تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. امیر

    سلام خدمت اساتید
    ببخشید من این سوالو اینجا میپرسم
    من یه طوطی گرینچیگ نر دستی دارم و میخوام براش جفت تهیه کنم و یکی از دوستان پرنده فروشی داره و ۵ تا گرینچیگ اگه من گرینچیگ خودمو بین اونا ۵ تا ازاد کنم خودش جفت خودشو انتخاب کنه بهتره ؟؟
    یا اینکه من خودم یه ماده بخرم وجفتشون کنم ؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      در نهایت فرقی نداره و جفت میخوره. مطمئنا در حالت اول شاید ایده ال تر باشه ولی خب یه ماده هم تهیه کنید و یه مدت جدا از هم نگهداری بشن و همدیگه رو ببینن و به هم عادت کنن و کنار هم قرار بگیرن هم به احتمال قوی به جفتگیری ختم میشه. حالت اول اگه قراره تو پرنده فروشی و بین سایر پرنده ها رها باشه ریسک مریض شدنش هم وجود داره و شاید یه ماده تهیه کنید و بیارید خونه بهتر باشه.

      پاسخ
  2. AliBazmi

    سلام.میگم اگه مثلا دو طوسی با هم جفت بزنیم صد در صد بچه هاشون شبیه والدین میشن یعنی امکان نداره رنگای دیگ در بیان؟یا مثلا مینیاتوری جفت بزنیم.
    اخه لوتینو جفت جوجه بده خیلی کم پیداس میگم رنگای دیگ بخرم ممکنه بچه شون لوتینو بشه یا نه؟
    لطفا نظرتونو مستقیم به ایمیل Ali******2@gmail.com بفرستید یا ریپلای کنید که خبر دار بشوم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      این دیگه بستگی به جفت انتخابی و نژادشون و شجره نامشون داره. نمیشه حتم داد که از نظر رنگ و نژاد دقیقا مثل والدین باشن یا ….
      متاسفانه امکان ارسال پاسخ به ایمیل نیست. همچنین طبق قوانین سایت لطفا ادرس ایمیل یا مشخصات تماس شخصی رو قرار ندید.
      با سپاس.

      پاسخ
  3. AMIR

    سلام دوستان
    ماده عروس هلندی من کف قفس خیز میده وعروس نر بالای چوب مستی میکنه مادم از مستی ۴ تا تخم خاکی گذاشته ولی نر نمیره پایین که باهاش جفت گیری کنه بنظرتون چیکار میتونم انجام بدم؟؟؟

    پاسخ
  4. امیرمهدی

    سلام اقا شهریار ببخشید سوال عجله ای داشتم نتونستم وارد سایت بشم شرمنده
    امروز رفتم دوباره پرنده فروشی یه ماده و یه نر انتخاب کردم هردو لوتینو و گفتم برام نگه داره تا پس فردا برم بیارم
    اولین سوالم این بود که نر یه چند ماه از ماده کوچیک تره مشکل که نداره؟
    دوم اینکه اینا سنشون کلا یکم پایینه و مخصوصا اینطور گرفتم که حسابی تا بالغ بشن برسم بهشون نظر شما چیه؟
    ماده خیلی خوشکل و صافو کشیدم و نر هم معمولیه و قیافه معصومی داره
    و سوم اینکه من خیلی دوست دارم که تا بالغ میشن دستی شون کنم و با هاشون سرگرم باشن ولی خیلی خیلی میترسم اگه دستی بشن وقتی بزرگ شدن و تخم گذاشتم روی تخم نخوابن و یکسره بخوان بیان بیرون و بی قراری کنن
    و اینکه ماده دستی هست ولی نر نه مشکلی پیش نمیاد؟
    از همه دوستان خواهش میکنم در مورد مورد سوم نظر خودشونو بدن چون واقعا توش موندم و کله روزو دارم تحقیق میکنم در بارش یکی میگه باید اهلی باشه اون یکی میگه وحشی البته خود فروشنده گفت اهلی شون کن بهتره ولی… میترسم زمان جوجه دهی و تخم گذاری ازیت کنن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      موردی نداره که هم سن نباشن. فقط باید هر دو بالغ شده باشن.
      سنشون رو بنده که نمیدونم و باید از فروشنده بپرسید ولی خب به هر حال بالغ میشن و بستگی داره الان چقدر سن داشته باشن.
      دستی کردن یا دستی بودن پرنده ها مشکلی برای تولید مثلشون به وجود نمیاره.

      پاسخ
  5. امیر

    سلام من میخاستم تخم نطفه دار عروس هلندی بگیرم میخاستم بدونم تخم رو باید تو دستگاه جوجه کشی گذاشت یا میش زیر مرغی یا پرنده ی دیگه ای گذاش ممنون میشم جواب بدید اگ امکانش هس ب ایمیلم پاسخ بدین ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      امکان اینکه بتونید تخم عروس رو بگیرید و جوجش رو خودتون بزرگ کنید خیلی کمه. جوجه عروس خیلی ضعیف و حساسه و مثل مثلا جوجه مرغ یک روزه نیست و به راحتی نمیشه با دست بزرگش کرد. بهتره یه جوجه دون خور تهیه کنید یا اگه واقعا تمایل دارید با دست بهش غذا بدید جوجه هایی که پربالشون در اومده و هنوز سرلاک دریافت میکنن رو تهیه کنید. بزرگ کردن جوجه یک روزه طوطی ها خیلی سخته و ریسک مرگ و میرشون خیلی بالاست.

      پاسخ
  6. Alireza

    با سلام
    یه جفت عروس دارم دفعه دومه که تخم میذارن دفعه اول تخماشون لخته خون تو تخماشون بود اما نمیدونم چرا جوجه نشدن
    این دفعه دوباره بعد ۲ماه تخم گذاشتن اما همیشه نر رو تخما میخوابه و نمیذاره ماده اصلا تو لونه بره چه برسه بخواد رو تخم بخوابه
    به نظرتون مشکلی نداره؟ آخه دفعه قبل همیشه به نوبت میخوابیدن رو تخما
    در ضمن مدفوع ماده خیلی بوی بدی میده آیا احتمال مریضی هست؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اینکه فضله ماده بزرگ تر بشه و بدی بدی بگیره در زمان تخم گذاری و خوابیدن روی تخم ها طبیعیه حتما نر به تنهایی نمیتونه کل شبانه روز رو روی تخم ها بخوابه و ماده هم روی تخم میخوابه و حتی ممکنه در طول شب ماده روی تخم بخوابه البته این رو در مورد پرنده شما گفتم.
      با این توضیحات شما تخم ها نطفه دار هستند ولیکن ممکنه لونه استاندارد نیست و یا شرایط نگهداری خوب نبوده و زیاد دست کاریشون کردین و به تخم ها زیاد دست زدین که اینطوری شده بهتره دست کاریشون نکنید.

      پاسخ
  7. AMIR

    سلام خدمت اساتید
    من دوتا عروس نر داشتم که یکیشون رنگش خاکستریه و قبلا جوجه داده اون یکی هم جوجه همون نره الان یکسالشه ورنگش دوکت
    الان برای اون دوکت یک ماده لوتینیو و اون خاکستریه یه ماده هم رنگ خودش خریدم
    ولی چون وقت نداشتم ماده ها رو سریع انداختم توی قفس نرا بنظرتون اینجوری جفت میشن ؟
    واینکه بنظرتون اون نر دوکتم که پدرش خاکستری بوده احتمال داره جوجه لوتینو یا دوکت بده ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بهتر بود یک مدت جدا و در دید هم بودن تا باهم اشنا بشن و خدایی نکرده درگیری پیش نیاد. به هر حال بله جفت میخورن به شرط اینکه در ابتدا دعوا نکنن.
      در مورد جوجه ها هم اصلا مشخص نمیشه که چی بشن و به خیلی چیزا بستگی داره.

      پاسخ
  8. امين

    سلام ببخشید ی سوال داشتم خیلی برام مهمه لطفا جواب بدین میخاستم بببینم جوجه که بزرگ شد مثلا چند روزگی پدر مارش از لونه میارنش بیرون ؟؟ یا اصلا خودش میاد بیرو؟؟ یا باید خودم بیارم؟؟
    ممنون لطفاجواب بدین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خودشون میان بیرون و حتی ممکنه کف قفس بیفتن و نتونن برن داخل لونه و خودتون نیاز باشه که باز برگردونیدشون به لونه.

      پاسخ
  9. امين

    سلام ممنون برای جواب سوال بالا
    ی سوال جدید داشتم بازم اگه جواب بدین خیلی ممنون میشم
    میخواستم بدونم که اگه ماده دستی باشه ولی نر وحشی باشه تخم میزارن
    یعنی منظورم اینه که ماده میره رو تخم یا دوست داره پیش ادما باشه چون عادتیه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله و هیچ موردی وجود نداره و چه هر دو وحشی باشن و چه هر دو دستی و یا حتی یکی وحشی و دیگری دستی مشکلی برای تخم گذاری و جفتگیری و …. وجود نخواهد داشت.
      ضمنا وقتی پرنده ها جفت بشن دیگه زیاد به شما کاری ندارن و قرار نیست مدام پیش شما باشن بلکه بیشتر وقت رو با جفتشون میگذرونن.

      پاسخ
  10. امين

    سلام ببخشید دمای مناسب چنده
    موقع تخم و جوجه دارن چنده
    ممنون برای جوابتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دمای معمول اتاقی که خودتون داخلش زندگی میکنید برای اونها خوبه.
      فقط جلوی باد کولر و جلوی در و پنجره نباشن.
      ضمنا اگر در مناطق گرمسیر و کویری زندگی میکنید در هفته دوم بعد از تخم گذاری رطوبت هوا رو بالا ببرید حالا یا پرنده ها رو حمام بدین و یا زیر قفس آب بریزید و یا دستگاه بخور سرد روشن کنید تا رطوبت هوا بالا بره تا تخم ها رطوبت کافی داشته باشن و جوجه ها داخل تخم گیر نکنن.

      پاسخ
  11. امين

    سلام ببخشید ی سوال فوری داشتم خیلی ممنون از اینکه سوالای قبلیمون ب نحوه احسنت جواب دادین اگه میشه این سوالمم جواب بدین
    ی جفت عروس دارم ماده دستی نر وحشی وقتی خیلی ب قفس نزدیک میشم نر دهنشو باز میکنه ماده رو میزنه این نشونه چیه
    ب نظرم نزدیک تخم گذاری بخاطر همون بازم نمیدونم
    خیلی ممنون اگه جواب بدین منمنون مرسی

    پاسخ
  12. امين

    ی سوال دیگم امروز کلا ماده روی چون مشسته تکون نمیخورده وقتی هم نزدیک قفس میشم نر ی صدای کففف کککففف میکنه چرا اینجوری
    یعنی ب تخم گذاری نزدیکه؟
    ولی اصلا تو خونه نمیره ولی دیروز دیدم ی لحظه نر سرشو برد تو لونه از اون موقع در لونه بود و جای ماده نمیرفت ی جوایی ماده رو هم میزاشت بیاد جای خودش ولی امروز کنار همن ولی ماده ی گوشه واستاده
    ممنون برا جوابتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به نظر شما زیاد به قفس و پرنده ها نزدیک میشید و این باعث ترس پرنده ها و استرسشون میشه. اون صدای فس فسی هم که میشنوید به خاطر اینه که پرنده میخواد شما رو بترسونه و از قفس دور کنه. همین.
      کاری به کارشون نداشته باشید و بذارید به حال خودشون باشن.

      پاسخ
  13. امين

    فیس فیس میکنه نزدیک تر که میشم ب ماده گیر و ی کار دیگه هم میکنه اینه که وقتی رو چوبه نزدیک میشم خودشو رو ب پایین کج میکنه و بالاشو باز میکنه

    پاسخ
  14. میثم

    سلام من یک جفت عروس هلندی دارم که ۴ روز بعد از آخرین تخمی که گذاشتن رفته رو تخم خوابیدی ؟ حالا میخوام بدونم مشکلی پیش نمیاد برای تخم ها؟ درضمن ۳ تا تخم گذاشتن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اتفاقا ماده های خوب بعد از اینکه آخرین تخم رو گذاشتن روی تخم میخوابن تا همه تخم ها هم زمان جوجه بشن و اختلاف سنی پیش نیاد . شاید فکر کنید اختلاف سنی یکی دو روزه هیچی نیست ولیکن برای جوجه ها خیلی هم هست و جوجه های بزرگتر همه غذاها رو میخورن و جوجه های کوچکتر تلف میشن ولی وقتی ماده روی همه تخم ها همزمان بخوابه همگی یکی یکی دو روز جوجه میشن و اختلاف سنی کمی دارن و مشکلی پیش نمیاد. فط شما پرنده ها و تخم ها رو دست کاری نکنید و چراغ محل نگهداری رو یک مرتبه روشن خاموش نکنید.
      اون ۴ روز فاصله هم که شما فرمودین مشکل خاصی ایجاد نمیکنه نگران نباشید و دست به تخم ها نزنید.

      پاسخ
  15. آرتین

    سلام ممنون میشم سوال منو هم جواب بدید واقعا بد جوری گیر کردم !!!الان شهریور هستش و عروس هلندی هام از اواخر تیر ماه دارن با فاصله ۱۰ روز جفت گیری میکنن ولی از تخم هیچ خبری نیست بیشتر اوقات به هم (خِخ)میکنن و اصلا سر هم رو هم نمیخارونن بزوز نزدیک هم میشن مگر فقط وقت جفت گیری میشه راهنمایی کنین نمیدونم دیگه چیکار کنم؟۱محیطشون آروم هست قفس هم متوسط هست و میوه و دانه ها و سفیده تخم مرغو مولتیویتامین هم میدم بهشون

    پاسخ
    1. ParhamPacino

      سلام
      حقیقتا این موضوع واسه خود من هم پیش اومده بود قبلا ، که نر و ماده اصلا هم رو نوازش نمیکردن و جفت گیری میکردن ، در نهایت تخم خواهد گذاشت ، ولی اگه داخل لونه اصلا نه نر میره نه ماده امکان داره با لونه غریبی کنن ولی در هر صورت بخواد تخم بذاره کف قفس هم میذاره.. به فاصله ده روز جفت گیری متوجه نشدم ! یعنی ده روز یبار ؟ خب طبیعی نیست … من راهنمایی که میتونم بهتون کنم اینه که اگر تا یک ماه دیگه خبری از تخم نشد پرنده ها رو عوض کنید اگر که میخواید تکثیر کنید .

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      به نظر بنده اگر جای پرنده ها ثابت باشه و جابجاشون نکنید و غذای متنوع و مقوی بخورن تا یکی دو ماه دیگه تخم گذاری میکنن ضمنا باید لونه استاندارد و مناسب باشه و قفس هم فضای کافی داشته باشه.

      پاسخ
  16. السا

    سلام به نظر شما اساتید محترم من عروس نر بگیرم یا ماده تفاوت اخلاقی سنین بلوغ همه رو می دونم اما با این حساب نتونستم تشخیص بدم عروس نر بهتر یا ماده
    اگر هم می خواهین بدونید من چه شخص طوطی می خواهم می خواهم سرو صدای کمتری داشته باشه چون مدیر ساختمان کمی رو این مسئله حساس است ترجیح میدم طوطیم بقلی و لوس باشه تا سخنگو اما مثلا یک کلمه تا دو کلمه دوست دارم صحبت کنه دوست دارم بیشتر باهم بازی کنیم تا تمرین و آموزش راستی دوست دارم جوجه بگیرم خودم ترجیح میدم ماده بگیرم ولی باز نظر شما هم می خوام اما نمی دونم بعظی از سایت ها چرا می گن عروس ماده پس از سنین بلوغ تخم می زاره با اینکه هیچ جفت هم نکرده
    راستی یک سوال دیگه هم که داشتم این بود که آیا عروس ماده که می گن تخم می ذاره در تخم ها نطفه داره

    عذر خواهی به خاطره این همه سوال

    با تشکر خدانگهدار

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از چه لحاظ مد نظر شما هست اما به صورت کلی بگم خدمتتون هیچ تفاوتی در اهلی شدن – سخنگو شدن و نگهداری و …. بین جنس نر و ماده نیست با جرات میگم هیچ تفاوتی نداره فقط خود اون طوطی مهمه و رفتار شما و شرایط نگهداری جنسیت برای اهلی کردن طوطی اصلا مهم نیست.
      بله ماده بالغ و مست باشه بدون نر هم تخم گذاری میکنه اما تخم بدون نر که نطفه نداره.
      به صورت کلی بگم خدمتتون عروس هلندی رو بهتره تکی نگهداری نکنید و بهتره جفت باشن.

      پاسخ
  17. السا

    با تشکر از کمک خوبتون خیلی ممنونم پس مشکلی نداره من جوجه ماده بخرم
    و یه سوال دیگه هم اینه که آیا آن ها به یک باره مست میشن و تخم ریزی می کنن یا خیر
    آخه میخوام رام بشه نمی خوام که ازش جوجه بگیرم

    بازم خیلی ممنون از راهنمایی های خوبتون خدانگهدار

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      گفتم خدمتتون بهتره عروس هلندی رو جفت نگهداری کنید چون وقتیکه بالغ بشه حتما جفت لازم داره و نگهداری تکیش سخت میشه ولی خب نشدنی نیست. اما اینکه چه زمانی ماده بالغ میشه تقریبا یک سالگی به بعد بالغ میشه و بسته به شرایط نگهداری و تغذیه آماده تخم گذاری میشه و احتمال داره تخم هرز بذاره یعنی بدون نر تخم گذاری کنه . اگر میخواهیدطوطی رو تک نگهداری کنید طوطی ملنگو گزینه بهتری هست تا عروس هلندی ولی خب عروس قشنگ تر هست .

      پاسخ
  18. هادی

    سلام من امروز یه جفت عروس گرفتم و چهارتاتخم مرغ دارن از موقعی که اوردم خونه اول دوروبر سه یا چهار ساعت هیچکدومشون نرفتن لونه بعدش یکیشون به لونه هی سر میزد میرفت تو و الانم که شب شده هردوشون بیرونه نمیرن لونه یعنی تخم ها الان خراب شدن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله به احتمال زیاد تخم ها خراب شدن و اصلا نباید پرنده ای رو که تخم داره جابجا می کردین.
      ولی خب مهم نیست اما شما نباید دست به تخم ها بزنید و تا ۳ – ۴ روز دشت به لونه نزنید و اگر باز هم روی تخم ها نخوابیدن تخم ها ر وبردارید تا آماده تولید مثل بعدی بشن. غذای متنوع و مقوی هم بهشو نبدین زیاد دست کاری و جابجا نشن دست به لونه نزنید مگر مورد خاصی پیش بیاد چراغ اتاق رو یک مرتبه روشن خاموش نکنید – شب تا نصف شب بیدار نباشن و ….

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *