شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

عروس هلندی ها پرندگانی زیبا، باهوش و دوست داشتنی هستند که نگهداری و تکثیر انها به سادگی امکان پذیر است. نگهداری انها به صورت انفرادی نیز میسر بوده و روابط عمیقی با نگهدارنده برقرار میکنند. در صورتی که این عروس ها را به صورت انفرادی و به عنوان حیوان دست اموز نگهداری میکنید باید وقت کافی برایشان بگذارید تا افسرده و بیمار نشوند

به ادامه متن توجه کنید

عروس هلندی

شناخت: عروس هلندی پرنده ای با نام علمی Genus Nyphicus بومی استرالیا می باشد. در زبان انگلیسی این پرنده را cockatiel می نامند. این پرنده در سالهای ۱۸۰۰ میلادی به انگلستان آورده شده است…. احتمالا این پرنده توسط کسانی که به استرالیا تبعید شده بودند در بازگشت به انگلستان آورده شده است. محبوبیت این پرنده کم کم افزایش پیدا کرد و امروزه این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی می باشد. بیشتر محبوبیت این پرنده به سبب طبیعت ملایم و سر و تاج رنگیشان می باشد، همچنین این پرنده به سادگی اهلی و دست آموز می شود.

طول یک عروس هلندی بالغ از سر تا دم حدودا ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر می باشد و تقریبا ۱۵ تا ۲۵ سال عمر میکند. البته اگر از آنها خوب مراقبت کنید تا ۳۰ سال هم میتوانند زنده بمانند

انواع عروس هلندی: عروس هلندی در چندین جهش رنگی موجود می باشد که به قرار زیر می باشد.

خاکستری: دارای بدنی خاکستری با زمینه سفید در بالها، سر زرد رنگ و گونه های نارنجی ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند. در ماده ها رنگ گونه تیره تر می باشد.

Lutino: بدن زرد رنگ با سری به رنگ زرد که رنگ سر از بدن تیره تر می باشد. بدن می تواند سفید به نظر آید. هر دو جنس گونه های نارنجی روشنی دارند.

صدفی: رنگ پرهای بدن برنگ خاکستری روشن با زمینه سفید می باشد. دارای سر زرد و گونه های نارنجی است

دارچینی: رنگ پرهای بدن بسیار روشن و اغلب برنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگ زرد و گونه ها برنگ نارنجی می باشند.

نقره ای: در حقیقت بسیار شبیه نژاد خاکستری است بجز اینکه بدن برنگ سفید-نقره ای می باشد. ماده ها دارای گونه کدر تری هستند.

.  . .

ابلق: ۷۰% زرد یا سفید (رنگ بدن) و ۳۰% ابلق (رنگ بالها خاکستری) نشانه یک عروس هلندی ابلق تمام عیار است. نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند.

زرد کمرنگ: از نظر رنگ بسیار شبیه نژاد صدفی است با این تفاوت که پرنده صدایی تولید نمی کند.

صورت سفید: رنگ آمیزی شبیه نژاد خاکستری داشته با این تفاوت که پرهای صورت بجای زرد سفید بوده و گونه ندارد.

عروس هلندی دارای گونه های بسیار زیادی است که در اثر جهش های ترکیبی مختلف بوجود آمده اند و حتی در هر گونه رنگ امیزی زیادی را شاهد خواهیم بود ولی نژاد های بالا رایج ترین گونه ها می باشند که میتوانند از نظر رنگ امیزی کمی متفاوت تر باشند ولی در همان گونه قرار داشته باشند

رفتار:عروس هلندی پرنده ای خونگرم بوده و در صورتی که انفرادی نگهداری شود به توجه زیادی نیاز دارد. اگر به آنها بی توجهی شود شروع به جیغ کشیدن می کنند. آنها کنجکاو و شیرین هستند و به همه جا سرک میکشند. انها دوست دارند همواره پهلوی شما باشند  یک عروس هلندی در هنگامی که مشغول تمیز کردن خانه یا تماشای تلویزیون هستید بر روی شانه تان سوار می شود و همراه شما به این طرف و انطرف می اید. آنها کم تر از طوطی استرالیایی و طوطی های بزرگ خرابی به بار می آورند ولی دکرهای چوبی و یا براق ظریف از دست انها در امان نخواهد بود. انها مانند تمامی موجودات از بعضی چیزها میترسند و وقتی که می ترسند یا هیجان زده میشوند کاکل یا تاج خود را بلند میکنند و پرهای خود را به بدن چسبانده و درازتر از همیشه به نظر میرسند و در حالت نرمال و ریلکس شدن کاکل روی سر خود را به حالت اولیه یا خوابیده برمیگردانند و با تکان دادن پرها و پف کردن رضایت خود را نشان میدهند.

خرید: اگر میخواهید عروس هلندی را به صورت انفرادی و دست اموز نگهداری کنید بهترین گزینه برای خرید یک عروس هلندیی است که از طفولیت از مادر خود جدا شده و توسط انسان تغذیه شده است این کار باعث می شود که پرنده به انسان شدیدا خو گرفته و از او نترسد، گرچه عروس های بزرگ را هم میتوان دستی نمود و به انسان خو میگیرند ولی هیچ گاه مانند انواع کوچک که توسط انسان بزرگ شده اند نمیشوند


طوطیهای عروس بسیار دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند پس برای تربیت کردن آنها باید وقت زیادی صرف کنید, البته می توانید وقتی که خیلی کوچک هستند و هنوز پدرو مادر به آنها غذا میدهند, پرنده را خریده و خود بصورت دستی بزرگ کنید.

تربیت و آموزش: هر قدر که طوطی شما کوچکتر باشد تربیتش نیز ساده تر خواهد بود. اولین قدم این است که شاهپرهای پرنده که ۸ تا ۱۰ پر بزرگ می باشد قیچی کنید مراقب باشید که پرها خیلی کوتاه نشوند (برای اینکه زیبایی پرنده از بین نرود بهتر است دو یا سه شاه پر ابتدایی را جا بگذارید و بقیه را کوتاه کنید)، اگر در این کار وارد نیستید این کار را به یک خبره بسپارید. (اگر پرنده از کوچکی نزد شما بوده و تغذیه اش کردید لازم به کوتاه کردن بال ها نیست و در انواع وحشی برای دستی نمودن این کار انجام میشود) حالا پرنده را بر روی انگشت خود بگذارید و اجازه دهید مدتی همانجا بماند. شما باید این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا پرنده احساس امنیت کرده و با شما خو بگیرد.

مرحله بعدی این است که یک اسم برای پرنده انتخاب و آن را با همان نام صدا کنید تا به آن اسم عادت کند بدین شکل هر وقت که پرنده را صدا کنید او هم با سرو صدا کردن جواب شما را خواهد داد. باید گفت که نرها علاقه بیشتری به این کار دارند. آنها از ماده ها پر سرو صدا تر می باشند ولی با هوشتر نیستند.

بازی و اسباب بازی: عروس های جفت بیشتر اوقات را با هم مشغول هستند و شاید نیاز به اسباب بازی و اشتغال برای انها کمتر به نظر اید ولی تجربه نشان داده وسایل بازی  برای انواع جفت هم جذاب بوده و جفت به انها توجه میکنند و حتی گاهی با هم به رقابت میپردازند. به هر حال با توجه به مطالب یاد شده باید دانست که پرنده انفرادی بیشتر از انواع جفت به اسباب بازی و وسایل اشتغال نیاز دارند و باید برایشان تهیه کرد. آنها دوست دارند که با نوک خود چیزهایی را کنده کاری کنند که صد البته این کار هم به متوقف کردن رشد نوک پرنده کمک میکند و هم اینکه نوعی بازی برای آنها محسوب می گردد یا میتوان به اینگونه هم بیان کرد که این کنده کاری ها و بازی با وسایل جزئی از زندگی طبیعی انها به نظر میرسد بنابراین توصیه می شود که چند تا تکه چوب در قفس آنها قرار دهید همینطور میتوانید برای آنها وسایل بازی دیگری مانند زنگوله، پستونک و وسایل بازی براق که بسیار مورد توجه ان هاست قرار دهید. عروسهای هلندی دوست دارند مانند بچه ها با شما یا با اسباب بازیها خود بازی کنند, این پرندگان به راحتی خود را با وسایل اطراف سر گرم میکنند مثلا ممکن است که ساعتها با یک بند یا طناب یا حتی پر و دمی که خود انداخته اند بازی کنند و اصلا خسته هم نشوند. پس برای آنها وسیله های کوچکی بگذارید که بتوانند به راحتی با نوک خود آنها را از زمین بلند کنند.

اگر شما برای پرنده خود وقت نگذارید و با آن بازی نکنید افسرده میشود, گوشه ای کز میکند و گاهی اوقات هم سعی میکند تا با سر و صدا شما را متوجه خود کند. پس فراموش نکنید اگر جزء دسته آدمهایی هستید که نمی توانید روزانه حداقل سه تا چهار ساعت وقت برای پرنده خود بگذارید, عروس هلندی را بعنوان پرنده خانگی انتخاب نکنید.

قفس: قفس باید به اندازه ای بزرگ باشد که پرنده به راحتی بتواند در آن بالهای خود را بازو بسته کند و از یک تیرک به تیرک دیگر بپرد. از آنجایی که جثه عروسها بزرگتر از جثه مرغ عشق و قناری است بنابراین قطر تیرک باید بزرگتر از تیرک عادی و معمول داخل قفس که عمدتا پلاستیکی میباشند و حتی برای قناری هم مناسب نیست باشد.

هفته ای یک بار قفس را تمیز کنید و جای آب و دانه را هم خوب بشوئید. اگر پرنده شما دست آموز است, هر از گاهی آنرا از قفس بیرون بیاورید یا در کل زمانی که در منزل هستید او را ازادانه نگهداری کنید. عروس های رام و دستی ان هم به صورت انفرادی به هیچ عنوان دوست ندارند شما را ببینند که به اینطرف و انطرف میروید و یا در گوشه دیگری از منزل هستید و انها زندانیند. در این مواقع عروس ها به میله های قفس اویزانند و سعی میکنند خود را از قفس خلاص کنند

خواب:عروسهای هلندی شبها باید حداقل ۱۰ ساعت در تاریکی بدون وقفه بخوابند. البته با وجود زندگی صنعتی ما این ۱۰ ساعت ممکن است کمتر یا بیشتر باشد و موقع خواب انها هیچگاه درست نباشد ولی انها به زندگی صنعتی ما هم میسازند و از این بابت نگران نباشید

نکته: گاهی اوقات عروسها, مرغ عشقها, فنچها….. کلا پرنده ها ممکن است که از چیزی بترسند و شروع به پر پر زدن کنند در این حالت شما باید هرچه سریعتر چراغ اتاق را روشن کنید و با آنها حرف بزنید و آرامشان کنید چون در این حالت پرنده خیلی وحشتزده شده و خود را محکم به اطراف و سقف قفس میزند و به خود آسیب میرسانند پس در این هنگام با نهایت سرعت به داد آنها برسید و برای چند دقیقه چراغ اتاق را روشن بگذارید و بعد دوباره خاموش کنید.

غذا:

الف) اگر پرنده شما خیلی کوچک است و نمی تواند دانه بخورد از روش زیر استفاده نمایید:

ابتدا زرده یک تخم مرغ آب پز را جدا کرده , آنرا له کنید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. سپس چند عدد بیسکویت مادر و اگر خمیر نان باگت در دسترس دارید, مقداری به مایع اضافه کنید. در صورتی که خمیر نان باگت در دسترس نمی باشد می توانید از خمیر نان معمولی استفاده نمایید، تمام مخلوط را درمیکسر (مخلوط کن) بریزید و بگذارید تا خوب مخلوط شوند. این مایع باید کاملا یک دست باشد.

میتوانید از سایر غذاهای نرم که در قسمت تغذیه جوجه طوطی در قسمت موضوعات سایت اموزش داده شده است استفاده کنید

حالا یک سرنگ ۱۰ سی سی بردارید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه) به سر این سرنگ وصل کنید, این لوله را میتوانید از مغازه های تعمیرات دوچرخه تهیه نمایید ارتفاع این لوله باید حد اکثر ۳ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سرنگ را ۸ تا ۱۰ سی سی پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید اگر این کار را خیلی آرام انجام دهید حیوان تقلای زیادی میکند و غذا را بالا می آورد و تمام زحمات شما به هدر میرود. اگر نمی توانید جلوی بال زدن و حرکات پرنده خود را کنترل کنید می توانید پرنده را در یک پارچه طوری که فقط سر آن بیرون باشد بپیچید و بعد به آن غذا بدهید

نکته: باید چندین باردر روز به پرنده به این صورت غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این قضیه شوید.

پیش از هر باز غذا دادن سرنگ را کاملا با آب جوش و مایع ظرفشویی بشوئید واین کار را دوباره بعد از غذا دادن نیز تکرار کنید.

یادتان باشد وقتی که میخواهید بصورت دستی پرنده خود را بزرگ کنید باید این کار را تا زمان روئیدن کامل پرهای پرنده ادامه دهید.

معمولا این پرنده ها باید ۱ ماه و۲ هفته تغذیه گردند(۴۰ تا ۴۵ روز) البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد در ضمن طی این مدت در قفس پرنده دانه بگذارید تا ببیند و به آن نوک بزند.

هفته های آخر باید تعداد دفعاتی که خود به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خود دانه بخورد, این مرحله مقداری سخت است و باید حوصله کنید, پرنده ها خیلی کم ولی به دفعات زیاد دانه می خورند پس همیشه دانه در دسترس آنها قرار دهید.

حیوان ممکن است در این دوران مقداری ضعیف گردد ولی نگران نباشید و برایش مقداری تخم مرغ بپزید, زرده آنرا جدا کنید و فقط سفیده را رنده کنید و در ظرفی ریخته و داخل قفس قرار دهید.

کار دیگری هم که می توانید انجام دهید پختن گندم است, عروسهای هلندی گندم پخته خیلی دوست دارند.

ب) پرنده بزرگ شده و قادر است خود غذا بخورد پس از غذاهای زیر استفاده میکیم:

غذاهایی که میتوانید به پرنده بزرگ بدهید انواع دانه ها میباشد که از ارزن ریز و درشت گرفته تا انواع تخمه افتابگردان را میتوان به انها داد. بهتر است از دانه های ریز مانند ارزن، تخم کتان، شاه دانه،سیاه دانه و ….. را به صورت مخلور یا تک تک را در یک ظرف و دانه های درشت مانند تخم افتابگردان، مغز خرد شده بادام یا فندق را در ظرف دیگر به پرنده خود ارائه دهید. اکثر عروس ها تخم افتابگردان را پوست میکنند و مغز ان را میخورند ولی برای بعضی استثناها که این کار را نمیکنند باید مغز تخمه افتابگردان را تهیه و به انها ارائه داد

در رژیم غذایی انها حتما از میوه و سبزیجات استفاده کنید. میوه هایی مانند سیب و سبزیجاتی مانند کاهو بسیار مورد علاقه عروس ها میباشد. با دادن میوه جات و سبزی ها به پرنده ویتامین های مورد نیاز عروس خود را تامین کنید

نکته:ممکن است سبزیجاتی که می خرید قبلا سم پاشی شده باشد بنابراین حتما آنها را خوب بشورید تا مشکلی برای پرنده بوجود نیاید.

حداقل هفته ای یک بار غذاهای نرم در اختیار پرنده خود قرار دهید. منظور از غذای نرم همان تخم مرغ اب پز به صورت رنده شده میباشد. میتوان به تخم مرغ، هویج و بادام رنده شده نیز افزود و کاملا با هم مخلوط نمود البته همه عروس ها به هویج و بادام علاقه یکسانی نشان نمیدهند و ممکن است از خوردن ان امتناع کنند و بهتر است از تخم مرغ خالی استفاده نمود. سایر غذاهای نرم را میتوان به انواع خمیر نان ها، نان سوخاری خیس شده در شیر یا چای کمرنگ یا اب میوه جات، برنج اب پز و حتی گوشت مرغ اب پز بدون ادویه جات نام برد

داخل قفس پرنده  حتی المقدور سپیا بگذارید. گذاشتن این نوع صدف مواد معدنی زیادی را به پرنده ارائه میدهد و به هضم غذا بخصوص دانه کمک می کند. سپیا از نوعی ماهی یا نرم تن کف اقیانوس ها تهیه میشود. ( سپیا در برخی از فروشگاه های پرندگان در ایران هم قابل تهیه میباشد)

در صورت کمبود مواد غذایی و فقر غذایی پرنده و حتی ضعیف بودن پرنده میتوان از مکمل ها و ویتامین ها نیز استفاده نمود که برخی از فروشندگان انها را ارائه میدهند

حمام: پرنده ها موجودات تمیزی هستند و دائم با نوک پرهای خود را تمیز و مرتب می کنند. این پرنده علاقه شدیدی به دوش گرفتن دارد که میتوان از اسپری های اب پاش استفاده کرد یا در انواع کاملا اهلی انها را به حمام و زیر دوش سیار برد

حرف زدن: این پرنده می تواند حرف زدن را بیاموزد. این کار در صورتی که عروس هلندی تنها پرنده خانه باشد آسانتر است. در صورتی که پرنده دیگری اطراف پرنده باشد حیوان احساس نیازی به برقراری ارتباط با شما نمی کند. تمرین کردن با آنها برای سخن گفتن بسیار آسان است. فقط به سه چیز توجه کنید فراوانی ، تکرار و پاداش. پرنده تان را بر روی انگشت گذاشته و مستقیما رو به او کلمه ای را با صدایی خوش بیان کنید. بکرات کلمه ای را که می خواهید پرنده بگوید تکرار کنید. جلسه تمرین باید پنج دقیقه یا کمتر و چندین بار در روز تکرار شود. در صورت سعی برای بیان کلمه با دادن جایزه و یا یک غذای و یژه از پرنده قدر دانی کنید. بعد به آنها فقط در صورتی که کلمه را بیان کردند جایزه بدهید. شما همچنین می توانید یک سی دی یا نوار کاست را برای تمرین ضبط نمایید

نکته: یکی از مسائلی که در مورد این پرنده باید مورد توجه قرار گیرد بلوغ جنسی حیوان است. حدود یک تا دو سالگی پرنده نر به بلوغ رسیده و در این هنگام بصورت پرنده ای مهاجم در می آید. حتی برای پرندگان دست آموز نیز این موضوع صدق می کند. در این زمان باید صبور باشید. این حالت پس از مدتی از بین می رود. ولی پرنده دوست داشتنی شما مدتی در یک حالت اندوه فرو می رود. ماده ها بنظر نمی رسد که در این حالت فرو روند یا حداقل هیچگاه در این حد نمی باشد.

بلوغ شاید یک حرکت به حالت سلطه گری مردانه در پرنده شما می باشد. آنها اغلب در حدود دو سالگی یک مقدار سلطه گر می شوند. در این حالت باز باید صبور باشید. آنها جریانی را برای رئیس بودن طی خواهند نمود ولی این رفتار برای همیشه نخواهد بود.

چند نکته هم در مورد مراقبت: اگه پرنده شما دست آموز است و آزادانه در خانه پرواز می کند باید خیلی مراقب باشید چون از صداهای آنی و بلند (بخصوص صدای تلفن) میترسند و ممکن است که با سر به جایی برخورد کنند و در نهایت آسیبی جدی ببینند.

ظروف سر باز اب یا گلدان پر از اب، اجاق گاز، وسایل گرمایشی مانند شومینه و ….. همه و همه برای پرنده ازاد منبع خطر به حساب امده و باید احتیاتات لازم را انجام داد

عروس هلندی ها پرنده های مقاوم و سالمی هستند ولی سعی کنید هیچ گاه در جریان سرد هوا قرار نگیرند

اگر پرنده شما بیمار شد به سرعت به دامپزشک مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

4,624 دیدگاه در “شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

  1. دوستدار حیوان

    سلام من یک عروس هلندی نر دارم خیلی اواز می خوند و مست بود گفتم براش ماده بخرم ولی ماده خوب گیرم نیومد به جاش جوجه لوتینو خریدم الان الوتینو ۱ سالش و نره ۳ سال به نظرتون میشه تکثیر کنم. بعد من نمی دونم چرا این دوتا اینقدر باهم لجن اصلا این دوتا همدیگرو دوست ند ندارن به نظرتون ماده روعوض کنم ؟؟

    پاسخ
  2. دوستدار حیوان

    هر دو تو ک قفس هستند هر وقت هم ماده رو میارم کنارش نره گازش میگیره ایا راهی هست یا ماده رو عوض کنم ممنون میشم جواب بدین یکم عجله دارم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب از نظر سنی پرنده ها با هم نمیسازن و هنوز ماده به بلوغ نرسیده که بخواد جفت بشه و مطمئنا از نر کتک میخوره. بهتره در دو قفس مجزا و در دید هم نگهداری بشن و وقتی ماده به یکسال و نیم دوسال رسید کنار هم قرار بگیرن یا یه مدت اگه دیدید رفتار تهاجمی ندارن کنار هم قرارشون بدید تا در اینده هم جفت بخورن و تکثیر بشن. اگه هم تمایل دارید زودتر به نتیجه برسید بهتره یه ماده هم سن و سال تهیه کنید و اون هم یک مدت در دید نر قرار بگیره تا باهم عادت کنن و بعد کنار هم قرارشون بدید در غیر اینصورت باز درگیری پیش میاد.

      پاسخ
  3. Taha

    سلام
    ببخشید من راستیتش از لحاظ ظاهری بیشتر خاکستری جذبم میکنه
    لوتیونو هم خوبه ها ولی احساس می کنم لوتیونو بخرم میگم حیف شد خاکستری نگرفتم
    بنظر شما کلیتا فارغ از ظاهر کدوم نژاد بهتره(از لحاظ هوش و استعداد و خو گرفتن با صاحابش و …)؟
    ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      هیچ فرقی نداره و در هر نژاد هم انواع مختلف میتونن استعاد و ویژگی های متفاوتی داشته باشن. از نظر موفقیت در تکثیر به نظرم خاکستری خیلی بهتره. البته نظر شخصیه و هیچ منبع علمی نداره. در کل هر کدوم رو دوست داشتید تهیه کنید.

      پاسخ
  4. Taha

    ببخشید بازم سوال می کنم لازمه تازه دون خور شده باشه یا سنش خیلی کم باشه؟ اگه یکی پیدا کنم دور بر یک سال ولی اهلی خوبه ؟ میگم چون شاید به صاحبش عادت کرده جدا شه بیتابی و پرکنی کنه مشکل دربیاد

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بهتره پرنده دون خور شده تهیه کنید که ریسک مرگ و میرش پایین باشه. پرنده ای هم که قبلا صاحب داشته رو بهتره خریداری نکنید چون تا به شما و محیط جدید عادت کنه یکم طول میکشه و در مواردی اگه خیلی به صاحب قبلی وابسته شده باشه اصلا افسرده میشه.

      پاسخ
  5. Taha

    سلام
    ببخشید فقط یه سوال دیگه اگه از پرورشگاه بگیرم میزان وابستگی کمتر میشه؟شاید بخاطر اینکه زیادن بیشتر به هم وابسته شن تا صاحب پرورشگاه یکی پیدا کردم میگه اهلین الان یعنی به صاحابشون وابسته شدن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این مسائل نسبیه و بستگی به شرایط و خود اون پرنده داره و نمیشه الان ما بگیم این پرنده به صاحبش وابستگی داره یا نداره مثلا شما خودتون اگر ۱۰ تا طوطی داشته باشید ۱۰ تا رفتار مختلف ازشون میبینید
      به صورت کلی عروس هلندی رو بهتره جفت تهیه کنید و تکی نگهداری نکنید.

      پاسخ
    2. رضا جدي

      سلام اگه شما یدونه بگیرید حتما به شما وابسته میشه بشرطی که وقت بزارید براش من خودم پرندهای وحش زیادی رو رام کردم و رازشم جلب اطمینان پرنده به خودته موفق باشید

      پاسخ
      1. mohammad

        سلام یه سوال
        من میخوام یه عروس هلندی بگیرم وخونمون به محل کارم تقریبا نزدیکه اگه بخوام پرندرو صبح یه پارچه سیاه بندازم روش ببرم سرکار وشب برشگردونم مشکلی پیشنمیاد
        اگه واس این پرنده مشکلی پیش میاد چه پرنده ای بگیرم بهتره واس این کار

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          بهتره پرنده مدام جابجا نشه و ممکنه در مسیر هم شدیدا بترسه و هم مریض بشه. یا پرنده رو مدام در محیط کار نگهداری کنید یا در منزل. با توجه به اینکه قراره صبح پرنده رو ببرید و شب برگردونید. خب اصلا جابجاش نکنید و بذارید در محیط کار بمونه. چه کاری هست که دیگه شب برگرده منزل؟

          پاسخ
  6. آرش

    سلام. من ۳ روز پیش یک جفت خریدم که فکر کنم بینه ۹ ماه تا ۱ سال باشن. من ایران نیستم و در دانمارک از مغازه خریدم. در موقع جابه جا کردن فروشنده احمق یکیشون رو بد در آورد و بالش زخمی شد که کمی خون آمد. الان دیگه خون نمیاد. آیا این تو رفتارش تاثیری میزاره؟ اینم بگم که از روز دوم هر دو شروع کردن به غذا خوردن. البته ماده همیشه به نر نگاه می کنه و وقتی دید اون رفت خورد بعدش ماده رفت و آی و غذا خورد.
    فروشنده می گفت جفت هستند و البته همیشه نزدیک هم هستند اما بعضی وقتی هی می زنن تو سرو کله هم و ماده نمیره سرشو بماله به نر و این چیزا. آیا اینا جفتن یا هنوز کار داره؟
    مورد بعدی: کلا می ترسن و حتی وقتی غذا از پشت قفس می خوام بدم فرار می کنن ولی تا الان حالت دفاعی نگرفتن که بخوان گاز بگیرن حتی وقتی برای تعویض آب دستم رو می کنم تو قفس. خیلی کار دارن تا اهلی شن؟
    همسرم هر روز براشون آهنگ های قر دار میزاره و تا آهنگ میزاره شروع می کنن به شیظونی و آهنگ خوندن و بازی. از فاصله کم هم باهاشون حرف می زنیم و یا دقت گوش میدن ولی تا نزدیکتر میشیم یا غذا می خوایم بدیم میترسن و فرار می کنن.
    و آخرین نکته: آیا در قفس رو باز بزاریم که بیان بیرون یا زوده؟ خیلی فوضولم هستندو هم ترسو هم فضول. اینم بگم که بالاشون چیده نشده.
    خیلی زیاد شد حرفام ولی اگر حوصله کنید بخونید و جواب بدید ممنون میشم.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب ابتدا مشخص نیست که اینها هنوز بالغ شدن یا اصلا نر و ماده هستن یا خیر. احتمالا فعلا که جفت نیستن وگر نه با هم درگیر نمیشدن.
      دستی کردن پرنده های جفت هم خیلی سخته و به راحتی دستی نمیشن. بهتره از نگهداری جفت لذت ببرید و به فکر دستی کردنشون نباشید. البته این پرنده ها به شما عادت میکنن و قرار نیست همیشه از شما بترسن ولی قرارم نیست دستی بشن و مثلا بیان رو دستتون.
      بهتره هم داخل قفس بمونن و اگه قصد دارید که ازادشون بذارید باید در یه محیط امن اینکارو انجام بدید. پنچره ها پوشیده باشه، لوازم خطرناک اطرافشون نباشه، سیم های برق با پوششی محافظت شده باشه و …. به نظر اگه جفت رو داخل یه قفس بزرگ نگهداری کنید از هر نظر راحترید و راحترن.

      پاسخ
  7. رضا جدي

    سلام
    خوب تبریک عرض میکنم ولی باید بگم حیونای شما وحشی هستن و رام کردنشون کمی زمان میبره یک مدت سعی کنید جاشون ثابت باشه و فقط آب و غذا بدید تا حیون به محیط عادت کنه بعد که اطمینانش به شما جلب شد میتونید کم کم با دست بهش غذا بدید غذاهایی که دوست داره مثل تخمه سیب و… در مورد جنسیت هم باید عکس بزارید یا از همین سایت روش تشخیص جنسیت رو سرچ کنید

    پاسخ
  8. Taha

    سلام دوست عزیز
    تو چند ماهگی میشه نژادشون رو تعیین کرد؟؟
    ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ
  9. Taha

    مثلا یه جوجه ۴ ماهه رو میشه تشخیص داد خاکستریه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله دیگه در این حد میشه. شاید درصد خالص بودنش رو نشه تشخیص داد ولی دیگه مشخصه عروس خاکستری هست یا خیر.

      پاسخ
  10. Taha

    سلام
    خیلی معذرت می خوام دوباره مزاحم شد دوتا سوال دارم میشه بجای تخم مرغ، تخم بلدرچین داد؟اگه میشه مصرفش تو هفته چندبار باشه بهتره؟؟
    یدونم اینکه میشه بهش قاووت داد؟اونم اگه میشه میزان مصرفش چقدر باشه و چطوری؟ با آب یا خشک؟
    ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله میشه از تخم بلدرچین آب پز استفاده کنید. قرار هم نیست هر هفته تخم مرغ بهشون بدین ماهی یک مرتبه و یا دو مرتبه کافیه.
      قاووت خیر بهتره استفاده نکنید مگر اینکه خودتون دستی و مخصوص پرنده درست کنید که باز بنده توصیه نمیکنم.

      پاسخ
  11. غزل

    سلام .من یه عروس نر لوتینو دارم.الان یک ماهی میشه که خونمون اومده و چون همش پیش خودمه خیلی بهم عادت کرده .ولی به شدت از انگشتای دست بدش میاد و نمیزاره بهش دست بزنیم.حتی غذا از دستم نمیخوره و نمیزاره نازش کنم .میخوام بدونم چطوری این مشکل رفع کنم ک اجازه بده نوازشش کنم و از دستم غذا بخوره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      با کمی صبر درست میشه تازه یک ماهه وارد منزل شما شده صبر کنید درست میشه.

      پاسخ
  12. یک

    من یه عروس هلندی دارم یک سالش نشده هنوز خیلی باهوشه بوس میده کلمه های زیادی مثل سلام بوس بده خوشگله و … میگه تازگیا خیلی پف کرده و کز کرده یه گوشه اصلا هم حرف نمیزنه میگن علائم مردنشه میخواستم بدونم کاری میشه براش کرد؟ خیلی ناراحتشم در ضمن نر هستش و ما میخواستیم جفت بندازیم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      مشخصا علائم مردن نیست و بیمار شده. حالا یا دچار مسمومیت ساده یا عفونت های ساده باکتریایی هست یا یه بیماری کشنده. بهتره سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید.

      پاسخ
  13. Taha

    سلام
    من سه روزه خریدمش از روز اول تاجش کامل بالاست میتونه ربطی به عادت نکردن به محیط داشته باشه؟؟
    ۴ ماهاشه صورتش نسبتا زرده و تقریبا لای پرای صورتش پر ززد هست میشه گفت نره؟؟ (خاکستریه صاحب پرورشگاهم گفت نره ولی مطمعا نیستم)
    از وقتی اومده خیلی ساکته و کلا ۴-۵ بار صدای ضعیف داده اینم مربوط به عادت نکردنه؟؟ میشه کاری کرد زود تر سرو صدا کنه یا باید صبر کرد؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      عروس ها زمانی که میترسن یا حالت تهاجمی میگیرن تاجشون رو باز میکنن. پرنده شما هم احتمالا ترسیده یا به محیط عادت نداره و تاجش بازه. البته دائم قرار نیست باز بمونه.
      نر و مادش رو هم الان خیلی سخت بشه تشخیص داد.
      بهترین کار در این شرایط این هست که محیط اطرافش اروم باشه و زیاد دستکاریش نکنید تا کم کم به محیط جدید عادت کنه و روز به روز که بگذره و پرنده احساس امنیت کنه این مشکلات هم برطرف میشه.

      پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          فرق نداره. جاش تغیر کرده و تا به محیط جدید و شما عادت کنه چند روزی طول میکشه. می تونید با فاصله کنارش بشنید و به ارومی باهاش صحبت کنید تا اعتمادش به شما هم جلب بشه.

          پاسخ
  14. Taha

    سلام ببخشید دوباره مزاحم شدم طوطی عطسه می کنه ولی علائم خاصی نمیبینم ابریزش بینی نداره بیحالم نیست ولی مدفوش سفید و سبزه تیره است طبیعیه یا نه؟؟ حالا برای اطمینان چیکار کنم؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      مدفوع سفید و سبز برای طوطی طبیعی هست و حالت طبیعی مدفوع پرنده همین شکلیه. مگر حالت چسبناک داشته باشه یا ابکی باشه یا ….. برای عطسه پرنده هم کافیه محیط رو کمی گرمتر کنید و هوا رو با دستگاه بخور مرطوب کنید. به احتمال قوی مشکلش برطرف میشه.

      پاسخ
  15. ابوالفضل

    سلام خسته نباشید
    من ی جوجه عروس خریدم تازه.. طبق گفته فروشنده ۵۵روزش هست حالا راست یا دروغش پاخودش وقتی میخام بگیرمش فرار میکنه و یه صدایی مثل پوف در میاره و وقتی گرفتمش ی دندون حسابی محکم میگیره که جاش خیلی درد میگیره نمی دونم اونو چ جوری دستی کنم چون فک میکنم روی دست وای نسه که بخاد دستی شه بهنظرتون چ کار کنم ممنون از پاسخ دهعی شما عزیز

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب نباید اون رو بگیرید ؟؟؟!!!! پرنده هنوز نسبت به شما غریبه هست و باید یکی دو هفته صبر کنید تا جا بیوفته و به شما عادت کنه و کم کم اموزش رو شروع کنید تازه همون طوطی الهی هم خیلی دوست نداره توی دست گرفته بشه. برای اهلی کردن طوطی باید با صبر و حوصله رفتار کنید و نباید از زور و گرسنگی دادن و … استفاده کنید. بخش دستی کردن طوطی رو مفصل مطالعه کنید سوال و جواب های سایر دوستان رو نیز مطالعه بفرمایید دستتون میاد چکار کنید.

      پاسخ
  16. ناشناس

    سلام میشه یک داروخانهی دامپزشکی در نزدیکی منطقه ی ۱۴ بگید چون خیلی خیلی پر هایش میریزه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر متاسفانه طبق قوانین سایت نمیتونیم ادرس بدیم ضمنا بنده تهران نیستم و کرمان هستم.

      پاسخ
  17. Saeed0o7

    سلام ب همگی
    امروز صبح یدونه عروس هلندی خاکستری که نمیدونم نر یا مادش گیر ما امد از هیچیش خبر ندارم سن و جنسیت وحش هم نیست یعنی رو دست و شونه میاد ولی نمیزاره بگیرش نوک میزنه صدا هم اصلا نمیده تاحالا عروس نداشتم میخواستم بدونم نر و ماده تو آواز خونی تاثیر داره مثل قناری یا عروس ها همشون ساک هستن صاحب قبلش امد کتش چیده کتش خودش در میاد یا باید کلا بکشمشون الان گذاشتمش تو قفس قناریم البته قناری داخلش نیست جف زدم قفسه خالی بود و تخم کتون گذاشتم جلوش عروس تخم کتون بیشتر میپسنده یا ارزن
    راستی نوک دم هاش هم خراب شده شکسته چیکار کنم بال و دم هاش صاف بشه

    چنتا فیلم دیدم اواز میخوندن حرف هم کم و بیشی میان ولی این ساکت ساکت هست بنظرتون بخاطر غریب بودن و جای جدیدش نیست اخه چند ساعته امده خونه ما
    و زیاد هم پرهاش تمیز میکنه با نوک گفتم اب بازیش بدم ظرف گذاشتم اصلا علاقه نداره ولی کاسکو و مرغ مینا داشتم عاشق اب بازی بودن و پرنده های دیگم
    تجربه در مورد عروس صفر صفرم یکم کمک کنید مرسی
    و ببخشید زیاد حرف زدم
    شاد و سالم باشید ???

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پرنده شما هنوز غریبه هست و تا عادت نکنه همینطوریه فعلا باید یک جای کم رفت و آمد باشه و استرس بهش وارد نشه تا تغذیه کنه و کم کم طی چند هفته یه محیط جدید عادت میکنه.
      معمولا عروس نر اواز میخونه و سر و صدای بیشتری داره.
      ارزن درشت و تخم افتاب گردان باید براش بذارید ذرت تازه و جوانه گندم تازه و دانه های مخلوط مرغ عشقی هم خوبه سبزی و میوه هم بهش بدین ضمنا قفس قناری برای عروس اصلا خوب نیست و باید قفس بزرگتر و از این قفس های کاسکویی بخرید.
      پرهاش رو هم دست نزنید در زمان پر ریزی به صورت طبیعی خودش میریزه و پر جدید در میاد.
      به دمش هم دست نزنید ضمنا در قفس کوچک پرهاش بیشتر از این هم خراب میشه.
      همین بخش و سایر سوال و جواب های دوستان رو مطالعه بفرمایید همه چی دستتون میاد.

      پاسخ
      1. Saeed0o7

        مرسی آقا مجتبی گل که اطلاعات مفید خودتون در اختیار ما میزارید
        قفس کاسکویی داشتم عوضش کردم و تخم افتابگردون و ارزن و تخم مخلوط ها بهش دادم میخوره
        و ی صداهایی هم از خودش در میاره
        فقط خودش زیاد تمیز میکنه و وقتی خودش میتکونه پر ریز سفید میریزه خیلی نیست و پر ها پر نرم خیلی خیلی کوچیکه مثل گرد
        این طبیعی هست یا باید کاری کنم سن و بالغ بودن عروس چجور مشخص میشه
        مرسی از لطفتون ???

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          تمیز کردن پرو و بال طبیعی هست و این شوره های بین پرها هم باز طبیعیه و اتفاقا مطلبی در مورد همین شوره و کرک بین پرهای طوطی سانان در سایت داریم. اگه محیطش گرمه میتونید به پرنده ابتنی هم بدید
          ضمنا از میوه و سبزی جات، ذرت تازه و سپیا هم استفاده کنید.

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *