تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. Amir

    البته بگم که من هر روز برای عروس هام تخم مرغ با ذرت رنده شده قرار میدهم.ببخشید که پستم دو تا شد باتشکر

    پاسخ
  2. مشکات

    سلام خسته نباششید
    من یه جفت عروس ارم که نر تازه بالغ شده و علایم مست بودن رو وقتی توی هر دو شون دیدم براشون لونه گذاشتم .از همون روز اول که لونه ذاشتم دو تاشون میرفتن تو و میومدن بیرون و گاهی هم یکیشون اون یکی رو مینداخت بیرون الان حدود دو سه روزه که ماده رفته توی لونه و طولانی مدت داخل لونه هست و گاهی که نر میره توی لونه ماده میندازتش بیرون .من ندیدم که با هم جفت گیری داشته بباشن .پرنده نرم هم که ت یه هفته پیش کلی جیغ میزد و اروم و قرار نداشت الان خیلی ساکت شده به نظرتون اینا با هم جفت گیری کردن؟اگه جفت گیری کردن چرا ماده نر رو از لونه میندازه بیرون؟توواین زمان تقویتی بهشون بدم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همه چی طبیعیه بله میتونید دانه تقویتی و یا ویتامین بهشون بدین موردی نداره فقط اگر تخم گذاری کردن ویتامین رو قطع کنید.
      به نظر میاد جفت خوردن.

      پاسخ
      1. مشکات

        سلام مجدد خدمت شما الان دیدم که عروس نر ،نشسته توی جا دونیش و داره دمشو تکون میده انگار داره با جا دونیش جفت گیری میکنه چکار کنم برای چیه؟

        پاسخ
        1. مشکات

          ببخشید دو تیکه شد الان دیدم ماده از توی لونه اومد بیرون و سینشو داد زمین و دمشو بالا و تا نر اومد نزدیکش فرار کرد نر انگار میخواست بزنه توی سرش یا میخواست سوارش بشه نمیدونم در هر صورت ماده اجازه نداد .چکار کنم ؟

          پاسخ
          1. شهریار (onlypet.ir)

            فقط صبر کنید. کاری از دست شما یا ما ساخته نیست. ممکنه نر و ماده جوان باشن و تجربه کافی نداشته باشن. کار خاصی هم نمیشه کرد و باید صبر کرد و دید نتیجه چی میشه. در صورتی که تخم ها پوچ شد یا در چند نوبت تولید مثل ناموفقی داشتن عوضشون کنید.

            پاسخ
  3. محمدی

    سلام من یه جفت عروس دارم که عروس نر رو وقتی جوجه بود گرفتم و انداختمش بغل ماده و الان نر بالغ شده و با در و دیوار قفس ضرب میگیره و گاهی میره تو جادونیش و فکر کنم خود ارضایی میکنه و دمشو این ور اونور میکنه ولی تا حالا ندیدم آبی بیرون بریزه.ماده هم محل بهش نمیذاشت.برای این که جفت بخورن امروز از هم جداشون کردم و تو دو تا قفس گذاشتمشون تا با دور آشنایی جفت بخورن بعد بندازمشون بغل هم آیا این کارم درسته؟ عروس مادم دوسالشه .و الان فکر کنم مست نیست .چ کار کنم زود تر آماده بشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر کنار هم بودن نباید از هم جداشون میکردین ولی خب الان هم قفس ها رو بچسبونید به هم.
      غذای متنوع بخورن وشرایط نگهداری خوب باشه کم کم آماده میشن.

      پاسخ
  4. محسن

    سلام خسته نباشید عروس هام ۳روز هست تخم کردن ولی نمیدونم چرا نر هم نزدیک کوزه میشه ماده میزنش.؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      موردی نداره دوست من و طبیعیه و بیشتر پرنده ماده روی تخم ها میخوابه و از تخم ها مراقبت میکنه.

      پاسخ
  5. محسن

    سلام خسته نباشید دوستم یک جوجه عروس یک ماهه خریده میخواست بدونه چه غذایی براش بده ؟

    پاسخ
  6. سارا

    من یه عروس نر لوتینو دارم که از دو ماهگیش پیش منه و الان چهارده ماهش شده.
    سوالم اینه که آیا حتما باید براش جفت بگیرم؟
    کاملا اهلی هست و با همه ی اعضای خونه اخت شده و حس تنهایی نمیکنه.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر. حتما نیاز نیست و اگه خودتون وقت کافی واسه پرنده بذارید نیازی به جفت نیست. الان عضوی از خانواده شماست و در جمع خانواده خوشحاله.

      پاسخ
  7. محمدد

    سلام خسته نباشید من یه جفت عروس دارم که نر تارگی به بلوغ رسیده و بالغ شده و پرنده ماده هم. حدود دوسالشه .الان نمیدونم این دو تا عروسم جفت خوردن یا نه الان نزدیک پنج ماهه بغل هم هستن یه موقع سر همورمیخارونن یه موقع دعوا میکنن الان لونه براشون گزاشتم عروس ماده مست شده و میاد وسط قفس و حالت زور زدن میگیره وتاپرنده نر میاد میره تو لونه و یه موقع ماده نر رو از توی لونه میندازه بیرون و نمیزاره بیاد تو یه ووقعهم دو ساعت باهم توی لونن گاهی هم وقتی ماده میاد غذابخوره نر نویزاره نمیدونم چکار کنم ولی ماده دو سهروزه مدام توی لونس فکر کنم ویخواد تخم بزاره از کجا بفهمم اینا جفت گیری کردن یا نه ببخشید طولانی شد.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      با توضیحاتی که دادید به احتمال قوی جفت شدن و به زودی ماده تخم گذاری میکنه. اینکه جفت گیری کردن یا نه رو نمیشه تشخیص داد، مگر که جلوی روی شما جفتگیری کنن و ببینید
      به هر حال همه چی طبیعیه. اگه اماده سازی خوبی داشتید و خوب پرنده ها رو تقویت کردید باید تکثیر موفقیت امیزی هم داشته باشید

      پاسخ
      1. محمدد

        سلام امروز یدونه تخم گزاشت .تغذیه شو چکار کنم که ضعیف نشه؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          ضعیف نمیشه. غذایی که تا الان بهشون میدادین رو ادامه بدید. فقط الان که تخم دارن بهتره از غذاهای پر انرژی و گرمی کمتر استفاده کنید که ماده به راحتی روی تخم بخوابه و اذیت نشه. ایشالا یک روز مونده تا جوجه ها سر از تخم بیرون بیارن هم غذای تخم مرغی در اختیار مولدها بذارید.

          پاسخ
  8. امیرمحمد

    ممنون از مطالبتون من با خوندن این مطالب ۸ جوجه از عروس هلندی هام گرفتم

    پاسخ
  9. امیرمحمد

    سلام من یک جفت عروس هلندی خریدم که نر سفید وماده خاکستری بالغ هم هستن. تخم مرغ و میوه وسبزیجات هم بهشون میدم ولی تخم نمی کنن علتش چیه. خوا هش میکنم که دوستان بگن.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      میتونه همه چی طبیعی باشه یه مدت زمان میبره تا نر و ماده به هم عادت کنن و جفت بخورن مخصوصا اگر غریبه باشن و یا جابجا شده باشن باید صبر کنید بنده عروس هلندی داشتم که جوجه داده بود ولیکن وقتیکه جابجاشون کردم تا ۶ ماه تولید مثل نکردن.

      پاسخ
  10. reza123

    سلام. من یه جفت لوتینو خریدم و یکی دوماهه که دارمشون.حدود یک الی دو هفتست که جفت گیری کردن .هرروز نر میرفت روی ماده حدود چهار روز تکرار شد الان نمیدونم چرا تخم نمیذاره.میره توی لونه ولی تخم نمیذاره.از کجا بفهمم تخم توی شکمش داره یا نه؟
    نر میره روی ماده و کار دیگه ای نمی کنه فقط می ایسته روش.حتی الانم که دارم اینو مینویسم دارن این کارو می کنن
    اگه کسی این مشکلو داره اطلاع بده و بگه چجوری حلش کرد در ضمن فک کنم حدود یک الی دو سالشونه.نمیدونم چجوری سنشونو بفهمم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا همه سوالتون رو در یک پست ارسال کنید.
      به نظر بنده همه چی طبیعیه و هیچ مورد خاصی نیست و جای نگرانی نداره و قرار هم نبوده طی دو ماه اولی که اونها رو خریدین براتون تولید مثل کنن باید صبر کنید تا پرنده جا بیوفته و بعدا تولید مثل کنه ضمنا برای تولید مثل موفق باید نر و ماده هم خون نباشن یعنی خواهر برادر نباید باشن.
      شاید تا ۶ ماه و حتی بیشتر قرار باشه صبر کنید تا تولید مثل کنن برای طوطی باید صبر و حوصله داشته باشید و یکی دو ماه اصلا زمانی نیست .
      سعی کنید در زمان جفت گیری به اونها نگاه نکنید ضمنا باید قفس استاندارد و لونه استاندارد داشته باشن.

      پاسخ
  11. reza۱۲۳

    سلام بالاخره تخم گذاشتن نمی دونم تخمشون سالمه یا نه میشه بگین غذا چی بهشون بدم؟ ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      در دورانی که پرنده تخم داره و میخواد روی تخم بخوابه همون دانه های عادی پرنده (کتان و ارزن و تخمه و …) رو بدید و کمتر از غذاهای نرم تخم مرغی و غذاهایی که انرژی اضافی رو به پرنده ها تحمیل میکنه استفاده کنید. چون میخوان روی تخم بخوابن و غذای گرمی و پر کالری و …. فقط پرنده رو اذیت میکنه و از روی تخم بلندشون میکنه.

      پاسخ
  12. reza۱۲۳

    ممنون.من فکر میکردم باید موقع تخم گذاری بهش تخم مرغ بدم.اخه فروشنده اینطوری بهم گفت.البته من تخم مرغ سرد میدم.میپزم وقتی سرد شد میدم بخورن . فقط میترسم جوجه از تخم در نیاد و توی تخم بمیره.اگه از تخم در اومد چیکار کنم.ایا باید جار خاصی انجام بدم یا خود پرنده هام از جوجه مراقبت می کنن ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      برای اماده سازی و تا زمانی که تخم اخر رو میذاره بله تخم مرغ باید بهشون بدید و بهش نیاز دارن. ولی وقتی میخوان روی تخم بخوابن واسه چی انرژی اضافی رو به پرنده ها تحمیل کنید؟ یک روز قبل از اینکه جوجه ها از تخم خارج بشن محیط رو مرطوب کنید. غذای تخم مرغی رو هم شروع کنید چون به این پروتئین برای تغذیه بچه ها نیاز دارن.

      پاسخ
  13. احسان

    عروس هلندی دارم که برای اولین بار پنج تخم گذاشته ولی روی تخمها نمیخوابه چکار کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دست کاریش نکنید و بذارید در آرامش باشه و اگر هم نخوابید هیچ کاری نمیتونید بکنید اما معمولا وقتیکه همه تخم ها رو بگذاره روی همه با هم میخوابه.

      پاسخ
  14. مریم

    با سلام .من یه عروس ماده داشتم تنها بود رفتم یه نر براش گرفتم تا زیادش کنم .اما بعد از یه هفته الان ماده رفته تو اتاقکش یه تخم کرده اما تا جایی که من اطلاع دارم اینا هنوز جفت گیری نکردن .چون ماده کلاس میزاشت اصلا تحویلش نمیگرفت .حالا هردو هی میرن تو لونه همش هستن اما اروم و بیصدان ماده رو تخم نشسته اما اون یکی میره پیشش بهش سر میزنه کمی کنارش میشینه بعد میاد .اما جفت نکردن پس این تخم چیه

    پاسخ
  15. مریم

    لطفا منو راهنمایی کنین اولین باره نمیدونم چیکار کنم خیلی ممنونم از لطفتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ممکنه زمانی که شما حواستون نبوده یا تشریف نداشتید جفتگیری کردن. در غیر اینصورت ماده تخم هرز گذاشته(به خاطر امادگی بالا) که اگه اینطور باشه اتفاقی نمیفته و این تخم جوجه نمیشه. گاها ماده به دلایلی بدون نر هم تخم هرز میزاره و حتما قرار نیست جفتگیری صورت بگیره تا تخم بذارن.
      میتونید بعد از گذشت یک هفته تخم رو با چراغ فوه تست کنید و ببینید نطفه داره یا نه.

      پاسخ
  16. reza123

    سلام .من زیر لونه شون شن نرم ریختم.میگم اگه جوجه شون در بیاد نکنه شن ها به بدنش بچسبن؟همینطور خیل بی صدا شدن از وقتی تخم گذاشتن.یکی دوتا از علایم خفیف نیوکاسل دارن.نمیدونم واقعا نیوکاسل دارن یا نه؟ میشه راهنماییم کنین.ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      داخل لونه عروس هلندی به کل هیچی نباید بریزید.
      از اون علائم هم که ندید و بدون اطلاع ما چی توضیح بدیم حداقل بفرمایید چه علائمی دارن و مشکل چیه در خدمتتون هستیم اینکه کمتر صدا میدن طبیعیه چون سرگرم مراقبت از تخم ها هستند.

      پاسخ
  17. fatemeh

    سلام اقا مجتبی.
    عروس ماده ام ب جوجه که گفتم فلج زیاد غذا نمیده خیلی ضعیف شده.بنظرتون چکار کنم…. خودم بهش غذا بدم ..جوجه ام ۱ ماهه..
    فکر نکنم تو اینده خودشم بتونه غذا بخوره ..????

    پاسخ
    1. متین

      سلام خودت غذا بده اگر نمیتونی هدیه به کسی بتونه نگه داره

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      عکسها رو دیدم این جوجه یا مادر زاد مشکل داشته و یا به دلیل استاندارد نبودن لونه اینطوری شده و پاش بد رشد کرده اگر بتونید پاش رو آتل بند کنید و درست ببندین شاید ۱۰ – ۲۰ درصد احتمال داره خوب بشه در غیر اینصورت درمانی نداره خیلی متاسفم این حرف رو بزنم ولیکن بهتره راحتش کنید و سرش رو ببرید اینطوری هم پرنده راحت تره و هم شما درسته کار دردناکی هست و شاید خیلی ها غیر اخلاقی بدونن ولیکن به نظر بنده بهترین کار اینه که کمی آب و غذا بهش بدین و بعد سرش رو ببرید.

      پاسخ
      1. fatemeh

        سلام اقا مجتبی..
        عروس های من از اول لونه نداشتن و بچه هاشونو توی قفس بدنیا میارن…ن اینکه براشون لونه نخریده باشم اما اصلا طرف لونه نمیرن…
        منم هر وقت تخم میزار کف قفسو پر از خورده چوب میکنم تا راحتر باشن …سری قبل سه تا جوجه هاش بدنیا امدن الانم ۵ ماه شونه ‌..این سری ۴ تا فقط این اینطوری شده.
        اما در مورد اینکه میگید بکشمش.. اصلا نمیتونم فکرشو هم بکن..???
        استرس گرفتم وقتی گفتید بکشمش.?????
        بازم ممنونم ازتون.

        پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *