شناخت و نگهداری طوطی کوتوله (جدایی ناپذیر)

جدایی ناپذیر ها یا طوطی کوتوله که در ایران نوع فیشر از محبوبیت خاصی برخوردار است.جزو طوطیانی به حساب می ایند که نگهداری انها به صورت جفت توصیه میشود و نگهداری به صورت انفرادی باعث افسردگی یا مرگ جدایی ناپذیرها خواهد شد بنابراین در صورت تمایل به نگهداری طوطی ان هم به صورت جفت این طوطی انتخاب مناسبی است.

به ادامه متن توجه کنید

اصول اولیه نگهداری طوطی کوتوله: برای شروع باید با اصول اولیه نگهداری از این پرنده آشنا شوید. برای دوستانی که برای اولین بار میخواهند لذت نگهداری از این پرنده را تجربه کنند گونه صورت هلویی را پیشنهاد میکنم زیرا طبیعت ملایم تری نسب به گونه فیشر دارند.صورت هلویی پرنده ای کوچک از خانواده طوطی هستند که زادگاه آن غرب آفریقا میباشد. این موجودات بعنوان پرندگان خانگی بسیار محبوب و تکثیر آنها نیز بسادگی امکانپذیر است.

انتخاب طوطی کوتوله مناسب :هنگامی که این نوع طوطی کوچک معرفی شد بسیاری از مشتاقان پرندگان خواستار این پرنده برای کلکسیونهای خود شدند و بهترین و ساده ترین گونه را یک صورت هلویی جوان میدانستند زیرا نگهداری از آن آسان بوده و رفتار این پرنده نیز جذاب و دوست داشتنی است. رنگ های بسیار متنوع و متفاوتی از این پرنده موجود است و هر چه پرنده جوانتر باشد راحت تر به محیط جدید عادت میکند و رام میشود. در حال حاضر نیز توصیه میشود برای شروع و شناخت این پرنده حتما با یک جفت صورت هلویی که رفتار ملایم تر و ارام تری دارند شروع کنید. این گونه فوق العاده جذاب و دوست داشتنی است.

اطمینان از سلامت طوطی کوتوله: برای اطمینان از سلامت پرنده ابتدا باید از یک فروشنده معتبر اقدام به خرید کرده و هنگام خرید به دقت پرنده را بررسی کنید. یک پرنده سالم باید هوشیار باشد و در برابر محرک ها عکس العمل نشان دهد سرحال بوده و پرها درخشان و تمیز و پر باشند و استخوان سینه بیرون نزده باشد. چشم ها باید براق و شفاف باشد و هیچ گونه ترشحی نداشته باشد. پوست بینی صاف و ترشح نداشته باشد و پرهای اطراف مخرج پرنده حتما باید تمیز باشد. از خریدن پرنده ای با پرهای پف کرده و یا چشم های بسته یا نیمه باز خودداری کنید. همچنین پرنده ای که سر را نمیتواند ثابت نگهدارد یا سر را زیر بال قرار میبرد خوب نیست.

پرندگان استاد مخفی کردن علائم بیماری هستند زیرا در طبیعت پرنده بیمار از طرف همنوعان طرد میشود ، پس اگر پرنده علائمی را نشان دهد بسیار بیمار است. بعد از این که پرنده را انتخاب کردید آن را مستقیما در ارتباط با دیگر پرندگانتان قرار ندهیدو حداقل به مدت یک ماه در قفس جدا از او نگهداری کنید تا از سلامتش مطمئن شوید.اگر نشانه های بیماری در پرنده مشاهده کردید آن را در محل گرم و ساکتی قرار دهید و با غذاهای مورد علاقه اش تغذیه شود. فرنی گرم میتواند مفید باشد و قبل از حاد شدن بیماری با دامپزشک مشورت کنید.

تعیین جنسیت طوطی کوتوله : هنگامی که پرنده ای را خریداری میکنید دوست دارید جنسیت آن را تعیین کنید و همانطوری که گفته شد بیشتر گونه ها مونومورفیک ( شباهت نر و ماده ) هستند ولی با این وجود برخی نشانه ها میتواند تا حدودی شما را به جنسیت پرنده آگاه کند عموما پرنده ماده سر بزرگ و پهن تری دارد و استخوان لگن در ماده بزرگ و پهن است.

الف) تست لگن برای تشخیص جنسیت: پرنده را به پشت روی کف دست بخوابانید و با انگشت شست و انگشت کوچکبالهای پرنده را باز کنید و سر پرنده را بین انگشت دوم و سوم خود نگه دارید.حال با دست دیگر میتوانید استخوان لگن را پیدا کنید درست بالای دم دو استخوان بیرون زده اگر فاصله این استخوانها کم باشو انگشت بین آن نرود احتمالا پرنده نر است و اگر فاصله آنها زیاد باشد پرنده ماده است .این تست میتوان با دقت حدود ۵۰ درصد مفید باشد.

توجه کنید که اگر پرنده به دست شما عادت ندارد این تست باعث استرس پرنده میشود.

ب) رفتار و تشخیص جنسیت : از نوع رفتارهای پرندگان نیزمیتوان جنسیت را حدس زد به عنوان مثال پرنده ماده هنگامی که روی چوب مینشیند پاها را بازتر میگذارد و در درگیریهای که پیش میاید معمولا جنس نر است که عقب نشینی میکند . جنس ماده معمولا به لانه وابسته تر است و برای حفظ آن می جنگد و در زمان جفتگیری معمولا مواد مخصوص لانه سازی را زیر پرهای خود جمع میکند.اگر برای خرید به مغازه رفتید معمولا مغازه دارها با اطمینان جنسیت آنها را اظهار میکنند

ج) رنگ پرها و تشخیص جنسیت: معمولا بر اساس رنگهای پرها جنسیت را مشخص میکنند (معمولا رنگ پرهای جنس نر پر رنگ تر است ولی راه دقیق برای قضاوت نیست) تنها راه دقیق برای تعیین جنسیت این نوع طوطی ها آزمایش دی ان ای است. که در حال حاضر امکان آن بسیار در ایران محدود است

د) روش ابن سینا در تشخیص جنسیت : یه سوزن ته گرد بردارین و سر اون رو با یه نخ گره بزنید.پرنده را برعکس به روی کف دست خود بخوابانید و نخ را طوری بگیرید که ته سوزن تقریباً نزدیک مقعد طوطی کوتوله قرار بگیرد، مانند پاندول ساعت .نخ باید کاملاً ثابت بوده و شما چند ثانیه باید صبر کنید.اگر نخ بصورت دایره ای شروع به حرکت کرد طوطی کوتوله شما ماده است. اگر نخ بصورت چپ به راست و یا راست به چپ حرکت کرد طوطی شما نر است !

قفس مناسب برای طوطی کوتوله :قفس ها در ابعاد بسیار متفاوتی موجود است .هدف شما از نگهداری پرنده مشخص میکند که از چه قفسی باید استفاده کرد. ولی به طور کلی میتوان گفت هرچه قفس بزرگتری بتوانید تهیه کنید.حداقل ابعاد قفس ۹۰ سانتیمتر طول و عرض ۴۰ و ارتفاع ۶۰ سانتیمتر است. بهتر است از دو ظرف غذا و دو ظرف آب استفاده شود و روزانه تعویض و شسته شود .ظروفی که برای میوه و سبزیجات استفاده میشود بهتر است روزانه شسته شود . گاهی اوقات ظرف دانه ها بنظر پر می رسد ولی بیشتر ان را پوست اشغال کرده است.باید در نظر داشت که پرنده علاقه زیاد به جویدن دارد و میتواند قسمتهای چوبی را بجود. از ظرف آب تیوپی استفاده کنید زیرا بسته است و آلودگی کمتر روی آن تاثیر دارد .اگر پرنده به ظرف تیوپی عادت ندارد در ابتدا از ظرف عادی ابخوری استفاده نمائیدو سعی کنید کم کم پرنده را به ظرف های تیوپی عادت دهید. همیشه زبانه ظرف را چک کنید که آب در آن باشد گاهی اوقات آب در دهانه ان گیر میکند.

انها استاد فرار از قفس هستند و براحتی هر روزنه ای را پیدا کرده و فرار میکنند. انها نباید با پرندگان دیگر در یک قفس نگهداری شوند زیرا به پرندگان کوچک آسیب میزنند. هیچ وقت آنها را با پرندگانی از قبیل قناری ، فنچ ، باجی و حتی عروس هلندی تنها نگذارید.علاوه بر قفس باید فکر ظرف غذا و آب و پرچ (چوبی که روی آن بنشیند) را بکنید.  از پرچ هایی (چوبی یا پلاستیکی) با قطر متفاوت استفاده کنید تا پای پرنده خسته نشود.

پرنده شما برای حفظ سلامتی خود احتیاج به فعالیت دارد. زیرا طوطی های کوتوله برزیلی پرندگانی بسیار پر جنب جوش هستند و احتیاج به قفس بزرگ و اسباب بازیهای زیاد و متنوع ای برای سرگرمی دارند. برای اینکه پرنده را تشویق به فعالیت کنید باید اسباب بازی مناسب داخل قفس قرار دهید.تاب ، نردبان ، نی های بامبو ، پوست میوه نارگیل میتواند انتخابهای خوبی باشند.البته این اسباب بازیها بعد از مدتی برای پرنده تکراری می شوند و باید آنها را تعویض کنید .معمولا این اسباب بازیها توسط پرنده فروشیها عرضه میشود .

رژیم غذایی طوطی کوتوله: بعد از اینکه پرنده به خانه جدید عادت کرد رژیم غذایی او باید شامل مخلوط دانه ها مانند : شامل ارزن درشت ،تخمه کتان ، تخم گشنیز ، چهار تخم ، شاه دانه و ارزان دو برابر کل بقیه دانه ها باشد.میوه و سبزیجات تازه حتما” برای سلامت پرندگان شما لازم است و دقت نمائید که حشره کش های روی میوه و سبزیجات میتواند برای پرندگان شما خطرناک باشند.هویج رنده شده و دانه ذرت معمولا مناسب است و اگر سبزیجات و میوه به طور مداوم در رژیم غذایی موجود باشد احتیاج به ویتامین بصورت جداگانه نیست. البته ویتامین جداگانه صدمه ای به پرنده نمیزند.غذاهای خشک کودکان با پروئین مانند برشتوک و سرلاک میتواند منبع خوب پروتئین باشد. وجود کف دریا و یا بلوک معدنی در قفس لازم است و باعث تامین مواد معدنی میشود.خوشه ارزن میتواند به عنوان غذای تشویقی استفاده شود. توجه کنید که رژیم تمام دانه باعث چاقی و صدمه به کبد پرنده و گاهی مرگ میشود. این پرنده باید رژیم متنوعی داشته باشد و تعداد محدودی از سبزی و میوه مناسب نیست .

در مورد رژیم پرنده به این نکات حتما دقت کنید: اگر پرنده را تازه خریداری کردیدابتدا از همان رژیم غذایی که قبلا استفاده میکرده استفاده کنید و تا هنگامی که به خانه جدید عادت نکرده اقدام به تغییر رژیم غذایی نکنید. زیرا تغییر رژیم عذایی باعث وارد شدن استرس بیشتر به پرنده میشود. تغییر رژیم غذایی را بسیار تدریجی انجام دهید و پرنده را تحت فشار نگذارید . این پرنده ها نسب به تغییر غذا بسیار حساس هستند.تغییر رژیم تمام دانه به مخلوط دانه و میوه و سبزیجات میتواند بسیار مفید باشد .موادی مانند چربی ، شکر و نمک برای پرنده ها بسیار مضر است.تخم مرغ رو بشورید و آب پز کنید بعد پوست ان را کنده و بگذارید پوست کاملا”خشک شود.بعد تخم مرغ را همراه مقدار خیلی کمی از زرده رنده کرده و پوست تخم مرغ را با مخلوط کن آسیاب کرده و هر بار که تخم مرغ یا هویج رنده شده و … به او میدهید مقداری از ان را هم روی غذایش بپاشید

تکثیر و تولید مثل طوطی کوتوله: شرایطی که شما فراهم میکنید و طبیعت تعیین میکند که جفتگیری انجام شود.اگر امکانش را دارید یک گروه طوطی را برای انتخاب جفت کنار هم قرار دهید الزاما یک نر و ماده تشکیل جفت را نمیدهند و ممکن است هیچ گاه جفتگیری انجام نشود.

برای مهیا کردن شرایط جفتگیری :

۱)در فصل پائیز یک جعبه به ابعاد ۱۵×۱۵ و ارتفاع ۲۵ سانتیمتر بعنوان لانه تهیه کنید.

۲) در تهیه مواد لانه سازی شامل : برگ نخل ، روزنامه ،علف و کاه خشک دقت کنیددر این مواد از حشره کشهای مضر استفاده نشده باشد.

۳) فراهم آوردن محیط آرام و خلوت برای تولید مثل طوطیهای کوتوله بسیار اهمیت دارد .معمولا پرنده با استفاده از مواد لانه سازی لانه را پر میکند و یک حفره تونل در آن ایجاد میکند.

پرنده ماده معولا بین ۴ الی ۶ تخم میگذارد و به مدت ۲۱ تا ۲۴ روز روی تخمها میخوابدتا تخم شکسته شود و جوجه ها بیرون بیاید.اگر ماده بیش از ۸ تخم گذاشت و بیش از ۲۴ روز روی تخم خوابید باید بشما تبریک گفتچون دو پرنده ماده را با هم جفت کرده اید و تخم ها بدون نطفه هستند! در جفتهای واقعی جنس نر نیز در خوابیدن روی تخم کمک میکند و از لانه مراقبت میکندو در اغلب اوقات در ورودی لانه نگهبانی میدهید.

گیر کردن تخم : در صورتی که احساس کردید پرنده تان بیقرار است و تخم گیر کرده میتوانید مقعدش را چرب کرده و با بخار ملایم محل را گرم کنید و سپس با دست و بسیار ملایم از بالا بسمت پایین فشار دهید .مراقب باشید فشار به حدی نباشد که تخم بشکند زیرا بسیار خطرناک و کشنده است .در صورتی که مقعد بهمراه تخم بیرون امد نگران نباشید خودش به حالت اول باز میگردد .

وقتی جوجه ها از تخم بیرون آمدند پدر و مادر با هم شروع به غذا دادن به انها میکنند. در این زمان فراهم کردن غذاهای پر پروتئین که قابل هضم باشند به والدین کمک میکندو سرلاک کودک ، سوپ ، شوربا ، جو و غذاهای آماده میتوانند انتخاب خوبی باشند. جوجه ها پس ۵ الی ۶ هفته پر اورده و تا ۲ هفته بعد نیز توسط والدین مراقبت میشوند.اگر والدین روی تخمها نمیخوابند یا به جوجه ها غذا نمیدهند علت آن استکه این جفت برای اولین بارشان بوده هنوز توانایی نگهداری از تخم ها و جوجه هارا نداشته باشند و ممکن است در دفعات بعدی موفق به انجام این کار شوند.

نکات مهم بهداشتی در نگهداری طوطی کوتوله: این پرنده نسبت به شرایط جوی خیلی حساس نیستو کافی است در مرض سرما و گرمای زیاد و جریان هوا ( باد ) نباشند.حمام کردن باعث میشود پرها در شرایط بهتری باشند.ظرف حمام برای شستشوی پرنده لازم است و پرنده از حمام گرفتن خوشش میاید.در غیر این صورت میتوانید از اسپری آب استفاده کنید . بهترین ساعت برای اینکار میان روز است و پرنده میتواند در آفتاب خود را خشک کند.اگر پرنده در مدت چند دقیقه کمی خشک نشد از حرارت ملایم سشوار استفاده کنید .اگر پرنده در کنار آشپزخانه نگهداری میشود باید توجه داشته باشیدکه بخار ( با قرار دادن ظروف روی اجاق گاز تولید میشود) بسیار خطرناک و کشنده است.اگر تغییری در سلامت پرنده مشاهده کردید یا احساس کردید پرنده بیمار استحتما به سرعت به دامپزشک مورد نظر خود مراجعه کنید.اگر میتوانید پرنده را از دیگر پرنده ها جدا کنید تا احتمال انتقال بیماری کاهش پیدا کند. بهتر است قبل از بروز چنین مشکلی یک دامپزشک متخصص را در نظر گرفته باشید.

نکات جالب و پیشنهادی در مورد طوطی کوتوله

جفتگیری : مثل سایر پرندگان نر بر پشت ماده سوار شده و جفتگیری را انجام میدهد. بهتر است برای داشتن جوجه های سالم و قوی از یک جفت همنوع استفاده کنید .

اشیانه : لانه های موجود در بازار برای این نوع طوطیها کوچک بوده و بهتر است خود شما اقدام به ساخت لانه کنید و حتما چاله ای برای تخم داخل ان ایجاد کنید. سعی کنید تمام لوازم درون قفس از چوب باشد تا انها احساس بهتری داشته باشند .

نوک گرفتن : نوک گرفتن نشان جفت شدن نیست و در همنوعان هم دیده میشود

موسیقی : علاقه بسیار زیادی به انواع سبک موسیقی دارندو میتوانید با گذاشتن روزانه ۱-۲ ساعت موسیقی رابطه خوبی با انها برقرار کنید

سر و صدا : گاهی اوقات این پرندگان بیش از حد اواز میخوانند و جیغ میکشند.در کل سر و صدای انها از مرغ عشق ها بیشتر است .زمانی که این صداها به اوج رسید و طاقت ندارید میتوانید برای مدتی روی قفس را با پارچه ای بپوشانید تا تاریکی انها را وادار به سکوت نماید

افسردگی : در صورتیکه یکی از جفت ها تلف شود حتما جفت جدیدی تهیه کنیدتا پرنده تان دچار افسردگی نشده و پرهایش را نکند و مهمتر اینکه او هم تلف نشود

نقش رنگها : این نوع طوطی عاشق رنگ قرمز است و شما میتوانید در رنگ امیزی وسایل بازی و زندگی این طوطی و حتی پوشالها از قرمز استفاده کنید .

مطالب فوق از سایت my-animals.blogfa.com نقل شده است

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,029 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوتوله (جدایی ناپذیر)

  1. امیر

    سلام خسته نباشید
    دنیال طوطی کوتوله سرلاکی میگردم
    یا جفت خورده رو تخم اگه کسی سراغ داره من خریدارم
    ترجیهن ابی باشه
    ممنون

    پاسخ
  2. احمد

    سلام امشب دوباره طوطیررو معاینه کردم بدنش خیلی داغه و صداش گرفته و همون صداهای تنفسی رو از خودش درمیاره برای کمتر کردن تبش چکار کنم آیا آنتیبیوتیک قویتری وجود دارد بهش بدم؟ رستی اشتهایش کم شده و فکر میکنم بخاتر داشتن تب انقدر خواب آلود است نظر شما چیه ؟متشکرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آنتی بیوتیک قوی تر که بله هزاران نمونه مختلف و قوی تر وجود داره اما شما نباید الکی مصرف کنید و اصلا هر آنتی بیوتیکی برای یه کاریه پس نباید مصرف کنید.
      خب اینکه طوطی گرمه میتونه طبیعی باشه مگر اینکه تجربه داشته باشید و بدونید که تب داره و گرم تر از شرایط عادی هست بله پرنده گرم تر از دست شما هست اما باید بتونید تب داشتنش رو تشخیص بدین.
      حالا فرض میکنیم درست تشخیص دادین و تب داره داروش تا بیماری رو تشخیص ندادین فقط میوه – سبزی + دانه هست و باید مصرف میوه و سبزی رو افزایش بدین چون الان تابستان هست بیشتر ممکنه گرمیش هم کرده باشه.
      برای اون خس خس گردن سینش هم اگر با تتراسیکلین و اون روشی که خدمتتون عرض کردم درمان نشده باید از اکسی تتراسیکلین ( اکسی وت ) استفاده کنید. ببینید این دارو با دو تا اسم تجاری تولید میشه و حتی برخی هر دو اسم رو همینطوری که بنده نوشتم روی دارو مینویسن. این یک مشتق از تتراسیکلین هست که اختصاصی ویژه عفونت دستگاه تنفسی پرندگان و اسهال اونها و اسهال دام هست پس اگر دیدی یه وقت روی جعبه دارو عکس گاو و گوسفند کشیده تعجب نکنید و نگی داروی اشتباهی تجویز کردن ضمنا برای مصرف این دارو با دامپزشک مشورت کنید و دیگه همزمان با این هرگز از تتراسیکلین و هیچ آنتی بیوتیک دیگه ای استفاده نکنید چون این دارو رو باید از دامپزشکی تهیه کنید روش استفاده رو همونجا سوال کنید . بنظر بنده صبح و ظهر نصف قرص رو داخل حلق طوطی بندازید و یا آب کنید و با سرنگ و یا قطره چکان بخورد پرنده بدین کار سختیه ولی دیگه باید انجام بدین و یا دز بیشتری رو داخل ظرف آبخوری اگر دامپزشک گفت حل کنید.
      اگر دامپزشکی تشریف بردین همه روندی رو که تا بحال پیش رفتین به دکتر بگید بعد این توصیه بالا رو یعنی اکسی تتراسیکلین رو بگید و در کنارش اسم انروکین رو هم بیارید چون انروکین هم یک داروی اختصاصی هست اما باید پرنده رو ببینه تا بتونه تجیوز کنه و الان بنده ندید فقط اسم دارو رو به شما گفتم و نگفتم که مصرف کنید این دارو ها خطرناکه دوست عزیز و بنده نمیتونم ندید بگم خدمتتون اما تتراسیکلین یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف هست و عوارض آنچنانی هم نداره پس الان میتونم بگم خودتون هم مصرف کنید ( شوخی کردم الکی نخوری ) ولی انروکین رو نمیشه و یا اکسی تتراسیکلین مصرفش برای طوطی سخته حالا مثلا کبوتر بود میگفتم یک قرص بنداز توی حلقش خب این طوطی رو چطوری منقارش رو باز کنی و قرص رو بخوردش بدی اینم خودش کاریه ؟؟!! و اگر این قرص رو داخل آب حل کنی باید اون آب ۱۲ ساعته خورده بشه و حتما باید تعویضش کنی ؟؟!!
      اما انروکین رو میتونی ۲۴ و حتی اگر آفتاب نخوره تا ۴۸ ساعت داخل آب داشته باشی که خب اون باید پرنده رو دید و تجویز کرد همینطوری بنده نمیتونم حرف بزنم.

      پاسخ
  3. احمد

    سلام نمیدونم چطور از پیگیری و توجه شما تشکر کنم . فکر میکنم طوطیم داره میمیره چون دیگه بندرت غذا میخوره و اغلب اوقات با چشمان بسته سرش در پرهای پف کرده قرار داره حتی وقتی خودم خواستم بهش پوره سیب تخمه و برنج در دهنش بگذارم نخورد و خیلی لاغر شده حالا میخوم بدونم پرتیین یا ماده غذایی وجود داره که بصورته مایه باشه که فعلا بجای غذا توی حلقش بریزم ؟ میخوم تا جایی که میشه کمکش کنم توی این مدت خیلی به شما زحمت دادم خدا خیرتان بده.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببخشید نشد کاری براش بکنیم خیلی زود با دامپزشک مشورت کنید و پرنده رو نشون بدین.
      ضمنا از غذای کودک میتونید استفاده کنید فقط شیر داخلش نباشه.
      مثلا سرلاک – غذای غنچه و … یک نمونه ارزون قیمت و بدون شیر تهیه کنید و بعد از مخلوط کردن با آب با سرنگ بدین به طوطی بخوره مثل غذا دهی به جوجه ها.

      پاسخ
  4. احمد

    سلام
    من باید عذر خواهی کنم وقت و بی وقت مزاحم شدم.
    راستش این طوطی آب سیب هم حتی به اندازه چند قطره رو بزور میخوره اما امروز یه چند باری ارزن خورد. همه چی دست خداست تا چند روز دیگه همه چی معلوم میشه.
    داشتن حیوان خانگی دو سر داره لذت بردن از وجود حیوون و مریض شدن و مردنش.
    از راهنماییاتون سپاسگذارم

    پاسخ
  5. احمد

    با سلام مجدد.ببخشید میشه بفرمایید چطور میشه بزور به طوطی غذا داد ؟وقتی نوکش رو باز میکنم غذا یا مایعات بریزم سریع نوکشو میبنده و هی روشو اونطرف میکنه راهی واسه زورکی باز کردن نوکش هست ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه ای نراهش نیست اگر زورکی غذا و آب بخوره میره داخل ریه پرنده و خفه میشه بلکه باید غذای پودری و نرم رو مصلا سرلاک رو با سرنگ به طوطی بدین مثل غذا دادن به جوجه ها.
      ضمنا اینکه غذا خورده خیلی خوبه و حالا غذا خوردن مهم هست ولی طبیعیه که رد بیماری کمتر غذا بخوره فقط به اندازه ای که زنده بمونه بخوره کافیه ضمنا در ظرف آبخوریش ویتامین حل کنید و دانه نرم مثل گندم جوانه زده – سبزی – میوه – تخم مرغ آب پز بهش بدین چون الان جونی نداره دانه های سفت رو بخوره ذرت تازه هم براش خوبه. لوبیا و نخود و حتی ذرت پخته و … میتونید مصرف کنید.

      پاسخ
  6. احمد

    سلام
    بینهایت از زحماتی که کشیدید سپاسگزارم
    دیروز پرندمون مرد. اما من هیچ وقت محبت هاتون رو فراموش نمیکنم
    حالا این پرنده ماده تنها مونده نمیدونم چکار کنم دوست دارم یه جفت براش تهیه کنم اما فعلا توانایی مالیشو ندارم، میخوام بدونم تا چند وقت و چجوری میشه تنها نگهش داشت

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهش میکنم متاسفم نشد کاری بکنیم.
      خب بنظر بنده این یکی رو هم رد کنید بره و بعدا هر زمان جفت مولد خوب دیدین خریداری کنید اینطوری بهتره.

      پاسخ
  7. امیر

    سلام خسته نباشید من۳تا کوتوله سرلاکی ۱ ماهه خریدم مرتب سرلاک دادم ۲ تاشون خوب بزرگ شدند الان ۳ماهشنونه دون خور شدند ولی یکیشون خیلی کم رشد میکنه پردرمیاره دوباره میوفته زیرسینشم هنوز خالیه فکر میکنم دون سوز شده فقط سرلاک میخوره خودش رشد کرده ولی پر در نمیاره چی کار باید کنم قاطی سرلاکش ویتامین کلسیم ریختم ولی فایده ای نداشت

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پرنده سه ماهه که نبای دسرلاک بخوره و باید از بقیه جداش کنید تا خودش غذا بخوره و تقویتش کنید.
      تخم مرغ آب پز – جوانه گندم تازه – کف دریا – سبزی و میوه – ذرت تازه جلوش بذارید تا بخوره و جون بگیره در ظرف آبخوریش هم مولتی ویتامین حل کنید و یا قرص جوشان کلسیم دی در ظرف آبخوریش حل کنید و هفته ای یک روز (۲۴ ساعت) بهش مولتی ویتامین و یا کلسیم دی بدین.
      روزی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه هم در فضای سایه آفتاب حمام آفتاب ملایم بگیره.

      پاسخ
  8. mohammad

    سلام آقا مجتبی .به لطف شما آکواریوم کاملا راه افتاده

    ولی دیشب به سرم زد که پرنده هم نگه دارم
    میخاست یه مشورتی با شما بکنم که پرنده خیلی خو ب به من معرفی کنید
    مرغ مینا چه طوره یا طوطی کوتوله میشه بگید
    میخام در حد ۵۰تا ۶۰ تومن پرنده بخرم
    به جز قفس ممنون اگه مفصل راهنماییییییییییییییکنید……….
    با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون آقا محمد شما لطف دارید نسبت به بنده.
      اما چه راهنمایی مفصلی بکنم همه چی بستگی به نظر و سلیقه شما داره هرچی دوست دارید نگهداری کنید مثلا وقت و حوصله دارید طوطی ندارید مرغ عشق و فنچ پرنده های بی دردسری هستن دوست دارید بلبل زبونی کنه براتون مرغ مینا پول بیشتری دوست دارید خرج کنید کاسکو – بارتا و … باغچه و فضای کافی دارید مرغ و خروس از صدای خروس اذیت میشید بلدرچین بازم دوست نداشتی کبوتر دوست داشتی آواز بخونه قناری مغازه داری طغری خلاصه گزینه های بسیاری هست شما ببین از کدوم خوشت میاد و امکان نگهداری کدوم رو داری بعدا بنده در خدمتتون هستم.

      پاسخ
  9. mohammad

    آقا ممجتبی *مرغ مینا *دوست دارم……………………………
    میشه بگید قیمت طرف چنده یعنی زیاد گرونه یا نه
    وسایل و قفس مورد نیاز و تمامی وسایلی که برای نگه داریش لازم دارم رو لطفا بگیید تمام چیز ها رو
    قیمت هم اگه میشه بگید
    راستی میشه تو اپارتمان نگه داشت
    با تشکر ممنون
    لطفا جواب بدید
    ممنووووووووووووووووووووووووووووووووووووون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کاش سوالتون رو در تالار و در بخش مرغ مینا مطرح کرده بودین.
      خب مرغ مینا انواع مختلفی داره که دو نوعش بیشتر در ایران هست و یکی همین مرغ مینا های معمولی و دیگری گوشواره ای که نوع گوشواره ای قیمت بالایی داره اما مینای معمولی زیاد گرون نیست و به راحتی میشه تهیه کرد.
      متاسفانه طبق قوانین سایت نمیشه قیمت بدیم خدمتتون.
      مرغ مینا رو هر جایی میشه نگهداری کرد تو آپارتمان هم مشکلی نداره و خیلی راحت داخل این قفس های کاسکویی میتونه زندگی کنه اما خب هرچی قفسش بزرگتر باشه بهتره این رو هم بدونید پرنده خوبیه و راحت پرواز میکنه پس باید پرهاش رو کوتاه کنید تا فرار نکنه.
      وسایل خاصی هم برای نگهداریش لازم نیست یک قفس و ظرف آبخوری و دانه خوری.

      پاسخ
  10. علی

    ببخشید اگه میشه زود تر جواب مرا بدهید :طوطی من ۳ تا تخم گذاشت بعد از ۳۰ روز تخم هایش نشکست ما تخم ها رو یواشکی از توی لانه اش در اوردیم یکی از تخم ها را شکستیم دیدیم یک جنین درون ان است با اینکه نوک داشت و چشم داشت اما برادرم گفت :بدنش سرد است و او مرده مشکل از چه بوده است ؟زیرا ان ها اولین بارشان بوده که در قفس تخم میگذاشتند

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      دلایل مختلفی وجود داره که تکثیرتون ناموفق بوده و باید توضیح بدید چه کارایی واسه تکثیر انجام دادید تا بفهمیم گیر کار کجا بوده. مثلا ممکنه جوجه نتونسته از تخم خارج بشه و رطوبت هوا کم بوده و پوسته تخم هم ضخیم و سفت و قادر نبوده از تخم خارج بشه. یا شایدم روزهای اخر تخم گرم و سرد شده بنا به دلایل مختلف از جمله بی تجربگی طوطی ها و جوجه مرده

      پاسخ
  11. mojtaba

    سلام و خسته نباشی خدمت شما

    مقالهی مربوط ب کوتوله رو کامل خوندم
    ولی دقیقا متوجه نشدم مقاومت کوتوله ها در برابر سرما و گرمای هوا تا چ حدیه ؟
    نسبت ب مرغ عشق و قناری؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نسبتا مقاومند اما تا منظورتون از سرما و گرما چی باشه. مثلا در برابر سرمای یخبندان یا دمای خیلی پایین نه مقاوم نیستند. این پرنده ها رو باید در دمای معمول اتاق(۲۲ تا ۲۸) درجه نگهداری کنید. اتاق نگهداری باید عایق باشه و وزش باد به اتاق نفوذ نکنه و به پرنده ها نخوره.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آقا شهریار کامل پاسخ دادن و فقط بنده اضافه کنم که مقاومت کوتوله از قناری خیلی بیشتره ولی با مرغ عشق تقریبا برابره.
      فقط دقت کنید تغییرات دمایی ناگهانی و شوک دمایی اگر بهشون وارد بشه خیلی راحت تلف میشن.

      پاسخ
  12. mojtaba

    سلام عیدتون مبارک
    کوتوله های من شیطنتشون از حد گذشته
    اونها میله نشیمنگاهشون ک چوبی هست و میخورن یا حتی ظرف غذا ک ÷لاستیکیه
    غذا هارو هم معمولا میریزن رو زمین
    دلیلش چی میتونه باشه
    با تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب طوطی های سالم باید چنین رفتاری داشته باشن. شما وسایل بازی و جویدن در اختیارشون بذارید. حتی سپیا(کف دریا) تهیه کنید(از عطاری) و بین میله های قفسشون محکم کنید که بجون و واسشون مفید هم هست. انواع دانه ها هم در اختیارشون بذارید چون ممکنه یه کمبودی تو تغذیه دارن و میخوان جبران کنن و دانه ها رو بهم میریزن و دنبال نیازشون میگردن. بهتره انواع دانه ها، جوانه دانه ها، میوه و سبزی، سپیا و حتی غذای حیوانی(تخم مرغ اب پز) در اختیارشون بذارید که تکمیل بشن.

      پاسخ
  13. کیوان

    سلام
    من دو تا جفت کوتوله دارم گاهی اوقات سر به لونه های یکدیگر میزنند گاهی وقتا قاطی میشن بیشتر نره به لونه میره تا ماده دلیلشون چیه ممنون میشم راهنماییم کنی.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      هیچ دلیل خاصی نداره و طبیعیه. شما دو جفت کوتوله رو با هم نگهداری میکنید و قاعدتا گاها درگیری های جزئی پیش میاد. موردی نداره و طبیعیه. قفسشون بزرگ باشه و لونه به اندازه کافی در دو طرف قفس وجود داشته باشه

      پاسخ
      1. ناشناس

        قفسشان بزرگ و لونه در هر دو طرف هست،فقط موقع خوابیدم یکی از اون جفت ها سرو صدا دارن با چشم بسته جیک جیک میکنند دلیلش چیه؟باسپاس فراوان

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          نمیدونم دلیلش چیه. حقیقتا یک به یک رفتار طوطی های شما رو نمیشه تحلیل کرد. ۹۹ درصد این رفتار هم طبیعیه. مثلا همین موردی که فرمودید مخصوصا اوایل اینکه بخوان بخوابن. با جیک جیک های پشت سر هم شروع میکنن و کم کم جیک هاشون کم میشه و تک و توک جیک میزنن و نهایتا میخوابن. مثلا این مورد رو تو مرغ عشق زیاد دیدم. ضمنا رفتار همه طوطی ها(حتی از یه گونه) مثل هم نیست ممکنه یکی رفتاری رو داشته باشه که دیگری نداره
          موفق باشید

          پاسخ
  14. کیوان

    سلام
    برای لانه سازی گیاه نرم گذاشتم تو لانه هاشون همه رو انداختن بیرون !!برای تشخیص جنسیت چیکار کنم تا بفهمم؟دوتاشون پرهای کم رنگ و سبز شاد دارن و اندام و جستشون هم بزرگتر و میخونن اداشون هم بیشتر و پر جنب و جوش تر هم هستن نر هستن یا ماده؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اشتباه کردین قربان برای لونه سازی به هیچ چیزی نیاز ندارن و فقط همون لونه پیش ساخته که براشون گذاشتین کفایت میکنه.

      پاسخ
  15. کیوان

    سلام
    برای تشخیص جنسیت چیکار کنم تا بفهمم؟دوتاشون پرهای کم رنگ و سبز شاد دارن و اندام و جستشون هم بزرگتر و میخونن اداشون هم بیشتر و پر جنب و جوش تر هم هستن نر هستن یا ماده؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      راستش اینطوری که نمیشه جنسیت اونها رو تشخیص داد باید عکس بذارید و یا به یک فرد ماهر نشون بدین معمولا اگر دیدین با هم کنار اومدن و جفت گیری میکنن خب نر و ماده هستن.

      پاسخ
  16. امیرحسین

    باسلام
    اگرمیشه این سوال منو در رابطه با عروس هلندیم جواب بدین ممنون میشم .
    من دیروز یه عروس لوتینو خریدم خود فروشنده گفت جوجس و پشت سرش پر نداره ایا جوجس؟و وقتی اوردمش روز اول غذا نمیخورد بعد به غذا خوردن افتاد کم کم اما یکجا ثابت وامیسته و معمولا تکونی نمیخوره ایا مریضه یا غریبی میکنه؟گازم زیاد نمیگیره نوازششم میشه کرد رو دستم تا حدودی میاد میشه بگین این علاعم تکون نخوردگیش نگران کنندس یا نه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. با این مشخصه ای که فرمودید هیچ دلیلی نداره جوجه باشه. عروس هایی که تو پریزی هستن یا برخی نژادها پشت سرشون کچله و ربطی به جوجه بودن یا نبودن عروس نداره.
      پرنده رو دیروز خریدید و مشخصا هنوز عادت نکرده و باید چند روزی بگذره. مخصوصا الانم که تنهاست و جفت نگرفتید طول میکشه تا عادت کنه و الان غریبی میکنه و حتما حسابی واسش وقت بذارید که دپرس نشه. ایشالا اب و دون بخوره و چند روز بگذره و حسابی واسش وقت بذارین راه میفته و جای نگرانی نیست. تو معرض وزش باد قرار نگیره و یه جای اروم باشه که مشکلی واسش پیش نیاد باز اگه مشکلی بود یا چند روز گذشت و راه نیفتاد و اب و دون نمیخوره یا مشکل خاصی داره بفرمایید در خدمتیم.

      پاسخ
  17. اشکان

    سلام من یه روزه یه جوجه حدود ۳ ماهه برزیلی خریدم اما خیلی میترسه لب به غذام نزده همه نوع غذایی گذاشتم براش فقظ اب میخوره خیلی کنارش نشستم ولی خیلی میترسه اتاق هم ارومه چیکار کنم ممنون؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اشتباه کردین کنارش نشستین وقتی پرنده غریبه هست باید تنهاش بذارید تا کم کم عادت کنه وقتی خودتون دارید میگید خیلی میترسه پس چرا کنارش نشستین مثلا ترسش بریزه ؟؟؟ نه قربان اینطوری که بیشتر وحشت زده میشه ؟؟؟!!!
      حتما تنهاش بذارید و نزدیکش نشید تا به شما و محیط جدید به مرور عادت کنه یک مرتبه و طی یک روز که نمیشه .
      شما خودتون یه جایی بری غریبه باشی بعد طرف میخ بشه روت چکار میکنی حالت گرفته نمیشه ؟؟؟!!!

      پاسخ
  18. سينا

    سلام مداشتم من میخوام یه جوجه فیشردونه خورشده بخرم وبه صورت تکی نگهدارم ودستیش کنم اشکالی نداره یااگه میخرم دوتابخرم؟

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *