تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. نسرین محمدی

    سلام وقتتون بخیر
    میشه منو راهنمایی کنید که چکار کنم که عروس ماده م تمایل به تخم گذاشتنشو از دست بده. جفت عروسام خیلی فعال هستن و هر ۳ ماه تخم میذارن و هر بارم تمام تخمها جوجه دارن. من خیلی نگران ماده م هستم که ضعیف بشه و اینکه دیگه نمیخوام به هیچ عنوان تخم بذارن. غیر از راهکاره جدا کردن نر و ماده از هم راه دیگه ایی نیس؟ ممنون میشم جواب منو بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به کل هیچ راهی نیست تازه همه خوشحال میشن عروس تند تند تخم جوجه بده خیالتون راحت مشکلی پیش نمیاد ۲۰ روز فقط روی تخم خوابیده و میخوره و میخوابه برای چی ضعیف بشه همین مدت پرنده تقویت میشه.
      فقط با غذای متنوع اونها رو تغذیه کنید با میوه – سبزی – دانه مخلوط و …. خیالتون راحت خودشون سیکل استراحت دارن و بعد از یه مدتی با وقفه طولانی تری تخم گذاری میکنه و حتی ممکنه مدتی اصلا تخم گذاری نکنه.
      بنده عروس داشتم زودتر از سه ماه تخم گذاری میکرد و هیچ مشکلی هم نداشتن.
      البته جدا کردن نر و ماده عروس هلندی بسیار اشتباه بزرگی هست هرچند هیچ کمکی به تخم نگذاشتن ماده نمیکنه و ماده آماده بدون نر هم تخم گذاری میکنه.

      پاسخ
      1. نسرین محمدی

        سلام ممنونم از اینکه وقت گذاشتین و جواب منو دادین ??
        همه همینو بهم مبگن ولی من چون نمیتونم از جوجه عروسامم جدا بشم بیشتر از این تعداد توان نگهداریشونو ندارم الان با جفت عروسام و ۵ تا جوجه هام ۷ تا عروس نگهداری م میکنم
        میکنم بخاطر همین نمیخوام بیشتر بشن. الان دو تا سوال دارم از خدمتتون بکی اینکه عروس ماده تا چه سنی میتونه و تمایل به تخم گذاشتن داره؟ و سوال دوم ااینکه با توجه به اینکه جوجه هامو با هم نگه میدارم و تک نیستن میتونم بهشون صحبت کردن یاد بدم ؟ الان جوجه هام از ۴ ماه و نیمه هستن تا دو ماه و نبمه و یه تا شون با توجه به اوازی که میخونن نر هستن
        ممنونم از توجهتون و عذر خواهی میکنم ازاینکه وقتتونو گرفتم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خواهش میکنم در خدمتتون هستیم ممنون از دعای شما.
          خب عروس هلندی همینطوریش سخنگوی خوبی نیست چه برسه به اینکه دسته جمعی هم ازش نگهداری کنید پس خیلی دنبال سخنگو شدن جوجه ها نباشید.
          نگران عروس ماده و جوجه ها هم نباشید کارخانه تولیدی که نیست موجود زنده هست و یه کوب تخم گذاری نمیکنه به قول معروف قطار تخمش که تموم بشه مدتی استراحت میکنه معمولا دو سال اول رو تند تند تخم میکنه البته نه پشت سر هم یکی دو دوره استراحت هم وسطش داره اما از سال سوم دیگه با فاصله بیشتری تخم گذاری میکنه و حتی سال چهار و یا همون سال سوم تکثیر کننده ها جفت مولد رو رد میکنن بره وبراشون صرفه اقتصادی نداره چون درصد جوجه دهی کاهش پیدا میکنه. جوجه اضاف آوردین بفرصت برای ما یا بدین به دوستان ضمنا هرگز و هرگز خواهر برادر ها رو جفت ندین چون جوجه خوبی ازشون حاصل نمیشه.

          پاسخ
  2. Arash

    سلام خسته نباشید!
    عروسای من بار دومشونه که تخم می زارن.سه تا تخم گذاشتن که من تو نور نگاه کردم هر سه تاش جوجه داشت.اما یه قسمتی از تخم ها خالی بود ولی جوجه به طور واضح قابل مشاهده بود.
    الان بیست روز گذشته و تخم ها در نیومدن.من باید چیکار کنم؟!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید بیشتر صبر کنید و بهتر بود اصلا به تخم ها دست نمیزدین چون همین مساله شاید باعث بشه پرنده روی تخم نخوابه و یا تخم سرد بشه و جوجه ها تلف بشن.
      معمولا پرنده با گذاشتن آخرین تخم روی اونها کامل میخوابه تا همه با هم جوجه بشن و اختلاف سنی بین جوجه ها نباشه پس شما باید زمان رو از آخرین تخم محاسبه کنید و بهتره اصلا دست کاریشون نکنید.

      پاسخ
  3. ناصر

    باعرض تبریک سال نو وعرض سلام و خسته نباشید
    من نزدیک یک ماه و نیم هست که یه عروس ماده گرفتم از روزی که باهم تو یه قفس انداختم مدام جفت گیری میکنند قبلا از عروس نر جوجه گرفتم ولی الان با اینکه جفت خوردن و فصل جوجه کشیه ولی ماده نمیدونم چرا تخم نمیزاره

    پاسخ
      1. ناصر

        بله فراهمه لونه گذاشتم نره مدام بعد جفت گیری میره لونه گرم کنه ماده هم میره تو لونه ولی تخم نمیزاره نمیدونم دلیلش چیه تاحالا همچین چیزی ندیده بودم دیگه گیج شدم میخوام ماده رو عوض کنم
        بنظر شما صلاحه؟؟؟
        لطفا راهنماییم کنیین ممنون میشم

        پاسخ
  4. مصطفی

    سلام دوستان وقت بخیر اقا جوجه ۳۵ روزه عروس سرلاکی سرش کچل باشه موردی نداره هیچی کف کلش نیس چندتا دونه تاجش فقط دراومده مثل کرکس شده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب کمی تقویتش کنید خوب میشه بنظر میاد غذای مقوی نخورده و ضعیف شده.

      پاسخ
      1. مصطفی

        مرسی از جواب والا همه چی بهش میدم
        توصیه شما چیه؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          اون کچلی در اولین پریزی نسبتا خوب میشه. کلا عروس ها کچل هستن(به غیر از برخی نژادها). برای تقویت هم از میوه ها و جوانه دانه ها و حتما تخم مرغ ابپز استفاده کنید. نیاز به دارو و مولتی ویتامین و هیچی نیست. پرنده شما هنوز جوجه هست و در اولین پریزی از این رو به اونرو میشه.

          پاسخ
  5. m.dd

    سلام من یه عروس دستی دارم میخواستم بدون عروس های دستی رو میشه جفت انداخت؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله میشه جفت داد. کافیه عروستون بالغ باشه و یه جفت مناسب و بالغ هم تهیه کنید. اوایل در دو قفس مجزا باشن تا به هم عادت کنن و در نهایت با کنترل کنار هم قرار بگیرن.

      پاسخ
  6. ناصر

    احتمال داره که عروس هلندی ماده مشکل داشته باشه و تخم نزاره تابحال به چنین چیزی برخورد کردین آقا شهریار

    پاسخ
  7. مهسا

    سلام خسته نباشید چند تا سوال دارم .ایا موقع پریزی تخم گذاری میکنند؟ بعد برای پریزی چه چیزی بدم تا سریعی تقویت کنم؟ .در سال چند بار پریزی میکنند عروس ها ؟ممنون ازسایت خوبتان.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله ممکنه تخم گذاری هم بکنن و چیز عجیبی نیست.
      بنظر بنده به صورت کلی باید غذای پرنده در طول سال ثابت باشه یه دانه مخلوط خوب و مورد علاقه پرنده خودتون رو پیدا کنید و یا خودتون مخلوط درست کنید به صورت دائم جلوش بذارید تخمه آفتاب گردان هم که بهش میدین دیگه سبزی و میوه فصل رو هم استفاده کنید.
      ذرت تازه – جوانه گندم تازه و …. هم فراموش نکنید.

      پاسخ
  8. حسین ss

    با سلام و خسته نباشید
    یک جفت عروس دارم ک تخم کردن و الان حدود چهار روز اولین جوجه بیرون اومده ولی تخمهای دیگه باز نشده هنوزجفت همچنان رو تخمها و جوجه میخوابن میخواستم بدون چقدر طول میکشه تخمهای دیگش باز شه آیا اصلا باز میشه بعد این فاصله جوجه اول به بعد؟؟؟؟
    ممنون میشم کمک کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب معمولا باید با فاصله یک روز به ترتیب تخم ها جوجه بشن و اگر روی همه هم زمان خوابیده باشه همگی با هم جوجه بشن ولیکن شما پرنده رو دست کاری نکنید مخصوصا اگر بترسن ممکنه جوجه رو بین تخم ها له کنن و جوجه کشته بشه پس عجله ای برای خارج کردن تخم های خراب نداشته باشید شاید در روزهای آینده تخمی تبدیل به جوجه بشه.

      پاسخ
  9. حسین ss

    باسلام خدمت دوستان عزیز
    میخواستم بدونم جوجه عروس بعد چند روز چشماشو باز میکنه؟؟؟

    پاسخ
  10. محسن

    سلام خدمت دوستان دو تا سوال دارم :
    ۱_من یک جفت عروس هلندی دارم که ماده چهار تا تخم گذاشته و الان بعد از یک روز وقفه از آخرین تخم گذاری ناحیه مخرجش متورمه، ممکنه تخمش گیر کرده باشه (پرنده تا الان کاملا سرحاله )؟
    ۲- مدفوع بزرگ و بد بویی که ازش صحبت میشه بعد از آخرین تخم گذاری دفع میشه یا بعد از هر تخم گذاری؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – میتونه طبیعی باشه و باز هم تخم داشته باشه برای عروس هلندی بین ۵ تا ۷ تخم نیز دیده شده.
      ۲ – ربطی به تخم گذاری نداره وقتی روی تخم ها بخوابه و بعد برای تغذیه بیاد بیرون متوجه این مساله میشید و به دلیل مدت زمان زیاد موندن فضله داخل بدن پرنده هست.

      پاسخ
  11. ناصر

    درود بر آقا مجتبی
    دوست عزیز عروس من بالاخره تخم گذاشت وهمشون دارن تبدیل به جوجه میشن یکی از تخم ها پوستش یذره پریده بود اندازه یک چهارم عدس ومن روی پریدگی دوسه لا چسب شیشه زدم به نظر شما تخم خراب میشه لطفا به سوالم جواب بدین .
    باسپاس از زحمات شما دوست گرامی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      چرا؟؟ من اصلا موندم چه دلیلی داشته روی تخمی که میخواد جوجه بشه چسب نواری بزنید! اون چسب رو هر چه سریعتر بدون اینکه اسیبی به تخم وارد کنید بردارید. خب الان جوجه اگه بخواد از همونجایی که شما چسب زدید بیاد بیرون چجوری باید بیاد؟

      پاسخ
      1. تاصر

        تازه رگه خونی بسته داخل تخم ترسیدم اگه جوجه بزرگتر به از جایی که شکسته بود بیشتر ترک برداره چسب زدم به موقع تولدش بکنم یعنی ۲روز مونده از تخم دربیاد

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب با این حال باز هم ممکنه این تخم خراب بشه دیگه شانسیه.
          بهتره اصلا دست کاریشون نکنید و اصلا تخم ها رو نگاه نکنید تا مابقی تخم ها خراب نشه و به پرنده استرس وارد نکنید بدترین کار همینه که دست کنید داخل لونه پرنده و تخم ها رو دست کاری کنید مخصوصا طوطی که ممکنه دیگه روی تخم ها نخوابه و قهر کنه.

          پاسخ
  12. حمید

    سلام من یک جفت یک ساله دارم که جوجه بودن و خودم بزرگشون کردم اینا سه تا تخم گذاشتن که همون اول یکیش رو شکستن بعد از یک هفته دومی رو هم ترک برداشته بود و خراب شده بود الان بعد از ۲۵ روز همون یک تخم رو هم باز نکردن و تخم سیاه شده یکی از آشناها که عروس داشت گف برای بار اول خیلی بعید که تخم رو باز کنن و این تخم هم خراب شده گف بردار تا دوباره بتونن جفت گیری کنن، این کار رو کنم؟! اگر اره، باید چیکار کنم که باز به حالت جفت گیری برگردن؟ ممنون

    پاسخ
    1. Reza

      سلام
      درسته..جفت شما تجربه کافی برای نگهداری از تخم و جوجه رو نداشته..تخم رو بردارید چون دیگه ۲۵ روز جوجه نشده دیگه هم نمیشه ..زودترم باید بر میداشتید..بعدم هفته ای ۲بار سفیده تخم مرغ..اگه مولتی ویتامین دارید هفته ای ۲بار..یا یک قاشق چای خوری عسل در آبخوریشون بریز..به همراه دون همیشگیشون..

      پاسخ
  13. تاصر

    سلام دوست عزیز وقت شما بخیر
    بالاخره باراهنماییهای شما موفق شدم که از عروسام جوجه بگیرم ولی الان یه مشکل دیگه دارم قبلا عروسا همه چی میخوردن سبزی جات تازه .هویج.میوه جات.ولی الان که جوجه هاشون نزدیک ۷روزه دراومده به غیر از تخم مرغ و ارزن وکتان هیچی نمیخورن.چیکار کنم میترسم جوجه ها تلف بشن .گندم پخته شده .ذرت .هرچی که قبلا میدادم الان نمیخورن .بنظر شما من چیکارکنم ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر تلف نمیشن. والدین بهتر از هر کسی میدونن چی برای جوجه هاشون خوبه. شما همه چی رو در اختیارشون بذارید اگه نیاز باشه میخورن. ضمنا همون تخم مرغی که میخورن برای جوجه ها عالیه و با همین تخم مرغم شده راحت جوجه ها بزرگ میشن.

      پاسخ
  14. تاصر

    سلام وقت شما بخیر جناب شهریار جوجه های من ۵روزه متولد شدن من یادم رفته بود از شما بپرسم میتونم به عروسام جوانه گندم بدم بنظر شما برای جوجه ها سنگین نمیشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اتفاقا برای جوجه های تازه بدنیا اومده جوانه تازه گندم – ذرت تازه و یا ذرت آب پز – تخم مرغ آب پز و …. خیلی مفیده.

      پاسخ
  15. ناشناس

    سلام دوستان من یک جفت عروس هلندی دارم که تقریبا یازده ماهشونه و تازه شروع به جفت گیری کردن ولی یه مشکلی هست و اونم اینه که کف قفس جفت گیری میکنن و با این که چوب های خوبی در قفس گذاشتم ولی بازم میرن کف قفس من احساس میکنم اینجوری فایده نداره و نطفه انتقال پیدا نمیکنه به نظرتون چیکار کنم و کاری از دستم بر میاد؟!

    پاسخ
    1. ناشناس

      راسی یه چیزی یادم رف مادم هر چن وقت یه بار تخم میزاره اما کف قفس ن تو لونه و هیچ وقت هم تخمه کامل نبوده پوستش یک بار نرم بود یک بار نیمه صفت و الان هم پوسته به حدی نرم بود که راحت زرده ازش بیرون اومده و جدا هس، آیا اشکال از مادمه!؟

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        سلام
        یازده ماه سن کمی برای تولید مثل عروس هست و ممکنه هنوز به بلوغ جنسی نرسیده باشن!
        تخم بدون پوست و نرم هم مشکل از تغذیه پرنده هاتون و کمبود کلسیومه.

        پاسخ
      2. مجتبی

        سلام
        هفته ای یک روز ( ۲۴ ساعت ) در ظرف آبخوری از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان استفاده کنید تا مشکل تخم پرنده شما برطرف بشه.
        حتما با دامپزشک در این باره مشورت کنید ضمنا اینکه داخل لونه تخم گذاری نمیکنه شاید لونه مناسبی نداره.

        پاسخ
        1. ناشناس

          لونه از جنس ام دی اف گذاشتم خیلی میرن اون تو حتی دیدم گاهی وقتا یک ساعت هم داخل لونه هس و با توجه به این که نر میره داخل لونه و ماده رو صدا میزنه پس لونه رو پسند کرده به نظرم

          پاسخ
          1. مجتبی

            سلام
            اتفاقا لونه ام دی اف اصلا مناسب عروس هلندی نیست این پرنده به لونه ای نیاز داره که کفش گود باشه و همه تخم ها رو یکجا جمع کنه نه لونه ام دی اف و تخت ؟؟؟!!!
            مثلا کوزه – کنده درخت که داخلش خالی شده باشه مناسبه و لونه استاندارد عروس هلندی باید این شکلای باشه و فقط کفش گود و شیبدار باشه و هیچی هم داخلش نریزید.

            پاسخ
            1. ناشناس

              من ازین موضوع اطلاع داشتم و یه تیکه از کف رو بصورت گرد و گود تر از قسمتای ذیگه درست کردم، جفت دیگم داخل همبن لونه ها تخم گذاشتن برای همین برای این جفتمم درست کردم

              پاسخ
              1. مجتبی

                سلام
                اتفاقا بنده هم از همچین لونه هایی استفاده کردم و حتی جوجه هم کشیدم ولیکن استاندارد نیست و درصد موفقیت کاهش پیدا میکنه و حتما باید مثل کوزه کف لونه گود و شیبدار باشه.

                پاسخ
  16. علیرضا

    سلام و عرض ارادت خدمت دوستان نازنین اقا شهریار و داداش مجتبی گل
    من دو روز پیش یه جفت عروس گرفتم که شیش تا تخم هم داشت
    دیشب از محل خریداری شده با ماشین بردمشون خونه اقوام که کسی تو خونه شون نیست و همه مسافرت هستند
    دیشب که بردم ماده خیلی ترسیده بود و نفس های عمیقی میکشید که صداش میومد ولی نر ریلکس بود.
    امروز غروب رفتم سر زدم بهتر شده بود ولی ماده هنوز ازم ترس داشت و حالت تهاجمی میگرفت
    اینم بگم نره میره تو لونه و ماده اصلا به لونه نگاه نمیکنه
    احتمال میدم مادهه غذا هم نخورده بود چون لاغر تر بنظر میرسید
    حالا از شما راهنمایی میخوام لطفا کمکم کنید
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب اول از همه کارتون اشتباه بوده که عروسی که تخم داشته و تخم گذاشته رو خریداری و جابجا کردید. الان هم کار خاصی نمیشه کرد. باید صبر کنید تا به محل جدید عادت کنن. ممکنه ماده از ترس و به خاطر جابجایی دیگه روی تخم ها هم نخوابه و ایشالا باید امید داشته باشید به سری بعد. بعدم چه ماده خوبیه که شش تا تخم گذاشته و باید خوشحال باشید که این جفت رو تهیه کردید. به هر حال کار خاصی نمیشه کرد. وظیفه ماده هست که روی تخم ها بخوابه و زوری هم که نمیشه فرستادش تو لونه. باید صبر کنید تا ببینید چی میشه.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      مبارکتون باشه .
      به احتمال زیاد این تخم ها خراب میشن و نباید جفت رو اینطوری خریداری میکردین.
      بعد چرا بردین خونه ییک از اقوام وقتیکه از سفر برگردن مجددا باید پرنده رو جابجا کنید و باز هم شوک بهش وارد میشه بهتره پرنده رو زیاد جابجا نکنید.

      پاسخ
  17. امیر

    سلام
    یه سوال داشتم
    بنده یک جفت جوجه عروس دارم که امسال اولین تحمشونو گذاشتن اما فقط یک دونه تخم کردن والان پنج روزه کامله که دارن می خوابن
    می خواستم بدونم که گذاشتن فقط یک تخم یکم غیر عادی نیستش که؟؟؟؟
    آیا دلیل بر کمبود چیزی هستش
    یا برای اولین بار عادی هستش؟؟؟؟
    ممنون میشم اگه جواب بدین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر برای اولین بار خوبه و ممکنه اصلا این تخم هم باز نشه ولی بذارید تا اخر زیرش بمونه و تجربه کسب کنه و به خوابیدن روی تخم عادت کنه. اصلا نمیشه گفت غیرعادیه و تجربه اولشون هست. برای دفعه بعد هم در اماده سازی از غذای تخم مرغی و مولتی ویتامین ها استفاده کنید. هم نطفه نر با مولتی ویتامین تقویت میشه و هم با غذای پروتئینی تخم مرغ شاهد تعداد تخم مرغ بیشتری هستید.
      ایشالا سری بعد.

      پاسخ
  18. حمید

    سلام من جفت عروسم برا اولین بار سه تا تخم گذاشتن ولی بعد بیس و پنج روز باز نکردن من هم تخم ها رو برداشتم و غذا تقویتی دادم مثل تخم مرغ و چیزایی که شما گفتید بعد از تقریبا ده روز دوباره تخم کردن ولی این بار یک دونس البته دو روز تخم گذاشتن اولش گذشته من یه مقدار امید دارم تخم دوم رو هم بزاره سوالم اینه که ماده شب ها برای شاید برای ده دقیقه میاد لب لونه وایمیسه و حالت تعجب بخودش میگیره!!! طبیعیه یا یه جای کار مشکل داره؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر هیچ مشکلی ندارن.
      آیا تخم های خراب رو که برداشتین شکستین ببینید داخلش در چه وضعی هست یا خیر ؟؟!!

      پاسخ
      1. حمید

        بله دو تاش که از یه جایی سوراخ شده بود و اصلا جوجه شکل نگرفته بود یکیشم که جوجه داش ولی مرده

        پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *