تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. مطفی

    من تخم هارو امروز چک کردم هر چهارتا رگ توشون بود و‌داخل تخم قرمز بود .امروز هفتمین روزه که خوابیذن روی تخم .،از که ی من باید دستگاه بخار بذارم براشون؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      یکی دو روز اخر که تخم ها قراره باز بشه. حدودا ۱۸ روز بعد از خوابیدن ماده روی تخم ها. میتونید کف قفس رو اب بپاشید یا حتی ظرف استحمام بذارید تا پرنده ها حمام کنن.

      پاسخ
  2. navid

    سلام …..میخواستم بدونم ایا عروس ماده با بچه نر خودش میتونه جفت شه ……اخه من قبلا یه جفت عروس داشتم که چند بار با هم جفت گیری کردن …من بیشتر بچه هاشو فوروختم و فقط یکی از جوجه هاشو نیگر داشتم….بعد یه مدت نرش مرد …والان اون ماده و جوجش که به نظر نر مییادرو دارمکه الان ۲ سالشه ….میخواستم بدونم که امکان جفت گیری وجود داره ؟؟؟؟؟؟؟؟

    یه سوال دیگه این جوجه الان یه ۳ماهی هست که دایم پراشو میکشه و اون قسمت انتهایی شو به نظر میخوره ….ممنون میشم بم جواب بدید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای دریافت پاسخ صبور باشید در اولین فرصت که آن لاین بشیم جواب میدیم.
      بله والدین میتونن با بچه های خودشون جفت بخورن ولی اگر هم خون به جفت هم بدین بچه هاشون ناقص میشن و یا تخم ها نمیبنده خلاصه تولید مثل موفقی حاصل نمیشه و حتما یا از نظر جسمی و یا عقلی بچه ها مشکل پیدا میکنن.
      در مورد قسمت آخر سوالتون هم بخش پرکنی طوطی رو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  3. ندا

    سلام…من یه عروس لوتینو شش ماهه دارم….نر یا ماده بودنش رو چه جوری تشخیص بدم؟
    سوال بعدی این که بخوام براش جفت بگیرم باید همسن خودش باشه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      در مورد تشخیص جنسیت عروس که تا دلتون بخواد در اینترنت مطلب هست و مجددا اینجا اونا رو تکرار نمیکنم و کافیه جستجو کنید اما خب اینکه حتما تشخیصتون درست باشه و نر و ماده بودنشون رو تشخیص بدید سخته و صد در صدی نیست.
      نه حتما نیاز نیست هم سن خودش باشه. فقط بالغ باشه. یعنی بیش از یک سال و نیم سن داشته باشه.

      پاسخ
  4. مطفی

    ببخشید من امروز ساعت ۱۱صبح دیدم عروس هام روی تخم بلند شدن و‌تا یک‌ ونیم. روی تخم نرفتن .،آیا تخم ها خراب شدن؟ امروز ۱۱ روزه هستن تخم ها .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یا خراب شدن و یا نشدن ؟؟؟!!!! بستگی به دمای محیط داره به هر حال شما نباید پرنده رو دست کاری کنید و باید به حال خودش باشه .

      پاسخ
  5. ثمین

    سلام
    من یه عروس هلندی خاکستری دارم.
    میخواستم بگم که من نمیدونم نره یا ماده به من به اسم نر فروختن
    بعضی جاها خوندم که اگه سوت بلبلی بزنن و حرکات عجیب غریب در بیارن نره و همچنین گفتن که اگه صورتش زرد باشه نره ولی زده هم که اگه ۲ تا بال زرد زیر دمش داشته باشه مادس!
    که کاکلیه من همه ی این مشخصاتو داره شما میتونین کمکم کنین؟؟؟؟؟؟
    راستی صورتش یه کم زرده و ۳ ماه و ۱۴ روزشه
    _________________________
    و عروس هلندی من تا چند روز پیش حداقل روزی ۲ بار با سرنگ غذا می خورد
    ولی امروز نه راحت غذا نخورد؟
    میشه دیگه بهش ندیم غذا با سرنگ

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پرنده سه ماهه اولا باید خودش غذا بخوره و نباید با سرنگ تغذیش کنید.
      دوما هنوز جنسیتش دقیق مشخص نیست دو ماه دیگه صبر کنید کامل جنسیتش مشخص میشه.

      پاسخ
      1. ثمین

        مرسی!
        ولی وقتی خیلی گشنش باشه می خوره

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب طبیعیش هم همینه و باید وقتی گرسنه شد غذا بخوره.

          پاسخ
  6. آرمین

    سلام ممنون میشم سوالمو سریع جواب بدید من ی جفت طوطی عروس دارم مولد میخواد جوجه بده بعد امروز نوک بالاییش گیر کرده بود به نوک پایینیش بعد در اوردم یکم خون اومد ممکنه از تخم کردن بیوفته باید چکار کنم ممنون میشم سریع جوابمو بدید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نوک پرنده هیچ ربطی به تخم گذاری نداره اما چطوری نوکش گیر کرده بوده جای تعجب داره ؟؟؟!!!

      پاسخ
  7. AMIR

    سلام دوستان یکی از عروسای من یه استخون از سینش زده بیرون از چند نفر پرسیدم گفتن سینه کادری شده ایا درسته ؟؟؟اگه اره روش درمانش چیه ؟؟ممنون بابت سایت خوبتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب لاغر و ضعیف شده و به قولی سینه کاردی شده حتما با غذای متنوع از جمله دانه مخلوط سبزی – میوه – جوانه گندم تازه – ذرت تازه و یا ذرت آب پز و …. تغذیش کنید حتما خوب میشه. سیب زمینی آب پز هم برای تنوع بهش بدین.

      پاسخ
  8. مطفی

    ببخشید جوجه عروس لعد از چهار روز مرد ،،حالا سوال من اینه که که ی دوباره تخم میذارن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      متاسفم.
      معمولا تا ۲۶ الی ۳۰ روز آینده مجددا تخم گذاری میکنن.

      پاسخ
  9. عروس هلندی

    اقا عروسای من ۳ تا تخم گذاشتن تو لونشون روشون هم میخوابن مبخواسم بدونم تغذیه خواسی نمیخوان؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بعد از تخم گذاری تا تولد جوجه ها خیر یک تغذیه معمولی کافیه اما زمانیکه جوجه ها به دنیا اومدن باید با غذای مقوی و متنوع تغذیه بشن که در سایت توضیح داده شده.

      پاسخ
  10. عروس

    سلا خسته نباشی ترو خدا زود جوابم بدین چرا تازه بچه از تخم بیرون اومد الان دیدم بچه بیرون از لونه افتاده دلیلش چیه ترو خدا زود جواب برام ایمیل کنید ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      امکان ایمیل زدن نیست قربان ببخشید.
      خب یا اونها رو دست کاری کردین و زیاد نگاه کردین داخل لونه و پرنده ها به سرعت از لونه خارج شدن و جوجه به صورت اتفاقی پرت شده بیرون و یا جوجه بیمار هست و والدین اون رو پرت کردن بیرون حالا جوج رو خیلی آرو مبذارید داخل لونه البته خراب کاری نکنید و باعث وحشت پرنده نشید خیلی آروم جوجه رو بذارید جلوی ورودی لونه و اگر سالم باشه والدین اون رو میبرن داخل در غیر اینصورت هیچ کاری برای این جوجه نمیشه کرد و تلف میشه.
      دقت کنید یک مرتبه روشنایی محل رو روشن خاموش نکنید و زیاد طرف قفس پرنده ها رفت و آمد نکنید تا در آرامش به جوجه هاشون برسن.

      پاسخ
  11. AMIR

    سلام دوستان عروس هلندی نرمن مسته مادشم بهش زیر میده ولی نره بلد نیست جفت گیری کنه جفتشونم جونن ۱ سالن بنظرتون من باید کاری انجام بدم یا نه؟؟ یک سوال دیگه برای تقویت نطفه چی خوبه بدم؟؟ مرسی بابت سایت خوبتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شما که نباید هیچ کاری بکنید و اصلا نمیتونید کاری بکنید و همینکه اونها رو در زمان جفت گیری نگاه میکنید خودش استرس به پرنده وارد میکنه و شاید مشکل از همین باشه.
      خب غذای متنوع از جمله دانه مخلوط – ذرت تازه – میوه – سبزی – جوانه گندم تازه و ….. براشون مفیده.

      پاسخ
  12. AMIR

    ببخشید من برای این جفت لونه بزارم یا نه؟؟

    پاسخ
  13. مطفی

    سلام .آقا من عروس نرم ده روز بیشتره که مسته شش دونگه ولی ماده عین خیالش نیست هردو شاهدانه و‌غذاهای گرم میخورن چیکار نم تحریک بشه ..در ضمن من قطره ad3eتو‌شهرمون نیست یه قطره نطفه قناری دادن روش نوشته A,D,c,e یک روز در میون میریزم توی آبشون تا بیست روز .ایا همین فقطره کفایت میکنه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همین قطره هم لزومی نداره در کل در شرایط عادی ماهیانه یک روز ویتامین بهشون بدین کفایت میکنه. دیگه با ویتامین و دارو که نمیشه پرنده رو وادار به جفت گیری کنید باید ببینید اینها رو چطوری جفت دادین ؟؟ آیا قبلا با هم آشنا شدن و یا همینطوری یک مرتبه جفتشون دادین ؟؟ و یا از قبل جفت بودن و جفت خریداری کردین ؟؟ به هر حال اگر شرایط نگهداری خوب باشه و غذای متنوع از جمله دانه مخلوط و میوه وسبزی بخورن جفت گیری هم میکنن هیچ نیازی ه مبه دارو و ویتامین نیست خیالتون راحت باشه.
      درضمن بستگی به سن پرنده های شما نیز داره.

      پاسخ
      1. مطفی

        اینا چهارمین باره جوجه میدن بیست روز پیش جوجشون مرد دیگه خبری از حفت کیری نیست یا اگر بوده من ندیدم چون توی اتاقن

        پاسخ
  14. مطفی

    بنظرت خیلی وقت میخواد یه دیقه بیای نت جواب مارو‌بدی بنظرم این مغرور بودن شما جایز نیست خیلی سایت های دیگ هستن که غنی ترن ولی چون قبلا اینجا کامنت گذاشتم اومدم یادم باشه دفعه بعد جایی برم احترام بذارن به حقوق مخاطباشون

    پاسخ
    1. (Mahdi(victim

      داداش خوب شاید انلاین نباشن و منم اطلاعاتی درمورد پرندگان ندارم وگرنه میگفتم

      پاسخ
    2. mohammad.k

      دوست عزیز چه ربطی به غرور داره ؟اگه غرور داشتن تجربیاتشون در اختیاردیگران نمیزاشتن!!فقط سوال شما نیست که .صدنفردیگم مثل شما سوال دارن و باید به همه پاسخ داده شه و اقا مجتبی و اقا شهریار روبات نیستن که ادما و نمیتونن دائما انلاین باشن!!

      پاسخ
    3. مجتبی

      سلام
      مگه براتون دعوت نامه فرستاده بودیم خب وقتی خودتون ادب ندارید و نمیتونید صبر کنید بهتر هم هست تشریف ببرید جای دیگه که هزار بار بهتر از اینجا هست اصلا وقتی جای بهتر رو سراغ داشتین چرا اشتباه کردین و اومدین از ما که به قول خودتون مغرور هستیم سوال پرسیدین.
      بعد میشه شما بفرمایید سوالتون رو کی پرسیدین که ما جواب ندادیم یک جمله خبری ارسال کردین و هیچ سوالی درش بنده ندیدم .

      پاسخ
  15. Arash k2

    سلام آقا من اطلاعاتی دارم مشکلتون چیه دوست عزیز من کامنتتون ندیدم پاسخ بدم

    پاسخ
  16. داود

    سلام
    من یه جفت عروس دارم که تو سال گذشته ۳بار ( آغل) جوجه گرفتم
    بار اول ۳ تخم گذاشت هر باز شد بزرگ شدن
    بار ۲ _۴ تخم گذاشت همش باز شد ولی جوجه هارو_نر_میزد یکیش موند اونم برداشتم وگرنه میکشت اونم .
    الان سری سوم تخم رو گذاشته ۳ عدد تخم گذاشته است چند روز دیگه باز میشه
    میخام بدونم بزارم همینطوری تخم بزاره و جوجه بده یا باید جداشون کنم
    وعلت اینکه جوجه هارو زد چی بوده
    ممنون از زحمات شما

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سعی کنید تا مجبور نشدین هرگز الکی جفت عروس هلندی رو از هم جدا نکنید.
      بعد از مدتی که پشت سر هم تخم و جوجه بدن خودشون یک مدت با فاصله بیشتری تخم گذاری میکنن و موردی پیش نمیاد البته باید با غذای متنوع و مقوی تقویت بشن مخصوصا در زمانیکه جوجه دارن.

      پاسخ
  17. رضا جدي

    سلام
    رفتا پرندها زیاد قابل پیش بینی نیست بارها دیده شده کمبود محبت یا ترس و استرس باعث پرخاشگری , بیماری , پرکنی و خشوند شده بهتره مولدارو فدای بچه ها نکنید و یه مدت خوب بهشون برسی

    پاسخ
  18. Hamed

    سلام دوستان عزیز بنده یه سوالی داشتم من یک جفت عروس رو دو سال پیش گرفتم هر دو به گفته فروشنده جفت بودن بعد از پنج شیش ماه من خواستم تکثیرشون کنم جفتگیری کردن ولی در کمال ناباوری ۳ تا تخم گذاشتن و در هر روز یکی رو شکستن بعد از اون من دیگه تلاشی برای تکثیرشون نکردم و ازشون دلسرد شدم در این مورد عجیب تر از اون این هست که بعد از اون موقع چندین بار هم جفتگیری کردن ولی از اون به بعد دیگه هیچ‌ تخمی نگذاشتن ممنون میشم جوابمو بدید من این پرنده ها رو خیلی دوست دارم و تصمیم به فروش ندارم فقط میخوام بدونم دلیل چنین چیزی چی میتونه باشه ایا عقیم هستن یا خواهر برادرن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اینطوری نمیشه گفت عقیم هستن و یا خواهر و برادر هستن ابتدا باید در بهترین شرایط نگهداری قرار داشته باشن و لونه مناسب هم داشته باشن و چندین مرتبه تخم گذاری کنن و اگر تخم ها نطفه نداشت و یا بچه ها ناقص بودن و یا در تخم تلف شدن و …. اون زمان میشه احتمال داد خواهر برادر باشن با یک مرتبه تخم گذاری که نمیشه حرف درستی زد.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *