تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. ناشناس

    سلام جفتی که من دارم ٢بار تخم گذاشتن اما جوجه نمیشه
    بیش از ٢٠روز صبر کردم نر من توسی وماده خال خال باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شما باید تخم ها رو بشکنید و ببینید نطفه دارن یا نه ؟؟
      ممکنه قفس کوچکه و ماده نمیتونه درست جفت بخوره.
      ممکن هم هست هر دو تا ضعیف باشن و …..

      پاسخ
  2. We can fly

    سلام وقت بخیر
    چند تا مشکل بوجود اومده یکی اینکه تخم های عروس کثیفه و صبحها که بیرون میاد به زیرش چسبیده . دوم اینکه دفعه اولشونه تخم گذاشتند و تخماشون نطفه نداره بهتر نیست برشون دارم؟ و آخر اینکه سبزیجات و میوه و تخم مرغ و برنج اصلا نمیخورند فقط ارزن و کتون و تخم افتابگردون
    با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برنج که همون بهتر نخوره اما بقیه رو عادت کنه میخوره برای نطفه دار شدنش هم ذرت تازه و نخود و لوبیای پخته و مصرف مولتی ویتامین خوبه.
      ضمنا مشکل تخم ها هم شاید از لونه باشه و یا صعف پرنده و ترک برداشتن پوسته تخم و در نتیجه چسبیدن به بدن پرنده.
      راستی فعلا دستشون نزن و بذار تخم زیر پاش باشه چون اگر اونها رو برداری تخم جدید میذاره بهتره توی این مدت خوب تقویتشون کنید.
      ضمنا عروس هلندی رو نباید دست کاری کنید شاید ترسیدن و تخم هاشون رو شکستن و بعدش تخم چسبیده به بدن پرنده.

      پاسخ
      1. We can fly

        با عرض سلام و خسته نباشید
        امروز فروشنده عروسها رو دیدم و بهش گفتم عروسها تخم کردند ولی نطفه نداره. اون هم در جواب با عصبانیت گفت مگه نگفتم از حالا کوزه نذاری کار رو خراب کردی حالا کوزه رو بردار و تا یکماه بعد از عید نذار چون اونها هنوز خیلی جوونند و تخمشون نطفه نداره.
        خواستم نظر شما رو بدونم. با تشکر

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          عجب چرندیاتی گفته ؟؟؟!!! با این آدم دیگه حرف نزنید و با این مشورت نکنید چون اصلا اطلاعات درستی نداره ؟؟؟!!!
          حالا بیا خودتون قضاوت کنید اصلا جفت گیری و تخم گذاری عروس هلندی چه ربطی به بودن و یا نبودن لونه داره ؟؟؟!!!! مثلا تخم تو دل ماده تشکیل میشه حالا نبودن لونه چه کاری انجام میده و چه واکنش شیمیایی و یا فیزیکی تو بدن ماده به وجود میاد تا از به وجود اومدن تخم جلوگیری کنه ؟؟؟!!
          خیلی با حاله باور نمیکنید چقدر در مورد این موضوع با دوستان بحث کردم و هنوز هم دارم بحث میکنم مگه حرف تو کتشون میره و حالا یه چیز دیگه مگر شما لونه رو بردارید دیگه نر با ماده جفت گیری نمیکنه پس نر رو میخواهید چکار کنید ؟؟؟!!!! حالا یه بحث دیگه مرتبه بعد که این آدم رو دیدی بگو لونه رو برداشتم و نر رو هم جدا کردم تو یه قفس دیگه تا خوب رشد کنن و به بلوغ برسن بعد دیدم ماده تنهایی تخم کرده حالا چکارش کنم ؟؟؟ خیلی دوست دارم قیافش رو اون موقعه ببینم ؟؟؟!!! کلا این حرفها رو گوش نکنید و خودتون منطقی فکر کنید به هر نتیجه ای که رسیدین همون کار رو بکنید.

          پاسخ
  3. نصرا...

    سلام شما برای فروش عروس هلندی دارید یه ماده گل باقالی میخوام

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه دوست عزیز اینجا فروشگاه نداره مگر اینکه در بازارچه اعضا یه تاپیک بذارید در کل بنظر بنده موجود زنده رو اینترنتی نخرید قربان و حتما حضوری تهیه کنید و یا اینکه به طرف مقابل خیلی اعتماد داشته باشید.

      پاسخ
  4. نوید

    سلام من امروز بعد از ۳ماه دیدم عروسام جفتگیری کردن.نر کامل سوار بر ماده شد.الان تکلیف چیه چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مبارک باشه.
      هیچی به ما شیرینی بدین ؟؟؟!! ( شوخی کردم).
      دوست عزیز نباید زیاد جفت گیری اونها رو نگاه کنید چون ممکنه خجالت بکشن و درست ماده جفت نخوره و حتی بترسن و ….
      ضمنا بهتره اندازه قفس مناسب باشه و یک لونه هم برای تخم گذاری اونها مهیا کنید مثلا یک کنده تو خالی و یا کوزه البته داخل لونه هیچ چیزی نیاز نیست فقط گود باشه تا تخم ها یکجا جمع بشن همین کافیه.

      پاسخ
  5. arash

    با سلام و خسته نباشید.دوستان من چند سالیه که مرغ عشق دارم.دو جفت والد دارم که معمولا” جوجه هاشونو باهم جفت میکنم و میفروشم.اما از مرغ عشق دیگه خسته شدم.تموم عاداتشونو حفظمو دستی کردنشون دیگه زیاد واسم لذتی نداره.البته بگم این دو جفتی رو که دارمو از خودم بیشتر دوسشون دارم :)
    حالا میخوام عروس بخرم.یه جفت والد که چون توی جفت کردنشون تجربه ای ندارم واسه اولین دستم اذییتم نکنه.اما پرنده فروش های شهرمون زیاد راستگو نیستن :) حالا میخوام بدونم مرغ عشق جوان با مسن چه تفاوتایی دارن.نمیخوام یه جفتیو بگیرم که کلی ازشون کار کشیده باشنو جوجه گرفته باشنو حالا من بخرمشون.نشونه ای داره آیا؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب سن پرنده رو نمیشه تخمین زد و نشانه خاصی نداره و باید خیلی با تجربه باشید تا شاید بشه یه حدسایی زد.
      اما خیالتون راحت جفت مولد عروس هلندی رو نمیفروشن و باید یک جفت جوان بخرید و یا خودتون جفت بدین فقط بدونید که دو تا نر و ماده غریبه رو نمیشه همینطوری جفت زد و باید یکی د وهفته و حتی بیشتر بسته به خود پرنده ها داره توی دو تا قفس جداگانه باشن تا با هم آشنا بشن و بعدا جفتشون بدین.

      پاسخ
      1. arash

        آخه مرغ عشق جفتشو خودش باید انتخاب کنه.من فکر می کردم عروس هم به اون صورته.یه جفت جوان میخرم به هم تشنشون میکنم ببینم چی میشه.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب عروس هلندی هم تقریبا باید جفتش رو خودش انتخاب کنه و برای همین هم هست که گفتم نباید سریع جفتشون بدین و باید حداقل دو هفته توی دو تا قفس جدا از هم ولی در نزدیکی هم باشن تا هم رو ببینن.

          پاسخ
  6. we can fly

    با عرض سلام و تبریک سال نو . عروسهای هلندی واسه بار دوم ۲ عدد تخم گذاشتند اما اینبار هم بدون نطفه، شرایط محیطی و تغذیه شون خوبه . مولتی ویتالین و ad3e هم بهشون دادم دیگه چیزی به فکرم نمیرسه لطفا راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چطوری متوجه شدین تخم هابدون نطفه هستن میشه بفرمایید؟؟
      تخم ها رو شکستین و دیدین که نطفه ندارن و یا نه همینطوری چون تبدیل به جوجه نشدن گفتین نطفه ندارن ؟؟؟!! این خیلی مهمه حتما به این سوال با دقت پاسخ بدین تا بتونم درخدمتتون باشم و یه نظری بدم که شاید به کارتون بیاد.

      پاسخ
  7. We can fly

    سلام راستش تخمها بعد از دو هفته مثل روز اول بودند وقتی هم اونها رو میشکنم سفیدی که به زرده چسبیده باشه دیده نمیشه البته زرده بهم میریزه لونشون دفعه اول کوچیک بود ولی این دفعه کوزه بزرگتر استفاده کردم . راستی اینبار هم یکی از تخمهاشون رو شکسته بودند . بهتر نیست این دفعه کف لونه چیزی بریزم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه هیچ وقت نباید کف لونه چیزی بریزید.
      خب بعد از دو هفته هم اصلا مشخص نمیشه تخم نطفه داره یا نه و دیگه خراب شده و همانطوریکه فرمودین ریخته به هم و کلا قاطی میشه و یا بو میگیره و سخته نطفه رو تشخیص بدین.
      دوست عزیز اندازه قفس چطوریه مثلا میله نشیمنگاه تا سقف قفس فاصلش درسته و دو تا طوطی روی هم جاشون میشه ممکنه مثلا سر نر و یا دمش میگیره به قفس و نمیتونه درست با ماده جفت گیری کنه و یا میله باریکه و ماده نمیتونه درست بخوابه و جفت بخوره و میوفته پایین و از این جور چیزها چون فرمودین غذای مقوی مصرف میکنید نباید نر بدون نطفه باشه مگر اینکه این دو تا حالت باشه یا خیلی جون هست و یا بیش از اندازه پیر باز هم یه بررسی مجددی بفرمایید.
      یه احتمال هم هست مشکل از ماده باشه چون باید تخمک ماده هم آزاد بشه تا تشکیل نطفه رو بده و فقط اسپرم نر کافی نیست و نطفه تشکیل نمیشه مخصوصا اینکه ماده دو تا تخم بیشتر نمیذاره یه فرصت دیگه بهشون بدین ولی باز اگر جواب نداد اینها رو رد کنید بره و یک جفت مولد بخرید و زمانیکه روی تخم هستن اونها رو بفروشید تا بهتر ازتون بخرن و حداقل بگید که تخم هاشون بدون نطفه هست تا تو معامله تقلب نکرده باشید.

      پاسخ
  8. ناشناس

    سلام
    نگهداری از ۲عرس هلندی جفت برای تاره وارد سخته یا دشواره؟
    قیمت عروس هلندئ جفت خورده چنده؟
    به عروس هلندئ ها رورئ حداقل چند ساعت بایدپیش انها ماند؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      قیمت نمیتونیم بگیم خدمتتون.
      قانونی نداره که بنده بگم روزی چند ساعت باید پیششون باشید فقط اگر جفت مولد داشته باشید هرچی تنها تر باشن بهتره و کمتر دچار استرس میشن و بهتر تکثیر میشن. ولی خب دیگه بی توجه ای هم نباید بکنید و هر روز باید آب و دانه بهشون بدین و یک روز در میان زیر قفسشون رو تمیز کنید.
      نگهداری از عروس هلندی اگر اصول اولیه مثل بهداشت و تغذیه متنوع رو رعایت کنید و محل قفس ثابت باشه و در معرض سوز و سرما و حتی گرما نباشه مورد خاصی نداره بهتره مطالب این مقاله و سوال و جواب های دوستان رو به صورت کامل مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  9. navid

    سلام من ۳ هفته ای میشه عروسام جفتگیری کردن ولی خبری از تخم نیس چرا؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طبیعیه دوست من و باید بیشتر صبر کنید همینطوری که نیست تا جفت شدن تخم گذاری کنن مخصوصا اینکه اگر جوان باشن باید حسابی با دانه های مخلوط و مقوی اونها رو تغذیه کنید تا تخم گذاری کنن.

      پاسخ
  10. we can fly

    با سلام خدمت آقا مجتبی
    عروسها واسه بار سوم تخم کردند تخم چهار مشون رو که امروز گذاشتند شکستم هیچ سفیدی رو زرده وجود نداشت ایندفعه هم بود نطفه اند همه چیرشون هم خوبه بجز جوونی شون و دیگری اینکه نخود و لوبیا و ذرت نمیخورند ولی بجاش مولتی و یتامین و جوانه گندم و کاهو بهشون می دم لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچی الان دیگه باید عوضشون کنید و یک جفت مولد خوب بخرید البته ممکنه مثلا ۴ تا تخم بذارن ۲ تاش بدون نطفه باشه ولی بقیه نطفه داشته باشه اول بقیه تخم ها رو هم چک کن و اگر نطفه نداشتن ردشون کن برن.

      پاسخ
  11. we can fly

    با سلام اگه بخوام بفروشمون ضرر میکنم اگه جداشون کنم و دو سه ماه بعد که بزرگتر شدند جفتشون بدم چطوره؟ یا بذارم همینطوری تخم کنند؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهترین راه رو بهتون پیشنهاد دادم و اون اینکه اونها رو رد کنید بره همین اگر راه دیگه ای بود که میگفتم خدمتتون.
      اگر همینطوری تخم کنن که مریض میشن.
      اگر جداشون کنید هم بدون دارو و رسیدگی ویژه هیچ تاثیری نداره و تازه هزینه شما بیشتر از اون ضرری میشه که سر معامله میدین.

      پاسخ
  12. We can fly

    سلام اقا مجتبی اینکه گفتم نگهشون دارم چون فکر میکنم دلیل بی نطفه بودنشون کم سن و سال بودنشون(موقع خرید هم فروشنده تاکید زیاد بر این مساله داشت) حالا اگه بخوام نگهشون دارم چکار کنم؟ تخم هاشون رو بدارم؟ از هم جداشون کنم؟ لونشون رو بردارم؟ راستی اینکه گفتید اگه همینطوری تخم کنند مریض میشن در مورد قناری هم صدق میکنه چون در در جواب سوالم که پرسیدم از قناری چند بار درسال میشه جوجه گرفت پاسخ دادید هر تعدادی که بشه . الان یک جفت قناری دارم که واسه بار ششم دارند تخم میکنند که ۳ بار از ۵ بار تخم گذاری جوجه هم بزرگ کردند. با تشکر از زحمات شما

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببینید اگر تخم ها رو بردارید مجددا تخم گذاری میکنه و یا اگر لون هرو بردارید کف قفس تخم گذاری میکنه.
      ضمنا اگر تخم ها نطفه نداشته باشن پرنده ضعیف میشه و تند تند تخم میگذاره ولی اگر تخم ها نطفه داشته باشن تبدیل به جوجه میشن و حداقل یک ماهی رو سرگرم بزرگ کردن جوجه ها هستن و خیلی زود به زود تخم نمیکنه و ضعیف نمیشه ولی اگر از روی بدون نطفه بلند بشه و یا خودتون تخم ها رو بردارید زود دوباره تخم میگذاره پس باید بذارید روی تخم ها بخوابه تا خودش بلند بشه.
      حالا یه پیشنهاد دارم خدمتتون چون فرمودین یک جفت مولد دارید از تخم های اون جفت زیر پای اینها بذارید تا یک سری جوجه بزرگ کنن مثلا اگر اونها ۴ تا تخم کردن دو تاشون رو زیر پای اینها بذارید و دو تا رو زیر پای خودشون نگهدارید اینطوری ۴ تا جوجه قوی و خوب خواهید داشت و اینها هم یک تمرینی کردن و سن خودشون رو یه کمی بالاتر میره و با تجربه تر میشن.

      پاسخ
  13. navid

    سلام.من عروسام بعد از ۴ ماه بالاخره تخم گذاشتن..امروز تخم دوم رو گذاشت؟ غذا چی بدم بهشون؟ و احتمال زیاد دفعه اولشونه تخمگذاری میکنن احتمالش هست جوجه بشه تخمها؟؟ خیلی خوب نرو ماده میخوابن رو تخم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مبارکتون باشه.
      مهم نیست مرتبه چندم باشه فقط اگر جفت گیری کرده باشن و تخم ها نطفه داشته باشه انشاالله تبدیل به جوجه میشن.
      بنظرم بهتره دست کاریشون نکنید و غذاشون رو هم تغییر ندین فقط بعد از پایان دوره تخم گذاری یک مولتی ویتامین خیلی رقیق در ظرف آبخوری درست کنید و به مدت ۲۴ ساعت بهشون بدین گفتم رقیق ها خیلی غلیظ ندین که مست بشن از روی تخم ها بلند بشن در کل عروس هلندی برای تکثیر به آرامش و سکوت بیشتر از هر چیزی نیاز داره.

      پاسخ
  14. navid

    سلام.الان بعد از ۱۲ ۱۳ روز ۲شبه که رو تخما نمیخوابن فقط روزا میخوابن روشون .غیر عادیه؟ تخما خراب میشن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اره غیر عادیه. البته پرنده یه موقع هست که وضعیت هوا رو میبینه و برای چند ساعتی شاید روی تخم نخوابه یا برای تغذیه شاید چند دقیقه ای تخم ها رو رها کنه ،ولی شب تا صبح دیگه تخم ها خراب میشن
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنده هم با آقا شهریار موافقم و این حالت عادی نیست و حتما یه مشکلی هست مثلا شما شب ها چراغ رو زیاد روشن خاموش میکنید و یا باعث ترس اونها میشید و یا دستکاریشون میکنید به هر حال بنظر بنده یه کاری میکنید که اینطوری میشه ؟؟!!!
      اما جالبه صبح روی تخم ها میخوابن چون اگر تخم ها سرد بشن قانونا نباید دیگه روی اونها بخوابن ؟؟؟!!!

      پاسخ
  15. navid

    هیچ مشکلی نیست قفسشون تو یه اتاق بالا هست که هیچ کس رفتو امد نداره حتی لامپم هیچوقت روشن نیس بصورت طبیعی نور میاد.همه چی عادیه خودمم تعجب کردم.ولی مثل اینکه امشب باز خوابیدن رو تخما…!!!!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاید موقتی بلند شده بودن و تخم ها هم سالم باشن.

      پاسخ
      1. jamalcar

        با سلام
        من چندوقت بود که تو سایتتون نیومده بودم
        خونه جدید مبارک باشه با دکوراسیون توپ تر…
        اگه خاطرتون باشه یه عروس داشتم که اسمش عسل بود.
        چندماهی هست که پیش یکی از دوستام که ۱۰ – ۱۲ تا عروس داره و یه اتاقک براشون ساخته گذاشتمش
        خوب بود ظاهرا به محیط عادت کرده بود و تازگی بخاطر زحمات دوستم جفت هم خورده بوده
        دیروز تماس گرفتن که صبح وقتی رفتن تو اتاقک دیدن که عسل روزمین افتاده و جفتش هم میخاد کمکش کنه و ظاهرا کتفش آسیب دیده، نفهمیدیم چطور؟؟؟
        اگه لطف کنید راهنمایی کنید که چطور بفهمیم شکسته یا در رفته و چطوری میشه درمانش کرد تا خیلی اذیت نشه ممنون میشم.
        چند نفر گفتن هیچ کارش نداشته باشید تا خودش خوب بشه، آیا واقعا خودش خوب میشه؟ عفونی نمیشه؟
        متاسفانه توی قم دامپزشک باتجربه نیستش، خیلی نگرانشم
        با تشکر

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          بستگی داره چه حالتی شده و الان ندید چی بگم خدمتتون باید ببینی اصلا ضربه خورده و یا به بدنه قفس گیر کرده و در رفته تا چه حد کج شده و یا اصلا کولش افتاده پایین و …. ؟؟؟؟؟
          اما دو تا حالت کلی بیشتر نداره یا یک نوع نیوکاسل گرفته و کولش و به قولی همون بالش فلج شده و تلف میشه و کار خاصی نمیشه براش کرد و تنها داروش سیر و تتراسیکلین هست و غذای مقوی و بعد از درمان با آنتی بیوتیک مصرف ویتامین شاید خوب بشه خب این بدترین حالت بود که گفتم خدمتتون.
          حالت دوم حالا یا در رفته و یا کشیدگی داره و یا حتی شکسته باید بسته به نوع جراحت درمانش کنید اگر حاد نیست خب صبر کنید خودش خوب میشه ولی اگر خیلی اوضاعش خرابه دیگه خودش خوب نمیشه مثلا بالی که کج شده و شکسته چطوری خودش صاف بشه و مثل اولش جوش بخوره حتما باید اون رو آتل بند کنید و نمیشه که ولش کنید تا خوب بشه.

          پاسخ
  16. جمال

    با سلام خدمت شما من یک جفت عروس هلندی مولد و جوان دارم که برای اولین بار در یک سالگی ۳عدد تخم گزاشتند که دوتای آنها به جوجه تبدیل شد ولی متاسفانه هردوی جوجه ها در دوروزگی تلف شدند علت آنهم این بود که والدینشون به آنها توجه نمیکردند وآنها را زیر پر خود نمیبردند وفکر نکنم حتی غذا هم بهشون میدادند حالا سوالم اینه که برای دفعات بعد آیا میشه جوجه یک روزه رو بردارم وخودم سرلاکی بزرگش کنم یا اگر نمیشه چه نوع غذاییی به والدینشون بدم که بعد از تولد اولین جوجه به نوزادشون بدن وچرا اینجوری به جوجه های خودشون بی مسولیتی میکنند دلیلش چیه خواهش میکنم راهنماییم کنید آخه دوباره تخم گزاشتند ومیترسم دوباره با بی توجهی والدین جوجه ها تلف بشند در ضمن میخاستم بدونم بهترین غذا برای جوجه تازه متولد شده چیه که براشون بزارم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      میدونی علتش چی بوده که جوجه ها روز دوم تلف شدن ؟؟؟
      چون شما زیادی به اونها توجه کردی و والدین رو ترسوندی و هی دست کاریشون کردی و همش داخل لونه رو نگاه کردین.
      عروس هلندی از بهترین والدین هستن ولی باید شما جلوی خودتون رو بگیرید و اصلا بعد از تخم گذاری تا ۱۰ – ۱۲ روزگی جوجه ها دست به لونه اونها نزنید و هیچ غذای خاصی هم لازم نیست به اونها بدین فقط با میوه و سبزی و دانه مخلوط و ذرت تازه و … که همیشه مصرف میکنید تغذیشون کنید و غذاشون ثابت باشه.
      فقط وقتیکه جوجه ها متولد شدن از تخم مرغ آب پز و جوانه گندم تازه هم به عنوان تنوع استفاده کنید.
      باز هم تاکید میکنم که عروس هلندی والدین خوبی هستن مگر اینکه یه جای کار لنگ بزنه ضمنا جوجه رو تا ۱۰ روزگی شما نمیتونید غذا بدین اینقدر ریز هست که فقط کار خود والدین هست بنظرم اگر خواستین جوجه رو دستی کنید بذارید روز ۱۴ – ۱۵ جداش کنید نه زودتر و جوجه بزرگ رو جدا کنید و کوچکترها رو بذارید به عهده خود والدین. فقط اگر نشد بهش غذا بدین دیگه این شانس رو ندارید جوجه رو برگردونید چون جون جوجه بوی شما رو میده و پرتش میکنن از لونه بیرون این هم یک نکته ای هست برای خودش پس بهترین جوجه رو با دست خودتون به کشتن دادین ؟؟!!
      مگر دیگه چقدر خوش شانس باشید جوجه رو مجددا قبول کنن.

      پاسخ
  17. جمال

    بابا به قرآن من فقط برایرغذا دادن بهشون سر میزدم واصلن نگاهشون نمیکردم ودرروز اول تولد جوجه هاش واسشون گندم آبپز و ذرت آبپز وسفیده تخم مرغ وجوونه گندم روزانه میزاشتم ولی انگار که از تولد جوجه ها میترسیدند چون بعد از تولد جوجه ها مرتب جیغ وداد میزدند ووحشی بازی در می آوردندو نمیرفتند تولونه که پیش جوجه باشند مثل اینکه بلد نبودند یا تجربه نداشتند چون جوجه یه گوشه لونه واسه خودش جیک میزد ولی اونا رو تخم ها خوابیده بودند و محلش نمیزاشتند پیش خودم میگفتم اینا این همه زحمت کشیدندو رو تخما خوابیدن حالاکه کارشون نتیجه داده رو تخم خوابیدن رو به غذا دادن به جوجشون ترجیح میدند چرا

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چرا فقط سفیده تخم مرغ بای دسفیده و زرده رو با هم استفاده کنید.
      خب پس یه مشکلی اینجا هست احتمالا جوجه ها یا ناقص بودن و یا بیمار و والدین متوجه این موضوع شدن و بهشون غذا ندادن تا زودتر تلف بشن.

      پاسخ
  18. tootoo

    salaaaam doostan.aval ozr mikham fingilish minevisam.chon horoofe farsi roye note nadaram
    man ye aroose holandie nar va ahli dashtam ke fekr konam hodoodan bayad 8mahe bashe. bache bood gereftamesh. kheili in avakher avaz mikhond va parande forooshi toye shahremoon goft ke nar hast va barash made begir.ye made ahooii rang hodode yeksale ke ghablan bache dade bood barash gereftam
    hodode yekmahe ke pishe ham hastan va ba inke nar be samte made miraft on nemipaziroftesh va mizadesh
    alan 2rooze ke made tokhm gozashte va emrozam tokhme dovomo gozasht. ama inha baham joor nashodand! hala nar ham gahi ono az sare zarfe ghaza mizane va mozahemesh mishe
    hala be nazare shoma aslan inha baham joft hastand?!ya in tokhm ha bi notfe and? age bashan man alan bayad chikar konam
    tokhm ha bemoonan mane az joft shodane in2ta ya dirtar joor shodaneshon nemishe? nar ham morvaridi hast. aslan jofte khobi mishan? lotfan rahnamaiim konid
    merc

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شما هم ببخشید دیروز نشد جوابتون رو بدم شرمنده.
      خب دو تا حالت داره یا جفت شدن و یا نشدن به هر حال تخم گذاشتن ماده نشانه خیلی خیلی خوبیه و حتی اگر جفت هم نشده باشن با هم جفت میشن و نر رو تحریک میکنه که با ماده جفت گیری کنه یعنی اینکه ممکنه تخم اول بدون نطفه باشه ولی به احتمال فراوان بقیه تخم ها باید نطفه داشته باشن.
      کاش زودتر مکاتبه میکردین دوست عزیز به هر حال الان هم در خدمتتون هستم.
      شما بذار این دو تا در کنار هم باشن و اگر دیدی نصف روز نر روی تخم ها خوبیده دیگه همه چی با صلح و صفا به پایان میرسه و بنده احتمال میدم این اتفاق بیوفنه فقط یک شرطی داره اون هم اینکه شما دیگه دست کاریشون نکنید و بذاری سر جای خودشون و البته یک جای آروم و بی سر و صدا باشن و یک مرتبه هم چراغ رو روشن خاموش نکنید و باعث ترس اونها نشید.
      باز امری داشته باشید در خدمتیم.
      در مورد اینکه فرمودین آیا جفت خوبی میشن یا نه اینطوری و از روی رنگ پرنده نمیشه نظر داد فقط باید ببینی خودشون با هم کنار میان یا نه.
      راستی اگر نر هم روی تخم نخوابید اصلا دست به تخم ها نزن بذار باشن و دست کاریشون نکن چون ممکنه بعدا نر بره روی تخم ها بخوابه حالا درسته تخم ها دیگه خراب میشن اما یه خوبی داره که بین نر و ماده رابطه عاطفی برقرار میشه پس گفتم این تخم گذاشتن ماده خیلی میتونه مفید باشه اما اگر این فرصت طلایی رو نر از دست داد و با ماده جفت نشد دیگه به هیچ دردی نمیخوره و ردش کن بره. البته شاید هم بد اونها رو جفت داده باشی باید اول یه مدت توی دو تا قفس جدا از هم باشن و بعدا جفتشون بدین.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *