تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. آتوسا

    سلام شاید جای درستی برای سوال پرسیدن نیست ولی من یه جوجه عروش ۲۴روزه داره دوروزه اسهاله و دستشوییش میپاشه به کسی که ازش خریدم گفت پووبیوتیک بدم ولی اصلا بهتر نشده هرروز داره بیشتر بیحال میشه قبلا خودش میومد سرلاک میخورد الان باید به زود بهش بدم بهش کنی اب عسل دادم نمیدونم کار درستی کردم یا نه اگه میشه کمکم کنید واقعا نگرانم با این که اسهاله به زود دستشویی میکنه و جیغ میکشه از سرلاک مخصوص استفاده میکنم جاش هم تمیزه هرروز خاک اره شو عوض میکنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا پرنده رو معاینه کنه. ممکنه سرلاک مورد استفاده واسش مناسب نیست و راحت نمیتونه هضم کنه یا حتی اب بدنش کم شده.

      پاسخ
      1. آتوسا

        سرلاک baby pateeمیدم یه سرلاک دیگه بهم معرفی کنید

        پاسخ
        1. ناشناس

          سرلاک بدون شیر و قند باید بدید، سرلاک ساده یا کلا غذاى دست ساز به جوجه طوطى بدید

          پاسخ
  2. reza۱۲۳

    سلام .من طوطی عروسام تخم گذاشته بودن.الان حدود ۲۷روزه که هنوز جوجه در نیومده.دیگه هم رو تخم ها نمی خوابن.همین طور دوباره شروع به اواز خوندن کردن و با هم خیلی مهربان شدن.کک همدیگرو میخورن.و گاهی اوقات وقتی یکیش میخواد بره لونه دیگری اجازه نمیده.میشه راهنماییم کنین الان چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      تخم ها رو بردارید و اگه قصد تکثیر دارید لونه رو بذارید باشه و تغذیه برای اماده سازی و …..
      احتمالا تخم ها بدون نطفه بودن یا سرد و گرم شدن یا حتی جوجه نتونسته از نخم خارج بشه یا به هر حال مشکلی پیش اومده که جوجه نشدن. تخم ها رو میتونید برسی کنید که جوجه تشکیل شده یا ….

      پاسخ
  3. reza۱۲۳

    بله ممکنه سرد و گرم شده باشن چون گاهی اوقات از روی تخما پا می شدن.اگه جوجه تشکیل شده باشه چیکار کنم.چجوری بررسی کنم که جوجه تشکیل شده یانه ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب تخم ها رو بشکنید. الان که دیگه قرار نیست جوجه هم شده باشه بیرون بیان. تخم رو بشکنید و ببینید داخلش جوجه هست یا خیر.

      پاسخ
  4. MAHDI rezaei

    سلام
    اقا یه سوال
    شنیدم اگه لوتینو نر خالص رو با وایت فیس ماده خالص جفت بزنی جوجه هاش البینو میشه ن؟از دوتا پرنده فروش پرسیدم گفتند ن اینجوری نیست ولی فکر نکنم ک نژاد البینو تو طبیعت وجود داشته باشه؟
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیلی نمیشه اطمینان داشت که حتما البینو تولید بشه. اگه حتی لوتینو شما هیچ رگه ای نداشته باشه ممکنه جوجه ها هم لوتینو بشن، در مواردی هم ممکنه البینو بشن یا تعدادی از جوجه ها لوتینو و تعدادی البینو. اصلا نمیشه دقیق و از پیش تعیین شده انتظار داشت که حاصل تکثیر چی میشه.

      پاسخ
  5. MAHDI rezaei

    سلام
    داش شهریار ممنونم بابت پاسخ گویی
    اما یه سوال دیگه میشه البنو رو با لوتینو جفت زد؟در این صورت احتمال اینکه جوجه البینو بده هست؟مثلا لوتینو نر و البینو ماده ؟احتمالش هست؟
    یا البیتو رو با وایت فیس نر در اون صورت چی احتمالش هست جوجه البینو بده؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باز هم جواب همون جوابی هست که آقا شهریار در پست قبل دادن خدمتتون به صورت کلی نمیشه نظر داد که جوجه ها چی میشن و بستگی به ژنتیک والدین داره تا اینکه والدین چقدر اصیل باشن و یا ژن غالب و مغلوب چی باشه.

      پاسخ
  6. reza123

    سلام.من میخوام تخم هارو برارم ولی طوطی هام نمیزارن.و به من حمله می کنن.همین طور میگم افسرده نشن؟
    با تشکر از راهنماییتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر مطمئن هستین تخم ها خراب شده و دوره خوابیدن پرنده روی تخم ها تمام شده باید تخم ها رو بردارید ولیکن اگر شک دارید و هنوز دوره خوابیدن روی تخم تمام نشده صبر کنید تا ماده کامل روی تخم ها بخوابه و حتی اگر خراب هم شده باشن بهتره تخم ها رو برندارید تا خود ماده از روی تخم ها بلند بشه و دوره اون تمام بشه و بعدا تخم ها رو بردارید و اینکه نوک بزنن و نذارن دست به لونه و تخم ها بزنید طبیعیه.

      پاسخ
  7. مصطفی

    با سلام
    ممنون از سایت خوبتون که جامع و کامله چند تا سوال که خدمت شما داشتم
    ۱- تو اکثر گفتهاتون بیان کردی شرایط خوب محیطی که به نظرم میشه همون نور دما رطوبت ولی اصلا ذکر نکردید دما و رطوبت محیط در فصل جوجه کشی چقدر باید باشه و حتی در فصل زمستان
    ۲-ایا جیره غذایی عروس هم در فصل سال متفاوته مثل بذرهای گرم در فصل زمستان و سرد در تابستان یا مهم نیست
    ۳-عروس در چه فصلی پریزی میکنه ایا پریزی به موقع برای تکثیر موفق مفید هست یا نه
    قابل ذکر هست محل سکونت من در یزد هست ممنون میشم رطوبت و دما محیط طبق اون شهر بگید
    با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما.
      ۱ – معمولا همون دمای اتاق که شما خودتون در اون زندگی میکنید مناسبه.
      رطوبت هم بستگی به محل زندگی شما داره اگر در شهرهای شمالی و با هوای مرطوب زندگی میکنید همون رطوبت هوا کافیه ولیکن اگر در شهرهای کویری و مثلا همشهری بنده کرمان هستین رطوبت هوا کم هست و باید در زمان تخم گذاری رطوبت هوا رو افزایش بدین.
      اینکه فرمودین در یزد زندگی میکنید رطوبت هوا کم هست ولیکن دما خوبه فقط زمستان ها باید پرنده داخل منزل باشه و نزدیک به منبع حرارتی نیز نباشه ضمنا در تابستان هم جلوی باد کولر و نزدیک به در و پنجره نباید باشه.
      ۲ – خیلی تفاوت چندانی ندارید. سعی کنید گرمی و سردی رو در تمام فصل متعادل کنید.
      ۳ – معمولا در تغییر فصول عروس هلندی پر ریزی داره مثلا در شروع زمستان و شروع تابستان مختصری پر ریزی دارن که پر ریزی به موقع بله میتونه برای پرنده مفید باشه و نشان ازسلامت پرنده و شرایط نگهداری خوب هست اما اگر کمی هم جلو عقب شد خیلی جای نگرانی نداره.

      پاسخ
  8. محمدی

    سلام میخواستم ببینم دو تا عروس که تقریبا دو سه ماه داخل یک قفس بودن و جفت نخوردن امکان داره بعد از یک ماه جدایی و بعد رسوندنشون به هم جفت بخورن اصلا کار خوبیه که بعد از چندرماه که کنار هم بودن جداشون کرد؟ و بعد دوباره بندازمشون بغل هم؟ در ضمن عروس مادم مدام از روی مستی تخم میذاره الانم توی لکه یکم حال نداره چکار کنم از مستی بیاد بیرون؟ چون نمیتونم نر رو عوض کنم فعلا.این دو تا عروس تقریبا پنج ماهه بغل هم بودن ولی الان خیلی دعوا میکنن و عروس نر میره داخل لونه و نمیذاره ماده بره تو چکار کنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. نباید جداشون کنید. طوطی ها مثل قناری نیستن که بشه جداشون کرد و جفتشون داد. اکثرا پس از اینکه جداشون کنید شدیدا افسرده میشن. بذارید کنار هم بمونن.
      برای اینکه مشکل ماده برطرف بشه و تخم نذاره (البته اگه تخم هرز میزاره و جوجه نمیشه و داره مدام و پشت سرهم تکرار میشه) ابتدا لونه رو بردارید و دیگه لونه رو نزارید، غذاهای گرمی رو کمتر کنید و به پرنده ها ابتنی بدید. احتمالا یکبار شاید کف قفس تخم بذاره که اون تخم رو هم بردارید تا دیگه بیخیال بشه. اگه باز تکرار شد احتمالا مشکلات هورمونی داره که باید به دامپزشک برای تجویز دارو مراجعه کنید.

      پاسخ
      1. محمدی

        خیلی ممنون حالا چکار کنم جفت بخورن چون مدت زیادیه بغل همن ولی جفت گیری نکردن اما هر موقع تخم هرز میزاره هر دو تاشون بطور مرتب میخوابن روی تنخم ها

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          از نر و ماده بودنشون که مطمئن هستید؟ مثلا دوتا ماده که کنار هم نیستن؟
          اگه نر و ماده باشه و جفت هم باشن حتما جفتگیری میکنن و ممکنه در جلو چشم شما یا اون لحظه که شما حضور دارید جفتگیری صورت نگیره ولی به طور کلی نرو ماده بالغ جفت گیری میکنن.
          برای تقویت نطفه نر هم از مولتی ویتامین استفاده کنید.
          ضمنا ما اخر نفهمیدیم شما قصد تکثیر دارید یا تمایل دارید ماده تخم نذاره؟!!

          پاسخ
          1. محمدی

            نه ما ماده رو اول خریدیم چون دستی بود براش جفت نگرفتیم بعد که ماده مست شد گفتیم پرنده رو اذیت نکنیم براش یدونه نر گرفتیم البته اونموقع نر جوجه بود انداختیمشون بغل هم حالا نر چهار ماهه بالغ شده اما با این که حدود شش ماهه بغل شش ماهه بغل هم هستند ولی ماده تخم هرز میزاره فکر کنم جفت نخوردن درسته؟؟ برای این که ماده تخم هرز نذاره این سوالو پرسیدم

            پاسخ
              1. شمیم

                این حرفتون کاملا اشتباهه عروس نر من ۹ماهشه جوجه داره خیلی از عروس هارو دیدم زیر یه سال بودن ولی جوجه داشتن

                پاسخ
                1. شهریار (onlypet.ir)

                  بعید میدونم چنین اتفاقی بیفته با این حال موارد استثنا هست ولی سن تکثیر عروس ها همون یک سال و نیم به بالاست و در تمامی منابع عنوان شده.
                  با این حال….

            1. مجتبی

              سلام
              نمیتونید کاری کنید که ماده تخم نذاره فقط باید صبر کنید تا نر کاملا بالغ بشه ضمنا نباید تخم ها رو از زیر پای پرنده بردارید چون تند تند تخم میذاره و ضعیف میشه و تخم های بعدی هم بدون نطفه میشن.
              بایدبذارید ماده کامل روی تخم ها بخوابه و بعد از اتمام دوره ۲۱ روزه اگر تخم ها جوجه نشد اونها رو بردارید درغیر اینصورت و اگر همونهفته اول تخم ها رو بردارید هم ماده و هم نر ضیف میشن و طبیعیه که تخم های سرهای بعدی بدون نطفه باشه.

              پاسخ
  9. ایمان

    سلام و عرض خسته نباشید
    من دو شب پیش یه جفت عروس گرفتم جوجه داشت ،،جوجه هاشو جدا کردم،،لونه هم که برای من نبود عوض کردم ،،الان باهم جفتگیری میکنن،،
    ولی نر بیشتر میره تو لونه ،،بعد یکم بی تا بی میکنن ،،چرا نر بیشتر تو لونه میره ؟؟امکان داره بی تابیشون برای جدا کردن جوجه باشه ؟؟؟بعد ماده یکم پر میریزه یعنی بخاطر جابه جایه یا ..
    لطفا توضیح کامل دهید ،، باتشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      چرا جوجه ها رو جدا کردید؟ بزرگ شده بودن و خودشون غذا میخوردن؟
      به هر حال…..
      باید صبر کنید تا به محیط جدید عادت کنن. هم جوجه ها جدا شدن و والدین ناراحت هستن و هم محیطشون عوض شده و تا به شرایط جدید عادت کنن این رفتارشون طبیعی هست.

      پاسخ
  10. وحید ذاکری

    با عرض سلام و خسته نباشید . بنده دیروز یه جفت عروس خریدم که ماده هشت عدد تخم گذاشته بود که روی اون ها خوابیده بود تا این که اوردم خونه دیدم از رو تخماش بلند شده اومده بیرون لونه تا الانم نرفته چیکار باید کنم

    پاسخ
    1. امیر

      سلام و با کسب اجازه از دوستان. عزیزم این طبیعی هست. بخاطر جا بجایی و ورود به محیط جدید پرنده ها هنوز به این محیط خو نگرفتند. باید محیط آرام و با کمترین صدایی باشه و ترجیحا از مراجعه زیاد به اطراف قفس خودداری کنید. چند روزی بگذرد به محیط عادت می کنند.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      یا تا شب برمیگردن به لونه و روی تخم ها میخوابن یا اینکه متاسفانه روی تخم ها نمیخوابن و تخم ها خراب میشه. بهتر بود پرنده ای که تخم داره رو جابجا نمیکردید یا حتی نمی خریدید. به هر حال الان کاری هست که شده و اگه شانس بیارید که روی تخم ها میخوابن و در غیراینصورت ایشالا تکثیر بمونه واسه دفعات بعدی. سعی کنید مزاحمتی واسشون ایجاد نکنید که زودتر به شرایط جدید عادت کنن.

      پاسخ
  11. reza۱۲۳

    سلام تخمشون نصفه شکسته و جوجه شون داره در میاد باباش داره از پاش میکشه و میخواد بیاره بیرون و گاهی هم محکم با نوکش به پاش میزنه حتی پاش خونی شده چیکار کنم نکنه بمیره لطفا زوود تر جواب بدین

    پاسخ
  12. reza۱۲۳

    سلام اروم تخم رو جدا کردم و جوجه رو در اوردم الان چیکار کنم والدینش هیچ کاریش نمی کنن دهنش باز نمیشه چجوری قراره غذا بخوره نکنه بمیره لطفا زود تر جوابمو بدین خواهش میکنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اشتباه کردین نباید اینقدر دست کاریشون میکردین باید به حال خودشون باشن و نباید به جوجه دست میزدین و نباید اینقدر داخل لونه رو نگاه میکردین به نظر میاد پرنده رو عصبی کردین فعلا بذارید به حال خودشون باشن و آرامش داشته باشن تا حداقل سایر جوجه ها رو به کشتن ندین. ضمنا اگر رطوبت هوا کم باشه جوجه ها به سختی از تخم بیرون میان و حتی ممکنه در تخم گیر کنن فقط ظرف برای آبتنی والدین بذارید و یا کف قفس رو کمی خیس کنید تا رطوبت هوا بیشتر بشه.

      پاسخ
  13. reza۱۲۳

    سلام روی جوجه زنده خوابیده نکنه خفه شه ؟ بله راست میگین گیر کرده بود اخه مرطوب نکرده بودم چون از تخم ها نا امید بودم فکر میکردم مثل دفعه قبل در نخواهد امد

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیلی کم پیش میاد که این اتفاق بیفته و تنها برای مولد های بیتجربه شاید این اتفاق بیفته که خب در اینصورت هم کاری از دست شما برنمیاد. بذارید به حال خودشون باشن و جوجه رو بزرگ کنن.

      پاسخ
  14. حمید

    با سلام، من حدود ۱۵ جفت عروس مولد خریداری کردم از نژادهای آلبینو،لوتینو،مرواریدی بدون لپ و وایت فیس
    بعد از خرید از کسی که سابقه ی سالن داری داشت مشورت گرفتم و ضمن اعتمادی که به حرف ایشون کردم سالن رو برای پرورش گله ای محیا کردم و تمام جفت هارو در محیط رها کردم. روزهای اخیر مطالعات زیادی انجام دادم و متوجه شدم که پرورش در سیستم باز معایب زیادی داره و به نوعی منسوخ شده. پرنده ها به صورت آزاد مشغول به زندگی هستن و من حدودا تنها از ۵ تا ۶جفت علایم جفت بودن رو می بینم و می تونم تشخیصشون بدم برای جدا کردن و در قفس انداختن. حال چطور سایر جفت هارو پیدا کنم، در بعضی نژاد ها مثل آلبینو و لوتینو قدرت تشخیص نر و ماده هم ندارم. سوال بعدی اینکه هرچند خرید رو از شخص قابل اعتمادی انجام دادم، اما خوب ممکنه بعضی از این جفت ها مادشون سه چهار دوره جوجه داده باشه و الان به اصطلاح خوابیده باشه، اول اینکه این رو از کجا می تونم تشخیص بدم در ماده ها، دوم اینکه این خواب و عدم جوجه دهی حدودا چقدر طول می کشه و سوم اینکه آیا قرار گرفتن این ماده ها در گله ضمن یک تغذیه ی تقویتی باعث تشویق اونها برای بیرون از این خواب مثلا یک ساله می شه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به نظر بنده هم اشتباه کردین و هیچ کجا بنده ندیدم گله ای عروس هلندی پرورش بدن بلکه هر جفتی در یک قفس جداگانه هست که اینطوری درگیری بین جفت ها کمتر پیش میاد و بهتر قابل کنترل هستن.
      هر کدوم از پرنده ها رو که احساس کردین جفت هستن باید از بقیه جدا کنید و در قفس جداگانه و لونه مخصوص باشن تا تولید مثل کنن.
      بقیه در کنار هم بمونن تا جفت بخورن و بعدا جدا بشن.
      اینکه ماده ها قبلا تخم گذاری کردن یا خیر قابل تشخیص نیست .
      ضمنا پرنده ها حتی اگر مولد هم باشن با تغییر محل و جابجایی تولید مثل به تاخیر میوفته و برای تولید مثل جدید کمی زمان لازمه و باید صبر و حوصله داشته باشید .
      بله اگر شرایط نگهداری و تغذیه خوب باشه و پرنده احساس آرامش کنه تولید مثل میکنه خیلی هم نگران دوره خواب و این چیزها نباشید همه چی بستگی به شرایط نگهداری و خود پرنده داره .

      پاسخ
  15. وحید ذاکری

    با عرض سلام و خسته نباشید . این جفت عروس هلندی بنده حدود ۲۵ روزه از تخم گذاشتنشون میگذره و ۹ عدد تخم دارن که فقط رویه ۴ عدد میخوابن و از زمان خوابیدن روی تخم ها هم ۴ روزه میگزره به نظرتون چکار کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ۹ تا که خیلی زیاده. مطمئن هستید هر دو ماده نیستن؟ اگه ۲۵ روز گذشته و هیچ کدوم جوجه نشدن احتمالا تخم ها نطفه نداره. میتونید تخم ها رو بردارید و تست کنید ببینید جوجه تشکیل شده یا نه. ضمنا احتمال میدم هر دو ماده باشن چون ۹ تا تخم کار یه ماده نیست!

      پاسخ
  16. عباس

    با عرض سلام و خسته نباشید.بنده میخواستم ناخون های عروس هلندیمو کوتاه کنم یه حوله برداشتم و پیچیدم دورش و شروع به کوتاه کردنه ناخوناش کردم مدام هم در حال داد زدن بود چند لحظه بیشتر نگذشت دیدم از حلقش داره خون میاد سریع همون موقع ولش کردم دیدم مدام پشت سره هم سرفه میکنه و سوراخایه بینیشم حتی لخته خون گرفته حالا چیکار کنم میشه سریع جواب بدین چند ساعت پیشم بردمش کلینیک بستریش کردم به نظرتون خوب میشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهتر بود ناخن هاش رو کوتاه نمیکردین و فقط با استفاده از شاخه درخت خزیدن و اساب بازی و … کمک میکردین تا ناخن هاش ساییده بشه به هر حال شاید واقعا لازم بوده ناخن هاش کوتاه بشن.
      اما اینکه از حلقش خون اومده خیلی مورد حادی هست و حتی ممکنه پرنده تلف بشه و نشه کاری براش کرد مخصوصا اگر زیاد بهش فشار آورده باشین و خون ریزی داخلی کرده باشه نمیشه کاری براش کرد.
      الان فقط امیدتون به خداوند باشه.

      پاسخ
      1. وحید ذاکری

        سلام . خداروشکر بعد دادن داروهای ضد التهاب به مدت سه روز دیگه حالش کاملا خوب شده و هیچ مشکله دیگه ای نداره

        پاسخ
  17. وحید

    سلام خسته نباشد میخواستم بدونم رنگ جفت عروسم هرچی باشه جوجه هاشونم همون رنگ خودشون میشه یعنی هر جفتشون طوسی باشه جوجه هاش طوسی در میان

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      احتمالش زیاده ولی تضمین شده نیست و ممکنه جوجه ها متفاوت از والدین باشن که برمیگرده به نسل های گذشته. البته اگه هر دو خاکستری باشه احتمال اینکه جوجه ها هم خاکستری بشن تقریبا بیش از ۹۹ درصده.

      پاسخ
  18. زهرا

    سلام و خسته نباشید
    من یه جفت عروس هلندی گرفتم و بعد جفت گیری متاسفانه ماده اولی مرد و من هنوز علتشو نمیدونم بعد ی جفت ماده دیگ گرفتم برای عروس نرم چون خیلی شیطون و بیتابی میکرد.الان با ماده دومیم جفت شده و حدود ده روزه روزی چند بار جفت گیری میکنن ولی داخل اون کوزه ای ک نصب کردم توقفس نمیرن .میشع اصلا تخم نذارن بعد جفت گیری ؟بعد سوال دومم اینه ک پرندهای ما درقفسشون بازه و ازادانه پرواز میکنن ویا توخونه دور میخورن چون نر داخل قفس سرو صداو خود زنی میکنه بنظرتون تو این شرایط بیرون بیان مشکلی داره ؟اخه میرن ب پرده میچسبن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیلی هم خوش شانس بودین به این راحتی جفت رفتن چون معمولا زمان میبره تا جفت بخورن و حداقل باید نر و ماده دو هفته در دو قفس جداگانه و جلوی ه مباشن تا با هم آشنا بشن و بعدا جفتشون بدین ولی خب از شما راحت جفت خوردن و جفت گیری هم کردن .
      اما سوال اول قرار نیست بلافاصله بعد از جفت گیری تخم بذارن معمولا از زمانیکه نطفه داخل شکم ماده تشکیل بشه ده روز زمان لازمه تا ماده تخم گذاری کنه که البته باز بستگی داره ماده آماده باشه و تخمک گذاری کرده باشه و نطفه تشکیل بشه پس عجله ای نیست و باید صبر و حوصله داشته باشید . هر زمان هم وقت تخم گذاری باشه میرن داخل لونه.
      ۲ – اگر شاه پرهای اونها رو کوتاه کنید و کمتر بتونن پرواز کنن هم برای خودشون بهتره و هم برای شما و آسیبی به پرنده ها وارد نمیشه بخش کوتاه کردن پر رو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *