شناخت و نگهداری طوطی خاکستری (کاسکو)

کاسکوها بدون شک با استعدادترین پرندگان به شمار میرود و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. کاسکویی که درست نگهداری و تربیت شده باشد میتواند به خوبی کلمات را بیان کند و حتی کلمات را درجای خود استفاده کند. شاید این پرنده بین طوطی سانان زیباترین نباشد ولی بدون شک بااستعدادترین طوطی در خانواده طوطی سانان به شمار میرود. در این قسمت سعی شده با کاسکو بیشتر اشنا شویم و روش صحیح نگهداری ان را بیاموزیم

به ادامه متن توجه کنید

شناخت: کاسکو (طوطی خاکستری) با نام علمی Psittacus erithacus در غرب و مرکز آفریقا زندگی می کند. این طوطی دارای دو نژاد کنگو و تیمنه می باشد. نژاد کنگو دارای جثه ای بزرگتر و دارای پرهای دم روشن تری نسبت به تیمنه می باشد. طوطی خاکستری آفریقایی از اکثر طوطی ها بزرگتر می باشد، طول بدن نژاد کنگو ۱۲ تا ۱۴ و نژاد تیمنه حدود ۱۰ اینچ می باشد هر دو نژاد دارای دمهای خیلی کوتاه و قرمز رنگ میباشند که در نژاد تیمه رنگ دم مایل به قهوه ای میباشد و اگر چه نسبت به سایر طوطی ها دارای پر و بال رنگارنگی نیستند اما به واسطه هوش و قدرت سخن گویی بالا بسیار مورد توجه می باشند

طوطی خاکستری در طبیعت بسیار اجتماعی می باشد این پرندگان بدلیل داشتن امنیت بالاتر و همچنین علاقه به همنشینی با سایر همنوعانشان بصورت گله ای زندگی می کنند. این احساس دوستی می تواند در یک پرنده خانگی به دوستی با انسان تبدیل شود به طوریکه پرنده به راحتی عصبانیت یا ناراحتی صاحبش را تشخیص و نسبت به آن عکس العمل نشان دهد وگاهی این روابط به قدری عمیق میشود که تحمل دوری از صاحب خود را حتی یک لحظه نداشته و در صورت بی توجهی باعث افسردگی و عارضه پرکنی میشود که درمان ان کار چندان راحتی نیست.

طوطی خاکستری (کاسکو)

خرید کاسکو: در صورت تصمیم به خرید طوطی خاکستری بهترین گزینه انتخاب طوطیی است که از زمانی که جوجه بوده از مادر جدا شده و توسط یک انسان تغذیه شده است. چنین پرنده ای به راحتی به انسان خو گرفته و به او اعتماد می کند. بسیار کم اتفاق می افتد که آنها نسبت به صاحب جدید خود حالت تهاجمی داشته باشند با این حال دقت کنید که جوجه باید به سنی رسیده باشد که به تنهایی غذا بخورد در غیر اینصورت پرنده برای رفتن به یک محیط جدید خیلی جوان است یک پرنده فروش آگاه هیچگاه چنین پرنده جوانی را نمی فروشد. طوطی خاکستری می تواند یک دوست حیرت انگیز برای صاحبش باشد که می تواند جذابیتهای زیادی برای صاحبش ایجاد کند طوطی و صاحبش می توانند مدتهای زیادی با هم سرگرم باشند اما همانند دیگر حیوانات خانگی، کلید این کار توجه به پرنده است. طوطی خاکستری زمانی طولانی زندگی می کند و می تواند برای صاحبش زندگی شادی را بوجود آورد.

برای خرید طوطی خاکستری به نکات زیر توجه کنید:

۱)خریدار بیتجربه کاسکو بهتر است یک کاسکوی جوان که از جوجگی با انسان بزرگ شده تهیه کند و یا حداقل یک جوجه کاسکو نیمه رام برای نگهداری انتخاب کند

۲)برای تشخیص اینکه کاسکو جوجه است یا بالع بهترین راه رنگ چشمهای کاسکو میباشد که تا قبل از ۴ ماهگی خاکستری تیره و تا حد زیادی مایل به سیاه، از ۴ ماهگی تا ۶ ماهگی خاکستری و از ۶ ماهگی تا ۹ ماهگی از خاکستری روشن به سفید کمرنگ که از خصوصیات کاسکوهای جوان بالغ میباشد است تغیر میکند هر چه سن کاسکو از ۹ ماهگی به بالا رود رنگ چشمها کاملا سفید و کم کم به رنگ زرد و پرتقالی تبدیل میشود

۳)بهتر است در هنگام خرید از یک فرد با تجربه کمک بگیرید و او را باخود به پرنده فروشی ببرید تا به شما در امر خرید کمک کند

۴)از مغازه دار بخواهید درباره گذشته پرنده برای شما توضیح دهد. تابیشتر با پرنده اشنا شوید(البته بعضی از پرنده فروشان وجدان کاری را کنار گذاشته و اطلاعات غلط در اختیار شما قرار میدهند پس هنگام خرید دقت کنید پرنده را از کجا تهیه میکنید)

نکاتی در مورد خرید پرنده سالم

۱)به وضعیت ظاهری پرنده نگاه کنید پرنده سالم حواسش به محیط کاملا جمع بوده به صورت استوار بر روی میله ایستاده و به شما نگاه میکند و ممکن است در صورت اهلی نبودن مبادرت به کشیدن قار قار کند (البته در زمان استراحت پرنده روی یک پا ایستاده و حداقل یکی از چشمها را میبندد که این نشانه بیماری نیست)

۲)فضله پرنده یکی از مواردی است که میتواند در سلامت پرنده به ما کمک کند. فضله پرنده نباید شل و  ابکی باشد و یا رنگ ان از سبز و سفید به رنگ قهوهای یا قرمز در امده باشد (البته در زمان استرس ممکن است پرنده مدفوع ابکی داشته باشد ولی شما به کل فضله های داخال قفس نگاه کنید و تصمیم بگیرید)

۳)پرنده حالتی پف کرده و بیحال نداشته باشد

۴)چشمها کاملا شفاف عاری از هرگونه اب اوردگی و کثیفی در اطراف چشم باشد

۵) پرهای پرنده کاملا سالم و شفاف ،بدون خوردگی یا پرکنی باشد

۶)ناخنها بیش از حد بزرگ و کج و معوج نباشد

۷) منقار پرنده سالم و روی هم قرار داشته باشد و رشد اضافی نداشته باشد

۸)انگشتان پاها کاملا سالم دو تا به جلو  و دو تا به عقب و عاری از پینه یا گوشت اضافی باشد

۹)مقعد پرنده پف کرده یا قرمز رنگ نباشد و حالتی عادی داشته باشد

با رعایت کردن نکات بالا و استفاده از تجربه افراد مجرب میتوان انتظار داشت تا پرنده خریداری شده سالم و سرحال باشد

نکات عمومی در نگهداری کاسکو: بدلیل زندگی اجتماعی، این پرنده به محبت و توجه زیادی نیاز دارد، بی توجهی به حیوان باعث ایجاد افسردگی و اضطراب در این پرنده می گردد. پرنده ای که مورد بی توجهی قرار گرفته اغلب شروع به کندن پرهای خود میکند. این طوطی به صاحبی که برای رابطه با او اشتیاق دارد نیاز دارد، در صورتی که وقت کافی برای گذراندن با این پرنده ندارید از خرید آن صرفنظر کنید. دلیل شهرت این پرنده هوش باور نکردنی آن است، آلکس، طوطی ای که توسط دکتر Irene Pepperberg آموزش داده شده می تواند کارهایی در حد یک کودک چهار ساله از قبیل تشخیص رنگ ، شکل و تعداد اشیا انجام دهد توانایی سخن گوئی این پرنده افسانه ایست. طوطی های خاکستری توانایی یادگیری بیش ازچند صد لغت را دارند همچنین می توانند بسیاری از این لغلات را فهمیده کاملا درست استفاده نمایند علاوه بر این می توانند هر صدائی را که می شنوند از قبیل صدای تلفن یا یک پرنده دیگر و هر نوع صدایی را تقلید کنند.

آموزش دادن به پرنده به واسطه هوش و حس کنجکاوی اش بسیار شیرین است. اگر می خواهید پرنده شما یک عبارت خاص را تکرار نماید ان را به وضوح ادا کنید و موقع آموزش مستقیما به پرنده نگاه کنید به این صورت پرنده می فهد که شما می خواهید او این لغت را تکرار کند. برای اینکه پرنده اسم یک شی مثلا بیسکوئیت را یاد بگیرد آنرا در دستتان بطوری که پرنده آنرا ببیند نگاه دارید سپس کلمه را بوضوح ادا کنید. کلمه را در یک جمله بکار برید مثلا بگوئید دوست داری؟ بعد بیسکوئیت را به او نشان داده و بگوئید بیسکوئیت. اجازه دهید پرنده بفهمد در مورد چه صحبت می کنید. همیشه یک صاحب مسئولیت پذیر باشید، هیچگاه به پرنده لغات اشتباه یاد ندهید، همیشه اسباب بازیهای متنوعی را در اطراف و داخل قفس پرنده قرار دهید تا حوصله حیوان سر نرود، در غیر اینصورت پس از مدتی پرنده مشکلات رفتاری پیدا خواهد نمود. با تغییر دادن اسباب بازیها و بازی کردن با حیوان، پرنده را همیشه فعال نگاه دارید. این پرنده از میوه های تازه ، سبزیجات ،غله ،میوه های مغزدار وبذر گیاهان تغذیه می کند.در صورتی که از غذای آماده استفاده می کنید اطمینان حاصل کنید که این غذا مخصوص طوطی های بزرگ بوده و همچنین غذای خریداری شده تازه باشد. این پرنده می تواند گل کلم ،هویج، اسفناج ،ذرت و تقریبا هر نوع سبزیجاتی را بخورد و اصلا نگران تکه تکه کردن این سبزیجات نباشید آنها دارای منقار بسیار قوی می باشند، اجازه دهید خود پرنده غذایش را تکه تکه کند. در مورد میوه ها هم همینگونه رفتار کنید ،پرنده به راحتی می تواند یک سیب یا پرتقال را تکه کرده و بخورد ، اجازه دهید پرنده از منقار خود استفاده کند بعلاوه با این کار می تواند مدتی سرگرم باشد. دادن غذاهای انسان از قبیل نان به پرنده ایرادی ندارد ولی دقت کنید که پرنده نباید غذاهایی از قبیل شکر،روغن حیوانی ، شکلات ، کافئین و نمک بخورد. طوطی خاکستری اصلا پرنده کوچکی نیست هرچند دم بلندی مثل یک ماکائو(آرا) ندارد اما به یک قفس نیاز دارد که بتواند بالهای خود را از هم باز کند و همچنین از دیواره آن بالا رود. میله ای که در قفس برای نشستن پرنده تعبیه می شود باید حد اقل دارای قطر یک سانتیمتر باشد تا پرتده به راحتی بر آن بنشیند. بخاطر داشته باشید که این پرنده یک طوطی بزرگ است و طوطی ها جویدن را دوست دارند این بدین معنی است که اگر قفس پرنده را نزدیک یک کار شیک چوبی یا پارچه ای قرار دهید پرنده نسبتا سریع آنرا از بین می برد. این خطای پرنده نیست جویدن جزئی از وجود این پرنده است. طوطی های خاکستری حدود ۴۰ تا ۶۰ سال زندگی می کنند. این طوطی پرنده سالمی است و بسیار کم بیمار می شود شایع ترین بیماری این پرنده پر کنی می باشد که به یک بیماری جسمی یا روانی دلالت می کند. این بیماری زمانی آشکار میشود که پرنده بصورت جدی شروع به کندن پرهای خود می کند حتی می تواند نقاطی از بدنش را کاملا بی پر کند. طوطی های خاکستری تنها پرندگانی نیستند که مبتلا به این بیماری می شوند ولی به هر حال یکی از پرندگانی هستند که به این بیماری دچار می شوند. اگر پرنده شما این رفتار را از خود نشان داد به سرعت به یک دامپزشک مراجعه کنید تا در صورتی که پرنده مشکل جسمانی داشته باشد تشخیص داده شود. بیماریهای جسمانی می تواند شامل یک بیماری انگلی،یک آلرژی غذایی یا کمبود مواد غذایی باشد در صورتی که هیچکدام از علائم بیماری جسمی وجود نداشته باشد احتمالا پرنده به یک بیماری روحی دچار شده است که از دلایل اصلی آن می توان ترس یا تنهایی را نام برد

حمام دادن کاسکو: در طبیعت کاسکوها زیر باران دوش می گیرند و اگر نیاز به حمام گرفتن داشته باشند و مدتی باران نباریده باشد، معمولاً لب رودخانه ها آب تنی می کنند. کاسکوها پس از آب تنی، چندین بار بدن خود را با شدت تکان می دهند و بال می زنند تا مقدار زیادی از آب بدنشان به اطراف پاشیده شود و سپس به کمک منقار خود مشغول پَر آرایی می شوند. کاسکو نیز مانند پرندگان دیگر می تواند سر خودش را از طرف چپ و راست تا ۱۸۰ درجه بچرخاند. بنابراین در هنگام خشک کردن بدن و پَر آرایی، به راحتی می تواند تمام سطح بدنش را با منقارش آبگیری و خشک کند و نسبت به آراستن پرهای خود اقدام کند.

در انتهای دنبالچه کاسکو یک غده مولد چربی وجود دارد که کاسکو با منقارش از آن غده، چربی می گیرد و تمام پرهایش را چرب و درخشنده می کند. چربی مالیده شده به پرها به همراه چربی طبیعی پوست، به علت قرار داشتن در معرض هوا و دمای بدن، دایماً در حال خشک شدن و تغییر ماهیت است. کاسکو در هر روز حدود یک سوم اوقات خود را مشغول خاراندن نقاط مختلف پوست و شوره برداری از آن می کند و متعاقب چند دقیقه خاراندن، تکان شدیدی به بدن خود می دهد و به این ترتیب، چربی های خشک شده و پوسته های کَنده شده از بدنش جدا می شود. این ذرات به قدری سبک است که تا مدتی در هوا معلق می ماند. کاسکو متعاقب هر بار خاراندن بدن و تکان دادن خود، مجدداً از غده چربی انتهای بدنش، چربی می گیرد و چربی تازه را به پرهای خود می مالد و آن ها را درخشان و تازه می کند. این عمل کاسکو، در واقع رعایت نظافت و بهداشت طبیعی پوست و پرها است که باعث تمیز و درخشنده ماندن پرها و پوست بدن کاسکو می شود و به این عمل پَر آرایی گفته می شود.

وقتی از کاسکو در خانه نگهداری شود، با دور افتادن از محیط طبیعت و محروم شدن از حمام گرفتن در زیر باران یا احتمالاً در کنار آب های جاری، شما بایست هفته ای یک بار در زمستان و دوبار در تابستان کاسکو را حمام دهید تا پرهایش همواره حالت شادابی، لطافت و درخشندگی را حفظ کند.

برای حمام دادن کاسکو، هر فرد ممکن است شیوه خاصی را اعمال کند و این کار قاعده خاصی ندارد. فقط باید مراقب بود که به کاسکو آسیب نرسد، سرما نخورد و دچار استرس نشود.

حمام دادن کاسکو در اولین بار: قفس کاسکوی خود را به آرامی به داخل حمام ببرید. دوش سیار را برداشته و کمی اب به نزدیک قفس و سینی کف بریزید سعی نکنید به صورت ناگهانی یا غافلگیرانه اب را به سمت کاسکو بپاشید

کاسکوی شما ممکن است  در چند نوبت اول، مانند بچه ها از حمام گرفتن خوشش نیاید و ممکن است مقاومتی از کم تا شدید در مقابل ریخته شدن آب به بدنش نشان دهد. اما اغلب کاسکوها  به زودی به حمام گرفتن عادت می کنند. به ویژه اگر سعی کنید آرامش کاسکو حفظ شود و اعتمادش نسبت به شما جلب شود. همین طور که شما مشغول به آب ریختن به سینی و قفس هستید، کاسکو شما بیشتر آماده ریخته شدن آب روی خودش میشود. در نوبت های اول که کاسکو عادت به حمام گرفتن ندارد، فقط به پاشیدن آب ولرم روی بال ها، پشت و پرهای آن اکتفا کنید. آب را ملایم به بدن کاسکو بپاشید و از دست زدن به بدن یا تلاش برای ریختن آب به زیر بال های کاسکو خودداری کنید. اگر کاسکو زیاد بی تابی می کند، حمام دادن را هر چه زودتر به اتمام برسانید؛ یعنی فقط ظرف ۲۰ ثانیه مقداری آب به تمام نقاط بدن به جز سر کاسکو بپاشید. سپس برحسب شرایط هوا از لحاظ میران گرمی و سردی، اجازه دهید کاسکو خودش را خشک کند(قرار دادن کاسکو در زیر تابش نور همراه با داشتن سایه بسیار مناسب است)

کاسکوی شما در هر نوبت که حمام داده می شود، از نوبت قبل کمتر بی تابی می کند و به تدریج از حمام گرفتن لذت می برد و کار شما بسیار آسان و لذت بخش می شود. البته در خصوص حمام گرفتن نیز رفتار کاسکوها یکسان نیست، ولی بیشتر آن ها پس از مدتی به خوبی از حمام گرفتن لذت می برند و خودشان را در اختیار شما قرار می دهند. در صورتی که پرنده اهلی باشد و به شما اجازه دست زدن به پرهایش را بدهد بهتراست زیر بالها و زیر دم را هم به بالا گرفته و اب بپاشید

نکته: باید به خاطر داشته باشید که حمام دادن کاسکوی وحشی باعث می شود که طول مدت اهلی شدن آن کمتر شود و با صاحب خود زودتر صمیمی شود. در خصوص حمام دادن کاسکوهای وحشی به نکات زیر توجه کنید:

۱) کاسکویی که برای اولین بار به خانه ای وارد می شود (خانۀ اولین صاحب)، وحشی محسوب می شود. این کاسکو تا این زمان هیچ تجربه ای از حمام گرفتن ندارد.

۲) کاسکو را پس از وارد کردن به منزل خود، تا مدت ۳ هفته حمام ندهید تا در خانه شما آرامش بگیرد و اعتمادش نسبت به شما جلب شود.

۳) در پایان هفته سوم، آن را به حمام ببرید و پس از نظافت قفسش، به آرامی و به مدت بسیار کوتاه دوش آب ولرم را (به جز سرش)، به طرف بدنش بگیرد. کاسکو در این هنگام قار می کشد. برای جلوگیری از به هیچان درآمدن کاسکو، در سه نوبت اول حمام دادن، هر ۱۵ ثانیه به مدت ۵ ثانیه آب روی کاسکو بپاشید و سه بار پاشیدن آب روی نقاط مختلف بدن کاسکو را تکرار کنید. یا یکبار به مدت حدود ۲۰ ثانیه به آن آب بپاشید و حمام دادن را تکرار کنید. پس از عادت کردن کاسکو به حمام گرفتن، بی تابی آن تمام می شود و شما می توانید مدت بیشتری آب به بدن کاسکوی وحشی بپاشید. همچنین در هر زمان که کاسکو در مقابل پاشیدن پرفشار آب به بدنش بی تابی نکند، می توانید  آب را به فشار مناسب (فشاری که کاسکو را ناراحت نکند)، به بدن کاسکو بپاشید.

نکته: برای خشک شدن کاسکو بهتر است این کار به صورت طبیعی توسط خود طوطی انجام شود بهتر است شرایط ان را با هوای محیط (نه سرد و نه گرم محیا سازید) در صورت لرزیدن کاسکو و شرایط اب و هوایی بد میتوانید کاسکو را با سشوار خشک کنید ولی باز هم تاکید میکنم بهتر است پرنده خودش پرهایش را خشک کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

474 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی خاکستری (کاسکو)

  1. سعید

    سلام اقا شهریار عذر میخوام این همه سوال میپرسم من تازه واردم و از طوطی هیچی نمیدونم ب نظر شما کاسکو بخرم یا شا طوطی. همین چند وقت پیش جوجه سرلاکی ملنگو خریدم اول سرما خورد بعدش صداش گرفت و مرد نمیخوام این بار این اتفاق واسم بیفته ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      عمر اینها دست من و شما نیست که بگیم چی بخرید و چی نخرید شما باید طبق علاقه و بودجه خودتون خرید کنید.
      باز منتظر نظر آقا شهریار نیز باشید.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اقا مجتبی توضیح دادن خدمتتون و ببینید سلیقه خودتون چی هست و چقدر میخواین هزینه کنید. قیمت کاسکو چندین برابر بیشتر از قیمت شاه طوطی هست. خب اگه میتونید هزینه کنید مطمئنا کاسکو گزینه جذابتریه.
      در مورد بیماری و مرگ و میر هم فرقی نداره و اگه بهداشت محیط پرنده و کلا شرایط مناسب زیستی حیوان خانگیتون رو فراهم نکنید هم مریض میشن و هم از دستشون میدین. بهترم هست جوجه سرلاکی نخرید و جوجه دون خور شده تهیه کنید.
      موفق باشید

      پاسخ
  2. سردار

    سلام آقا شهریار و آقا مجتبى. میخواستم بپرسم عادت تخمه خوردن کاسکو رو چجورى میشه از سرش انداخت؟ کاسکوى من غذاى اصلیش تخمه است کنارش سیب و ذرت و هویج و … هم میخوره اما خیلى کم. بیشتر تخمه میخوره، هم تخمه آفتابگردون معمولى و هم تخمهء قهوه اى بهش میدم ولى نمیخوام زیاد تخمه بخوره چون شنیدم خوب نیست. چجورى عادت غذاییش رو عوض کنم که اذیت نشه؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      از اون سوالا بودا ؟!!!
      مگه عادته؟ غذا خوردن پرنده که عیبی نداره. خواستید نخوره نذارید جلوش. البته به نظر من هیچ عیبی نداره و تخمه غذای اصلی طوطی در اسارته. اونو نخوره پس چی بخوره؟. با میوه که نمیتونه زنده بمونه.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنده هم با نظر آقا شهریار موافقم و تخمه آفتاب گردان غذای اصلی طوطی های بزرگ جثه در قفس هست. ولی خب در کنارش باید تنوع غذایی هم داشته باشه و اصلا هم تخمه براش مضر نیست.

      پاسخ
  3. سعید

    سلام وقت بخیر اقا شهریار و اقا مجتبی
    ب نظر شما کاسکو چشم دودی خوبه واسه خرید حدود قیمتش چند هست کاسکو چشم دودی سنش چقده؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آره خیلی خوبه تقریبا هفت ماه و یا کمتر سن داره و بسیار عالیه اما قیمت بالایی داره و چون قیمت ها متفاوته نمیشه قیمت دقیق داد حدودا از یک میلیون و پانصد به بالا.

      پاسخ
  4. سعید

    سلام ب همه ممنون از راهنماییهاتون من کاسکو خریدم خیلی خوبه فقط ی سوال من اینو جطور یادش بدم نماز خون بشه و جمله و شعر بخونه همین ممنون میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مبارکتون باشه نباید عجله کنید باید اول صبر کنید ترسش بریزه و بعد به محیط جدید عادت کنه و بعدا چند تا کلمه آسون یاد بگیره مثل سلام – بابا – صبح بخیر -شب بخیر و کم کم باهاش تمرین کنید چیزهای سخت تری بگهاز الان که هرچی تمرین هم بکنه الکی وقتتون رو از بین بردینباید قدم به قدم پیش برید حداقل ۱۵ – ۲۰ کلمه یاد گرفت بگه بعد صلوات – آیه و سوره یادش بدین همینطوری یک مرتبه نمیشه شاید یکی دو سال زمان ببره تا حمد و سوره رو یاد بگیره.

      پاسخ
  5. سارا

    سلام خسته نباشید
    من میخوام کاسکو بخرم حدودا دو سالشه صاحب پرنده گفت کاسکوم حتی واکسن زده و هفتاد تومن پام دراومده
    اینو که گفت من واقعا ترسیدم بعضیا میگن امپول واسه طوطی حکم مرگ رو داره البته نا گفته نمونه کاسکو سرحاله و پرهاش مرتبه اگه میشه راهنماییم کنید ایا واکسنی که زده مشکلی واسه طوطی ایجاد نمیکنه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه دیگه اینجوری هم نیست. کاسکویی که واکسن زده و سرحاله که دیگه قرار نیست یهو به خاطر واکسن بیفته و بمیره. اگر قرار بود مشکلی واسش پیش بیاد همون زمانی که واکسن زده بود پیش میومد. الان که مدتی گذشته دیگه اون واکسن پرنده رو تهدید نمیکنه.

      پاسخ
  6. سارا

    خسته نباشید ممنون از پاسخگویی یه دنیا تشکر
    من کاسکو رو دیروز خریدم صاحبش گفته دو کلمه حرف میزنه ولی از وقتی که اوردمش خیلی اروم بود بعد از چند دقیقه شروع کرد به تخمه خوردن صبح هم شروع کرد صوت کشیدن ولی مدام تو قفس تند تند میچرخید یه لحظه در قفس رو باز کردم وقتی خواستم ببندم اونو هل میداد که بیاد بیرون به نظر شما با اینکه هنوز چهل هشت ساعت نگذشته از جابه جایش من میتونم اونو بیارم بیرون؟ شبا موقع خواب کاور بکشم رو قفس یا نیازی نیست؟ این کاسکو مدام با ناخون پاهاش ور میره یعنی ممکنه بخاطر اینه که ناخونش بیش از حد رشد کرده؟ چون تو عکسی که دیدم رنگ چشاش به سفیدی میزد وقتی از نزدیک دیدمش رنگ چشماش کرمیه روشنه فکر میکنم بیشتر از سه چهار سال سن داشته باشه ممنون میشم راهنمایی کنید راستی قفسش مدل ۱۰۳۳اس و کوچیکه یه قفس بزرگتر خریدم که بالای قفس هم پایه واسه نشستن داره من چه موقع اونو توی قفس جدید جابه جا کنم اسباب بازی هم خارج از قفس گذاشتم تا باهاش اشنا بشه چون صاحب قبلی کاسکو گفت اکثرا تنها بود و هیچ اسباب بازی نداشته توروخدا ببخشید اینقدر طولانی شد خواستم همه سوالارو بپرسم که مدام اذیتتون نکنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      مشکلی نیست. اگه به شما عادت کرده و قبلا هم از قفس بیرون میومده میتونید شما هم بیاریدش بیرون. کاور هم مشکلی نیست و میتونید استفاده کنید، البته محیط تاریک باشه دیگه دلیلی نداره کاور روی قفس بکشید.
      خیر. ناخنش رو نگاه کنید مشخص میشه بلنده یا نیست.
      از صاحب قبلی پرنده سوال کنید که به چه صورت پرنده رو نگهداری میکرده و چه عادتی داشته و شما هم حداقل در ابتدا همون روال رو طی کنید تا کامل به شما و محیط عادت کنه و بعد هر کاری خواستید انجام بدید.

      پاسخ
  7. نسرين

    سلام. یه سوال داشتم ازتون. منقار پایین کاسکو جایى که منقار بالا و پایین به هم میرسه ممکنه خود به خود بشکنه؟ چیز سفتى نخورده ولى یه جورى شده انگار شکسته لبه اش. ?

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله. ممکنه ضربه بخوره یا بر اثر شکستن دانه های سخت و سست بودن منقار(بر اثر کمبود کلسیوم) بشکنه.

      پاسخ
  8. سارا

    سلام
    من بازم مزاحم شدم
    کاسکوی که خریدم به سیب خیلی علاقه داره پرتقال هم همینطور این میوه ها رو در هفته چند بار بدم؟ روزانه بهش سیب بدم مشکلی نداره؟
    صاحب قبلی کاسکو تو این سه چهار ماهی که این طوطی رو داشت اصلا اونو نبرده حمام امروز بردمش کمی ترسیده بود همش به سقف قفس چسبیده بود سعی کردم خیلی خیلی زود حمام دادنش رو تمام کنم ولی هرچی روی بالش اب میریختم از بس چرب بود فقط و فقط پاهاش و اخر دمش کمی خیس شد
    چون پش پنجره بود اکثرا صدای گنجشک درمیاره یا سوت میزنه تنها فقط یک کلمه ی نامفهموم تو گلویی شبیه سلام و بابا رو میگه البته چون صاحب قبلیش فقط با نوار بهش اموزش میداد اینطور نامفهوم و با صدای کلفت سلام رو تکرار میکنه به نظر شما رو در رو باهاش تمرین کنم به حرف میاد؟ جلوی ما اصلا حرف نمیزنه مگر اینکه تنها باشه من صداش رو میشنوم میام پیشش ولی بعد ساکت فقط نگام میکنه
    راستی رابطه اش با پسرا بهتره برادرم که بهش سلام میکنه پاش رو به عنوان دست دادن میاره جلو ولی با من اصلا اینطور نیست فقط از دستم گاهی غذا میگیره و میره عقب امکان داره رابطه اش با من خوب بشه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      مشکلی نداره. سیب رو میتونید روزانه هم به پرنده بدید. میوه های تر و اب دار رو هر روز به پرنده ندید و یک در میون بدید که پرنده اسهال نشه.
      پرنده رو هم به اجبار به حمام نبرید. با یه اسپری اب پاش پرنده رو حمام بدید.
      این پرنده هم هنوز کامل به محیط و شما عادت نکرده. مطمئنا رو در رو با پرنده کار کنید و بتونید با پرنده ارتباط برقرار کنید خیلی بهتره و ممکنم هست یه چیزایی رو یاد بگیره.
      بله، رابطش با تمام افرادی که با پرنده در ارتباطن خوب میشه ولی خب یه نفر رو به عنوان همدم برای خودش انتخاب میکنه و رابطه عمیق تری با اون فرد برقرار میکنه.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله این پرنده بالای ۵ – ۶ سال سن داره.
      ضمنا در مورد حمام قرار نیست پر پرنده کامل خیس بشه و اون چربی پر که فرمودین طبیعیه.

      پاسخ
  9. علی

    با سلام
    من قبلا طوطی ملنگو سرنگی داشتم و درست رامش کردم (بر اساس همین سایت)که متاسفانه در قسمت آبشو باز کرد و. فرار کرد حالا می خوام کاسکو بگیرم چون شنیدم وفاداریش بیشترو کلی درباره اون تحقیق کردم و با در نظر نگرفتن قیافش بهترین طوطی حالا من یه سری سوال دارم خدمتتون:
    کاسکوی چند ماهه خوبه حدودا؟قیمتش اگه میشه بگید البته, حدودا چقدر؟آیا قفس حدودا ۳۰×۴۰×۴۰کافی براش؟و یه سوال دیگه که من شنیدم یه سری اسپری هست که هرجا بزنی پرنده دیگه هیچ وقت اونجا فضله نمیندازه درسته ؟اگه اره از کجا باید تهیه کنم؟
    مرسی?

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      حداقل سرلاکی نباشه و خودش دون بخوره. حالا شش هفت ماهه بخرید دیگه از هر نظر خیالتون راحته و ریسک مرگ و میرش کمه. قیمت هم بالای یک و هفتصد هشتصد هست.
      قفستون خیلی کوچیکه.
      من چنین اسپری ای ندیدم.

      پاسخ
  10. Blackshadow

    سلام
    ممنون از سایته خوبتون و وقتی که برای پاسخگویی به سوالات دوستان میزارین
    میخاستم ببینم بهترین سن برای خرید کاسکو چیه و چجوری این سنرو تشخیص بدم
    ینی اگه ۱ساله خوبه دقیقا چجوری مطمعن بشم که ۱سالشه
    قیمتشم اگه بگید ممنون میشم
    البته میدونم هر جا یه قیمته ها ولی یه قیمت کلی اگه بدید ممنون میشم نژاد تیمنه و کنگو

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بهترین سن که نداریم و نمیشه گفت چه سنی دقیقا خوبه. ولی خب کاسکوهای جوان زیر یکسال و بالای شش ماه عالین. از روی رنگ چشم و پوست دور چشم و پاها و پر و ته دم و اینجور موارد. در اینترنت جستجو کنید کلی مطلب در مورد تشخیص سن کاسکو به دست میارین و بنده همونا رو مجددا تکرار نمیکنم.
      قیمت هم دقیق نداریم ولی بالای یک و شیصد هفتصد باید هزینه کنید.

      پاسخ
  11. نسرين

    سلام، کاسکوم پر کن شده، تو رو خدا کمکم کنید چیکارش کنم؟؟ بهش توجه میکنم اسباب بازى هم داره ولى سه چهار روزه میره سراغ پرهاى سینه اش و اونارو میکنه. تقریباً پرهاى روى سینه اش تُنک شده. اسپرى پرکنى هم براش زدم ولى بازم میکنه، خیلى ناراحتم، تو رو خدا بگید چیکار کنم؟؟؟

    پاسخ
  12. سردار

    سلام، پرریزى کاسکو زمان خاصى داره؟ الان وقت پر ریزى هست؟ دو سه روزه پرهاى کوچولوى طوسى رنگى از کاسکوم میریزه، شبیه پرهاى روى بالشه، کنده شده نیست پر کامله. این پرریزیه؟؟ چرا؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      کاسکو یکدفعه و مثلا مثل قناری پریزی نمیکنه که بره تو لک ولی خب در فصل گرما و تابستان بیشتر پریزی داره و همه پرنده ها پریزی میکنن و پرهای کهنه رو تازه میکنن. مشکلی نیست. از مولتی ویتامین و جوانه دانه ها استفاده کنید تا پرهای سالم و پر جلا رشد کنه. به پرنده هم ابتنی بدید.

      پاسخ
  13. علیرضا

    سلام چند وقتیه کاسکوم فضله اش رو می خوره. این موضوع خیلی ناراحتم کرده. توی فضله اش غذای هضم نشده نیست و طبیعیه غذاشم تنوع داره و از میوه و سبزیجات تا مغزا فقط تفاوتی که توی خوراکش بوجود اومده صبحا تا ظهر غذا نمیخوره و تخمه هم دیگه زیاد نمیخوره بیشتر هم از عصر به بعد میره سراغ فضله

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      املاح بدنش کم شده و حتما باید کف دریا و خاک تمیز ( کلوخ ) جلوش بذارید تا بخوره ضمنا هر هفته یک ۲۴ ساعت باید در ظرف آبخوریش مولتی ویتامین مخصوص پرندگان بریزید حتما از دامپزشکی الکترولیت مخصوص پرندگان تهیه کنید و طبق دستور بهش بدین تا املاح بدنش تکمیل بشه.
      ذرت تازه و یا دانه ذرت آب پز و حتی کنسرو ذرت بهش بدین و نخود و لوبیا رو بذارید خیس بخوره و یا آب پز کنید بهش بدین. استخوان ران مرغ پخته شده و بدون روغن یک وعده در هفته بهش بدین .
      کاری کنید فضله پرنده در دسترسش نباشه تا این عادت از سرش بره.

      پاسخ
  14. علیرضا

    ممنون از راهنماییتون اون مشکل حل شد شکر خدا حالا چند وقتیه این کاسکوی ما به خودش حمله می کنه! ! مثلا از سقف قفس آویزون میشه با یه پا بعد سعی میکنه اون یکی پاشو بگیره و غر میزنه یا وقتی میرم ظرف آب یا غذاشو بردارم پرای گردنشو باد میکنه با یه صدایی مثل هف هف حمله میکنه.
    حدودا ۶-۷ ماهه که خریدیمش و اولش وحشی بود ولی الان تقریبا خوب شده چند کلمه ای یاد گرفته ولی تا حالا از قفس بیرون نیاوردیمش به خاطر اینکه بالاش کوتاه نشده چون وحشی بود نمی تونستیم جایی ببریمش.
    میتونه به خاطر زیادی تو قفس موندن باشه؟ یا تنهایی چون فقط وقتی جلوش میشینم از این کارا می کنه شایدم از من خوشش نمیاد!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب همه چی طبیعیه و دوست داره بیشتر بازی کنه و حوصلش سر رفته و این حرکاتش به همین دلیل بیشتر در کنارش باشید و یا پرهاش رو کوتاه کنید و روزی یکی دو ساعت از قفس بیاد بیرون البته دقت کنید سر ساعت خاصی بیرون نیاد و خیلی هم بیرون آزاد نباشه چون عادت میکنه و دیگه سخته بره داخل قفس ولی با این حال حتما بیارش بیرون گناه داره تازه بیرون بیاد شیرین تر میشه و حال میکنی باهاش.

      پاسخ
  15. رضوان

    سلام. بخشیید من یک کاسکو دارم در حدود دوساله خریدم .فکر کنم سنش چهار .پنج سال داشته باشه .ولی هیچ حرفی نمی زنه روزها اول که خریدم جیغ یا سوت می زد ولی الان مدتی هست اصلا جیغ و صوت نمی زنه حتی صبح زود تا هر زمانی که پارچه رو از روی قفس بر نداریم هیچ عکس‌العملی از خودش نشون نمی ده همیشه ساکت هست .الان یک مدتی هم هیچی نمی خوره .قبلا تخمه بآدم پسته می خورد گاهی هم ذرت تازه .ولی الان خیلی خوراکش کم شده خیلی هم لاغر شده پر ریزی هم داره البته پرها کرک ازش زیاد ریخته میشه چکار کنم اشتها خوب بشه و میوه و سبزی جات رو همون قبل هم نمی خورد .ممنون می شم بهم بگین چکار کنم که مثل قبل سر حال باشه و آیا به حرف می آید .و در مورد کم شدن اشتها ش به همه چیز چکار کنم ..

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      یا افسردگی گرفته یا از یه بیماری انگلی رنج میبره. بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا اگه بیماری انگلی داره درمان بشه. اگه هم افسردگی گرفته بهتره وقت بیشتری واسش بذارید یا جفت واسش تهیه کنید یا اگه توانایی نگهداریشو ندارید ردش کنید. با توجه به سنش هم احتمالش کمه چیزی یاد بگیره.

      پاسخ
  16. رضا

    سلام
    خرید کاسکو به عنوان اولین تجربه در چه سنی مناسبه؟
    آیا تمام کاسکو ها(ابته رام و دستی شده)حرف میزنند یا ممکنه بعضی ها هیچوقت هیچی نگن؟
    آیا ۵ساعت دوری از صاحبش رو تحمل میکنه یا دپرس میشه؟(دیگران باشن فقط صاحبش نباشه)

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      فرق نداره تجربه اولتونه یا ….. کاسکو شش هفت ماهه برای نگهداری و بزرگ کردن و دستی شدن و سخنگو شدن و …. مناسبه.
      هیچ تضمینی در سخنگو شدنشون وجود نداره.
      چند ساعت دوری از صاحب مشکلی رو به وجود نمیاره و پرنده عادت میکنه و تشخیص میده کی صاحبش میره و کی میاد و ….. مخصوصا اگه افراد دیگه خانواده کنارش باشه دیگه مشکلی نیست

      پاسخ
  17. ناشناس

    من یک کاسکوی یک ساله رو حدود ۲ ماه و نیم میشه که خریدم قفس مناسب داره حمامش به موقعه تغذیه مناشب میوه سبزیجات اجیل خام تخمه تازه و…. رو هم داره
    باهاشم حرف میزنم و وقت میزارم
    حرف های زیادی میزنه اما واضح نیست باید حدس زد که چی میگه با اینکه اصولی کلماتو بهش اموزش دادم میخوام بدونم به مرور زمان لهن صداش باز میشه و واضح میشه؟
    سوال بعدی اینکه هنوز اهلی و رام نشده که بزاره دستش بزنم در حدی شده غذارو از دستم میگیره همه چیو میگیره اما تخمه رو نمیگیره
    کرک هاشم روزانه حدود مثلا ۱۰ عدد کرک میکنه از خودش پر هم ممکنه در هفته یه دونه اونم گاهی اوقات ازش بیافته یا بکنه
    نظر کلیتون رو میخوام بدونم ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همه چی طبیعیه و تازه دارید دو سه ماه روش کار میکنید کمکم خوب میشه و قشنگ حرف میزنه.
      برای دستی شدنش هم کمی صبور باشید.
      پر ریزی در این حد طبیعیه ولی پر کنی خیر حتی یک پر رو هم نباید خودش به زور بکنه یه وقتی داره پرهاش رو تمیز میکنه بله کرک و پر میریزه و با نوکش میگیره ولی به زور نباید پر رو بکنه و نباید پرها خونی باشه.
      بنظربنده در این مدت کم خیلی هم خوب پیشرفت کرده فقط شما نباید عجلهکنید ونباید دست کاریش کنید وباید سرگرمش کنید تا پر کن نشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *