اصول اموزش سخنگویی به کاسکو

کاسکو ها یکی از متبهرترین پرندگان در تقلید صدا میباشند. انها قادرند کلمات و جملات زیادی را یاد گرفته و حتی درجای خود به کار برند. حتی انها قادرند لهجه و تن صدا را همانند صدای اصلی تقلید کنند. حال با این توضیخ خواهیم فهمید که کاسکو ها زمانی ارزش زیادی دارند که قادر به تقلید صدا باشند و هرچه روی صدای انها بیشتر کار شود ارزش بیشتری پیدا خواهند کرد. در این قسمت اصول و اموزش سخنگویی به کاسکو ها برای علاقه مندان قرار داده شده که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد

به ادامه متن توجه کنید

پس از خرید کاسکو و آوردنش به خانه، ابتدا اسمی به کاسکو بدهید و مرتب کاسکو را با اسم خودش صدا کنید. اگر کاسکو را «کاسکو» صدا بزنید، اولین کلمه ای که یاد می گیرد، «کاسکو» خواهد بود(به دلیل تکرار زیاد این کلمه). شما می توانید هر اسم زیبا و ساده ای را به کاسکوی خود بدهید. از همان ابتدا با آرامی با جوجه کاسکوی خود حرف بزنید. یاد نگرفتن سخن گویی در ۴ ماه اول که جوجه کاسکو هنوز وحشی است، کاملاً عادی است. اما وقتی جوجه کاسکو اهلی می شود، شما می توانید آموزش سخن گویی به آن را جدی بگیرید و با گذاشتن کلاسهای منظم و روش تدریس صحیح، حرف زدن را به کاسکوی خود یاد بدهید.

برای اموزش دادن به کاسکو به چند  نکته زیر توجه کنید

۱)هرگز درگوشی یا با صدای آرام چیزی را به کاسکو یاد ندهید. زیرا کاسکو اگر هم کلمات در گوشی یا آرام را یاد بگیرد، در هنگام سخن گویی، چنان کلمات را آرام ادا می کند و شما نمی توانید بفهمید که کاسکو چه می گوید.

۲) در تدریس برای کاسکو، ادا کردن هر درس با صدای بلند، قشنگ تلفظ کردن و آموزش درسهای بامزه، زیبا و پرمعنی؛ اهمیت زیادی دارد.

۳) آرام ادا کردن کلمات، زشت ادا کردن کلمات و تکرار حرفهای رکیک یا زشت و یا صداهای بد؛ مثل آروغ زدن و غیره، از جمله نکات منفی در آموزش کاسکو محسوب می شود. هرگز حتی به شوخی هم صدا یا حرف زشتی را در معرض شنود کاسکو تکرار نکنید، چون کاسکو معنی آنها را نمی داند و ممکن است در حافظه اش جای بگیرد و مرتب چنان حرفها یا صداها را تکرار کند و نزد دیگران موجب آبروریزی شما شود.

۴)در یاد دادن حرفها و صداهای خنده دار و بامزه به کاسکو، باید هنرمند باشید و حافظه محدود کاسکو را با کلمات، عبارات، جملات و صداهای زیبا و ترجیحاً خنده دارد یا حیرت انگیز پرکنید ـ نه هر کلام یا صدایی!

وقتی کاسکو اهلی شد؛ زمان آموزش سخن گویی جدی آن آغاز می شود و شما بایست از این پس آموزش سخن گویی به کاسکوی خود را جدی بگیرید و وقت بیشتری را صرف آموزش آن کنید. هر قدر شما در آموزش کاسکو کم حوصله تر باشید یا روش تدریس شما نامنظم تر و ناصحیح تر باشد و وقت کمتری صرف آموزش کاسکو کنید طول مدت یادگیری هر درس بیشتر خواهد شد.

آموزش کاسکو را باید با کلمات ساده شروع کنید و به تدریج که کاسکو توانست کلمات ساده را تقلید کند، کلمات دیگر  و سپس عبارات دو کلمه ای، سه کلمه ای و متعاقباً جملات کوچک و ساده، جملات بزرگتر، یک مصرع شعر یا یک بیت شعر به آن آموزش داده شود. در ابتدا، هرگز سعی نکنید کلمات دشوار یا جمله را به کاسکو آموزش دهید، دقت داشته باشید که برای بچه های کلاس اول، معلم، آموزش را از چه چیزهایی شروع می کند و چقدر حوصله به خرج می دهد تا بچۀ شما اعداد ۱ تا ۱۰ یا نوشتن و خواندن الفبا را یاد بگیرد

مثالهایی از انواع کلمات،جمله ها و……

آموزش کلمات: مثل: نام خود کاسکو، نام افراد خانواده و غیره یا نام اشیاء، سلام، الو، بفرمایید، بیا، برو و غیره.

آموزش عبارات دو کلمه ای یا دو بخشی: مثل: بفرمایید، بیا تو، برو بیرون، بیا بیرون، دوست دارم، عزیز  من، عزیز منی،بوس بده، الو بفرمایید، سلام عزیزم، شب بخیر،کاسکو لالا، و غیره.

آموزش عبارات چند کلمه ای یا جملات ساده: مثل،دوستت دارم عزیزم، برو درو وا کن، کیه در می زنه، تلفن زنگ می زنه،، زنده باد ایران، مواظب خودت باش، بیا تو پسر، بوسش کن، نازم کن، زود برگرد و غیره.

آموزش جملات بزرگتر: مثل، من صاحبم را دوست دارم، بچه برو درستو بخون، امروز خیلی زیبا شدی،زود بیا تو هوا سرده و غیره.

آموزش یک مصرع شعر: مثل، توانا بود هر که دانا بود.

آموزش صداها: مثل: صدای شرشر آب، صدای زنگ تلفن، زنگ موبایل، دزدگیر ماشین، سق زدن، صدای قدقد مرغ، قوقولی قوقوی خروس، صدای سگ، صدای گربه و دیگرحیوانات یا پرنده ها؛ صداهایی خنده دار مثل خروپف؛ انواع سوتهای خوش آهنگ، و هر صدای خوشایند دیگری که موجب حیرت یا خنده شما و دیگران شود

اموزس سخنگویی به کاسکو قدم به قدم

این که چه چیزی را باید به کاسکو یاد بدهیم، قانون خاصی ندارد و به صاحب کاسکو مربوط می شود. فقط باید از کلمات ساده شروع کنید و تا کاسکو به کلمات ساده پاسخ نداده است، کلمات مشکل را برای آن تکرار نکنید. سعی کنید برای آموزش کاسکو برنامه ریزی دقیقی از لحاظ زمان تدریس و نوع درسها تنظیم کنید و به اجرا درآورید. در آموزش کاسکو، چنان شتابزده عمل نکنید که خودتان و کاسکو را خسته کنید. اگر وقت کافی دارید می توانید کلاسهای مختلفی در هرروز برای کاسکو بگذارید و در هر نوبت حداکثر ۲۰ دقیقه کاسکو را آموزش دهید. در تنظیم مطالب هر درس، آنها را روی کاغذی بنویسید و تا کاسکو مطالب یک درس را تکرار نکرد، درس بعدی را شروع نکنید و در کلاسهای بعد نیز همان درس را بدهید. مطالب هر درس نباید شامل یک کلمه یا دو کلمه ای یا جمله تنها باشد. اگر شما یک کلمه را برای کاسکو مرتب تکرار کنید، حوصله کاسکو را سر می برید و حواسش از کلاس شما پرت می شود. توجه داشته باشید که اگر خود شما سر کلاس باشید و معلم بخواهد در یک جلسه درس عدد یک را به شما یاد بدهد و از ابتدا تا انتهای کلاس مرتب بگوید یک، چه حالتی به شما دست می دهد. لذا هرگز خیال نکنید که یک کلمه را باید آن قدر تکرار کنید تا کاسکو یاد بگیرد و بعد بروید سر درس بعدی.

می توان ۴ کلمه + یک عبارت کوتاه / دو کلمه + یک عبارت بزرگ / دو عبارت کوچک / یک کلمه + یک جمله / و امثال اینها را به عنوان محتوای یک جلسه تدریس انتخاب کرد. مثلاً درس یک جلسه ممکن است شامل: «بابا ـ بیا ـ علی ـ سلام ـ بفرمایید تو» / « کجا رفته بودی» / سلام علیکم ـ الو بفرمایید / حامد ـ بچه شیطونی نکن / میازار موری که دانه کش است ـ که جان دارد و جان شیرین خوش است / توانا بود ـ هر که دانا بود / کاسکو خوشگله ـ بیا تو ـ بیا بالا.

شبیه درسهای فوق یا شیرین تر از آنها را می توانید به میل خودتان روی کاغذی بنویسید و در هر کلاس به مدت ۲۰ دقیقه برای کاسکو تدریس کنید یا روی نوار ضبط کنید و حداکثر به مدت ۲۰ دقیقه آن را برای کاسکو پخش کنید. فراموش نکنید که بین هر کلمه تا کلمه یا عبارت یا جمله بعدی باید یک مکث حدود ۵ ثانیه ای داشته باشید. همچنین کلمات، عبارات و جملات را باید شمرده، سلیس، زیبا و با صدای بلند ادا کنید.

سعی کنید در آموزش کاسکو لفظ بچه گانه یا مسخره به کار نبرید، زیرا کاسکو یاد می گیرد که سخن شما را همان طور که ادا کرده اید، تقلید کند، به طور مثال، اگر می خواهید (نازی ـ عزیز بابا ـ عسلی و برو تو) را به کاسکنو یاد بدهید، نگویید: (ناژی ـ عژیژ بابا ـ عشلی ـ بلو تو)

وقتی یک درس ساده را مدتی است تلاش می کنید به کاسکو یاد بدهید و هنوز پاسخی نگرفته اید، سعی نکنید، درس دشوارتری را برای کاسکو تکرار کنید. اگر کاسکو واقعاً از گقتن یک کلمه یا ادای صحیح یک جمله عاجز است، از آموزش آن صرف نظر کنید و سعی نکنید که با تکرار بیش از حد یک درس حوصله کاسکو را سر ببرید.

شاید نتوان الگوی یادگیری کاسکو را به طور کامل با الگوی یادگیری انسان مقایسه کرد، اما به عنوان یک اصل می توان پذیرفت که تدریس ناصحیح و غیراصولی همان طور که برای انسان خسته کننده و آزار دهنده است، برای کاسکو هم می تواند آزاردهنده باشد.

ضمن هر نوبت تدریس، حتماً کلمات یا عباراتی را که کاسکو باید یاد بگیرد توسط یک معلم تدریس شود. البته وقتی کاسکو در سخن گویی به خوبی راه افتاد، مانعی ندارد که دیگر افراد خانواده هم به آن آموزش دهند. فقط مراقبت باشید کسی حرف زشتی را به کاسکو یاد ندهد.

وقتی آموزش توسط شما شروع می شود، یک کاسکوی باهوش، گوش خود را تیز می کند و کاملاً واضح است که مشغول شنیدن حرفهای شما است. گاهی ممکن است کاسکو وسط حرفهای شما، کلمه یا کلماتی را تکرار کند یا سوتهایی را سر دهد. در این مواقع شما باید ساکت شوید تا کاسکو حرفهای خودش را بزند و پس از ساکت شدن مجدد کاسکو، شما آموزش خود را دوباره شروع کنید.

در آموزش سخن گویی به کاسکو، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱) از نوارهایی با صدای نامطلوب برای آموزش کاسکو استفاده نکنید. نوارهای با زمینه ای از صداهای گنگ که یادگیری صدای اصلی را تحت تأثیر قرار می دهد، نامطلوب است.

۲) برای کاسکو یادگیری از نوارهایی که به طور ناصحیح پر شده است، بسیار دشوار است و ممکن است آنها را به صورت بلغور شده یاد بگیرد یا تکه هایی از آنها را یاد بگیرد.

۳) شاید شما بخواهید کاسکو کلمات و جملات را از خود شما یا افراد خانواده شما یاد بگیرد و با لهجۀ خود شما صحبت کند. بسیار واضح است که وقتی کاسکو حرف خود شما یا همسر یا بچۀ شما را تکرار می کند، این تقلید صدا برای شما بیسار لذت بخش تر از تقلید صدای دیگران توسط کاسکو خواهد بود.

۴) کلماتی را که کاسکو یاد می گیرد، در آینده نیز آنها را تکرار می کند. اگر بخواهید کلمه را کاسکو تکرار نکند، باید هر مقدار هم که کاسکو آن را تکرار کرد، شما آن را تکرار نکنید. این روش باعث می شود که به تدریج کلمات دیگریرا که مرتباً برای کاسکو تکرار می کنید، آنها را یاد بگیرد و حافظه اش بیشتر با کلمات جدید پر شود.

۵) برای وادار کردن کاسکو به فراموش کردن کلمات رکیک و زشت، راه چاره تکرار نکردن آن کلمات توسط خود شماست

۶) شما می توانید در مواقع بیداری کاسکو و زمانهایی که کاسکو مشغول سوت کشیدن یا حرف زدن یا خوردن یا چرخیدن به دور قفس نیست، هر دو ساعت یک بار یک کلاس ۲۰ دقیقه ای برای کاسکو بگذارید.

۷) در خصوص ساعات مذکور، باید گفت که این اوقات و مناسبت آنها برای خواب، استراحت، غذا خوردن، ورزش، سخن گفتن یا سوت کشیدن و آموزش دیدن؛ یک قاعده استاندارد ندارد و شما نیز می توانید با استفاده از الگوی ارائه شده، الگویی مشابه طراحی کنید و حرفهای مطلوب خودتان در درسهای مختلف بگنجانید و برای کاسکو تدریس کنید. بنابراین توصیۀ ما این است که اوقات تدریس را شما در مورد کاسکوی خودتان تجربه کنید و دریابید که بهترین اوقاتی که کاسکوی شما آماه کلاس می شود، چه اوقاتی از روز است.

۸) سعی کنید آموزش تقلید صدا را برای کاسکوی خود به طور منظم و در ساعاتی که کاسکوی خود را عادت می دهید، برگزار کنید تا کاسکو عادت کند که سر کلاسها فقط گوش کند و حرف نزند، سوت نکشد و دور قفس نچرخد.

۹)وقتی کاسکو در حال سوت کشیدن، حرف زدن، بازیگوشی، غذا خوردن، آب خوردن، خوابیدن یا استراحت است، سعی نکنید چیزی به آن یاد بدهید، زیرا در این مواقع کاسکو آمادگی تمرکز حواس برای شنیدن و ضبط صداها را ندارد.

۱۰اگر دو یا چند کاسکو کنار هم باشند، آنها با هم مشغول ارتباط می شوند و آموختن آنها اگر غیرممکن نباشد، تا حد زیادی ناامیدکننده است.

۱۱) کاسکو عبارات دو کلمه ای مثل اللهُ اکبر را بسیار دشوارتر از یک کلمه ای یاد می گیرد. اگر ابتدا شما به کاسکو «الله» را یاد بدهید و سپس «اکبر»، طول مدت یادگیری این دو کلمه کمتر از «اللهُ اکبر» خواهد بود.

۱۲) در هنگام تدریس، هر بار که درس را تکرار می کنید، باید ۵ ثانیه سکوت کنید و پس از آن دوباره درس را تکرار کنید و به همین شیوه تا پایان جلسه، تکرار درس را ادامه دهید. در انتهای هر جلسه که قصد دارید دروس گذشته را برای کاسکو تکرار کنید، لازم است بین تکرار آن دروس نیز فاصله ۵ ثانیه سکوت را رعایت کنید.

۱۳) اگر در هنگام آموزش، پس از گفتن درس، آن را بلافاصله تکرار کنید، دو مشکل پیش می آید: یکی آن که برای کاسکو حجم یک درس دوبار تکرار شده، دو برابر خواهد بود و یادگیری آن بسیار دشوارتر خواهد بود. دیگر آن که اگر کاسکو درسی را به صورت دو بار تکرار پشت سر هم یاد بگیرد، این شکل یادگیری غلط است. به طور مثال، اگر شما قصد داشته باشید «سلام» را به کاسکو یاد بدهید و در هنگام آموزش، سلام را دوبار بدون فاصله (سکوت ۵ ثانیه ای) تکرار کنید (مثل: سلام سلام)، اگر چه یادگیری چنین درسی برای کاسکو بسیار دشوارتر از یادگیری «سلام» خواهد بود، ولی وقتی کاسکو چنان درسی را یاد بگیرد، به صورت «سلام سلام» تکرا رخواهد کرد ـ نه به صورت «سلام» که این یادگیری غلط و نامطلوب است.

۱۴) شاید فکر کنید که اگر کاسکو برای یادگیری یک درس یک کلمه ای: مثل «الله»، به ۵۰ بار تکرار آن توسط شما نیاز داشته باشد. برای یادگیری یک درس دو کلمه ای؛ مثل «الله اکبر»، به ۱۰۰ بار تکرار نیاز خواهد داشت. اما متأسفانه چنین نیست؛ زیرا هر چه کلمات دشوارتر یا تعداد کلمات یک عبارت بیشتر شود، نیاز به تکرار برای آموخته شدن توسط کاسکو از یک کلمه ای به دو کلمه ای، دو برابر نمی شود، بلکه ممکن است به سه تا چهار برابر تکرار نیاز باشد. مثلاً در مثال فوق برای یادگیری «الله» به ۵۰ بار تکرار؛ برای یادگیری «اکبر» به ۵۰ بار تکرار و برای یادگیری «الله اکبر» ممکن است به ۱۵۰ بار تکرار نیاز باشد. نیاز شما به تکرار هر درس بستگی به هوش کاسکو، زمان مناسب تدریس، شیوه تدریس و یکنواخت ادا کردن دروس دارد.

برای یاد دادن دستور به صورت شرطی شدن کلمه به نکات زیر توجه کنید

۱) اگر شما به کاسکو بگویید «بخند»، کاسکو نمی خندند. حال اگر چند بار «بخند» را به عنوان یک کلمه تکرار کنید، کاسکو یاد می گیرد که گاهی بگوید «بخند». اما اگر می خواهید کلمۀ بخند را به صورت دستور از شما بپذیرد و وقتی می گویید بخند، شروع به خندیدن کند بگویید «بخند» و متعاقباً خودتا بخندید و این حرف و عمل را آن قدر تکرار کنید تا کاسکو یاد بگیرد که در مقابل کلمۀ دستوری «بخند»، همان طوری که صدای خندیدن را از خود شما یاد گرفته است، صدای خنده را تقلید کند. در این صورت پس از مدتی ملاحظه خواهید کرد که وقتی می گویید «بخند»، بدون آن که نیاز باشد خود شما بخندید، کاسکو بلافاصله یا با قدری تأخیر شروع به خندیدن می کند. البته خندیدن کاسکو خنده آن نیست، بلکه فقط تقلید صدای خندۀ شماست.

۲)کاسکو در حرف زدن، مستقل عمل می کند و غالباً هر وقت میل داشته باشد حرف می زند. کاسکو معمولاً به دستورات شرطی شده پاسخ می دهد؛ مثلاً اگر درست آموزش دیده باشد، متعاقب دستور «بخند»، می خندد. اما این گفته یک حکم صریح نیست و ممکن است کاسکو علی رغم یاد گرفتن یک یا چند کلمۀ دستوری، به دستور عمل نکند. مرغ مینا علی رغم ضعف فراوانی که در تقلید صدا نسبت به کاسکو دارد، معملاً در حضور غریبه ها و حتی بنا به دستور یا خواست غریبه ها هم به تکرار کلمه یا عباراتی که یاد دارد پاسخ می دهد، در حالی که کاسکو معملاً نزد غریبه ها حرف نمی زند و در اطاعت از صاحب خود برای حرف زدن یا تکرار یک دستور، چنان که باید مطیع نیست.

۳) در مورد یاد دادن دستورهای توام با عمل، علاوه بر این که کاسکو یاد می گیرد که با این گونه دستورات داخل قفس شود یا بخندد یا کلمه ای را به زبان آورد یا حرکت خاص را انجام دهد؛ کاسکو کلمه یا عبارت دستوری را هم یاد می گیرد و گاهی خودش آن دستور را می گوید و خودش هم اجرا می کند؛ مثلاً یاد می گیرد که وقتی روی قفس نشسته و به میل خود می خواهد داخل قفس برود، اول چند بار دستور «برو تو» را تکرار کند و بعد به طرف درب قفس برود.

۴) اگر شما کف بزنید و خیال کنید که کاسکو با شنیدن صدای کف زدن شما می رقصد، کاسکو نخواهد رقصید. اگر جلوی کاسکو بارها کف زدن را تکرار کنید، یاد می گیرد که با دهانش صدای کف زدن شما را تقلید کند. اگر دوست دارید که با کف زدن، کاسکوی شما برقصد، چاره ای ندارید جز آن که بارها جلوی قفس کاسکو بنشینید و همراه با کف زدن، سر و گردن خود را به طرف راست و چپ و بالا و پایین تکان دهید. در این صورت ملاحظه خواهید کرد که پس از مدتی، به محض این که شما کف می زنید، بدون این که نیاز باشد شما خودتان را تکان دهید، کاسکو متعاقب کف زدن شروع به رقصیدن می کند. همچنین اگر می خواهید با دستور «کاسکو برقص»، کاسکو برای شما برقصد باید بارها پس از گفتن «کاسکو برقص»، خودتان شروع به تکان دادن سر و گردن خود کنید. در این مورد نیز پس از مدتی متعاقب گفتن «کاسکو برقص»، کاسکو شروع به رقصیدن می کند.

۵) پاسخ کاسو به برخی از دستورات که توسط کاسکو با عمل یا گفتن کلمه یا جمله ای انجام می شود، پاسخی است که در علم فیزیولوژی به آن پاسخهای شرطی شده گفته می شود. این نظریه برای اولین بار توسط پاولف «فیزیولوژیست مشهور روسی» روی برخی اعمال شرطی شده توسط سگ به اثبات رسید. گاهی ممکن است پاسخهای شرطی شده مربوط به عبارات یا جملات یاد گرفته شده توسط کاسکو باشد. به طور مثال، اگر کاسکو قدرت گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» را داشته باشد. این امکان وجود دارد که وقتی شما می گویید «بسم الله»؛ کاسکو ادامۀ جمله را بگوید: یعنی «بسم الله الرحمن الرحیم». این گونه موارد نیز در ردیف پاسخهای شرطی شده طبقه بندی می شود. در واقع کاسکویی که قادر به گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» است، در مواردی که شما بخواهید «بسم الله الرحمن الرحیم» را تکرار کند، شرطش این است که «بسم الله» را شما بگویید تا کاسکو تمام آن را تکرار کند.

حرکات نمایشی:کاسکو بسیاری از حرکات نمایشی و آکروباتیک؛ مثل رقصیدن، چرخیدن دور قفس، آویزان کردن خود از سقف قفس «به یک انگشت، یک پا، دو پا یا فقط به منقار»، حرکات سریع سر و گردن و غیره را معمولاً در پاسخ به درخواست صاحب خود یا یکی از افراد خانواده یا برای جلب توجه انجام می دهد و معمولاً در پاسخ به درخواست صاحب خود یا یکی از افراد خانواده یا برای جلب توجه انجام می دهد و معمولاً در تنهایی به ندرت چنین حرکاتی را انجام می دهد. این نکته ثابت می کند که کاسکو پرنده ای باهوش و بازیگوش است و هر وقت که بخواهد با چنین ترفندها صاحب خود یا افراد خانواده را وادار می کند که با آن همبازی شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

327 دیدگاه در “اصول اموزش سخنگویی به کاسکو

  1. امید

    سلام من خیلی به کاسکو علاقه دارم ولی به پدرم می گم برام بخره می گه پولش زیاده و باعث مریضی میشه بنظر شما من باید چه کار بکونم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      باعث مریضی نمیشه و اگه نیازه در این مورد به پدر برزگوارتون اطلاع رسانی کنید. ضمنا الان ما باید چیکار کنیم کنیم با کامنت شما! میخواین با پدرتون صحبت کنم براتون بخره! عجب!
      حقیقتا اگه خریدید و سوالی در موردش داشتید در خدمتیم ولی خوهشا چنین کامنت هایی ارسال نکنید
      ممنون. ایشالا هر کی هر چی میخواد به دست بیاره و شما هم ایشالا به کاسکوتون برسید
      موفق باشید

      پاسخ
  2. hoda

    سلام خسته نباشید من دوماهه یه کاسکو خریدم هیچ اطلاعاتی در مورد کاسکو نداشتم چشمش نباتیه ولی دقیق نمیدونم چند سالشه به نظر شما میتونه حرف بزنه؟ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اینطوری که نمیشه جواب داد دوست عزیز.
      باید دقیق بدونی چه سنی داره و اصلا اهلی هست یا وحشی و …. در آخر سر هم بستگی به استعداد خود پرنده و وقتی داره که شما براش میذارید.

      پاسخ
  3. رضا

    ایا ایمیل خود را برایم ارسال مسکنید تا عکس کاسکو را برایتال بفرستم تا شما بگویید سن ان را تشخیص دهی اول وحشی بود اما الان غذا از دستم میخوره تازه سرش رامیاره میخارونم فقط صحبت نمیکنه میخواهم از تجربه شما استفاده کنم اسباب بازی داره

    پاسخ
  4. رضا

    من برای کاسکو دم قرمزم یک چوب گذاشتم کنار قفس اما از ان میترسه بردارم یا نه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      یکدفعه چوب رو بذاری کنار قفسش معلومه میترسه. باید چوب یا درخت یا هر وسیله ای قراره برای طوطی بذارین یه مدت تو فاصله دور قرار بدید یا خودتون باهاش ور برین که واسه طوطی جلب توجه کنه و کم کم بهش عادت کنه. به این چوب هم عادت میکنه و به نظرم نیازی نیست بردارید. تا الان دیگه عادت کرده یا به زودی خواهد کرد

      پاسخ
  5. رضا

    میخواهم عکس کاسکو را بگذارم تا ببینم نر هست یاماده

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      نر و ماده بونشو خیالت راحت خود کاسکو هم ببینیم خیلی سخته تشخیص بدیم چه برسه به عکس. به راحتی نمیشه کاسکو رو تشخیص جنسیت داد باز خواستین عکس بذارید شاید کسی نظری داشت
      از طریق لینک زیر عکس رو اپلود کنید و لینکشو بذارید
      https://www.onlypet.ir/upload/user

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خیالتون راحت اصلا جنسیت کاسکو رو از روی عکس و حتی دیدن خود پرنده نمیشه تشخیص داد و حتما باید یا با عکس برداری ( رادیولوژی ) از پرنده و یا آزمایش نمونه خون که معمولا با کشیدن یک پر تازه و نمونه گیری از خون موجود در نوک اون پره تازه بدست میاد جنسیت رو تشخیص میدن.
      تازه اصلا بدنی نر هست یا ماده حالا میخواهی چکار بکنی اولا که تکثیرشون نمیتونی بکنی دوما هیچ فرقی در سخنگویی و دست آموز شدنشون نداره همین الان یه کاسکوی ماده دارم که تقریبا بالای ۱۸ سال و فکر کنم ۲۰ ساله دارمش و خیلی برام مهم نیست ماده هست حالا نر هم بود فرقی نمیکرد.

      پاسخ
  6. ali

    چگونه کاسکو را میتوان صحبت یاد داد

    پاسخ
    1. shayan.sh

      خب این مطلب برای چیه شما مطالعه کنید اگه سوالی بود در خدمتیم

      پاسخ
  7. فرزانه

    با سلام من حدود سه هفته پیش کاسکویی را از دوستی خریدم تاکید میکنم دوست و نه از پرنده فروشی بنا به گفته خودش سه ساله اس البته هیکل و پرهاش خیلی خوبه و دوازده یا ا۵ کلمه و جمله هم میگه روی شونه و دست خودم میاد اما صبحها که بیدار میشه خیلی جیغ و سوتهای بلند میکشه بدش نمیاد بره توی تراس ولی چون صداهای ناهنجار بیرون زیاده ترجیح میدم بیرو ن نباشه ولی گاهی ناچارا بیرونش میذارم چند روزیه که به فکر افتادم بفروشمش اما دلم نمیخواد هرجایی بره اصلا نوک نمیزنه ممنون میشم بگید چکار کنم اینقدر جیغ و سوت نکشه البته همسایه ما قناری داره نمیدونم واسه کاسکو بده یا نه دمش هم قرمزه و انگار قبل از دوستم خانواده ای اونو در باغ نگهداری میکردن چون کلمات نامفهوم زیاد میگه بازهم ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب جیغ کشیدن و غار زدن با سوت زدن کاسکو فرق میکنه. جیغ و غار کشیدن کاسکو بعد از یه مدت تقریبا کم میشه و بیدلیل اینکارو انجام نمیده مگر درخواستی داشته باشه یا بخواد جلب توجه کنه یا تنها باشه یا ترسیده باشه یا …… سوت زدن هم که طبیعیه و اول صبح وقت سر و صدای پرنده هاست و این پرنده هم حالا سوت میزنه. شاید یکی دوتا جیغ هم برای جلب توجه بزنه. اگه تنها باشه که خیلی بدتر و مطمئنا تا بتونه جیغ و سوت و هر صدایی بلده از خودش درمیاره و نباید تنهاش بذارین. به طور کلی هم کاری نمیشه کرد که پرنده به اجبار صداش درنیاد و مطمئنا صدا داره. باید با این صداها کنار بیاین. حالا تنها نباشه و بیشتر کنارش باشین و به محیط منزل و اطرافیان عادت کنه جیغ و داد و سوتش کمتر میشه ولی کلا قطع نمیشه
      موفق باشید

      پاسخ
  8. فرزانه

    با سلام ممنون از پاسخگویی شما میخواستم بدونم راههای تنبیه کردن کاسکو برای اینکه کاری را انجام نده چیه در ضمن کاسکوی من اصلا تنها نیست چون من تمام مدت پیشش هستم مع الوصف سوتهای زیادی میکشه که گوشخراشه از نظر اهلی بودن هم روی شونه ام میشینه سوال دیگه ام اینه که ناخنهاش باید کوتاه بشه یا نه و اگر باید کوتاه شه کجا میتونم ببرم ممن تهران هستم باز هم سپاس از پاسخگویی شما

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب طوطی سگ نیست که بخواد تنبیه بشه و اصلا نباید پرنده رو تنبیه کنید و برعکس سگ یا گربه طوطی ممکنه لج کنه و حتی نظرش نسبت به شما عوض بشه و از شما فراری بشه. با این حال اگه اسم اینکاری که میگم رو بذاریم تنبیه نهایتا کاری که میشه برای کاسکو انجام داد اینه که اون رو داخل قفس گذاشت یا روی قفس رو با پارچه پوشوند. یه نوع تربیت شرطی هست که به ازای یه عمل بد. مثلا حرف بد و گذاشتنش تو قفس و پوشاندن قفس پرنده میفهمه که مجازات این حرف، زندانی شدنه و احتمالا چون از اینکار خوشش نمیاد اون حرف رو دیگه نمیزنه. اما مثلا برای مدفوعش یا یه رفتار غریزی پرنده هیچ تنبیهی رو نباید در نظر گرفت.
      ناخن ها هم اگه خیلی بلند و تیزه باید کوتاه بشه و اگه طبیعیه که اصلا نیازی نیست. بهتره واسش چوب نشیمن مناسب بذارین و از کنده های طبیعی استفاده کنید که دچار بلندی ناخن نشه و ناخن ها توسط چوب سابیده بشه. مثل طبیعت! چون اونجا پرنده ها ناخن گیر ندارن….

      پاسخ
  9. وحید شهرویی

    سلام آقای شهریار
    من یک جوجه کاسکو چشم قهوه ای که هنوز دودی نشده رو ۱۰روز که خریدم
    تا سه روز فقط بهش غذا و آب میدادم و اصلا کاری بهش نداشتم
    بعد از سه روز دیدم که زیاد قار نمیزنه و از من هم زیاد نمیترسه
    تخمه رو با دست بردم طرفش بار اول بلد نبود ولی بار سوم تخمه رو ازم گرفت و بعد از اون هر لحظه ارتباطش رو با من نزدیک میکنه البته من میدونم که نباید عجله کرد ولی خودش خیلی مشتاقه که بیاد سمتت
    خدا رو شکر همه چیز خوبه
    آقای شهریار تخمه رو باید شب بهش بدم؟ یا روز؟ قبلا دوستی گفته بود پرنده شب باید سبک بخوابد و تخمه سنگین است و باعث میشه که پرنده صبح که بیدار شود کمی عصبی باشد
    من در این چند روز تخمه رو صبح ها بهش دادم و از ظهر تا شب رو با میوه حبوبات خیس خورده و جونه زده و بلال و مخلوطی از غذای قناری که هفت تخم بهش میگن رو بهش میدم
    اینها رو نوشتم تا اگه اشتباهی دارم با کمک شما بر طرف کنم
    منتظر توصیه های شما هستم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر دوست من بنظر حرف اون دوستتون درست نبوده بلکه باید ۲۴ ساعته تخمه جلوی طوطی باشه و ربطی به سبک و سنگینی و عصبی شدن اول صبح نداره خیالتون راحت باشه.
      استفاده از میوه و سبزیجات هم به صورت تنوعی خیلی خوبه ولی اگه تخمه رو فقط صبح بدین پرنده خیلی ضعیف میشه.
      بنظر بنده از همین الان که طرفش میرید باهاش حرف بزنید و بهش سلام کنید و اسمش رو ببرید و بعدا هم باهاش خداحافظی کنید تا کم کم یاد بگیره.
      سعی کنید نخود و لوبیا آب پز و تخم مرغ آب پز هم به صورت تنوعی بهش بدین .

      پاسخ
  10. وحید شهرویی

    سلام آقا مجتبی ممنون از توضیحاتی که برای بنده حقیر وقت گذاشتید
    ولی آقا مجتبی من نظرم اینکه تخمه ۲۴ ساعته نباید جلوی کاسکو باشه کاش آقا شهریار هم نظر خودش رو میگفت
    من ۵۰ درصد از غذای کاسکو رو تخمه میدانم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به نظر بنده چون متاسفانه یا خوشبختانه غذای اصلی طوطی های خونگی رو تخمه تشکیل میده و دائما باید غذا کنار طوطی باشه و مثل ادما یا خیلی از حیوانات به صورت وعده ای (مثلا صبح و ظهر و عصر) تغذیه نمیشن باید همیشه تخمه یا دان مخلوط یا غذای اصلی طوطی در کنارش باشه. تخمه و دانه ها غذای اصلی کاسکو و سایر طوطی ها رو تشکیل میده مگر شما یه جایگزین مناسب معرفی کنید؟ شاید به خاطر اینکه تخمه چربی داره به طوطی نمیدین؟
      به هر حال هر غذایی به عنوان غذای اصلی پرنده استفاده میکنید باید دائما در اختیار طوطی باشه. مطمئنا غذای کاسکو و طوطی ها هم فقط از تخمه تشکیل نمیشه و میوه و حبوبات و جوانه دانه ها و… هم در کنار تخمه و دانه ها باید در اختیار پرنده قرار بگیره

      پاسخ
  11. وحید شهرویی

    سلام شهریار جان
    ممنون که با حوصله جواب میدید
    شهریار جان غذای کاسکو من به شرح زیر است
    صبح ها ظرف غذا خوری رو پر از تخمه میکنم
    ساعت ۱۱ صبح ظرف خالی را بر میدارم و پراز غلات و دانه ها و مخلوط قناری رو تا شب جلوش میزارم و در کنار این ظرف پر از غلات ، ، حبوبات و میوه ها و جوانه های گندم و تخم مرغ اب پز هم تا شب در اختیارش هست
    یعنی همیشه غذا جلوش هست ولی تخمه فقط صبح ها
    حالا بازم ممنون میشم اگه نظرت رو بنویسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده اشتباه هست مخلوط قناری رو جلوی کاسکو بذارید اولا خیلی از دانه ها رو نمیتونه بخوره دوما فرض کن بخوره با خوردن اون دانه های ریز اصلا سیر نمیشه و بیچاره گرسنه میمونه حالا باز خدا رو شکر در کنار غذای دیگه هم مصرف میکنید ولی دانه مخلوط قناری اصلا مناسب کاسکو و اشتهای کاسکو نیست خیالتون راحت تخمه افتاب گردان رو ۲۴ ساعته جلوی کاسکو بذارید هیچیش نمیشه الان نزدیک به ۲۴ ساله کاسکو دارم و دائم هم تخمه میخوره فقط میوه و سبزی و ذرت و … رو هم به صورت تنوعی بهش میدم باز هم تاکید میکنم هرگز و هرگز دانه اصلی پرنده رو از جلوش برندارید حالا دیگه بقیش با خودتون هرچی دوست داشتین عمل کنید.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب چرا تخمه رو برمیدارین؟ ظرف تخمه همیشه کنارش باشه. هر غذای دیگه ای هم خواستین در اختیارش بذارین مثل همون دانه هایی که فرمودید با میوه و سبزی و حبوبات و ….. به انتخاب خودش هر کدوم رو میخواد میخوره.

      پاسخ
  12. وحید شهرویی

    سلام خدمت آقا مجتبی و آقا شهریار
    آقا مجتبی فرمودن دان قناری مناسب کاسکو نیست ولی مخلوطی از دانه ها و غلات جدا از این که مفید هستند جنبه سرگرم کننده رو هم دارن البته آقا مجتبی منظورش اینه که با دان قناری نمیشه کاسکو رو سیر کرد ومن هم این موضوع رو به خوبی میدانم و در کنار غلات از حبوبات و تخمه و میوه و خیلی از آجیبها استفاده میکنم
    آقا شهریار هم فرمودن حالا چرا تخمه رو ورمیدارید
    یک ظرف پراز تخمه صبح کامل بهش میدم و بعد ظرف رو بر میدارم واز غذاهای دیگه مثل حبوبات و دانه ها و میوه برایش می زارم و تخمه در طول روز به صورت تشویقی با دست هم باز در کنار آنها بهش میدم
    ولی اینقدر تخمه دوست داره که اگه تخمه جلوش باشه دیگه هیچ غذای نمیخوره
    به هر حال من از شما دو استاد و دوست سپاس گذارم که منو متوجه این موضوع کردید که کاسکو با دانه های ریز سیر نمیشه و همیشه باید تخمه جلوش باشه
    آخه همه جا میگن ۳۰درصد غذای کاسکو تخمه است و به کاسکو زیاد تخمه ندهید تخمه خیلی چرب است و مشکل کبدی به وجود می اره
    اگه تخمه جلوی کاسکو باشه که دیگه هیچ کنترلی نیست و ۹۰درصد در روز تخمه میخوره
    آقا شهریار و آقا مجتبی در این ایام ماه رمضان برای شما آرزوی خوش و سلامتی از خداوند برای شما دو دوست مهربان دارم که اینقدر با محبت هستید . ممنونم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنده از تشکر میکنم از محبت و لطف شما. خواهشا دیگه پست تشکر نذارید چون طبق قوانین سایت پست تشکر نداریم و فقط سوال و جواب هست البته پیشنهاد و انتقاد هم میتونید بکنید.
      ممنون از توجه شما دوستان گرامی.

      پاسخ
  13. نوید

    میخواستم ی جوجه برزیلی که ۲۵ روز سن دارد رو با دست بزرگ کنم
    و حالا این جوجه برزیلی رو به خانه آوردم
    ولی تا حالا تجربه بزرگ کردن برزیلی رو نداشته ام
    میخواستم بدونم جوجه برزیلی هم بخوبی رام و اهلی میشه البته میدونم که سخنگو خوبی نیستند و من بیشتر جنبه رام بودنش برام خیلی مهمه اینکه خیلی با هام خو بگیره
    یکی از دوستانم که قبلا تجربه این کار رو داره میگفت جوجه برزیلی وقتی بزرگ بشه خیلی گاز میگیره البته از روی کنجکاوی نه از وحشی بودنش مدام گوش و انگشت صاحبش رو گاز میگیره و اذیت میکنه آدمو
    آیا برزیلی برای من که به دنبال یک حیوان با محبت هستم گذشته خوبیه؟
    یا اینکه واقعا وقتی بزرگ شد همه چیز رو گاز میگیره با جویدن سیم برق یا وسایل مشکلی ندارم ولی از اینکه بخواد گوش آدم رو گاز بگیره ناراحت کننده است
    من قبلا طوطی مدن گل داشتم و خیلی با محبت بود و اصلا گوش یا انگشتم رو اشتباهی گاز نمیگرفت شاید سیم برق رو می‌جوید ولی هیچ وقت گوشم رو نمی جوید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      راستشو بخواین طوطی برزیلی مناسب دستی کردن و نگهداری انفرادی نیست و پرندگان فوق العاده عاطفی و اجتماعی هستند و نیاز به جفت دارن. به هر حال اگه قراره دستی بشه باید صبح تا شب یکی کنارش باشه و احساس تنهایی نکنه. به نظر بنده گزینه مناسبی برای نگهداری انفرادی و دستی کردن نیست(باز تصمیم با شماست)
      ضمنا طوطی ها وقتی دستی بشن و به کسی خو بگیرن اون شخص رو گاز محکم نمیگیرن و در حد بازی کردن گاز میگیرن. مگر طرف صاحب پرنده نباشه یا پرنده رو با دست بگیرین یا اذیت بشه یا … که مجبور به گاز محکم بشه و بخواد از خودش دفاع کنه. طوطی برزیلی هم فرقی با بقیه نداره و اونم بیخودی گاز نمیگیره و پرنده با محبتیه. اگه تونستین واسش جفت تهیه کنید و به فکر دستی کردن این پرنده نباشید. همون ملنگو که قبلا داشتین برای دستی کردن خیلی بهتره.

      پاسخ
  14. طلا

    سلام. من برای به حرف آوردن عروس هلندیم چند تا سوال دارم. میتونم اینجا سوالام رو بپرسم؟

    پاسخ
  15. طلا

    عروسم دوماهشه. فقط بلده با جیغ منو صدا بزنه. من مدام اسمشو تکرار میکنم. وقتی باهاش حرف میزنم نگاهمم نمیکنه . چیکارش کنم؟به طور نرمال چقدر طول میکشه یه کلمه. یاد بگیره؟
    میدونم وقتی یه چیزی میگه باید بهش جایزه بدم اما خوب این که هیچی نمیگه جایزه بدم. هفته پیش تو حال خودش بود چندلحظه ای جیرجیر کرد گفتم شاید داره به حرف میاد اما دیگه همونم تکرار نکرد.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببخشید بنده دو تا سوال شما رو ادغام کردم.
      خب اصلا نمیشه زمان دقیقی بریا به حرف اومد طوطی گفت شاید یکیدو هفته و شاید هم هیچ وقت به حرف نیاد ؟؟!!!!
      شما باید با صبر و حوصله رفتار کنید و هیچ زمان طوطی رو مجبور به انجام کاری نکنید.

      پاسخ
  16. طلا

    دوباره سلام. تازگیا وقتی برا عروسم که ۲ماهشه کلمه ها رو تکرا ر میکنم که یاد بگیره تا حرف میزنم سرشو محکم تکون میده. انگار بدش میاد. خب من اسمشو میگم سلام صبح بخیر و اینچیزا. چجوری بگم که براش جذاب باشه؟یه سوال دیگم دارم تاج عروسم فر خورده به سمت بیرون این میتونه نشونه نر بودنش باشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اون حالت تکون دادن سر نشانه بدش اومدن نیست بلکه نشانه علاقه به آموزش و تمرین پرنده و فشار آوردن به خودش جهت تقلید صدا هست و اتفاقا نشانه خوبیه مبارک باشه.
      اون حالت تاج سر هم هیچ ربطی به جنسیت عروس نداره.

      پاسخ
  17. طلا

    سلام. اگه اینطوره که خیلی خوشحال شدم. اما این حرکت سرش رو به پایین و بالا نیستا. محکم به چپ و راسته انگار رو نکش یه چیزیه میخواد بندازه اونور. امروز اصلا باهش حرف نزدم گفتم گردنش درد نگیره یه وقت فقط نازش میکردم. پس خوبه. مرسی.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آره مشکلی نداره نگران نباشید.

      پاسخ
  18. ملکی

    باسلام آیا طوطی ملنگو نر بالغ با سن۲/۵سخنگو میشه؟راسته میگن سخنگویی طوطی ملنگو بالغ%۱است؟راسته میگن طوطی ملنگو بالع فقط%۲۰اهلی میشه؟من عاشق طوطی ملنگو بالغ هستم بنطر شما صحبت کردن یاد میگیره؟چیجوری باهاش کار کنم به تونه صحبت کنه ؟امیدی هست به سخنگوییش؟ آیا سوت زدن یاد میگیره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کلا اون حرفا چرنده خیالتون راحت ؟؟؟!! اصلا در مورد طوطی نمیشه دقیق صحبت کرد حالا چطور همچین نظرات قاطعی بهتون دادن و حتی درصد هم اعلام کردن بنده نمیدونم این اعداد رو از کجا اوردن ؟؟؟!!!
      ببینید طوطی تا طوطی فرق میکنه همینطور که آدم با آدم فرق داره و هرکی یه اخلاق و یه استعدادی داره دقیقا طوطی هم همینطوریه شاید یه ملنگویی استعداد بیشتری داشته باشه و شاید یکی دیگه هیچ استعدادی نداشته باشه.
      ضمنا در مورد طوطی بالغ بستگی بهشرایط نگهداری سالهای قبلش داره که چطور نگهداری شده آیا از انسان میترسه یا نه ؟؟؟!!! و بعد از اون بستگی به استعداد خود پرنده و آخر سر بستگی به شما داره که آیا طوطی شما چیزی یاد بگیره یا خیر ؟؟؟؟!!! پس همه چی نسبیه و حتی میشه گفت شانسیه ولی بهترین حالت اینه که طوطی جوان و زیر یک سال خریداری کنید و بی خیال طوطی سن بالا بشید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *