تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. نگار

    یعنی صد در صد ماده تو شکمش تخم داره که نر داره لونه آماده میکنه؟

    چه مدت بعد از جفت گیری تخم میذارن؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      صد در صد که نمیشه گفت ولی احتمالش زیاده.
      بستگی داره به خود پرنده از زمانیکه نطفه داخل بدن ماده تشکیل بشه ۱۰ روز برای ساخته شدن تخم وقت لازمه ولی گفتم تشکیل نطفه نه جفت گیری.

      پاسخ
  2. نگار

    شنیدم که نباید به قفس عروس زیاد سر کشی کرد خصوصا زمان جفت گیری و اینا
    میخواستم بدونم از کجا باید بفهمم عروسم تخم گذاشته؟؟
    علایمی هست که ماده یا تر از خودشون نشون بدن ؟ چون یه هفتس که نر دایم تو لونس وقتی میاد بیرون ماده میره تو لونه منم یه بار لونه رو چک کردم تخمی در کار نبود
    از.کجا بفهمم تخم گذاشتن آخه؟؟؟؟!!!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      حالا اونقدرا هم نه که اصلا بهشون هیچ کاری نداشته باشین و یه گوشه بیفتن. میگن نباید زیاد مزاحم شد و دستکاری اضافی انجام داد وگر نه کنترل کردنشون هیچ مشکلی نداره. هر وقت تخم بذان شما ایشالا تخم رو تو لونه میبینین

      پاسخ
  3. نگار

    زیر شکم ماده باد کرده ممکنه تخم باشه؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله احتمالش هست و در این حالت نباید ماده رو دست کاری کنید.

      پاسخ
  4. نگار

    وای فکر کنم تخم گذاشتن صدای قل خوردت تخم تو لونه رو شنیدم
    میتونم الان خاک اره بریزم یا نه ممکنه بترسن؟
    شرمنده من خیلی سوال میپرسم اولین بارمه و اولین باره که بچه هام دارن تولید مثل مییکنن خیلی نگرانم

    پاسخ
  5. نگار

    میترسم خاک اره بریزم بترسن دیگه رو تخم نشینن
    از یه طرفم تخم همش قل میخوره اینور اونور میترسم ترک بخوره یا خراب شه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نیازی به خاک اره یا هیچ الیافی نیست و مطمئنا دستکاری نکنید. باید کف لونه یه گودی داشته باشه تا تخم ها مدام قل نخوره اینور و اونور و تو کودی کف بمونن. احتمالا لونتون مناسب نبوده

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      هرگز هیچ چیزی داخل لونه نباید بریزید مخصوصا الان حتی اگر دست هم به لونه بزنید ممکن هدیگه روی تخم ها نخوابن هیچ کاری نکنید هیچ کاری فقط بذار آرامش داشته باشن.

      پاسخ
  6. نگار

    اتفاقا گودی داره
    مرسی از راهنماییتون خیالم راحت شد

    پاسخ
  7. نگار

    سلام باز من :-D
    اول اینکه پنج روز از اولین تخم که گذاشتن میگذره ولی هنوز زیر دم و بین پاهای عروس ماده باد داره
    باید نگران بشم؟؟
    دوم اینکه اصلا لونه رو نگاه نکردم که بدونم چند تا تخم گذاشتن , معمولا تخم گذاری اول چند تا تخم میذارن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه پنج روز از اولین تخم گذشته قاعدتا دیگه تخمی نباید در کار باشه یا اگه باشه و تخمی گذاشته بشه و ماده هم روی تخم یا تخم های قبلی خوابیده باشه یه اختلاف وحشتناک بین تخم اول تا تخم اخر به وجود میداد. بعید میدونم ۵ روز گذشته باشه و هنوز تخمی در کار باشه. نگران نباشین احتمالا تخم هاشو کامل گذاشته
      تعدادشم معلوم نیست. از یه دونه تا چهار پنج تا. وقتی ماده رو تخم نیست یه نگاه بندازین ببینین چندتاست. زیاد هم مزاحمت ایجاد نکنید که پرنده بترسه یا قهر کنه.

      پاسخ
  8. نگار

    سه تا تخم گذاشته
    جوجه میشن؟؟
    شما تا الان هر چیزی که گفتید اتفاق افتاده
    امروز نلی توی لونه یه لحظه پر پر زد نکنه تخما بشکنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      امیدوارم مشکلی نداشته باشن بهتره دیگه دست کاریشون نکنید و بذارید به حال خودشون باشن و فقط آب و دونه بدین و هیچ کار دیگه ای نکنید. اگر هفته آخر یک آبتنی بهشون بدین و یا کف قفس رو مرطوب کنید برای حفظ رطوبت تخم ها خوبه.

      پاسخ
  9. مینا

    با سلام
    طوطی های عروس هلندی ما ۳ تا جوجه دارن و آخرین جوجه ۳هفته هست که از تخم بیرون اومده اولین جوجه چند بار از لونه بیرون اومده اما آخرین جوجه هنوز خیلی کوچک هست. والدینشون بخاطر غذا دادن و رسیدگی به ۳تا جوجه خیلی ضعیف شده اند اما چند روزی هست که باز جفتگیری میکنن و عروس نر پرهای ماده رو میکنه . تقاضا داشتم بنده رو راهنمایی بفرمایید چون ماده واقعا ضعیف شده.
    با تشکر از مطالب مفیدسایتتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اگر آخرین جوجه سه هفته سن داشته باشه همه چی طبیعیه و ماده نزدیکه که دوباره تخم گذاری کنه پس بهتره جوجه ها رو جدا کنید و با دست تغذیه کنید تا مزاحم تخم گذاری سری بعدی والدین نباشن و والدین هم زیاد ضعیف نشن.
      مخصوصا جوجه کوچکتر رو حسابی تقویت کنید.
      دانه های مخلوط – میوه – سبزی – تخم مرغ پخته – ذرت تازه – جوانه گندم تازه – کف دریا و …. بهشو نبدین و در ماه یک روز در ظرف آبخوری مولتی ویتامین مخصوص پرندگان بریزید تا تقویت بشن و جوجه های خوبی بدن.

      پاسخ
  10. نگار

    سلام خوب هستین
    سه تا تخم گذاشتن که دوتاش دیروز جوجه شد
    فقط خواستم ازتون تشکر کنم
    واقعا ممنون خیلی کمک کردید بهم
    حالا نوه هام به دنیا اومدن من خیلی خوشحالم
    مرسی واقعا سایتتون حرف نداره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهش میکنم خوشحال میشیم در خدمتتون باشیم. مبارکتون باشه.

      پاسخ
  11. نگار

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بگم داخل لونه پر شده از مدفوع جوجه ها چیکار باید بکنم؟
    مریض نمیشن؟؟
    میترسم جا به جاشون کنم بلایی سرشون بیاد یا پدر و مادرش قهر کنن
    راستی جوجه سوم هم به دنیا اومد خیلی عالین خداروشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه مشکلی پیش نمیاد، شما میتونید هفته ای دوبار لونه رو تمیز کنید. الان که جوجه ها تازه بدنیا اومدن چند روز صبر کنید تا یکم بزرگتر بشن و بعد لونه رو تمیز کنید. خود عروس ها هم تو جمع کردن و تمیز کردن لونه تلاش میکنن ولی خب متاسفانه تو لونه های کوچیک و زیاد شدن مدفوع هم خود عروس ها کثیف میشن و هم جوجه ها مدفوع به بدن و پاشون میچسبه و دردسر میشه. اگه لونه عروس ها بزرگ و بیرون از قفس کار گذاشته بشه کنترل جوجه ها و تمیز کردن لونه و همه چی خیلی راحت تر. شما هم به نظرم یکم که جوجه ها بزرگ شدن میتونید لونه رو تمیز کنید. مشکلی پیش نمیاد.

      پاسخ
  12. نگار

    مرسییییییی
    هفته دیگه که میشن ۱۵ روزه تمیز میکنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آره روز ۱۵ خوبه بنده خودم سعی میکنم بعد از ۱۲ و یا ۱۴ روزگی جوجه ها لونه رو تمیز کنم و بعد از اون دیگه هر هفته و حتی هفته ای دو مرتبه میتونید لونه رو تمیز کنید.
      زودتر چون جوجه ها کوچک هستن نباید ریسک کنید و بهتره دست به لونه نزنید چون ممکنه حتی والدین دیگه داخل لونه نرن و جوجه ها رو تغذیه نکنن و در سن پایین تغذیشون با دست هم مشکله پس بذارید جوجه ها کمی رشد کنن و بزرگتر که شدن لونه رو تمیز کنید.

      پاسخ
  13. الهه

    سلام اقا شهریار کمکم کنید
    من الان یه ماده ۵ ماه عروس دستی دارم خیلی دوسش دارم .خیلی دوس دارم یه جفت براش بخرم که جوجه دار بشن چند تا سوال
    عروس های توی بازار عقیم هستن؟ اخه یکی به من گفت اکثرا عقیمن و نمیتونی جوجه بگیری از کجا بفهمیم؟
    دوم جایی خوندم اصلا برای تکثیر عروس از جفت دستی یا رام ستفاده نکنید ؟ ولی من دوس دارم هم رام و دستی باشن و هم تکثیر ازشون کنم
    سوم اگه یه جفت بالغ بگیرم به جای این ۵ ماه ای که دارم میتونن مثل این رفتار کنن چون من رفتار هاشو خیلی دوس دارم و گفتم شاید اگه بخرم دیگه نتونم دستیش کنم یا رفتار هایی که به اون یاددادم به این جفت ها یاد بدم
    لطفا مفصل جواب بدین چون اگه قرار باشه جفت بخرم باید مال خودمو بفروشم و دوس ندارم پشیمون بشم
    (هم میخوام یه جفت دستی داشته باشم هم ازشون تکثیر کنم)

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر عقیم نیستن مگر نژاد های خاص و حتی برخی گونه های هیبریدی.
      شما نژاد های شاخص و اصیل عروس هلندی رو بگیرین راحت تکثیر میشه. برای شروع نژاد خاکستری گزینه مناسبیه و عقیم نیست.
      مشکلی نیست و اونها رو هم میشه تکثیر کرد، فقط متاسفانه به خاطر دستی بود و فضولی خود عروس و دستکاری و مزاحمت های دائمی نگهدارنده به خاطر دستی بودن ممکنه تکثیر موفقیت امیز نباشه.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خیر عقیم نیستن.
      خب میتونید از یک جفت اهلی و دستی هم جوجه بگیرید فقط خودتون نباید زیاد دست کاریشون کنید.
      ضمنا در جفت دادن عروس باید دقت کنید و نمیشه همینطوری نر و ماده رو پیش هم انداخت بلکه حتما باید در دو قفس جداگانه باشن تا با هم آشنا بشن و بعدا که آماده شدن جفتشو نبدین حداقل باید ده روز جلوی دید هم باشن.
      – جفت بالغ و وحشی اگه بخرید سخته اهلیشون کنید ولی شدنیه و باید زیاد براشون وقت بذارید بنده خودم این کار رو کردم و جوجه کشی هم ازشون کردم ولی وقت میبره.

      پاسخ
  14. الهه

    ممنون از رراهنماییتون .فقط دوتا سوال؟
    الان عروس من ماده خاکستریه . ولی هم اواز میخونه هم دو کلمه حرف میزنه چجور تو سایتا زدن که ماده ها توانایی حرف زدن ندارن ؟
    دوم . گفتم ماده خاکستریه دوست داشتم نرش رو زرد کامل بگیریم؟ این نژاد هیبریدی نیست؟ بعد یه ججا خوندم نژاد زرد توانایی حرف زدن و خوندن نداره دقیقا دختر خالم یه نژاد زرد داره نمیخونه دوسالشم هست امام مال من ۵ ماهشه ۲ کلمه میگه
    پس برم بگم چه نوع نژاد زردی بگیرم که اواز بخونه و صحبت کنه ممنون از زحمتتاتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      هیچ فرقی نداره و ماده هم قادر به تقلید صدا هست و بارها تو همین سایت تو گفتگوها گفتیم که فرقی از نظر سخنگویی وجود نداره و بستگی به استعداد پرنده داره. یه ماده از یه نر شاید بهتر هم تقلید کنه و برمیگرده به استعداد پرنده و اموزشی که دیده.
      نژاد زرد کامل هم دقیق نمیدونم هیبریده یا نیست. در مورد حرف زدنش هم باز درست نیست و فرقی نداره و نژاد زرد هم میتونه تقلید صدا کنه.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      در سخن گو شدن و اهلی شدن طوطی جنسیت اون هیچ نقشی نداره خیالتون راحت باشه همه چی بستگی به استعداد همون طوطی شما و روش آموزش شما و وقتی داره که برای طوطی میذارید پس به این حرف ها هیچ توجه ای نکنید.
      ضمنا انواع عروس هلندی از نظر استعداد و اهلی شدن و حرف زدن هیچ تفاوتی با هم ندارن و فقط رنگشون با هم فرق داره ضمنا هیچ مدل عروس عقیمی تا الان ندیدم همینها که گفته میشن عقیم هستن رو دوستان تکثیر کردن و شده و فقط شرایط نگهداریشون چون بد بوده و یا ضعیف شدن گفته میشه عقیم هستن در صورتیکه اصلا به صرفه نیست این پرنده ها رو با این قیمت عقیم کنن چون عقیم کردن پرنده بسیار هزینه بره مگر اینکه شما هم خون رو جفت هم بدین و نتونید جوجه بکشید و مشکل ژنتیکی پیدا کنن مثلا خواهر و برادر و یا فرزند و والد رو نباید به جفت هم بدین چون احتمال جوجه دادنشون ضعیف میشه.

      پاسخ
  15. سعید

    سلام خسته نباشید من یه جفت عروس هلندی دارم که دوسال خریدم ولی پرنده ماده موقع جفت گیری جیغ میزند وپای پرنده نر را گاز میگیرد و حالت فرار به خودش میگیره.لطفا راهنماییم کنید تا جفت گیری موفق داشته باشند.ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اگه طی مدت دو سال بهتر نشده باید این جفت رو رد کنید بره و یک جفت دیگه خریداری کنید.

      پاسخ
  16. msetayesh

    سلام.عروسهای کن الان ده روزه دارن جفتگیری میکنن اما نره بیشترداخل لونشون میره تاماده…کف لونه روهم خاک اره شسته شده وخشک شده ریختم اماهربارخودشون میریزن بیرون دلیلش چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اشتباه کردین کف لونه خاک اره ریختین ؟؟؟!!!
      کف لونه هیچ چیزی نباید بریزید و باید کف لونه و روی چوب و روی کفی خود لونه تخم گذاری کنن همین الان داخل لونه رو کامل تمیز و خالی کنید .
      البته باید لونه مناسب هم داشته باشن مثلا کوزه و یا کنده و یا هرچیزیکه وسطش قوش و شیب داشته باشه تا تخم ها رو در کنار هم نگهداره و پرنده ها به راحتی روی همه تخم ها بخوابن.

      پاسخ
  17. نگار

    سلام خسته نباشید
    عروسای من از وقتی که بچه دار شدن همش میخوان که گچ دیوار بخورن , علاقه ای هم به کف دریا که داخل لونه گذاشتم نششون نمیدن فقط گچ
    چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب از ماسه استفاده کنید. اگه ماسه مخصوص پیدا کردین که چه بهتر و ریسک کمی داره و همه نیازهاشون مثل اهک و کلسیوم و املاح معدنی و …. تامین میشه. اگه نشد هم از ماسه شسته شده و حرارت دیده شده استفاده کنید

      بهتره حتما از گچ دیوار دورشون کنید و سپیا هم در اختیارشون باشه. احتمالا گچ که در دسترس نباشه از سپیا استفاده میکنن.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آقا شهریار کامل توضیح دادن اما اگه شانس بیارید صدف مخصو صپرندگان پیدا کنید خیلی دوست دارن و میخورن ولی خب کمیابه.
      اما همین کف دریا رو با گوشت کوب و یا هرچی دیگه بکوبید و ریز کنید بذارید جلوشون میان میخورن.
      حتما از تخم مرغ آب پز و ذرت تازه استفاده کنید و ماهی یک ۲۴ ساعت جلوشون مولتی ویتامین پرندگان بذارید تا نیازهای بدنشون رو برطرف کنن.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *