تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. tootoo

    باسلام و خسته نباشید
    یک سوال دارم. من مدتی است که یک جفت عروس را با هم جفت کرده ام. تا به حال هم یک بار موفق شده اند ۲ جوجه (از۴تخم) را به ثمر برسانند. که این در اولین بار پس از جفت شدنشان بود.
    اما بعد از آن تا به حال ۲ بار جفتگیری و تخم گذاری کردند. اما متاسفانه در دفعه اول اصلا تخم ها تبدیل به جوجه نشدند و پس از یکماه ۴ عدد تخم خشک شده را دور انداختند.
    در دفعه دوم هم هر ۴ تخم تبدیل به جوجه شده اند اما در کوچکی (حدود ۱/۵ سانتیمتری) مرده و در تخم خشک شده اند.
    من از این بابت ناراحتم و نمیدونم چکار کنم که این اتفاق نیافتد. از لحاظ خوراک کاملا به آنها میرسم. در مدت تخم گذاری هم ماده بصورت مدام روی تخمها میخوابد. فقط وقتی موقع خوابیدن نر میشود نر کمی بازیگوشی میکند و مثلا با دادن غذا یا شنیدن صدایی به سرعت از کلبه خارج میشود.
    البته ماده نیز موقع احساس خطر همین کار رو میکنه و گاهی موجب ترک خوردن تخمها میشود
    محل قفس در جای خلوت منزل هست. لطفا راهنمایی کنید
    ممنونم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب جواب رو خودتون دادین و تجربه تکثیر هم داشتین. باید محیطشون کاملا اروم باشه که به راحتی روی تخم ها بلند نشن. محیط هم اونقدر سرد نباشه که زمانی که مثلا از روی تخم ها بلند شدن سریع تخم ها خراب بشه.
      چند تا نکته کلیدی وجود داره.
      اول لونه پرنده هست که باید به نحوی ساخته بشه که محیط بیرون رو هم بتونن ببینن. این واقعا به پرنده ای مثل عروس کمک میکنه(نه همه طوطی ها) و در اینصورت با هر صدایی از روی تخم نمیپرن یا سریع بترسن و خارج بشن. لونه های افقی که دهنه ورودی بزرگی داره و پرنده هنگام خوابین میتونه کمی بیرون رو هم ببینه مناسبه.(لونه هم نباید خیلی روشن باشه یا سقف و هیچی نداشته باشه که اصلا عروس نپسنده، منظورم اینه عروس که رفت داخل لونه به بیرون هم تسلط داشته باشه). گودی کف لونه هم مناسب باشه که تخم ها با یه حرکت کوچیک جابجا و پخش نشن
      دوم نسبت به غذایی که برای اماده سازی به جوجه ها میدین ممکنه پوسته تخم شدیدا سفت بشه و جوجه ها نتونن خارج بشن
      رطوبت هوا در روزهای انتهایی برای خارج شدن راحتر جوجه ها واجبه و باید با دستگاه بخور، اب پاشی، یا روشی رطوبت رو بالا ببرین
      این موارد رعایت بشه تولید مثل موفقی رو خواهید داشت. مورد خاص دیگه ای به ذهنم نمیرسه که به شما کمک کنه باز دوستان دیگه اگه نکته ای رو از قلم انداختم میگن. مطلب بالا رو هم بخونید مطمئنا بهتون کمک میکنه و راحت میتونید از عروس بچه بگیرین
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز خشک شدن تخم ها و گیر کردن جوجه در تخم به دلیل کمبود رطوبت هوا هست میتونید ۴ – ۵ روز مونده به جوجه شدن تخم ها یک ظرف آب در قفس پرنده قرار بدین تا پرنده ها آبتنی کنن تا پوسته تخم رطوبت لازم رو به دست بیاره و خشک نشه.
      برای نطفه دار شدن پرنده ها نیز باید اونها رو تقویت کنید هم نر و هم ماده چون برای تشکیل نطفه به تخمک ماده هم نیازه و فقط اسپرم نر نیست پس نمیشه بگی مشکل از نر هست و حتما هر دو رو تقویت کنید.
      سایر موارد رو هم که آقا شهریار کامل توضیح دادن و خودتون هم که استاد هستین.

      پاسخ
  2. tootoo

    با سلام و تشکر از آقا شهریار
    همچنین آشنای قدیمی آقا مجتبی
    دوستان، جوجه ها در اندازه ای که حتی یک سوم حجم تخم را پر نکرده اند مرده و خشک شده اند. نه در اندازه ای که آماده به دنیا آمدن باشند.
    تمام بدنشون شکل گرفته اما خیلی کوچیک. مثلا یک سانت!!!
    اتاق هم که عرض کردم خلوته. کلبه هم ۱۰۰% استاندارده.
    فصل گرم و خشک بود. شاید به این دلیل خشک شده اند. اما چرا کوچیک موندن و مرده اند :((

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خوشحال میشیم در خدمتتون باشیم منتظر حضورتون بودیم.
      خب دوست عزیز اینکه جوجه ها به این کوچی تلف شدن یا از بیماری انگلی هست و یا از ضعف نطفه که هر دو مورد بر میگرده به والدین.
      برخی انگلها و باکتری ها به جوجه داخل تخم نیز سرایت میکنن.
      اگر فضله والدین آبکی قهوه ای روشن نزدیک به کرم رنگ بوده و یا سبز تیره و آبکی بوده مشکل از بیماری بوده در غیر اینصورت مشکل از ضعف والدین هست شما در هر دو حالت یک ۲۴ ساعت در ظرف آبخوریشون تتراسیکلین بدین و بعدا هر هفته ۲۴ ساعت از ویتامین استفاده کنید.
      یک کپسول تتراسیکلین ۲۵۰ انسانی رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آب خوری رو با این آب پر کنید و به مدت ۲۴ ساعت جلوی پرنده بذارید.
      ۲۴ ساعت بعدی رو از ویتامین در ظرف آبخوری استفاده کنید حالا یا مولتی ویتامین مخصوص پرندگان و یا ویتامین کودک.
      در ادامه فقط هفته ای یک ۲۴ ساعت بهشون ویتامین بدین باید مشکل برطرف بشه.
      موفق باشید.

      پاسخ
  3. hhs

    سلام خدمت شما ادمین عزیز
    خیلی سایت کاملی دارید
    من دو تا سوال داشتم
    اول اینکه آیا انواع نژاد های عروس ها باهم جفت میخورن یا به نسبت هم نژادشون سخت هست؟
    دوم هم اینکه اگه جفت بخورن جوجه هاشون ترکیب دو نژاد خواهد بود یا جوجه ها نژاد هاشون یا به نر میره یا به ماده؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله جفت میخورن و حتما نباید هم نژاد باشن
      مورد دومی هم که فرمودین هر دو حالت امکان پذیره و بنده هم یه حالت دیگه اضافه میکنم که ممکنه اصلا جوجه نه به نر بره و نه به ماده. کاملا بستگی داره چه نژادهایی رو با هم جفت بزنید و اصالت نژاد در چه حدی باشه.

      پاسخ
      1. hhs

        خب پس منظورتون اینه که ممکنه یه طوطی با نژاد جدید به وجود بیاد یا به نژاد های شناخته شده بره؟
        یا اینکه ممکنه ژن هایی که از پدر مادر طوطی بهش میرسن ولی در خود طوطی زیاد به چشم نمیان به جوجه هاشون هم برسه؟
        الان این سوال مطرح میشه که اگه یه همچین جریانی پیش بیاد امکان ناقس الخلق بودن جوجه دو رگه از جوجه ای که پدر مادر اصیل دارن بیشتر هست یا ربطی به این موضوع نداره؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          تا منظورتون از نژاد جدید چی باشه. نه نژاد جدید که شناخته شده نباشه قرار نیست به وجود بیاد و به این راحتی نمیشه صحبت کرد که نژاد جدید به وجود اوردیم. در اصل گونه های ناخالصی به وجود میان که یا مستقیما به والدین شباهت دارن یا نه ممکنه به نسل قبلی والدین مربوط بشن یا به صورت حرفه ای تر جفت انداختن و تکثیر برخی نژاد های خالص عروس هلندی میتونه گونه جدیدی رو به وجود بیاره که خب شناخته شده هست و قبلا روش تحقیق و برسی کردن و داره به صورت حرفه ای توسط تکثیر کننده ها تکثیر میشه. اما اگه منظورتون از نژاد چدید گونه های دورگه باشه تا دلتون بخواد این اتفاق میفته. اگه دوست دارین هم اسمشو بذارین گونه جدید ولی در اصل اینها عروس های ناخالص یا دورگه ای هستند که بیس اصلی یه نژاد ثابت هست و رگه هایی از نژاد دیگه هم تو پرنده دیده میشه
          در مورد سوال دومتون هم دقیق متوجه نشدم منظورتون چی هست. به هر حال به نظر من نه ربطی نداره، تکثیرهای فامیلی پیوسته اکثرا باعث میشه که یا جوجه ای اصلا حاصل نشه و تخم ها پوچ بشن یا ناقص به دنیا میان.
          به هر حال امیدوارم پاسخ سوالتون رو داده باشم. اگه بد متوجه شدم میتونید توضیح بیشتری بدین یا اینکه منتظر نظر سایر دوستان باشید

          پاسخ
  4. اعظم

    با سلام من دوجفت عروس دارم که۵ ماه پیش خریدمشون جفت گیری میکنن ولی تخم نمیزارن تازگیا گاهی جیغ میکشن میتونین راهنماییم کنین لطفا حوابمو به ایمیلم بفرستین یه جفت لوتینوی سفید وجفت دیگه مادش لوتینو نره خاکستریه با تشکر از شما

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      پاسخ به ایمیل امکان پذیر نیست و امیدوارم پاسختون رو از همینجا مشاهده کنید
      به هر حال….
      شما شرایط تکثیر رو فراهم کردید؟ یه توضیح مختصر بدید ببینیم چیکار کردید تا بگیم مشکل از کجاست. ما الان فقط میدونیم شما دو جفت عروس دارید که پنج ماه پیش خریدید. شرایط نگهداری، قفس، قوطی تکثیر، تغذیه؟ از اینا ما هیچ اطلاعی نداریم. به هر حال پست بالا رو بخونید کامل کمک میکنه. باز خواستین توضیح کاملتری بدید در خدمتیم.

      پاسخ
  5. mehdigolpari

    با درود و عرض ادب خدمت اساتید و دوستان عزیز
    بنده هم به جمع دارندگان عروس هلندی پیوستم !
    یه جفت لوتینو گرفتم(البته بصورت جدا) ماده یکسال و هفت ماهه و نر یکساله.
    خواستم بپرسم با توجه به بزرگ بودن ماده از لحاظ سنی و هیکلی برای جفت شدن مشکل ساز نیست؟
    با سپاس

    پاسخ
    1. yashar esfahani

      سلام دوست خوبم
      کم پیدا شدی اخوی ؟؟؟ مبارکت باشه . من در مورد پرندگان اطلاعاتی ندارم فقط چون اسمتون رو دیدم برای عرض ادب و ارادت خدمت رسیدم . جاتون در تالار خیلی خالیه حتما” فرصت کردید سر بزنید خوشحال میشیم .

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      خیلی هم خوب و عالیه و خوشحال شدیم در خدمتتون باشیم
      اول از همه جوابم رو به صورت سوال مطرح میکنم. شما از کجا سن پرنده رو میدونید. روی علائم تخمین زدید یا نه واقعا مطمئن هستید؟
      در مورد جفت انداختن هم اگه پرنده ها بالای دو سال سن داشتن حالا مهم نبود که یکی چهار سالش باشه و یکی دو سال و نیم ولی زمانی که یکی یکسالشه و یکی یکسال و نیم اصلا معلوم نیست هنوز به بلوغ جنسی رسیده باشن یا نه. ممکنه یکسال و نیمه رسیده باشه و یکساله نرسیده. اینجوری جفت زدن یکم سخت میشه و ممکنه موفقیت امیز نباشه. البته میشه جفت داد ولی خب اصولش رو خدمتتون عرض کردم
      موفق باشید

      پاسخ
  6. mehdigolpari

    ممنون از لطفتون جناب یاشار
    خداروشکر همه چیز آکواریوم مرتبه و به نظم کافی رسیده که دیگه مزاحم بچه ها نشم (البته تا الان مساله ای پیش نیومده )

    پاسخ
  7. tootoo

    ببخشید پست بالا رو من گذاشتم
    یادم رفته بود وارد بشم اسمم ناشناس خورده خخخخ
    اینو:

    سلام دوستان قدیمی
    باز هم منم :))
    ی سوال دارم اگه میشه جواب بدین
    یه جوجه عروس هلندی دارم که حدودا ۱۲ روزه است
    هرچی پر در میاره پدر یا مادرش (نمیدونم کدومشون) پرهاشو میکنن و خون میندازن
    جوجه های قبلیشونم همینطور کچل کردند :((((((
    پرنده فروش گفت جداشون کن و سرلاک بده
    لطفا شما بگین چرا اینکارو میکنن و من چکار کنم
    اگ میشه زود بهم بگین چون امشب مسافرم. قبلش بدونم چکار کنم
    مرررررسی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      مطمئنا باید این جوجه جدا بشه وگر نه کشته میشه. دلایل مختلفی داره. ممکنه پدر مادر به قصد اینکارو میکنن و میخوان جوجه رو هم بندازن بیرون یا ممکنه کمبود کلسیوم یا املاح یا هر چیزی باعث این رفتار شده باشه یا اینکه عادت کردن به اینکار
      کاری که میشه کرد همینه که پرنده فروش گفته و باید جداش کنید. اگه از سرلاک هم استفاده میکنید مخصوص طوطی باشه(برند دار) چون این سرلاک هایی که شیر و قند و چنین چیزایی دارن و برای بچه استفاده میشه پرنده رو میکشه تا بزرگ کنه

      پاسخ
  8. iman

    سلام خسته نباشید
    میخواشتم بدونم دو بار جفت گیری در روز برای عروس طبیعیه . جند روز بعد جفت گیری تخم میزارن ؟؟ مرسی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله طبیعیه. زمان دقیقی رو نمیشه مشخص کرد و به عوامل مختلفی بستگی داره اما معمولا دوهفته بعد از جفتگیری ماده تخم گذاری میکنه

      پاسخ
  9. hzs

    سلام خدمت شما
    امروز توی قفس عروس هام و روی چوب نشیمنگاه لکه های خونی دیدم بعد از کمی دقت فهمیدم که یکی از ناخن های طوطیم از وسط شکسته و داره خون میاد به علاوه کمی هم خون خشک شده در محل اتصال شاه پر آخر به بال دیدم که هردوشون خیلی جزیی بودن به نظر شما میتونه براش مشکل ساز بشه؟
    البته با جفت خودش هرزگاهی یک دعوایی میکنن ولی نه به حدی که باعث خون و خون ریزی بشه دوتا نوک میزنن به هم بعد تموم میشه
    میتونه مشکل از چی باشه؟
    رژیم غذاییشون توپه دستکاریشون هم نمیکنم فقط به موردی که مشکوکم اینه که نر نمیذاره ماده بشینه رو میله نشیمنگاه بالایی ( ۲ تا میله چوبی هست)
    ماده هم میره از گوشه قفس آویزون میشه رو نشیمنگاه پایینی نمیشینه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب با این توضیحات اینها جفت خوبی نیستن و شاید هر دو نر باشن ؟؟؟!!!
      دوست عزیز اون شاهپر رو حتما باید بکنید چون باعث خونریزی مجدد میشه پر رو از بیخ بگیرید و محکم بکشید البته دقت کنید باید پرنده رو هم محکم بگیرید و با احتیاط این کار رو بکنید تا درد کمتری داشته باشه.
      برای زخم پاش هم اصلا دست به ناخنش نزنید و اون خون بسته شده رو نکنید بذار در آرامش باشه و یکی دو روز بعد با پماد آ د و یا روغن زیتون کمی ناخنش رو چرب کنید و دیگه دست کاریش نکنید تا خوب بشه.
      اگر جفتش نمیذاره روی میله نشیمن بشینه ممکنه پاش بد تر بشه و در این صورت باید جداشون کنید اما دو تا قفس رو کاملا به هم بچسبونید تا هم رو ببینن و کمتر سر و صدا کنن چون نباید به این راحتی ها جفت عروس هلندی رو از هم جدا کنید اما خب اگر زمانی چاره ای نبود باید دو تا قفس رو بچسبونید به هم تا حداقل نسبت به هم دید داشته باشن بتونن از بین نرده های قفس نکشون رو به هم بزنن.

      پاسخ
  10. tootoo

    سلام. وقتتون بخیر. یلداتون پیشاپیش شاد و مبارک
    آقا شهریار جوجه ای که گفته بودم را از مادر جدا کردم. چون متوجه شدم مادر پرکنی میکنه. نر هم دیگه رسیدگی به بچه نکرد و فقط دنبال ماده میگشت.
    جوجه را جدا کردم و پدر و مادر را فروختم. و یک نر و ماده جوانتر گرفتم که الان نر ده روزی هست که داره تلاش میکنه ماده را سر به راه کنه اما نشده . فقط هر دو به داخل کلبه رفت و آمدهای کوتاه میکنن.
    و چون مسافر بودم جوجه را به کسی سپردم. اون هم با سرلاک بچه (عسل و جوانه گندم) تغذیه اش میکنه. گویا جعبه سرلاک که تموم شده و یه جدید گرفتند (البته همش رو پرنده نخورده ها :D ) پرنده نسبت به جعبه جدید بی میلی نشون میده و حالا هم میگن جوجه اسهال گرفته و کمی هم سبز رنگه فضله اش.
    بنظر شما چرا اینطوره ؟ سرما خورده یا … ؟
    سرلاک مخصوص طوطی از کجا میشه تهیه کرد؟؟؟ چه برندی؟
    ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ممنون
      چه نوع سرلاکی به جوجه عروستون میدید. سرلاک های حاوی شیر و قند مناسب طوطی نیست و پرنده رو دستی دستی میکشید. قبلا نمیدونم به شما گفتم یا یه دوست دیگه که از سرلاک مخصوص طوطی استفاده کنید یا خودتون غذای نرم و دست ساز درست کنید یا حداقل از سرلاکی استفاده کنید که ساده باشه. به هر حال….
      اسهال جوجه طوطی هم تا حدودی طبیعی هست و رابطه مستقیمی با تغذیه پرنده داره. اگه مدام اسهاله ممکنه مشکل گوارشی داشته باشه. باید برسی بیشتری صورت بگیره و توضیح بیشتری بدید. اول از همه از سرلاک مخصوص استفاده کنید یا از غذای دست ساز. اب بدن پرنده هم تامین کنید به صورت اضافی و اگه باز اسهاله مکاتبه کنید تا ببینیم مشکلش چیه؟

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      با آقا شهریار موافقم .
      اما یه موردی رو در تغذیه شما دیدم و اون عسل بود ؟؟!!!
      دوست عزیز عسل خوبه اما هضمش برای جوجه سنگینه و حتی اگر توجه کنید به بچه انسان هم گفته میشه تا دو سالگی نباید عسل بدین شما نباید عسل رو هر روز به پرنده بدین حالا به صورت تنوعی اشکالی نداره اما به صورت روزانه مصرف کنید پرنده رو سنگین میکنه و غذا داخل چینه دانش میمونه و هضم نمیشه.

      پاسخ
  11. hamed

    آقا من پدرم در اومد نگهداری طوطی خیلی سخته لامصب عین سریال هالیودی هست هر روز یه مشکل جدید دارن نمیدونم دیگه چیکار کنم
    ادمین جان هرکی دوست داری یه برنامه غذایی کامل واسه عروس ها بده واسم موندم دیگه چی بدم بخورن طوطی نر حیکل متوسطی داره ولی ماده خیلی خیلی لاغر شده.
    اینا جفت هستن ولی فعلا نه اونا و نه من هیچ علاقه ای به تکثیرشون نشون نمیدیم میشه ماده رو جدا کنم و تنها تغذیش کنم؟
    در ضمن طوطی هام بعضا بال هاشونو کامل باز میکنن و سرشونو پایین میگیرن و از میله نشیمنگاه آویزون میشن و بال میزنن به مدت تقریبا ۱۰ ثانیه این کارو اکثرا در این زمان ها انجام میدن
    مابین ساعات ۳ و ۴
    شب وقتی پارچه روشون میکشم و چراغ رو خاموش میکنم
    صبح ۵ دقیقه بعد از برداشتن پارچه از روی قفس
    آیا یه نوع رفع خستگی هست یا مشکلی دارن؟ اکثرا هم ماده این کارو میکنه نره فقط شبا این کارو میکنه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      شما از هفت تخم میتونید استفاده کنید. حتی میتونید خودتون انواع دانه ها رو بگیرید و به نسبت طبع گرمی و سردی دانه ها با هم مخلوط کنید و یه ترکیب ایده ال از دانه ها داشته باشید. تخمه های ریز افتابگردون هم در اختیارشون بذارید. تو هفته چند نوبت بهشون میوه و سبزیجات و جوانه دانه ها بدید. گاها بهشون سفیده تخم مرغ هم بدید و کف دریا(سپیا) هم در اختیارشون بذارید. دیگه تکمیلن.
      اون عروس ماده هم که لاغر شده باید دلیلش رو پیدا کنید. اگه تخم و جوجه داشته که این لاغری بعد از تولید مثل طبیعی هست و ضعیف شده و با یه رژیم غذایی مقوی مجددا قوای از دست رفته رو به دست میاره و جای نگرانی نیست یا حتی ممکنه رژیم غذایی خوبی نداشته و لاغر شده و مجددا با یه رژیم غذایی مناسب که بالا عرض کردم درست میشه. مثلا غذای تخم مرغی حتما در اختیارشون بذارید و جوانه دانه ها رو تازه تازه بهشون بدید و گاها حتی میتونید از حبوبات هم استفاده کنید یا غذاهای نرم و ترکیبی واسشون درست کنید. مطمئنا وقتی تنوع غذایی داشته باشن هم این غذاها بیشتر واسشون جلب توجه میکنه و از یه غذا زده نمیشن و هم تمام نیازهاشون تامین میشه و به نحوی احیا میشن و دیگه شاهد لاغری پرنده نیستید که استخون سینش زده باشه بیرون و بدریخت شده باشه. حالا این مباحث به کنار و اصلا ممکنه لاغری دلایل دیگه ای داشته باشه از جمله بیماری یا انگل های داخلی و روده ای و حسابش کاملا فرق میکنه و با غذا قرار نیست درست بشه.
      به هر حال….
      موردی هم که فرمودید نه تنها تو عروس بلکه تو همه پرندگان طبیعیه و هر پرنده ای یه رفتاری داره. حالا پرندگان محبوس باز گاها یه کارایی میکنن که ادم تعجب هم میکنه، مثلا به نظرتون تو فضای بسته قفس چه کاری میتونن انجام بدم. یا بال بال میزنن یا اویزون میشن یا از در و دیوار قفس بالا و پایین میرن. اینها همه طبیعیه. گاها میترسن یا حالت تدافعی میگیرن و بالهاشون رو باز میکنن و موارد دیگه که تو رفتارشناسی طوطی ها بهشون برمیخوریم و برخی از این رفتار حتی غریضی هستند. مثلا صبح ها که بیدار میشن اگه دیده باشید بالشون رو روی یکی از پاها میکشن و رفع خستگی میکنن، تو اکثر پرنده ها این رفتار رو میتونید ببینید(حتی تو محیط طبیعی) یا اگه ازاد باشن و بال داشته باشن و فضای کافی در اختیارشون باشه پروازهای عجیب و غریب و سریعی انجام میدن که نشانه سلامت و شادابی پرندتون هست. بنابراین این موارد کاملا طبیعیه و جای نگرانی نیست

      پاسخ
      1. hamed

        خب فقط یه چیزی من این جفت رو از یه پرنده فروش اسکل گرفتم که هیچی حالیش نبود که هیچ چیزی هم نمیشنید به عنوان مثال توی خرید به جای عروس مرغ عشق هلندی آورد حالا هرچی یه لطفی کنین من قبلا طوطی نگه نداشتم فقط تو عمرم یه جفت فنچ نگه داشته بودم که اونام ۱ هفته بعد از خریدشون به رحمت خدا رفتن هر اطلاعاتی هم دارم از سایت شماس این سوالا رو جواب بدین لطفا
        منظورتون از مخلوط ۷ تخم کدوم تخماست؟
        سردی و گرمی دانه ها یعنی چی؟
        کدوم میوه و سبزی و جوانه دانه ها رو میتونم بدم؟
        زرده تخم مرغ رو با سفیدش نمیشه داد؟ باید حتما سفیده باشه؟
        در ضمن اون حرکتی که گفتم اینطوریه که پاهاشو محکم میچسبونه به نشیمنگاه سرشو آویزون میکنه و با قدرت تمام بال میزنه انگار میخواد میله رو در بیاره مشکل که نیست؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          ۱- منظور مخلوطی از تخم کتان، ارزن،شاهدانه، کافیشه، تخم شلغم، تخم کاهو ، تخم گشنیز و … هست که پرنده فروش ها با نسبتی که مناسب هست با هم مخلوط میکنن و به عنوان هفت تخم و هشت تخم و معجون و این اسامی به فروش میرسونن که ممکنه دانه های مختلفی رو برای هر پرنده ای در نظر بگیرن. نبایدم بیش از حد و زیاد از این مخلوط ها یا برخی از دانه هایی که داخل این مخلوط ها استفاده میشن استفاده کنید. مثلا ارزن و تخم کتان هیچ مانعی نداره که برای عروس مدام استفاده بشه ولی خب کافیشه یا شاهدونه نباید دائم و زیاد استفاده بشن.
          ۲- برخی دونه ها طبیعت گرمی دارن و برخی طبیعت سردی. مثل غذاهایی که خودمون میخوریم. برخی گرمی هستند و برخی سردی. مثلا دانه ای مثل کتان گرمی هست ولی ارزن یا تخم کاهو سردی هست.
          ۳- میوه ای مثل سیب برای عروس عالیه یا ذرت تازه بگیرید و در اختیارش بذارید یا ساقه سبزیجات رو میتونید استفاده کنید، خود هویج عالیه که البته همه عروس ها استقبال نمیکنن. هر جوانه دانه ای رو هم میتونید در اختیارشون بذارید. برای تهیه جوانه دانه ها یا میتونید به صورت اماده از سوپرمارکت ها تهیه کنید یا خودتون درست کنید که برای این منظور مراجعه کنید به لینک: تهیه جوانه دانه ها
          ۴- زرده رو هم میشه داد و مانعی نداره. اما خب تو برخی منابع استفاده از زرده رو بنا به دلایلی از جمله بیماری های کبدی منع کردن و بهتره استفاده نکنید یا اگه استفاده میکنید مقدار زیادی نباشه
          ۵- نه هیچ مشکلی نیست. از میله های نشیمن طبیعی استفاده کنید، بهترین میله نشیمن برای عروس چوب های قطور(مناست) درخت انگور هست. برای میله نشیمن هم میتونید به این لینک مراجعه کنید
          موفق باشید

          پاسخ
  12. Navid

    سلام.منو فکرکنم یادتونه چند ماه پیش یه جفت داشتم دوبار تخم گذاشتن روی تخم نمیخوابیدن بعد از ۵روز!! الان دوباره میخوام یه جفت بخرم البته باجوجه..بنظر شما اگه با جوجه بگیرم از جوجه ها تو محل جدید مراقبت میکنن؟ یه اتاق دارم که هیچ کس نمیره استرسم بهشون وارد نمیشه..ممنون از شما

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      به احتمال قوی بله نگهداری میکنن ولی کار صحیحی نست و بهتره این ریسک رو نکنید و جفت رو با جوجه تهیه نکنید. الان مهم این نیست که اتاق کم رفت و امدی دارین و کمترین استرس بهشون وارد میشه. مهم انتقال جفت و جوجه ها و تغیر محل نگهداریشون و حتی دما و اب و هوای محل قبلی نسبت به محل فعلی و موارد ریز و درشت دیگه هست.

      پاسخ
  13. امیر

    سلام من به جفت عروس دارم که جفت گیری کردن اونم چندین بار ولی نر خیلی بیشتر از ماده تو لونه میمون و ماده بیشتر وقتش بیرون چرا ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اوایل طبیعی هست و باید نر لونه رو بر ای ماده آماده کنه و اگر صبر کنید ماده به داخل لونه رفته و تخم گذاری میکنه.

      پاسخ
  14. حسین

    سلام من به جفت عروس دارم که قفسش محله شلوغی و رفت و آمد زیاده جفت گیری کردن و آماده تخم گذاری هستن جاشون رو باید عوض کنم یا نه اگه عوض کنم مشکلی پیش نماید ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده مشکلی پیش نمیاد و باید اونها رو به محلی آرومتر منتقل کنید.

      پاسخ
  15. اشکان

    سلام
    یه مشکل خیلی اساسی دارم لطفا کمکم کنی
    من یه عروس نر خاکستری دارم که ۱سال و نیمشه , خیلی دستی و رامه جوری که همش میشینه رو سینم و سرشو میچسبونه به چونم تا سرشو بخارونم و خودشو لوس میکنه , یه نفر بهم گفت که مسته , خیلی هم جلو آینه ادا در میاره و خودشو که میبینه اواز میخونه و جیغ میزنه , خلاصه حدود دو ماه پیش براش یه ماده خریدم , ولی ماده ازش کوچیکتره ۷ماهشه و تغریبا جوجه س , این عروس نر ما اصلا به ماده توجهی نمیکنه , جدیدا هم سر جای خواب یا ظرف غذا با هم دعوا میکنن, ولی یکی دوبار دیدم که عروس نر میرفت کنار گوش ماده و سوت میزد و اواز میخوند , حالا سوال من اینه که به نظر شما اینا با هم جفت میشن؟ به نظرتوت ماده رو جدا کنم تا وقتی که مست بشه؟ آیا وابستگی عروس نر به من میتونه ترک بشه یعنی اروم اروم بهش بی محلی کنم که جذب ماده بشه و اینکه ایا آینه تاثیری داره؟
    چیکار کنم که جفت بشن
    از خیلیا پرسیدم هر کسی یه جواب داده ولی با خوندن راهنمایی های شما در مورد نظرات دیگران احساس کردم که شما صد در صد ممیتونین کمکم کنید
    ممنون میشم زود جواب بدید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. عروس هفت ماهه که به درد جفت انداختن نمیخوره و اصلا بالغ نشده!؟!!
      به هر حال…
      کم کم به هم عادت میکنن و بالاخره متوجه میشه که شما صاحبشی و اونم یه جنس مثل خودش که میتونه جفتش باشه و با هم جور میشن، درسته که وابستگی هست و خیلی از طوطی ها حتی یه جفت واسشون بگیرید ممکنه اونو نپذیرن و دعوا کنن و صاحبشون رو همدم اصلی خودشون بدونن و حتی به طوطی جدید حسودی کنن ولی کم کم که عادت کردن و پرنده جدید هم عضوی از خانواده شد با هم جفت هم میخورن و اینجور نیست که تا اخر عمرشون یکی مثل خودشون و هم صدا و کلامشون رو ببینن و بهش بیتوجهی کنن. فقط متاسفانه سن عروستون کمه و این اصلا خوب نیست و دلیل درگیری و دعوایی که میکنن هم همینه، بالغ هم بود یکمی طول میکشید ولی خب الان مدت بیشتری برای جفت خوردنشون طول میکشه. به نظرم اگه میتونید کنترلشون کنید جداش نکنید و این درگیری های سطحی و جزئی مسئله ای نیست. بالاخره هم جفت میخورن(دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره). خیالتون راحت. بذارین عروس ماده یک و نیم تا دوسالش بشه صد در صد جفت میشه. این نهایت دیر شدنش بود.

      پاسخ
  16. اشکان

    ممنون که زود پاسخ دادین
    باشه پس من کاری به کارشون نداشته باشم .

    پاسخ
  17. Parham

    سلام..من میخوام یه جفت عروس بخرم..به نظر شما جفت دستی سروصداشون کمتر نیس؟ کمتر جیغ نمیزنن؟ چون صدا خیلی واسم مهمه ..مرسی

    پاسخ
    1. imanndf

      با سلام

      عروس سرو صدا داره ولی نه خیلی وحشی سرو صداش بیشتر هست
      پیشنهاد من جفت دستی هست چون بعد از تخم گذاری هنگام سرکشی داخل لانه استرس نمیگیرن بخوان به خودشون یا تخم ها اسیب برسونن

      پاسخ
  18. Parham

    قبلا داشتم خیلی جیغ میزدن خیلی اعصاب واسه آدم نمیذاشتن….

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *