روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار پرندگان (طوطی ، قناری)

در این بخش  روش صحیح کوتاه کردن ناخن ها و منقار پرندگان توضیح داده میشود. البته در صورتی که  از چوبهای طبیعی درختان در سایز های مختلف ،برای میله نشیمنگاه استفاده کنیم یا امکان جویدن را مثلا برای طوطی ها محیا کنیم یا تغذیه صحیح را رعایت کنیم و نکات دیگری که در بخشهای مختلف این سایت به ان پرداخته شده را رعایت کنیم کمتر به مشکل بلندی  ناخن ها و منقار دچار میشویم. به هر حال در صورت بلند شدن ناخنها و منقار چاره ای جز کوتاه کردن ان نداریم. در ادامه متن روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار با توضیحات لازم ذکر شده است

به ادامه متن توجه کنید

کوتاه کردن ناخن و نوک پرندگان: کوتاه کردن ناخن ها و جلوی قسمت فوقانی منقار به صورت مرتب انجام نمیگیرد. تمامی قسمت های استخانی بدن نظیر ناخن ها و منقار توسط سلول های خونی ساخته شده و به هنگام رشد سخت میشوند. این قسمتها در ضمن رشدشان  دارای فرسایش نیز میباشد و در اثر اصطکاک کوتاه میشوند و معمولا رشد و فرسایش انان در حد تعادل قرار دارد.

پرندگانی مانند طوطی که از امکانات جویدن برخوردار باشند یا میله نشیمنگاه پرندگانی مانند قناری ، طوطی،مرغ عشق و….. اگر زیاد نازک نباشد به ندرت نیاز به کوتاه کردن منقار یا ناخن نیاز خواهند داشت.

توصیه: برای جلوگیری از بلند شدن ناخن ها بهتر است از چوبهای طبیعی درختان در سایزهای مختلف استفاده کنید و از میله های فلزی یا پلاستیکی داخل قفس یا چوبهای باریک استفاده نکنید و انها را با چوب طبیعی درختان تعویض کنید

توجه: علاوه بر امکان جویدن و میله نشیمنگاه تغذیه نیز در رشد بیش از حد ناخن ها تاثیر بسزایی دارد.

به هر حال درصورتی که امکانات جویدن، میله نشیمنگاه و تغذیه، مناسب باشد کمتر با بلندی ناخن و منقار مواجه میشویم. ولی در صورت بلند شدن این قسمتها چاره ای جز کوتاه کردن ان نداریم

کوتاه کردن ناخن ها: برای کوتاه کردن ناخن ها بهتر است از ناخن گیر استفاده شود،ناخن گیر خوب باید از هر دو طرف ناخن ها را قطع کند تا در پرندگان مسن تر شکستگی ناخن پدید نیاید.

سلول خونی داخل ناخن نباید مجروح گردد. در انواع کوچک با قرار دادن ناخن جلوی نور لامپ ،میتوان سلول های خونی را تشخص داد اما در انواع بزرگ ترباید با دقت و کمی تجربه این کار را انجام داد. برای کوتاه کردن ناخن پرندگان بزرگ بهتر است از شخص دیگری هم کمک بگیرید به اینصورت که یک نفر پرنده را محکم نگه دارد و شخص دوم پای پرنده را گرفته و ناخن ها را کوتاه کند. توجه داشته باشید که همواره کمتر بهتر از بیشتر و اسیب رساندن به پرنده است. در صورتی که با وجود همه احتیاط خونریزی پدید اید میتوان به کمک پنبه کلرید اهن به سرعت جلوی خونریزی را گرفت.

عکس زیر شما را در چکونگی و درست کوتاه کردن ناخن پرنده راهنمایی میکند

کوتاه کردن منقار طوطی ها: کوتاه کردن منقار طوطی ها به ندرت پیش خواهد امد مگر اینکه تغذیه صحیح و وسایل لازم را دراختیار پرنده خود قرار نداده باشید به هر حال قبل از انجام این کار توصیه شخص بنده به شما این است که این کار را به افراد با تجربه و حتی المقدور به دامپزشک واگذار کنید و از کوتاه کردن منقار بدون تجربه جدا خوداری کنید

شکل زیر نحوه کوتاه کردن منقار را نشان میدهد

برگرفته از کتاب هلموت پینتر ترجمه پروفسور علی فرشچی (نقل از onlypet.ir)

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

410 دیدگاه در “روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار پرندگان (طوطی ، قناری)

  1. yalda

    سلام ی طوطی ملنگو خریم ولی ناخن نداره!!!!! ناخنش دوباره رشد میکنه؟؟؟؟ هرچن فقط ی انگشته

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اگه از ته کنده شده و ناخن رو کلا نداره خیر رشد نمیکنه ولی اگه شکسته و از ریشه کنده نشده مجددا رشد میکنه.

      پاسخ
      1. yalda

        خب نداشتن ناخن دلیل خاصی داره؟؟ینی طوطیم مریضه یا چ میدونم هر دلیلی که ناخن نداره

        پاسخ
  2. yalda

    سلام.خب ممنون ولی اصلا ب دلم نمیشینه دیگ این طوطی

    پاسخ
  3. reza

    سلام.
    لطفا عکسش رو آپلود کنید و بفرستید تا حداقل بشه یه جوابی داد.
    موفق‌ باشید.

    پاسخ
  4. علی

    طوطی ملنگوم خورد به دیوار ناخنش شکست ،با امکسسیلین که زدم رو ناخنش خونش بند اومد
    آیا کار دیگه باید براش انجام بدم ؟
    ناخنش دوباره در بلند میشه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر. اگه خونریزی متوقف شده کار خاص دیگه ای نیاز نیست انجام بدید. صبر کنید تا خود به خود ترمیم بشه. ناخن هم از ته کنده نشده باشه دوباره رشد میکنه و جای نگرانی نیست.

      پاسخ
  5. ناهید

    سلام خسته نباشید من مینا دارم چن روزیه صداش خش هش میکنه باخودش انگار حرف میزنه متوجه نمیشم فقط خش خش میکنه به نظرتون میخاد حرف بزنه بعدم یه چیز دیگه خیلی شر و شیطونه نمیزاره ناخوناشو کوتاه کنم چیکارش کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طبیعیه نذاره ناخن هاش رو کوتاه کنید باید در این کار با تجربه باشید و یا کلا دست کاریش نکنید.
      صداش هم به احتمال قوی داره تمرین میکنه حرف بزنه بیشتر باهاش حرف بزنید.

      پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      در مورد شاهین اطلاعی ندارم با این حال ببینید نوکش ممکنه به جایی برخورد کرده و شکسته و اگه شکستگی جزئی باشه یه مرور زمان ترمیم میشه(البته مدت زیادی طول میکشه)
      به هر حال نگهداری از پرنده های شکاری ممنوع هست و شاید نتونید به راحتی با دامپزشکی هماهنگی کنید برای معاینه و درمان با این حال شاید مشورت گرفتن از یه دامپزشک بتونه به شما کمک کنه.

      پاسخ
  6. سمیه

    سلام مرغ مینای من سه ماه داره.. نوک بالاش از نوک پایینش سه میل بلندتره آیا نیاز به کوتاه کردن داره؟ با ناخن گیر باید کوتاه کنم؟ ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ
      1. سمیه

        سنگ پا گذاشتم مرجان دریا هم گذاشتم اصلا سمتشون نمیره..

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          مشکلی نیست کم کم عادت میکنه و استفاده میکنه برای شروع همینطوری هستن.

          پاسخ
  7. احمد

    سلام
    من ناخن قناریم کوتاه کردم و براش قطره شپشک پشت گردن گزاشتم الان دو روزه که خوندنو قطع کرده میشه کمک کنین الان باید چه کار کنم که مثل قبل بشه؟؟ کاملا ساکت شده حتی به ندرت جیغ میشکه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب ترسیده فعلا اصلا دست کاریش نکنید و غذای متنوع بهش بدین چند روزی بگذر خوب میشه.

      پاسخ
  8. احمد

    سلام
    خداروشکر امروز قناری شروع به خوندن کرد ولی چرا زود قطع میکنه ۴ یا۵ ثانیه و بعدش قطع میکنه یکم تو خوندنش مکث میکنه!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی به شرایط داره و ما ندید نمیتونیم نظر درستی بدیم اما کم کم خوب میشه فقط باید مشوق و رقیب داشته باشه حالا یا یک نر دیگه باشه و یا صدای آواز قناری بشنوه.

      پاسخ
  9. احمد

    سلام
    خسته نباشید یک ماه پیش من ازتون درباره قناریم پرسیدم که قناریم بعد از لک داش میخوند بعد یک هفته ریزه خونی و کوتاه بلند یکم هم منظم میخوند و پرهاش هم ضعیف اند زود می افتند.. بعد گفتید که تقویتش بدم با مولتی ویتامین وسبزی جات و….الان پرهاش محکم شدم ولی قناری اصلا میلی به خوندن نداره فقط صبح ها سه یا چهار بار اونم به مده کوتاه میخونه بعد دیگه میلی به خوندن نداره براش اواز قناری میزارم ولی کاملا بی اعتنایی میکنه…نظر شما چیه/؟؟؟!!!

    پاسخ
  10. سیامک

    سلام آقا مجتبی عزیز
    میخواستم بدونم بال و پر عروس هلندی چقدر طول میکشه دوباره رشد کنه و بلند بشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر بالها رو چیده باشید که دیگه رشد نمیکنه و باید صبر کنید تا در زمان پر ریزی این پرها بیوفته و پر جدید جاش در بیاد. اگر هم پر رو کشیده باشید که اصلا توصیه نمیشه تا ۴۵ روز پر کامل میشه.

      پاسخ
  11. امین

    سلام. من یه عروس هلندی دارم امروز ناخنش رو کمی کوتاه کردم و خونریزی کرد… خونریزی رو سریع بند اوردم با پنبه و مقداری روغن شترمرغ که بخاطر ویتامین آ و د خونریزی رو بند میاره…الان کاملا خونریزی بند اومده… پرنده ام ناخنش خوب میشه الان؟؟؟ یا نه؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله کم کم ترمیم میشه. اگه ناخن از ته کنده نشده باشه مشکلی نیست و ترمیم میشه. فقط محل اسیب دیدگی رو هر روز برسی کنید که عفونت نکنه. همین.

      پاسخ
  12. مجید

    سلام وقت بخیر من یه جفت مرغ عشق دارم که تازه گرفتم خیلی باهم نوک به نوک میشن فکر کنم هم دیگرو قبول کردن ولی جفت خوردنشونو ندیدیم شاید ما خابیدنی کارشون کردن وا این که ماده به هیچ وجه به لونش نمیره واینکه خیلی با چرخوفلکش بازی می کنه و حتی شبا اونجا می خوابه ودراز می کشه من دستم به دم نر گیر کرد و تمام دمش کنده شود و نمی خونه ماده قبلیشم مریض شده بود عوضش کردم وبا این ماده خوب هستن واین چیزای که گفتم برای مادی جدیدست .لطفا کمکم کنین که چرا ماده به لونه خودش نمیره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب همینطوری الکی قرار نیست بره داخل لونه هر زمان نزدیک تخم گذاری باشه میره داخل لونه.

      پاسخ
  13. myhero

    سلام قناری من نوکش از کنار ها بلند شده وحالت نافرمی گرفته به طوری که دهنش کج دیده میشه کمی کف دریا هم توقفس گذاشتم ولی به اون نزدیک هم نمیشه فقط نوکش رو میزنه به چوب زیر پاش که اونم هیچ تاثیری نداره چه کار باید بکنم لطفا راهنمایی کنید. تشکر

    پاسخ
    1. ناشناس

      یکم سنگ واسش بذار رو چوب یا چوبشو سیمانی کن یا سنگ پا بزار تو قفس، اگه نوکش خیلی نافرمه باید دامپزشک کوتاه کنه و سوهان بزنه و دیگه قرار نیست با سنگ و چوب و سیمان و …. درست بشه

      پاسخ
  14. ناشناس

    سلام خروس من ناخونش داز شده بود گرفتم وبعد گرفتن ناخون خونریزی شدیدی داره چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تا الان احتمالا خونریزی متوقف شده و دیگه مشکلی نیست، ولی در مواقع کوتاه کردن ناخن هر حیوانی اولا دقت کنید که زیاده روی نکنید و به رگ خونی داخل ناخن اسیب نزنید و همچنین پنبه کلرید اهن هم در اختیار داشته باشید که اگه چنین موردی پیش اومد سریعا جلو خونریزی رو بگیرید.

      پاسخ
  15. ارتین

    سلام من یک مینا دارم ۴سالش هست و نمیزاره بگیرمش که ناخنش رو بگیرم چه کار کنم آیا از ستگ های مختلف میتوان استفاده کرد برای کوتاه کردن .
    وبعضی از شبها مسترسه از تاریکی مثل خمین الان
    و وقتی من پیشش نیستم صدام میکنه نه با کلمه با صدای خاص بعد که میرم پیشش صدا گربه درمیاره

    پاسخ
  16. fateme

    سلام.من ی طوطی برزیلی پیدا کردم ولی میترسم مریض باشه و هیچ اطلاعاتی از طوطی ها ندارم.و اینکه دوتا از انگشتاش ناخن نداره.واقعا نمیدونم باید باهاش چیکار کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب بخش طوطی برزیلی رو مطالعه بفرمایید. اینطوری با این اطلاعات کم و ندید هم نمیشه نظر داد نهایتا میتونید اون رو به مغازه پرنده فروشی بفروشید.

      پاسخ
  17. سحر

    سلام من عروس هلندیم ناخنش خیلی بلند شده بود نچیدم حالا یکی از ناخناش ظاهرا به جایی گیر کرده و کامل کنده شده لطفا بگید چکار کنم.خونریزی داره خیلی گذاشتم بخوابه که تو ارامش باشه.ناخونش باز در میاد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهتره دست کاریش نکنید و آرامش داشته باشه تا خو نریزی بند بیاد هرچی پرنده استرس داشته باشه و دست کاریش کنید ضربان قلبش تند تر میشه و خون ریزی شدت میگیره.
      اگر ناخن از بیخ کنده نشده باشه با گذشت زمان ترمیم میشه و مشکلی نداره.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *