تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. محسن

    سلام دوباره عروس هایم دوباره تخم کردن ولی شب هاخیلی می‌ ترسند چراغ هم برایشان روشن میکنم ولی فایدهی نداره چکار کنم ‘

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب نباید شبها چراغ رو روشن بذارید نهایتا یک چراغ خواب خیلی خیلی کم نور تازه همون هم لازم نیست.
      باید قفس در جای کم رفت و آمد و ساکت باشه و آرامش داشته باشن و ربطی به نور نداره اتفاقا نور زیاد در شب باعث استرس در طول روز و خستگی روزانه میشه چون شب پرنده درست نخوابیده.

      پاسخ
  2. حسین ss

    سلام
    اول اینکه شما تو تلگرام گروهی ندارین یا نمیشناسین واسه عروس هلندی بشه توش سوال کرد؟
    دوم من یه جفت عرووس به تازه گی خریدم که سه تا تخم داشتن ولی از وقتی آوردمشون خونمون دیگه رو تخم نخوابیدن به طور ثابت ۱۰ دقیقه میخوابه دیگه نمیخوابه چکار کنم راهنمایی کنید لطفا؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر هرچند مطالب همین سایت رو مطالعه بفرمایید تقریبا همه چی بیان شده.
      خب طبیعیه اگر جفت ها رو جابجا کنید دیگه روی تخم نخوابن پس فعلا اصلا دست کاریشون نکنید و بی خیال این تخم ها بشید و صبر کنید تا مرتبه دیگه.
      هرچند بعید هم نیست همین تخم ها جوجه بشن فقط دست بهشون نزنید و قفس رو دیگه جابجا نکرده و در محل کم رفت و آمد و اروم قرار بدین و خیلی هم چراغ رو روشن خاموش نکنید بذارید روشنایی طبق روال طبیعت باشه.

      پاسخ
  3. حسین ss

    سلام با تشکر از پاسختون آقا مجتبی صاحب قبلیش گفت تخماشون بردارم تا دوباره تخم بذارن اگه بردارم میتونم دوباره بذارمشون سر جاشون یا نه؟
    اگه دوباره بخوان تخم بذارن چقدر (چند روز ) طول میکشه که دوباره تخم جدیدشونو بذارن؟؟
    و یک چیزه دیگه که ماده همش یا ته قفسه یا به میلها چسبیده حتی سمت لونشم نمیره ولی نره گاهی اوقات میره تو لونه و آواز میخونه چکار باید بکنم که ماده دوباره آماده شه واسه تخم گذاشتن؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب به زودی قرار نیست تخم بذارن و یه مدت باید بگذره که به محیط جدید خو بگیرن و مجددا جفتگیری کنن و تخم بذارن.
      نکته: اگه ماده هنوز تخم داشته باشه، مثلا سه تا از چهار تخمشو گذاشته و یکی دیگه باقی مونده حسابش فرق میکنه و ممکنه فردا باز تخم اخری رو بذاره و شما تعجب کنید که چقدر زود تخم گذاشت!
      تخم های فعلی هم بعیده دیگه جوجه بشه. مخصوصا اگه مدت زیادی روی تخم نخوابیده باشن یا تخم ها رو برداشتین و ضربه خورده یا موارد دیگه. بهتر بود اصلا دست به تخم ها نمیزدید و واکنش پرنده ها رو مشاهده میکردید. اگه دو سه روز اصلا روی تخم ها نمیخوابیدن اون موقع تخم ها رو برمیداشتین
      ماده هنوز استرس داره یا شوکه شده از اینکه تخم هاشو برداشتین یا هنوز جا نیفتاده یا شایدم مورد دیگه ای داره که باید برسی بیشتری انجام بشه.

      پاسخ
  4. رضوانه

    سلام ببخشید طوطی کاسکو دارم زیاد به پسته علاقه دارد مشکلی ندارد چون ما به خاطر اینکه به ما عادت کنه و دوست بشه هر زمان طرفش می رویم و ناز می کنیم یا سلام می دهد بهش پسته می دهیم .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام نه مشکلی نداره. اما نباید پسته به عنوان تنها غذای پرنده یا غذای اصلی پرنده قرار بگیره. حتما باید سایر دانه ها، میوه جات، سبزی، جوانه دانه ها و …. هم مورد استفاده قرار بگیره.

      پاسخ
  5. حسین ss

    سلام آقا شهریار ممنون از پاسختون الان پس تخماشونو بردارم تا دوباره آماده شن واسه تخم گذاری آیا؟؟؟
    نره پرهای سر وپشتش ریخته چکار کنم که در بیاد؟؟؟
    و اینکه یک عروس دیگه دارم که یکی از پاهاش ورم کرده و میلنگه چکار کنم که خوبش؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یکی دو روز صبر کنید اگر رفتارش تغییری نکرد بعد تخم ها رو بردارید فعلا عجله نکنید.
      پشت تاج برخی عروس ها کلا تاس هست و موردی نداره اما اگر پر ریزی هم کرده باشه خودشون در میان.
      پای اون پرنده رو باید معاینه کنید و ببینید مشکلش چیه ضربه خورده – عفونت داره – زخم شده – نخی چیزی پیچیده به پاش و …. و از رفتارش بیشتر توضیح بدین بشه راهنماییتون کنیم.

      پاسخ
  6. حسین ss

    سلام و خسته نباشید و عرض ادب با برادران گرامی آقا شهریار و آقا مجتبی
    تشکر میکنم از راهنمایتون و اینکه امروز عروسهام از صبح که نگاشون کردم تا ظهر هر دوشون تو لونشون بودن ولی باز از ساعت ۲ یا ۳ بود اومدن بیرون و دیگه نرفتن تو لونشون دلیلش چیه؟؟
    برای پرهای نره که گفتین فقط پشت تاجش نیست که ریخته روی پشتشم ریخته خیلی زشت شده چکار کنم رست شه؟؟؟؟
    واسه پای اون یکی عروسه پاش پوسته پوسته شده و خشک شده و پوست زیر پاش تازه بنظر میاد یعنی فکر کنم پوست جدید داره در میاره لطفا کمکم کنید ممنون از زحمات بی دریغتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همه چی طبیعیه و دلیل خاصی نداره نگران نباشید فقط دست کاریشون نکنید.
      خب همه پرهای ریخته شده خودشون در میاد و مشکلی نداره فقط با غذای متنوع تغذیشون کنید.
      برای پای پرنده اگر عفونت کرده باشه پماد چشمی تتراسیکلین باید هر روز بمالید به مدت ۵ روز .
      اگر عفونت نکرده و تنها پوست پوست شده باشه به مدت ۵ روز یا از پماد ویتامین آ د استفاده کنید و یا از روغن زیتون. فقط پماد کم بمالید تا توسط پرنده خورده نشه سعی کنید بهش هفته ای یک روز مولتی ویتامین مخصو صپرندگان بدین.

      پاسخ
  7. حسین ss

    سلام و خسته نباشید ممنونم از راهنمایتون اینا فقط صبحها تو لونه میرن و ظهر دیگه کلا تا فرداش بیرونن تخماش بعید میدونم دیگه باز شه درسته؟؟؟چکار کنم زودتر جفت شن تا تخم مجدد بذارن چه غذای براشون بهتر واسه الانشون و اینکه اگه مولتی ویتامین انسانی(کودک) بهشون بدم بده؟؟؟؟اسم مولتی ویتامین پرنده خوب سراغ دارین قیمتش چنده؟؟؟؟دوتا عروس دیگه دارم چندین ماه دسته خودم ولی نمیدونم جنسیتشون چیه هر کیم یه چیزی میگه یکی مگه نر یکی میگه ماده اند یا که جفتن چکار کنم که صددرصد مطمئن شم خیلی هم به هم وابسته هستن تا یکیشونو جدا میکنم اون یکی دیگه بی تابی میکنه و شروع به خوندن میکنه؟؟؟میتونم شماره ازتون داشته باشم تا از تلگرم عکسشونو واستون بفرستم؟؟؟
    ممنونم از لطفی که به من دارین و منو تحمل میکنید و عذر خواهم از اینهمه سوالی که میکنم ازتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله احتمالا تخم ها باز نمیشه مخصوصا اگه شب تا صبح روی تخم ها نخوابن که تخم ها یخ میکنه و مشخصا نباید جوجه بشه.
      جفت بودنشون که احتمالا جفتن و فقط باید امادشون کنید برای تخم گذاری.
      بهترین غذا برای اماده سازی تخم مرغ و هویج رنده شده است. مولتی ویتامین پرندگان هم میتونید بهشون بدید(از نوع انسانی استفاده نکنید خیلی بهتره)
      محبوب ترین و رایجترین ویتامین طیور که اکثر دامپزشکی ها دارن هم ویتالین هست. باز مولتی ویتامین مخصوص طوطی و پرندگان زینتی مثل قناری هم پیدا میشه، معروفترینش رو ویتاکرافت تولید میکنه و قیمت خیلی بالایی هم داره و همه جا هم پیدا نمیشه.
      روش جنسیت عروس هلندی در تالار هست. کار خاصی هم نداره و اگه بالغ باشن میشه تشخیص داد. تو نت سرچ کنید یا تو سایت خودمون و علائم رو تطبیق بدین.
      شماره هم متاسفیم. راه ارتباطی همین سایت هست و در خدمتتون هستیم.
      موفق باشید

      پاسخ
  8. حسین ss

    با سلام خدمت اساتید گرامی
    بنظرتون با شزپرایط پیش اومده تخمها رو بردارم و لونشونو تمیز کنم واسه تخم گذاری مجدد یا نه ؟؟؟؟
    درباره تغذیه بغیر از هویح و تخم مرغ آیا مخلوط ۷ تخم و کندم و ذرت خیس کرده و میوه مثل سیب و کاهو خوبه و تو آمادکیش تاثیر داره یا نه؟؟؟؟؟
    با تشکر از زحماتتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در برداشتن تخم ها حتی اگر خراب شده باشن عجله نکنید ولی خب نباید هم اینقدر تاخیر کنید تا کنار اونها تخم جدید بذاره.
      حتما باید از غذای متنوع استفاده کنید

      پاسخ
  9. نگار

    سلام خسته نباشید
    تازگیا عروس ماده پر های سر عروس نر رو میکنه
    دلیلش چیه
    چیکار کنم اینکارو نکنه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      احتمالا نر آمادگی جفت گیری نداره.

      پاسخ
  10. محسن

    سلام دوباره وخسته نباشید من دیروز حوله خیس بالا ی قفس گذاشتم ولی خیلی میترسند امروز از صبح تا همین الان که پیام دام داخل لانه نمیرند و درضمن حوله را برداشتم ‘

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      میتونید کف قفس رو اب بپاشین یا از دستگاه بخار استفاده کنید. حوله هم خواسته باشید استفاده کنید از همون روز اول باید به قفس اویزون باشه و در زمان مورد نیاز با اسپری اب خیس بشه.
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آقا شهریار کامل توضیح دادن و بنده هم موتفقم و نباید از الان حوله رو بذارید یا باید از قبل باشه تا پرنده بهش عادت کرده باشه و یا باید کف قفس رو خیس کنید نهایتا نشد یک دستگاه بخور ( بخار آب ) روشن کنید و حتی میشه در زمستان کتری و قابلمه آب روی بخاری گذاشت و رطوبت محل رو افزایش داد .

      پاسخ
  11. محسن

    سلام ممنون از راهنمایتان من فکر کردم بعد از ۱۴ روز باید حوله گذاشت پس باید از قبل می‌گذاشتم چرا صبح هانمیخوابند روی تخم ها !

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنده هیچ زمان از حوله استفاده نکردم ولی اگر خواسته باشید باید از قبل بذارید تا پرنده بهش عادت کنه و زمان تخم گذاری نباید پرنده رو دست کاری کنید و بهتره هیچ تغییری صورت نگیره.
      اگر از حوله میترسن باید زود برش دارید و احتمالا به همین دلیل تخم ها هم خراب شده و سرد شدن .
      اگر پرنده همه تخم هاش رو نگذاشته باشه باید صبر کنید تا تخم گذاری تمام بشه و یک مرتبه روی همه بخوابه البته چون فرمودین ۱۴ روز گذشته دیگه این مورد شامل پرنده شما نمیشه.
      اگر محل نگهداری بیش از حد گرم باشه ممکنه کمتر روی تخم ها بخوابن .
      ولی در شرایط عادی اگر صبح ها کلا روی تخمها نمیخوابن دیگه این تخم ها خراب شده.

      پاسخ
  12. حسین ss

    با سلام و خسته نباشید
    من امروز شاهد جفت گیری عروسهام بودم بنظرتون چند وقت دیگه تخم میذارن؟؟ و اینکه الان که جفت گیریشونو دیدم نیاز هست تخمهای قبلیشون باشه یا بردارمشون چون گفته بودین عجله نکنم واسه برداشتنشون؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید بنده رو باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر روی تخم ها نمیخوابن حتما اونها رو بردارید و تست کنید ببینید خراب شدن یا نه.
      زمان دقیق تخم گذاری مشخص نیست دوست عزیز ولی وقتیکه تخم های قبلی خراب شده و دارن جفت گیری میکنن بهتره زودتر تخم های خراب رو خارج کنید تا با تخم های جدید قاطی نشه.

      پاسخ
  13. نگار

    خب باید چیکار کنم ؟؟؟
    عروس نرم پشت سرش کچل شده انقد ماده کنده پرهاشو
    راه حلی چیزی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر درگیری شدید دارن که باید جداشون کنید ولی در دو قفس چسبیده بهم باشن.
      ولی اگر درگیری ندارن باید با غذای متنوع شامل میوه – سبزی – جوانه گندم – ذرت تازه – دانه مخلوط و متنوع تغذیه بشن و حتی تخم مرغ آب پز و کف دریا هم جلوشون بذارید تا نر زودتر آماده بشه و اگر نر و ماده کمبود املاح دارن برطرف بشه و عصبی نباشن.
      بنظرم اومد شاید بدن پرنده ماده کمبود املاح داشته باشه .

      پاسخ
  14. محسن

    سلام من الان همه نکاتی که شما گفتید من انجام دادم ولی چرا این دفعه هم تخم ها راباز نمیکنه؟الان چکار کنم!ممنون میشم جواب بدید’

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      صبر کنید تا کامل از روی تخم ها بلند بشه بعد تخم رو بشکنید ببینید نطفه داره یا نه و از حالت داخل تخم توضیح بدین در خدمتتون هستیم.

      پاسخ
  15. Msetayesh

    سلام وعرض خسته نباشید
    عروسهام امروز چهارمین تخم خودشونوگذاشتن میخواستم لطف کنید بگید ازحالا به بعدخوراکشون چه چیزهایی بایدباشه.ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خوراک پرنده رو در تمام دوران باید ثابت نگهدارید البته نه اینکه فقط یک مدل غذا بخوره نه بلکه رژیم غذایی متنوع شامل دانه مخلوط – میوه – سبزی – جوانه گندم تازه -ذرت تازه – تخم مرغ آب پز و …. همیشه به صورت تنوعی بهش بدین حالا فرق نمیکنه زمستان – تابستان – تخم گذاری و تو لک رفتن و ….
      فقط اگر احساس کردین پرنده ضعیف شده مثلا بعد از گذاشتن همه تخم ها و یا در زمان پر ریزی و …. باید از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان استفاده کنید که اگر در تمام طول سال هر ماه یک روز بهش ویتامین پرندگان بدین دیگه هیچ مشکلی نداره.
      باز برای جوجه ها غذاهای نرم مثل جوانه گندم تازه و تخم مرغ ابپز مفیده.

      پاسخ
  16. آزاده

    سلام. قبل از هر چیز تشکر می کنم از وقتی که می ذارید و جوابای دقیقتون…
    دوستان من دوتا عروس بسیار رام و دستی دارم که مخصوصا نره خیلی باهام مانوسه و اغلب هم تو خونه آزاد هستند. اصلا هم تو فکر جوجه گرفتن ازشون نبودم ولی یه روز دیدم که دارن جفت گیری می کنند منم واسشون یه لونه ی ام دی اف که توش خاک اره ریخته بودم گذاشتم ولی توش نمی رفتند. بعد یه روز دیدم مادهه رفته رو مبل تخم گذاشته. منم تخمو برداشتم گذاشتم تو لونه بعدم با توصیه ی اطرافیان عروس ماده رو به زور کردمش تو لونه و درشو گذاشتم و فقط از یه گوشه بهش نور دادم که نترسه و اون تو بمونه که بعد از یه نصف روز پروژه موفقیت آمیز بود و بعدش دیگه خودش می رفته تو لونش رو تخمش می خوابید. حالا ۳ روزه این طفل معصوم تک و تنها داره رو تخمه می خوابه و نره اصلا کمکش نمی کنه. من می خوام بدونم به نظرتون همون کاری که با مادهه کردمو با نره هم بکنم که اونم بره رو تخمه بخوابه؟
    از نظر تغذیه هم رژیم غذایی خیلی خوبی دارن و به جز این اواخر که مادهه داشت تخم می ذاشت و یکم کسل بود، بقیه وقتا خیلی سرحال و بازیگوش بودن.
    بعدم این که فقط یه دونه تخم گذاشته. منم یه جایی خوندم که پرنده ممکنه دچار تخم ماندگی بشه. یعنی ممکنه این دختره ما هم این جوری شده باشه که دیگه تخم نمی ذاره؟ کاری باید واسش بکنیم؟ طبیعیه که عروس یه تخم بذاره فقط؟ و آیا ممکنه همین یه دونه جوجه بشه؟
    ممنون می شم به سوالام جواب بدید و پیشاپیش از پاسختون ممنونم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما.
      چند تا اشتباه بزرگ داشتین.
      ۱ – لونه ام دی اف مناسب عروس نیست
      ۲ – هیچ چیزی کف لونه نباید میریختین.
      ۳ – جایی که خودش تخم گذاشته لونش هست نه اینکه زورکی اون رو بکنید تو لونه ؟؟؟؟!!!
      ۴ – هرگز ماده ای رو که تخم تو شکمش داره نباید دست کاری کنید.
      ۵ – هرگز با نر این کار رو نکنید.
      خیلی خوش شانس بودین که ماده با این حال روی تخم میخوابه و باید شانس بیارید تخم های بعدی تو دلش گیر نکنن و نچرخیده باشن.
      به فاصله دو روز باید یک تخم بذاره اگر بیشتر شد نگران باشید.
      ممکنه مرتبه اول فقط یک تخم بذاره.
      با همه این اوضاع ممکنه همین یک تخم هم جوجه بشه و ما نمیتونیم چیزی بگیم.

      پاسخ
      1. آزاده

        فرمایش شما صحیح. ولی رو مبل امنیت نداشت و هر لحظه ممکن بود یکی حواسش نباشه و بشینه روش. تو اون لحظه چیز دیگه ای به عقلم نرسید. ولی خدا رو شکر الان می ره تو لونش. حالا به نظرتون الان چی کار کنم؟ خاک اره ها رو خالی کنم؟ لونه رو عوض کنم؟ یا دیگه دستش نزنم؟
        یه چیز دیگه این که دیشب بعد از ۴ روز یه تخم دیگه گذاشت. ممکنه هنوزم تخم تو دلش داشته باشه؟ و این که نره هنوزم نمی ره رو تخما بخوابه..

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          حرفتون رو قبول دارم و صحیح فرمودین بنده هم نگفتم رو مبل خوبه ولی خب دیگه پرنده اونجا رو انتخاب کرده بوده که انتخاب خوبی نبوده و اصلا اونجا این تخم به ثمر نمی رسید ولی باز خدا رو شکر استثناء شده و با جابجا کردن تخم رفته روش خوابیده.
          دیگه هرگز دست کاریش نکنید و صبر کنید ببینید چی پیش میاد انشاالله مرتبه دیگه همه چی رو درست کنید.
          اگر داره تخم میگذاره همه چی طبیعی داره پیش میره و هنوز هم اده تخم تو شکمش داره و تا همه تخم ها رو نگذاره نر و ماده کامل روی تخم ها نمیخوابن.
          پس فقط دست کاریشون نکنید ضمنا قرار نیست هر روز داخل لونه رو نگاه کنید به کل هیچ کاری بهشون نداشته باشید و فقط آب و دونه بدین.
          ضمنا روز ۱۷ -۱۸ بعد از تخم گذاری هم یک ظرف آب جلوشون بذارید تا آبتنی کنن و یا به وسیله دستگاه بخور ( بخار آب ) رطوبت هوا رو بالا ببرید تا اگر تخم ها بستن ، جوجه ها راحت به دنیا بیان و رطوبت تخم ها کم نباشه.

          پاسخ
  17. آزاده

    یه چیز دیگه این که به من گفتن نذارم بیان از قفس بیرون تا عادت کنن رو تخماشون بخوابن. با توجه به این که اینا قبلا بیشتر وقتا آزاد بودن به نظرتون این کار درستیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی به خود پرنده و شرایط قبل داره اگر عادت داشتن خب میان بیرون و باز میرن میخوابن و مشکلی هم پیش نمیاد خود پرنده حواسش هست که تخمش یخ نکنه.
      ضمنا برای عروس باید از کوزه و یا کنده درخت استفاده کنید که گود باشه و همه تخم ها رو یکجا جمع کنه و کف لونه هیچ چیزی نباید بریزید.

      پاسخ
  18. حسین ss

    با سلام خدمت اساتید گرامی
    آقا مجتبی و آقا شهریار گل یادتون هست بنده یک جفت عروس با۳ تخم خریده بودم که بدلیل جابجایی از رو تخمهاشون بلند شده بودن و بصورت کامل رو تخمهاشون نبودن وتا ظهر رو تخمهاشون بودن و بعد کلا تا فردا روزش بلند میشدن….الان ۲ روزی میشه بعد از چند بار جفتگیری که خودم دیدم که انجام دادن تقریبا کلا تو لونشون هستند و فقط واسه غذا و آب میان بیرون آیا اون ۳ تخمی که از قبل بوده والان روشون میخوابند باز میشه؟؟؟ یا که میخوان مجدد تخم بذارن؟؟؟؟من چون شما گفتین تخمهای قبلی رو بر ندارم و عجله واسه برداشتن تخم نداشته باشم تخمهارو گذاشتم سرجاشون بنظرتون باز میشه و اینکه چکاری باید واسشون بکنم ؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایم نید با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظرم اون تخم ها دیگه خراب شده و بهتره بردارید. البته باز تخم ها رو چک کنید. ولی الان وقت تخم گذاری جدید هست.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *