تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. imanndf

    اهلی بودن یا نه اهلی کم تر جیغ مزنه عروس های من صبح ها فقط یه کم ازیت میکنن از ساعت ۷ صبح شروع میکنن حرف زدن تازه با هم کل هم میکنن D: جواب هم دیگرو میدن یا بلند تر حرف میزنن
    پرنده ها سرو صدا دارن اگه مشکلتون صداست کاکاریکی بگیر گرون هست ولی صداش کمه

    پاسخ
    1. imanndf

      بله اهلین نرم یکم گوستاخه ولی رو دست میاد ناز میده و صحبت میکنه ماده هم که به عمرم به این تربیت و اهلی و هوش ندیدم طوری که میگرمش تو دستم کاری که هیچ پرنده ای اجازه نمید گازهم که اصلا نمیگیرن و جفتشون رو سرلاکی بزرگ کردم

      پاسخ
      1. اشکان

        ببخشید بیکار نیستم که بشینم همه پست ها و نظراتو بخونم که سوالم تکراری نباشه شما سایت زدی موظفی به سوالات جواب بدی

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          ما هم بیکار نیستیم به شما جواب بدیم و همچین وظیفه ای هم نداریم.
          آدمی که حالش رو نداره ۴ خط مطلب بخونه به درد چی میخوره و اصلا مناسب نگهداری از طوطی نیست.

          پاسخ
  2. اشکان

    سلام دوست عزیز
    اولا واسه عروس نرم که یک سال و نیم سن داره مدت دو ماهه که جفت خریدم ,عروس نر جدیدا میره دم گوشه ماده سوت میزنه و شعر میخونه و گه گاهی دیدم که ماده با نوکش سر نر رو نوازش میکنه ولی نر زیاد بهش اجازه نوازش نمیده و سریع خودشو جمع و جور میکنه , به نظر شما میخوان جفت بشن؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز سوال تکراری نپرسید و برای دریافت پاسخ صبر کنید.
      بله احتمالا باید در آینده جفت بخورن.

      پاسخ
    2. mohammad

      سلام دوست عزیز امکان داره جفت بشن در هفت کمی کافیشه بهشون بده چون باعث تحریک میشه ولی مدت زیادی طول میکشه باید صبر کنی

      پاسخ
  3. mohammad

    سلام از سایت خوبتون ببخشید من یه عروس دارم ۱۱ باره جفت گیری کردن ولی خبری از تخم نیست ایا کافیشه بهشون بدم دوتا مادست ویه نر نر با اون یکی جفت شده چرا تخم نمیزارن ممنمون میشم پاسخ بدید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب به این سرعت قرار نیست تخم گذاری کنن باید صبر کنید از زمانیکه نطفه داخل بدن ماده تشکیل بشه ۱۰ روز زمان میبره تا اولین تخم رو بذاره.
      ضمنا یک نر رو در کنار دو تا ماده قرار دادین اگر اینطور باشه خیلی اشتباه بزرگی کردین و نمیشه از این شوخی ها با عروس هلندی بکنید و اگر این ماده تخم بذاره اون یکی ماده کشته میشه و حتما کتک ناجوری میخوره پس باید ماده تنها رو حتما جدا کنید و ردش کنید بره چون تنهایی هم دپرس میشه و تلف میشه خلاصه اینکه این ماده جونش در خطره حالا ما گفتیم.
      برای تخم گذاری هم اصلا عجله نکنید ممکنه دو سه ماه همینطوری باشن ولی شروع کنن به تخم گذاری دقیق میتونید زمان تخم گذاری های بعدی رو حدس بزنید ولی برای اولین مرتبه زمان بیشتری لازمه و اصلا شاید هنوز جفت ها به صورت کامل بالغ نشده باشن ؟؟؟!!!
      ضمنا درباره کافیشه باید خدمتتون عرض کنم که مفیده ولی خب هم چربه و هم سرد پس زیاده روی نکنید یه معجون دیگه ه مبنده خدمتتون معرفی میکنم کافیشه رو که همینطوری قاطی ارزن درشت و بذر قناری و …. قاطی کنید اما به صورت جداگانه و در ظرف دیگری مقدار کمی شاهدانه + تخم کاهو بریزید عروس ها عاشق این دونه ها هستن و هر دو برای تحریک و نطفه مفید هستن اما زیاده روی در اون باعث سوختن نطفه میشه مخصوصا شاهدانه اگر زیاده روی کنید هم خیلی گرمه و پرنده میره تو لک و هم نطفه رو میسوزونه پس در کنار تخم کاهو مصرف کنید که تخم کاهو سرده ضمنا زیاده روی در تخم کاهو خیلی موردی نداره و باید خیلی بیش از اندازه مصرف بشه تا اثر سوء بذاره و نطفه رو خراب کنه اما مصرف مناسبش نطفه رو زیاد میکنه کافیشه هم مثل تخم کاهو هست اما با خواصی دیگه و بنظر بنده قدرت کمتر تحریک کنندگی.
      ذرت تازه و یا دانه ذرت خیس خورده و حتی پخته برای نطفه مفیده ذرت روی داره خیلی مهمه مخصوصا برای پرندگان در اسارت.

      پاسخ
  4. نگار

    سلام خوب هستید ممنون از سایت خوبتون
    من یه سوال داشتم
    راستش عروس نر من یکساله که با ما زندگی میکنه و شدیدا به من وابستس , حدود سه ماه پیش براش یه ماده گرفتم
    نر یکسال و ۱۰ماهشه و ماده ۹ماهشه
    جدیدا عروس نرم میره پیش ماده و دم گوشش شروع میکنه به سوت کشیدن اونم با ریتم خاصی, ولی به ماده اجازه نمیده که بیاد سمتش چرا به نظرتون ؟؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      نظر خاصی نمیشه داد. اگه نر میره کنار ماده و واسش اواز میخونه و دعوا نمیکنن میخواد ارتباط برقرار کنه و حتی جفت بشه اما مشکل اینجاست که سن ماده کمه و فعلا باید صبر کنید تا به بلوغ کامل برسه. بعدم الان سه ماهه که ماده و نر کنار هم دیگه هستند یا به تازگی کنار هم قرارشون دادید؟ به هر حال این عروس ها اختلاف سن دارن و نرتون بالغه و ماده هنوز به بلوغ نرسیده و مشکل الان اینجاست.

      پاسخ
  5. نگار

    راستی یادم رفت بپرسم براشون لونه بذارم؟؟
    یه نفر میگفت اصلا تا جفت گیریشون رو ندیدی براشون لونه نذاره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      لونه رو بذارید. اصلا این مورد برای عروس صدق نمیکنه. اون واسه قناریه. واسه عروس و مرغ عشق میتونید تو فصل جفتگیری و تولید مثل لونه رو بذارید و مشکلی نیست و نیازی نیست جفتگیریشون رو ببینید. ضمنا اگه سن عروس ماده رو درست گفته باشید و از سنش مطمئن باشید این پرنده بالغ نیست و چه لونه رو بذارید و چه نذارید تخمی هم در کار نخواهد بود. عروس رو از سن یک و نیم تا دو سالگی و بیشتر جفت میدن و عروس ۹ ماهه هنوز به بلوغ کامل نرسیده

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      با آقا شهریار موافقم پس شما لونه رو بذارید و خیلی هم دست کاریشون نکنید ضمنا خیلی هم اذیتشون نکنید چون برای شروع شما نمیتونید جفت گیریشون رو ببینید و باید خیلی عادت کنن تا جلوی شما جفت گیری کنن پس بذار به حال خودشون باشن بعدا از رفتارشون متوجه میشید جفت خوردن یا نه پس بنظر بنده اصلا نگران نباشید همینکه با هم درگیری ندارن همه چی عالیه حالا شاید تخم گذاریشون کمی زمان ببره که این مورد هم طبیعیه.

      پاسخ
  6. نگار

    ممنون که پاسخ دادین
    سه ماه رو پیش هم بودن
    خب من لونه رو گذاشتم حالا همش سر اینکه کی بره تو لونه دعوا میکنن با هم عین دوتا بچه پنج ساله که سر تاب بازی دعوا میکنن همش تا نر میره تو لونه ماده میره بیرونش کنه و برعکس

    چند بار دیدم که ماده وقتی که نر براش اواز میخوند دمش رو میداد بالا و بدنشو میاورد پایین و جیرجیر میکرد اینکارش چه معنی میده؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      یه لونه دیگه هم بذارید. کلا عروس ها و طوطی ها به جاهای تاریک و شکاف و قوطی و این چیزا علاقه دارن. طوطی اهلی که تو خونه ازاد باشه مثلا یه کشو بازم ببینه سعی میکنه بره داخلش و با خودش حال کنه. شما یه لونه دیگه هم بذار برای ماده. چون سن ماده کمه خدمتتون گفتم و قرار نیست به این زودی تولید مثل کنن وگر نه همون یه لونه رو باید بذارید که نر و ماده هر دو به لونه عادت کنن و بعدم ماده تو همون لونه تخم بذاره. اما الان که سر لونه دعوا میکنن و جفت نخوردن چه کاریه. ده تا لونه اصلا بذارین واسشون. هر وقتم بخوان جفت بخورن و تولید مثل کنن یه لونه رو انتخاب میکنن و مشکلی نیست.
      موفق باشید

      پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اوه تو قفسن!!!. خب پس ولش کنید و یه لونه دیگه لازم نیست و فضای قفس گرفته میشه(البته اگه قفستون کوچیک باشه که ظاهرا هست). به نظر من به حال خودشون ولشون کنید و اگه درگیری شدیدی ندارن کاری به کارشون نداشته باشید. ایشالا کنار هم بالاخره جفت گیری میکنن. چون فرمودید سن ماده ۹ ماهشه و نر یک سال و ده ماه این اختلاف سن و مخصوصا اینکه ماده هنوز به بلوغ کامل نرسیده یکم ممکنه دردسر درست بشه و به این زودی خبری از تخم گذاری و تولید مثل نباشه

      پاسخ
  7. نگار

    مرسی از راهنماییاتون
    شما بهترین سایت پرندگان رو دارید

    پاسخ
  8. داود

    سلام
    میخاستم بدونم از اولین جفت گیری عروس هلندی تا گذاشتن تخم چند روز باید بگذره
    عروس هلندی من الان حدود ۱۲ روز از جفت گیری شون میگذره
    نر از ماده بیشتر به لونه تردد داره
    گاهی با هم داخل لونه میرن
    مرسی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      زمان دقیقی وجود نداره. با این حال اکثرا بعد از جفتگیری ۱۵ تا ۲۰ روز زمان نیاز دارن. ضمنا فقط یکبار جفتگیری نمیکنن و شاید اون یکبار رو فقط شما دیدید. به هر حال تردد نر و ماده داخل لونه هم نشونه خوبیه و ممکنه ماده همین روزها تخم بذاره. مهم نیست کی بیشتر تو لونه میره و کی کمتر. همین که هر دو داخل لونه برن و بیان عالیه و معلومه همه چیز خوبه

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      با آقا شهریار موافقم و باید صبر کنید دوست عزیز حتی ممکنه چند ماه زمان لازم باشه اما از زمانیکه نطفه داخل بدن ماده شکل بگیره تا تشکیل تخم ۱۰ – ۱۵ روز زمان لازمه ولی گفتم از تشکیل نطفه نه از جفت گیری ؟؟!!

      پاسخ
  9. حمید

    سلام مدیر عزیز خسته نباشی.من یک جفت عروس هلندی دارم که تازه تخم کردن اما فرداش تخمشون رو از کوزه انداختن پایین.دلیلش چیه؟و اینکه امکان داره هنوز اون تخم تبدیل به جوجه بشه؟خیلی ممنون.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      یا دستکاریشون کردید و به تخم و لونشون دست زدید، یا تخم ها پوچ بودن و از روی مستی ماده و بدون جفت گیری تخم رو گذاشته و به شکل غریزی چون فهمیده تخم ها پوچه انداخته بیرون و به زودی مجددا تخم گذاری میکنه یا بار اولشونه و تجربه کافی ندارن، یا به اشتباه این اتفاق افتاده و مثلا لونشون مناسب نبوده که اتفاقا کوزه هم گزینه خیلی مناسبی نیست که استفاده کردید و یا بی احتیاطی کردن و …. دلیل زیاده و معلوم نیست عروس های شما به چه دلیلی اینکار رو انجام دادن! رو این تخم ها هم نمیخوابن که بخواد جوجه بشه. شما تخمو بذاری تو لونه هم احتمالا باز بندازن بیرون و میتونید تست کنید.

      پاسخ
  10. hzs

    سلام اقا من یه مشکل دارم اونم اینه که عروس های من تقریبا به مدت ۲ هفته هر روز جفت گیری کردن اخرش امروز فهمیدم یه تخم گذاشتن به نظرتون عادیه یا مشکلی چیزی داره؟ چون عروس تعداد زیاد تخم میزاره.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ممکنه تو روزهای اینده تخم های دیگشون رو بذارن. یعنی اینجوری نیست که همون روز اول چهار یا پنج تخم رو پشت سرهم بذارن

      پاسخ
      1. hzs

        خب تو پست های بالا گفته بودین بعد از اولین تخمگذاری میشه بقیه رو حدس زد این عروس منم دیروز تخم کرده به نظرتون چند روزه تموم تخماشو میذاره؟
        در ضمن در بهترین شرایط و بدترین شرایط تعداد جوجه ها چند تا میشن؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب فردا یا پس فردا باز تخم گذاری میکنه.
          کمترین هیچی جوجه و یا یکی بیشترین هم پنج تا.

          پاسخ
          1. hzs

            خب به غیر از عقیم بودن نر که به نظر من نیست چون خاکستری هست چی باعث میشه جوجه اصلا ندن یا یکی بدن
            در ضمن اینم بگم اولین تخم گذاریشونه و یک و نیم سال دارن و ماده وقتی رو تخم میشینه انگار فقط بالا سرش وایمیسته اصلا پر هاش به تخم نمیخوره به نظرتون ایرادش چیه از بی تجربه بودنش؟

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              تغذیه نامناسب و عدم امادگی نر یا ماده، بی تجربگی نر و ماده تو جفتگیری، کهولت سن یا مشکلات ژنتیکی و مادرزادی و چنین مواردی ……
              در مورد ماده که بالای تخم نگهبانی میده یا میخواد تو روز اینده تخم بذاره و بعد روی همشون بخوابه که خیلی هم عالیه و قدر این ماده رو باید دونست یا اینکه هوا گرمه و نیازی نیست روی تخم بخوابه و فقط نگهبانی میده.

              پاسخ
              1. hzs

                خب من یه دو هفته ای بود که نمیتونستم رسیدگی کنم و بهشون غذا بدم شاهدونه کتان و ارزن مخلوط کردم دوهفته فقط اونو میدادم البته بهشون ویتامین هم دادم درضمن قبلا رژیم غذایی غنی داشتن فقط همین دو هفته اینطوری شد که جفت گیریشون هم تو این ۲ هفته اتفاق افتاد به نظرتون مشکلی پیش نیاد؟
                راستی یه سوال دیگه من ۶ ماهه که اینا رو دارم و برخی اوقات میبینم نر گرد شده کز کرده یه گوشه نشسته و از همون اول اینطوری بود البته همیشه اینطوری نیست بعضا اینطوره و ماده هم از همون اول وزنش نصف ورزن نره هست و فکر میکنم یا نر چاقه یا ماده لاغر.
                یه سوال دیگه هم اینکه چند درصد احتمال داره که مشکلات ژنتیکی باعث مشکل در تکثیر بشه؟و چند درصد طوطیان مشکل ژنتیکی و مادرزادی دارن؟
                و فکر نمیکنم که عدم آمادگی باعث بشه چون چند ماه پیش که لونه گذاشتم نر آواز میخوند ولی ماده توجهی نمیکرد بعد از اون مولتی ویتامین و غذا های مقوی در رژیم غذایشون استفاده کردم که فکر میکنم آماده شده ماده.
                البته اینو هم بگم که هنوز ۲ روزه تخم گذاشته و من اینقدر نگرانم :) فقط به خاطر ۲ هفته بی توجهیم که بخاطر کمبود وقت شد.
                در ضمن چرا باید قدر ماده ای رو که رو تخم نمیخوابه تا تخم گذاریش تموم شه و بعد بخوابه رو دونست؟
                و یک سوال دیگه اینکه عروس در هر سال چند نوبت ودر هر نوبت چند تخم میگذاره؟
                و آخرین نکته اینکه دمای اتاق در ۲۴ ساعت بین ۳۰ تا ۳۵ درجه نوسان داره که خیلی کم پیش میاد روز ۳۵ و شب ۳۰ باشه اکثرا ۳۱ تا ۳۴ نوسان پیدا میکنه به نظرتون به علت گرم بودن ماده نمیشینه یا این دما برای تخم ها کمه و باید گرم تر بمونن؟

                پاسخ
                1. hzs

                  در ضمن یه سوال دیگه ذهنمو مشغول کرده
                  در یه بخش از سایتتون خوندم دقیقا یادم نیست ولی نوشته بودین اگر یه چیزی رو بیش از حد بخورن پوست تخما سفت میشه و باعث مردن جوجه در تخم میشه و الان که فکر کردم متوجه شدم کف دریا کلسیم داره و باعث میشه تخما سفت شن و عروسای من از همون روز اول که خریدمشون کف دریا تو قفسشون دارن به نظرتون مشکلی پیش نیاد؟ و اگه مشکلی باشه راه حلش چیه؟ اگر مشکل بوجود اومد میتونم روز ۲۱ خودم تخما رو باز کنم؟ چقدر میتونه جوجه در روز تولد توی تخم دوام بیاره؟

                2. مجتبی

                  سلام
                  هرگز دست به تخم ها نزنید و کف دریا هم مشکلی نداره اون مورد که شما مطالعه کردین مصرف بیش از اندازه تخم مرغ وده ن هکف دریا ضمنا تخم رو باز کردن یعنی کشتن جوجه و خراب کردن ما بقی تخم ها.

                3. مجتبی

                  سلام
                  خب تغذیه موردی نداره.
                  – اون حالت نر و ماده هم طبیعیه فقط ماده رو بیشتر تقویت کنید و جوانه تازه گندم بهشون بدین.
                  – ۱۰۰ در صد ژنتیک روی جوجه ها تاثیر داره و موثر هست. اینکه چند درصد طوطی ها مشکل ژنتیک دارن میتونم بگم هیچ درصد فقط بشرط اینکه هم خون رو بجفت هم ندین یعنی خواهر و برادر و یا فرزند و والد نباشن.
                  – برای این باید قدر این ماده رو بدونید چون همه تخم ها هم زمان جوجه میشن و اگر روی تخم اولی بخوابه اون تخم زودتر جوجه میشه و بقیه جوجه ها بینشون اختلاف سنی به وجود میاد و همین یکی دو روز باعث میشه جوجه بزرگتر غذای اونها رو هم بخوره و اونها همگی تلف بشن.
                  – بستگی به خود پرنده داره عروس داشتم سالی دو مرتبه تخم گذاشته عروس هم داشتم بلافاصله بعد از بیرون اومدن جوجه ها از لونه باز تخم گذاشته – هیچ مشکلی نیست نگران نباشید.

                4. hzs

                  همین الان متوجه شدم که یکی از تخم هارو بیرون از لونه انداختن برداشتم نگا کنم دیدم شکستع و کف لونه هم یخورده بیش از حد تخم مرغی شده نگاه که کردم دیدم اون یکی رو هم خودشون سوراخ کردن این چه معنی میده؟ ممکنه از اینکه اولی شکسته از ناراحتی یا استرس اونیکی رو هم شکسته باشن؟

                5. مجتبی

                  سلام
                  چند تا دلیل مختلف داره .
                  اول اینکه شما اونها رو دست کاری کردین و باعث شکسته شدن تخم شدین همینکه نگاه کردین ممکنه پرنده ترسیده و از لونه پریده بیرون و تخم ها ضربه خوردن.
                  دوم اینکه ممکنه ایراد از لونه باشه .
                  بعدش به خود پرنده شک کنید.

                6. hzs

                  نه به هیچ وجه دستکاری نکردم فقط چندبار نگاه کردم اونم لونشون سفالیه توش دیده میشه واسه اون یکی از تخما با برخورد ظربه شکسته بود ولی دوتای دیگه رو سوراخ کرده بودن و فکر کنم مقداری از سفیده اش رو خورده بودن
                  مشکلشون چیه؟
                  درضمن من تخم های شکسته رو باز کردم تو هیچکدوم از اون ۳ تا نطفه نبود یعنی دقیقا مثل تخم مرغ بود سفیده و زرده بود و هیچ نطفه ای نبود ممکنه مشکلی داشته باشه؟

                7. مجتبی

                  سلام
                  ممکن هست املاح بدنشون کم شده باشه و یا متوجه شدن تخم ها نطفه ندارن اونها رو دور ریختن.
                  شما بهتره یک ۲۴ ساعت در ظرف آبخوریشون مولتی ویتامین مخصوص پرندگان بریزید.
                  ضمنا تخم مرغ ها معمولا نطفه دارن و احتمالش هست تخم پرنده شما نیز نطفه داشته و شما ندیدین.

                8. hzs

                  خب نطفه چه رنگیه قرمز نیست مگه؟

                9. مجتبی

                  سلام
                  نه دوست عزیز نطفه اصلا قرمز نیست کی گفته قرمزه ؟؟!!
                  شما تخم مرغ رو بشکنید و اون لکه سفید رنگی که روی زرده وجود داره نطفه هست.
                  اگر نطفه ببنده و گرم بشه کم کم رگه های خونی در اون پیدا میشه و اون قرمزی برای رگ های خونی هست نه خود نطفه.
                  زمانی اون خون به وجود میاد که پرنده چند روزی روی تخم ها خوابیده باشه و یا هوا خیلی گرم باشه و نطفه به قولی ببنده.

  11. نگار

    سلام خسته نباشید
    ممنون از سایت عالیتون
    یه سوال داشتم
    ممکنه عروسام با هم معاشقه نکنن یعنی نوک تو نوک نشن و به هم عشق نورزن ولی عمل جفتگیری انجام بدن؟؟؟
    من چند دقیقه پیش دیدم که عروسام جفت گیری کردن ولی اصلا با هم عشقولانه نیستن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      شاید در خفا انجام میدن. شوخی!
      اره هر چیزی امکان داره، مگه نمونشو خودتون ندیدید؟! طوطی ها اصلا عجیب و غریبن. من یه مدت دو تا عروس ماده داشتم با هم جفت شده بودن و بجز جفتگیری که هر دوشون خم میشدن و کسی نبود سوارشون بشه ولی بقیه رفتار جفت رو داشتن!
      عروس های شما هم اگه جفت گیری کردن، نوک به نوک هم میشن و همدیگه رو هم نوازش میکنن و حتما شما ندیدید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بله میشه دقیقا یه جفت عروس داشتم چند سال پیش بنده بودن هیچ وقت نوک به نوک نشدن ولی تخم و جوجه میدادن و فقط اگر از هم جداشون میکردم آره اینقدر سر و صدا میکردن و بعدا که هم رو میدین یه خورده نوک به نوک میشدن و سر هم رو نوازش میکردن اما در شرایط عادی انگاری با هم غریبه بودن فقط جفت گیری میکردن و تخم و جوجه میدادن.

      پاسخ
  12. نگار

    میترسم عروسام با هم جفت نشن
    خیلی وقته دارمشون ولی عروس نر فقط میاد پیش من اصلا به نامزدش محل نمیده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیلی ببخشید نگرانی شما بی مورده چون قبلا فرموده بودین دیدین که جفت گیری کردن حالا چطور نگرانید جفت نخورن پس الان اینها اگر جفت نیستن پس چین ؟؟؟!!! خیالتون راحت جفتن حالا میاد طرف شما دلیل نمیشه جفت نخوره ؟؟؟!!!

      پاسخ
    2. نگار

      سلام
      ببخشید من تغریبا سه ماه پیش یه جوجه عروس هلندی دیگه خریدم که تازه از دونخور شده بود,
      الان پیش گلی (نر) و نلی (ماده) هستش ولی تو یه قفس جدا ولی کنار همه قفساشون , همونطور که قبلا گفتم گلی و نلی اصلا با هم کاری ندارن همش گلی پیش من میاد , حالا جدیدا نلی میره پیش اون یکی عروس جدیده و هی سرشو میخارونه و اون عروسه هم هی براش مستی میکنه و سوت میزنه با اینکه کوچولو هستش
      حالا میترسم که نلی و اون عروس جدیده با هم بریزن رو هم . یعنی ممکنه تو این سن با هم جفت بشن اون دوتا؟؟؟

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        ممکنه با هم خوب باشن ولی اینطوری نیست که جفت بشن و تولید مثل کنن چون اون یکی هنوز جوجه هست و باید بالغ بشه و حداقل ۷ – ۸ ماه و حتی یک سال به بالا سن داشته باشه حالا چون جوجه هست فعلا با هم کنرا اومدن اما بنظرم اگر رابطه خوبی با هم دارن اصلا دست کاریشون نکنید.

        پاسخ
        1. نگار

          آخه من میخوام گلی با نلی جفت بشه نه با اون جوجه
          تاااازه دیشب صدای جفت گیری شنیدم
          اگه صدای ریز خوندن و مستی کردن ماده بیاد و صدای پرهاشون که انگار به هم مالیده میشه و بعدش صدای نفس نفس زدن نر بیاد یعنی داشتن یه کاری میکردن , خیلی هم مخفیانه بود من اصلا نمیدیدمشون چون دور قفس پارچه بستم

          پاسخ
          1. شهریار (onlypet.ir)

            سلام
            اگه میخواین نلی و اون یکی که اسمش گلیه با هم جفت بشن و از نر و ماده بودنشون هم اطمینان دارین دیگه این عروس جوجه تو معرض دید این دوتا چیکار میکنه؟ بهتره این جوجه کاملا جدا بشه و هیچ دیدی هم نسبت به هم نداشته باشن و صدای هم رو هم حتی المکان نشنون و این جوجه رو یا دستی کنید یا یه غروس جوجه دیگه بگیرید و کنارش نگهداری کنید
            حالا برمیگردیم به قفس نلی و گلی. اگه نر و ماده باشن و بالغ بالاخره با هم جفت میشن. عروس دیگه ای هم نیست که حواسشون رو پرت کنه. یه لونه مناسب هم واسشون بذارید. پرنده ها با دیدن لونه ترغیب میشن
            مواردی هم که فرمودید در مورد صدای بال و صدای نفس زدن و این چیزا اصلا هیچ نشونه ای نیست.

            پاسخ
            1. نگار

              نا امیدم کردین
              من مطمعنم که جفت گیری میکردن
              :-(

              پاسخ
              1. شهریار (onlypet.ir)

                متاسفم اگه نا امید شدید. البته اینجور چیزا نا امیدی نداره و با صبر و حوصله همه چی گل و بل بل میشه. به هر حال اگه مطمئنید جفتگیری میکردن که جای بحثی نیست و زمانی که ادم مطمئنه دیگه جای سوال و جوابی وجود نداره. به هر حال ایشالا جفت بشن

                پاسخ
  13. نگار

    سلام خوبین
    عروس هلندیای من تازه با هم جفت شدن
    جدیدا گلی (نر) خیلی پرخاشگر شده جوری که سمت قفس میرم گازم میگیره دردم میاد دو سه بار هم وقتی آزاد بودن تو اتاق تا من رفتم تو اتاق بهم حمله کرد و گازم گرفت , قبلا خیلی باهم رفیق بودیم خیلی دوستم داشت همش بغل من بود و خودشو لوس میکرد برام خلاصه خیلی صمیمی بودیم:-(
    خیلی ناراحتم نکنه دیگه دوستم نداره؟؟
    سوال دوم اینکه جفت عروسام هم گلی (نر) هم نلی (ماده) گچ دیوار میخورن یا گاهی میرن بالای کمد چوبای کمد رو میجون
    دلیل اینکه گچ دیوار میخورن چیه؟ باید چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب خودتون فرمودید عروستون جفت شده و دیگه به اونصورت نیازی به شما ندارن. دوست داشتن هم چی بگم؟! شما رو به عنوان نگهدارنده قبول دارن. دیگه شما هم بهتره زیاد واسشون مزاحمت ایجاد نکنید که پرنده مجبور بشه شما رو دور کنه.
      بهتره واسشون سپیا(کف دریا) بذارید و ماسه و حتی اجر گری بذارین که دیگه مجبور نشن کچ دیوار رو بجون و بخورن. ضمنا جویدن تو طبیعت طوطی هاست. هر چیزی رو بتونن میجون

      پاسخ
  14. نگار

    یعنی به همین راحتی منو گذاشت کنار؟؟؟؟؟
    چطور ممکنه پس طوطی از گربه هم بی چشم و رو تره که

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه طوطی اتفاقا خیلی مهربون هست و مخصوصا عروس هلندی هرگز شما رو فراموش نمیکنه ولی خب الان شما مزاحمین و این رو شما باید درک کنید.
      الان طوطی شما جفت شده و میخواد جفت گیری کنه و اتفاقا اوایل جلوی شما خجالت میکشه جفت گیری کنه ولی شما همش مزاحمین قبول کنید که باید گازتون بگیره حالا این خوبه صبر کنید تخم گذاری کنن اگه اجازه داد دست به لونش بزنید درست و همه اینها طبیعیه و هیچ ربطی به دوست داشتن نداره و باید از لونش حفاظت کنه و جلوی مهاجم حتی اگر شما باشید بایسته

      پاسخ
  15. نگار

    من اصلا مزاحم جفت گیریشون نمیشم چون همیشه توقفس اینکارو میکنن و من اصلا نمیرم نگاه کنم
    خیلی ناراحتم وقتی جای زخم گازایی که گرفته رو نگاه میکنم کلی گریه میکنم
    مرسی از راهنماییتون

    پاسخ
  16. نگار

    ببخشیدا من همش سوال میکنم
    میخواستم بدونم که چرا عروس نرم ساعت ها تو لونه میمونه در صورتی که تخمی تو لونه نیست!!؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب طبیعیه دوست عزیز و داره لونه رو برای ماده آماده میکنه و جای تخم ها رو گرم میکنه تا ماده بیاد تخم گذاری کنه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *