شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

عروس هلندی ها پرندگانی زیبا، باهوش و دوست داشتنی هستند که نگهداری و تکثیر انها به سادگی امکان پذیر است. نگهداری انها به صورت انفرادی نیز میسر بوده و روابط عمیقی با نگهدارنده برقرار میکنند. در صورتی که این عروس ها را به صورت انفرادی و به عنوان حیوان دست اموز نگهداری میکنید باید وقت کافی برایشان بگذارید تا افسرده و بیمار نشوند

به ادامه متن توجه کنید

عروس هلندی

شناخت: عروس هلندی پرنده ای با نام علمی Genus Nyphicus بومی استرالیا می باشد. در زبان انگلیسی این پرنده را cockatiel می نامند. این پرنده در سالهای ۱۸۰۰ میلادی به انگلستان آورده شده است…. احتمالا این پرنده توسط کسانی که به استرالیا تبعید شده بودند در بازگشت به انگلستان آورده شده است. محبوبیت این پرنده کم کم افزایش پیدا کرد و امروزه این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی می باشد. بیشتر محبوبیت این پرنده به سبب طبیعت ملایم و سر و تاج رنگیشان می باشد، همچنین این پرنده به سادگی اهلی و دست آموز می شود.

طول یک عروس هلندی بالغ از سر تا دم حدودا ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر می باشد و تقریبا ۱۵ تا ۲۵ سال عمر میکند. البته اگر از آنها خوب مراقبت کنید تا ۳۰ سال هم میتوانند زنده بمانند

انواع عروس هلندی: عروس هلندی در چندین جهش رنگی موجود می باشد که به قرار زیر می باشد.

خاکستری: دارای بدنی خاکستری با زمینه سفید در بالها، سر زرد رنگ و گونه های نارنجی ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند. در ماده ها رنگ گونه تیره تر می باشد.

Lutino: بدن زرد رنگ با سری به رنگ زرد که رنگ سر از بدن تیره تر می باشد. بدن می تواند سفید به نظر آید. هر دو جنس گونه های نارنجی روشنی دارند.

صدفی: رنگ پرهای بدن برنگ خاکستری روشن با زمینه سفید می باشد. دارای سر زرد و گونه های نارنجی است

دارچینی: رنگ پرهای بدن بسیار روشن و اغلب برنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگ زرد و گونه ها برنگ نارنجی می باشند.

نقره ای: در حقیقت بسیار شبیه نژاد خاکستری است بجز اینکه بدن برنگ سفید-نقره ای می باشد. ماده ها دارای گونه کدر تری هستند.

.  . .

ابلق: ۷۰% زرد یا سفید (رنگ بدن) و ۳۰% ابلق (رنگ بالها خاکستری) نشانه یک عروس هلندی ابلق تمام عیار است. نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند.

زرد کمرنگ: از نظر رنگ بسیار شبیه نژاد صدفی است با این تفاوت که پرنده صدایی تولید نمی کند.

صورت سفید: رنگ آمیزی شبیه نژاد خاکستری داشته با این تفاوت که پرهای صورت بجای زرد سفید بوده و گونه ندارد.

عروس هلندی دارای گونه های بسیار زیادی است که در اثر جهش های ترکیبی مختلف بوجود آمده اند و حتی در هر گونه رنگ امیزی زیادی را شاهد خواهیم بود ولی نژاد های بالا رایج ترین گونه ها می باشند که میتوانند از نظر رنگ امیزی کمی متفاوت تر باشند ولی در همان گونه قرار داشته باشند

رفتار:عروس هلندی پرنده ای خونگرم بوده و در صورتی که انفرادی نگهداری شود به توجه زیادی نیاز دارد. اگر به آنها بی توجهی شود شروع به جیغ کشیدن می کنند. آنها کنجکاو و شیرین هستند و به همه جا سرک میکشند. انها دوست دارند همواره پهلوی شما باشند  یک عروس هلندی در هنگامی که مشغول تمیز کردن خانه یا تماشای تلویزیون هستید بر روی شانه تان سوار می شود و همراه شما به این طرف و انطرف می اید. آنها کم تر از طوطی استرالیایی و طوطی های بزرگ خرابی به بار می آورند ولی دکرهای چوبی و یا براق ظریف از دست انها در امان نخواهد بود. انها مانند تمامی موجودات از بعضی چیزها میترسند و وقتی که می ترسند یا هیجان زده میشوند کاکل یا تاج خود را بلند میکنند و پرهای خود را به بدن چسبانده و درازتر از همیشه به نظر میرسند و در حالت نرمال و ریلکس شدن کاکل روی سر خود را به حالت اولیه یا خوابیده برمیگردانند و با تکان دادن پرها و پف کردن رضایت خود را نشان میدهند.

خرید: اگر میخواهید عروس هلندی را به صورت انفرادی و دست اموز نگهداری کنید بهترین گزینه برای خرید یک عروس هلندیی است که از طفولیت از مادر خود جدا شده و توسط انسان تغذیه شده است این کار باعث می شود که پرنده به انسان شدیدا خو گرفته و از او نترسد، گرچه عروس های بزرگ را هم میتوان دستی نمود و به انسان خو میگیرند ولی هیچ گاه مانند انواع کوچک که توسط انسان بزرگ شده اند نمیشوند


طوطیهای عروس بسیار دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند پس برای تربیت کردن آنها باید وقت زیادی صرف کنید, البته می توانید وقتی که خیلی کوچک هستند و هنوز پدرو مادر به آنها غذا میدهند, پرنده را خریده و خود بصورت دستی بزرگ کنید.

تربیت و آموزش: هر قدر که طوطی شما کوچکتر باشد تربیتش نیز ساده تر خواهد بود. اولین قدم این است که شاهپرهای پرنده که ۸ تا ۱۰ پر بزرگ می باشد قیچی کنید مراقب باشید که پرها خیلی کوتاه نشوند (برای اینکه زیبایی پرنده از بین نرود بهتر است دو یا سه شاه پر ابتدایی را جا بگذارید و بقیه را کوتاه کنید)، اگر در این کار وارد نیستید این کار را به یک خبره بسپارید. (اگر پرنده از کوچکی نزد شما بوده و تغذیه اش کردید لازم به کوتاه کردن بال ها نیست و در انواع وحشی برای دستی نمودن این کار انجام میشود) حالا پرنده را بر روی انگشت خود بگذارید و اجازه دهید مدتی همانجا بماند. شما باید این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا پرنده احساس امنیت کرده و با شما خو بگیرد.

مرحله بعدی این است که یک اسم برای پرنده انتخاب و آن را با همان نام صدا کنید تا به آن اسم عادت کند بدین شکل هر وقت که پرنده را صدا کنید او هم با سرو صدا کردن جواب شما را خواهد داد. باید گفت که نرها علاقه بیشتری به این کار دارند. آنها از ماده ها پر سرو صدا تر می باشند ولی با هوشتر نیستند.

بازی و اسباب بازی: عروس های جفت بیشتر اوقات را با هم مشغول هستند و شاید نیاز به اسباب بازی و اشتغال برای انها کمتر به نظر اید ولی تجربه نشان داده وسایل بازی  برای انواع جفت هم جذاب بوده و جفت به انها توجه میکنند و حتی گاهی با هم به رقابت میپردازند. به هر حال با توجه به مطالب یاد شده باید دانست که پرنده انفرادی بیشتر از انواع جفت به اسباب بازی و وسایل اشتغال نیاز دارند و باید برایشان تهیه کرد. آنها دوست دارند که با نوک خود چیزهایی را کنده کاری کنند که صد البته این کار هم به متوقف کردن رشد نوک پرنده کمک میکند و هم اینکه نوعی بازی برای آنها محسوب می گردد یا میتوان به اینگونه هم بیان کرد که این کنده کاری ها و بازی با وسایل جزئی از زندگی طبیعی انها به نظر میرسد بنابراین توصیه می شود که چند تا تکه چوب در قفس آنها قرار دهید همینطور میتوانید برای آنها وسایل بازی دیگری مانند زنگوله، پستونک و وسایل بازی براق که بسیار مورد توجه ان هاست قرار دهید. عروسهای هلندی دوست دارند مانند بچه ها با شما یا با اسباب بازیها خود بازی کنند, این پرندگان به راحتی خود را با وسایل اطراف سر گرم میکنند مثلا ممکن است که ساعتها با یک بند یا طناب یا حتی پر و دمی که خود انداخته اند بازی کنند و اصلا خسته هم نشوند. پس برای آنها وسیله های کوچکی بگذارید که بتوانند به راحتی با نوک خود آنها را از زمین بلند کنند.

اگر شما برای پرنده خود وقت نگذارید و با آن بازی نکنید افسرده میشود, گوشه ای کز میکند و گاهی اوقات هم سعی میکند تا با سر و صدا شما را متوجه خود کند. پس فراموش نکنید اگر جزء دسته آدمهایی هستید که نمی توانید روزانه حداقل سه تا چهار ساعت وقت برای پرنده خود بگذارید, عروس هلندی را بعنوان پرنده خانگی انتخاب نکنید.

قفس: قفس باید به اندازه ای بزرگ باشد که پرنده به راحتی بتواند در آن بالهای خود را بازو بسته کند و از یک تیرک به تیرک دیگر بپرد. از آنجایی که جثه عروسها بزرگتر از جثه مرغ عشق و قناری است بنابراین قطر تیرک باید بزرگتر از تیرک عادی و معمول داخل قفس که عمدتا پلاستیکی میباشند و حتی برای قناری هم مناسب نیست باشد.

هفته ای یک بار قفس را تمیز کنید و جای آب و دانه را هم خوب بشوئید. اگر پرنده شما دست آموز است, هر از گاهی آنرا از قفس بیرون بیاورید یا در کل زمانی که در منزل هستید او را ازادانه نگهداری کنید. عروس های رام و دستی ان هم به صورت انفرادی به هیچ عنوان دوست ندارند شما را ببینند که به اینطرف و انطرف میروید و یا در گوشه دیگری از منزل هستید و انها زندانیند. در این مواقع عروس ها به میله های قفس اویزانند و سعی میکنند خود را از قفس خلاص کنند

خواب:عروسهای هلندی شبها باید حداقل ۱۰ ساعت در تاریکی بدون وقفه بخوابند. البته با وجود زندگی صنعتی ما این ۱۰ ساعت ممکن است کمتر یا بیشتر باشد و موقع خواب انها هیچگاه درست نباشد ولی انها به زندگی صنعتی ما هم میسازند و از این بابت نگران نباشید

نکته: گاهی اوقات عروسها, مرغ عشقها, فنچها….. کلا پرنده ها ممکن است که از چیزی بترسند و شروع به پر پر زدن کنند در این حالت شما باید هرچه سریعتر چراغ اتاق را روشن کنید و با آنها حرف بزنید و آرامشان کنید چون در این حالت پرنده خیلی وحشتزده شده و خود را محکم به اطراف و سقف قفس میزند و به خود آسیب میرسانند پس در این هنگام با نهایت سرعت به داد آنها برسید و برای چند دقیقه چراغ اتاق را روشن بگذارید و بعد دوباره خاموش کنید.

غذا:

الف) اگر پرنده شما خیلی کوچک است و نمی تواند دانه بخورد از روش زیر استفاده نمایید:

ابتدا زرده یک تخم مرغ آب پز را جدا کرده , آنرا له کنید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. سپس چند عدد بیسکویت مادر و اگر خمیر نان باگت در دسترس دارید, مقداری به مایع اضافه کنید. در صورتی که خمیر نان باگت در دسترس نمی باشد می توانید از خمیر نان معمولی استفاده نمایید، تمام مخلوط را درمیکسر (مخلوط کن) بریزید و بگذارید تا خوب مخلوط شوند. این مایع باید کاملا یک دست باشد.

میتوانید از سایر غذاهای نرم که در قسمت تغذیه جوجه طوطی در قسمت موضوعات سایت اموزش داده شده است استفاده کنید

حالا یک سرنگ ۱۰ سی سی بردارید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه) به سر این سرنگ وصل کنید, این لوله را میتوانید از مغازه های تعمیرات دوچرخه تهیه نمایید ارتفاع این لوله باید حد اکثر ۳ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سرنگ را ۸ تا ۱۰ سی سی پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید اگر این کار را خیلی آرام انجام دهید حیوان تقلای زیادی میکند و غذا را بالا می آورد و تمام زحمات شما به هدر میرود. اگر نمی توانید جلوی بال زدن و حرکات پرنده خود را کنترل کنید می توانید پرنده را در یک پارچه طوری که فقط سر آن بیرون باشد بپیچید و بعد به آن غذا بدهید

نکته: باید چندین باردر روز به پرنده به این صورت غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این قضیه شوید.

پیش از هر باز غذا دادن سرنگ را کاملا با آب جوش و مایع ظرفشویی بشوئید واین کار را دوباره بعد از غذا دادن نیز تکرار کنید.

یادتان باشد وقتی که میخواهید بصورت دستی پرنده خود را بزرگ کنید باید این کار را تا زمان روئیدن کامل پرهای پرنده ادامه دهید.

معمولا این پرنده ها باید ۱ ماه و۲ هفته تغذیه گردند(۴۰ تا ۴۵ روز) البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد در ضمن طی این مدت در قفس پرنده دانه بگذارید تا ببیند و به آن نوک بزند.

هفته های آخر باید تعداد دفعاتی که خود به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خود دانه بخورد, این مرحله مقداری سخت است و باید حوصله کنید, پرنده ها خیلی کم ولی به دفعات زیاد دانه می خورند پس همیشه دانه در دسترس آنها قرار دهید.

حیوان ممکن است در این دوران مقداری ضعیف گردد ولی نگران نباشید و برایش مقداری تخم مرغ بپزید, زرده آنرا جدا کنید و فقط سفیده را رنده کنید و در ظرفی ریخته و داخل قفس قرار دهید.

کار دیگری هم که می توانید انجام دهید پختن گندم است, عروسهای هلندی گندم پخته خیلی دوست دارند.

ب) پرنده بزرگ شده و قادر است خود غذا بخورد پس از غذاهای زیر استفاده میکیم:

غذاهایی که میتوانید به پرنده بزرگ بدهید انواع دانه ها میباشد که از ارزن ریز و درشت گرفته تا انواع تخمه افتابگردان را میتوان به انها داد. بهتر است از دانه های ریز مانند ارزن، تخم کتان، شاه دانه،سیاه دانه و ….. را به صورت مخلور یا تک تک را در یک ظرف و دانه های درشت مانند تخم افتابگردان، مغز خرد شده بادام یا فندق را در ظرف دیگر به پرنده خود ارائه دهید. اکثر عروس ها تخم افتابگردان را پوست میکنند و مغز ان را میخورند ولی برای بعضی استثناها که این کار را نمیکنند باید مغز تخمه افتابگردان را تهیه و به انها ارائه داد

در رژیم غذایی انها حتما از میوه و سبزیجات استفاده کنید. میوه هایی مانند سیب و سبزیجاتی مانند کاهو بسیار مورد علاقه عروس ها میباشد. با دادن میوه جات و سبزی ها به پرنده ویتامین های مورد نیاز عروس خود را تامین کنید

نکته:ممکن است سبزیجاتی که می خرید قبلا سم پاشی شده باشد بنابراین حتما آنها را خوب بشورید تا مشکلی برای پرنده بوجود نیاید.

حداقل هفته ای یک بار غذاهای نرم در اختیار پرنده خود قرار دهید. منظور از غذای نرم همان تخم مرغ اب پز به صورت رنده شده میباشد. میتوان به تخم مرغ، هویج و بادام رنده شده نیز افزود و کاملا با هم مخلوط نمود البته همه عروس ها به هویج و بادام علاقه یکسانی نشان نمیدهند و ممکن است از خوردن ان امتناع کنند و بهتر است از تخم مرغ خالی استفاده نمود. سایر غذاهای نرم را میتوان به انواع خمیر نان ها، نان سوخاری خیس شده در شیر یا چای کمرنگ یا اب میوه جات، برنج اب پز و حتی گوشت مرغ اب پز بدون ادویه جات نام برد

داخل قفس پرنده  حتی المقدور سپیا بگذارید. گذاشتن این نوع صدف مواد معدنی زیادی را به پرنده ارائه میدهد و به هضم غذا بخصوص دانه کمک می کند. سپیا از نوعی ماهی یا نرم تن کف اقیانوس ها تهیه میشود. ( سپیا در برخی از فروشگاه های پرندگان در ایران هم قابل تهیه میباشد)

در صورت کمبود مواد غذایی و فقر غذایی پرنده و حتی ضعیف بودن پرنده میتوان از مکمل ها و ویتامین ها نیز استفاده نمود که برخی از فروشندگان انها را ارائه میدهند

حمام: پرنده ها موجودات تمیزی هستند و دائم با نوک پرهای خود را تمیز و مرتب می کنند. این پرنده علاقه شدیدی به دوش گرفتن دارد که میتوان از اسپری های اب پاش استفاده کرد یا در انواع کاملا اهلی انها را به حمام و زیر دوش سیار برد

حرف زدن: این پرنده می تواند حرف زدن را بیاموزد. این کار در صورتی که عروس هلندی تنها پرنده خانه باشد آسانتر است. در صورتی که پرنده دیگری اطراف پرنده باشد حیوان احساس نیازی به برقراری ارتباط با شما نمی کند. تمرین کردن با آنها برای سخن گفتن بسیار آسان است. فقط به سه چیز توجه کنید فراوانی ، تکرار و پاداش. پرنده تان را بر روی انگشت گذاشته و مستقیما رو به او کلمه ای را با صدایی خوش بیان کنید. بکرات کلمه ای را که می خواهید پرنده بگوید تکرار کنید. جلسه تمرین باید پنج دقیقه یا کمتر و چندین بار در روز تکرار شود. در صورت سعی برای بیان کلمه با دادن جایزه و یا یک غذای و یژه از پرنده قدر دانی کنید. بعد به آنها فقط در صورتی که کلمه را بیان کردند جایزه بدهید. شما همچنین می توانید یک سی دی یا نوار کاست را برای تمرین ضبط نمایید

نکته: یکی از مسائلی که در مورد این پرنده باید مورد توجه قرار گیرد بلوغ جنسی حیوان است. حدود یک تا دو سالگی پرنده نر به بلوغ رسیده و در این هنگام بصورت پرنده ای مهاجم در می آید. حتی برای پرندگان دست آموز نیز این موضوع صدق می کند. در این زمان باید صبور باشید. این حالت پس از مدتی از بین می رود. ولی پرنده دوست داشتنی شما مدتی در یک حالت اندوه فرو می رود. ماده ها بنظر نمی رسد که در این حالت فرو روند یا حداقل هیچگاه در این حد نمی باشد.

بلوغ شاید یک حرکت به حالت سلطه گری مردانه در پرنده شما می باشد. آنها اغلب در حدود دو سالگی یک مقدار سلطه گر می شوند. در این حالت باز باید صبور باشید. آنها جریانی را برای رئیس بودن طی خواهند نمود ولی این رفتار برای همیشه نخواهد بود.

چند نکته هم در مورد مراقبت: اگه پرنده شما دست آموز است و آزادانه در خانه پرواز می کند باید خیلی مراقب باشید چون از صداهای آنی و بلند (بخصوص صدای تلفن) میترسند و ممکن است که با سر به جایی برخورد کنند و در نهایت آسیبی جدی ببینند.

ظروف سر باز اب یا گلدان پر از اب، اجاق گاز، وسایل گرمایشی مانند شومینه و ….. همه و همه برای پرنده ازاد منبع خطر به حساب امده و باید احتیاتات لازم را انجام داد

عروس هلندی ها پرنده های مقاوم و سالمی هستند ولی سعی کنید هیچ گاه در جریان سرد هوا قرار نگیرند

اگر پرنده شما بیمار شد به سرعت به دامپزشک مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

4,624 دیدگاه در “شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

  1. Saeed0o7

    ســـلام آقا شهـــریار عــزیــز
    مرسی
    خونه خیلی گرم اونجوری هم نیست معمولی
    والا این پرنده همینجور گیر ما آمد که نه از سن و نه از جنسیت خبری دارم
    ظرف اب بازی میزارم جلوش ولی اصلا توجه ای هم نمیکنه
    دو روزه امده تو خونه ما ی جیغ و بشکنی و کله هم تکون میده نمیدونم باهاش کار کنم بحرف میاد یا نه
    یا بنظرتون ی جفت چیزی براش بگیرم تنها نباشه
    بازم مرسی از راهنمایتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر بیشتر از یک سال سن داشته باشه به حرف نمیاد و کلا عروس هلندی سخنگوی خوبی نیست.
      فعلا هنوز به شما غربیه هست صبر کنید تا پرنده جا بیوفته.

      پاسخ
  2. sattar

    سلام من دوتا عروس هلندی دارم نمی دونم چرا جفت نمیشن یکیش نره و اون یکی نمی دونم وللی به احتمال زیاد ماده هست نره خیلی مسته ۲ سال و نیم سن داره این یکی تازگی ۱ سالش شده هروقت هم نره رو میذارم پیشش گازش میگیره هردو دستی هستن و تو یک قفس هم نگهداری می کنم چیکار کنم ممنون میشم هر چه زودتر جواب بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اول مطمئن بشید که نر و ماده هستند.
      بعد اگر در یک قفس و در کنار هم هستند و نر و ماده هم باشند به مرور زمان جفت میخورن فقط قفس مناسب و جا دار و لونه استاندارد براشون تهیه کنید اما قبل از همه اینها تشخیص جنسیت اونها و اینکه مطمئن بشید نر و ماده هستند مهم هست.

      پاسخ
  3. Saeed0o7

    سلام ی سوال برام پیش امد
    اگه دوتا عروس نر و ماده داخل یه قفس نگه داری بشه و اماده نباشن هم از سن هم از مستی به مرور زمان که مست بشن جفت میخورن؟؟؟
    یا عروس هم باید مثل قناری انفرادی نگه داری بشه تا مست بشن ؟؟
    و میشه قبل از امادگی چال گذاشت برای عروس ها
    چون نمیدونم بشه بفهمی یا نه وقت تخم گذاری و همون موقع چال بزاریم
    البته من فقط فعلا یدونه عروس دارم
    و اگه مثل قناری برای اماده شدن باید داخل دوتا قفس باشن نگیرم یکی دیگه چون جای قفس دیگه ندارم و سخت میشه شرایط

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      حتما نباید از هم جدا باشن و مثل قناری نیست و میتونن از همون ابتدا کنار هم قرار بگیرن. البته اگه باهم اشنا باشن و دعوا نکنن. مهم نیست که اماده هستن یا نیستن و مثل قناری باهم دعوا نمیکنن.

      پاسخ
  4. عرشيا همتي

    من می خوام ٢ تا عروس هلندی نر و ماده بگیرم . وقای می خوام بخرم ، از کجا بفهمم که خوب هستند و بهم نمیتدازند و بد نیستند ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      از فروشگاه معتبر خرید کنید. با یه فرد باتجربه برای خرید تشریف ببرید. شرایط عمومی پرنده رو در همون مغازه مورد برسی قرار بدید. ببینید مدفوع پرنده طبیعی هست، وضعیت پرها مرتب باشه، ناخن ها و انگشتا سالم باشه، چشم ها تمیز باشه و اطرافش کثیف نباشه. قرمزی یا خونمردگی در پلک ها دیده نشه و …….

      پاسخ
  5. Saeed0o7

    سلام ب همگی
    کسی عروس هلندی ماده هفت هشت ماهه دستی برای فروش نداره
    من شیراز هستم
    و اگه کسی میدونه میشه از کجا تهیه کرد خبر بده
    داخل مغازه ها همش جفت و یا وحش هستن

    پاسخ
  6. taha

    سلام
    رنگ دمه عروس تا چند ماهگی ثابت بمونه میشه گفت تا اخر اینجوریه؟ مال منم الام ۵ ماهش یه هفته اینا گذشته رنگش کلا فرق نداره نه صورتش نه دمش و … یعنی مادست؟ صدا زیاد نمیده شاید تو روز ۹ ۱۰ بار صدا بده ولی خوب شبیه جبغ نیست اصلا اینو بپرسم از روی مقدار صدا که هیچ از روی نوع صدا میشه گقت جنسیتشو؟؟؟

    پاسخ
  7. alireza.s

    سلام
    عروست طوسیه؟
    اگه اشتباه نکنم ۷یا۸ ماهگی اگه نر باشه تغییر میکنه
    منم یه عروس داشتم از جوجگی بزرگش کردم تا ۷ یا۸ ماهگیش تموم نشونه های ماده رو داشت ولی بعد از اون تغییر کرد و رنگ سرش زرد شدو…
    ولی مال من خدایی از صبح تاشب جیغ میزد اعصابمو بهم ریخته بود.

    پاسخ
    1. Taha

      بله طوسیه این مدتی که فرمودید تو چه تعدادشون هست؟ خیلی کم باشه چقدر میشه؟

      پاسخ
      1. alireza.s

        منظورت از تعداد چیه؟
        کلا سوالتونو متوجه نشدم

        پاسخ
        1. Taha

          منظورم تعداد عروسایی که تو این سن پر ریزی کردن(همون سنی که شما گفتید یعنی ۷-۸ ماهگی) چقدره؟ (منظورم معمولا تواین سن پر ریزی میکنن؟) اگه نه بیشتر تو چه سنی پر ریزی میکنن؟ کاری میشه کرد زودتر پر ریزی کنه؟
          ممنون میشم جواب بدید

          پاسخ
          1. alireza.s

            سلام
            این یک امر طبیعیه و نمیشه زودتر یا دیرترش کرد(تولک)
            معمولا با توجه به شرایط و… تو همین سنی که گفتم میرن تولک و غیر از این بشه غیر طبیعی و مضر هست

            پاسخ
          2. alireza.s

            راستی تو تالار گفت و گو هم یه تاپیک درمورد همین بحث هست که میتونی یه سر به اونجاهم بزنی

            پاسخ
  8. Saeed0o7

    سلام
    عروس هلندی من الان سه روزه وقتی پرهاش تمیز میکنه روزی چهار پنج تا از بال های کوچبک یا بزرگترش هم میفته…
    این نشانه پر ریزی هست یا چیز دیگست ؟؟؟
    البته بگم هنوز شیطنت و اواز و رقص و جیغ جیغ میکنه
    واگه نشانه پر ریزی هست چند وقت زمان میبره ؟؟
    و تو این مدت چه غذاهایی بدم و چه چیزهای ندم
    ممنون میشم کمکم کنید
    ????

    پاسخ
  9. alireza.s

    سلام
    به احتمال زیاد داره پرریزی میکنه.
    مطمعن نیستم ولی اگه اشتباه نکنم حدودا یک تادوماه زمان میبره.
    باید تقویتش کنی تو این مدت و از غذاهای مختلف تغذیش کن
    ارزن رو که بزار همیشه تو قفسش باشه و از میوه ها دانه های دیگه مثل تخمه تو رژیمش بزار.
    تخم مرغ اب پز هم در هفته دوبار یا یک بار اگه خورد بهش بده

    پاسخ
  10. Saeed0o7

    سلام مرسی از جوابت
    چرا من هر وقت میخوام وارد اینجا بشم باید جیمیل و رمز بدم ؟؟

    و یسوال دیگه امروز ی عروس دیگه گرفتم به اسم ماده و گذاشتمش تو قفس عروس نری که داشتم نره خیلی میترسه ازش ولی همو هنوز نزدن این طبیعی هست یا باید کاری کنم ؟

    پاسخ
  11. alireza.s

    سلام
    باید بعداز ثبت نام اکانتتو تو مرورگرت ذخیره کنی تا هروقت خواستی بیای اتوماتیک با اکانتت وارد بشه.
    البته من زیاد چیزی نمیدونم و باید مدیر سایت دراین باره شمارو راهنمایی کنه
    اما بریم سر اصل مطلب
    منم تعجب میکنم که چرا از اون عروس ترسیده??
    این عروس ماده دستیه یا وحشیه؟
    سنش چقدره؟
    نباید از اون اول بزاریشون کنار هم و باید تو دوتا قفس جدا با فاصله میزاشتی تاباهم آشنا بشن
    الان هم اگه هنوز ترس داره سریع جداش کن.
    باز سوالی بود درخدمتم

    پاسخ
  12. Saeed0o7

    جفتش دستی هستن و سن دقیق نمیدونم نره عکسش نشون دامپزشک که دادم گفت هفت ماه هشت ماهس این ماده صاحبش میگه سه چهار ماهه که بوده گرفته شش ماه هم دست خودش یک سالشه حدودن به گفته صاحبش. راسیتش شرایطم جوری نیست دوتا قفس بزرگ تو خونه نگه دارم .. قفس کاسکویی هم دوتا دارم . قفس قناری هم دارم که کوچیکه . و گیر میدن همه جای خونه قفس باشه . اخه بجز عروس من قناری و سهره هم دارم و سه تا اکواریوم که یکیش سه متر هست.میگن کل خونه گرفتی?.. این عروسه هم نرش کادو گیرم امد گفتم ی ماده بگیرم از تنهایی در بیاد .نره حرف هم میزنه..
    حالا گذاشتمشون تو قفس کاسکویی بزرگ .فک کنم دو روز کنار هم باشن عادت میکنن.

    پاسخ
    1. alireza.s

      به نظر من که فعلا تو دوتا قفس جدا با فاصله باشن بهتره.
      البته اگر برای تکثیر میخوای هنوز سنشون کمه .
      سعی کن باهم آشناشون کنی
      یه غذایی که واقعا جفتشون خیلی بهش علاقه دارن بزار وسط قفس که کم کم به هوای اون باهم آشنا شن

      پاسخ
  13. Saeed0o7

    ســـــلام ب همگــے?
    من یه جفت عروس هلندی دارم که مادش دو سه روزه گرفتم و به گفته صاحبش یک سالشه
    و یک نر که از سنش خبری ندارم و عکسش نشون دامپزشک دادم و پرنده فروشی ها میگن هفت هشت ماهه که الان چند روزی هست داره پر ریزی میکنه البته پر های دو سه بندی فقط نمیدونم این طبیعی هست یا شروع پرریزی هست
    خلاصه ماده خیلی توجه ب عروس نر میکنه و هرجا میره اونم همراش میره و اگه عروس نر بیارم بیرون اون تو قفس خیلی بی تابی میکنه با این مدت دو سه روزه خیلی وابستش شده
    ولی نره عین خیالش نیست و روز اول عروس نر خیلی میترسید ازش
    بعد یک روز عروس ماده سرش جلو عروس نر خم میکنه و عروس نر پرهای سرش نوازش یا تمیز میکنه ولی یهو چنگش میزنه یا پر سرش میکنه بنظر شما این حرکت طبیعی هست
    و اینم بگم جفت عروس ها دستی هستن و نرش سخنگو هست
    بنظر شما لانه بخرم براشون بزارم ؟؟؟
    ماده تخم پوچ نمیزاره از مستی ؟؟
    اخه دیدم وقتی عروس نر اواز یا سوت میزنه عروس ماده ترتی میده رو چوب میخوابه دمبش میده بالا
    نره هم عین خیالش نیست?کلاس میزاره ?
    و اینم در نظر بگیرم عروس نر دوره تولکی شروع کرده باشه تو این دوره اگه پشتی کنه نطفه میگیره و سن کم که حدسی گفتن هفت هشت ماه
    یا فعلا بی خیال لانه بشم
    و راه حلی داره عروس نر مست بشه با کاری ؟؟
    بزرگان و تجربه دارها ب سوال هام جواب بدن لطفا
    منتظر نظر های مفیدتون هستم هرکه از تجربش و چیزای که بلده بگه مرسی
    و اینم بنظر شما درسته جفت دستی باشه جفت خوردشون پنجاه پنجاه میشه و میگن عروس وحش بهتر جفت میخوره ؟
    البته بگم دیدم جفت دستی و جوجه داده تو فیلم های اینستا
    و بگید تو این دوران چه غذاهای خوبه بدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آقا علیرضا توضیح دادن خدمتتون اما در مورد اهلی و وحشی بودن خدمتتون عرض کنم که هیچ ربطی به جفت خوردن پرنده نداره طوطی ها باید خودشون همدیگه رو پسند کنن و فقط باید محیط آروم باشه و استرس بهشون وارد نکنید ضمنا طوطی رو نمیشه یک مرتبه جفت داد بلکه باید نر و ماده غریبه چند هفته داخل دو قفس جداگانه اما نزدیک به هم و جلوی دید هم باشن تا بعد از آشنایی و آماده شدن اونها رو داخل یک قفس قرار بدین و جفتشون بدین اما الان پرنده های شما هیچ مشکلی شکر خدا ندارن و فقط نباید دست کاریشون کنید درسته تولید مثل اونها ممکنهزمان ببرهولیکن از همین الان لونه استاندارد تهیه کنید و داخل قفس بذارید تا به لونه نیز عادت کنن شاید زودتر تخم گذاری کردن.

      پاسخ
  14. alireza.s

    سلام
    خب بعضی وقتا نزاع بین هر موجودی هست و طبیعیه.
    از نظر تکثیر هم بگم که پرنده هات هنوز خیلی جوونن
    عروس مادت یکسالشه و کم کم داره به سن بلوغ میرسه ولی هنوز زوده جفت بره.
    عروس نرت هم هنوز بالغ نشده و توانایی تولید مثل رو نداره.
    نرت خیلی طول میکشه که بالغ و آماده شه

    پاسخ
  15. Saeed0o7

    سلام و عرض ادب و خسته نباشید
    یه دنیا ممنون از پاسخگویتون آقا علیرضا و اقا مجتبی گل
    والا من تجربه نداشتم و قفس کاسکویی دوتا دارم که میدونید جا زیاد میگیرن
    از همون اول ورود ماده انداختمش کنار نر ..
    اول نر از ماده میترسید فرداش عادی شدن و نر سر ماده میخارونه ولی یهو یه پرش میکنه
    و وقتی نر اواز میخونه رو چوب میخوابه ماده دمش میده بالا نر اصلا توجه نمیکنه
    و به گفته اقا علیرضا هنوز سنشون کمه
    ماده خیلی وابسته شده بهش ولی نر توجه نمیکنه اخه سنش به گفته پرنده فروشا رو حدس هفت هشت ماهه هست
    براش یه چال میگیرم میزارم ببینم چی میشه
    فقط یه سوال مولتی ویتامین که داروخانه برای نوازد داره میشه به عروس هم داد و چند قطره در چقدر اب اگه بشه
    من مولتی ویتامین که به قناری میدن برای نطفه گرفتم گفتن میشه داد
    ولی یکی از دوستام میگه این مولتی ویتامین نوزاد خیلی بهتر جواب میده البته برای قناری به عروس هم میشه داد
    اخه تو بازار همه مولتی ویتامین ها قلابی هست و دست پر
    اونای که ب اسم اصلی هم هست که خیلی گرونه پول یه عروس باید بدی
    یکم در مورد مولتی ویتامین بگید برای عروس
    مرسی مهربونا ????

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مولتی ویتامین مخصوص پرندگان هست که نمونه ایرانی اون هم با کیفیت و هم ارزون قیمته و در ساشه های کوچک به فروش میره و میتونید به راحتی ازدامپزشکی تهیه کنید و طبق نظر دامپزشک و یا طبق دستور خود محصول استفاده کنید.
      از مولتی ویتامین انسانی هم میشه استفاده کرد ولیکن چون مخصوص پرندگان نیست دوز مشخصی نداره و نمیشه گفت چقدر استفاده کنید پس از ویتامین مخصوص پرندگان استفاده کنید.
      عروس هم مثل قناری نیست که براش چال بذارید بلکه باید لونه استاندارد خودش رو داشته باشه یا لونه عروس هلندی مخصوص بخرید و یا از کوزه و یا کنده درخت تو خالی استفاده کنید و کف لونه هم نباید چیزی بریزید. همه چی در سایت توضیح داده شده مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  16. alireza.s

    سلام
    مولتی ویتامین برای انواع پرنده ها هست و احتمالا برای عروس هم هست
    ولی طبق گفته خودت بیشترشون قلابی هستن و اگه اصلشو بخوای یکم گرونتر هست
    بهتره برای هر نوع پرنده ای از دارو و… همون استفاده کنی اما درکل نمیدونم که مولتی ویتامین قناری برای عروس هم خوبه یانه
    قطره نطفه هم اصلا لازم نیست بهش بدی بزار به صورت طبیعی تو سن بلوغ این فرایند های هورمونی و… طِی بشه و وقتی که بالغ شد اون موقع بهش داروی نطفه بده(البته اون موقع هم اگر پرنده خودش از نظر توان تولید مثل قوی باشه داروی نطفه ندی بهتره و روند طبیعی طِی میشه)
    لونه هم همونطور که آقا مجتبی گفت بگیر و بزاز که بهش عادت کنن و بعداز چند ماه دیگه که نرت هم بالغ شد جفتگیری کنن و تخم بزارن
    اما آقا مجتبی به یه نکته دیگه اشاره کرده که خیلی مهمه اونم اینه که تو یه محیط آروم بذاریشون و اصلا بهشون استرس وارد نشه
    موفق باشی

    پاسخ
  17. Saeed0o7

    سلام اگه لانه عروس کف قفس بزارم اشکال داره ؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی به شرایط داره باید ورودی لونه طوری باشه که پرنده راحت بتونه وارد لونه بشه و اون رو ببینه.

      پاسخ
  18. سجاد

    سلام دوستان عزیز
    من حدود ده روز پیش برای پسرم یه دونه عروس هلندی گرفتم که به گفته فروشنده سه ماهش هست. روز اول که گوشه قفس بود و نه تکون خورد نه چیزی خورد تا آخر شب که یه چندتایی تخمه خورد و آب. فرداش یه کم سر و صدا کرد و تو قفس بازی کرد. دیروز بردمش پیش فروشنده و پرهاش را چید که بتونم از قفس بیارمش بیرون و گفت با دستکش بگیر و بیارش بیرون. مشکلم اینه که از دیروز تا حالا چه میارمش بیرون چه تو قفس رفته توی خودش اصلا تکون نمیخوره، هیچ صدایی هم نمیده و سرش را برمیگردونه و توی پرهاش قایم میکنه و میخوابه، حتی دیروز نزدیک ۴ ساعت بیرون از قفس بود همه اش کنار دیوار به همین صورت بود. راهنمایی کنید که چی شده و چه جوری هم به خودمون عادتش بدم و هم دستیش کنم؟
    از همه دوستان ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پرنده تازه وارد هست و هنوز به محیط جدید و شما عادت نکرده نباید اینقدر دست کاریش کنید باید صبر کنید تا پرنده به آرامش برسه ضمنا به هیچ عنوان نباید با دست کش اون رو بگیرید و یا مجبورش کنید از قفس بیاد بیرون ؟؟؟!!! این چه روشیه که به شما پیشنهاد دادن اینطوری که بیشتر استرس به طوطی وارد میشه .
      باید در قفس رو باز کنید و دیگه کارینکنید تا پرنده خودش و به اختیار خودش بیاد بیرون فقط به اختیار خودش ممکنه داخل قفس نره و کمی مجبورش بشید او نرو راهنمایی کنید تا بره داخل قفس ولی نباید پرنده رو با دست کش بگیرید و کلا نباید طوطی رو با دست بگیرید بلکه باید طوطی بیاد روی دست شما. بخش دستی کردن طوطی رو مطالعه بفرمایید.
      برای طوطی باید صبر و حوصله داشته باشید. ضمنا ممکنه ساعت خواب پرنده رو به هم زدین به صورت طبیعی باید با طلوع خورشید بیدار بشه و با غروب آفتاب بخوابه پس قرار نیست تا نصف شب بیدار بمونه حتما ساعت ۹ شب باید بخوابه و استراحت کنه. حتی اگر قفس جایی هست که چراغ اتاق روشنه باید روی قفس رو با پارچه نازک بپوشید دقت کنید پارچه زرد و قرمز نباشه کلا از رنگ های زرد و قرمز میترسن.

      پاسخ
      1. سجاد

        خیلی ممنونم بابت راهنمایی که کردید دوست عزیز
        اخه فک میکنم افسردگی گرفته
        چون قبلا بیشتر بازی میکرد و سر و صدا میکرد اما از دیروز تا حالا تو خودشه و اصلا تحرکی نداره،نگرانش شدم

        پاسخ
        1. alireza.s

          سلام
          خب پراشو چیدن و طبیعیه که یه مدت ناراحت باشه.اما نگران نباش درست میشه
          مدفوعش رو چک کن ببین مریض نشده باشه
          اگه مدفوعش آبکی نیست مشکلی نداره
          یکی دوروز اصلا دستکاریش نکنید و بزارین تو حال خودش باشه
          یه آینه هم براش بزار تو قفسش
          انواع میوه ها و دانه هارو بهش بده ببین به کدوم بیشتر علاقه نشون میده بعد اونی که بهش علاقه داره رو بیشتر بهش بده تا عادت کنه
          درضمن باید تو یه محیط آروم و بی استرس نگهداریش کنید تا عادت کنه به جای جدیدش
          قفسشم زیاد کوچیک نباشه

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *