تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. MAHDI

    اقا سلام
    چ خبر اقا شهریار و اقا مجتبی
    اقا من بد جوری گیج شددم نفهمیدم عروسم نر یا ماده فروشنده ک میگفت نر حالا بزارید خصوصیاتشو براتون بگم
    اصلا اواز نمی خونه فقط زمانی ک تنهاست جیغ میزنه سر دستی شدن با من خییییلی راه اومد واصلا گاز نگرفت بعدا روی شاه پرای بالش سه تا نقطه زرد داره
    ولی بعضی وقتا یه نشیمن گاه جلوی ظرف غذا هست میره روی لبه ظرف غذا و دمشو میماله روی اون تیرکه
    حالا اگ نر و خودارضایی میکنه بگید چیکار کنم ارن کارو نکنه ومن دستم بد جوری خالیه ومیتونم تاربستون براش یه جفت بخروم و یع سوال دیگ اگه این کارو کنه دیگ نمیتونه جفت گیری کنه یا تخمارو بارور کنه !؟!؟!؟؟لطفا سریع پاسخ بدید و حتما اقا شهریار و اقا مجتبی جواب بدن بقیه دوستان هم اگه جواب بدن لطف میکنن شرمنده اگ طولانی شد
    MAHDI

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست من
      هیچ مشکلی نداره. در مورد نر یا ماده بودنش که با توضیحاتی که دادید بنده نمیتونم بگم نر هست یا ماده. بهتره تشخیص جنسیت عروس رو جستجو کنید و تصاویر و خصوصیات نر و ماده رو مشاهده کنید و با عروس خودتون تطبیق بدید. در مورد جفت انداختنش هم مشکلی پیش نمیاد.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      راستش بنده هم نمیتونم اینطوری تشخیص جنسیت بدم.
      اگر این حرکت پرنده شما زیاد هست حتما داره خود ارضایی میکنه و البته برای جفت دادنش در آینده مشکلی پیش نمیاد ولی خب بهتره زودتر جفتش بدین و یا ردش کنید بره و هر زمان پول دستتون رسید یک جفت خریداری کنید.

      پاسخ
  2. محمد

    سلام من خواستم بپرسم که من سه ماه پیش ی جفت عروس گرفتم تخم گذاشتن الان بیست روزه که تخم گذاشتن ولی درنییومده سه تا گذاشتن الان نگاه کردم ینی دوتا از تخماشو نگاه کردن دراوردم جلوی نور توش رگه های قرمز ندیدم مثل یه ماده زرد رنگ یک گوشه چسبیده بود بقیش هم انگار خالی بود این ینی چی؟نوشتین که باید بین نونزده تا بیس و دوروز درمیان ولی تخمارو که نگاه کردم اینکه میگن رگه قرمز ندیدم ممکنه چون اولش زیاد روتخم نمیخوابیدن و هوا سرده جوجه تو تخم رشد نکرده باشه و همونجور نطفه مونده باشه یا بی نطفن؟جون من راهنمایی کنین ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      یعنی تخم ها نطفه نداشتن یا تخم ها گرم و سرد شده و خراب شدن. بهتره حسابی تقویتشون کنید، حتما از مولتی ویتامین برای تقویت نطفه نر استفاده کنید، پرهای مقعد نر و ماده رو هم کوتاه کنید. ایشالا دفعه بعد نتیجه بگیرید. مطمئنا دفعه بعد تجربه جفت هم بالاتر رفته و شانس موفقیت در تکثیر بیشتر میشه.

      پاسخ
      1. محمد

        سلام ممنون جواب دادین اینکه میگین پرهاشو کوتاه کنم چجوری باید اینکارو بکنم ؟یعنی دومشو کوتاه کنم؟اینا تاحالا از قفس بیرون نیاوردم چون ماده یکم وحشیه گاز میگیره نره هم خوب بود ازوقتی تخم گذاشتن اونم الان وحشی شده چجوری اینکارو بکنم و برای تقویت من بردم دامپزشک موقعی ک گرفته بودم بهم یه قطره زردرنگ داد گفت بریز تو ابش اون پرنده فروشه هم قطره داد اونم گفت بریز تو ابش الان باید بازم ازونا بریزم یا اگه نکته خاصی یا ویتامین خاصی مدنظرتونه بگین ممنون میشم اقاشهریارعزیز

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          برای پرواز باید شاه پر پرنده رو کوتاه کنید و نه دم رو ؟؟؟!! چه ربطی به دم داره ؟؟!!
          برای جفت گیری بهتر هم فقط پرهای زیر دم و نزدیک به مقعد رو باید کوتاه کنید که فکر میکنم منظور آقا شهریار همین مورد بود.
          خب همون قطره ویتامین بوده اما سعی کنید از داروهای بدون اسم و رسم استفاده نکنید و حداقل بدونید چی دارید مصرف میکنید.
          از دامپزشکی ویتامین مخصوص پرندگان تهیه کنید و ماهی یک و یا دو روز در ظرف آبخوریش بریزید.
          طبیعیه پرنده در هنام تولید مثل وحشی بشه و از لونه و تخم ها و قلمرو خودش دفاع کنه.
          این بخش چیدن بال پرنده رومطالعه بفرمایید.
          https://www.onlypet.ir/post-908/%da%86%db%8c%d8%af%d9%86-%db%8c%d8%a7-%da%a9%d9%88%d8%aa%d8%a7%d9%87-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d9%84-%d8%b7%d9%88%d8%b7%db%8c/

          پاسخ
        2. محمد

          نه من منظورم همون پرهای مقعد بود که باید دمشو کوتاه کنم ؟چون دقیقا مقعد این ازکجا پیدا کنم کوتاه کنم خخخ؟ یه سوال دیگه اینکه من مرغ عشقم جفتش مرده الان اینو میتونم بندازم تو قفس عروسا؟چون الان قفساشون کنار همه چون تنهاس تقلا میکنه بره تو قفس اونا اگه بندازمش اونجا چیزی نمیشه؟

          پاسخ
          1. شهریار (onlypet.ir)

            پرنده رو بگیرید و پشتشو نگاه کنید مقعدش مشخص میشه. پرهای کوچیکی دور مقعد هست که میتونید اونها رو قیچی کنید. البته این یه احتماله و لزومی نداره حتما کوتاه بشه وگر نه که فابریک اصلا اونجا پر در نمیومد.
            خیر. بهتره برای مرغ عشقتون جفت تهیه کنید. ممکنه عروس مرغ عشق رو بزنه. مخصوصا اگه فضای کمی واسشون باشه. باز تو پاسیو یا قفس بزرگ بود میشد ریسک کرد.

            پاسخ
          2. مجتبی

            سلام
            پرهای دم جدا هست و پرهای نزدیک مقعد جدا ببین پرنده از کجا فضله می اندازه خب اینجا ربطی به پر دم نداره پرهای اطراف مقعد رو که کوچک و در حد نیم سانت تا یک سانت هستن رو قیچی کنید البته اگر پر مزاحم داشت.

            پاسخ
            1. محمد

              ممنون اقا شهریار و مجتبی عزیز ـ الان دوباره یک تخم گذاشتن ـ اون تخمای قبلیشونو ننداختم بیرون گفتم بزار باشه شاید بازبشه الان اونا هم تو لونشونه دیگه میترسم دست بزنم باز نرن روشون بخوابن سه تا از قبل بود الان شد چهارتا میترسم اشتباهی اون سه تاروکه بندازم بیرون این جدیده اشتباهی بااونا قاطی بشه بندازم بیرون ـ اگه باشه اشکالی نداره؟ کِی نگاه کنم ببینم که ایا نطفه داره یا نه چندروزگی؟ بعد تو این مدت چیزی نمیخواد تو غذاشون بدم ؟ پیاپیش ممنون از جوابتون

              پاسخ
              1. مجتبی

                سلام
                مبارک باشه اما اشتباه کردین که تخم های قبلی رو بر نداشتین چون الان تعداد تخمها زیاد میشه و ممکنه تعدادی بیرون بمونن و یخ کنن .
                بنظر بنده اصلا دست به تخم ها نزن نه برای دیدن نطفه و نه برای کار دیگه بذار هر وقت از روی تخم ها کامل بلند شد و یا جوجه شدن بعدا تخم های خراب رو خارج کن اما اگر بخواهید بدونید از روز ۸ به بعد و بهتره روز ده اگر تخم رو زیر نور نگاه کنید رگه های خونی رو میبینید.
                نه اتفاقا نباید از مکمل و ویتامیناستفاده کنید و بای دصبر کنید تا جوجه ها به دنیا بیان چون اگر الان ویتامین بهشون بدین مست میشن و از روی تخم بلند میشن.
                فقط غذای متنوع بخورنکفایت میکنه ویتامین و مکمل رو هم باید بعد از ۹ روزگی جوجه ها استفاده کنید و بعد از تولد جوجه ها از تخم مرغ آب پز – جوانه گندم تازه و غذاهای متنوع ومقوی و دانه مخلوط میوه – سبزی و ذرت تازه و…. استفاده کنید.

                پاسخ
  3. MAHDI

    سلام خیییلی ممنون ک جواب دادید خیییلی زیاد نی ولی گاهی وقتا دیدم.پس مشکلی تا تابستون براش پیش نمیاد. ؟
    امروز همین الان ک پیشش بودم دیدم ۱۰ الا ۱۵ تا از پوش پراش ریخته بود نگران شدم ک نکنه پرکنی کرده باشه یا تو لک رفته باشه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      نه تو این فصل تولک باید بره و نه پرکنی داشته باشه. ده پونزده تا پر در یه لحظه هم نباید ریخته بشه. حالا با این توضیحات شرایط پرنده رو برسی کنید. پرکنی تابلو مشخصه و پرنده با منقار پرهاشو میجوره. ریخته شدن پر هم باز مشخصه و پرها به صورت کامل و طبیعی از ریشه جدا میشن. به هر حال بهتره پرنده رو تقویت کنید و حتی مولتی ویتامین طیور استفاده کنید.

      پاسخ
  4. MAHDI

    اقا دیگ اعصابم خیییلی خورده هیی داره پوش پراش میریزه ولی اصلا شاهپرش نمیریزه و ندیدم ک پراشو بکنه براش ظرف ابتنی گذاشتم ولی میره تو ظرف ابش سرشو میشوره تحرکشم مثل همیشس سر حاله همه چی میخوره فقط پوش پراش میریزه تورو قران راهکار بدین???????????
    ن پراش سالمه همه چی بهش میدم یه ظرف پره بادوم هفت تخم ارزن کف دریا سیب خیار پوست تخم مرغ بعضی وقت هاهم کاهو و گردو و تخمه و نون بربری بعضی وقتا و یه سوال دیگ تا کی این تو پر ریزی ادامه داره و چیکارا باید بکنم زود تر تمومتخمهو یه سوال جدا گانه شاید بهم بخندید ولی من مرغ عشقو فنچو نتونستم تکثیر کنم و مادرم میگه به اسمت نمیاد در مورد عروس ک خیییلی نا امیدم ولی بازم با گفته های شما پیش میرم ببینم میشه تکثیر کرد فقط زود جواب بدید دمتون گرم
    نه هر دقیقه نمیرزه ک صبح اومدم دیدم ۱۰تا ریخته حالا تا تو چ مدتی نمیدونم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا همه سوالتون رو در یک پست ارسال کنید سه تا پست شما رو بنده ادغام کردم.
      خب ببینیدبنده فکر میکنم کرک های ریز سفید رنگ از طوطی شما میریزه و نه پر اگر همین مورد هست که بنده گفتم چند تا دلیل خاص داره.
      اول به صورت طبیعی این کرک ها در اول فصل سرما در میان یعنی پاییز و در اول فصل گرما یعنی بهار و یا تابستان به کلی میریزن تا پرنده خنک بشه اما به صورت خیر عادی اگر پرنده غذای گرمی و یا چرب زیاد بخوره و یا در محل خیلی گرم و نزدیک به منبع حرارتی مثلا نزدیک بخاری و یا شوفاژ نگهداری بشه این کرک ها در غیر فصل خودش وبه صورت غیر طبیعی میریزه چون پرنده گرمش شده و نیازی به این کرک ها زیر پرهای اصلی نداره و اگر هم پرنده رو با آب گرم و داغ حمام کنید باز این کرک ها به شدت ریزش پیدا میکنه.
      حالا بررسی کنید ببینید مشکل پرنده شما چیه که این پر ریزی خیلی متفاوته تا پر کنی .

      پاسخ
  5. MAHDI

    سلام داش شهریار و داش مجتبی خوبید
    اقا یه سوال من فهمیدم ک عروسم ماده است ایا تا تابستون ک میخوام براش جفت بخرم مشکلی براش پیش نمیاد مثلا اگه خود ارضایی کنه نمیتونه تخمارو به جوجه تبدیل کنه؟من فقط سه چهار بار این حرکتشو دیدم و وقتی ک این کارو میکرد صداش میکردم و میومد پیش و دیگ نمیرفت سر اون کار

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما.
      خیالتون راحت مشکلی نداره .
      شاید اصلا این حرکتی که ما فکر میکنیم نبوده و مثلا خارش داشته و یا یبوست مختصری داشته و … به هر حال همون هم باشه اگر عادت نکنه و دائمی نباشه مشکلی نداره.

      پاسخ
  6. MAHDI

    ممنون اقا مجتبی راستی اگه یه لونه از نوپان خام بدم بسازن یه گودیم داشته باشه بدای عروس میزونه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنده این لونه رو امتحان کردم و درصد موفقیت پایینی داره.
      بهتره از کوزه و یا کنده درخت توخالی استفاده کنید.

      پاسخ
  7. MAHDI

    خوب چجوری کنده درخت رو خالی کنم یا کوزه رو سوراخ کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کنده درخت رو باید بدین نجاری و یا یک لونه آماده شده از پرنده فروشی خریداری کنید کوزه رو هم باید یک کوزه بزرگ انتخاب کنید و یا سر کوزه رو ببرید با فرز و یا تیغ اره حتما دقت کنید کوزه به اندزاه کافی بزرگ باشه و اگر بگردین کوزه دهانه گشاد هست و نیازی نیست دهانه کوزه رو ببرید.

      پاسخ
  8. ناشناس

    سلام میخواستم بپرسم ک من عروسم سه تا جوجه داره میخوام یکی رو دست اموزکنم اگه یکی رو بردارم عروس ب دو تای دیگه میرسه یا ن ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مشکلی پیش نمیاد ولی بنظر بنده کمی صبر کنید تا جوجه ها بزرگتر بشن بهتره .

      پاسخ
  9. Samir

    سلام اقا شهریار علائم بیماری اینه که ماده سرشو میبره بالا مثل اب خوردنشون بعد نفس که میکشه صدای خس خس میده مثل اینکه مرطوب هست بینیش البته عموما این اتفاق شبا میوفته همیشه هم خس خس نمیکنه و فقط وقتی اینطوری میشه خس خس میکنه وسط روز هم از نر بیشتر چرت میزنه یعنی نر فعالیت میکنه اما ماده یه مدت استراحت میکنه و بعد از ساعت ۵ یا ۶ فعال میشه و شب که چراغا خاموش شد هر پنج شیش دیقه یبار این کارو به مدت بیست سی ثانیه انجام میده البته سرشو ثابت بالا نگه نمیداره فقط وقتی میخواد فوت کنه میبره بالا صبح ها هم این کارو میکنه.

    پاسخ
    1. MAHDI

      ببینید به نظر بنده ( البته شاید درست نباشه)در اون مواقع میترسه و اعلام خطر میکنه اگر از شما میترسه زیاد نزدیکش نشید و یا زمانیک میاید شمارو ببینه و اگر از چیز دیگای خوشش نمیاد اون رو دور کنید اگر ترسح بینی داره ک فکر کنم سرماخوردگی اتاق رو گرم کنید و بهش برسید و یه دارویی هست ک اسمش یادم نی اقا شهریار و اقا مجتبی حتما در جواب پاسخ شما نام دارو رو ذکر میکنن ولی یه چیزی من تازه کارم منتظر بمونید نظر اقا شهریار و اقا مجتبی رو هم ببینید ک استاد این کارن بعد اگر با من موافق بودن این کارارو انجام بدید و دلیل چرت زدنش هم اینکه ساعت خوابش بهم ریخته یا سرما خورده فقط به احتمال ۶۰ درصد میترسه قربان شما
      Mahdi

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      اگر سینش خس خس میکنه و آب ریزش بینی داره باید یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید وظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و ۲۴ ساعت جلوی پرنده بذارید و هر ۱۲ ساعت داروی تازه براش درست کنید ضمنا پرنده سالم هم ازاین دارو بخوره موردی نداره. حداقل یک روز و حداکثر سه روز باید آنتی بیوتیک بخوره و نباید بیشتر از این مقدار استفاده کنید دارو هم نباید بیشتر از ۱۲ساعت بمونه. محل پرنده رو همگرم کنید.
      ضمنا داخل حلق و بینی پرنده رو چک کنید شاید پری پوست تخمه و یا هرچیزی گیر کرده باشه.

      پاسخ
      1. Samir

        سلام دوباره پرنده من این علائم رو نداره فقط از بینی خس خس میکنه ابریزش بینی هم نداره فقط مثل این هست که داخل بینیش خیسه و هی میکشه بالا و اصلا خارج بینیش خیس نیست و هیچ علائم دیگه ای نداره فقط بینیشو هی میکشه بالا و بخاطر همین صدا میده

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          هوای اتاق رو مرطوب کنید(مثلا با دستگاه بخور) و یک روز هم به جای اب به پرنده چای ولرم کمرنگ بدید مشکلش برطرف میشه.

          پاسخ
  10. محمدباقر

    سلام
    من یه دونه عروس لوتینو ماده دارم که تازه مست شده یعنی دو ماهی میشه شایدم بیشتر و یک بار با این که تنهاس تخم گذاست اونم سه تا ولی الان دوباره چند وقتیه حدود بیست تا بیست و پنج روزی میشه که هروز میاد کف قفس و حالت زور زدن به خودش میگیره انگار دوباره میخواد تخم بذاره ولی خیلی طولانی شده و منو نگران کرده ،مدفوعشم خیلی زیاد و یه بار سفت و چند بار مدفوعش شله ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.در کنار این مسئله تخم گذاشتنش یه دو روزی هست که میره تو لونش و بیرون نمیاد و یه کم بی حال شده و مدفوعشم که گفتم گاهی وقتا آبکیه و زیاد.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فضله پرنده شما مشکلی نداره اما مجددا آماده تخم گذاری هست بهتره اگر داخل لونه تخم گذاشت دست به تخم ها نزنید تا کامل روی اونها بخوابه اینطوری پرنده کمتر ضعیف میشه اما اگر تخم ها رو بردارید هم عصبی میشه و هم زودتر تخم گذاری میکنه و ضعیف میشه اما با خوردن و خوابیدن ضعیف نمیشه.
      در اولین فرصت براش نر تهیه کنید ضمنا در جفت دادن طوطی نباید عجله کنید و باید نر و ماده یک مدت در دو قفس جداگانه و جلوی دید همدیگه باشن و بعد از اینکه با هم آشنا شدن جفتشون بدین.

      پاسخ
  11. طاهره

    سلام خوبید؟ ببخشید من درسته یه خانمم ولی علاقه ی زیادی به پرنده ها دارم شما کانالی سایتی و… مخصوص اطلاعات مربوط به عروس هلندی ندارید؟ در ضمن من عروسام یه چهار روزی میشه دوتا تخم گذاشتن ولی دیروز یکی از تخماشون یه ترک کوچیک خورده بود یعنی آسیب دیده ؟ نرمم اولین تجربه شه چون از جوجه گی پیش خودمون بوده ولی ماده م به ادعای جایی که خریدیم به قول خودشون کار داده س نرم حدودا یک و نیم سالشه احتمالا ماده بزرگ تره امکان داره تخم هاشون بی نطفه باشه چون اولین تجربه ی عروسه نرمه ؟ صد درصدم میدونم جفتگیری کردن منم گذاشتمشون تو اتاق پسرم دربست پسرمم آوردیم پیش خودمون این مدتم بعد اولین تخم جابجا شدیم در ضمن ندیدم پرنده ی نرم ماده رو تغذیه کنه ولی کماکان بعضی مواقع جفتشون تو لونه نن بعضی مواقع یکیشون ولی بیشتر مواقع مادهه ممنون میشم جواب بدین مچکرم برادر عزیز

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مطالب همین سایت و سایر سوال و جواب های دوستان رو بخونید به جرات میگم نیاز به هیچ سایت و کانالی ندارید.
      خب اون تخم اگر ترک برداشته باشه به احتمال ۹۰ درصد خراب میشه .
      – هیچ ربطی به بدون نطفه بودن تخم نداره چرا فکر میکنید تخم ها ممکنه نطفه نداشته باشه ؟؟!!
      – همه چی طبیعیه برای عروس هلندی بهترین کار اینه که دست کاریشون نکنید و حتی شبها نباید یک مرتبه چراغ رو خاموش روشن کنید و ضمنا با غروب آفتاب و یا حداکثرساعت ۹ شب باید بخوابن و بیشتر از اون نباید چراغ اتاق روشن بمونه به این نکته دقت کنید از اون فوت های کوزه گری هست ساعت خواب پرنده نباید تغییر کنه در طبیعت با طلوع آفتاب بیدار میشن و با غروب آفتاب میخوابن پس مراقب ساعت پرنده باشید.

      پاسخ
      1. طاهره

        اتفاقا مطالب سایتتون رو خوندم و مچکرم بابت مطالب مفیدتون امروز صبحی براشون کمی کاهو و خیاروهویج رنده شده گذاشتم جفتشونم بیرون بودم در لونه رو که باز کردم دیدم سه تا تخم گذاشتن پرنده ی نرم حالت تهاجمی داره نسبت به ماده تو غذا خوردن به سرش نوک میزنه من اصلا دست به تخم هاشون نزدم خودشون جابجا میکنن ولی نسبت به رفتار نرم نگرانم پرنده ی ماده م خیلی مظلومه

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          ممنون از لطف شما.
          رفتار نر کاملا طبیعیه همه چی عادی هست فقط در روز ۱۴به بعد سعی کنید رطوبت هوا رو افزایش بدین یا با دستگاه بخور رطوبت اتاق رو زیاد کنید و یا کف قفس رو خیس کنید و یا مقداری آب بذارید تا پرنده ها آب تنی کنن چون برای رطوبت پوسته تخم لازمه اینطوری پوسته تخم مرطوب و نازک میشه و جوجه داخل تخم گیر نمیکنه البته اگر در مناطق شمالی و مرطوب زندگی میکنید که هوا خودش اتوماتیک رطوبت داره ولی در مناطق گرمسیر و کویری باید این رطوبت رو خودتون تامین کنید.
          مثلا ما که کرمان هستیم رطوبت هوا پایینه و باید حتما کارهای لازم رو انجام بدیم.

          پاسخ
          1. طاهره

            سلام مچکرم از راهنماییتون ما عسلویه هستیم اینجام هواش پاییزیه بین سرد و خنک متغیره معمولا دما داخل خونه بیست و شش درجه س و با دریای خلیج فارس پنج تا ده دقیقه پیاده فاصله داریم ولی خب جنوب کجا شمال کجا دستگاه بخورم تو خونه دارم دیشبم چهارمین تخمشون رو گذاشتن منم متاسفانه لونه ایی که براشون خریدم ام دی افه تخمارو گذاشته انتهای خونه خودشم تکیه میده بهشون میخوابه اون تخم ترک خورده رم دست نزدم ترک خورده کمی ولی نشکسته منم ترجیح دادم دست نزنم فقط امان ازین کنجکاوی خیارو کاهو وهویجم صبح به صبح براشون میزارم غذاشونم ارزن و‌کمی تخم کتان همین آبشونم دوروز یبار عوض میکنم

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              جهت اطمینان از هفته دوم کمی دستگاه بخور رو روشن کنید بد نیست هرچند شاید لزومی هم نداشته باشه.
              لونه که خوب نیست اما با توجه به منطقه شما که گرمسیر هست ممکنه تخم ها جوجه بشن.
              بهتره ذرت تازه هم بهشون بدین و زمانیکه جوجه ها به دنیا اومدن از جوانه گندم تازه هم استفاده کنید.

              پاسخ
  12. طاهره

    سلام میخواستم مطمئن شم آیا از هشت روز دیگه از وقتی تخم گذاشتن میشه رگه های خونی رو داخل تخم تشخیص داد الان اولین تخمشون ببست و هشتم گذاشتن دیشبم چهارمین تخمشون رو گذاشتن دیدم که جفتشون اومدن بیرون با فلش گوشیم نگاه کردم اون تخمی که ترک خورده بود جمع شده یه طرفه تخم باقی شونم زرده هاشون یه گوشه جمع شده بود آیا من زود اقدام کردم واسه بررسی تخم ها ؟ اینکه زرده شون داخل تخم یه گوشه اس ایراد داره ؟ یا طبیعیه ؟ اونیکه خراب شده کلا محتویات تخم جمع شده بود یه طرف ؟ من خودم فکر میکنم شاید اتاق براشون سرده بهتره اینطور توضیح بدم که شب ها بدون هیتر و وسیله ی گرمایشی خودمون باید پتو بکشیم رومون هیترم دمای بین بیست و پنج تا هفت رو نشون میده احتمال داره شفت شده باشن تخمهاشون یا فعلا زود بوده که نگاه کنم ببخشید اینقدر سوال میپرسم اینجا کلا دوتا فصل بیشتر نداره یه پاییز یه تابستون که وحشتناک گرمه موندم با این طفل معصوما چیکار کنم اینبار که چشمم آب نمیخوره جوجه ایی متولد شه چون دمای هوا خیلی نوسان داره تابستونم مشکل گرمای بیش از حد هواس نه میتونم تو حیاط خلوت بزارمشون نه دائم تو اتاق خواب پسرم چون بالاخره حیوونن احتمال داره شپشی و ککی چیزی بندازن تو وسیله ها

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله خیلی زود اقدام کردین و مخصوصا اصلا بهتره به تخم و لونه عروس هلندی دست نزنید.
      اصلا فرض کنید تخم ها خراب بودن بهتره تخم ها رو برندارید و روی اونها بخوابن.
      از زمانیکه آخرین تخم رو گذاشتن و کامل روی تخم ها خوابیدن باید حساب کنید و نه اینکه از زمان تخم گذاری اولین تخم از روز بعد از آخرین تخم حساب کنید ۸ الی ۱۰ روز که کامل روی تخم بخوابن رگه های خونی مشخص میشه.
      در این مدت چون هنوز روی تخم نخوابیده به هیچ عنوان خراب نشدن.
      ضمنا ۲۵ درجه خیلی هم خوبه و مشکلی نداره.
      شما دست کاریشون نکنید مشکلی پیش نمیاد بدترین چیز همین دستکاری کردن و نگاه کردن داخل لونه هست.

      پاسخ
  13. طاهره

    سلام مچکرم حتما همینکاری که گفتین رو انجام میدم اصلا به هیچ عنوان دیگع دست به تخماشون نمیزنم میزارم روند طبیعی رو طی کنن بازم اگه خبری شد حتما در جریان میزارمتون سپاسگذارم بابت جوابدهی تون و مچکرم بابت سایت قشنگتون فعلا

    پاسخ
  14. طاهره

    سلام امروز که رفتم آب و دون پرنده هارو عوض کنم پرنده ماده م رو ظرف غذا نشسته بود و خودشو پف داده بود و تکون میداد خودشو و میلرزید نرمم تو لونه بود فقط نگران پرنده ی ماده م شدم

    پاسخ
  15. طاهره

    مچکرم اما سوم همین ماه چهارمین تخمشم گذاشت یعنی بازم امکان داره تخم بزاره تو لونه شم روی تخما خوابیده هی خودشو به طرفین تکون میده و پف میده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله احتمالش هست بنده عروس هلندی داشتم که ۵ تا تخم میگذاشت و حتی یک نوبت ۷ تا تخم هم ازش دیدم.

      پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          احتمالش هست پیش بیاد مثلا تخم گیر کرده باشه و یا اصلا تخمی در کار نباشه و پرنده یبوست گرفته باشه.

          پاسخ
          1. طاهره

            امروز صبح یه فضله ی گنده پخش کرده بود رو میله ی قفس به چه بزرگی !! منم صبح به صبح براشون کاهو و خیار میزارم طبق فرمایشات خودتون مگه ملین نیستن ! خدا کنه تخم گیر نکرده باشه تو شکمش طفلک
            پرنده ها فقط صبحا یه چند دقیقه ایی صداشون درمیاد بعضی مواقع ماده قبراق نشسته و جیغ میزنه نر تو لونه س ولی وقتی نشسته حالا تو لونه ویا رو ظرف غذا خودشو پف میده و تاب میده

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              فضله بزرگ برای زمانیکه پرنده روی تخم میخوابه کاملا طبیعی هست و حتی بوی فضله هم تغییر میکنه.
              شاید اصلا طبیعی باشه و شما حساس شدین ؟؟!!

              پاسخ
              1. طاهره

                سلام بازم من اومدم داداشای گلم
                امروز دقیقا بیست روز از آخرین تخمی که گذاشتن گذشت ولی کماکان تخمی جوجه نشد چندروزیم میشه میبینم طوطیام دارن بازم جفتگیری میکنن ولی رو تخما هم میخوابن تخمارو وارسی کردم همشون جمع شده بودن یه ور و تکون دادنی محتویاتش عین آب تو یه ظرف دربسته صدا میداد نه رگی و نه سیاهی ایی فقط یه قسمت خالی و یه قسمت بزرگ زرد موندم الان تکلیف چیه و باید چیکار کنم

                پاسخ
                1. ناشناس

                  این تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. تخم ها را از لونه بردارید و اجازه دهید مجددا تخم گذاری کنند. از مالتی ویتامین یا داروی تقویت نطفه که در پرنده فروشی ها میفروشن برای تقویت نطفه استفاده کنید

                2. طاهره

                  سلام تخمارو برداشتم هر چهارتاشونو شکستم سه تاشون زرد کامل بودن اون یه دونه که همون اول ترک خورده بود یه چیز کوچولو مثل عدس توش بود بعد که تخمارو برداشتم دوروز بعدش بازم تخم گذاشته تو لونه و خوابیدن روش ولی بازم جفتگیری میکنن درصورتیکه انتظار میرفت ده پونزده روز بگذره تخم کنن

  16. ناشناس

    سلام خسته نباشید ببخشید مزاحم شدم
    من یه جفت عروس هلندی مولد دارم که الان جوجه هاشون بیست روزن ..خالا چند روزه میبینم جوجه هارو‌ گاز میگیره ماده ..پرسیدم گفت از لونه در بیار بذارشون کف قفس ..الان باز گاز میگیره اونارو‌..بنظرتون چیکارشون کنم ..تجربه سرلاک دادن هم ندارم..البته اینم بگم که هردوغذا میدن بهشون ولی ماده بعضی وقتا گاز میگیره ازشون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این حرکت پرنده طبیعیه چون مجددا میخواد جفت گیری و تخم گذاری کنه و بچه ها مزاحم هستن.
      اگر یک هفته دیگه صبر کنید کم کم جوجهها میتونن غذا بخورن و میشه راحت جداشون کرد اما الان هم در سنی هستن که بشه دستی تغذیشون کنید.
      فقط از سرلاکی استفاده کنید که حاوی شیر و لاکتوز نباشه.
      تا زمانیکه به جوجه ها غذا میدن و زیاد جوجه ها کتک نخوردن بذار پیش والدین باشن و فقط میشه در غذا دادن کمک والدین باشید و روزی یک وعده خودتون به همه جوجه ها دستی غذا بدین اینطوری خودتون با تجربه میشید و جوجه ها رو هم یک مرتبه جدا نکردین و نکشتین فقط به هر جوجه برای شروع کم غذا بدین تا دستتون بیاد و مجددا جوجه ها رو پیش والدین بذارید تا اینکه یاد بگیرید و بعدا به کل جوجه ها رو جدا کنید و دستی بزرگشون کنید.

      پاسخ
      1. ناشناس

        اخه سرلاک طوطی‌گیر نمیاد شهرمون .و منم تجربه ندارم میترسم باعث مرگش بشه

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نیازی نیست حتما سرلاک طوطی تهیه کنید از سرلاک کودک اما بدون لاکتوز و بدون شیر استفاده کنید ضمنا از غذای دست ساز هم میتونید استفاده کنید که در بخش غذا دادن به جوجه طوطی بیان شده مطالعه بفرمایید.

          پاسخ
          1. ناشناس

            والا رفتم داروخانه گفت اصلا سرلاکی نداریم که شیر لاکتوز نداشته باشه …همشون ۵۵درصد شیر داشتن

            پاسخ
            1. فاطمه

              سلام
              والا من هم چند وقت پیش یه جوجه عروس لوتینو خریدم که سرلاکی بود تو شهر ما هم نه سرلاک پرنده گیر میاد نه سرلاک بدون لاکتوز ولی با هم ن سرلاک معمولی تغذیه ش کردم و مشکلب هم در رشدش به وجود نیومد الان هم یخ طوطی سرحال و قبراقه
              اصلا چرا شما سرلاک دستی درست نمی کنید؟یا مثلاً می تونید همین سرلاک معمولی رو با آرد گندم و آرد نخودچی ترکیب کنید و بهش بدید البته دقت داشته باشید که مقدار آرد نخودچی بیشتر از سرلاک باشه تا طوطیتون مریض نشه

              پاسخ
              1. ناشناس

                سلام آره همونکارو کرذم و از سرلاک دستی استفاده کردم ولی خوشبختانه مادر و‌پدر بخوبی غذا میدن دوباره

                پاسخ
            2. مجتبی

              سلام
              مگه میشه نباشه خب داروخانه های دیگه هم سر بزنید حالا یکی نداشته دلیل نیمشه در کل شهر سرلاک بدون لاکتوز پیدا نشه پس بچه هایی که تو شهر شما مشکل هضم لاکتوز دارن چکار میکنن ؟؟؟!!! اما بدون سرلاک طبق دستور تهیه غذای بخش غذا دهی به جوجه طوطی تغذیشون کنید.

              پاسخ
              1. ناشناس

                تقریبا همشون رفتم گفت اصلا همچین سرلاکی نیست که شیر نداشته باشه دیگه همه کاتالوگ هارو داد خوندم همشون کمه کم ۴۰ درصد شیر داشتن

                پاسخ
  17. Samir

    سلام دوباره
    اقا این عروس ماده من از کله صبح ساعت هفت بیدار میشه و یه ضرب میخونه یه نفس هم نمیگیره وسط فقط میخونه تا شب تا چراغشونو نبندم میخونه دیگه دیوانه شدم نه شب داریم نه روز مثلا دیروز تایم گرفتم یک ساعت تمام یه ضرب میخوند ول هم نمیکنه حتی وقتی که غذا میخوره هم میخونه اینو چیکار کنم من صداش کم شه؟ با ابپاش خیسش کردم صداش در نیومد ولی بجاش بوش در اومد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اولا نباید پرنده رو اذیت نکنید و نباید دائم خیسش کنید .
      دوما ماده این همه نمیخونه و نرها بیشتر آواز میخونن.
      سوما شب ها از ساعت ۹ شب با پارچه نازک روی قفس رو بپوشید تا راحت بخوابه و صبح هم هر زمان خودتون بیدار شدین پارچه رو بردارید اینطوری صبح ها دیرتر بیدار میشه به صورت طبیعی پرنده با غروب آفتاب میخوابه و با طلوع آفتاب بیدار میشه این روند طبیعی پرنده هست و به غیر از اون پارچه نازک هیچ کاری دیگه ای نمیتونید بکنید واگر پرنده رو اذیت کنید یا افسرده میشه و یا لج میکنه و بیشتر صدا میده تا دیگه اذیتش نکنید نهایتا غیر قابل تحمل بود براتون باید ردش کنید بره.

      پاسخ
      1. Samir

        نه ماده هست صد در صد مطمئن هستم چون ماده خاکستری هست بلبلی نمیخونه فقط یه صدایی از خودش در میاره جغ نیست خوندن هم نیست و سرشو جلو نر میگیره نر هم میخارونه اگر همجنس باشن این کارو نمیکنن که

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          متوجه منظور شما نشدم فرمودین ” چون ماده خاکستری هست ” ؟؟؟!!!
          ربطی به رنگش نداره. حتما به شخص ماهر از نزدیک نشون بدین تا در مورد جنسیت مطمئن بشید.
          در مورد صداش هم فقط همون روشی که گفتم پیش رو دارید.

          پاسخ
  18. amir

    سلام من یک جفت عروس هلندی دارم که ۴تا تخم دارن از اولین تخم ۲۰ روز میگزره ولی هنوز باز نشده الان دو روزی هست که جفتشون باهم از روی تخم بلند میشن وحدود یک ساعتی صرو صدا میکنن وبعد دوباره میرن رو تخماشون منم یکی از تخماشو برداشتم وبا چراغ گوشی داخلشو نگاه کردم ولی نور از تخم رد نمیشد ۱ بنظرتون تخم نطفه داره ؟ ۲دلیل اینکه جفتم از روی تخم بلند میشن وصروصدا میکنن چیه ؟ ببخشید زیاد شد و بابت سایت خوبتون ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نباید دست به تخم ها میزدین روز شمار رو هم باید از گذاشتن آخرین تخم حساب کنید و نه اولین تخم چون بعد از گذاشتن آخرین تخم کامل روی همه میخوابن .
      ضمنا بنظر میاد تخم های پرنده شما نطفه داشتن و بستن هرچند قرار نیست نور از تخم عبور کنه بلکه نباید شفاف باشه همینکه تیره شده باشه یعنی جوجه داخل تخم تشکیل شده.
      دست کاریشون نکنید و فقط رطوبت محل رو زیاد کنید و یا به پرنده ها آبتنی بدین تا جوجه ها راحت به دنیا بیان و داخل تخم گیر نکنن.
      یک ساعت بلند شدن از روی تخم هم موردی نداره مخصوصا روزهای آخر.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *