شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

مرغ عشق یکی دیگر از اعضای خانواده طوطی ها میباشند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. نگهداری اسان این پرنده به صورت جفت و قیمت مناسب ان در کشور عزیزمان انها را به یک پرنده ایدال یا حیوان خانگی مناسب بدل کرده است. نگهداری غیر اصولی انها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و نگهداری لذت بخش انها به یک تجربه تلخ بدل خواهد شد. در این قسمت مقاله ای جهت اصول صحیح نگهداری و پرورش این پرندگان زیبا قرار داده شده که در ادامه متن میتوانید مشاهده کنید

به ادامه متن توجه کنید

مطالب ارائه شده در ادامه متن حاصل تلاش اقای سعید رنگین کمان میباشد که برای ان بسیار زحمت کشیده اند و از همینجا از ایشان تشکر میکنم. مطالب بسیار کامل و اصولی توضیح داده شده در هر صورت برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبلاگ ایشان هم مراجعه فرمایید

تاریخچه: مرغ‌ عشق‌ (Budgerigar) یکی‌ از اعضا کوچک‌ خانواده‌ طوطی‌ها محسوب‌ می‌شود. مهد این‌ پرنده‌ زیبا استرالیا می‌باشد.در طول‌ قرن‌ ۱۹ و ۲۰ هزاران‌ جفت‌ از این‌ پرنده‌ به‌ سایر قاره‌ها آورده‌ شد و خیلی‌ زود توانست‌ جای‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌حیوان‌ خانگی‌ محبوب‌ باز کند. رنگهای‌ زیبا، صدای‌ دلنشین‌، توانایی‌ تقلید صدا، طبیعت‌ اجتماعی‌، نگهداری‌ آسان‌ وقیمت‌ ارزان‌، مرغ‌ عشق‌ را به‌ یکی‌ از محبوب‌ترین‌ پرندگان‌ تبدیل‌ کرده‌ است‌.

مرغ‌ عشق‌ در رنگهای‌ متنوعی‌ وجود دارد که‌ از جمله‌ آنها سبز، زرد، آبی‌ و شیری‌ می‌باشد. در طبیعت‌ به‌ کمک‌ منقارقوی‌ و شکل‌ انگشتان‌ پاهایش‌، دو انگشت‌ رو به‌ جلو و دو تا رو به‌ عقب‌ به‌ راحتی‌ از شاخه‌ها بالا می‌رود

بلوغ وتشخیص جنسیت: مرغ‌ عشقها‌ حدودا در ۳ ماهگی‌ بالغ‌ می‌شود. برجستگی‌ روی‌ قاعده‌ منقار در غالب‌ پرندگان‌ نر بالغ‌ آبی‌ روشن‌ یا بنفش‌و در ماده‌ بالغ‌ قهوه‌ای‌ است‌. البته‌ این‌ رنگ‌ در نابالغین‌ کاملا مشخص‌ نیست‌ ضمن‌ اینکه‌ هنگام‌ بیماری‌ یا پیری‌ رنگ‌بتدریج‌ کم‌ می‌شود.مرغ‌ عشق‌ ماده‌ در هر نوبت‌ به‌ طور متوسط ۴-۶ تخم‌ می‌گذارد. جوجه‌ها ۱۶-۱۸ روز بعد از تخم‌ بیرون‌ آمده‌ و۲۴-۲۸ روز در لانه‌ می‌مانند. در طول‌ این‌ مدت‌ جوجه‌ها به‌ شدت‌ وابسته‌ به‌ مادر هستند

خریداری: باید توجه‌ داشت‌ که‌ مرغ‌ عشق‌ (مانند سایر حیوانات‌ خانگی‌) حتما باید از جای‌ مطمئن‌ خریداری‌ شود. سن‌ مناسب‌برای‌ خرید ۶-۷ هفتگی‌ است‌. هنگام‌ خرید به‌ وضعیت‌ پرها دقت‌ کنید چرا که‌ نشانه‌ خوبی‌ از وضعیت‌ کلی‌ پرنده‌ است‌.در پرنده‌ سالم‌ پرها صاف‌، شفاف‌ و درخشان‌ می‌باشند در حالیکه‌ پرنده‌ بیمار کسل‌ بوده‌ و پرهای‌ ژولیده‌ای‌ دارد. چشم‌هاباید شفاف‌، درخشان‌ و فاقد تورم‌ باشند. پاها به‌ راحتی‌ میله‌ قفس‌ را بگیرند و پرنده‌ در حالت‌ ایستاده‌ زاویه‌ ۳۰ نسبت‌ به‌خط قائم‌ داشته‌ باشد. اطراف‌ مخرج‌ طبیعی‌ و پرنده‌ شاداب‌ باشد

نکته: مرغ‌ عشق‌ خیلی‌ زود اهلی‌ شده‌ و به‌ خانه‌ خو می‌گیرد. می‌توان‌ به‌ آن‌ یاد داد که‌ روی‌ انگشت‌ بنشیند حضورسگ‌ و گربه‌ موجب‌ ناراحتی‌ پرنده‌ می‌شود حتی‌ اگر به‌ آن‌ دسترسی‌ نداشته‌ باشند.

نگهداری

قفس:

ابعاد: اندازه‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ یک‌ جفت‌مرغ‌ عشق‌ ۷۵‚۶۰‚۱۰۰سانتیمتر می‌باشد. داشتن‌ میله‌های‌ افقی‌ (نسبت‌ به‌ عمودی‌) ارجح‌ است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند برای‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ کند.

مکان‌ قفس‌: قفس‌ را باید در اتاقی‌ روشن ‌، با هوای‌ مناسب‌ و درجریان‌ (با دمای‌ ۱- ۲۶ سانتیگراد بدون‌ تغییرات‌ ناگهانی‌) ، بدون‌ دود سیگار و در گوشه‌ای‌ از اتاق‌ قرار داد تا پرنده‌ احساس‌ امنیت‌ کند . پرنده‌ نباید در معرض‌تابش‌ مستقیم‌ آفتاب باشد . ارتفاع‌ قفس‌ بهتر است ‌طوری‌ باشد که‌ پرنده‌ حدودا هم‌ سطح‌ چشمان‌ شما باشد تا کنترل آن‌ ساده ‌تر شود . با توجه‌ به‌ اینکه‌ مرغ‌ عشق‌ در شب‌ ساعاتی‌ را می‌خوابد در صورتیکه‌ چراغها روشن‌ است‌ بهتراست‌ روی‌ قفس‌ با پارچه ‌پوشانده‌ شود.

وسایل‌ داخل ‌قفس‌: وسایل‌ لازم‌ برای‌ قفس‌ شامل‌ ظروف‌ آب‌، غذا و سنگریزه‌ و کف‌ دریا می‌باشد. اسباب‌ بازی‌ نیز بویژه‌ برای‌ یک‌ پرنده‌ تنها لازم‌است ‌. کف‌ قفس‌ را می‌توان‌ ترجیحا با کاغذهای غیر چاپی مثل کاغذهای خاص الگوی خیاطی که کاهی و بدون مواد چاپی هستند فرش کنید . آبخوری‌ لوله‌ای‌ ، برای‌ مرغ‌ عشق‌ مناسب‌ است ‌. جلوی‌ ظروف‌ آب‌ و غذا باید میله‌ باشد تا پرنده‌ بتواند بر روی‌ آن‌ بنشیند ضمن‌ اینکه ‌ظروف‌ آب‌ و غذا نباید زیر میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ باشند چر که‌ با مدفوع‌ پرنده‌ آلوده‌ می‌شوند. آب‌ همیشه‌ تازه‌ و تمیز باید در اختیار پرنده‌ باشد. کف‌ قفس‌ باید هر روز و کل‌ قفس‌ ۳ – ۴ روز یک‌ بار تمیز شوند.

میله‌ داخل ‌قفس‌: میله‌های‌ چوبی‌ نسبت‌ به‌ پلاستیکی‌ ارجح‌ هستند ضمن‌ اینکه‌ بهتراست‌ قطر میله ‌ها متفاوت‌ باشد. به‌ طور کلی‌ قراردادن‌ شاخه‌ درخت‌ بویژه‌ به‌ جای‌ میله ‌های‌ بالایی‌ قفس‌ مناسبتر است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند از آن‌ بالا رفته ‌ضمنا ناخن‌هایش‌ نیز ساییده‌ می‌شود.

اسباب‌ بازی‌: مرغ‌ عشق‌ آینه‌ را دوست‌ دارد. می‌توان‌ یک ‌آینه‌ کوچک‌ را داخل‌ قفس‌ قرار داد تا پرنده‌ خود را ببیند. اسباب‌ بازیهای‌ دیگر مورد علاقه‌ مرغ‌ عشق‌ شامل ‌نردبان ‌، تاب ‌، توپ‌ پینگ ‌پنگ‌ آویزان‌ و زنگ ‌می‌باشند.

نگهداری در پاسیو: محیط پاسیو اگر هوای تازه و با تهویه مناسب داشته باشد محل بسیار خوبی است به شرط آن که:

_در معرض تابش مستقیم خورشید نباشد.

_گیاهان داخل آن سمی نباشند (می توانید از گیاهان و درختچه های مصنوعی استفاده کنید).

_تهویه مناسب برای هوا داشته و زیاد مرطوب ، گرم و سرد نباشد.

چند نکته مهم

برای داشتن مرغ عشق های سالم رعایت بعضی از نکات الزامیست که در ذیل مختصرا ذکر میگردد :

۱- مرغ عشق هایی که تازه خریداری شده اند را تا اطمینان از سالم بودنشان در قرنطینه نگهداری کنید.

۲- به محض مشاهده علائم بیماری در هر کدام از مرغ عشق ها ، آن را از بقیه جدا کنید و سپس به مداوایش بپردازید.

۳- سعی کنید از میله ها و ظروف غذاخوری پلاستیکی و بدون درز و شکاف و شکستگی استفاده کنید.

۴- از قفس مناسب جهت نگهداری مرغ عشق (۷۵ ‚ ۶۰ ‚ ۱۰۰ سانتیمتر) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی و در نتیجه چاقی مرغ عشق و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها می شود.

۵- میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشه و امکان تحرک پرنده زیادتر گردد.

۶- میله ها را در جای خود کاملاً محکم کنید و حداقل دو هفته یکبار میله ها و ظروف غذاخوری را از قفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.

۷- حداقل روزی یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید.

۸- روزانه یکبار دانخوری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه کنید تا مرغ عشقها گرسنه نمانند.

۹- هر ماه یکبار مرغ عشقها را (البته در صورتی که جوجه و یا تخم نداشته باشند) در یک قفس دیگر گذاشته و قفس را ابتدا با اسپری های حشره کش یا مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید و پس از یک ساعت کاملاً با آب و مواد شوینده آنها را بشویید و بگذارید با نور خورشید خشک شوند.

۱۰- هفته ای دو بار ظرف حمام برای مرغ عشقهای خود بگذارید(البته در جای گرم و غیر از زمان جفتگیری).

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟ برای این کار دو روش وجود دارد و بسته به فرد بکار گیرنده و میزان زمانی که می خواهد برای این کار اختصاص دهد متفاوت می باشد (البته اصول ایجاد رفتار در هر دو مورد یکسان است و تفاوت آنها در مرحله ابتدای آنها می باشد) ؛ من در ذیل هر دو روش را همراه اصول حاکم بر آن توضیح میدهم :

روش اول : این روش دیر بازده بوده و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد اما کاملا بر قوانین اخلاقی منطبق است ، این روش در ابتدا به ساکن بر پایه عادی شدن و حذف محرک بی اثر استوار است و پس از آن بسته به راهکاری که شما پیش می گیرید میتواند بر طبق اصول یادگیری شرطی شدن کلاسیک و یا فعال ادامه یابد ؛ حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : در این متد ، شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می کنید (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان ، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد) پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان ، در این دوره ای که هر روز با او صحبت می کرده اید و به او غذا داده اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحا به یک محرک بی اثر تبدیل شده اید) خوب ، هم اینک نوبت مرحله دوم کار است ، این مرحله و روشی که پیش می گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلا اگر می خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم ؛ البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس العمل نشان داده و به سمت شما جذب میشود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می شود (به این  الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می گویند). اما برای ایجاد رفتار پیچیده تر این  الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است . در این مورد ، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می گردد . حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعا احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس اگر منتهی به تنبیه شود احتمال تکرار کاهش خواهد یافت لازم به ذکر است که این الگوی یادگیری بیشتر در مورد حیوانات بزرگ و باهوش (از جمله اسب ، سگ و … ) بسان آنهایی که در سیرک هستند متداول است و در مورد مرغ عشق کارایی چندانی ندارد ؛ به دلیل اینکه این نوشته مستقیما در مورد مرغ عشق می باشد از توضیح وبسط این الگوی یادگیری خودداری می کنم.

حال به روش  دوم می پردازیم : قبل از توضیح در مورد این روش باید متذکر شوم تمام اصول بنیادی این متد مثل روش قبل است و تنها تفاوت آنها این است که در روش اول باید مدتی را صرف غذا دادن و صحبت کردن با حیوان می کردید تا به شما عادت کند (شناسایی به عنوان یک محرک بی اثر) که در این راهکار نیازی به آن نیست ، در این روش شما باید بالهای مرغ عشق را کوتاه کرده و از اصل گرسنگی برای جذب حیوان استفاده کنید فی الواقع چیدن بالها منجر به عدم توانایی گریز پرنده می شود و گرسنگی دادن ، حیوان را مجبور به اعتماد میکند که مجموعا علاوه بر کاهش چشمگیر مدت زمان عادی شدن همراه با شرطی شدن کلاسیک می باشد. حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : ابتدا شاه پرهای مرغ عشق خود را کوتاه کنید (اگر آنها را بکشید بعد از ۶ هفته رشد کامل کرده و پرنده شما مجددا قادر به پرواز خواهد بود ولی اگر آنها را کوتاه کنید تا اولین پرریزی عملا صاحب شاه پر نخواهند شد و توانایی پرواز را بدست نخواهند آورد . اصولا چیدن پر نسبت به کشیدن آن دارای دو مزیت است : اول اینکه به پرنده خود آزار نرسانیده اید و دوم اینکه مدت زمان بیشتری برای آموزش و جلوگیری از گریز در اختیار دارید پس قطعا چیدن پر بر کشیدن آن ارجح است) سپس ظرف غذا و همه مواد خوراکی را از قفس بیرون بیاورید (ظرف آب را هرگز برندارید چرا که ممکن است آب دادن به پرنده را فراموش کنید و منجر به تلف شدن آن شوید) و حدودا نیمی از روز تا یک روز پرنده را به حال خود رها کنید پس از آنکه متوجه شدید حیوان شما به شدت گرسنه شده در کف درست خود ارزن ریخته (البته اگر از قبل با علایق حیوان خود آشنا باشید می توانید غذای مورد علاقه اش را در دستتان ریخته و به او بدهید که مطمئنا این کار به جذب پرنده بسمت غذا تاثیری بسزا خواهد داشت) و درون قفس ببرید تا به سمت آن جذب شود سپس این کار را برای مدتی ادامه بدهید تا پرنده به شما عادت کند (می توانید از همان ابتدا هنگام غذا دادن یک صدای خاص را برای پرنده ایجاد کنید تا به آن صدا شرطی شود).

نکته : حال که به تفصیل دو روش را توضیح دادم لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که من بشخصه راهکار اول را ترجیح میدهم چرا که علاوه بر عدم آزار رساندن به حیوان برای خود شخص هم لذتبخش است.

آب تنی: آب تنی خصوصا در فصول گرم سال و هنگام پرریزی بسیار ضروریست. چرا که موجب تحریک رشد سریع پرهای جدید می شود. در برخی از موارد به علت طولانی شدن فواصل بین آب تنی ها ممکن است برخی از پرنده ها میل به آب تنی را از دست بدهند و یا جوجه هایی که برای اولین بار با ظرف آب تنی آشنا می شوند ممکن است رغبتی به این کار نداشته باشند. بعد از استحمام پرنده به آراستن خود می پردازد. پرهای خودش را لرزانده و با نوک خود آنها را مرتب می کند. سپس به کمک نوکش ، مواد چربی ترشح شده از غده ای که در بالای محل اتصال دم به بدنش قرار دارد را روی کلیه پرهای خود می مالد. این روغن باعث براقی پرها شده و به عنوان یک ماده محافظ طبیعی عمل می کند. برای آب تنی ظرفی حاوی آب با درجه حرارتی حدود دمای اتاق و با عمقی کم به طوری که پرنده بتواند به راحتی داخل آن آب تنی کند را کف قفس قرار بدهید تا پرنده درون آن استحمام کند. پس از استحمام به علت ریختن آب بر روی کف قفس خشک کردن و یا تعویض پوشش کف آن ضروریست.

پرواز ازاد : مرغ‌ عشق‌ نیاز به‌ پرواز آزاد دارد. در صورتیکه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ کرده‌، می‌تواند هر روز بیرون‌ بیاید و در اتاق‌پرواز کند. برای‌ این‌ کار ابتدا باید شرایط اتاق‌ کاملا مناسب‌ باشد. در و پنجره‌ها بسته‌، بخاری‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد. آنگاه‌ می‌توان‌ در قفس‌ را باز کرده‌ تا پرنده‌ ۲۰-۳۰ دقیقه‌ بازی‌ کند. پرنده‌ای‌ که‌ به‌ قفس‌ خود عادت‌ کرده‌ پس‌ ازاین‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ بویژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ برای‌ بازی‌ بیرون‌ آورده‌ شود

صحبت کردن: مرغ‌ عشق‌ تا حدی‌ قادر است‌ صحبت‌ کردن‌ را بیاموزد.ولی نمیتوان مطمئن بود که حتما یاد میگیرد. بهترین‌ زمان‌ برای‌ یاد دادن‌ از حدود ۵-۶ هفتگی‌ است‌. پرنده‌نر از نظر یادگیری‌ بهتر از ماده‌ می‌باشد. برای‌ یاد دادن‌ باید توجه‌ کرد که‌ کلمه‌ بدقت‌ و بارها تکرار شود. با توجه‌ به‌ اینکه ‌پرنده‌ معنی‌ کلمه‌ را نمی‌فهمد باید کلمه‌ به‌ یک‌ شکل‌ تکرار گردد.

تغذیه‌: غذای‌ اصلی‌ مرغ‌ عشق‌ در اسارت‌ و آزادی‌ دانه ‌است‌. دانه‌ها شامل‌ ۲ گروه‌ مهم‌ هستند :

۱– دانه‌ غلات ‌: کربوهیدرات‌ زیاد وچربی‌ کم‌ دارند ، مانند ارزن‌ (طبیعتش سرد و خشک می باشد و دانه ایی قلیایی و سرشار از پروتئین و منبعی غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنی گوناگون است) و ذرت‌.

۲- دانه‌های‌ روغنی‌ : چربی‌ زیاد وکربوهیدرات‌ کم‌ دارند ، مانند تخم‌ کتان (طبیعتش گرم بوده و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربوهیدرات و املاح معدنی میباشد) یا تخم‌ آفتابگردان‌.‌

غذای‌ مناسب ‌مرغ‌ عشق‌ ارزن‌ می‌باشد ولی‌ این‌‌ غذای‌ کاملی‌ نیست‌ بویژه‌ هنگام‌ تولید مثل ‌و برای‌ بالانس‌ کردن‌ آن‌ اضافه‌ کردن‌ یک‌ دانه‌ روغنی‌ (مانند تخم‌ کتان‌) لازم‌ است ‌. علاوه‌ بر اینها سبزیجات‌ (مانند هویج ‌، کلم‌) ، میوه‌های‌ تازه‌ (مانند سیب‌) و نیز مکمل‌ توصیه‌ می‌شوند. باید توجه‌ داشت‌ که‌ هر نوع‌ تغییر جیره‌ به‌ تدریج ‌انجام‌ شود.

نکته : حتما به ازای هر یک کیلو ارزن ۲۰۰ گرم تخم کتان با آن مخلوط کنید نه بیشتر و نه کمتر چون تخم کتان یه دانه روغنیست و برای تامین بسیاری از مواد بدن آنها ، مخصوصا برای گرفتن نطفه موثر میباشد.

شما می توانید هفته ای ۲_۳ بار به اندازه یک قاشق غذاخوری برنج ( به صورت کته ) به مرغ عشق بدهید.

نان: نان سبوس دار و کم نمک را با آب گرم خیس کنید تا نرم شود و بعد در قفس بگذارید.

سبزیجات و میوه: سبزیجاتی مثل شوید ، جعفری ، کاهو (برگ کاهو طبیعتی سرد دارد و تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست میباشد) ، هویج (طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین A و املاح معدنیست) و میوه هایی چون سیب (طبیعتی معتدل داشته و سرشار از ویتامینهای گوناگون است) را همواره در برنامه غذای آنها بگنجانید.

تخم مرغ: تخم مرغ را به صورت آبپز شده در اختیار آنها بگذارید(هفته ای ۱ یا ۲ مرتبه).

جوانه ها : کامل ترین و حیاتی ترین بخش جیره غذایی مرغ عشق است (که متاسفانه بسیار مورد غفلت قرار میگیرد). دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ویتامینها و پروتئین ها ، املاح معدنی ، کربوهیدراتها و قندهای طبیعی میشوند و برای مصرف مرغ عشقها بخصوص جوجه ها بسیار مفید است ، حداقل هفته ای یک بار به آنها جوانه گندم بدهید.

مکمل‌: دو مکمل‌ مهم‌ برای‌ مرغ‌ عشق‌ سنگریزه‌ (یا شن‌) و کف‌ دریا می‌باشند.

پرندگان‌ دانه ‌خوار از جمله ‌مرغ‌ عشق‌ اغلب‌ قبل‌ از خوردن‌ دانه‌ اقدام‌ به‌ خوردن‌ سنگریزه‌ می‌کنند. سنگریزه ‌در سنگدان‌ پرنده‌ کمک‌ به‌ شکستن‌ دانه‌ کرده‌ ونقش‌ مهمی‌ در هضم‌ آن‌ دارد. باید توجه‌ داشت‌ که‌ سنگریزه‌ آلوده‌ نباشد.سنگریزه را هم میتوان با ارزن مخلوط کرد(البته با نسبت خیلی اندک) و هم میتوان جداگانه در یک ظرف دهان گشاد ریخته و در کف قفس گذاشت.

کف دریا پوسته نوعی نرم تن دریاییست که حاوی کلسیم بوده و باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می شود . ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به آن می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود.

آب‌ (برای‌ نوشیدن‌ واستحمام) : آب‌ تازه و‌ در ظرف‌ تمیز باید همیشه‌ در دسترس‌ باشد . بهتر است‌ آب‌ هر روزعوض‌ شود . پرنده‌ برای‌ آراستن‌ پرهای‌ خود نیز نیاز به‌ آب‌ دارد.

ویتامین: بدن تمام موجودات زنده برای انجام اعمال حیاتی نیازمند پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ها ، موادمعدنی و ویتامین هاست و این نیازها با مصرف مواد غذایی مختلف و متنوع تامین می شود . ویتامین ها دسته ای از مواد مغذی هستند که دارای معدودی از خصوصیات شیمیایی می باشند . این مواد ترکیبات آلی هستند که بوسیله نسوج بدن سنتز نمی شوند و بمقدار خیلی کم وجود آنها در جیره های غذایی لازم است . ترکیبات مذکور اجزا ساختمانی بزرگی از بدن را تشکیل نمی دهند و بیشتر بعنوان تنظیم کننده متابولیسم عمل می کنند . ویتامین ها بصورت محلول در چربی و آب وجود دارند . با توجه به مراتب فوق و از آنجا که مرغ عشقها و سایر پرندگان محصور در قفس ، در طبیعت نیازهای خود را بامصرف دانه های کال و رسیده ، علوفه سبز و بسیاری مواد غذایی دیگر تامین می کنند به نظر می رسد استفاده از ویتامین ها برای آنها در زمان زندگی در اسارت ضرورت دارد و ضمنا ارزش غذایی دانه ها بمرور زمان و بر اثر ماندن و انبار شدن کاهش پیدا میکند و باعث کاهش میزان ویتامینها موجود در آنها می شود لذا استفاده از مولتی ویتامین ها می تواند این کاهش را جبران نماید . وقتی پرنده شما سالم و سرحال هم می باشد باید علاوه بر میوه و سبزیجات ، هفته ای دو بار در ظرف آب آنها ، نصف قرص جوشان مولتی ویتامین (یا ۱۲ قطره) و یک چهارم قرص جوشان کلسیم بریزید (یا ۱۰ قطره). اکیدا توصیه می شود بعد از ۲۴ ساعت ظرف آب را بشویید (به دلیل رشد سریع پارازیتها در این محیط غنی شده هرگز نگذارید ظرف آب حاوی مولتی ویتامین بیش از ۲۴ ساعت بماند بلکه آن را به دقت بشویید).

نکته : موقع شستن ظرف آب ، بهتر می باشد از آب داغ و مقدار بسیار کم مایع ظرفشویی استفاده نموده ، ظرف را با شیشه شور یا با یک مسواک کهنه بشویید.

انواع ویتامین ها و خواص آنها

ویتامین B برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و ساز بدن ضروریست.

آثار کمبود ویتامین : کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود .

منابع ویتامین : زرده تخم مرغ .

ویتامین B1 در تنظیم اعمال تنفسی وعصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : کبود این ویتامین باعث آماس روده – گرفتگی عضلات – بی اشتهائی می شود .

منابع ویتامین : تخم مرغ.

ویتامین B2 مهمترین عامل در رشد بدن می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث لاغری – توقف رشد -اختلالات تنفسی – بیماریهای پوستی -اختلالات گوارشی می شود .

منابع ویتامین : این ویتامین در اسفناج – شیر – سفیده تخم مرغ.

ویتامین B6 در سوخت و ساز مواد گلواسیدی و غذا موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث کاهش شدید وزن و اختلالات حرکتی می شود .

منابع این ویتامین : این ویتامین در جوانه گندم – ذرت – سبزی ها – برنج – زرده تخم مرغ.

ویتامین B12 در رفع عوارض عصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث رشد نامناسب و ایجاد پرهای ناقص می شود.

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ.

ویتامین C در تنظیم عمل بافتها و ایجاد مقاومت در بدن بسیار موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی جلدی – ضعف شدید می شود.

منابع این ویتامین : جعفری – کاهو.

ویتامین D در رشد و سفت شدن استخوانها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث نرم شدن و کج شدن استخوانها می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – زرده تخم مرغ – و نور آفتاب.

ویتامین E این ویتامین باعث تقویت اعضای تناسلی می شود .

آثار کمبود ویتامین : باعث عقیم شدن پرنده می شود .

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ – جوانه گندم – کاهو – کلم.

ویتامین F در رویش پرها و لطافت آنها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد زخمهای جلدی و اختلالات در هضم غذا می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – جوانه گندم.

ویتامین K مهمترین ویتامین برای انعقاد خون می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی – ورم روده -طولانی شدن زمان انعقاد خون می شود .

منابع این ویتامین: گوجه فرنگی،اسفناج،زرده تخم مرغ،کلم گل

مطالب ارائه شده حاصل زحمات اقای سعید رنگین کمان میباشد

وبلاگ اقای رنگین کمان:http://budgerigars.mihanblog.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

3,178 دیدگاه در “شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

  1. MAHDI rezaei

    سلام
    والا بله به پارچه عادت دارن مشکلی هم نیست امروز دیدم ک دمش رو تکون تکون میداد بالا پایین میکرد و قبلش هم بهشون جوانه گندم هویج سیب سبزیجات مثل شوید و اینجور چیزارو دادم کف دریا هم جلوشونه فقط تخم مرغ ندادم مشکلی نیست ؟از این به بعد بدم ؟الان کی و به چه مقدار برای این جفتی ک ماده تخم داره تخم مرغ اب پز بزارم؟هفت تخم رو ک با ارزن و کتان نخلوطه رو بردارم و ارزن و کتان خالی بزارم جلشون؟
    ممنون

    پاسخ
  2. شهریار (onlypet.ir)

    سلام
    نه از نظر تغذیه که موردی نیست. میتونید داخل یه ظرف پهن اندازه دوتا شصتی نحم مرغ اب پز بهشون بدید.
    هفت تخم هم موردی نیست و بذارید باشه.
    ضمنا اطمینان دارید که تخم داره و داخل لونه میخوابه. چون ممکنه یبوست گرفته باشه و این دم تکون دادنش به خاطر یبوست باشه و نمیتونه راحت فضله بذاره؟

    پاسخ
  3. MAHDI rezaei

    سلام
    والا اقا شهریار من میوه و اویج و گه گداری سبزی مثل شوید جعفری و خرفه میدم بهشون و احتمال یبوست نمیدم و مگه در یبوست مقعد ماده پتورم میشه؟علائم بارزش چیه؟ولی فکر نکنم چون اصلا شبیه پرندگان بیمار نیست چون تو یه مقاله خوندم خودشو پف نیکنه کف قفس میشینه و سعی در دفع مدفوع میکنه و مدفوع ک دفع میکنه خشک هست ولی برای اطمینان امروز و فردا سبزی براشون میزارم خُرفه خوبه؟
    و تو لونه خوابیدنش رو من یه سه چاار باری دیدم بدون هیچ محرکی خود ماده میره تو لونه و میمونه و تارمانی ک یه صدایی نمی شنید بیرون نمی اومد
    ممنون

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      راستی یه چیز دیگه شرمنده یادم رفت همین الان هفت هشت تا پوش پر ریخته کف قفس مقعد ماده رو نگاه کردم به نظرم از پرای اطراف نقعد ماده بوده اینا نشانه تخم گذاریه دیگه؟
      ممنون فقط بیزحمت این دو تا پیام رو بعد پاسخ گویی ادغام کنین

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        خب احتمالا اگه داخل لونه میره و میخوابه تخم داره. صبر کنید و زیاد دستکاریش نکنید تا تخمشو بذاره.
        پرنده ای که یبوست داشته باشه و نتونه فضله بذاره هم روی میله به صورت پف کرده به حالتی که دمش بالا گرفته هست میشینه و اطراف مقعدش هم قرمز و متورم میشه.
        موفق باشید

        پاسخ
  4. mahdi

    سلام
    ببخشید شیر چجوری براشون بزاریم
    برنج میشه گذاشت براشون یا نه

    پاسخ
  5. امین

    سلام خسته نباشید
    من۱جفت مرغ عشق دارم مرغ نر خیلی مست بازی درمیاره اما ماده اصلا محل نمیزاره وقتی هم که نربهش نزدیک میشه میزنتش
    ۲هفتس که باهم هستن
    باید ماده راعوض کنم؟یا امکانش هست ک جفت بشند؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر. صبر کنید. دو هفته زمان زیادی نیست و باید صبر کنید تا با هم جفت بشن. مخصوصا اگه قبلا ماده جفت داشته که به این زودی جفت نمیخوره و یکم باید صبر کنید. مورد بعدی عدم به بلوغ رسیدن ماده هست

      پاسخ
  6. امین

    بله ماده قبلا با یک نردیگ بود که نر ازقفس فرارکرد نمیدونم جفت شده بودن یا ن ولی نربه ماده غذامیداد وتمیزمیکردن همو
    نوک دماغ ماده صورتی هستش
    چطوربفهمم بلوغ رسیده یا نه؟
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      از روی رنگ بینی. یه سرچی در مورد تشخیص جنسیت یا به بلوغ رسیدن مرغ عشق بزنید راه های تشخیص زیادی توضیح داده شده.

      پاسخ
  7. امیر

    سلام دوستان. جوجه مرغ عشق ۲۷ روزه ای بهم رسیده که هنوز دونه خور نیست. خواستم پیش مرغ عشق ها و جوجه های خودم بگذارمش که عکس العمل شدیدی داشتند جفت های من. به همین خاطر منصرف شدم. حالا لطفا دقیقا بهم بگید خودم چه چیزهایی به جوجه مرغ عشق ۲۷ روزه بدم/ ممنونم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تحم مرغ رو اب پز کنید و با مقداری اب جوش و نان تست میکس کنید و یه غذای نرم (نه رقیق و نه خیلی سفت و نه چسبنده!) تهیه کنید و بذارید دماش بیاد پایین و با سرنگ یا هر روشی میتونید به پرنده بدید.
      مطلب زیر رو مطالعه کنید کامل توضیح دادیم.
      https://www.onlypet.ir/post-877/

      پاسخ
  8. امیر

    سلام بر دوستان عزیزم. همان طور که دوست گرامی ام گفته بودند انجام دادم. از دیروز هم جوجه ۵۰ روزه مرغ عشق خودم رو که دونه خور شده بود جدا کردم و در قفس این جوجه ۲۷ روزه گذاشتم. و با تعجب دیدم که جوجه من دانه دهن جوجه ۲۷ روزه میگذارد بطور غریزی همان طور که مادرش برای خودش انجام داده بود!

    پاسخ
  9. محمد رضا

    سلام به همه
    من یک ماه پیش یه جفت مرغ عشق(که ازقبل جفت بودن)خریدم
    ولی مرغ ماده خیلی علاقه ای به جفت گیری نداشت درحالی که نر خیلی مست بود جفت گیری کردن چند بار ولی خب نتیجه ای نداشت .خلاصه من یه هفته پیش ماده روعوض کردم ویکی دیگه آوردم.اوایل نره خیلی میزدش ولی الان بهترشدن.فقد تند تند به نوکای هم ضربه میزنن
    میخواستم کمک کنین چیکار کنم که اینا بیشتر به هم عادت کنن و جفت بشن؟
    تنها خواسته ی من ۲-۳تا جوجه هستش:(

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به نظرم بهتر بود که صبر کنید تا جفت قبلی به بلوغ جنسی برسن و تولید مثل کنن. الان با تغیر ماده یه مدت طول میکشه تا اینها با هم عادت کنن و به فکر جفتگیری و تولید مثل بیفتن. تنها راه صبره و کار خاصی نمیشه کرد، مگر کامل نر و ماده رو تعویض کنید و یه نر و ماده بالغ و مولد و دونسته تهیه کنید که زود به نتیجه برسید.

      پاسخ
  10. محمد رضا

    سلام و خسته نباشید
    من امروز صبح متوجه شدم مرغ عشقام به هم دیگه غذا میدن
    ولی وقتی میشینم پیششون نره ماده رو میزنه و از رو میله ها میندازه پایین
    شباهم پیش هم رو یه میله میخابن درحالی که قبلا هرکدوم رو یه میله میخابیدن
    نکته ی دیگه هم اینکه مرغ ماده خیلی قشنگ آوازمیخونه ولی نه مثل نر.عادیه این ؟
    حس میکنم کم کم دارن باهم خو میگیرن

    پاسخ
  11. محمد رضا

    دوباره سلام
    الان متوجه شدم ماده هه به نره غذا میده
    عادیه؟
    ماده هه نر نباشه

    پاسخ
  12. arshan

    سلام‌ دوست عزیز‌ تشخصیس‌ جنسیت مرغ عشق‌ در بلوغ کار راحتیه تقریبا

    رنگ بینی مرغ عشق ماده سفیده یا‌ ابی کاملا روشنه
    ولی برعکس مرغ عشق نر ابی تیره هستش.

    همین‌ که به هم غذا میدن‌ نشونه‌ خوبیه.
    اگه تونسیتید هم یکم رطوبت مکانی که گذاشتید شون رو بالا ببرید و
    اگه‌ امکانش هست از شربت اکالیپتوس هم استفاده‌ کنید که میتونه کمک خوبی‌ به‌ جفت خوردن‌ و تولید مثل کنه.
    و در‌ غذا شون از‌تخم کتان (ولی به مقدار خیلی کم) میتونید استفاده کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در تکمیل نظر دوست عزیزمون اضافه کنم که البته شربت اکالیپتوس رو یه وقت خوراکی استفاده نکنید بلکه چند قطره بچکانید کف قفس و یا داخل لونه همین.

      پاسخ
  13. MAHDI rezaei

    سلام بر همگی
    شرمنده باز مزاحم شدم
    یه سوال من یه جفت مرغ عشق دارم الان تو بالکن خونه هستن دما رو تو هواشناسی گوشی ۲۰ درجه نشون میده تو شبا اما روزا تا ۳۰ درجه میره ایا مشکلی هست تا سردی کامل هوا بیرون باشن چون هوای تازه هست و به نظرم بهتره براشون؟من برنانه ریزی کردم جمعه هفته بعد بیارمشون ایا مشکلی نیست؟
    ومرغ عشق تا چ دمایی رو میتونه تحمل کنه؟
    مننونم ازتون اجرتون با اقا امام حسین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      هنوز هوا اونقدر سرد نشده و مشکلی نیست و دمای ۲۰ درجه هم کم نیست. فقط یه جایی بذاریدشون که در معرض وزش باد قرار نگیرن. یه جای محفوظ باشه. چون باد سرد از خود سرما بدتره. کم کم هم به فکر اوردنشون داخل منزل باشید.

      پاسخ
  14. bahram ft

    با سلام
    دو روز پیش گربه ای اومد و دیدم نزدیک قفسه بیرونش کردم و بعد چند دقیقه دیدم گوشه چشم مرغ عشقم زخمی شده و چشمش به حالت نیمه بازه نمیدونم چیکار کنم میترسم بتادین بزنم ضرر کنه لطفا سریع بهم بگید چیکار کنم چون میترسم چشمشو از دست بده
    اینم عکسش
    https://onlypet.ir/upload/user/uploadcase/1507666986941.jpg

    پاسخ
  15. bahram ft

    انگار تورم چشمش بیشتر شده خیلی نگرانشم رفتم دارو خونه گفت پماد استریل چشمی تتراساکلین خوبه زدم الان از چشمش عکس میگیرم نگاه کنید بنظرتون داره بدتر میشه؟ خوب میشه؟ خیلی نگرانم
    اینم لینک عکسش
    https://onlypet.ir/upload/user/uploadcase/1507671982271.jpg

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دقیقا درمانش همون پماد چشمی تتراسیکلین هست. روزی دو الی سه مرتبه به چشم پرنده بزنید اگر دیدین داره بدتر میشه یک قطره استریل چشمی نفازولین هم خریداری کنید ابتدا یک قطره در هر دو چشم پرنده بچکانید و ۱۰ دقیقه بعد از پماد چشمی تتراسیکلین استفاده کنید. اگر چشم پرنده آسیب ندیده باشه این زخم و عفونت مشکلی نداره راحت با همین روش درمان میشه اما چشم آسیب جدی دیده باشه و کور شده باشه برای این مورد نمیشه کاری کرد و فقط زخم و عفونتش رو میشه درمان کرد.

      پاسخ
  16. ناشناس

    ممنون از راهنمایی
    متاسفانه امروز دیدم خیلی چشمش بدتر شده نمیدونم فکر میکنم شاید پماد چون روغنی هست باعث نرم شدن چشم شده آخه مردمکش خیلی کوچیک شده و چشمش داره تحلیل میره قرنیش داره جمع میشه، بعدش هوای گرم واسش خوبه یا سرد؟ قطره نفازولین رو بریزم بهتره؟ بعدش فکر میکنم پماد باعث نرمی شده و عفونت دور چشمش داره به کره چشمش فشار میاره بنظرت بهتر نیست با سوزن عفونتشو خالی کنم؟ خیلی عذاب وجدان گرفتم آخه تو این ماجرا من مقصر بودم، به خود چشم آسیب نرسیده دقیقا بغل چشم هست، بنظرت استفاده از پماد اگه زیاد باشه ضرر نداره؟ منظورم دزش هست چون من پمادو هم به روی زخم میزنم هم تو چشمش میزنم، اگر یک موقع عفونت زیاد بشه چیکار کنم به مغزش نفوذ نمیکنه؟ بعد اون یکی چشمش کاملا سالمه آیا نیاز هست که تو چشم دیگشم قطره بچکونم؟ بعدش آسیبی که به چشم برسه آیا بعد ترمیم میشه یا دیدش ضعیف میشه چون الان وقتی میخواد به چیزی نگاه کنه با اون یکی چشمش نگاه میکنه، بعدش ممکنه پنجه گربه آلوده بوده باشه؟

    پاسخ
  17. ناشناس

    یادم رفت بگم جای تاریک براش بهتره یا جایی که نور زیاد باشه؟ بعدش اگه قرنیه چشمش نازک شده باشه یا از بین رفته باشه نفازولین ضرر نداره ممون میشم زود جواب بدی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      به نظرم بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا کامل چشم پرنده رو برسی کنه. البته همون پماد چشمی تتراسیکلین عفونت ها رو از بین میبره اما خب ممکنه بیماری پرنده شما موردی خارج از عفونت باشه یا نیاز به داروی ثانویه داشته باشه. هوای سرد هم مناسب پرنده نیست و هوای گرم هم در حدی که گرما زده بشه خوب نیست. هوای اتاق که خودتون نه سردتون هست و نه گرم مناسبه.

      پاسخ
  18. bahram ft

    ممنون از اینکه جواب میدین، آخه دامپزشکا هم که هیچی سرشون نمیشه تا حالا نشده حیونی رو ببرم دامپزشک چند روز بعد نمیره، میترسم ببرم کورش کنه، همین تتراساکلین رو میزنم قطره رو هم ریختم حالا ببینیم چی میشه اگه بدونم دامپزشک ببرم وسایل و امکانات داره میبرم ولی وقتی دکترا بلد نیستن آدما رو درمان بکنن برای حیونا مگه ارزشی قائل میشن، بنظرم به خود چشم هیچ آسیبی نرسیده زخمه یه مقدار از کره چشم دورتره تو عکس مشخصه ولی چون زخم عفونت کرده چشم متورم شده و تورم باعث باز موندن چشماش شده و نمیتونه پلک بزنه من امروز متوجه این موضوع شدم بعدش بخاطر همین تو چشاش چرک جمع میشه، بنظرت بتادین چطوره بزنم به زخمش؟ این پماد استریل برای زخم هم خوب هست یا فقط برای استریل قرنیه است؟

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *