اصول اموزش سخنگویی به کاسکو

کاسکو ها یکی از متبهرترین پرندگان در تقلید صدا میباشند. انها قادرند کلمات و جملات زیادی را یاد گرفته و حتی درجای خود به کار برند. حتی انها قادرند لهجه و تن صدا را همانند صدای اصلی تقلید کنند. حال با این توضیخ خواهیم فهمید که کاسکو ها زمانی ارزش زیادی دارند که قادر به تقلید صدا باشند و هرچه روی صدای انها بیشتر کار شود ارزش بیشتری پیدا خواهند کرد. در این قسمت اصول و اموزش سخنگویی به کاسکو ها برای علاقه مندان قرار داده شده که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد

به ادامه متن توجه کنید

پس از خرید کاسکو و آوردنش به خانه، ابتدا اسمی به کاسکو بدهید و مرتب کاسکو را با اسم خودش صدا کنید. اگر کاسکو را «کاسکو» صدا بزنید، اولین کلمه ای که یاد می گیرد، «کاسکو» خواهد بود(به دلیل تکرار زیاد این کلمه). شما می توانید هر اسم زیبا و ساده ای را به کاسکوی خود بدهید. از همان ابتدا با آرامی با جوجه کاسکوی خود حرف بزنید. یاد نگرفتن سخن گویی در ۴ ماه اول که جوجه کاسکو هنوز وحشی است، کاملاً عادی است. اما وقتی جوجه کاسکو اهلی می شود، شما می توانید آموزش سخن گویی به آن را جدی بگیرید و با گذاشتن کلاسهای منظم و روش تدریس صحیح، حرف زدن را به کاسکوی خود یاد بدهید.

برای اموزش دادن به کاسکو به چند  نکته زیر توجه کنید

۱)هرگز درگوشی یا با صدای آرام چیزی را به کاسکو یاد ندهید. زیرا کاسکو اگر هم کلمات در گوشی یا آرام را یاد بگیرد، در هنگام سخن گویی، چنان کلمات را آرام ادا می کند و شما نمی توانید بفهمید که کاسکو چه می گوید.

۲) در تدریس برای کاسکو، ادا کردن هر درس با صدای بلند، قشنگ تلفظ کردن و آموزش درسهای بامزه، زیبا و پرمعنی؛ اهمیت زیادی دارد.

۳) آرام ادا کردن کلمات، زشت ادا کردن کلمات و تکرار حرفهای رکیک یا زشت و یا صداهای بد؛ مثل آروغ زدن و غیره، از جمله نکات منفی در آموزش کاسکو محسوب می شود. هرگز حتی به شوخی هم صدا یا حرف زشتی را در معرض شنود کاسکو تکرار نکنید، چون کاسکو معنی آنها را نمی داند و ممکن است در حافظه اش جای بگیرد و مرتب چنان حرفها یا صداها را تکرار کند و نزد دیگران موجب آبروریزی شما شود.

۴)در یاد دادن حرفها و صداهای خنده دار و بامزه به کاسکو، باید هنرمند باشید و حافظه محدود کاسکو را با کلمات، عبارات، جملات و صداهای زیبا و ترجیحاً خنده دارد یا حیرت انگیز پرکنید ـ نه هر کلام یا صدایی!

وقتی کاسکو اهلی شد؛ زمان آموزش سخن گویی جدی آن آغاز می شود و شما بایست از این پس آموزش سخن گویی به کاسکوی خود را جدی بگیرید و وقت بیشتری را صرف آموزش آن کنید. هر قدر شما در آموزش کاسکو کم حوصله تر باشید یا روش تدریس شما نامنظم تر و ناصحیح تر باشد و وقت کمتری صرف آموزش کاسکو کنید طول مدت یادگیری هر درس بیشتر خواهد شد.

آموزش کاسکو را باید با کلمات ساده شروع کنید و به تدریج که کاسکو توانست کلمات ساده را تقلید کند، کلمات دیگر  و سپس عبارات دو کلمه ای، سه کلمه ای و متعاقباً جملات کوچک و ساده، جملات بزرگتر، یک مصرع شعر یا یک بیت شعر به آن آموزش داده شود. در ابتدا، هرگز سعی نکنید کلمات دشوار یا جمله را به کاسکو آموزش دهید، دقت داشته باشید که برای بچه های کلاس اول، معلم، آموزش را از چه چیزهایی شروع می کند و چقدر حوصله به خرج می دهد تا بچۀ شما اعداد ۱ تا ۱۰ یا نوشتن و خواندن الفبا را یاد بگیرد

مثالهایی از انواع کلمات،جمله ها و……

آموزش کلمات: مثل: نام خود کاسکو، نام افراد خانواده و غیره یا نام اشیاء، سلام، الو، بفرمایید، بیا، برو و غیره.

آموزش عبارات دو کلمه ای یا دو بخشی: مثل: بفرمایید، بیا تو، برو بیرون، بیا بیرون، دوست دارم، عزیز  من، عزیز منی،بوس بده، الو بفرمایید، سلام عزیزم، شب بخیر،کاسکو لالا، و غیره.

آموزش عبارات چند کلمه ای یا جملات ساده: مثل،دوستت دارم عزیزم، برو درو وا کن، کیه در می زنه، تلفن زنگ می زنه،، زنده باد ایران، مواظب خودت باش، بیا تو پسر، بوسش کن، نازم کن، زود برگرد و غیره.

آموزش جملات بزرگتر: مثل، من صاحبم را دوست دارم، بچه برو درستو بخون، امروز خیلی زیبا شدی،زود بیا تو هوا سرده و غیره.

آموزش یک مصرع شعر: مثل، توانا بود هر که دانا بود.

آموزش صداها: مثل: صدای شرشر آب، صدای زنگ تلفن، زنگ موبایل، دزدگیر ماشین، سق زدن، صدای قدقد مرغ، قوقولی قوقوی خروس، صدای سگ، صدای گربه و دیگرحیوانات یا پرنده ها؛ صداهایی خنده دار مثل خروپف؛ انواع سوتهای خوش آهنگ، و هر صدای خوشایند دیگری که موجب حیرت یا خنده شما و دیگران شود

اموزس سخنگویی به کاسکو قدم به قدم

این که چه چیزی را باید به کاسکو یاد بدهیم، قانون خاصی ندارد و به صاحب کاسکو مربوط می شود. فقط باید از کلمات ساده شروع کنید و تا کاسکو به کلمات ساده پاسخ نداده است، کلمات مشکل را برای آن تکرار نکنید. سعی کنید برای آموزش کاسکو برنامه ریزی دقیقی از لحاظ زمان تدریس و نوع درسها تنظیم کنید و به اجرا درآورید. در آموزش کاسکو، چنان شتابزده عمل نکنید که خودتان و کاسکو را خسته کنید. اگر وقت کافی دارید می توانید کلاسهای مختلفی در هرروز برای کاسکو بگذارید و در هر نوبت حداکثر ۲۰ دقیقه کاسکو را آموزش دهید. در تنظیم مطالب هر درس، آنها را روی کاغذی بنویسید و تا کاسکو مطالب یک درس را تکرار نکرد، درس بعدی را شروع نکنید و در کلاسهای بعد نیز همان درس را بدهید. مطالب هر درس نباید شامل یک کلمه یا دو کلمه ای یا جمله تنها باشد. اگر شما یک کلمه را برای کاسکو مرتب تکرار کنید، حوصله کاسکو را سر می برید و حواسش از کلاس شما پرت می شود. توجه داشته باشید که اگر خود شما سر کلاس باشید و معلم بخواهد در یک جلسه درس عدد یک را به شما یاد بدهد و از ابتدا تا انتهای کلاس مرتب بگوید یک، چه حالتی به شما دست می دهد. لذا هرگز خیال نکنید که یک کلمه را باید آن قدر تکرار کنید تا کاسکو یاد بگیرد و بعد بروید سر درس بعدی.

می توان ۴ کلمه + یک عبارت کوتاه / دو کلمه + یک عبارت بزرگ / دو عبارت کوچک / یک کلمه + یک جمله / و امثال اینها را به عنوان محتوای یک جلسه تدریس انتخاب کرد. مثلاً درس یک جلسه ممکن است شامل: «بابا ـ بیا ـ علی ـ سلام ـ بفرمایید تو» / « کجا رفته بودی» / سلام علیکم ـ الو بفرمایید / حامد ـ بچه شیطونی نکن / میازار موری که دانه کش است ـ که جان دارد و جان شیرین خوش است / توانا بود ـ هر که دانا بود / کاسکو خوشگله ـ بیا تو ـ بیا بالا.

شبیه درسهای فوق یا شیرین تر از آنها را می توانید به میل خودتان روی کاغذی بنویسید و در هر کلاس به مدت ۲۰ دقیقه برای کاسکو تدریس کنید یا روی نوار ضبط کنید و حداکثر به مدت ۲۰ دقیقه آن را برای کاسکو پخش کنید. فراموش نکنید که بین هر کلمه تا کلمه یا عبارت یا جمله بعدی باید یک مکث حدود ۵ ثانیه ای داشته باشید. همچنین کلمات، عبارات و جملات را باید شمرده، سلیس، زیبا و با صدای بلند ادا کنید.

سعی کنید در آموزش کاسکو لفظ بچه گانه یا مسخره به کار نبرید، زیرا کاسکو یاد می گیرد که سخن شما را همان طور که ادا کرده اید، تقلید کند، به طور مثال، اگر می خواهید (نازی ـ عزیز بابا ـ عسلی و برو تو) را به کاسکنو یاد بدهید، نگویید: (ناژی ـ عژیژ بابا ـ عشلی ـ بلو تو)

وقتی یک درس ساده را مدتی است تلاش می کنید به کاسکو یاد بدهید و هنوز پاسخی نگرفته اید، سعی نکنید، درس دشوارتری را برای کاسکو تکرار کنید. اگر کاسکو واقعاً از گقتن یک کلمه یا ادای صحیح یک جمله عاجز است، از آموزش آن صرف نظر کنید و سعی نکنید که با تکرار بیش از حد یک درس حوصله کاسکو را سر ببرید.

شاید نتوان الگوی یادگیری کاسکو را به طور کامل با الگوی یادگیری انسان مقایسه کرد، اما به عنوان یک اصل می توان پذیرفت که تدریس ناصحیح و غیراصولی همان طور که برای انسان خسته کننده و آزار دهنده است، برای کاسکو هم می تواند آزاردهنده باشد.

ضمن هر نوبت تدریس، حتماً کلمات یا عباراتی را که کاسکو باید یاد بگیرد توسط یک معلم تدریس شود. البته وقتی کاسکو در سخن گویی به خوبی راه افتاد، مانعی ندارد که دیگر افراد خانواده هم به آن آموزش دهند. فقط مراقبت باشید کسی حرف زشتی را به کاسکو یاد ندهد.

وقتی آموزش توسط شما شروع می شود، یک کاسکوی باهوش، گوش خود را تیز می کند و کاملاً واضح است که مشغول شنیدن حرفهای شما است. گاهی ممکن است کاسکو وسط حرفهای شما، کلمه یا کلماتی را تکرار کند یا سوتهایی را سر دهد. در این مواقع شما باید ساکت شوید تا کاسکو حرفهای خودش را بزند و پس از ساکت شدن مجدد کاسکو، شما آموزش خود را دوباره شروع کنید.

در آموزش سخن گویی به کاسکو، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱) از نوارهایی با صدای نامطلوب برای آموزش کاسکو استفاده نکنید. نوارهای با زمینه ای از صداهای گنگ که یادگیری صدای اصلی را تحت تأثیر قرار می دهد، نامطلوب است.

۲) برای کاسکو یادگیری از نوارهایی که به طور ناصحیح پر شده است، بسیار دشوار است و ممکن است آنها را به صورت بلغور شده یاد بگیرد یا تکه هایی از آنها را یاد بگیرد.

۳) شاید شما بخواهید کاسکو کلمات و جملات را از خود شما یا افراد خانواده شما یاد بگیرد و با لهجۀ خود شما صحبت کند. بسیار واضح است که وقتی کاسکو حرف خود شما یا همسر یا بچۀ شما را تکرار می کند، این تقلید صدا برای شما بیسار لذت بخش تر از تقلید صدای دیگران توسط کاسکو خواهد بود.

۴) کلماتی را که کاسکو یاد می گیرد، در آینده نیز آنها را تکرار می کند. اگر بخواهید کلمه را کاسکو تکرار نکند، باید هر مقدار هم که کاسکو آن را تکرار کرد، شما آن را تکرار نکنید. این روش باعث می شود که به تدریج کلمات دیگریرا که مرتباً برای کاسکو تکرار می کنید، آنها را یاد بگیرد و حافظه اش بیشتر با کلمات جدید پر شود.

۵) برای وادار کردن کاسکو به فراموش کردن کلمات رکیک و زشت، راه چاره تکرار نکردن آن کلمات توسط خود شماست

۶) شما می توانید در مواقع بیداری کاسکو و زمانهایی که کاسکو مشغول سوت کشیدن یا حرف زدن یا خوردن یا چرخیدن به دور قفس نیست، هر دو ساعت یک بار یک کلاس ۲۰ دقیقه ای برای کاسکو بگذارید.

۷) در خصوص ساعات مذکور، باید گفت که این اوقات و مناسبت آنها برای خواب، استراحت، غذا خوردن، ورزش، سخن گفتن یا سوت کشیدن و آموزش دیدن؛ یک قاعده استاندارد ندارد و شما نیز می توانید با استفاده از الگوی ارائه شده، الگویی مشابه طراحی کنید و حرفهای مطلوب خودتان در درسهای مختلف بگنجانید و برای کاسکو تدریس کنید. بنابراین توصیۀ ما این است که اوقات تدریس را شما در مورد کاسکوی خودتان تجربه کنید و دریابید که بهترین اوقاتی که کاسکوی شما آماه کلاس می شود، چه اوقاتی از روز است.

۸) سعی کنید آموزش تقلید صدا را برای کاسکوی خود به طور منظم و در ساعاتی که کاسکوی خود را عادت می دهید، برگزار کنید تا کاسکو عادت کند که سر کلاسها فقط گوش کند و حرف نزند، سوت نکشد و دور قفس نچرخد.

۹)وقتی کاسکو در حال سوت کشیدن، حرف زدن، بازیگوشی، غذا خوردن، آب خوردن، خوابیدن یا استراحت است، سعی نکنید چیزی به آن یاد بدهید، زیرا در این مواقع کاسکو آمادگی تمرکز حواس برای شنیدن و ضبط صداها را ندارد.

۱۰اگر دو یا چند کاسکو کنار هم باشند، آنها با هم مشغول ارتباط می شوند و آموختن آنها اگر غیرممکن نباشد، تا حد زیادی ناامیدکننده است.

۱۱) کاسکو عبارات دو کلمه ای مثل اللهُ اکبر را بسیار دشوارتر از یک کلمه ای یاد می گیرد. اگر ابتدا شما به کاسکو «الله» را یاد بدهید و سپس «اکبر»، طول مدت یادگیری این دو کلمه کمتر از «اللهُ اکبر» خواهد بود.

۱۲) در هنگام تدریس، هر بار که درس را تکرار می کنید، باید ۵ ثانیه سکوت کنید و پس از آن دوباره درس را تکرار کنید و به همین شیوه تا پایان جلسه، تکرار درس را ادامه دهید. در انتهای هر جلسه که قصد دارید دروس گذشته را برای کاسکو تکرار کنید، لازم است بین تکرار آن دروس نیز فاصله ۵ ثانیه سکوت را رعایت کنید.

۱۳) اگر در هنگام آموزش، پس از گفتن درس، آن را بلافاصله تکرار کنید، دو مشکل پیش می آید: یکی آن که برای کاسکو حجم یک درس دوبار تکرار شده، دو برابر خواهد بود و یادگیری آن بسیار دشوارتر خواهد بود. دیگر آن که اگر کاسکو درسی را به صورت دو بار تکرار پشت سر هم یاد بگیرد، این شکل یادگیری غلط است. به طور مثال، اگر شما قصد داشته باشید «سلام» را به کاسکو یاد بدهید و در هنگام آموزش، سلام را دوبار بدون فاصله (سکوت ۵ ثانیه ای) تکرار کنید (مثل: سلام سلام)، اگر چه یادگیری چنین درسی برای کاسکو بسیار دشوارتر از یادگیری «سلام» خواهد بود، ولی وقتی کاسکو چنان درسی را یاد بگیرد، به صورت «سلام سلام» تکرا رخواهد کرد ـ نه به صورت «سلام» که این یادگیری غلط و نامطلوب است.

۱۴) شاید فکر کنید که اگر کاسکو برای یادگیری یک درس یک کلمه ای: مثل «الله»، به ۵۰ بار تکرار آن توسط شما نیاز داشته باشد. برای یادگیری یک درس دو کلمه ای؛ مثل «الله اکبر»، به ۱۰۰ بار تکرار نیاز خواهد داشت. اما متأسفانه چنین نیست؛ زیرا هر چه کلمات دشوارتر یا تعداد کلمات یک عبارت بیشتر شود، نیاز به تکرار برای آموخته شدن توسط کاسکو از یک کلمه ای به دو کلمه ای، دو برابر نمی شود، بلکه ممکن است به سه تا چهار برابر تکرار نیاز باشد. مثلاً در مثال فوق برای یادگیری «الله» به ۵۰ بار تکرار؛ برای یادگیری «اکبر» به ۵۰ بار تکرار و برای یادگیری «الله اکبر» ممکن است به ۱۵۰ بار تکرار نیاز باشد. نیاز شما به تکرار هر درس بستگی به هوش کاسکو، زمان مناسب تدریس، شیوه تدریس و یکنواخت ادا کردن دروس دارد.

برای یاد دادن دستور به صورت شرطی شدن کلمه به نکات زیر توجه کنید

۱) اگر شما به کاسکو بگویید «بخند»، کاسکو نمی خندند. حال اگر چند بار «بخند» را به عنوان یک کلمه تکرار کنید، کاسکو یاد می گیرد که گاهی بگوید «بخند». اما اگر می خواهید کلمۀ بخند را به صورت دستور از شما بپذیرد و وقتی می گویید بخند، شروع به خندیدن کند بگویید «بخند» و متعاقباً خودتا بخندید و این حرف و عمل را آن قدر تکرار کنید تا کاسکو یاد بگیرد که در مقابل کلمۀ دستوری «بخند»، همان طوری که صدای خندیدن را از خود شما یاد گرفته است، صدای خنده را تقلید کند. در این صورت پس از مدتی ملاحظه خواهید کرد که وقتی می گویید «بخند»، بدون آن که نیاز باشد خود شما بخندید، کاسکو بلافاصله یا با قدری تأخیر شروع به خندیدن می کند. البته خندیدن کاسکو خنده آن نیست، بلکه فقط تقلید صدای خندۀ شماست.

۲)کاسکو در حرف زدن، مستقل عمل می کند و غالباً هر وقت میل داشته باشد حرف می زند. کاسکو معمولاً به دستورات شرطی شده پاسخ می دهد؛ مثلاً اگر درست آموزش دیده باشد، متعاقب دستور «بخند»، می خندد. اما این گفته یک حکم صریح نیست و ممکن است کاسکو علی رغم یاد گرفتن یک یا چند کلمۀ دستوری، به دستور عمل نکند. مرغ مینا علی رغم ضعف فراوانی که در تقلید صدا نسبت به کاسکو دارد، معملاً در حضور غریبه ها و حتی بنا به دستور یا خواست غریبه ها هم به تکرار کلمه یا عباراتی که یاد دارد پاسخ می دهد، در حالی که کاسکو معملاً نزد غریبه ها حرف نمی زند و در اطاعت از صاحب خود برای حرف زدن یا تکرار یک دستور، چنان که باید مطیع نیست.

۳) در مورد یاد دادن دستورهای توام با عمل، علاوه بر این که کاسکو یاد می گیرد که با این گونه دستورات داخل قفس شود یا بخندد یا کلمه ای را به زبان آورد یا حرکت خاص را انجام دهد؛ کاسکو کلمه یا عبارت دستوری را هم یاد می گیرد و گاهی خودش آن دستور را می گوید و خودش هم اجرا می کند؛ مثلاً یاد می گیرد که وقتی روی قفس نشسته و به میل خود می خواهد داخل قفس برود، اول چند بار دستور «برو تو» را تکرار کند و بعد به طرف درب قفس برود.

۴) اگر شما کف بزنید و خیال کنید که کاسکو با شنیدن صدای کف زدن شما می رقصد، کاسکو نخواهد رقصید. اگر جلوی کاسکو بارها کف زدن را تکرار کنید، یاد می گیرد که با دهانش صدای کف زدن شما را تقلید کند. اگر دوست دارید که با کف زدن، کاسکوی شما برقصد، چاره ای ندارید جز آن که بارها جلوی قفس کاسکو بنشینید و همراه با کف زدن، سر و گردن خود را به طرف راست و چپ و بالا و پایین تکان دهید. در این صورت ملاحظه خواهید کرد که پس از مدتی، به محض این که شما کف می زنید، بدون این که نیاز باشد شما خودتان را تکان دهید، کاسکو متعاقب کف زدن شروع به رقصیدن می کند. همچنین اگر می خواهید با دستور «کاسکو برقص»، کاسکو برای شما برقصد باید بارها پس از گفتن «کاسکو برقص»، خودتان شروع به تکان دادن سر و گردن خود کنید. در این مورد نیز پس از مدتی متعاقب گفتن «کاسکو برقص»، کاسکو شروع به رقصیدن می کند.

۵) پاسخ کاسو به برخی از دستورات که توسط کاسکو با عمل یا گفتن کلمه یا جمله ای انجام می شود، پاسخی است که در علم فیزیولوژی به آن پاسخهای شرطی شده گفته می شود. این نظریه برای اولین بار توسط پاولف «فیزیولوژیست مشهور روسی» روی برخی اعمال شرطی شده توسط سگ به اثبات رسید. گاهی ممکن است پاسخهای شرطی شده مربوط به عبارات یا جملات یاد گرفته شده توسط کاسکو باشد. به طور مثال، اگر کاسکو قدرت گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» را داشته باشد. این امکان وجود دارد که وقتی شما می گویید «بسم الله»؛ کاسکو ادامۀ جمله را بگوید: یعنی «بسم الله الرحمن الرحیم». این گونه موارد نیز در ردیف پاسخهای شرطی شده طبقه بندی می شود. در واقع کاسکویی که قادر به گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» است، در مواردی که شما بخواهید «بسم الله الرحمن الرحیم» را تکرار کند، شرطش این است که «بسم الله» را شما بگویید تا کاسکو تمام آن را تکرار کند.

حرکات نمایشی:کاسکو بسیاری از حرکات نمایشی و آکروباتیک؛ مثل رقصیدن، چرخیدن دور قفس، آویزان کردن خود از سقف قفس «به یک انگشت، یک پا، دو پا یا فقط به منقار»، حرکات سریع سر و گردن و غیره را معمولاً در پاسخ به درخواست صاحب خود یا یکی از افراد خانواده یا برای جلب توجه انجام می دهد و معمولاً در پاسخ به درخواست صاحب خود یا یکی از افراد خانواده یا برای جلب توجه انجام می دهد و معمولاً در تنهایی به ندرت چنین حرکاتی را انجام می دهد. این نکته ثابت می کند که کاسکو پرنده ای باهوش و بازیگوش است و هر وقت که بخواهد با چنین ترفندها صاحب خود یا افراد خانواده را وادار می کند که با آن همبازی شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

327 دیدگاه در “اصول اموزش سخنگویی به کاسکو

  1. زهرا

    سلام.
    ببخشید من یه کاسکو حدود دوساله دارم.۶ ماه پیش خریدم یه چندتا کلمه حرف میزد ولی چون باهاش کار نکردم همون چندتا کلمه هم نمیگه.حالا سوالم اینه اگه باهاش کار کنم به حرف میاد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله اگر باهاش تمرین کنید حتما حرف میزنه و حتی کلمات جدید هم میگه ولی خب باید براش وقت بذارید در کل بنظر بنده بهتر بود یک طوطی زیر یکسال خریداری میکردین و نه طوطی دو ساله اما هنوز میتونه کلمات جدیدی یاد بگیره مخصوصا اینکه یک کاسکوی سخنگو بوده.

      پاسخ
  2. محمدرضا

    سلام و خسته نباشید … من میخوام کاسکو بخرم فقط نگران کثیفی و بو دادنش هستم چون خونواده حساسن ….میخوام ببینم بو و کثیفیش در چه حده … و اینکه اگه بذارمش تو اتاق و مثلا ساعت ۹ صبح تا عصر تنها باشه اشکالی داره ؟ چون سر کار میرم…‌ ودیگه اینکه آزادش که بکنم هر جایی ممکنه فضله کنه؟ من الان قناری دارم …. ممنون میشم جواب بدین …بازم خسته نباشید بابت سایت خوبتون

    پاسخ
    1. Arash k2

      سلام محمد رضا جان بهتره بدونین زیر قفس کاسکو رو باید هر چند روزی تمیز کنید آگه تمیز کنید نه بود میده نه کثیری زیاد داره ولی البته ممکنه بو بستگی به غذاش هم داره ولی آگه برسین مشکل نداره در مورد تنهایی هم باید بگم آگه کسی تو خونه هست بزاریتش کنار اون آگه نه کاسکو پرکن میشه و دیگه مفت هم نمیره کلن کاسکو خریدن کار یه آدمی هست که به آون علاقه داشته باشه و براش وقت بزارم شما با این شرایط شاه طوطی بخرید بهتره

      پاسخ
  3. محمدرضا

    شاه طوطی قدرت یادگیریش مثه کاسکو هس؟

    پاسخ
  4. محمدرضا

    شاه طوطی که اصن با کاسکو قابل مقایسه نیس .‌‌.‌. از چه نظر شما میگی بهتره ؟ یعنی برا تنها موندن راحت تر کنار میاد؟ اما خب هوشش قابل مقایسه با کاسکو نیس ..‌‌.‌‌ ممنون بابت جوابت …خواستم بخرم کاسکو میخرم حتما

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب دوستمون آقا آرش اصلا نگفتن شاه طوطی بهتر از کاسکو هست فرمودن با این شرایط شما اگر شاه طوطی بخرید بهتره یعنی با شرایط شما بهتر کنار میاد و هیچ مقایسه ای هم نکردن دیگه تصمیم با خود شما هست هر چی دوست دارید بخرید دوستان فقط نظر و مشورت میدن تصمیم با خود شماست.

      پاسخ
  5. amin

    سلام.من یه کاسکو دارم یکو نیم سالشه ۴ماه قبل خریدم باهاش حرف میزنیم خوب بهش میرسم تازه شروع کرده چنتا کلمه حرف میزنه ولی رام نمیشه هنوز از ما میترسه دوست دارم بیاد رو دستم بشینه ولی دست که طرفش میبرم قار میکشه من باید چیکار کنم .
    درضم دوستان از قفس هم بیرون نمیاد درو براش باز میزارم ولی فایده نداره وقتی میشینم کنارش احساس میکنم داره میلرزه خیلی دقت کردم ولی درسته میلرزه میترسم اصلا رام نشه .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده هیچ مساله مشکل داری وجود نداره و همه چی طبیعیه.
      و اصلا وقتیکه از قفس بیرون نمیاد چطوری بیاد روی دست شما ؟؟؟!!! نباید دست ببرید داخل قفس کاسکو و طبیعیه با انجام این کار از شما بترسه و روی دستتون هم نباید. برای طوطی بالای یک سال کمی صبر و حوصله بیشتر لازم دارید و باید در فاصله ای از قفس بنشینید که پرنده احساس آرامش کنه و طی چند هفته به مرور فاصله خودتون رو با قفس کمتر کنید نه یک مرتبه بچسبید به پرنده خب باید هم بترسه پس یه خورده با ملایمت بیشتر باهاش تمرین کنید و مراعاتش رو بکنید باهتون رفیق میشه. غذای متنوع و شرایط نگهداری خوب و خواب کافی هم یادتون نره دقت کنید هیچ زمان کاسکو تا نصف شب بیدار نباشه شما ببین در طبیعت با غروب آفتاب این پرنده به خواب میره حالا تو منزل یکی دو ساعت جلو عقب بخوابه مشکلی نیست ولیکن قرار هم نیست تا ۱۰ – ۱۱ شب بیدار باشه حداکثر ساعت ۹ شب روی قفس رو بپوشید تا بخوابه.

      پاسخ
  6. amin

    مرسی از راهنمایی که کردین.اره همیشه تا دیر وقت بیداره پس مشکلی نداره روشو با چیزی بپوشونم.ممنونم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اتفاقا باید روی قفس رو با پارچه نازک بپوشید تا راحت بخوابه و تا دیر وقت بیدار نباشه.

      پاسخ
  7. amin

    سلام.اقا مجتبی هراز چه مدت باید کاسکمو حمام کنم خیلی دوست داره وقتی
    حمامش میکنم.
    من جمعه ها حمامش میدم رفت تا جمعه بعدی کافیه..از وقتی که گفتین روی قفسشو شبا میپوشونم احساس میکنم خیلی خواب راحتی داره.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا هر سوالی رو در بخش خودش مطرح کنید و همه سوالتون رو در یک پست ارسال کنید.
      خب در این فصل سرد سال همون هفته ای یک مرتبه و یا هر دو هفته یک مرتبه کافیه و حتی تابستان هم باشه همین مقدار کفایت میکنه.

      پاسخ
  8. چت

    سلام خوبین اقا برای حساسیت به پر ریزی باید چیکار کرد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر خودتون و یا افراد منزل به پر پرنده حسایت داشته باشید
      هیچ کار خاصی نمیشه کرد باید عامل حساسیت زا رو حذف کنید و یا حداقل بهداشت رو رعایت کنید و پرنده رو در محل و اتاقی که میخوابید نگهداری نکنید شاید وضعیت بهتر بشه و اگر حساسیت و آلرژی شما ادامه داشته باشه باید پرنده رو رد کنید بره اما اگر مثلا مرغ خروس و یا کبوتر دارید وقتی در کنار اونها هستید باید ماسک بزنید و مشکل با ماسک زدن برطرف میشه ولی وقتی پرنده ای مثل قناری و یا طوطی دائم در منزل و اتاق هست دیگه نمیشه کاریش کرد و باید پرنده نداشته باشید.

      پاسخ
  9. محمدرضا

    آقا من چه جوری به کاسکوم یاد بدم بره تو قفسش؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب مشکل همینه که نمیره تو قفس و دوست نداره تو قفس باشه برای همین کمتر بیارش بیرون و وقتی گوش به حرف کرد و رفت تو قفس از غذایی که دوست داره بهش بده سعی کن یک نوع غذا یا دونه رو که خیلی دوست داره فقط توی قفس بهش بدی و نه بیرون اینطوری وقتی اون غذا رو بذاری داخل قفس میره تو و درش رو میبندی .
      خلاصه پرنده دوست داره آزاد باشه و دلش نمیخواد بره تو قفس و این خودش یکی از مشکلات نگهداری از طوطی هست.

      پاسخ
  10. پرسا

    سلام.مرسی از اطلاعات بسیار خوبتون.من حدود ۱۰ روزه که یه کاسکو گرفتم.بهم گفتن زیر ۱ ساله..عنبیه ش کاملا مشکیه و دم قرمزشم اون خط وسطش طوسیه.از شب اولی هم که آوردیمش از دستمون غذا خورد و از قفسش هم میاد بیرون.ولی تا جاییکه میتونه مقاومت داره رو ناز کردن و گازمون میگیره در حدی که خون هم میاد گاهی دستمون..راستی ۲.۳ بار سلام رو به صورت تقریبا ناواضح ازش شنیدیم.این یه شرح حال.حالا سوالام…چجوری میتونیم این ترس و لرزش رو از بین ببریم و با توجه به اینکه دوستم که کاسکو داره فیلمشو دید و گفت این که گفته واقعا کلمه سلام هستش میخوام بدونم اینی که از ما میترسه برای آموزش کی آماده میشه؟بعدم راجع به بیرون اومدنش از قفس از صبح تا ۴ و نیم عصر تو قفسه و بعدش میاد بیرون.خودشم اصلا برنمیگرده سرجاش تا یکی از درای سقف قفسو میبندیم و کاورشو میندازیم روش بچه خودش میره تو قفس.میخواستم ببینم این روش ناراحتش نمیکنه و اگه ما بیدار باشیم و صدای تلویزیون و … اذیت نمیشه که با صداهایی که میاد و کاوری که رو قفسه نتونه بخوابه؟آخرین سوال…احساس میکنم همیشه یه پف کوچولو تو پراش داره.غیرطبیعیه این موضوع؟مرسی ببخشید خیلی طولانی شد.میخواستم تو یه پست همه مسائلمو مطرح کرده باشم.ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اگر فقط ۱۰ روز هست که اون رو خریدین خیلی عجله کردین برای اهلی کردن پرنده و باید صبر کنید تا به شما و محیط جدید عادت کنه و ترسش بریزه ضمنا دست نباید ببرید داخل قفس با این حال بنظر میاد طوطی خیلی خوب و رامی هست مبارکتون باشه.
      باید صبر داشته باشید و بخش دستی کردن طوطی رو کامل مطالعه کنید.
      طبیعیه خودش نره داخل لونه ضمنا ۴ عصر نباید روی قفس رو بپوشید.
      ساعت ۹ شب روی قفس رو بپوشید تا بخوابه کم کم عادت میکنه.

      پاسخ
      1. پرسا

        سلام مرسی از جوابتون.من گفتم ۴ و نیم از قفس میاد بیرون تا شب.ولی اگه ساعت ۹ روی قفسو بپوشونم سروصدای تلویزیون و … باعث نمیشه اذیت بشه و دلش بخواد بیاد بیرون رو قفسش وایسه؟دپرس نشه؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          خب اگه سر و صدا و نور و …. باشه که روی قفس رو بپوشونید اون هم سر و صدا میکنه و میخواد بیاد بیرون. یا باید در محیط اروم قرار بگیره یا ساعت خوابش رو از همین اول با خودتون تنظیم کنید و هر وقت خودتون میخوابید پرنده هم بخوابه.

          پاسخ
  11. عرفان

    سلام

    من ی کاسکو ۷-۸ماهه دم شکلاتی وحشی دارم ک بعد از آووردن ۲ ماهی ب خانه هنوز یکم میترسه و نمیزاره دستما نزدیک کنم و دندون میگره لطفا راهنمایی کنید چجوری کامل رامش کنم و بیارمش رو دستم و الانم از دستم غذا میگیر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      با صبر و حوصله با طوطی باید رفتار کنید ضمنا دست داخل قفس نباید ببرید.
      بخش دستی کردن طوطی و سوال و جواب های سایر دوستان در اون بخش رو مطالعه بفرمایید مفصلا توضیح داده شده .

      پاسخ
  12. Emad EJ

    سلام
    ببخشید
    گفتید که کاسکو حرکات نمایشی زیادی رو بلده ولی نگفتین چه جوری به دستور صاحب خودش اینکار رو بکنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ حرکت خاصی رو بلد نیست بلکه به مرور زمان و با تمرین آموزش میبینه و یاد میگیره بعد از اونکه حسابی به شما عادت کرد و ترسش ریخت و ۵ – ۶ ماه پیش شما بود کم کم حرکاتی رو میشه بهش آموزش داد. این دیگه بستگی به روش آموزش شما و خود پرنده داره و اینکه بخواهید چکاری رو انجام بده. مثلا دست بده و …

      پاسخ
      1. Emad EJ

        دقیقا منظورم این بود که روش اموزش این حرکات به طوطی.چه جوریه

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          هیچ روش خاصی نداره و طوطی با طوطی متفاوته و حتی نوع رفتاری که شما دوست دارید پرنده انجام بده متفاوته. باور کنید مثلا اگر ده تا کاسکو داشته باشید ده نوع اخلاق و رفتار مختلف ازشون میبینید دقیقا مثل ما آدما همه با هم فرق میکنن. یکی باید بزنی تو سرش تا یه کاری رو انجام بده به یکی بگی خواهش میکنم فلان کار رو انجام بدین میگه چشم البته این مال آدمیزاد بود ولیکن طوطی رو نباید بزنید و یا به کاری مجبورش کنید بلکه این شما هستین که باید طبق خواست اون عمل کنید این نکته رو همیشه یادتون باشه.

          پاسخ
  13. محمد

    سلام یه سوالی داشتم یه کاسکو دارم حدود سه سالشه نمیدونم چرا با مرد ها جور نیست و اگر یه مرد نزدیکش بشه غرش میکنه خودشو باد میکنه،ولی با زن ها جوره و سرشو پیاره تا براش بخارونن و خودشو لوس میکنه،

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب رفتار طوطی ها با هم متفاوت هست و ممکنه مثلا پرنده شما خاطره خوبی از مردها نداره و قبلا در جابجایی و انتقال و … اذیت شده و ترسیده و کاریش هم نمیشه کرد مگر اینکه با گذشت زمان و با محبت کردن خود به خود این ترسش برطرف بشه .

      پاسخ
  14. رضا جدي

    سلام
    دقیقا منم یه مینا دارم که همینطوره با مردها بسیار جنگنده حتی یه بار میخاست چشمم رو در بیاره ولی با زنا مهربون و آروم
    بنظرم طبیعیه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر مرغ مینا به چشم شما حمله کرده باید مراقب این رفتارش باشید چون کلاغ سانان این عادت رو دارن که به چشم ضربه بزنن مخصوصا مراقب کودکان باشید.

      پاسخ
  15. مجید

    سلام وقت بخیر
    من ۱ کاسکو برای مادرم خرید سال ۹۱ و الان مادرم نمیخواد و میخواد بده به خود من زمانی که خریدیم کلی حرف میزد و شعر هم بلد بود ولی متاسفانه باهاش کار نشد و الان چند تا کلمه بیشتر نمیگه و ولی با من ارتباط خیلی خوبی داره میخواستم بدونم این کاسکو رو بدم یه جوجه سرلاکی بگیرم یا رو همین کاسکو کار بکنم ؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب با این حساب سن کاسکوی شما زیاده و بهتره یک جوان تر بگیرید هرچند همین هم هنوز جای کار داره چون اهلی هست و حرف هم میزنه و چندسال هم پیش خودتون بوده پس میشه روش حساب کرد ولی مشکلی که داره الان بالغ شده و جیغ زیاده میزنه و ممکنه رو اعصاب باشه اما خب کاسکوی غریبه هم تا جا بیوفته زمان میبره دیگه بستگی به نظر شما و خود اون طوطی مورد نظر شما داره.

      پاسخ
      1. مجید

        سلام ممنونم از لطف شما به نظر شما کاسکو پرورش داخل و ۱ با دو ماه بگیرم از اینهای که در داخل پرورش داده شده ؟؟؟یا وارداتی بگیرم؟وبا با همین کلنجار برم چون حقیقت امر اینه دوست دارم کاسکو حرف بزنه و رودست بیاد و بازی گوش باشه ولی این فتدق ما خیلی خیلی ترسو هست و اطلا رو دست نمیاد با من که خیلی خیلی رفیقه بزور ۱ پاشو میزاره رو دستم و حالت بالا اوردن داره تا منو میبینه که فکر کنم از علاقه باشه الان موندم عوثش کنم با سرلااکی با وارداتی با نگهش دارم ممنون میشم داهنمایی کنید ممنونم بابت پاسخ گویی شما

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          اصلا مهم نیست چی بگیرید فقط پرنده سالم و سرحال باشه همین دیگه داخلی و خارجی نداره و سلامت پرنده مهم تره.
          اما در مورد این پرنده فعلی هم نظر خودون شرطه و نمیشه بنده نظر بدم .

          پاسخ
  16. Rahman

    باسلام خدمت شما سردوراهی موندم کاکادو بگیرم یا کاسکو
    دوست دارم شیطون باشه و خوب حرف بزنه که کاکادو شیطونه و کاسکو خوب حرف میزنه سرصداشم کم باشه میگن کاکادو اگه توجه نکنی بهش جیغ میزنه بی زحمت میشه راهنمایی کنید چکار کنم کاکادو یا کاسکو

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام
      این دیگه به سلیقه شما بستگی داره اگه نمیخوایید خیییلی خوشکل باشه خوب کاسکو بهتره ولی اگه میخوایید خوش قیافه باشه و تا حدی هم حرف بزنه خوب کاکادو بهتره ولی اینم بگم ک کاکادو فیمت بالایی داره و برای سخن گو کردن باید جوجه شو بگیرید البته کاسکو هم باید جوجه بگیرید و از نظر صدا هم ک جفتشون صداشون جوریه ک اگه یه بار نزدیک شما جیغ بزنه تا چند دقیقه چیزی رو واضح نمیشنوید
      حالا بازم تصمیم با خودتونه
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
  17. Rahman

    اول کاسکو مد نظرم بود از قیافه کاکادو خیلی خوشم میاد چند کلیپ ازش دیدم ک میرقصم خیلی باحاله بخاطر اینم نظرم بیشتر روی کاکادو …طی
    حالا کاکادو یا کاسکو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اصلا همچین مقایسه ای صحیح نیست و طوطی با طوطی متفاوته مثلا ممکنه ده تا کاسکو داشته باشید ده رفتار مختلف داشته باشن پس هر کدوم که خودتون دوست دارید خریداری کنید دیگه بقیش بستگی به روش آموزش شما و شرایط نگهداری و خود پرنده داره.

      پاسخ
  18. بنیامین

    سلام به دوستان عزیز میخوام یه کاسکو بخرم اما شرایطم طوری هست که صبح ساعت ۶میرم سرکار ساعت ۹شب میام خونه(مجردم).خواستم بدونم که بخوام یه کاسکو بخرم با این شرایط افسردگی میگیره؟که خودتونم گفتید افسرده میشه حتی ممکن به حرف نیاد.حالا اگه راهی است بهم پیشنهاد ممنون میشم.
    حالا اگه باخودم ببرم سرکار که یه محیط آرومه چطور؟ جواب میده

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به نظرم کاسکو نخرید. اینطوری هم پرنده اذیت میشه و هم شما. اگه کسی منزل نیست که ازش مراقبت کنه خرید کاسکو اصلا گزینه مناسبی نیست

      پاسخ
      1. بنیامین

        راجع به صحبتم که گفتم ببرم سرکار چی؟محیطش آرومه خلوته

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خیر طوطی رو نمیشه هر روز جابجا کنید و ببرید به محل کار و بیارید منزل خب خیلی مواقع دوست داریم از یه حیوونی و یا چیزی نگهداری کنیم ولی شرایطش رو نداریم و باید قیدش رو بزنیم و بی خیال بشیم.

          پاسخ
      2. علی

        درسته کاسکوی من هر روز تا ۲ بعدظهر تنها سر میکنه اما چون به قفس عادت نداره روی کمد میشینه
        دلمم نمیاد بفروشمش

        پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *