تازه بالغی هست.

      پاسخ
  5. k2

    سلام خسته نباشید آقا مجتبی
    یه سوال داشتم مرغ عشقی که بارداره چقدر طول میکشه تا تخمشو بذاره ؟
    آخه یکی از مرغ عشقام خیلی وقته بارداره فکر کنم الان یک هفته شایدم چندروز بیشتر شده که تخم داره زیر شکمش هم خیلی اومده بالا هیچ کدوم از مرغ عشقام تا حالا مدت زمان تخم گذاریشون اینقدر طول نکشیده بود و اینقدر هم زیر شکمشون بزرگ نمیشد قبلأ هم که تخم میذاشت اینطوری نبود ولی حالا یک هفته ای میشه که زیر شکمش خیلی بزرگ شده از حد طبیعی یه ذره بیشتر ولی هنوز تخمی نذاشته ولی هیچ علائمی از اینکه نشون بده تخمش گیر کرده درش نیست چون نه بی حاله نه ظاهرأ مشکلی داره ظاهرش که خوبه مرتب هم میره تو لونش بعد هم درمیاد غذاشو میخوره فقط این طولانی شدن مدت زمان تخم گذاریش و ورم زیر شکمش یکم نگرانم کرده چون خیلی شکمش بزرگ شده چیکارش کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این حالتی که شما گفتین ۲۴ تا ۴۸ ساعت بیشتر نمیشه ؟؟!! پس این مرغ عشق شما حتما مشکلی داره البته شاید داره داخل لونه تخم میذاره و تعداد تخم ها زیاده شما ببین داخل لونه هیچ تخمی هست یا نه.
      ضمنا ندید بنده هیچ حرفی در این زمینه نمیتونم بزنم و باید پرنده شما معاینه بشه شاید تخم گیر کرده و یا اصلا تخم یه حالت چربی مانند شده که در اصطلاح بهش میگن پیه و یا پیو همون تخم طی فرایندی تبدیل به چربی شده و این مرغ عشق شما دیگه تخم گذاری نمیکنه و …
      باید بدین یک فرد ماهر معاینش کنه بعدا اگر پیو بود بفرمایید یه راهی توسط یکی از دوستان برای دفعش کشف کردیم بگم خدمتتون.

      پاسخ
      1. k2

        نه هیچ تخمی نذاشته لونش خالیه مطمئنم اگه تخمش گیر کرده بود حالت ظاهریشم بهم میریخت چون تجربشو زیاد دارم که وقتی تخمشون میپیچه یا بزرگه چطوری میشن این اون حالتارو نداره ظاهرش روبه راهه فقط شکمش خیلی بزرگ شده اصن غیر طبیعیه گفته بودم که بهشون همیشه برنج کته میدم ممکنه به خاطر همین باشه به قول شما چربی گرفته باشه؟ چون قفسشونم بزرگ نبوده که از چاق شدنش جلوگیری بشه من قبلا هم خدمتتون عرض کردم خیلی وقته تخم نذاشته با وجود بزرگ شدن شکمش هنوز خبری از تخم نیست الان بیشتر از یک هفته ست که اینطوریه ممنون میشم راهنماییم کنید.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          پس بنظر بنده چربی داره و نباید دیگه بهشون برنج بدین.

          پاسخ
          1. k2

            برنج رو چند روزی میشه که قطع کردم منتها در حال حاضر واسه اینکه این تخمشو بذاره باید چیکارش کنم شما گفتید که یه روشی رو کشف کردید!
            ویه چیزه دیگه در مورد یکی دیگه از مرغ عشقام دوتا مرغ عشق نر دارم که جفت ندارن بعضی وقتا که از قفس یکیشو در میارم شروع میکنه با دستم بازی کردن و یه حرکاتی رو شبیه وقتی که مرغ عشقا دارن جفتگیری میکنن رو با دست من انجام میده این اشکالی نداره ؟

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              اون روش برای چربی بود نه گیر کردن تخم گفتم که خدمتتون چربی که بهش میگن پیه.
              ضمنا اون حرکت هم کم کم پرنده شما رو روانی میکنه و نباید این کار رو ادامه بدین.

              پاسخ
  6. k2

    پس مجتبی جان در حال حاضر واسه حل مشکل مرغ عشقم چیکار باید بکنم چون به نظر نمیاد تخمش گیر کرده باشه همونطور که قبلا گفتم وقتی مرغ عشق تخمش گیر میکنه کاملا میدونم چه حالی میشن ولی این یکی اصلا حالش بد نیست فقط تخمشو نمیذاره و اون ورم زیر شکمش نگرانم کرده من دیگه برنجم بهشون نمیدم فقط همون ارزن و هویج به نظر شما چیکارش کنم ؟ بذارمش به حال خودش ممکنه خودش تخمشو بذاره؟ آخه همچین موردی تا حالا برام پیش نیمده بود مرغ عشق داشتم تخمش پیچید بازم مورد داشتم تخمش بزرگ بوده تا خواست تخمشو بذاره بیچاره دمارش درمیومد ولی این یکی هیچیش نیست فقط شکمش بیش از اندازه اومده بالا ولی تخم نمیذاره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز اگر میبینی در این مورد جواب درستی خدمتتون نمیدم برای اینه که درست نیست ندید در اینباره نظر بدم به هر حال سعی میکنم جواب درستی بدم خدمتتون.
      ببین دوست عزیز پرنده شما بنظر بنده تخم داخل شکمش نیست و همون چربی هست که قبلا گفتم خدمتتون و شما توجه ای نکردین و اون راهی هم که برای دفعش گفتم اینه استفاده از ژل لوبریکانت .
      این ژل رو باید از داروخانه انسانی تهیه کنید بعد با سرنگ از داخل جلد اون که به شکل پماد هست بکشید البته سر سوزن لازم ندارید فقط سر سرنگ رو بکن داخل اون و بکش و زیر جلد اون رو کمی فشار بده تا ژل بیاد بالا و توسط سرنگ کشیده بشه داخل. این از این.
      مرحله بعدی میرسیم به تزریق حال اباید فرق بین مقعد و مهبل پرنده رو بتونی تشخیص بدی.
      باید این ژل رو به میزان ۲ تا ۳ دهم سی سی نه بیشتر ( ببین مثلا سرنگ هست ۵ سی سی و یا سرنگ کوچکتر اگر استفاده کنی بهتره و سرش نازک تره و مثلا هست ۲ سی سی حالا شما نگاه کن برای هر سی سی ۱۰ تا خط هست که شما باید دو تا خط این رو خالی کنی داخل بدن پرنده نه بیشتر چون میترکه ؟؟!!
      خب سر سرنگ رو بذار تو مجرای تخم پرنده اینطوری اول مقعدش رو باز کن و داخل سوراخ مقعد به سمت بالا یه سوراخ دیگه هست که مجرای تخم هست باید این ژل رو تزریق کنی داخل اون به همین راحتی گفتم خیلی کم باید تزریق کنید و اگر بیشترتزریق کنی پرنده ممکنه در دم جون بده .
      روزی دو مرتبه تزریق میکنی دیگه تخم باشه خارج میشه توده چربی هم باشه خارج میشه البته ممکنه بعد از روز دوم سر اون توده چربی بزنه بیرون و باید با پنس اون رو بکشی بیرون و از بدن پرنده خارجش کنی.
      اون راهی که قبلا گفتم خدمتتون همین بود.
      دیگه ندید بهتر از این نمیتونم راهنماییتون کنم اما اگر نشون دامپزشک بدین بنظرم بهتر باشه.
      ضمنا اون ژل رو هم یه جایی قایمش کن چون مخصوص خانم ها هست البته نمیدونم خودتون خانم هستین یا آقا اما خب اگر آقا باشین تو خونه بهتون گیر ندن این چیه ؟؟!!

      پاسخ
      1. k2

        ممنون از توضیحاتتون ولی فکر نکنم بتونم خودم این کارارو انحام بدم
        اگه پرنده رو توی یه قفس بزرگتر بذارمش ممکنه با فعالیت کردن بیشتر این توده چربی خودش آب بشه یا چمدونم به یه شکلی دفع بشه ؟ با خوردن دارو چی ؟
        این توده چربی ممکنه خدایی نکرده باعث مرگش بشه؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نه باعث مرگ نمیشه اما پرنده رو عقیم میکنه و دیگه تخم نمیذاره.
          بله ممکنه خودش دفع بشه.
          ضمنا توده در مجرای تخم هست و ربطی به غذا نداره و راهش جدا هست.

          پاسخ
          1. k2

            ممنونم
            مشکلی با تخم نذاشتنش ندارم نذارن بهتره فقط ترسیدم واسش مشکل جدی پیش بیاد و در مورد کف دریا میخواستم بپرسم خوردنش واسه پرنده ضرری نداره ؟ چون من دیدم پرنده هام از کف دریایی که گذاشتم تو قفسشون میخورن
            و دیگه اینکه تخم مرغ آب پز رو با همون پوست و زرده بهشون بدم مشکلی نداره؟ چون شنیدم پوسته تخم مرغ هم براشون خوبه؟
            و یه چیزه دیگه حقیقت داره که مرغ عشقا گوجه فرنگی هم میخورن؟
            ممنون موفق باشید.

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              نه قربان کف دریا یا سپیا ضرر که نداره مفیدم هست.
              من کامنت های قبلیتون رو دنبال نکردم و نمیدونم تخم مرغ واسه چی میخواین استفاده کنید. کلا تخم مرغ ضرر نداره و خیلی مفیده و یه منبع پروتئینی عالی به شمار میره ولی به نظر من تو این فصل چنین غذاهایی به پرنده ندین یا خیلی کم و هفتگی مثلا استفاده کنید.
              گوجه و کلا هر غذایی رو بگین برخی ها میخورن و برخی ها هم نمیخورن. کلا سلایقشون فرق میکنه و هر چیزی رو ممکنه از نگهدارنده ها بشنوید مثلا مرغ عشق داشتم که اصلا میوه و سبزی نمیخورد و نمونه ای داشتم که نون و برنج و میوه و سبزی و هر چیزی فکرشو بکنین میخورد. شما غذاهایی که مجازه رو میتونید به پرنده ارائه بدین دیگه پسندیدن و خوردنش به عهده پرنده و بعد از یه مدت از نگهداری هم مزاج پرنده دستتون میاد

              پاسخ
  7. k2

    میتونم بپرسم شما کجای ایران زندگی میکنید؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همین نزدیکی بنده کرمان هستم.

      پاسخ
  8. شايان

    دوستان من دو مرغ عشق نر و ماده دارم قفسسون یکم کوچیکه تغذیه کاملی دارن ولی امروز دیدم پر دور چشم ماده به رنگ قهوه ای کمرنگ در اومده ضمنا جفت بودن تخمم گذاشتن ولی چون محیط استرس بار بود دیگه از تخما مراقبت نمیکنند الان دو هفته است تخما تو قفسه ممکنه به خاطر تخما باشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      رنگ چشم که ربطی به تخم نداره اما ممکنه داخل لونه تخم هست و میخواد دوباره تخم کنه و اون تخم ها مزاحم هستن و با نر سر همین موضوع دعواشون شده و چشمش ضربه خورده و یا ممکنه اصلا عفونت کرده باشه.

      پاسخ
  9. ناشناس

    سلام
    چشم مرغ عشقم دورش سفید شده
    چش شده؟ لطفا کمک کنید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کاش دقیق تر توضیح داده بودین اما سعی میکنم حالات مختلفش رو براتون توضیح بدم.
      ببین دوست عزیز یا پرنده شما رفته تو لک و پر ریزی داره و طبیعیه و فقط اطراف چشمش لخت شده.
      یا از کتک کاریه و چشمش متورم شده.
      یا اینکه عفونت کرده و چشمش اشک هم میزنه و … اگر این حالت عفونت باشه باید یک قطره استریل چشمی مثلا نفازولین تهیه کنید و روزی بسته به میزان عفونت از یک تا سه مرتبه هر سری یک قطره داخل چشمش بریزید و ۱۵ دقیقه بعد پماد چشمی تتراسیکلین رو به چشمش بزنید .
      اگر سینه پرنده هم خس خس میکنه و با دهان باز تنفس میکنه باید یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری رو با این آب پر کنید و به مدت ۲۴ ساعت جلوی پرنده بذارید.

      پاسخ
  10. ناشناس

    سلام مجدد به شما
    داخل چشمش دورش سفید شده و به نظر چشمش یکم ورم کرده
    سرحاله و غذاشم می خوره
    با این علایم ایا حالش خوبه؟
    احتمال داره کور بشه یا شده باشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله اگر درمانش نکنیدحتما کور میشه و اصلا اگر عفونت شدید بکنه تلف میشه.
      الان تقریبا متوجه مشکل پرنده شما شدم ببین دوست عزیز یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوریش رو با اینآب پر کنید و ۲۴ ساعت جلوی پرنده باشه و دیگه هم دارو لازم نداره و اگر تا سه روز بعد خوب نشد یک ۲۴ ساعت دیگه تکرار کنید.
      قطرهاستریل چشمی نفازولین رو روزی ۲ مرتبه داخل چشمش فقط یک قطره بچکانید و ۱۵ دقیقه بعد پماد چشمی تتراسیکلین رو بزنید به چشمش و رهاش کنید و صبح و شب این کار رو تکرار کنید تا ۵ روز دیگه باید خوب بشه. امید بخدا.

      پاسخ
      1. ناشناس

        از لطف شما بسیار ممنونم
        راستی اینا چرا تخم گذاری نمیکنن
        تقریبا فروردین ماه جفتش تلف شد تقریبا دو هفته بعد براش یه ماده ی دیگه گرفتم ولی هنوز تخم گذاری نکردن.
        فعلا امیدوارم حالش خوب بشه.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب مرغ عشق همینطوریه و تا به جفتش عادت نکنه تولید مثل نمیکنن.

          پاسخ
  11. k2

    سلام خسته نباشید آقا مجتبی یکی از مرغ عشقام از دوروز پیش متوجه شدم انگار یه چیزیش شده مثل همیشه نبود خیلی آروم شده بود بعضی وقتا میدیدم نشسته ته قفس ولی غذا خوب میخورد و متوجه شدم نسبت به قبلا آبم بیشتر میخوردش بعد وتوجه شدم چند بار سعی کرد بالا بیاره گفتم شاید چیزی خورده باشه که اذیتش میکنه یه روز بعدش حالش خوب شد حالت طبیعی پیدا کردو شد مثه روزای قبل که هیچیش نبود تا اینکه امروز متوجه شدم دوباره حالش بد شده دیدم نشسته ته قفس درش آوردم متوجه شدم ضربان قلبش خیلی بالاست نفس زدنشم تندتر شده و بی حاله فعالیتش کم شده همش یه گوشه میشینه و چشاشو میبنده گفتم شاید چون جفت نداره دپرس شده ولی بعد از اینکه دیدم حالش انگار خیلی خرابه فهمیدم ربطی به دپرسی نداره همش بالاشو باز میکنه تند تند نفس میزنه ضربان قلبشم که گفتم بالاست بعد دمش رو بعضی وقتا کج میکنه یه بالش هم شل میشه یعنی آویزون میشه ناگفته نمونه من دیروز تتراسیکلین توی آبش ریختم و یکی دو قلپ خورد گفتم شاید تأثیر داشته باشه دیروز هم خیلی خوب بود دوباره امروز اینطوری شده ضمنأ اینم بگم مرغ عشقم نره و جفت نداره ولی بایه نره دیگه تو یه قفس نگهشون میدارم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببین تقریبا این علائم علائم گرما زدگی هست خوردن آب زیاد حل حل زدن باز کردن بالها و …. و اگر سریع به دادش نرسید تلف میشه.
      باید آب خنک جلوش بذارید البته خیلی هم یخ نباشه که گلوش عفونت کنه.
      اگر آب تنی میکنه بذار آب تنی کنه
      محلش نگهداریش رو خنک تر کنید ولی در معرض وزش باد و باد کولر نباشه
      در ظرف آبخوریش باید خدمی خیس کنید و بریزید تا بخوره.
      ضمنا دو تا نر رو هم در یک قفس نگهداری نکنید چون در این حالت حتما پرنده ضعیف تر کشته میشه.

      پاسخ
  12. k2

    سلام خسته نباشید من یه مرغ عشق دارم که سوم تیر ماه همین سال به دنیا اومد و الان حدودأ ۲ ماه و خورده ای سن داره میخواسنم بدونم سنش واسه جفت شدن با یه مرغ عشق نر و تخم گذاری کم نیست؟ ضمنأ این بچه به باباش خیلی وابسته شده به محض اینکه صداشو میشنوه شروع میکنه به صدا زدن وقتی میذارمش پیش باباش غذا به میده و خیلی بهش توجه میکنه منتها باباهه میخواد باهاش جفتگیری کنه و بچه هم انگار اعتراضی نداره این اجازه رو به باباش میده که بیاد بشینه رو کمرش میخواستم بدونم مشکلی نداره چون از وقتیکه از باباش جداش کردم همش دپرسه یه گوشه آروم میشینه و پف میکنه ولی همینکه از قفس درش میارم میره سمت قفس باباش و در ضمن اینم بگم خیلی سبک وزنه با اینکه مطمئنم از طرف پدرو مادر در دوران بچه گیش خوب تغذیه شده بود ولی حس میکنم خیلی ضعیفه میخواستم بدونم دلیلش چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب برای جفت شدن که هنوز خیلی زوده فقط این پرنده شما بلوغ زود رس داره و نباید بذارید جفت گیری کنه نهایتا دو تا قفس رو در نزدیکی هم قرار بدین بنظرم به همین دلیل ضعیف شده از جوانه گندم تازه – تخم مرغ آب پز و ذرت تازه برای تغذیش استفاده کنید تا تقویت بشه. دانه مخلوط هم بهش بدین.

      پاسخ
  13. حاج علی رضا

    ببخشید که دخالت میکنم .. این خلاف قانون اسلامی .. نذارید که جفت بشن و اگر هم بذارید جفت بشن اخرش یک مشت پرنده کج کوله تحویل تون میده ..

    پاسخ
  14. yasaman

    من چند ماهه مرغ عشق ولی نره پیره ماده هم بچه چی کار کنم لطفا ایمیل کنید
    اقا مجتبی چی کار کنم مرغ عشقم جوز ارزن چیزی نمیخوره نه توت فرنگی نه سنجدو… سری بگید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز بنده دو تا سوال شما رو ادغام کردم.
      خب اگر نر پیر شده باید تعویضش کنید و اگر هم ماده هنوز جوان هست و آماده نشده نباید جفتش بدین تا زمانیکه آماده بشه.
      خب طبیعیه به دانه دیگه ای عادت نداره و کم کم باید عادت کنه و بخوره ضمنا قرار نیست مرغ عشق سنجد بخوره مگر اینکه تازه باشه تازه همون هم ندیدم بخوره باید از جوانه گندم تازه – ذرت تازه – سبزی – سیب – موز و … استفاده کنید.

      پاسخ
  15. yasaman

    من چی کارکنم مرغ عشقام دست اموزشن
    مرغ عشقام جز ارزن چیزی نمی خورن چی کار کنم
    مرغ عشقم میلرزه چشش خواب الوده فضلش یکم ابکیه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا همه سوالاتتون رو در یک پست بپرسید بنده سه تا سوال شما رو ادغام کردم ضمنا لطفا سوال تکراری هم نپرسید.
      درباره غذا باید کم کم عادت کنه.
      برای دست آموز شدن هم باید روی جوجه هاشون کار کنید نه پرنده بالغ.
      برای لرزش هم یا سرماخورده و محلش سرد بوده و یا یک بیماری انگلی گرفته.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      علائمش چیه ؟؟ چطوری به این نتیجه رسیدین ؟؟!!!

      پاسخ
  16. sara

    برای سالم بودن بردمش دکتر گفت سالمونلا داره وگفت اب پرتقال بده دادم ولی خوب نمیشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز پرنده شما چه علائمی داره ؟؟؟!!!
      الان شما خودتون جای ما چی جواب میدین به این سوال ؟؟!!
      دیروز هم عرض کردم خدمتتون از رفتار و علائم پرنده توضیح بدین چشم در خدمتتون هستیم الان بنده نمیدونم پرنده شما چه مشکلی داره و از روی چی دامپزشک همچین تجویزی کرده ؟؟؟!!

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *