شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

مرغ عشق یکی دیگر از اعضای خانواده طوطی ها میباشند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. نگهداری اسان این پرنده به صورت جفت و قیمت مناسب ان در کشور عزیزمان انها را به یک پرنده ایدال یا حیوان خانگی مناسب بدل کرده است. نگهداری غیر اصولی انها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و نگهداری لذت بخش انها به یک تجربه تلخ بدل خواهد شد. در این قسمت مقاله ای جهت اصول صحیح نگهداری و پرورش این پرندگان زیبا قرار داده شده که در ادامه متن میتوانید مشاهده کنید

به ادامه متن توجه کنید

مطالب ارائه شده در ادامه متن حاصل تلاش اقای سعید رنگین کمان میباشد که برای ان بسیار زحمت کشیده اند و از همینجا از ایشان تشکر میکنم. مطالب بسیار کامل و اصولی توضیح داده شده در هر صورت برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبلاگ ایشان هم مراجعه فرمایید

تاریخچه: مرغ‌ عشق‌ (Budgerigar) یکی‌ از اعضا کوچک‌ خانواده‌ طوطی‌ها محسوب‌ می‌شود. مهد این‌ پرنده‌ زیبا استرالیا می‌باشد.در طول‌ قرن‌ ۱۹ و ۲۰ هزاران‌ جفت‌ از این‌ پرنده‌ به‌ سایر قاره‌ها آورده‌ شد و خیلی‌ زود توانست‌ جای‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌حیوان‌ خانگی‌ محبوب‌ باز کند. رنگهای‌ زیبا، صدای‌ دلنشین‌، توانایی‌ تقلید صدا، طبیعت‌ اجتماعی‌، نگهداری‌ آسان‌ وقیمت‌ ارزان‌، مرغ‌ عشق‌ را به‌ یکی‌ از محبوب‌ترین‌ پرندگان‌ تبدیل‌ کرده‌ است‌.

مرغ‌ عشق‌ در رنگهای‌ متنوعی‌ وجود دارد که‌ از جمله‌ آنها سبز، زرد، آبی‌ و شیری‌ می‌باشد. در طبیعت‌ به‌ کمک‌ منقارقوی‌ و شکل‌ انگشتان‌ پاهایش‌، دو انگشت‌ رو به‌ جلو و دو تا رو به‌ عقب‌ به‌ راحتی‌ از شاخه‌ها بالا می‌رود

بلوغ وتشخیص جنسیت: مرغ‌ عشقها‌ حدودا در ۳ ماهگی‌ بالغ‌ می‌شود. برجستگی‌ روی‌ قاعده‌ منقار در غالب‌ پرندگان‌ نر بالغ‌ آبی‌ روشن‌ یا بنفش‌و در ماده‌ بالغ‌ قهوه‌ای‌ است‌. البته‌ این‌ رنگ‌ در نابالغین‌ کاملا مشخص‌ نیست‌ ضمن‌ اینکه‌ هنگام‌ بیماری‌ یا پیری‌ رنگ‌بتدریج‌ کم‌ می‌شود.مرغ‌ عشق‌ ماده‌ در هر نوبت‌ به‌ طور متوسط ۴-۶ تخم‌ می‌گذارد. جوجه‌ها ۱۶-۱۸ روز بعد از تخم‌ بیرون‌ آمده‌ و۲۴-۲۸ روز در لانه‌ می‌مانند. در طول‌ این‌ مدت‌ جوجه‌ها به‌ شدت‌ وابسته‌ به‌ مادر هستند

خریداری: باید توجه‌ داشت‌ که‌ مرغ‌ عشق‌ (مانند سایر حیوانات‌ خانگی‌) حتما باید از جای‌ مطمئن‌ خریداری‌ شود. سن‌ مناسب‌برای‌ خرید ۶-۷ هفتگی‌ است‌. هنگام‌ خرید به‌ وضعیت‌ پرها دقت‌ کنید چرا که‌ نشانه‌ خوبی‌ از وضعیت‌ کلی‌ پرنده‌ است‌.در پرنده‌ سالم‌ پرها صاف‌، شفاف‌ و درخشان‌ می‌باشند در حالیکه‌ پرنده‌ بیمار کسل‌ بوده‌ و پرهای‌ ژولیده‌ای‌ دارد. چشم‌هاباید شفاف‌، درخشان‌ و فاقد تورم‌ باشند. پاها به‌ راحتی‌ میله‌ قفس‌ را بگیرند و پرنده‌ در حالت‌ ایستاده‌ زاویه‌ ۳۰ نسبت‌ به‌خط قائم‌ داشته‌ باشد. اطراف‌ مخرج‌ طبیعی‌ و پرنده‌ شاداب‌ باشد

نکته: مرغ‌ عشق‌ خیلی‌ زود اهلی‌ شده‌ و به‌ خانه‌ خو می‌گیرد. می‌توان‌ به‌ آن‌ یاد داد که‌ روی‌ انگشت‌ بنشیند حضورسگ‌ و گربه‌ موجب‌ ناراحتی‌ پرنده‌ می‌شود حتی‌ اگر به‌ آن‌ دسترسی‌ نداشته‌ باشند.

نگهداری

قفس:

ابعاد: اندازه‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ یک‌ جفت‌مرغ‌ عشق‌ ۷۵‚۶۰‚۱۰۰سانتیمتر می‌باشد. داشتن‌ میله‌های‌ افقی‌ (نسبت‌ به‌ عمودی‌) ارجح‌ است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند برای‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ کند.

مکان‌ قفس‌: قفس‌ را باید در اتاقی‌ روشن ‌، با هوای‌ مناسب‌ و درجریان‌ (با دمای‌ ۱- ۲۶ سانتیگراد بدون‌ تغییرات‌ ناگهانی‌) ، بدون‌ دود سیگار و در گوشه‌ای‌ از اتاق‌ قرار داد تا پرنده‌ احساس‌ امنیت‌ کند . پرنده‌ نباید در معرض‌تابش‌ مستقیم‌ آفتاب باشد . ارتفاع‌ قفس‌ بهتر است ‌طوری‌ باشد که‌ پرنده‌ حدودا هم‌ سطح‌ چشمان‌ شما باشد تا کنترل آن‌ ساده ‌تر شود . با توجه‌ به‌ اینکه‌ مرغ‌ عشق‌ در شب‌ ساعاتی‌ را می‌خوابد در صورتیکه‌ چراغها روشن‌ است‌ بهتراست‌ روی‌ قفس‌ با پارچه ‌پوشانده‌ شود.

وسایل‌ داخل ‌قفس‌: وسایل‌ لازم‌ برای‌ قفس‌ شامل‌ ظروف‌ آب‌، غذا و سنگریزه‌ و کف‌ دریا می‌باشد. اسباب‌ بازی‌ نیز بویژه‌ برای‌ یک‌ پرنده‌ تنها لازم‌است ‌. کف‌ قفس‌ را می‌توان‌ ترجیحا با کاغذهای غیر چاپی مثل کاغذهای خاص الگوی خیاطی که کاهی و بدون مواد چاپی هستند فرش کنید . آبخوری‌ لوله‌ای‌ ، برای‌ مرغ‌ عشق‌ مناسب‌ است ‌. جلوی‌ ظروف‌ آب‌ و غذا باید میله‌ باشد تا پرنده‌ بتواند بر روی‌ آن‌ بنشیند ضمن‌ اینکه ‌ظروف‌ آب‌ و غذا نباید زیر میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ باشند چر که‌ با مدفوع‌ پرنده‌ آلوده‌ می‌شوند. آب‌ همیشه‌ تازه‌ و تمیز باید در اختیار پرنده‌ باشد. کف‌ قفس‌ باید هر روز و کل‌ قفس‌ ۳ – ۴ روز یک‌ بار تمیز شوند.

میله‌ داخل ‌قفس‌: میله‌های‌ چوبی‌ نسبت‌ به‌ پلاستیکی‌ ارجح‌ هستند ضمن‌ اینکه‌ بهتراست‌ قطر میله ‌ها متفاوت‌ باشد. به‌ طور کلی‌ قراردادن‌ شاخه‌ درخت‌ بویژه‌ به‌ جای‌ میله ‌های‌ بالایی‌ قفس‌ مناسبتر است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند از آن‌ بالا رفته ‌ضمنا ناخن‌هایش‌ نیز ساییده‌ می‌شود.

اسباب‌ بازی‌: مرغ‌ عشق‌ آینه‌ را دوست‌ دارد. می‌توان‌ یک ‌آینه‌ کوچک‌ را داخل‌ قفس‌ قرار داد تا پرنده‌ خود را ببیند. اسباب‌ بازیهای‌ دیگر مورد علاقه‌ مرغ‌ عشق‌ شامل ‌نردبان ‌، تاب ‌، توپ‌ پینگ ‌پنگ‌ آویزان‌ و زنگ ‌می‌باشند.

نگهداری در پاسیو: محیط پاسیو اگر هوای تازه و با تهویه مناسب داشته باشد محل بسیار خوبی است به شرط آن که:

_در معرض تابش مستقیم خورشید نباشد.

_گیاهان داخل آن سمی نباشند (می توانید از گیاهان و درختچه های مصنوعی استفاده کنید).

_تهویه مناسب برای هوا داشته و زیاد مرطوب ، گرم و سرد نباشد.

چند نکته مهم

برای داشتن مرغ عشق های سالم رعایت بعضی از نکات الزامیست که در ذیل مختصرا ذکر میگردد :

۱- مرغ عشق هایی که تازه خریداری شده اند را تا اطمینان از سالم بودنشان در قرنطینه نگهداری کنید.

۲- به محض مشاهده علائم بیماری در هر کدام از مرغ عشق ها ، آن را از بقیه جدا کنید و سپس به مداوایش بپردازید.

۳- سعی کنید از میله ها و ظروف غذاخوری پلاستیکی و بدون درز و شکاف و شکستگی استفاده کنید.

۴- از قفس مناسب جهت نگهداری مرغ عشق (۷۵ ‚ ۶۰ ‚ ۱۰۰ سانتیمتر) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی و در نتیجه چاقی مرغ عشق و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها می شود.

۵- میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشه و امکان تحرک پرنده زیادتر گردد.

۶- میله ها را در جای خود کاملاً محکم کنید و حداقل دو هفته یکبار میله ها و ظروف غذاخوری را از قفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.

۷- حداقل روزی یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید.

۸- روزانه یکبار دانخوری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه کنید تا مرغ عشقها گرسنه نمانند.

۹- هر ماه یکبار مرغ عشقها را (البته در صورتی که جوجه و یا تخم نداشته باشند) در یک قفس دیگر گذاشته و قفس را ابتدا با اسپری های حشره کش یا مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید و پس از یک ساعت کاملاً با آب و مواد شوینده آنها را بشویید و بگذارید با نور خورشید خشک شوند.

۱۰- هفته ای دو بار ظرف حمام برای مرغ عشقهای خود بگذارید(البته در جای گرم و غیر از زمان جفتگیری).

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟ برای این کار دو روش وجود دارد و بسته به فرد بکار گیرنده و میزان زمانی که می خواهد برای این کار اختصاص دهد متفاوت می باشد (البته اصول ایجاد رفتار در هر دو مورد یکسان است و تفاوت آنها در مرحله ابتدای آنها می باشد) ؛ من در ذیل هر دو روش را همراه اصول حاکم بر آن توضیح میدهم :

روش اول : این روش دیر بازده بوده و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد اما کاملا بر قوانین اخلاقی منطبق است ، این روش در ابتدا به ساکن بر پایه عادی شدن و حذف محرک بی اثر استوار است و پس از آن بسته به راهکاری که شما پیش می گیرید میتواند بر طبق اصول یادگیری شرطی شدن کلاسیک و یا فعال ادامه یابد ؛ حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : در این متد ، شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می کنید (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان ، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد) پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان ، در این دوره ای که هر روز با او صحبت می کرده اید و به او غذا داده اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحا به یک محرک بی اثر تبدیل شده اید) خوب ، هم اینک نوبت مرحله دوم کار است ، این مرحله و روشی که پیش می گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلا اگر می خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم ؛ البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس العمل نشان داده و به سمت شما جذب میشود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می شود (به این  الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می گویند). اما برای ایجاد رفتار پیچیده تر این  الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است . در این مورد ، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می گردد . حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعا احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس اگر منتهی به تنبیه شود احتمال تکرار کاهش خواهد یافت لازم به ذکر است که این الگوی یادگیری بیشتر در مورد حیوانات بزرگ و باهوش (از جمله اسب ، سگ و … ) بسان آنهایی که در سیرک هستند متداول است و در مورد مرغ عشق کارایی چندانی ندارد ؛ به دلیل اینکه این نوشته مستقیما در مورد مرغ عشق می باشد از توضیح وبسط این الگوی یادگیری خودداری می کنم.

حال به روش  دوم می پردازیم : قبل از توضیح در مورد این روش باید متذکر شوم تمام اصول بنیادی این متد مثل روش قبل است و تنها تفاوت آنها این است که در روش اول باید مدتی را صرف غذا دادن و صحبت کردن با حیوان می کردید تا به شما عادت کند (شناسایی به عنوان یک محرک بی اثر) که در این راهکار نیازی به آن نیست ، در این روش شما باید بالهای مرغ عشق را کوتاه کرده و از اصل گرسنگی برای جذب حیوان استفاده کنید فی الواقع چیدن بالها منجر به عدم توانایی گریز پرنده می شود و گرسنگی دادن ، حیوان را مجبور به اعتماد میکند که مجموعا علاوه بر کاهش چشمگیر مدت زمان عادی شدن همراه با شرطی شدن کلاسیک می باشد. حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : ابتدا شاه پرهای مرغ عشق خود را کوتاه کنید (اگر آنها را بکشید بعد از ۶ هفته رشد کامل کرده و پرنده شما مجددا قادر به پرواز خواهد بود ولی اگر آنها را کوتاه کنید تا اولین پرریزی عملا صاحب شاه پر نخواهند شد و توانایی پرواز را بدست نخواهند آورد . اصولا چیدن پر نسبت به کشیدن آن دارای دو مزیت است : اول اینکه به پرنده خود آزار نرسانیده اید و دوم اینکه مدت زمان بیشتری برای آموزش و جلوگیری از گریز در اختیار دارید پس قطعا چیدن پر بر کشیدن آن ارجح است) سپس ظرف غذا و همه مواد خوراکی را از قفس بیرون بیاورید (ظرف آب را هرگز برندارید چرا که ممکن است آب دادن به پرنده را فراموش کنید و منجر به تلف شدن آن شوید) و حدودا نیمی از روز تا یک روز پرنده را به حال خود رها کنید پس از آنکه متوجه شدید حیوان شما به شدت گرسنه شده در کف درست خود ارزن ریخته (البته اگر از قبل با علایق حیوان خود آشنا باشید می توانید غذای مورد علاقه اش را در دستتان ریخته و به او بدهید که مطمئنا این کار به جذب پرنده بسمت غذا تاثیری بسزا خواهد داشت) و درون قفس ببرید تا به سمت آن جذب شود سپس این کار را برای مدتی ادامه بدهید تا پرنده به شما عادت کند (می توانید از همان ابتدا هنگام غذا دادن یک صدای خاص را برای پرنده ایجاد کنید تا به آن صدا شرطی شود).

نکته : حال که به تفصیل دو روش را توضیح دادم لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که من بشخصه راهکار اول را ترجیح میدهم چرا که علاوه بر عدم آزار رساندن به حیوان برای خود شخص هم لذتبخش است.

آب تنی: آب تنی خصوصا در فصول گرم سال و هنگام پرریزی بسیار ضروریست. چرا که موجب تحریک رشد سریع پرهای جدید می شود. در برخی از موارد به علت طولانی شدن فواصل بین آب تنی ها ممکن است برخی از پرنده ها میل به آب تنی را از دست بدهند و یا جوجه هایی که برای اولین بار با ظرف آب تنی آشنا می شوند ممکن است رغبتی به این کار نداشته باشند. بعد از استحمام پرنده به آراستن خود می پردازد. پرهای خودش را لرزانده و با نوک خود آنها را مرتب می کند. سپس به کمک نوکش ، مواد چربی ترشح شده از غده ای که در بالای محل اتصال دم به بدنش قرار دارد را روی کلیه پرهای خود می مالد. این روغن باعث براقی پرها شده و به عنوان یک ماده محافظ طبیعی عمل می کند. برای آب تنی ظرفی حاوی آب با درجه حرارتی حدود دمای اتاق و با عمقی کم به طوری که پرنده بتواند به راحتی داخل آن آب تنی کند را کف قفس قرار بدهید تا پرنده درون آن استحمام کند. پس از استحمام به علت ریختن آب بر روی کف قفس خشک کردن و یا تعویض پوشش کف آن ضروریست.

پرواز ازاد : مرغ‌ عشق‌ نیاز به‌ پرواز آزاد دارد. در صورتیکه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ کرده‌، می‌تواند هر روز بیرون‌ بیاید و در اتاق‌پرواز کند. برای‌ این‌ کار ابتدا باید شرایط اتاق‌ کاملا مناسب‌ باشد. در و پنجره‌ها بسته‌، بخاری‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد. آنگاه‌ می‌توان‌ در قفس‌ را باز کرده‌ تا پرنده‌ ۲۰-۳۰ دقیقه‌ بازی‌ کند. پرنده‌ای‌ که‌ به‌ قفس‌ خود عادت‌ کرده‌ پس‌ ازاین‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ بویژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ برای‌ بازی‌ بیرون‌ آورده‌ شود

صحبت کردن: مرغ‌ عشق‌ تا حدی‌ قادر است‌ صحبت‌ کردن‌ را بیاموزد.ولی نمیتوان مطمئن بود که حتما یاد میگیرد. بهترین‌ زمان‌ برای‌ یاد دادن‌ از حدود ۵-۶ هفتگی‌ است‌. پرنده‌نر از نظر یادگیری‌ بهتر از ماده‌ می‌باشد. برای‌ یاد دادن‌ باید توجه‌ کرد که‌ کلمه‌ بدقت‌ و بارها تکرار شود. با توجه‌ به‌ اینکه ‌پرنده‌ معنی‌ کلمه‌ را نمی‌فهمد باید کلمه‌ به‌ یک‌ شکل‌ تکرار گردد.

تغذیه‌: غذای‌ اصلی‌ مرغ‌ عشق‌ در اسارت‌ و آزادی‌ دانه ‌است‌. دانه‌ها شامل‌ ۲ گروه‌ مهم‌ هستند :

۱– دانه‌ غلات ‌: کربوهیدرات‌ زیاد وچربی‌ کم‌ دارند ، مانند ارزن‌ (طبیعتش سرد و خشک می باشد و دانه ایی قلیایی و سرشار از پروتئین و منبعی غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنی گوناگون است) و ذرت‌.

۲- دانه‌های‌ روغنی‌ : چربی‌ زیاد وکربوهیدرات‌ کم‌ دارند ، مانند تخم‌ کتان (طبیعتش گرم بوده و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربوهیدرات و املاح معدنی میباشد) یا تخم‌ آفتابگردان‌.‌

غذای‌ مناسب ‌مرغ‌ عشق‌ ارزن‌ می‌باشد ولی‌ این‌‌ غذای‌ کاملی‌ نیست‌ بویژه‌ هنگام‌ تولید مثل ‌و برای‌ بالانس‌ کردن‌ آن‌ اضافه‌ کردن‌ یک‌ دانه‌ روغنی‌ (مانند تخم‌ کتان‌) لازم‌ است ‌. علاوه‌ بر اینها سبزیجات‌ (مانند هویج ‌، کلم‌) ، میوه‌های‌ تازه‌ (مانند سیب‌) و نیز مکمل‌ توصیه‌ می‌شوند. باید توجه‌ داشت‌ که‌ هر نوع‌ تغییر جیره‌ به‌ تدریج ‌انجام‌ شود.

نکته : حتما به ازای هر یک کیلو ارزن ۲۰۰ گرم تخم کتان با آن مخلوط کنید نه بیشتر و نه کمتر چون تخم کتان یه دانه روغنیست و برای تامین بسیاری از مواد بدن آنها ، مخصوصا برای گرفتن نطفه موثر میباشد.

شما می توانید هفته ای ۲_۳ بار به اندازه یک قاشق غذاخوری برنج ( به صورت کته ) به مرغ عشق بدهید.

نان: نان سبوس دار و کم نمک را با آب گرم خیس کنید تا نرم شود و بعد در قفس بگذارید.

سبزیجات و میوه: سبزیجاتی مثل شوید ، جعفری ، کاهو (برگ کاهو طبیعتی سرد دارد و تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست میباشد) ، هویج (طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین A و املاح معدنیست) و میوه هایی چون سیب (طبیعتی معتدل داشته و سرشار از ویتامینهای گوناگون است) را همواره در برنامه غذای آنها بگنجانید.

تخم مرغ: تخم مرغ را به صورت آبپز شده در اختیار آنها بگذارید(هفته ای ۱ یا ۲ مرتبه).

جوانه ها : کامل ترین و حیاتی ترین بخش جیره غذایی مرغ عشق است (که متاسفانه بسیار مورد غفلت قرار میگیرد). دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ویتامینها و پروتئین ها ، املاح معدنی ، کربوهیدراتها و قندهای طبیعی میشوند و برای مصرف مرغ عشقها بخصوص جوجه ها بسیار مفید است ، حداقل هفته ای یک بار به آنها جوانه گندم بدهید.

مکمل‌: دو مکمل‌ مهم‌ برای‌ مرغ‌ عشق‌ سنگریزه‌ (یا شن‌) و کف‌ دریا می‌باشند.

پرندگان‌ دانه ‌خوار از جمله ‌مرغ‌ عشق‌ اغلب‌ قبل‌ از خوردن‌ دانه‌ اقدام‌ به‌ خوردن‌ سنگریزه‌ می‌کنند. سنگریزه ‌در سنگدان‌ پرنده‌ کمک‌ به‌ شکستن‌ دانه‌ کرده‌ ونقش‌ مهمی‌ در هضم‌ آن‌ دارد. باید توجه‌ داشت‌ که‌ سنگریزه‌ آلوده‌ نباشد.سنگریزه را هم میتوان با ارزن مخلوط کرد(البته با نسبت خیلی اندک) و هم میتوان جداگانه در یک ظرف دهان گشاد ریخته و در کف قفس گذاشت.

کف دریا پوسته نوعی نرم تن دریاییست که حاوی کلسیم بوده و باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می شود . ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به آن می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود.

آب‌ (برای‌ نوشیدن‌ واستحمام) : آب‌ تازه و‌ در ظرف‌ تمیز باید همیشه‌ در دسترس‌ باشد . بهتر است‌ آب‌ هر روزعوض‌ شود . پرنده‌ برای‌ آراستن‌ پرهای‌ خود نیز نیاز به‌ آب‌ دارد.

ویتامین: بدن تمام موجودات زنده برای انجام اعمال حیاتی نیازمند پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ها ، موادمعدنی و ویتامین هاست و این نیازها با مصرف مواد غذایی مختلف و متنوع تامین می شود . ویتامین ها دسته ای از مواد مغذی هستند که دارای معدودی از خصوصیات شیمیایی می باشند . این مواد ترکیبات آلی هستند که بوسیله نسوج بدن سنتز نمی شوند و بمقدار خیلی کم وجود آنها در جیره های غذایی لازم است . ترکیبات مذکور اجزا ساختمانی بزرگی از بدن را تشکیل نمی دهند و بیشتر بعنوان تنظیم کننده متابولیسم عمل می کنند . ویتامین ها بصورت محلول در چربی و آب وجود دارند . با توجه به مراتب فوق و از آنجا که مرغ عشقها و سایر پرندگان محصور در قفس ، در طبیعت نیازهای خود را بامصرف دانه های کال و رسیده ، علوفه سبز و بسیاری مواد غذایی دیگر تامین می کنند به نظر می رسد استفاده از ویتامین ها برای آنها در زمان زندگی در اسارت ضرورت دارد و ضمنا ارزش غذایی دانه ها بمرور زمان و بر اثر ماندن و انبار شدن کاهش پیدا میکند و باعث کاهش میزان ویتامینها موجود در آنها می شود لذا استفاده از مولتی ویتامین ها می تواند این کاهش را جبران نماید . وقتی پرنده شما سالم و سرحال هم می باشد باید علاوه بر میوه و سبزیجات ، هفته ای دو بار در ظرف آب آنها ، نصف قرص جوشان مولتی ویتامین (یا ۱۲ قطره) و یک چهارم قرص جوشان کلسیم بریزید (یا ۱۰ قطره). اکیدا توصیه می شود بعد از ۲۴ ساعت ظرف آب را بشویید (به دلیل رشد سریع پارازیتها در این محیط غنی شده هرگز نگذارید ظرف آب حاوی مولتی ویتامین بیش از ۲۴ ساعت بماند بلکه آن را به دقت بشویید).

نکته : موقع شستن ظرف آب ، بهتر می باشد از آب داغ و مقدار بسیار کم مایع ظرفشویی استفاده نموده ، ظرف را با شیشه شور یا با یک مسواک کهنه بشویید.

انواع ویتامین ها و خواص آنها

ویتامین B برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و ساز بدن ضروریست.

آثار کمبود ویتامین : کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود .

منابع ویتامین : زرده تخم مرغ .

ویتامین B1 در تنظیم اعمال تنفسی وعصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : کبود این ویتامین باعث آماس روده – گرفتگی عضلات – بی اشتهائی می شود .

منابع ویتامین : تخم مرغ.

ویتامین B2 مهمترین عامل در رشد بدن می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث لاغری – توقف رشد -اختلالات تنفسی – بیماریهای پوستی -اختلالات گوارشی می شود .

منابع ویتامین : این ویتامین در اسفناج – شیر – سفیده تخم مرغ.

ویتامین B6 در سوخت و ساز مواد گلواسیدی و غذا موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث کاهش شدید وزن و اختلالات حرکتی می شود .

منابع این ویتامین : این ویتامین در جوانه گندم – ذرت – سبزی ها – برنج – زرده تخم مرغ.

ویتامین B12 در رفع عوارض عصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث رشد نامناسب و ایجاد پرهای ناقص می شود.

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ.

ویتامین C در تنظیم عمل بافتها و ایجاد مقاومت در بدن بسیار موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی جلدی – ضعف شدید می شود.

منابع این ویتامین : جعفری – کاهو.

ویتامین D در رشد و سفت شدن استخوانها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث نرم شدن و کج شدن استخوانها می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – زرده تخم مرغ – و نور آفتاب.

ویتامین E این ویتامین باعث تقویت اعضای تناسلی می شود .

آثار کمبود ویتامین : باعث عقیم شدن پرنده می شود .

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ – جوانه گندم – کاهو – کلم.

ویتامین F در رویش پرها و لطافت آنها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد زخمهای جلدی و اختلالات در هضم غذا می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – جوانه گندم.

ویتامین K مهمترین ویتامین برای انعقاد خون می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی – ورم روده -طولانی شدن زمان انعقاد خون می شود .

منابع این ویتامین: گوجه فرنگی،اسفناج،زرده تخم مرغ،کلم گل

مطالب ارائه شده حاصل زحمات اقای سعید رنگین کمان میباشد

وبلاگ اقای رنگین کمان:http://budgerigars.mihanblog.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

3,178 دیدگاه در “شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

  1. نریمان

    سلام ممنون که به سوالم پاسخ دادین فقط یه سوال دیگه دانه های مخلوطی که من خریدم ارزن ندارن میخواستم بدونم چند به چند باارزن مخلوط کنم به طورمثال یک کیلو دانه مخلوط روباچند کیلوارزن مخلوط کنم بازم ممنون میشم راهنمایم کنید وسوالم جواب بدین متشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهش میکنم.
      هرچی دلتون خواست سوال بپرسد اگر جوابش رو بدونیم حتما میگیم خدمتتون.
      خب هرچی دانه مخلوط که ارزن داخلش نیست تهیه کردین نصف و یا یک سوم همون مقدار ارزن ریز باهاشون مخلوط کنید.

      پاسخ
  2. میکاییل

    سلام اقا مجتبی.ببخشید که اینقدر مزاحم شما میشوم.من دو روز پیش یک جوجه مرغ عشق ابی دستی خریدم.عاشق اینه که سرش و کمر و زیر منقار و سینه اش نازشه و عادت کرده که چند تا دونه ارزن از دهنم بگیره و رو دست می اد و اصلا گاز نمیگیره.ولی البته هنوز کمی ازم میترسه چون امکان داره کمی بپره.چطوری میشه یادش داد که وقتی م گویم بیا به طرفم بیاید و بیشتر به من عادت کند.ایا مرغ عشق ها هم به توجه صاحب نیاز دارند.سوال دیگرم هم ان ود که در حافظیه در شیراز مرغ عشق ها روی دست صاحب میمانند و فرار نمی کنند.چطوری می توانم مرغ عشقم را ان طوری کنم و یادش دهم که بوس دهد.واین که هوش مرغ عشق ها چه قدر است.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز شما که پیداتون نیست چه مزاحمتی باز خوشحال شدم تشریف آوردین.
      خب خیلی ببخشید سگ که نیست مرغ عشقه و قرار نیست گوش به حرف کن باشه ولی خب در دراز مدت کمی گوش به حرف شما میده.
      هیچ وقت بیش از اندازه پرنده و هر موجود زنده دیگه ای رو به خودتون وابسته نکنید و خودتون هم به اون وابسته نشید چون بعدا مشکل ساز میشه مثلا فکر کن شما سرما بخوری و یا بری مسافرت خب این چی میشه ؟؟؟!!!
      بله مرغ عشق اگر بالغ بشه و جفتی نداشته باشه به توجه شما نیاز داره بنظرم از همین الان براش جفتی در نظر بگیرید.
      خب پرهای اونها رو کوتاه میکنن تا نتونه پرواز کنه چون اگر پرواز کنن حتما فرار میکنن.
      مرغ عشق باهوشه و بوس دادن و دست دادن رو راحت یاد میگیره فقط باید باهاش تمرین کنید.

      پاسخ
  3. میکاییل

    ممنون از جواب کاملتون.اما ان حرفی که زدید برایش جفت تهیه کنم ان وقت وحشی و نا فرمان نمیشود.راهی هست که بعد از اوردن جفت بازهم به انسان علاقه مند و دست اموز باشدو بگذارد نازشود.اگر باز اهلی می ماند اتفاقا فروشنده هنوز یک جوجه مرغ عشق ماده سبز دست اموز دارد تا ان را برایش بگیرم.ان وقت بازهم از توجه لذت میبرند.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه اگر جفتش اهلی و دست آموز باشه چرا وحشی بشه .
      هیچ موردی پیش نمیاد فقط وقتیکه تخم و جوجه دارن دیگه نباید دست کاریشون کنید.

      پاسخ
  4. محراب

    سلام ببخشید مرغ عشق های من تخم کرده بودند در حدود ۳-۴امروزبعد دیدم که پوسته یک تخمشونو انداختن بیرون فکر کردم جوجه شون در اومد انداختن بیرون اما دوروز بعد از این کار داخل لونه نه تخم بود نه جوجه .
    آیا تخم هاشون رو خوردن به علت این بوده که سروصدا بود آخه اون روز خونمون یکم سر وصدا شد به نظر شما چیکار شون کنم تعویض شون کنم جا شون به یک جای خیلی آروم انتقال دادم چیکار شون کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این ۳ – ۴ روز رو بنده نفهمیدم چی شد یعنی بعد از ۳ – ۴ روز از گذاشتن آخرین تخم اینطوری شد و یا ۳ – ۴ تا تخم گذاشته بودن ؟؟؟!!!
      خب بگذریم اگر زمان بیرو ناومدن جوجه ها بوده ممکنه جوجه در اومده و بعدا تلف شده ولی اگر خیلی زودتر از تولد جوجه ها پوسته تخم ها رو دیدین ممکنه بله تخم ها رو خورده باشن که به دلیل ضعیف بودن والدین هست و باید اونها رو حسابی تقویت کنید و از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان هم یک ۲۴ ساعت در ظرف آبخوریشون استفاده کنید و هر دو هفته یک روز بهشون ویتامین بدین.
      جوانه گندم تازه و تخم مرغ آب پز هم براشون خوبه.
      اگر اون سر و صداها در نزدیکی قفس بوده بله ممکنه ترسیده باشن به هر حال بهتره در جای آرومی قرار بگیرن. اگر یک نوبت دیگه هم تخمشون رو خوردن دیگه باید اونها رو تعویض کنید.

      پاسخ
  5. نریمان

    سلام بخشیدمن بازباسوال هام اومدم ببخشیدمن امروزیک جفت دیگه مرغ عشق خریدم ولی درتشخیص نریاماده بودنش مشگل دارم دلیل مشگل من هم این است که رنگ بینی نرابی ورنگ پاش سفید تیره است ممکنه معنیش این باشه که جفتشون ماده باشن واین که رنگ بینی ماده قهوه ای است یعنی اینکه امادس ولی رنگ بینی نرابی پرنگ یا نزدیک به بنفش نیست ممکنه معنیش این باشه که اماده نباشه ممنون میشم کمکم کنیددراین مورد هم باتشکر فراوان ازاساتید این سایت

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده ماده شما بالغ و آماده هست ولی نر هنوز جوانه و کامل آماده نشده به احتمال زیاد اینها اگر تا هفته آینده تخم گذاری کنن ممکنه تخم های سری اول اونها بدون نطفه باشه اما هیچ جای نگرانی نیست و از سری بعدی همه چی درست میشه.

      پاسخ
  6. میکاییل

    سلام اقا مجتبی.جوجه مرغ عشق منن الان تازه داره سعی میکنه که کم کم پرواز کردن رو یاد بگیره و خیلی دوست داره پریدن رو تمرین کنه.به نظرتون بالهاشو بچینم یا بذارم پرواز رایاد بگیره؟خودم البته زیاد با چیدن بال موافق نیستم ولی خوب به راهنمایی شما نیاز دارم.مرغ عشق ها رو از چه سنی میشه اموزش داد و چه قدر طول میکشه که کمی بیشتر به محیط عادت کنه و ترسش بریزه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر از قفس بیرون نمیاد نیازی نیست پرهاش رو بچینید ولی اگر از قفس میاد بیرون بذار یه کمی که پرید بعدا پرهاش رو کوتاه کن.
      همه چی بستگی به خود پرنده و شرایط نگهداریش داره.

      پاسخ
  7. میکاییل

    سلام.ببخشید چند تا سوال خدمتتون داشتم.مرغ عشق من وقتی صدای اهنگ را می شنود خیلی صدا می دهد ایا این کارو برای جلب توجه انجام میده؟بعد نظر شما درباره ی استفاده از جلیقه ی پرواز چیه و واقعا می توان از ان برای اموزش بیا به طوطی در هنگام پرواز و فضای باز و فرار نکردنش استفاده کرد؟همچنین راسته که میگویند مرغ عشق ها خنگند و طوطی ها دیر یازود هر چه قدر هم اهلی باشند وحشی میشوند؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب طبیعیه که پرنده در سکوت هیچ سر و صدایی نداره و در شلوغی بیشتر صدا میکنه و سرحال تره.
      جلیفه پرواز و این حرفها همش چرنده ببخشید اینطوری گفتم ولی شما هر کاری که بکنید طوطی باید و باید فرار کنه قبلا که گفتم اگر پرنده ای رو پرهاش رو نچینید و آزاد باشه و فرار نکنه باید به عقلش شک کنید .
      کی گفته مرغ عشق خنگه و یا طوطی بعدا وحشی میشه این حرف ها رو هم اصلا توجه ای بهش نکنید. واقعا چه حرفهایی به مردم میزنن یعنی اگر قرار باشه طوطی اهلی وحشی بشه پس چرا اینقدر وقت میذارن و اهلیش میکنن .
      دوست عزیز لطفا منبع این صحبت ها هرکجا که هست دیگه هرچی گفتن شما بی خیال بشو مشخصه که دارن حرف بی ربط میزنن.

      پاسخ
  8. میکاییل

    سلام و درود فراوان به شما.یک سوال خدمتتون داشتم.چطوری میشه فهمید که طوطی زوری رام شده یابا روش درست؟امروز به یک مطلبی بر خوردم که نوشته بود اگر طوطی زوری رام بشه همیشه استرس داره و انس نمیگیره.پرنده فروش گفته بود که مرغ عشق من رو یک روزه رام کرده و وقتی ازش پرسیدم چطوری گفت که اون رو تو دستاش میگرفته.الان هم وب میزاره نازشه و گاز نمیگیره و فرار نمیکنه.نظر شما چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب از حالات و رفتار پرنده باید خودتون تشخیص بدین و یه کار تجربی هست و اگر زیاد دقت کنید متوجه میشید پرنده از روی ترس و اجبار میاد طرف شما یا از روی علاقه.
      باز خوبه مرغ عشق شما یک روز بیشتر توی این حالت نبوده.

      پاسخ
    1. ghomeyshi

      شما دکتری ؟ یا اینجا مربوط به چاق سلامتیه ؟

      پاسخ
  9. میکاییل

    سلام.ممنون ازشما به خاطر این که همیشه با حوصله جواب همه ی سوالات رو میدهید.ببخشید که مجبورم این قدر سوال بپرسم چون وقتی از این پرنده فروشی ها ادم چیزی میپرسه بد جواب میدن.اگه ممکنه میشه بگویید چطوری میشه از رفتار ها ترس یا علاقه ی پرنده رو تشخیص داد و اگر پرنده فروش زوری اهلیش کرده چطوری میشه از یادش برد و دوباره اصلاحش کرد چون هنوز یک کمی ازم میترسه در حالی که من هرگز نگرفتمش.به نظرتون راهی براش هست؟راستی اگر امکانش هست میشه بگید بعضی ها چطوری طوطی رو طوری تربیت میکنند که وقتی هرجا میگویند بیا می اید؟واینکه چطوری مرغ عشقم بیشتر بهم انس میگیره و رفیق میشه؟ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      رفتارش رو همین الان خودتون توضیح دادین همین که فرمودین از شما میترسه و کلا از همین جور چیزهایی باید متوجه بشید.
      البته همینکه توسط یکی دیگه زورکی اهلی شده باز خوبه و کمتر از شما میترسه مثلا اگر اون فرد رو ببینه بعد عکس العملش خیلی میتونه جالب باشه و خیلی میترسه.
      اگر باهاش با ملایمت رفتار کنید ترسش میریزه و به شما خو میگیره.
      هرچی بیشتر براش وقت بذاری و بیشتر هواش رو داشته باشی و با دست بهش غذا بدی بیشتر از شما خوشش میاد اگر کاری کرد که شما گفتین میشه از غذایی که دوست داره به عنوان پاداش بهش بدین.

      پاسخ
  10. میکاییل

    بازهم از شما ممنون.راستی میخواستم که با مشخصاتی که می دهم تقریبا بگویید مرغ عشق من سنش چه قدر;[بالای نوکش ابی اسمونی کمرنگه با چشمای سیاه و براق و پراش هم کاملن و میتونه خودش غذا بخوره و اندازه اش هم کوچیکه.]دوتا از ناخناش هم کج و تیزن.راستی چرا معمولا تو اتاق احساس امنیت بیشتری داره واز حال میترسه و از دست غذا نمیخوره ولی عادت کرده از دهن غذا بگیره.در چه صورت مرغ عشقصاحبشو با پرواز کردن دورش همراهی میکنه و اصلا این موضوع حقیقت داره.وقتی هم که چیزی می خورم صدا می ده و بال بال میزنه و اگه بعدا یه ماده اهلی با هاش جفت بخوره باز هم اهلی و اهل نوازش میمونه یا وحشی میشه.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سن پرنده رو که نمیشه اینطوری تشخیص داد دوست من.
      خب به اتاق شما بهتر عادت کرده و دلیلی خاصی نداره و یک علاقه شخصی هست.
      در شرایط خیلی نادر این اتفاق میوفته و در کل پرنده ای که بتونه پرواز کنه اول از همه چی فرار میکنه میره بعد شما باید دنبالش بدوی ؟؟؟!!
      نه باز هم اهلی میمونه و ربطی نداره که وحشی بشه ولی زمانیکه تخم و جوجه داره کمی تهاجمی میشه و شما نباید دست کاریش کنید.

      پاسخ
  11. کامران

    سلام خسته نباشید راستش من ۱۱ تا مرغ عشق دارم دیشب یه تخم مرغ آبپز واسشون درست کردمو دادم بهشون همشونم خوردن البته بار اولی نیست که تخم مرغ آبپز بهشون میدم خیلی هم دوست دارن تا اینکه امروز صبح متوجه شدم یکیشون که تا همین دیروز اوضاعش روبه راه بود پریشون شده یعنی پراش پف کرده همش یه گوشه کز میکنه غذا هم نمیخوره کلا خیلی حالش بده خودم احساس میکنم دچار یبوست شده چون برخلاف اینکه همیشه با فاصله زمانیه کم دسشویی میکنن این یکی الان حدود دو سه ساعتی میشه دسشویی نکرده صبح که پشتشو نگاه کردم خیلی کثیف شده بود یعنی مجراع مدفوش از فضله پر شده بود بعد از چند دقیقه متوجه شدم انگار میخواد دسشویی کنه نمیتونه زور میزد ولی نمیشد حس کردم شاید پشتش بر اثر همون مدفوع ها مسدود شده پشتشو تمیز کردم با گوش پاک کن و آب هم یه مقدار مجراع مدفوشو نم دار کردم بعد از چند لحظه به مقدار خیلی زیاد دسشویی کرد رنگ دسشوییش طبیعی بود ولی یه مقدار آبکی بود بعد از دسشویی کردن احساس کردم یه کم گیج شده وقتی راه میرفت تعادل نداشت ولی الان بهتر شده ولی هنوز بی حاله و باز هم دسشویی نمیکنه ولی پشتش دیگه تمیزه یعنی مسدود نیست میخواستم یه مقدار روغن مایه بزنم پشتش ترسیدم اسهال بشه چون راستش با توجه به اینکه مدفوش یه کم شلکی بود مطمئن نیستم یبوست داشته باشه میترسم با روغن مایع یه بلایی سرش بیارم نمیدونم چیکار کنم میگن روغ زیتون هم اگه بهشون بدیم خوبه واسشون البته در صورت یبوست داشتن اگه روغ زیتون یا کرچک در دسترسمون نباشه چیکار باید کرد؟ هیچی هم نمیخوره حتی آب

    پاسخ
    1. کامران

      راستی همش هم سعی میکنه بالا بیاره ممکنه به خاطر زیادی خوردن تخم مرغ اینطوری شده باشه و البته صبح داداشم مثل اینکه برنج پخته شده هم بهشون داده ولی نمیدونم اونم برنج خورد یا نه فقط تورو خدا زود جواب کامنتمو بدید تا بتونم به دادش برسم یه موقع تلف نشه ممنونم موفق باشید

      پاسخ
  12. کامران

    عذر میخوام دوباره مزاحم شدم میخواستم بگم همین الان دسشویی کرد خیلی آبکی بود رنگ مدفوشم خیلی بی رنگ بود حس میکنم اوضاع گوارشیش بهم ریخته چیکارش کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      پرندتون به احتمال قوی دچار مسمومیت شده. حقیقتا موندم که چطور هم یبوست داشته و هم اسهاله. به هر حال کاری که میشه کرد تا سموم دفع بشه استفاده از چای کم رنگ یا بابونه در ابخوری پرنده است، اگه اسهاله هم غذایی مثل میوه و سبزی و چنین چیزهایی ندید و فقط از دانه ها استفاده کنید و حتما صبح هم به پرنده حمام افتاب بدین به امید خدا مشکل برطرف میشه. اگه طی ۲۴ ساعت مشکل با این کارها برطرف نشد مجددا مکاتبه کنید و از وضع ظاهری و تغذیه پرنده(اصلا تغذیه میکنه یا نه) هم اطلاعاتی بدین ببینیم مشکل چی هست

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      اصلا دو تا موضوع کاملا متضاد رو شما مطرح کردین یبوست داره و بعدا اسهال هم هست خب پس دیگه پرهاش هم پف کرده و سبک شده و الان هم باید تلف شده باشه چون این یک مدل نیوکاسله البته اگر خیلی زود تلف بشه و یا اگر غذاش رو بالا آورد تکه های سبز رنگ توی استفراغش ببینید که مال غذا نباشه.
      خب اگر یبوست داره باید سبزی و میوه بخوره ولی اگر اسهاله نباید میوه و سبزی بخوره ؟؟!!
      اما هیچ مشکلی پیش نمیاد اگر با روغن مخرجش رو چرب کنید.
      یک مورد دیگه هم احتمالا پیش اومده باشه و اون اینکه مرغ عشق شما باید ماده باشه و تخم داخل شکمش چرخیده ؟؟!!

      پاسخ
  13. کامران

    ممنون از پاسختون راستش الان خیلی بهتره دیروز همش پف کرده بود چشاشو به زور باز نگه میداشت لب به غذا هم نمیذاشت ولی در حال حاضر نسبت به دیروز فعالیتش یه مقدار بهتر شده پف نمیکنه چشاشو بیشتر باز میکنه خدارو شکر شروع کرده به غذا خوردن آبم میخوره دسشوییشم بهتر شده دیگه آبکی نیست دیروز خیلی کمتر دسشویی میکرد ولی الان بهتر شده من فعلا به جز همون ارزن چیز دیگه ای بهش نمیدم میترسم قاطی پاطی غذا بهش بدم دوباره اوضاش بهم بریزه ولی هنوز یه مقدار بی حاله البته دیروز حتی لرزش هم گرفته بود یعنی یه مقدار سرو کلش هم میرزید تعادل نداشت ولی الان نه فکر کنم ضعیف شده میتونم بگم نسبت به دیروز خیلی بهتر شده فقط میخوام بدونم این مسمومیت غذایی ممکنه به مرغ عشقای دیگه هم از طریق این یکی سرایت کنه منظورم اینه که واگیر دار نیست؟ لازمه که جداش کنم از بقیه اگه از ظرف آب خوریشون آب بخوره اونای دیگه هم از همون ظرف آب بخورن مشکلی پیش میاد؟ و دیگه اینکه ممکنه دوباره حالش بد شه؟ و چای کمرنگ بهش بدم مشکلی نداره واسش؟

    پاسخ
    1. کامران

      و یه چیز دیگه چند روز ممکنه طول بکشه تا بتونه دوباره به حالت عادیش برگرده چون هنوز بی حاله همش در حال چرت زدنه

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        بنده به سوال اولتون پاسخ دادم و الان این دو تا پست رو دیدم.
        خب شکر خدا هنوز زنده هست پس نیوکاسل نداشته.
        الان شما باید یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری رو با این آب پر کنید و به مدت ۲۴ ساعت جلوی همه مرغ عشقها بذارید تا بقیه رو بیمار نکنه و خودش هم درمان بشه.

        پاسخ
        1. کامران

          سلام عذر میخوام دوباره وقتتونو میگیرم فقط قبل از هر چیز اجازه بدید واسه طولانی شدن کامنتم ازتون عذر خواهی کنم چون مجبورم نمیدونم از کی کمک بگیرم
          مسئله اینجاست که در حال حاضر آب نمیخوره ارزن میخوره ولی به چشمم نخورده که آب بخوره دیروز میخورد ولی امروز ندیدم بخوره حتی طبق نظر شما چای کمرنگ هم که گذاشتم واسش هنوز نخورد دسشویی کردنش مشکلی نداره ارزنم که میخوره تنها مشکلش این حالت بی حالیشه و اینکه همش میلرزه حس میکنم لاغر هم شده من قبلا یه مرغ عشق داشتم اونم حالش خیلی بد شده بود همش با پرهای پف کرده و چشای بسته میشست رو میله ولی اون حتی غذا هم نمیخورد و اسهال شدید گرفته بود تا صبح هم بیشتر دوام نیورد ولی این یکی بر خلاف روز اول بیماریش الان دیگه چشاشو باز نگه میداره غذا هم میخوره دسشویی هم میره مدفوشم طبیعیه فقط تنها چیزیکه طبیعی نیست همین حالت بی حالیشه و لرزشی که داره همش در حال چرت زدنه چشاشم همش خماره تا قبل از اون شب که تخم مرغ آبپز بهش بدم هیچیش نبود همه چیزش نرمال بود یه دفعه صبح همون روزی که بهش تخم مرغ آبپز دادم این حالتو پیدا کرد همونطور که قبلا خدمتتون عرض کردم علاوه بر تخم مرغ برادرم برنج هم بهشون داد اونای دیگه هیچیشون نشد فقط این یکی اینطوری شده در مورد کپسول تتراسیکلین که گفتید راستشو بخوایید میترسم از این چیزا بهشون بدم میترسم مشکلش یه چیزی باشه که با دارو خوب که نشه هیچی بدتر هم شه کلا این کپسول تتراسیکلین واسشون چه خطراتی میتونه داشته باشه ؟ راستی یه چیزه دیگه امروز ظهر همش میدیدم که سرو کلشو میخارونه و حین خاروندن همش عطسه میکنه حتی ترسیدم گفتم شاید سرما خورده ولی روز اول مریضیش اصلا عطسه نمیکردن فقط امروز پشت سر هم دیدم داره هی سرشو میخارونه و عطسه میکنه ولی الان دیگه نه من مرغ عشقمو از اونای دیگه جدا گذاشتم حتی آوردمش تو یه اتاق دیگه که آروم باشه بتونه استراحت کنه ممکنه این حالت بی حالیش بخاطر این باشه که دور و برش آرومه ؟ الان هم بیحرکت نشسته تو جاش هی چرت میزنه تا تکونش ندم خودش به حرکت نمیفته البته اینم بگم بعضی وقتا خوب به حرکت میفته حتی بعضی وقتا جو گیر میشه پر میزنه ولی دوباره آروم میشه روز اول مریضیش سعی میکرد همش بالا بیاره اصلا چشاشو به زور باز میکرد الان نسبت به روز اول خیلی بهتره بالا نمیاره چشاشم درسته که خماره ولی قشنگ بازشون میکنه واقعأ نمیدونم چیکار باید واسش بکنم تروخدا شما راهنماییم کنید بتونم درمانش کنم یه موقع نمیره مطمئنم اگه مشکل حادی داشت خدای نکرده نمیتونست تا ۲۴ ساعت هم دوام بیاره ولی هنوز سر پاست فقط هنوز حالت طبیعی خودشو پیدا نکرده لرزشش هم بیشتر از ناحیه بال هاشه و سرو کلش حالا نمیدونم ضعیف شده که اینطوره یا دلیل دیگه ای داره چون وقتی تو دستم میگیرمش لرزشش قطع میشه ولی وقتی رو پاهاش وای میسه لرزش داره من منتظر پاسختون هستم ممنون.

          پاسخ
          1. مجتبی

            سلام
            خب ما که راهنمایی کردیم شما گوش نمیکنید و میگید میترسین تتراسیکلین بهش بدین دوست عزیز داروش همینه و بس شما تشریف ببرید دامپزشکی ببین یک پودر زرد رنگ بهت میده یا نه بعد نمیگه که چی بهت داده میگه یک داروی خارجکی مرده زنده کن دادم حالش رو ببر در صورتیکه همین کپسول تتراسیکلین خودمونه دیگه.
            خب مگه میشه پرنده آب نخوره ولی دانه بخوره خیالت راحت حتما خورده و شما ندیدین.
            دوست عزیزم پرنده بیمار رو داخل دستتون نگیرید و به استرس وارد نکنید.
            در حالت لرز حتما روزی ۲۰ – ۳۰ دقیقه بهش حمام آفتاب ملایم بدین البته در فضای بسته نه در هوای آزاد.
            اگر دامپزشکی ببریش حتی آنتی بیوتیک بهش تزریق میکنه مطمئنم و خوب میشه.
            قرار نیست تتراسیکلین معجزه بکنه ولی خب اینطوری هم نیست که پرنده رو بکشه حداقل به این دلیل نمیمیره مگر اینکه بیشتر از اون دزی که باید و گفتم خدمتتون مصرف کنید.

            پاسخ
            1. کامران

              ممنونم از راهنماییتون پس بنده همون تتراسیکلین رو بهش میدم ببینم جواب میده یا نه فقط با عرض پوزش چندتا سوال دیگه هم داشتم:
              ۱- من کپسول تتراسیکلین رو توی یه بطری نوشابه خانواده با آب مخلوط کنم کافیه؟ یعنی آبش کم یا زیاد نباشه البته بطریه نوشابه روش نوشته یه لیتری
              ۲- و اینکه روزی چند نوبت اینکارو انجام بدم و ظرف آبش رو چقدر بعد عوض کنم ؟
              ۳- شما با توجه به توضیحاتی که دادم حدس میزنید مشکلش چی باشه ؟ چون در حال حاضر یبوست که نداره اسهال هم که نداره آب ریزش بینیو از اینجور مشکلات هم تا حالا که ندیدم ازش ممکنه بر اثر همون مسمومیت غذایی باشه یا یه نوع سرما خورده گیه خفیف که بیشتر تو ناحیه سرش باشه با توجه به لرزشی که بیشتر تو ناحیه سرش داره و اینکه امروز متوجه شدم پشت سر هم چندین بار عطسه کرد و همین الانم گهگاهی عطسه میکنه ولی نه خیلی یا پشت سر هم میتونه همون سرما خوردگی باشه وقتی روی پاهاش وایمیسه یه جورایی انگار گیج میزنه البته همیشه اینطور نیست همونطور که قبلا گفتم یه دفعه فعالیتش خوب میشه ولی بعد از چند لحظه دوباره همون حالت کسلی و بی حالی رو به خودش میگیره مثه خودمون که وقتی مریض میشیم یه موقع هایی حالمون خیلی خرابه یه موقع هایی نسبتأ بهتریم
              ۴- راستی طی چندروز باید کپسول تو آبش بریزم؟ و اگه آب نخوره باید چیکار کنم کپسول رو چطوری به خوردش بدم؟
              سوال دیگه ای ندارم ممنون از لطفتون و شرمنده بابت پر حرفی کردنم.
              موفق باشید.

              پاسخ
              1. مجتبی

                سلام
                ۱ – ۲- خیلی جالبه بنده که گفتم چکار کنید اما خب چشم دوباره میگم خدمتتون.
                یک کپسول تتراسیکلین ر وباز کنید داخل یک لیتر آب و خوب هم بزنید و ظرف آبخوری ر وبا این آب پر کنید و بذارید ۲۴ ساعت جلوی پرنده باشه.
                ۳ – الان پرنده شما ممکنه حتی چشمش هم کم سو شده باشه و دید خوبی نداشته باشه و یا یک پرده خیلی نازک و کدر رنگ روی چشمش داشته باشه داروش همین تتراسیکلین هست و یک قرص ضد انگل که فقط اسمش رو میگم خدمتتون و روش مصرفش رو بای دبا دامپزشک مشورت کنید و همینطوری نباید ازش استفاده کنید به نام نیکلوسام یا نیکلوزاماید niclosam
                ببین این هر قرصش برای ۸ تا پرنده اندازه کبوتر هست و ۱۰ – ۱۲ تا پرنده اندازه قناری و مرغ عشق ضمنا خیلی هم تلخه و ممکنه بعد از خودن پرنده همه چی رو بالا بیاره این قرص رو باید داخل ظرف آبخوریش حل کنید و یا به زور بکنید داخل حلقش برای همین موارد گفتم با دامپزشک مشورت کنید تا بعدا نگید اینها چی دارن میگن.
                ضمنا پرنده شما اگر مسمومیت غذایی داشت تا حالا تلف شده بود فقط این رو باید از جفتش جدا کنید و جداگانه بهش برسید.
                ۴ – گفتم ۲۴ ساعت.
                اگر آب نخورد تلف میشه و کار دیگه ای نباید بکنید ؟؟!! مگه میشه آب نخوره ؟؟؟؟ حالا جلوی شما و همون لحظه که نمیره بخوره.

                پاسخ
  14. k

    سلام خسته نباشید ببخشید دومرتبه مزاحم شدم یه اتفاقی افتاده که خیلی متعجبم کرده همین الان رفتم به مرغ عشقام سر بزنم متوجه شدم روی لونه یکیشون چند قطره خون ریخته شده به اندازه دوسه قطره ای که از دست خودمون بخواد خون بیاد و یه قطره کوچیکم به اندازه دوتادونه ارزن روی ظرف غذاخوریشون ریخته بود ولی از لحاظ ظاهری هم نره هم ماده هیچیشون نیست همون حالات طبیعی همیشگی رو دارن به خوبی غذا میخورن دور هم ور میرن و ورجو ورجشونم عالیه هیچ اثری از زخم یا لکه های خون روی بدن هیچکدومشون نیست اصلا موندم که این خون از کجا اومده فقط ناگفته نمونه مرغ عشق مادم فکر میکنم باردار باشه ولی فکر نمیکنم هنوز وقت تخم گذاریش باشه یعنی زوده شکمشم به اون صورت بالا نیمده هنوز
    و لبته خونی هم که روی سقف لونه ریخته شده خالصه یعنی مدفوع یا هیچ چیز دیگه ای قاطیش نیست که بشه گفت مدفوشون خون بوده مثله این میمونه که با قطره چکون چند قطره خون رو بریزی روی لونه و ظرف غذاخوریشون واقعا شوکه شدم چون هیچیشون نیست شما چی فکر میکنید؟

    پاسخ
    1. k

      ممکنه مادهه تخمشو از دست داده باشه و این خون ریزی مال همین باشه ( یه جور سقط جنین خودمون )
      اصلا همچین چیزی توی مرغ عشقا پیش میاد؟

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        سلام
        والا اومدم یه چیزایی بنویسم دیدم خودتون برسی کردین. به هر حال جواب رو نمیدونم. بهتره منتظر نظر سایر دوستان باشین

        پاسخ
      2. مجتبی

        سلام
        دوست عزیز چند تا حالت داره.
        یا اینکه یکی از شاه پرهای اونها شکسته و چند قطره خون اومده و یا از ناخن پاش خون ریخته و …
        حالت بعدی هم ممکنه ماده شما برای اولین مرتبه تخم گذاری کرده باشه و این خون برای همین موضع باشه. داخل لونه رو نگاه کنید تا مطمئن بشید حتی ممکنه روی لونه تخم گذاشته و تخم افتاده پایین.

        پاسخ
  15. کامران

    سلام خسته نباشید من همین الان از دامپزشکی اومدم یه سری دارو واسش گرفتم یه دارو مثه آب بهم داده که گفته طی ۵ روز هر ۱۲ ساعت سه چهار قطره بهش بده منم همین کارو کردم به محض اینکه ریختم تو دهنش دیونه شده همش داره عطسه میکنه سرشو تکون میده و میخواد دارو رو بیاره بالا نمیدونم چرا همچین میکنه مادرم میگه دارو تلخه بخاطر همین اینکارو میکنه انگار بدش اومده از دارو به نظر شما دارو واسش بد نبوده به پزشکه زنگ زدیم گفته شاید به خاطر همون تلخی دارو بدش اومده این داروییه که به همه پرده ها میدیم میخواستم بدونم همه پرنده ها وقتی بهشون دارو میدن اینطوری میکنن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اولا سوال تکراری نپرسید یکی از سوالاتتون رو دو مرتبه ارسال کرده بودین که بنده حذفش کردم و به همون سوال اولی پاسخ دادم.
      دوما شما دارو رو بد به پرنده دادین و ریختین داخل مجرای تنفسیش و ریه و عطسه پرنده به همین دلیله و بالا اوردن دارو هم ممکنه به دلیلی تلخی اون باشه.
      اگر درست دارو رو مصرف کنید اینطوری نمیشه کم کم باتجربه میشی مهم نیست.

      پاسخ
      1. کامران

        سلام ممنونم و عذر میخوام ار اینکه سوالمو دوبار ارسال کردم سیستمم قاطی کرده هر وقت کامنت میذارم به نظر میاد ارسال نشده میخواستم دوبار بفرستمش که مطمئن شم و درمورد اینکه گفتید دارو ممکنه توی مجرای تنفسی و ریه رفته باشه این خطری نداره واسش ؟ ممکنه باعث بشه خدایی نکرده بمیره ؟ چون هنوز هم گهگاهی همون حرکات رو از خودش نشون میده هی عطسه میکنه و سرشو تکون میده و بالا میاره خیلی بی حال ترم شده و دیگه اینکه در حال حاضر هیچی نمیخوره نه آب نه ارزن تا امروز صبح میخورد ولی الان دیگه هیچی نمیخوره دسشویی هم نمیکنه من چطوری میتونم داروشو بهش بدم چون آب که نمیخوره که بتونم توی آبش بریزم با قطره چکونم که بهش میدم اینطوری میشه باید چیکار کنم؟ الان اون مقداری هم که ریختم تو حلقش که همشو بالا آورد اثرش رفته به نظرتون؟
        شرمنده از اینکه اینقدر وقتتونو میگیرم.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بله ممکنه خفه بشه.
          دوست عزیز مگه میشه آب نخوره
          باز میگه آب نمیخوره ؟؟؟!!!! عجیبه ها اگر آب نخوره طی کمتر از ۲۴ ساعت میمیره ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! و حل حل میزنه باز شما بگو آب نمیخوره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
          راهی نداره باید با قطره چکان و یا با سرنگ و شلنگ بهش دارو بدین.

          پاسخ
          1. کامران

            ممنون پس محبت کنید توضیح بدید با قطره چکون دقیقآ کجای دهنش باید بریزم که دوباره نره تو مجرای تنفسیش
            و این حالتش که بر اثر همون دارویی که ریختم تو حلقش تا کی ادامه داره ؟ همون بالا آوردنو عطسه کردنشو میگم

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              این حالت تا زمانی ادامه پیدا میکنه که پرنده احساس آرامش کنه و دست ما نیست که بگیم چقدر زمان میبره.
              خب دوست عزیز این کار یه کمی سخته و باید دهان پرنده رو باز کنید البته نه زیاد که دهانش پاره بشه حتما دقت کن و اگر شد دو نفر باشید یکی دهان پرنده رو باز کنه و دیگری قطره رو خالی کنه داخل حلقش .
              بعد اگر نگاه کنی متوجه میشی یا باید قطره رو بریزی انتهای حلقش که بره پایین و یا بریزی گوشه دهانش و خودش اون رو بده بره پایینالبت هبای دیک قطره یک قطره بریزی تازه با سرنگ هم میشه و اگر تجربه داشته باشی خیلی بهتر از قطره چکان جواب میده چون قطره درشته ولی اگر با سر سوزن و سرنگ بریزی خیلی ریز تر میشه راستش این کارها رو نمیدونم چطوری توضیح بدم دیگه تجربی هست باید انجام بدی تا دستت بیاد یا با شلنگ ست سرم دارو رو بریز تو چینه دانش خیلی راحت.

              پاسخ
              1. کامران

                ممنون آقا مجتبی ولی دیگه فایده ای نداره پرندم مرد و در مورد آب نخوردنشم تا دم آخر لب به آب نزد منم که هرچی میگفتم اصلا آب نمیخوره شما قبول نکردی من بیستو چهارساعته بالای سرش بودم تو اتاق خودم نگهش داشتم که دقیقه به دقیقه چکش کنم به خاطر همین اطمینان داشتم به اینکه آب نمیخوره فقط بعد از ظهر روز آخری که مرد یه خورده ارزن خورد همین …
                فقط یه سوالی داشتم در مورد یکی دیگه از پرنده هام که از روی میله هایی که روش میشنن پرنده های دیگه چند دفعه پرتش کردن پایین و یکی دوبار انگشت پاش تو بالش گیر کرد بیچاره اینقدر تقلا کرد تا تونست انگششو رها کنه فکر کنم بدجور هم دردش میگرفت چون تا دست میبردم طرفش که کمکش کنم پاشو در بیاره جاغ جیغ راه مینداخت که دست بهش نزنم حالا متوجه شدم یکی از پاهاش ظاهرأ آسیب دیده چون بیشتر روی یه پاش می ایسته یعنی وزنشو میندازه رو پای راستش پای چپشو همش جمع میکنه کاملا مشخصه پای چپش اذیته ولی خوشبختانه تو راه رفتن مشکلی نداره یکی لنگ نمیزنه فقط میخوام بدونم مشکلی واسش پیش نمیاد ؟ وقتی مرغ عشقا پاهاشون آسیب میبینه خودش خوب میشه ؟ خدایی نکرده باعث مرگشون که نمیشه؟

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  متاسفم نشد کاری براش بکنیم.
                  نه دیگه بخاطر آسیب دیدگی پا تلف نمیشه حالا شانس ما رو میگی این هم یه طوریش بشه بعد بگو این مجتبی قصد جون مرغ عشق های من رو کرده ؟؟؟!!
                  خب دوست عزیز اگر میتونه راه بره پس استخوان پاش سالمه فقط کمی کشیده شده و درد میکنه بهتره یک هفته تا ۲۰ روز از بقیه جداش کنید تا کمتر ورجه وورجه کنه و زودتر پاش خوب بشه و اذیت نشه حداقل گناه داره اینقدر درد بکشه هرچند جداش هم نکنید خودش خوب میشه.

  16. کامران

    سلام خسته نباشید دوستان یه راهنمایی میخواستم ازتون در مورد مشکلی که واسه پاهای دوتا از مرغ عشقام بوجود اومده من توی کامنتای قبلی که نگاه میکردم متوجه شدم ظاهرأ یکی دیگه از دوستان هم دقیقأ همین مشکل بنده رو پیدا کردن که مشکل پاهای مرغ عشقای منم دقیقأ همونه پاهاشون یه حالتی پوسته پوسته شده و به نظر میاد این وضعیت خیلی آزارشون میده چون مدام پاهاشونو جمع میکنن یعنی تند تند پاهاشونو هی جمع میکنن روی اونیکی می ایستن یا هی تکون میدن پاهاشونو مثله این میمونه که یا پاهاشون خارش داره یا سوزش حالا نمیدونم پاهاشون میخچه زده یا همون مشکل پوستی که پیدا کردن چون از پوسته پوسته شدن پاهاشون مشخصه مشکل پوستی پیدا کردن که به قول اون دوستمون اصطلاحأ پا اسفنجی شدن شما هم بهشون پوماد ویتامین آ- د رو پیشنهاد کردید و گفتید درمانش ویتامین آ- د ست
    حالا مشکلی که بنده دارم اینه که مرغ عشقای من دستی نیستن که راحت بتونم درشون بیارم و پوماد رو به پاهاشون بزنم و یکی دیگه این که در حال حاضر مرغ عشق ماده من فکر میکنم باردار باشه و به هیچ عنوان نمیتونم این ریسک رو بکنمو درش بیارم میترسم تخمش بپیچه تنها کاری که تونستم انجام بدم این بود که میله های نشیمنگاهشون رو به پوماد ویتامین آ- د آغشته کردم تا پاهاشونو که روی میله ها میذارن یکم پوماد به پاهاشون مالیده بشه بلکه تأثیر داشته باشه ولی بعد از اینکار یکم ترسیدم که یه موقع این کار ایرادی نداشته باشه و براشون مشکلی بوجود نیاره چون بعضی وقتا غذا که بهشون میدم غذارو با دهنشون میارن میذارن روی میله و اونجا میخورنش مثل برنج … میخواستم بدونم پوماد رو اگه بخورن مشکلی واسشون پیش نمیاد البته نا گفته نمونه قبلا یکیشو در آوردم و به پاهاش پوماد زدم اینقدر با نوک و زبونش دور پاهاش ور رفت که فکر کنم همه پومادی که به پاهاش زدم رو خورد ولی چیزیش نشد. ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اولا پماد آ د هیچ ضرری نداره نگران نباشید.
      دوما اصلا زدن پماد به میله نشیمن گاه هیچ فایده ای نداره چون کف پا و انگشتان پرنده های شما که مشکلی نداره بلکه ساق پای اونها مشکل داره تازه اینطوری توی جفت گیری هم مشکل پیدا میکنن و ممکنه ماده از روی میله بیوفته پایین ؟؟؟!!!
      خب بهترین کار اینه که به پای اونها پماد ویتامین آ د بمالید حالا چه اهلی باشن و چه وحشی دیگه راهی نیست فقط یک راه آسون تر هم هست مثلا یک مقدار روغن زیتون بریزی داخل یک ظرف کوچک مثلا استکان بعد پرنده رو بگیری و پاش رو بکنی داخل این روغن و بیاری بیرون همین کافیه و پاش رو چرب میکنه اینکار رو میتونی یک روز در میان انجام بدی و یا هفته ای دوبار و از همون روغن هم استفاده کنید نه اینکه اونها رو بریزی دور و روغن تازه استفاده کنید. اینطوری خیلی سریع میشه و پرنده هم کمتر اذیت میشه مخصوصا اینکه اگر ماده داخل شکمش تخم داشته باشه فقط باید هنگام گرفتنش نترسید و سریع اقدام کنید نه اینکه دست دست کنید و پرنده زیاد تکون بخوره و بترسه و به قول خودتون تخم تو دلش بپیچه !!!!!!

      پاسخ
  17. کامران

    سلام خسته نباشید آقا مجتبی
    بنده قصد دارم گلخونه توی خونمون رو ردیفش کنم واسه مرغ عشقام یعنی میخوام همه امکانات لازم واسه زندگی شون رو از قفس به اونجا انتقال بدم که راحت ترم باشن منتها میخواستم توی گلخونه رو با یه کم درختچه و گیاه هم تضعین کنم ولی نمیدونم چه نوع گیاها و درختچه هایی مناسبه که یه موقع با خوردن برگای گیاها مریض نشن ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده از هیچ گیاه طبیعی استفاده نکنید و یک درخت و کنده خشک بذارید خیلی بهتره.

      پاسخ
      1. کامران

        ممنون گیاهان و درختچه های مصنوعی چی ؟ مشکلی نداره؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          مشکل خاصی که نداره فقط کثیفش میکنن اگر براتون مشکلی نداره استفاده کنید. اما هیچی درخت و چوب طبیعی برای پرنده نمیشه و همون درخت خشک خیلی بهتره اما برای شما قشنگی نداره و میدونی منظورتون چیه و دنبال چی هستین و اگر دوست داری زیبا بشه خب از درخت مصنوعی استفاده کنید ولی همون رو هم ممکنه خراب کنن.

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *