تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. msetayesh

    سلام
    منظورازمولتی ویتامین یعنی همون قطرهad3؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یعنی مولتی ویتامین ؟؟؟؟!!!!! اگر منظور قطره adc بود که میگفتیم خدمتتون مولتی ویتامین مخصوص پرندگان نه چیز دیگه.

      پاسخ
  2. msetayesh

    سلام اقامجتبی
    همونطوریکه گفتید پرنده هاموجدانکردم وگذاشتم به هرحال خودشون باشن امامیخواستم بدونم که من ازیکماه قبل تاحالا که بهشون قطره کلسیم وویتامین میدادم وتخمگذاری نکردن بازهم قطره هاروادامه بدم؟ببخش خداییش خیلی مزاحمتون میشم باسوالاتم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هرچی دوست دارید سوال بپرسید انجام وظیفه هست.
      نه کلیسم رو نباید بیش از اندازه مصرف کنید حتی ممکنه کلسیم زیاد باعث سفت شدن پوسته تخم بشه و ماده نتونه تخم گذاری کنه و حتی اگر تخم گذاری هم بکنه جوجه نتونه از تخم خارج بشه ؟؟؟!!! خلاصه هر چیزی اندازه ای داره نبود ویتامین مضره ، زیاد بودنش هم مضره دقت کنید.

      پاسخ
  3. msetayesh

    یه نفرپرنده هامودیدگفت ماده زیادجالب نیست ولی نرخوب ومستی داری…چطوری میتونم عکس واسه شماارسال کنم تاتظرشماروبدونم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پرنده رو باید از نزدیک دید تا بشه نظر درستی داد و از روی فیلم و عکس نمیشه اما خب دوست داشتین این آدرس اپلود سنتر سایت هست
      https://www.onlypet.ir/upload/user
      راهنمای سایت رو هم جهت گذاشتن عکس مطالعه بفرمایید.
      https://www.onlypet.ir/%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%b1/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%aa/

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کجا ارسال کردین رفیق ؟؟؟!!! عکسی ما ندیدیم.

      پاسخ
  4. msetayesh

    همون ادرسی که دادید…اپلودسنتر دیگه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز اون آدرس آپلود سنتره و فقط برای آپلود عکس هست و قرار نیست همینطوری برای ما ارسال بشه باید لینکی رو که آپلود سنتر به شما میده کپی کنید در محل مورد نظر ؟؟؟!!! گفتم که راهنمای سایت رو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در این تصاویر که پرنده های شما مشکلی ندارن .

      پاسخ
  5. msetayesh

    سلام
    حالا بازهم به نظرشما هیچ اقدامی انجام ندم..بعدازیکماه جفتگیری ورفت وامدزیاد توی لونشون بزارم به حال خودشون باشن؟شما گفتیدجداشون نکنم…نظرتون چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آره بذار به حال خودشون باشن موردی نداره باید بیشتر صبر کنید.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      تا نوروز صبر کنید اگه ماده تخم نذاشت ماده رو عوض کنید. اینجوری کاملا خیالتون راحت میشه.

      پاسخ
  6. کاظم

    سلام ..خسته نباشید.
    من یه جفت عروس هلندی یک ساله خریدم ک با تجربه ان…این نره قبلا دستی بوده واسه همین چسش از ماده یکم کوچکتره..الان این جفترو تو یه جای ۱/۵ در ۸۰ول کردم ک جاشون بزرگ باشه برای تکثیر..
    به نظر شما این جفت میتونن جوجه بیارن؟
    بعدشم اینا همش ساکتن.خیلی کم صداشون در میا چکار کنم مشکلی که ندارن؟
    در ضمن فضلشون سبزه .سفیدم باهاش قاطیه..یکی بهم میگه اگه اینجوری باشه ینی اسهاله راست گفته؟
    بعدش باهم لب رو میگیرن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب مبارکتون باشه.
      اگر نر و ماده هم رو پسند کنن و جفت بخورن خوبه چون ابتدا باید نر و ماده رو در دو قفس جداگانه و جلوی هم قرار میدادین تا با هم آشنا بشن وبعدا جفتشون میکردین اما الان دیگه دستشون نزنید.
      همه چی طبیعیه مورد خاصی در توضیحاتتون نبود و اون فضله سبز و سفید هم طبیعیه و نشانه سلامت پرنده هست کی گفته اسهاله ؟؟؟!!! اسهال اگر باشه که مشخصه فضله آبکی میشه.

      پاسخ
      1. کاظم

        سلام من از پرنده فروشی یه جفت عروس هلندی گرفتم..بهم گفته بالغه..ولی نمیدنم ک راست گفته یا نه..چجوری بفهمم ک بالغه یا نه؟الان یه هفتست ک خریدم جفتشون تو قفس بودن .الان آوردمشون یه جای باز تور زدم ول کردم..بعضی موقع ها کنار همن.بعضی موقع ها هم از هم دور میشن.نیم متر فاصله میگیرن..نوکاشونو بهم میمالن..ماده ساکته.ولی نر در روز یه دقیقه فقط دوتا سوت میزنه دیگه ساکت میشه.
        این تمام چیزایی بود ک تو یه هفته از اینا دیدم..خواهشا جواب تک تک سوالامو بدین باتشکر

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          توی مدت یک هفته نمیشه نظر درستی داد باید صبر داشته باشید حداقل دو هفته تا یک ماه زمان لازمه تا پرنده به محیط جدیدش عادت کنه.
          بلوغ پرنده رو از روی رفتار و یا سنش میشه تشخیص داد اما چون تشخیص سن پرنده خیلی سخته بیشتر از روی رفتار جفت یابی و جفتگیری گفته میشه که به بلوغ رسیدن.

          پاسخ
  7. Msetayesh

    سلام
    دیشب خونه نبودم صبح که اومدم دیدم عروس ماده روی سرش وپشت تاجش خالی شده وپرهاش ریخته حالا نمیدونم کارنره هست یانه….چیکارکنم ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      حالا هر دلیلی که داشته باشه هیچ کاری نمیشه کرد و باید صبر کنید تا پرهاش در بیاد.

      پاسخ
  8. محسن

    سلام، من یک جفت عروس هلندی دارم، ماده خاکستری و نر لوتینو ، بارها دیدم جفتگیری کردند حتی دو بار در روز ،الان یک ماه از اولین مرتبه گذشته ، هر دو مرتبا میرن داخل لانه ولی خبری از تخم گذاری نیست، دلیلش چی میتونه باشه،ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طبیعیه گاهی تا سه ماه و حتی بیشتر این حالت ادامه پیدا میکنه تا اولین تخم گذاری انجام بشه اما بعدا تند تند پشت سر هم تخم گذاری میکنن.
      فقط باید فضای کافی در اختیارشون باشه و ماده درست جفت بخوره.

      پاسخ
      1. محسن

        سلام و ممنون مجتبی جان، فقط منظورت از درست جفت خوردن چیه؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          یعنی اینکه فضای کافی در اختیار نر و ماده باشه تا نر بال و دمش و حتی سرش به قفس نگیره و ماده واقعا جفت بخوره نه اینکه ظاهر جفت گیری داشته باشن.

          پاسخ
  9. محمد

    سلام خواهشن من راهنمای کنید عروس نر خوب حرف میزنه یا ماده هیچ معلوماتی ندارم می خوام بخرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به صورت کلی بگم خدمتتون عروس هلندی سخنگوی خوبی نیست.
      اما در مورد سخنگویی طوطی همه چی بستگی به استعداد همون پرنده و روش آموزش شما داره و هیچ ربطی به جنسیت نداره حالا هر نوع طوطی که میخواد باشه.

      پاسخ
  10. mohama123456

    سلام هر دوتا شون استعداد دارنو حف میزنن

    پاسخ
  11. Msetayesh

    سلام وعرض خسته نباشید
    میخواستم بدونم دلیل طول کشیدن تخمگذاری پرنده هام میتونه عقیم بودن باشه؟ازکجامطمین بشم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر همه چی طبیعیه دوست عزیز اصلا شاید سال آینده تخم گذاری کنن به این زودی نباید در مورد طوطی تصمیم گیری کنید باید صبر و حوصله داشته باشید.
      فکر کن اگر قرار بود به این راحتی تکثیر بشن الان سه تاش رو میدادن هزار تومن ؟؟؟!!!

      پاسخ
  12. Msetayesh

    راستش اقا مجتبی یه جورایی بعدازاین چندماه دیگه ناامیدشدم گفتم شایدعروسهام عقیم هستن… :-(

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه اصلا نا امید نشید از این خبرا نیست باید بیشتر صبر و حوصله به خرج بدین.

      پاسخ
  13. حسین

    سلام من یه نر داشتم آماده بود رفتم یه ماده گرفتم انداختم کنار هم فردا ش دیدم جفتگیری میکنند الان روزی شیش هفت بار اینکار رو میکنند لطفا راهنماییم کنید الان چیکار باید کرد

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      علاوه بر غذای رایجی که روزانه بهشون میدین از غذای نرم تخم مرغی استفاده کنید، جوانه دانه ها رو بهشون بدید و حتما لونه داشته باشن، ایشالا به زودی ماده تخم میزاره.

      پاسخ
      1. حسین

        سلام ببخشید جوانه دانه از کجا باید تهیه کنم چه دانه های باید تهیه کنم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          روش درست کردن جوانه دانه در سایت توضیح داده شده مطالعه بفرمایید.
          معمولا از جوانه تازه گندم استفاده میکنن.

          پاسخ
  14. Msetayesh

    سلام
    یک جفت عروس خاکستریه که باپنج تا تخمه…به نظرتون باعروسای خودم معاوضه کنم یالازم نیست ومنتظربمونم عروسای خودم تخمگذاری کنند؟عکسشونم دارم اگرخواستید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر خوب معامله میکنه معامله کنید البته عروسی رو که تخم داره اگر دست بهش بزنید ممکنه دیگه روی اون تخم ها نخوابه و تخم گذاری بعدیش کمی به تاخیر بیوفته.

      پاسخ
  15. Msetayesh

    سلام ودرود
    عروسهام بالاخره تخم گذاشتند…حالا میخواستم درمورد تغذیشون راهنمایی کنید…ممنون میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچی فعلا با همون روند قبلی ادامه بدین و نباید تغذیه رو تغییر بدین.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      بنده اضافه کنم که فقط اگه تا قبل از تخم گذاری بهشون غذای تخم مرغی میدادین دیگه ندین تا پرنده راحت بتونه روی تخم بخوابه و بیتابی نکنه. کلا غذای سنگین بهشون ندین. روز قبل از تولد جوجه ها مجددا غذای تخم مرغی رو شروع کنید

      پاسخ
  16. Msetayesh

    یکهفته که گذشت بایدچک کنم نطفه داربودنشون رو؟

    کلسیم وad3 روهم ادامه بدم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر باید صبر کنید ممکنه دست به تخم ها بزنید دیگه ماده روی اونها نخوابه پس چه کاریه ریسک کنید فعلا هیچ کاری نکنید تا یا تخم ها جوجه بشن و یا ماده از روی تخم ها بلند بشه و دیگه بیشتر از ۴۸ ساعت روی تخم ها نخوابه بعد دست بزنید در غیر اینصورت نباید دست بزنید حتی اگر ۲۴ ساعت هم بلند شد دست نزنید.
      ضمنا کلسیم و ویتامین رو باید با برنامه مصرف کنید نه هر روز حتی ممکنه پوسته تخم سفت بشه و ماده در تخم گذاری مشکل پیدا کنه و یا جوجه ها داخل تخم گیر کنن ؟؟؟!!! اصلا شاید پرنده اسهال بشه و یا از تقویت اضافی بزنه به سرش و از روی تخم ها بلند بشه و آماده جفت گیری بشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *