روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار پرندگان (طوطی ، قناری)

در این بخش  روش صحیح کوتاه کردن ناخن ها و منقار پرندگان توضیح داده میشود. البته در صورتی که  از چوبهای طبیعی درختان در سایز های مختلف ،برای میله نشیمنگاه استفاده کنیم یا امکان جویدن را مثلا برای طوطی ها محیا کنیم یا تغذیه صحیح را رعایت کنیم و نکات دیگری که در بخشهای مختلف این سایت به ان پرداخته شده را رعایت کنیم کمتر به مشکل بلندی  ناخن ها و منقار دچار میشویم. به هر حال در صورت بلند شدن ناخنها و منقار چاره ای جز کوتاه کردن ان نداریم. در ادامه متن روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار با توضیحات لازم ذکر شده است

به ادامه متن توجه کنید

کوتاه کردن ناخن و نوک پرندگان: کوتاه کردن ناخن ها و جلوی قسمت فوقانی منقار به صورت مرتب انجام نمیگیرد. تمامی قسمت های استخانی بدن نظیر ناخن ها و منقار توسط سلول های خونی ساخته شده و به هنگام رشد سخت میشوند. این قسمتها در ضمن رشدشان  دارای فرسایش نیز میباشد و در اثر اصطکاک کوتاه میشوند و معمولا رشد و فرسایش انان در حد تعادل قرار دارد.

پرندگانی مانند طوطی که از امکانات جویدن برخوردار باشند یا میله نشیمنگاه پرندگانی مانند قناری ، طوطی،مرغ عشق و….. اگر زیاد نازک نباشد به ندرت نیاز به کوتاه کردن منقار یا ناخن نیاز خواهند داشت.

توصیه: برای جلوگیری از بلند شدن ناخن ها بهتر است از چوبهای طبیعی درختان در سایزهای مختلف استفاده کنید و از میله های فلزی یا پلاستیکی داخل قفس یا چوبهای باریک استفاده نکنید و انها را با چوب طبیعی درختان تعویض کنید

توجه: علاوه بر امکان جویدن و میله نشیمنگاه تغذیه نیز در رشد بیش از حد ناخن ها تاثیر بسزایی دارد.

به هر حال درصورتی که امکانات جویدن، میله نشیمنگاه و تغذیه، مناسب باشد کمتر با بلندی ناخن و منقار مواجه میشویم. ولی در صورت بلند شدن این قسمتها چاره ای جز کوتاه کردن ان نداریم

کوتاه کردن ناخن ها: برای کوتاه کردن ناخن ها بهتر است از ناخن گیر استفاده شود،ناخن گیر خوب باید از هر دو طرف ناخن ها را قطع کند تا در پرندگان مسن تر شکستگی ناخن پدید نیاید.

سلول خونی داخل ناخن نباید مجروح گردد. در انواع کوچک با قرار دادن ناخن جلوی نور لامپ ،میتوان سلول های خونی را تشخص داد اما در انواع بزرگ ترباید با دقت و کمی تجربه این کار را انجام داد. برای کوتاه کردن ناخن پرندگان بزرگ بهتر است از شخص دیگری هم کمک بگیرید به اینصورت که یک نفر پرنده را محکم نگه دارد و شخص دوم پای پرنده را گرفته و ناخن ها را کوتاه کند. توجه داشته باشید که همواره کمتر بهتر از بیشتر و اسیب رساندن به پرنده است. در صورتی که با وجود همه احتیاط خونریزی پدید اید میتوان به کمک پنبه کلرید اهن به سرعت جلوی خونریزی را گرفت.

عکس زیر شما را در چکونگی و درست کوتاه کردن ناخن پرنده راهنمایی میکند

کوتاه کردن منقار طوطی ها: کوتاه کردن منقار طوطی ها به ندرت پیش خواهد امد مگر اینکه تغذیه صحیح و وسایل لازم را دراختیار پرنده خود قرار نداده باشید به هر حال قبل از انجام این کار توصیه شخص بنده به شما این است که این کار را به افراد با تجربه و حتی المقدور به دامپزشک واگذار کنید و از کوتاه کردن منقار بدون تجربه جدا خوداری کنید

شکل زیر نحوه کوتاه کردن منقار را نشان میدهد

برگرفته از کتاب هلموت پینتر ترجمه پروفسور علی فرشچی (نقل از onlypet.ir)

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

410 دیدگاه در “روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار پرندگان (طوطی ، قناری)

  1. ممل

    سلام من یه عروس ۵ ماهه دارم ناخن اش رو گرفتم دیگه رو ماهاش وانمیسته لطفا راهنمایی کنید ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      دوست من چه دلیلی داشته ناخن عروس چهار ماهه رو بگیرید. مگه ناخنش چقدر بزرگ شده بود؟ به هر حال اگه زیاده روی نکردید و خونریزی نکرده یا اسیبی به انگشتاش وارد نکردید مشکلی نداره و باید روی میله نشیمن به راحتی بشینه. باز اگه فکر میکنید اسیبی به پای پرنده وارد شده باید به دامپزشک مراجعه کنید تا پای پرنده برسی برشه.

      پاسخ
  2. ناشناس

    سلام .ما دو روزه یه مرغ مینا گرفتیم که به گفته خودشون سه ماهه هستش .سوال ۱ : دور چشماش زرده یکم .بعضی ها میگن نشانه جوجه بودن نیست .دلیل زرد بودن دور چشماش چیه ؟ چون واقعا جوجس هنوز نر یا ماده بودنش معلوم نیست و جثه کوچیکی هم داره .
    سوال ۲ : الان دو روزه گذته اول دستم سمت قفس میرفت فرار میکرد اما الان گشنش بشه میاد رو دستم غذا میخوره اما بعی وقتها نمیاد نوک میزنه .و نمیذاره نازش کنم فرار میکنه .این عادت میکنه ؟
    سوال ۳ : ناخن پاش یکیش انگار شکسته از ته خون مرده شده باید چیکار کنم ؟
    سوال ۴: الان با این توصیفات اگه هرروز باش کار کنم یاد میگیره حرف بزنه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – بنظر بنده سه ماهه نیست و سنش بیشتره.
      ۲ – توی دو روز خیلی هم خوب بوده اصلا شما باید یک هفته صبر کنید تابه محیط جدید عادت کنه و ترسش از شما و محیط جدید بریزه همون روز چطور آموزش رو شروع کردین و انتظار دارید طبق نظر شما رفتار کنه ؟؟؟!!!!
      ۳ – هیچ کار دیگه شده فقط نباید دست کاریش کنید تا مجددخون نشه البته اگر از بیخ کنده شده باشه ممکنه دیگه در نیاد. فقط اگر زخم تازه شد و یا خون ریزی و موردی داشت حتما مکاتبه کنید در خدمتتون هستیم.
      ۴ – بله حتی اگر سنش تا یک ساله هم باشه موردی نداره و راحت آموزش میبینه فقط با صبر و حوصله و نباید عجله کنید و پرنده رو نباید اذیت کنید.
      ضمنا در تالار گفتگو و فروم آزاد بخش مرغ مینا داریم در اون بخش سوال بپرسید.

      پاسخ
  3. امیر

    سلام بنده یه عروس هلندی دارم ک متأسفانه مادرشون به دلیل مستی نوکش رو کنده الان میخام بدونم که نوکش دوباره در میاد یا ن؟حدود۵ماهش هست
    راهنماییم کنید ممنون میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اگر نوک پرنده از بیخ کنده بشه دیگه جاش در نمیاد و اگر فقط قسمتی از نوک شکسته باشه به مرور و طی چندین سال ترمیم میشه تازه اون هم بستگی به شرایط و نوع آسیب دیدگی داره در بیشتر مواقع اگر نوک پرنده آسیب جدی ببینه به راحتی پرنده تلف میشه..

      پاسخ
  4. رضاعاشوری

    سلام.من یه قناری دارم.هفته پیش ناخنش روکوتاه کردم.الان چندروزه یه پاشو بالانگه میداره و احساس میکنم کلا تیک گرفته.به نظرتون چیکارکنم.ایامشکلی براش پیش اومده؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا برای دریافت پاسخ صبر کنید در اولین فرصت جواب میدیم یک هفته صبرکردین ولی بعد از ۴ دقیقه پست مجدد زدین ؟؟!!
      خب اگر ناخن پرنده خون ریزی نداشته باشه مشکلی نداره و شاید از گرفتن ناخن نباشه و مشکل جدیدی پیدا کرده حتما پای پرنده رو معاینه کنید و اگر کف پای قناری پینه بسته و یا مشکلی داره بفرمایید در خدمتتون هستیم.

      پاسخ
      1. رضاعاشوری

        ببخشید اگه دوبار پیام داده بودم.فکرمیکردم ارسال نشده.اره کف پاش انگارکمی ضمخت شده و داره پینه میبنده

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          به مدت چند روز پای پرنده رو با اب ولرم یا بهتر چای ولرم شستشو بدید و بعد هم روی پوست سخت پماد تتراسیکلین یا پنی سیلین بزنید تا درمان بشه. بهداشت قفس رو هم رعایت کنید و از میله های نشیمن چوبی و مناسب استفاده کنید. یکی از دلایل این مشکلات میله های نشیمن پلاستیکی و شیار دار هست که پای پرنده رو داغون میکنه.

          پاسخ
  5. taha

    سلام داداش من عروس هلندی ماده خریدم بعد نوکش خیلی بلند بود و گاز میگرفت وقتی میگرفتیمش و دستمونو خون میاورد …بابام چون قبلا کبوتر داشته و پرنده باز بوده نوکشو کوتاه کرد اما اولش یکم خون اومد ولی بعدش اروم شد و گذاشت نازش کنیم و گاز نمیگیره …داخل نوکش تو خالیه مشکلی برا غذاش پیش نمیاد ؟؟ من نگرانم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست عزیز.
      زیادی نوکش رو کوتاه کردید که خونریزی کرده. اصولا کوتاه کردن نوک پرنده ها کار تخصصی هست و فقط افراد باتجربه و دامپزشکانی که تجربه کافی رو داشتن باید انجام بدن. الان هم کار خاصی نمیشه کرد و کاریه که شده. اگه نمیتونه دانه ها رو پوست بکنه و بخوره بهتره غذای نرم واسش درست کنید و در اختیارش بذارید.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده هم مشکلی نداره فعلا دست کایش نکنید و چون نوکش چند روزی تا یک هفته ممکنه درد کنه سخته براش دانه های سفت رو بخوره پس بهش میوه – سبزی – تخم مرغ آب پز – جوانه گندم تازه بدین تا راحت تغذیه کنه یک هفته ده روز هم کمتر دست کاریش کنید تا آروم بشه و ترسش بریزه و نوکش رو کمتر به میله هیا قفس و … بزنه و کمتر اذیت بشه.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مشکلی نداره قبلا ناخنش ضربه خورده و اینطوری شده به مرور که رشد کنه و این قسمت بیوفته درست میشه. فعلا دستش نزنید چون ممکنه ناخن شکسته باشه و بدتر بشه.

      پاسخ
  6. امیر عباس

    من دیروز یه کفتر اراکی چشم نوک سفید خریدم امروز متوجه شدم دو تا از انگشتانش ناخنش از بیخ چیده شده
    ایا ناخنش در میاد؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      از ته کشیده شده باشه و هیچ اثری از ناخن نباشه که خیر در نمیاد اما اگه چیده شده باشه و رگ خونی داخل ناخن هم خشک نشده باشه مجددا در میاد. البته زمان میبره.

      پاسخ
  7. Hassan

    سلام من یک طوطی دارم ک نصف ناخن پاش شکست و از پاش خون اومد چیکار کنم برای بهبودش ی وقت نمیره!!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ناخن پا که پرنده رو نمیکشه دوست من مگر اینکه به هر دلیل دیگه ای تلف بشه.
      اما ناخن که الان خون ریزی داره بهترین کار اینه که هیچ کاری نکنید و بذارید پرنده در آرامش باشه و حتی طرفش هم نرید یک مقدار کمی خون ریزی میکنه بعد خون خودش بند میاد اما اگر پرنده رو دست کاری کنید اولا میترسه و ضربان قلبش افزایش پیدا میکنه و برای همین خون ریزی هم شدید تر میشه دوما ناخنش به همه جا برخورد میکنه و خون ریزی شدید تر میشه اما آرامش داشته باشه پاش به جایی نمیخوره و بعد از کمی خو نریزی خون میبنده و خودش جلوی خون ریزی رو میگیره به همین راحتی. .اما اگر انگشت قطع شده باشه و یا رگ اصلی بریده شده باشه به این راحتی خون بند نمیاد و باید محل رو یا پانسمان کنید و یا بسوزید.

      پاسخ
  8. سعیده

    سلام من یه قناری دارم امروز متوجه شدیم نوک بالاش کنده شده خونم اومده. نمیدونیم به جایی گیر کرده یا حیوونی بهش حمله کرده خیلیم میخوند الان میخوام بدونم امکان داره نوکش در بیاد؟؟ الان چیکارش‌ کنیم؟؟ دلم میسوزه واسش

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دو تا حالت داره یا نوک از بیخ کنده شده که دیگه در نمیاد وحتی پرنده نمیتونه تغذیه کنه و تلف میشه و یا اینکه تنها قسمتی از نوک شکسته وبه سختی میتونه تغذیه کنه که در این حالت بعد از چند ماه ترمیم میشه که زمان میبره.

      پاسخ
  9. حسام

    با سلام.
    من یه طوطی ملنگو دارم نره و بالغ دو تا سوال ازتون دارم.
    !:اومدم ناخنشو بگیرم زیاد گرفتم خون اوفتاد.چی کار کنم؟ بتادین بریزم روش یا نه؟ پانسمان چی؟الان پاشو آرد گندم زدم خوب میشه؟
    ۲:یه چند روز هست که پرهای دور گردنش مانند مو های بدن آدم دونه دونه ولی زیاد داره میریزه.
    بعضی ها میگن باید شامپو ضد انگل براش استفاده کنم.بعضی ها میگن پرهش داره میریزه دوباره در میاد.
    هر هفته هم حمومش میکنم.
    الان باید چی کارکنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – اگر سر ناخن یه کم خون ریزی کرده هیچ کار نباید بکنید یعنی بذارید پرنده در آرامش باشه تا خون ریزی بند بیاد و اگر استرس بهش وارد کنید ضربان قلبش تند میشه و خون ریزی شدت میگیره اما اگر انگشت رو به کل قطع کردین باید حتما پانسمانش کنید و یا سر انگشت رو بسوزونید تا خونریزی بند بیاد که برای شما احتمالا همون مورد اول هست و بهتره هیچ کاری نکنید واصلا نزدیک پرنده هم قرار نگیرید تا در آرامش باشه. بتادین هم زخم رو تازه میکنه ونباید استفاده کنید. آردگندم چه ربطی به جلوگیری از خون ریزی داره دوست من.
      ۲ – احتمالا رفته تو لک و یا داره پر جدید در میاره.
      در این مورد هم کار خاصی لازم نیست انجام بدین وضعیت پرنده شما طبیعیه و هیچ انگلی به ظاهر نداره.

      پاسخ
  10. بنیامین۳۳۶9

    سلام می خواستم بمن توضیح بدهید در صورتیکه ناخن پرنده بشکند و مقداری از آن در انگشت حیوان باقی بماند و عفونی گردد چه باید کرد ممنوم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا برای دریافت پاسخ صبر کنید و پست تکراری نزنید.
      خب بستگی به محل و شدت شکستگی داره و واقعا نمیشه ندید نظر درستی داد تنها راه اصولی مراجعه به دامپزشک ماهر هست.
      باز اگر امکانش نیست کامل توضیح بدین که از کجا شکسته اگر فقط ناخن باشه که مهم نیست خودش خوب میشه و حتی اگر خون ریزی مختصری هم داره بهترین کار اینه که پرنده در آرامش باشه و دست کاریش نکنید و حتی طرفش نرید تا راحت باشه و خونریزی بند بیاد اما اگر انگشت شکسته باشه باید آتل بند بشه
      باز گفتم باید یکی از نزدیک ببینه تا بتونه نظر درستی بده.
      اگر ناخن وارد انگشت شده و عفونت کرده باید به دامپزشک نشون بدین و درمانش کنه و آنتی بیوتیک مصرف کنه.

      پاسخ
  11. ناشناس

    سلام . راجع به کلاغ کسی اطلاعات داره ؟ یک کلاغ به دستم رسیده که تا آخر عمر نمیتونه پرواز کنه .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سعی کنید در فضای بزرگ ازش نگهداری کنید و غذای متنوع و غذای گوشتی از جمله کرم و حشرات و …. بهش بدین هرچند همه چی میخوره دیگه اطلاعات بیشتری ندارم ببخشید . منتظر نظر سایر دوستان باشید.

      پاسخ
  12. a.a

    سلام.من یه طوطی کوتوله ی برزیلی دارم.تازگیایادگرفته درقفسوخودش بازمیکنه میادبیرون.ولی منم قفسوروبه دیوارگذاشتم ک نیادبیرون.اماانقدخودشوبه قفس کوبونده که پایین نوکش ترک برداشته.خیلی میترسم که نکنه بشکنه.چیکارکنم حالا توروخدا.اگه بشکنه چیزی ام نمیتونه بخوره اخه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نوکش طوری نمیشه اما خب این حرکات پرنده هم طبیعیه و دوست داره بیشتر آزاد باشه ولیکن اگر به آزاد بودن زیاد عادت کنه بعدا برای نگهداریش دچار مشکل میشید.
      بهتره درب قفس رو یا قفل کوچک بزنید و یا با سیم ببندین البته مراقب باشید خطری برای پرنده ایجاد نکنه و باز کردن در برای خودتون راحت باشه .
      اگر کوتوله برزیلی رو تنها نگهداری کنید خیلی اذیت میشه و بهتره این پرنده رو جفت نگهداری کنید تا دپرس نشه.

      پاسخ
  13. علی

    با درود
    برای روزهای تعطیل عید که پیش رو داریم , برادرم دو تا برزیلی داد که برایش نگهدارم (خودم عروس دارم) . یکی از برزیلی ها نوک پایینش خیلی کوتاه است و نوک بالایی دو برابر رشد کرده و خم شده به سمت سینه اش . دستم را دادم گاز بگیره , نوک پایین داره ولی جواب نمیده براش چون مرتب داره غذا میخوره ولی چیزی شکمشو نمیگیره . براشون کاهو و جوانه ی گندم و جعفری گذاشتم و توی آبشون هم مولتی ویتامین ریختم خوراک عروسم رو هم براشون ریختم (نمیدونم چرا پرنده گرفته و رسیدگی نمیکنه) . پرسش من این است که نوک را چه باید کرد تا خودم اقدام کنم . چون از برادرم آبی گرم نمیشود و برای من هم دیدن اینگونه موردها دشوار است و خودم را موظف به کمک میدانم. ممنون از شما

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      کوتاه کردن نوک تجربه میخواد و اگه تا بحال اینکار رو انجام ندادید بهتره خودتون اینکارو نکنید(مخصوصا اینکه پرنده ها امانت هستن). یا بدید دامپزشک کوتاه کنه یا اینکه چوب و سنگ و اینجور چیزا واسه پرنده ها بذارید تا خودشون با جویدن این چیزا نوکشون رو بسابن.

      پاسخ
      1. علی

        ممنون از پاسخگویی شما . خوشبختانه با کف دریا و مولتی ویتامین و شربت کلسیم و چوب ها و چوب سمباده داری که اضافه کردم برای خراش دادن و تقویت با دانه های عروسم نوک بالایی شکست و به حالت استاندارد درآمد (فکر نمیکردم دو روزه !!! درست شود خداراشکر) ولی نوک پایین رشد نکرده و ناقص است آیا با همین کارهایی که انجام شد رشد میکند یا خیر (به همین صورت خریداری شده و فروشنده هم خیلی خوشحال شده از این معامله حتما) . ممنون از شما

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نمیشه نظر قطعی داد همون قسمت هم که درست شده شانس آوردین.

          پاسخ
  14. علیرضا

    سلام آقا مجتبی تروخدا کمکم کن ! من ۲هفتست که دوتا جوجه مرغ خریدم بعدش زد به سرم ناخنشونو کوتاه کنم تا اومدم یکی از ناخنای اولیه رو کوتاه خون اومد :-( طبق دستورتون گذاشتمش لای پتو بخوابن (الانم خوابن که دارم نظرو میفرستم) عادت دارن لای پتو بخوابن . آیا مشکلی پییش نمیاد برای ناخونش ؟! با اجازه حضرت عالی ۲تا سوال دیگم دارم یکی از جوجه هام خیلی میشینه ، کز و گوشه گیر نیست همش میشینه و یکم تنبله مشکلی نداره ؟! سوال بعدیمم اینه پشم های جوجه هام کمه چیکار میتونم کنم زیاد شه خداروشکر رشد کردن بزرگ شدن ولی پشماشون کمه ! با احترام .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب ناخن جوجه مرغ و خروس رو نباید بگیرید ولی خب الان هم که زخم شده اگر خیلی کم باشه و از بیخ نگرفته باشید خودش خوب میشه.
      خب رفتار هر جوجه ای میتونه متفاوت باشه البته اگر بیماری نداشته باشن ضمنا اگر غذای متنوع و مقوی بخورن پرهاشون کامل میشه دقت کنید به یک محیط سایه آفتاب نیاز دارن یعنی هم سایه برای استراحت و هم مقدار آفتاب ملایم برای حمام آفتاب و نه اینکه گرما زده بشن مراقب باشید.

      پاسخ
      1. علیرضا

        از جواب آقا مجتبی و ناشناس ممنونم فقط حتما دیدید که زیر جوجه ها توی جاشون یه سری چوپ میریزن شبیه پوشاه کولره اسم اونا چیه و از کجا میشه تهیه کرد ؟! خیلی ممنون از سایت خوبتون .

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          پوشال و تراشه و چوب های رنده شده هست و از نجاری ها باید تهیه کنید بفرمایید برای زیر جوجه میخواهید خودشون بهتون میدن.

          پاسخ
  15. ناشناس

    اگه جوجه رنگی باشن که دیر پرهاشون در میاد معمولا ناخوناشون کوتاه نمیکنن ولی خوب میشه هر جوجه ای شخصیتی داره مال من یکیشون چاق بود همه چیرو میخورد ولی خنگ بود دومی لاغر بود ولی باهوش بود بهشون دانه پارس و پودر ذرت بده قسمت مقعدشون هم چرب کن تا دچار انسداد روده نشن این کارو مادرشون(بانو هن) انجام میده جاشون هم گرم باشه کمی هم ماسه تو غذاشون بریز

    پاسخ
  16. حسین

    سلام ماناخن قناری یمان را کوتاه کرده ایم اما از ناخن خون می آید لطفا هرچه سریع تر پاسخ بدهید ممنون

    پاسخ
    1. ناشناس

      به رگ خونی داخل ناخن اسیب وارد کردید.
      خونریزی شدید: با کلرید آهن جلو خونریزی را بگیرید.
      خونریزی جزئی: نگران نباشید به زودی خود به خود متوقف خواهد شد.

      پاسخ
  17. سارا

    سلام .من یه بلبل خرما جوجه دارم یکی از ناخوناش افتاده .انگشت پاش ورم کرده و قرمز شده و درد داره چیکار باید بکنم .ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ناخن کاملا جدا شده باشه دیگه رشد نمیکنه و یکی از ناخن هاشو از دست داده. حالا یا به جایی گیر کرده و کنده شده یا …..
      بهتره برای معاینه به دامپزشک مراجعه کنید تا وضعیت پای پرنده رو مورد برسی قرار بده و تصمیم درستی بگیره.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *