روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار پرندگان (طوطی ، قناری)

در این بخش  روش صحیح کوتاه کردن ناخن ها و منقار پرندگان توضیح داده میشود. البته در صورتی که  از چوبهای طبیعی درختان در سایز های مختلف ،برای میله نشیمنگاه استفاده کنیم یا امکان جویدن را مثلا برای طوطی ها محیا کنیم یا تغذیه صحیح را رعایت کنیم و نکات دیگری که در بخشهای مختلف این سایت به ان پرداخته شده را رعایت کنیم کمتر به مشکل بلندی  ناخن ها و منقار دچار میشویم. به هر حال در صورت بلند شدن ناخنها و منقار چاره ای جز کوتاه کردن ان نداریم. در ادامه متن روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار با توضیحات لازم ذکر شده است

به ادامه متن توجه کنید

کوتاه کردن ناخن و نوک پرندگان: کوتاه کردن ناخن ها و جلوی قسمت فوقانی منقار به صورت مرتب انجام نمیگیرد. تمامی قسمت های استخانی بدن نظیر ناخن ها و منقار توسط سلول های خونی ساخته شده و به هنگام رشد سخت میشوند. این قسمتها در ضمن رشدشان  دارای فرسایش نیز میباشد و در اثر اصطکاک کوتاه میشوند و معمولا رشد و فرسایش انان در حد تعادل قرار دارد.

پرندگانی مانند طوطی که از امکانات جویدن برخوردار باشند یا میله نشیمنگاه پرندگانی مانند قناری ، طوطی،مرغ عشق و….. اگر زیاد نازک نباشد به ندرت نیاز به کوتاه کردن منقار یا ناخن نیاز خواهند داشت.

توصیه: برای جلوگیری از بلند شدن ناخن ها بهتر است از چوبهای طبیعی درختان در سایزهای مختلف استفاده کنید و از میله های فلزی یا پلاستیکی داخل قفس یا چوبهای باریک استفاده نکنید و انها را با چوب طبیعی درختان تعویض کنید

توجه: علاوه بر امکان جویدن و میله نشیمنگاه تغذیه نیز در رشد بیش از حد ناخن ها تاثیر بسزایی دارد.

به هر حال درصورتی که امکانات جویدن، میله نشیمنگاه و تغذیه، مناسب باشد کمتر با بلندی ناخن و منقار مواجه میشویم. ولی در صورت بلند شدن این قسمتها چاره ای جز کوتاه کردن ان نداریم

کوتاه کردن ناخن ها: برای کوتاه کردن ناخن ها بهتر است از ناخن گیر استفاده شود،ناخن گیر خوب باید از هر دو طرف ناخن ها را قطع کند تا در پرندگان مسن تر شکستگی ناخن پدید نیاید.

سلول خونی داخل ناخن نباید مجروح گردد. در انواع کوچک با قرار دادن ناخن جلوی نور لامپ ،میتوان سلول های خونی را تشخص داد اما در انواع بزرگ ترباید با دقت و کمی تجربه این کار را انجام داد. برای کوتاه کردن ناخن پرندگان بزرگ بهتر است از شخص دیگری هم کمک بگیرید به اینصورت که یک نفر پرنده را محکم نگه دارد و شخص دوم پای پرنده را گرفته و ناخن ها را کوتاه کند. توجه داشته باشید که همواره کمتر بهتر از بیشتر و اسیب رساندن به پرنده است. در صورتی که با وجود همه احتیاط خونریزی پدید اید میتوان به کمک پنبه کلرید اهن به سرعت جلوی خونریزی را گرفت.

عکس زیر شما را در چکونگی و درست کوتاه کردن ناخن پرنده راهنمایی میکند

کوتاه کردن منقار طوطی ها: کوتاه کردن منقار طوطی ها به ندرت پیش خواهد امد مگر اینکه تغذیه صحیح و وسایل لازم را دراختیار پرنده خود قرار نداده باشید به هر حال قبل از انجام این کار توصیه شخص بنده به شما این است که این کار را به افراد با تجربه و حتی المقدور به دامپزشک واگذار کنید و از کوتاه کردن منقار بدون تجربه جدا خوداری کنید

شکل زیر نحوه کوتاه کردن منقار را نشان میدهد

برگرفته از کتاب هلموت پینتر ترجمه پروفسور علی فرشچی (نقل از onlypet.ir)

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

410 دیدگاه در “روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار پرندگان (طوطی ، قناری)

  1. ممد

    سلام.من سه تا فناری دارم دوتا نر یه ماده.همشونم جداازهم تا چند ماه بیش میخوندن الان خیلی وقته که نمیخونن. خیلی اعصابم داغونه درضمن ناخوناشونم خیلی خیلی بلندشده جوری که وقتی میخواد برواز کنه ای گیر میکنه به میله خیلی عزاب وژدان دارم که نمیتونم ازشون مراقبت کنم. لطفا کمکم کنید.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ممکنه قبلش تولک بودن یا رفتن تولک یا به هر نحوی از امادگی خارج شدن و تا مجددا شروع به خوندن کنن ممکنه طول بکشه دلایل زیاد دیگه ای هم نقش داره مثل سن و سال قناری و ممکنه پیر شده باشن یا تغذیه مناسبی ندارن و بیحال شدن یا موارد ریز و درشت دیگه که خواستید یه توضیح کامل از محل نگهداری و نوع تغذیه و سن و سال قناری و زمان تولکشون و … بدید تا ببینیم کجای کارتون مشکل داره.
      ناخن ها رو هم باید بگیرید. اگه خودتون میتونید که با ناخن گیر کوتاه کنید. اگه تا به حال اینکارو نکردید و مهارت کافی هم ندارید یه پرنده فروش ماهر میتونه اینکارو واستون انجام بده. البته گرفتن ناخن قناری کار سختی نیست و خودتون میتونید اینکارو انجام بدید. مطلب بالا رو بخونید و بعد اقدام کنید
      موفق باشید

      پاسخ
  2. mehdi

    سلام. من چند تاقناری دارم که فک میکنم سرما خورده باشن.بف میکنن. کز میکنن. الان چندوقتیه که اصلا نمخونن. باید چیکار کنم؟؟ ممنون از سایت خوبتون.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تو مرحله اول که هنوز سرماخوردگی عفونی نشده به جای اب تو ابخوریشون بابونه ولرم یا چای کم رنگ استفاده کنید و مدام هم عوض بشه، حتما هم افتاب بگیرین یا خیلی بهتر اگه نور مادون قرمز دارید قناری رو مدتی تو مجاورت نور قرار بدید و حواستون هم باشه که نور خیلی نزدیک نباشه چون فوق العاده حرارت ایجاد میکنه و ممکنه قناری تلف بشه، محلی هم که قناری ها نگهداری میشن زیاد سرد نباشه و با دستگاه بخور رطوبت محل رو بالا ببرید. میوه و جوانه دانه ها هم در اختیارشون باشه درمان میشن. اما اگه سرماخوردگی عفونی و چرکیه چاره ای جز استفاده از انتی بیوتیک نیست و علاوه بر کارایی که قبلا گفتیم از انتی بیوتیک هم باید استفاده کرد که بهترین انتی بیوتیک تتراسایکلین هست و یه کپسول ۲۵۰ رو تو ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ سی سی اب(متاسفانه دوز دقیقی وجود نداره) کامل مخلوط کنید و تو ابخوری پرنده به مدت ۲۴ ساعت استفاده کنید. اگه هم دسترسی به داروهای تجاری قناری دارید که مستقیما سراغ اون ها برید و چنین درمان هایی رو کلا بذارید کنار
      موفق باشید

      پاسخ
  3. ممد

    سلام اقا شهریار. قناری هام از تابستون رفتن تو لک و حالا نمیدونم ازلک اومد بیرون یانه؟؟از همون موقع هم دیگه نخوندن. فقط پرهاشون خیلی بهم ریخته و همیشه یه جا کز میکنن و پف میکنن.من میخوام ازشون جوجه بگیرم بخاطر همین اول باید خوبشون کنم. لطفا راهنمایی کنید.ممنون ازسایت خوبتون.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      از توضیحاتتون معلومه که تولک ناقص داشتن و فوق العاده ضعیف شدن و رسیدگی مناسبی رو انجام ندادید. اول از همه از ویتالینو کوئل شرکت ویتاکرافت استفاده کنید یا حتی اگه محصول تقویتی تجاری پیدا نکردید از مولتی ویتامین انسانی(از روی ناچاری) استفاده کنید. بعدم جیره غذایی پرنده رو ببرید به سمت جوانه دانه ها و میوه جات و غذاهای خیلی چرب و دان های چرب هم به پرنده ندید که بیحال نشه. تو روزهای گرم هم بهش حمام بدید(ظروف استحمام واسشون بذارید). احتمالا مشکل پرنده طی دو تا سه هفته برطرف بشه و از اون به بعد کم کم رو بیاد. با این حال اگه نشد مجددا مکاتبه کنید.

      پاسخ
  4. ممد

    محل نگهداریشونم کنار پنجره توگوشه حال هست چسبیده به اوپن اشپز خونه که همشه این پنجره بسته است که اگه افتاب مستفیم بخوره بهشون پرده رو میندازم .ویه پنجره تو اشپز خونه داریم که بعضی وقتابازش میکنیم. ویه بالکن داریم درش روبه روی قفس قناری ها است. بعضی وقتا در بالکنم باز میکنیم. از نظر سنی ام پیر نشدن چون الان کمتر از یک ساله که دارمشون. فروشنده ای که ازش گرفتم.گفت اینا جوونن. تغذیشونم ارزن و کتان بعضی وقتا هم تخم مرغ اب پز. پر هاشونم خیلی بهم ریخته شده.چی بهشون بدم که پراشون صاف مرتب بشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تو دیدگاه قبلی توضیح دادم. خلاصش میشه استحمام و استفاده از یه محصول تجاری حاوی ویتامین ها و املاح و اسیدهای امینه و ….. مثل ویتالینو کوئل شرکت ویتاکرافت یا محصول دیگه ای هم پیدا شد میتونید استفاده کنید چون پیدا کردن محصولات ویتاکرافت سخته و همه جا ندارن و برخی پرنده فروشی های دک و پز دار میارن. به هر حال….
      سرما هم به پرنده ندید. تو این فصل باز کردن بالکن برای قناری اصلا خوب نیست و هوای سرد پرنده رو مریض میکنه
      موفق باشید

      پاسخ
  5. ممد

    ببخشید اقا شهریار مولتی ویتامین رو چند روز یک بار چقد بریزم تو ابشون؟؟مولتی ویتامین خارجی بدم یا ایرانی؟؟ ممنون از سایت خوبتون تاحالا هر مشکلی داشتم حل کردید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز در جواب سوالات قبلی خدمتتون عرض کنم که محل قناری های شما اصلا مناسب نیست قناری نباید در معرض وزش باد و نسیم و … باشه حتی در تابستان چه برسه به الان که زمستان هست و همون چند دقیقه ای که پنجره رو باز میکنید کافیه که قناری های شما رو بکشه.
      نباید در این شرایط انتظاری بیشتر از این از اونها داشته باشید پس قبل از هر کاری جای قناری ها رو تغییر بدین و حتی اگر درز در و پنجره هم باز باشه برای قناری خطر ناکه.
      خب مولتی ویتامین رو در شرایط فعلی هفته ای یک روز در ظرف آبخوری مصرف کنید اگر ویتامین مخصوص پرندگان باشه طبق دستور خودش ولی اگر ویتامین انسانی هست ۵ تا ۷ قطره در ظرف آبخوری کفایت میکنه.
      در شرایط عادی ماهی یک روز بهشون ویتامین بدین.

      پاسخ
  6. نوید

    سلام ما ی مرغ مینای ۸ماهه داریم ناخن پاش بلند شده خودش بامنقارش میخواد بکنه!یعنی احتیاج ب کوتاهی داره؟
    درضمن انواع سوت بلده ولی اصلا حرف نمیزه مشکلش چیه؟
    مرسی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ناخنش رو با ناخن گیر کوتاه کنید یا اگه تجربه کافی ندارید بدید دامپزشک یا یه پرنده فروش ماهر اینکارو انجام بده.
      برای حرف زدن هم باید حسابی باهاش کار کرد یا واسش نوار بذارید و کلماتی که تمایل دارید بگه رو رو نوار ضبط کنید و واسش بذارید. به هر حال سخنگویی به هزار و یه عامل بستگی داره از سن پرنده و استعداد پرنده بگیرید تا اموزشی که میدید و روش اموزشی که اتخاذ کردید و وقتی که میزارید و …..
      موفق باشید

      پاسخ
  7. هادى

    سلام. من دیروز یک جفت طوطى کوتوله خریدم ولی متاسفانه بعد از اینکه اوردنش خونه متوجه شدم یکىشون یه ناخن نداره به نظر شما مشکل خاصیه ؟؟؟برم عوضش کنم با یه شاه طوطى بهتره؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بنده هم اضافه کنم یه جفت طوطی کوتوله هم نگهداری ساده تری دارن و هم زیاد نیاز به رسیدگی ندارن و مطمئنا در این مورد خیلی بهتر از شاه طوطی(به صورت انفرادی) هستند. ضمنا اگه یه ناخن پرنده از ریشه قطع شده که خوبم نمیشه حتما نیاز نیست پرنده رو به خاطر این مشکل رد کنید و بالاخره اینم یه موجود زندست و فرش و ماشین و لباس نیست که عوضش کنید و بالاخره یه نفر باید ازش نگهداری کنه. ضمنا قرار نیست مشکلی هم داشته باشه و حتی یه انگشتشم قطع شده بود باز به زندگیش به راحتی ادامه میده و به نظرم نه پسش بدید و نه شاه طوطی بگیرید و از همین یک جفت نگهداری کنید و حالشو ببرید
      موفق باشید

      پاسخ
  8. سهیلا

    سلام من یه مینای شیطون دارم یه هفته پیش ناخنهاشو کوتاه کردم ولی تازگی دوتا از ناخنهاشو نوک میزنه و کنده….مشکلی پیش نمیاد میتونم کاری کنم برای بهتر شدنش؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ مشکلی نداره ممکنه کمی عصبی شده و کم محلی دیده باشه و یا املاح بدنش کم شده بهتره در ظرف آبخوریش یک ۲۴ ساعت از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان و یا مولتی ویتامین کودکان استفاده کنید.

      پاسخ
  9. مرتضی

    سلام.یه مرغ مینا دارم ناخن هاش بزرگه.بهترین راه برا کوتاه کردنش چیه.!؟ میله تو قفسش چه جور باشه؟اندازه.و جنسش؟ نوکش نیاز به کوتاه کردن داره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      روش کوتاه کردن ناخن پرنده که در همین مقاله بیان شده اما اگر تجربه ندارید بدین دامپزشک و یا فروشنده این کار رو براتون انجام بدیه.
      برای مرغ مینا اگر قفس کاسکویی دارید خیلی خوبه و همون میله های نشیمنگاه عالی هستن و اگر هم ندارید باید نشیمنگاه به اندازه چوب اون قفس ها باشه و قطرش به اندازه ای باشه که پرنده راحت بتونه روی چوب قرار بگیره.
      سعی کنید از این شوخی ها با نوک پرنده نکنید مگر در شرایط خاص و اجبار تازه اون هم توسط یک فرد بسیار ماهر.

      پاسخ
  10. ناشناس

    سلام
    ۲روزه انگشت یکی از قناریهام ورم کرده وکبود شده.سرحاله ولی انگشتش اذیتش میکنه.چیکار باید بکنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر از ضربه بوده خوب میشه فقط هر روز با پنبه و یا دستمال الکلی پاش رو ضد عفونی کنید و بعد از ۱۰ – ۱۵ دقیقه با پماد ویتامین آ د و تگر عفونت داره یا پماد تتراسیکلین پاش رو چرب کنید.
      اگر هم دیدین از نوک پاش داره سیاه میشه و ناخناش خشک میشه بدونید بسیار خطرناکه و نباید زیاد با این قناری در تماس باشید و اگر دستتون و یا جایی از بدنتون زخم شده باشه باید مراقب باشید با قناری و وسایل اون تماس نداشته باشه چون احتمالا قانقاریا گرفته و از طریق خون واگیر داره و درمانش مصرف آنتی بیوتیک قوی و مالیدن پماد ویکس به محل هست و اگر در اوایل بیماری تشخیص داده بشه به راحتی درمان میشه در غیر اینصورت مبتلا رو میکشه. البته گفتم فقط از طریق خون آلوده منتقل میشه و حتی ممکنه یک پرنده بیمار در بین چندین پرنده سالم زندگی کنه و هیچ کدوم رو مبتلا نکنه پس فقط اگر دستتون زخمی چیزی داره مراقب باشید در غیر اینصورت زیاد چیز مهمی نیست و نگران نباشید مخصوصا این بیماری در بدن پرنده به صورت ضعیف رخ میده و خیلی حاد نیست که برای انسان خطرساز بشه اما احتیاط شرط عقله و مراقب خودتون باشید ضرر نمیکنید.

      پاسخ
      1. ارمان

        سلام
        ببخشید اگه سوالم مرطبت با این بخش نیست
        ولی آقا مجتبی واقعا شوکه شدم. آخه این یکی از بهترین قناریهای جیبرمه
        حدود۵ماه پیش که خریدمش ساق هین پاش سیاه تر از اون یکی پاش بود(شبیه خون مردگی زیر پوستی) ولی هیچ مشکلی نداشت.چون ناخونهاش بلند بود۲بار به نخهای پارچه زیر قفس گیر کرده بود وخودم ازادش کردم احتمال میدادم به همین خاطر اینجوری شده باشه.
        حالا زیر انگشت وسطیش شبیه کوفتگی شده وهمین انگشت ومچ وانگشت شصتشم ورم کرده تاحدی که تقریبا ۲برابر اون یکی پاش شده.دیشب ناخونهاشو کوتاه کردم
        انگشتهاش کبود شده اما سیاه نشده.۳روزه که اینطوری شده
        اقا مجتبی لطفا سریع راهنماییم کنید.ممنونم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب الان گرفتم چی گفتین مشکل قناری شما با استفاده از پماد ویکس برطرف میشه نگران نباشید. روزی یک مرتبه و حداکثر دو مرتبه پاش رو چرب کنید و حتی میتونید آب نمک غلیظ و کمی گرم تهیه کنید و پای پرنده رو داخل این محلول به مدت ۲ – ۳ دقیقه نگهدارید و بعدا خوب خشکش کنید و پماد ویکس بمالید سعی کنید اون آب نمک حتما ولرم و یا کمی گرم باشه.

          پاسخ
  11. هانیه

    سلام ببخشید من یه قناری دارم اسمشو نمیدونم اما رنگی نیست تقریبامثه گنجشکه که زیرسینش زرده
    الانا خوب میخونه فک کنم شیش ماهشه تاحالا هم برااش ماده نیاوردیم دونه زیادمیخوره کاهو سیب اینامیدیم اما تو وانش حموم نمیکنه از ابخوریش روسرش میریزه الان دوروزه نوکش کثیف شده تمیزنمیکنه براش قند گذاشتم گفتن با اون تمیزمیکنه رومیله قفس چیکارکنم؟با دست تمیزکنم؟چراحموم نمیکنه؟تابستون ماده بیاریم براش؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه دوست من. قند رو که هر چه سریعتر بردارید. اون نوکش هم تمیز میشه و اب که میخوره و به میله نشیمن میکشه تمیز میشه و نیازی به قند نیست و مضره واسش.
      نهایتا تمیز نشد میتونید پرنده رو بگیرید و خودتون تمیز کنید. برای استحمام کردن هم هنوز تابستون نشده و فصل گرما نیست با این حال شاید یه قناری داشته باشید که جلوش حمام کنه تشویق بشه

      پاسخ
      1. هانیه

        سلام خیلی ممنون تما قند خیلی دوست داره دیشب بهش خیار دادم خوردش صبح تمیزبودمنقارش
        فقط قناریم زیاد نمیخونه سروصدایی بشه میخونه خوب میشه؟
        کی براش ماده بیارم؟
        بیشتر تخم کتان میخوره هفته ای یه زرده میدم با یه روز درمیون سیب کاهو هویج خیار
        خوبه؟

        پاسخ
        1. Riahi Fazlolah

          با سلام
          دوست من برای ماده خریدن اگه دوست داشته باشین که پرنده داشته باشین خوب زمان خوبیه ولی اگه فقط برای جفت کردن می خواین حالا زوده و اول پاییز باید یه ماده براش بخرین و برای حمام کردن باید پرنده رو تشویق به این کار بکنین و وقتی توی وان براش اب میزارین با اسپری اب روی اون به مقدار کم تهیجش کنین برای حمام اوایل جواب نمی ده ولی بعد از یه مدت جواب میگیرین و هر چه هوا گرم تر بشه اشتیاق به حمام بیشتر پیدا میکنن و یا این احتمال وجود داره که مکانشون سرده و یا در معرض جریان هواس و یا اب رو خیلی سرد در وان میریزین این ها رو هم پیگیریی کنین

          پاسخ
        2. Riahi Fazlolah

          در ضمن پرنده شما چند ماهشه در مورد خوندن اگه جوجه باشه که خیلی انتظار نداشته باشین ولی همین که سنش بالا بره زمان خوندنش بیشتر میشه و در مورد تغذیه فکر کنم دچار اشکال هست کارتون اگه زحمتی نیست کامل بگین چی بهش میدین تا اگه بتونم کمکتون کنم

          پاسخ
          1. هانیه

            سلام خیلی ممنونم از راهنمایی همتون
            من تخم کتان بهش میدم با ارزن و تخم نیجه از این سیاها هر روز پرش میکنم و هفتگی زرده تخم مرغو میپزم نصفشو بهش میدم
            یه روز درمیون سیب میدم یه قاچ با هویج و کاهو اگه باشه جاشونو عوض میکنم یعنی یبار سیب یبار هویج یا یه روز همه رو.میدم بهش ضعیفه به نظرتون؟خیلی سرحاله
            جاش خوبه از ابخوریش اب بازی میکنه اما ظرف وانش اره زرده عوض میکنم
            فقط منقارش همش کثیفه سیاه میشه پاک نمیکنه دیرتمیزمیکنه ناخوناشم بلنده اما فک نکنم اذیتش کنه
            چیا بهش بدم پس؟

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              خب اینها که گفتین همه خوبه اولش فرمودین خیار و قند منظور همین بود که قند و خیار بهش ندین.
              خب نوکش کثیف باشه خیلی نگران نباشید خودش تمیزش میکنه شما ظرف آبتنی رو عوض کنید درست میشه مثلا از یک ظرف شفاف استفاده کنید.

              پاسخ
              1. هانیه

                خیلی ممنون پس همین خوراکا براش خوبه دیگه؟
                ببخشید مثلا من بادوم گردو پسته که خودم میخورم خورد کنم بهش بدم بده؟
                اخرین سوالم توی نظرات یکی پرسیده بود قناریش ساکت شده پراشومیکنه که گفته بودین ماده بهش نشون دادین؟شاید دپرس شده و اینا.من الان اینو شیش ماهه دارم چندباربیرون گذاشتمش فقط سرد بود یه یاکریم هست فقط اونو میبینه میاد روقفسش .میگم اینم دپرس نشه کی براش ماده بیاریم؟ برای جوجه اینا نمیخوام فقط خودش خوب و سرحال باشه میگم اگه مشکلی براش پیش نمیاد کلا نگیرم براش؟
                ظرف اب بلوری گذاشتم اما بارونه هواسرده نمیره فعلا اما با دستم روش اب میچکونم دوس داره
                کلا وسایلاش کم باشه و یه چیزی بخواد همش یجوری میخونه و صدا میزنه انگار متوجه میشم
                ممنونم از سایت خوبتون و راهنمایی های شما و همه ی دوستان

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  گردو و پسته و بادام رو بنده خودم به قناری میدم ولی خب خیلی کم و آسیاب شده با نبات و تخم غرفه و تخم کاهو تا حداقل طبع معتدل تری پیدا کنه و زیاد گرم نباشه. ضمنا نخود برشته هم میتونید قاطی اینها آسیاب کنید و به قناری بدین حداقل به آسیاب شدن دانه های چرب کمک میکنه.
                  – خب اگر آبتنی نکنه هیچ مشکلی هم پیش نمیاد و حداقل بهتر از اینه که مریض بشه و یخ کنه.
                  – اگر قصد جوجه کشی ازش ندارید و همینطوری آواز میخونه تا زمانیکه رفتارش تغییر نکرده ماده لازم نداره

        3. مجتبی

          سلام
          دوست عزیز همانطور که دوستان فرمودن تغذیه پرنده شما مشکل داره و حداقل قند و خیار سبز نباید بهش بدین حال اشاید شما بگید دوست داره ولی براش مضره و خوب نیست
          ضمنا ممکنه وان حمامش قرمز و یا زرد رنگ هست که داخلش آبتنی نمیکنه شما یک ماستخوری کریستال و شیشه ای بذارید آبتنی میکنه و یا وان رو تعویض کنید و یک رنگ دیگه بگیرید نه قرمز و زرد و نارنجی ؟؟!!

          پاسخ
  12. آرمیتا

    سلام
    من یه مرغ عشق دارم که نوکش خیلی تیزه تا حالا چند بار دستمو خون انداخته امروز یکم سر نوکش رو چیدم ولی هنوز تیز بود فکر کنم نو ک پاینش تیزه
    چی کار کنم
    یه سوال دیگر که داشتم اینه که مرغ عشقم مادس و خیلی بیحال و بیشتر رو شکمش میشینه ممکنه که بخواد تخم بذاره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب باید فقط به مقدار کمی نوکش رو کوتاه کنید و اگر زیاده روی کنید نوکش خون میشه و ممکنه رگه های خونی رو بچینید و دردسر درست کنید.
      البته تیر بودن نوک پرنده طبیعیه و فقط اگر رشد خیلی طبیعی داشت باید نوکش رو کوتاه کنید دقت کنید نوک پایین هم کوتاه کردنش کار هر کسی نیست و تجربه زیادی لازم داره و با نوک بالا خیلی فرق داره مخصوصا در مرغ عشق و طوطی.
      برای سایش نوک پرنده بهتره کف دریا جلوش بذارید و یا شاخه تازه درخت تا باهاشون بازی کنه و تیزی نوکش کمتر بشه و خیلی طرف کوتاه کردن نوک نرید مگر اینکه مجبور باشید و یه مورد خاص باشه.
      در مورد اون رفتار پرنده شما بله ممکنه آماده تخم گذاری شده باشه پس فعلا دست کاریش نکنید تا یه وقت تخم داخل شکمش نچرخه و مشکلی پیدا نکنه.

      پاسخ
  13. ali

    با سلام
    من یه طوطی ملنگو پنج ماهه دارم بال هاشو به طور درست بدون خون ریزی و هر مشکلی کوتاهشون کردم اما فراموش کردم که یکی دو پر اول رو نباید کوتاه کنم چون بعد از کوتاهی بال ها به جای نیم دایره صاف و راست میشه می خواستم ببینم بال ها دوباره به شکل اول برمیگرده یا نه؟؟؟

    پاسخ
    1. مرتضی

      سلام
      خیر. بال ها به حالت اول بر نمی گرده
      برای این کار باید پر ها رو با شرایط خاصی که داره از تَه بکشید تا دوباره در بیاد.
      اینکه بدون مشورت دامپزشک این کار رو انجام دادید اصلا کار خوبی نبوده
      چون بعد از اینکه کمی پر ها در بیان پرنده اقدام به پرواز میکنه و اگر پر ها رو به صورت مساوی و برابر با هم قیچی نکرده باشید پرندتون نمی تونه تعادل خودش رو در پرواز حفظ کنه و ممکنه آسیب های جدی ببینه.
      والبته که شکل ظاهری پرنده هم اصلا جالب نمیشه و زیبایی خودش رو تا حدی از دست میده

      برای کشیدن پر ها هم حتما با دامپزشک و یا پرورش دهنده ی با تجربه ی طوطی ها مشورت کنید

      و در کل برای هر کاری که خواستید برای پرندتون انجام بدین از طریق پرنده فروشی ها و با تجربه ها و پرورش دهنده ها، سایت و یا دامپزشکی ها مشورت بخواهید و راهنمایی بگیرید.
      این کار باعث میشه به پرنده ی شما آسیبی وارد نشه
      و در ضمن برای مشورت گرفتن نیازی نیست هزینه ای پرداخت کنید ولی اشتباه و بیماری و صدمه دیدن و … پرنده هزینه هایی دارند (نه فقط مادی)

      امیدوارم کمک کرده باشم

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      ضمن تشکر از آقا مرتضی به جهت پاسخ خوبشون.
      فعلا دستش نزنید و تا زمان پر ریزی صبر کنید تا این پرها بریزه و پر جدید در بیاد
      ضمنا میشه پرها رو کشید ولی برای جوجه در این سن کار جالبی نیست و ممکنه پرنده رو ضعیف کنه.

      پاسخ
  14. aqa__metti

    لام ما یه طوطی ملنگو داریم امروز روی قفس بزرگش بوده که دوتا درب بالا داره من خونه نبودم انگار یکی از درب ها افتاده روی یکی از پاهاش و معلومه پاش درد میکنه و دیگه روی قفسش که خیلی دوسش داشت زیاد نمیره چکار کنم بنظرتون؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوال تکراری نپرسید و برای دریافت پاسخ حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید.
      خب ابتدا باید پای پرنده رو معاینه کنید و اگر شکستگی نداشته باشه به راحتی خوب میشه بنظر بنده شکستگی نداره و فقط ضربه خورده پس طبیعیه فعلا روی قفس نیاد و کمی بترسه . در این موارد شما نباید زیاد دست کاریش کنید و بذار به حال خودش باشه و اگر پماد ویکس دارید کمی پاش رو چرب کنید البته دقت کنید پماد زیاد مصرف نکنید چون ممکنه پرنده اونها رو بخوره و مشکل ساز بشه اگر هم کاری نکنید بنظر نمیاد مشکل خاصی داشته باشه و طی ۳ روز تا یک هفته بسته به نوع ضربه ای که خورده خوب میشه.

      پاسخ
  15. mehdi

    سلام و خسته نباشید خدمت مدیرات سایت
    من طوطی ملنگو سبز دارم که امروز بلند ترین دُم خودش رو گنده خیلی عصبی هستم
    ایا این کارش دلیل خاصی داره اینم بگم که دوتا دُم دیگه داره که بلندن اما این دُمی که کنده بلند ترین دُمش بود دلیل این کارش چی میتونه باشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آیا خودتون دیدین پرنده پر دمش رو کنده ؟؟؟!!! شاید اون پر خودش کنده شده باشه ؟؟؟ این چیزها طبیعیه شاید به قفس گیر کرده و یا هرچی دیگه نگران نباشید طی ۴۵ الی ۵۰ روز آینده پر دمش دوباره مثل قبل در میاد و بلند میشه.

      پاسخ
  16. mehdi

    مطمئن نیستم اخه فقط دیدم پرش افتاده کف قفس
    اینم یادم رفت بگم قفسش نزدیک به دیواره و چونکه همش سمت دیوار مینشست احتمال نداره خودش برا اینکه اذیت بوده کنده باشه دُمش رو؟
    اینم بگم که دُمش یکم خراب شده بود

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب احتمالا اون پر قدیمی و مرده بوده و خودش افتاده و کاملا طبیعیه، بنابراین جای نگرانی نیست. باز خود پر رو نگاه کنید و اگه کامل از ریشه خارج شده و ساقه سرجاشه که پر افتاده و جای نگرانی نیست و مجددا پر جدید و تازه جایگزین میشه ولی اگه پر جویده شده یا شکسته حسابش فرق میکنه و یا خود پرنده پر رو جویده یا به جایی گیر کرده و شکسته
      در حالت اول اگه پرنده خودش پر رو کنده احتمالا سایر پرها رو هم میکنه و تا چند روز اینده کاملا متوجه این موضوع میشین
      اگه به جایی گیر کرده و شکسته هم که خب باید صبر کنید تا این پر بیفته و پر جدید جایگزین بشه(ممکنه زمان ببره)

      پاسخ
      1. mehdi

        سلام خدمت شمل و خسته نباشید
        این طوطی ما دوباره دوتا پر کوچیک از دُمش خودش خود به خود افتاده یدونه پر بزرگ دیگه هم انگار افتاده من خیلی نگرانم که طوطیم چیزیش شده باشه اگه میشه راهنمایی
        یدونه پر ریز هم از قسمت بال هاش خودش کند

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          دوست عزیز ریختن یکی دو تا پر و این چیزها طبیعیه نگران نباشید قرار نیست پرها هیچ زمان نیوفتن ؟؟!!! اینقدر حساس نشید.

          پاسخ
          1. ناشناس

            از پاسخ های خوب شما بسیار سپاس گذارم
            میشه ی لطفی بکنید و بهم راجب غذا هایی که طوطی ملنگو میتونه بخوره بهم بگید مثلا چه نوع سبزی هایی براش خوبه راجب میوه ها،مغزها،یا هر نوع چیز دیگه ای که میتونه بخوره
            اگه میشه لطفا چیزهایی که برای طوطی ملنگو ضرر داره هم بهم بگید

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              در مورد تغذیه صحبت شده مطالعه بفرمایید و در بخش خودش سوال کنید.
              سبزی از شبید – جعفری – کلم – کاهو – اسفناج – کرفس همه رو میخوره میوه هم سیب درختی – سیب زمینی آب پز – هویچ – پرتغال – موز و …
              دانه هم دانه های مخلوط – جوانه گندم تازه – ذرت تازه و یا ذرت آب پز و ….

              پاسخ
  17. saba

    سلام دیروز مامانم ناخن قناری رو یه کم از ته گرفت کلی خون اومد بردیم دامپزشک پانسمان کرد هی پانسمانش در میاد مامانم هم دست بردار نیس هی میگیره دستش دوباره خون میاد الان که نوشته ها ی قبلیتون رو خوندم بهش گفتم ولش کنه به حال خودش ..ایای تا کی خوب میشه با این بلباهایی که ما سرش اوردیم شک دارم زنده بمونه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اشتباه کردین همون دامپزشک باید به شما تذکر میداد که نباید به پرنده دست بزنید باید به حال خودش باشه تا ضربان قلبش آروم بشه و کم کم خون ریزی پاش بند میاد ولی هرچی دست کاریش کنید باز خون میاد و چون تپش قلب پیدا میکنه و میترسه خونریزیش بیشتر میشه بنظر بنده اگر بی خیالش نشید به راحتی تلف میشه.
      اگر فقط ناخن رو از بیخ چیدین باید بذارید آروم باشه ولی اگر انگشت پرنده رو هم چیدین باید پانسمان بشه ولی باز باید بذارید تا پرنده آرامش داشته باشه خیلی خیلی مورد خاص و وحشتناکی بود مثلا انگشت پرنده از بند انگشت چیده شده باشه باید با میخ داغ اون محل رو بسوزونید تا خون ریزی بند بیاد باز اگر تجربه نداشته باشید دوباره خراب کاری میکنید و زودتر پرنده رو میکشید.

      پاسخ
  18. کاظم

    سلام ..چهارتا از مرغ عشقام نوکشون از عالت عادی نیم سانت بزرگتره..چجوری کوتاش کنم؟ خیلی زشت شدن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه تجربه ندارید بهتره به پرنده فروشی یا دامپزشکی مراجعه کنید تا اونجا واستون انجام بدن. اگه هم میخواین تجربه کنید و دقت کافی رو دارین تو مطلب بالا تصویر هست و با یه ناخن گیر تیز میتونید اینکارو انجام بدید. اگه هم نوک ها واقعا خیلی بزرگ نشده بهتره اصلا کوتاه نکنید و واسشون سپیا و سنگ و چوب و اینجور چیزا بذارید تا خودشون بسابن.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *