تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. نگار

    سلام خسته نباشید ممنون از سایت عالیتون
    دوباره به مشکل خوردم
    عروس نر جدیدا پرهای جوجه هارو میکنه روانی شده
    امروز دیدم جوجه کوچیکه رو کچل کرده بود تغریبا
    الان اومده نشسته رو گوشیم ببینه من چی دارم مینویسم
    حالا چیکار کنم؟؟
    نکنه بزنه کامل همه پرهاشونو بکنه
    من خودم بلد نیستم سرلاکی جوجه هارو بزرگ کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله معمولا همین اتفاق هم میوفته و نر برای جفت گیری مجدد با ماده و تولید مثل مجدد جوجه ها رو میزنه و اگر شدید باشه حتی جوجه ها کشته میشن باید اونها رو نجات بدین حالا روشهای مختلف داره یه زمان به دلیل کمبود غذا جوجه های کوچکتر رو میزنه یه زمان حوصلش سر رفته و باید بیشتر بهش توجه کنید و اسباب بازی داشته باشه اما معمولا دلیل اصلیش همون جفت گیریه که باید جوجه ها رو جدا کنید.

      پاسخ
  2. نگار

    آخه زیاد اینکارو نمیکنه فقط یبار دیدم که پر کله جوجه کوچیکه رو کنده بود چندتاشو
    من بلد نیستم خودم بزرگشون کنم :-(
    چند روزگی دون خور میشن

    پاسخ
  3. نگار

    جوجه ها به ترتیب ۲۸روزه ۲۶ ‘۲۴ روزه هستن
    من از تو لونه اوردمشون بیرون و کف قفس براشون یه جا درست کردم که الان اونجا هستن و لونه رو برداشتم از تو قفس
    اگه لونه نباشه که دیگه عروسا واسه تخم گذاری مجدد که جفت گیری نمیکنن , میکنن؟؟
    چون تولونه دیگه براشون تنگ شده بود از اون تو بیرونشون اوردم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست من
      ۳۵، ۴۰ روز و حتی بشتر طول میکشه تا دون خور بشن باز یه نژاد ممکنه زودتر دون خور بشه یکی دیرتر
      ضمنا نباید نر رو جدا کنید.
      لونه رو هم به نظرم نباید برمیداشتین

      پاسخ
  4. نگار

    اعصابم.خیلی داغونه یعنی هیچ راهی جز جدا کردن جوجه ها نیس
    با جوجه های دیگه کاری نداره فقط کوچیکه :-(

    پاسخ
  5. نگار

    لونه رو دوباره گذاشتم
    نر رو هم گذاشتم دوباره تو قفس خودشون
    خیلی نگرانم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب به نظر من کار خوبی نمیکنید که این همه دست کاریشون میکنید. نهایتا اگه جوجه ها داشتن کتک میخوردن فقط اونها رو جدا و دستی تغذیشون میکردین.
      ضمنا باید ریشه یابی کنید و ببینید دلیل زدن جوجه ها توسط نر چیه. شاید غذای مناسبی دریافت نمیکنه و کمبود غذایی داره.

      پاسخ
  6. نگار

    نه فکر میییکنم دلیلش دخالتای من بود
    حالا دیگه بهشون اصلا دست نمیزنم فقط لونه رو صبح به صبح تمیز میکنم
    بهتره شده دیگه کاری نداره
    تغذیه شون مناسبه خیلی بهشون میرسم
    همش تخم مرغ و برنج بدون روغن و هویج و سیب زمیینی و بعضی وقتا سبزیجات براشون میزارم
    دونه هم ارزن و شاهدونه و تخم کتون و تخمه میخورن البته درصد تخم کتون و شاهدونه خیلی کمه چون مست میکنه زیاد نمیریزم

    پاسخ
  7. نگار

    ماده دیگه تمایلی به غذا دادن به جوجه ها نداره همش مستی میکنه و میره داخل لونه خالی نر هم که باز دیدم پر جوجه هارو میکنه
    نمیتونم اینطوری ولشون کنم جوجه هارو
    اگه بخوام خودم بهشون سرلاک بدم باید چه مخلوطی رو درست کنم و اینکه چند ساعت یکبار باید بهشون غذا بدم ؟؟ این سوالو حتما جواب بدید ممنون میشم چون نمیدونم باید چند ساعت به چند ساعت غذا بدم.بهشون
    سنشون هم به ترتیب ۳۰ روزه ۲۸ و ۲۶ روزه
    ارد سخاری و ارد نخودچی و نخود و لوبیای پخته خوبه؟؟ دستور این.سرلاکو توی کتاب نگهداری عروس هلندی خوندم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      تو سایت تغذیه جوجه طوطی رو سرچ کنید در مورد غذای دستی توضیح دادیم. میتونید تخم مرغ رو با مقداری نان تست و اب یا اب میوه کامل میکس کنید و یه مخطوط یک دست و نرم که چسبنده هم نیست تهیه کنید و با قاشق یا سرنگ به پرنده بدین. از هویج پخته یا سیب یا برخی حبوبات هم میشه استفاده کرد. سرلاک مخصوص طوطی هم میتونید تهیه کنید(از پرنده فروشی یا فروشگاه های انلاین)
      برای تعداد وعده های غذادهی هم زمانی که چینه دان عروس خالی شده باید پر بشه. روزی ۴ تا ۵ بار باید بهشون غذا بدین.
      ضمنا این جوجه ها بزرگ هستن و همراه تخم مرغ و نان تست و سیب یا هویج میتونید دانه ها رو هم میکس کنید. فقط کامل باید میکس و یکدست بشه. کم کم هم سعی کنید دون و اب جلو پرنده ها بذارین تا شروع کنن به غذا خوردن
      ارد سخاری که فکر نکنم مناسب باشه ولی خب نان سخاری و ارد نخودچی و حبوبات و اینجور چیزا مشکلی نیست و استفاده میکنن.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      پست های رو مطالعه کردم و آقا شهریار هم به صورت کامل پاسخ دادن خدمتتون.
      فقط بنده تاکید کنم که نبای داین همه پرنده ها رو دست کاری کنید و همه این مواردی رو که شما فرمودین طبیعی بوده و روندش همینه و الان دیگه ماده به جوجه ها غذا نمیده وآماده تخم گذاری میشه و ادامه غذادهی به جوجه ها رو نر به عهده میگیره پس هیچ چیز عجیبی اتفاق نیوفتاده باز ببینید اگر جوجه ها زیاد کتک میخورن و یا گرسنه میمونن خودتون اونها رو تغذیه کنید البته قرار نیست یک مرتبه هم اونها رو از قفس خارج کنید نهایتا همین جوجه ای که کتک میخوره رو تغذیه کنید و مجددا بذاریدش داخل قفس و یا کلا جداش کنید و بعدا هرکدوم که کتک خوردن جداشون کنید.
      بنظر بنده در این سن ده روز جوجه ها رو تغذیه کنید خودشون دانه خور میشن و خیلی هم کار سختی نیست. شاید بتونید دانه نرم رو با قاشق هم بهشون بدین باز بستگی به خود پرنده ها داره.

      پاسخ
  8. نگار

    وااای طوطی ماده دوباره تخم گذاشته :-( ولی زیاد روش نمیشینه چیکار باید بکنم
    جفتشون ضعیف و لاغر شدن نمیشه تخمار بردارم چون نمیخوام دوباره به این زودی جوجه بدن ولی خب زیاد نمیشینه رو تخما امروز مدت یک ساعت بیرون بودن

    پاسخ
  9. نگار

    اگه تخمارو از زیرش بر دارم ناراحت میشه؟؟

    احساس میکنم ضعیف شده میخوام یکم تقویت بشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه هرگز تخم ها رو برندارید.
      نمیدونم چرا دوستان فکر میکنن پرنده روی تخم بخوابه ضعیف میشه الان خودتون فکر کنید پرنده بخوره بخوابه آیا ضعیف میشه ؟؟؟!!
      اما اگر تخم ها رو بردارید مجددا خیلی زود تخم گذاری میکنه و اینطوری خیلی بیشتر ضعیف میشه و تخم گذاری پشت سر هم و در فواصل کوتاه توان و جون ماده رو میگیره پس دست به تخم ها نزنید.
      ضمنا تا همه تخم ها رو نگذاره روشون نمیخوابه.

      پاسخ
  10. msetayesh

    سلام اقاشهریار
    لونه ای که واسه عروسهام گذاشتم خودشون رفتن اون قسمتی که گودکرده بودم واسه تخمشون روسوراخ کردن منم اززیریه تیکه ام دی اف چسبوندم…میخواستم ببینم امکان داره به همین دلیل باشه که بعدازسه هفته جفتگیری هنوزتخمگذاری نکردن؟لونشون روعوض کنم یا همین باشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر ربطی به سوراخ لونه و قطعه ام دی اف زیرش نداره دوست عزیز .
      باید یک روندی طی بشه تا تخم داخل شکم ماده تشکیل بشه اون وقت لونه هم نداشته باشن تخم گذاری میکنه ولی تا انجام اون روند باید صبر کنید شما ببین فضای قفس مناسب هست و ماده درست جفت میخوره یا نه ابتدا باید جفت بخوره .

      پاسخ
    2. نگار

      سلام دوباره
      جوجه عروسام به خوبی سیب زمینی پخته و برنج و سیب و هویج پخته و ارزن میخورن و چیندوناشون پر میشه ولی تا باباشونو میبینن نمیدونم چرا لوس میشن و همش دهنشونو باز میکنن و غذا مییگیرن از دهن باباشون
      چیکار کنم که دیگه کامل دونه خور بشن و وابسته به باباشون نباشن

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        این موضوع طبیعیه هیچکس غذای مفت رو ول نمیکنه بره خودش غذا بخوره اتفاقا برخی از کتک خوردن هاشون هم به دلیل همین مفت خوریشون هست و پدرشون داره ادبشون میکنه ولی شما باید مراقب باشید زیاده از حد ادب نشن و کشته نشن.
        کم کم که بزرگ شدن بنظر بنده ۴ – ۵ روز دیگه زمانیکه مطمئن شدین به تنهایی میتونن تغذیه کنن جداشون کنید.

        پاسخ
  11. msetayesh

    سلام اقامجتبی
    قفسشونومیخواستم بزرگترکنم اماگفتم چون ازاول توهمین بودن ودارن جفتگیری میکنن ورفت وامددارن توی لونه بهشون استرس واردمیشه وگرنه قفس بزرگ یک ونیم متری واسشون تهیه کردم…ازلحاظ جفتگیریشون هم که خودم دیدم کامل وبی نقصه اما نمیدونم واسه چی بعدازسه هفته جفتگیری هنوزتخمگذاری نکردن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بهتره صبر کنید و عجله نکنید. دیر و زود تخم گذاری میکنن. اگه احتمالا یه مدت طولانی گذشت و تخم نذاشتن جای نگرانی وجود داره.

      پاسخ
  12. msetayesh

    میخواستم ببینم قفس روی زمینه میتونه تاثیری داشته باشه توی روندتخمگذاریشون یانه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر اگر باعث استرس و ترس پرنده نشه مشکلی نداره بنده خودم همینطوری تکثیر کردم ولی خب باز اگر قفس در ارتفاع باشه پرنده بیشتر احساس آرامش میکنه و بهتره.

      پاسخ
  13. msetayesh

    سلام
    یعنی میگیدقفس روتوی ارتفاع بزارم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنده نگفتم قفس رو در ارتفاع بذارید گفتم اگر در ارتفاع باشه پرنده احساس آرامش بیشتری میکنه.
      همه چی بستگی به شرایط محل نگهداری پرنده داره اگر روی زمین باشه و دست کاریش نکنید و در محل پر رفت و آمدی نباشه هیچ مشکلی نداره .اینگونه موارد رو خودتون باید تشخیص بدین.

      پاسخ
  14. msetayesh

    سلام
    عروسهام اگه تاکی تخم نذاشتن جدا وتقویتشون کنم؟درضمن میخواستم بدونم اگه پرنده دیگه ای روداشته باشم وفقط صدای هموبشنون مشکلیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هرگز و هرگز و هرگز نباید جفت عروس هلندی رو از هم جدا کنید مگر یکی رو به موت باشه و یا چه مشکل حادی پیش بیاد تازه در اون شرایط هم باید در دو تا قفس و در نزدیکی هم باشن نه اینکه کلا جداشون کنید.
      ضمنا برای تخم گذاری باید صبر کنید شاید نیاز باشه یکسال صبر کنید پس عجله نکنید.
      – اون صدای پرنده هم که فرمودین هیچ موردی نداره.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      اقا مجتبی کامل توضیح دادن و اصلا جداشون نکنید. قبلا هم گفتم فصل تابستونه و ممکنه عروس ها تولید مثل نکنن و صبر کنید. از نگهداری عروستون لذت ببرین. ایشالا در اینده هم تولید مثل میکنن. اگه تا بهار اینده تولید مثل نکردن نسبت به تعویض عروس هاتون اقدام کنید.

      پاسخ
  15. msetayesh

    سلام
    چوب درخت البالو واسه نشیمنگاه ویااستفاده درخت خزیدن مناسب هست یاخیر؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاخه خوبی رو انتخاب کنید هیچ فرقی نمیکنه نوع درختش چی باشه فقط چوب تمیز باشه و سمی نباشه و یا از گیاهان عجیب و غریب و سمی استفاده نکنید.

      پاسخ
  16. msetayesh

    سلام
    ظرف ابتنی مستی جفت روکم میکنه؟بایدواسشون بزارم یانه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه کی گفته آبتنی کردن مستی رو کم میکنه ؟؟؟!!! اتفاقا پرنده سرحال و قبراق میشه و مستی رو افزایش میده ؟؟!!!

      پاسخ
  17. msetayesh

    سلام
    من دسترسی به نورخورشیدواسه پرنده هام ندارم
    میخواستم ببینم ازچه لامپی بایداستفاده کنم وباچه فاصله ای…تابتونه کمبودنورخورشیدراتاحدودی جبران کنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نیازی نیست فقط روشنایی معمولی اتاق رو داشته باشید کفایت میکنه اما نکته اینه که ممکنه پرنده ها دچار کمبود برخی ویتامین ها بشن که ماهی یک روز داخل ظرف آبخوریشون از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان استفاده کنید این مشکل هم برطرف میشه ضمن اینکه باید تنوع غذایی رو هم رعایت بفرمایید دیگه هیچ نیازی به لامپ مخصوص و نور خاص و غیره ندارید الکی هزینه نکنید چون بیشتر پرنده ها رو اذیت میکنید و یه کار غیر منطقیه و نیازی هم بهش ندارن. مگر چجور اتاقی باشه مثلا انباری باشه که خب اون فرق میکنه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *