شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

عروس هلندی ها پرندگانی زیبا، باهوش و دوست داشتنی هستند که نگهداری و تکثیر انها به سادگی امکان پذیر است. نگهداری انها به صورت انفرادی نیز میسر بوده و روابط عمیقی با نگهدارنده برقرار میکنند. در صورتی که این عروس ها را به صورت انفرادی و به عنوان حیوان دست اموز نگهداری میکنید باید وقت کافی برایشان بگذارید تا افسرده و بیمار نشوند

به ادامه متن توجه کنید

عروس هلندی

شناخت: عروس هلندی پرنده ای با نام علمی Genus Nyphicus بومی استرالیا می باشد. در زبان انگلیسی این پرنده را cockatiel می نامند. این پرنده در سالهای ۱۸۰۰ میلادی به انگلستان آورده شده است…. احتمالا این پرنده توسط کسانی که به استرالیا تبعید شده بودند در بازگشت به انگلستان آورده شده است. محبوبیت این پرنده کم کم افزایش پیدا کرد و امروزه این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی می باشد. بیشتر محبوبیت این پرنده به سبب طبیعت ملایم و سر و تاج رنگیشان می باشد، همچنین این پرنده به سادگی اهلی و دست آموز می شود.

طول یک عروس هلندی بالغ از سر تا دم حدودا ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر می باشد و تقریبا ۱۵ تا ۲۵ سال عمر میکند. البته اگر از آنها خوب مراقبت کنید تا ۳۰ سال هم میتوانند زنده بمانند

انواع عروس هلندی: عروس هلندی در چندین جهش رنگی موجود می باشد که به قرار زیر می باشد.

خاکستری: دارای بدنی خاکستری با زمینه سفید در بالها، سر زرد رنگ و گونه های نارنجی ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند. در ماده ها رنگ گونه تیره تر می باشد.

Lutino: بدن زرد رنگ با سری به رنگ زرد که رنگ سر از بدن تیره تر می باشد. بدن می تواند سفید به نظر آید. هر دو جنس گونه های نارنجی روشنی دارند.

صدفی: رنگ پرهای بدن برنگ خاکستری روشن با زمینه سفید می باشد. دارای سر زرد و گونه های نارنجی است

دارچینی: رنگ پرهای بدن بسیار روشن و اغلب برنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگ زرد و گونه ها برنگ نارنجی می باشند.

نقره ای: در حقیقت بسیار شبیه نژاد خاکستری است بجز اینکه بدن برنگ سفید-نقره ای می باشد. ماده ها دارای گونه کدر تری هستند.

.  . .

ابلق: ۷۰% زرد یا سفید (رنگ بدن) و ۳۰% ابلق (رنگ بالها خاکستری) نشانه یک عروس هلندی ابلق تمام عیار است. نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند.

زرد کمرنگ: از نظر رنگ بسیار شبیه نژاد صدفی است با این تفاوت که پرنده صدایی تولید نمی کند.

صورت سفید: رنگ آمیزی شبیه نژاد خاکستری داشته با این تفاوت که پرهای صورت بجای زرد سفید بوده و گونه ندارد.

عروس هلندی دارای گونه های بسیار زیادی است که در اثر جهش های ترکیبی مختلف بوجود آمده اند و حتی در هر گونه رنگ امیزی زیادی را شاهد خواهیم بود ولی نژاد های بالا رایج ترین گونه ها می باشند که میتوانند از نظر رنگ امیزی کمی متفاوت تر باشند ولی در همان گونه قرار داشته باشند

رفتار:عروس هلندی پرنده ای خونگرم بوده و در صورتی که انفرادی نگهداری شود به توجه زیادی نیاز دارد. اگر به آنها بی توجهی شود شروع به جیغ کشیدن می کنند. آنها کنجکاو و شیرین هستند و به همه جا سرک میکشند. انها دوست دارند همواره پهلوی شما باشند  یک عروس هلندی در هنگامی که مشغول تمیز کردن خانه یا تماشای تلویزیون هستید بر روی شانه تان سوار می شود و همراه شما به این طرف و انطرف می اید. آنها کم تر از طوطی استرالیایی و طوطی های بزرگ خرابی به بار می آورند ولی دکرهای چوبی و یا براق ظریف از دست انها در امان نخواهد بود. انها مانند تمامی موجودات از بعضی چیزها میترسند و وقتی که می ترسند یا هیجان زده میشوند کاکل یا تاج خود را بلند میکنند و پرهای خود را به بدن چسبانده و درازتر از همیشه به نظر میرسند و در حالت نرمال و ریلکس شدن کاکل روی سر خود را به حالت اولیه یا خوابیده برمیگردانند و با تکان دادن پرها و پف کردن رضایت خود را نشان میدهند.

خرید: اگر میخواهید عروس هلندی را به صورت انفرادی و دست اموز نگهداری کنید بهترین گزینه برای خرید یک عروس هلندیی است که از طفولیت از مادر خود جدا شده و توسط انسان تغذیه شده است این کار باعث می شود که پرنده به انسان شدیدا خو گرفته و از او نترسد، گرچه عروس های بزرگ را هم میتوان دستی نمود و به انسان خو میگیرند ولی هیچ گاه مانند انواع کوچک که توسط انسان بزرگ شده اند نمیشوند


طوطیهای عروس بسیار دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند پس برای تربیت کردن آنها باید وقت زیادی صرف کنید, البته می توانید وقتی که خیلی کوچک هستند و هنوز پدرو مادر به آنها غذا میدهند, پرنده را خریده و خود بصورت دستی بزرگ کنید.

تربیت و آموزش: هر قدر که طوطی شما کوچکتر باشد تربیتش نیز ساده تر خواهد بود. اولین قدم این است که شاهپرهای پرنده که ۸ تا ۱۰ پر بزرگ می باشد قیچی کنید مراقب باشید که پرها خیلی کوتاه نشوند (برای اینکه زیبایی پرنده از بین نرود بهتر است دو یا سه شاه پر ابتدایی را جا بگذارید و بقیه را کوتاه کنید)، اگر در این کار وارد نیستید این کار را به یک خبره بسپارید. (اگر پرنده از کوچکی نزد شما بوده و تغذیه اش کردید لازم به کوتاه کردن بال ها نیست و در انواع وحشی برای دستی نمودن این کار انجام میشود) حالا پرنده را بر روی انگشت خود بگذارید و اجازه دهید مدتی همانجا بماند. شما باید این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا پرنده احساس امنیت کرده و با شما خو بگیرد.

مرحله بعدی این است که یک اسم برای پرنده انتخاب و آن را با همان نام صدا کنید تا به آن اسم عادت کند بدین شکل هر وقت که پرنده را صدا کنید او هم با سرو صدا کردن جواب شما را خواهد داد. باید گفت که نرها علاقه بیشتری به این کار دارند. آنها از ماده ها پر سرو صدا تر می باشند ولی با هوشتر نیستند.

بازی و اسباب بازی: عروس های جفت بیشتر اوقات را با هم مشغول هستند و شاید نیاز به اسباب بازی و اشتغال برای انها کمتر به نظر اید ولی تجربه نشان داده وسایل بازی  برای انواع جفت هم جذاب بوده و جفت به انها توجه میکنند و حتی گاهی با هم به رقابت میپردازند. به هر حال با توجه به مطالب یاد شده باید دانست که پرنده انفرادی بیشتر از انواع جفت به اسباب بازی و وسایل اشتغال نیاز دارند و باید برایشان تهیه کرد. آنها دوست دارند که با نوک خود چیزهایی را کنده کاری کنند که صد البته این کار هم به متوقف کردن رشد نوک پرنده کمک میکند و هم اینکه نوعی بازی برای آنها محسوب می گردد یا میتوان به اینگونه هم بیان کرد که این کنده کاری ها و بازی با وسایل جزئی از زندگی طبیعی انها به نظر میرسد بنابراین توصیه می شود که چند تا تکه چوب در قفس آنها قرار دهید همینطور میتوانید برای آنها وسایل بازی دیگری مانند زنگوله، پستونک و وسایل بازی براق که بسیار مورد توجه ان هاست قرار دهید. عروسهای هلندی دوست دارند مانند بچه ها با شما یا با اسباب بازیها خود بازی کنند, این پرندگان به راحتی خود را با وسایل اطراف سر گرم میکنند مثلا ممکن است که ساعتها با یک بند یا طناب یا حتی پر و دمی که خود انداخته اند بازی کنند و اصلا خسته هم نشوند. پس برای آنها وسیله های کوچکی بگذارید که بتوانند به راحتی با نوک خود آنها را از زمین بلند کنند.

اگر شما برای پرنده خود وقت نگذارید و با آن بازی نکنید افسرده میشود, گوشه ای کز میکند و گاهی اوقات هم سعی میکند تا با سر و صدا شما را متوجه خود کند. پس فراموش نکنید اگر جزء دسته آدمهایی هستید که نمی توانید روزانه حداقل سه تا چهار ساعت وقت برای پرنده خود بگذارید, عروس هلندی را بعنوان پرنده خانگی انتخاب نکنید.

قفس: قفس باید به اندازه ای بزرگ باشد که پرنده به راحتی بتواند در آن بالهای خود را بازو بسته کند و از یک تیرک به تیرک دیگر بپرد. از آنجایی که جثه عروسها بزرگتر از جثه مرغ عشق و قناری است بنابراین قطر تیرک باید بزرگتر از تیرک عادی و معمول داخل قفس که عمدتا پلاستیکی میباشند و حتی برای قناری هم مناسب نیست باشد.

هفته ای یک بار قفس را تمیز کنید و جای آب و دانه را هم خوب بشوئید. اگر پرنده شما دست آموز است, هر از گاهی آنرا از قفس بیرون بیاورید یا در کل زمانی که در منزل هستید او را ازادانه نگهداری کنید. عروس های رام و دستی ان هم به صورت انفرادی به هیچ عنوان دوست ندارند شما را ببینند که به اینطرف و انطرف میروید و یا در گوشه دیگری از منزل هستید و انها زندانیند. در این مواقع عروس ها به میله های قفس اویزانند و سعی میکنند خود را از قفس خلاص کنند

خواب:عروسهای هلندی شبها باید حداقل ۱۰ ساعت در تاریکی بدون وقفه بخوابند. البته با وجود زندگی صنعتی ما این ۱۰ ساعت ممکن است کمتر یا بیشتر باشد و موقع خواب انها هیچگاه درست نباشد ولی انها به زندگی صنعتی ما هم میسازند و از این بابت نگران نباشید

نکته: گاهی اوقات عروسها, مرغ عشقها, فنچها….. کلا پرنده ها ممکن است که از چیزی بترسند و شروع به پر پر زدن کنند در این حالت شما باید هرچه سریعتر چراغ اتاق را روشن کنید و با آنها حرف بزنید و آرامشان کنید چون در این حالت پرنده خیلی وحشتزده شده و خود را محکم به اطراف و سقف قفس میزند و به خود آسیب میرسانند پس در این هنگام با نهایت سرعت به داد آنها برسید و برای چند دقیقه چراغ اتاق را روشن بگذارید و بعد دوباره خاموش کنید.

غذا:

الف) اگر پرنده شما خیلی کوچک است و نمی تواند دانه بخورد از روش زیر استفاده نمایید:

ابتدا زرده یک تخم مرغ آب پز را جدا کرده , آنرا له کنید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. سپس چند عدد بیسکویت مادر و اگر خمیر نان باگت در دسترس دارید, مقداری به مایع اضافه کنید. در صورتی که خمیر نان باگت در دسترس نمی باشد می توانید از خمیر نان معمولی استفاده نمایید، تمام مخلوط را درمیکسر (مخلوط کن) بریزید و بگذارید تا خوب مخلوط شوند. این مایع باید کاملا یک دست باشد.

میتوانید از سایر غذاهای نرم که در قسمت تغذیه جوجه طوطی در قسمت موضوعات سایت اموزش داده شده است استفاده کنید

حالا یک سرنگ ۱۰ سی سی بردارید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه) به سر این سرنگ وصل کنید, این لوله را میتوانید از مغازه های تعمیرات دوچرخه تهیه نمایید ارتفاع این لوله باید حد اکثر ۳ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سرنگ را ۸ تا ۱۰ سی سی پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید اگر این کار را خیلی آرام انجام دهید حیوان تقلای زیادی میکند و غذا را بالا می آورد و تمام زحمات شما به هدر میرود. اگر نمی توانید جلوی بال زدن و حرکات پرنده خود را کنترل کنید می توانید پرنده را در یک پارچه طوری که فقط سر آن بیرون باشد بپیچید و بعد به آن غذا بدهید

نکته: باید چندین باردر روز به پرنده به این صورت غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این قضیه شوید.

پیش از هر باز غذا دادن سرنگ را کاملا با آب جوش و مایع ظرفشویی بشوئید واین کار را دوباره بعد از غذا دادن نیز تکرار کنید.

یادتان باشد وقتی که میخواهید بصورت دستی پرنده خود را بزرگ کنید باید این کار را تا زمان روئیدن کامل پرهای پرنده ادامه دهید.

معمولا این پرنده ها باید ۱ ماه و۲ هفته تغذیه گردند(۴۰ تا ۴۵ روز) البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد در ضمن طی این مدت در قفس پرنده دانه بگذارید تا ببیند و به آن نوک بزند.

هفته های آخر باید تعداد دفعاتی که خود به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خود دانه بخورد, این مرحله مقداری سخت است و باید حوصله کنید, پرنده ها خیلی کم ولی به دفعات زیاد دانه می خورند پس همیشه دانه در دسترس آنها قرار دهید.

حیوان ممکن است در این دوران مقداری ضعیف گردد ولی نگران نباشید و برایش مقداری تخم مرغ بپزید, زرده آنرا جدا کنید و فقط سفیده را رنده کنید و در ظرفی ریخته و داخل قفس قرار دهید.

کار دیگری هم که می توانید انجام دهید پختن گندم است, عروسهای هلندی گندم پخته خیلی دوست دارند.

ب) پرنده بزرگ شده و قادر است خود غذا بخورد پس از غذاهای زیر استفاده میکیم:

غذاهایی که میتوانید به پرنده بزرگ بدهید انواع دانه ها میباشد که از ارزن ریز و درشت گرفته تا انواع تخمه افتابگردان را میتوان به انها داد. بهتر است از دانه های ریز مانند ارزن، تخم کتان، شاه دانه،سیاه دانه و ….. را به صورت مخلور یا تک تک را در یک ظرف و دانه های درشت مانند تخم افتابگردان، مغز خرد شده بادام یا فندق را در ظرف دیگر به پرنده خود ارائه دهید. اکثر عروس ها تخم افتابگردان را پوست میکنند و مغز ان را میخورند ولی برای بعضی استثناها که این کار را نمیکنند باید مغز تخمه افتابگردان را تهیه و به انها ارائه داد

در رژیم غذایی انها حتما از میوه و سبزیجات استفاده کنید. میوه هایی مانند سیب و سبزیجاتی مانند کاهو بسیار مورد علاقه عروس ها میباشد. با دادن میوه جات و سبزی ها به پرنده ویتامین های مورد نیاز عروس خود را تامین کنید

نکته:ممکن است سبزیجاتی که می خرید قبلا سم پاشی شده باشد بنابراین حتما آنها را خوب بشورید تا مشکلی برای پرنده بوجود نیاید.

حداقل هفته ای یک بار غذاهای نرم در اختیار پرنده خود قرار دهید. منظور از غذای نرم همان تخم مرغ اب پز به صورت رنده شده میباشد. میتوان به تخم مرغ، هویج و بادام رنده شده نیز افزود و کاملا با هم مخلوط نمود البته همه عروس ها به هویج و بادام علاقه یکسانی نشان نمیدهند و ممکن است از خوردن ان امتناع کنند و بهتر است از تخم مرغ خالی استفاده نمود. سایر غذاهای نرم را میتوان به انواع خمیر نان ها، نان سوخاری خیس شده در شیر یا چای کمرنگ یا اب میوه جات، برنج اب پز و حتی گوشت مرغ اب پز بدون ادویه جات نام برد

داخل قفس پرنده  حتی المقدور سپیا بگذارید. گذاشتن این نوع صدف مواد معدنی زیادی را به پرنده ارائه میدهد و به هضم غذا بخصوص دانه کمک می کند. سپیا از نوعی ماهی یا نرم تن کف اقیانوس ها تهیه میشود. ( سپیا در برخی از فروشگاه های پرندگان در ایران هم قابل تهیه میباشد)

در صورت کمبود مواد غذایی و فقر غذایی پرنده و حتی ضعیف بودن پرنده میتوان از مکمل ها و ویتامین ها نیز استفاده نمود که برخی از فروشندگان انها را ارائه میدهند

حمام: پرنده ها موجودات تمیزی هستند و دائم با نوک پرهای خود را تمیز و مرتب می کنند. این پرنده علاقه شدیدی به دوش گرفتن دارد که میتوان از اسپری های اب پاش استفاده کرد یا در انواع کاملا اهلی انها را به حمام و زیر دوش سیار برد

حرف زدن: این پرنده می تواند حرف زدن را بیاموزد. این کار در صورتی که عروس هلندی تنها پرنده خانه باشد آسانتر است. در صورتی که پرنده دیگری اطراف پرنده باشد حیوان احساس نیازی به برقراری ارتباط با شما نمی کند. تمرین کردن با آنها برای سخن گفتن بسیار آسان است. فقط به سه چیز توجه کنید فراوانی ، تکرار و پاداش. پرنده تان را بر روی انگشت گذاشته و مستقیما رو به او کلمه ای را با صدایی خوش بیان کنید. بکرات کلمه ای را که می خواهید پرنده بگوید تکرار کنید. جلسه تمرین باید پنج دقیقه یا کمتر و چندین بار در روز تکرار شود. در صورت سعی برای بیان کلمه با دادن جایزه و یا یک غذای و یژه از پرنده قدر دانی کنید. بعد به آنها فقط در صورتی که کلمه را بیان کردند جایزه بدهید. شما همچنین می توانید یک سی دی یا نوار کاست را برای تمرین ضبط نمایید

نکته: یکی از مسائلی که در مورد این پرنده باید مورد توجه قرار گیرد بلوغ جنسی حیوان است. حدود یک تا دو سالگی پرنده نر به بلوغ رسیده و در این هنگام بصورت پرنده ای مهاجم در می آید. حتی برای پرندگان دست آموز نیز این موضوع صدق می کند. در این زمان باید صبور باشید. این حالت پس از مدتی از بین می رود. ولی پرنده دوست داشتنی شما مدتی در یک حالت اندوه فرو می رود. ماده ها بنظر نمی رسد که در این حالت فرو روند یا حداقل هیچگاه در این حد نمی باشد.

بلوغ شاید یک حرکت به حالت سلطه گری مردانه در پرنده شما می باشد. آنها اغلب در حدود دو سالگی یک مقدار سلطه گر می شوند. در این حالت باز باید صبور باشید. آنها جریانی را برای رئیس بودن طی خواهند نمود ولی این رفتار برای همیشه نخواهد بود.

چند نکته هم در مورد مراقبت: اگه پرنده شما دست آموز است و آزادانه در خانه پرواز می کند باید خیلی مراقب باشید چون از صداهای آنی و بلند (بخصوص صدای تلفن) میترسند و ممکن است که با سر به جایی برخورد کنند و در نهایت آسیبی جدی ببینند.

ظروف سر باز اب یا گلدان پر از اب، اجاق گاز، وسایل گرمایشی مانند شومینه و ….. همه و همه برای پرنده ازاد منبع خطر به حساب امده و باید احتیاتات لازم را انجام داد

عروس هلندی ها پرنده های مقاوم و سالمی هستند ولی سعی کنید هیچ گاه در جریان سرد هوا قرار نگیرند

اگر پرنده شما بیمار شد به سرعت به دامپزشک مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

4,624 دیدگاه در “شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

  1. سبحان

    سلام من میخوام یه عروس بگیرم میخواستم بدونم تو چه سنی باشه که بتونم حرف زدن یاد بدم بعد از کجا بفهمم سن چقده یا حدودا ؟؟؟؟؟اهلی که باشه تا چن وق که میارمش نباید بهش دست بزنم خلاصه یه توضیح کامل ازتون میخوم.مرسی از سایتتون اگه یه خوردم پررو هستم ببخشید دیگه

    پاسخ
  2. سبحان

    امروز رفتم پرنده فروشه میگفت جوجه عروس ۶/۵ ماه اهلی دارم میخواستم بدونم سنش خوبه واسه تربیت یا نه؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      عروس سخنگوی خوبی نیست و روی این حرف زدنش حساب نکنید.
      بله ۵ – ۶ ماهه برای تربیت خوبه .
      سن پرنده رو نمیشه دقیق حدس زد.
      دقت کنید عروس بالغ که بشه بهتره تکی نگهداریش نکنید. حتما جفتش بدین.

      پاسخ
          1. سبحان

            اگه باهاش زیاد تمرین کنم هم نمیتونه حرف بزنه؟؟؟

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              توانایی تقلید صدا در همه طوطی سانان حتی مرغ عشق هم وجود داره اما اینکه پرنده به حرف بیاد یا صدایی رو تقلید کنه تضمین شده نیست که مثلا بگیم اگه زیاد کار کنید قراره حرف بزنه یا امکان حرف زدنش اصلا وجود نداره.

              پاسخ
  3. سعید

    سلام طوطی هلندی که فقط یکی است می شود یک هفته الی ده روز تنها گذاشت غذا هم بهش برسه زود جواب بدهید ممنون از سایت خوبتان

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگه جفت باشن و یک نفر آب و غذا بهشون بده هیچ مشکلی ندارن.

      پاسخ
  4. احسان

    س ببخشید می شود جفت عروس هاندی را به مدت یک هفته الی ده روز تنها گذاشت ؟ لطفا زود جواب بدهید

    پاسخ
  5. Reza

    سلام
    عروس هلندی من دوروزه اسهال گرفته ورنگ مدفوعش تغییر کرده.چیکار کنم خوب شه؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممکنه از نوع تغذیه باشه غذاش رو بفرمایید و رنگ فضله رو هم بفرمایید اگر سبز تیره و چسبناک هست نیوکاسل گرفته و اگر سفید و آبکی باشه عفونت کرده و اگر قوه ای باشه از سرما و نوع تغذیه میتونه باشه.

      پاسخ
  6. sobhan

    سلام من رفتم یه جوجه عروس بگیرم پرنده فروشه بهم گفت عروس نگهداری ازش سخته خخیییییلی حساسه در حدی که اگه کفتر باز نباشی نمیتونی ازش مراقبت کنی اگه صدا اطرافش زیاد باشه میمیره میگفت یه نوع طوطی دیگه بگیر درضمن من خودم قبلا ملنگو داشتم میخواستم بدونم این حرفا راسته؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به کل چرند گفته ؟؟؟!!! خب عروس نداشته چرندیات گفته اصلا کبوتر چه ربطی به عروس داره بنده خودم تخصصی کبوتر دارم و عروس هم تکثیر کردم ولی کبوتر هیچ ربطی به عروس و طوطی نداره و زمین تا اسمون فرق میکنه به کل از این فروشنده دانشمند دیگه خرید نکنید ؟؟؟!!!

      پاسخ
  7. sobhan

    منظورش از کفتر باز این بود که باید خیییییلی حرفه ای باشی تا بتونی ازش مراقبت کنی.یه سوال دیگه اگه یه عروس دستی بگیرم بعد از اینکه بالغ شد یه ماده دستی دیگه بگیرم براش میشه جفتشون داد اخه شنیدم پرنده دستی جفت نمیخوره؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اصلا این حرفا نیست دوست عزیزم فکر کن یکی تو کفتر بازی فوق حرفه ای باشه چه ربطی به طوطی داره ؟؟؟!!!! نمیدونم چرا داره روز به روز تعداد دانشمندا تو کشورمون زیاد میشه خدا رحم کنه ؟؟؟!!!
      طوطی دستی هم جفت میخوره و جوجه هم میده خیالتون راحت ولی خب سخته جفت دادنش و اگر قصد جفت دادن طوطی رو دارید از همین الان براش جفت بخرید و هر دو رو با هم دستی کنید البته این هم سخته ولی بهتر از اولی هست چون در حالت اول ممکنه طوطی صاحبش رو به عنوان جفت انتخاب کنه و سخت بشه جفتش داد.

      پاسخ
  8. امير حسين

    سلام. من یه عروس هلندى ماده و سر حال خریدم ولى بیشتر کف قفس میشینه تا روى میله. در ضمن وقتى خریدم صاحبش گفت کاملا دستیه. ولى وقتى میرم سمتش بى قرارى میکنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب هنوز غریبه هست و عادت نکرده سعی کنید دست کاریش نکنید و محیط آروم و کم رفت و امد باشه و باعث ترسش نشید کم کم خوب میشه.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز خواهشا برای دریافت پاسخ صبر کنید طی کمتر از ۲۴ ساعت پاسخ داده خواهد شد ببخشید سوال بعدی رو که ۷ دقیقه بعد از سوال اول پرسیده بودین بنده حذف کردم.
      به چند دلیل عطسه میکنه
      – سرماخورده و محلش سرده.
      – نظافت قفس رو رعایت نکردین و کرک و پر زیادی اطرافش هست.
      – ممکنه پر داخل حلق پرنده شده باشه و یا بینیش رو گرفته حتما داخل حلق پرنده و بینیش رو معاینه کنید.
      باز مورد خاصی در رفتارش مشاهده کردین دقیق بفرمایید در خدمتیم.

      پاسخ
  9. صبا

    من یه عروس دارم حدودا دو سالشه و یه سالیه که دارم ولی بحاطر بعضی مشکلات زیاد باهاش وقت نگذروندم الان می خوام دست اموزش کنم وقتی با دست میگیرم و میزارم رو دستم شدیدا گازم میگیره طوری که دستام زخم میشه علتش چیه ؟ قبلا اینهمه وحشی نبود و بعد این باید چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب دوست من هیچ پرنده ای دوست نداره تو دست گرفته بشه، حتی پرنده های دستی هم خوششون نمیاد و فقط واکنش شدیدی از خودشون نشون نمیدن و خیالشون از صاحبشون راحته. به هر حال برای یه طوطی که تازه میخواد دستی بشه گرفتنش نتیجه عکس میده. ابزاری هم که طوطی برای دفاع از خودش داره منقارشه و طبیعیه گاز بگیره. بهتره از بخش زیر مرحله به مرحله اقدام به دستی کردن پرنده کنید
      https://www.onlypet.ir/post-854/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C/

      پاسخ
  10. احسان

    سلام ببخشید من دوتا عروس هلندی نر دارم و می خواستم فقط ده روز برم مسافرت نمی توانم به آشنایی بدهم می شود آنها را تنهت بگذارم . ممنون من خیلی عجله دارم زود پاسخ دهید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر ده روز بدون آب و دونه که تلف میشن باید یکی باشه هر روز و یا یک روز در میان بهش آب و دونه بده ؟؟؟!!! تازه یک روز در میان هم ریسکه و باید هر روز ظرف آبخوری و دانه خوری پرنده رو چک کنید.

      پاسخ
  11. ARSHIA

    سلام از سایت خوبتون میخواستم بدونم ک من در فصل زمستان پرنده را خریداری کنم مشکل دارد ممنون از سایت خوبتون ☺

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر اگر در خرید پرنده دقت کنید و پرنده سالم بخرید هیچ مشکلی نداره چون بیماری همیشه هست یکسری بیماری های فصلی مخصوص زمستان هست و یکسری هم مخصوص تابستان پس امکان بیمار شدن پرنده در هر فصلی هست فقط باید دقت کنید که پرنده سالم تهیه کنید.

      پاسخ
  12. yas

    سلام.طوطی عروس من تقریبا شش ماهشه ولی اصلاااا سبزیجات نمیخوره فقط تخمه آفتابگردان میخوره.چی کارش کنم؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب عادت نداره باید در طول هفته سه چهار مرتبه سبزی جلوش بذارید تا یه روز نوک بزنه و بخوره البته از سبزی های مختلف استفاده کنید یک روز کاهو بدین – یک روز شوید مخصوصا ساقه های شوید رو دوست دارن – یک روز جعفری – اسفناج – کرفس و … خلاصه همه رو امتحان کنید بالاخره میخوره اوایل همینطوری هست تا به یک غذای جدید نوک بزنن زمان میبره ولی هیچ زمان بهش گرسنگی ندین و مجبورش نکنید.
      جوانه گندم تازه – تخم مرغ آبپز – هویچ – سیب درختی – سیب زمینی آب پز – ذرت تازه – نخود لوبیای اب پز و … رو به صورت تنوعی بهش بدین.

      پاسخ
  13. yas

    سلام.اگه کسی سرما خورده باشی اشکالی داره به پرنده نزدیک بشه؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر یه مدت رعایت کنید بهتره چون ممکنه پرنده هم بیمار بشه نهایتا برای آب و دون دادن به پرنده قبلش حسابی دستان خود رو با آب صابون بشورید ولی نزدیک شدن بدون تماس مشکلی ایجاد نمیکنه.

      پاسخ
  14. کاظم

    سلام
    عروسای من ۵تا تخم گذاشتن.الان ۲۲روزه ک میگذره چرا جوجه هاش در نمیان؟
    امروز روز ۲۲هستم ک جفتشون اومدن بیرون باز دوباره یکم سروصدا میکنن میرن تو کوزه..تو این ۲۲روز ۴بار واسشون بخار دادم دقیقا یک متر زیر قفس گذاشتم بخار آبو..
    دوروز پیش هم یه تخمشو برداشتم تو نهایت تاریکی هرکاری کردم ک بدونم تخمش نطفه دار هست یا نه نشد..
    پوست تخم کدر بود و اصلا داخلش معلوم نبود.سنگین هم بود..

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر تخم کدر بوده پس تخم بسته و داخلش جوجه بوده نباید تخم رو دست کاری کنید مخصوصا عروس هلندی ممکنه همینکه تخم بوی دست شما رو بگیره دیگه روی تخم ها نخوابه به هر حال با این توضیحاتی که شما فرمودین داخل تخم ها جوجه هست و در چند روز آینده جوجه ها بیرون خواهند اومد اما چرا دیر شده هم باید خدمتتون عرض کنم ممکنه ماده بعد از گذاشتن آخرین تخم دقیق روی همه خوابیده تا همه جوجه ها با هم به دنیا بیان این مورد خیلی خوبه ولی شما رو به اشتباه می اندازه و فکر میکنید دیر شده پس صبر کنید و هر زمان دیدین ۲۴ و یا ۴۸ ساعت به کل روی تخم ها نخوابیدن بدونید تخم ها خراب شدن ولی الان که هنوز روی تخم ها میخوابن پس جای امیدواری هست و نگرانی نداره.

      پاسخ
      1. کاظم

        سلام
        میخواستم اینو بگم ک عروس نر من قبلا کاملا دستی بوده الان ۵ماهه میگذره ک کاملا وحشی شده..قبلا اصلا سابقه ی جفتگیری نداشته..مادشو عوض کردم و یه ماده باسابقه گذاشتم پیشش ک زود جفت شدن.وقتی ک با ماده جدیده جفتگیری کرد اصلا بلد نبود.از بغل ماده جفتگیری میکرد ک بعد از ده روز اولین تخمشو گذاشت.کلا هم دوتا تخم بیشتر نذاشتن ..سه تا تخم دیگه هم از یه عروس دیگه گذاشتم زیرشون ک شد ۵تا..
        حالا نظرتون چیه؟
        ۲

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          مبارکتون باشه خب نظر خاصی که نمیشه داد باید صبر کنید ببینید آیا تخم ها جوجه میشن یا خیر.

          پاسخ
  15. Reza

    سلام
    میخواستم بدونم که آیا این حقیقت داره که عروس هلندی فقط تا دوماهگی میتونه شروع به حرف زدن کنه وبعدش دیگه زبون باز نمیکنه؟
    من ی عروس ۶ماهه دارم کاملا رام ودستی و از دوماهگی پیش خودم بوده.آیا میوتنم رو حرف زدنش حساب کنم؟
    باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به صورت کلی عروس هلندی سخنگوی خوبی نیست و همون جوجه ها هم شانسیه اگر حرف بزنن. الان هم دیر نشده و بستگی به استعداد پرنده شما داره ولی خب احتمالش همانطور که گفتم کمه.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به نظر من نه درست نیست و طوطی ها در هر سنی میتونن تقلید صدا داشته باشن. به دو ماه محدود نمیشه. عروس شش ماهه هم جوانه و احتمال رام و دستی شدنش زیاده. تقلید صدا هم خیلی باهاش کار کنید شاید یه چیزایی رو یاد بگیره. مثل انواع سوت.

      پاسخ
  16. امیر

    سلام خسته نباشین ببخشید من میخواستم یه جوجه عروس بگیرم به نظرتون تو این فصل بگیرم اشکال داره ؟ ممنونممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه مشکلی نداره. عروس سالم بگیرین و تو باد و سرما قرار نگیره مشکلی نیست و هر وقت خواستین اقدام به خرید کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *