تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. حسینss

    سلام و خسته نباشید خدمت شما
    گفته بودین تخمها رو بردارم وچک کنم میخاستم بدونم چطور باید چکشون کنم روش چک کردنشونو ب من بگید لطفا و اینکه آیا دیگه امیدی به باز شدنسو نیست؟؟؟و اینکه گفتین وقت تخم گذاری جدیدشونه میخاستم بدونم تا چند وقت دیگه احتمال تخم گذاشتنسونه ممنون میشم

    پاسخ
  2. حسین ss

    سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان عزیز
    من الان متوجه شدم عروسهام یک تخم جدید کردن با تخمها قبلی شده ۴ تا تخم قبلی هم یکیش سنکنین تر از بقیه است و با چراغ قوه که نگاه کردم دوتاش زرده تخم یک طرف جم شده و یکم سیاه چکار کنم بازم میگید تخمهای قدیمشو بردارم؟؟؟؟
    باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تخم ها رو زیر نور باید چک کنید.
      بله حتما تخم های قدیمی رو بردارید چون با این تخم جدید قاطی میشه و پرنده روی همه تخم های جدید و قدیم نمیتونه بخوابه و ممکنه همه رو خراب کنه.
      جالبه پرنده شما خیلی سریع سری بعدی تخم گذاری رو شروع کرده.

      پاسخ
  3. Msetayesh

    سلام خدمت اقاشهریار واقامجتبی عزیز
    عروسای من اصلا میلی به خوردن میوه ندارند مشکلی میشه واسشون؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب در بلندمدت بله و پرنده دچار کمبود ویتامین میشه. میتونید از اب میوه ها استفاده کنید، یا حتی میوه رو با یه غذای دیگه که دوست داره مخلوط کنید و به پرنده بدید.

      پاسخ
  4. محسن

    سلام بر شما دوستان
    الان ۱ماه هست از مدت تخم ها میگذره ولی تا الان هیچ جوجه از تخم بیرون نیامده و روی تخم نامنظم میخوابند و مشاهده جفت گیری دوباره انها شدم ایا تخم هادیگه خراب شده ممنونم از سایت خوبتون@_@

    پاسخ
  5. محسن

    سلام این سری هم تخم ها را شکستم داخلشون جوجه مرده بود دو سری هست که همین طوری میشه ایا پرنده هایم مشکل دارند ممنون میشم راهنمایی کنید’

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه دلیل نمیشه بگید پرنده ها مشکل دارن چون حداقل نطفه دارن و تخم ها بسته.
      چند تا دلیل داره شاید زود تخم ها رو برداشتین و یا رطوبت تخم کافی نبوده و جوجه داخل تخم گیر کرده و یا بنا به دلایلی تخم ها یخ کردن و جوجه ناقص داخل تخم در اثر سرما تلف شده.
      این احتمال هم هست جفت پرنده های شما خواهر و برادر و هم خون باشن یه احتمال دیگه هم هست اینکه برخی بیماری های باعث تلف شدن جوجه در تخم میشن اگر یک تخم رو بدین براتون آزمایش کنن دقیق مشخص میشه از بیماری و یا ضعف نطفه هست یا عوامل بیرونی ولی خب معمولا چون این آزمایشات هزینه بر هست و همجا انجام نمیدن بهتره خودتون همه چی رو چک کنید.
      راستی ممکنه مشکل از لونه باشه ؟؟!!!

      پاسخ
  6. محسن

    سلام دوباره ‘نه من پرنده هایم را جدا خریدم هم خون نیستند ولونه ان اول کوزه بود اصلا داخل نمیرفتند و الان با mdfساختم میرند داخل’فکنم از رطوبت کم هست ‘ممنون ازشما و همکارانتان ‘

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شک نکنید مشکل از لونه ام دی اف هست ؟؟؟!!! عروس ها کف لونه صاف درست نمیتونن از تخم ها مراقبت کنن و همون کوزه خوب بوده و چون اماده نبودن داخلش نرفتن و اشتباه کردین کوزه رو برداشتین.

      پاسخ
  7. محسن

    سلام پس چرا عروس های دیگه داخل لانه mdfجوجه باز میکنند ?و خودتان اون عکس های داخل سایت گذاشتی چین!یعنی الکی هستند!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اونها شانسیه اتفاقا در همین لونه هایی که در تصاویر بالا هست نیز تخم گذاری میکنن ولی دقت کنید کف اینها رو گود میکنن و مخصوص هست ولی ام دی اف کاملا صافه و گودی داخل لونه نیست.
      یا باید لونه استاندارد عروس بخرید که تو بازار خیلی کمیابه و یا از کوزه و کنده خوابیده استفاده کنید تا کف لونه گود باشه و همه تخم ها یکجا جمع بشن این تصاویر لونه های خارجی استاندارد هست پس فقط شکل ظاهری لونه رو نگاه نکنید بلکه داخلش مهمه ضمنا هیچی کف لونه نباید بریزید.

      پاسخ
  8. حسینss

    سلام و خسته نباشید
    عروسهام یکی از تخمهای قدیمیونو خودشو شکستن از تخمهای قدیم دوتا موند و جدید دوتا دیگه گذاشتن گفته بودین تخم قدیمها رو بردارم ولی اصلا نمیزارن به تخمها نگاه کنم چه برسه بردارم همیشه ماده روتخم وقتی هم میاد بیرون نره میره چکار کنم؟؟؟
    واینکه گفتید از روز ۱۸ مرطوب باید باشه هوا زیر قفسشون من آکواریم دارم آیا آب داخل آکواریم باعث رطوبی شدن هوا نمیشه؟؟و اینکه مشکل واس تخمها پیش نمیاره؟؟؟؟
    ممنون از راهنمایی شما و سایت بسیار خوبتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب رطوبت هوا بستگی به محل سکونت و رطوبت هوای محل داره بهتره باز ریسک نکنید و یک ظرف آب داخل قفس برای آبتنی بذارید و یا سینی زیر قفس رو خیس کنید.

      پاسخ
  9. حسینss

    سلام و خسته نباشید خدمت شما عزیزان
    الان که تخم گذاشتن غذا نرم مثل تخم مرغ و ذرت و گندم واسشون بذارم یا نه دیگه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر. نیازی نیست و پرنده سنگین میشه و روی تخم اذیت میشه. زمانی که اخرین تخم رو پرنده گذاشت دیگه تخم مرغ بهشون ندید تا یک روز قبل از اینکه جوجه ها از تخم خارج بشن.

      پاسخ
  10. حسینss

    سلام و خسته نباشید
    امروز از صبح ماده از لونه اومده بیرون و کف قفس ساکتو مظلوم نشسته حتی روی میله های قفسم نمیاد ولی نره رو تخمهاشونه مشکلی پیش نمیاد آیا واسه تخمها و اینکه ماده واسه چی انقدر آروم شده؟؟؟؟
    ممنون از شما و سایت بسیار عالیتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاید داره استراحت میکنه و باز برگرده روی تخم ها معمولا نر و ماده روی تخم ها به نوبت میخوابن .

      پاسخ
  11. حسین ss

    سلام خدمت دوستان گرامی
    ببخشید امشب که نگاه کردم تخمهای عروسمو احساس کردم یک حشره های خیلی ریزی رو تخمها راه میرند اینا چی هستن مشکل ساز نشن چکار باید بکنم ممنون میشم کمکم کنید؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فعلا که نمیشه کاری کرد نهایتا از دامپزشکی حشره کش مخصوص پرندگان خریداری کنید و به بدن والدین بزنید تا زمانیکه روی تخم میخوابن اون حشرات کشته بشن و یا فراری بشن توجه داشته باشید حشره کش رو داخل لونه نزنید.

      پاسخ
  12. ناشناس

    با عرض سلام و خسته نباشید من دو روز پیش ی عروس ماده خریدم از رفیقم ک خودمم ی نر دارم ک هرچی میندازم پیشش میزنه اون ماده ای رو ک خریده بودم انداختم پیشش اونم میزنه ماده از صبح شروع ب جیغ کردن کرده بود در قفسو باز میکرد میرفت اینور اونور مینشست و جیغ میزد شب بود انداختم تو قفسش ی پتو کشیدم روش ک صدا ش دیگه در نیاد ۳ساعت دیگه پتو رو برداشتم دیدم تخم گذاشته زیر قفس لونه هم نزاشته بودم مرهم رفته بود داشت تخمو میشکست برداشتم تخمو گذاشتم لونه بدش دونه رو گذاشتم ته قفس از داخل این ماده رو من دو روزه گرفتم و ۲ ونیم سالشه مولده ولی نرم چهار سالشه ک از اولش چیزی ندیده یعنی ماده ندیده بنظرت ون ماده رو بندازم ی قفس دیگه یا همون جا بمونه چون نر خودم داره میزنه اون ماده رو

    پاسخ
    1. ناشناس

      میخواستم بدونم ماده ب تنهایی میتونه از عهده تخمهایی ک میزاره برمیاد یا ن البته اینم بگم ک انداختم ماده رو پیش نر خودم ک نر هم میزندش بنظرت ون چیکار کنم جدا کنم یا مشکلی نداره آیا تخمهایی ک خواهد گذاشت میتونه ب تنهایی تبدیل جوجه کنه یا ن

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        خیر.
        اصلا این تخم ها نطفه ندارن چون ماده با نر جفت نخورده.
        اگر درگیری دارن فعلا جداشون کنید و در دو قفس نزدیک بهم و جلوی دید هم قرارشون بدین.

        پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خب اشتباه کردین به اینزودی جفتشون دادین باید حداقل یک الی دو هفته در دو قفس جدا از هم ولی جلوی دید و نزدیک بهم قرار میگرفتن و با هم آشنا میشدن بعدا در صورت آمادگی نر و ماده جفتشون میدادین.
      الان هم اگر درگیری شدید دارن باید جداشون کنید.
      ضمنا اون تخم بدون نطفه هست چون هیچ جفت گیری انجام نشده و به این سرعت هیچ زمان با هم جفت نمیخورن.
      این سری باید بی خیال تخم ها بشید تا سری بعد.

      پاسخ
  13. ناشناس

    با عرض سلام این ماده رو ک من گرفتم جفتم داشت ک با اون جفتگیری کرده و الان داره تخم میزاره اونو چون رفیقم بود داد بهم والا نرشم پیشش بود من فقط مادشو گرفتم اونم الان تخم گذاشته وقتی دوستم بهم داد گفت تخم داره تو شکمش گفت با نر من جفت گیری کرده اگه جفت گیری کرده ک تخماش باید نطفه داشته باشه من سوالم از شما این بود ک ماده ب تنهایی میتونه تخماشو تبدیل جوجه کنه چون میخوام از نر خودم جدا کنم نر خودم میزنه و الان میخوام بزارم ی قفس دیگه ماده رو اونیکی تخماشم بزار ه جفتگیری کرده این ماده با نر رفیقم ، رفیقم گفت این آماده تخم گذاری من الان میخوام بدونم ماده ب تنهایی میتونه تخماشو تبدیل جوجه کنه اگه قفسشو جدا کنم بزارم همون جا یا جاش مهم نیس چون فقط ی دونه تخم گذاشته و تخمای بدیم در راهه اونم شب گذاشته بود تو قفس

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اول از همه اشتباست که جفتی که نزدیک تخم گذارین رو جدا کنید. به هر حال به این موضوع کار نداریم و مستقیما سوالتون رو پاسخ میدم:
      بله ماده روی تخم تا اخرین روز میخوابه و اگه جوجشم بیرون بیاد اونها رو تغذیه میکنه. فقط شدیدا ماده فرسوده میشه. گاها هم ماده های جوان تحملشون کمه و وسط کار تخمو ول میکنن یا اونقدر از تخم بلند میشن یا جوجه داری خستشون میکنه که بیخیال میشن. حتی ممکنه جوجه رو بکشن یا موارد مشابه…..

      پاسخ
  14. ناشناس

    شما اینجور فرض کنید ک من اصلا نر ندارم ی دونه ماده خریدم اون ماده هم پیش نرش بوده و جفت گیری کرده با نرش و من اون ماده رو خریدم ک جفت گیری کرده با نر و آوردم تنهاس و این داره تخم میزاره ماده تنهاست آیا ماده ک تنهاست و جفتگیریشم کرده و الان تخم میزاره تنها میتونه تخماشو تبدیل جوجه کنه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله دوست من به تنهایی میتونه تخم ها رو به جوجه تبدیل کنه. یعی نر هم که کنار ماده باشه این ماده هست که روی تخم میخوابه و احتمالا اگه خسته نشه و ماده خوبی باشه تخم ها به جوجه تبدیل میشه.

      پاسخ
  15. زهرا

    سلام من به تازگی (۵ روزه)عروس هلندی ۳ ماهه گرفتم که اولش از دست میترسید دو بار به شیوه گرسنگی دادن از قفس کشوندمش بیرون که بگرده بعد خودشو به درو دیوار اتاق زد و نمیتونست بره داخل قفس منم دلم سوخت گرفتمش گذاشتمش تو قفس و چنان گازی گرفت که یادم رفت عروس دارم :) و اما الان انقد خیره شده که تا دست میبینه میپره گاز میگیره، چطور میتونم اهلیش کنم؟ ناگفته نماند گازاشم خیلی درد داره و خونی میشه احساس میکنم نمیتونم تحمل کنم که بازم گاز بگیره، مرسی اگه راهنماییم کنید.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نیازی به گرسنگی دادن نیست و روش مناسبی برای دستی کردن پرنده انتخاب نکردید گرچه از این روش هم به طور کلی استفاده میشه با این حال روش مناسبی نیست. به لینک زیر مراجعه کنید، دستی کردن طوطی رو به طور کامل و واضح توضیح دادیم. باز سوالی بود همونجا بپرسید
      https://www.onlypet.ir/post-854/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C/
      موفق باشید

      پاسخ
      1. زهرا

        ممنون، الان متوجه شدم که روش مناسبی انتخاب نکردم و خوشحالم که ادامش ندادم، چون باعث میشد عروسم ازم بدش بیا و اهلی کردنش سخت تر بشه. بازم ممنون

        پاسخ
  16. حسین ss

    با عرض سلام و خسته نباشید
    عروس ماده من مدت یکهفته بصورت کامل روی تخمها خوابیده بود خیلی بندرت میومد بیرون الان دو روز از رو تخمها بلند شده و خیلی کم رو تخمها میخوابه ولی نره میره رو تخمها ولی وقتی خسته میشه میاد بیرون و مدت طولانی بیرون هست بخدا نمیدونم دیگه چکار کنم لطفا کمکم کنید یک راه حل جلو پام بذارید
    با تشکر از شما

    پاسخ
    1. AeF

      سلام چند تا دلیل شاید وجود داشته باشه
      شاید دمای اتاق زیاد باشه و جفت روی تخم ها نخوابه !
      شاید چیزی به قفس پرنده خورده و ترسیدن
      شاید هم اگر دست داخل لونه کرده باشین برای تشخیص نطفه دار بودن تخم ها قهر کردن
      منتظر نظراساتید باشید بدرود

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      اگر این مواردی که دوستمون گفت نباشه احتمالش هست ماده خسته شده و بیشتر بیرون میاد و نر جورش رو میکشه معمولا در دمای معمول اتاق موردی پیش نمیاد اما خب هیچ کاری م از دستتون بر نمیاد که انجام بدین پس بهتره هیچ کاری نکنید و صبر کنید ببینید چی میشه آیا تخم ها جوجه میشه یا خیر.

      پاسخ
  17. حمید

    سلام من ی نر ده ماهه دارم ک ی ماه نه ماهه تازه گرفتم براش ب نظرتون زود نیس این کارایی ک گفتین رو انجام بدم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کدوم کارا رو زوده انجام بدین ؟؟؟!!!
      خب نر و ماده رو در دو قفس جدا از هم و جلوی دید هم قرار بدین تا با هم آشنا بشن و هر زمان آماده بودن جفتشون بدین دقت کنید جفت عروس هلندی رو نباید از هم جدا کنید.
      در این سن هم زود نیست برای جفت دادن و اوایل بلوغ هست و اتفاقا اگر آماده باشن راحت تر جفت میخورن فقط در جفت دادن طوطی عجله نکنید بذارید نسبت به هم آشنایی پیدا کنن بعد در یک قفس کنار هم بذارید و جفتشون بدین.
      خواشها سوال تکراری نپرسید سوال بعدی شما رو بنده حذف کردم.

      پاسخ
  18. حسینss

    باعرض سلام و خسته نباشید
    ممنون از راهنمایی شما پس باید توکل کنم بخدا و منتظر بمونم . ممکن بخاطر این باشه که دوتا عروس دیگه تو یک قفس دیگه دارم و درست روبروشونه باشه که رو تخمها نمیره؟؟جنسیت اون دوتا رو نمیدونم از کجا باید بفهمم که نر یا ماده آخه یکدونش هر دو علایم رو داره هم لپش پررنگه که مشخصه نره و هم زیر بالش نقطه های راه راه داره که مشخصه ماده از وجا بفهمم جنسیتسونو؟ راستی تخم اولشونو ۵ گذاشتن ولی مابقی تخمهارو نمیدونم کی گذاشتن بنظرتون چندم جوجه میشن استاد؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز خواهشا سوال تکراری نپرسید و برای دریافت پاسخ صبر کنید بنده سوالهای دیگه رو حذف کردم.
      خب اینکه دقیق بگیم چندم جوجه میشن امکان نداره چون بستگی به ماده داره که چه زمانی کامل روی تخم ها خوابیده باشه.
      خیر ربطی به عروس های دیگه نداره اتفاقا اگر دو جفت در جلوی دید هم باشن بهتر تولید مثل میکنن.
      به رنگ لپ خیلی توجه ای نکنید و اگر مابقی نشانه ها دال بر مادگی هست پس پرنده شما ماده هست و یا هنوز بالغ نشده یک مدت دیگه صبر کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *