تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. Saeed0o7

    سلام برام سوال پیش امد آقا مجتبی گفت کلسیم زیاد بده پوست تخم سفت میکنه وووو این شامل قطره کلسیم هست یا سنگ کلسیم هم شامل میشه
    اخه داخل قفس من سنگ کلسیم و کف دریا همیشه هست و تو قفس خیلی ها دیدم سنگ کلسیم و کف دریا که مشکلی نداره ؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کف دریا در اون حد نیست ولی سنگ کلسیم رو در زمان تخم گذاری بردارید و بعد از اینکه جوجه ها به دنیا اومدن مجددا قرار بدین.

      پاسخ
  2. Saeed0o7

    درود بر همگی سال نو مبارک
    امروز صبح عروس هلندی من یه دونه تخم گذاشت
    ولی من اصلا جفت گیری ندیدم فقط نوازش هم دیدم و چال گرم کردن
    بنظر شما تخم پوچ گذاشته ماده یا نطفه داره
    اینم بگم ماده خیلی خیلی اماده بود نر فکر نکنم
    باید چند وقت منتظر باشم ببینم جوجه میشه یا نه
    و تو این زمان چکارهای بکنم یا نکنم چه غذاهایی بدم
    تجربه اولم هست لطفا راهنمایی کامل کنید مرسی دوستان از کمک هاتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ممکنه زمانی که شما بهشون توجه نداشتید جفت گیری کرده باشن. چند روز که بگذره میتونید تخم و احتمالا تخم های بعدی که میگذارن رو بردارید و زیر نور بگیرید و ببینید نطفه دارن یا خیر. اگه تجربه اول هست بهتره این کارو هم نکنید و صبور باشید ولی خب اگه خیلی حساسید اینم یه راه حل هست برای فهمیدن نطفه دار بودن تخم ها.
      هیچ کار خاصی هم لازم نیست در این دوره داشته باشید. غذایی که تابحال بهشون میدادید رو بدید، منهای غذای سنگین و تخم مرغی. چرا که ماده واسه خوابیدن روی تخم ارامش داشته باشه و مدام مجبور نشه خارج بشه از لونه یا بیخودی انرژی اضافی به پرنده داده نشه. یک روز قبل از خارج شدن جوجه ها هم محیط رو مرطوب کنید یا به پرنده ها ابتنی بدید و غذای تخم مرغی رو هم باز شروع کنید
      وسلام.

      پاسخ
  3. Saeed0o7

    سلام
    اقا شهریار عروس ها بعد گذاشتن دو تخم هنوز عروس نر اجازه نمیده عروس نر بره داخل لونه وقتی خودش هست روزها نر میبینم هست شبها ماده .. ولی ماده خیلی اسرار داره بره داخل لونه وقتی نر هست نر هم اجازه نمیده امروز عصر ماده بزور وارد شد وقتی بیرون امد دیدم کف قفس خون ریخته نر پای عروس ماده رو گاز کرفته و زخم شده اعصابم ریخت بهم البته خون زود بند امد ولی پای عروس ماده درد میکنه بازم اسرار داره بره داخل لونه نر نمیزاره چیکار کنم توروخدا کمک کنید میترسم پاش داغون کنه این ماده هم کوتاه نمیاد چرا هوووف
    وقتی بیرون لونه هستن اصلا دعوا ندارن و قشنگ همو نوازش میکنن
    ولی تو لونه باهم نمیتونن باشن چرا
    دیدم عروس های بعضیا نر و ماده تو لونه کنار هم میخوابن
    شنبه تخم اول دوشنبه دوم الانم معلومه شکمش یکم بادکرده تخم داره فردا هم اعتمال زیاد تخم سوم میزاره
    ولی هنوز عادت ب کنار هم خوابیدن تو لونه ندارن چرا
    و اینم بگم من جفت گیری اصلا ندیدم فقط نوازش کردن همدیگرو میبینم
    هر دو هم دستی هستن و نر سخنگو
    مشکل فقط لونه شده اجازه نمیدن وقتی یکی داخلشه اون یکی بره قشنگ رو تخم ها میخوابن
    بخدا سردرد گرفتم حالم گرفته شد وقتی خون پای این ماده دیدم
    کمک کنید چیکار کنم میترسم این دعوا بدتر بشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      من دقیق نفهمیدم چی گفتید. چون چند بار نوشتید نر اجازه نداد نر بره داخل و …..
      به هر حال اصولا ماده بیشتر روی تخم میخوابه. البته در عروس هر دو هم این وظیفه رو انجام میدن ولی خب بیشتر پرنده ماده روی تخم ها میخوابه و طبیعی هست.
      نطفه داشتنش هم باید صبر کنید و ببینید تخم ها جوجه میشه یا نه یا اینکه با چراغ قوه تخم ها رو برسی کنید.
      به نظرم زیاد حساس نشید و بذارید کار خودشون رو انجام بدن و نگران نباشید.

      پاسخ
  4. علیرضا

    سلام سوالم در مورد زمان تخم گذاری پرندهام هست ماده من ۶ یا ۷ ماهشه و نرم یک سال و دو ماهشه اولین باری که جفت گیری کردن حدود ۲ ماه پیش بود ولی هنوز تخم گذاری نکردن این درحالیه که حدود یک و نیم هفتس که دارن لونه رو گرم میکنن و یکسره میرن تو لونه البته اونا هر روز جفتگیری میکنن با این وجود احتمال داره که در یک هفته اینده شاهد تحم گذاریشون باشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر ماده بالغ شده باشه بله احتمالش زیاده در غیر اینصورت یکی دو ماه دیگه باید صبر کنید. بهتره غذای متنوع و مقوی بهشون بدین. ذرت تازه – جوانه گندم تازه تخم کاهو و دانه مخلوط و میوه و سبزی براشون مفیده.

      پاسخ
  5. ناشناس

    سلام امروز یه جفت عروش خریدم چهار تا تخم دارن البته تازه گذاشتن خیلی هم برام مهم نیست جوجه بشن یا نه به هرحال صاحب قبلی چون سری های قبل اصلا کاری بهشون نداشت این سری هی عکس فیلم گرفته در لونه رو باز کرده قهر کردن دوروز رو تخمها نخوابیدن یکی از تخمها خراب شده سه تای دیگه اش همین اواخر گذاشتن هنوز رگ نزده امروز بعدیکی دوروز رفت رو تخماش خوابید ما که خریدیم اوردیمشون دیگه نرفت الان چیکار کنم ?ممکنه باز برن داخل لونه?گذاشتمشون تو یه اتاق که مارو خیلی نبینن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب احتمال اینکه این تخم ها خراب شده باشن هست. چون مدتی روی تخم ها نخوابیدن و اصلا کار صحیحی نیست که وقتی پرنده تخم داره جابجا بشه یا بهش استرس وارد بشه. به هر حال بنده دقیق متوجه نشدم که چند روزه روی تخم ها نخوابیدن؟ چون فرمودید دو روز روی تخم ها خوابیدن بعد شما خریدین و دیگه روی تخم نخوابیدن؟ چند روزه خریدین؟ چند روزه روی تخم نخوابیدن؟

      پاسخ
    2. ناشناس

      سلام میدونم دیگه جواب ندادم شرمنده تخم اخرشو سه روز قبل این که بخریمشون گذاشته بود تخم اخرو تخمای اول و دوم شفت شده بودن برای همین کلا تخمارو ریختم دور یعد شیش ماه تخم کردن چهارتا که ما اصلا نفهمیده بودیم صدای جوجه هارو شنیدیم فهمیدیم جوجه دادن به هرحال سه تا جوجه دادن یکی از تخما روزای اخر اشتباهی قل خورده بود جوجه مرده بود تو تخم جوجه هارو برداشتم سرلاک بدم واسه این که استرس نداشته باشن گذاشتن لونه بمونه اخه میخواستم استراحت بدمشون با این حال روز بعد دیدم تخم کردن فکر میکردم‌نطفه نداشته باشن ولی دستشون نکردم چون مادهه خیلی حساس بود دوتا جوجه دراومد جوجه هارو برداشتیم این سری ولی در لونه رو بستیم با این حال جفتگیری کردن مجبور شدیم قفسو جابه جا کنیم اخه قفس چوبی بود سوسک زده بود هرکارشونم میکردیم باز زیاد میشدن دوروز لونه نذاشتم بزاشون روز سوم گذاشتم دیدم دوتایی سر این که برن لونه باهم دعواشون شد ولی الان بعد ۹روز تازه باهم کنار اومدن سر داخل لونه رفتن اتاق عروسام جداست با این حال ماده خیلی استرسی و پرخاشگره خودش تنها رو تخم‌میخوابه و از جوجه ها مراقبت میکنه و خیلی نره رو میزنه کلا بال و دم نرو میکنه ولی نره دوستش داره بازم بعد دعوا میره نازش میکنه کاری میتونم بکنم اروم تر شه؟؟؟یه جفت دیگه دارم رام بودن تازه خریدم همون روز که اوردمشون یه ساعت بعد جفتگیری کردن خیلی به قفسشون وابسته بودن ولی ناچار شدم قفسو عوض کنم مادهه که تخم داشت لج میکرد تخمارو نمیذاشت اخرشم دیدم بیرون لونه دوتارو توی یکی دوساعت گذاشته بیچاره خیلی تحمل کرد نره میرفت تو لونه میخوابید ولی تخمارو مینداخت گوشه میگفتم شاید این طوری راحت ترهه مادهه که کلا سمت لونه نمیرفت ولی بعد دوروز دیدم تخما سه تا شدن یکی توی گود دوتا بیرون دوتا رو گذاشتم داخل اومدم دیدم مادهه با خشونت انداختتشون گوشه و شکستشون همون یه دونه رو باز نگه داشته میخواستم برشون دارم شوهرم نذاشت گفت بزار هرکار خودشون خواست بکنن امروز دیدم سه تا تخم نهاییشو گذاشته دوتا هم که انداخته بود گوشه لونه میشدن پنج تا دیدم اشتباهی تخمی که رگ زده انداختن بیرون تخم شکسته رو کشیدن زیرشون دوتا تخمو انداختم بیرون دیدم صدای جابه جایی تخما میاد رفتم نگاه کردم دیدم داره چک میکنه ببینه سالمن یانه خیلی تعجب کردم واقعا عروسا باهوشن ……. من تو کار تکثیر عروسم فقط اینارو گفتم که انتقاد کنید کجای کارم اشتباهه ببخشید عادتمه همیچیزو بگم من خیلی عروسامو دوست دارم
      اینجا جای تولید مثل عروسه با این حال با عروس رامم مشکل دارم اینجا میگم عروس دارم یازدهه ماهشه اولین جوجا عروسم بود کلی بلا سرش اوردم ورم روده گرفت یه بارم پرید تو چایی چینه دونش سوخت اندازه ی یه قرص چینه دانش پاره شد دکتر بردیمش بخیه نکرد خودمو شوهرم بخیه اش کردیم ولی زمانایی که مریض بود من مراقبش بودم واسه همین بیش از حد به من وابسته شده خیلی زیاد اذیتم میکنه میخوابم کنارمه میرم میام زیر پاهامه دیوونم کرده خیلیم دوستش دارم حرف میزنه واضح و روشن خیلی شیطونه خیلی ولی بی من افسرده میشه واقعا میترسم جایی برم برمیگردم تب کرده جای جدیدی تنها میره اولش ذوق میکنه با افراد جدید حرف میزنه ولی بعد میبینه من کنارش نیستم میره یه گوشه صداش درنمیاد اصلا دونه نمیره مثل بچه های کوچیک باید با ظرف دونه دنبالش بدوم خیلی نگرانشم براش یه مادهه خوشگل خریدم روز اول از کنارش تکون نمیخورد بالاشو باز میکرد میگفت بیا عزیزم باهاش کلی دونه خورد منم ذوق کردم شبم رفت سرجاش پیش مادهه خوابید ولی از روز دوم باز میومد پیش من میذاشتمش تو اتاق درو باز میکرد بلده در بازه کنه یا در میزنه التماس بیا مادهه رو میزد البته قهر کرده بود اخه محبت کردن بلد نیسته میخواست همینجوری بره روی کمر مادهه نذاشت با این حال مجبور شدیم بفروشیمش خیلی نگرانشم هرکارش میکنم وابستگیش به من کم نمیشه لطفا کمکم کنید ببخشید متنم طولانی شد واقعا
      من عاشق پرنده هامم و وسواش بدی روشون دارم ببخشید از متن بلند بالام میخوام مطمعن شم همه چیزشون درسته

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        سلام
        کار خاصی نیاز نیست انجام بدید و درگیری جزئی بین جفت طبیعی هست. البته خیلی کم به اینصورت درگیری پیش میاد ولی تا وقتی زد و خورد در همین حد هست نیاز به کاری نیست و بذارید کنار هم بمونن.
        در مورد اون عروس دیگه هم که به شما وابسته شده فقط راهش همون جفت دادنش هست که ظاهرا زیاد موفق نبودید. به هر حال ارتباط خودتون رو باید با پرنده کمتر کنید و جفت کنارش بمونه. اگه دعوا میکنن هم در دو قفس مجزا باشن و همدیگه رو ببینن تا بهم عادت کنن چون به هر حال نمیشه تا اخر عمرشون شما هم اسیر پرنده باشید و مثلا یه مسافرت خواسته باشید برید به خاطر پرندتون نتونید برید. به هر حال تنها راهش همون جفت دادن پرنده هست.

        پاسخ
        1. ناشناس

          سلام جفتشو نمیزد اصلا محلش نمیداد انگار وجود نداره …
          حتی بی محلی هم فایده نداره میاد پیشم سرشو میزاره رو دستم تا خلع سلاحم میکنه شبا کنارم میخوابه تا بیدار نشم از کنارم جم نمیخوره خیلی دوستش دارم اصلا نمیتونم مثل بقیه به فروشش فکر کنم اینقده تو دست و پا هسته که یه بار پام رفت روش طفلکم خیلی لاغره روزی که پام رفت روش پیش هیچکس نمیرفت اصلا وقتی برای چینه دانش بی حسش کردیم تو بغلم بود تا بی حسیش رفت از کنارش میرفتم جیغ میزد قبل این فکر نمیکردم پرنده ها اینقده باهوش باشن واقعا انگار جزیی از خانوادمه برام اسباب بازیم یا حیوون خونگیم نیسته اگه کسی راه حلی داشت بهم بگه برای جفت دادنش اصلا بلد نیسته با هم‌نوعان خودش باشه منو ناز میکنه ولی عروسای دیگه رو نه از روزی که میخواستن بدزدنش خیلی ترسو شده و وابسته تر طرف کرده بودتش توی پیرهنش داشت سکته میکرد واقعا بعضیا بی انصافن پرنده ای که اینهمه ما عاشقشیم‌برای اونا مثل پول بود ……اهان در مورد جفت عروسم دوتا تخمشون شکسته نمیخوانشون گفتم‌که انداختنشون گوشه فهمیدم اشتباهی تخم رگ دار گذاشتن گوشه تخمای شکسته رو برداشتم امروز دیدم تخم اخریو نگه داشتن تخمای اولیو انداختن دور به اجبار تخمای شکسته رو گذاشتم باز نگرانم تخمایی که جوجه دارن اشتباهی بندازن دور به نظر شما بهتر نیست کلا تخمارو بردارم؟مادهه کلا میلی به خوابیدن رو تخما نشون نداده ولی نره نه خیلی مواظبشونه برعکس اون جفتم سر خوابیدن رو تخما و غذا دادن به جوجا ها دعواشون میشه منم مجبور میشم زود جوجه هارو بردارم که نرو ماده دعواشون بالا نگیره

          پاسخ
  6. Mahdiyar

    سلام دوستان من یه جفت عروس دارم که تخم گذاشتن و جوجه شدن الان ۳۵ روزشونه جوجه ها دوباره تخم گذاشتن چیکاد کنم‌الان؟ جوجه هام ۲ تاشون دون نمیخورن همشم میرن تو لونه با تخما بازی میکنن منم کاری از دستم بر نمیاد چیکار میتونم بکنم؟؟؟

    پاسخ
  7. حبیب

    سلام.عروس طوطی هام ۴ تا تخم گذاشتن الان بعد از گذشت ۵ روز ماده نمیره لونه فقط نره میخوابه رو تخم ها بعضی وقتا هم نر میاد بیرون ماده رو میزنه بر میگرده لونه.ممنون میشم اگر راهنمایی کنین که چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      مطمئن هستید هر دو پرنده ماده نیستن و یکی نر و دیگری ماده هست؟ اصولا طوطی ماده روی تخم ها میخوابه. با این حال عیبی نداره صبر کنید یک هفته بگذره و تخم ها رو تست کنید ببینید اصلا نطفه دارن؟ بعد تصمیم درستی بگیرید

      پاسخ
  8. Saeed0o7

    سلام و خسته نباشید خدمت همگی
    من یه جفت عروس دارم که تاحالا دوبار ماده از مستی تخم گذاشته و امروز نگاه کردم دیدم یه تخم باز گذاشته برای بار سوم و من جفت گیری ندیدم و بنظرم این بار هم از مستی باشه .
    نر و ماده دستی هستن و نر سخنگو
    نر و ماده رابطه خوبی دارن گاهی سر هم نوازش میکنن دعوا نداشتن یعنی در حد کم بوده
    و بعد تخم گذاشتن هم نر هم ماده قشنگ به ترتیب رو تخم میخوابن
    اینجور بگم همه چیز طبیعی هست فقط نر اصلا توجه نمیکنه به ماده و انگار جفت گیری بلد نیست
    ماده رو چوب جلوش میخوابه وقتی اواز میخونه نر نگاش هم نمیکنه
    دانه گرم هم دادم جونه گندم دادم
    ولی اثر نکرد
    بنظرتون چیکار کنم نر جفت گیری کنه
    اینم بگم یه دوماه بیشتر نیست اینا کنار هم انداختم و همدیگرو دیدن

    مرسی اگه راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تخم ها هم پوچه؟ یعنی بعد یه هفته تخم ها رو تست کردید زیر نور و ببیند پوچ هستن؟
      نر اماده و بالغ هست؟
      والا دلیل زیاده و مورد به مورد باید بررسی بشه. از امادگی جفت. تا تغذیشون. در نهایت اگه به نتیجه نرسیدید نر رو تعویض کنید.

      پاسخ
      1. Saeed0o7

        اره تست کردم سری اول گذاشتم بیست و یک روز هم روش بخوابه
        سن نر دقیق نمیدونم ولی بنظرم نه ماه تا یک ساله
        تغذیشون خوبه چیزای ک گفتن دادم
        میگن چون دستی هست جفت سخت میخوره یا اصلا نمیخوره
        ولی دیدم جفت های دستی هم جوجه دادن
        نمیدونم دیگه چیکار کنم
        خیلی دوست دارم جوجه هاشون ببینم
        میشه شما هم بگید چه غذایی بدم ممنونت میشم
        شاید گفته شما اثر کرد

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          اگه نه ماه تا یکسال داره که به بلوغ نرسیده و حداقل باید یک نیم سال سن داشته باشه. حتی همون هم کمه و اصولا تکثیر موفق در دوسالگی اتفاق میفته.

          پاسخ
  9. Neda

    سلام من یک جفت عروس هلندی دارم که تازه یک هفته هستش جوجه هاش دراومده و باز تخم گذاشتن به نظرتون چکارش کنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      عروس هلندی ها از امادگی بسیار بالایی برخوردارن یا مشکلات هورمونی دارن که اینقدر زود باز تخم گذاشتن. هیچی اگه جوجه ها رو نر تغذیه میکنه و جوجه ها کتک نمیخورن بذارید کنارشون باشن تا بزرگ بشن. اگه جوجه ها کتک میخورن و میندازنشون بیرون و والدین تغذیشون نمیکنن هم چاره ای نیست که دستی بزرگ بشن.

      پاسخ
  10. AMIR

    سلام

    میخواستم بپرسم اگه یه جفت عروس هلندی مادش از روی مستی تخم بذاره نروماده روی تخما میخوابن یا نه؟
    چون عروس ماده کف قفس خیز میداد ولی نر روی چوب مستی میکرد
    ممنون بابت سایت خوبتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله جرا نخوابن؟ البته بیشتر ماده روی تخم ها میخوابه. ضمنا اگه جفتگیری صورت نگیره و ماده هم تخم بذاره تخم ها بدون نطفه هستن و تبدیل به جوجه نمیشن ولی خب ماده روی تخم میخوابه و قرار نیست تخم ها رو به حال خود رها کنه.

      پاسخ
  11. سارا

    سلام مند۱جفت عروس دارم از کسی خریدم که گفتم چندک سری جوجه گرفته و اینا جوجه جمع کنن و از این حرفا حالا ۳ تا جوجه دادن که ۲ تا رو بعد ۳ روز و ۵ روز خفه کردن از لحاظ غذایی بشون میرسم مراقبم ولی نمیدونم چرا شانس نمیارم میشه بگین علت چی میتونه باش ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      چوجه ها مردن یا اینکه اثار زخمی چیزی رو بدنشون دیدید که میفرمایید خفه کردن؟ ممکنه خود جوجه ها مرده باشن؟ اگه جوجه تیکه پاره شدن خود والدین اونها رو کشتن در غیر اینصورت شاید دلیل مرکشون چیز دیگه ای بوده؟

      پاسخ
  12. امیرمهدی

    سلام اقا شهریار و اقا مجتبی
    میخواستم ببینم جفت عروس رو میشه پیش خودمون داخل سالن خانه نگه داشت برای تکصیر(از اون س های سه نقطه نداره کیبورد شرمنده)و اینکه جفت ها دستی باشن بهتره یا وحشی ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      شدن که بله میشه ولی حسابی محیط رو کثیف میکنن. به هر حال امکانش هست. یه گوشه رو محیا کنید واسشون و قوطی تکثیر هم بذارید و اوکیه.
      برای تولید مثل فرق نداره دستی باشن یا وحشی. مطمئنا دستی باشن راحتر با شما و محیط خو میگیرن.

      پاسخ
  13. امیرمهدی

    ممنون اقا شهریار
    امروز رفتم پرنده فروشی یه جفت دیدم ششصد
    گفت کارداده هست(پرنده فروشه اشنا هست تغریبا)
    نر لوتینو ماده گلباقالی البته از این گلباقالی خوشکلا روشنا تمیزا. دم نر یکم ریش ریش بود به نظرتون درست میشه ؟
    و ماده هم خیلی خوب بود خوشکل و بازی گوش
    به نظرتون جوجه لوتینو میدن ؟
    سن مناسب نرو ماده باید چه قدر باشه ؟
    چون گفت دست کسی بوده برام اورده و جوجه های خودم بوده حدودا یکسال و دو سه ماهشونه
    اگه شما صلاح بدونید با این توضیحات اوکی رو بدید ده روز دیگه برم بگیرم
    به نظرتون با دادن قطره مولتی ویتامین و قطره مینرال و قطره های مخصوص رنگ بالو پر و غذا های مختلف خوشکل تر میشن؟
    پرنده خوب و اماده جفت گیری چه مشخصاتی داره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اون پرها در پریزی میفتن و پر جدید جایگزین میشه و طبیعیه دم عروس که نسبتا بلنده به کنارهای قفس و کف و … کشیده بشه و چنین اسیب هایی ببینه. به هرح ال تا پریزی بعدی باید صبر کنید و خود پر قرار نیست ترمیم بشه. فقط پرنده پر رو مرتبط میکنه و چیزی رشد نمیکنه که پر بشه مثل روز اولش
      در مورد جوجه نمیدونم. ایشالا که بدن.
      بیشتر از یک و نیم سال بالغ هستن و میتونن تولید مثل کنن. سن کمتر بعید میدونم تکثیر بشن.
      مشخصات خاصی برای تولید مثل موفق وجود نداره. باید پرنده سالم و بالغ باشه و خودتون تجربه کنید و ببنید تولید مثل موفقی دارن یا نه

      پاسخ
  14. امیرمهدی

    در ادامه سوال بالا ام یه چیز جا انداختم لطفا هردو سوالمو جواب بدید
    این که برای اینکه حد اقل ۱۰الا ۲۰بار جوجه کشی بکنم سن نرو ماده باید چه قدر باشه ؟مصلا یه عروس نرش سه سالشه مادش هم سه سال میتونن حد اقل بالای پانزده بار جوجه بدن ؟
    و با این سن پرنده هایی که توی سوال بالایی گفتم با رسیدگی فوق الاده و دادن ویتامین ها و قطره های مواد معدنی و قطره های تقویت جفت و نطفه که همرو از دامپزشکی میگیرم
    و دادن غذای خای جورواجور و سبزی جات چند سری تغریبا میتونم جوجه بکشم ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ده الی بیست بار! اقا شما دو سه بار هم که جوجه بگیرید عالیه، این تعداد جوجه گیری حداقل هفت هشت سال باید طی بشه که پرنده ضعیف نشه و اسیب نبینه. به هر حال دادن غذاهای مقوی و مولتی ویتامین و اینجور چیزا خوب هست ولی پرنده ها هم ماشین جوجه کشی نیستن و نرمالش سالی نهایتا دوبار باید ازشون جوجه بگیرید. خیلی هم بخواین با غذا و دوپینگ ازشون جوجه بگیرید بدتر باعث میشه پشت سرهم ماده تخم بذاره، مشکلات هورمونی واسش پیش بیاد و زود ضعیف بشه و تلف بشه. به هر حال هر چیزی یه اصولی هم داره. اگه قصد تکثیر و فروش تجاری دارید باید چند جفت داشته باشید. جفت ها رو عوض کنید و باز جفت جوان جایگزین کنید و …. نمیشه از یک جفت مرتب جوجه گرفت.

      پاسخ
  15. امیرمهدی

    ممنون اقا شهریار بابت پاسخ به سوالاتم
    یه سوال دیگه هم داشتم اینکه این فنج های رنگی که داخل پرنده فروشی ها هست رو رنگ کردن؟
    یا طبیعی هست رنگشون
    عضو سایت شدم عالیه البته من عضو بودم چند تا هم تایپیک داشتم رمز ورودم یادم رفته

    پاسخ
  16. امیرمهدی

    سلام اقا شهریار و اقا مجتبی
    ایا گلدون های گل و گیاه زیر و کنار قفس تکثیر عروس هلندی تاثیر داره در روحیه و رطوبط
    و اینکه چطور رطوبت هوارو ببریم بالا ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله. مطمئنا بی تاثیر نیست. اما خب راه ساده اینه که دستگاه بخور سرد یا گرم نسبت به فصل سال روشن کنید. یا اطراف قفس رو اب بپاشید یا مثلا یه حوله خیس اطراف قفس اویزون کنید و …..

      پاسخ
  17. امیرمهدی

    ممنون شهریار جان بابت پاسخ
    به نظر شما دوتا عروس لوتینو از جاهای مخلف بگیرم با سن های ۸ الا ۹ ماه و چند ماه تا بزرگ بشن بهشون تویه دوتا قفس جدا حسابی برسم با قطره های مختلفو غذا های شرکتی مختلف و میوه و سبزیجات و بعد با حوصله جفتشون بدم بهتره یا برم از پرنده فروشی یه جفت بخرم که یکسالو ۳ ماهشونه و معلوم نیست چکارش کردن و ایا اصلا راست میگن جفته و جوجه داده و تخم بدون نطفه نمیذاره و کلی شکو تردید بیاد سراغم چون هرچی جفت توی پرنده فروشی های شهرما قم هست همه جفت ها هردو لوتینو نیستند و ترکیبی اند اگر هم باشه بالای ۸۰۰ هست
    ممنون میشم حسابی نظر بدی و کمکم کنی
    و اینکه یک اگهی دیدم داخل دیو.. که جوجه های یک روزه کاکادو و ارا میفروشن ۲۰۰تومن به نظرتون میتونم جوجه یک روزه رو بزرگ کنم و اینکه ما قم هستیم اون طرف شهر کرد و خودش نوشته پرنده یک روزه رو صحیح و سالم به تمام نقاط کشور ارسال میکنه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      والا این دیگه تصمیمش با خود شماست. در هر دو حالت هیچ چیز تضمین شده نیست ولی خب در هر دو حالت هم میتونید به نتیجه برسید و فرق نداره.
      اگه جوجه کاکادو ۲۰۰ تومن جایی میفروشن بنده یه دویست سیصدتاشو میخوام!! دوست من جوجه عروس هم ۲۰۰ بهتون نمیدن بعد کاکادو دویست تومن! ضمنا جوجه یک روزه رو کی میفروشه؟ جوجه یک روزه رو که نمیشه دستی بزرگ کرد و میمیره. شاید جوجه مرغه! (شوخی….)

      پاسخ
  18. امیرمهدی

    حالا منم بیخیالش شدم چون جوجه یک روزه رو کدوم ادم عاقلی از این ور ایران میفرسته اونور ایران رفتم توی فکر خرید یک عدد دستگاه جوجه کشی مخصوص تخم آرا
    و داخل برنامه و اگهی های برنامه دیوا. رو گشتم دیدم تخم نطفه دار پرنده هارو میفروشن و تخم نطفه ارا سینه طلایی و پشت ابی ۳۰۰ تومن به نظرتون میتونم با دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار یه ارا بزرگ کنم؟
    البته در بهترین شرایط و با بهترین سرلاک موجود در ایران
    و زیر نظر بودن جوجه پیش دامپزشک و کلی تحقیق
    و اگه میشه راهنما نگه داری و جای مناسب و دمای مناسبشو بگید و بگید از چه سرلاکی استفاده کنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      شما به جای این همه هزینه برای دستگاه جوجه کشی و …. یه جوجه طوطی دون خور شده بخرید. طوطی که مرغ نیست خواسته باشید با دستگاه جوجی کشی اون رو بزرگ کنید. اصلا غذا دادن به جوجه طوطی یک روزه و نگهداریش خیلی سخته و امکان نتیجه گرفتن از این طریق اون هم به صورت خونگی تقریبا محاله. به هر حال تصمیم با شماست.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *