اصول اموزش سخنگویی به کاسکو

کاسکو ها یکی از متبهرترین پرندگان در تقلید صدا میباشند. انها قادرند کلمات و جملات زیادی را یاد گرفته و حتی درجای خود به کار برند. حتی انها قادرند لهجه و تن صدا را همانند صدای اصلی تقلید کنند. حال با این توضیخ خواهیم فهمید که کاسکو ها زمانی ارزش زیادی دارند که قادر به تقلید صدا باشند و هرچه روی صدای انها بیشتر کار شود ارزش بیشتری پیدا خواهند کرد. در این قسمت اصول و اموزش سخنگویی به کاسکو ها برای علاقه مندان قرار داده شده که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد

به ادامه متن توجه کنید

پس از خرید کاسکو و آوردنش به خانه، ابتدا اسمی به کاسکو بدهید و مرتب کاسکو را با اسم خودش صدا کنید. اگر کاسکو را «کاسکو» صدا بزنید، اولین کلمه ای که یاد می گیرد، «کاسکو» خواهد بود(به دلیل تکرار زیاد این کلمه). شما می توانید هر اسم زیبا و ساده ای را به کاسکوی خود بدهید. از همان ابتدا با آرامی با جوجه کاسکوی خود حرف بزنید. یاد نگرفتن سخن گویی در ۴ ماه اول که جوجه کاسکو هنوز وحشی است، کاملاً عادی است. اما وقتی جوجه کاسکو اهلی می شود، شما می توانید آموزش سخن گویی به آن را جدی بگیرید و با گذاشتن کلاسهای منظم و روش تدریس صحیح، حرف زدن را به کاسکوی خود یاد بدهید.

برای اموزش دادن به کاسکو به چند  نکته زیر توجه کنید

۱)هرگز درگوشی یا با صدای آرام چیزی را به کاسکو یاد ندهید. زیرا کاسکو اگر هم کلمات در گوشی یا آرام را یاد بگیرد، در هنگام سخن گویی، چنان کلمات را آرام ادا می کند و شما نمی توانید بفهمید که کاسکو چه می گوید.

۲) در تدریس برای کاسکو، ادا کردن هر درس با صدای بلند، قشنگ تلفظ کردن و آموزش درسهای بامزه، زیبا و پرمعنی؛ اهمیت زیادی دارد.

۳) آرام ادا کردن کلمات، زشت ادا کردن کلمات و تکرار حرفهای رکیک یا زشت و یا صداهای بد؛ مثل آروغ زدن و غیره، از جمله نکات منفی در آموزش کاسکو محسوب می شود. هرگز حتی به شوخی هم صدا یا حرف زشتی را در معرض شنود کاسکو تکرار نکنید، چون کاسکو معنی آنها را نمی داند و ممکن است در حافظه اش جای بگیرد و مرتب چنان حرفها یا صداها را تکرار کند و نزد دیگران موجب آبروریزی شما شود.

۴)در یاد دادن حرفها و صداهای خنده دار و بامزه به کاسکو، باید هنرمند باشید و حافظه محدود کاسکو را با کلمات، عبارات، جملات و صداهای زیبا و ترجیحاً خنده دارد یا حیرت انگیز پرکنید ـ نه هر کلام یا صدایی!

وقتی کاسکو اهلی شد؛ زمان آموزش سخن گویی جدی آن آغاز می شود و شما بایست از این پس آموزش سخن گویی به کاسکوی خود را جدی بگیرید و وقت بیشتری را صرف آموزش آن کنید. هر قدر شما در آموزش کاسکو کم حوصله تر باشید یا روش تدریس شما نامنظم تر و ناصحیح تر باشد و وقت کمتری صرف آموزش کاسکو کنید طول مدت یادگیری هر درس بیشتر خواهد شد.

آموزش کاسکو را باید با کلمات ساده شروع کنید و به تدریج که کاسکو توانست کلمات ساده را تقلید کند، کلمات دیگر  و سپس عبارات دو کلمه ای، سه کلمه ای و متعاقباً جملات کوچک و ساده، جملات بزرگتر، یک مصرع شعر یا یک بیت شعر به آن آموزش داده شود. در ابتدا، هرگز سعی نکنید کلمات دشوار یا جمله را به کاسکو آموزش دهید، دقت داشته باشید که برای بچه های کلاس اول، معلم، آموزش را از چه چیزهایی شروع می کند و چقدر حوصله به خرج می دهد تا بچۀ شما اعداد ۱ تا ۱۰ یا نوشتن و خواندن الفبا را یاد بگیرد

مثالهایی از انواع کلمات،جمله ها و……

آموزش کلمات: مثل: نام خود کاسکو، نام افراد خانواده و غیره یا نام اشیاء، سلام، الو، بفرمایید، بیا، برو و غیره.

آموزش عبارات دو کلمه ای یا دو بخشی: مثل: بفرمایید، بیا تو، برو بیرون، بیا بیرون، دوست دارم، عزیز  من، عزیز منی،بوس بده، الو بفرمایید، سلام عزیزم، شب بخیر،کاسکو لالا، و غیره.

آموزش عبارات چند کلمه ای یا جملات ساده: مثل،دوستت دارم عزیزم، برو درو وا کن، کیه در می زنه، تلفن زنگ می زنه،، زنده باد ایران، مواظب خودت باش، بیا تو پسر، بوسش کن، نازم کن، زود برگرد و غیره.

آموزش جملات بزرگتر: مثل، من صاحبم را دوست دارم، بچه برو درستو بخون، امروز خیلی زیبا شدی،زود بیا تو هوا سرده و غیره.

آموزش یک مصرع شعر: مثل، توانا بود هر که دانا بود.

آموزش صداها: مثل: صدای شرشر آب، صدای زنگ تلفن، زنگ موبایل، دزدگیر ماشین، سق زدن، صدای قدقد مرغ، قوقولی قوقوی خروس، صدای سگ، صدای گربه و دیگرحیوانات یا پرنده ها؛ صداهایی خنده دار مثل خروپف؛ انواع سوتهای خوش آهنگ، و هر صدای خوشایند دیگری که موجب حیرت یا خنده شما و دیگران شود

اموزس سخنگویی به کاسکو قدم به قدم

این که چه چیزی را باید به کاسکو یاد بدهیم، قانون خاصی ندارد و به صاحب کاسکو مربوط می شود. فقط باید از کلمات ساده شروع کنید و تا کاسکو به کلمات ساده پاسخ نداده است، کلمات مشکل را برای آن تکرار نکنید. سعی کنید برای آموزش کاسکو برنامه ریزی دقیقی از لحاظ زمان تدریس و نوع درسها تنظیم کنید و به اجرا درآورید. در آموزش کاسکو، چنان شتابزده عمل نکنید که خودتان و کاسکو را خسته کنید. اگر وقت کافی دارید می توانید کلاسهای مختلفی در هرروز برای کاسکو بگذارید و در هر نوبت حداکثر ۲۰ دقیقه کاسکو را آموزش دهید. در تنظیم مطالب هر درس، آنها را روی کاغذی بنویسید و تا کاسکو مطالب یک درس را تکرار نکرد، درس بعدی را شروع نکنید و در کلاسهای بعد نیز همان درس را بدهید. مطالب هر درس نباید شامل یک کلمه یا دو کلمه ای یا جمله تنها باشد. اگر شما یک کلمه را برای کاسکو مرتب تکرار کنید، حوصله کاسکو را سر می برید و حواسش از کلاس شما پرت می شود. توجه داشته باشید که اگر خود شما سر کلاس باشید و معلم بخواهد در یک جلسه درس عدد یک را به شما یاد بدهد و از ابتدا تا انتهای کلاس مرتب بگوید یک، چه حالتی به شما دست می دهد. لذا هرگز خیال نکنید که یک کلمه را باید آن قدر تکرار کنید تا کاسکو یاد بگیرد و بعد بروید سر درس بعدی.

می توان ۴ کلمه + یک عبارت کوتاه / دو کلمه + یک عبارت بزرگ / دو عبارت کوچک / یک کلمه + یک جمله / و امثال اینها را به عنوان محتوای یک جلسه تدریس انتخاب کرد. مثلاً درس یک جلسه ممکن است شامل: «بابا ـ بیا ـ علی ـ سلام ـ بفرمایید تو» / « کجا رفته بودی» / سلام علیکم ـ الو بفرمایید / حامد ـ بچه شیطونی نکن / میازار موری که دانه کش است ـ که جان دارد و جان شیرین خوش است / توانا بود ـ هر که دانا بود / کاسکو خوشگله ـ بیا تو ـ بیا بالا.

شبیه درسهای فوق یا شیرین تر از آنها را می توانید به میل خودتان روی کاغذی بنویسید و در هر کلاس به مدت ۲۰ دقیقه برای کاسکو تدریس کنید یا روی نوار ضبط کنید و حداکثر به مدت ۲۰ دقیقه آن را برای کاسکو پخش کنید. فراموش نکنید که بین هر کلمه تا کلمه یا عبارت یا جمله بعدی باید یک مکث حدود ۵ ثانیه ای داشته باشید. همچنین کلمات، عبارات و جملات را باید شمرده، سلیس، زیبا و با صدای بلند ادا کنید.

سعی کنید در آموزش کاسکو لفظ بچه گانه یا مسخره به کار نبرید، زیرا کاسکو یاد می گیرد که سخن شما را همان طور که ادا کرده اید، تقلید کند، به طور مثال، اگر می خواهید (نازی ـ عزیز بابا ـ عسلی و برو تو) را به کاسکنو یاد بدهید، نگویید: (ناژی ـ عژیژ بابا ـ عشلی ـ بلو تو)

وقتی یک درس ساده را مدتی است تلاش می کنید به کاسکو یاد بدهید و هنوز پاسخی نگرفته اید، سعی نکنید، درس دشوارتری را برای کاسکو تکرار کنید. اگر کاسکو واقعاً از گقتن یک کلمه یا ادای صحیح یک جمله عاجز است، از آموزش آن صرف نظر کنید و سعی نکنید که با تکرار بیش از حد یک درس حوصله کاسکو را سر ببرید.

شاید نتوان الگوی یادگیری کاسکو را به طور کامل با الگوی یادگیری انسان مقایسه کرد، اما به عنوان یک اصل می توان پذیرفت که تدریس ناصحیح و غیراصولی همان طور که برای انسان خسته کننده و آزار دهنده است، برای کاسکو هم می تواند آزاردهنده باشد.

ضمن هر نوبت تدریس، حتماً کلمات یا عباراتی را که کاسکو باید یاد بگیرد توسط یک معلم تدریس شود. البته وقتی کاسکو در سخن گویی به خوبی راه افتاد، مانعی ندارد که دیگر افراد خانواده هم به آن آموزش دهند. فقط مراقبت باشید کسی حرف زشتی را به کاسکو یاد ندهد.

وقتی آموزش توسط شما شروع می شود، یک کاسکوی باهوش، گوش خود را تیز می کند و کاملاً واضح است که مشغول شنیدن حرفهای شما است. گاهی ممکن است کاسکو وسط حرفهای شما، کلمه یا کلماتی را تکرار کند یا سوتهایی را سر دهد. در این مواقع شما باید ساکت شوید تا کاسکو حرفهای خودش را بزند و پس از ساکت شدن مجدد کاسکو، شما آموزش خود را دوباره شروع کنید.

در آموزش سخن گویی به کاسکو، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱) از نوارهایی با صدای نامطلوب برای آموزش کاسکو استفاده نکنید. نوارهای با زمینه ای از صداهای گنگ که یادگیری صدای اصلی را تحت تأثیر قرار می دهد، نامطلوب است.

۲) برای کاسکو یادگیری از نوارهایی که به طور ناصحیح پر شده است، بسیار دشوار است و ممکن است آنها را به صورت بلغور شده یاد بگیرد یا تکه هایی از آنها را یاد بگیرد.

۳) شاید شما بخواهید کاسکو کلمات و جملات را از خود شما یا افراد خانواده شما یاد بگیرد و با لهجۀ خود شما صحبت کند. بسیار واضح است که وقتی کاسکو حرف خود شما یا همسر یا بچۀ شما را تکرار می کند، این تقلید صدا برای شما بیسار لذت بخش تر از تقلید صدای دیگران توسط کاسکو خواهد بود.

۴) کلماتی را که کاسکو یاد می گیرد، در آینده نیز آنها را تکرار می کند. اگر بخواهید کلمه را کاسکو تکرار نکند، باید هر مقدار هم که کاسکو آن را تکرار کرد، شما آن را تکرار نکنید. این روش باعث می شود که به تدریج کلمات دیگریرا که مرتباً برای کاسکو تکرار می کنید، آنها را یاد بگیرد و حافظه اش بیشتر با کلمات جدید پر شود.

۵) برای وادار کردن کاسکو به فراموش کردن کلمات رکیک و زشت، راه چاره تکرار نکردن آن کلمات توسط خود شماست

۶) شما می توانید در مواقع بیداری کاسکو و زمانهایی که کاسکو مشغول سوت کشیدن یا حرف زدن یا خوردن یا چرخیدن به دور قفس نیست، هر دو ساعت یک بار یک کلاس ۲۰ دقیقه ای برای کاسکو بگذارید.

۷) در خصوص ساعات مذکور، باید گفت که این اوقات و مناسبت آنها برای خواب، استراحت، غذا خوردن، ورزش، سخن گفتن یا سوت کشیدن و آموزش دیدن؛ یک قاعده استاندارد ندارد و شما نیز می توانید با استفاده از الگوی ارائه شده، الگویی مشابه طراحی کنید و حرفهای مطلوب خودتان در درسهای مختلف بگنجانید و برای کاسکو تدریس کنید. بنابراین توصیۀ ما این است که اوقات تدریس را شما در مورد کاسکوی خودتان تجربه کنید و دریابید که بهترین اوقاتی که کاسکوی شما آماه کلاس می شود، چه اوقاتی از روز است.

۸) سعی کنید آموزش تقلید صدا را برای کاسکوی خود به طور منظم و در ساعاتی که کاسکوی خود را عادت می دهید، برگزار کنید تا کاسکو عادت کند که سر کلاسها فقط گوش کند و حرف نزند، سوت نکشد و دور قفس نچرخد.

۹)وقتی کاسکو در حال سوت کشیدن، حرف زدن، بازیگوشی، غذا خوردن، آب خوردن، خوابیدن یا استراحت است، سعی نکنید چیزی به آن یاد بدهید، زیرا در این مواقع کاسکو آمادگی تمرکز حواس برای شنیدن و ضبط صداها را ندارد.

۱۰اگر دو یا چند کاسکو کنار هم باشند، آنها با هم مشغول ارتباط می شوند و آموختن آنها اگر غیرممکن نباشد، تا حد زیادی ناامیدکننده است.

۱۱) کاسکو عبارات دو کلمه ای مثل اللهُ اکبر را بسیار دشوارتر از یک کلمه ای یاد می گیرد. اگر ابتدا شما به کاسکو «الله» را یاد بدهید و سپس «اکبر»، طول مدت یادگیری این دو کلمه کمتر از «اللهُ اکبر» خواهد بود.

۱۲) در هنگام تدریس، هر بار که درس را تکرار می کنید، باید ۵ ثانیه سکوت کنید و پس از آن دوباره درس را تکرار کنید و به همین شیوه تا پایان جلسه، تکرار درس را ادامه دهید. در انتهای هر جلسه که قصد دارید دروس گذشته را برای کاسکو تکرار کنید، لازم است بین تکرار آن دروس نیز فاصله ۵ ثانیه سکوت را رعایت کنید.

۱۳) اگر در هنگام آموزش، پس از گفتن درس، آن را بلافاصله تکرار کنید، دو مشکل پیش می آید: یکی آن که برای کاسکو حجم یک درس دوبار تکرار شده، دو برابر خواهد بود و یادگیری آن بسیار دشوارتر خواهد بود. دیگر آن که اگر کاسکو درسی را به صورت دو بار تکرار پشت سر هم یاد بگیرد، این شکل یادگیری غلط است. به طور مثال، اگر شما قصد داشته باشید «سلام» را به کاسکو یاد بدهید و در هنگام آموزش، سلام را دوبار بدون فاصله (سکوت ۵ ثانیه ای) تکرار کنید (مثل: سلام سلام)، اگر چه یادگیری چنین درسی برای کاسکو بسیار دشوارتر از یادگیری «سلام» خواهد بود، ولی وقتی کاسکو چنان درسی را یاد بگیرد، به صورت «سلام سلام» تکرا رخواهد کرد ـ نه به صورت «سلام» که این یادگیری غلط و نامطلوب است.

۱۴) شاید فکر کنید که اگر کاسکو برای یادگیری یک درس یک کلمه ای: مثل «الله»، به ۵۰ بار تکرار آن توسط شما نیاز داشته باشد. برای یادگیری یک درس دو کلمه ای؛ مثل «الله اکبر»، به ۱۰۰ بار تکرار نیاز خواهد داشت. اما متأسفانه چنین نیست؛ زیرا هر چه کلمات دشوارتر یا تعداد کلمات یک عبارت بیشتر شود، نیاز به تکرار برای آموخته شدن توسط کاسکو از یک کلمه ای به دو کلمه ای، دو برابر نمی شود، بلکه ممکن است به سه تا چهار برابر تکرار نیاز باشد. مثلاً در مثال فوق برای یادگیری «الله» به ۵۰ بار تکرار؛ برای یادگیری «اکبر» به ۵۰ بار تکرار و برای یادگیری «الله اکبر» ممکن است به ۱۵۰ بار تکرار نیاز باشد. نیاز شما به تکرار هر درس بستگی به هوش کاسکو، زمان مناسب تدریس، شیوه تدریس و یکنواخت ادا کردن دروس دارد.

برای یاد دادن دستور به صورت شرطی شدن کلمه به نکات زیر توجه کنید

۱) اگر شما به کاسکو بگویید «بخند»، کاسکو نمی خندند. حال اگر چند بار «بخند» را به عنوان یک کلمه تکرار کنید، کاسکو یاد می گیرد که گاهی بگوید «بخند». اما اگر می خواهید کلمۀ بخند را به صورت دستور از شما بپذیرد و وقتی می گویید بخند، شروع به خندیدن کند بگویید «بخند» و متعاقباً خودتا بخندید و این حرف و عمل را آن قدر تکرار کنید تا کاسکو یاد بگیرد که در مقابل کلمۀ دستوری «بخند»، همان طوری که صدای خندیدن را از خود شما یاد گرفته است، صدای خنده را تقلید کند. در این صورت پس از مدتی ملاحظه خواهید کرد که وقتی می گویید «بخند»، بدون آن که نیاز باشد خود شما بخندید، کاسکو بلافاصله یا با قدری تأخیر شروع به خندیدن می کند. البته خندیدن کاسکو خنده آن نیست، بلکه فقط تقلید صدای خندۀ شماست.

۲)کاسکو در حرف زدن، مستقل عمل می کند و غالباً هر وقت میل داشته باشد حرف می زند. کاسکو معمولاً به دستورات شرطی شده پاسخ می دهد؛ مثلاً اگر درست آموزش دیده باشد، متعاقب دستور «بخند»، می خندد. اما این گفته یک حکم صریح نیست و ممکن است کاسکو علی رغم یاد گرفتن یک یا چند کلمۀ دستوری، به دستور عمل نکند. مرغ مینا علی رغم ضعف فراوانی که در تقلید صدا نسبت به کاسکو دارد، معملاً در حضور غریبه ها و حتی بنا به دستور یا خواست غریبه ها هم به تکرار کلمه یا عباراتی که یاد دارد پاسخ می دهد، در حالی که کاسکو معملاً نزد غریبه ها حرف نمی زند و در اطاعت از صاحب خود برای حرف زدن یا تکرار یک دستور، چنان که باید مطیع نیست.

۳) در مورد یاد دادن دستورهای توام با عمل، علاوه بر این که کاسکو یاد می گیرد که با این گونه دستورات داخل قفس شود یا بخندد یا کلمه ای را به زبان آورد یا حرکت خاص را انجام دهد؛ کاسکو کلمه یا عبارت دستوری را هم یاد می گیرد و گاهی خودش آن دستور را می گوید و خودش هم اجرا می کند؛ مثلاً یاد می گیرد که وقتی روی قفس نشسته و به میل خود می خواهد داخل قفس برود، اول چند بار دستور «برو تو» را تکرار کند و بعد به طرف درب قفس برود.

۴) اگر شما کف بزنید و خیال کنید که کاسکو با شنیدن صدای کف زدن شما می رقصد، کاسکو نخواهد رقصید. اگر جلوی کاسکو بارها کف زدن را تکرار کنید، یاد می گیرد که با دهانش صدای کف زدن شما را تقلید کند. اگر دوست دارید که با کف زدن، کاسکوی شما برقصد، چاره ای ندارید جز آن که بارها جلوی قفس کاسکو بنشینید و همراه با کف زدن، سر و گردن خود را به طرف راست و چپ و بالا و پایین تکان دهید. در این صورت ملاحظه خواهید کرد که پس از مدتی، به محض این که شما کف می زنید، بدون این که نیاز باشد شما خودتان را تکان دهید، کاسکو متعاقب کف زدن شروع به رقصیدن می کند. همچنین اگر می خواهید با دستور «کاسکو برقص»، کاسکو برای شما برقصد باید بارها پس از گفتن «کاسکو برقص»، خودتان شروع به تکان دادن سر و گردن خود کنید. در این مورد نیز پس از مدتی متعاقب گفتن «کاسکو برقص»، کاسکو شروع به رقصیدن می کند.

۵) پاسخ کاسو به برخی از دستورات که توسط کاسکو با عمل یا گفتن کلمه یا جمله ای انجام می شود، پاسخی است که در علم فیزیولوژی به آن پاسخهای شرطی شده گفته می شود. این نظریه برای اولین بار توسط پاولف «فیزیولوژیست مشهور روسی» روی برخی اعمال شرطی شده توسط سگ به اثبات رسید. گاهی ممکن است پاسخهای شرطی شده مربوط به عبارات یا جملات یاد گرفته شده توسط کاسکو باشد. به طور مثال، اگر کاسکو قدرت گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» را داشته باشد. این امکان وجود دارد که وقتی شما می گویید «بسم الله»؛ کاسکو ادامۀ جمله را بگوید: یعنی «بسم الله الرحمن الرحیم». این گونه موارد نیز در ردیف پاسخهای شرطی شده طبقه بندی می شود. در واقع کاسکویی که قادر به گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» است، در مواردی که شما بخواهید «بسم الله الرحمن الرحیم» را تکرار کند، شرطش این است که «بسم الله» را شما بگویید تا کاسکو تمام آن را تکرار کند.

حرکات نمایشی:کاسکو بسیاری از حرکات نمایشی و آکروباتیک؛ مثل رقصیدن، چرخیدن دور قفس، آویزان کردن خود از سقف قفس «به یک انگشت، یک پا، دو پا یا فقط به منقار»، حرکات سریع سر و گردن و غیره را معمولاً در پاسخ به درخواست صاحب خود یا یکی از افراد خانواده یا برای جلب توجه انجام می دهد و معمولاً در پاسخ به درخواست صاحب خود یا یکی از افراد خانواده یا برای جلب توجه انجام می دهد و معمولاً در تنهایی به ندرت چنین حرکاتی را انجام می دهد. این نکته ثابت می کند که کاسکو پرنده ای باهوش و بازیگوش است و هر وقت که بخواهد با چنین ترفندها صاحب خود یا افراد خانواده را وادار می کند که با آن همبازی شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

327 دیدگاه در “اصول اموزش سخنگویی به کاسکو

  1. ملکی

    سلام خسته نباشید من الان یه طوطی نر بالغ)۲/۵ساله(دارم که خیلی دوسش دارم تتزه یه ماهه خریدیم فروشنده میگفت وحشیه ماشاه پرهاش رو زدیم الان خودش یاد گرفته میره تو در میاد بیرون بعد میزاره نازش کنم اما یکم میترسه و خودش هم به اینور و اونور قفس میزنه اما سرش رو ناز میکنم آروم میشه؟تاحال طوطی ملنگویی تو این سن سخنگو شده؟از سیدی آموزش استفاده کنم خوبه؟من هروز سعی میکنم ساعت ۶تا۸صب باهاش کار میکنم؟بنظرشما ادامه بدم یا الکی دارم وقته خودم رو تلف میکنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله مطمئنا سخنگو شدن.
      از سیدی خوبه استفاده کنید، صبح ها هم خیلی خوبه و طوطی سرحاله و وقت مناسبی برای اموزشه.
      ادامه بدید ولی چیزی تضمین شده نیست. ممکنه هیچ وقت یک کلمه هم یاد نگیره و ممکنه همین چند روز دیگه همینجا کامنت بذارین که طوطیم یک کلمه یاد گرفته. به هر حال چیزی تضمین شده نیست.
      موفق باشید

      پاسخ
  2. رزیتا

    با سلام من دیروز دوتا طوطی خریدم.یکی عروس هلندی ۲ساله و یکی هم طوطی ملنگو۲/۵ساله.بنظر شما عروس یا طوطی ملنگو با این سن سخنگو میشند از دیروز ملنگو پیش ماهه یه صداهای بوس مانندی درمیاره؟بنظرشما زیاد با عروس کار کنم یا ملنگو یا اینکه الکی دارم وقتم رو تلف میکنم؟من شنیدم ملنگو تا چهار سالگی وقت یادگیری داره امیدی هست؟چیکار کنم بتونه تقلید صدا یاد بگیره؟من عاشق ملنگوم هستم لطفا به طور دقیق کمکم کنید؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      عروس در این سن خیلی بعیده سخنگو بشه ضمنا اشتباه کردین عروس هلندی بالغ رو تکی خریداری کردین چون به زودی دپرس میشه و حتما باید جفت داشته باشه.
      اون ملنگو هم بستگی به استعداد خودش داره و البته وقتی که شما براش میذارید پس ممکنه چندکلمه ای یاد بگیره و چند تا سوت و صدای جدید از خودش در بیاره.

      پاسخ
  3. رزیتا

    خسته نباشید
    امروز بره این عروسمون یه زن خوشگل گرفتیم و بردیم گذاشتیم تو مغازه بابام یه قفس بزرگ هم براش خریدیم
    پس بره ملنگو امیدی هست یعنی ممکنه صحبت کنه پس من از هفته دیگه تمرین رو شروع میکنم سیدی آموزش کاسکو بره طوطی ملنگو مفیده؟بهترین نوع تمرین چی جوریه؟اول بهش سوت یا بدم یا صحبت کردن؟بنظر شما اگه استعداد خوبی داشته باشه ممکنه%۷۰درصد سخنگو بشه یا %۱۰۰درصد سخنگو میشه از نظر وقت هم من خیلی باهاش میزارم ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در جفت دادن طوطی نباید عجله کنید باید ابتدا در دو قفس جداگانه باشن و بعد از آشنای جفتشون بدین.
      بله سی دی های کاسکو و روش سخنگویی برای همه طوطی ها یکسان هست و جواب میده.
      چرا سوت یادش بدین سوت رو در هر سنی یاد میگیره حرف زدن یادش بدین.
      همه چی بستگی به استعداد پرنده داره ضمنا منظورتون رو از این درصد ها متوجه نشدم یعنی چطوری ۱۰۰ % سخنگو بشه یعنی مثل انسان حرف بزنه هرگز هیچ زمانی ملنگو اینطوری سخنگو نمیشه. ؟؟؟!!!

      پاسخ
  4. رزیتا

    خسته نباشید پس عروس ها رو تا چن روز خونه نگهداری میکنم تا به قول شما عادت کنند مدت یه هفته کافیه؟منظورم این بود آیا ملنگو تو این سن با کارکردن زیاد بنده و استعداد خوب پرنده ممکنه صدرصد به حرف بیوفته یا خیر؟طوطی ملنگو تو این سن صدای آیفون جاروبرقی یا…رومیتونه تقلید کنه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آهان الان منظورتون رو متوجه شدم بله میتونه به حرف بیاد ولی ممکنه کمی زمان ببره.
      صدای آیفون و زنگ تلفن و دزدگیر ماشین رو بله به مرور و طی مدت زمانی یاد میگیره ولی صدای جارو برقی رو فکر نکنم به این راحتی ها یاد بگیره حداقل مرغ مینا اگر بود میشد بگم یاد میگیره ولی طوطی در این سن اینجور صداهای سختی رو نمیتونه تقلید کنه.
      اما در مورد جفت دادن و عادت کردن عروس هلندی باز همه چی نسبی هست و بستگی به خود پرنده داره شاید طی یک هفته عادت کنه شاید هم مجبور باشید یک ماه صبر کنید پس برای طوطی هرگز نباید عجله کنید و هیچ زمان طوطی های دیگه رو با طوطی خودتون مقایسه نکنید چون هر کدوم یه اخلاق خاص خودش رو داره مثل ما آدم ها که در کل مقایسه کردن کار درست و سنجیده ای نیست.

      پاسخ
  5. نسرين

    سلام، من دو ماهه یه کاسکوى تقریباً یک سال و نیمه گرفتم. تقریباً باهام خوبه از کنارش رد میشم نمیترسه، از دستم تخمه و میوه میگیره. کنار قفسش که میشینم و دستمو روى قفس میذارم آرومه. ولى نمیدونم چرا نزدیک دو هفته است عصرا که میشه قاطى سوت زدن همیشگیش قار قار میکنه!!! صداى خیلى بدى میده مثل کلاغ. اینجورى نبود نمیدونم چرا اینجورى شده چیکارش کنم که این صدا رو نده؟؟!!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب حوصلش سر رفته و باید بیشتر باهاش بازی کنید و وقت بیشتری براش بذارید البته ممکنه از چیزی میترسه حتما بررسی کنید یک نوع رنگ لباس و یا وسلیه ای چیزی .

      پاسخ
  6. نسرين

    آخه هیچى کنارش تغییر نمیکنه، هیچ کس هم از کنارش رد نمیشه. یهو عصرا که واسه خودش دور قفس میچرخه و سوت میزنه قاطى میکنه و قار قار میکنه، حتى بعضى وقتا میرم پیشش و باهاش حرف میزنم اما یه کم ساکت میشه دوباره قار قار میکنه.چیکار کنم که بفهمه نباید این صدا رو در بیاره؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب حوصله پرنده سر میره و باید بیشتر باهاش بازی کنید و تفریح داشته باشه و اگر ولش کنید به حال خودش از این صداهای ناهنجار در میاره تا جلب توجه کنه.

      پاسخ
  7. نسرين

    هنوز اونقدر رام نشده که باهاش بازى کنم، تا حالا هم از قفس بیرون نیومده. وقتى تو قفسه چجورى باهاش بازى کنم؟؟خواهش میکنم بهم بگین چیکار کنم که حوصلش سر نره.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کنارش بشینید، با پرنده حرف بزنید، اگه از دستتون نمیترسه غذا بهش تعارف کنید. وسیله بازی مثل پستونک در اختیارش بذارین. اینجوری سرگرم میشه.

      پاسخ
  8. عليرضا

    سلام،
    حدود ٢ سال پیش یه کاسکو از پنجره اتاقمون اومد تو و ما هرچی دنبال صاحبش گشتیم پیدا نشد و خلاصه پیش ما موندنی شد و بعد از ١ ماه شروع کرد به صحبت کردن و حدود ٣٠ کلمه هم بلد بود و تو این مدت یه ۵ – ۶ کلمه ای هم مثل اسم من و همسرم رو از ما یا گرفته و حالا من ٢ تا سوال دارم از خدمتتون :
    ١- اوایل تو حال گذاشته بودیم پیش خودمون بود ولی انقدر پر و گرد سفید و پوست تخمه ریخت که تبعید شد به دستشویی، البته از اون دستشویی استفاده ای نمیشه و کلا خونه کاسکو شده و هفته ای یک بار با خودم میبرمش بیرون و میشینه رو شونه ام و لوس بازی در میاره برام، ولی وقتی تو دستشویی باشه و در دستشویی باز باشه و مارو ببینه هی سوت و جیغ اعصاب خوردکنی میزنه ولی وقتی در رو میبندیم میره بازی میکنه و حرف میزنه و دیگه سوت نمیزنه، میخواستم بدونم چرا اینجوری میکنه ؟
    ٢- من عکسشو میذارم اساتید لطفا راهنمایی کنن که چند سالشه و اینکه کلا کاسکو چند سال عمر میکنه؟
    ممنون
    https://onlypet.ir/upload/user/uploadsbox/1447149711061.jpg

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب همه اینها که فرمودین طبیعیه و الان پرنده شما بالغ هست و اگر تنهاش بذارید جیغ میزنه.
      ضمنا اشتباه بزرگی میکنید پرنده رو با خودتون میبرید بیرون به هزار و یک دلیل و از جمل فرار کردن پرنده و یا بیمار شدن اون نباید این کار رو انجام بدین.
      ضمنا بنظر پرنده شما بالای ۳ – ۴ سال سن داره.

      پاسخ
      1. عليرضا

        آخه اگه تو حیاط نبرمش و همش تو قفس باشه که میپوسه، البته جایی که میبرمش یه جورایی محصوره و امکان فرار کردن نداره ،
        یعنی به نظر شما حدود ۴ – ۵ سالشه ؟
        سوت زدنش در مواقعی که در بازه و مارو میبینه طبیعیه ؟ چون من فکر میکردم اگر در بسته باشه باید سوت بزنه نه وقتی مارو میبینه !

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خیر اشتباه میکنید اگر طوطی رو ببرید بیرون زودتر خودتون اون رو میکشید و یا فرار میکنه و هزار و یک جور مرض میگیره مخصوصا در این فصل هرگز بیرون نبریدش خیالتون راحت داخل منزل هیچیش نمیشه بالای ۲۰ ساله یک کاسکو دارم تا حالا حیاط خونه رو ندیده نپوسیده ؟؟!!!
          نمیدونم باز همون سوال قبل و جواب های قبل شد بله سوت زدنش وقتی شما رو میبینه طبیعیه و سن پرنده شما بالا هست.

          پاسخ
  9. سیاوش

    سلام.من یه کاسکو دم قرمز دارم ده ماه پیش گرفتم دامپزشک گفت ده ماهشه فقط یه بار رفته تو دستم ولی تو لک رفته وپرهاشو کمی کنده زیاد به من وابسته بود چند روزی رفتم مسافرت پیش خانمم وپسرم موند ولی پرشو کنده بود غذا براش تخمه و بادام زمینی و پسته سیب ویتامین آد مولتی ویتامین فلفل کاهو کرفس وجوانه گندم میدم حمومو من میبرم خودش ابتنی نمیکنه حرف هم بابا بیا روکمی گنگ میگه مشکلم تولک رفتنشه و چه کنم بیا تو دستم خیلی ممنون میشم ضمنا از راهنماییتون خیلی متشکرم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کندن پرها اصلا خوب نیست و افسردگی گرفته. وقت بیشتری واسش بذارین و وسایل بازی و جویدن در اختیارش باشه. دائم کنارش بشینید و باهاش حرق بزنید و دستی تغذیش کنید تا کم کم به دستتون عادت کنه. اگه شاه پرها کوتاه شده که اجازه ازادی هم گاها بهش بدین و از قفس خارج بشه و چرخی در محیط منزل بزنه و ساعاتی روی قفس بشینه یا اگه یه درخت خزیدن واسش درست کنید که چه بهتر. یکم شرایط نگهداریش تغیر کنه و وقت بیشتری واسش بذارید مشکلش برطرف میشه

      پاسخ
  10. سهیل

    سلام خسته نباشید
    آیا امکان کپی مطالب وبتون با درج لینک منبع وجود داره؟
    با تشگر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله وجود داره. از طریق ایمیل سایت (info@onlypet.ir) درخواست بدید.
      درخواست مطلبی که میخواید + لینک وبلاگ یا وبسایتتون یا اینکه مطلب رو برای چه منظوری نیاز دارید ارسال کنید.
      در صورت موافت مطلب واستون ایمیل میشه.

      پاسخ
  11. ندا

    سلام من و همسرم نه ماهه که یه کاسکو خریدیم االان چشماش سفیده فکر کنم حدود دو سه سالش باشه. اوایل وحشی بود الان سوت میزنه دست میده اجازه میده نازش کنیم اما هنوز حرف نمیزنه فقط با سوتش انگار کلمه بیا که باهاش تمرین کردم رو میگه. ازین زمان که با سوت ادای کلمه رو درمیاره تا وقتی که بگه چقدر طول میکشه؟
    یه سوال دیگه اینکه شما تو تلگرام گروه یا کانالی درباره طوطی سانان ندارید یا تو اینستاگرام؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همه چی بستگی به خود طوطی داره و نمیشه گفت چقر زمان لازمه مثلا بنده جوجه کاسکوی ۶ – ۷ ماهه داشتم باور کنید ۶ ماه هیچی نگفت حتی سوت جدید هم یاد نگرفت دیگه تصمیم داشتم برم بفروشمش اما یک زیاد باهاش تمرین میکردم و نوار میگذاشتم و خلاصه خیلی زحمت کشیدم تا یک روز بعد از تمرین صبحگاهی دیدم واضح گفت بابا دیگه موند تا الان که نزدیک به ۲۰ ساله پیش ما هست.
      خلاصه همه چی بستگی به همون پرنده داره کاسکوی وحشی و اون هم سه ساله بنظرم تو این زمان پیشرفت خوبی داشته.
      ضمنا سایت کانال در تلگرام داره آدرسش پایین همه صفخات هست ولی کانال تخصصی کاسکو نداریم.

      پاسخ
  12. مرجان

    من الان شیش ماه میشه یه کاسکو هدیه گزفتم.حرف نمیزنه.روز اول جیغ و داد میکرد وگاز میگرفت اما در عرض یک هفته ماچم کرد اما اجازه نمیده بهش دست بزنم .چیکارش کنم حرف بزنه و دستی بشه.فقط هم با من راحته با بقیه افراد خونوادم ارتباط برقرار نمیکنه.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همه نکاتی رو که در این بخش گفته شده مطالعه بفرمایید و پرنده رو تمیرین بدین و صبر و حوصله داشته باشید ضمنا سن پرنده هم خیلی خیلی مهمه و اگر بالای سه سال سن داشته باشه که کار خیلی سخت میشه ولی زیر یکسال تا یک سال و نیم اگر سنش باشه کار شما راحت تره.

      پاسخ
  13. محمدامین

    سلام من تازه کاسکو خریدم وسطه چشمش مشکیه دورش طوسی بهش نزدیک میشم قار بلند میزنه و ازمن میترسه باید چیکار کنم از من نترسه اصلا بنضرتون چند سالشه اگه باحاش تمرین کنم حرف میزنه بهترین چیزی که کاسکو دوست داره بخوره چیه چیکار باید بکنم با من رفیق بشه ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      زیر یکسال سن داره و کاسکوی خوبیه بنظر بنده ۷ تا ۹ ماه سن داره و عالیه.
      هیچ کاری نباید بکنید فقط دست کاریش نکنید تا به شما و محیط جدی دعادت کنه طبیعیه اون رو تازه خریدین و باید غار بکشه.
      در فاصله ای از قفس قرار بگیرید که طوطی احساس آرامش کنه و نترسه و بی تابی نکنه بعد اونجا باهاش حرف بزنید و یا راحت بشینید به کارهای خودتون برسید و با گوشی موبایلتون باشید کتاب بخونید و تلویزیون نگاه کنید و …. یعنی بی خیال کاسکو بشید ولی در نزدیکی او نباشید نه اینکه بچسبید به قفس بلکه در فاصله ای که احسا سآرامش کنه مثلا دو متری قفس و کم کم طی روزهای آینده این فاصله رو کمتر کنید تا با هم رفیق بشید هر روز آب و غذای تازه بهش بدین.
      تخمه آفتاب گردان – ذرت تازه و یا ذرت پخته – میوه – سبزی و کلا غذای متنوع بهش بدین.
      هر روز باهاش تمرین حرف زدن کنید فقط زمانی تمرین کنید که به شما توجه داره و سرحاله و وقت استراحت طوطی رو نگیرید براش نوار ضبط شده کلمات مورد نظر رو پخش کنید و ….
      همین بخش و سایر سوال و جواب های دوستان رو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  14. ایمان معصومی

    سلام اساتید . من یه کاسکو ۳ ساله از رفیقم خریدم این کاسکو خونه رفیقم حرف میزد اما الان ۴ روزه خریدمش باهام حرف نزده فقط یه بار صدا دزدگیر در اورده . ۱ ساعت اول جیغ میزد اما الان میزاره نازش کنم باهاش بازی کنم بوسش کنم اما رو دست هنوز اعتماد نکرده . میخاستم ببینم چرا حرف نزده تا الان . بعدش من طوطی رو تو مغازم بلغ میزم نگه میدارم . ایا مشکل نداره ؟؟؟؟؟؟ راستی همشم بالای قفسشه و شیطونی میکنه همه چیمو خراب کرده . ساعت ۱۰ صببح تا ۹ شبم پیششم . ممنون میم راهنمائیم کنید . مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب نباید هم به این زودی حرف بزنه شاید یک هفته تا ده روز و یا بیشتر حرف نزنه و یا دق کنه و به فکر صاحب قبلیش باشه اگر بشه صاحب قبلیش چند دقیقه ای بیاد و اون رو ببینه خیلی خوبه ولی خب نشد هم مهم نیست و کم کم عادت میکنه فقط باید براش وقت بذارید و سرگرمش کنید تا به شما عادت کنه و غذای مورد علاقش رو بهش بدین.
      مهم نیست توی مغازه باشه فقط جلوی در و پنجره و در جریان باد نباشه.
      مراقب موش هم باشید تا غذاش رو آلوده نکنه چون باعث تلفات پرنده میشه.

      پاسخ
      1. ایمان معصومی

        سلام مرسی از جواب . دیروز تا حالا ۴ یا ۵ کلمه گفته و ۶ یا ۷ بارم صدای دزدگیر و خنده و امبولانس در اورده . عاشق بادومه و نارنگی اینا بدم بهش مشکلی نداره ؟ تخمه روزی ۲۰ تا ۳۰ تا میدم بیشتر میوه میدم بهش . راستی یه ویتامین هم معرفی کنید تا براش بگیرم . من به واکسن و دام پزشکی اعتقادی ندارم . به نظر شما نیازه واکسن بزنه یا نه ؟
        بادوم ضرر نداره براش روزی ۱۵ تا میدم.
        مراقب موش ؟ منظور پره پرندست یا حیوان منوش ؟ اگه حیوان موشه منظورتون مغازه من موش نداره

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          خیر نارنگی هیچ مشکلی نداره. بادوم هم همینطور با این حال در دادن بادوم نباید زیاده روی نکنید
          واکسن هم نیازی نداره. مخصوصا اگه تو محیط خونه یا محیط بسته مثل مغازه نگهداری میشه و در محیط ازاد و ارتباط با دیگر پرنده ها نیست اصلا نیازی به واکسن نیست.
          بادوم بهتره بصورت تشویقی بهش داده بشه و جزو غذای اصلی پرنده نباشه. ذرت تازه، جوانه دانه ها، تخم مرغ اب پز، انواع میوه جات هم میتونید بهش بدید.
          مولتی ویتامین هم میتونید از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید. البته اگه خوب میوه میخوره و جوانه دانه ها و سپیا هم به پرنده بدید اصلا نیازی نیست مولتی ویتامین هم تهیه کنید.
          موش هم منظور همون موشه.

          پاسخ
          1. ایمان معصومی

            مرسی از راهنمائیاتون . والا بلال تازه میدم انگار باهاش دشمنه و سر ۱۰ ثانیه کلشو خرد مینه میریزه کف قفس و به اسباب بازیم اصلن علاقه نداره . میوه هم فقط پرتقال و نارنگی میخوره . سیبو فقط مزه مزه میکنه . اگه مولتی بخام بخرم اسمش میشه بهم بگید . راستی مغازه من توششیشه زیاده ( اینه نه ) همش دائیم خودشو میچسبونه ب شیشه شکلک در میاره و با شیشه عشق بازی . داستانش چیه ؟

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              خب همون بلال هم خوبه و هم بازی میکنه و احتمالا دونه ها رو باید بخوره. طوطی ها اکثرا عاشق ذرت تازه(بلال) هستن.
              مولتی ویتامین هم میتونید “ویتالین” رو از دامپزشکی تهیه کنید و خیلی رایجه و همه دارن. باز اگه مولتی ویتامین خارجی مخصوص طوطی پیدا کردید که چه بهتر.

              پاسخ
  15. امیرحسین

    سلام ببخشید من چند روز هست یک کاسکو خریدم و قبلا صاحب داشته می خواستم دو تا سوال ازتون بکن اولی اینکه کاسکوی من خیلی پای چپشو بلند میکنه و سوال دوم ایا من می تونم هرچیزی که صاحب قبلی مثل اسمش و اینا بهش گفته از ذهنش پاک کنم و دوباره خودم بهش اموزش بدم ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در مورد پاش شاید عادت داره و یا پاش زخم شده و یا آسیب دیده باید بررسی کنید و اگر شد پاش رو معاینه کنید. ولی چون تازه وارده و هنوز برای شما غریبه هست فعلا دست کاریش نکنید.
      اما اینکه ذهنش رو پاک کنید سخته و باید خودش فراموش کنه همینکه برخی کلمات رو تکرار نکنید کم کم کمتر اونها رو بیان میکنه و ممکنه به کل فراموش کنه ولی زمان میبره ولی از همین الان میشه کلمات جدید رو باهاش تمرین کنید فقط برای اهلی کردنش و بازی و … عجله نکنید و صبر کنید به محیط جدید عادت کنه بعد.

      پاسخ
  16. ندا

    با سلام
    من و همسرم ادیبهشت به کاسکو وحشی خریدیم تا الان چندتا سوت میزنه. صدای ماکروفر و تق تق ملاقه و تق تق در و صدای بوس رو تقلید میکنه. کلمه بیا رو هم که باش کار کردم کم کم داره یاد میگیره شبیه این کلمه صداهایی میگه اما هنوز واضح نیست. میذاره نازش کنیم. دست میده.
    اما فقط به خودمون دوتا عادت داره هر مهمونی حتی یک نفر که چندبار هم دیدش میاد خونمون غار میزنه.
    سن کاسکومون الان تقریبا دو سال یا دو سال و نیمه همش همسرم و دیگران میگن که چرا حرف نمیزنه چرا اجتماعی نیست دیر یاد گرفته
    امروزهمسرم بردش مغازه سوپرمارکت پدرشوهرم تو ارتفاع گذاشتش که از نظر خودش اجتماعی بشه و از غریبه ها نترسه حالا من از شما سوالم اینه که آیا این کار درسته
    با توجه به اینکه من شاید روزی یکبتر به مدت یکی دو دقیقه فقط ببینمش و بیشتر من باش تمرین میکردم آموزشاش یادش نمیره. تو لک نمیره
    ممنونم از راهنماییتون پیشاپیش

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب طبیعیه که کاسکو شما فقط به شما دو نفر عادت کرده باشه.
      ضمنا چون سنش بالا هست این کارها اشتباه هست و نباید پرنده رو دست کاری کنید و دیگه همینه و نمیشه اجتماعی بشه معمولا کاسکو در محیط شلوغ هم که باشه به یکی دو نفر بیشتر خو میگیره .
      اگر از جوجگی در محیط شلوغ بزرگ بشه بله اجتماعی تر میشه ولی الان نباید پرنده رو اذیت کنید.
      اینکه کم حرف میزنه با توجه به سنش کاملا طبیعیه و در این سن سخته کلمه جدید یاد بگیره ولی با تمرین زیاد و ضبط صدا و پخش کردن کلمات مورد نظر میشه آموزشش داد اتفاقا با توجه به صداهایی که شما فرمودین در میاره باید طوطی با استعدادی باشه ولی متاسفانه روش آموزش شما صحیح نبوده و یا اصلا آموزش و تمرینش ندادین.
      باید صبح های زود و بعد از اینکه بیدار میشده تمرین حرف زدن میکرده و کلمات آسون مثل بابا – سلام – آب و …. رو بهش یاد میدادین و صدای ضبط شده براش پخش میکردین که بنظر میاد هیچکدوم از این کارها رو نکردین و کمی دیر شده ولی هنوز هم جای کار داره و باید تمرین کنه.
      اگر به محیط غریبه بره تا عادت کنه زمان میبره و ممکنه آموزش های قبلی رو نیز فراموش کنه و خراب تر بشه تازه اونجا تمرین نمیکنه و فقط استرس داره و ممکنه خوب هم غذا نخوره و حتی مریض بشه.
      البته ببخشید شاید روش آموزش شما هم درست بوده و خود پرنده استعداد نداشته و یا سنش زیاد بوده بنده این توضیحات رو فقط از روی نوشته های مختصر شما عرض کردم خدمتتون باز اگر مورد دیگه ای هست کامل توضیح بدین در خدمتتون هستیم.

      پاسخ
  17. ندا

    راستی مغازه پایین خونمونه
    الان صدای غارشمیاد فکر کنم با ورود هر مشتری بدتر میشه. در ضمن با پدرشوهرممراحت نیست چون هربار که میومد خونمون کلی غار میزد.
    خواهش میکنم زودتر جواب بدید اعصابم خورد شده از صبح چندبار صداش داره میاد تا طبقه چهارم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طبیعیه تا عادت کنه یه مدت میترسه و اذیت میشه و شاید هم به کل وحشی بشه بهتره بی خیال بشید و به محل قبلیش برگرده.
      بنده فکر میکنم کاسکوی سن بالا خریدین و باید بیشتر از سه سال سن داشته باشه و اطراف چشمش کاملا سفید و یا زرد رنگ باشه و اگر حلقه دور چشمش زرد پر رنگ باشه که بالای ۴ سال سن داره.

      پاسخ
      1. ندا

        ممنونم از توضیحاتتون.
        من هر از گاهی باش تمرین میکنم خیلی کم چون من خودم زیاد علاقه ندارم همسرم خیلی به کاسکو علاقه داره اما صدای ضبط شده کلمات آسون براش پخش میکنیم.سعی میکنم بیشتر باهاش تمرینکنم از این به بعد.
        وقتی خریدیمش دور چشمش طوسی بود تازگیا داره سفید میشه.
        پس شما میفرمایید که برگردونمش منزل خودمون به همون شرایط قبل؟
        چطور میشه کاری کرد که با ورود مهمانها غار نزنه و اینقدر ترس و غریبی نکنه؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب پس سنش همون هست که خودتون فرمودین.
          بله برگرده به شرایط قبل ولی تمرین بیشتری لازم داره مثلا صدای ظروف آشپزخانه رو یاد گرفته ولی حرف نمیزنه ایراد از آموزش هست شاید یه مدتی به حال خودش بوده و تمرینش ندادین.
          تو این سن دیگه سخته و بهتره وقتی مهمان دارید پرنده رو ببرید داخل اتاق دیگه ای .
          معمولا برخی مهمان ها پرنده رو اذیت میکنن مثلا بچه دارن و یا یه لباسی پوشیدن که باعث ترس پرنده میشه یا رنگ لباس استرس زا هست مثلا زرد – قرمز – نارنجی یه همچین رنگ هایی باعث وحشت پرنده میشه و نمیشه کاریش هم کرد مگر اینکه کم کم عادت کنه.
          نزدیک به بیست ساله یه کاسکو رو دارم و از خیلی چیزها میترسه مثلا از قرمز میترسه و یا یکی تند بره طرفش غار میکشه این چیزها طبیعیه و باید طرف با پرنده کنار بیاد مثلا مهمان اگه آروم و کم کم بیاد طرفش بله دست هم میده غذا هم میگیره حرف هم میزنه و خوش آمد هم میگه ولی مردم رعایت نمیکنن که همینطوری از در اومده تو مپرن طرف پرنده و اون هم غار میکشه خلاصه باید همه رعایت کنن که متاسفانه باعث ترس پرنده میشن.

          پاسخ
  18. reza.abbasi

    سلام خستهنباشین
    من دو هفته ای میشه شاه طوطی اهلی خریدم ۱ سالش ایناس فک کنم عنبیه چشش کرمی و زرد خیلییی کم رنگ مانند هست بین کرم و زرد کم رنگ
    سوالم اینه من سلام دادن و بهش یاد میدم یه چیزایی بلغور میکنه تو گلوش اهنگ سلامم تقریبا درمیاره اما واضع نمیگه بنظرتون روند یاد گیریش اینجوریه یا نکنه خدایی نکرده لال اینا باشه هرازگاهی بین بلغور کردن جیغ هم میزنه
    چقد میکشه واضع بگه تقریبا؟طوطی رو میزارم رو قفس من سلام میدم بهش همینجوری زیاد اونم یه چیزایی بلغور میکنه بنظرتون روش یاد دادنم درسته؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. به نظرم لال که نیست و خیالتون از این نظر راحت. ممکنه به همین صورت تقلید صدا کنه و واضح کلمه ها رو نگه. این دیگه بستگی به طوطی و روش اموزشی شما داره.
      زمانی که طوطی حوصله داره و به شما توجه داره بهش اموزش بدید و خیلی هم طولانی نشه. در حد ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و هر کلمه ای که تمایل دارید یاد بگیره هم واضح ادا کنید تا درست یاد بگیره.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *