شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

عروس هلندی ها پرندگانی زیبا، باهوش و دوست داشتنی هستند که نگهداری و تکثیر انها به سادگی امکان پذیر است. نگهداری انها به صورت انفرادی نیز میسر بوده و روابط عمیقی با نگهدارنده برقرار میکنند. در صورتی که این عروس ها را به صورت انفرادی و به عنوان حیوان دست اموز نگهداری میکنید باید وقت کافی برایشان بگذارید تا افسرده و بیمار نشوند

به ادامه متن توجه کنید

عروس هلندی

شناخت: عروس هلندی پرنده ای با نام علمی Genus Nyphicus بومی استرالیا می باشد. در زبان انگلیسی این پرنده را cockatiel می نامند. این پرنده در سالهای ۱۸۰۰ میلادی به انگلستان آورده شده است…. احتمالا این پرنده توسط کسانی که به استرالیا تبعید شده بودند در بازگشت به انگلستان آورده شده است. محبوبیت این پرنده کم کم افزایش پیدا کرد و امروزه این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی می باشد. بیشتر محبوبیت این پرنده به سبب طبیعت ملایم و سر و تاج رنگیشان می باشد، همچنین این پرنده به سادگی اهلی و دست آموز می شود.

طول یک عروس هلندی بالغ از سر تا دم حدودا ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر می باشد و تقریبا ۱۵ تا ۲۵ سال عمر میکند. البته اگر از آنها خوب مراقبت کنید تا ۳۰ سال هم میتوانند زنده بمانند

انواع عروس هلندی: عروس هلندی در چندین جهش رنگی موجود می باشد که به قرار زیر می باشد.

خاکستری: دارای بدنی خاکستری با زمینه سفید در بالها، سر زرد رنگ و گونه های نارنجی ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند. در ماده ها رنگ گونه تیره تر می باشد.

Lutino: بدن زرد رنگ با سری به رنگ زرد که رنگ سر از بدن تیره تر می باشد. بدن می تواند سفید به نظر آید. هر دو جنس گونه های نارنجی روشنی دارند.

صدفی: رنگ پرهای بدن برنگ خاکستری روشن با زمینه سفید می باشد. دارای سر زرد و گونه های نارنجی است

دارچینی: رنگ پرهای بدن بسیار روشن و اغلب برنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگ زرد و گونه ها برنگ نارنجی می باشند.

نقره ای: در حقیقت بسیار شبیه نژاد خاکستری است بجز اینکه بدن برنگ سفید-نقره ای می باشد. ماده ها دارای گونه کدر تری هستند.

.  . .

ابلق: ۷۰% زرد یا سفید (رنگ بدن) و ۳۰% ابلق (رنگ بالها خاکستری) نشانه یک عروس هلندی ابلق تمام عیار است. نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند.

زرد کمرنگ: از نظر رنگ بسیار شبیه نژاد صدفی است با این تفاوت که پرنده صدایی تولید نمی کند.

صورت سفید: رنگ آمیزی شبیه نژاد خاکستری داشته با این تفاوت که پرهای صورت بجای زرد سفید بوده و گونه ندارد.

عروس هلندی دارای گونه های بسیار زیادی است که در اثر جهش های ترکیبی مختلف بوجود آمده اند و حتی در هر گونه رنگ امیزی زیادی را شاهد خواهیم بود ولی نژاد های بالا رایج ترین گونه ها می باشند که میتوانند از نظر رنگ امیزی کمی متفاوت تر باشند ولی در همان گونه قرار داشته باشند

رفتار:عروس هلندی پرنده ای خونگرم بوده و در صورتی که انفرادی نگهداری شود به توجه زیادی نیاز دارد. اگر به آنها بی توجهی شود شروع به جیغ کشیدن می کنند. آنها کنجکاو و شیرین هستند و به همه جا سرک میکشند. انها دوست دارند همواره پهلوی شما باشند  یک عروس هلندی در هنگامی که مشغول تمیز کردن خانه یا تماشای تلویزیون هستید بر روی شانه تان سوار می شود و همراه شما به این طرف و انطرف می اید. آنها کم تر از طوطی استرالیایی و طوطی های بزرگ خرابی به بار می آورند ولی دکرهای چوبی و یا براق ظریف از دست انها در امان نخواهد بود. انها مانند تمامی موجودات از بعضی چیزها میترسند و وقتی که می ترسند یا هیجان زده میشوند کاکل یا تاج خود را بلند میکنند و پرهای خود را به بدن چسبانده و درازتر از همیشه به نظر میرسند و در حالت نرمال و ریلکس شدن کاکل روی سر خود را به حالت اولیه یا خوابیده برمیگردانند و با تکان دادن پرها و پف کردن رضایت خود را نشان میدهند.

خرید: اگر میخواهید عروس هلندی را به صورت انفرادی و دست اموز نگهداری کنید بهترین گزینه برای خرید یک عروس هلندیی است که از طفولیت از مادر خود جدا شده و توسط انسان تغذیه شده است این کار باعث می شود که پرنده به انسان شدیدا خو گرفته و از او نترسد، گرچه عروس های بزرگ را هم میتوان دستی نمود و به انسان خو میگیرند ولی هیچ گاه مانند انواع کوچک که توسط انسان بزرگ شده اند نمیشوند


طوطیهای عروس بسیار دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند پس برای تربیت کردن آنها باید وقت زیادی صرف کنید, البته می توانید وقتی که خیلی کوچک هستند و هنوز پدرو مادر به آنها غذا میدهند, پرنده را خریده و خود بصورت دستی بزرگ کنید.

تربیت و آموزش: هر قدر که طوطی شما کوچکتر باشد تربیتش نیز ساده تر خواهد بود. اولین قدم این است که شاهپرهای پرنده که ۸ تا ۱۰ پر بزرگ می باشد قیچی کنید مراقب باشید که پرها خیلی کوتاه نشوند (برای اینکه زیبایی پرنده از بین نرود بهتر است دو یا سه شاه پر ابتدایی را جا بگذارید و بقیه را کوتاه کنید)، اگر در این کار وارد نیستید این کار را به یک خبره بسپارید. (اگر پرنده از کوچکی نزد شما بوده و تغذیه اش کردید لازم به کوتاه کردن بال ها نیست و در انواع وحشی برای دستی نمودن این کار انجام میشود) حالا پرنده را بر روی انگشت خود بگذارید و اجازه دهید مدتی همانجا بماند. شما باید این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا پرنده احساس امنیت کرده و با شما خو بگیرد.

مرحله بعدی این است که یک اسم برای پرنده انتخاب و آن را با همان نام صدا کنید تا به آن اسم عادت کند بدین شکل هر وقت که پرنده را صدا کنید او هم با سرو صدا کردن جواب شما را خواهد داد. باید گفت که نرها علاقه بیشتری به این کار دارند. آنها از ماده ها پر سرو صدا تر می باشند ولی با هوشتر نیستند.

بازی و اسباب بازی: عروس های جفت بیشتر اوقات را با هم مشغول هستند و شاید نیاز به اسباب بازی و اشتغال برای انها کمتر به نظر اید ولی تجربه نشان داده وسایل بازی  برای انواع جفت هم جذاب بوده و جفت به انها توجه میکنند و حتی گاهی با هم به رقابت میپردازند. به هر حال با توجه به مطالب یاد شده باید دانست که پرنده انفرادی بیشتر از انواع جفت به اسباب بازی و وسایل اشتغال نیاز دارند و باید برایشان تهیه کرد. آنها دوست دارند که با نوک خود چیزهایی را کنده کاری کنند که صد البته این کار هم به متوقف کردن رشد نوک پرنده کمک میکند و هم اینکه نوعی بازی برای آنها محسوب می گردد یا میتوان به اینگونه هم بیان کرد که این کنده کاری ها و بازی با وسایل جزئی از زندگی طبیعی انها به نظر میرسد بنابراین توصیه می شود که چند تا تکه چوب در قفس آنها قرار دهید همینطور میتوانید برای آنها وسایل بازی دیگری مانند زنگوله، پستونک و وسایل بازی براق که بسیار مورد توجه ان هاست قرار دهید. عروسهای هلندی دوست دارند مانند بچه ها با شما یا با اسباب بازیها خود بازی کنند, این پرندگان به راحتی خود را با وسایل اطراف سر گرم میکنند مثلا ممکن است که ساعتها با یک بند یا طناب یا حتی پر و دمی که خود انداخته اند بازی کنند و اصلا خسته هم نشوند. پس برای آنها وسیله های کوچکی بگذارید که بتوانند به راحتی با نوک خود آنها را از زمین بلند کنند.

اگر شما برای پرنده خود وقت نگذارید و با آن بازی نکنید افسرده میشود, گوشه ای کز میکند و گاهی اوقات هم سعی میکند تا با سر و صدا شما را متوجه خود کند. پس فراموش نکنید اگر جزء دسته آدمهایی هستید که نمی توانید روزانه حداقل سه تا چهار ساعت وقت برای پرنده خود بگذارید, عروس هلندی را بعنوان پرنده خانگی انتخاب نکنید.

قفس: قفس باید به اندازه ای بزرگ باشد که پرنده به راحتی بتواند در آن بالهای خود را بازو بسته کند و از یک تیرک به تیرک دیگر بپرد. از آنجایی که جثه عروسها بزرگتر از جثه مرغ عشق و قناری است بنابراین قطر تیرک باید بزرگتر از تیرک عادی و معمول داخل قفس که عمدتا پلاستیکی میباشند و حتی برای قناری هم مناسب نیست باشد.

هفته ای یک بار قفس را تمیز کنید و جای آب و دانه را هم خوب بشوئید. اگر پرنده شما دست آموز است, هر از گاهی آنرا از قفس بیرون بیاورید یا در کل زمانی که در منزل هستید او را ازادانه نگهداری کنید. عروس های رام و دستی ان هم به صورت انفرادی به هیچ عنوان دوست ندارند شما را ببینند که به اینطرف و انطرف میروید و یا در گوشه دیگری از منزل هستید و انها زندانیند. در این مواقع عروس ها به میله های قفس اویزانند و سعی میکنند خود را از قفس خلاص کنند

خواب:عروسهای هلندی شبها باید حداقل ۱۰ ساعت در تاریکی بدون وقفه بخوابند. البته با وجود زندگی صنعتی ما این ۱۰ ساعت ممکن است کمتر یا بیشتر باشد و موقع خواب انها هیچگاه درست نباشد ولی انها به زندگی صنعتی ما هم میسازند و از این بابت نگران نباشید

نکته: گاهی اوقات عروسها, مرغ عشقها, فنچها….. کلا پرنده ها ممکن است که از چیزی بترسند و شروع به پر پر زدن کنند در این حالت شما باید هرچه سریعتر چراغ اتاق را روشن کنید و با آنها حرف بزنید و آرامشان کنید چون در این حالت پرنده خیلی وحشتزده شده و خود را محکم به اطراف و سقف قفس میزند و به خود آسیب میرسانند پس در این هنگام با نهایت سرعت به داد آنها برسید و برای چند دقیقه چراغ اتاق را روشن بگذارید و بعد دوباره خاموش کنید.

غذا:

الف) اگر پرنده شما خیلی کوچک است و نمی تواند دانه بخورد از روش زیر استفاده نمایید:

ابتدا زرده یک تخم مرغ آب پز را جدا کرده , آنرا له کنید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. سپس چند عدد بیسکویت مادر و اگر خمیر نان باگت در دسترس دارید, مقداری به مایع اضافه کنید. در صورتی که خمیر نان باگت در دسترس نمی باشد می توانید از خمیر نان معمولی استفاده نمایید، تمام مخلوط را درمیکسر (مخلوط کن) بریزید و بگذارید تا خوب مخلوط شوند. این مایع باید کاملا یک دست باشد.

میتوانید از سایر غذاهای نرم که در قسمت تغذیه جوجه طوطی در قسمت موضوعات سایت اموزش داده شده است استفاده کنید

حالا یک سرنگ ۱۰ سی سی بردارید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه) به سر این سرنگ وصل کنید, این لوله را میتوانید از مغازه های تعمیرات دوچرخه تهیه نمایید ارتفاع این لوله باید حد اکثر ۳ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سرنگ را ۸ تا ۱۰ سی سی پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید اگر این کار را خیلی آرام انجام دهید حیوان تقلای زیادی میکند و غذا را بالا می آورد و تمام زحمات شما به هدر میرود. اگر نمی توانید جلوی بال زدن و حرکات پرنده خود را کنترل کنید می توانید پرنده را در یک پارچه طوری که فقط سر آن بیرون باشد بپیچید و بعد به آن غذا بدهید

نکته: باید چندین باردر روز به پرنده به این صورت غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این قضیه شوید.

پیش از هر باز غذا دادن سرنگ را کاملا با آب جوش و مایع ظرفشویی بشوئید واین کار را دوباره بعد از غذا دادن نیز تکرار کنید.

یادتان باشد وقتی که میخواهید بصورت دستی پرنده خود را بزرگ کنید باید این کار را تا زمان روئیدن کامل پرهای پرنده ادامه دهید.

معمولا این پرنده ها باید ۱ ماه و۲ هفته تغذیه گردند(۴۰ تا ۴۵ روز) البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد در ضمن طی این مدت در قفس پرنده دانه بگذارید تا ببیند و به آن نوک بزند.

هفته های آخر باید تعداد دفعاتی که خود به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خود دانه بخورد, این مرحله مقداری سخت است و باید حوصله کنید, پرنده ها خیلی کم ولی به دفعات زیاد دانه می خورند پس همیشه دانه در دسترس آنها قرار دهید.

حیوان ممکن است در این دوران مقداری ضعیف گردد ولی نگران نباشید و برایش مقداری تخم مرغ بپزید, زرده آنرا جدا کنید و فقط سفیده را رنده کنید و در ظرفی ریخته و داخل قفس قرار دهید.

کار دیگری هم که می توانید انجام دهید پختن گندم است, عروسهای هلندی گندم پخته خیلی دوست دارند.

ب) پرنده بزرگ شده و قادر است خود غذا بخورد پس از غذاهای زیر استفاده میکیم:

غذاهایی که میتوانید به پرنده بزرگ بدهید انواع دانه ها میباشد که از ارزن ریز و درشت گرفته تا انواع تخمه افتابگردان را میتوان به انها داد. بهتر است از دانه های ریز مانند ارزن، تخم کتان، شاه دانه،سیاه دانه و ….. را به صورت مخلور یا تک تک را در یک ظرف و دانه های درشت مانند تخم افتابگردان، مغز خرد شده بادام یا فندق را در ظرف دیگر به پرنده خود ارائه دهید. اکثر عروس ها تخم افتابگردان را پوست میکنند و مغز ان را میخورند ولی برای بعضی استثناها که این کار را نمیکنند باید مغز تخمه افتابگردان را تهیه و به انها ارائه داد

در رژیم غذایی انها حتما از میوه و سبزیجات استفاده کنید. میوه هایی مانند سیب و سبزیجاتی مانند کاهو بسیار مورد علاقه عروس ها میباشد. با دادن میوه جات و سبزی ها به پرنده ویتامین های مورد نیاز عروس خود را تامین کنید

نکته:ممکن است سبزیجاتی که می خرید قبلا سم پاشی شده باشد بنابراین حتما آنها را خوب بشورید تا مشکلی برای پرنده بوجود نیاید.

حداقل هفته ای یک بار غذاهای نرم در اختیار پرنده خود قرار دهید. منظور از غذای نرم همان تخم مرغ اب پز به صورت رنده شده میباشد. میتوان به تخم مرغ، هویج و بادام رنده شده نیز افزود و کاملا با هم مخلوط نمود البته همه عروس ها به هویج و بادام علاقه یکسانی نشان نمیدهند و ممکن است از خوردن ان امتناع کنند و بهتر است از تخم مرغ خالی استفاده نمود. سایر غذاهای نرم را میتوان به انواع خمیر نان ها، نان سوخاری خیس شده در شیر یا چای کمرنگ یا اب میوه جات، برنج اب پز و حتی گوشت مرغ اب پز بدون ادویه جات نام برد

داخل قفس پرنده  حتی المقدور سپیا بگذارید. گذاشتن این نوع صدف مواد معدنی زیادی را به پرنده ارائه میدهد و به هضم غذا بخصوص دانه کمک می کند. سپیا از نوعی ماهی یا نرم تن کف اقیانوس ها تهیه میشود. ( سپیا در برخی از فروشگاه های پرندگان در ایران هم قابل تهیه میباشد)

در صورت کمبود مواد غذایی و فقر غذایی پرنده و حتی ضعیف بودن پرنده میتوان از مکمل ها و ویتامین ها نیز استفاده نمود که برخی از فروشندگان انها را ارائه میدهند

حمام: پرنده ها موجودات تمیزی هستند و دائم با نوک پرهای خود را تمیز و مرتب می کنند. این پرنده علاقه شدیدی به دوش گرفتن دارد که میتوان از اسپری های اب پاش استفاده کرد یا در انواع کاملا اهلی انها را به حمام و زیر دوش سیار برد

حرف زدن: این پرنده می تواند حرف زدن را بیاموزد. این کار در صورتی که عروس هلندی تنها پرنده خانه باشد آسانتر است. در صورتی که پرنده دیگری اطراف پرنده باشد حیوان احساس نیازی به برقراری ارتباط با شما نمی کند. تمرین کردن با آنها برای سخن گفتن بسیار آسان است. فقط به سه چیز توجه کنید فراوانی ، تکرار و پاداش. پرنده تان را بر روی انگشت گذاشته و مستقیما رو به او کلمه ای را با صدایی خوش بیان کنید. بکرات کلمه ای را که می خواهید پرنده بگوید تکرار کنید. جلسه تمرین باید پنج دقیقه یا کمتر و چندین بار در روز تکرار شود. در صورت سعی برای بیان کلمه با دادن جایزه و یا یک غذای و یژه از پرنده قدر دانی کنید. بعد به آنها فقط در صورتی که کلمه را بیان کردند جایزه بدهید. شما همچنین می توانید یک سی دی یا نوار کاست را برای تمرین ضبط نمایید

نکته: یکی از مسائلی که در مورد این پرنده باید مورد توجه قرار گیرد بلوغ جنسی حیوان است. حدود یک تا دو سالگی پرنده نر به بلوغ رسیده و در این هنگام بصورت پرنده ای مهاجم در می آید. حتی برای پرندگان دست آموز نیز این موضوع صدق می کند. در این زمان باید صبور باشید. این حالت پس از مدتی از بین می رود. ولی پرنده دوست داشتنی شما مدتی در یک حالت اندوه فرو می رود. ماده ها بنظر نمی رسد که در این حالت فرو روند یا حداقل هیچگاه در این حد نمی باشد.

بلوغ شاید یک حرکت به حالت سلطه گری مردانه در پرنده شما می باشد. آنها اغلب در حدود دو سالگی یک مقدار سلطه گر می شوند. در این حالت باز باید صبور باشید. آنها جریانی را برای رئیس بودن طی خواهند نمود ولی این رفتار برای همیشه نخواهد بود.

چند نکته هم در مورد مراقبت: اگه پرنده شما دست آموز است و آزادانه در خانه پرواز می کند باید خیلی مراقب باشید چون از صداهای آنی و بلند (بخصوص صدای تلفن) میترسند و ممکن است که با سر به جایی برخورد کنند و در نهایت آسیبی جدی ببینند.

ظروف سر باز اب یا گلدان پر از اب، اجاق گاز، وسایل گرمایشی مانند شومینه و ….. همه و همه برای پرنده ازاد منبع خطر به حساب امده و باید احتیاتات لازم را انجام داد

عروس هلندی ها پرنده های مقاوم و سالمی هستند ولی سعی کنید هیچ گاه در جریان سرد هوا قرار نگیرند

اگر پرنده شما بیمار شد به سرعت به دامپزشک مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

4,624 دیدگاه در “شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

  1. امیر

    خب حال عمومی بدن پرنده اتون رو به بهبودی گذاشته.سستی چند روزه بعد خوردن انتی بیوتیک طبیعیه.با چیزایی که نوشتین معلومه هم استرس شدیدی داشته.هم جاش گرم نبوده.اگه دوباره غفلت کنید.مطمینا باز پرنده اتون بیمار میشه.پس از استرس مخصوصا موقع خوابیدن پرنده و سرما دور نگهش دارین.باز نظر اساتید رو جویا بشید

    پاسخ
  2. fateme

    سلام.من یه جفت عروس هلندی خریدم امروز تو نت خوندم برای اهلی کردنشون اولین قدم چیدن دم هاشونه.دم هاشونو چیدم به سختی.چون همش فرار می کردن.بعد الان فکر کنم ترسیدن.چون کاکلشون همش بلند شده خیلیم هجوم میارن تا میری سمتشون.چیکار کنم حالا؟اشتباه کردم؟ممنون میشم زود جواب بدید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      چیدن دم!
      تو رو خدا قبل از اینکه کاری رو انجام بدید یکم تحقیق کنید. اخه چیدن دم چه کمکی به اهلی شدن پرنده میکنه. حداقل شاه پرها(بال پرنده) چیده میشه که نتونن پرواز کنن یه چیزی نه اینکه دم رو بچینید!
      به هر حال الان کاریه که شده و سعی کنید چند روز استرسی بهشون وارد نکنید و سعی نکنید یک روزه دستیشون کنید. ضمنا دلیلی نداره پرنده جفت رو دستی کنید. اونها نیازی به دستی شدن ندارن و بذارید با هم خوش باشن.

      پاسخ
      1. reza`

        بالا آوردن غذا از معده پرنده علتش چیه؟طبیعی هست یا نشانه بیماریه؟عروس هلندی رو میگم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          برخی مواقع طبیعیه و برخی مواقع هم از غذای آلوده و فاسد و …. پیش میاد.
          معمولا اگر پرنده تکی نگهداری بشه ممکنه به حالتی که به جوجه ها غذا میدن غذا رو از چینه دانش برای شما بالا بیاره و علامت علاقه پرنده به شما هست.

          پاسخ
  3. حسین

    یه سوالی ازتون داشتم.چه بیماریهایی از انسان به طوطی سانان قابل سرایته…و چه بیماریهایی از طوطی به انسان قابل سرایته؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیلی کم پیش میاد تا بیماری از انسان به پرنده سرایت کنه یا بالعکس(پرنده های خانگی). با این حال هم شما باید احتیاط کنید و زمانی که سرماخوردید یا مریضی واگیرداری دارید کمتر با پرنده در تماس باشید و بالعکس اگه پرنده مریض شده……
      به طور کلی هم خواسته باشید تخصصی تر در این مورد تحقیق کنید بیماری های مشترک انسان و طیور رو جستجو کنید.

      پاسخ
  4. حسین

    و یه سوال دیگه…اکثر پرنده فروشیا یا مرغ عشق و فنج دارن..یا کوتوله و ملنگو و کاکاتیل و اسکندر…از کجا میتونم مثلا پاتاگونیا..یا سان کانر..یا مثلا ملنگو سفید یا مینای آپو..یا کاکادو یا گرین چیک یا لوریکیت حالا مثلا قرمزش یا سیاه رنگش.یا آرا اسکارلت سنگال.کایک.باراباند…و چند تا دیگه که اسم هاشون خاطرم نیست رو از کجا تهیه کنم؟مخصوصا سان کانر یه نگهبان واسه طوطیام لارم دارن..دزدگیر خوبیه با اون صدای وحشتناکش

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      به همون پرنده فروش ها بگین واستون میارن. حالا شده به صورت قاچاق هم واستون میارن و اینکه پرنده ای پیدا نشه دیگه دست خودشونه که بتونن بیارن یا نه…. حداقل کاکادو و ملنگو سفید رو که راحت پرنده فروش ها دارن و نیازی به سفارش هم نیست.

      پاسخ
  5. حسین

    البته جواب سوال اولمو تقریبا میدونم.. بعنوان مثال نیوکاسل از طوطی به انسان قابل سرایته..در طوطی سانان به شکل فلج عضلانی نمود پیدا میکنه..تو بدن انسان چه واکنشی نسبت به این ویروس داده میشه..اینطوری میپرسیدم بهتر بود..آلرژی هم باز بعنوان مثال از انسان به طوطی سانان قابل سرایته..تو بدن ما به شکل ابریزش بینی و چشم یا عطسه نمود پیدا میکنه..در بدن طوطی سانان چطوری ظاهر میشه علائمش؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله حرفتون قبول ولی واقعا در عمل خیلی کم پیش میاد که بیماری از انسان به پرنده منتقل بشه یا بالعکس با این حال احتیاط لازم رو انجام بدید هیچ مشکلی پیش نمیاد. مشکل حساسیت برخی افراد نسبت به کرک و پر پرنده هم بیماری نیست و یه نوع حساسیته. الرژی انسان به طیور هم بعید میدونم منتقل بشه. با این حال منتظر نظر سایر دوستان هم باشید.

      پاسخ
      1. حسین

        یک کاکادوی مولوکان دارم..موندم دستش..وقتی میشینه رو دستم چنان دستمو میگیره انگار گاز انبر دستمو گرفته…هر کی هم با من یه کوچلو مهربانه حرف میزنه..مودبانه اشو گفتم..مثلا روبوسی جلوی این بکنن..به طرف حمله میکنه و گازش میگیره..کلا مجبورم اینو با خودم همه جا ببرم..به طوطی های دیگه ام هم غذا میدم این ناراحت میشه..اگه ببینه البته..برا همین میخاستم براش یه جفت پیدا کنم..ببینم مشکلش حل شدنیه یا باز مثل آدامس میچسبه بهم…اینو کادودادن بهم..چون میدونستن از طوطی جماعت خوشم میاد…ولی دیگه شده قوز بالا قوز

        پاسخ
  6. امیر

    یکی ازعروس هلندی های من گاها البته بندرت پیش میاد گاها استفراغ میکنه..یه جورایی عدم تعادل تو حرکاتش هست گاها..عقب عقب میره..سرشو به طرف چپ و راست تکون میده و هرچی خورده رو میپاشه به اینور و اونور..بعدش خوب میشه..فکر کنم ازبرنج باشه..جداش کردم..انداختمش قفس دیگه..غذاهاشو تست کردم..تقریبا به برنج رسیدم…البته یکبار هم برنج نخورده بود..ولی این عمل رو تکرار کرد..حدس زدم از استرس باشه..با اینکه اهلی هستش..نظر شما چیه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اول از همه چرا جداش کردید تو یه قفس دیگه. واگیر دار نیست و قرار نیست پرنده های دیگه هم بگیرن و این بیشتر به خاطر نوع غذاییه که بهش میدین و پرنده نمیتونه غذا رو به درستی هضم کنه و بالا میاره. مخصوصا اگه برنج چربم باشه غذای سنگینی واسه پرنده است یا اینکه جفتی چیزی نداره و اهلیه و چاره ای نداره که غذا رو بالا بیاره برای صاحبش یا چیزی که بهش عادت کرده. به نظر جای نگرانی نیست. کافیه یه رژیم غذایی معمول و مناسب به پرنده بدید و یه جفت هم واسش تهیه کنید مشکلش برطرف میشه.

      پاسخ
  7. حمید

    سلام من ی جف عروس ی ساله دارم اهلین و بیرون قفس الان ی جفت جوجه اووردم سه ماهه و پنج ماهه از رو نشونه ها هم هر دو نرن اونا هم ولن قفسشون کناره همه و میان رو قفس هم گاهی وقتام میرن کنار هم غذا میخورن الان تقریبا سه روزه کنار همن ب نظر شما مشکلی پیش نمیاد از نظر جفت گیری اون عروسام و….و یک چیز دیگه عروسام ی ده روز جفت گیری کردن و ی هفته خبری نبود و همش میرفتن تو خونشون و خبری از تخم نشد الانم باز جفت گیری نمیکنن مشکلی وجود داره؟!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در مورد جفت گیری مشکلی وجود نداره .
      در مورد اینکه چند جفت عروس رو در کنار هم بذارید بنظر بنده اگر نسبت به هم دسترسی نداشته باشن خیلی خوبه یعنی مزاحم هم نباشن و هر جفتی جدا اما جلوی دید بقیه باشه چون اگر نسبت به هم دید داشته باشن باعث میشه همگی تند تند تولید مثل کنن ولی اگر در دسترس هم باشن ممکنه با هم درگیری پیدا کنن مگر اینکه فضای زیادی داشته باشن و فاصله لونه ها از هم زیاد باشه.

      پاسخ
  8. احمد

    سلام
    من یه عروس سه ماهه دارم خودم با سرلاک از ۲۰ روزگی بزرگش کردم حدود یک ماهه الان روزی یک بار بهش سرلاک میدم و خیلی لاغر شده طوری که استخوان سینه اش را به راحتی می توان با دست حس کرد والان دو هفته ای میشه که رو چوب وای میسته و پف کرده وهیچ تکونی نمیخوره و خوابه مگر اینکه دستو ببری جلوش تا بیاد رو دستت دمای اتاق هم روی ۲۵ هست علائم سر ماخوردگی هم نداره و راستی الان میشه تشخیص داد نره یا ماده از کجا بفهمیم گلباقالی هست؟ ودر چند ماهگی می توانم برایش جفت بخرم شرمنده که طولانی شد! اگه لطف کنین پاسخ بدین ممنون میشم .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در این سن باید ۲۴ ساعته آب و دانه جلوش باشه نه اینکه فقط روزی یک وعده با سرلاک تغذیه کنه ؟؟؟!!!
      ارزن درشت – تخمه آفتاب گردان – ذرت تازه – میوه – سبزی و …. حتما باید جلوش باشه تا بخوره.

      پاسخ
  9. محسن

    سلام به دوستان عزیز
    من یک جفت عروس هلندی دارم که بعد از آخرین تخم گذاری و طی دوره استراحت واسشون دوبباره لانه گذاشتم ولی بعد از اینکه نر یک مقدار مستی کرد و یک سرکی هم به لانه کشید دیدم ماده داره خود …. می کنه ، می خواستم بدونم چه کار باید بکنم؟البته بعد از این که مانعش شدم دیدم حرکتی شبیه به جفت گیری انجام می داد که باز هم نر توجهی نمی کنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نمیدونم چرا لونه رو برداشتین هیچ دلیلی نداره لونه عروس رو بردارید ؟؟؟!!!!
      خب متوجه شدم داره خود ارضایی میکنه که این برای عروس خیلی بده و معمولا اگر تکی نگهداری بشن دچار این عارضه میشن و میتونه باعث افسردگی و حتی ضعف و تلفات هم بشه .
      بنظر بنده اول بهش آبتنی بدین و سرگرمش کنید و با غذاهای متنوع تقویتشون کنید تا نر هم آماده بشه و با هم جفت بخورن به هر شکلی شده باید جلوی این حرکت رو بگیرید در غیر اینصورت واقعا فاجعه میشه و پرنده افسردگی میگیره و حتی دیگه طرف جفتش هم نمیره.

      پاسخ
  10. yunes

    چی شد! ؟ اگه میشه ب سوال من پاسخ بدین.. ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا برای دریافت پاسخ صبر کنید در اولین فرصت که آن لاین بشیم پاسخ میدیم خدمتتون ضمنا خودتون سوالتون رو پیدا کنید بنده زیرش جواب دادم شما در صفحه اول سوال پرسیدین خواهشا رعایت بفرمایید تا هم خودتون راحت باشید و هم ما و ه مسایر دوستان از سوال و جواب ها استفاده کنن و زودتر به جواب سوالات مشابه برسن.

      پاسخ
  11. alireza

    با سلام.
    ببخشید من یه جوجه عروس دو ماهه دارم که هنوز دونخور نیست با سرنگ بهش غذا میدم وقتی ک بهش غذا میدم سریع غذا رو برمیگردونه هیچی نمیخوره کمکم کنید ممنون.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب زیاد بهش غذا میدین و در این سن خیلی کمتر از قبل نیاز به غذا داره ضمنا در دو ماهگی باید خودش تغذیه کنه و نیازی به غذای سرنگی نداره آب و دونه باید ۲۴ ساعته جلوش باشه تا نوک بزنه و بخوره.

      پاسخ
  12. Armin

    ا سلام خدمت همگی من به عنوان یک فردی که دارم از عروس لوتینو جوجه میگیرم میخوام تشخیص نر و مادگی عروس لوتینو رو یادتون بدم
    عروس نر رنگش کاملا سفیده مخصوصا تو کمرش حالا شاید یه چند تا لکه زرد رنگ به تعداد خیلی محدودی مثلا سه چاهارتا تو کمرش باشه
    و جنس ماده هم اگر به کمرش نگاه نگاه کنید  میبینید که کلی لکه کوچک زرد رنگ روی کمرش وجود داره که تعدادشون هم خیلی زیاده  مثلا بالای ۵۰ تا
    دوستان من از این روش جنسیت تمام جوجه عروس هامو  تشخیص میدم
    که این روش رو هم برا جوجه و هم برا بالغ میشه استفاده کرد
    یه روش هم دارم برا تشخیص عروس پیر از جوان به اینصورت که عروس پیر روی صورتش کنار لپاش چندتا پر نارنجی رنگ داره  که نشان از پیر بودن عروسه دقیقا مثل نقاشی بچه ای که از خط زده باشه بیرون
    ولی عروس جوان به جز گردی لپش هیچ رنگ نارنجی روی صورتش پیدا نمیشه مثل نقاشی که خیلی زیبا رنگ شده باشه
    در ضمن اگر فضله پرندتون سبز کم رنگ شد و کسی قرص اکسی تتراسایکلین رو برای پرندتون پیشنهاد کرد سعی کنید خیلی کم استفاده کنید چون خطر ناکه و ممکنه به پرندتون اسیب بزنه مثلا ربع قرص را بکوبید  ودر یک جا ابی حل کنید پس حواستون باشه
     این روش ها رو خودم یاد گرفتم و کسی یادم نداده بود  برا همین هم نمیخواستم یاد کسی بدم ولی به قول معروف چون نمیخوام با خودم به گور ببرمش بهتون گفتمش تا شما هم تو امر پرورش موفق باشید
    بنده فقط سر رشته از نژاد لوتینو دارم نه نژاد دیگه ای
    بنده ارمین قربانی ۱۸ ساله که حدود ۲ ساله دارم نژاد لوتینو رو پرورش میدم ساکن استان خوزستان  شهر اهواز
    امید وارم شما هم اگه چیزی از هر پرنده ای میدونید یاد بقیه بدید  تا بعضی از دلالان سر مردم کلاه نزارنو مردم رو از پرنده زده نکنند

    پاسخ
  13. Armin

    سلام مدیریت محترم سایت امیدوارم حالت خوب باشه
    خواهش میکنم نظری رو که درباره تشخیص جنسیت و پیر بودن عروس رو براتون فرستادم رو در ساییتون قرار بدین تا مردم استفاده کنن
    با تشکر از شما

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ممنون از لطفتون. خیلی خوبه و خوشحال میشیم از تجربیات شما دوستان استفاده کنیم. فقط چرا خودتون اون رو قرار نمیدید. اگه عضو سایت باشید میتونید به اسم خودتون مطالب و تجربیاتتون رو منتشر کنید. از طریق لینک زیر عضو سایت بشین
      https://www.onlypet.ir/registers
      بعد هم از طریق انجمن زیر با انتخاب گزینه افزودن موضوع تجربیات خودتون رو مطرح کنید.
      https://www.onlypet.ir/forum/recognition-parrot/

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما .
      مطلب جالبی بود.
      بنده هم با نظر آقا شهریار موافقم خواهشا عضو سایت بشید و در تالار گفتگو و به اسم خودتون مطلب رو قرار بدین تا به یادگار از خودتون باقی بمونه و هر زمان که سر بزنید به نام خودتون ثبت شده باشه.

      پاسخ
  14. reza`

    سلام و خسته نباشین
    من دیروز برا عروس نرم که ۸ ماهشه و خاکستری یه جفت خریدم فک کنم ۶.۷ماهه اونم خاکستری فروشنده گفت ماده هس (یکم پشتشو اینارو بررسی کرد) اما راستش خیلی شبیه نر خودم هست سر و صورتش خاکستری نیس زرد هست و لکه های خاکستری داره میخواستم بدونم واقعا ماده هست؟؟؟؟ (تو عکس اونی که رو دون خوری خوابیده نر خودم هست اینکی همونی که تازه خریدم) جفتشونم اهلی هستن

    http://8pic.ir/images/82mej0txu7o8fzogbm36.jpg

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      راستش بنده در ماده بودن این پرنده شک کردم ولی خب با توجه به اینکه به آرومی در کنار هم قرار گرفتن و درگیری پیش نیومده شاید نر و ماده باشن.
      باز منتظر نظر سایر دوستان باشید.

      پاسخ
      1. ali

        بله اصلا درگیری بینشون پیش نیومد حتی پرنده تازه خریداری شده میاد سرشو جلو نر خم میکنه تا مثلا سرشو بخارونه هرجا میره دنبالش راه میافته اگه اینا نشانه های پرنده ماده باشه پس میشه گفت ماده هست؟؟فقط ظاهرش یکم شک انداخته با تشکر از جوابتون

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          آره همه این مواردی رو که شما فرمودین نشانه ماده بودن پرنده هست.
          پس خوشبختانه پرنده های شما جفت هستن و فروشنده درست تشخیص داده.

          پاسخ
  15. حمید

    سلام خسه نباشین میخواسم بدونم عروس هلندی چن ماهگی بالغ میشه و میتونه تخم بزاره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از ۸ الی ۱۲ ماهگی بسته به شرایط نگهداری بالغ میشه ولی برای تولید مثل و تخم گذاری از ۱۲ ماهگی به بعد.

      پاسخ
  16. Reza

    سلام
    من امروز که عروسمو بردم حموم تعداد زیادی از پرهاش باهم ریخت.به طوریکه پوست پشتش کاملا معلومه در ضمن پوست پشتش خیلی قرمزه که نمیدونم طبیعیه یا نه. لطفا اگه میتونید بگید مشکل چیه وباید چیکارش کنم؟
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نمیدونم. احتمالا پرنده تو پریزیه یا شاید از اب گرم استفاده کردید و محیط گرم بوده و پریزی کرده. البته یکدفعه و به این شدت زیاد طبیعی نیست. کار خاصی هم لازم نیست انجام بدید و کافیه مولتی ویتامین و میوه جات به پرنده بدید تا تقویت بشه و مجددا پرها دربیاد

      پاسخ
  17. مرتضی

    سلام

    جهت تقویت بدن و نطفه اگر مقداری عسل طبیعی با آب مصرفی عروس هلندی مخلوط کنیم اشکالی ندارد؟
    چون بدن عروس نر من ضعیف شده است و با اینکه روی تخم ها می خوابد جوجه نمی شود.

    با تشکر

    پاسخ
  18. Reza

    سلام
    اگه به دلیل استفاده از اب گرم پرهاش ریخته باشن،احتمال سوختگی وجود داره؟اگه هست باید چیکار کنم؟(چون پوستش خیلی قرمزه اینو میگم)
    باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مگه با اب جوش پرنده رو شستین ؟؟؟!!! باید آب نه گرم باشه و نه سرد ولرم باشه کافیه و اگر آب گرم باشه پرنده دچار پر ریزی میشه
      اگر پوستش کمی قرمز شده به دلیل استرس و یا گرما قلبش تند تند میزنه و رگها پر خون شدن دست کاریش نکنید خوب میشه و اگر هم سوخته باشه که تلف میشه و کار خاصی نمیشه براش بکنید و یا دچار عارضه پر کنی میشه و اصلا دیگه طوطی خوبی نمیشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *