تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. امیر

    سلام.ببخشید عروسای من از صبح زودسروصدارامیندازن من میتونم یه پارچه سیاه روی قفسشون بندازم تا نفهمن کی صبح شده؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      شدن که بله میشه ولی کار درستی نیست. بذارین با نور روز بیدار بشن و با غروب بخوابن. سرو صداشون هم دیگه لذت بخشه و خودتون هم سحر خیز میشین(شوخی)

      پاسخ
  2. امیر

    سلام .من میخواستم بدونم میتونم وقتی شبا میخوابم روی قفس طوطی عروسام یه پارچه سیاه بکشم چون سروصدای صبشون آدمو دیوونه میکنه.یکیم جواب سوالمو ندادین که آیا براشون لونه بزارم یانه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آقا شهریار جواب دادن بله میتونید روی قفس ر وپارچه بندازید و البته لزومی هم نداره حتما پارچه سیاه باشه از پارچه سفید هم میتونید استفاده کنید.
      اگر جفت هستن بله باید براشون لونه هم بذارید.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      لطفا برای دریافت پاسخ صبور باشید. کامنت قبل رو در مورد پارچه کشیدن روی قفس بخونید. لونه هم موردی نیست و میتونید واسشون بذارید.

      پاسخ
  3. امیر

    باسلام وعرض ادب به آقا شهریاروآقا مجتبی من امروز تواتایم نشسته بودم که یهو دیدم عروس نرم زدزیر آواز بعد یه ذره خوندن عروس مادم پاهاشو خابوند وعروس نر رفت روش بعد یکم وقتی عروس ماده میره پیش عروس نر نره نوک میزنه الان تواین وضعیت لانه لازمه یا نه ؟باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوال تکراری نپرسید در سوال قبلی پاسخ دادم خدمتتون .
      بله اگر پرنده ها جفت هستن باید لونه داشته باشن.

      پاسخ
      1. امیر

        جفت نیستن اگه به سوال دقت کنین سوال فرق میکنه

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          شما فرمودید از هم نوک میگیرن و نر پشت ماده رفته! پس چجور جفت نیستن. اینها جفت هستن. لونه هم بذارید کار اشتباهی نکردید و استقبال میکنن.

          پاسخ
          1. امیر

            ازهم نوک نمیگیرن ولی هرازچندگاهی باهم دعوامیکنن ویانره به ماده نوک میزنه یاماده هه

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              خب اوایلی هست که با هم جفت خوردن.

              پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          چه فرقی کرد دوست من اینها جفت هستن که جفت گیری کردن ؟؟؟!!!!
          اصلا طوطی ها اگر جفت نشن به راحتی در کنار هم قابل نگهداری نیستن و درگیر میشن و جفت گیری هم نمیکنن.

          پاسخ
          1. امیر

            خیلی ممنون از جواباتون باتشکرفراوان یکیهم چرا عصبانی میشد????????

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              نمیدونم چرا اینجوری برداشت کردین اما عصبانیتی در کار نیست و اگر هم تند جواب دادم ببخشید.

              پاسخ
  4. محسن

    سلام وخسته نباشید
    این دفعه عروس نر تخم ها رو دوباره خورد ایا عوضش کنم چون خودتون گفتید یک بار دیگه امتحانش کنید .تخم ها رو شکستم ونطفه دار بود .چکار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر کلا این جفت رو تعویض کنید درسته ماده خوبی دارید اما جدا کردن جفت عروس و جفت دادن مجددش کمی سخته و ممکنه پرنده افسرده و پر کن بشه.

      پاسخ
  5. محسن

    یعنی هیچ راه حلی نداره ماده افسر نشده خیلی دوسش دارم .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در بیشتر مواقع راه حل دیگه ای وجود نداره شما موقتا چند دقیقه نر و ماده رو از هم جدا کن ببین چه اتفاقی میوفته و چکار میکنن حالا فکر کن اگر دائم از هم جدا بشن چی میشه. به صورت کلی جدا کردن جفت مرغ عشق و جفت عروس هلندی اشتباه بزرگی هست مگر اینکه یه مورد خیلی خاص پیش بیاد.
      حداقل تقویتش کنید و غذای متنوع و کف دریا و تخم مرغ آب پز ذرت تازه جوانه گندم تازه میوه و سبزی و دانه مخلوط بهش بدین شاید دیگه تخم ها رو نخورد.

      پاسخ
  6. امیر

    باسلام وعرض ادب
    من برای طوطیام لونه گذاشتم ولی اصلا نمیرن تو فقط میرن جلو درمیشینن

    پاسخ
      1. امیر

        با سلام تقریباًدوهفتس یعنی هنوز عادت نکردن

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بله هنوز عادت نکردن و شاید تا زمان تولید مثل داخل لونه نرن.

          پاسخ
  7. داود

    سلام
    من ۲ جفت عروس دارم
    جفت دومی جوجه های جفت اولا که در طی ۴۰ روز گذشته کلی تخم گذاشتن بار اول ۱۳ عدد بار دوم ۸ عدد !!!
    سوال من اینه که اینا جفتشون ماده هستن یا اینکه از یک پدر مادرن تخما نطفه ندارن
    … جفت اول با همینا تخم گذاشتن که ۳تا بود هر ۳ تا هم باز شدن الان مرتب بهشون میرسن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر ۱۳ عدد تخم گذاشتن که حتما هر دو ماده هستن اما به هر حال چون هم خون هستن جفت دانشون اشتباه هست و اگر نر و ماده هم باشن جوجه های سالم و خوبی نمیدن.

      پاسخ
  8. رضا

    سلام…من یه تازه کارم می خوام یک جفت عروس هلندی بالغ بگیرم ک قراره ب شرط تخم گذاشتن هم بهم بدن با قیمت ۳۵۰ من می خوام بدونم وقتی می خوام بخرمش و تو قفسه باید به چه چیزیش دقت کنم و چه رفتارایی باید داشته باشن ک سالم باشن و از کجا باید بدونم که مریضن یا مشکل دیکه ای ندارن، و این قیمت مناسب هست یا نه؟خیلی ممنون میشم کمکم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در مورد قیمت همینطوری ندید هیچی نمیشه گفت.
      اما در مورد سلامت باید پرنده پرهای سالم و تمیزی داشته باشه -سر و گردن پرنده کشیده باشه و قوز نکنه – فضله پرنده طبیعی باشه – غذاخور باشه – خیلی لاغر و خیلی چاق نباشه – استخوان جناغ سینش بیرون نزده باشه – پا منقار چشم و بال پرنده سالم باشه – تحرکش خوب باشه – الکی نترسه و ….

      پاسخ
  9. مطفی

    سلام خسته نباشین ببخسید چن بار جفتگیری لازمه برای پرسه تشکیل تخم در شکم ماده؟
    اخه من یه حفت عروس خریدم یه بیست روزی میشه شایدم بیشت و‌ مولد بودن چون عکس تخم و‌جوجه کنار خود عروس ها تو عکس بود حالا من تو‌این بیست وخورده ای روز یه بار جفت گیریشون و‌دیدم ..ولی هردو صبح تا عصر توی لونن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پرنده های خوب و جوانی باشن زیاد جفت گیری میکنن اما تنها یک مرتبه برای تشکیل نطفه کافیه.

      پاسخ
      1. مطفی

        اون روز‌که پیام دادم بازم جفتگیری کردن و بیشتر روز داخل لونه س…احساس میکنم زیر شکم ماده امروز حالت ورم داره ایا عروس هم مث برزیلی وقتی تخم داشته باشه ورم میکنه؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          دقیقا همینطوره و شکم ماده متورم میشه.

          پاسخ
          1. مطفی

            امروز تخم دومش هم گذاشت روزا نوبتی میرن تو لونه ولی شبا بیرونن .کلافه شدم .چرا شبا روی تخم نمیخوابه اخه؟

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              تا همه تخمها رو نگذاره روی تخم نمیخوابه و این خوبه چون همه تخم ها با هم به دنیا میان و اختلاف سنی بین جوجه ها پیش نمیاد

              پاسخ
              1. مطفی

                نه روز ها میخوابه ..،بنظرتون مال چراغ شب خواب نیست ؟اخه یکی گفت شب آراغ شب خواب بذار نترسن..وقتی چراغ شب خواب روشن میشه بلند میشه

                پاسخ
  10. amirr

    سلام من میخوام بکدونه عروس هلندی بخرم رنگش سفید باشه و کاکل زرد و لپ نارنجی بنظرتون قیمت در خراسان رضوی (مشهد) چند هست که سرم کلاه نره و اینکه من از مهر به بعد بیشتر از دوساعت خودم نمیتونم در روز های غیر تعطیل باهاش بازی کنم بنظرتون مشکلی پیش نمیاد و کی فصل جوجه هست که یک دونخور دستی تازه از اب و گل در اومده باشه بخرم قیمت برام خیلی ملاک تر هست تا خوراکشون خوراکوشون برام زیاد مسله نیست و همه چیز تو خونه پیدا میشه دوست هم ندارم جفت بخرم چون اونطوری تو تمرین کردن و بازی کردن اذیت میکنن لطفا سریع تر راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      قیمت نداریم.
      باید خودتون پرنده رو ببینید و تشخیص بدین سالم هست یا نه .
      با این شرایط بهتره عروس هلندی تکی نگهداری نکنید و اگر جفت باشن بهتره چون عروس هلندی اگر تنها بمونه دپرس میشه.

      پاسخ
  11. Reza

    سلام من به عروسم یوکسیول دادم حل کردم تو اب با قطره چکون ریختم تو دهنش ولی الان صدای بدی انگار صداش گرفته داره خفه میشه چی کار کنم لطفا جواب بدین ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اشتباه کردین اینطوری بهش دارو دادین.
      احتمالا رفته تو مجرای تنفس پرنده و کاریش نمیشه کرد مگر اینکه خودش خوب بشه فقط استرس بیشتری بهش وارد نکنید.
      مرتبه دیگه دارو رو داخل ظرف آبخوری بریزید تا خودش بخوره و اینطوری بهش ندین.

      پاسخ
  12. مهدی

    سلام من یک ماده ازقبل داشتم وامروز یک نر خریدم و کنار هم انداختم اشکالی نداره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اشتباه کردین باید اول در دو قفس جداگانه باشن تا با هم آشنا بشن و هر زمان آمادگی داشتن جفتشون بدین نه همینطوری و یک مرتبه الان ممکنه بینشون درگیری پیش بیاد و مجبور باشید جداشون کنید.

      پاسخ
  13. مهدی

    سلام ممنون جواب دادید الان با هم خیلی خوب هستند سر هم دیگر نوازش میکنند وداخل لانه میرند .ایا باید جدا شون کنم؟

    پاسخ
    1. ....

      نه جدا نکن ..شاهدانه درشت بهشون بده تا مست بشن .قطره ad3e بریز تو آبشون. سه روز پشت سر هم ..کف دریا هم بذار کاری به کارشونم نداشته باش نه قفس وجابه جا کن نه سرک بکش بهشون

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      برای چی جداشون کنید ؟؟؟!!!! هرگز نباید جفت رو از هم جدا کنید ؟؟؟!!!!

      پاسخ
  14. ....

    از چند روزگی‌باید تخم هارو‌چک کرد که ببینی نطفه دارن یا نه؟ من دروز دومین تخمش رو گذاشته ..امروز چکردم چیزی توی تخم ها نبود نه رگی نه سیااهی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      از همون روز اول هم میشه تشخیص داد که تخم نطفه داره یا نه ولی خب در حالت عادی و با روش چراغ قوه حداقل یک هفته بذارید تخم بمونه بعد. ضمنا تخم ها رو دستکاری نکنید. بذارید روی تخم تا روز اخر بخوابن. حداقل واسشون تمرین میشه واسه دفعه بعد

      پاسخ
  15. AMIR

    سلام من دوتا عروس هلندی نر ۵یا ۶ ماه خریدم میخوام اینا رو خودم بزرگ کنم بعدش براشون جفت بگیرم میخوام بدونم تغذیشون چی باشه که اینا موقع تخم گذاری تخماشون نطفه داشته باشه ؟بعد به نظر شما کی میشه براشون جفت بخرم .ممنونم بابت سایت خوبتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب دو تا نر رو نمیشه داخل یک قفس نگهداری کنید.
      باید دانه مخلوط – میوه – سبزی – ذرت تازه و ….. کلا غذای متنوع بخورن. مطالعه بفرمایید توضیح داده شده.

      پاسخ
  16. مطفی

    دوستان خواهشا کمک کنین این عروسای من تا شب میشه از رو‌تخم بلندمیش..دو شبه برق روشن میذارن تا صبح …سابقه دوبار جوجه دهی دارن …زودتر جواب بدین من منتظرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاید هوا گرمه و یا هنوز همه تخم ها رو کامل نذاشته و میخواد روی همه با هم بخوابه.
      دلیلی نداره چراغ رو تا صبح روشن بذارید و اصلا شاید دلیلش همین روشن بودن چراغ هست و ساعت پرنده رو به هم زده.

      پاسخ
  17. مطفی

    طول روز نوبتی میرن میخوابن روی تخم ها ،امروز سومی رو گذاشته فقط تا شب میشه میاد بیرون منم مجبورم برلی اینکه تخم ها خراب نشه برق و روشن بذارم .،هوا هم اونقدر گرم نیست چون باد کولر از در اتاق راه داره به اتاقم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تخم ها خراب نمیشه دوست من هر زمان همه تخم ها رو بذاره روی همه دائم میخوابه و همگی با هم تبدیل به جوجه میشن. ولی اگر از الان دائم روی تخم ها بخوابه جوجه ها با اختلاف سنی به دنیا میان و احتمال تلف شدن جوجه های کوچکتر خیلی زیاد میشه.

      پاسخ
  18. حدیث

    سلام من یه جفت عروس خریدم مغازه دار گفت چهار ماهه هستن ، پر های روی سرشون هم کامل در نیومده ، من چند دفعه اون ها رو درحال جفت گیری دیدم به نظر شما زود نیست الان براشون لونه بزارم؟ دمای محیط باید چقدر باشه کولر روشن میکنیم یه وقت سرما نخورن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      منظورتون از پرهای روی سرشون اون قسمت وسط سرشون و زیر تاجشونه؟ اگه منظورتون اونجاست که عروس های بالغ هم در اون قسمت زیاد پر ندارن و ربطی به جوجه بودن نداره.
      باد مستقیم کولر به پرنده ها نخوره یا محیط اونقدری سرد نشه که خودتون احساس سرما کنید، سرما نمیخورن

      پاسخ
      1. حدیث

        سلام
        بله زیر تاجشون و یه مقدار روی بالشون زیر بالشون هم کم پر هست، الان براشون لونه بزارم زود نیست؟ از کجا بفهمم جوجه هستن یا بالغ؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          اگر نر و مادگی اونها مشخصه خیلی بیشتر از ۴ ماه سن دارن شاید حداقل ۸ ماه رو دارن.
          تشخیص سن پرنده هم کار راحتی نیست.

          پاسخ
          1. حدیث

            سلام اگه بزرگتر هستن پس چرا کامل پر ندارن؟ براشون لونه بزارم یا نه؟

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              حتما یه مشکلی دارن شک نکنید اگر حتی ۴ ماهه هم باشن باید پرهاشون کامل باشه.
              میتونید لونه رو بذارید.

              پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *