شناخت و نگهداری طوطی خاکستری (کاسکو)

کاسکوها بدون شک با استعدادترین پرندگان به شمار میرود و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. کاسکویی که درست نگهداری و تربیت شده باشد میتواند به خوبی کلمات را بیان کند و حتی کلمات را درجای خود استفاده کند. شاید این پرنده بین طوطی سانان زیباترین نباشد ولی بدون شک بااستعدادترین طوطی در خانواده طوطی سانان به شمار میرود. در این قسمت سعی شده با کاسکو بیشتر اشنا شویم و روش صحیح نگهداری ان را بیاموزیم

به ادامه متن توجه کنید

شناخت: کاسکو (طوطی خاکستری) با نام علمی Psittacus erithacus در غرب و مرکز آفریقا زندگی می کند. این طوطی دارای دو نژاد کنگو و تیمنه می باشد. نژاد کنگو دارای جثه ای بزرگتر و دارای پرهای دم روشن تری نسبت به تیمنه می باشد. طوطی خاکستری آفریقایی از اکثر طوطی ها بزرگتر می باشد، طول بدن نژاد کنگو ۱۲ تا ۱۴ و نژاد تیمنه حدود ۱۰ اینچ می باشد هر دو نژاد دارای دمهای خیلی کوتاه و قرمز رنگ میباشند که در نژاد تیمه رنگ دم مایل به قهوه ای میباشد و اگر چه نسبت به سایر طوطی ها دارای پر و بال رنگارنگی نیستند اما به واسطه هوش و قدرت سخن گویی بالا بسیار مورد توجه می باشند

طوطی خاکستری در طبیعت بسیار اجتماعی می باشد این پرندگان بدلیل داشتن امنیت بالاتر و همچنین علاقه به همنشینی با سایر همنوعانشان بصورت گله ای زندگی می کنند. این احساس دوستی می تواند در یک پرنده خانگی به دوستی با انسان تبدیل شود به طوریکه پرنده به راحتی عصبانیت یا ناراحتی صاحبش را تشخیص و نسبت به آن عکس العمل نشان دهد وگاهی این روابط به قدری عمیق میشود که تحمل دوری از صاحب خود را حتی یک لحظه نداشته و در صورت بی توجهی باعث افسردگی و عارضه پرکنی میشود که درمان ان کار چندان راحتی نیست.

طوطی خاکستری (کاسکو)

خرید کاسکو: در صورت تصمیم به خرید طوطی خاکستری بهترین گزینه انتخاب طوطیی است که از زمانی که جوجه بوده از مادر جدا شده و توسط یک انسان تغذیه شده است. چنین پرنده ای به راحتی به انسان خو گرفته و به او اعتماد می کند. بسیار کم اتفاق می افتد که آنها نسبت به صاحب جدید خود حالت تهاجمی داشته باشند با این حال دقت کنید که جوجه باید به سنی رسیده باشد که به تنهایی غذا بخورد در غیر اینصورت پرنده برای رفتن به یک محیط جدید خیلی جوان است یک پرنده فروش آگاه هیچگاه چنین پرنده جوانی را نمی فروشد. طوطی خاکستری می تواند یک دوست حیرت انگیز برای صاحبش باشد که می تواند جذابیتهای زیادی برای صاحبش ایجاد کند طوطی و صاحبش می توانند مدتهای زیادی با هم سرگرم باشند اما همانند دیگر حیوانات خانگی، کلید این کار توجه به پرنده است. طوطی خاکستری زمانی طولانی زندگی می کند و می تواند برای صاحبش زندگی شادی را بوجود آورد.

برای خرید طوطی خاکستری به نکات زیر توجه کنید:

۱)خریدار بیتجربه کاسکو بهتر است یک کاسکوی جوان که از جوجگی با انسان بزرگ شده تهیه کند و یا حداقل یک جوجه کاسکو نیمه رام برای نگهداری انتخاب کند

۲)برای تشخیص اینکه کاسکو جوجه است یا بالع بهترین راه رنگ چشمهای کاسکو میباشد که تا قبل از ۴ ماهگی خاکستری تیره و تا حد زیادی مایل به سیاه، از ۴ ماهگی تا ۶ ماهگی خاکستری و از ۶ ماهگی تا ۹ ماهگی از خاکستری روشن به سفید کمرنگ که از خصوصیات کاسکوهای جوان بالغ میباشد است تغیر میکند هر چه سن کاسکو از ۹ ماهگی به بالا رود رنگ چشمها کاملا سفید و کم کم به رنگ زرد و پرتقالی تبدیل میشود

۳)بهتر است در هنگام خرید از یک فرد با تجربه کمک بگیرید و او را باخود به پرنده فروشی ببرید تا به شما در امر خرید کمک کند

۴)از مغازه دار بخواهید درباره گذشته پرنده برای شما توضیح دهد. تابیشتر با پرنده اشنا شوید(البته بعضی از پرنده فروشان وجدان کاری را کنار گذاشته و اطلاعات غلط در اختیار شما قرار میدهند پس هنگام خرید دقت کنید پرنده را از کجا تهیه میکنید)

نکاتی در مورد خرید پرنده سالم

۱)به وضعیت ظاهری پرنده نگاه کنید پرنده سالم حواسش به محیط کاملا جمع بوده به صورت استوار بر روی میله ایستاده و به شما نگاه میکند و ممکن است در صورت اهلی نبودن مبادرت به کشیدن قار قار کند (البته در زمان استراحت پرنده روی یک پا ایستاده و حداقل یکی از چشمها را میبندد که این نشانه بیماری نیست)

۲)فضله پرنده یکی از مواردی است که میتواند در سلامت پرنده به ما کمک کند. فضله پرنده نباید شل و  ابکی باشد و یا رنگ ان از سبز و سفید به رنگ قهوهای یا قرمز در امده باشد (البته در زمان استرس ممکن است پرنده مدفوع ابکی داشته باشد ولی شما به کل فضله های داخال قفس نگاه کنید و تصمیم بگیرید)

۳)پرنده حالتی پف کرده و بیحال نداشته باشد

۴)چشمها کاملا شفاف عاری از هرگونه اب اوردگی و کثیفی در اطراف چشم باشد

۵) پرهای پرنده کاملا سالم و شفاف ،بدون خوردگی یا پرکنی باشد

۶)ناخنها بیش از حد بزرگ و کج و معوج نباشد

۷) منقار پرنده سالم و روی هم قرار داشته باشد و رشد اضافی نداشته باشد

۸)انگشتان پاها کاملا سالم دو تا به جلو  و دو تا به عقب و عاری از پینه یا گوشت اضافی باشد

۹)مقعد پرنده پف کرده یا قرمز رنگ نباشد و حالتی عادی داشته باشد

با رعایت کردن نکات بالا و استفاده از تجربه افراد مجرب میتوان انتظار داشت تا پرنده خریداری شده سالم و سرحال باشد

نکات عمومی در نگهداری کاسکو: بدلیل زندگی اجتماعی، این پرنده به محبت و توجه زیادی نیاز دارد، بی توجهی به حیوان باعث ایجاد افسردگی و اضطراب در این پرنده می گردد. پرنده ای که مورد بی توجهی قرار گرفته اغلب شروع به کندن پرهای خود میکند. این طوطی به صاحبی که برای رابطه با او اشتیاق دارد نیاز دارد، در صورتی که وقت کافی برای گذراندن با این پرنده ندارید از خرید آن صرفنظر کنید. دلیل شهرت این پرنده هوش باور نکردنی آن است، آلکس، طوطی ای که توسط دکتر Irene Pepperberg آموزش داده شده می تواند کارهایی در حد یک کودک چهار ساله از قبیل تشخیص رنگ ، شکل و تعداد اشیا انجام دهد توانایی سخن گوئی این پرنده افسانه ایست. طوطی های خاکستری توانایی یادگیری بیش ازچند صد لغت را دارند همچنین می توانند بسیاری از این لغلات را فهمیده کاملا درست استفاده نمایند علاوه بر این می توانند هر صدائی را که می شنوند از قبیل صدای تلفن یا یک پرنده دیگر و هر نوع صدایی را تقلید کنند.

آموزش دادن به پرنده به واسطه هوش و حس کنجکاوی اش بسیار شیرین است. اگر می خواهید پرنده شما یک عبارت خاص را تکرار نماید ان را به وضوح ادا کنید و موقع آموزش مستقیما به پرنده نگاه کنید به این صورت پرنده می فهد که شما می خواهید او این لغت را تکرار کند. برای اینکه پرنده اسم یک شی مثلا بیسکوئیت را یاد بگیرد آنرا در دستتان بطوری که پرنده آنرا ببیند نگاه دارید سپس کلمه را بوضوح ادا کنید. کلمه را در یک جمله بکار برید مثلا بگوئید دوست داری؟ بعد بیسکوئیت را به او نشان داده و بگوئید بیسکوئیت. اجازه دهید پرنده بفهمد در مورد چه صحبت می کنید. همیشه یک صاحب مسئولیت پذیر باشید، هیچگاه به پرنده لغات اشتباه یاد ندهید، همیشه اسباب بازیهای متنوعی را در اطراف و داخل قفس پرنده قرار دهید تا حوصله حیوان سر نرود، در غیر اینصورت پس از مدتی پرنده مشکلات رفتاری پیدا خواهد نمود. با تغییر دادن اسباب بازیها و بازی کردن با حیوان، پرنده را همیشه فعال نگاه دارید. این پرنده از میوه های تازه ، سبزیجات ،غله ،میوه های مغزدار وبذر گیاهان تغذیه می کند.در صورتی که از غذای آماده استفاده می کنید اطمینان حاصل کنید که این غذا مخصوص طوطی های بزرگ بوده و همچنین غذای خریداری شده تازه باشد. این پرنده می تواند گل کلم ،هویج، اسفناج ،ذرت و تقریبا هر نوع سبزیجاتی را بخورد و اصلا نگران تکه تکه کردن این سبزیجات نباشید آنها دارای منقار بسیار قوی می باشند، اجازه دهید خود پرنده غذایش را تکه تکه کند. در مورد میوه ها هم همینگونه رفتار کنید ،پرنده به راحتی می تواند یک سیب یا پرتقال را تکه کرده و بخورد ، اجازه دهید پرنده از منقار خود استفاده کند بعلاوه با این کار می تواند مدتی سرگرم باشد. دادن غذاهای انسان از قبیل نان به پرنده ایرادی ندارد ولی دقت کنید که پرنده نباید غذاهایی از قبیل شکر،روغن حیوانی ، شکلات ، کافئین و نمک بخورد. طوطی خاکستری اصلا پرنده کوچکی نیست هرچند دم بلندی مثل یک ماکائو(آرا) ندارد اما به یک قفس نیاز دارد که بتواند بالهای خود را از هم باز کند و همچنین از دیواره آن بالا رود. میله ای که در قفس برای نشستن پرنده تعبیه می شود باید حد اقل دارای قطر یک سانتیمتر باشد تا پرتده به راحتی بر آن بنشیند. بخاطر داشته باشید که این پرنده یک طوطی بزرگ است و طوطی ها جویدن را دوست دارند این بدین معنی است که اگر قفس پرنده را نزدیک یک کار شیک چوبی یا پارچه ای قرار دهید پرنده نسبتا سریع آنرا از بین می برد. این خطای پرنده نیست جویدن جزئی از وجود این پرنده است. طوطی های خاکستری حدود ۴۰ تا ۶۰ سال زندگی می کنند. این طوطی پرنده سالمی است و بسیار کم بیمار می شود شایع ترین بیماری این پرنده پر کنی می باشد که به یک بیماری جسمی یا روانی دلالت می کند. این بیماری زمانی آشکار میشود که پرنده بصورت جدی شروع به کندن پرهای خود می کند حتی می تواند نقاطی از بدنش را کاملا بی پر کند. طوطی های خاکستری تنها پرندگانی نیستند که مبتلا به این بیماری می شوند ولی به هر حال یکی از پرندگانی هستند که به این بیماری دچار می شوند. اگر پرنده شما این رفتار را از خود نشان داد به سرعت به یک دامپزشک مراجعه کنید تا در صورتی که پرنده مشکل جسمانی داشته باشد تشخیص داده شود. بیماریهای جسمانی می تواند شامل یک بیماری انگلی،یک آلرژی غذایی یا کمبود مواد غذایی باشد در صورتی که هیچکدام از علائم بیماری جسمی وجود نداشته باشد احتمالا پرنده به یک بیماری روحی دچار شده است که از دلایل اصلی آن می توان ترس یا تنهایی را نام برد

حمام دادن کاسکو: در طبیعت کاسکوها زیر باران دوش می گیرند و اگر نیاز به حمام گرفتن داشته باشند و مدتی باران نباریده باشد، معمولاً لب رودخانه ها آب تنی می کنند. کاسکوها پس از آب تنی، چندین بار بدن خود را با شدت تکان می دهند و بال می زنند تا مقدار زیادی از آب بدنشان به اطراف پاشیده شود و سپس به کمک منقار خود مشغول پَر آرایی می شوند. کاسکو نیز مانند پرندگان دیگر می تواند سر خودش را از طرف چپ و راست تا ۱۸۰ درجه بچرخاند. بنابراین در هنگام خشک کردن بدن و پَر آرایی، به راحتی می تواند تمام سطح بدنش را با منقارش آبگیری و خشک کند و نسبت به آراستن پرهای خود اقدام کند.

در انتهای دنبالچه کاسکو یک غده مولد چربی وجود دارد که کاسکو با منقارش از آن غده، چربی می گیرد و تمام پرهایش را چرب و درخشنده می کند. چربی مالیده شده به پرها به همراه چربی طبیعی پوست، به علت قرار داشتن در معرض هوا و دمای بدن، دایماً در حال خشک شدن و تغییر ماهیت است. کاسکو در هر روز حدود یک سوم اوقات خود را مشغول خاراندن نقاط مختلف پوست و شوره برداری از آن می کند و متعاقب چند دقیقه خاراندن، تکان شدیدی به بدن خود می دهد و به این ترتیب، چربی های خشک شده و پوسته های کَنده شده از بدنش جدا می شود. این ذرات به قدری سبک است که تا مدتی در هوا معلق می ماند. کاسکو متعاقب هر بار خاراندن بدن و تکان دادن خود، مجدداً از غده چربی انتهای بدنش، چربی می گیرد و چربی تازه را به پرهای خود می مالد و آن ها را درخشان و تازه می کند. این عمل کاسکو، در واقع رعایت نظافت و بهداشت طبیعی پوست و پرها است که باعث تمیز و درخشنده ماندن پرها و پوست بدن کاسکو می شود و به این عمل پَر آرایی گفته می شود.

وقتی از کاسکو در خانه نگهداری شود، با دور افتادن از محیط طبیعت و محروم شدن از حمام گرفتن در زیر باران یا احتمالاً در کنار آب های جاری، شما بایست هفته ای یک بار در زمستان و دوبار در تابستان کاسکو را حمام دهید تا پرهایش همواره حالت شادابی، لطافت و درخشندگی را حفظ کند.

برای حمام دادن کاسکو، هر فرد ممکن است شیوه خاصی را اعمال کند و این کار قاعده خاصی ندارد. فقط باید مراقب بود که به کاسکو آسیب نرسد، سرما نخورد و دچار استرس نشود.

حمام دادن کاسکو در اولین بار: قفس کاسکوی خود را به آرامی به داخل حمام ببرید. دوش سیار را برداشته و کمی اب به نزدیک قفس و سینی کف بریزید سعی نکنید به صورت ناگهانی یا غافلگیرانه اب را به سمت کاسکو بپاشید

کاسکوی شما ممکن است  در چند نوبت اول، مانند بچه ها از حمام گرفتن خوشش نیاید و ممکن است مقاومتی از کم تا شدید در مقابل ریخته شدن آب به بدنش نشان دهد. اما اغلب کاسکوها  به زودی به حمام گرفتن عادت می کنند. به ویژه اگر سعی کنید آرامش کاسکو حفظ شود و اعتمادش نسبت به شما جلب شود. همین طور که شما مشغول به آب ریختن به سینی و قفس هستید، کاسکو شما بیشتر آماده ریخته شدن آب روی خودش میشود. در نوبت های اول که کاسکو عادت به حمام گرفتن ندارد، فقط به پاشیدن آب ولرم روی بال ها، پشت و پرهای آن اکتفا کنید. آب را ملایم به بدن کاسکو بپاشید و از دست زدن به بدن یا تلاش برای ریختن آب به زیر بال های کاسکو خودداری کنید. اگر کاسکو زیاد بی تابی می کند، حمام دادن را هر چه زودتر به اتمام برسانید؛ یعنی فقط ظرف ۲۰ ثانیه مقداری آب به تمام نقاط بدن به جز سر کاسکو بپاشید. سپس برحسب شرایط هوا از لحاظ میران گرمی و سردی، اجازه دهید کاسکو خودش را خشک کند(قرار دادن کاسکو در زیر تابش نور همراه با داشتن سایه بسیار مناسب است)

کاسکوی شما در هر نوبت که حمام داده می شود، از نوبت قبل کمتر بی تابی می کند و به تدریج از حمام گرفتن لذت می برد و کار شما بسیار آسان و لذت بخش می شود. البته در خصوص حمام گرفتن نیز رفتار کاسکوها یکسان نیست، ولی بیشتر آن ها پس از مدتی به خوبی از حمام گرفتن لذت می برند و خودشان را در اختیار شما قرار می دهند. در صورتی که پرنده اهلی باشد و به شما اجازه دست زدن به پرهایش را بدهد بهتراست زیر بالها و زیر دم را هم به بالا گرفته و اب بپاشید

نکته: باید به خاطر داشته باشید که حمام دادن کاسکوی وحشی باعث می شود که طول مدت اهلی شدن آن کمتر شود و با صاحب خود زودتر صمیمی شود. در خصوص حمام دادن کاسکوهای وحشی به نکات زیر توجه کنید:

۱) کاسکویی که برای اولین بار به خانه ای وارد می شود (خانۀ اولین صاحب)، وحشی محسوب می شود. این کاسکو تا این زمان هیچ تجربه ای از حمام گرفتن ندارد.

۲) کاسکو را پس از وارد کردن به منزل خود، تا مدت ۳ هفته حمام ندهید تا در خانه شما آرامش بگیرد و اعتمادش نسبت به شما جلب شود.

۳) در پایان هفته سوم، آن را به حمام ببرید و پس از نظافت قفسش، به آرامی و به مدت بسیار کوتاه دوش آب ولرم را (به جز سرش)، به طرف بدنش بگیرد. کاسکو در این هنگام قار می کشد. برای جلوگیری از به هیچان درآمدن کاسکو، در سه نوبت اول حمام دادن، هر ۱۵ ثانیه به مدت ۵ ثانیه آب روی کاسکو بپاشید و سه بار پاشیدن آب روی نقاط مختلف بدن کاسکو را تکرار کنید. یا یکبار به مدت حدود ۲۰ ثانیه به آن آب بپاشید و حمام دادن را تکرار کنید. پس از عادت کردن کاسکو به حمام گرفتن، بی تابی آن تمام می شود و شما می توانید مدت بیشتری آب به بدن کاسکوی وحشی بپاشید. همچنین در هر زمان که کاسکو در مقابل پاشیدن پرفشار آب به بدنش بی تابی نکند، می توانید  آب را به فشار مناسب (فشاری که کاسکو را ناراحت نکند)، به بدن کاسکو بپاشید.

نکته: برای خشک شدن کاسکو بهتر است این کار به صورت طبیعی توسط خود طوطی انجام شود بهتر است شرایط ان را با هوای محیط (نه سرد و نه گرم محیا سازید) در صورت لرزیدن کاسکو و شرایط اب و هوایی بد میتوانید کاسکو را با سشوار خشک کنید ولی باز هم تاکید میکنم بهتر است پرنده خودش پرهایش را خشک کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

474 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی خاکستری (کاسکو)

  1. عرفان

    سلام و خسته نباشید خدمتتون.
    حدودا ۵ روز هست که یه جوجه کاسکو وحشی خریدم و حدودا ۱ سالش هست و تقریبا ۲ روز هست که میتونم نزدیکش بشم و بهش با دست غذا بدم اما کاسکو غذا رو از دستم میگیره و بعدش اون رو پرت میکنه اما بعد از مدتی خودش میره و اون رو میخوره. و همچنین بعضی وقتا که بهش نزدیک میشم قار میکشه اما بعضی وقتا نه .
    آیا این ۲ مورد طبیعی هستن؟ و چقدر طول میکشه تا این رفتار هارو ترک کنه و انجامشون نده و بهترین راه برای درست کردن این رفتار ها چی هست؟؟
    لطفا زود پاسخ بدین‌.ممنون

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام بله طبیعیه چون تازه وارده تا همین جاشم خیییلی خوب راه اومده و شاید اون چیزی ک دوس نداره رو رو بهش میدین و اونهم گشنش نیست و میندازه و بهترین زمان بعد از عادت کردن به محیط جدید و شما و خانوادتون هست
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      در ۵ روز خیلی خوب پیش رفته و شما خیلی خیلی و بیش از حد عجله دارید در صورتیکه باید یکی دو هفته و حتی بیشتر به پرنده اجازه بدین به محیط جدید عادت کنه و ترسش بریزه و بعد آموزش رو شروع کنید و نه از همون روز اول.
      ضمنا هیچ زمان برای طوطی از گرسنگی دادن و زور استفاده نکنید.

      پاسخ
      1. عرفان

        ممنون.اما بعضی ها میگن که به طوطی گرسنگی بدی راحت دستی میشه و بعضی ها هم نظر شما رو میگن . الان نمیدونم که وقتی خواستم به طوطی آموزش بدم،از کدوم روش استفاده کنم بهتر جواب میده

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          چرند گفتن برای طوطی خونگی و طوطی خودتون هرگز و هرگز نباید از گرسنگی دادن و زور استفاده کنید چون اون طوطی اهلی و صمیمی که شما میخواهید نمیشه این کارها رو برای فروش و طوطی غریبه میتونید انجام بدین و نه طوطی خودتون تازه همون هم روش انسانی و عقلانی نیست. اگر صبر داشته باشید زمان میبره ولی طوطی با میل و علاقه خودش طرف شما میاد و باهاتون دوست میشه ولی زورکی ازتون متنفره و به اجبار با شما کنار میاد حالا خودتون ببینید فرق این دو روش چقدر زیاد هست و تو رفتار طوطی چقدر تاثیر داره.

          پاسخ
  2. علیرضا

    سلام
    امروز کاسکوی من از روی دستم پرید خورد تو در و دیوار بعد دیدیم که یه بالش انگار درد میکنه انداختدش البته تکونش میده موقعی که بالش رو میده عقب ولی مشخصه که مشکل داره
    چکارش باید بکنم بالش شکسته؟
    ببرمش دامپزشک یا خودش خوب میشه

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام
      باید ببنید ک چطور ضزبهدخورده اگه خیییلی شدید بود و باعث رد رفاگی یا شکستکی شده ک باید ببرید دام پزشکی تا درمان بشه اما اگر ضربه انچنانی نبوده خودش خوب میشه ولی بهتره دامپزشک هم یه معاینه ای بکنه قربان شماMAHDI

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      حتما قبل از اینکه پرنده رو بیرون از قفس رها کنید باید پرهاش رو کوتاه کنید تا این مشکلات پیش نیاد.
      خب بهتره یک روز صبر کنید شاید فردا بهتر شد و اگر دیدین خوب نشده باید به دامپزشک نشون بدین.

      پاسخ
  3. عرفان

    سلام. ببخشید که زیاد سوال میکنم
    توی بعضی جاها نوشته که اگه کاسکو رو ببرم حمام زود تر اهلی میشه،اما یه جا نوشته بود که میتونه تاثیر منفی بگذاره و حتی دیر تر هم اهلی بشه.کدوم یک از این گفته ها درست هست؟و آیا من میتونم که کاسکو خودم رو ببرم حمام؟ (حدودا ۳ هفته هست که خریدمش)
    اگه امکانش هست میشه برای حمامدکردن کاسکو، من رو راهنمایی کنین؟
    ممنون

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام
      به نظرم هر دو این حرفا درسته زمانی ک شما پرنده رو به زور میبری حمام وبه هش استرس وارد میشه خب از شما میترسه طبیعیه ک دیر اهلی شه
      اما زمانی ک پرنده کاملا اهلی بردن حمام مشکلی ایجاد نمیکنه بهتره ک با اب پاش یک یا دو پیس به هش اب بپاشی اون خودشو تمیز میکنه
      قربان شما MAHDI

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خب اولی که به کل چرنده و حمام دادن چه ربطی به زودتر اهلی شدن داره ؟؟؟!!
      اما بقیش رو که دوست خوبم توضیح دادن خدمتتون و البته بهتره بخش حمام دادن طوطی رو هم مطالعه بفرمایید.
      https://www.onlypet.ir/post-901/%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C/

      پاسخ
  4. علیرضا

    سلام
    کاسکوی من یه بار دیشب یه بار هم امروز صبح انگار خمیازه کشید بعد مثل موقعی که از غذا خوشش نیومده سرش رو تکون داد و بعد یه تیکه خیلی کوچیک غذای آورد رو زبونش
    رفتارش عادیه یا مریض شده

    پاسخ
  5. احسان

    سلــــــــــــــــــــــام???
    تصمیم به خرید یه جوجه کاسکو کردم و تغذیش رو با سرلاک به جلو ببرم لطفا درمورد نگهداری جوجه کاسکو اگه نکته خاصی داره بگید راستی یه طوطی ملنگو هم دارم با اون سازگاری خواهد داشت؟ یه عروسک خوب یا سرگرمی هم میخام برا طوطیم چجوری میتونم ؟؟چون جدیدا حوصلش زود سرمیره

    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب به نظرم جوجه سرلاکی تهیه نکنید چون ریسک مرگ و میر داره و بهتره جوجه ای رو تهیه کنید که خودش دون خور باشه.
      با ملنگو هم خیر و ممکنه درگیر بشن. مخصوصا اینکه ملنگو یه مدت در خونه نگهداری شده و حضور پرنده دیگه رو ممکنه تحمل نکنه مگر در قفس مجزا نگهداری بشن و وقتی خودتون هستید با کنترل کامل ازاد بشن.
      از چوب های تازه که از محیط بکر جمع اوری شده استفاده کنید تا پرنده بجوه و مشغول بشه. بهتر از عروسک و اینجور چیزاست.

      پاسخ
  6. احسان

    اره اما بنظرم جوجه های کاسکو نژاد داری که قیمت شون اندازه دونخور معمولی هاست اگه یک درصد زنده بمونه خیلی سود داره اره میدونم با ملنگو نمیشه بحث مدت خونگی بودن هم نیست چون دوتا مرغ عشق داشتم تا اینو گرفتم اونا تخم گذاشتن این انقد زد به قفسشون که دیگ رو تخمشون نمیخابیدن ـــــــــــ

    چوب هم پیدا نکردم باید دوباره عروسک چوبی بخرم چون خودش داشت اما نخ هاشو که بین چوب ها بود کند راستی منظور از کاسکو حلقه ای چیه؟
    نژادهای موجود در ایران چه نام دارند؟؟
    ممنون ازتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کاسکو حلقه ای که نمیدونم چیه ولی کاسکوهایی هستن که حلقه پا هستن و به نوعی این حلقه شناسنامه پرنده محسوب میشه و قیمت بسیار بالاتری دارن.

      پاسخ
      1. احسان

        اره منظورم حلقه پا بود
        راستی میگن چند وقت یکبار برای درست کار کردن چینه دان طوطی ها باید از خاک رس قرمز استفاده کرد و در رژیم غذایی طوطی ها از طیف وسیعی از میوه های سمی و غیرسمی استوایی استفاده کرد تااز ویتامین های مختلفی بهره مند بشن حالا اگه رعایت نکنم ممکنه باعث کم شدن طول عمر طوطیم بشه؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          والا میوه سمی دیگه خیلی عجیبه. خب اگه میوه سمی باشه که پرندتون رو دچار مشکل میکنه. خاک هم بله برای هضم غذا برای پرنده ها مفیده.
          شما از میوه جات، ذرت تازه، انواع دانه ها و جوانه دانه ها، سپیا و …. استفاده کنید هیچ مشکلی پیش نمیاد

          پاسخ
  7. شیما

    سلام سوالی داشتم ممنون میشم جوابم روبدید
    من ب تازگی یک طوطی خاکستری دم قرمز خریدم،مدت ۳روز هست،خصوصیات طوطی سالم روخوندم همه ی ویژگی هاش درست بود سالم هست جنب وجوشش هم خوبه البته اکثراساکت وارومبه طور صحیح نشسته اما سروصدای انچنانی نداره یعنی زیاد قارنمیکشه داخل مغازه هم ک بود نسبت ب چندتا طوطی دیگ که خیلی قارمیکشیدن ارومتربود وهرازگاهی قارمیکشید خونه هم ک اوردیمش چندباری قارکشید اما الان اروم شده فقط نزدیک قفسش ک میشیم قارمیکشه البته به شوهرم تقریبا عادت کرده ووقتی شوهرم پیشش میره زیادقارنمیکشه اما به من هنوز یکم حساسه وقارمیکشه. اما درکل درطول شبانه روز دوسه باری بیشتر صدانمیده وارومه اما بازی میکنه توی قفسش.میخاستم بدونم راهنماییم کنیم ایا طوطی سالمی خریدم؟؟ اینکه زیاد سرو صدانداره وارومه مشکل خاصی هست یانه؟؟ خیلی اخه نگران هوش و صحبت کردنشم میترسم اشتباه انتخاب کرده باشیم اخه یه جا خوندم این طوطی هادونوع هستند کونگو وتیمنه ونوع تیمنه تیره ترهستو هوش وقدرت صحبت کردنشون بیشتره مال من خاکستری روشن هست.ایا درسته این موضوع؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید تاخیالم راحت بشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله سالمه و کاسکو زمانی که میترسه و ارامش نداره و میخواد از خودش دفاع کنه قار میزنه و به صورت طبیعی نباید قار بکشه.
      تفاوت چندانی در سخنگوییشون وجود نداره. شما هم نوع دم قرمز رو خریدید و بهترین استعداد رو داره. فقط باید جوان باشه. حداقل چشم طوسی تا بشه روش کار کرد. اگه سنش زیاد باشه نمیشه امید زیادی روی سخنگوییش داشت. تشخیص سن کاسکو رو جستجو و مطالعه کنید.

      پاسخ
  8. سردار

    با سلام، کف پاى کاسکوى من پوستش رفته و یه حالت پوست پوست شده و صورتى. وقتى دست میزنم بهش درد نداره و پاشو نمیکشه عقب ولى رفتن پوست کف پاش نگرانم کرده. به نظر شما ممکنه به خاطر چى باشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از نوع میله نشیمنگاه هست و مخصوصا اگر میله پلاستیکی استفاده کرده باشید این اتفاق زیاد میوفته و بهتره از میله نشیمنگاه چوبی استفاده کنید ضمنا جنس میله هرچی باشه اگر نظافت رو رعایت نکنید باز همینطوری میشه.

      پاسخ
      1. سردار

        میلهء چوبیه و همیشه تمیز است، براى همین واسم نگران کننده است که چرا اینجورى شده. ?

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          میتونید با استفاده از یه پماد انتی باکتریال پاشو چرب کنید. میله نشیمن هم اگه زبری داره یا باریکه تعویضش کنید. در رژیم غذایی پرنده هم از کلسیوم و ویتامین ها استفاده کنید. (میشه با انواع میوه ها و سبزیجات و سپیا تامین بشه).

          پاسخ
  9. سردار

    پماد آنتى باکتریال مثل چى؟ جنتامایسین یا تتراسایکلین؟ پمادى که به پاش بمالم رو نمیخوره؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از پماد چشمی تتراسیکلین استفاده کنید و به مقدار کمی به پاش بزنید اگر کم استفاده کنید مشکلی نداره.
      البته میله نشیمنگاه رو هم با پنبه الکلی ضد عفونی کنید بد نیست.

      پاسخ
  10. محبوب

    سلام کاسکو من ۴ ساله هس و روی دست نمیاد البته یه ساله که دارمش و تلاشی نکردم که روی دست بیاد الان که تصمیم گرفتم با یه دستم تخمه بدم سرش رو میاره جلو که نازش کنم هر کار کردم فایده نداره البته تخمه رو هم میگیره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب این که خیلی عالیه که اجازه میده نوازشش کنید، غذا هم از دستتون میگیره و تقریبا دستی هست. تنها کافیه چند مرتبه روی دستتون و شونتون بشینه تا ترسش کامل از شما بریزه و به شما عادت کنه. برای اینکار ساعدتون رو جلوش بگیرید و با غذا ترغیبش کنید که بیاد روی دستتون.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آقا شهریار توضیح دادن خدمتتون فقط اضافه کنم قرار نیست کاسکو داخل قفس بیاد روی دست شما (مگر اینکه خیلی عادت کرده باشه ) باید ابتدا از قفس بیاد بیرون و به محیط عادت کنه و بعدا سعی کنید اون رو بیارید روی دست و یا ساعد دستتون .

      پاسخ
  11. شايان

    سلام میخواستم ببینم کاسکو میتونه مثل پرنده های دیگه تو گلوش ذخیره کنه بعدا بخوره؟چون کاسکو من کل تخمه هاشو میخوره بعدا هی نوکش میجونبه میخواستم ببینم طبیعیه یا نه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر ذخیره سازگی غذا در هیچ پرنده ای نداریم شاید منظورتون چینه دان پرنده باشه که اون هم برای ذخیره سایزی غذا نیست و کارش چیز دیگه ای هست.
      اما اینکه منقارش رو به هم بسابه طبیعیه و داره بازی میکنه و البته بهتره سرگرم باشه و تنهاش نذارید چون از افسردگی و تنهایی هم میتونه باشه و باید همه شرایط رو بررسی کنید و ندید و با این توضیحات کم نمیشه نظر کاملی داد اما اگر گاهی این کار رو بکنه موردی نداره.

      پاسخ
  12. شايان

    سلام چند وقت پیش یه کبوتر تو بالکن خونه لونه کرده بود بعدم رفت اما الان کاسکو من از این مگس های کبوتر که بهش مگس سگی(پزودلینشیا ?) میگن گرفته یدونس ولی هر کاری کردم نتونستم بگیرمش راه نابود کردنش چیه؟داره اذیت میشه کاسکو یهو از جا میپره انگار گاز میگیرتش

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب کاسکو رو که بیارید داخل منزل و دلیلی نداره دائم در بالکن باشه. اگه مکس یا حشره ای چیزی هم داره و پرنده رو اذیت میکنه یه سری اسپری مخصوص ضد پارازیت و حشرات هست که مخصوص پرندگانه و میتونید از داروخانه دامپزشکی یا برخی پرنده فروشی ها تهیه کنید و استفاده کنید تا راحت بشه.

      پاسخ
  13. شايان

    کاسکو که داخله نمیدونم از کجا این مگس رو گرفته اسم اسپری چیز خواصی هست؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اون مگس اومده داخل منزل و وارد بدن کاسکو شده .
      اسپری های مختلفی هست اما حتما باید با نظر دامپزشک مصرف کنید.

      پاسخ
  14. MohammadAminD22

    سلام ، من چهار هفته است که کاسکو خریدم سنش هم فکر کنم یازده ماه باشه زیاد قار نمیزنه وقتی من برم جلوی قفس قار نمیزنه ولی اگه پدرم بره قار میزنه میزاره به نوکش دست بزنم و روی دستم هم میاد البته اگه خودش بخواد اگه من بخوام روی دستم نمیاد هر وقت خواست ، سوت می زنه و پاش رو میاره بالا و میگه منو دور بده. مشکل من اینکه نمی زاره به جای دیگه از بدنش دست بزنم یا نازش کنم یا سرش رو بخارنم. چند بار خواستم زورکی نازش کنم منو غاز گرفت تنبیش کردم بعد با من قهر کرد مجبور شدم یک هفته فقط غذاش رو عوض کنم و بهش برسم تا دوباره دوست بشه جدیداً هم صدای سوت منو تقلید می کرد خواستم نازش کنم دوباره غاز گرفت و دوباره تنبیش کردم الان من چی کار کنم که بتونم نازش کنم نمیزاره نازش کنم از وقتی تنبیش کردم خیلی کم سوت می زنه ناراحت شده اگه میشه کمک کنید تا بدونم چی کار کنم. ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب همه چی طبیعیه و نباید به بدنش دست بزنید و خیلی از طوطی ها علاقه ای ندارن که به پشت و بدنشون دست بزنید.
      تنبه کردن هم برای طوطی معنی نداره و بدتر از شما فراری میشه و میترسه.
      طوطی شما الان مشکلی نداره و همه چی طبیعی هست و فقط شما با دستکاری کردنش اون رو میترسونید

      پاسخ
  15. MohammadAminD22

    ببخشید یک سوال دیگه کاسکو من کی به حرف میاد البته با در نظر گرفتن شیوه ای که من به کار برده بودم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همه چی نسبی هست و نمیشه اینطوری دقیق جواب داد شاید همین امروز حرف بزنه و شاید هم چند ماه و یا سال زمان ببره.
      بستگی به استعداد پرنده و مدت زمانی داره که شما براش وقت میذارید و اموزشش میدین شرایط نگهداری و ….

      پاسخ
  16. MohammadAminD22

    به نظر شما من چه نوع شیوه ای رو پیش بگیرم بهتره تا زود تر حرف بزنه
    چه ساعتی به هش آموزش بدم بهتره؟
    و یک سوال دیگه از کجا بفهمم هوشش چقدره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      مطلب زیر رو مطالعه کنید در مورد سخنگویی و اموزش طوطی هست. اگه سوالی داشتید در همون قسمت که مرتبط به سوالتون هست بپرسید.
      https://www.onlypet.ir/post-1108/%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B3%D8%AE%D9%86%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%88/

      پاسخ
  17. سعید

    درود
    ۱ سه هفته میشه که کاسکو حدودا هشت ماهه گرفتم ولی هنوزم موقع تعویض آب و غذا و تمیز کردن سینی زیر قفس قار شدید میکشه و میچسبه به قفس
    ۲ با این حالت ترس ، چه زمانی ببرمش واسه حموم کردن
    سپاس از مهرتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ زمان حمامش نکنید اصلا چه اجباریه حمام کنه یک کاسکو بنده دارم الان نزدیک به ۲۱ساله که دارمش شاید هم بیشتر وقتی خریدمش هفت ماهه بود تا شش ماه اولی که پیش ما بود فقط غار میکشید و فکر کنم یک سال اول اصلا حمامش نکردم چون نمیشد و خیلی وحشی بود اما الان واقعا عضو خانواده ما شده و هم زیاد حرف میزنه و هم کلی شیرین کاری میکنه پس صبر و حوصله داشته باشید بدترین چیز برای طوطی عجله و اجبار هست.
      ضمنا کاسکو هم داشتم که همون هفته دوم اومد روی دستم و خیلی خوب رام شد دیگه بستگی به خود پرنده داره.

      پاسخ
  18. ashkan9227

    خسته نباشید میخواستم کاسکو بخرم چنتا سوال داشتم
    ۱. از جوجگی اگه بخرم بنظرتون اگه بفرستن از تهران به مشهد و حدود ۵۰ روزش باشه مشکلی نداره و احتمال مرگش کمه نه؟
    ۲. قیمت منصفانش چقده ؟ ۲ تومن دارم کافیه؟
    ۳. اگه از ۵۰ روزگی بزرگش کنم سر و صدا داره و گاز هم میگیره تو بزرگیش یا چون با خودم بزرگ میشه گاز نمیگیره؟
    ۴. میگن گاز گرفتنشون خطرناکه و ممکنه انگشت شل بشه و استخوانش بشکنه آیا حقیقت داره؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هرگز موجود زنده رو اینطوری خرید نکنید بلکه خودتون از نزدیک ببینید و خرید کنید.
      قیمت دستم نیست ولی میتونم بگم قیمت ها بسته به همون پرنده متفاوته و البته انصاف فروشنده هم شرطه قبل سال جوجه کاسکو دیدم ۳ تومن به بالا ولی دو تومن هم همون فروشنده داشت.
      ۳ – همه چی بستگی ب هروش آموزش شما و همون پرنده مورد نظر داره بنده توصیه نمیکنم جوجه ۵۰ روزه بخرید چون هم گرونه و هم احتمال تلفات دادن هست یک جوجه زیر یک سال بخرید خوبه مشکلی نداره.
      ۴ – کاملا چرند گفتن. بنده خودم بالای ۲۱ ساله از یک کاسکو نگهداری میکنم و البته انواع دیگری از طوطی رو هم داشتم از اهلی و وحشی و همه چی درسته بترسن و یا اذیتشون کنید و یا حتی خودتون بترسید گازتون میگیرن ولی در این حد که استخوان بشمته و انگشت ول بشه نیست طوطی به شما عادت کنه خیلی کم گاز میگیره و اگر هم بگیره اروم میگیره و زیا دفشار نمیاره وحشی هم باشه نوک بزنه خون میاد ولی در حد شکستن استخوان نیست فقط وقتی وحشی هست صورتتون رو جلوش نبرید و مراقب چشمتون باشید همین تازه اون هم خیلی خیلی نادره نوک به چشم بزنه مثلا نوک زدن به چشم در مرغ مینا خیلی بیشتر از طوطی هست. پس نگران نباشید.

      پاسخ
      1. ashkan9227

        ۳ ماهه بخرم خوبه؟ منظورم اینه که مثل جوجه سرلاکی با ادم اخت میشه؟
        اخه یه ملنگو از ۴۵ روزگی گرفته بودم بع حدود ۶ ماه که شده بود جیق میزدم میومد رو شونم و خلاصه اینطوری بود که کلا با من بود و دوست نداشت تو قفس بره آیا کاسکو هم از ۲ یا ۳ ماهه گی بگیرم اینطوری میشه؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          خوبه. بله اگه با پرنده وقت بذارید و حتی پرنده دستی بزرگ شده باشه که حتما اخت میشه. اصلا پرنده های وحشی هم رو به نحوی میتونید دستی کنید که با شما عادت کنن و موردی نیست. کاسکو هم زیر یکسال بخرید عالیه و پرنده باهوشی هست و با انسان خیلی خوب عادت میکنه.

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *